Oplevering PV verschilt van offerte - reden tot klagen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
We hebben een tijd geleden akkoord gegeven op een offerte voor zonnepanelen via Greenchoice, 18 panelen van 325 Wp in combinatie met een driefasige 5000 W omvormer. We hebben gekozen voor een serieel systeem, aangezien dat goedkoper was, we geen last hebben van schaduw en de hellingshoek uniform is. Ik had verwacht dat er twee strings van 9 panelen aan de omvormer zouden gekoppeld worden.

De installatie heeft gisteren plaatsgevonden. We hebben een Growatt 7000TL3-S omvormer gekregen in plaats van de vooropgestelde 5000 W variant. Alle 18 panelen zijn ook in 1 string gehangen. Jammer dat nu meteen alles eruit ligt als 1 paneel faalt. Heeft dit verder nog (negatieve) consequenties qua efficientie en/of belastingen? Ik weet dat je in Belgie meer moet betalen naarmate je omvormer zwaarder is. Heb ik reden om te klagen over de oplevering of mag ik blij zijn met de zwaardere variant?

[ Voor 8% gewijzigd door kvsn op 04-12-2020 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proficiat.

18 panelen is perfect in 1 string.
Panelen gaan zelden kapot, dus wees blij dat er geen optimizers onder zitten die wel stuk gaan.

Als je in belgie woont, is een 7000 niet handig nee, ivm de omvormer tax
Een 5000 is zwaar genoeg.

Ik zou zeggen, zoek nog een plekje waar nog meer panelen op kunnen.
Die 7000 watt omvormer kan het allemaal makkelijk aan en je hebt nog een ingang vrij.
Noord misschien?

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2020 11:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik denk dat je alleen maar blij mag zijn met een zwaardere variant als je niet in Belgie woont, nu ga je nooit aftoppen. Alles in 1 string is ook niet perse een probleem aangezien je zegt geen last van schaduw te hebben. Als er 1 paneel stuk is haalt het wel de rest onderuit, maar je zal het toch moeten monitoren. Als het in 2 strings van 9 panelen was geweest had het ook de overige 8 panelen onderuit gehaald bij een defect paneel en had je dat ook zsm willen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Twee strings van 9 op een 3f omvormer geeft niet een optimaal voltage, in dat opzicht is 18 panelen in 1 string beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 11:30
Ik zou toch gaan klagen bij de installateur aangezien je per jaar 160-170 euro extra aan prosumententarief gaat betalen (en je terugverdientijd dus zal toenemen). Niet echt proper dat ze dit zonder communicatie naar jouw kant hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
ter bevestiging: woon je in België dan beter die 5000 omvormer.
Woon je in Nederland dan goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@kvsn om maar meteen de onduidelijkheid weg te nemen. In welk land slaapt je bed?

Ik denk Nederland. Greenchoice België kan ik niet vinden

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 04-12-2020 16:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
De installatie bevindt zich in Nederland, valt dus goed mee.

Bedankt allemaal voor de toelichting :)
Pagina: 1