Toon posts:

Goodwe omvormer gebricked na firmware update

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik heb een GW3000-NS van Goodwe hangen. Het in-/uitschakelgedrag begon mij de laatste jaren steeds meer te storen. Hij begint eigenlijk veel te vroeg omdat hij ziet dat er prik uit de panelen komt, maar kan nog geen vermogen eruit trekken. Het interne relais doet dan *klik,klikklak,klik*. Dit telkens met een tussenpoos van 2-3 minuten. Met slecht weer kan dit maar zo een uur of langer aan de gang zijn. Vrij irritant aangezien de trap naar zolder open is. En in de zomer begint dit al om 5:00-6:00 8)7 :O Het geklik is door het hele huis te horen. Start de omvormer eenmaal door en wekt hij stroom op dan is er niks aan de hand en is hij stil.

De omvormer draaide op v1.12.01 maar ik zag wat berichten hier op het forum dat er een nieuwe firmware zou moeten zijn. Goodwe gemaild en gevraagd om update, wellicht dat het schakelgedrag daarmee verbeterd is? Ze wilden dit vanaf afstand doen, maar dat lukt niet omdat ik de wifi-module heb afgekoppeld (nodig omdat ik hem zelf via RS485 uitlees. Je kunt hem ook via USB updaten, dus die files heb ik gekregen.

Gisteren de update gestart, maar de applicatie liep vast (C++ Runtime error o.i.d.) Ik klikte op 'OK' en de applicatie sloot af. Daarna nogmaals geprobeerd, het updaten van de master CPU lukt, maar hij blijft telkens hangen op het onderdeel 'Slave cpu update failure'. Gevolg is dat het vandaag een mooi zonnige dag is, maar de omvormer niet meer aangaat en dus geen stroom opwekt :'(

De foutmelding

Dit is wat het display nu laat zien als ik de DC-schakelaar aan zet

Wie helpt mij om de omvormer weer tot leven te wekken? Heb Goodwe al teruggemaild, maar wellicht heeft iemand hier tips?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Hoop dat je deze nog aan de praat krijgt.
Maar denk dat je GoodWe hiervoor nodig hebt.

Tips heb ik helaas niet voor je om te helpen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Ja ik denk het ook. Er is op internet niet veel over te vinden helaas. Maar vond wel deze bemoedigende post van iemand die exact hetzelfde issue had (update master CPU wel gelukt, slave CPU niet). Hij kreeg andere files toegezonden waarmee hij z'n omvormer weer tot leven kon wekken.

Hopelijk krijg ik morgen ook dergelijke files van Goodwe.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Vandaag even gebeld met Goodwe NL en heb een andere firmware gekregen (v1.15.01). Deze erop gezet en de omvormer leeft weer *O*

Eigenwijs als ik ben de eerste firmware die ik van ze kreeg nog eens geprobeerd O-) , maar dan loopt hij wederom vast op 91% bij het deel 'slave CPU update failure'. Denk dat die firmware niet geschikt is voor mijn omvormer ofzo. Heb de v1.15.01 weer erop gezet en laat het daarbij.

Ik ben iig. iets omhoog gegaan qua firmware (er stond v1.12.01 op). Ben allang blij dat hij het weer doet, blijf er nu verder maar van af qua firmware :D :X

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2021 11:44]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 21:44
Heb je ook een changelog gekregen... vraag me af welke andere changes ze geimplementeerd hebben

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:40:
Heb je ook een changelog gekregen... vraag me af welke andere changes ze geimplementeerd hebben
Heb het ze gevraagd via de mail, maar gingen ze niet op in.

Heb nu nog een file (410-00033-14(389)_remote.bin) van ze gekregen samen met de utility 'DataSend', met de uitleg:
quote: Goodwe
laaste firmware 14 is voor communicatie , gebruikt datasend.exe om 14 updaten
Is mij niet helemaal duidelijk wat het doel hier van is. Heb gevraagd of ik deze nu ook nog moet flashen, antwoord:
quote: Goodwe
software update is alleen voor bepaalde situatie ,
als u omvormer geen probleem is , hoeft niet updaten .
De omvormer wekt stroom op en ik kan hem nog steeds via RS485 uitlezen dus ik laat het hier maar bij 8)7
Mogelijk heeft het iets met de officiële wifi-module te maken, zoiets lees ik hier ook: GoodWe NS Firmware gezocht, noodzakelijk voor LAN Module?

[Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2021 13:15]

• Icekiller2k6
Kun je mss ergens de firmware’s uploaden?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:14:
Kun je mss ergens de firmware’s uploaden?
Ik moest het serienummer van mijn omvormer doorgeven, maar dat is wellicht omdat ze het eerst remote probeerden te doen. Maar ik heb de omvormer niet in de Goodwe cloud hangen (lees hem zelf uit via RS485) dus dat lukte ze niet. Maar mogelijk zijn de files ook gekoppeld aan de omvormer?

Je kunt de files overigens zo krijgen hoor, gewoon even mailen naar service.nl@goodwe.com met de vraag om de nieuwste firmware voor jouw omvormer.

• Icekiller2k6
Jammer, mijne wel, dus gaan ze remote proberen te updaten. Het is voornamelijk om te reverse engineren en niet om te loaden.. :) Ofja kijken of het encrypted is of niet ;)

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:04:
Jammer, mijne wel, dus gaan ze remote proberen te updaten. Het is voornamelijk om te reverse engineren en niet om te loaden.. :) Ofja kijken of het encrypted is of niet ;)
Als je het ding even loshaalt van de wifi (dan zien ze dat hij offline is en remote updaten dus niet gaat lukken) en vraagt om de files zodat je zelf via USB kunt updaten dan krijg je ze denk ik zo hoor.

Het zijn in mijn geval (GW3000-NS) twee .out files. Bij de EzFlash_D.exe utility zit ook een 'hex2000.exe'. Die zet de .out files om naar .m00 vermoed ik (die verschijnen tijdens het flashen namelijk in die map). Beschrijving van die tool 'TMS320C2000 COFF/Hex Converter v4.1.3'. Wikipedia: Texas Instruments TMS320 ik zag in de utility en op die wiki pagina ook ARM staan, dat is de processor vermoed ik. Een foto zonder deksel zou wel leuk zijn, maar zit helaas een 'warranty void if removed' sticker op de deksel.

Reverse engineeren is wel interessant, maar gaat mijn pet helaas te boven.

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2021 17:24]

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
@ThinkPad
Fijn dat je het probleem op hebt weten te lossen en dat de omvormer niet gebricked is :)

Toevallig heb ik (na vragen) van GoodWe ook een nieuwe firmware gekregen voor mijn GW3600D-NS.
Oude firmware was 1.12.10, de nieuwe heeft versie 1.17.10.

Verder heb ook ik geen changelog ofzoiets. Wel twee nieuwe opties in het menu:
LVRT (Low-Voltage Ride-Through) en HVRT (High-Voltage Ride-Through).

Helaas geen verbetering in de afwijking tussen werkelijk geproduceerd vermogen (gemeten via geijkte bruto productie meter) en het display van de omvormer zelf. De omvormer zelf geeft 30-45 W meer aan dan de BPM. Maar ik vermoed dat deze afwijking groter is bij lage vermogens.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-03 10:37
Dit is wel interessant, en wil ik voor mijn omvormer ook wel doen. Maar de hamvraag is natuurlijk: is het schakelgedrag nu verbeterd? :+

PS5 PSN: UnrealKazu

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
Nou nee... Zag zonet week 45W op het scherm van de omvormer en 0W op de BPM.

Ik zit meer te worstelen met het via RS485 uitlezen middels een Wemos D1 bordje en de resultaten naar PVOutput sturen. Daarmee kom ik geen steek verder. Heb al een issue aangemaakt op deGitHub van GoodWeLogger, maar er komt geen enkele respons tot zover. Alleen maar mensen met hetzelfde probleem (geen output naar PVOutput).
ik heb al verschillende forks gebruikt en oudere libraries, maar tot zover weinig resultaat.

Vandaag is het me in ieder geval wel gelukt om een regel (5 min waarden) op PVoutput te krijgen.
Helaas lijkt de software te crashen na deze ene regel en vraagt / krijgt geen data van de omvormer meer door.

[Voor 81% gewijzigd door Kets_One op 01-02-2021 18:03]

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-03 10:37
Kets_One schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:58:
Nou nee... Zag zonet week 45W op het scherm van de omvormer en 0W op de BPM.
Ah, sorry, mijn post was gericht op ThinkPad. Dat was niet duidelijk.
Kets_One schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:58:
Ik zit meer te worstelen met het via RS485 uitlezen middels een Wemos D1 bordje en de resultaten naar PVOutput sturen. Daarmee kom ik geen steek verder. Heb al een issue aangemaakt op deGitHub van GoodWeLogger, maar er komt geen enkele respons tot zover. Alleen maar mensen met hetzelfde probleem (geen output naar PVOutput).
ik heb al verschillende forks gebruikt en oudere libraries, maar tot zover weinig resultaat.

Vandaag is het me in ieder geval wel gelukt om een regel (5 min waarden) op PVoutput te krijgen.
Helaas lijkt de software te crashen na deze ene regel en vraagt / krijgt geen data van de omvormer meer door.
OT, maar hier heb ik overigens ook veel last van gehad, met dezelfde library. Dat is ook de reden waarom ik het na een aantal weken klooien heb opgegeven en m'n omvormer weer aan de cloud heb gehangen. De software crashte bij mij op willekeurige momenten, en ik kon niet debuggen waarom hij crashte.

[Voor 67% gewijzigd door Kazu op 01-02-2021 18:06]

PS5 PSN: UnrealKazu

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Kazu schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:52:
Dit is wel interessant, en wil ik voor mijn omvormer ook wel doen. Maar de hamvraag is natuurlijk: is het schakelgedrag nu verbeterd? :+
Nee, maar ging ik ook niet vanuit eigenlijk.

De discussie over GoodweLogger past beter hier: Datalogging: PV systemen
Het werkt bij mij al een paar jaar prima, maar heb de code ook al tijden niet meer bijgewerkt op de ESP. Misschien wil @CodeIT er eens naar kijken waarom het niet werkt met jullie omvormers.

[Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2021 18:59]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:04:
Hoe kan je die firmwares het beste bekijken of vertalen. Bij een andere omvormer heb ik het wel eens geprobeerd, maar kwam niet echt verder. Welke software kan je gebruiken om firmwares te lezen of terug te vertalen naar een leesbare taal :*)

Zie hier twee firmwares:
https://gofile.io/d/PkJSPL (Effekta ES5000)

Waarbij mij onduidelijk is welke het nieuwste (beste?) is. En wat de verschillen zijn.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@Dre Je zou dan al met een tool als 'binwalk' kunnen kijken hoe de file is opgebouwd. En met Ghidra kun je de boel uitpluizen.

Maar ik kan je daar niet bij helpen, dat is echt een kunst opzich. Zoek maar eens op 'reverse engineering with Ghidra' op YouTube ofzo, is pittig ingewikkeld :X

• rogierc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02-2022
ThinkPad schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Nee, maar ging ik ook niet vanuit eigenlijk.

De discussie over GoodweLogger past beter hier: Datalogging: PV systemen
Het werkt bij mij al een paar jaar prima, maar heb de code ook al tijden niet meer bijgewerkt op de ESP. Misschien wil @CodeIT er eens naar kijken waarom het niet werkt met jullie omvormers.
Ik heb met mijn inverter (GW3000T-DS....de opvolger van de GW3000D-NS) last van het omgekeerde, deze start te laat op.
-De startspanning zou 80v moeten zijn-
Maar ik de praktijk probeert de unit pas terugteleveren vanaf 120v
Omdat ik maar 4 panelen in serie heb staan, kom ik niet snel aan deze spanning
(en voldoende vermogen, met name in deze tijd van het jaar)

de unit probeert een aantal keer op te starten. En stopt bij mij na 5x pogen, totdat de string spanning 170v is geworden (dit is soms pas 2 uur later...als het rond half 12 is)

Hierover contact gehad met Goodwe, deze hebben op afstand het eea aangepast aan de opstart procedure.
Wat ik ervan begrijp zijn er parameters voor.
-het aantal pogingen
-voorwaarde voor het opnieuw proberen, op basis van tijd interval
-voorwaarde op basis van spanningsnivo (deltaV) waarbij een nieuwe poging aanvangt.

Ik neem aan dat er voor uw inverter dus wel een goede setting te vinden is.
uit de datalogging over een behoorlijke tijd, moet wel te halen zijn vanaf welke spanning, de string in staat is om de inverter voldoende te voeden.
Als je dit spannings nivo kunt ingeven als start voorwaarde, dan zou de inverter in 1x online moet kunnen komen lijkt me.

ik ben er alleen nog niet uit, of je deze variablen zelf ook kunt instellen.
Er schijnt een Calibrate tool te zijn, ik heb deze sw nog niet kunnen vinden cq testen wat daarmee mogelijk is.
Anders gewoon aan Goodwe vragen

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
rogierc schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:07:
[...]
Ik neem aan dat er voor uw inverter dus wel een goede setting te vinden is.
uit de datalogging over een behoorlijke tijd, moet wel te halen zijn vanaf welke spanning, de string in staat is om de inverter voldoende te voeden.
Als je dit spannings nivo kunt ingeven als start voorwaarde, dan zou de inverter in 1x online moet kunnen komen lijkt me.

ik ben er alleen nog niet uit, of je deze variablen zelf ook kunt instellen.
Er schijnt een Calibrate tool te zijn, ik heb deze sw nog niet kunnen vinden cq testen wat daarmee mogelijk is.
Anders gewoon aan Goodwe vragen
Ik heb de GW3000-NS uiteindelijk vervangen voor een GW3000-XS die ik voordelig via Marktplaats heb kunnen vinden. Deze is een stuk minder 'zenuwachtig' qua opstartgedrag en geeft daardoor minder geluid in huis rond ochtend-/avondschemering. En het relais maakt ook sowieso wat minder geluid dan bij de NS-variant. Ben er nog niet weer wakker van geworden.

Een 3000 model lijkt mij wat zwaar voor 4 panelen, waarom geen 1000 of 1500 variant? Of misschien zelfs een ander merk? Ik meen laatst in dit subforum iets te hebben gelezen over een omvormer die vanaf 50V al opstart, werd aangeraden aan iemand die een paar paneeltjes op z'n tuinhuis wilde leggen.

Software/firmware van Goodwe is niet publiekelijk te vinden. Moet je via de support van Goodwe opvragen en krijg je dan met uitleg in gebrekkig Nederlands :X

[Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2022 08:59]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ThinkPad GoodWe XS is volgens spec vanaf 40V Vmpp / 50V start.

Maar ik denk dat je naar Solis refereert: Enige omvormer die ik ken met 2 trackers die Vmpp 50V kan en ook vanaf 50V start. Daarmee een nogal mooie keuze voor O-W schuursysteempjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• rogierc
ThinkPad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Ik heb de GW3000-NS uiteindelijk vervangen voor een GW3000-XS die ik voordelig via Marktplaats heb kunnen vinden. Deze is een stuk minder 'zenuwachtig' qua opstartgedrag en geeft daardoor minder geluid in huis rond ochtend-/avondschemering. En het relais maakt ook sowieso wat minder geluid dan bij de NS-variant. Ben er nog niet weer wakker van geworden.

Een 3000 model lijkt mij wat zwaar voor 4 panelen, waarom geen 1000 of 1500 variant? Of misschien zelfs een ander merk? Ik meen laatst in dit subforum iets te hebben gelezen over een omvormer die vanaf 50V al opstart, werd aangeraden aan iemand die een paar paneeltjes op z'n tuinhuis wilde leggen.

Software/firmware van Goodwe is niet publiekelijk te vinden. Moet je via de support van Goodwe opvragen en krijg je dan met uitleg in gebrekkig Nederlands :X
ik heb 4 panelen op 1 string en 3 op de 2de string.
Totaal vermogen panelen ca 3kW
kwam op dit model uit, was de kleinste met 2 mppt trackers.

En volgens de specs zou de start spanning vanaf 80v zijn.
nu komt de elektronica wel bij vanaf 80v.
Maar de eerste poging om werkelijk te starten is pas vanaf 120v

ik heb dus nog wat te puzzelen, hopelijk kan ik met de juiste tools zelf het opstart gedrag wat verder optimaliseren

• rogierc
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:27:
@ThinkPad GoodWe XS is volgens spec vanaf 40V Vmpp / 50V start.

Maar ik denk dat je naar Solis refereert: Enige omvormer die ik ken met 2 trackers die Vmpp 50V kan en ook vanaf 50V start. Daarmee een nogal mooie keuze voor O-W schuursysteempjes.
Als ik zoek op Solis kom ik op Ginlong.
maar als ik naar die site wil, is alles plat
waar vind ik de verschillende types en datasheets etc?

vr gr Rogier
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee