Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:04
@DjAntoon ik had het over piekvermogen, niet jaaropbrengst. Mooi dat je veel opwekt, maar dat je in een jaar meer kWh dan Wp opwekt, zegt helemaal niets over het gehaalde piekvermogen.
Met een 8 kW (max.) omvormer, haal je geen waarden boven de 8 kW. Met 8.4 kWp panelen kun je, naar ik heb begrepen, 8.4 kW of zelfs hoger halen. Maar dan moet je omvormer natuurlijk niet alles boven 8 kW aftoppen.

[ Voor 36% gewijzigd door Martin7182 op 22-11-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 22:20
Ik ben me ook aan het oriënteren op dit gebied. Panelen van Hanwha Q-Cells lijken zeker interessante eigenschappen te hebben, goede garanties, goede prijs. Maar toen ik vernam dat het moederbedrijf Hanwha ook clusterbommen maakte, schrapte ik het merk van de lijst. :|

Wie verder graaft bij fabrikanten komt vast misstanden tegen, mogelijk zelfs wapenlinks, maar clusterbommen, dat is van een hele andere orde. :X Dit bedrijf staat bijvoorbeeld niet voor niets op de uitsluitingslijsten van financiele instellingen, zoals ABN Amro of Achmea.

Ik vroeg (tot nu toe) twee leveranciers (die hier (natuurlijk?) niet transparant over zijn op hun website, of in hun offertes) om een verklaring. Die kreeg ik, ook tamelijk uitgebreid. Het antwoord komt er op neer dat je het probleem in de context moet zien (Korea, land in staat van oorlog) en nog meer argumenten die ik toch bagatelliseren zou willen noemen.
Hier op tweakers is het probleem ook al een aantal keer ter sprake gekomen.
Dit merk ligt "gewoon" in de schappen bij nog andere aanbieders zoals Solar-bouwmarkt of Winkelman, zonder verdere uitleg hierover. Ik kan er moeilijk aan wennen. Kunnen dit soort winkels dit merk niet ook gewoon links laten liggen? Of er op zijn minst iets over vermelden? Het is niet zo dat er niet genoeg alternatieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57
Houtkern schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:03:[...]
Ik bedoel de g9 blk duo https://www.zonnefabriek....ls-q.peak-duo-blk-g9-340/. Deze zijn 1.72 m2.
Er zijn inderdaad ook langere g9 panelen maar die zijn niet all black.
Je hebt gelijk!
Ik zie dat er 'normale' Q.PEAK DUO BLK-G9 en een soort maxi variant waaraan ik refereerde, de Q.PEAK DUO BLK ML-G9.
In beide gevallen zijn de cellen met zero-gap gelegd waardoor de 'normale' panelen ruim 6 cm korter zijn geworden.
Voor de rest zijn de eigenschappen wel gelijk en zijn ze full black.
Dacht ik dat ik zo goed de specs had bekeken... Weer wat geleerd. :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
festinger schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:09:[...]
Ik ben me ook aan het oriënteren op dit gebied. Panelen van Hanwha Q-Cells lijken zeker interessante eigenschappen te hebben, goede garanties, goede prijs. Maar toen ik vernam dat het moederbedrijf Hanwha ook clusterbommen maakte, schrapte ik het merk van de lijst. :|

Wie verder graaft bij fabrikanten komt vast misstanden tegen, mogelijk zelfs wapenlinks, maar clusterbommen, dat is van een hele andere orde. :X Dit bedrijf staat bijvoorbeeld niet voor niets op de uitsluitingslijsten van financiele instellingen, zoals ABN Amro of Achmea.

Ik vroeg (tot nu toe) twee leveranciers (die hier (natuurlijk?) niet transparant over zijn op hun website, of in hun offertes) om een verklaring. Die kreeg ik, ook tamelijk uitgebreid. Het antwoord komt er op neer dat je het probleem in de context moet zien (Korea, land in staat van oorlog) en nog meer argumenten die ik toch bagatelliseren zou willen noemen.
Hier op tweakers is het probleem ook al een aantal keer ter sprake gekomen.
Dit merk ligt "gewoon" in de schappen bij nog andere aanbieders zoals Solar-bouwmarkt of Winkelman, zonder verdere uitleg hierover. Ik kan er moeilijk aan wennen. Kunnen dit soort winkels dit merk niet ook gewoon links laten liggen? Of er op zijn minst iets over vermelden? Het is niet zo dat er niet genoeg alternatieven zijn.
Je kunt Q Cells weer op de lijst zetten!

In juli kondigden ze aan dat ze de defensie-divisie afsplitsen: Hanwha separates cluster munitions business

Begin november hebben ze daad bij het woord gevoegd en die divisie verkocht: Hanwha sells its cluster munition business

Tja, en waarschuwingen op websites...
Laten we dan ook maar bij alle Chinese producenten gaan zetten hoe dat land met HongKong, Oeigoeren, Taiwan, Tibet en de indoctrinatie van de bevolking om gaat. En stelen van IP en illegale staatssteun om marktdominantie te verkrijgen? Tegenwerken van buitenlandse bedrijven? Of omgang met het milieu?
PS: Ik weet waar ik het over heb. Ik ben ~25x in China geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
WackoH schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:42:
[...]

Je kunt Q Cells weer op de lijst zetten!

In juli kondigden ze aan dat ze de defensie-divisie afsplitsen (...) Begin november hebben ze daad bij het woord gevoegd en die divisie verkocht:(...)
"Well, that escalated quickly" :)
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Het paard was in mijn geval nog niet zo ver weg, ik zie 'm al weer. ;)

Dat bericht op Koreajoongangdaily (in November) en The Korean Times (in augustus) is niet breed opgepakt zie ik*.

De reden om de cluster munitie afdeling te verkopen is treffend:
"Hanwha Corporation is selling a cluster munition business (...) in order to meet the environmental, social and governance (ESG) standards ... "

Dit zou nu ook betekenen dat de reden om op de uitsluitingslijsten van financiële instellingen te staan achterhaald is. Ik weet niet hoe snel dat gaat, mogelijk is het paard voor die instellingen wel verder weg (het speelt al langere tijd, voor hen.... )

Hoe dan ook, je druk maken over ESG, lijkt zinvol, al is de motivatie natuurlijk ook / of vooral "Geld" (aandelen).
Klein stukje uit de ESG uitleg op investopedia:
"In years past, socially responsible investments had a reputation for requiring a tradeoff on the investor's part. (...)
More recently, however, some investors have come to believe that environmental, social, and governance criteria have a practical purpose beyond any ethical concerns. By following ESG criteria they may be able to avoid companies whose practices could signal a risk factor—as evidenced by BP's 2010 oil spill and Volkswagen's emissions scandal, both of which rocked the companies' stock prices and resulted in billions of dollars in associated losses."

* Dat het niet breed wordt opgepakt, verwondert me enigszins. Dat het niet breed wordt verkondigd, lijkt makkelijker verklaard. "We deden iets heel erg slechts, maar nu niet meer hoor!" is misschien ook niet zo'n goed idee vanuit marketing oogpunt.

Maar goed, de Zonne-energie leveranciers die ik afwees, wisten ook niet van de verkoop, anders hadden ze me het zeker wel verteld in hun reacties.

Je weet duidelijk meer dan gemiddeld over bedrijven in China. Ik geloof in het uitsluiten van bedrijven, als daar duidelijke redenen voor zijn. Niet alleen voor beleggers, maar ook als consument. Wanneer je dat wel of niet moet doen, is vaak een grijs gebied (en complex, gezien alle variabelen). In het geval van Hanwha _was_ het m.i. duidelijk, dus niet-zo-grijs.
Bij producten uit China is het m.i. meer complex. Desondanks, de problematiek, de voorbeelden die je aangeeft, dat verneem ik vanuit meerdere kanten. En het sterkt het idee, dat het minder-consumeren-uit-china, wel een goed drukmiddel kan zijn.

In de context van Zonnepanelen en omvormers, er zijn heel veel niet-chinese producten om uit te kiezen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 21:06
festinger schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:33:
[...]
In de context van Zonnepanelen en omvormers, er zijn heel veel niet-chinese producten om uit te kiezen. O-)
Heel veel :? Ben benieuwd naar je waslijst. Of had je de verkeerde smiley gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
Houtkern schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:50:
[...]

Heel veel :? Ben benieuwd naar je waslijst. Of had je de verkeerde smiley gebruikt?
Op zich een prima smiley, maar waarschijnlijk is meer nuance op zijn plaats. Dus, laat "heel" maar weg. Ik ben met nog niet zo lang aan het oriënteren op dit gebied. Mijn indruk is dat er "best wel wat" aanbieders zijn met een oorspronkelijk niet-Chinese herkomst. Volgens mij komt er veel uit Korea, de Verenigde staten, Canada, Duitsland. Vervolgens kan het wel zo zijn dat de productie uiteindelijk in de China plaatsvindt. Verder keek ik voor de omvormers voornamelijk naar micro-omvormer merken. Minder naar string-omvormers. Ik kan me voorstellen dat het dan helemaal anders is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
festinger schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:31:[...]Volgens mij komt er veel uit Korea, de Verenigde staten, Canada, Duitsland. Vervolgens kan het wel zo zijn dat de productie uiteindelijk in de China plaatsvindt. Verder keek ik voor de omvormers voornamelijk naar micro-omvormer merken. Minder naar string-omvormers. Ik kan me voorstellen dat het dan helemaal anders is.
Da's war einmal...
Hier wat plaatjes uit het 'Photovoltaics-Report' van het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems van 23 juni van dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alZeUDRLzkBtCRtWAdBwqXC10e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDkWTsxeI3FB3EWtOMPGxIKO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uQ30rLCGxyQU5EhTZdwzwvaqiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQue5Z91UTKX2TdbP75m3GuQ.png?f=fotoalbum_large

Dus >90% van de PV paneelproductie kwam in 2019 uit Azie, voornamelijk China, Korea en een beetje Taiwan en Vietnam. Dat zal dit jaar maar extremer zijn geworden.

Bij omvormers staat het alleen uitgesplitst naar techniek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Dby94lhZbZ9rMy6P7DFfMSSZW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOpAxhF6ZTYkQE233L5gbu08.png?f=fotoalbum_large

Een manager van een Braziliaanse citroenzuurfabriek heeft me jaren geleden uitgelegd hoe de Chinese industriepolitiek werkt:
  • Met hulp van buitenlandse kennis (al dan niet legaal verkregen) en subsidie vanuit de overheid worden in China grote nieuwe fabrieken gebouwd, ook al kunnen die hun productie niet direct kwijt.
  • Vanwege het schaalvoordeel, geen last van 'Wet van de remmende voorsprong', en de overige bekende redenen kan men goedkoop produceren.
  • De onderlinge concurrentie en competitie in China houdt de fabrikanten scherp en prijzen laag.
  • De overproductie als gevolg van overcapaciteit leidt ertoe dat de wereldmarkt met misschien wel onder kostprijs geproduceerde producten wordt overspoeld
  • Elders vallen concurrenten om.
  • Op een gegeven moment blijven er alleen wat niche spelers over.
  • Dan kan het prijsspel beginnen: De prijs zo hoog houden (of weer brengen) dat mooie winsten worden gehaald, maar zo laag dat niemand weer in wil stappen. En zo wel, dan gaat de prijs weer naar beneden.
Begrijp me niet verkeerd: Ik heb geen hekel aan Chinezen en zelfs niet aan China. Het zijn goed opgeleide, zeer gedreven en competitive mensen die het verdienen om succes te hebben in vergelijking met het decadente Westen. Ik had het er prima naar m'n zin omdat het prettig is om in die omgeving te werken i.p.v. het Westen waar men met heel vele andere dingen tegenwoordig druk is.

Voor wat betreft de PV panelen lijkt China inmiddels ook wereldleider als het om de hoogste opbrengst gaat. Men is zeker niet dom daar.
Of dat ook voor de kwaliteit geldt weten we over een x-aantal jaar.

Alleen met name Europa stelt zich te zwak op naar China en laat dat land met de oneerlijke handelspraktijken wegkomen. Het verbaast me dat dat keer op keer blijft gebeuren.

Voor ons als individuele consument is al dat goedkope spul uit China prettig (al kwam ik er bij mijn 3de Wii controller achter dat een echte van Nintendo ipv brakke kopieën van Ebay/AliExpress uiteindelijk goedkoper was geweest).
Maar het leidt ook tot een 'Race to the bottom' waar uiteindelijk alleen een hele kleine minderheid bij gebaat is.

Nu weer wat meer on-topic over je opmerking
Volgens mij komt er veel uit Korea, de Verenigde staten, Canada, Duitsland.
Merken die het sterkst de indruk wekken 'Duits' te zijn als Munchen Solar en AEG zijn stickertje plakkers op Chinese panelen.
Canadian Solar is op papier een Canadees bedrijf en heeft ook productie in Canada, maar als je hier een paneel koopt, is de kans > 95% dat het uit China komt.
Q cells heeft 2 fabrieken in Korea, 1 in China en nog ergens eentje (Malaysie oid)
Enz.

Bij micro-omvormers is, voor zover ik weet, Enphase een Amerikaans bedrijf. SolarEdge Israëlisch/Amerikaans en APS (officieel) Amerikaans, maar opgericht door een Chinees en onderdeel van Zhejiang Yuneng Technology.
Volgens mij hebben alle (een flink deel van) hun productie in China. Bij APS staan de servers van de cloud-monitoring in HongKong (maar ja is dat tegenwoordig nog anders dan China?). Van ebide anderen weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nu ik toch bezig was:
IP adres van het portal van Goodwe wijst naar Singapore en dat van Growatt naar Shanghai.
Beide met Alibaba (US) Technology Co., Ltd.als provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
dit is iets te ver van het topic af

[ Voor 105% gewijzigd door teacher op 24-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-09 20:39
Kan iemand mij uitleggen waarom de panelen gemiddeld steeds groter worden?
Voorheen was een maat als 99x166cm gangbaar. Zodat je 5 verticaal of 3 horizontaal naast elkaar kon leggen (of combineren). Inmiddels zijn de panelen 170+ cm lang. En heeft van der Valk zelfs al extra lange profielen op de markt gebracht. Maar waarom wordt het steeds groter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
m_rick schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:31:
Kan iemand mij uitleggen waarom de panelen gemiddeld steeds groter worden?
Voorheen was een maat als 99x166cm gangbaar. Zodat je 5 verticaal of 3 horizontaal naast elkaar kon leggen (of combineren). Inmiddels zijn de panelen 170+ cm lang. En heeft van der Valk zelfs al extra lange profielen op de markt gebracht. Maar waarom wordt het steeds groter?
Grotere panelen bieden schaalvoordelen. Je kunt met dezelfde hoeveelheid werk en montagemateriaal meer Wp installeren.

En dik kans dat ook meespeelt dat mensen graag sorteren op vermogen. Dan komen grotere panelen dus gemakkelijker bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wel een beetje jammer dat er geen standaardmaten zijn. Groter kan idd schaalvoordelen geven, maar maak aub standaardgroottes. Het valt nog mee dat de connectors tenminste wel hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Martin7182 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:43:
Wel een beetje jammer dat er geen standaardmaten zijn. Groter kan idd schaalvoordelen geven, maar maak aub standaardgroottes. Het valt nog mee dat de connectors tenminste wel hetzelfde zijn.
Wat zou daar het voordeel van zijn?

Nu valt er nog wat te kiezen. Kan handig zijn als je je dakoppervlak maximaal wilt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ben me aan het oriënteren op installatie van 9-15 panelen en inmiddels in gesprek met een aantal partijen. Eén daarvan geeft aan dat aankomende NEN regelingen aangeven dat er op één fase van 35 ampère slechts 4 panelen aangesloten mogen worden. Overige partijen (ook grote landelijke) reppen daar met geen woord over en sturen me zonder naar de meterkast te vragen (na een telefonisch analysegesprek) een offerte waarbij sommige zeggen dat eventuele wijzigingen in de meterkast inclusief zijn. Een wijziging van de netbeheerder lijkt echter, als het klopt, onoverkomelijk voor meer dan 4 panelen.

Loopt de ene op de zaken vooruit, of doen de overige alsof ze van niets weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
je mag 5000W op een fase terug leveren, dus ook op een enkele 35A aansluiting.
Dat kan zelfs met bijvoorbeeld 24 panelen, al gaat je installatie dan 'aftoppen' zoals dat heet.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
JBS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:51:
Ben me aan het oriënteren op installatie van 9-15 panelen en inmiddels in gesprek met een aantal partijen. Eén daarvan geeft aan dat aankomende NEN regelingen aangeven dat er op één fase van 35 ampère slechts 4 panelen aangesloten mogen worden. Overige partijen (ook grote landelijke) reppen daar met geen woord over en sturen me zonder naar de meterkast te vragen (na een telefonisch analysegesprek) een offerte waarbij sommige zeggen dat eventuele wijzigingen in de meterkast inclusief zijn. Een wijziging van de netbeheerder lijkt echter, als het klopt, onoverkomelijk voor meer dan 4 panelen.

- Wat is een "NEN regeling"? Ik heb nog nooit van zoiets gehoord. NEN is een normen-instituut en heeft niets met regelgeving te maken.
- "4 panelen" zegt vrij weinig, dat kan een installatie van tussen de 1000 en 1800 Wp zijn, in de toekomst waarschijnlijk meer
- Als je nu een installatie aanlegt, dient die te voldoen aan de huidige geldende normen (althans, zelfs dat is slechts een aanbeveling maar wel een goeie). Wat er in de toekomst misschien gaat veranderen aan normen is daarvoor niet relevant.

Kortom ik weet niet wat de agenda is maar het klinkt alsof ze je een hoop bullshit proberen te verkopen.

Overigens is er wel een financiële overweging vóór het aanpassen van je meterkast naar 3-fasen. Als je dat tegelijk met je zonnepanelen doet, kun je namelijk de BTW hiervan terugvragen. Als je van plan bent in de nabije toekomst bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische auto aan te schaffen (waarvoor die wijziging wél noodzakelijk is), kan dit een leuke besparing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
doggy1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:15:
[mbr]dit is iets te ver van het topic af[/mbr]
Ik dacht in eerste instantie dat dit een opmerking over mijn post was (waar ik wel enigszins begrip voor kon hebben ;) , want het was een lang verhaal en niet allemaal on topic wat betreft PV)

Later zag ik dat 'Teacher' (Moderator?) de oorspronkelijk post door zijn eigen tekst vervangen.

Maar goed, ik heb m'n ervaring gedeeld en beloof vanaf nu ook extra goed on topic te gaan blijven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mcDavid schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:45:
[...]

Wat zou daar het voordeel van zijn?

Nu valt er nog wat te kiezen. Kan handig zijn als je je dakoppervlak maximaal wilt benutten.
Een voordeel kan zijn dat je b.v. iets makkelijker rails voor x panelen kunt aanschaffen, want ze maken dan ook rails met standaardlengtes. Of b.v. dat je over x jaar als je originele panelen uit assortiment zijn, je een defect exemplaar makkelijker kunt vervangen. Om je dak maximaal vol te kunnen leggen, heb ik liever b.v. ook vierkante panelen met 50% oppervlak/vermogen t.o.v. standaard. Meerdere standaardformaten dus, die te combineren zijn. De maten moeten dan wel veelvouden van X cm zijn, b.v. 200x100, 100x100 en 200x50. Ook handig voor de fabrikant; panelen kunnen in standaard verpakkingen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 13:36
Kreeg de opmerking dat de omvormer bij dit vermogen gaat clippen.
Volgens het SMA design tool is deze configuratie ook beperkt compatible maar dit is minimaal of niets volgens mij.

Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztLAnb6PZ5FAI49Vofy8SznqL5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JKYr5eNsHkeAxyOaJMMbS8XM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
hpaulij schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:
Volgens het SMA design tool is deze configuratie ook beperkt compatible maar dit is minimaal of niets volgens mij.

[Afbeelding]
geen idee wat er bedoeld word met clipping, maar zal wel aftopping zijn denk ik dan.

hang je een 2x4kW op een 5kW omvormer, en doe je dit oost-west.
zie ook deze set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
door dat oost en west een ander moment hebben, zal het aftoppen echt minimaal zijn.

of zo als ik later een grotere set had van 2x7x190Wp + 1x300Wp=5660Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
geen probleem met aftoppen.
(maar stiekem wel, de omvormer kon wel 3300VA aan, maar per mpp kon die maar 2000VA aan.
dit zie je goed op west tussen 15:30-17:30.
dus niet alleen de omvormer die wil je het hebben aankunnen maar ook de mpp's)

verder aftoppen is geen probleem, heeft meer met de bloeddruk te maken als werkelijk verlies.
met 8kWp op een 5kW omvormer blijf je 5kW leveren.
en als het bewolkt is, dan heeft de omvormer ook meer vermogen als je er minder Wp aan hebt hangen.
(grofweg is 30% meer Wp als W omvormer bijna geen probleem.)
maar sommige mensen vinden 1W aftoppen al een probleem, tja bloeddruk lastig dingentje. ;)

lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en vorm je eigen mening. ;)
(aftoppen liever niet, prijs verschil tussen omvormers is daar te klein voor, maar genoeg reden te verzinnen om het wel te doen. ;) )

edit:
persoonlijk vind ik je set wel gaaf.
niet vanwege de Wp, maar je zet wel 2x de juiste hoeveelheid Vmpp op de mpp (typische spanning in sunnydesign).
dit doet meer goed als veel aftopping verlies (als je niet te extreem gaat, natuurlijk.). ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 24-11-2020 18:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Eén daarvan geeft aan dat aankomende NEN regelingen aangeven dat er op één fase van 35 ampère slechts 4 panelen aangesloten mogen worden.
Die installateur zou ik dan direct afschrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 24-11-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
hpaulij schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:43:

[Afbeelding]
Je rendementsfactor staat nog op 100%, dus het zal we meevallen. Ik draai hier 2x22 panelen (oost west) op een 8 kW omvormer....
Overigens zou ik een dergelijk vermogen altijd op een 3-fasen omvormer willen hebben ivm spanningsverhoging etc.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jobr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:36:
[...]

Waarom zou je de slimste afschrijven?

4 panelen ~ 5A
Meeste kasten zijn geschikt voor 40A. 35A uit net + 5A PV = 40.

Maar er zijn ook andere manieren om dat te fixen.

De huisdealer heeft er zelfs kant en klare kasten voor;
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Zie ook;
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Heeft trouwens niks met aankomende normen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
Andrehj schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:12:
[...]

Je rendementsfactor staat nog op 100%, dus het zal we meevallen. Ik draai hier 2x22 panelen (oost west) op een 8 kW omvormer....
Overigens zou ik een dergelijk vermogen altijd op een 3-fasen omvormer willen hebben ivm spanningsverhoging etc.
O dan ben ik nog maar een kleine jongen :)
Als ik 3 fasen zou hebben zou ik dat natuurlijk doen maar voorlopig ga ik het maar op 1 fase proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
migjes schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:04:
[...]

geen idee wat er bedoeld word met clipping, maar zal wel aftopping zijn denk ik dan.

hang je een 2x4kW op een 5kW omvormer, en doe je dit oost-west.
zie ook deze set:
[Afbeelding]
door dat oost en west een ander moment hebben, zal het aftoppen echt minimaal zijn.

of zo als ik later een grotere set had van 2x7x190Wp + 1x300Wp=5660Wp
[Afbeelding]
geen probleem met aftoppen.
(maar stiekem wel, de omvormer kon wel 3300VA aan, maar per mpp kon die maar 2000VA aan.
dit zie je goed op west tussen 15:30-17:30.
dus niet alleen de omvormer die wil je het hebben aankunnen maar ook de mpp's)

verder aftoppen is geen probleem, heeft meer met de bloeddruk te maken als werkelijk verlies.
met 8kWp op een 5kW omvormer blijf je 5kW leveren.
en als het bewolkt is, dan heeft de omvormer ook meer vermogen als je er minder Wp aan hebt hangen.
(grofweg is 30% meer Wp als W omvormer bijna geen probleem.)
maar sommige mensen vinden 1W aftoppen al een probleem, tja bloeddruk lastig dingentje. ;)

lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en vorm je eigen mening. ;)
(aftoppen liever niet, prijs verschil tussen omvormers is daar te klein voor, maar genoeg reden te verzinnen om het wel te doen. ;) )

edit:
persoonlijk vind ik je set wel gaaf.
niet vanwege de Wp, maar je zet wel 2x de juiste hoeveelheid Vmpp op de mpp (typische spanning in sunnydesign).
dit doet meer goed als veel aftopping verlies (als je niet te extreem gaat, natuurlijk.). ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ga morgen de spullen bestellen en hopelijk snel installeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:21:
[...]

Waarom zou je de slimste afschrijven?

[...]

4 panelen ~ 5A
Meeste kasten zijn geschikt voor 40A. 35A uit net + 5A PV = 40.

Maar er zijn ook andere manieren om dat te fixen.

De huisdealer heeft er zelfs kant en klare kasten voor;
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Zie ook;
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Heeft trouwens niks met aankomende normen te maken.
Misschien zeg ik nu iets idioots maar zo kan je ze toch niet optellen? Als je 1 fase hebt dan lever je dus automatisch terug op dezelfde fase waar je van afneemt, dus alles wat je opwekt gaat toch nooit langs de meter of hoofdschakelaar als je intussen 35 A aan verbruik hebt? De opwekking van PV wordt daar dan toch van afgetrokken? Zelfs bij 3 fasen zou dit toch altijd goed moeten gaan omdat je hoogstens 25 A opneemt of teruglevert op een willekeurige fase en bij zowel verbruik als opwekking op dezelfde fase zal opwekking in mindering zijn van opname.

Toch?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:36:
[...]
Zoals al door @kabeltjekabel gemeld: Dit gaat niet om het maximaal terugleververmogen, maar om de dimensionering van je meterkast. Die is maar goedgekeurd tot 40A, en daar kom je boven als je bij een de 35A uit het net nog eens meer dan 5A uit je PV gaat optellen.
Dus een speciale oplossing kiezen (zie boven) of voor de beste oplossing gaan: 3-fasen. Bij mij komt er max 11A uit het PV-systeem. Samen met de 25A uit het net blijf ik dan nog mooi onder de 40A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Termy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:02:
[...]
Misschien zeg ik nu iets idioots maar zo kan je ze toch niet optellen?
Jazeker wel. Vanuit het net komt max 35A. Vanuit je PV systeem misschien wel 15A. Samen is dat 50A, terwijl de aardlekschakelaar die erboven zit maar 40A mag hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is dus geen harde grens en triviaal te beveiligen. Dus waarom dat dan noemen als 'je mag maar 4 panelen aansluiten'?
Dat is zo kort door de bocht dat het simpelweg niet waar meer is.
Hooguit kan je je als installateur onderscheiden door er naar te kijken in de groepenkast en hetzij een 40A voorbeveiliging voorzien of 63A aardlekschakelaars monteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Termy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:02:
[...]

Misschien zeg ik nu iets idioots maar zo kan je ze toch niet optellen? Als je 1 fase hebt dan lever je dus automatisch terug op dezelfde fase waar je van afneemt, dus alles wat je opwekt gaat toch nooit langs de meter of hoofdschakelaar als je intussen 35 A aan verbruik hebt? De opwekking van PV wordt daar dan toch van afgetrokken? Zelfs bij 3 fasen zou dit toch altijd goed moeten gaan omdat je hoogstens 25 A opneemt of teruglevert op een willekeurige fase en bij zowel verbruik als opwekking op dezelfde fase zal opwekking in mindering zijn van opname.

Toch?
Voor wat betreft de stroom door je hoofdzekering niet, binnen je kast juist wel.
Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:29:
Het is dus geen harde grens en triviaal te beveiligen. Dus waarom dat dan noemen als 'je mag maar 4 panelen aansluiten'?
Dat is zo kort door de bocht dat het simpelweg niet waar meer is.
Hooguit kan je je als installateur onderscheiden door er naar te kijken in de groepenkast en hetzij een 40A voorbeveiliging voorzien of 63A aardlekschakelaars monteren.
Dan ben je twee tientjes duurder en wordt je 'direct afgeschreven' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hallo tweakers,

Na vele uren lezen op dit forum heb ik het idee opgepakt om zelf op mijn platdak zonnepanelen te gaan leggen. Belangrijkste reden om het platdak te gebruiken is dat we (met name mijn vrouw ;-)) de panelen zoveel als mogelijk uit het zicht willen hebben. Nu denk ik er zo ongeveer wel uit te zijn wat ik wil en wat het gaat worden, tegelijkertijd heb ik toch nog een paar vraagjes en ben ik vooral erg benieuwd wat jullie van mijn uitwerking vinden e/o nog suggesties hebben om het nog beter/slimmer aan te pakken.

Allereerst even mijn situatie en wensen/eisen:
- zoals gezegd, de panelen komen op het platdak te liggen. Qua constructie geen probleem, grootste deel is eigenlijk de 1e verdiepingsvloer die is doorgestort.
- verbruik op jaarbasis ca. 9000 kWh. Ca. de helft veroorzaakt door de grondgebonden warmtepomp.
- ik wil mijn plakdak zo vol als mogelijk leggen en mijn huidig verbruik zoveel mogelijk afdekken.
- ik wil de investering zo snel als mogelijk terugverdienen omdat ik er vanuit ga dat het rendement van toekomstige panelen vele malen beter is.
- ik heb agv een schoorsteen (zie afbeelding) die ca. 1,45mtr boven het platdak uitsteekt waarop de panelen komen te liggen vanaf halverwege de middag wat schaduw.
- en ik ga ze dus zelf leggen.

Rondkijkend kom ik vooralsnog op het volgende plan:
- 21x LONGI SOLAR 445 WP MONO (LR4-72HPH-445M). Bruto 9345 WP. Euro/wp € 0,31.
- Landscape opstelling naar het zuiden gericht middels combinatie van Solarstell Connect en vd ValkTriple schans (zie afbeelding). Voordeel van een schans is dat ik geen last van schaduw heb, nadeel dat ik extra balast nodig heb is voor mij geen nadeel omdat mijn constructie hier toch op is berekend. Ik overweeg om de schans eventueel zelf te maken, zag verschillende tweakers voorbij komen die hetzelfde gedaan hebben.

Waar ik vervolgens erg over twijfel is de omvormer.
- kijk ik naar het netto vermogen dan lees ik verschillende verhalen. Ga ik uit van 70% (6500W) of 80% (7500W)? Een substantieel verschil natuurlijk.
- op mijn platdak heb ik in de middag wat schaduw agv een schoorsteen, naarmate de middag vordert wordt de hoeveelheid schaduw groter omdat het plakdak dan in de schaduw van de kap van mijn woning komt te liggen.
- hoewel relatief duur lees ik enthousiaste verhalen over SMA, zeker in combinatie met schaduw. Mijn gevoel zegt dat de Tripower 6.0 te snel gaat aftoppen, de Tripower 8.0 daarentegen lijkt me te zwaar.
- hoewel ik eigenlijk een zo simpel mogelijke installatie met zo min mogelijk componenten wil (alles kan immers kapot) vraag ik af of het dan toch niet verstandiger is om met micro omvormers aan de slag te gaan. Uiteindelijk qua investering natuurlijk wat duurder, maar qua rendement waarschijnlijk beter.

Verder heb ik nog overwogen om te kijken naar een oost/west opstelling. Nadeel is dat ik dan minder panelen kwijt kan, tenzij ik een deel toch in een zuid opstelling laat liggen (zie afbeelding hieronder: geel in oost/west, grijs in zuid opstelling). Nadeel daarvan is natuurlijk weer dat ik een omvormer van 3 trackers zou moeten hebben.

Kortom erg benieuwd naar jullie mening, met dus de hamvraag: wat is jullie advies tav omvormer?

Hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DRubBZrP5iM26MeDZHONYpafqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heyOGqWput7biEyAtLEUB3bX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFHg4M_8grwxMO0aqsKbtbaRWG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c7cfIUC8lxT5FOtk72q66rFq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
@MarkV0
Ik citeer:

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y

en dan in dit topic er naar verwijzen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@MarkV0 ; in je tekening heb je geen ruimte tussen de rijen, wat dus betekend dat de panelen al snel schaduw vangen. Wil je je dakvlak efficiënter benutten, dan leg je ze Oost-West ipv Zuid. Dan kom je ook goedkoper uit qua montage materiaal en kun je de omvormer verder onderdimensioneren. Opbrengst per euro ligt heel iets lager, opbrengst per vierkante meter dakvlak ligt een heel stuk hoger en de spreiding over de dag is ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@kabeltjekabel dank je. Ik heb idd geen ruimte tussen de panelen omdat ik ze op een schans leg. De grijs gekleurde panelen liggen in een rij naar het zuiden op solarstel, de gele allemaal naar het zuiden gericht op een schans.

Ik zou idd ipv schans ook voor oost/west kunnen gaan maar dan zou ik of minder panelen moeten leggen (de grijs gekleurde weglaten) of een omvormer met 3 trackers moeten gebruiken om oost, west en zuid apart aan te sluiten.

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@BarryH oops. Zulke grote letters en dan toch er over heen lezen. Sorry, ga ik aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:33:
[...]

Voor wat betreft de stroom door je hoofdzekering niet, binnen je kast juist wel.
Ok, dus de situatie is dan dat je 35 A uit het net trekt en OOK de opwekking vanuit PV gebruikt waardoor je een totale stroom van groter dan 35 A trekt waar je kast niet op berekend is, ook al gebruik je niet meer dan een enkele groep kan hebben. Maar dat heeft dan toch niks meer te maken of je hoofdzekering 35 A is? Dit kan blijkbaar altijd als je zelf opwekt, want de hoofdzekering is geen garantie meer voor de maximale stroomsterkte.

Is dit wat je bedoelt?

Moet zeggen dat als dit het is, het wmb een beetje een randgeval is. Als je dit zou doen zonder opwekking dan klapt de boel er uit. 1 wolkje en klaar. Dat gebeurt niet zomaar en als je echt zoveel nodig hebt moet je sowieso de boel laten verzwaren, lijkt me.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we nu aan het kijken voor zonnepanelen.
Dak (45 graden) ligt op zuid-west en noord oost.

Ons huidige vebruik (lastig in te schatten, we zitter er nu zo'n 15 maanden in) zit op +/- 2800 kWh.
We zijn met zijn 3'en, Vrouw, dochtertje (9 maand) en ik zij de gek.

Toekomst plannen:
- vloerverwarming op begane grond + badkamer en verwarmd door een l/w warmtepomp.
- electrisch / hybride te gaan rijden

budget is +/- €3000,-

Mijn idee is:
- eerst zo'n 6 - 8 panelen op de voorkant, Z-W kant te leggen, met een wat zwaardere omvormer.
- later op de N-O kant min 4 panelen te leggen om zodoende de opbrengst meer te spreide gedurende de dag.

Heeft het zin om nu eerst die 6-8 panelen op een zwaardere omvormer te zetten ( of gaat die falikant onder presteren)?

Met het leggen van panelen op beide dakvlakken, heeft het zin/ is het beter om dit op een 3-fase omvormer te zetten ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ymaenhout
8 en 4 panelen op een 1-fase omvormer houden.
3-fase omvormer gaat niet werken.

Ligt je dak daarmee vol?
Beter zou je de situatie even kunnen uitleggen met foto’s in een apart topic.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2020 22:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
Wat is nu beetje een normale tolerantie tussen panelen onderling qua opbrengst.

Bij ons liggen ze nu 2 weken en ik zie bijvoorbeeld panelen naast elkaar die in die 2 weken een verschil hebben qua opbrengst van 23-27%.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@ymaenhout
1 een 3fase omvormer heeft een hoger voltage nodig aan de DC kant, dus meer panelen.
bij 6-8 panelen kan je beter bij een 1fase blijven denk ik. Maar dat staat wel aardig in de OP denk ik.

2/ normaal E verbruik + EV + WP is zomaar 8-12k kWh / jaar. dus zou niet te terughoudend zijn met aantal panelen. Meestal is een paar extra relatief goedkoop. Maar het moet natuurlijk wel op het dak passsen.

maar zou even eea in een apart topic zetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:49:
@ymaenhout
8 en 4 panelen op een 1-fase omvormer houden.
3-fase omvormer gaat niet werken.

Ligt je dak daarmee vol?
Beter zou je de situatie even kunnen uitleggen met foto’s in een apart topic.
Ok, thnx!

Nee, dak aan de voorkant (z-w) 16 panelen, achterkant (n-o) zo'n 8.

Punt is helaas nu het budget, heb nu zo'n €3000,- te spenderen. En ik wil niet iets waar ik in de nabije toekomst (lees binnen 2 jaar) niet meer op uit kan breiden, danwel iets dat totaal niet samen kan.
BarryH schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:52:
@ymaenhout
1 een 3fase omvormer heeft een hoger voltage nodig aan de DC kant, dus meer panelen.
bij 6-8 panelen kan je beter bij een 1fase blijven denk ik. Maar dat staat wel aardig in de OP denk ik.

2/ normaal E verbruik + EV + WP is zomaar 8-12k kWh / jaar. dus zou niet te terughoudend zijn met aantal panelen. Meestal is een paar extra relatief goedkoop. Maar het moet natuurlijk wel op het dak passsen.

maar zou even eea in een apart topic zetten
Passen doet het prima, ruimte over zelfs. Beperkende factor dit moment is het budget :/

[ Voor 35% gewijzigd door ymaenhout op 24-11-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ymaenhout
Dan koop je toch op de groei.
Heb hier ook 3x SMA 2.5/1.5 hangen met op noord en zuidpanelen. En 3-fase aansluiting.

Maar je woont in belgie?
Anders zit je met de btw teruggave in nl.

Let wel, dat je kleurverschillen gaat zien en dat wellicht dezelfde panelen niet meer verkrijgbasr zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2020 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Termy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:42:
[...]

Ok, dus de situatie is dan dat je 35 A uit het net trekt en OOK de opwekking vanuit PV gebruikt waardoor je een totale stroom van groter dan 35 A trekt waar je kast niet op berekend is, ook al gebruik je niet meer dan een enkele groep kan hebben. Maar dat heeft dan toch niks meer te maken of je hoofdzekering 35 A is? Dit kan blijkbaar altijd als je zelf opwekt, want de hoofdzekering is geen garantie meer voor de maximale stroomsterkte.

Is dit wat je bedoelt?

Moet zeggen dat als dit het is, het wmb een beetje een randgeval is. Als je dit zou doen zonder opwekking dan klapt de boel er uit. 1 wolkje en klaar. Dat gebeurt niet zomaar en als je echt zoveel nodig hebt moet je sowieso de boel laten verzwaren, lijkt me.
Het heeft wel te maken met de 35A hoofdzekering. Bij 25A is dit veel minder een probleem. Kast voor 40A... hoofdzekering 25A; dan kun je zonder problemen 16A PV invoeden.

Dat iets niet zomaar gebeurd boeit niet zoveel. De beveiligingen zijn er juist tegen die paar gevallen waar alles tegen zit. En met 35A hoofdzekering en forse PV invoeding ga je dus over de rating van je kast heen. En dan zijn er ook nog van die mensen die hun groepenkast insluiten tussen van die plankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MarkV0 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:25:
@kabeltjekabel dank je. Ik heb idd geen ruimte tussen de panelen omdat ik ze op een schans leg. De grijs gekleurde panelen liggen in een rij naar het zuiden op solarstel, de gele allemaal naar het zuiden gericht op een schans.

Ik zou idd ipv schans ook voor oost/west kunnen gaan maar dan zou ik of minder panelen moeten leggen (de grijs gekleurde weglaten) of een omvormer met 3 trackers moeten gebruiken om oost, west en zuid apart aan te sluiten.

Of begrijp ik je verkeerd?
3 rijen op 1 schans? Hoe hoog kom je dan? 10 graden x 3 meter .. 50+ cm. Dan moet je ook een halve meter uit de kant blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Phusebox schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:51:
Wat is nu beetje een normale tolerantie tussen panelen onderling qua opbrengst.

Bij ons liggen ze nu 2 weken en ik zie bijvoorbeeld panelen naast elkaar die in die 2 weken een verschil hebben qua opbrengst van 23-27%.
Heb je misschien Enphase micro's? Daar heb ik na dat het aanvankelijk 2 maanden perfect gewerkt heeft nu een hoop trammelant mee na een ongevraagde firmware update eind september. Ben er tot en met de dag van vandaag behoorlijk druk mee om Support van Enphase achter de vodden te blijven zitten om het op te lossen.
Het ook verschillen tussen de panelen gehad tot 30%. Is nu al wel iets beter geworden, maar nog lang niet terug op het oude peil.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
Copitano schreef op woensdag 25 november 2020 @ 02:10:
[...]

Heb je misschien Enphase micro's? Daar heb ik na dat het aanvankelijk 2 maanden perfect gewerkt heeft nu een hoop trammelant mee na een ongevraagde firmware update eind september. Ben er tot en met de dag van vandaag behoorlijk druk mee om Support van Enphase achter de vodden te blijven zitten om het op te lossen.
Het ook verschillen tussen de panelen gehad tot 30%. Is nu al wel iets beter geworden, maar nog lang niet terug op het oude peil.
Nee SolarEdge.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV0
@kabeltjekabel klopt! Schans met drie rijen wordt inderdaad hoog maar zou geen issue mogen zijn. Ik heb voldoende ruimte om uit de kant te blijven en kan de schans ook van voldoende balast voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@BarryH nogmaals dank voor je feedback. Ik heb zoals het hoort een nieuw topic voor mijn vraag aangemaakt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2034406

Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:16
kabeltjekabel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:30:
[...]

Het heeft wel te maken met de 35A hoofdzekering. Bij 25A is dit veel minder een probleem. Kast voor 40A... hoofdzekering 25A; dan kun je zonder problemen 16A PV invoeden.

Dat iets niet zomaar gebeurd boeit niet zoveel. De beveiligingen zijn er juist tegen die paar gevallen waar alles tegen zit. En met 35A hoofdzekering en forse PV invoeding ga je dus over de rating van je kast heen. En dan zijn er ook nog van die mensen die hun groepenkast insluiten tussen van die plankjes.
Zojuist mijn installateur de vraag gesteld of ze die beveiliging toepassen met een linkje naar punt 12 van meest gemaakte fouten meterkast met zonnepanelen, ze komen 11 december. Krijg een 5kw omvormer op 1 fase. Kreeg dit als antwoord

“ Met betrekking tot de beveiliging in de meterkast, wij houden ons aan de NEN1010 richtlijnen waarin staat dat de pv circuits altijd volledig los afgezekerd en een aparte aardlek moeten hebben. Onder de alamat maken we gebruik van 6mm2 kabels en adereindhulsen. Extra beveiliging richting het energiebedrijf doen wij niet omdat het circuit al volledig apart afgezekerd is, een aparte aardlek heeft en natuurlijk potentiaalvereffening krijgt.”

Weet niet of ik nu maar apart deze beveiliging door iemand anders moet laten oplossen...

Edit: of maar een rookmelder in de meterkast ophangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Penait1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:39:
[...]

Zojuist mijn installateur de vraag gesteld of ze die beveiliging toepassen met een linkje naar punt 12 van meest gemaakte fouten meterkast met zonnepanelen, ze komen 11 december. Krijg een 5kw omvormer op 1 fase. Kreeg dit als antwoord

“ Met betrekking tot de beveiliging in de meterkast, wij houden ons aan de NEN1010 richtlijnen waarin staat dat de pv circuits altijd volledig los afgezekerd en een aparte aardlek moeten hebben. Onder de alamat maken we gebruik van 6mm2 kabels en adereindhulsen. Extra beveiliging richting het energiebedrijf doen wij niet omdat het circuit al volledig apart afgezekerd is, een aparte aardlek heeft en natuurlijk potentiaalvereffening krijgt.”

Weet niet of ik nu maar apart deze beveiliging door iemand anders moet laten oplossen...

Edit: of maar een rookmelder in de meterkast ophang
Heb jij apparaten in huis die meer dan 40 ampère bij elkaar kunnen trekken dan?

En daarbij de 40 is nominaal, en de piek is misschien wel 100.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Ik heb hem 5x gelezen maar snap niet wat je precies bedoelt?
5kW omvormer komt op 25A?
Heb je 3x25A? dan komt hij waarschijnlijk op 20A?
Ik heb je vorige posts opgezocht maar werd er niet wijzer uit wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

kabeltjekabel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:30:

Dus zo'n groepenkast is berekend op 40 A, ongeacht of het 1x35 of 3x25 A is? Waarom is de marge bij 1x35 A zo klein?

Om dit 'op te lossen' zou je dus eigenlijk moeten invoeden voor de hoofdzekering zodat je alsnog maar max 35 A door je kast krijgt. Kan dat? Na hoofdschakelaar, voor hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat kan theoretisch, maar praktisch niet want de meter zit na de hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:16:
[...]
Zet vaatwasser, quooker, droger, oven, kookplaat en WP maar eens tegelijk aan. Daar kom je makkelijk aan. Bovendien zal dit in 99% van de gevallen best goed gaan. Maar als we elke dag in 1% van de woningen brand hebben, wordt de brandweer heeeeeeel druk. Kortom, ondanks dat de kans op overbelasting klein is, wil je hem toch uitsluiten.
Gewoon een gevalletje statistiek.
ApC_IcE schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:38:
[...]
Bij 1 fase: 35A hoofdzekering + 21A PV = 56A door je meterkast. Is te veel.
Bij 3 fasen: 25A hoofdzekering + 7A PV (die sluit je dan immers ook op 3 fasen aan) = 32A door je meterkastcomponenten. Is geen probleem.
Termy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:40:
[...]
Dus zo'n groepenkast is berekend op 40 A, ongeacht of het 1x35 of 3x25 A is? Waarom is de marge bij 1x35 A zo klein?
Om dit 'op te lossen' zou je dus eigenlijk moeten invoeden voor de hoofdzekering zodat je alsnog maar max 35 A door je kast krijgt. Kan dat? Na hoofdschakelaar, voor hoofdzekering?
Oplossing is eenvoudig: PV invoeden (via eigen alamat) direct op de hoofdschakelaar, en tussen hoofdschakelaar en rest meterkast nogmaals een 40A automaat plaatsen. Dan weet je zeker dat er nooit meer dan 40A naar de bovenliggende componenten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:16
reneeke1970 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:16:
[...]

En daarbij de 40 is nominaal, en de piek is misschien wel 100.....
ApC_IcE schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:38:
[...]

5kW omvormer komt op 1 fase 40A, dus als ik iedereen hier goed begrijp kan er dan in de meterkast 40A van de energiecentrale lopen + nog theoretisch 21A van de 5kW omvormer waarvoor de kabels & rails niet berekend zijn.

Als ik de oven (>3000W) + wasmachine + afwasmachine tegelijk aanheb staan kom je al in de buurt van 40A maar zou in theorie goed moeten gaan. Als daar in de toekomst een warmtepomp bijkomt wordt het al spannend denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Penait1 op 25-11-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Penait1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:03:
[...]
Als ik de oven (>3000W) + wasmachine + afwasmachine tegelijk aanheb staan kom je al in de buurt van 40A maar zou in theorie goed moeten gaan. Als daar in de toekomst een warmtepomp bijkomt wordt het al spannend denk ik.
Als je nu al weet dat je in de toekomst aan de WP wilt, kun je beter nu (bij installatie PV) al over naar een 3-fasen aansluiting. Kun je van die kosten mooi de BTW terugvragen, heb je geen potentiële problemen met te hoge spanning, en ben je helemaal voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:55:
[...]

Zet vaatwasser, quooker, droger, oven, kookplaat en WP maar eens tegelijk aan. Daar kom je makkelijk aan. Bovendien zal dit in 99% van de gevallen best goed gaan. Maar als we elke dag in 1% van de woningen brand hebben, wordt de brandweer heeeeeeel druk. Kortom, ondanks dat de kans op overbelasting klein is, wil je hem toch uitsluiten.
Gewoon een gevalletje statistiek.

[...]

Bij 1 fase: 35A hoofdzekering + 21A PV = 56A door je meterkast. Is te veel.
Bij 3 fasen: 25A hoofdzekering + 7A PV (die sluit je dan immers ook op 3 fasen aan) = 32A door je meterkastcomponenten. Is geen probleem.

[...]

Oplossing is eenvoudig: PV invoeden (via eigen alamat) direct op de hoofdschakelaar, en tussen hoofdschakelaar en rest meterkast nogmaals een 40A automaat plaatsen. Dan weet je zeker dat er nooit meer dan 40A naar de bovenliggende componenten kan.
Dat wordt dan wel spannend; als je tegen de 40A verbruikt en de zon gaat onder, dan vliegt je hoofdzekering eruit. Maar goed, dat probleem had je altijd al ongeacht de zon. Een andere 'oplossing' zou zijn om per 40A aardlekschakelaar het aantal zekeringen te beperken. Oftewel, meer aardlekschakelaars erbij. Je kunt dan in principe meer dan 40A verbruiken zonder een enkele stroomgeleider die daar overheen gaat (vergt wel slim aansluiten van fase/nul rails). Geen idee of dat nog volgens NEN1010 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Martin7182 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:44:
[...]

Dat wordt dan wel spannend; als je tegen de 40A verbruikt en de zon gaat onder, dan vliegt je hoofdzekering eruit. Maar goed, dat probleem had je altijd al ongeacht de zon.
Juist als je een extra 40A zekering tussen je zonnepanelen en rest van de meterkast zet, heb je dat probleem dus NIET. Althans, dan was die er (net als bij een installatie zonder zonnepanelen) direct uitgeklapt zodra je over de 40A heen ging, en niet pas als de zon uitgaat.
Maar laten we wel wezen, het zou een zéér uitzonderlijke situatie zijn dat dit gebeurt. Je hebt het dan over kortsluiting op meerdere groepen tegelijk oid. Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat de hoofdzekering afschakelt? Praktisch nooit. Dit is dus ook niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. In zo'n uitzonderlijk geval ben je alleen maar blij dat die extra zekering zijn werk gedaan heeft zodat je meterkast niet gesmolten is.
Een andere 'oplossing' zou zijn om per 40A aardlekschakelaar het aantal zekeringen te beperken. Oftewel, meer aardlekschakelaars erbij. Je kunt dan in principe meer dan 40A verbruiken zonder een enkele stroomgeleider die daar overheen gaat (vergt wel slim aansluiten van fase/nul rails). Geen idee of dat nog volgens NEN1010 is.
Interessant, maar dan moet je de componenten ook aansluiten op een manier die geschikt is voor die hoge stroom (40A + whatever je zonnepanelen leveren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
hpaulij schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ga morgen de spullen bestellen en hopelijk snel installeren 8)7
doe maar rustig aan.
de maanden december en januari komen er aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
niet bepaald top maanden.
tijd genoeg zou ik zeggen om rustig je gang te gaan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Zo de panelen liggen er sinds gisteren. 19 x 330Wp full black van Axitech op een 5K SE omvormer. Oost-west opstelling op het platte dak en 7 stuks oost op het schuine dak. Alles op 1 string aangesloten.

Vandaag ongeveer 5 kWh opgewekt, iets van 0.8kWh/Wp.

Leuk om het contrast met de buurman te zien, 8 panelen op het zuiden. Ziet er vanaf straat en het dak toch minder mooi uit, helemaal die panelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgfMe_KgYEf13gB4ixQT5AdNnDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTY7drgWDX7805MW40I95Piq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbLtcb62ly7C2ECA3AN8Ba_6bVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNnpdFI3UpWHOfMVxfLzvrRm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IUdwJdBi2BX8lL5RkpweGPhNXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKyIj66Lm4iIxA8du8S51CLT.jpg?f=fotoalbum_tile

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@mcDavid je hebt gelijk; nu gaat je extra 40A zekering eruit waar vroeger de hoofdzekering eruit ging. Kortsluiting is niet nodig, 40A is 9.2 kW. 9 apparaten zoals een koffiezetter, fohn en wasmachine/droger en je zit eraan.
Mag je volgens NEN1010 eigenlijk wel een 40A zekering voor je aardlekschakelaar aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Martin7182 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:05:
@mcDavid je hebt gelijk; nu gaat je extra 40A zekering eruit waar vroeger de hoofdzekering eruit ging. Kortsluiting is niet nodig, 40A is 9.2 kW. 9 apparaten zoals een koffiezetter, fohn en wasmachine/droger en je zit eraan.
Dat zijn allemaal niet apparaten die doorgaans zó lang veel vermogen trekken dat een B-karakteristiek automaat daardoor uit zou schakelen. Als dat gebeurt ben je het ófwel doelbewust aan het proberen, ofwel er is iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:30:
@ymaenhout
Dan koop je toch op de groei.
Heb hier ook 3x SMA 2.5/1.5 hangen met op noord en zuidpanelen. En 3-fase aansluiting.

Maar je woont in belgie?
Anders zit je met de btw teruggave in nl.

Let wel, dat je kleurverschillen gaat zien en dat wellicht dezelfde panelen niet meer verkrijgbasr zijn.
Ik woon in Nederland, wel vlakbij de Belgische grens ;)

Ik heb een 19 mm buis lopen vanaf de zolder naar de meterkast. Passen daar meerdere solarkabels naar de meterkast door of is het beter een zwaardere kabel te nemen en daar boven bijv meerdere omvormers op aan te sluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50

timovd

Voorsprong door techniek

@ymaenhout, kun je de omvormer(s) niet op zolder ophangen? Ik zou sowieso + en - van de DC-kabels niet in de zelfde buis stoppen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
timovd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:45:
@ymaenhout, kun je de omvormer(s) niet op zolder ophangen? Ik zou sowieso + en - van de DC-kabels niet in de zelfde buis stoppen.
Excuus, wellicht niet duidelijk genoeg geweest van mijn kant.

Ja de bedoeling is dat de omvormer(s) op zolder/2e verdieping komt te hangen en van daaruit 1 kabel richtin de meterkast. Via de buis die ik hierboven benoemde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ymaenhout Spaar nog even door deze winter:
https://www.winkelman-zon...5kw-3-fasen-omvormer.html
en dan beginnen met 16 panelen op zuidwest.
5 x 2,5 mm2 door de 19 mm buis en een 3-fase aardlekautomaat.

En als je dan wat meer gespaard hebt, plaats je er nog 8 op de andere kant.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
timovd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:45:
Tot op heden heeft nog niemand mij kunnen uitleggen waarom niet.
Ja vanwege kortsluiting bij schade maar verder......(boeit het geen drol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Als je kast wegsmelt is hij aansprakelijk ;)

Ik snap niet waarom dit zo moeilijk is voor mensen om te bevatten. Het punt van de PV-verdeler op zolder op de wasmachinegroep snappen ze wel om overbelasting van dat stukje te voorkomen, maar op de hoofdverdeler beneden snappen ze het niet.. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ze zijn er ook voor 63A hoor (en 125.. en ..). Maar voor gebruik in woningen in Nederland is 40A gangbaar.
Nee, dat kan natuurlijk niet 8)7

Wat je dus wel kunt doen is de verbruiksgroepen met 40A afzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:58:
[...]

Juist als je een extra 40A zekering tussen je zonnepanelen en rest van de meterkast zet, heb je dat probleem dus NIET. Althans, dan was die er (net als bij een installatie zonder zonnepanelen) direct uitgeklapt zodra je over de 40A heen ging, en niet pas als de zon uitgaat.
Maar laten we wel wezen, het zou een zéér uitzonderlijke situatie zijn dat dit gebeurt. Je hebt het dan over kortsluiting op meerdere groepen tegelijk oid. Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat de hoofdzekering afschakelt? Praktisch nooit. Dit is dus ook niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. In zo'n uitzonderlijk geval ben je alleen maar blij dat die extra zekering zijn werk gedaan heeft zodat je meterkast niet gesmolten is.

[...]

Interessant, maar dan moet je de componenten ook aansluiten op een manier die geschikt is voor die hoge stroom (40A + whatever je zonnepanelen leveren).
Kortsluiting is wat anders dan overbelasting. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:59:
[...]

Deze zinloze regel is in de nen gekomen omdat er installateurs met geweld de kabels door het gat rukken waarbij misschien de kabels beschadigd zijn geraakt, en dat daardoor misschien het indak systeem twee maanden later in de hens gaat met reden onbekend.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
MarkV0 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:25:
Oost en West kan onder bepaalde voorwaarden (o.a evenveel panelen) parallel op 1 tracker. Zuid kan op de 2de tracker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:59:
[...]

opzich is dat reden genoeg, maar ik denk dat het belangrijkste verschil is de paralele vlamboog
Probleem van samen in een buis is naast de kans op kortsluiting zelf dat een vlamboog kan blijven bestaan omdat de draden richting de panelen elkaar op eten en branden gewoon de hele buis door.
heb je ze in 2 buizen is de kans dat de vlamboog snel stopt een stuk groter. maar de kans dat de mogelijk zeer destructieve paralele vlamboog kan onstaan eigenlijk 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ymaenhout schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:51:
[...]

Excuus, wellicht niet duidelijk genoeg geweest van mijn kant.

Ja de bedoeling is dat de omvormer(s) op zolder/2e verdieping komt te hangen en van daaruit 1 kabel richtin de meterkast. Via de buis die ik hierboven benoemde :)
Je mag in 1 buis alleen AC draden stopen die op dezelfde groep zitten. Je kan op zolder wel weer een klein kastje zetten met daarin een hoofdschakelaar en dan een 1 en een 3 fasen automaat. dan beneden ook één 3 fasen ALA.

En dak lekker vol leggen in 1 keer, of ff doorsparen of wat bij lenen. Scheelt je overheadkosten en de panelen die je vandaag koopt zijn er morgen niet meer, dus kleur verschil.
En bij bijplaatsen moet je vaak ook weer n deel demonteren, kortom niet handig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:15:
[...]

Deze zinloze regel is in de nen gekomen omdat er installateurs met geweld de kabels door het gat rukken waarbij misschien de kabels beschadigd zijn geraakt, en dat daardoor misschien het indak systeem twee maanden later in de hens gaat met reden onbekend.....
Het gebeurde nogal eens dat er door een stalen dak een gat was geboord, dan wel gehakt (althans zo leek het) en dat daar dan zowel + als - met daar tussen 800 + volt DC liep.
schade aan kabels geeft een blijvende vlamboog met zeer hoge temperatuur zolang de geleiders het aan kunnen en de afstand niet te groot word en de zon blijft schijnen. Er zit geen beveiliging tussen de het afschakelt.
Google maar een op Oranjedak en zonnepanelen en brand, dan kom je vanzelf iets tegen,

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Andre1973 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:49:
[...]

Het gebeurde nogal eens dat er door een stalen dak een gat was geboord, dan wel gehakt (althans zo leek het) en dat daar dan zowel + als - met daar tussen 800 + volt DC liep.
schade aan kabels geeft een blijvende vlamboog met zeer hoge temperatuur zolang de geleiders het aan kunnen en de afstand niet te groot word en de zon blijft schijnen. Er zit geen beveiliging tussen de het afschakelt.
Google maar een op Oranjedak en zonnepanelen en brand, dan kom je vanzelf iets tegen,
Precies, scherp staal en dan maar rukken, zulke prutsers hebben voor de maffe regel gezorgt.
Gewoon hout dak en kunststof buizen veroorzaken zoiets niet, zeker niet als je niet probeert een kabel in tweeën te trekken

1 PVoutput . Dongen NB

• WackoH
Andre1973 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:49:
[...]Google maar een op Oranjedak en zonnepanelen en brand, dan kom je vanzelf iets tegen,
Wat ik zo gauw zie, is dat een slechte verbinding (bv. connectoren van verschillende merken) als belangrijkste oorzaak van brand wordt aangemerkt, en dan ook nog bij in-dak panelen.

Op een andere site staat:
Belangrijke oorzaken brand door zonnepanelen
– Defecte cellen in de panelen raken oververhit
– Vlamboog als gevolg van slecht op elkaar aansluitende kabels en stekkers
– Oververhitte omvormers
– Ontbreken van ventilatie achter de panelen, waardoor de dakisolatie kan ontbranden (vooral bij indaksystemen een groot gevaar)

Heb je dan een voorbeeld van een brand door beschadigde kabels?

• mcDavid
WackoH schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:45:
[...]

Wat ik zo gauw zie, is dat een slechte verbinding (bv. connectoren van verschillende merken) als belangrijkste oorzaak van brand wordt aangemerkt, en dan ook nog bij in-dak panelen.

Op een andere site staat:
Belangrijke oorzaken brand door zonnepanelen
– Defecte cellen in de panelen raken oververhit
– Vlamboog als gevolg van slecht op elkaar aansluitende kabels en stekkers
– Oververhitte omvormers
– Ontbreken van ventilatie achter de panelen, waardoor de dakisolatie kan ontbranden (vooral bij indaksystemen een groot gevaar)

Heb je dan een voorbeeld van een brand door beschadigde kabels?
Grappig, dat artikel noemt het rapport van TNO als bron, maar komt vervolgens met een andere lijst van oorzaken?
reneeke1970 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:15:
[...]

Dus deze regel had meerdere grote branden kunnen voorkomen, maar is desondanks wel zinloos?

:?

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 26-11-2020 13:30 ]

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 21:45
Goedemiddag Tweakers,

Volgende week ontvangen we de sleutel van onze woning, dit is bestaande bouw en er is vorig jaar een PV installatie op deze woning geïnstalleerd. Is er iets waar ik rekening mee moet houden bij de overdracht specifiek voor de zonnepanelen? Het gaat om een SolarEdge systeem, ik had zelf al bedacht dat het wel handig is om de logingegevens oid van de omvormer of de webportal te ontvangen van de vorige bewoners.

Zijn er daarnaast nog zaken om rekening mee te houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 26-11-2020 17:16 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Peutpeut schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:16:
Goedemiddag Tweakers,

Volgende week ontvangen we de sleutel van onze woning, dit is bestaande bouw en er is vorig jaar een PV installatie op deze woning geïnstalleerd. Is er iets waar ik rekening mee moet houden bij de overdracht specifiek voor de zonnepanelen? Het gaat om een SolarEdge systeem, ik had zelf al bedacht dat het wel handig is om de logingegevens oid van de omvormer of de webportal te ontvangen van de vorige bewoners.

nop, niet veel.
zorg dat je de logging kan zien en je zeker weet dat het allemaal werkt (we komen wel eens setjes tegen die niet begrepen worden, en eigenlijk al jaren stil staan. 8)7 ),
lees je in zodat je het een beetje begrijpt. (kennis is macht)
voor de rest werkt het vrijwel van zelf.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 21:45
migjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:48:
[...]

nop, niet veel.
zorg dat je de logging kan zien en je zeker weet dat het allemaal werkt (we komen wel eens setjes tegen die niet begrepen worden, en eigenlijk al jaren stil staan. 8)7 ),
lees je in zodat je het een beetje begrijpt. (kennis is macht)
voor de rest werkt het vrijwel van zelf.
Top, dank voor je reactie! Heb me de afgelopen tijd al ingelezen, oa via dit topic en aanverwante topics :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Goedemiddag Tweakers,

Misschien even vragen wie het heeft geïnstalleerd en dat de oude bewoners jullie opgeven als nieuwe eigenaren. Er zit nogal wat garantie op (25 jaar op de optimizers) en die wil je graag overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Voor de garantie om de factuur vragen.
Account overdragen.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
jobr schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:44:
[...]

Voor de garantie om de factuur vragen.
Account overdragen.
Wel de kleine lettertjes lezen of het wel overdraagbaar is de garantie Algemene voorwaarden wat op van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
Vandaag onze nieuw woning in kaart gebracht met de installateur ten aanzien van verwarming en PV. Hij wilde het vermogen van het PV systeem afstemmen op het verbruik. Ik had iets anders in gedachten.

Nu hebben we een riant plat dak en ik verwacht dat we veel meer zonnepanelen kwijt kunnen dan dat we aan stroom nodig hebben. Mijn idee is om het dak zo vol mogelijk te leggen om nu nog maximaal gebruik te maken van de afbouwende saldering. De woning gaat, mits dat lukt, van het gas af en in de toekomst zal er wellicht een elektrische auto op de oprit komen. Ergo ons stroom verbruik zal zeker toe gaan nemen.

Wat is nu wijsheid, zo veel nauwkeurig mogelijk je verbuik in kaart brengen en hooguit dat aan PV aan schaffen? Of elke vierkante cm van je dak benutten en het vol leggen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Elke vierkante cm van je dak benutten en vol leggen. Panelen kosten echt geen drol meer en achteraf bijleggen kost je altijd meer dan in 1 keer goed doen.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
GioStyle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:58:
Elke vierkante cm van je dak benutten en vol leggen. Panelen kosten echt geen drol meer en achteraf bijleggen kost je altijd meer dan in 1 keer goed doen.
Kijk, klare taal!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
En geloof me, ik weet waar ik over praat: heb 7300Wp liggen en alle dakvlakken zijn vol. Soms baal ik gewoon dat ik niet meer dak heb en mopper over dat de buren gewoon helemaal geen pv hebben, terwijl ze allemaal ruimte hebben voor 10kWp+ installaties. :D

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
Noxa schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:54:
Vandaag onze nieuw woning in kaart gebracht met de installateur ten aanzien van verwarming en PV. Hij wilde het vermogen van het PV systeem afstemmen op het verbruik. Ik had iets anders in gedachten.

Nu hebben we een riant plat dak en ik verwacht dat we veel meer zonnepanelen kwijt kunnen dan dat we aan stroom nodig hebben. Mijn idee is om het dak zo vol mogelijk te leggen om nu nog maximaal gebruik te maken van de afbouwende saldering. De woning gaat, mits dat lukt, van het gas af en in de toekomst zal er wellicht een elektrische auto op de oprit komen. Ergo ons stroom verbruik zal zeker toe gaan nemen.

Wat is nu wijsheid, zo veel nauwkeurig mogelijk je verbuik in kaart brengen en hooguit dat aan PV aan schaffen? Of elke vierkante cm van je dak benutten en het vol leggen?
Je verbruik gemiddeld op jaar basis een belangrijke factor in de berekening neem ik aan in het nemen van zonnepanelen

Ik heb liever meer opbrengst op het dak dan mijn eigen verbruik en jaarlijks nog bijbetalen op je verbruik dan wat je panelen opbrengt, ik zeg meer ten gunste van je portemonnee want daar doen de meeste het voor dan voor het (milieu).
Als je op jaarbasis gemiddeld 3500KWh verbruikt zal ik geen max 4000KWh op het dak nemen tenzij je geen ruimte hebt om meer te kunnen plaatsen, je ligging en goede zomers je verlies zijn dingen en factoren om in mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:32
@J.E. Weinor je reactie is voor mij onduidelijk.

@Noxa ligt natuurlijk ook aan hoe je financieel zit en wat je doel is. Maar als het kan zou ik het gewoon vol leggen. Zelf heb ik zowel zuid als noord volledig vol gelegd eerder dit jaar, geen ruimte meer overgelaten voor ook maar 1 paneel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 05:36:
@J.E. Weinor je reactie is voor mij onduidelijk.

@Noxa ligt natuurlijk ook aan hoe je financieel zit en wat je doel is. Maar als het kan zou ik het gewoon vol leggen. Zelf heb ik zowel zuid als noord volledig vol gelegd eerder dit jaar, geen ruimte meer overgelaten voor ook maar 1 paneel extra.
En zo hoort dat, pas stoppen als de automaat in meterkast warm word....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 06:52:
[...]

En zo hoort dat, pas stoppen als de automaat in meterkast warm word....
Die mensen met een half dak en een paar panelen gaan het zwaar krijgen met dit weer als salderen is afgelopen.
Te weinig energie om koffie te zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:13:
[...]

Die mensen met een half dak en een paar panelen gaan het zwaar krijgen met dit weer als salderen is afgelopen.
Fluitketel op het gas en dan opgieten haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:31

A13X

Dude

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:13:
[...]

Ook met 8kWp (1,5 dakvlak vol) is dat op dit moment bedroevend hier....gisteren een whopping 553Wh opgewekt. :-(

Eergister was dan wel weer een redelijk goede dag met 11,79kWh. De vraag is nog of we het reden om in die laatste dagen van november nog 30kWh op te wekken om september te evenaren. Maar dat zal wel niet :P

Zal van het voorjaar gaan afhangen of we over ons verbruik heen gaan met de opwekking. (het spul ligt er pas sinds juli.)

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ApC_IcE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:48:
[...]

Misschien even vragen wie het heeft geïnstalleerd en dat de oude bewoners jullie opgeven als nieuwe eigenaren. Er zit nogal wat garantie op (25 jaar op de optimizers) en die wil je graag overnemen.
Als een optimizer kapot gaat binnen 25 jaar, dan krijg je een nieuwe en scheelt dat je ~115 euro. Maar de installatiekosten krijg je denk ik niet vergoed. Ik zou me niet blind staren op garantie. Onze dakkapel had ook 25 jaar garantie, maar na 2 jaar ging de zaak failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Wat me al een aantal dagen opvalt is dat de trackers van m'n Growatt 5000 MTL-S op beide trackers op dezelfde spanning werken, ondanks dat op het ene dak 13 panelen liggen en op het andere 11.

Gister met de heerlijk grijze dag kon je dat ook mooi zien zonder dat er last was van schaduw door de kachelpijp/afzuigkap pijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAjRRwOmKXtaWdsKQ-pMEUpBKLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldHNvnuJSgaMTDp8Y8qxEKDO.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard nog even gecontroleerd of het niet aan een paneel ligt, dus toen de omvormer ongeveer uit was deze even uit en aan gezet, en zonder belasting was de spanning 356 om 420V. Dus dat lijkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
mcDavid schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:26:[...]
Grappig, dat artikel noemt het rapport van TNO als bron, maar komt vervolgens met een andere lijst van oorzaken?
Scherp ;)
Ik wilde een ander bron van brandoorzaken noemen, en had gezien dat ze in hun rijtje ook brand in connectoren opgenomen.
Maar de bron is er eentje uit de installateurswereld en die hebben de conclusies, zullen we maar zeggen, een beetje hun kant op gebogen....

Waar TNO schrijft: "Hieruit blijkt ook dat ondeugdelijk verbindingen met connectoren een veel voorkomend euvel zijn. Schade-experts die we gesproken hebben, schatten dat de oorzaak voor 80% tot 99% te wijten is aan problemen met connectoren."

...verstopt “Het leukste en grootste technische magazine!” deze conclusie tussen een paar andere, in de praktijk nauwelijks relevante, oorzaken. |:(
[...]Dus deze regel had meerdere grote branden kunnen voorkomen, maar is desondanks wel zinloos? :?
Nou, heb je die 'meerdere branden' dan gevonden, die door beschadiging en kortsluiting van de DC kabels tussen omvormer en installatie zijn ontstaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Peutpeut schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:25:
[...]

Top, dank voor je reactie! Heb me de afgelopen tijd al ingelezen, oa via dit topic en aanverwante topics :)
een kleine instinker voor beginners.
het gaat nu december/januari worden.
en dat levert geen bal op.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dus verwacht dat de eerste maanden de logging niet al te hoog komt.
dit is normaal, pas in maart word het echt beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Over koelen gesproken. Zijn er hier mensen die hun zonnepanelen koelen voor hogere opbrengst op zeer warme zomerdagen?

Dit artikeltje vond ik er o.a. over: https://www.trouw.nl/duur...extra-stroom-op~bce1d228/

Maar ik kan me ook voorstellen dat er andere koelsystemen zijn. Het is alleen lastig te vinden vanwege dat cool/koelen vaak gaat over hoe cool de panelen er wel niet uitzien, of hoe ze hun huis verkoelen met de energie ervan :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw