Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:09:
[...]
@wackoh Hoe bedoel je blind staren op het vermogen? Mijn enige puntje is dat je moet kiezen tussen max Wp op je dak (dus Wp/m2) of max Wp/euro. Meer valt er niet te kiezen, tenzij je heel specifieke eisen hebt zoals heel weinig ruimte voor een bepaalde oriëntatie en dus hogere Vmpp panelen nodig hebt. Met de meerprijs van die Panasonics kan je echter ook gewoon gaan voor reguliere panelen met microomvormers :p.
jep niet blind staren op vermogen (dus Wp).

je wil geen max Wp/m2 nog max Wp/€.
je wil max kWh/m2(met max vulling van dak) of minimale €/m2.
en dan is ook nog dat de minimale €/m2 soms te goedkoop is en daar door te weinig oplevert en dan had je toch beter meer geld moeten uit geven.
ook het zelf installeren en laten installeren, maakt erg veel verschil tussen wat je beter kunt doen.
(installatie kosten is gewoon een erg grote hap geworden met de lage prijzen van de Wp tegenwoordig)
en dat is net een extra dimensie die je door moet hebben.

en ja leuk die microomvormers.
maar die zijn best duur, als je een micro wil die niet meteen je paneel onderdimensioneerd dan moet je wel aardig in de portemonnee duiken.
(en omvormers buiten, brrr niet mijn ding.
dit ging vroeger veel fout, is wel beter geworden, maar een micro omvormer zou ik alleen gebruiken op een plek waar ik makkelijk bij kan, niet op een slecht bereikbare plek. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
jantje888 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:15:
Zijn er op dit moment goede redenen bewust te kiezen voor 360/370 Wp panelen in plaats van 325?
Is 325 op dit moment eigenlijk al achterhaalt, of is het juist nog wat vroeg voor 360/370?
Check vooral ook even de afmetingen, en/of het rendement. Veel van de 325Wp panelen zijn kleiner, maar hebben desondanks een rendement van > 19%. Terwijl sommige 360Wp panelen een stuk groter zijn, en een lager rendement hebben. Rendement wordt doorgaans berekend als het het percentage energie dat het paneel oplevert bij een instaling van 1000W/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
De meeste ~360Wp panelen zijn gewoon "standaard" 1x1,7m panelen tegenwoordig. En qua prijs scheelt het ook niet bijster veel (hoewel dat erg afhankelijk is van welke merken/types je vergelijkt natuurlijk). Dus je zou zeggen dat ~320Wp idd ouderwets aan het worden is. Of het nog "te vroeg" is zullen we denk ik over 20 jaar pas weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

migjes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:39:
[...]

jep niet blind staren op vermogen (dus Wp).

je wil geen max Wp/m2 nog max Wp/€.
je wil max kWh/m2(met max vulling van dak) of minimale €/m2.
en dan is ook nog dat de minimale €/m2 soms te goedkoop is en daar door te weinig oplevert en dan had je toch beter meer geld moeten uit geven.
ook het zelf installeren en laten installeren, maakt erg veel verschil tussen wat je beter kunt doen.
(installatie kosten is gewoon een erg grote hap geworden met de lage prijzen van de Wp tegenwoordig)
en dat is net een extra dimensie die je door moet hebben.

en ja leuk die microomvormers.
maar die zijn best duur, als je een micro wil die niet meteen je paneel onderdimensioneerd dan moet je wel aardig in de portemonnee duiken.
(en omvormers buiten, brrr niet mijn ding.
dit ging vroeger veel fout, is wel beter geworden, maar een micro omvormer zou ik alleen gebruiken op een plek waar ik makkelijk bij kan, niet op een slecht bereikbare plek. ;) )
Ok, fair enough, kWh/euro is de beste maat, maar de verschillen tussen zonnepanelen zijn schijnbaar zo klein (de vergelijkingen die ik heb gezien iig) dat je net zo goed naar Wp kunt kijken.

Ik kan makkelijk bij m'n dak dus microomvormers zijn voor ons voor vele redenen ideaal en nauwelijks duurder, mogelijk zelfs goedkoper, dan een stringomvormer zou zijn geweest. Gratis bonus is ook nog dat ik nu meer uit m'n panelen haal ivm schaduw van de dakrand en MVpijp dit jaargetijde.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:58:
[...]

Het scheelt 22 euro trunk kabel en 9 euro einddop, dus 31 euro. En er ligt geen los kabeleind al is die afgedopt.
Maar waar zijn die male/female connectors dan voor?
Dan koop je bij de verkeerde winkel en het scheelt je sowieso niet de einddop want je zult een losse connector moeten kopen die zeker niet goedkoper zal zijn dan het stukje plastic dat de einddop is.

Dunno wat je bedoelt met male/female. Link?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jantje888 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:15:
Zijn er op dit moment goede redenen bewust te kiezen voor 360/370 Wp panelen in plaats van 325?
Is 325 op dit moment eigenlijk al achterhaalt, of is het juist nog wat vroeg voor 360/370?
Wat @borft ook al aangaf, het rendement is eigenlijk de leidraad. Je zou zelfs kunnen zeggen dat €/Wp/m2 een getal is waar je naar kunt kijken. In mijn recente zoektocht ben ik uitgekomen op een relatief nieuw paneel met 20.1% rendement. Daarmee kon ik 350Wp (all black) krijgen in het formaat bijna gelijk aan de "normale" 330/335Wp panelen (1,7x1m). Daarbij helpt het overzicht wat hier eerder is genoemd enorm.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59
Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:54:
[...]

Dan koop je bij de verkeerde winkel en het scheelt je sowieso niet de einddop want je zult een losse connector moeten kopen die zeker niet goedkoper zal zijn dan het stukje plastic dat de einddop is.

Dunno wat je bedoelt met male/female. Link?
Beide links naar Winkelman staan in mijn eerste post. Ondertussen heb ik ook een losse 1m kabel met connector gezien; die zou er ook aan kunnen, maar dan natuurlijk via extra male/female connectors. Maar liever heb ik dus een eindconnector aan de trunk kabel die rechtstreeks op de laatste omvormer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 13:50
Stel ik heb zonnepanelen op mijn dak die, zo blijkt na analyse van het afgelopen jaar, niet goed gepreseteerd hebben ivm schaduwwerking van een schoorsteen. Wat kan ik daar dan tegen doen?

Kan ik de panelen die in de schaduw liggen afkoppelen van de string, en los daarvan via een optimizer en een eigen groep weer aan te sluiten? Zijn er andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:13:
[...]

Beide links naar Winkelman staan in mijn eerste post. Ondertussen heb ik ook een losse 1m kabel met connector gezien; die zou er ook aan kunnen, maar dan natuurlijk via extra male/female connectors. Maar liever heb ik dus een eindconnector aan de trunk kabel die rechtstreeks op de laatste omvormer past.
Ah, ik zie wat je bedoelt. Die connectors zijn voor het aansluiten van de trunkkabel op je huis (een YMvK kabel).

Die 1 m kabel heeft dus alleen een connector en het uiteinde sluit je aan op je huis via die female/male IP68 connectors.

Wat je dus zou kunnen doen is het uiteinde van de trunkkabel, die eindigt bij beide eindes hetzelfde, via die IP68 connectors verbinden met zo'n enkele kabel zodat je kabel eindigt in die omvormer-connector.

Dunno of dat echt goedkoper is. Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom die trunkkabels niet eindigen in een connector. Anyway, mijne kostte 13 euro per omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:52:
[...]
Ok, fair enough, kWh/euro is de beste maat, maar de verschillen tussen zonnepanelen zijn schijnbaar zo klein (de vergelijkingen die ik heb gezien iig) dat je net zo goed naar Wp kunt kijken.
verschillen tussen panelen zijn vrij klein, dat klopt.
komt voor een groot gedeelte dat bijna alle panelen eigenlijk van chinese makelaardij zijn.
en die hebben eigenlijk maar een paar grote fabrieken die de cellen maken.
ook zijn de meeste nu wel mono panelen geworden, poly en dunne film zijn vrij zeldzaam aan het worden.
(dus zelfs als het merk zegt dat het europese panelen zijn, dan nog kunnen de cellen van de zelfde Chinese fabriek komen, en alleen hier top paneel zijn verwerkt.)

dan lijkt het allemaal erg veel op elkaar en is Wp=Wp best een goede regel.
kijk je verder naar de wat meer exoten (met ook dito exoten prijs helaas) dan zie je meer en meer dat er geëxperimenteerd word met dual en trippel juncktion cellen.
dan is Wp=Wp geen goede vergelijk meer.
dit komt door dat je dan meerdere lagen over elkaar hebt liggen, 1 laag die het beter doet met een ander deel van het spectrum als de andere laag.
en sommige delen van het spectrum gaan gewoon beter door bewolking heen, die leveren dus een stabielere opbrengst op en meer kWh per Wp.
dit kan oplopen tot 7-20% extra opbrengst per Wp, dus ja er is veel meer als alleen maar Wp=Wp. ;)
Ik kan makkelijk bij m'n dak dus microomvormers zijn voor ons voor vele redenen ideaal en nauwelijks duurder, mogelijk zelfs goedkoper, dan een stringomvormer zou zijn geweest. Gratis bonus is ook nog dat ik nu meer uit m'n panelen haal ivm schaduw van de dakrand en MVpijp dit jaargetijde.
goedkoper?
een string omvormer van 3kVA kun je hebben voor 0,12€/VA. (ex BTW natuurlijk)
kijk je naar 3fase omvormer kan het zelfs zakken tot onder de 0,09€/VA.
dit zou betekenen dat als je een 320Wp paneel op een 320VA micro aansluit dat hij inc kabels goedkoper moet zijn als 50€ (320VA x 0,12€/VA). :?

tja kijk ik naar mijn opbrengst nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zou ik eigenlijk beter heel het systeem uit kunnen zetten, want daar slijt de omvormer minder van. _O-
(doe ik natuurlijk niet, een beetje is zonde van de opbrengst. ;) )
dus nu iets verliezen: is veel verliezen van heel weinig, dus heel weinig verlies.

maar buiten dat, soms zijn micro omvormers een godsgeschenk, soms is het zo lastig of bijna onmogelijk, en dan is het heel tof dat ze er zijn. ;)
Night-Reveller schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:39:
Stel ik heb zonnepanelen op mijn dak die, zo blijkt na analyse van het afgelopen jaar, niet goed gepreseteerd hebben ivm schaduwwerking van een schoorsteen. Wat kan ik daar dan tegen doen?
vertel eerst even hoe je analyse hebt uit gevoerd.
wat grafiekjes en wat foto's van de schaduw, en de setup helpt ook veel (hoeveel en welk type panelen, op wat voor omvormer).
(ook grof weg waar de set in het land licht, daar kan een 20% verschil in zitten, tussen binnenland en de kust.)

(soms kom je de meeste domme mensen tegen hier, die hebben dan alleen de standen van de slimme meter gebruikt.
en vergeten dan helemaal dat je al heel snel 20% van de elektra die je opwekt gewoon rechtstreeks gebruikt en dus niet gemeten worden door de slimme meter.
je wil niet weten wat voor domme dingen die je hier soms tegen komt. :Y )
Kan ik de panelen die in de schaduw liggen afkoppelen van de string, en los daarvan via een optimizer en een eigen groep weer aan te sluiten? Zijn er andere opties?
er zijn altijd oplossingen, maar daar zit ook altijd een kosten post aan.
vaak is de schaduw minder erg als de extra kosten voor optimizers. ;)

mijn experiment:
hier heb ik de logging omgezet naar per seconde loggen
en toen een met een dekentje 1 paneel afgedekt voor een paar seconde.
dit uit gevoerd met 10 panelen in een string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large

dus schaduw is niet altijd zo erg als je set maar juist is kun je best veel hebben.
problemen ontstaan pas echt als er een minder optimale set op dak licht. ;)
oplossingen zijn dus soms heel anders, dan alleen maar een optimizer er tussen gooien. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Optimizers van Solar Edge zullen niet werken. Die hebben ook eigen omvormer nodig. De Tigo optimzirs lijken hiervoor wel prima te werken en die kun je gewoon in dezelde string/mpp houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

migjes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:16:
[...]

verschillen tussen panelen zijn vrij klein, dat klopt.
komt voor een groot gedeelte dat bijna alle panelen eigenlijk van chinese makelaardij zijn.
en die hebben eigenlijk maar een paar grote fabrieken die de cellen maken.
ook zijn de meeste nu wel mono panelen geworden, poly en dunne film zijn vrij zeldzaam aan het worden.
(dus zelfs als het merk zegt dat het europese panelen zijn, dan nog kunnen de cellen van de zelfde Chinese fabriek komen, en alleen hier top paneel zijn verwerkt.)

dan lijkt het allemaal erg veel op elkaar en is Wp=Wp best een goede regel.
kijk je verder naar de wat meer exoten (met ook dito exoten prijs helaas) dan zie je meer en meer dat er geëxperimenteerd word met dual en trippel juncktion cellen.
dan is Wp=Wp geen goede vergelijk meer.
dit komt door dat je dan meerdere lagen over elkaar hebt liggen, 1 laag die het beter doet met een ander deel van het spectrum als de andere laag.
en sommige delen van het spectrum gaan gewoon beter door bewolking heen, die leveren dus een stabielere opbrengst op en meer kWh per Wp.
dit kan oplopen tot 7-20% extra opbrengst per Wp, dus ja er is veel meer als alleen maar Wp=Wp. ;)
Dat is heel tof natuurlijk en die techniek zal vast ook goedkoper gaan worden en/of de standaard, maar op dit moment is het geen redelijke overweging voor kWh/euro. Het moet ook wel zo'n winst opleveren voor als je voor max kWh/m2 gaat, want zo'n 375 Wp paneel zit al zo'n 12% hoger in Wp dan zo'n panasonic 335 Wp. Die zijn wel kleiner, maar als dat geen extra panelen op het dak oplevert (in mijn geval geen verschil nl) dan is dat niet relevant.
goedkoper?
een string omvormer van 3kVA kun je hebben voor 0,12€/VA. (ex BTW natuurlijk)
kijk je naar 3fase omvormer kan het zelfs zakken tot onder de 0,09€/VA.
dit zou betekenen dat als je een 320Wp paneel op een 320VA micro aansluit dat hij inc kabels goedkoper moet zijn als 50€ (320VA x 0,12€/VA). :?

tja kijk ik naar mijn opbrengst nu:
[Afbeelding]
dan zou ik eigenlijk beter heel het systeem uit kunnen zetten, want daar slijt de omvormer minder van. _O-
(doe ik natuurlijk niet, een beetje is zonde van de opbrengst. ;) )
dus nu iets verliezen: is veel verliezen van heel weinig, dus heel weinig verlies.

maar buiten dat, soms zijn micro omvormers een godsgeschenk, soms is het zo lastig of bijna onmogelijk, en dan is het heel tof dat ze er zijn. ;)
Mijn QS1s waren 285 per stuk voor 1200 VA (kunnen schijnbaar iets hoger, maar laten we zeggen 1200 volgens specs). Dat is dus 0,24 euro/VA. De reden dat ik zeg dat het in mijn geval mogelijk goedkoper was is omdat ik het vergeleek met een SMA omvormer en het feit dat ik qua elektra letterlijk niets hoefde te doen om het aan te kunnen sluiten, waar ik bij een stringomvormer een situatie had waar ik niet van kon inschatten of ik dat wel kon en dus had moeten laten doen. Zie mijn topic voor de situatie.

Btw, ik noemde schaduw en zo alleen maar als bijvangst, het was niet de reden om voor micro-omvormers te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @Termy , trunkkabel zit natuurlijk op een grote rol waar ze de gewenste lengte vanaf knippen. Maar de kabel eindigen met een connector vind ik mooier dan zo'n los uiteinde. Misschien zijn losse connectors ook wel te koop, ik zal eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16

Kom eerst eens met wat meer informatie. Watvoor panelen? Hoeveel panelen? Watvoor omvormer? Staat schaduwmanagement aan? Hoeveel panelen hebben last van schaduw en wanneer?

Verder: kun je zelf het dak op om de installatie te veranderen of zou je daar een installateur voor laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Welke panelen zijn max 1.50 x 1.95 meter en leveren meer dan 400 WP? (Ik zou dan een incourant stuk pannendak van 6.00 x 1.60 m. maximaal kunnen benutten) Ik zie er aardig wat die meer dan 400 WP kunnen leveren maar alleen de Jinko Tiger Pro 430 - 450 WP (moet nog op de markt komen?) valt binnen de afmetingen.

[ Voor 5% gewijzigd door zuidhuis op 09-12-2020 11:29 . Reden: Typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 13:50
mcDavid schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:50:
[...]

Kom eerst eens met wat meer informatie. Watvoor panelen? Hoeveel panelen? Watvoor omvormer? Staat schaduwmanagement aan? Hoeveel panelen hebben last van schaduw en wanneer?

Verder: kun je zelf het dak op om de installatie te veranderen of zou je daar een installateur voor laten komen?
Ik heb een apart topic hiervoor aangemaakt, omdat het een hypotetische vraag is als reactie op twee legplannen.

En ja, ik zou er een installateur voor laten komen om een installatie te laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zuidhuis schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:23:
Ik zie er aardig wat die meer dan 400 WP kunnen leveren maar alleen de JA Solar 450 WP (moet nog op de markt komen?) valt binnen de afmetingen.
Bedoel je deze of deze? Want die zijn groter. Of gaan ze een andere maken die kleiner is?

Wij hebben zelf 410W, maar die is net iets groter dan 2m (en 1m breed). Als je toch nog een centimeter of 10 extra kan smokkelen op je dak dan ligt hij met 6 panelen wel gelijk helemaal vol.

Maar goed, dan heb je wellicht ook nog andere panelen die dan ineens wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
JeroenE schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:42:
[...]
Bedoel je deze of deze? Want die zijn groter. Of gaan ze een andere maken die kleiner is?

Wij hebben zelf 410W, maar die is net iets groter dan 2m (en 1m breed). Als je toch nog een centimeter of 10 extra kan smokkelen op je dak dan ligt hij met 6 panelen wel gelijk helemaal vol.

Maar goed, dan heb je wellicht ook nog andere panelen die dan ineens wel passen.
Foutje, bedoel de Jinko Solar Tiger Pro 430-450. Extra bijsmokkelen in lengte of breedte wordt lastig wil ik niet teveel over het pannendak vd buren gaan (lengte) of de panelen in mijn dakgoot laten eindigen (breedte).

[ Voor 9% gewijzigd door zuidhuis op 09-12-2020 16:50 ]

• migjes
Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:37:
[...]

Dat is heel tof natuurlijk en die techniek zal vast ook goedkoper gaan worden en/of de standaard, maar op dit moment is het geen redelijke overweging voor kWh/euro. Het moet ook wel zo'n winst opleveren voor als je voor max kWh/m2 gaat, want zo'n 375 Wp paneel zit al zo'n 12% hoger in Wp dan zo'n panasonic 335 Wp. Die zijn wel kleiner, maar als dat geen extra panelen op het dak oplevert (in mijn geval geen verschil nl) dan is dat niet relevant.
ach als je langer bezig bent, dan zie je gewoon dat proberen te maximaliseren van de opbrengst eigenlijk niet zo heel belangrijk is als je alleen naar geld kijkt kom je niet altijd het beste uit.
(spullen zijn nu allemaal zo goedkoop, opbrengsten zo hoog, het kan bijna altijd wel uit op een 1 of andere manier.)
ik heb mijn 14xpanasonic voor 3k€ gekocht, kreeg ik 0,5k€ van BTW terug, maar door veranderende regels, kreeg ik ook alle BTW terug van voor gaande setjes.
hier door kwam ik ruim onder de 1,5k€ uit, en dit is 1 jaar TVT voor mij.
en had ik nog 14x190Wp over (4 op het schuurtje, en de rest bij vriendin op het dak gelegd.)
dus handig rond kijken, en er is veel meer mogenlijk.

zit nu nog te kijken of ik volgend jaar mijn 10x300Wp LG eens ga vervangen.
maar heb er nog geen doel voor. ach komt tijd komt raad.
Mijn QS1s waren 285 per stuk voor 1200 VA (kunnen schijnbaar iets hoger, maar laten we zeggen 1200 volgens specs). Dat is dus 0,24 euro/VA. De reden dat ik zeg dat het in mijn geval mogelijk goedkoper was is omdat ik het vergeleek met een SMA omvormer en het feit dat ik qua elektra letterlijk niets hoefde te doen om het aan te kunnen sluiten, waar ik bij een stringomvormer een situatie had waar ik niet van kon inschatten of ik dat wel kon en dus had moeten laten doen. Zie mijn topic voor de situatie.

Btw, ik noemde schaduw en zo alleen maar als bijvangst, het was niet de reden om voor micro-omvormers te gaan.
tja vergelijken met iets duurs dan lijkt het goedkoop, zou ik niet doen.
dat is goedpraten voor je eigen gevoel. ;)
de huidige chineesjes die doen haast niet meer onder voor SMA.
(verschillen zijn erg klein aan het worden, zeker met de nieuwste modellen.)

verder zijn die omvormertjes wel leuk, soms geniaal zelfs.
heb zelf een steca500 voor de schuur, die was nog goedkoper.
maar dat is een tijdelijke oplossing, wil nog een afdakje maken voor mijn fietsen, dan vervang ik die wel eens voor een grote omvormer.
kan ongeveer 6x 1x2m panelen een afdak maken, die dan op de oude omvormer van de grote set.
kan ik daar een hybride omvormer ophangen. dus misschien deze wel eerder als de LG's vervangen.
maar weet alleen niet meer waar ik de energie aan op moet maken, word steeds lastiger. ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben op zoek naar advies wat betreft zonnepanelen voor mijn woning:
[PV] Zonnepanelen hoekhuis, schuindak oost-west & 2x platdak

Goede ideeën en suggestie zijn welkom. :)

• Termy

Termy

migjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:42:
[...]

ach als je langer bezig bent, dan zie je gewoon dat proberen te maximaliseren van de opbrengst eigenlijk niet zo heel belangrijk is als je alleen naar geld kijkt kom je niet altijd het beste uit.
(spullen zijn nu allemaal zo goedkoop, opbrengsten zo hoog, het kan bijna altijd wel uit op een 1 of andere manier.)
ik heb mijn 14xpanasonic voor 3k€ gekocht, kreeg ik 0,5k€ van BTW terug, maar door veranderende regels, kreeg ik ook alle BTW terug van voor gaande setjes.
hier door kwam ik ruim onder de 1,5k€ uit, en dit is 1 jaar TVT voor mij.

tja vergelijken met iets duurs dan lijkt het goedkoop, zou ik niet doen.
dat is goedpraten voor je eigen gevoel. ;)
de huidige chineesjes die doen haast niet meer onder voor SMA.
(verschillen zijn erg klein aan het worden, zeker met de nieuwste modellen.)
Uhm, hier doe je het dus juist zelf. Je TVT is helemaal niet zoveel lager want die teruggave van oude sets staat los van het kopen van die Panasonics. Die hebben je gewoon 2.5 kEUR gekost.

Ik vergeleek met SMA omdat ik de shadefix en lokale logging wilde toen ik er van uit ging dat het een stringomvormer zou worden, dus niet willekeurig met de duurste stringomvormer voor m'n gevoel. De micro's kwamen later in beeld toen men hier suggereerde dat die wel erg mooi uitkwamen voor mijn situatie.
De keuze van microomvormers was dus vooral vanwege andere redenen ingegeven en het was prettig dat het qua prijs niet enorm scheelde. Ik zeg verder nergens dat microomvormers goedkoper zijn dan stringomvormers, alleen in mijn specifieke geval was de kans aanwezig geweest dat ik meer geld kwijt was geweest met een stringomvormer dan met de micro's, als ik het verder uitgezocht had.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:22
In het topic elektra huisinstallaties, is discussie over een PV installatie die samen met andere groepen achter 1 aardlek zit. De vraag is of een aparte aardlekautomaat veiliger is. In dit topic lezen veel specialisten mee, dus wellicht wil iemand reageren? https://gathering.tweaker...message/65178170#65178170

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wlmpie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:21:
In het topic elektra huisinstallaties, is discussie over een PV installatie die samen met andere groepen achter 1 aardlek zit. De vraag is of een aparte aardlekautomaat veiliger is. In dit topic lezen veel specialisten mee, dus wellicht wil iemand reageren? https://gathering.tweaker...message/65178170#65178170
Veiliger als veilig kan niet, maar een extra aardlekschakelaar kan er wel voor zorgen dat je met storing niet in het donker komt te zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32
Bestond(bestaat) er nou een website waar je de dagelijkse opbrengst van pv-systemen van anderen hier in de buurt kunt zien? Of had ik dat verkeerd onthouden?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
pvoutput.org?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
zuidhuis schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:23:
Welke panelen zijn max 1.50 x 1.95 meter en leveren meer dan 400 WP? (Ik zou dan een incourant stuk pannendak van 6.00 x 1.60 m. maximaal kunnen benutten) Ik zie er aardig wat die meer dan 400 WP kunnen leveren maar alleen de Jinko Tiger Pro 430 - 450 WP (moet nog op de markt komen?) valt binnen de afmetingen.
Volgens mij heeft de Longi Solar van 445 wp nog wel de beste combinatie van wp (445) vs m2 (2.1m2) vs prijs (136). Laatst aangeschaft voor 136 euro per stuk. En door grotere maat heb je op plat dak ook minder montage materiaal nodig.
Er is bijna geen paneel te vinden die meer wp biedt per m2, en de prijs per wp is ook nog eens bijna niet lager te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of 5x panasonic
Meer wp dan 3x 445 en een prima Vmpp

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:05:
Of 5x panasonic
Meer wp dan 3x 445 en een prima Vmpp
Die heeft nog steeds minder wp per m2, en de prijs per wp is bijna 2x 2,35x hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-09 19:30
Ook wij gaan (eindelijk) aan de zonnepanelen. Hebben met een platdak en prima ligging (zeggen ze) de mogelijkheid om een flinke hap uit ons best hoge energieverbruik (gezin, 2 kids met comp,tel etc, inductiekoken, luchtverwarmingsinstallatie) te halen.
Heb al wat aanvragen voor offertes gedaan en ze druppelen binnen. Maar begin nu al de bomen door het bos niet te meer te zien. De 1 zegt; serieel want weinig schaduw (enkel klein pijpje) de andere nee juist paralel, omvormer binnen, de andere weer buiten (enphase) etc etc. Verschil in garantie op onderdelen/installatie etc is ook best groot.

Zijn er tips om te zorgen dat ik mij blijf focussen op het belangrijke ipv het verkoop praatje? Is er een manier om te bepalen wat daadwerkelijk goede opties zijn?
Wij hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, investeren liever iets meer om het risico op negatieve ervaringen te verkleinen.

Zal sowieso tzt een eigen topic maken als ik een beetje een goed overzicht heb, en dat is juist hetgeen waar ik nu wat hulp bij kan gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
padoempats schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:29:
[...]

Die heeft nog steeds minder wp per m2, en de prijs per wp is bijna 2x 2,35x hoger
Maar er ligt wel meer Wp dus efficienter.
En geen dure micros nodig die het paneel beperken
Als ze ook 25 jaar mee gaan....
Laat maar. Ik hoor weer een voorkeur voor...en niet kijkend naar....

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:51:
[...]

Tja, die panelen zijn zo anders met een andere usecase dat het vergelijken lastig is, al denk ik dat je beter kan vergelijk met 4x longi solar's om qua oppervlakte en wp's meer bij elkaar te zitten:

5x panasonic 340wp vs 4x longi solar 445wp

5x 245 = 1225 euro vs 4x 139 = 556 euro
5x 1.59x1.053 = 8,37m2 vs 4x 2.094 x 1.038 = 8,69m2
5x 340wp = 1700wp vs 4x 445wp = 1780wp
5x 58vmpp = 290vmpp vs 4x 41.3vmpp = 165,2vmpp

Oppervlakte en WPs nagenoeg gelijk. De panasonics zijn in dat geval bijna 700 euro duurder. Daar krijg je dan 125 vmpp meer voor. De vraag is dus, is het dat waard. Je zou zeggen dat het het alleen waard is als je alleen echt weinig panelen kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
padoempats schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:07:
[...]

Tja, die panelen zijn zo anders met een andere usecase dat het vergelijken lastig is, al denk ik dat je beter kan vergelijk met 4x longi solar's om qua oppervlakte en wp's meer bij elkaar te zitten:

5x panasonic 340wp vs 4x longi solar 445wp

5x 245 = 1225 euro vs 4x 139 = 556 euro
5x 1.59x1.053 = 8,37m2 vs 4x 2.094 x 1.038 = 8,69m2
5x 340wp = 1700wp vs 4x 445wp = 1780wp
5x 58vmpp = 290vmpp vs 4x 41.3vmpp = 165,2vmpp

Oppervlakte en WPs nagenoeg gelijk. De panasonics zijn in dat geval bijna 700 euro duurder. Daar krijg je dan 125 vmpp meer voor. De vraag is dus, is het dat waard. Je zou zeggen dat het het alleen waard is als je alleen echt weinig panelen kwijt kunt.
Er zijn genoeg 1.5/2 kW omvormers die prima met 150 volt overweg kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tenzij je er een zaag in zet, zie ik niet in hoe er 4 passen op 1,6 x 6 mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
padoempats schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:17:
[...]

Volgens mij heeft de Longi Solar van 445 wp nog wel de beste combinatie van wp (445) vs m2 (2.1m2) vs prijs (136). Laatst aangeschaft voor 136 euro per stuk. En door grotere maat heb je op plat dak ook minder montage materiaal nodig.
Er is bijna geen paneel te vinden die meer wp biedt per m2, en de prijs per wp is ook nog eens bijna niet lager te vinden.
Die is dus langer dan 2.00 meter dus valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:51:
[...]

Heb ik ook overwogen. Wat bedoel je met geen dure micros nodig? Ik wil op elk paneel een eigen micro omvormer zetten. Wat dat betreft heb ik dus liever 3 grote panelen dan 5 kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zuidhuis
5*59 Vmpp = 295 Vmpp, past prima op een 1,5 kW stringomvormer.

Met 3 grote panelen heb je al 3x een IQ7A nodig
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html

Maar zoals gezegd heb je minder Wp.en voor 300 euro al een 1,5 kW omvormer
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-1500-s.html
(ik kijk op MP voor een SMA 1.5 of 2.0)

Maar ook die grote panelen passen niet, zeg je zelf > 1x2 mtr

Dan kan je net zo goed de yingli 470 pakken van sun-solar als het allemaal niet uitmaakt.

Je wens was:
1,6 x 6 mtr pannendak
Met 5 panasonic hit van 1,59 x 1,053 gaat die wens in vervulling ;)
(IQ7X als het persee nog duurder moet worden)

Edit: als je mag smokkelen passen deze ook
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
GroeneThee schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:39:
Ook wij gaan (eindelijk) aan de zonnepanelen. Hebben met een platdak en prima ligging (zeggen ze) de mogelijkheid om een flinke hap uit ons best hoge energieverbruik (gezin, 2 kids met comp,tel etc, inductiekoken, luchtverwarmingsinstallatie) te halen.
Heb al wat aanvragen voor offertes gedaan en ze druppelen binnen. Maar begin nu al de bomen door het bos niet te meer te zien. De 1 zegt; serieel want weinig schaduw (enkel klein pijpje) de andere nee juist paralel, omvormer binnen, de andere weer buiten (enphase) etc etc. Verschil in garantie op onderdelen/installatie etc is ook best groot.

Zijn er tips om te zorgen dat ik mij blijf focussen op het belangrijke ipv het verkoop praatje? Is er een manier om te bepalen wat daadwerkelijk goede opties zijn?
Wij hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, investeren liever iets meer om het risico op negatieve ervaringen te verkleinen.

Zal sowieso tzt een eigen topic maken als ik een beetje een goed overzicht heb, en dat is juist hetgeen waar ik nu wat hulp bij kan gebruiken. :)
Heel herkenbaar, ik had precies hetzelfde.

Mijn tips na bijna 2 jaar in dit topic te hangen (en zelf ook een topic aangemaakt te hebben) is:
Geen micro omvormers of optimizers als je het niet echt nodig hebt. Bij veel bomen schaduw ontkom je er niet aan maar een beetje schaduw van een pijp of iets dergelijks is geen probleem.
Dat je hele string inkakt bij schaduw op 1 paneel is zo ontzettend achterhaald :F
Laat je niet gek maken en van alles aansmeren. Ze willen je erg graag optimizers verkopen, niet intrappen.
String omvormers zijn prima en steeds meer merken hebben schaduw management.

Daarnaast is de algemene vuistregel bij de mensen die het spelletje doorhebben: meer WP = beter
Leg gerust wat meer neer dan dat je volgens de leverancier nodig zou hebben op basis van jaarverbruik.

Korter kan ik het niet omschrijven, lees je vooral goed in en een eigen topic gaat echt helpen.
Maak foto's van je dak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@AUijtdehaag

Stringomvormer wordt het niet: te weinig ruimte voor op zolder (wil ik niet teveel gaan klooien). Bovendien combineer ik deze met nog 3 zonnepanelen op plat dak. Dan vallen de extra kosten tov optimers voor platdak + stringomvormer nog wel mee.

Jinko Solar Tiger Pro 430 WP lijkt vooralsnog een goede kandidaat te zijn: valt binnen de max afmetingen, slechts 3 panelen (plus micro) nodig met toch een flinke opbrengst. Die Yingli Solar is net zoals die Panasonics (met ander prijskaartje) een ander goed alternatief. Had alleen gehoopt dat er nog wat alternatieven waren maar wat ik in de reacties voorbij zie komen is ook wat had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zuidhuis Ik weet niet hoe ideaal je dak is, maar hou er rekening mee dat bijvoorbeeld een IQ7A stopt bij 350 watt..en een ruime stringomvormer gewoon doorgaat.

5x 335 Wp paneel op een IQ7X (320 Watt) heeft in mijns inziens meer nut dan een 3x 470 Wp op een IQ7A (350 Watt) omvormer.
Ik noem VA even Watt, dat praat wat makkelijker.

Een en ander afhankelijk van je daksituatie uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:41:
@zuidhuis Ik weet niet hoe ideaal je dak is, maar hou er rekening mee dat bijvoorbeeld een IQ7A stopt bij 350 watt..en een ruime stringomvormer gewoon doorgaat.

5x 335 Wp paneel op een IQ7X (320 Watt) heeft in mijns inziens meer nut dan een 3x 470 Wp op een IQ7A (350 Watt) omvormer.
Ik noem VA even Watt, dat praat wat makkelijker.

Een en ander afhankelijk van je daksituatie uiteraard.
Klopt, zal dan ook uiteindelijk een IQ7A of IQ7X worden (afhankelijk van paneelgrootte, aantal cellen en WP).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@zuidhuis
IQ7X = 96 cell panasonic
IQ7A = 72 cell grote Wp
IQ7+ = het restje
IQ7 = enorm spijt dat je geen IQ7+ gekocht hebt

En hopen dat ze niet stiekum updaten
Enphase IQ7+ fout! Na update.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuidhuis
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:01:
@zuidhuis
IQ7X = 96 cell panasonic
IQ7A = 72 cell grote Wp
IQ7+ = het restje
IQ7 = enorm spijt dat je geen IQ7+ gekocht hebt
Net gecorrigeerd, foutje, zie ook de tabel op solar bouwmarkt, die is wat gedetailleerder. Ik heb overigens nog niks gekocht hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:06
Zo, dat was even stressvol. Na veel meelezen op dit forum zijn vandaag de panelen geplaatst. 10 stuks van 2x1 meter op NO en 12 stuks 'normale' op ZW. Had 20 dakpannen gekocht als reserve maar er zijn er 24 gesneuveld. Lijkt me erg veel! Hopelijk houdt het dak het nog minstens 6 jaar vol met die poreuze pannen. Morgen eens zien of de boel het doet want het was al te donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Penait1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:07:
Zo, dat was even stressvol. Na veel meelezen op dit forum zijn vandaag de panelen geplaatst. 10 stuks van 2x1 meter op NO en 12 stuks 'normale' op ZW. Had 20 dakpannen gekocht als reserve maar er zijn er 24 gesneuveld. Lijkt me erg veel! Hopelijk houdt het dak het nog minstens 6 jaar vol met die poreuze pannen. Morgen eens zien of de boel het doet want het was al te donker...
Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/68118404/pics-or-it-didnt-happen.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
Komen morgen zeker, nu te donker. Jullie kunnen trots zijn; dak ligt vol, geen micro omvormers (ondanks schaduw pijpjes af en toe) en NO-ZW. Volgens mij zijn dat de 3 geboden van het Tweakers PV topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 11-12-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nee hoor, voor alles is een toepassing, alleen het onnodig offereren hebben we een hekel aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
twain4me schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:40:
[...]

nee hoor, voor alles is een toepassing, alleen het onnodig offereren hebben we een hekel aan :+
Uitzonderingen bevestigen altijd de regel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Penait1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:42:
[...]

Uitzonderingen bevestigen altijd de regel :+
Als geld niet belangrijk was, had ik toch echt overal micro onder hangen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:56:
[...]

Ja... Daar heb je gelijk in. Mooi spul en alleen al die grafiekjes hadden ze me al mee verkocht! Leuke hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik erger me nu al aan aftoppen op 1 omvormer, laat staan 20 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:25:
[...]

Ik erger me nu al aan aftoppen op 1 omvormer, laat staan 20 >:)
Tja, je mot wel de goeie samenstelling nemen natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die dingen ook op stroom werken. Dus altijd iets later opstarten en bij mindere weer condities ook minder opbrengen. Zoals vandaag. Is daar iets over bekend? Of gaat dit echt om minder dan 1 watt continu om maar wat te noemen?

Ik heb 30 panelen in een dakvlak met zeer weinig schaduw (December ochtenden telt niet echt) en de eerste offerte die ik kreeg stonden ze ook vermeld als optie "voor meer opbrengst bij schaduw" maar ben blij dat ik hier veel gelezen heb en nu die dingen niet heb. Monitoring opties mis ik wel, en is zeer beroerd bij mijn Huawei SUN2000 maar dat herinnerd mij er vooral aan dat ik stroom moet gebruiken en aan het werk moet gaan ipv grafiekjes checken :Y

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerco-M schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:51:
[...]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die dingen ook op stroom werken. Dus altijd iets later opstarten en bij mindere weer condities ook minder opbrengen. Zoals vandaag. Is daar iets over bekend? Of gaat dit echt om minder dan 1 watt continu om maar wat te noemen?

Ik heb 30 panelen in een dakvlak met zeer weinig schaduw (December ochtenden telt niet echt) en de eerste offerte die ik kreeg stonden ze ook vermeld als optie "voor meer opbrengst bij schaduw" maar ben blij dat ik hier veel gelezen heb en nu die dingen niet heb. Monitoring opties mis ik wel, en is zeer beroerd bij mijn Huawei SUN2000 maar dat herinnerd mij er vooral aan dat ik stroom moet gebruiken en aan het werk moet gaan ipv grafiekjes checken :Y
Ja natuurlijk is dat bekend, velen gebruiken die dingen......
En je zit er naast

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32
Penait1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:36:
[...]

Komen morgen zeker, nu te donker. Jullie kunnen trots zijn; dak ligt vol, geen micro omvormers (ondanks schaduw pijpjes af en toe) en NO-ZW. Volgens mij zijn dat de 3 geboden van het Tweakers PV topic.
Haha de 3 geboden! :D
Wel fijn dat dat het is. Mijn systeem voldoet daar namelijk ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

reneeke1970 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:54:
[...]

Ja natuurlijk is dat bekend, velen gebruiken die dingen......
En je zit er naast
Want?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze starten juist eerder en beter rendement juist onder slechte omstandigheden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

En met micro's heb je minder last van het effect dat in een string het "slechtste" paneel het hardst zal verouderen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvhaarst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:04:
En met micro's heb je minder last van het effect dat in een string het "slechtste" paneel het hardst zal verouderen.
Als er vocht onder het glas komt kun je verschil gaan zien, maar als ze constructief goed zijn zit er geen verschil in, zelfs niet na 15 jaar.
Wat je met een micro wel ziet is hoe groot het verschil in opbrengst kan zijn door omgevings licht, tegen een muur of meter er vandaan kan behoorlijk schelen. En dan heb ik het niet over schaduw, muur ten noorden.
En door hoogte verschil krijg je ook verschillende opbrengsten, dus één lange string met vijf panelen op schuurtje en vijf op de nok van dak dat gaat niet goed, maar word toch best vaak gedaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvhaarst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:04:
Dat moet je toch eens toelichten....
Welke invloed heeft een (string) omvormer op de levensduur een zonnepaneel?
De eigenschappen van zo een paneel wijzigen toch niet, met welke hardware er aan hangt?

Ik zou eerder andersom denken.
Een goed werkend paneel op een micro omvormer die er alles uitperst :+ verouderd sneller omdat die harder moet werken.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 10:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Penait1
Hierbij de foto’s, gisteren gelegd.

12x de JA Solar 325wp full black aan de voorkant (zuid-west)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy7rSu5IZIsD0vOIf0poqz9gcmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYWDhuTZ3oZOUakcYziikNFq.jpg?f=fotoalbum_large

En 10x de Longi Solar LR4 450WP Perc LR4-72HPH-450 aan de noordoost kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVdNtzOIqwTPjMMvYc5o0-bknew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6tWDm97txck4PSsYZQCC2BV.jpg?f=fotoalbum_large

Gekozen voor de gigantische Longi panelen omdat het op NO zo goedkoop mogelijk moest, en dit scheelde in legkosten etc. Meer wp voor evenveel geld.

Verbuik per jaar naar schatting ~2200kWh en gaan volgens sunnydesign ~6850kWh opwekken. Ben benieuwd wat de diodes gaan doen en hoeveel daar af gaat ivm wat pijpjes op het dak! Heb een Goodwe omvormer dus gaan ook nog even experimenteren met schaduw management.

Ze doen het in elk geval en alles prima geregeld door Solar Bouwmarkt.

Nogmaals dank aan alle Tweakers, blijft fantastisch dat er online zoveel kennis zit en je zelf je set kan samenstellen. Zit geloof ik op rond de €0.61/wp exclusief Btw inclusief leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:56:
[...]

Dat moet je toch eens toelichten....
Welke invloed heeft een (string) omvormer op de levensduur een zonnepaneel?
De eigenschappen van zo een paneel wijzigen toch niet, met welke hardware er aan hangt?
Dat staat er ook niet. Het slechtste paneel veroudert sowieso misschien wel het hardst. Daar heb je in de string als geheel wel last van. En misschien is er ook wel een effect op het slechte paneel a.g.v. de serieschakeling. Een slecht paneel dat minder stroom levert wordt een soort 'hotspot', net zoals een slechte cel binnen 1 paneel. Alle cellen staan in serie, maar bypass diodes heb je alleen binnen de panelen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die theorieen over slechtst werkende panelen vallen voor mij in de categorie verkoop praat micro omvomers.
Ook eerder starten en later stoppen heeft weinig nut, bij een paar watt meer opwek in de ochtend en avond.

Ik vraag me serieus af, wat dan wel de voordelen kunnen zijn van micro omvormer vs string omvormer.
Met 1141 Wh/Wp opwek op jaarbasis, op mijn stringomvormer klaag ik niet.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=y

Die 0.76% is niet boeiend
https://pvoutput.org/comp...73530&sid1=15478&c=-1&t=y

De levensduur van een zonnepaneel overstijgt de technologische levensduur vh paneel.
Over 10 jaar is alles alweer oud.... Technologisch gezien.
Daar zit je dan met je dure micro omvormers die je ipv 25 jaar na 10 jaar al wil vernieuwen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:23:
Die theorieen over slechtst werkende panelen vallen voor mij in de categorie verkoop praat micro omvomers.
Ook eerder starten en later stoppen heeft weinig nut, bij een paar watt meer opwek in de ochtend en avond.

Ik vraag me serieus af, wat dan wel de voordelen kunnen zijn van micro omvormer vs string omvormer.
Met 1141 Wh/Wp opwek op jaarbasis, op mijn stringomvormer klaag ik niet.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=15478&t=y

Die 0.76% is niet boeiend
https://pvoutput.org/comp...73530&sid1=15478&c=-1&t=y

De levensduur van een zonnepaneel overstijgt de technologische levensduur vh paneel.
Over 10 jaar is alles alweer oud.... Technologisch gezien.
Daar zit je dan met je dure micro omvormers die je ipv 25 jaar na 10 jaar al wil vernieuwen.
Kijk naar het vervangingsschema voor een zonnecel, dat is kortgezegd een stroombron met parallele diode*. Een heel paneel is dezelfde stroombron met parallel een aantal diodes in serie. Een slecht paneel zou geen probleem zijn als de spanning evenredig veel omhoog zou kunnen (b.v. de helft v.d. stroom bij dubbele spanning geeft hetzelfde vermogen). Maar vanwege de diodes gaat die vlieger niet op en gooien alle panelen dus vermogen weg als er een slecht paneel in de string zit. Ik heb het hier dus niet over bypass diodes he.
*) voor de eenvoud even de interne weerstand en reactantie buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 12-12-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Team Welles

Martin7182 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:01:
[...]
Kijk naar het vervangingsschema voor een zonnecel, dat is kortgezegd een stroombron met parallele diode*.
Een niet-ideale diode met significante ronde knie. 5% spanning/stroomafwijking levert minder dan 5% vermogensafwijking op.
Ik heb het hier dus niet over bypass diodes he.
En doe die erbij in je spice programma en je ziet dat als het string-mpp hoger is door een paneel te bypassen, dat gewoon gebeurt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hoe gaan jullie om met het te bepalen kabeltraject naar de meterkast wanneer je dat niet zelf vooraf helemaal helder kunt krijgen? Sommige partijen komen vooraf hiervoor langs, andere bepalen het kabeltraject (in overleg) op de installatie dag zelf (waarbij je, indien dat niet bevalt, bij sommige zelfs dan de boel nog mag annuleren). Aangezien er hier vanuit zolder naar beneden geen loze leiding meer vrij is, je vanuit het plat dak of de garage niet zomaar in de meterkast bent en buitenom niet per se mooi wordt, ben ik wat huiverig voor dit onderdeel van m'n beoogde zonnepanelen project. De partij laten afvallen die niet vooraf langs komt (maar je wel op de dag zelf nog mag annuleren mocht het bepaalde kabeltraject je niet bevalt) is natuurlijk een optie, maar verder spreekt me hun plaatje wel aan. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:23:Ik vraag me serieus af, wat dan wel de voordelen kunnen zijn van micro omvormer vs string omvormer.
Waar volgens mij nooit discussie over is: veiligheid (veiliger dan stringomvormer) en ruimtebesparing (geen bakbeest van een omvormer nodig). Over de mate waarin dit een voordeel is kun je discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Proton_ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:25:
[...]

Een niet-ideale diode met significante ronde knie. 5% spanning/stroomafwijking levert minder dan 5% vermogensafwijking op.

[...]

En doe die erbij in je spice programma en je ziet dat als het string-mpp hoger is door een paneel te bypassen, dat gewoon gebeurt :)
Bedankt voor je aanvulling. Diodekarakteristiek met ronde knie en bypass diodes verminderen het probleem, maar elimineren het niet. De belasting afstemmen per paneel is altijd beter dan een hele string tegelijk. Maar als al je panelen ongeveer evenveel vernogen genereren, dan maakt het weinig uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
JBS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:25:
Hoe gaan jullie om met het te bepalen kabeltraject naar de meterkast wanneer je dat niet zelf vooraf helemaal helder kunt krijgen? Sommige partijen komen vooraf hiervoor langs, andere bepalen het kabeltraject (in overleg) op de installatie dag zelf (waarbij je, indien dat niet bevalt, bij sommige zelfs dan de boel nog mag annuleren). Aangezien er hier vanuit zolder naar beneden geen loze leiding meer vrij is, je vanuit het plat dak of de garage niet zomaar in de meterkast bent en buitenom niet per se mooi wordt, ben ik wat huiverig voor dit onderdeel van m'n beoogde zonnepanelen project. De partij laten afvallen die niet vooraf langs komt (maar je wel op de dag zelf nog mag annuleren mocht het bepaalde kabeltraject je niet bevalt) is natuurlijk een optie, maar verder spreekt me hun plaatje wel aan. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Was hier zelf ook erg bang voor, wat ze bij mij gedaan hebben is omvormer op de zolder/vliering opgehangen, maar ook weer met de kabels naar buiten op het dak omdat er geen loze leiding vrij was. Vervolgens aan de ontzichtbare achterkant van het huis buitenlangs met de kabels naar beneden, geboord in de kruipruimte, en via de kruipruimte geboord in de meterkast omhoog en aangesloten.

Bedenk voor jezelf een worst case scenario hoe het mogelijk kan, en die jongens zijn best handig en verzinnen wel wat. Die van mij dachten goed mee, wou eerst de omvormer in de hal omdat ik dacht dat het niet op de zolder kon ivm ontbreken loze leiding, maar toen kwamen ze met dit idee waardoor er niet rond het hele huis gelijkstroom loopt wat niet uitgezet kan worden. (En geen lelijke omvormer in de hal, goed voor de WAF)

Is zoiets niet te doen bij jou, via een ontzichtbare kant naar beneden en in de kruipruimte boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
of langs de dakgoot en regenpijp.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
Op 1 december hebben we de sleutel gekregen van ons nieuwe huis (bestaande bouw), daar ligt sinds september vorig jaar een PV-installatie op. Het gaat om een SolarEdge systeem van in totaal 3500 Wp op een platdak met een SE3000H als omvormer. Inmiddels heb ik alle historische data uit de SolarEdge monitoring omgeving gehaald en geüpload naar PV output.

Ik worstel een beetje met het inschatten van de estimates, het systeem ligt er nu iets meer dan een jaar op dus ik zou de opbrengsten van vorig jaar kunnen nemen (rond de 3700 kWh) maar deze verschillen veel met de berekeningen van PVWatts (2986 kWh) en PVGIS (2552 kWh). Wat is wijsheid in deze? De daadwerkelijke opbrengst van het afgelopen jaar is het meest reëel dus ik neig die te gebruiken. Of was 2020 een uitzonderlijk goed jaar?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Peutpeut schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:54:
Op 1 december hebben we de sleutel gekregen van ons nieuwe huis (bestaande bouw), daar ligt sinds september vorig jaar een PV-installatie op. Het gaat om een SolarEdge systeem van in totaal 3500 Wp op een platdak met een SE3000H als omvormer. Inmiddels heb ik alle historische data uit de SolarEdge monitoring omgeving gehaald en geüpload naar PV output.

Ik worstel een beetje met het inschatten van de estimates, het systeem ligt er nu iets meer dan een jaar op dus ik zou de opbrengsten van vorig jaar kunnen nemen (rond de 3700 kWh) maar deze verschillen veel met de berekeningen van PVWatts (2986 kWh) en PVGIS (2552 kWh). Wat is wijsheid in deze? De daadwerkelijke opbrengst van het afgelopen jaar is het meest reëel dus ik neig die te gebruiken. Of wat 2020 een uitzonderlijk goed jaar?
Kijk ook even naar de TS van “ Het grote "jouw productie" topic” daarin staat het eea aan informatie en kan je misschien ook een inschatting maken hoe het jaar 2020 was?

Bij gebrek aan beter is de data van 2020 prima referentiemateriaal. Het zegt iig iets over wat je set kan en is een mooi streven voor 2021.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
jorbit schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:24:
[...]

Kijk ook even naar de TS van “ Het grote "jouw productie" topic” daarin staat het eea aan informatie en kan je misschien ook een inschatting maken hoe het jaar 2020 was?

Bij gebrek aan beter is de data van 2020 prima referentiemateriaal. Het zegt iig iets over wat je set kan en is een mooi streven voor 2021.
Dank, ga ik daar even kijken, thanks!
Voor nu heb ik de historische data per maand ingevoerd.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijdelings gerelateerd aan het onderwerp hier: Zijn er mensen die een Solatube (of iets vergelijkbaars) van hun dak hebben verwijderd zodat er zonnepanelen overheen gelegd kunnen worden? De Solatube hier is niet meer in gebruik, maar het 'bolletje' zit nog wel op het dak. Die mag (moet) weg, aangezien zonnepalen er niet overheen kunnen. De zonnepaneel leveranciers zijn er niet zo happig op om dit te doen, en zelf heb ik ook nog niet echt een idee wat er voor dat 'bolletje' in de plaats zou kunnen/moeten komen, dus ben benieuwd naar eventuele soortgelijke ervaringen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
JBS schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:45:
Zijdelings gerelateerd aan het onderwerp hier: Zijn er mensen die een Solatube (of iets vergelijkbaars) van hun dak hebben verwijderd zodat er zonnepanelen overheen gelegd kunnen worden? De Solatube hier is niet meer in gebruik, maar het 'bolletje' zit nog wel op het dak. Die mag (moet) weg, aangezien zonnepalen er niet overheen kunnen. De zonnepaneel leveranciers zijn er niet zo happig op om dit te doen, en zelf heb ik ook nog niet echt een idee wat er voor dat 'bolletje' in de plaats zou kunnen/moeten komen, dus ben benieuwd naar eventuele soortgelijke ervaringen hier?
een solartube is nog best prijzig, dus gooi die op marktplaats en je kunt er een paneel voor betalen.

verder het dak gewoon repareren, zoals je dat altijd doet. :?
bitumen=bitumen
EPDM=EPDM
dakpannen= dakpannen.
etc etc..
geen idee wat voor dak je hebt, dus ook geen idee hoe je dit oplost.
(zonnepanelen installateurs zijn vaak geen dakdekkers, dus ja daar branden ze hun vingers liever niet aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JBS Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zou zeggen dat het afhankelijk is van je dakbedekking. Heb je een schuin dak met dakpannen dan dakpannen, heb je een plat dak met EPDM dan EPDM etc.

Wel zorgen dat je dat op de juiste manier doet. Misschien een dakdekker inhuren als je dat zelf niet kan of aandurft? Ik heb genoeg dakpannen op schuine daken weer terug gemaakt, maar plat dak vind ik zelf ook een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zie in hoog tempo de buren om me heen ook aan de PV gaan. Mooi natuurlijk, maar.. ik zag ook afgelopen voorjaar de spanning in het lokale net flink oplopen, met daarbij wel een behoorlijk verschil tussen de drie fasen. Meende ook al enkele afschakelmomenten te spotten (meldingen in het logsysteem), maar toen ik daar later op in wilde zoemen vond ik ze niet meer - kennelijk weg zodra je de pop-up weg klikt.

Vroeg vanochtend de heren die bij de buren bezig waren hoe ze hiermee om gaan. Antwoord: "Afschakelen wegens te hoge spanning? Nog nooit van gehoord. Hebben we bij ons in Almelo niet." Afijn.. tot zoverre dus de professionals die ook opletten. Installatie van de buren bleek trouwens drie fase te worden, net als de onze. Dus daar viel sowieso niets te winnen door slim kiezen.

Nu vraag ik me wel af: klopt het dat 3-fase omvormers afschakelen zodra de hoogste fase door die 253V grens gaat? En dat ze altijd gelijkelijk hun stroom over de fases verdelen? Zo ja, waarom is dat laatste eigenlijk zo? Zijn er ook omvormers die het afslaan proberen te voorkomen door zoveel mogelijk op de fasen met de laagste spanning hun stroom af te zetten? (Heb zelf 'n SolarEdge.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

"Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. In Almelo is altijd wat te doen"

Ik ken geen enkele 3 fase omvormer die iets anders doet dan de boel netjes verdelen.

Zodra je last hebt van te hoge spanning zelf loggen en melden bij de netbeheerder. dan komen ze meten en als je gelijk had gaan ze er iets aan doen.
Mooie van 3 fase is dat doorgaans je spanning in basis al lager is door minder voltage drop over de kabel tussen omvormer en meterkast. kan net de volts schelen die je nodig hebt om de omvormer in de "lucht" te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan de SMA een beetje "bijstellen" :')
of eigen verbruik verhogen natuurlijk op die piekmomenten.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2020 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Ter info, het verschil tussen MC4 en Trina TS4:
https://static.trinasolar...nnector%20Change_2017.pdf
To Whom It May Concern:Trina Solar wishes to inform our customers that Trina Solar will be transitioning from the MC4 and Amphenol UTX connectors that we have historically used to Trina’s own TS4 connector.This change will affect deliveries starting on January 1, 2018. In addition to standardizing the connectors across all of Trina’s regular products, the TS4 connector also electrical and physical characteristics that a comparable to, or better than those of the connectors that we have used in the past. We have included a comparison of the TS4 specifications and equipment with those of MC4 and UTX connectors below.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv7bHPj5oCn3fKa8DQ_duQTsNuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v53WBsBudh1H5G5voxx2xNbo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
Ik ben benieuwd waarom er op mijn zonnepanelen zoveel condensatie blijft liggen tov de buurman zijn panelen. Dit is eigenlijk heel december al het geval.

Ik kan mij voorstellen dat dit een combinatie is van kouder weer en panelen die niet echt aanslaan en dus niet warm worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7eR7UPEiTiICQ2iAlParGfxSOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DU5ApsBdYqpQhkrzNHK8tJ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOGo0QjqOTROpyh_O0sjSvvH1gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wmA6wsPhCxqXAs38WfB9USR.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto genomen op 16-12 rond 12:00 met volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:32:
Ik ben benieuwd waarom er op mijn zonnepanelen zoveel condensatie blijft liggen tov de buurman zijn panelen. Dit is eigenlijk heel december al het geval.

Ik kan mij voorstellen dat dit een combinatie is van kouder weer en panelen die niet echt aanslaan en dus niet warm worden?

[Afbeelding][Afbeelding]

En wat zegt je app? Doen ze het wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
reneeke1970 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:34:
[...]

En wat zegt je app? Doen ze het wel?
ja ze doen het naar mijn idee 'prima' voor dit jaargetijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G_VKtYhAxIXkfaUhvoXKm6RnF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ywmPJuNYYR0DAo9E7XF0GMAg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jorbit op 16-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding][Afbeelding]

hoelang liggen ze er al? waarschijnlijk zit er bij jou nog meer van dat spul op wat ze er in de fabriek op doen. dan heb je meer druppelvorming , maar het blijft er ook langer op zitten zeker bij een lage hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
twain4me schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:53:
[...]

hoelang liggen ze er al? waarschijnlijk zit er bij jou nog meer van dat spul op wat ze er in de fabriek op doen. dan parreld water beter , maar het blijft er ook langer op zitten zeker bij een lage hoek.
Goed punt, ze liggen er nu 4 weken. Bij de buurman 5 maanden. Daar zal het verschil inzitten.
De waterdruppels lijken ook erg op als je met je auto door de wasstraat ben gegaan en er een waslaag over is gespoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:58:
[...]

Goed punt, ze liggen er nu 4 weken. Bij de buurman 5 maanden. Daar zal het verschil inzitten.
De waterdruppels lijken ook erg op als je met je auto door de wasstraat ben gegaan en er een waslaag over is gespoten.
Dat is het ook. Wax/Was.
Dat is voor bescherming tijdens transport en montage.
gaat er pas vanaf als het wat warmer is. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 08:14

KRC

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit viel mij ook vandaag op, gelukkig weten we het antwoord nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 22:57
Kan iemand dit bevestigen.

Een slimme meter saldeert over alle fases. Het maakt dus niet uit op welke fase je de panelen aansluit. De meter meet het verbruik over alle fases en trekt daar het eigenverbuik vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
JA.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Team Welles

Er zijn wel voorbeelden van digitale meters die dat verkeerd doen, maar die ruilt de netbeheerder desgewenst om.
Zie ook Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:07
Remco Tr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:31:
Kan iemand dit bevestigen.

Een slimme meter saldeert over alle fases. Het maakt dus niet uit op welke fase je de panelen aansluit. De meter meet het verbruik over alle fases en trekt daar het eigenverbuik vanaf.
Klopt. En dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMus66icyWx6VXkBrdX7Gi6jXms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjPHh5WHpTdADhMA81iXkY2G.png?f=user_large

Op L1 verbruik, op L2 en L3 teruglevering

Totaal (groen teruglevering, rood levering vanaf het net)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtlayS8uAj8hg74QgRtTmQNvCCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjj9MpFjPDgOpqmq3wp7lo8X.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:02:
Je kan de SMA een beetje "bijstellen" :')
Ik heb zoals genoemd een SolarEdge.. (Je bedoelt dat het kan bij het merk omvormers SMA, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Hallo iedereen..

Ik heb een vraag..we hebben zonnepanelen met solar edge..en deze heeft in de app aan,..opgewekt in november 189,58

Maar ik kreeg van de week een mailtje van mijn energieleverancier (energiedirect) verbruikt 779kwh,
Teruggeleverd 82 kWh
Totaal 697 kWh

Kortom 100kwh verschil (in de mnd november) ??

Zie ik iets over het hoofd..of klopt mijn solar edge app of overzicht van energiedirect niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@wwwmarcel

Opgewekt en teruggeleverd zijn twee verschillende dingen. Blijkbaar heb je 107kWh direct verbruikt en niet aan het net teruggeleverd.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Aha dat zou ook kunnen natuurlijk...

Dus ik kan er wel opbouwen dat de cijfers vd Solar edge en terug leveren kloppen
Gwaihir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:54:
[...]

Ik heb zoals genoemd een SolarEdge.. (Je bedoelt dat het kan bij het merk omvormers SMA, toch?)
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
wwwmarcel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:41:
Aha dat zou ook kunnen natuurlijk...

Dus ik kan er wel opbouwen dat de cijfers vd Solar edge en terug leveren kloppen
Nee, dat is gewoon zo :+ Als je stroom verbruikt in huis als je zonnepanelen opbrengen (opbrengst), dan verbruik je eerst wat nodig is zelf en wat overblijft gaat het net op (teruglevering).

Als je op je meter naar je verbruik kijkt, zie je wat je teruglevert en dat dat lager is dan wat je solaredge op hetzelfde moment laat zien wat ie opbrengt. Als je twee posts terug kijkt zie je wat er met de teruglevering gebeurt als je een grote verbruiker aanzet. Op het eerste plaatje zie je zelf nog dat er teruggeleverd wordt op L2 en L3, maar dat direct verrekent wordt met verbruik op L1. Netto 0 teruglevering bij productie van zo'n 3100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Gwaihir schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:30:
Zie in hoog tempo de buren om me heen ook aan de PV gaan. Mooi natuurlijk, maar.. ik zag ook afgelopen voorjaar de spanning in het lokale net flink oplopen, met daarbij wel een behoorlijk verschil tussen de drie fasen. Meende ook al enkele afschakelmomenten in de te spotten (meldingen in het logsysteem), maar toen ik daar later op in wilde zoemen vond ik ze niet meer - kennelijk weg zodra je de pop-up weg klikt.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb afgelopen juli/aug pieken gemeten van 245 op 1 van de 3 fasen.
Inmiddel hebben 2 buren uit het blok nu ook PV dus ik denk dat het een probleem gaat worden (maar niet bij mij 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Alhoewel het duidelijk is dat je met een 3 fase omvormer minder bijdraagt aan die pieken, is het niet zo dat je er eigenlijk wel meer last van hebt? Omdat je omvormer afschakelt bij een piek op 1 van de fasen. Dan kan je die wel niet zelf veroorzaken, je zit er toch mooi mee.

Of is een 3 fase omvormer zo slim de load naar een andere fase te verplaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:58
Mooi voorbeeld van de werking van de diodes in mijn panelen op m'n GoodWe 4200D-NS. Stukje zonder bewolking van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80kcbQYzDhvGeT7Ma9aCO09kkoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibrg1OZZCSTQo5zSaEgM09y6.png?f=fotoalbum_large

2x8 panelen. Drie panelen liggen lager dan de rest en hebben de hele dag door schaduw van het huis van de achterburen. Deze worden netjes uitgeschakeld waardoor de overige 5 panelen in die string gewoon mee kunnen met de 8 op de andere string zonder schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
exroosje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:38:
Alhoewel het duidelijk is dat je met een 3 fase omvormer minder bijdraagt aan die pieken, is het niet zo dat je er eigenlijk wel meer last van hebt? Omdat je omvormer afschakelt bij een piek op 1 van de fasen. Dan kan je die wel niet zelf veroorzaken, je zit er toch mooi mee.

Of is een 3 fase omvormer zo slim de load naar een andere fase te verplaatsen..
zie:
twain4me schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:48:
Ik ken geen enkele 3 fase omvormer die iets anders doet dan de boel netjes verdelen.

Zodra je last hebt van te hoge spanning zelf loggen en melden bij de netbeheerder. dan komen ze meten en als je gelijk had gaan ze er iets aan doen.
Mooie van 3 fase is dat doorgaans je spanning in basis al lager is door minder voltage drop over de kabel tussen omvormer en meterkast. kan net de volts schelen die je nodig hebt om de omvormer in de "lucht" te houden.
Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw