Hallo tweakers,
Na vele uren lezen op dit forum heb ik het idee opgepakt om zelf op mijn platdak zonnepanelen te gaan leggen. Belangrijkste reden om het platdak te gebruiken is dat we (met name mijn vrouw ;-)) de panelen zoveel als mogelijk uit het zicht willen hebben. Nu denk ik er zo ongeveer wel uit te zijn wat ik wil en wat het gaat worden, tegelijkertijd heb ik toch nog een paar vraagjes en ben ik vooral erg benieuwd wat jullie van mijn uitwerking vinden e/o nog suggesties hebben om het nog beter/slimmer aan te pakken.
Allereerst even mijn situatie en wensen/eisen:
- zoals gezegd, de panelen komen op het platdak te liggen. Qua constructie geen probleem, grootste deel is eigenlijk de 1e verdiepingsvloer die is doorgestort.
- verbruik op jaarbasis ca. 9000 kWh. Ca. de helft veroorzaakt door de grondgebonden warmtepomp.
- ik wil mijn plakdak zo vol als mogelijk leggen en mijn huidig verbruik zoveel mogelijk afdekken.
- ik wil de investering zo snel als mogelijk terugverdienen omdat ik er vanuit ga dat het rendement van toekomstige panelen vele malen beter is.
- ik heb agv een schoorsteen (zie afbeelding) die ca. 1,45mtr boven het platdak uitsteekt waarop de panelen komen te liggen vanaf halverwege de middag wat schaduw.
- en ik ga ze dus zelf leggen.
Rondkijkend kom ik vooralsnog op het volgende plan:
- 21x LONGI SOLAR 445 WP MONO (LR4-72HPH-445M). Bruto 9345 WP. Euro/wp € 0,31.
- Landscape opstelling naar het zuiden gericht middels combinatie van Solarstell Connect en vd ValkTriple schans (zie afbeelding). Voordeel van een schans is dat ik geen last van schaduw heb, nadeel dat ik extra balast nodig heb is voor mij geen nadeel omdat mijn constructie hier toch op is berekend. Ik overweeg om de schans eventueel zelf te maken, zag verschillende tweakers voorbij komen die hetzelfde gedaan hebben.
Waar ik vervolgens erg over twijfel is de omvormer.
- kijk ik naar het netto vermogen dan lees ik verschillende verhalen. Ga ik uit van 70% (6500W) of 80% (7500W)? Een substantieel verschil natuurlijk.
- op mijn platdak heb ik in de middag wat schaduw agv een schoorsteen, naarmate de middag vordert wordt de hoeveelheid schaduw groter omdat het plakdak dan in de schaduw van de kap van mijn woning komt te liggen.
- hoewel relatief duur lees ik enthousiaste verhalen over SMA, zeker in combinatie met schaduw. Mijn gevoel zegt dat de Tripower 6.0 te snel gaat aftoppen, de Tripower 8.0 daarentegen lijkt me te zwaar.
- hoewel ik eigenlijk een zo simpel mogelijke installatie met zo min mogelijk componenten wil (alles kan immers kapot) vraag ik af of het dan toch niet verstandiger is om met micro omvormers aan de slag te gaan. Uiteindelijk qua investering natuurlijk wat duurder, maar qua rendement waarschijnlijk beter.
Verder heb ik nog overwogen om te kijken naar een oost/west opstelling. Nadeel is dat ik dan minder panelen kwijt kan, tenzij ik een deel toch in een zuid opstelling laat liggen (zie afbeelding hieronder: geel in oost/west, grijs in zuid opstelling). Nadeel daarvan is natuurlijk weer dat ik een omvormer van 3 trackers zou moeten hebben.
Kortom erg benieuwd naar jullie mening, met dus de hamvraag: wat is jullie advies tav omvormer?
Hartelijk dank!