twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:29:
[...]
duurzaamheid is vaak ook een besparing, die besparing samen met de kosten omzetten in een kosten-baten plaatje is niet alleen logisch maar zelfs noodzakelijk. die zelfde financiele middelen kunnen immers elders wellicht een grotere impact hebben. Bij proeftuinen etc is er een maatschapelijk belang om mensen ermee in aanraking te laten komen zodat techniek en markt zich kunnen ontwikkelen. hierbij wordt er veel geld bij gelegd om het dus op de radar te krijgen. dat is nu niet aan de hand.
Dus kijken naar de tvt is gewoon noodzakelijk om een goede beslissing te kunnen nemen.
Van die zelfde euro's kan je immers prima tochtstrippen, D-WTW, bomen in een bos verweg of ander voedsel kopen.
Maar dat geldt voor alles, de meeste mensen kunnen ook prima toe met een kleine auto met kleine motor als je gaat kijken naar duurzaamheid, toch kiezen veel voor een grote met sterke motor vanwege zaken als comfoor, rijgenot, uitstraling, etc.
Voor projecten met gemeenschapsgeld opgezet ben ik het met je eens maar in een privé situatie een installatie laten plaatsen hoeft niet puur om tvt te gaan imo.
Ik denk dat een gemiddeld huishouden meer op andere vlakken kan besparen dan zich blind te staren op tvt van duurzame installaties.
Meer koper/materiaal gebruiken dan nodig is natuurlijk ook niet perse duurzamer.
Het grootste verlies is natuurlijk op piek momenten, dat zijn de momenten dat er straks zonnepaneelparken uitgezet gaan worden. terwijl de concument zijn hoofd breekt over leidingverliezen van een paar panelen
https://www.gelderlander....n-met-stroomnet~a26b9395/
Een dikkere kabel kan bij jou thuis voorkomen dat de omvormer uitgaat vanwegen een te hoge netspanning, hem daarom willen plaatsen is niets mis mee. Maar ik denk niet dat het duurzaamheids argument opgaat (ik ga er even vanuit dat je mede dit bedoeld)

[...]
Ik snap niet helemaal wat je met het duurzaamheids argument bedoelt?
Dat was niet mijn insteek voor de dikkere kabel, en dat een omvormer zichzelf uitzet bij een dunne kabel wist ik niet, maar goed om te weten.
Ik dacht meer aan veiligheid bij teveel stroom op een dunne kabel en om voorbereid te zijn op de toekomst omdat ik nog niet weet wat er op het dak gaat komen, dan zit ik met 6mm2 altijd goed.
Dat dat een paar euro meer kost boeit me dan echt weinig.
Als ik er nu 2,5mm2 in leg en dat blijkt dan toch niet genoeg dan heb ik er echt geen zin in het opnieuw te doen terwijl als er 6mm2 in ligt en achteraf blijkt 2,5mm2 ruim voldoende te zijn dan lig ik er echt geen moment wakker van dat ik had kunnen besparen op die kabel.

Zo ga ik ook een 5 aderige kabel plaatsen terwijl het goed kan zijn dat het geen 3-fase omvormer wordt maar een 1-fase. Flexibiliteit vind ik nu belangrijker dan de kosten.