is al vaker geprobeerd en eigenlijk faalt vrijwel elk project op den lange duur.
zonnepanelen hebben hun STC waarde (ook wel Wp genoemd), maar ook een NOCT waarde.
de NOCT is ongeveer 30% lager, en dat zou het stuk winst kunnen zijn wat je haalt met koelen.
maar hoe goed je ook koelt, je komt toch niet op die 30%, de zon is zo krachtig daar koel je gewoon weg niet tegen op.
(mijn panelen kunnen ruim over de 100 graden gaan op een lange zonnige dag. je brand je handen er aan zo heet als ze worden.)
dan kun je denken, ik vul een boiler met de warmte en dan heb ik die gratis voor b.v. de douche.
maar ja om dat weer voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk de onderkant van de panelen isoleren.
en de boiler is erg rap op temperatuur, dus dan gaat de isolatie je weer bijten.
maar misschien heb je een hele grote vijver achter de tuin of een riviertje.
dan heb je wel ongelimiteerd koel water, maar dan moet je wel weer aardig omhoog pompen wat weer veel energie kost.
je kunt ook nog wel een paar ventilatoren onder de panelen ophangen, om zo meer lucht stroming te hebben.
maar als die jaar in jaar uit buiten hangen, tja winter koud vocht, meestal gaan die gewoon kapot na verloop van tijd.
maar verder, koelen van zonnepanelen, nop het blijven hobby projecten, die vaak gedoemd zijn tot mislukking. helaas, misschien komt er ooit eens een echt handige jonge langs die iets goeds verzint.
tot die tijd zou ik er geen tijd in stoppen.
edit:
er is er wel 1 die wel erg leuk is gedaan.
drijvende zonnepanelen, dat koelt ook erg goed.
doordat die dus op het water drijft, heb je veel reflectie van onder en lekkere koele temperaturen.
dit gekoppeld met bi-facial panelen levert wel wat leuks op.
doordat ze drijven, kun je ook met weinig kracht de richting veranderen van waar ze op kijken.
maar ook hier gaan er dingen fout (en dit door professionele bedrijven waarvan je die fouten niet zou verwachten.).
en je hebt ook nog KWO systemen.
zonnepanelen/colectoren gekoppeld aan een water/water warmtepomp.
en dan onder de grond een warmte opslag maken.
denk aan grotere kantoor panden, waar je het soms ziet, kun je een halve wijk aan woonhuizen mee aan warmte voor zien.
[
Voor 15% gewijzigd door
migjes op 27-11-2020 13:45
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)