Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:21
Ik heb een growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik snap de grafiekjes uberhaupt nog niet helemaal.
Bijgaand alles wat ik in de app zie.
Ik heb dus 7 x 390wp op noordoost, 10 x 390 wp op zuidwest. 2 strings Growatt omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmbhnKHKlBsPkXmD36Ti9QrRfhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WFUOrXfEun4tdDExXbqfLqoR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukB1sxmivSO7L2BW6XeE0EyFnRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yvqysVekMKSiuiS9C2ii3nTe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:19
Stefangrp schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:02:
Ik snap de grafiekjes uberhaupt nog niet helemaal.
Bijgaand alles wat ik in de app zie.
Ik heb dus 7 x 390wp op noordoost, 10 x 390 wp op zuidwest. 2 strings Growatt omvormer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het er maar vreemd uitzien.
Wat is de helling?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
busscherski schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:24:
[...]

Ik vind het er maar vreemd uitzien.
Wat is de helling?
Op noord-oost ~47 graden, op zuid-west plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

WackoH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:34:
[...]

Scherp ;)
Ik wilde een ander bron van brandoorzaken noemen, en had gezien dat ze in hun rijtje ook brand in connectoren opgenomen.
Maar de bron is er eentje uit de installateurswereld en die hebben de conclusies, zullen we maar zeggen, een beetje hun kant op gebogen....

Waar TNO schrijft: "Hieruit blijkt ook dat ondeugdelijk verbindingen met connectoren een veel voorkomend euvel zijn. Schade-experts die we gesproken hebben, schatten dat de oorzaak voor 80% tot 99% te wijten is aan problemen met connectoren."

...verstopt “Het leukste en grootste technische magazine!” deze conclusie tussen een paar andere, in de praktijk nauwelijks relevante, oorzaken. |:(

[...]

Nou, heb je die 'meerdere branden' dan gevonden, die door beschadiging en kortsluiting van de DC kabels tussen omvormer en installatie zijn ontstaan?
Ik denk dat het hier gaat om de inpak systemen: Ik heb meerdere connectoren gevonden die als ze in brandbaar materiaal hadden gehangen heel veel schade hadden kunnen toebrengen. gelukkig waren ze goed opgebonden en was er slecht schade aan het stalen frame en was er een isolatiefout waardoor de omvormer in storing ging. Daardoor schakelt de spanning nog niet af.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:32
@Stefangrp Heb je ook plaatjes van een meer normale dag?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Stefangrp
Dit zijn 13 panelen van 330 Wp richting zuidoost 20 graden helling. Growatt enkelfase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSk1MFMXZgxf6bYzGtMMaV4GfOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9VYpMllBBqXDunfPv8sWGXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XI5b06G6kZusrxkIGqDx6d77_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecV35rmMOkbNCTTS96CFFwos.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 22:27
@Andre1973 Het klopt dat branden voornamelijk bij indak systemen gebeuren.
Dat betekent nog niet dat die systemen an sich slecht of gevaarlijk zijn.
De conclusie blijft staan dat de slecht passende of gemonteerde connectoren de primaire oorzaak zijn.
Als er brand ontstaat door een smeulend kroonsteentje zeggen we ook niet dat leidingen niet meer boven een vals plafond mogen lopen, of dat fase, nul en aarde via 2 of 3 afzonderlijke buizen moeten lopen.

In de VS wordt het steeds meer verplicht om een PV installatie op paneelniveau af te kunnen schakelen.
Ik denk dat hiermee dit soort branden ook niet voorkomen worden omdat het minder met een vlamboog tussen + en - te maken heeft, maar meer met overgangsweerstanden in een connector waar veel stroom doorheen loop .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:33:
[...]

Ok; normaal gesproken ben ik juist wat huiverig om een apart topic aan te maken terwijl er al een algemeen topic over is, maar eigenlijk is mijn vraag hierover al beantwoord. Ik was nu eigenlijk nog vooral benieuwd of mensen hier ook al ervaring met BIPV systemen hadden, hetzij in nieuwbouw, hetzij in renovatie.
ervaring: ja, nieuw bouw en renovatie. conclusie: niet doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

WackoH schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:45:
@Andre1973 Het klopt dat branden voornamelijk bij indak systemen gebeuren.
Dat betekent nog niet dat die systemen an sich slecht of gevaarlijk zijn.
De conclusie blijft staan dat de slecht passende of gemonteerde connectoren de primaire oorzaak zijn.
Als er brand ontstaat door een smeulend kroonsteentje zeggen we ook niet dat leidingen niet meer boven een vals plafond mogen lopen, of dat fase, nul en aarde via 2 of 3 afzonderlijke buizen moeten lopen.

In de VS wordt het steeds meer verplicht om een PV installatie op paneelniveau af te kunnen schakelen.
Ik denk dat hiermee dit soort branden ook niet voorkomen worden omdat het minder met een vlamboog tussen + en - te maken heeft, maar meer met overgangsweerstanden in een connector waar veel stroom doorheen loop .
Het is niet anders dan andere gevaren wat je leert bij o.a. VCA. het vaak een combinatie van een aantal factoren die leiden tot een ongeval.
Haal er 1 schakel (domino steentje) tussen uit en je heb een "bijna ongeval", en daarmee in het geval dat iedereen doet wat ie moet doen een papiertje in een dossier en een standje voor de nalatige, i.p.v. grote schade en letsel.

Een van de zaken die je makkelijk weg kan nemen is: een langdurige vlamboog van 1000+ graden C bij brandbaar materiaal.
Namelijk door er een niet brandbaar materiaal tussen te stoppen, zoals dakpannen / een stalen dak / ...

Recent heb ik zelfs een niet aangedraaide wartel van een stekker gevonden waarvan de projectmanager zeker weet dat die kabel zo besteld is, dus een fabriekskabel, dus niet in het veld gemaakt.
Die lekte naar het stalen frame. Frame ter plaatse aangetast, verder geen probleem. daar waar het systeem ligt, weet men van niets, de stekker is vervangen, probleem opgelost.

Ook ooit een stekker gevonden, het uiteinde van één van 4 strings die los lag op het dak. daar stond gewoon dik 800 V op. Lag lekker te vonken na een regenbuitje naar het stalen dak toe. verse stekkers geplaatst, plekje voorzien van wat Hammerite, na wat opschuren en gaan.

In de VS word volgens mij heel veel Enphase toegepast. (vertelden ze mij ooit op een Enphase cursus) Voordeel is dat je maximaal de paneelspanning hebt op het dak in DC vorm, en dat de rest AC is. Die kan je makkelijk laten afschakelen door een ALA.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 30-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
busscherski schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:42:
@Stefangrp
Dit zijn 13 panelen van 330 Wp richting zuidoost 20 graden helling. Growatt enkelfase.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@busscherski

Deze grafiek die je laat zien is dat een App van je Solax omvormer zelf?
Zag Linksonder in de grafiek namelijk Solax X1 staan.

Ik heb zelf ook een Solax omformer X3 maar herken deze grafiek niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@J.E. Weinor
Nee dit is een screenshot van een Growatt.

Dat SolaX staat niet onder de grafiek maar is mijn onderschrift.
Growatt staat niet in dat onderschrift omdat die niet op mijn eigen dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Andre1973 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:46:
[...]

ervaring: ja, nieuw bouw en renovatie. conclusie: niet doen.
Met welke systemen/producten heb jij ervaring en wat is er zo tegengevallen? Prijs? Opbrengst? Ondersteuning?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
secret17 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:50:
[...]

Met welke systemen/producten heb jij ervaring en wat is er zo tegengevallen? Prijs? Opbrengst? Ondersteuning?
prijs is zeker een ding, pfff duur is het wel als je iets leuks wil.
(en ja ik heb echt hele mooie systemen indak gezien, of beter gezegd je ziet het gewoon weg bijna niet behalve een andere glans van de dakpannen.)

denk dat je het eerder moet zoeken in:
nu kun je panelen krijgen die zijn 1,58x0,99m.
maar nog voor hoelang kun je die nog krijgen. :?
de markt is nu meer naar 1,70x1,01m aan het gaan, en de 1,8x1,1m panelen zitten er ook aan te komen.
met een indak systeem, moet je wel de zelfde panelen te pakken zien te krijgen anders is het gewoon lek.
(gelukkig zijn panelen heel betrouwbaar en gaan zelden stuk, maar met gewone opdak systemen is vervanging een stuk simpeler.)
de panelen markt is nog lang niet uitgekristalliseerd, en veranderd nog veel aan panelen elk jaar weer. ;)
je mag ook vaak nog blij zijn als je de zelfde panelen een half jaar later nog kunt krijgen. (bij veel merken)

maar denk ook aan lekkage, erg lastig om het te repareren.
dakpannen lekker simpel, een paar nieuwe en klaar.
met in dak systemen, moet alles er af en weer opnieuw er op. dat is kassa voor een installateur, maar niet voor de klant. ;)

ook mijn conclusie: niet doen als je anders kunt.
(nieuwbouw kun je wel leuke systemen krijgen die goed zijn.
maar dan heb je vaak weer belachelijk weinig Wp voor heel veel geld.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 01-12-2020 12:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zag het niet terug in de topicstart, en ik zie het ook niet terug in het rode kader, dus ik denk ene valide vraag voor dit topic:

Bij welke energieleverancier zitten de zonnepaneel bezitters hier? Ik zie dat er grote verschillen bestaan in de manier van afrekenen, wel of niet met dubbele meter, terugleververgoeding van 5 tot 11 cent per KwH. Nogal grote verschillen lijkt mij.

Ik heb mijn eigen gegevens ingevoerd op een vergelijkingssite, en daar kwam Vandebron en Green Choice er goed uit. Zelfs met een negatief tarief. Als ik kijk naar de terugleververgoeding dan lijkt Greenchoice een betere prijs per KwH te bieden, maar Bron biedt weer wat meer korting voor een eenjarige contract.

Zijn er nog dingen om verder op te letten? Is een enkel tarief in de meeste gevallen voordeliger dan een normaal en dal tarief omdat panelen vooral overdag opwekken?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:56:
Ik zag het niet terug in de topicstart, en ik zie het ook niet terug in het rode kader, dus ik denk ene valide vraag voor dit topic:

Bij welke energieleverancier zitten de zonnepaneel bezitters hier? Ik zie dat er grote verschillen bestaan in de manier van afrekenen, wel of niet met dubbele meter, terugleververgoeding van 5 tot 11 cent per KwH. Nogal grote verschillen lijkt mij.

Ik heb mijn eigen gegevens ingevoerd op een vergelijkingssite, en daar kwam Vandebron en Green Choice er goed uit. Zelfs met een negatief tarief. Als ik kijk naar de terugleververgoeding dan lijkt Greenchoice een betere prijs per KwH te bieden, maar Bron biedt weer wat meer korting voor een eenjarige contract.

Zijn er nog dingen om verder op te letten? Is een enkel tarief in de meeste gevallen voordeliger dan een normaal en dal tarief omdat panelen vooral overdag opwekken?
saldering is per tarief, dus als je meer overschot hebt tijdens de piekuren, kan je juist beter een gescheiden dal en normaal tarief hebben denk ik.

Overigens zit ik bij Powerpeers, kwam kwa prijs vergelijkbaar uit met Green Choice. Ik heb wat over productie, en dus een negatief voorschot. Bij Green Choice kan je voorschot niet lager dan 5 euro/maand (ik krijg nu 34 euro per maand terug) en ik had geen zin om voor bank te spelen, dus maar bij PP gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Jeroenneman
is altijd lastig, en heeft vaak ook met emoties en gedachtes (goed en slecht) te maken.

een vergelijkings-site geeft vaak wel een leuke eerste stap.
en dan vind je vandebron/greenchoise/powerpeer al snel, en die zijn helemaal niet slecht (maar vind ze ook niet goed.).

maar kijk je verder als de vergelijkings site, dan kom je er ook al snel achter dat de meeste die daar een leuke welkoms bonus geven, wel een vastrecht van 3x zo duur hebben als de geen die dat niet doen.
dus ja, die bonus die betaal je echt gewoon zelf en zeker als je een jaartje extra blijft hangen. (elk jaar switchen en nieuwe bonus scheppen moet je dan doen als je dat wil.)

maar dan heb je ook nog allerlei kleine "kut" regeltjes, zo mag een leverancier er voor kiezen om:
je elke maand het vastrecht(netbeheerder) te laten betalen voor gas + elektra (komt op +/- 40€ per maand uit).
en de heffingskorting wel per jaar te doen.
dan betaal je dus zo als ik 12x40€=480€, en krijg je op het einde van het jaar weer een 400€ terug.
dus je bied de leverancier een rente loze lening aan, waarna je kunt fluiten dat je het terug krijgt als het mis gaat bij de leverancier. (dit kun je dus zien als risico vol. consumenten bescherming vergeet het maar in de markt.) zoals bij @borft maar dat kan nog extremer. ;)

uiteindelijk als je het echt goed bekijkt, en je doet erg veel van je eigen energie opwekken, het gaat dan niet meer om duizenden euro's maar om 10tjes hier en daar.
maak het systeem onduidelijk en onoverzichtelijk, dan ziet niemand meer de waarheid en zetten ze je gewoon af. lang leven het vrije markt denken. ;)

beste wapen wat je hebt is kennis, snap hoe je rekening is opgebouwd (met alle kleine regeltjes die daar bij horen) en denk na. ;)

leuke instinkers die je hebt.
een jaar contract afsluiten, en na 11 maanden krijg je de jaar afrekening.
een niet zo slim iemand dankt dan: "o dit is wel heel wat goedkoper als die van vorig jaar", maar wij weten wel beter.
of bij een vergelijkings-site leuk vast de welkomst bonus mee rekenen, zodat het maand bedrag lekker laag lijkt, maar die dus niet verrekenen met het jaarbedrag maar los verrekenen. tja dan zit je nog vast aan een hoog maandbedrag.
maar ook de netbeheerder wil wel eens lastig zijn, zo kost het sommige mensen die minder als 500m3 gas zijn gaan gebruiken soms erg lang voordat je ook het lagere netbeheerder tarief krijgt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

migjes schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:24:
@Jeroenneman
is altijd lastig, en heeft vaak ook met emoties en gedachtes (goed en slecht) te maken.

een vergelijkings-site geeft vaak wel een leuke eerste stap.
en dan vind je vandebron/greenchoise/powerpeer al snel, en die zijn helemaal niet slecht (maar vind ze ook niet goed.).

maar kijk je verder als de vergelijkings site, dan kom je er ook al snel achter dat de meeste die daar een leuke welkoms bonus geven, wel een vastrecht van 3x zo duur hebben als de geen die dat niet doen.
dus ja, die bonus die betaal je echt gewoon zelf en zeker als je een jaartje extra blijft hangen. (elk jaar switchen en nieuwe bonus scheppen moet je dan doen als je dat wil.)

maar dan heb je ook nog allerlei kleine "kut" regeltjes, zo mag een leverancier er voor kiezen om:
je elke maand het vastrecht(netbeheerder) te laten betalen voor gas + elektra (komt op +/- 40€ per maand uit).
en de heffingskorting wel per jaar te doen.
dan betaal je dus zo als ik 12x40€=480€, en krijg je op het einde van het jaar weer een 400€ terug.
dus je bied de leverancier een rente loze lening aan, waarna je kunt fluiten dat je het terug krijgt als het mis gaat bij de leverancier. (dit kun je dus zien als risico vol. consumenten bescherming vergeet het maar in de markt.) zoals bij @borft maar dat kan nog extremer. ;)

uiteindelijk als je het echt goed bekijkt, en je doet erg veel van je eigen energie opwekken, het gaat dan niet meer om duizenden euro's maar om 10tjes hier en daar.
maak het systeem onduidelijk en onoverzichtelijk, dan ziet niemand meer de waarheid en zetten ze je gewoon af.

beste wapen wat je hebt is kennis, snap hoe je rekening is opgebouwd (met alle kleine regeltjes die daar bij horen) en denk na. ;)

leuke instinkers die je hebt.
een jaar contract afsluiten, en na 11 maanden krijg je de jaar afrekening.
een niet zo slim iemand dankt dan: "o dit is wel heel wat goedkoper als die van vorig jaar", maar wij weten wel beter.
of bij een vergelijkings-site leuk vast de welkomst bonus mee rekenen, zodat het maand bedrag lekker laag lijkt, maar die dus niet verrekenen met het jaarbedrag maar los verrekenen. tja dan zit je nog vast aan een hoog maandbedrag.
maar ook de netbeheerder wil wel eens lastig zijn, zo kost het sommige mensen die minder als 500m3 gas zijn gaan gebruiken soms erg lang voordat je ook het lagere netbeheerder tarief krijgt.
Klopt, dat van die losse bonussen had ik al gezien, maar maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Het zou kunnen dat ze failliet gaan, maar die kans durf ik te nemen. En een maandbedrag niet negatief kunnen zetten, daar kan ik ook nog bij.

Qua bonus zou ik dan (zoals het er nu uitziet) gewoon gaan pingpongen tussen Bron en Greenchoice. PowerPeers kwam er bij mij wat minder gunstig uit.

En nog maar eens kijken naar Vattenfal, want helaas gebonden aan hun warmtenet. Dan schijnen die weet combinatiekorting te geven voor warmte+stroom.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:30:
[...]

En nog maar eens kijken naar Vattenfal, want helaas gebonden aan hun warmtenet. Dan schijnen die weet combinatiekorting te geven voor warmte+stroom.
Lolwat? Hoe is dat in hemelsnaam legaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:30:
[...]
Klopt, dat van die losse bonussen had ik al gezien, maar maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Het zou kunnen dat ze failliet gaan, maar die kans durf ik te nemen. En een maandbedrag niet negatief kunnen zetten, daar kan ik ook nog bij.
ze mogen volgens de regels veel extremer gaan.
dan mogen ze per product een minimum bedrag vragen van 20€, dus dan betaal je gewoon 40€ per maand.
of je nu jaarlijks een negatief bedrag hebt of niet.
dat vind ik toch wel een pittig bedrag.
Qua bonus zou ik dan (zoals het er nu uitziet) gewoon gaan pingpongen tussen Bron en Greenchoice. PowerPeers kwam er bij mij wat minder gunstig uit.
jep dat zijn grofweg wel de gene die met zonnepanelen vaak wel het goedkoopst zijn als je naar vergelijkings site's kijkt.
maar er buiten zijn er nog meer, geven geen welkomst bonus, maar dan wel een betere vastrecht prijs.
dit kan verschillen tussen € 137,99 per jaar aan vast recht, tot € 29,04, tja dan kun je wel 100€ welkostbonus geven, die je zelf betaald.
en ja laten we wel wezen, als je alles zelf opwekt, dan betaal je eigenlijk alleen vastrecht. ;)
koppelverkoop, lekker, daar is een consument natuurlijk altijd beter mee af. >:)
(sorrie sarcasme.)
ben blij dat ik niet aan een warmtenet of stadsverwarming vast zit.
ik betaal nu +/-80€ per jaar voor 1kWh + ruim < 300m3 gas. (en ga word elk jaar minder, nog een jaartje of 2 a 3 en ik werk het er helemaal uit. ;) )

uit eindelijk, niemand kan je een echte tip geven, het hangt erg af van je gebruik/opwekking.
en dan de persoonlijke gedachten die je er over hebt.

@mcDavid
lol, je hebt wetgeving en werkelijkheid.
wie heeft beweerd dat die 2 het zelfde zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-12-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

migjes schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:43:

maar er buiten zijn er nog meer, geven geen welkomst bonus, maar dan wel een betere vastrecht prijs.
dit kan verschillen tussen € 137,99 per jaar aan vast recht, tot € 29,04, tja dan kun je wel 100€ welkostbonus geven, die je zelf betaald.
en ja laten we wel wezen, als je alles zelf opwekt, dan betaal je eigenlijk alleen vastrecht. ;)
Op welke leveranciers buiten de vergelijkingssites doel je dan? Een lager vastrecht is inderdaad interessant, want ik ben qua stroom natuurlijk zelfvoorzienend op een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
migjes schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:34:
[...]

prijs is zeker een ding, pfff duur is het wel als je iets leuks wil.
(en ja ik heb echt hele mooie systemen indak gezien, of beter gezegd je ziet het gewoon weg bijna niet behalve een andere glans van de dakpannen.)

denk dat je het eerder moet zoeken in:
nu kun je panelen krijgen die zijn 1,58x0,99m.
maar nog voor hoelang kun je die nog krijgen. :?
de markt is nu meer naar 1,70x1,01m aan het gaan, en de 1,8x1,1m panelen zitten er ook aan te komen.
met een indak systeem, moet je wel de zelfde panelen te pakken zien te krijgen anders is het gewoon lek.
(gelukkig zijn panelen heel betrouwbaar en gaan zelden stuk, maar met gewone opdak systemen is vervanging een stuk simpeler.)
de panelen markt is nog lang niet uitgekristalliseerd, en veranderd nog veel aan panelen elk jaar weer. ;)
je mag ook vaak nog blij zijn als je de zelfde panelen een half jaar later nog kunt krijgen. (bij veel merken)

maar denk ook aan lekkage, erg lastig om het te repareren.
dakpannen lekker simpel, een paar nieuwe en klaar.
met in dak systemen, moet alles er af en weer opnieuw er op. dat is kassa voor een installateur, maar niet voor de klant. ;)

ook mijn conclusie: niet doen als je anders kunt.
(nieuwbouw kun je wel leuke systemen krijgen die goed zijn.
maar dan heb je vaak weer belachelijk weinig Wp voor heel veel geld.)
Qua verandering qua formaten heb je zeker een punt, maar in dat opzicht kun je zelfs met conventionele panelen nat gaan als die in de toekomst een keer vervangen moeten worden en hun maatvoering/frame was afgestemd op een specifieke maat.

Wat dat betreft heb ik, denk ik, wel een aardige partij gevonden die panelen maken die qua maatvoering heel erg overeenkomen met gewone dakpannen. Daarmee zou je bij defecte panelen eventueel terug kunnen vallen op gewone dakpannen (er vanuit gaande dat een leverancier over 15 of 20 jaar die panelen niet meer kan leveren/vervangen).

Ik moet nog wel even uitwerken wat e.e.a. gaat kosten, maar hun mondelinge indicatie vond ik nog meevallen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
borft schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:18:
[...]

saldering is per tarief, dus als je meer overschot hebt tijdens de piekuren, kan je juist beter een gescheiden dal en normaal tarief hebben denk ik.
leveranciers mogen zelf invullen hoe ze salderen,dat is helaas in de salderingswet niet voorgeschreven en daar zit dan ook verschil in, daarom altijd alle lettertjes lezen.
Overigens zit ik bij Powerpeers, kwam kwa prijs vergelijkbaar uit met Green Choice. Ik heb wat over productie, en dus een negatief voorschot. Bij Green Choice kan je voorschot niet lager dan 5 euro/maand (ik krijg nu 34 euro per maand terug) en ik had geen zin om voor bank te spelen, dus maar bij PP gebleven.
ja, ik snap mensen nooit zo die het zien als een spaarpotje... wtf, open gewoon een spaarrekening.
Helaas was het verschil tussen GC en PP bij mij wel flink dit door de hogere terugleververgoeding bij grotere hoeveelheden.. -O- ik heb wel even getwijfeld maar toen toch maar met tegenzin voor GC gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:54:
[...]

Op welke leveranciers buiten de vergelijkingssites doel je dan? Een lager vastrecht is inderdaad interessant, want ik ben qua stroom natuurlijk zelfvoorzienend op een heel jaar.
je zou nog een bekering kunnen wagen bij anode.
als ik het door de calculator haal met 1kWh gebruik. (vul nooit 0kWh in, dan gaat het vaak fout. ook negatief gaat niet altijd goed.)
kom ik op € -265,60 uit per jaar.
maar dan moet je wel 12x20€=240€ betalen.
dus op het einde van het jaar krijg je +/-500€ uitbetaald.

maar kijk ook vooral verder, iedereen zijn situatie is anders. ;)
secret17 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:58:
[...]

Qua verandering qua formaten heb je zeker een punt, maar in dat opzicht kun je zelfs met conventionele panelen nat gaan als die in de toekomst een keer vervangen moeten worden en hun maatvoering/frame was afgestemd op een specifieke maat.

Wat dat betreft heb ik, denk ik, wel een aardige partij gevonden die panelen maken die qua maatvoering heel erg overeenkomen met gewone dakpannen. Daarmee zou je bij defecte panelen eventueel terug kunnen vallen op gewone dakpannen (er vanuit gaande dat een leverancier over 15 of 20 jaar die panelen niet meer kan leveren/vervangen).

Ik moet nog wel even uitwerken wat e.e.a. gaat kosten, maar hun mondelinge indicatie vond ik nog meevallen.
(ik heb nu al 3x mijn frames gewoon verzaagt voor verschillende maten panelen, geen probleem amper kosten. dus ja ik heb al 3 setjes vervangen in de laatste jaren, niet omdat het moet maar omdat het kan. ;) )

welk systeem zit je naar te kijken. ;)

er zijn zeker mooie systemen, die best goed zijn.
alleen de prijs soms, pfff niet normaal meer, dat krijg je niet geTVTed in 20 jaar tijd.
ik betaal nu een +/-100€ voor een paneel die +/-200W per m2 levert.
en dat ben ik zeker niet gewent van die systemen, kan soms wel 200€ per 100W per m2 zijn.
dus 4x zo duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
migjes schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:15:

(ik heb nu al 3x mijn frames gewoon verzaagt voor verschillende maten panelen, geen probleem amper kosten. dus ja ik heb al 3 setjes vervangen in de laatste jaren, niet omdat het moet maar omdat het kan. ;) )
Ok mooi dat dat voor jou zo werkt. :) Ik denk echter niet dat iedereen zin heeft of de kunde in huis heeft of zelf hun installatie-frames te bewerken. Maar ik snap ook wel weer dat het met standaard panelen altijd eenvoudiger en goedkoper is dan bij heel afwijkende/leverancier-specifieke panelen.
welk systeem zit je naar te kijken. ;)

er zijn zeker mooie systemen, die best goed zijn.
alleen de prijs soms, pfff niet normaal meer, dat krijg je niet geTVTed in 20 jaar tijd.
ik betaal nu een +/-100€ voor een paneel die +/-200W per m2 levert.
en dat ben ik zeker niet gewent van die systemen, kan soms wel 200€ per 100W per m2 zijn.
dus 4x zo duur. ;)
Ik heb nu zelf geïnformeerd bij Solinso. Het is smaak, maar ik vind de daken met hun ingebouwde panelen erg strak en rustig ogen, zeker als je voor een matte afwerking kiest. Bovendien willen wij toch meteen ons dak helemaal renoveren en na-isoleren, dus dan wordt een dergelijke dakdekking met panelen wel interessant (meerkosten verdien je deels terug omdat je alles in 1 keer doet).

De panelen zelf zijn vergelijkbaar met 275 Wp panelen, dus iets minder dan wat optimaal te krijgen is (360 Wp) maar niet heel slecht imho. En als ik hierdoor veel meer m2 kan leggen is mijn werkelijk rendement misschien wel hoger dan bij conventionele panelen met minder oppervlak.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:24:
[...]

Ok mooi dat dat voor jou zo werkt. :) Ik denk echter niet dat iedereen zin heeft of de kunde in huis heeft of zelf hun installatie-frames te bewerken. Maar ik snap ook wel weer dat het met standaard panelen altijd eenvoudiger en goedkoper is dan bij heel afwijkende/leverancier-specifieke panelen.
Er bestaan geen standaard panelen. en paar mm daar een cm daar. het verschil is al snel te groot om weg te moffelen op een dak vergelijkbaar met dat van mij.
Ik had een garantie claim binnen een jaar na aankoop, paneel had nooit op het dak gelegen, ik zag het deffect helaas gewoon erg laat (een vlekje achter het glas) . leverencier en producent stonden achter de claim.
Ik kon uiteindelijk kiezen tussen een even groot paneel van 5 WP minder of een marginaal groter paneel van 20 WP meer :+

als ik er ooit aantoe ben om mijn panelen te vervangen ben ik blij als ze op dezelfde montage punten passen. Volgens mij is meer hopen min of meer jezelf voor de gek houden. Ik ga er in iedergeval maar vanuit dat ik dan wat dakpannen op maat moet maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:38:
@Stefangrp Heb je ook plaatjes van een meer normale dag?
Ja, dit ziet er al een stuk normaler uit hé. Die pieken rond de middag worden veroorzaak doordat toen net de zon er even goed door kwam. Verder vrij bewolkt vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZE4xw3-PQhaFMJiuF980wQrrgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb6jEiCJNDHh4yuWyvOsHWpk.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn spanning grafieken lijken nu ook meer op het screenshot van @busscherski van gister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Sinds de installatie er ligt, merk ik dat één paneel niet meekomt met de rest. Piekt minder hoog en dagopbrengst is altijd lager. Dit paneel heeft geen schaduw tov de andere panelen. Hij ligt namelijk midden op het platte dak. De onderstaande plaatjes onderbouwen mijn constatering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlbL7szBmmGZ28KyB0PeZpoUu5s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MVq1jbsPDOY6whxkXRh5aSWs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQpdkxzYaBhP8OkPArqXtiYuF6o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w5wJcV2qzfdTWaRIEMX5rnSG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr1jRCxS0iXWSpG0C6S6SWjYLns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kT5fP7UByRLvnNhuyu0ZXef8.jpg?f=fotoalbum_tile

Het piekvermogen ligt op alle dagen 1/3 lager met de panelen op west ernaast. Kan het zijn dat 1/3 van het paneel defect of toch ergens vies is?

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

jorbit schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:38:

Het piekvermogen ligt op alle dagen 1/3 lager met de panelen op west ernaast. Kan het zijn dat 1/3 van het paneel defect of toch ergens vies is?
1/3e doet bij mij denken aan een bypass diode. Misschien dat die om 1 of andere reden altijd gebruikt wordt? Zou je kunnen testen door op een mooie dag (gl with that :P) de 3 verschillende derdes af te dekken en te kijken of het impact heeft op het vermogen. Als 1 van die derdes geen effect geeft dan doet dat deel van het paneel blijkbaar niet mee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jorbit
Je kan er makkelijk bij?
Misschien kan je eens een optimizer omwisselen en kijken of het daar aan ligt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:48
Ik heb een vraag m.b.t. de BTW teruggave van zonnepanelen.

Als ik project 1 (garage) nu gemaakt heb en meteen indien, heb ik volgens mij geen recht meer op btw teruggave van project 2 (woning) welke in het voorjaar 2021 mogelijk nog gepland staat. Als ik het goed begrijp zit daar weer een wachttijd van 3 jaar tussen, dit i.v.m. de KOR.

Als ik beide projecten ineens binnen 6 maanden na project 1, indien, kan project 2 ook meteen mee en kan ik wel voor beide projecten de BTW terugvragen? Volgens mij is dit correct?
Iemand toevallig ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kingsolo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:18:

Als ik project 1 (garage) nu gemaakt heb en meteen indien, heb ik volgens mij geen recht meer op btw teruggave van project 2 (woning) welke in het voorjaar 2021 mogelijk nog gepland staat. Als ik het goed begrijp zit daar weer een wachttijd van 3 jaar tussen, dit i.v.m. de KOR.

Als ik beide projecten ineens binnen 6 maanden na project 1, indien, kan project 2 ook meteen mee en kan ik wel voor beide projecten de BTW terugvragen? Volgens mij is dit correct?
Datum eerste aanschaf is maatgevend voor het kwartaal waar je aangifte over moet doen.
je kan wel niet direct de kor aanvragen. en dat pas aanvragen bij fase 2.
Maar bij dit soort dingen is het altijd verstandig om gewoon de belastingtelefoon te bellen. ze zijn doorgaans behulpzamer dan de media het afschilderd zeker bij de zakelijke tak (waar je naar kan toe bellen voor deze vraag) ;)

vragen over btw zijn hier beter op hun plek

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-12-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
Kingsolo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:18:

De KOR is voor 1 kalender jaar, als je voor fase 1 de BTW al geclaimed hebt, dan kan je in december nog de panelen aanschaffen, en alle materialen, en daarvan de BTW terug vragen, maar het leggen er van is volgend jaar, daarvan kan je de BTW niet terug vragen; ik denk wel dat je dan nogmaals het forfait van die extra panelen moet aftrekken!

Ik heb het grootste deel van mijn project in het eerste kwartaal gedaan, maar pas afgemaakt en in bedrijf gesteld in het tweede kwartaal. (Corona!) Alleen je moet specifiek vragen(schriftelijk, bij de belastingdienst die jouw eerste aanvraag behandelde) dat je nog meer kosten hebt in een ander kwartaal van het zelfde jaar.
Zo is het bij mij afgewikkeld tenminste....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-09 15:57
secret17 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb nu zelf geïnformeerd bij Solinso. Het is smaak, maar ik vind de daken met hun ingebouwde panelen erg strak en rustig ogen, zeker als je voor een matte afwerking kiest. Bovendien willen wij toch meteen ons dak helemaal renoveren en na-isoleren, dus dan wordt een dergelijke dakdekking met panelen wel interessant (meerkosten verdien je deels terug omdat je alles in 1 keer doet).

De panelen zelf zijn vergelijkbaar met 275 Wp panelen, dus iets minder dan wat optimaal te krijgen is (360 Wp) maar niet heel slecht imho. En als ik hierdoor veel meer m2 kan leggen is mijn werkelijk rendement misschien wel hoger dan bij conventionele panelen met minder oppervlak.
Ik vind dit soort daken ook wel mooi en ik ben wel benieuwd in welke orde van grootte de prijs ligt? Kan dat nog een beetje concurreren tegen normale panelen (als rekent dat je geen dakpannen hoeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
heintjeput schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:09:
[...]

Ik vind dit soort daken ook wel mooi en ik ben wel benieuwd in welke orde van grootte de prijs ligt? Kan dat nog een beetje concurreren tegen normale panelen (als rekent dat je geen dakpannen hoeft)?
Wij zijn op dit moment echt pas nét in gesprek met deze leverancier, dus een concrete prijs/vergelijking hebben we nog niet. Ik heb ook nog geen offertes van andere partijen die 'gewone' opdak- of indak-panelen leveren. Zodra ik meer weet doe ik wel ff een update.

Dat gezegd hebbende zal het altijd lastig zijn om een exacte vergelijking te maken, omdat er veel factoren meespelen in de beslissing; sommige objectief (geld, rendement), andere subjectief (uiterlijk, hoeveel heb je over voor zonnepanelen, etc.). Bovendien willen wij toch al het hele dak na-isoleren/renoveren, dus is het juist weer heel economisch om alles in 1 keer te doen.

Daarnaast weegt in ons geval het uiterlijk van het dak misschien ook meer mee dan bij andere mensen. We hebben de laatste jaren veel tijd, geld en energie gestoken in het opknappen van het huis en de tuin en hebben vaak al extra betaald voor een luxere trap, natuursteen, etc. We willen graag verduurzamen en een lage energierekening, maar als ik kan kiezen tussen een heel mooi geïntegreerd dak tegen een acceptabele meerprijs, dan vinden wij dat de investering wel waard.

Wat acceptabel is, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Mensen betalen vaak voor een mooie lak op de auto ook al snel € 1000,- of € 1500,- extra, gewoon omdat het mooier is. Waarom zou dat niet voor je woning gelden denk ik dan. Wat bij zonnepanelen natuurlijk wel sterk meetelt is het rendement: als ik met een speciaal BIPV-systeem dat 2x zo duur is ook nog slechts de helft rendement gaat halen, dan haak ik ook af. Bij ons verwacht ik echter juist eenzelfde of juist meer rendement, omdat ik met het systeem van Solinso waarschijnlijk veel meer m2 met panelen kan bedekken i.v.m. maatvoering e.d. Als dat straks uit de offerte en berekening ook blijkt, dan gaan we dit zeker doen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:47:
[...]

Wij zijn op dit moment echt pas nét in gesprek met deze leverancier, dus een concrete prijs/vergelijking hebben we nog niet. Ik heb ook nog geen offertes van andere partijen die 'gewone' opdak- of indak-panelen leveren. Zodra ik meer weet doe ik wel ff een update.

Dat gezegd hebbende zal het altijd lastig zijn om een exacte vergelijking te maken, omdat er veel factoren meespelen in de beslissing; sommige objectief (geld, rendement), andere subjectief (uiterlijk, hoeveel heb je over voor zonnepanelen, etc.). Bovendien willen wij toch al het hele dak na-isoleren/renoveren, dus is het juist weer heel economisch om alles in 1 keer te doen.

Daarnaast weegt in ons geval het uiterlijk van het dak misschien ook meer mee dan bij andere mensen. We hebben de laatste jaren veel tijd, geld en energie gestoken in het opknappen van het huis en de tuin en hebben vaak al extra betaald voor een luxere trap, natuursteen, etc. We willen graag verduurzamen en een lage energierekening, maar als ik kan kiezen tussen een heel mooi geïntegreerd dak tegen een acceptabele meerprijs, dan vinden wij dat de investering wel waard.

Wat acceptabel is, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Mensen betalen vaak voor een mooie lak op de auto ook al snel € 1000,- of € 1500,- extra, gewoon omdat het mooier is. Waarom zou dat niet voor je woning gelden denk ik dan. Wat bij zonnepanelen natuurlijk wel sterk meetelt is het rendement: als ik met een speciaal BIPV-systeem dat 2x zo duur is ook nog slechts de helft rendement gaat halen, dan haak ik ook af. Bij ons verwacht ik echter juist eenzelfde of juist meer rendement, omdat ik met het systeem van Solinso waarschijnlijk veel meer m2 met panelen kan bedekken i.v.m. maatvoering e.d. Als dat straks uit de offerte en berekening ook blijkt, dan gaan we dit zeker doen.
Je eerste verschil zit al in de BTW natuurlijk

Mijn ervaring is dat er meestal juist minder wp op het dak past. dat systeem heeft een opbrengst van 180wp/m2
(Als ik mij niet vergis was dat niet zo lang geleden nog 160Wp/m2)
Een beetje mono paneel gaat over de 200 wp/m2 bv LG zit inmiddels al zonder moeite op 215 WP/m2
en daar zit je 2e verschil.
In de rekensommen wordt de besparing van de dakpannen vaak meegenomen.echter een niet zonnepaneel dakpan gaat rustig 50 -100 jaar mee waar de zonnepaneeldakpan waarschijnlijk veel eerder vervangen moet worden. Trap dus niet in die rekensom. Je besparing van dakpannen is in het echt veel beperkter.
En bedenk een strategie wat te doen als je wil gaan vervangen en om welke reden dan ook en die zonnepaneelpannen niet meer leverbaar zijn.

Wat je ook niet moet vergeten, door de duurdere oplossing is extra wp op het dak leggen veel minder gunstig/ niet te betalen. Je zult dus tijdens de afbouw van salderen en na die afbouw dan meer beperkt zijn in je mogelijkheden.
In mijn geval als ik mijn "indak" systeem vergelijk scheelde het enorm met de hoeveelheid WP voor het zelfde geld en dus de opbrengst in de komende jaren. het hield in iedergeval hier niet op bij een "iets" duurdere aanschaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
secret17 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:47:
[...]

en @heintjeput .

ik vermoed dat het ongeveer 4x zo duur is als op dak systemen.
maar lastig om aan prijzen te komen, dit is een gesloten systeem van leverancier/verkoper.
laatste prijs die ik zag was een 90€ per paneel, van 90Wp, dus rond de 1€/Wp voor alleen paneel.
kijk ik naar simpele panelen op dak systemen, dan zie ik ook prijzen van 90€ per paneel, maar dan 320Wp.
dan zit je ruim onder de 0,30€/Wp voor alleen het paneel.
en dan hebben we het nog niet gehad over de arbeid aan het systeem. ;)

maar vraag ook even aan @Andre1973 zijn mening over solinso.
ik heb er nooit mee gewerkt, misschien hij wel. ;)
(heb ze wel in handen gehad, en vond het 1 van de betere systemen voor indak.
maar nog nooit mee gewerkt. een stuk beter systeem als vele anderen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
Weet iemand een goedkope partij die actief is in Friesland, Leeuwarden?
Ik wil een relatief kleine set laten leggen op een plat dak, 6 panelen bijvoorbeeld. Maar solar bouwmarkt enz. vragen ook toeslagen voor Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:59
lothar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:25:
Ik wil een relatief kleine set laten leggen op een plat dak, 6 panelen bijvoorbeeld. Maar solar bouwmarkt enz. vragen ook toeslagen voor Friesland.
Heb je een bericht gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Sjors81 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:55:
[...]

@Sjors81 kun jij mij dat ook even sturen aub? ik ga verhuizen naar Leek en dan is installateur in de buurt ook mss een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:29
Sjors81 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:55:
[...]

Gewoon even hier plaatsen, het is toch geen staats geheim😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
lothar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:25:
Misschien is een doe het samen pakket van Awizon.nl een optie aangezien het platdak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:37:
[...]

Je eerste verschil zit al in de BTW natuurlijk

Mijn ervaring is dat er meestal juist minder wp op het dak past. dat systeem heeft een opbrengst van 180wp/m2
(Als ik mij niet vergis was dat niet zo lang geleden nog 160Wp/m2)
Een beetje mono paneel gaat over de 200 wp/m2 bv LG zit inmiddels al zonder moeite op 215 WP/m2
en daar zit je 2e verschil.
In de rekensommen wordt de besparing van de dakpannen vaak meegenomen.echter een niet zonnepaneel dakpan gaat rustig 50 -100 jaar mee waar de zonnepaneeldakpan waarschijnlijk veel eerder vervangen moet worden. Trap dus niet in die rekensom. Je besparing van dakpannen is in het echt veel beperkter.
En bedenk een strategie wat te doen als je wil gaan vervangen en om welke reden dan ook en die zonnepaneelpannen niet meer leverbaar zijn.

Wat je ook niet moet vergeten, door de duurdere oplossing is extra wp op het dak leggen veel minder gunstig/ niet te betalen. Je zult dus tijdens de afbouw van salderen en na die afbouw dan meer beperkt zijn in je mogelijkheden.
In mijn geval als ik mijn "indak" systeem vergelijk scheelde het enorm met de hoeveelheid WP voor het zelfde geld en dus de opbrengst in de komende jaren. het hield in iedergeval hier niet op bij een "iets" duurdere aanschaf. ;)
Ik lees net op hun FAQ dat hun panelen idd zo rond de 175 Wp/m2 zitten. Dat is geen top-of-the-line maar ook weer niet superslecht volgens mij. Qua BTW krijg je, neem ik aan, gewoon de BTW terug op de panelen, net zoals bij alle andere systemen. Als je speciale koppelstukken of frames nodig hebt om de panelen te plaatsen dan krijg je daar natuurlijk geen BTW op terug, maar het voordeel vh systeem waar ik nu naar aan het kijken ben is dat je dergelijke zaken dus helemaal niet nodig hebt omdat de panelen gewoon tussen de dakpannen op de daklatten gemonteerd kunnen worden.

Merk trouwens op dat Solinso geen zonnedakpannen als in een dakpan met geintegreerde zonnecel levert. Die systemen zijn idd vele malen duurder en veel minder efficient. Dit zijn gewone panelen van circa 1,50m lang maar een hoogte die gangbaar is voor dakpannen zodat ze er precies mooi tussenpassen.

Qua vervanging van die panelen in de toekomst loop je zeker een bepaald risico: als die firma er over 15 jaar niet meer is en er gaat iets defect dan zal het lastig zijn om dat defecte paneel te vervangen. Dus dat is zeker iets wat ik ga meewegen in mijn beslissing.

Qua bijleggen maak ik me niet zoveel zorgen: ik was toch al van plan om het dak maximaal te benutten in eerste aanzet.

En dan de prijs: daar kan ik pas over oordelen zodra ik een legplan van meerdere partijen heb met bijpassende offerte. :) Ik ga ook zeker nig kijken wat mogelijk is met meer gangbare indak panelen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:09:
[...]

Ik lees net op hun FAQ dat hun panelen idd zo rond de 175 Wp/m2 zitten. Dat is geen top-of-the-line maar ook weer niet superslecht volgens mij. Qua BTW krijg je, neem ik aan, gewoon de BTW terug op de panelen, net zoals bij alle andere systemen. Als je speciale koppelstukken of frames nodig hebt om de panelen te plaatsen dan krijg je daar natuurlijk geen BTW op terug, maar het voordeel vh systeem waar ik nu naar aan het kijken ben is dat je dergelijke zaken dus helemaal niet nodig hebt omdat de panelen gewoon tussen de dakpannen op de daklatten gemonteerd kunnen worden.

Merk trouwens op dat Solinso geen zonnedakpannen als in een dakpan met geintegreerde zonnecel levert. Die systemen zijn idd vele malen duurder en veel minder efficient. Dit zijn gewone panelen van circa 1,50m lang maar een hoogte die gangbaar is voor dakpannen zodat ze er precies mooi tussenpassen.
Paneel heeft gewoon dubbel functie (waterkering) en dus kan je maar beperkt btw terug krijgen. (1/3e)
dakpangewijs gelegde panelen met een aansluit gootje voor dakpannen zijn in mijn boek gewoon dakpannen of een dakpan 30cm breedt is of 1500 maakt voor mij niet heel veel uit :+

Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke indak nadelen (minder opbrengst door beperkte ventilatie) en 50+ stekker verbindingen naast brandbare materialen.

Ik hoop voor je dat je een betere aanbieding krijgt dan ik doorgaans te horen kreeg. Wil je het even terug koppelen mijn laatste info is inmiddels ookalweer wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stefangrp schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:09:
hebben jullie op zo'n dag als vandaag (mist mist mist) nou ook vrijwel geen opbrengst?
(Mijn systeem ligt net 3 dagen en ik heb alleen nog maar mist gezien)
Toevallig vandaag voor de eerste keer in ruim 8 jaar geen opbrengst gehad terwijl er geen sneeuw op ligt. Anders had ik altijd wel een paar Wh (een keer 13 Wh), maar nu dus helemaal niks.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Maasluip schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:19:
[...]

Toevallig vandaag voor de eerste keer in ruim 8 jaar geen opbrengst gehad terwijl er geen sneeuw op ligt. Anders had ik altijd wel een paar Wh (een keer 13 Wh), maar nu dus helemaal niks.
Niks is wel heel weinig. Hier ook een laagterecord vandaag: 1.38 kWh (0.1 kWh/kWp).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 05:01

- misschien is er een serienummer van de optimizers niet goed ingetekend. Wanneer er op een ander paneel we schaduw valt is het aannemelijk dat die nummers zijn verwisseld.

- kijk ook eens naar de paneelspanning, hier verwacht je iets tussen de 35-40VDC. Is deze structureel 1/3 lager? Dan zou het een defect paneel kunnen zijn (diode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:28:
[...]

Paneel heeft gewoon dubbel functie (waterkering) en dus kan je maar beperkt btw terug krijgen. (1/3e)
dakpangewijs gelegde panelen met een aansluit gootje voor dakpannen zijn in mijn boek gewoon dakpannen of een dakpan 30cm breedt is of 1500 maakt voor mij niet heel veel uit :+

Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke indak nadelen (minder opbrengst door beperkte ventilatie) en 50+ stekker verbindingen naast brandbare materialen.

Ik hoop voor je dat je een betere aanbieding krijgt dan ik doorgaans te horen kreeg. Wil je het even terug koppelen mijn laatste info is inmiddels ookalweer wat ouder.
Ik heb het even op de site v.d. belastingdienst gecheckt en ik zie idd dat als een paneel een dubbelfunctie heeft dat de BTW op aanschaf en installatie voor slechts een deel teruggevraagd kan worden. Ik wist niet dat dat zo was, dus weer wat geleerd. :). Op zich een nadeel, maar aangezien je ook 1/3e deel van de BTW van de installatie van de panelen mag terugvragen valt misschien ook een deel van de dakrenovatie daaronder. Voor deze panelen moeten immers de daklatten opnieuw gelegd worden, dus krijg ik op die werkzaamheden wellicht ook nog wat terug. En aangezien dat toch al moest gebeuren als wij het dak van buiten willen na-isoleren, pak ik daar (hopelijk) weer een stukje van terug. Datzelfde geldt voor het (terug)plaatsen van nieuwe dakpannen naast de panelen: dat is allemaal onderdeel van dezelfde 'installatie' van het totaalsysteem.

Wat betreft al die connectoren en kabels i.v.m. brandveiligheid: ideaal is dat niet. Maar ik had gelezen dat uit onderzoek was gebleken dat brand met zonnepanelen vrijwel altijd wordt veroorzaakt door kabels die te kort (te strak) getrokken zijn, beschadigd zijn, of door elektronica in de panelen die voor een paar cent uit China is gehaald en snel oververhit raken. Daar schijnen ze met dit systeem (en dat geldt wellicht ook voor andere leveranciers) wel rekening mee te hebben gehouden door gewoon A-kwaliteit spul te bieden. Tot dusver (afgelopen 6 jaar) hebben zij nooit problemen gehad met hun installaties. Dus het is denk ik ook een stukje vertrouwen dat je moet hebben in de leverancier en installateur...

Enfin, ik moet eerst maar eens met onze aannemer de bouwtekeningen afmaken en bespreken wat er mogelijk is op ons dak, en dan met die informatie een concrete offerte laten maken bij deze en andere partijen. Als ik meer info heb laat ik 't weten.

There can be only fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb met meerdere systemen gewerkt, ook wel eens een systeem van 40 panelen gedemonteerd omdat het laatste paneel niet ging passen doordat door de manier van monteren.
Toen alles er af gehaald, hele dak met n ander soort rails helemaal met de laser uitgelijnd en er weer panelen op gelegd.
Bij n ander systeem waren de spanten er onder zo krom (en het pand niet haaks) dat het panelen veld doorgezakt was (de stel mogelijkheden waren niet voldoende om dat op te vangen).
Op dit laagste punt midden in het dak ontstond condens en dat ging druppen.
ik noem expres geen merknamen, omdat ze wellicht deze problemen hebben opgelost.

Ik heb dat montagesysteem van die 40 stuks hier nog in dozen staan, dat ging anders naar het oud metaal.
Dus als er iemand interesse heeft, PB, heb er zelfs een handleiding bij, geen garantie zal je begrijpen.

Het pand onder de panelen moet verschrikkelijk recht en haaks zijn, wil je er makkelijk panelen op leggen.
Daarnaast is het gedoe als er een paneel kapot gaat en panelen in dezelfde maat zijn heel lastig te vinden na verloop van tijd, dat merk ik ook bij inschuif systemen.
Ook is het plaatsen heel tijdrovend, dus veel dure uren, en lang een open dak.
Vandaar dat ik zelf het anders zou doen, namelijk eerst een dicht dak plaatsen, bijvoorbeeld met sandwichplaten, en daarop een systeem plaatsen. (dat heeft iemand anders hier gedaan, en volgens mij is ie daar blij mee)
Dan heb je snel een dicht dak, ook als er n paneel stuk gaat. en kan je ook bij vervangen van panelen makkelijk alle kanten op.
En een systeem plaatsen op een sandwichdak is simpel en goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 03-12-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 22:35
Wat zou voor mij de beste optie zijn voor zonnepanelen en inverter?

Mijn dak is oost / west schuin dak 48', ik zou er 3-6 panelen per zijde op kwijt kunnen.
Liefst zo min mogelijk panelen maar ik had al begrepen dat voor een redelijk rendement je een bepaalde spanning nodig bent.

Gaat mij niet om het vermogen het is mij al goed als ik 750W per zijde haal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:49
Hallo,

Vandaag zijn de installateurs geweest voor het omwisselen van de omvormer een Trannergy N5400TL SG werd omgewisseld voor een Goodwe GW5000D-NS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BmWXr8RV8J0pJiKQYhWPjadSKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vH87UDuEY9t2Hfx89xGNhLsv.jpg?f=fotoalbum_large

Als goed makertje op het platte dak een Suntech 325 Wp paneel op plattedak erbij gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUAxpmnziuNcnFXhFBM-Vrzzur8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7W8LOu1LbmUhhJqP9cXxvlxB.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat ze toch bezig moesten 3x Suntech Full black 320 Wp panelen bij laten plaatsen boven de dakramen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j63ow6jn4-tp07-JmgVSRKp0XJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhR9STJK3SyDmcddMDahFLwN.jpg?f=fotoalbum_large

Investering voor deze uitbreiding is 990,- ex BTW

Ga nu van 5060 Wp naar 6345 Wp totaal nu moet het wel gaan lukken om rond de 4700-4800 kWh te produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30

timovd

Voorsprong door techniek

@Roe!and, kan die te grote winddeflector op de voorste rij geplaatst worden, zodat je alleen overlap hebt op de naastliggende winddeflector? Dit ziet er niet uit en ga je juist wind vangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
timovd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:36:
@Roe!and, kan die te grote winddeflector op de voorste rij geplaatst worden, zodat je alleen overlap hebt op de naastliggende winddeflector? Dit ziet er niet uit en ga je juist wind vangen.
bedankt voor de tip! ik was al aan het bedenken hoe dit op te lossen af flexen ofzo maar dit is veel handiger! dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@gerthallink

Je zou 6+6 kunnen leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRRhu_Tw8SYpbeVRS5Bs6sZuwFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrj2nvmmzkDz2Met74L3JMa3.png?f=fotoalbum_large

Als er nog iets meer ruimte is zou je ook 12 iets grotere panelen kunnen nemen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html

Of alleen 6 op een van de daken maar dat is uiteraard in verhouding duurder want de installatiekosten zijn bijna hetzelfde.

Als je bijvoorbeeld 4+4 wilt kun je beter kiezen voor micro omvormers, maar dat is uiteraard in verhouding ook weer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:37
wizzopa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:05:
[...]

Gewoon even hier plaatsen, het is toch geen staats geheim😉
https://www.mensonides.nl/ harlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32
Kunnen bij Solaredge de P370 en de P401 in de zelfde string zonder problemen?

zag wel dat de P404 en de P405 dat sowieso niet kunnen maar wil zekerheid :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
Gisteren is onze PV-installatie opgeleverd, maar ze verschilt van wat er op de offerte stond. Reden tot klagen?

Link naar eigen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2037024

[ Voor 77% gewijzigd door kvsn op 04-12-2020 11:42 . Reden: eigen topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:59
Die was het niet ;)

Ik post het hier niet omdat voor mijn gevoel er dan misschien snel een commerciëler luchtje aan komt te hangen en dat is ook weer niet de bedoeling van dit topic ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:29
Sjors81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:45:
[...]

Die was het niet ;)

Ik post het hier niet omdat voor mijn gevoel er dan misschien snel een commerciëler luchtje aan komt te hangen en dat is ook weer niet de bedoeling van dit topic ofwel?
mag ik dan een PM

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 22:35
busscherski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:05:
@gerthallink

Je zou 6+6 kunnen leggen.

[Afbeelding]

Als er nog iets meer ruimte is zou je ook 12 iets grotere panelen kunnen nemen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html

Of alleen 6 op een van de daken maar dat is uiteraard in verhouding duurder want de installatiekosten zijn bijna hetzelfde.

Als je bijvoorbeeld 4+4 wilt kun je beter kiezen voor micro omvormers, maar dat is uiteraard in verhouding ook weer duurder.
Zou de APS YC600y met 4 panelen niet wat zijn? 2 aan elke zijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

gerthallink schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:12:
[...]

Zou de APS YC600y met 4 panelen niet wat zijn? 2 aan elke zijde
Dan kan je beter de QS1 pakken, die doet er 4 per stuk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Speedfightserv schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:19:
Kunnen bij Solaredge de P370 en de P401 in de zelfde string zonder problemen?

zag wel dat de P404 en de P405 dat sowieso niet kunnen maar wil zekerheid :)
SolarEdge manual zegt "Het is niet toegestaan om P404/P405/P485/P505 in dezelfde string te plaatsen als de P370/P401/P500/P600/P650/P730/P801/P800p/P850/P950".
P370 en P401 hebben zelfde spanningsbereik dus ik zou het wel aandurven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roe!and
timovd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:36:
Zo is het beter had gisteren geen tijd meer was al te donker maar waaide aardig vannacht dus net nog even om gewisseld...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sLQXZ2Q4Z48vnk1iGjr5_Taom8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNVwuP5Gi1mvOHUk8J6rNT6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Nog een vraag ik had een trannergy omvormer met online logging via logportal van Trannergy kan ik die date ook ergens bewaren? Of opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
Roe!and schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:15:
Nog een vraag ik had een trannergy omvormer met online logging via logportal van Trannergy kan ik die date ook ergens bewaren? Of opslaan?
Was er iets mis met Trannergy dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
lothar schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:38:
[...]

Was er iets mis met Trannergy dan eigenlijk?
Ze zijn een paar keer langs geweest omdat hij ergens in het voorjaar soms haperde hij bleef bij stralend weer rond de 300watt hangen na en dan rond 10:00 steeg hij in eens naar 3000 watt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3l5uEbekNxyexzt05SCLFeMTEHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGQL4WOUBFk3MOwY1m5rfxcB.jpg?f=fotoalbum_large
Paar dagen eerder zelfde weer wel mooie parabool dus schaduw kan het niet zijn....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf2JM5dtMRNCttO7ejodFOMII9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpikdRCQ78biN9KJEFjCg6a8.jpg?f=user_large

Installatie is van juni 2019 dus de installateur heeft nieuwe omvormer aangeboden en een gratis extra paneel en zelf nog 3 panelen aangekocht ze waren toch bezig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dit heeft mijn omniksol uit 2012 ook.

Ben trouwens benieuwd of omvormers echt die korte levensduur van ca. 10-15 jaar hebben.
ik heb 1 omvormer uit 2010 en 2 uit 2012 (waarvan bij 1 de MPPT het niet doet)
Ben benieuwd wanneer ze er mee stoppen.
Wat zijn jullie ervaringen? Of heeft er iemand onderzoeken gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 04-12-2020 20:27 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Echte praktijk data van stringomvormer heb ik niet kunnen vinden. Vaak lijken de defecten relatief triviaal te zijn (defect relais). Alleen de goedkope omvormers van AliExpress branden na 1~2 jaar de Mosfets door.

Data heb ik wel van (Enphase) micro-omvormers gevonden (zie WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9")

Daarnaast zijn er theoretische berekeningen:(hier na te lezen) over de verschillen in levensduur van string en micro-ormvormers.

Op basis daarvan gaat een micro-omvormer 14 jaar mee, en een stringomvormer 6 jaar. Lijkt voor micro-ormvormers te spreken, ware het niet dat er een veelvoud op het dag ligt waardoor er in de praktijk toch vaker een micro-omvormer kapot gaat, dan een stringomvormer. En dan mag ook nog eens het dak op. Dan is die 25 jaar garantie op de omvormer (de installatie mag je na een paar jaar waarschijnlijk zelf betalen) eerder een doekje voor het bloeden...

Overigens vind ik 10 jaar is zo slecht nog niet als je er van uit gaat dat ze dan 40000 ~ 50000 uur is bedrijf zijn (12 uur per dag, 365 dgn/jr).
Dat is ondanks die 1000~2000 onderdelen al beter dan een eenvoudig LED lampje van 3 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
BarryH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:26:

Ben trouwens benieuwd of omvormers echt die korte levensduur van ca. 10-15 jaar hebben.
Meteen vanaf het begin al? Of pas later?
Die van mij deed het eerste zomer/voorjaar prima zijn werk pas vanaf dit jaar bleef hij hangen.....

Installateur kwam zelf met voorstel omvormer vervangen voor de goodwe en een gratis paneel.... heb nu voor 990,- 1285 WP erbij en een nieuwe omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Roe!and Maar nu heb je het probleem dus niet meer?
Bij mij is het wel schaduw (dakkapel en bomen), maar de ene dag lijkt de omvormer er slimmer mee om te gaan dan de andere dag.

En idd al vanaf het begin. Maar het is wellicht max 200kWh/jaar. Dus kan er niet heel veel aan doen met een redelijke TVT

[ Voor 79% gewijzigd door BarryH op 05-12-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BarryH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:26:

Ik heb hier 5 Soladin 600's werkend hangen, de eerste 2 stuks uit 2005. In 2010 en zijn er nog 3 bij gekomen.
tot nu toe heb ik er 1 of 2 terug moeten sturen omdat er een verkeerd onderdeel in zat, dat was met een grote terugroepactie.
Daarnaast heb zelf ooit één keer een ander AC relais in gezet (tip, zet de verse meteen op een gesoldeerd inklik voetje) voor de rest draaien ze probleemloos.
Zelf zie ik weinig problemen met omvormers, af en toe een wat oudere Chint vervangen, en bij n grotere fornuis (20k) de powerprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:03

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb sinds gisteren solaredge panelen hangen. Ik krijg in de app echter niet voor elkaar om de omvormer toe te voegen. Het is niet anders dan de QR code te scannen en de schakelaar kort op p te zetten. Echter de app lijkt het niet te onthouden. Als ik daarna weer naar de omvormer ga, moet ik het weer hetzelfde doen.

Reden dat ik dit probeer is dat ik (bijna) geen activiteit zie in de app, terwijl op dit moment toch echt de zon op de panelen staat. (plat dak, zuid opstelling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytBYJNdE8BaymCVn-lg-7Crjgaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zkFMRDIqC0nsAgvZxf23qpnG.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mystikal op 05-12-2020 11:11 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@BarryH en @Andre1973
heb niet zoveel 10+ jaar oude omvormers, het zijn er maar 10.
1x de varistors vervangen, en 1x los getrild ralais.
niet veel problemen dus. (krijg bericht binnen, er is ook een omvormer vervangen onder garantie binnen 2 jaar, die stond niet in mijn administratie.)

ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud mijn steca500 is eigenlijk.
die is nu voor 3 projecten gebruikt door mij, maar voorgaande eigenaar heeft hem ook een aantal jaar gebruikt.
hij doet het nog steeds.
( @antonboonstra heb jij nog een idee wanneer jij die steca hebt gekocht? )

heb wel 4 panelen die problemen op leveren.
die blijven na 16 maanden elke keer Vmpp verliezen, denk dat het de connectors zijn (radox geen mc4 dus).
van de lente kan ik dat probleem eens gaan aanpakken, dan weet ik het zeker.
ik kan er makkelijk bij, dus een beetje experimenteren er mee. ;)

edit:
1 omvormer vervangen van de oudjes. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 05-12-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 09:08
Mystikal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:07:
Ik heb sinds gisteren solaredge panelen hangen. Ik krijg in de app echter niet voor elkaar om de omvormer toe te voegen. Het is niet anders dan de QR code te scannen en de schakelaar kort op p te zetten. Echter de app lijkt het niet te onthouden. Als ik daarna weer naar de omvormer ga, moet ik het weer hetzelfde doen.

Reden dat ik dit probeer is dat ik (bijna) geen activiteit zie in de app, terwijl op dit moment toch echt de zon op de panelen staat. (plat dak, zuid opstelling).

[Afbeelding]
Dat probleem heb ik ook. De omvormer is online, ik kan ook gewoon in de app de opwek zien etc, het toevoegen van de omvormer geeft hier echter exact dezelfde problematiek als bij jou.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
BarryH schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:56:
@Roe!and Maar nu heb je het probleem dus niet meer?
Bij mij is het wel schaduw (dakkapel en bomen), maar de ene dag lijkt de omvormer er slimmer mee om te gaan dan de andere dag.

En idd al vanaf het begin. Maar het is wellicht max 200kWh/jaar. Dus kan er niet heel veel aan doen met een redelijke TVT
Kan ik nog niet zien volgende week donderdag komt de WiFi module er pas aan... en ik kan pas volgend jaar voorjaar weer gaan kijken of het nu is opgelost.... anders gaan we weer gewoon bellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 22:17
Sinds de installatie er ligt, merk ik dat één paneel niet meekomt met de rest. Piekt minder hoog en dagopbrengst is altijd lager. Dit paneel heeft geen schaduw tov de andere panelen. Hij ligt namelijk midden op het platte dak. De onderstaande plaatjes onderbouwen mijn constatering.

[...]

In de grafieken tab de paneel spanning checken, die zal dan vast 2/3 van de overige panelen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:13
Het is hun goed recht natuurlijk, maar ik vraag me regelmatig af hoe mensen zo'n vraagprijs kunnen hebben voor hun oude panelen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyjk3PIDdqP5OyFopyMMOhHo7VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abgMK5LA8qE0jR7Fiu4Cspb9.png?f=fotoalbum_large

Betreft hier SunTech 250Wp panelen. Nieuwe SunTech 360Wp kost €139 per paneel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:49

martijn v o

Certified by Enphase.

Inderdaad daar koop je en nieuwe en meer vermogen voor.

Staan ook regelmatig panelen te koop met de tekst: enkel een barst in het glas maar hij doet het prima.

Tuurlijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:07:
ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud mijn steca500 is eigenlijk.
die is nu voor 3 projecten gebruikt door mij, maar voorgaande eigenaar heeft hem ook een aantal jaar gebruikt.
hij doet het nog steeds.
( @antonboonstra heb jij nog een idee wanneer jij die steca hebt gekocht? )
M'n eerste Steca 500 heb ik in mei 2010 gekocht. In april 2015 heb ik dat setje verkocht.
M'n tweede Steca 500 heb ik in juni 2011 gekocht. Die is in maart 2015 naar m'n zus gegaan.
Geen idee of ze het nog steeds doen.

M'n Steca 2300 is in april 2015 gekocht. Na een jaar onder garantie vervangen en draait nu nog steeds.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25
ephymerous schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:08:
Over ballast gesproken. Ik heb een frame overgenomen voor vijf panelen van 19kg in portrait. Het merk is onbekend. Het geheel wordt op 145graden zuidoost geplaatst, in Zwolle. Hoe bereken ik de juiste hoeveelheid ballast? Uit de tabellen word ik niet zoveel wijs.

[Afbeelding]
Toch mezelf even quoten. Hopelijk zit hier iemand die me kan helpen :)

Wat ik sowieso wil doen is de zij en achterkanten dichtmaken. Even opzoek naar welk materiaal het fijnst is.

[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 05-12-2020 19:35 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Moeten we even zoeken naar de windbelasting tabellen:

https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ephymerous schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:34:
Wat ik sowieso wil doen is de zij en achterkanten dichtmaken. Even opzoek naar welk materiaal het fijnst is.
gewoon tuinhout gebruiken (schutting planken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25
Die heb ik ook gevonden maar ik vind de tabel lastig te lezen en ik zoek wat bevestiging.

/Edit
Rand van de wijk, dus cat 3
5 panelen dus circa 8,5m2
3 meter hoog dus uitgegaan van laagste waarde 5m
Zwolle dus zone 3
Uit tabel 16,9 per m2 dus 143,6 kg

[ Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 05-12-2020 20:16 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
PeeVv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:13:
Het is hun goed recht natuurlijk, maar ik vraag me regelmatig af hoe mensen zo'n vraagprijs kunnen hebben voor hun oude panelen 8)7
Omdat mensen nog wel de prijs weten die ze destijds hebben betaald, maar geen idee hebben hoe duur panelen nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
PeeVv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:13:

[Afbeelding]

Betreft hier SunTech 250Wp panelen. Nieuwe SunTech 360Wp kost €139 per paneel :X
Op en top Marktplaats he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

antonboonstra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:10:
[...]

M'n tweede Steca 500 heb ik in juni 2011 gekocht. Die is in maart 2015 naar m'n zus gegaan.
Je hebt geen contact met je zus en/of die kijken totaal niet naar hun panelen? Curieus :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Een beetje rijp op de panelen laat leuk zien dat een blaadje een cel in een weerstand verandert >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNH_x0XhRz0Wy1TyBd7FLmccI4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VmH8AqLY5BFKNSSog4UTZnIa.png?f=user_large
Die drie ontdooide plekjes over de verticale middenas lijken bij de bypass diodes te zitten.
(De panelen leverden op dat moment <10W per stuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Termy schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:25:
[...]
Je hebt geen contact met je zus en/of die kijken totaal niet naar hun panelen? Curieus :P.
Die is in maart 2015 naar m'n zus gegaan... waarbij mijn zus inmiddels alweer verhuisd is (had ik ff moeten toevoegen)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:10:
[...]

M'n eerste Steca 500 heb ik in mei 2010 gekocht. In april 2015 heb ik dat setje verkocht.
als het er 1 is van de steca's die je aan mij hebt verkocht, dan doet die het nog. ;)
met 4x190Wp op noord, op een schuurtje. met een 700kWh/kWp.
erg netjes met de eigenlijk slechte locatie.

ach ik had nog 4 panelen over van een ombouw, en al lang geTVTed dus een beetje kers op de taart.
spaart lekker door om straks de grote set nog eens goed onder handen te nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Zijn er op dit moment goede redenen bewust te kiezen voor 360/370 Wp panelen in plaats van 325?
Is 325 op dit moment eigenlijk al achterhaalt, of is het juist nog wat vroeg voor 360/370?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 30-09 14:03

Mystikal

It never hurts to help!

Just_A_User schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:14:
[...]

Dat probleem heb ik ook. De omvormer is online, ik kan ook gewoon in de app de opwek zien etc, het toevoegen van de omvormer geeft hier echter exact dezelfde problematiek als bij jou.
Zojuist de installateur gebeld, die vertelde me dat ik dat niet eens kan doen. Blijkbaar moet de unit nog ingesteld worden, omdat tijdens de installatie dag de dag te grauw was om het uberhaupt in te stellen? Zou opgelost moeten worden vandaag.
jantje888 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:15:
Zijn er op dit moment goede redenen bewust te kiezen voor 360/370 Wp panelen in plaats van 325?
Is 325 op dit moment eigenlijk al achterhaalt, of is het juist nog wat vroeg voor 360/370?
Afgelopen donderdag zijn er bij mij 26 365Watt panelen op gegaan van Canadian Solar

[ Voor 25% gewijzigd door Mystikal op 07-12-2020 11:32 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik heb q-cell 390 wp laten leggen 1,5 week geleden. €165 per stuk.

Wel mooi trouwens. Het regent al de hele dag maar het systeem staat desondanks te produceren. Hoezo zon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gewoon een kwestie van prioriteiten. Wil je de beste Wp/euro dan zijn die 325 panelen waarschijnlijk beter. Wil je zo veel mogelijk Wp leggen (klein dak bv, zoals in ons geval) dan is het de moeite om iets meer te betalen voor meer Wp. Ik heb met 12 panelen Oost/West meer Wp en vrijwel gelijke opwekking per jaar als een buurtgenoot met 14 panelen op zuid terwijl hij een 15 m2 groter dak heeft (plat dak dus).

In mijn geval was het 119 euro ps voor 370 Wp LONGi solar wat zover ik kon vinden sowieso een zeer nette prijs was en dan nog lekker veel Wp ook. Ik lees hier wel eens over 92 euro voor zo'n 325 Wp en dat zou dan natuurlijk beter zijn qua Wp/euro. Als je toch zat dakoppervlak hebt is dat ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wat bedoel je met achterhaald?
panelen met meer wp zijn doorgaans gewoon groter en hebben per m2 maar weinig extra opbrengst
bij genoeg panelen heb je wel minder montage kosten voor zelfde hoeveelheid wp of voor dezelfde m2 dak.
kijk gewoon wat het beste past en hoe je dus het meeste uit je dakvlak haalt en dan voor welke prijs, maakt dat allemaal niets uit kijk dan naar de prijs/wp incl montage materialen en montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Termy Het is belangrijk om je niet blind te staren op het vermogen dat ene paneel kan leveren. Ik ben het helemaal eens met twain4me dat het nogal een-dimensinaal is om daar naar te kijken.

Die discussie was er ook even geleden toen een paneel voor indak toepassingen werd afgemaakt want te weinig WP. Het was gewoon wat kleiner 8)7

Wp/m2 of rendement (deze gelinkt aan elkaar. Maar het kan zijn dat de fabrikant de efficiency van de cellen op geeft, en niet van het paneel als geheel.
Uiteindelijk is Wp/m2 (en dan m2 inclusief frame natuurlijk) de enige echte nuttige parameter om iets over het rendement voor de eindgebruiker te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Even een vraagje over het aansluiten van APS QS1/YC600Y. Kun je, net als bij Enphase, aan het uiteinde v.d. trunk kabel een connector bevestigen en die rechtstreeks in de laatste omvormer inpluggen? Zo ja, is dat dan een van deze connectors?:

https://www.winkelman-zon...r-ac-cable-tbv-yc500.html
https://www.winkelman-zon...for-ac-cable-tbv-yc5.html

Het zou een deel trunk kabel en een afsluitdop schelen. Of zijn de connectoren voor QS1/YC600Y niet los te koop? Ik zie op foto's zowel omvormers met en zonder Y-connector aan een stukje kabel. Dat doet me vermoeden dat je voor de laatste omvormer geen Y-connector nodig hebt. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:31:
Even een vraagje over het aansluiten van APS QS1/YC600Y. Kun je, net als bij Enphase, aan het uiteinde v.d. trunk kabel een connector bevestigen en die rechtstreeks in de laatste omvormer inpluggen? Zo ja, is dat dan een van deze connectors?:

https://www.winkelman-zon...r-ac-cable-tbv-yc500.html
https://www.winkelman-zon...for-ac-cable-tbv-yc5.html

Het zou een deel trunk kabel en een afsluitdop schelen. Of zijn de connectoren voor QS1/YC600Y niet los te koop? Ik zie op foto's zowel omvormers met en zonder Y-connector aan een stukje kabel. Dat doet me vermoeden dat je voor de laatste omvormer geen Y-connector nodig hebt. Klopt dat?
Ik heb geen losse connectors gevonden. Moet wel zeggen dat je het nu over een besparing van max 13 euro hebt dus waarom moeilijk doen :)?

@wackoh Hoe bedoel je blind staren op het vermogen? Mijn enige puntje is dat je moet kiezen tussen max Wp op je dak (dus Wp/m2) of max Wp/euro. Meer valt er niet te kiezen, tenzij je heel specifieke eisen hebt zoals heel weinig ruimte voor een bepaalde oriëntatie en dus hogere Vmpp panelen nodig hebt. Met de meerprijs van die Panasonics kan je echter ook gewoon gaan voor reguliere panelen met microomvormers :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Rouske schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:54:
[...]

In de grafieken tab de paneel spanning checken, die zal dan vast 2/3 van de overige panelen zijn.
Zojuist even gekeken, en klopt wat je zegt.
spanning loopt mooi mee op 2/3 van de andere panelen.

plaatje hieronder voor de geïnteresseerden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMZRhutorvMkF3tHzDbeks12GSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdaihqwtUd8taJS80oDqnG3Y.png?f=fotoalbum_large

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Termy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:09:
[...]

Ik heb geen losse connectors gevonden. Moet wel zeggen dat je het nu over een besparing van max 13 euro hebt dus waarom moeilijk doen :)?
Het scheelt 22 euro trunk kabel en 9 euro einddop, dus 31 euro. En er ligt geen los kabeleind al is die afgedopt.
Maar waar zijn die male/female connectors dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:58:
[...]

Het scheelt 22 euro trunk kabel en 9 euro einddop, dus 31 euro. En er ligt geen los kabeleind al is die afgedopt.
Maar waar zijn die male/female connectors dan voor?
Ik heb ook een 600 liggen maar daar zitten beetje ovale platte stekkers aan.
En inderdaad heb je aan het eind dan geen dop nodig tenzij je een te lange trunk kabel hebt voor nog meer omvormers.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw