Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Martin7182 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:19:
[...]

Als een optimizer kapot gaat binnen 25 jaar, dan krijg je een nieuwe en scheelt dat je ~115 euro. Maar de installatiekosten krijg je denk ik niet vergoed. Ik zou me niet blind staren op garantie. Onze dakkapel had ook 25 jaar garantie, maar na 2 jaar ging de zaak failliet.
Dat ligt aan de installateur.
Sommigen geven daar gewoon garantie op inc installatiekosten. Sterker nog. Solar edge komt zelf langs. Of in de vorm van onderaannemer.
En dat denk ik niet. Dat is een feit :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:11:
Over koelen gesproken. Zijn er hier mensen die hun zonnepanelen koelen voor hogere opbrengst op zeer warme zomerdagen?

Dit artikeltje vond ik er o.a. over: https://www.trouw.nl/duur...extra-stroom-op~bce1d228/

Maar ik kan me ook voorstellen dat er andere koelsystemen zijn. Het is alleen lastig te vinden vanwege dat cool/koelen vaak gaat over hoe cool de panelen er wel niet uitzien, of hoe ze hun huis verkoelen met de energie ervan :+
in voorgaande deeltjes is het hier wel over gegaan hoor:)

Maar 1 tip gezien de voorgenomen afbouw salderingsregeling steek er geen euro in. financieel gezien is het zelfmoord.

je hebt immers vooral op de zon dagen extra opbrengst en laat dat nu bijna niet om te zetten zijn in eigenverbruik. dus zal je het moeten doen met de 80% van het lever tarief (ongeveer 5 cent per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:11:
Over koelen gesproken. Zijn er hier mensen die hun zonnepanelen koelen voor hogere opbrengst op zeer warme zomerdagen?

Dit artikeltje vond ik er o.a. over: https://www.trouw.nl/duur...extra-stroom-op~bce1d228/

Maar ik kan me ook voorstellen dat er andere koelsystemen zijn. Het is alleen lastig te vinden vanwege dat cool/koelen vaak gaat over hoe cool de panelen er wel niet uitzien, of hoe ze hun huis verkoelen met de energie ervan :+
is al vaker geprobeerd en eigenlijk faalt vrijwel elk project op den lange duur.

zonnepanelen hebben hun STC waarde (ook wel Wp genoemd), maar ook een NOCT waarde.
de NOCT is ongeveer 30% lager, en dat zou het stuk winst kunnen zijn wat je haalt met koelen.
maar hoe goed je ook koelt, je komt toch niet op die 30%, de zon is zo krachtig daar koel je gewoon weg niet tegen op. ;)
(mijn panelen kunnen ruim over de 100 graden gaan op een lange zonnige dag. je brand je handen er aan zo heet als ze worden.)

dan kun je denken, ik vul een boiler met de warmte en dan heb ik die gratis voor b.v. de douche.
maar ja om dat weer voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk de onderkant van de panelen isoleren.
en de boiler is erg rap op temperatuur, dus dan gaat de isolatie je weer bijten.

maar misschien heb je een hele grote vijver achter de tuin of een riviertje.
dan heb je wel ongelimiteerd koel water, maar dan moet je wel weer aardig omhoog pompen wat weer veel energie kost.

je kunt ook nog wel een paar ventilatoren onder de panelen ophangen, om zo meer lucht stroming te hebben.
maar als die jaar in jaar uit buiten hangen, tja winter koud vocht, meestal gaan die gewoon kapot na verloop van tijd. ;)

maar verder, koelen van zonnepanelen, nop het blijven hobby projecten, die vaak gedoemd zijn tot mislukking. helaas, misschien komt er ooit eens een echt handige jonge langs die iets goeds verzint.
tot die tijd zou ik er geen tijd in stoppen. ;)

edit:
er is er wel 1 die wel erg leuk is gedaan.
drijvende zonnepanelen, dat koelt ook erg goed.
doordat die dus op het water drijft, heb je veel reflectie van onder en lekkere koele temperaturen.
dit gekoppeld met bi-facial panelen levert wel wat leuks op.
doordat ze drijven, kun je ook met weinig kracht de richting veranderen van waar ze op kijken.
maar ook hier gaan er dingen fout (en dit door professionele bedrijven waarvan je die fouten niet zou verwachten.).

en je hebt ook nog KWO systemen.
zonnepanelen/colectoren gekoppeld aan een water/water warmtepomp.
en dan onder de grond een warmte opslag maken.
denk aan grotere kantoor panden, waar je het soms ziet, kun je een halve wijk aan woonhuizen mee aan warmte voor zien. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 27-11-2020 13:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11

Sorcerer8472

Mens sana?

migjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:34:
[...]

is al vaker geprobeerd en eigenlijk faalt vrijwel elk project op den lange duur.

[...]

dan kun je denken, ik vul een boiler met de warmte en dan heb ik die gratis voor b.v. de douche.
maar ja om dat weer voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk de onderkant van de panelen isoleren.
en de boiler is erg rap op temperatuur, dus dan gaat de isolatie je weer bijten.
Wat dan als je er nog iets bij bouwt dat die warmte expres aan de buitenlucht teruggeeft als de boiler op temperatuur is?

Het is dat dit vooral zal spelen in drogere periodes, anders zou ik zeggen dat zelfs het met lage intensiteit sproeien op de panelen een voldoende groot effect zou moeten hebben (verdamping)?

Het riool in is ook evt. nog een optie, dan komt het weer bij de waterzuivering en dan is er weinig verlies. Natuurlijk wel meer verbruik, maar als het goed is levert dat veel meer energie op dan het extra kost.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:55:
[...]
Wat dan als je er nog iets bij bouwt dat die warmte expres aan de buitenlucht teruggeeft als de boiler op temperatuur is?
een flinke(maar ook echt flink) radiator er tussen, die de warmte afstaat is zeker een idee.
(komt op een radiator die 3x meer W heeft als de zonnepanelen, en liever nog meer ook of LT radiator.)
maar als je echt wil koelen dan heb je ook temperaturen van 30+ in de schaduw, dus heel veel kun je er niet mee koelen.
(je moet de cellen in de panelen tot 25 graden gekoeld krijgen om van NOCT naar STC te kunnen gaan.
daar heb je koel water voor nodig van rond de +/-10 graden.)
Het is dat dit vooral zal spelen in drogere periodes, anders zou ik zeggen dat zelfs het met lage intensiteit sproeien op de panelen een voldoende groot effect zou moeten hebben (verdamping)?
dan de vraag met welk water, en hoe ga je dan kalk aanslag op de panelen tegen?
en hoeveel straling houd water damp rond de panelen tegen.
Het riool in is ook evt. nog een optie, dan komt het weer bij de waterzuivering en dan is er weinig verlies. Natuurlijk wel meer verbruik, maar als het goed is levert dat veel meer energie op dan het extra kost.
dan de vraag met welk water, en hoe duur is dat.
ik koop leiding water voor ongeveer 0,65€ per m3.
dat is aardig wat, maar moet dus ook 3kWh meer opbrengst geven om kosten effectief te zijn.

maar zo als ik al melde, heb je een vijver/riviertje door de tuin, dan heb je wel meer mogelijkheden. ;)
maar het blijft te moeilijk voor te weinig verschil, het is goedkoper om gewoon 30% meer Wp op de omvormer aan te sluiten. ;)
of naar dure panelen te gaan kijken voor meer Wp (of opbrengst per Wp).
dat heeft meer nut. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11

Sorcerer8472

Mens sana?

@migjes, thanks voor de uitleg :)

Een vijver lijkt me trouwens dan ook niet de beste optie. Daar gaan mogelijk weer een stuk meer algen e.d. in groeien. Zal bij een rivier beter gaan, maar ja, zo veel mensen wonen niet vlak aan een rivier of ander waterlichaam met voldoende snel stromend water ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:23:
@migjes, thanks voor de uitleg :)

Een vijver lijkt me trouwens dan ook niet de beste optie. Daar gaan mogelijk weer een stuk meer algen e.d. in groeien. Zal bij een rivier beter gaan, maar ja, zo veel mensen wonen niet vlak aan een rivier of ander waterlichaam met voldoende snel stromend water ;)
er zijn wel een paar dingen die werken met koelen.
zoals:
https://www.tno.nl/nl/aan...g/drijvende-zonnepanelen/
heb je ze vlak boven het water hangen dan heb je al een koeling te pakken.
maar ja ook dit kent zo zijn problemen, een zucht je wind op 200 panelen geeft een flink probleem.
trek zo alle verankering los, met alle problemen van dien.
dus ja ook dit is dus niet zo simpel als het lijkt. ;)

verder heb je mazzelaars die vlak bij de kust wonen, die kunnen met goed uitgebalanceerde setjes over de 1,3kWh per Wp scoren, de zeewind koelt vaak ook lekker in de zomer.
(je ziet dan ook vaak dat het net koeler is aan de kust in de zomer.)
koeling zonder kosten is tof. ;)

maar ja als ik een riviertje in de tuin zou hebben, dan had ik wel een waterkracht centraletje. ;)
(waarschijnlijk er bij >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 21:45
migjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:50:
[...]

een kleine instinker voor beginners.
het gaat nu december/januari worden.
en dat levert geen bal op.
zie:
[Afbeelding]
dus verwacht dat de eerste maanden de logging niet al te hoog komt.
dit is normaal, pas in maart word het echt beter. ;)
Hele toffe grafiek, ik hoop zoiets ook met bijvoorbeeld Grafana voor elkaar te boksen. Dank voor de opmerking. Als ik het goed begrijp stappen we op het perfecte moment in, het wordt de maanden na de verhuizing alleen maar beter >:)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Peutpeut schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:17:
[...]

Hele toffe grafiek, ik hoop zoiets ook met bijvoorbeeld Grafana voor elkaar te boksen. Dank voor de opmerking. Als ik het goed begrijp stappen we op het perfecte moment in, het wordt de maanden na de verhuizing alleen maar beter >:)
jep, het glas is niet half leeg, maar half vol. ;)
of nog beter, doe nog maar een biertje. >:)

als je dan toch bezig gaat.
kijk ook naar deze (klik voor groter ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
gewoon de kWh per dag.
die delen door aantal kWp, zodat je setjes van verschillende grote kunt vergelijken.
dan 365 dagen bij elkaar optellen, zodat je zomer en winter uit factor.
je ziet dan heel makkelijk of er dingen goed of slecht gaan.

veel mensen kijken alleen naar dag grafieken, maar dan weet je eigenlijk nog niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
migjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:41:
[...]

er zijn wel een paar dingen die werken met koelen.
zoals:
https://www.tno.nl/nl/aan...g/drijvende-zonnepanelen/
heb je ze vlak boven het water hangen dan heb je al een koeling te pakken.
maar ja ook dit kent zo zijn problemen, een zucht je wind op 200 panelen geeft een flink probleem.
trek zo alle verankering los, met alle problemen van dien.
dus ja ook dit is dus niet zo simpel als het lijkt. ;)

verder heb je mazzelaars die vlak bij de kust wonen, die kunnen met goed uitgebalanceerde setjes over de 1,3kWh per Wp scoren, de zeewind koelt vaak ook lekker in de zomer.
(je ziet dan ook vaak dat het net koeler is aan de kust in de zomer.)
koeling zonder kosten is tof. ;)

maar ja als ik een riviertje in de tuin zou hebben, dan had ik wel een waterkracht centraletje. ;)
(waarschijnlijk er bij >:) )
Met water uit een grondgebonden wp en daarmee de bron voorverwarmen. Pvt constructie, maar tot nu toe nog geen fabrikant gezien die lang overleeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Dapdodo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:25:
[...]

Met water uit een grondgebonden wp en daarmee de bron voorverwarmen. Pvt constructie, maar tot nu toe nog geen fabrikant gezien die lang overleeft.
dat noem je een KWO installatie.
probleem is dat je dit maar in weinig gebieden kunt doen, je grondwater mag niet te hard stromen.
vergunning bij nodig, etc etc..... lastig lastig is de beste omschrijving.
en dit klein doen is ook erg lastig, een kantoor voor een man/vrouw van 4000 mensen is wat je er mee doet.

je hebt geen fabrikant er voor nodig, gewoon standaard spul kun je er voor gebruiken.
maar dit word maar een keer of 3 per jaar in Nederland aangelegd (en dat nog met subsidie ook.)
tja hoe wil je daar een speciaal bedrijf voor oprichten. ;)
(na 20 jaar hebben we in de stad(200k inwoners) nu 2 van dit soort installaties. om aan te geven hoe zeldzaam dit is. ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:51
Nou hier ligt de boel inmiddels ook, blij mee. [URL="https://tweakers.net/i/X1-mgBTQx5tTqnUPcXAySd5ew_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QokiAA2e5w9vOGGPKahefZbw.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOUz00gtzqOJv-SdGiBfBdkwhkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QokiAA2e5w9vOGGPKahefZbw.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
(kappen zijn inmiddels ook bevestigd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZZdpKNFe31StpmsmTj2OFfzTLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tusdC56jIa3FLvCxd9mfmMRf.jpg?f=fotoalbum_large

7 op noordoost en 10 op de zuidwest. Ben benieuwd naar de grafiekjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
migjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:34:
[...]

zonnepanelen hebben hun STC waarde (ook wel Wp genoemd), maar ook een NOCT waarde.
de NOCT is ongeveer 30% lager, en dat zou het stuk winst kunnen zijn wat je haalt met koelen.
maar hoe goed je ook koelt, je komt toch niet op die 30%, de zon is zo krachtig daar koel je gewoon weg niet tegen op. ;)
(mijn panelen kunnen ruim over de 100 graden gaan op een lange zonnige dag. je brand je handen er aan zo heet als ze worden.)

maar misschien heb je een hele grote vijver achter de tuin of een riviertje.
dan heb je wel ongelimiteerd koel water, maar dan moet je wel weer aardig omhoog pompen wat weer veel energie kost.

je kunt ook nog wel een paar ventilatoren onder de panelen ophangen, om zo meer lucht stroming te hebben.
maar als die jaar in jaar uit buiten hangen, tja winter koud vocht, meestal gaan die gewoon kapot na verloop van tijd. ;)

maar verder, koelen van zonnepanelen, nop het blijven hobby projecten, die vaak gedoemd zijn tot mislukking. helaas, misschien komt er ooit eens een echt handige jonge langs die iets goeds verzint.
tot die tijd zou ik er geen tijd in stoppen. ;)

edit:
er is er wel 1 die wel erg leuk is gedaan.
drijvende zonnepanelen, dat koelt ook erg goed.
doordat die dus op het water drijft, heb je veel reflectie van onder en lekkere koele temperaturen.
dit gekoppeld met bi-facial panelen levert wel wat leuks op.
doordat ze drijven, kun je ook met weinig kracht de richting veranderen van waar ze op kijken.
maar ook hier gaan er dingen fout (en dit door professionele bedrijven waarvan je die fouten niet zou verwachten.).

en je hebt ook nog KWO systemen.
zonnepanelen/colectoren gekoppeld aan een water/water warmtepomp.
en dan onder de grond een warmte opslag maken.
denk aan grotere kantoor panden, waar je het soms ziet, kun je een halve wijk aan woonhuizen mee aan warmte voor zien. ;)
Ik ken wel een systeem dat commercieel wel werkt, https://volthera.nl/

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Hoe wordt hier gedacht over een indicator voor de prestatie van de panelen afgezet tegen de globale straling (KNMI) die op de panelen valt?

Dat werkt natuurlijk alleen redelijk goed als een KNMI of Meteo weerstation niet al te ver uit de buurt is (bij mij hemelsbreed een kilometer of 5)
De globale straling wordt gemeten op een horizontaal vlak. Daar zitten de seizoenverschillen en tijd van de dag (hellingshoek zon) dan al in verdisconteerd. Je krijgt dan kWhe/kWhr per m² waarin:
kWhe de opgewekte stroom van het hele systeem
kWhr de werkelijke globale zonnestraling (radiaton) op een horizontaal vlak van 1 vierkante meter
360 J/cm² = 1 kWhr/m².
Mijn systeem ligt nu sinds juli. Mij is opgevallen dat in juli, augustus en september de uitkomst nagenoeg een constante is. Voor mijn hele systeem is dat rond 7 kWhe/kWhr per m².
Of indien ook de opbrengst per vierkante meter 0.17 ofwel 17%.
De panelen liggen hier 40,9 m² oost-west op een gebogen dak. Helling 50/50 7 en 20 graden. 4 Liggen langs een west georiënteerde muur en krijgen pas na de middag zon. 17% lijkt mij niet heel gek dan.

Omdat ik dit vanaf het begin dagelijks bereken in een spreadsheet ontdekte ik op 29 september vrijwel direct dat er iets mis was met de micro-omvormers. Dat bleek inderdaad te kloppen en is een gevolg van een firmware update die is uitgerold op 29 september. Daar bleken meer mensen last van te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 28-11-2020 00:50 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:19
Ep Woody schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:21:
Wat me al een aantal dagen opvalt is dat de trackers van m'n Growatt 5000 MTL-S op beide trackers op dezelfde spanning werken, ondanks dat op het ene dak 13 panelen liggen en op het andere 11.

Gister met de heerlijk grijze dag kon je dat ook mooi zien zonder dat er last was van schaduw door de kachelpijp/afzuigkap pijp.
[Afbeelding]

Uiteraard nog even gecontroleerd of het niet aan een paneel ligt, dus toen de omvormer ongeveer uit was deze even uit en aan gezet, en zonder belasting was de spanning 356 om 420V. Dus dat lijkt prima.
Vreemd.
Heb je er ook nog een DC stroom grafiekje van dezelfde dag bij?
Om het sommetje correct te maken moet de stroom verschillen. Maar optimaal gezien zou de stroom haast gelijk moeten zijn en het voltage verschillen.
Heb je een manier om het DC voltage met een multimeter te meten onder belasting?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:52:
[...]

Vreemd.
Heb je er ook nog een DC stroom grafiekje van dezelfde dag bij?
Om het sommetje correct te maken moet de stroom verschillen. Maar optimaal gezien zou de stroom haast gelijk moeten zijn en het voltage verschillen.
Heb je een manier om het DC voltage met een multimeter te meten onder belasting?
De DC stroom heb ik weggelaten in dit geval omdat die in stappen van 0,1A gaat en met deze vermogens iedere vorm van nuance verdwijnt, maar je ziet wel dat het westdak constant meer opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:33:
[...]

De DC stroom heb ik weggelaten in dit geval omdat die in stappen van 0,1A gaat en met deze vermogens iedere vorm van nuance verdwijnt, maar je ziet wel dat het westdak constant meer opwekt.
Deze dagen doet mijn SolaX het ook niet lekker. Hier ook wat verlies van opbrengst, maar goed anders was de opbrengst ook erg weinig geweest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:37:
[...]

Deze dagen doet mijn SolaX het ook niet lekker. Hier ook wat verlies van opbrengst, maar goed anders was de opbrengst ook erg weinig geweest.
Ach, het is niet dat mijn systeem het niet goed doet, hij presteert beter dan een SolarEdge systeem in de buurt. Het was meer dat het opvalt dat het voltage gelijk gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Heren/dames,

Vraagje: mijn ouders zijn net verhuisd van een twee-onder-één-kap woning (1985) naar een levensloop bestendige tussenwoning (1996). Ze wonen er nu 2 maanden en weten niet wat hun energieverbruik is.
Nu willen ze investeren in zonnepanelen. Ik heb aangeraden er nog een jaartje mee te wachten, omdat je zo beter kunt zeggen wat het jaarverbruik is, en je daar je installatie op uit kunt leggen. Ze willen in het komende jaar ook nog een vaste airco laten installeren.

Mijn moeder heeft met haar dikke duim een schatting van het energieverbruik gemaakt, zonder dat ze enige technische kennis heeft; ze baseert het op het oude huis :S. Ik vind het tricky om je nieuwe installatie hierop uit te leggen. Installateurs zullen er wat minder moeite mee hebben, want zij gaan uiteindelijk toch vrijuit.

Wat raden jullie aan? Jaar wachten? Of zijn er goede berekeningsmethodes? Ik bedoel: nieuwbouwhuizen liggen tegenwoordig ook vol met zonnepanelen zonder dat er iemand maar 1 dag in gewoond heeft...

Gr. Kees

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:32:
Heren/dames,

Vraagje: mijn ouders zijn net verhuisd van een twee-onder-één-kap woning (1985) naar een levensloop bestendige tussenwoning (1996). Ze wonen er nu 2 maanden en weten niet wat hun energieverbruik is.
Nu willen ze investeren in zonnepanelen. Ik heb aangeraden er nog een jaartje mee te wachten, omdat je zo beter kunt zeggen wat het jaarverbruik is, en je daar je installatie op uit kunt leggen. Ze willen in het komende jaar ook nog een vaste airco laten installeren.

Mijn moeder heeft met haar dikke duim een schatting van het energieverbruik gemaakt, zonder dat ze enige technische kennis heeft; ze baseert het op het oude huis :S. Ik vind het tricky om je nieuwe installatie hierop uit te leggen. Installateurs zullen er wat minder moeite mee hebben, want zij gaan uiteindelijk toch vrijuit.

Wat raden jullie aan? Jaar wachten? Of zijn er goede berekeningsmethodes? Ik bedoel: nieuwbouwhuizen liggen tegenwoordig ook vol met zonnepanelen zonder dat er iemand maar 1 dag in gewoond heeft...

Gr. Kees
Het is sowieso dom om niet je dak vol te gooien, dus feitelijk is de vraag overbodig haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@HKees

Is er verschil qua grote gebruikers?
Bijvoorbeeld: elektrische vloerverwarming, warmtepomp, stekkerauto, zwembad, sauna, vijver, aquarium, tuinverlichting of terrasverwarming die vaak aan staat?

Als dat nauwelijks verschilt vind ik je moeders aanpak wel goed. Vergeet niet dat je een klein overschot ook prima kunt verkopen voor een altijd nog rendabel bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:36:
[...]

Het is sowieso dom om niet je dak vol te gooien, dus feitelijk is de vraag overbodig haha
Waarom dan? Een overbemeten installatie verdient zich toch niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:37:
@HKees

Is er verschil qua grote gebruikers?
Bijvoorbeeld: elektrische vloerverwarming, warmtepomp, stekkerauto, zwembad, sauna, vijver, aquarium, tuinverlichting of terrasverwarming die vaak aan staat?

Als dat nauwelijks verschilt vind ik je moeders aanpak wel goed. Vergeet niet dat je een klein overschot ook prima kunt verkopen voor een altijd nog rendabel bedrag.
Ik snap je vraag... jij bedoelt de groot- en sluipverbruikers.. een aantal elektrische apparaten zijn vervangen (droger, vrieskist)... geen vloerverwarming meer in de BK, maar er komt een airco voor terug..

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 28-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:51:
[...]

Waarom dan? Een overbemeten installatie verdient zich toch niet terug?
Die verdient zich altijd terug.

Verplaats je even in mijn situatie.
7100 wp op noord en zuid.
3500 kWh verbruik.

Gisteren was mijn buffervat koud en vandaag warmt die weer gratis op met de zon (aton power to heat)
Wat zegt dat over het aantal panelen wat je aanlegt aan de hand van het jaarverbruik?
Niets.

Maar de kans is wel groter dat ik vanavond weer 450 ltr warm water heb zonder ervoor te betalen.
(In de zin van betalen aan enexis)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2020 11:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:00:
[...]

Die verdient zich altijd terug.

Verplaats je even in mijn situatie.
7100 wp op noord en zuid.
3500 kWh verbruik.

Gisteren was mijn buffervat koud en vandaag warmt die weer gratis op met de zon (aton power to heat)
Wat zegt dat over het aantal panelen wat je aanlegt aan de hand van het jaarverbruik?
Niets.

Maar de kans is wel groter dat ik vanavond weer 450 ltr warm water heb zonder ervoor te betalen.
(In de zin van betalen aan enexis)
Ik ken niet precies jouw installatie, maar volgens mij sla jij energie op in de vorm van warm water. Mijn ouders zijn dat niet van plan (geen accumulatie/thuisaccu/vat warm water etc.), dus als de installatie overbemeten is wordt het teruggeleverd naar het net.

Bij mijn weten hebben ze de tarieven voor teruglevering zo ingesteld dat een overschot na salderen in principe niet uit kan.. of is dat veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:53:
[...]

Ik snap je vraag... jij bedoelt de groot- en sluipverbruikers.. een aantal elektrische apparaten zijn vervangen (droger, vrieskist)... geen vloerverwarming meer in de BK, maar er komt een airco voor terug..
Als die vloerverwarming in BK gewoon met gas gestookt was (daar ga ik vanuit) maakt dat geen verschil.

Doe maar 20% meer dan het verbruik in het vorige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:06:
[...]

Ik ken niet precies jouw installatie, maar volgens mij sla jij energie op in de vorm van warm water. Mijn ouders zijn dat niet van plan (geen accumulatie/thuisaccu/vat warm water etc.), dus als de installatie overbemeten is wordt het teruggeleverd naar het net.

Bij mijn weten hebben ze de tarieven voor teruglevering zo ingesteld dat een overschot na salderen in principe niet uit kan.. of is dat veranderd?
De tarieven voor teruglevering varieren inderdaad, maar je krijgt er nog steeds geld voor, dus op termijn verdien je nog steeds je investering terug voor als je meer of veel meer panelen legt dan je zelf aan stroom gebruikt. Die termijn kan wel varieren van 5 jaar tot zeg 15 jaar, heel grofweg. En iedereen kan zelf bepalen of dat een goede investering is...

Ik zie soms grote daken met maar 6 panelen en vind dat een beetje egoistisch als ik dat zo mag zeggen. "Ik ben maar zoveel stroom nodig, ik wek niet meer op dan dat" Ik vind zelf help mee om de wereld een beetje meer duurzaam te maken. En verdien je investering op (een) termijn nog terug ook. Volgens mij ook plannen veel mensen hun zonnepanelen installatie op hun huidige verbruik. En hebben geen idee dat die warmtepomp over 2 jaar en de Tesla over 3 jaar ook graag veel stroom willen hebben.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat dit niet te specifiek is voor dit topic, in België is het wel een algemeen probleem (de gequote reactie komt uit een ander topic, maar hoort daar niet echt thuis).
Pizza_Boom schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:16:
[...]
Prima rendabel te maken. En dan kan je het nog iets behaaglijker maken ook binnen. Ik heb 3600 euro betaald voor mijn 8 zonnepanelen inclusief installatie, die hebben sinds juni bijna 1100 kWh opgewekt. De beste tijd voor panelen had ik dit jaar dus al gehad. Ik krijg nog zo'n 500 euro aan btw terug. Een gemiddelde kWh kost zo'n 20-22 cent. Ga ik uit van 22 cent, dan is dat zo'n 286 euro per maand. Echter, door op enkele punten elektrisch bij te verwarmen kan je je gasverbruik ook gaan drukken. Door voor een energieleverancier met laag vastrecht en hoog tarief te kiezen, kan je extra verdienen aan de teruggeleverde energie. Omdat ik nog over heb en nu elektrisch verwarm (CV nog niet in werking), geef ik nog geen meterstanden door. Eerst mijn overproductie opmaken.

Overigens moet ik in mijn huis momenteel wel verwarmen, ik verlies nog teveel warmte. O.a. via het dak. Maar gezien verbouwingsplannen bij mijn buren en mijn wens mee te doen (is ook weer goedkoper) denk ik dat het voorlopig gewoon de zoldertoegang afdekken wordt, teneinde de kou boven te houden.
Het 'probleem' is dat ik eerst een warmtepomp zou willen plaatsen en daarna pas zonnepanelen, zodat de warmtepomp ook op de zonnepanelen kan draaien. Maar in België is gas onderbelast en door ons lage verbruik betaal ik nu slechts 18 euro. Elektriciteit daarentegen is overbelast en er worden allerlei andere kosten in verrekend, zelfs de kost van straatverlichting. Daarvoor betalen we nu ongeveer 30 euro per maand.

Daarnaast maken terugverdientijdcalculators me niets wijzer. Volgens deze pagina zou je met een verbruik van 1840 kWh ongeveer 420 euro per jaar besparen, maar nu betalen we voor 1500 kWh slechts 360 euro per jaar! Volgens mijn elektriciteitsleverancier zou ik met een omvormer van 1,5 kWp jaarlijks 150 euro vaste kosten hebben, dat is bijna de helft van wat we nu in totaal verbruiken.

Er wordt nu gesproken over een taxshift van elektriciteit naar gas, dat zou ideaal zijn om dan eerst een warmtepomp te plaatsen, dan te kijken hoeveel ik verbruik, en dan te kijken hoeveel panelen ik daarvoor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Gerco-M schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:18:
[...]

Ik zie soms grote daken met maar 6 panelen en vind dat een beetje egoistisch als ik dat zo mag zeggen. "Ik ben maar zoveel stroom nodig, ik wek niet meer op dan dat"...
Ik denk niet dat je dit goed ziet. Tegenwoordig is het volgens mij een eis vanuit de gemeente om een vergunning voor nieuwbouw te krijgen... hoogstwaarschijnlijk is dit het minimale aantal vanuit de gemeente/installatiebranche etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HKees
Ik heb geen glazen bol, maar ik zou altijd wat doen, met de stroom ipv gewoon maar terugleveren.
Dan blijft je stroom 22 ct waard ipv 6 cent.

Toegegeven, dat wat ik doe wel erg tweakerachtig is, maar opslag gaat wel (min of meer) toekomst worden.

3 fase systeem met 3 mppt en 1 batterij
https://www.gpceurope.com...wh-energy-storage-system/
Leuk ontwikkelingen (die nog niet te betalen zijn en daardoor niet interessant zolang we mogen salderen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:07:
[...]

Als die vloerverwarming in BK gewoon met gas gestookt was (daar ga ik vanuit) maakt dat geen verschil.

Doe maar 20% meer dan het verbruik in het vorige huis.
Klopt, met een eigen gemaakte verdeler (die stromingstechnisch niet optimaal is leek mij)...

Die 20% extra bedoel je vanwege de aan te schaffen airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:21:
@HKees
Ik heb geen glazen bol, maar ik zou altijd wat doen, met de stroom ipv gewoon maar terugleveren.

Toegegeven, dat wat ik doe wel erg tweakerachtig is, maar opslag gaat wel (min of meer) toekomst worden.

Leuk ontwikkelingen (die nog niet te betalen zijn en daardoor niet interessant zolang we mogen salderen)
Ik heb respect voor je oplossing hoor. In de toekomst (als de saldering eraf gaat), zullen er opslagmogelijkheden gevonden moeten worden. Geen idee hoe de thuisaccu er voor staat inmiddels.

Echter, het systeem waar mijn ouder over twijfelen, is enkel PV panelen gecombineerd met een reguliere CV combiketel. Zij gaan dus de extra opgewekte energie niet opslaan, maar direct terugleveren. Ik heb de teruglevertarieven niet scherp (zal per leverancier verschillen wellicht), maar mij staat er iets van bij dat het niet loont om (in deze opstelling) teveel PV vermogen te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:21:
@HKees

Ach zolang er nog salderen is (of grotendeels) dan maakt het niet zoveel uit. Dan is een investering in direct gebruik niet rendabel en zelfs daarna is het nog de vraag of zo'n investering zich terugverdient. Gewoon vol gooien dat dak, kijken wat je gebruikt en de rest lekker doorverkopen. Hoe meer je hebt liggen, hoe meer je automagisch verbruikt als het salderen minder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb respect voor je oplossing hoor. In de toekomst (als de saldering eraf gaat), zullen er opslagmogelijkheden gevonden moeten worden. Geen idee hoe de thuisaccu er voor staat inmiddels.

Echter, het systeem waar mijn ouder over twijfelen, is enkel PV panelen gecombineerd met een reguliere CV combiketel. Zij gaan dus de extra opgewekte energie niet opslaan, maar direct terugleveren. Ik heb de teruglevertarieven niet scherp (zal per leverancier verschillen wellicht), maar mij staat er iets van bij dat het niet loont om (in deze opstelling) teveel PV vermogen te hebben..
Misschien moet je je dan toch wat beter verdiepen in de tarieven. En hoe die in verhouding staan tot de kostprijs van zonnepanelen.
Zolang je je niet laat oplichten door een zonnepaneel met gouden randje kan het allemaal uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Houd er rekening mee dat 7 cent per kWh al redelijk kan zijn. Het is daarom uit financieel oogpunt niet aan te raden meer zonnepanelen te installeren dan u nodig heeft om uw eigen jaarlijkse stroomverbruik mee op te wekken.
Edit: ik heb het niet nagerekend :9

[ Voor 5% gewijzigd door HKees op 28-11-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

Dit dan Gaslicht natuurlijk niet zomaar zeggen zonder berekening. Als je de zonnepanelen maar goedkoop genoeg neer weet te leggen, kan zelfs 7 cent prima zijn. In de praktijk kun je momenteel ook wel 11 ct krijgen.

Je moet dus wel kritisch zijn bij de offertes en je niet op laten lichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:32:
Heren/dames,

Gr. Kees
schatten is opzichprima een jaar salderen missen tikt behoorlijk aan, dat zou ik echt niet doen. sterker nog ik heb mijn hele verbouwing omgegooid om ze eerder op het dak te kunnen hebben juist vanwegen de nu zo gunstige regeling. Ik zou zeker niet wachten en zoals al aangegeven is is overschot echt geen probleem. Gewoon per dakvlak bekijken en volleggen die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
Denk vooruit:
Nu je eigen verbruik
Gasketel stuk, WP erin (2xm3 gas = kWh)
Auto stuk, EV kopen 2e hands (175Wh/km)
Als dan je dak nog niet vol ligt, heb je echt groot dak voor levensloop bestendige woning.
Zonnepanelen gaan langer mee, dan die gasketel en die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@HKees
je hebt 2 opties:
1/ nu neerleggen op basis van geschat verbruik en later als het E verbruik gaat stijgen bijleggen
2/ nu neerleggen wat er kostenefficient (qua investering) op past.

Als je voor optie 1 kiest heb je straks
a/ een tweede omvormer
b/ een tweede soort panelen erbij (dus als ze zichtbaar zijn minder mooi)
c/ een tweede keer een aanpassing in de meterkast
d/ de vaste kosten van installatie (met busje komen voorrijden, steiger plaatsen, etc).

De kans is vrij groot dat in de toekomst het E verbruik toeneemt. b.v. omdat op gegeven moment een auto met stekker komt (ca. 1 kWh per 5 km) en dat de CV combiketel een keer vervangen wordt door op zn minst een hybride variant (en als er al vloerverwarming ligt is ws. een volledige WP oplossing ook makkelijk.
Om nog maar over vele kleine E verbruikers te zwijgen.

Verder gaan zonnepanelen ca. 30 jaar mee en de omvormer ca 10-15 jaar, maar wellicht ook langer.
Stel dat je voor 1 eur/kWh-jaar het systeem neerlegt (en het kan vaak goedkoper, zeker de "10 panelen extra"). dan is dat 1eur/30jaar = 3ct / kWh.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Dapdodo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:27:
[...]

Denk vooruit:
Nu je eigen verbruik
Gasketel stuk, WP erin (2xm3 gas = kWh)
Auto stuk, EV kopen 2e hands (175Wh/km)
Als dan je dak nog niet vol ligt, heb je echt groot dak voor levensloop bestendige woning.
Zonnepanelen gaan langer mee, dan die gasketel en die auto.
Zeker vooruit denken. Ik moet nog wel zien of de WP en de elektrische auto het gaan halen de komende jaren.. wie kan er in de toekomst kijken? Ook v.w.b. de levensloop van mijn ouders... die mensen zijn 65 en hebben niet het eeuwige leven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
BarryH schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:28:
@HKees
je hebt 2 opties:
1/ nu neerleggen op basis van geschat verbruik en later als het E verbruik gaat stijgen bijleggen
2/ nu neerleggen wat er kostenefficient (qua investering) op past.

Als je voor optie 1 kiest heb je straks
a/ een tweede omvormer
b/ een tweede soort panelen erbij (dus als ze zichtbaar zijn minder mooi)
c/ een tweede keer een aanpassing in de meterkast
d/ de vaste kosten van installatie (met busje komen voorrijden, steiger plaatsen, etc).
Mijn idee was om iets overcapaciteit in het vermogen van de OV te hebben.. daarmee kun je de toekomstige E-auto en WP niet opvangen, dat snap ik. 2e soort panelen heb ik over nagedacht. Weet niet of er al een standaard is in aansluitstekkers etc. Panelen komen op plat dak, uiterlijk is van ondergeschikt belang.

c en d: mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
BarryH schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:28:
@HKees

De kans is vrij groot dat in de toekomst het E verbruik toeneemt. b.v. omdat op gegeven moment een auto met stekker komt (ca. 1 kWh per 5 km) en dat de CV combiketel een keer vervangen wordt door op zn minst een hybride variant (en als er al vloerverwarming ligt is ws. een volledige WP oplossing ook makkelijk.
Om nog maar over vele kleine E verbruikers te zwijgen.

Verder gaan zonnepanelen ca. 30 jaar mee en de omvormer ca 10-15 jaar, maar wellicht ook langer.
Stel dat je voor 1 eur/kWh-jaar het systeem neerlegt (en het kan vaak goedkoper, zeker de "10 panelen extra"). dan is dat 1eur/30jaar = 3ct / kWh.
Grappig... een gedachtegang zou ook kunnen zijn dat je je installatie evt. na 10-15 jr uitbreid... bij het vervangen van de omvormer. Je weet immers niet hoe de toekomst eruit ziet... mensen zijn dan 80.. dan zal het elektrische rijden ook helemaal ingeburgerd zijn, of het alternatief bekend..

Vloerverwarming ligt er niet, en zie ik de komende 15 à 20 jaar niet verschijnen. Ze hebben net de vloer laten egaliseren en met PVC bekleden..

[ Voor 6% gewijzigd door HKees op 28-11-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:31:
[...]

Zeker vooruit denken. Ik moet nog wel zien of de WP en de elektrische auto het gaan halen de komende jaren.. wie kan er in de toekomst kijken? Ook v.w.b. de levensloop van mijn ouders... die mensen zijn 65 en hebben niet het eeuwige leven..
Op basis van de statistieken, for what it's worth, hebben ze ruim voldoende tijd om de investering terug te verdienen. B)

Wat enorm meehelpt is dat de maandlasten fors naar beneden gaan wat gewoon enorm prettig is als je inkomen een stuk naar beneden gaat. Dat voordeel heb je nu, maar ook als ze terugverdiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:37:
[...]

Grappig... een gedachtegang zou ook kunnen zijn dat je je installatie evt. na 10-15 jr uitbreid... bij het vervangen van de omvormer. Je weet immers niet hoe de toekomst eruit ziet... mensen zijn dan 80.. dan zal het elektrische rijden ook helemaal ingeburgerd zijn, of het alternatief bekend..
Ja maar dan opnieuw installatiekosten betalen haalt de hele business case weer onderuit. Op dit moment zijn zonnepanelen extreem aantrekkelijk vanwege de saldering én BTW teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HKees schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:20:
[...]

Ik denk niet dat je dit goed ziet. Tegenwoordig is het volgens mij een eis vanuit de gemeente om een vergunning voor nieuwbouw te krijgen... hoogstwaarschijnlijk is dit het minimale aantal vanuit de gemeente/installatiebranche etc..
epc 0,4 (huidige eis) is ook zonder opwek (panelen) te halen. epc 0 niet.

Echter is het goedkoper om panelen neer te leggen dan bv beter te isoleren ;)
Kort door de bocht ze isoleren naar minimale eisen huidige bouwbesluit. en mikken er dan net zo lang panelen op totdat ze op 0,4 zitten.
Nu zie je vaker dat alle huizen dezelfde hoeveelheid krijgen. dat was eerst ook anders, dan had een hoekhuis door het grotere warmteverlies een paneeltje extra en het bouwnummer met een uitbouw ook.
Nu doen ze soms ook wat gewoon netjes staat bv 6 stuks en dat op alle bouwnummers ongeacht of je een uitbouw hebt of niet :+

dit fenomeen heeft de naam "excuuspanelen" gekregen

https://www.rtlnieuws.nl/...an-energienorm-te-voldoen

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 28-11-2020 13:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:59
Nav dit topic: Hoe uit te breiden met zonnepanelen?

Mijn nieuwe installatie is vandaag in bedrijf gegaan. Waar het eerst de bedoeling was het garagedak uit te breiden, heb ik er toch voor gekozen de 4 jaar oude panelen te vervangen en het huidige dak uit te breiden. Kon een goede deal maken met een bedrijf die daarbij de oude panelen heeft ingekocht. Het was 18x280wp en is nu 31x330wp. Erg blij mee!

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKXh5C2sJiYogftNYFVTK4KA1z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4I3eWjwWOXmjFP2yfrnRjoI.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wPiH5tExHp9RQsJN6c1DMIF0Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEyNf7HIZ38SM8ZeqFkcnSJL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat ligt mooi vol, netjes hoor!

Zal ook even ons prachtige dak laten zien, wat we gerealiseerd hebben met informatie van dit forum, waarvoor dank! 👍
Ik was een beetje bang voor het tetris effect, maar deze panelen zijn zo zwart en mooi gelegd dat het eigenlijk haast niet opvalt, en we netto toch een paar panelen erbij konden plaatsen, en hoe meer hoe beter toch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXxcZzgI9gpm7W8AgmEg3XSaynA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDr8jLc3UXlxZVlT3PTun0sP.jpg?f=fotoalbum_large

De 2 dakramen onder rechts hebben we recent nog laten monteren, hebben nu eindelijk dag licht in een hal boven. En ik kan nu ook zelf zien wat de zonnepalen zien aan zonlicht _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco-M op 28-11-2020 16:07 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiilLP5AUlsRgWAokT5HR3EbNv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgL51n8ie6qLbR3XfwllzYkn.png?f=fotoalbum_large

Vandaag een dag met meer licht maar nog altijd een heerlijk grote softbox met super egaal licht. West heeft ongeveer 10% meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 22:27
Stefangrp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:53:
Nou hier ligt de boel inmiddels ook, blij mee.(kappen zijn inmiddels ook bevestigd)
@Stefangrp Heb je de juiste hoeveelheid ballast? Op de 2de foto (bij de eerste ontbreekt bij de URL waarschijnlijk een haakje; kun je nog toevoegen als jet het bericht wijzigt) is net alsof er alleen maar grind in ligt. Dat lijkt me dan te weinig ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:28:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag een dag met meer licht maar nog altijd een heerlijk grote softbox met super egaal licht. West heeft ongeveer 10% meer opbrengst.
Op heel slechte dagen zoals vandaag blijft mijn string van 7 panelen teveel hangen op 125 V. De string met 8 panelen heeft er veel minder last van. Dit is overigens wel een SolaX van alweer enkele jaren oud, wellicht doen nieuwen het beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS6Enq7ATcj3Fm-ofzwuVgKaR68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fNDENxlS2fjIOUcysPQzHi4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adu_9taq8IZpSixcXjTLRZ38tlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZG3z29lcjQbn9u6mB3ES6lcD.png?f=fotoalbum_large

Ik verlies ongeveer het gearceerde oppervlakte. Ik schat ruim 0.1 kWh per slechte dag.
Laat ik 20 van die dagen hebben dan heb ik het dus over 2 kWh / jaar, dat is 0.40 euro / jaar.

Geen enkel probleem dus. De relais gaan ook niet klapperen bij mij.

Ik heb het 4600 W model, volgens de specs zou het 4200 W model lagere mpp voltages hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
WackoH schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:11:
[...]

@Stefangrp Heb je de juiste hoeveelheid ballast? Op de 2de foto (bij de eerste ontbreekt bij de URL waarschijnlijk een haakje; kun je nog toevoegen als jet het bericht wijzigt) is net alsof er alleen maar grind in ligt. Dat lijkt me dan te weinig ballast.
Ze hebben 40 betonklinkers gebruikt voor de ballast voor 10 panelen. Zal genoeg zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25
Over ballast gesproken. Ik heb een frame overgenomen voor vijf panelen van 19kg in portrait. Het merk is onbekend. Het geheel wordt op 145graden zuidoost geplaatst, in Zwolle. Hoe bereken ik de juiste hoeveelheid ballast? Uit de tabellen word ik niet zoveel wijs.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k7nc1p76kcw.jpeg

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 28-11-2020 19:08 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 17:54
Een vraagje over de max stroom. Ik krijg in februari de 440Wp versie van deze panels: https://jinkosolar.eu/fil...0-450M-6TL4-(V)-A1-EN.pdf

Nou zie ik dat deze panels hebben: MaximumPowerCurrent(Imp) : 13.01A (STC) en 10.38A (NOCT). Kan dit op deze inverter:

https://www.solaxpower.co...t-Technical-Datasheet.pdf

Daar staat max input A 12/12 en max short circuit current A 14/14.

En deze Growatt inverter heeft als info: https://res.cloudinary.co...88421553/growatt/3106.pdf

Max. ingangsstroom 12.5A/12.5A
Max. ingangsstroom per MPP tracker 16A/16A

Zouden deze inverters wel werken met deze panels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
Volgens mij moet je kijken naar de max. totale spanning i.p.v. de stroom. De MPP tracker zoekt zelf de optimale belasting zodat je afgegeven vermogen maximaal is, m.a.w. de max. stroom wordt bepaald door de inverter, niet door de panelen. Het teveel aan vermogen wordt simpelweg afgetopt.

Bij de inverter staat ook de max PV array power (Wp), die zou ik gewoon aanhouden. Om hoeveel panelen gaat het eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 28-11-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
nolo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:47:
En deze Growatt inverter heeft als info: https://res.cloudinary.co...88421553/growatt/3106.pdf

Ik vond dit een rare combinatie van waardes en daarom eens nagekeken.
Je hebt ze correct uit het Nederlandstalige datablad overgenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWpxwwyxyG302FDp5Ryg1qocHXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ks5H5cx2uMiJgTeWZdWAdpCa.png?f=user_large

en daarom heb ik ook het Engelstalige datasheet bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAE1UA01CYMO1av0qfNywM6mba4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jyVBkhdHSsJDhv9hJ3mAzkve.png?f=user_large
dat 'per MPP tracker staat bij het Nederlandse datablad een regel te laag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een vraagje over de max stroom. Ik krijg in februari de 440Wp versie van deze panels: https://jinkosolar.eu/fil...0-450M-6TL4-(V)-A1-EN.pdf

Nou zie ik dat deze panels hebben: MaximumPowerCurrent(Imp) : 13.01A (STC) en 10.38A (NOCT). Kan dit op deze inverter:

Die panelen hebben nog grotere cellen dan de Longi's die er sinds dit voorjaar zijn. Ook meer stroom dus.
State of the art spul.
Met de genoemde string omvormers gaat het nog wel goed, de max kortsluitstroom is boven 13.01 A. 13.69 A
Prima dus, maar het is wel even opletten met deze paneeltjes.

Ik vermoed dat we hier spoedig offertes gaan zien van beunhazen die panelen met deze cel grootte combineren met SolarEdge P401 optimisers, die mogen deze stroom niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Thanks guys! En nice find @WackoH snapte het ook niet maar het is dus gewoon slecht vertaald haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nolo
busscherski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:53:
[...]

Met de genoemde string omvormers gaat het nog wel goed, de max kortsluitstroom is boven 13.01 A. 13.69 A
Prima dus, maar het is wel even opletten met deze paneeltjes.
Maar wat houdt het in als de max 'input current' dan 12A is? Kan zo'n inverter dan wel het max uit de panels halen? Aangezien het dan 13A nodig heeft? Dat stukje snap ik niet helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
nolo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:57:
[...]

Maar wat houdt het in als de max 'input current' dan 12A is? Kan zo'n inverter dan wel het max uit de panels halen? Aangezien het dan 13A nodig heeft? Dat stukje snap ik niet helemaal
Hij kan er het maximale niet uithalen nee. Maar je paneel werkt ook maar 1% van het jaar boven de 12 A op dus het verlies is niet significant.

In welke richting/helling komen ze precies, hoeveel panelen en welk vermogen omvormer heb je in gedachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Wat hebben jullie allemaal grote daken zeg. :D :D

Denk dat ik niet te klagen heb. Heb mijn dak nog niet geheel volliggen, er zijn uitbreidingsplannen voor de bovenverdieping in de toekomst en ik weet niet hoe ik uit kom. Deze krijg ik sowieso weer erop. Wellicht in de toekomst nog het dak van de uitbouw en het schuurdak volplanten, krijg ik er nog 6 of 7 bij, maar dat is toekomstmuziek.

Ik heb 8 panelen van 320 Wp liggen. Mijn dak is ca. 40 graden en ligt zuid zuidwest. Prima dus. Ik zou 305 Wp krijgen uit een gemeentelijke actie, maar doordat mijn dak lek bleek te zijn (zonnepanelen bestellen voor de eerste winterstorm in je nieuwe huis is niet handig :P ) en ik dus de rachels e.d. er volledig af heb gehad (spijkers allemaal verroest) duurde het even voordat alles in gereedheid was voor de panelen en toen had men inmiddels 320 Wp. En toen was het weer de populaire tijd om ze te installeren, dus 6 weken wachten ipv 2 in de wintermaanden. In december de offerte, in januari besteld, met pasen het dak gefixt en in juni zijn ze geplaatst.

Omvormer een SolarEdge SE20M met optimizers eraan. De netbeheerder komt hier, ooit, 3 fase leveren, maar vindt dat schijnbaar vrij lastig, deze levert vooralsnog 1 fase terug. Maar zien hoe dat in de toekomst gaat. Zo lang we salderen zal het wel loslopen.

Tot nu toe zo'n 1100 kWh opgewekt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-11-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
Martin7182 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:19:
[...]

Als een optimizer kapot gaat binnen 25 jaar, dan krijg je een nieuwe en scheelt dat je ~115 euro. Maar de installatiekosten krijg je denk ik niet vergoed. Ik zou me niet blind staren op garantie. Onze dakkapel had ook 25 jaar garantie, maar na 2 jaar ging de zaak failliet.
Lijkt me logisch, als op je omvormer 25 jaar fabrieksgarantie op zit en na 20 jaar defect raakt een nieuwe krijgt van de fabrikant zonder kosten.
Maar je installatie kosten moet je zelf betalen tenzij het defect binnen de eerste 2 jaar garantie termijn valt hierin worden de installatie kosten wel vergoed.

Als je installateur jouw verkoper failliet gaat binnen aantal jaar kun je nog wel aanspraak maken op de fabrieksgarantie of bepaalde onderdelen tenzij er nog fabrieksgarantie op zit.

Het is vaak ook zo een fabrikant gaat jouw installatie kosten niet vergoeden omdat het geen deel uit maakt van het defecte onderdeel wat ze wel kunnen is een afspraak maken met met jouw verkoper onder een coulance regeling tussen jouw verkoper en fabrikant, maar ook hierin afhankelijk van verschillende factoren.
Wat ook van toepassing kan zijn onder garantie is afschrijving en verwachte levensloop op producten op termijn, zoals bijv. eerste 5 jaar 100% vergoed 10 jaar 75 % vergoed of na pak weg 20 jaar nog maar 50% vergoed.

Als laatste de voorwaarden goed (kleine lettertjes) lezen hoe het is opgesteld onder garantie termijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
nolo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:57:
[...]

dit houd in dat de mpp nooit boven de 12A uit de panelen zal halen.
een ramp, nop, een beetje jammer dat is het. ;)
(niet iets wat ik op mijn dak zou willen, maar geen groot verlies om het niet te doen.)

eigenlijk moet je weten wat de mpp doet.
hij begint met 0A uit de panelen te halen, de panelen geven dan ook nog Voc.
dan probeert hij meer en meer A er uit te halen, tot hij de max van het paneel heeft bereikt met die zon intensiteit.

dan een gemaakt voorbeeld:
je moet dan naar de IV curve van het paneel kijken. in dit voorbeeld een 240Wp.
en we stellen een max 'input current' van 5A door de mpp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
hij begint bij 0A en kruipt langzaam omhoog, tot hij de max haalt.
heeft de omvormer geen begrenzing, dan gat hij door naar de 8A en heb je ongeveer 30Vmpp. 8A x 30Vmpp = 240Wp
heeft de omvormer een begrenzing van 5A, dan heb je een 34Vmpp. 5x34=170Wp.
maar het is dus niet 5x30Vmpp=150Wp.

dus je zakt een stukje door dat je niet alle A er uit kunt halen, maar je stijgt gelukkig ook een stukje doordat de Vmpp stijgt.
helaas is de stijging net niet optimaal, je blijft iets verliezen.
(en dit werkt dus ook zo als je flink onder gedimensioneerd, dan zie je de Vmpp ook een beetje omhoog kruipen als er te veel W uit de panelen komt.)

(dan heb je ook nog de max short-circut current.
daar moet je onder blijven, kan je omvormer van kapot gaan is de theorie.
er zijn mensen die er nu vet over heen gaan, er word mee geëxperimenteerd.
en het ziet er naar uit dat het toch mogenlijk is om die waarde te negeren, op eigen verantwoordelijkheid. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-11-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nolo
Thanks, hele goede uitleg @migjes ! Maar als ik dat zo zie dan is er eigenlijk geen probleem

https://jinkosolar.eu/fil...0-450M-6TL4-(V)-A1-EN.pdf

zelfs al blijft de inverter op 12A dan zal inderdaad het voltage van 33.5 naar ongeveer 35.5 gaan en blijft het theoretische verlies maar ongeveer 1-2%, wat in de praktijk dan al helemaal geen verschil gaat opleveren omdat je sowieso al nooit de wp uit zo'n panel haalt.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nolo schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:24:
Thanks, hele goede uitleg @migjes ! Maar als ik dat zo zie dan is er eigenlijk geen probleem

zelfs al blijft de inverter op 12A dan zal inderdaad het voltage van 33.5 naar ongeveer 35.5 gaan en blijft het theoretische verlies maar ongeveer 1-2%, wat in de praktijk dan al helemaal geen verschil gaat opleveren omdat je sowieso al nooit de wp uit zo'n panel haalt.

Thanks!
Zou daar niet te makkelijk over denken, je beperkt de mpp in zijn zoek gebied om eventueel schaduw panelen uit te schakelen.
Hij stuurt de spanning dan omlaag waardoor stroom stijgt. Als de stroom geen ruimte heeft om te stijgen dan is de functie van de mpp dus lam gelegd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:38:
[...]

Zou daar niet te makkelijk over denken, je beperkt de mpp in zijn zoek gebied om eventueel schaduw panelen uit te schakelen.
Hij stuurt de spanning dan omlaag waardoor stroom stijgt. Als de stroom geen ruimte heeft om te stijgen dan is de functie van de mpp dus lam gelegd.
Ik heb een opstelling met 4 parallele strings van 275 Wp panelen (8A per paneel) ontworpen en die monitor ik ook alweer anderhalf jaar.
Die mpp kan tot 30A verwerken. Topt bijna nooit af op die 30A. En op momenten dat het toch gebeurt is het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024

Als je deze panelen er op aan sluit vervalt je garantie.

Ze kunnen het terug zien in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
dogzilly schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:05:
[...]

Als je deze panelen er op aan sluit vervalt je garantie.

Ze kunnen het terug zien in de log.
Zover ik weet vervalt het alleen als de kortsluitstroom te hoog is.

Waar staat dat de mpp stroom niet boven 12 of 12.5A mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:30:
[...]

Zover ik weet vervalt het alleen als de kortsluitstroom te hoog is.

Waar staat dat de mpp stroom niet boven 12 of 12.5A mag zijn?
In de calculator die geeft de waarschuwing dat je geen garantie krijgt. solax

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nolo
dogzilly schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:55:
[...]

In de calculator die geeft de waarschuwing dat je geen garantie krijgt. solax
Ik heb net gekeken in de Solax calculator, daar staan deze Jinko panelen nog niet in !?!? Waar zie jij dat de garantie zou vervallen? En het zou raar zijn toch als de garantie vervalt als je nog niet aan de short ciruit A zit?

[ Voor 12% gewijzigd door nolo op 29-11-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-09 20:39
Ik heb een soortgelijke vraag, namelijk een Trannergy SGN4000 waar nu 13 panelen, totaal 4680WP aan gekoppeld wordt. Er is echter nog ruimte voor één paneel extra. Voor de DC spanning gaat dat prima, die blijft onder de 580V. Maar ik kom dan op een vermogen van 5040WP, en de omvormer mag tot 4600W DC.

Vraag is, moet ik bij die max. waarde uitgaan van het max vermogen van de panelen, of mag ik daar 85% van hanteren? In dat laatste geval kom ik op +/- 4300W en dat is nog wel onder de 4600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
m_rick schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:14:
Ik heb een soortgelijke vraag, namelijk een Trannergy SGN4000 waar nu 13 panelen, totaal 4680WP aan gekoppeld wordt. Er is echter nog ruimte voor één paneel extra. Voor de DC spanning gaat dat prima, die blijft onder de 580V. Maar ik kom dan op een vermogen van 5040WP, en de omvormer mag tot 4600W DC.

Vraag is, moet ik bij die max. waarde uitgaan van het max vermogen van de panelen, of mag ik daar 85% van hanteren? In dat laatste geval kom ik op +/- 4300W en dat is nog wel onder de 4600W.
Hoe heb je gerekend?
14 * Voc = 580 V of 14 * Voc * 1.1 = 580 V?

Dat de omvormer maar 4600 Wp mag hebben is vaak een aanbeveling, weet niet precies hoe het zit met Trannergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogzilly
nolo schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:17:
[...]

Ik heb net gekeken in de Solax calculator, daar staan deze Jinko panelen nog niet in !?!? Waar zie jij dat de garantie zou vervallen? En het zou raar zijn toch als de garantie vervalt als je nog niet aan de short ciruit A zit?
Je kunt zelf panelen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Vandaag kwam een automatisch-gegenereerde email van APS met een "4) Low Power Alarm Yesterday: 1"
Als bijlage een spreadsheet waarin staat dat 2 panelen de hele dag niet boven de 5W zijn geweest.
Da's even schrikken maar het bleek dat alle acht panelen nauwelijks wat hebben geleverd. Alle anderen kwamen net een keertje boven de 5 W uit.

De donkere dagen voor Kerst...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:58:
[...]
Hoe heb je gerekend?
14 * Voc = 580 V of 14 * Voc * 1.1 = 580 V?

Dat de omvormer maar 4600 Wp mag hebben is vaak een aanbeveling, weet niet precies hoe het zit met Trannergy.
Maximum DC van de omvormer is 580. De panelen hebben een nullastspanning van 41,6V dus dat past precies met 14 panelen. Nominaal is 90-530V en de MPP spanning is 33,8V dus past nog beter binnen de marge. Mijn vraag ging over het vermogen, mag daar rekenen met 85% van de maximale opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

WackoH schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:18:
Vandaag kwam een automatisch-gegenereerde email van APS met een "4) Low Power Alarm Yesterday: 1"
Als bijlage een spreadsheet waarin staat dat 2 panelen de hele dag niet boven de 5W zijn geweest.
Da's even schrikken maar het bleek dat alle acht panelen nauwelijks wat hebben geleverd. Alle anderen kwamen net een keertje boven de 5 W uit.

De donkere dagen voor Kerst...?
Was ook echt de hele dag donker en bewolkt? Zelfs op m'n sneuste dag tot nu toe (de 26e) waar ik maar 0.57 kWh opgewekt heb komen de modules allemaal wel een keer boven de 5 W uit. Wel op de lichtste momenten want anders blijven er een aantal wel erg laag. Dus als het echt de hele dag zwaar bewolkt was dan zou het kunnen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
m_rick schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:56:
[...]

Maximum DC van de omvormer is 580. De panelen hebben een nullastspanning van 41,6V dus dat past precies met 14 panelen. Nominaal is 90-530V en de MPP spanning is 33,8V dus past nog beter binnen de marge. Mijn vraag ging over het vermogen, mag daar rekenen met 85% van de maximale opbrengst?
Haha, ja dat past zolang het paneel niet kouder is dan 25 graden boven nul.
Die +/- 10% marge moet je aanhouden zodat het ook nog kan bij bijvoorbeeld -9 graden.
Voer het maar eens in in Sunnydesign.

Wat is je vraag precies?

Edit: voor een installatie in Nederland is het dan 14 * 41,6 V * 1.1 = 641 V.
In bijvoorbeeld Singapore oid gaat het op papier wellicht nog wel net goed want daar is het nooit koud.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 29-11-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
dogzilly schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:13:
[...]

Je kunt zelf panelen toevoegen.
Je hebt het over de Solax design tool toch? Ik zie geen optie om zelf panelen toe te voegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Termy schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:59:
[...]Was ook echt de hele dag donker en bewolkt? Zelfs op m'n sneuste dag tot nu toe (de 26e) waar ik maar 0.57 kWh opgewekt heb komen de modules allemaal wel een keer boven de 5 W uit. Wel op de lichtste momenten want anders blijven er een aantal wel erg laag. Dus als het echt de hele dag zwaar bewolkt was dan zou het kunnen.
Volgens de grafiek van zonne-instraling die ik via Domoticz ergens van internet pluk, was het ook wel een erg donkere dag. Dus het zal wel kloppen. Het waren ook de twee panelen die naast een boom liggen,. Dat zal nog wat diffuse straling hebben tegen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:10:
[...]

Edit: voor een installatie in Nederland is het dan 14 * 41,6 V * 1.1 = 641 V.
In bijvoorbeeld Singapore oid gaat het op papier wellicht nog wel net goed want daar is het nooit koud.
Laat maar 8)7 ik kom er achter dat ik niet goed naar de specs heb gekeken. Het is max 580V per MPPT. En er zitten twee MPPT's op deze omvormer. Dus dat moet goed komen met 14 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
m_rick schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:17:
[...]

Laat maar 8)7 ik kom er achter dat ik niet goed naar de specs heb gekeken. Het is max 580V per MPPT. En er zitten twee MPPT's op deze omvormer. Dus dat moet goed komen met 14 panelen.
Oke, dan komt het goed. Wel even kijken of het 7+7 wordt aangesloten.
Heb je precies hetzelfde paneel gevonden voor de uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Goedemorgen allen,

I.v.m. plannen voor een uitgebreide verbouwing, ben ik me de laatste tijd ook een beetje aan het verdiepen in zonnepanelen en het optimale systeem voor ons huis. Na verbouwing hebben wij in principe twee daken waar de panelen op kunnen komen:

- Dak van de woning (zuid-west/noord-oost, dakhelling circa 25 graden)
- Dak van de aanbouw/carport (zuid-west/noord-oost, plat)

Het dak van de aanbouw wordt circa 10 meter lang en circa 3,5 meter breed. Ik hoop daar in zuid-west/noord-oost opstelling ongeveer 2x9 = 18 panelen op kwijt te kunnen op een rek dat geïntegreerd gemonteerd moet worden in het platte dak.

Voor de woning ben ik er nog niet helemaal uit. De zijde aan de zuid-west kant is qua zonligging ideaal, maar het dak is daar 'ingewikkeld' in de zin dat er een dakkapel en een rij dakramen in zitten, waardoor leggen van conventionele panelen nogal een puzzel kan worden. De noord-oost kant is qua zonligging natuurlijk minder goed, maar daar hebben we geen enkele onderbreking, en aangezien de dakhelling gering is (25 graden) vangen we daar ook nog relatief veel zon op. Kan dus toch interessant zijn om vol te leggen.

Enfin, ik had hierover aan jullie de volgende vragen:

- Denken jullie dat het mogelijk is om op het platte dak van 10 bij 3.5 een rij van 2x9 panelen kwijt te kunnen (twee in de breedte, landscape, 9 in de lengte). Ik ga dan even uit van panelen die 1 bij 1,65 meter zijn.
- Is het met 25 graden dakhelling nog interessant om de noord-oost kant ook vol te leggen met panelen? Terugverdientijd maakt me niet zoveel uit, als het maar rendabel is.

Daarnaast vroeg ik me af of mensen hier ervaring hebben met BIPV-systemen. Gezien het ingewikkelde dak bij ons plus het feit dat we eigenlijk het dak ook meteen willen isoleren/renoveren kan een dergelijk systeem voor ons erg interessant zijn. Ik heb uiteraard zelf een beetje zitten neuzen en kwam een dergelijke oplossing tegen die ik wel erg mooi vond en bij ons, gok ik, ook toepasbas zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZNV4utKzf16jbkvx06RrlJR4A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vhsRUWlXx0RDAAeDwWInRfJ.jpg?f=fotoalbum_large

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:00:
Goedemorgen allen,

I.v.m. plannen voor een uitgebreide verbouwing, ben ik me de laatste tijd ook een beetje aan het verdiepen in zonnepanelen en het optimale systeem voor ons huis. Na verbouwing hebben wij in principe twee daken waar de panelen op kunnen komen:

- Dak van de woning (zuid-west/noord-oost, dakhelling circa 25 graden)
- Dak van de aanbouw/carport (zuid-west/noord-oost, plat)
Bedoel je een plat dak opstelling, dus panelen wel onder een hoek neem ik aan?
Enfin, ik had hierover aan jullie de volgende vragen:

- Denken jullie dat het mogelijk is om op het platte dak van 10 bij 3.5 een rij van 2x9 panelen kwijt te kunnen (twee in de breedte, landscape, 9 in de lengte). Ik ga dan even uit van panelen die 1 bij 1,65 meter zijn.
Het is belangrijk om de afmetingen goed in de gaten te houden. Ook in de breedte kunnen panelen soms afwijken. Maar die 2x9 zou prima moeten passen. Kom je dan een beetje uit met de dakbedekking eromheen? Of moet je dan veel dakpannen zagen/slijpen? Als je op-dak systeem maakt, kan je de profielen verticaal plaatsen.
- Is het met 25 graden dakhelling nog interessant om de noord-oost kant ook vol te leggen met panelen? Terugverdientijd maakt me niet zoveel uit, als het maar rendabel is.
Ik denk dat je wel korte dagen krijgt... ik kom dit en dit tegen. Dan kom je volgens mij wel op <50% van de opbrengst. Maar goed, er zijn ook dagen met bewolking en dan maakt de oriëntatie niet zo gek veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nolo schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:24:

Thanks!
het blijft een 33-34Vmpp paneel.
die wil je toch rond de 10x serieel aansluiten op 1mpp.
doe je dat niet dan ben je dom bezig. ;)

wil je dat op een goedkope omvormer hangen, no prob, geen probleem.
je neemt dan een 4 tot 5kW TL omvormer met 2x een mpp.
de 2x mpp hang je dan in tandum tot 1 grote mpp.
en dan heb je helemaal geen last van de te lage A die hij aan kan. ;)

dus heb je last van de te veel Ampp, dan heb je waarschijnlijk gewoon een dom plan gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
m_rick schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:31:
[...]

Bedoel je een plat dak opstelling, dus panelen wel onder een hoek neem ik aan?
Klopt, panelen afwisselend tegen elkaar onder een hoek van 10 of 13 graden, zoiets.
Het is belangrijk om de afmetingen goed in de gaten te houden. Ook in de breedte kunnen panelen soms afwijken. Maar die 2x9 zou prima moeten passen. Kom je dan een beetje uit met de dakbedekking eromheen? Of moet je dan veel dakpannen zagen/slijpen? Als je op-dak systeem maakt, kan je de profielen verticaal plaatsen.

[...]
Het wordt een plat dak met bitumen dakbedekking en bovendien helemaal nieuw opgebouwd. Dus geen zagen of bewerken van dakpannen of dakdelen vereist. Ik kan zelfs de dakbreedte nog een beetje aanpassen op de gewenste afmeting mocht dat nodig zijn (bijv. 3.60 ipv 3,50 m breed maken, maar liefst niet veel breder dan 3,50).
Ik denk dat je wel korte dagen krijgt... ik kom dit en dit tegen. Dan kom je volgens mij wel op <50% van de opbrengst. Maar goed, er zijn ook dagen met bewolking en dan maakt de oriëntatie niet zo gek veel uit.
Thnx voor die kaartjes; hieruit lees ik echter af dat je bij een NO-opstelling onder 25 graden nog een rendement van 85% kunt halen. Valt me niet tegen. :) Uiteraard zal 's winters je rendement wel instorten, maar dat geldt voor bijna iedere opstelling (ik had laatst zelf gelezen dat gevelpanelen vanwege de lage stand vd zon dan nog meer opleveren dan vlak-gelegde panelen).

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:00:
Goedemorgen allen,

Gewoon een eigen topic aanmaken met meer specifieke maten (mensen hier krijgen vlekken in de nek van 'circa' en 'ongeveer' bij maten ;)). Zie topicwarning onder dit topic :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Termy schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:30:
[...]
Gewoon een eigen topic aanmaken met meer specifieke maten (mensen hier krijgen vlekken in de nek van 'circa' en 'ongeveer' bij maten ;)). Zie topicwarning onder dit topic :).
Ok; normaal gesproken ben ik juist wat huiverig om een apart topic aan te maken terwijl er al een algemeen topic over is, maar eigenlijk is mijn vraag hierover al beantwoord. Ik was nu eigenlijk nog vooral benieuwd of mensen hier ook al ervaring met BIPV systemen hadden, hetzij in nieuwbouw, hetzij in renovatie.

There can be only fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:33:
[...]

Ok; normaal gesproken ben ik juist wat huiverig om een apart topic aan te maken terwijl er al een algemeen topic over is, maar eigenlijk is mijn vraag hierover al beantwoord. Ik was nu eigenlijk nog vooral benieuwd of mensen hier ook al ervaring met BIPV systemen hadden, hetzij in nieuwbouw, hetzij in renovatie.
Tja, je vroeg specifiek advies over een legplan, dus dat hoort in een eigen topic. Daarnaast is het moeilijk antwoord te geven zonder betere maten. Het is maar wat je wilt.

Zover ik begreep is men hier geen fan van BIPV. Brandgevaarlijker, beperkte BTWteruggave mogelijk en waarschijnlijk duur. Maar daarvoor laat ik het woord graag aan de oude rotten van DED ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:33:
[...]

Als het om de looks gaat renoveer je huis met stalen damwandsandwichpanelen.
formeel geen indaksysteem dus gewoon btw terug, niet brandgevaarlijker en qua ventilatie heb je het ook zelf in de hand. vrij makkelijk en goedkoop qua materialen om de panelen te monteren.
ik heb het straks icm dakpannen (is nog niet af, moet nog dakpannen neerleggen), maar het kan ook exact passend of bv afwerken met zink.

ander voordeel is trouwens dat de boel heel erg snel waterdicht is.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-11-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:54:
[...]

Als het om de looks gaat renoveer je huis met stalen damwandsandwichpanelen.
formeel geen indaksysteem dus gewoon btw terug, niet brandgevaarlijker en qua ventilatie heb je het ook zelf in de hand. vrij makkelijk en goedkoop qua materialen om de panelen te monteren.
ik heb het straks icm dakpannen (is nog niet af, moet nog dakpannen neerleggen), maar het kan ook exact passend of bv afwerken met zink.

ander voordeel is trouwens dat de boel heel erg snel waterdicht is.
Klinkt goed; heb je ergens een foto/voorbeeldproject?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:01:
[...]

Klinkt goed; heb je ergens een foto/voorbeeldproject?
mijn eigen huis:P woon je toevallig in de buurt van dordrecht ;)

niet mijn huis maar een mogelijkheid, je kan het zo gek maken als je zelf wilt, zoals ik al zij kan je ook bv afwerken met zink of dakpannen. kwestie van even alles goed uittekenen.

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Er zijn meer tweakers die het hebben gedaan.ik heb het dus icm dakpannen, maar is nog niet af, dus ook geen foto. :+ er is ook een tweaker die er een eigen topic van heeft gemaakt maar ik kan niet op zijn naam komen.

Ik heb wel deze foto van mijn dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIHglg0JSDYkENHDS9v8zAazGtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ish2N5rYZPoiEIwWo9J4eEEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:12:
[...]

mijn eigen huis:P woon je toevallig in de buurt van dordrecht ;)

niet mijn huis maar een mogelijkheid, je kan het zo gek maken als je zelf wilt, zoals ik al zij kan je ook bv afwerken met zink of dakpannen. kwestie van even alles goed uittekenen.

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Er zijn meer tweakers die het hebben gedaan.ik heb het dus icm dakpannen, maar is nog niet af, dus ook geen foto. :+ er is ook een tweaker die er een eigen topic van heeft gemaakt maar ik kan niet op zijn naam komen.

Ik heb wel deze foto van mijn dak.
[Afbeelding]
Ziet er zeker strak uit; ik vraag me alleen wel af hoe dit voor ons passend te maken is. Wat zijn de afmetingen van deze panelen als ik vragen mag? Wij zouden nl dit dak graag vol willen leggen (dak van bijkeuken wordt overigens plat, dus die kunnen we even niet meetellen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gb2oye7Jv3w5BiLPw1ixHWtNiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06YnrZ9d1suEtUnfsHBwQvcU.jpg?f=fotoalbum_large

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De combi met dakramen is niet de makkelijkste. Als je dat strak tussen de zonnepanelen wilt hebben ben je misschien beter af met een indaksysteem. Je hebt geen makkelijk dak, dus je zal het goed moeten uitdenken/ tekenen.

Ik ga die combi met dakraam maken in het pannen deel, dus dat is makkelijker.

Stalen damwand sandwichpanelen zijn 1M breedt en zo lang als je ze kan (laten)vervoeren. bij mij is het B keus van 10 meter die ik zelf op maat heb gezaagd.
Mocht je mijn zonnepanelen bedoelen die zijn 99x 165 de nokken op de sandwichpanelen zitten doorgaans om de 33 cm dus maten rond de 166 of 2 meter zijn handig
zonder isolatie bestaan er ook stalen damwand profielen met nog andere maten die goed verkijgbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:37:
De combi met dakramen is niet de makkelijkste. Als je dat strak tussen de zonnepanelen wilt hebben ben je misschien beter af met een indaksysteem. Je hebt geen makkelijk dak, dus je zal het goed moeten uitdenken/ tekenen.

Ik ga die combi met dakraam maken in het pannen deel, dus dat is makkelijker.

Stalen damwand sandwichpanelen zijn 1M breedt en zo lang als je ze kan (laten)vervoeren. bij mij is het B keus van 10 meter die ik zelf op maat heb gezaagd.
Mocht je mijn zonnepanelen bedoelen die zijn 99x 165 de nokken op de sandwichpanelen zitten doorgaans om de 33 cm dus maten rond de 166 of 2 meter zijn handig
zonder isolatie bestaan er ook stalen damwand profielen met nog andere maten die goed verkijgbaar zijn.
Ik was idd even benieuwd naar 't formaat vd panelen. :) En we hebben idd geen makkelijk dak, dus vandaar dat ik me echt goed wil oriënteren op de oplossing. Zo snap ik wel dat een in-dak systeem met conventionele panelen veiliger/handiger is voor normale daken, maar als in ons geval betekent dat een BIPV-systeem uiteindelijk anderhalf keer zoveel oppervlakte vol krijgt met niet-conventionele panelen en frames, dan halen we wellicht nog altijd meer rendement dan bij een regulier in-dak systeem, plus aangenomen dat het geheel er fraaier uit zal zien.

Enfin, het blijft altijd maatwerk, dus ik ga voor exact advies wel even informeren bij bedrijven en installateurs. Zodra ik meer weet en/of het project van start is gegaan hou ik jullie op de hoogte. ;-)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:51:
[...]

Ik was idd even benieuwd naar 't formaat vd panelen. :) En we hebben idd geen makkelijk dak, dus vandaar dat ik me echt goed wil oriënteren op de oplossing. Zo snap ik wel dat een in-dak systeem met conventionele panelen veiliger/handiger is voor normale daken, maar als in ons geval betekent dat een BIPV-systeem uiteindelijk anderhalf keer zoveel oppervlakte vol krijgt met niet-conventionele panelen en frames, dan halen we wellicht nog altijd meer rendement dan bij een regulier in-dak systeem, plus aangenomen dat het geheel er fraaier uit zal zien.

Enfin, het blijft altijd maatwerk, dus ik ga voor exact advies wel even informeren bij bedrijven en installateurs. Zodra ik meer weet en/of het project van start is gegaan hou ik jullie op de hoogte. ;-)
Mijn ervaring is dat maatwerk te duur is, maar misschien kan het voor je meevallen.
Ik heb om die reden het dak aangepast aan de panelen. Als je toch al naar duurdere oplossingen aan het kijken bent zou je nog even met een schuin oog naar panasonic kunnen kijken die hebben afwijkende maten als standaard in het leveringsprogramma zitten. Misschien kan je het daar redelijk mee vol puzzelen en is de rest gewoon netjes te maken met rand afwerkings details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
hebben jullie op zo'n dag als vandaag (mist mist mist) nou ook vrijwel geen opbrengst?
(Mijn systeem ligt net 3 dagen en ik heb alleen nog maar mist gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ja, ik ga vandaag weer een alarm krijgen dat meerdere panelen niet boven de 5W zijn geweest ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefangrp schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:09:
hebben jullie op zo'n dag als vandaag (mist mist mist) nou ook vrijwel geen opbrengst?
(Mijn systeem ligt net 3 dagen en ik heb alleen nog maar mist gezien)
geen zon is geen opbrengst 7- 10 watt per paneel is wat er hier vandaag uit komt. met als dieptepunt 13:30 met 2 watt per paneel :F naja het heten dan ook geen mistpanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

secret17 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:51:
[...]

Niet te bang zijn om een beetje te puzzelen op een "moeilijk dak" om toch veel panelen kwijt te kunnen hoor. Was bij ons ook een leuke puzzel (door de installateur) maar toch gelukt. Rond de dakkapel passen in principe ook een paar panelen maar vanwege schaduw die de string kan verstoren maar niet gedaan. Hebben nu 2 strings perfect in balans, de hele dag, in November zelfs. Hebben een hoger huis dan de buren en dat helpt ook 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXxcZzgI9gpm7W8AgmEg3XSaynA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDr8jLc3UXlxZVlT3PTun0sP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
twain4me schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:21:
[...]

geen zon is geen opbrengst 7- 10 watt per paneel is wat er hier vandaag uit komt. met als dieptepunt 13:30 met 2 watt per paneel :F naja het heten dan ook geen mistpanelen ;)
Ah ok dus dit is niet zo gek? 7 op noordoost en 10 op zuidwest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SohpxSJD3p2MMOzIN6rZqmTBoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eESM913kXu4On0uQURgo41h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Alleen je grafiek is een beetje gek: Afgezien van dat hopje om 9:20 gaat 'ie van 0 ineens naar 170 W.
Heb je toevallig ene Goodwe?
Die van mij geeft nl. ook aan dat 'ie gelijk met >100 W begint, alleen ziet de kWh meter dat toch echt niet :-(
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw