Dat valt me reuze mee. Het is een behoorlijk grote meterkast, ventilatie via onderkant en een groot rooster boven. Het is hier, of op zolder waar het zomers bloedheet is en altijd zeer stoffig. Buiten is geen optieMartin7182 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:41:
[...]
Bij lange na niet. Meer als 5 flinke gloeilampen. Maar zo'n 20 kW omvormer met actieve koeling hang je natuurlijk niet in een kleine ruimte.
Nee, gaat niet werken. Je hebt een verkeerde gekocht voor je toepassing.MichielFRL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:21:
[...]
Een diode of zo iets ertussen op de SO gaat niet werken?
Je moet er een hebben met 2 telwerken en die met aparte pulsuitgangen uitlezen.
Of een elektronisch uitleesbare versie nemen.
Welke had je, kunnen wel eens kijken voor een goede vervanger
[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 19-11-2020 20:52 ]
Hoeveel panelen zijn het eigenlijk? 50 o.i.d?Bart-k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:46:
[...]
Dat valt me reuze mee. Het is een behoorlijk grote meterkast, ventilatie via onderkant en een groot rooster boven. Het is hier, of op zolder waar het zomers bloedheet is en altijd zeer stoffig. Buiten is geen optie
44 stuksMartin7182 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:01:
[...]
Hoeveel panelen zijn het eigenlijk? 50 o.i.d?
3f is 21AMartin7182 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:04:
Dan ligt er vast ook een hele dikke kabel. En een flinke zekering. 15 kW is 65 A stroom.
Er zat een XTM18SA.Dapdodo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:52:
[...]
Nee, gaat niet werken. Je hebt een verkeerde gekocht voor je toepassing.
Je moet er een hebben met 2 telwerken en die met aparte pulsuitgangen uitlezen.
Of een elektronisch uitleesbare versie nemen.
Welke had je, kunnen wel eens kijken voor een goede vervanger
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Even een vraagje voor de micro-omvormer kenners: waarom zou je de omvormers niet binnen hangen? Extra kabels kosten niet veel en hebt dan de storingsgevoelige delen als extra connectors en elektronica tenminste binnen handbereik. DC verlies zal wel hoger zijn, maar is dat echt een probleem? Als de installateur 1 keer het dak op moet bij storing, ben je 100 euro kwijt; daar kun je heel wat opbrengstverlies voor op de koop toenemen.
Het aantal koppelingen ga je dan verdubbelen, vaak zijn koppelingen de boosdoener.Martin7182 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:45:
Even een vraagje voor de micro-omvormer kenners: waarom zou je de omvormers niet binnen hangen? Extra kabels kosten niet veel en hebt dan de storingsgevoelige delen als extra connectors en elektronica tenminste binnen handbereik. DC verlies zal wel hoger zijn, maar is dat echt een probleem? Als de installateur 1 keer het dak op moet bij storing, ben je 100 euro kwijt; daar kun je heel wat opbrengstverlies voor op de koop toenemen.
Daarbij hebben micro-omvormers vaak speciale trunk kabels met ±1.5m kabel lengte tussen de verschillende micro-omvormers. Dan krijg je dus ook een enorme haspel kabel binnen.
Ze zijn gemaakt om buiten in de weersomstandigheden te hangen, dit tot in tegenstelling van gewone omvormers. De vraag is waarom zou je ze graag binnen willen hebben? Echt storingen met micro-omvormers heb ik eerlijk gezegd nog niet in dit topic gelezen. (of ik heb er overheen gelezen).
En bij een storing van de installatie neem ik aan dat je installateur dit onder garantie doet.
[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 20-11-2020 14:59 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
DC geeft bijna geen verlies......Martin7182 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:45:
En inderdaad heeft het jou genoemde voordelen, je hebt zelfs geen monteur met steiger meer nodig, zon ding kun je zelf wel vervangen.
Je kunt ze nu ook koelen, en je kunt ze zonder die peperdure trunk kabel gebruiken.
Beetje tweaker koopt rolletje van 100 meter kabel en hangt ze binnen, mits het geen twintig stuks zijn.......
1 PVoutput . Dongen NB
Zonder trunck kabel? Hoe dan? Je zult toch die stekkers moeten hebben (geen mc4)reneeke1970 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:35:
[...]
DC geeft bijna geen verlies......
En inderdaad heeft het jou genoemde voordelen, je hebt zelfs geen monteur met steiger meer nodig, zon ding kun je zelf wel vervangen.
Je kunt ze nu ook koelen, en je kunt ze zonder die peperdure trunk kabel gebruiken.
Beetje tweaker koopt rolletje van 100 meter kabel en hangt ze binnen, mits het geen twintig stuks zijn.......
Wij gaan een huis bouwen. Er komt een plat dak van 9.71m bij 8.10 met de lange zijde op het zuiden. Hoera dacht ik, dat wordt makkelijk plannen!
Eerst heb ik verkeerd gemeten, was ik bang dat de (ongeveer) 20 panelen van ons verbruik er niet eens op pasten. Nu ben ik er achter dat er misschien wel 32 stuks in oost/west-opstelling passen. Dat is een flinke hoeveelheid energie. Nou ben ik alleen niet de enige die hier gaat wonen. Mijn vrouw heeft zeker ook een mening. En een punt dat dan op de agenda komt is de zichtbaarheid. Wat is jullie ervaring daarmee?
Een huis met 1 verdieping (ongeveer 6.30m hoog?) ga je daar panelen op zien, vanaf de weg/tuin? We hebben de optie om een randje er omheen te laten metselen, maar ligt het dak niet sowieso iets lager dan de rand?
En zit er veel hoogteverschil tussen "portret" en "landschap" bij plaatsen van panelen?
Ik vind het nog een lastig in te schatten situatie!
Eerst heb ik verkeerd gemeten, was ik bang dat de (ongeveer) 20 panelen van ons verbruik er niet eens op pasten. Nu ben ik er achter dat er misschien wel 32 stuks in oost/west-opstelling passen. Dat is een flinke hoeveelheid energie. Nou ben ik alleen niet de enige die hier gaat wonen. Mijn vrouw heeft zeker ook een mening. En een punt dat dan op de agenda komt is de zichtbaarheid. Wat is jullie ervaring daarmee?
Een huis met 1 verdieping (ongeveer 6.30m hoog?) ga je daar panelen op zien, vanaf de weg/tuin? We hebben de optie om een randje er omheen te laten metselen, maar ligt het dak niet sowieso iets lager dan de rand?
En zit er veel hoogteverschil tussen "portret" en "landschap" bij plaatsen van panelen?
Als hint geef ik kniptang en lasdoosDapdodo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:39:
[...]
Zonder trunck kabel? Hoe dan? Je zult toch die stekkers moeten hebben (geen mc4)
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens de vergunningsregels moet je afstand van de rand gelijk zijn aan de hoogte van de panelen op elk punt, dus zelfs als het hoogste punt het dichtst bij de rand zit zie je ze alleen onder een hoek kleiner dan 45 graden, dus in jouw geval >6.30 m. Hoe groot is je tuin?Karp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:40:
Wij gaan een huis bouwen. Er komt een plat dak van 9.71m bij 8.10 met de lange zijde op het zuiden. Hoera dacht ik, dat wordt makkelijk plannen!
Als je er voor zorgt dat het hoogste punt niet bij de rand zit dan wordt die afstand nog een stuk groter. Dit is in principe makkelijk te berekenen en dan weet je ook hoe je je panelen kunt leggen zonder zichtbaar te zijn. Met 32 panelen maximaal zit je toch al aan ruim je verbruik dekken, gok ik zo
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bedankt @Helhond . Maar de extra koppelingen hangen binnen. En de omvormer koppelingen hangen ook binnen. Stel je hebt 10 panelen, met omvormers buiten heb je dan:Helhond schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:57:
[...]
Het aantal koppelingen ga je dan verdubbelen, vaak zijn koppelingen de boosdoener.
Daarbij hebben micro-omvormers vaak speciale trunk kabels met ±1.5m kabel lengte tussen de verschillende micro-omvormers. Dan krijg je dus ook een enorme haspel kabel binnen.
Ze zijn gemaakt om buiten in de weersomstandigheden te hangen, dit tot in tegenstelling van gewone omvormers. De vraag is waarom zou je ze graag binnen willen hebben? Echt storingen met micro-omvormers heb ik eerlijk gezegd nog niet in dit topic gelezen. (of ik heb er overheen gelezen).
En bij een storing van de installatie neem ik aan dat je installateur dit onder garantie doet.
- 20 mc4 koppelingen buiten
- 10 omvormer koppelingen buiten op de centrale kabel
Met omvormers binnen:
- 20 mc4-koppelingen buiten
- 20 mc4-koppelingen binnen
- 10 omvormer koppelingen binnen
Het aantal koppelingen buiten wordt dus minder. Enphase heeft ook een trunk-kabel met 1m onderlinge afstand. Het wordt misschien toch nog een enorme haspel, daar ben ik het wel over eens. En je moet de panelen ook nog aarden, wat bij montage buiten automatisch gebeurt.
Installatiegarantie is soms maar een paar jaar. De micro's hebben dan wel 25 jaar garantie, het is niet gezegd dat ze binnen die tijd niet sneuvelen. Alleen krijg je gratis een nieuwe.
Gelukkig! Bij 10 panelen natuurlijk wel 10 keer zoveel. Maar goed, 10 keer weinig is nog steeds weinig
Edit: Nee, b.v. Enphase IQ7 gebruikt losse connectors die apart zijn te bestellen.mcDavid schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:32:
[...]
...ga je dan met die kniptang de omvormers openbreken of zo
[ Voor 53% gewijzigd door Martin7182 op 20-11-2020 20:22 ]
Als hint geef ik bij Conrad een 4×1.5 kwadraat kabel bestellen, dan kunnen daar twee panelen over lopen, voor die 30 volt is alles veilig, en tot tien ampère is het ook zat, maar wel een stuk goedkoper. Heb er hier ook een paar met 20 meter er tussen....Martin7182 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:43:
[...]
Bedankt @Helhond . Maar de extra koppelingen hangen binnen. En de omvormer koppelingen hangen ook binnen. Stel je hebt 10 panelen, met omvormers buiten heb je dan:
- 20 mc4 koppelingen buiten
- 10 omvormer koppelingen buiten op de centrale kabel
Met omvormers binnen:
- 20 mc4-koppelingen buiten
- 20 mc4-koppelingen binnen
- 10 omvormer koppelingen binnen
Het aantal koppelingen buiten wordt dus minder. Enphase heeft ook een trunk-kabel met 1m onderlinge afstand. Het wordt misschien toch nog een enorme haspel, daar ben ik het wel over eens. En je moet de panelen ook nog aarden, wat bij montage buiten automatisch gebeurt.
Installatiegarantie is soms maar een paar jaar. De micro's hebben dan wel 25 jaar garantie, het is niet gezegd dat ze binnen die tijd niet sneuvelen. Alleen krijg je gratis een nieuwe.
[...]
Gelukkig! Bij 10 panelen natuurlijk wel 10 keer zoveel. Maar goed, 10 keer weinig is nog steeds weinig
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn er hier ook mensen die leningen nemen voor zonnepanelen? Ik zie dat er leningen met 1.9% rente te vinden zijn. Als je ziet wat zonnepanelen opleveren is dat toch eigenlijk gratis geld? Waarom plaatst niet iedereen zonnepanelen op z'n dak dan?
Facts don't care about your feelings
Omdat ze denken dat ze weinig opleveren, zeker als in 2023 salderen stopt......YoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:26:
Zijn er hier ook mensen die leningen nemen voor zonnepanelen? Ik zie dat er leningen met 1.9% rente te vinden zijn. Als je ziet wat zonnepanelen opleveren is dat toch eigenlijk gratis geld? Waarom plaatst niet iedereen zonnepanelen op z'n dak dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn toch zat sites te vinden waar je berekeningen kan doen? Soms zelfs op de schaduw nauwkeurig. En dat salderen is natuurlijk een dingetje, maar al zou je in eerste instantie alleen panelen plaatsen voor je eigen gebruik. Dan is het gratis geld.reneeke1970 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:29:
[...]
Omdat ze denken dat ze weinig opleveren, zeker als in 2023 salderen stopt......
Als hint geef ik dan een 3-fase kabel met aarde. Zonder aarde mag tegenwoordig niet meer. Maar het idee van 2 panelen via 1 kabel is natuurlijk super!reneeke1970 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:49:
[...]
Als hint geef ik bij Conrad een 4×1.5 kwadraat kabel bestellen, dan kunnen daar twee panelen over lopen, voor die 30 volt is alles veilig, en tot tien ampère is het ook zat, maar wel een stuk goedkoper. Heb er hier ook een paar met 20 meter er tussen....
Je kan er van maken wat je wil.Karp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:40:
van nagenoeg plat @Grolsch (heeft een mooie foto die ik even niet kan vinden)
met de lage kant van de panelen beginnen bij de rand kan ook en maakt het minder zichtbaar vanuit minimaal die kant. de hoge kant bij de rand en de rand iets verhogen kan ook netjes zijn. of jouw dak nu een opstand heeft zal je echt even in je eigen tekeningen moeten bekijken, ik ben geen helderziende
Je kan de situatie gewoon in sketchup uittekenen en dan kan je exact zien wat je wel en niet ziet in elke situatie. De doorsnede op een papiertje schetsen/tekenen trouwens ook.
Omdat de gemiddelde burger niet heel erg slim is en statistisch gezien de helft dus nog dommer dan dat.YoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:26:
Zoals @reneeke1970 aangeeft ze denken te snappen hoe het werkt, hebben ooit termen gehoord dat je de stroom net zo goed in de sloot kan gooien, of dat energetisch panelen nooit zichzelf zullen terugverdienen etc.
Opzich is dat nieteens zo heel erg als ze nog open zouden staan voor een "nieuwe" waarheid, maar die bereidheid is vaak ver te zoeken.
[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 20-11-2020 17:45 ]
Investeerder hebben beter door dat er hoge rendementen te halen zijn (al gelden daar andere regelingen voor) want die lelijke zonneparken duiken als onkruid op in het landschap
Dat moet je niet mij vertellen maar die mensen zonder panelen op dak..... Want die denken dat
1 PVoutput . Dongen NB
Blijkbaar zijn er heel veel mensen die dat niet weten, en waarom zouden ze het opzoeken als de buurman zegt dat vanaf 2023 panelen waardeloos zijnYoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:31:
[...]
Er zijn toch zat sites te vinden waar je berekeningen kan doen? Soms zelfs op de schaduw nauwkeurig. En dat salderen is natuurlijk een dingetje, maar al zou je in eerste instantie alleen panelen plaatsen voor je eigen gebruik. Dan is het gratis geld.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad nog beter, er zijn ook multi coar kabels, of hoe heten ze, met wel tot twintig aders, maarja dan moet je ze met nummertjes gaan scheiden en dan kan het wel eens fout gaan....Martin7182 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:35:
[...]
Als hint geef ik dan een 3-fase kabel met aarde. Zonder aarde mag tegenwoordig niet meer. Maar het idee van 2 panelen via 1 kabel is natuurlijk super!
1 PVoutput . Dongen NB
Is niet zo vreemd als de subsidie hoger is dan de kost prijs, ze hoeven niet eens aangesloten te worden.....WackoH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:13:
Investeerder hebben beter door dat er hoge rendementen halen zijn (al gelden daar andere regelingen voor) want die lelijke zonneparken duiken als onkruid op in het landschap
Oh ja toch wel voor de particulieren die zich voor duizenden euros inkopen....
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand ervaring met oversizing van Optimizers ( als test )
bij 1 van mijn installatie heb ik 22 panelen waarvan 21st 285wp P300 op het zuiden
1x P300 320wp op het westen
en nu als test een 445wp paneel pal noord dakhoek is 10graden.
deze zit op een P370 optimizer.
nu heb ik op dit dakvlak nog genoeg ruimte voor meer.
echter het licht wel op het noorden dus de max zal 40% zijn gok ik,
nu speel ik met het idee om Via een Y stekker er nog een 2e 445wp paneel op aansluiten
iemand een idee wat te verwachten kwa regel gedrag van de MPPT in de optimizer ?
bij 1 van mijn installatie heb ik 22 panelen waarvan 21st 285wp P300 op het zuiden
nu speel ik met het idee om Via een Y stekker er nog een 2e 445wp paneel op aansluiten
iemand een idee wat te verwachten kwa regel gedrag van de MPPT in de optimizer ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik denk dat dat weinig voorkomt. Investeren met geleend geld is ook niet perse verstandig (om niet te zeggen zeer onverstandig).YoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:26:
Maar, de meeste mensen kunnen voor 3-4K hun hele dak volleggen. Als je een koophuis hebt, is dat waarschijnlijk niet een bedrag waarvoor je een lening af gaat sluiten.
Maar er zijn wel legitieme redenen om geen zonnepanelen te nemen. Als je verwacht binnen een paar jaar te gaan verhuizen heeft het weinig zin. Als je huurt mag het vaak niet (zomaar). Je hebt natuurlijk beschermd stadsgezicht etc. En dat is maar wat ik zo uit mijn mouw weet te schudden
Met solar edge geen ervaring, maar voor tigo is dit geen probleem, meerdere panelen parallel, serie of combi daarvan is hier geen probleem. Heb tot vier panelen op één optimiser zittenWodan89 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:16:
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 meerdere panelen op 1 optimiser betekent natuurlijk wel dat een slecht paneel de rest mee omlaag trekt. En je zit bij serieschakeling natuurlijk ook snel aan de max. spanning v.d. optimiser.
Tja je moet uiteraard wel zelf blijven denken wat er binnen de technische specificaties blijft.Martin7182 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:28:
@reneeke1970 meerdere panelen op 1 optimiser betekent natuurlijk wel dat een slecht paneel de rest mee omlaag trekt. En je zit bij serieschakeling natuurlijk ook snel aan de max. spanning v.d. optimiser.
Heb je die kennis niet dan gewoon niet aan beginnen
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Meerdere panelen op een Tigo optimizer klinkt heel aantrekkelijk. Maar met welke panelen doe je dat dan?
Bv. voor zo'n Tigo TS4-O optimizer wordt een max. V_oc @ STC van 75V opgegeven (en max. input voltage van 90V).
Een typisch paneel heeft een V_oc van tenminste 40V @STC, dus twee panelen in serie is al 80V.
Negeer je die 75V dan en ga je af op de 90V?
En de max. stroom is 12A. Dus twee parallel (van iedere ~10A) wordt al helemaal lastig.
En tenslotte wordt als max. vermogen 475W genoemd. Dat is een kleine 240W paneel. In de zomer zal dat een flink deel van de dag voorkomen.
Ik ben benieuwd
Bv. voor zo'n Tigo TS4-O optimizer wordt een max. V_oc @ STC van 75V opgegeven (en max. input voltage van 90V).
Een typisch paneel heeft een V_oc van tenminste 40V @STC, dus twee panelen in serie is al 80V.
En de max. stroom is 12A. Dus twee parallel (van iedere ~10A) wordt al helemaal lastig.
En tenslotte wordt als max. vermogen 475W genoemd. Dat is een kleine 240W paneel. In de zomer zal dat een flink deel van de dag voorkomen.
Ik ben benieuwd
De datasheet verbiedt het uitdrukkelijk om er meer dan 370 Wp op aan te sluiten.Wodan89 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:16:
Daarnaast zal de stroom en het voltage van het 445 Wp paneel mogelijk buiten de specs zijn van een P370.
Zijn P370 optimisers compatible met P300 in 1 string?
In de praktijk gaat het vast gewoon goed als de grote panelen richting noord liggen en de kleine richting zuid.
Maar lees ik nu goed dat je 2 panelen van 445 Wp op een enkele P370 wilt aansluiten?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Tja dan moet je je toch wat beter gaan verdiepen in de wat oudere generaties. Er zijn er heel veel die onder de 37 voc blijven.WackoH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:09:
@reneeke1970 Meerdere panelen op een Tigo optimizer klinkt heel aantrekkelijk. Maar met welke panelen doe je dat dan?
Ik ben benieuwd
En er zijn er ook veel die naar 45 gaan maar slechts 6 ampère zijn.
Ik heb ook creaties waarbij voc 22 en 9 ampère in serie staat met voc 48 en 9 ampère, de ene 330 wp en de andere 162 wp, geeft toch een mooi gevulde tigo.
En dat is het hele doel, een twintig tal optimiser uitsparen
1 PVoutput . Dongen NB
Duidelijk. Vandaar dat ik ook expliciet vroeg met welke panelen je dat doet: Oude dus
Ik ben bezig een projectje uit te werken waar de prijs/m2 belangrijker is dan de Wp/m2. Misschien kom ik wel op zulke oude panelen uit, dat jouw truc op gaat
Ik ben bezig een projectje uit te werken waar de prijs/m2 belangrijker is dan de Wp/m2. Misschien kom ik wel op zulke oude panelen uit, dat jouw truc op gaat
Oh dat is een ding wat zeker is, 2×230 wp voor 2×30/40 euro, zoek maar eens 460 wp voor 60/80 euro, en dan op één optimiserWackoH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:55:
Duidelijk. Vandaar dat ik ook expliciet vroeg met welke panelen je dat doet: Oude dus![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Alleen als je 2x230 Wp in serie aansluit, en 1 paneel genereert maar de helft vanwege schaduw, dan genereert het andere paneel ook maar de helft. Dus zit je effectief met 230 W (daar moet de correctie voor NL nog vanaf). Parallel zonder diodes wil ik helemaal niet aan denken. Het idee van een optimiser is toch juist dat je die per paneel installeert?
Ja je heb helemaal gelijk, zou er maar niet aan beginnenMartin7182 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:40:
Alleen als je 2x230 Wp in serie aansluit, en 1 paneel genereert maar de helft vanwege schaduw, dan genereert het andere paneel ook maar de helft. Dus zit je effectief met 230 W (daar moet de correctie voor NL nog vanaf). Parallel zonder diodes wil ik helemaal niet aan denken. Het idee van een optimiser is toch juist dat je die per paneel installeert?
1 PVoutput . Dongen NB
Aversie tegen lenenYoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:26:
Niks doen is makkelijker
Niet zelf installeren = afhankelijk van installateur en daar moeten veel mensen niet zo veel van hebben
'Ergens is er ooit een huis met zonnepanelen afgefikt'
'M'n dak ligt niet op het zuiden'
Kun je aangeven waar die 1,9% rente is voor een relatief laag bedrag voor een zonnepanelen set (zeg max 10.000 euro)? Rentevergelijkers tonen voor dat bedrag zo'n 5% aan.YoshiBignose schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:26:
Waarschijnlijk SVN waarbij de zonnepanelen 70% mogen bedragen van het totale leen bedrag. Rest moet aan andere maatregelen besteed worden. Of soms een gemeentelijk iets. Vaak dus regionaal.padoempats schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:50:
[...]
Kun je aangeven waar die 1,9% rente is voor een relatief laag bedrag voor een zonnepanelen set (zeg max 10.000 euro)? Rentevergelijkers tonen voor dat bedrag zo'n 5% aan.
Hoi, ik ben het KOR formulier aan het invullen en moet het opwerkvermogen in wattpiek hebben om het forfait te berekenen. Doen jullie hier gewoon aantal zonnepanelen*WP per stuk? Of nemen jullie 80% van het totaal? Het scheelt maar 20 euro in de forfait, maargoed ik haal het max vermogen nooit.
Mijn dank is groot
Mijn dank is groot
Totale wp dus.THxZ0NE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:09:
Hoi, ik ben het KOR formulier aan het invullen en moet het opwerkvermogen in wattpiek hebben om het forfait te berekenen. Doen jullie hier gewoon aantal zonnepanelen*WP per stuk? Of nemen jullie 80% van het totaal? Het scheelt maar 20 euro in de forfait, maargoed ik haal het max vermogen nooit.
Mijn dank is groot
Staat ook op de nota. Moet wel matchen. Hoe kom je bij 80%? Ze vragen wp geen kwh!
Oja oeps, foutje, dankje!ApC_IcE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:29:
[...]
Totale wp dus.
Staat ook op de nota. Moet wel matchen. Hoe kom je bij 80%? Ze vragen wp geen kwh!
Maar Wp haal je in Nederland niet. Misschien 90% max, maar je ziet ook waarden van 85% en 80% voorbijkomen. Maar goed, Wp is Wp. De factor verschilt ook per regio in NL, dus ik snap dat ze gewoon Wp zonder correctiefactor nemen.ApC_IcE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:29:
[...]
Totale wp dus.
In mijn gemeente: gecombineerd SVN + gemeente, met mogelijkheid 100% van totale bedrag op te voeren (in plaats van de reguliere 70%). Rentepercentage 1,6%. De looptijd is max 10 jaar, het maximaal te lenen bedrag is 7.500 EUR wanneer het zonnepanelen betreft. Prima regeling als je het mij vraagt. Als je de eerste jaren de opbrengst van je panelen én de BTW teruggaaf terug in de aflossing stopt - naast de annuïtaire vaste aflossing - dan is het leenbedrag relatief snel terugbetaald.ApC_IcE schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:57:
[...]
Waarschijnlijk SVN waarbij de zonnepanelen 70% mogen bedragen van het totale leen bedrag. Rest moet aan andere maatregelen besteed worden. Of soms een gemeentelijk iets. Vaak dus regionaal.
Het kan nuttig zijn wanneer beide panelen (een groot deel van de tijd) dezelfde schaduw hebben.Martin7182 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:40:
Overigens heeft (of had?) Tigo voor een beetje meer (ongeveer 60 vs 50 Euro voor de solo) meer ook een TS-4-O-DUO die als spanningsbereik 16~90V heeft (dus niet die 75V beperking).
Wat ze er zelf over schrijven:
"The TS4-A-O-Duo [...] supports two PV modules connected in series with a combined power of up to 700W."
Daarnaast is er de GNE Honeybee 800 voor een kleine 80 Euro waar twee panelen parallel en met ieder een eigen MPPT op aangesloten kunnen worden. Maar voor dat kleine verschil in aanschaf zou ik het risico met een onbekend merk tov 2x Tigo niet nemen aangezien optimizers sowieso al vaker kapot gaan dan panelen.
Correctie, tigo duo is dezelfde spanning alleen geen 475 maar 700 watt. Beide 75 volt en poef bij 90.WackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:29:
[...]
Het kan nuttig zijn wanneer beide panelen (een groot deel van de tijd) dezelfde schaduw hebben.
Overigens heeft (of had?) Tigo voor een beetje meer (ongeveer 60 vs 50 Euro voor de solo) meer ook een TS-4-O-DUO die als spanningsbereik 16~90V heeft (dus niet die 75V beperking).
Wat ze er zelf over schrijven:
"The TS4-A-O-Duo [...] supports two PV modules connected in series with a combined power of up to 700W."
Daarnaast is er de GNE Honeybee 800 voor een kleine 80 Euro waar twee panelen parallel en met ieder een eigen MPPT op aangesloten kunnen worden. Maar voor dat kleine verschil in aanschaf zou ik het risico met een onbekend merk tov 2x Tigo niet nemen aangezien optimizers sowieso al vaker kapot gaan dan panelen.
De Honey bee is niet parallel maar in serie, daarom staat er op vermeld max DC is 130 volt. De communicatie module word herkend door tigo alleen geen data verkeer helaas.
Maar het zegt wel dat het niet helemaal een onbekend merk is aangezien de werking hetzelfde is....
1 PVoutput . Dongen NB
We hebben alletwee gelijk ;-)reneeke1970 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:46:
[...]Correctie, tigo duo is dezelfde spanning alleen geen 475 maar 700 watt. Beide 75 volt en poef bij 90.
De oudere TS4-R-O heeft een max. spanning van 75V
Voor de nieuwere (dit jaar?) TS4-A-O is dat naar 90V opgetrokken.
En diezelfde spanning geldt ook voor de TS4-A-O-DUO
Ook hier had ik het spec sheet nagekeken. Ik lees er toch voornamelijk in dat beide panelen apart blijven:De Honey bee is niet parallel maar in serie, daarom staat er op vermeld max DC is 130 volt. De communicatie module word herkend door tigo alleen geen data verkeer helaas.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9AM7IgROCOA8zJf06F4DK2CW.png?f=user_large)
Ook in de tekst staat (dikgedrukt heb ik toegevoegd):
- Ensure each solar module performs at it’s Maximum Power Point.
- Module level Maximum Power Point Tracking (MPPT) [...]
- Monitoring each PV panel’s performance in realtime, early warning and alert
Misschien heb het over een andere model?
Oh ja, de werking is ongetwijfeld goed gekopieerd, maar geldt dat ook voor de kwaliteit van de onderdelen?Maar het zegt wel dat het niet helemaal een onbekend merk is aangezien de werking hetzelfde is....
Dat weet ik dat ze twee aansluitingen hebben, maar op het ding zelf staat ingang spanning 0-130 volt. En ergens heb ik een blog gelezen dat ze niet met één paneel zijn te gebruiken omdat ze intern in serie staan. Net als tigo duo trouwens. Maar kan het zo snel niet terug vindenWackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:59:
En je kunt de panelen ook echt apart aansluiten:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe kom je daar bij? Ook in nederland is 100% (1 Wp = 1 W) te halen. (en nog wel hoger ook)Martin7182 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:03:
[...]
Maar Wp haal je in Nederland niet. Misschien 90% max, maar je ziet ook waarden van 85% en 80% voorbijkomen. Maar goed, Wp is Wp. De factor verschilt ook per regio in NL, dus ik snap dat ze gewoon Wp zonder correctiefactor nemen.
Dat je doorgaans niet boven de 80% komt en daar een omvormer op kan dimensioneerd is iets anders dan beweren dat de max op 80% - 90% zit.
@reneeke1970
Zouden er verschillende modellen zijn?
Maar als het over het hetzelfde model gaat, zitten ze de boel in de specificaties flink voor de gek te houden.
Het is een Chinees merk/producent. Die staan niet bepaald bekend om hun nauwkeurige en correcte specificaties of documentatie. Dus wie weet.
Maar als het over het hetzelfde model gaat, zitten ze de boel in de specificaties flink voor de gek te houden.
Het is een Chinees merk/producent. Die staan niet bepaald bekend om hun nauwkeurige en correcte specificaties of documentatie. Dus wie weet.
B.v. hier:twain4me schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:24:
[...]
Hoe kom je daar bij? Ook in nederland is 100% (1 Wp = 1 W) te halen. (en nog wel hoger ook)
Dat je doorgaans niet boven de 80% komt en daar een omvormer op kan dimensioneerd is iets anders dan beweren dat de max op 80% - 90% zit.
https://www.zonnepaneleninformatie.nl/opbrengsten/
Zou het niet weten, ze zijn er wel onder drie namen, hosola ,huawei en gne oftewel Honey beeWackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:36:
@reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
110% haal ik wel.
https://pvoutput.org/aggr...d=17683&sid=15478&v=0&t=y
(2019 + 2020 nieuwe panelen)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 18:25 ]
Wanneer haal je meer dan 4.55 kW dan? Jaaropbrengst in kWh is natuurlijk iets heel anders dan wattpiek vermogen.
@Martin7182
Uit het artikel
Klopt natuurlijk geen hout van.
Zie mijn pvoutput. Zit al op 5114 kWh voor dit jaar.
Is ook afhankelijk van de richting vh dak, hellingshoek en de plaats in ned.
Uit het artikel
4550 x 0.90 is 4095 kWhWe zijn geïnteresseerd in de productie in kWh en vermenigvuldigen Wp maal correctiefactor. Dus 1111 x 0.90 is 1000 kWh
Klopt natuurlijk geen hout van.
Zie mijn pvoutput. Zit al op 5114 kWh voor dit jaar.
Is ook afhankelijk van de richting vh dak, hellingshoek en de plaats in ned.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 19:52 ]
Ik ben van plan bij winkelman de volgende set aan te schaffen:
- SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 1026
- 24 Qcells QCELLS Q-peak G8 Duo 345Wp mono full black 3480 (12 Oost / 12 West)
Is dit een goede combinatie?
SMA design tool geeft ongeveer 6.5 KWh / jaar
Heel andere vraag: Zijn de qcells ook idd mooi zwart?
Alvast bedankt voor het meedenken!
SMA design tool geeft ongeveer 6.5 KWh / jaar
Alvast bedankt voor het meedenken!
@AUijtdehaag Ze halen idd piekvermogen (kW) en jaaropbrengst (kWh) door elkaar, net als jij volgens mij.
De norm voor Wp is instraling van 1000 W/m2. In Nederland haal je dat nergens. 80 a 90% haal je wel.
De norm voor Wp is instraling van 1000 W/m2. In Nederland haal je dat nergens. 80 a 90% haal je wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 21-11-2020 20:15 ]
Ik zou 5 kW altijd op 3 fasen willen terugleveren. Maar dan moet je wel een 3-fasen aansluiting hebben natuurlijk.hpaulij schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:11:
Ik ben van plan bij winkelman de volgende set aan te schaffen:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
je zal afhankelijk van je omvormer keuze wel blij zijn (of juist niet) als je gaat zien dat dit gewoon niet klopt.Martin7182 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:14:
@AUijtdehaag Ze halen idd piekvermogen (kW) en jaaropbrengst (kWh) door elkaar, net als jij volgens mij.
Kan een zonnepaneel meer vermogen leveren dan zijn maximale vermogen.
Dat kan natuurlijk ook. Dit komt met name door de instraling en de temperatuur. Zoals een zonnepaneel minder vermogen geeft als hij warmer wordt kan deze ook meer vermogen geven als hij koud is. Als het onder nul is en het zonnepaneel is nog niet opgewarmd (bijvoorbeeld bij bewolkt weer) kan dit dus boven het maximale vermogen liggen.
De instraling is natuurlijk ook van belang. Een zonnepaneel wordt getest met een instraling van 1000 watt per vierkante meter. De zon heeft boven Nederland een kracht van circa 1400 watt per vierkante meter. Door de lucht komt hiervan uiteindelijk zo’n maximaal 1000 watt aan op de aarde. Maar op een echt heldere dag kan dit dus ook meer zijn.
Zonnepanelen huren verstandig?pekelveld schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:29:
[...]
In mijn gemeente: gecombineerd SVN + gemeente, met mogelijkheid 100% van totale bedrag op te voeren (in plaats van de reguliere 70%). Rentepercentage 1,6%. De looptijd is max 10 jaar, het maximaal te lenen bedrag is 7.500 EUR wanneer het zonnepanelen betreft. Prima regeling als je het mij vraagt. Als je de eerste jaren de opbrengst van je panelen én de BTW teruggaaf terug in de aflossing stopt - naast de annuïtaire vaste aflossing - dan is het leenbedrag relatief snel terugbetaald.
Of het verstandig is om zonnepanelen te huren is afhankelijk van een aantal factoren. Vraag je zelf bijvoorbeeld eens af:
Vanaf welk bedrag begint de totaalprijs per jaar en/of de eenmalige prijs incl. btw ongeveer?
Gaat het bedrijf alles installeren en regelen tot en met aansluiting/regeling energieleverancier/fiscale kaders/mogelijke subsidie onderzoeken en aanvragen?
Wat voor toestel/software/app/tablet of mogelijkheden zijn er om de jaaropbrengst te monitoren, en kun je die informatie vooraf bekijken?
Wat zijn de te verwachten kosten voor jezelf per jaar? (Schoonmaak etc.)
Kan het bedrijf online je zonnepanelen opbrengst ook monitoren en, indien nodig, uit zichzelf bijsturen/langskomen?
Hoeveel invloed heb je op de zonnepanelen? (positie/symmetrie op dak/kleur)
Hoeveel invloed heb je op de omvormer en bekabeling? (plaats/afwerking in en om huis)
Neem je een risico? (ken je risico’s, vraag je twijfels na)
Wat voor garantie in de opbrengst is er?
In welke gevallen vervangen ze zonnepanelen?
Staat alles op papier? Neem alles steeds grondig door
Voor hoe lang is het huurcontract? Wat zijn de mogelijkheden? De vaste huurperiode is vaak veel langer dan bijvoorbeeld bij een het lenen van een koffieautomaat of een boxspring leasen
Wat is het einde van de looptijd? Kun je dat per jaar opzeggen of per maand?
Mag je de gehuurde zonnepanelen aan het einde van de looptijd overkopen (lease sell back), en zo ja voor hoeveel? Wat zijn de mogelijkheden?
Wat zijn de kosten als je (vroegtijdig) van het huurcontract af wilt en wilt stoppen met de zonnepanelen huur? Bijvoorbeeld als je wil verhuizen
Verwijderen ze het frame op het dak aan het einde van de looptijd?
Kun je de gehuurde zonnepanelen op een ander huis laten overplaatsen, en zo ja voor welk bedrag?
Voor alle vragen met bedragen: is de prijs vast of wordt de prijs geïndexeerd? Wordt de omvormer meegenomen?
Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of overgenomen wordt?
Op deze link staat meer op, het voordeel en nadeel van huren zonnepanelen.
https://www.zonnepaneelprijzen.nl/huren/
In januari heb ik QCells full black G6 335 Wp gekocht omdat ik geen 'Made in China' wilde (vanwege hun industriepolitiek, milieu- en kwaliteitsbeleid).hpaulij schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:11:
Toen ik ze ging installeren, heb ik nog 4 bijgekocht. Inmiddels was G8 uit. Nieuwer en goedkoper dus de 340 Wp genomen.
Helaas minder egaal en 'Made in China'.
Oordeel zelf. Links de G6, rechts de G8:
/f/image/1oeZ3F5ItkmhQb7OyUZ2Bz8W.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik weet heeft Qcells nog steeds twee fabrieken in Korea (naast die eigen fabriek in China). Het kan zijn dat andere G8 wel uit Korea komen en beter zijn.
Ik gun het Koreaanse/Duits QCells de omzet van harte en was tevreden met die G6. Maar ik wil geen hogere prijs betalen als het alsnog uit China komt, en er slechter uit ziet.
Onderstaande heb ik ook nog van korte tijd na de installatie.
Boven Made in China G8, onder Made in Korea G6.
Mensen die het niet weten zien het misschien geeneens. Alleen een gevalletje 'jammer'
(de G8 heeft trouwens ook 2x zoveel bushbars en een streepjescode in een hoek, linksboven bij mij, die bij de G6 nog aan de zijkant zat. Een zichtbare streepjescode is in een standaard verplicht als ik me goed herinner).
Mensen die het niet weten zien het misschien geeneens. Alleen een gevalletje 'jammer'
(de G8 heeft trouwens ook 2x zoveel bushbars en een streepjescode in een hoek, linksboven bij mij, die bij de G6 nog aan de zijkant zat. Een zichtbare streepjescode is in een standaard verplicht als ik me goed herinner).
/f/image/jdKcHOlZwPiVvEEdBl7cpgUB.png?f=fotoalbum_large)
Ok, bedankt voor de info.WackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:54:
Onderstaande heb ik ook nog van korte tijd na de installatie.
[Afbeelding]
Ik begin nu wel erg te twijfelen.
Ik wil eigenlijk toch wel echt zwarte panelen.
Wat zou een goed echt zwart alternatief zijn?
@hpaulij
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html
jacovn in "Sunpower 325wp offerte"
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html
jacovn in "Sunpower 325wp offerte"
[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 21:57 ]
Om misverstanden te voorkomen... SVN is geen huur, het is een duurzaamheidslening. De panelen zijn dus van jezelf, en je betaalt de lening annuïtair af.J.E. Weinor schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:37:
[...]
Zonnepanelen huren verstandig?
Of het verstandig is om zonnepanelen te huren is afhankelijk van een aantal factoren. Vraag je zelf bijvoorbeeld eens af:
...
Ik zit nog te wachten op de eerste écht zonnige dag dat ik thuis ben. Ik heb zelf sinds kort Q-cells, G8+. De keren dat ik naar het dak heb gekeken, was mijn conclusie: prima zwartwaarde. Ik maak wel even een foto op een zonnige dag.hpaulij schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:51:
[...]
Ok, bedankt voor de info.
Ik begin nu wel erg te twijfelen.
Ik wil eigenlijk toch wel echt zwarte panelen.
Wat zou een goed echt zwart alternatief zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door pekelveld op 21-11-2020 22:07 ]
Het verschil zit 'm denk ik in die '+'. Dat zijn waarschijnlijk de mooiere panelen van QCells. Het prijsverschil is niet zo groot.
Mensen die hier wel vaker komen weten dat ik geen fan ben van AEG zonnepanelen omdat ik het misleidend vindt dat een Engelsman de naam AEG van Elektrolux in licentie heeft genomen, een groothandel in Duitsland heeft opgericht, panelen en omvormers ergens uit China haalt en er AEG op plakt.
Het heeft 0.0 met het oorspronkelijke AEG te maken maar wekt wel aan alle kanten de schijn.
Net kwam ik een plaatje van zo'n paneel tegen waarop dit rechtsonder stond.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fXa5HgSpj0ANpO2BvdN6cuhR.png?f=user_large)
Het is toch wel treurig dat een firma mensen zo voor de gek mag houden.
Ze zijn ook nog eens duur met 0.51 Euro/Wp
Het heeft 0.0 met het oorspronkelijke AEG te maken maar wekt wel aan alle kanten de schijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fXa5HgSpj0ANpO2BvdN6cuhR.png?f=user_large)
Deze panelen liggen bij mij op het dak niet mooi egaal zwart het is van het merk LG wp350 het is een nul op de meter woning.
De achterburen zijn energie neutrale woningen ook van het merk LG maar met wp300 en die zijn helemaal egaal zwart daar zie je de lijnen helemaal niet lopen, verdere specificaties heb ik er niet van.
De achterburen zijn energie neutrale woningen ook van het merk LG maar met wp300 en die zijn helemaal egaal zwart daar zie je de lijnen helemaal niet lopen, verdere specificaties heb ik er niet van.
:strip_exif()/f/image/6HwcCXQa7J4U5avNUzfkvOVj.jpg?f=fotoalbum_large)
@WackoH De slogan luit toch, AEG laat je niet in de steekWackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:36:
Mensen die hier wel vaker komen weten dat ik geen fan ben van AEG zonnepanelen omdat ik het misleidend vindt dat een Engelsman de naam AEG van Elektrolux in licentie heeft genomen, een groothandel in Duitsland heeft opgericht, panelen en omvormers ergens uit China haalt en er AEG op plakt.
[Afbeelding]
Ik dacht dat de + alleen maar de verlengde garantie is...WackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:27:
Het verschil zit 'm denk ik in die '+'. Dat zijn waarschijnlijk de mooiere panelen van QCells. Het prijsverschil is niet zo groot.
Ik vond deze die volgens mij ook deels door de overheid wordt gesteund: https://www.energiebespaarlening.nl/padoempats schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:50:
[...]
Kun je aangeven waar die 1,9% rente is voor een relatief laag bedrag voor een zonnepanelen set (zeg max 10.000 euro)? Rentevergelijkers tonen voor dat bedrag zo'n 5% aan.
Ik blijf het raar vinden om zoiets als een percentage uit te drukken. Het is een omrekenfactor die toevalligerwijs na 365 dagen rond de 1 op 1 ligt en het daarom een percentage lijkt.twain4me schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:24:
[...]
Hoe kom je daar bij? Ook in nederland is 100% (1 Wp = 1 W) te halen. (en nog wel hoger ook)
Dat is niet wat ik doe, of wat er bedoeld werdt, de bewering was dat je in nederland niet 1 Watt per Wp zou kunnen opwekken (is iets anders dan 1kwh per 1Wp gezien over een jaar.)padoempats schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:58:
[...]
Ik blijf het raar vinden om zoiets als een percentage uit te drukken. Het is een omrekenfactor die toevalligerwijs na 365 dagen rond de 1 op 1 ligt en het daarom een percentage lijkt.
Er is geroepen dat 90% van de wp in nederland de max is, wat natuurlijk niet klopt. en alles wat ik zeg is dat 100% prima mogelijk is. (gunstige orrientatie in mei tussen de wolken door bv) en dat kan je prima in een percentage uitdrukken.
Ja sorry het ging meer over de reacties erna die het over opbrengsten hadden, en dat als percentage van Wp uitdrukkentwain4me schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:19:
[...]
Dat is niet wat ik doe, of wat er bedoeld werdt, de bewering was dat je in nederland niet 1 Watt per Wp zou kunnen opwekken (is iets anders dan 1kwh per 1Wp gezien over een jaar.)
Er is geroepen dat 90% van de wp in nederland de max is, wat natuurlijk niet klopt. en alles wat ik zeg is dat 100% prima mogelijk is. (gunstige orrientatie in mei tussen de wolken door bv) en dat kan je prima in een percentage uitdrukken.
1W per Wp is op basis van 1000W/M2. Ik heb ook wel eens hele korte pieken gehad dat ik meer opwekte dan het aantal Wp. Het kan wel, maar komt niet veel voor en daarbij spelen ook nog andere factoren mee, zoals celyemperatuur.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
exact, dus je kan een omvormer prima op minder dimensioneren, maar beweren dat het niet voor kan komen klopt gewoon niet.timovd schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:27:
1W per Wp is op basis van 1000W/M2. Ik heb ook wel eens hele korte pieken gehad dat ik meer opwekte dan het aantal Wp. Het kan wel, maar komt niet veel voor en daarbij spelen ook nog andere factoren mee, zoals celyemperatuur.
ja dat snap ik ook nooit zo heel erg.. maarje iedereen mag zijn eigen rare rekenmethodes loslaten op de opbrengsten zijn zonnepanelen.padoempats schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:25:
[...]
Ja sorry het ging meer over de reacties erna die het over opbrengsten hadden, en dat als percentage van Wp uitdrukken
Ik vondt het wel een feestelijk moment toen ik door de 1kWh / 1Wp > 1 heen ging, maar dat kwam vooral omdat ik het niet had verwacht gezien mijn orrientatie. (ik heb het ook maar met de hakken over de sloot gehaald)
ik ben er overegens wel blij mee, voor de vele bierviltjes berekeningen is 1Wp =>1kWh => 0,21 Euro lekker makkelijk en lekker snel
Bedankt, het kan dus in principe. Ik dacht oprecht dat je geen 100% van opgegeven Wp kon halen, gebaseerd op de vele websites die dat zeggen maar daarbij alleen voorbeelden laten zien van jaarlijkse kWh opbrengst per Wp geinstalleerd vermogen. De zgn. 'zonneconstante' van ~1400 schijnt ook nog iets te varieren (het is dus geen echte constante). Maar nog belangrijker is dat het een gemiddelde waarde is, over lange tijd gemeten. Die precieze 1000 W/m2 die op het aardoppervlak terecht komt zou ook wel heel toevallig zijn. Dan zit er soms ook nog een positieve afwijking in de panelen zelf. Bij elkaar genomen geloof ik best dat je boven opgegeven Wp kunt uitkomen. Maar belangrijker, je hoeft je omvormer daar niet op te dimensioneren omdat het om korte piekmomenten gaat. Klopt deze redenering?timovd schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:27:
@Martin7182 je moet juist onderdimensioneren en daar is genoeg over geschreven.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inmiddels heeft qcell ook de g9 in nl op de markt gebracht. Ze claimen dat ie zwarter is. Het paneel is iets kleiner dan de q8 maar dan met hetzelfde vermogen.pekelveld schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:05:
[...]
Ik zit nog te wachten op de eerste écht zonnige dag dat ik thuis ben. Ik heb zelf sinds kort Q-cells, G8+. De keren dat ik naar het dak heb gekeken, was mijn conclusie: prima zwartwaarde. Ik maak wel even een foto op een zonnige dag.
Waarschijnlijk heb je (ook? 😉) gelijk. Dan is de meerprijs als het goed is de verzekeringspremie zodat je er ook echt van op aan kan dat je na 24 jaar nog iets krijgt.hpaulij schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:19:
[...]Ik dacht dat de + alleen maar de verlengde garantie is...
De G9 is juist iets groter (1.9 tov 1.79 m2 van de G8). De Wp/m2 en het rendement is ook hoger als je de beste panelen uit beide (full black) series met elkaar vergelijkt: 203 vs 195 Wp/m2, en 20.3 vs. 19.5%.Houtkern schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:43:[...]Inmiddels heeft qcell ook de g9 in nl op de markt gebracht. Ze claimen dat ie zwarter is. Het paneel is iets kleiner dan de q8 maar dan met hetzelfde vermogen.
Wat ze verder hebben gedaan is de individuele cellen tegen elkaar aangeplaatst en 12 extra cellen hebben geplaatst (dus 132 vs. 120, dus Vmpp wordt 38.13 vs. 34.97V) wat helpt om makkelijker bij de optimale stringspannig van een omvormer te komen). Verder zijn de verbindingstrippen zwart gemaakt, waardoor ze er zwarter uit zullen zien.
Prijzen van de full black G9 heb ik niet kunnen vinden (ben nl. zelf ook geinteresseerd voor m;’n nieuwe projectje), alleen van de black frame. De prijs per Wp daarvan is vrijwel gelijk (0.42 vs. 0.41). Maar je krijgt met de G9 wel meer Wp per m2.
PS: Een snelle check op LinkedIn laat zien dat er 417 mensen die Q Cells als werkgever in Duitsland opgeven. Daaronder ook R&D staf en proces ingenieurs. Dus dan is ‘engineered in Germany’ i.i.g. geen holle kreet.
@hpaulij Hier nog een foto die ik zonet heb genomen.
De dakpannen zijn diep mat-zwart. Misschien ben ik wel gewoon te kritisch...
/f/image/FlJT68YWkcUu0VpKVTtzY50Q.png?f=fotoalbum_large)
Wat is precies het probleem? Dit ziet er toch hartstikke netjes uit?WackoH schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:12:
@hpaulij Hier nog een foto die ik zonet heb genomen.
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Deze zijn inderdaad ook wel erg mooi maar wel een beetje prijzig.
Heeft iemand misschien ervaring met de Muchen Solar MSMD315M3-60 315WP ULTRA BLACK:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-ultra-black.html
ik gun ze iets heel andersWackoH schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:44:
[...]
Ik gun het Koreaanse/Duits QCells de omzet van harte
https://www.sinnetechnyk....n-clusterbommenfabrikant/
Munchen solarhpaulij schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:17:
[...]
Deze zijn inderdaad ook wel erg mooi maar wel een beetje prijzig.
Heeft iemand misschien ervaring met de Muchen Solar MSMD315M3-60 315WP ULTRA BLACK:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-ultra-black.html
Hanover solar
AEG
Qcells
Etc etc.
Wat is dat toch met die merken die allemaal iets met duitsland hebben en zoveel mogelijk roepen met duitse panelen hier en daar.
Bah bah bah
Wat is het voordeel van helemaal zwarte zonnepanelen?WackoH schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:00:
[...]
Waarschijnlijk heb je (ook? 😉) gelijk. Dan is de meerprijs als het goed is de verzekeringspremie zodat je er ook echt van op aan kan dat je na 24 jaar nog iets krijgt.
[...]
De G9 is juist iets groter (1.9 tov 1.79 m2 van de G8). De Wp/m2 en het rendement is ook hoger als je de beste panelen uit beide (full black) series met elkaar vergelijkt: 203 vs 195 Wp/m2, en 20.3 vs. 19.5%.
Wat ze verder hebben gedaan is de individuele cellen tegen elkaar aangeplaatst en 12 extra cellen hebben geplaatst (dus 132 vs. 120, dus Vmpp wordt 38.13 vs. 34.97V) wat helpt om makkelijker bij de optimale stringspannig van een omvormer te komen). Verder zijn de verbindingstrippen zwart gemaakt, waardoor ze er zwarter uit zullen zien.
Prijzen van de full black G9 heb ik niet kunnen vinden (ben nl. zelf ook geinteresseerd voor m;’n nieuwe projectje), alleen van de black frame. De prijs per Wp daarvan is vrijwel gelijk (0.42 vs. 0.41). Maar je krijgt met de G9 wel meer Wp per m2.
PS: Een snelle check op LinkedIn laat zien dat er 417 mensen die Q Cells als werkgever in Duitsland opgeven. Daaronder ook R&D staf en proces ingenieurs. Dus dan is ‘engineered in Germany’ i.i.g. geen holle kreet.
Wat ik kan bedenken is alleen om de look en nadeel dat deze panelen sneller warmer worden omdat ze helemaal zwart zijn en de opbrengst minder wordt gelang de temperatuur buiten.
Ik bedoel de g9 blk duo https://www.zonnefabriek....ls-q.peak-duo-blk-g9-340/. Deze zijn 1.72 m2.WackoH schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:00:
[...]
De G9 is juist iets groter (1.9 tov 1.79 m2 van de G8). De Wp/m2 en het rendement is ook hoger als je de beste panelen uit beide (full black) series met elkaar vergelijkt: 203 vs 195 Wp/m2, en 20.3 vs. 19.5%.
Er zijn inderdaad ook langere g9 panelen maar die zijn niet all black.
Weet iemand waar de g9 panelen geproduceerd worden. In een persbericht werd gesproken over een fabriek in Amerika maar dat zal vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn (om importheffingen te verkomen....)
Ben eens benieuwd naar jullie mening. Heb twee offertes liggen voor oost/west dak. Prijzen zijn vrijwel identiek. De een heeft JA Solar panelen, 325 WP.
De ander heeft Jolywood 335WP, voordeel zou moeten zijn dat dat N type panelen zijn: Minder degradatie (claimen 87% na 30 jaar garantie, for what's worth) en zouden minder verlies hebben bij hogere temperatuur in de zomer. https://www.jbsolar.nl/wp.../2020/10/jolywood-340.pdf
Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt N type panelen wel een bestaansrecht te hebben in de toekomst, en inderdaad minder last van degredatie te hebben. Maar als ik zoek op Jolywood (ja, echt, niet met een N of
op dit forum of andere nederlandse sites is het resultaat gewoon 0.
Wat zouden jullie doen, de veilige / degelijke keuze (JA Solar) of de gok op betere opbrengst met een onbekend merk en (relatief) nieuwe techniek?
De ander heeft Jolywood 335WP, voordeel zou moeten zijn dat dat N type panelen zijn: Minder degradatie (claimen 87% na 30 jaar garantie, for what's worth) en zouden minder verlies hebben bij hogere temperatuur in de zomer. https://www.jbsolar.nl/wp.../2020/10/jolywood-340.pdf
Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt N type panelen wel een bestaansrecht te hebben in de toekomst, en inderdaad minder last van degredatie te hebben. Maar als ik zoek op Jolywood (ja, echt, niet met een N of
Wat zouden jullie doen, de veilige / degelijke keuze (JA Solar) of de gok op betere opbrengst met een onbekend merk en (relatief) nieuwe techniek?
@IJsbeer
De duurdere panelen hebben al een tijdje N-type silicium.
Zoals panasonic en REC
https://solargarant.nl/zo...elen/rec-zwart-fullblack/
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/
Ook Jinko heeft al wel N-type panelen
https://www.pvo-int.com/zonnepanelen/jinko-solar/
Heb zelf de panasonic en op warme dagen, zie je wel iets van verschillen in minder inkakken.
Echter zijn de verschillen ook weer niet enorm groot met andere type panelen.
Of het op de lange termijn minder degradeert is, is nog af wachten...
(alles is over 10 jaar al technisch achterhaald, dus hoeveel waarde heeft dat...)
Maw, neem ze als je zelf er een beter gevoel bij hebt.
Zie ook trend onderaan deze pagina
https://solartraders.com/nl/marketplace/offers/modules
De duurdere panelen hebben al een tijdje N-type silicium.
Zoals panasonic en REC
https://solargarant.nl/zo...elen/rec-zwart-fullblack/
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/
Ook Jinko heeft al wel N-type panelen
https://www.pvo-int.com/zonnepanelen/jinko-solar/
Heb zelf de panasonic en op warme dagen, zie je wel iets van verschillen in minder inkakken.
Echter zijn de verschillen ook weer niet enorm groot met andere type panelen.
Of het op de lange termijn minder degradeert is, is nog af wachten...
(alles is over 10 jaar al technisch achterhaald, dus hoeveel waarde heeft dat...)
Maw, neem ze als je zelf er een beter gevoel bij hebt.
Zie ook trend onderaan deze pagina
https://solartraders.com/nl/marketplace/offers/modules
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2020 15:51 ]
Hier 8400Wp, 8000W omvormer, op dit moment 8900kWh opbrengst. Als er net als vorig jaar nog 200kWh bij komt, word het 9100kWh. Toen ik ze kocht ging ik ook uit van 8000kWh, en volgend jaar kan het ook zomaar minder zijn.Martin7182 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:06:
[...]
Bedankt, het kan dus in principe. Ik dacht oprecht dat je geen 100% van opgegeven Wp kon halen.
Bij elkaar genomen geloof ik best dat je boven opgegeven Wp kunt uitkomen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw