Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:52:
[...]
Ok, fair enough, kWh/euro is de beste maat, maar de verschillen tussen zonnepanelen zijn schijnbaar zo klein (de vergelijkingen die ik heb gezien iig) dat je net zo goed naar Wp kunt kijken.
verschillen tussen panelen zijn vrij klein, dat klopt.
komt voor een groot gedeelte dat bijna alle panelen eigenlijk van chinese makelaardij zijn.
en die hebben eigenlijk maar een paar grote fabrieken die de cellen maken.
ook zijn de meeste nu wel mono panelen geworden, poly en dunne film zijn vrij zeldzaam aan het worden.
(dus zelfs als het merk zegt dat het europese panelen zijn, dan nog kunnen de cellen van de zelfde Chinese fabriek komen, en alleen hier top paneel zijn verwerkt.)
dan lijkt het allemaal erg veel op elkaar en is Wp=Wp best een goede regel.
kijk je verder naar de wat meer exoten (met ook dito exoten prijs helaas) dan zie je meer en meer dat er geëxperimenteerd word met dual en trippel juncktion cellen.
dan is Wp=Wp geen goede vergelijk meer.
dit komt door dat je dan meerdere lagen over elkaar hebt liggen, 1 laag die het beter doet met een ander deel van het spectrum als de andere laag.
en sommige delen van het spectrum gaan gewoon beter door bewolking heen, die leveren dus een stabielere opbrengst op en meer kWh per Wp.
dit kan oplopen tot 7-20% extra opbrengst per Wp, dus ja er is veel meer als alleen maar Wp=Wp.

Ik kan makkelijk bij m'n dak dus microomvormers zijn voor ons voor vele redenen ideaal en nauwelijks duurder, mogelijk zelfs goedkoper, dan een stringomvormer zou zijn geweest. Gratis bonus is ook nog dat ik nu meer uit m'n panelen haal ivm schaduw van de dakrand en MVpijp dit jaargetijde.
goedkoper?
een string omvormer van 3kVA kun je hebben voor 0,12€/VA. (ex BTW natuurlijk)
kijk je naar 3fase omvormer kan het zelfs zakken tot onder de 0,09€/VA.
dit zou betekenen dat als je een 320Wp paneel op een 320VA micro aansluit dat hij inc kabels goedkoper moet zijn als 50€ (320VA x 0,12€/VA).
tja kijk ik naar mijn opbrengst nu:
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
dan zou ik eigenlijk beter heel het systeem uit kunnen zetten, want daar slijt de omvormer minder van.
(doe ik natuurlijk niet, een beetje is zonde van de opbrengst.

)
dus nu iets verliezen: is veel verliezen van heel weinig, dus heel weinig verlies.
maar buiten dat, soms zijn micro omvormers een godsgeschenk, soms is het zo lastig of bijna onmogelijk, en dan is het heel tof dat ze er zijn.

vertel eerst even hoe je analyse hebt uit gevoerd.
wat grafiekjes en wat foto's van de schaduw, en de setup helpt ook veel (hoeveel en welk type panelen, op wat voor omvormer).
(ook grof weg waar de set in het land licht, daar kan een 20% verschil in zitten, tussen binnenland en de kust.)
(soms kom je de meeste domme mensen tegen hier, die hebben dan alleen de standen van de slimme meter gebruikt.
en vergeten dan helemaal dat je al heel snel 20% van de elektra die je opwekt gewoon rechtstreeks gebruikt en dus niet gemeten worden door de slimme meter.
je wil niet weten wat voor domme dingen die je hier soms tegen komt.

)
Kan ik de panelen die in de schaduw liggen afkoppelen van de string, en los daarvan via een optimizer en een eigen groep weer aan te sluiten? Zijn er andere opties?
er zijn altijd oplossingen, maar daar zit ook altijd een kosten post aan.
vaak is de schaduw minder erg als de extra kosten voor optimizers.
mijn experiment:
hier heb ik de logging omgezet naar per seconde loggen
en toen een met een dekentje 1 paneel afgedekt voor een paar seconde.
dit uit gevoerd met 10 panelen in een string:
dus schaduw is niet altijd zo erg als je set maar juist is kun je best veel hebben.
problemen ontstaan pas echt als er een minder optimale set op dak licht.

oplossingen zijn dus soms heel anders, dan alleen maar een optimizer er tussen gooien.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)