Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.415 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:57
Hoi,

Vandaag is er bij ons thuis een systeem met 18 panelen en een Solaredge omvormer geplaatst. Ik zie de omvormer in het netwerk maar kan via het ip adres de webpagina van de omvormer niet bereiken.
Is iemand van jullie bekend hoe ik dit wel in kan zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:27
Heijmenberg99 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:24:
Hoi,

Vandaag is er bij ons thuis een systeem met 18 panelen en een Solaredge omvormer geplaatst. Ik zie de omvormer in het netwerk maar kan via het ip adres de webpagina van de omvormer niet bereiken.
zou me niks verbazen als die de webpage ook dicht gegooid hebben in recentere firmwares. Zou eens een port scan doen op je netwrk, kijken of er uberhaupt poorten open staan op dat ding.
Steeds meer zijn de fabrikanten van mening dat die data alleen ingezien mag worden op hun monitoring portaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heijmenberg99 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:24:
Hoi,

Binnen meestal een paar werkdagen krijg je van je installateur een activatielink.
Die komt van solar edge af als ze je account hebben gemaakt. Je kan de qr code scannen op de zijkant vd omvormer. Dan kom je “in de omvormer” vraag anders de handleiding bij je installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:26
WackoH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:24:
@pekelveld Heb je toevallig ook gezien waar je panelen zijn geproduceerd? Ik heb nl. de G8 340 Wp (dus niet de '+'versie) en die kwamen uit de Chinese fabriek van Hanwha QCells, terwijl de G6 die ik een paar maanden eerder had gekocht uit Korea kwamen.
Die G8 zagen er wat betreft 'egaal zwart' een stuk minder uit dan de G6.
Nee, niet gezien. Als je het per sé wil weten, dan wil ik best nog wel even een mailtje naar de installateur sturen hoor.
ApC_IcE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:51:
[...]
@pekelveld,
Kan je nog eens een foto nemen van de westkant ivm de schaduw? Wat ik vroeg in je topic
Ik zal ze even in mijn eigen topic zetten zometeen. Ik heb de vraag daar overigens gemist, maar dat geeft verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
Vliegvlug schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:28:
[...]

De garage zit ongeveer 5 meter van de meterkast.
Het maakt niet uit of ik vanuit de meterkast via de kruipruimte naar de onderkant van de centrale koker ga of naar de garage.
Als de omvormer op de vliering zou hangen zou dat ongeveer 7 meter meer AC kabel vragen.
7 meter meer AC kabel, maar hoeveel minder DC kabel?
Als we voor het gemak even aannemen dat de stroomsterktes in AC en DC kabels ongeveer gelijk zijn, en de DC kabel +/- twee keer zo dik als de AC kabel, dan geeft 1m AC kabel net zoveel verlies als 2m DC kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Martin7182 Als ik de omvormer op de vliering hang heb ik ongeveer 7m minder DC kabel ;)

De twee plekken voor plaatsing zitten op dezelfde verticale lijn en of ik beneden of boven naar opzij spring maakt niet uit.

Als AC kabel 2x zoveel verlies geeft ivm een 2x zo dikke DC kabel zijn ze bij gelijke diktes dan ongeveer gelijk van verlies?

Gezien de geringe afstanden in mijn situatie zal het gerommel in de marge zijn maar gewoon uit interesse.

Ik ben van plan voor het AC gedeelte ook 6mm2 te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Martin7182 schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:32:
[...]

7 meter meer AC kabel, maar hoeveel minder DC kabel?
Als we voor het gemak even aannemen dat de stroomsterktes in AC en DC kabels ongeveer gelijk zijn, en de DC kabel +/- twee keer zo dik als de AC kabel, dan geeft 1m AC kabel net zoveel verlies als 2m DC kabel.
en
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:45:
@Martin7182 Als ik de omvormer op de vliering hang heb ik ongeveer 7m minder DC kabel ;)

De twee plekken voor plaatsing zitten op dezelfde verticale lijn en of ik beneden of boven naar opzij spring maakt niet uit.

Als AC kabel 2x zoveel verlies geeft ivm een 2x zo dikke DC kabel zijn ze bij gelijke diktes dan ongeveer gelijk van verlies?

Gezien de geringe afstanden in mijn situatie zal het gerommel in de marge zijn maar gewoon uit interesse.

Als we dit natuurkundig verder doortrekken:
Hoe warm is het op de vliering in de zomer, en hoe warm is het in de garage?
Electrische apparaten genereren weerstand wanneer ze (te) warm worden. Waar heb je dan meer verlies?

Praktisch:
Hoe vaak kijk je op de app van de omvormer? in het eerste jaar veel maar dat neemt af.
Stel je hangt hem op de vliering en er brand een rood lampje, hoe snel zie je het? hoe vaak kom je op de vliering?
En stel je hangt hem in de garage, hoe snel zie je dat waarschuwingslampje dan?

Mijn ervaring is dat mensen die al 5 jaar of langer panelen hebben (vaak) minder op hun app kijken. (sommigen hebben een nieuwe telefoon en hebben de app niet eens meer 8)7 )
Uiteraard tweakers daargelaten (de meesten).
Dus ook het praktische is handig, Garage zou altijd mijn voorkeur hebben. 7m meer DC of 7m meer AC dat boeit echt helemaal niets.

Sorry maar over verliezen praten over 7m gaat echt nergens heen.
Er liggen systemen met 100m kabel DC of AC. De dikte bepaald. Als je gewoon 6mm DC hebt en naar gelang het vermogen 4mm2 of 6mm2 AC (ik weet niet om welke omvormer of aantal panelen of groep gebruikt) is dit niet spannend.

[ Voor 17% gewijzigd door ApC_IcE op 17-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

En hoe druk maak je je over de leiding verliezen van de grootverbruikers in huis :+
vuistregel: ligt er al een kabel die tecnisch voldoende is verdien je het niet terug om die te vervangen.
Een maatje groter neerleggen bij een nieuwe plaatsing en dus eigenlijk alleen het prijsverschil betalen als extra investring kan je nog wel eens terug verdienen. maar in die berekeningen gaat men meestal uit van salderen. gezien de grootste verliezen zijn bij de hoogste belasting (piek momenten) zal je in de echte wereld het meeste terug moeten verdienen met een terug leververgoeding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ApC_IcE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:00:
[...]

en

[...]

Electrische apparaten genereren weerstand wanneer ze (te) warm worden. Waar heb je dan meer verlies?
De temperatuur op de vliering schommelt veel meer dan de garage. Die is een koeler in de zomer en warmer in de winter.
Praktisch:
Hoe vaak kijk je op de app van de omvormer? in het eerste jaar veel maar dat neemt af.
Stel je hangt hem op de vliering en er brand een rood lampje, hoe snel zie je het? hoe vaak kom je op de vliering?
Op de vliering zou ik dat lampje echt nooit zien behalve als ik toevallig iets zou moeten pakken.
De garage kom ik dagelijks meerdere keren en zou de omvormer ook in het zicht hangen dus valt het meteen op. ;)
Mijn ervaring is dat mensen die al 5 jaar of langer panelen hebben (vaak) minder op hun app kijken. (sommigen hebben een nieuwe telefoon en hebben de app niet eens meer 8)7 )
Dus ook het praktische is handig, Garage zou altijd mijn voorkeur hebben.
Dat heeft inderdaad ook mijn sterke voorkeur, vanwege zowel de warmte als het in het zicht houden. :Y
7m meer DC of 7m meer AC dat boeit echt helemaal niets.

Sorry maar over verliezen praten over 7m gaat echt nergens heen.
Er liggen systemen met 100m kabel DC of AC. De dikte bepaald. Als je gewoon 6mm DC hebt en naar gelang het vermogen 4mm2 of 6mm2 AC (ik weet niet om welke omvormer of aantal panelen of groep gebruikt) is dit niet spannend.
Waar zeg ik dat ik me druk maak over die 7m :?

Ik zeg juist dat dat niet zo is:
Gezien de geringe afstanden in mijn situatie zal het gerommel in de marge zijn maar gewoon uit interesse. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:42:
[...]

En hoe druk maak je je over de leiding verliezen van de grootverbruikers in huis :+
Niet! :P
Zie ook mijn opmerking hierboven, is puur uit interesse.
vuistregel: ligt er al een kabel die tecnisch voldoende is verdien je het niet terug om die te vervangen.
Een maatje groter neerleggen bij een nieuwe plaatsing en dus eigenlijk alleen het prijsverschil betalen als extra investring kan je nog wel eens terug verdienen.
De AC kabel voor de omvormer moet nog aangelegd worden dus betreft inderdaad een nieuw te kopen kabel.

En er is meer dan alleen de TVT, als iets veiliger wordt of meer marge krijgt door dikkere aders te gebruiken mag dat best wat meer kosten wat mij betreft.

Het valt me op dat het bij duurzame energie heel vaak over terugverdien tijd gaat waar dat bij andere zaken niet speelt, het gaat mij meer om de kosten te verlagen dan ook echt alles terug te verdienen.
maar in die berekeningen gaat men meestal uit van salderen. gezien de grootste verliezen zijn bij de hoogste belasting (piek momenten) zal je in de echte wereld het meeste terug moeten verdienen met een terug leververgoeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:04:
[...]

Niet! :P
Zie ook mijn opmerking hierboven, is puur uit interesse.

[...]

De AC kabel voor de omvormer moet nog aangelegd worden dus betreft inderdaad een nieuw te kopen kabel.

En er is meer dan alleen de TVT, als iets veiliger wordt of meer marge krijgt door dikkere aders te gebruiken mag dat best wat meer kosten wat mij betreft.

Het valt me op dat het bij duurzame energie heel vaak over terugverdien tijd gaat waar dat bij andere zaken niet speelt, het gaat mij meer om de kosten te verlagen dan ook echt alles terug te verdienen.

[...]
duurzaamheid is vaak ook een besparing, die besparing samen met de kosten omzetten in een kosten-baten plaatje is niet alleen logisch maar zelfs noodzakelijk. die zelfde financiele middelen kunnen immers elders wellicht een grotere impact hebben. Bij proeftuinen etc is er een maatschapelijk belang om mensen ermee in aanraking te laten komen zodat techniek en markt zich kunnen ontwikkelen. hierbij wordt er veel geld bij gelegd om het dus op de radar te krijgen. dat is nu niet aan de hand.
Dus kijken naar de tvt is gewoon noodzakelijk om een goede beslissing te kunnen nemen.
Van die zelfde euro's kan je immers prima tochtstrippen, D-WTW, bomen in een bos verweg of ander voedsel kopen.

Meer koper/materiaal gebruiken dan nodig is natuurlijk ook niet perse duurzamer.
Het grootste verlies is natuurlijk op piek momenten, dat zijn de momenten dat er straks zonnepaneelparken uitgezet gaan worden. terwijl de concument zijn hoofd breekt over leidingverliezen van een paar panelen ;)
https://www.gelderlander....n-met-stroomnet~a26b9395/
Een dikkere kabel kan bij jou thuis voorkomen dat de omvormer uitgaat vanwegen een te hoge netspanning, hem daarom willen plaatsen is niets mis mee. Maar ik denk niet dat het duurzaamheids argument opgaat (ik ga er even vanuit dat je mede dit bedoeld) ;)
het gaat mij meer om de kosten te verlagen dan ook echt alles terug te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
[...]

Een maatje groter neerleggen bij een nieuwe plaatsing en dus eigenlijk alleen het prijsverschil betalen als extra investring kan je nog wel eens terug verdienen.
volgens mij gaat dat voornamelijk op als je met een dikkere kabel kunt voorkomen dat de omvormer uitschakelt ivm overspanning, op de piekmomenten. Als de kabel erg lang is en je installatie groot, kan het best een paar volt schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:31:
[...]

volgens mij gaat dat voornamelijk op als je met een dikkere kabel kunt voorkomen dat de omvormer uitschakelt ivm overspanning, op de piekmomenten. Als de kabel erg lang is en je installatie groot, kan het best een paar volt schelen.
in die berekening niet, maar dat is idd een motivatie om wel dikker te plaatsen (zie ook mijn reactie hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:29:
[...]

duurzaamheid is vaak ook een besparing, die besparing samen met de kosten omzetten in een kosten-baten plaatje is niet alleen logisch maar zelfs noodzakelijk. die zelfde financiele middelen kunnen immers elders wellicht een grotere impact hebben. Bij proeftuinen etc is er een maatschapelijk belang om mensen ermee in aanraking te laten komen zodat techniek en markt zich kunnen ontwikkelen. hierbij wordt er veel geld bij gelegd om het dus op de radar te krijgen. dat is nu niet aan de hand.
Dus kijken naar de tvt is gewoon noodzakelijk om een goede beslissing te kunnen nemen.
Van die zelfde euro's kan je immers prima tochtstrippen, D-WTW, bomen in een bos verweg of ander voedsel kopen.
Maar dat geldt voor alles, de meeste mensen kunnen ook prima toe met een kleine auto met kleine motor als je gaat kijken naar duurzaamheid, toch kiezen veel voor een grote met sterke motor vanwege zaken als comfoor, rijgenot, uitstraling, etc.

Voor projecten met gemeenschapsgeld opgezet ben ik het met je eens maar in een privé situatie een installatie laten plaatsen hoeft niet puur om tvt te gaan imo.
Ik denk dat een gemiddeld huishouden meer op andere vlakken kan besparen dan zich blind te staren op tvt van duurzame installaties.
Meer koper/materiaal gebruiken dan nodig is natuurlijk ook niet perse duurzamer.
Het grootste verlies is natuurlijk op piek momenten, dat zijn de momenten dat er straks zonnepaneelparken uitgezet gaan worden. terwijl de concument zijn hoofd breekt over leidingverliezen van een paar panelen ;)
https://www.gelderlander....n-met-stroomnet~a26b9395/
Een dikkere kabel kan bij jou thuis voorkomen dat de omvormer uitgaat vanwegen een te hoge netspanning, hem daarom willen plaatsen is niets mis mee. Maar ik denk niet dat het duurzaamheids argument opgaat (ik ga er even vanuit dat je mede dit bedoeld) ;)
[...]
Ik snap niet helemaal wat je met het duurzaamheids argument bedoelt?
Dat was niet mijn insteek voor de dikkere kabel, en dat een omvormer zichzelf uitzet bij een dunne kabel wist ik niet, maar goed om te weten. (y)

Ik dacht meer aan veiligheid bij teveel stroom op een dunne kabel en om voorbereid te zijn op de toekomst omdat ik nog niet weet wat er op het dak gaat komen, dan zit ik met 6mm2 altijd goed. :)
Dat dat een paar euro meer kost boeit me dan echt weinig.
Als ik er nu 2,5mm2 in leg en dat blijkt dan toch niet genoeg dan heb ik er echt geen zin in het opnieuw te doen terwijl als er 6mm2 in ligt en achteraf blijkt 2,5mm2 ruim voldoende te zijn dan lig ik er echt geen moment wakker van dat ik had kunnen besparen op die kabel. :P
Zo ga ik ook een 5 aderige kabel plaatsen terwijl het goed kan zijn dat het geen 3-fase omvormer wordt maar een 1-fase. Flexibiliteit vind ik nu belangrijker dan de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-08 15:06
Als je de keuze hebt tussen zolder of garage, plaats de omvormer dan in de garage.
Wordt je in de zomer niet om 5 uur wakker gemaakt door een tikkende omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
@Vliegvlug Een omvormer altijd ergens hangen waar je hem niet hoort. De meeste tikken nogal bij in/uitschakelen. En als je de kabel nog moet leggen altijd een dikkere pakken dan strikt noodakelijk. Het prijsverschil is minimaal, de verliezen zijn minder en als je last hebt van een hoge netspanning zal hij minder snel uitschakelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:46:

Ik snap niet helemaal wat je met het duurzaamheids argument bedoelt?
ik dacht dat je daar op doelde. in de trant van geld is niet het belangrijkste, het is zonde om de energie weg te gooien, heb ik dus verkeerd begrepen.
Dat was niet mijn insteek voor de dikkere kabel, en dat een omvormer zichzelf uitzet bij een dunne kabel wist ik niet, maar goed om te weten. (y)
3 fase verkleind die kans nog meer. over welk formaat zonnepark hebben we het hier eigenlijk?
Ik dacht meer aan veiligheid bij teveel stroom op een dunne kabel en om voorbereid te zijn op de toekomst omdat ik nog niet weet wat er op het dak gaat komen, dan zit ik met 6mm2 altijd goed. :)
Dat dat een paar euro meer kost boeit me dan echt weinig.
Als ik er nu 2,5mm2 in leg en dat blijkt dan toch niet genoeg dan heb ik er echt geen zin in het opnieuw te doen terwijl als er 6mm2 in ligt en achteraf blijkt 2,5mm2 ruim voldoende te zijn dan lig ik er echt geen
Waarom zou het ineens niet voldoende blijken? dat kan je gewoon uitrekenen, dat hoef je niet te gokken.
Flexibiliteit vind ik nu belangrijker dan de kosten.
Verstandig, flexibiliteit behouden is handig met een snel veranderend speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

SCO89 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:49:
Als je de keuze hebt tussen zolder of garage, plaats de omvormer dan in de garage.
Wordt je in de zomer niet om 5 uur wakker gemaakt door een tikkende omvormer.
redwing schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:00:
@Vliegvlug Een omvormer altijd ergens hangen waar je hem niet hoort. De meeste tikken nogal bij in/uitschakelen.
En weer wat geleerd!
Was me onbekend dat ze tikken maar goed om rekening mee te houden.

Ik heb nu al last van tikken op de vliering uit de hoek waar de CV rookgafafvoerbuizen en ventilatiebuizen lopen. Ben er nog niet achter wat het is, maar een extra tik er bij zit ik natuurlijk niet op te wachten ;)

Een derde reden voor garage plaatsing dus. (y)
En als je de kabel nog moet leggen altijd een dikkere pakken dan strikt noodakelijk. Het prijsverschil is minimaal, de verliezen zijn minder en als je last hebt van een hoge netspanning zal hij minder snel uitschakelen.
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:05:
[...]

ik dacht dat je daar op doelde. in de trant van geld is niet het belangrijkste, het is zonde om de energie weg te gooien, heb ik dus verkeerd begrepen.
Ah, op die manier.
Daar had ik niet aan gedacht nee.
[...]

3 fase verkleind die kans nog meer. over welk formaat zonnepark hebben we het hier eigenlijk?
Dat weet ik nog niet eigenlijk, een park zal het sowieso niet worden, betreft een gewoon rijtjeshuis :P

Ik wil er binnenkort nog een apart topic over maken welke panelen en hoeveel er in mijn situatie zouden kunnen en handig zijn.
Maar de schatting van de energie advies man die naar isolatiemogelijkheden kwam kijken was dacht ik iets van 18 stuks max.
[...]

Waarom zou het ineens niet voldoende blijken? dat kan je gewoon uitrekenen, dat hoef je niet te gokken.
Omdat ik nu nog geen idee heb wat er voor een installatie er gaat komen is uitrekenen lastig ;)
[...]

Verstandig, flexibiliteit behouden is handig met een snel veranderend speelveld.
Doel je daarbij op uitbreidingen van een installatie achteraf of toekomstige technieken?

Ik ben wel benieuwd welke zaken ik nog meer zodanig kan aanleggen dat ze flexibel zijn naar de toekomst toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:47:
[...]

Ah, op die manier.
Daar had ik niet aan gedacht nee.

[...]

Dat weet ik nog niet eigenlijk, een park zal het sowieso niet worden, betreft een gewoon rijtjeshuis :P

Ik wil er binnenkort nog een apart topic over maken welke panelen en hoeveel er in mijn situatie zouden kunnen en handig zijn.
Maar de schatting van de energie advies man die naar isolatiemogelijkheden kwam kijken was dacht ik iets van 18 stuks max.

[...]

Omdat ik nu nog geen idee heb wat er voor een installatie er gaat komen is uitrekenen lastig ;)

[...]

Doel je daarbij op uitbreidingen van een installatie achteraf of toekomstige technieken?

Ik ben wel benieuwd welke zaken ik nog meer zodanig kan aanleggen dat ze flexibel zijn naar de toekomst toe.
Ik doel op meer dan alleen dat, panelen zijn verslavend, kan je maar beter al rekening mee houden :9
Maar vooral je zit voor het financiele plaatje ook nog vast aan wat ze in denhaag verzinnen. En gezien ze zeker op dit onderwerp niet de gewoonte hebben om dingen ver vooruit te plannen en te vertellen. zijn veranderingen nogal plotseling en is flexibiliteit handig om te hebben.

Uitbreidingen (of vervanging) van de zonnepanelen in de toekomst, (dus meer vermogen door dezelfde kabel) denk aan een loze leiding , utp kabeltje om een alternatief te hebben voor wifi. maar ook bv de mogelijkheid van thuisaccu, die zal in jouw geval ernaast komen te hangen gok ik. Dus niet zo zeer beperkt tot de zonnepanelen alleen. :)

En denk nu niet dat het toch niet gaat kriebelen aangezien 18 stuks meer dan zat is.. Dat dacht ik ook met 48 stuks ;) Het ging na een maand al kriebelen. tot nu toe nog steeds weten te onderdrukken, maar zolang er dak vrij is blijft de kriebel........ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

Vrienden van mij hebben twee aansluitingen. Voor het gemak noem ik ze even huisnummer 1 en huisnummer 2. De postcodes zijn gelijk. Huis 1 heeft 1x 35A en huis 2 heeft 3x 25A.
Op huisnummer twee wordt jaarlijks naar schatting tussen de 9 en 10 MWh teruggeleverd. Op huisnummer 1 (hoofdverblijf) komen flinke grootverbruikers, zoals een sauna, jacuzzi en warmtepomp. Als je de twee aansluitingen wil samenvoegen, ontkom je er niet aan om te verzwaren naar 3x35. Maar als je het als twee aansluitingen laat, heeft huis 2 een flinke overproductie en huis 1 moet stroom inkopen.

Een thuisbatterij is naar schatting niet terugverdiend in 10 jaar, dus momenteel niet interessant. Zijn er nog andere mogelijkheden? Het woord PostCodeRoos is in dit topic (en vorig deel) niet gevallen. Kun je daarmee 1 op 1 je energie verkopen naar de andere aansluiting?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

timovd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:04:
Vrienden van mij hebben twee aansluitingen. Voor het gemak noem ik ze even huisnummer 1 en huisnummer 2. De postcodes zijn gelijk. Huis 1 heeft 1x 35A en huis 2 heeft 3x 25A.
Op huisnummer twee wordt jaarlijks naar schatting tussen de 9 en 10 kWh teruggeleverd. Op huisnummer 1 (hoofdverblijf) komen flinke grootverbruikers, zoals een sauna, jacuzzi en warmtepomp. Als je de twee aansluitingen wil samenvoegen, ontkom je er niet aan om te verzwaren naar 3x35. Maar als je het als twee aansluitingen laat, heeft huis 2 een flinke overproductie en huis 1 moet stroom inkopen.

Een thuisbatterij is naar schatting niet terugverdiend in 10 jaar, dus momenteel niet interessant. Zijn er nog andere mogelijkheden? Het woord PostCodeRoos is in dit topic (en vorig deel) niet gevallen. Kun je daarmee 1 op 1 je energie verkopen naar de andere aansluiting?
volgens mij werkt postcoderoos alleen bij grote aansluitingen groter dan 3x80A.

als het 2 woonhuizen zijn dan is de aansluiting gratis, je krijgt zelfs geld toe (korting ode) dus dan niet veranderen, of die 1x35 ook naar 3x25. als t n huis en n niet woonhuis is, is t weer anders

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 17-11-2020 14:36 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Andre1973, dus echt bedoeld voor agrarische bedrijven e.d. ?
Met een 3x35A ben je van een hoop gedoe af, maar is dat de bijna 30,- per maand waard?
(aansluiting wordt 50,- per maand duurder, maar één aansluiting van 20,- per maand gaat er uit bij Liander)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Op huisnummer twee wordt jaarlijks naar schatting tussen de 9 en 10 kWh teruggeleverd.
Dat is nou niet echt spectaculair te noemen ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag oops! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op huisnummer twee wordt jaarlijks naar schatting tussen de 9 en 10 MWh teruggeleverd. Op huisnummer 1 (hoofdverblijf) komen flinke grootverbruikers, zoals een sauna, jacuzzi en warmtepomp. Als je de twee aansluitingen wil samenvoegen, ontkom je er niet aan om te verzwaren naar 3x35. Maar als je het als twee aansluitingen laat, heeft huis 2 een flinke overproductie en huis 1 moet stroom inkopen.

Zet je toch de omvormer op de andere aansluiting....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:47:
[...]

Zet je toch de omvormer op de andere aansluiting....
Dat kan wel, maar ik verwacht niet dat de andere aansluiting het veel meer gaat verbruiken dan het "hoofdverblijf".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:49:
[...]

Dat kan wel, maar ik verwacht niet dat de andere aansluiting het veel meer gaat verbruiken dan het "hoofdverblijf".
Zo verdelen dat beide aansluitingen niks meer verbruiken, desnoods met twee omvormers of drie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:27
Proton_ schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:33:

Als je hier verder mee wil, wellicht een nieuw topic starten.
voila
APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182

Ok, dus het maakt niet uit voor de totale kabellengte waar je de omvormer hangt. Bij gelijke diktes is het verlies recht evenredig met het kwadraat v.d. stroomsterkte. De stroomsterkte is afhankelijk van je panelen en met welke spanning het systeem werkt. Stel je panelen wekken 3000 W op en je omvormer werkt op 400 V (DC). Dan is de stroom 7.5 A (DC). Tussen de omvormer en je meter loopt dan 3000 W / 220 V (AC) = 13.6 A (AC). effectief. (even gerekend met puur ohmse belasting).

Koper heeft een soortelijke weerstand van ongeveer 1.68*10^-8 Ωm.
Per meter DC draad van 6 mm2 heb je dan een weerstand van 0.0028 Ω.
Per meter AC draad van 2.5 mm2: 0.00672 Ω.

Verlies DC draad per meter: 7.5 * 7.5 * 0.0028 = 0.16 W
Verlies AC draad per meter: 13.6 * 13.6 * 0.00672 = 1.24 W

N.B. 7 m kabel is 14 m draad:
Verlies 7m DC kabel: 2.24 W
Verlies 7m AC kabel: 17.36 W

Peanuts als je het mij vraagt. Stel dat je in een jaar 3000 kWh opwekt, dan gaan maar enkele tientallen kWh verloren in de kabels. Ik zou me eerder zorgen maken om de veiligheid. De DC kabel is niet gezekerd en kun je zonder schakelaar niet afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Martin7182

Dank voor de uitgebreide berekening, dan hoef ik me over die lengtes inderdaad niet heel druk te maken.

Wat betreft jouw opmerking over de veiligheid van zo’n lange DC kabel; zou jij dan adviseren om een werkschakelaar op de vliering te plaatsen zodat je het grootste gedeelte van de DC kabel tenminste kan afschakelen indien nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Geen dank @Vliegvlug Ik ben niet in de positie om advies uit te brengen, maar zelf zou ik zeker een werkschakelaar ertussen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Martin7182 Dan ga ik een DC werkschakelaar op de vliering aanleggen want het is niet alleen handig om later af te schakelen maar biedt mij ook de mogelijkheid om alvast DC kabels in de centrale schacht van mijn huis aan te leggen.
De installatie van de zonnepanelen op het dak wil ik niet zelf gaan doen maar als ik alles al zoveel mogelijk kan voorbereiden scheelt dat de installateur weer tijd en mij weer geld ;)

Die kan dan simpelweg de zonnepanelen boven op de werkschakelaar aansluiten en de omvormer beneden op de DC en AC kabels die in de schuur klaar liggen.

Zijn er nog specifieke eisen aan DC kabels anders dan dat het 6mm2 moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:21:
@Martin7182 Dan ga ik een DC werkschakelaar op de vliering aanleggen want het is niet alleen handig om later af te schakelen maar biedt mij ook de mogelijkheid om alvast DC kabels in de centrale schacht van mijn huis aan te leggen.
De installatie van de zonnepanelen op het dak wil ik niet zelf gaan doen maar als ik alles al zoveel mogelijk kan voorbereiden scheelt dat de installateur weer tijd en mij weer geld ;)

Die kan dan simpelweg de zonnepanelen boven op de werkschakelaar aansluiten en de omvormer beneden op de DC en AC kabels die in de schuur klaar liggen.

ja, ze moeten er uiteraard voor geschikt zijn, dubbel geisoleerd als het vrij op het dak ligt etc. daarnaast ben ik van mening dat ze voor de duidelijkheid een afwijkend uiterlijk moeten hebben. dus geen standaard grijze "grond" kabel van de gamma

ik heb zelf deze, maar je kan ook een rolletje kopen op ebay ofzo
https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/solar-kabel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:21:

Die werkschakelaar hoeft helemaal niet. Je kunt ook op zolder gewoon een paar MC-4 connectoren in de kabel maken (maar LET OP: die mag je dus NOOIT onder belasting afschakelen).
Als je overdag daar de verbinding wil verbreken onderbreek je eerst de stroom door op je omvormer de DC lastscheider om te zetten. Daarna kun je veilig op zolder de MC-4 connectoren loshalen. Zo zit het hier ook, omdat de panelen al bij het maken van het dak op het dak zijn gelegd en er toen binnen nog niets was om ze op aan te sluiten.

Over die DC kabels. Koop gewoon PV kabel. Die voldoet aan de eisen (dubbel geisoleerd, bestand tegen 1000V etc).
En zolang je maar een enkele string hebt, is ook 4mm2 al zat. Dat is namelijk ook de kabel die aan de panelen zit, en meer dan voldoende voor die 10A piek die er kan lopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:27:
[...]

ja, ze moeten er uiteraard voor geschikt zijn, dubbel geisoleerd als het vrij op het dak ligt etc. daarnaast ben ik van mening dat ze voor de duidelijkheid een afwijkend uiterlijk moeten hebben. dus geen standaard grijze "grond" kabel van de gamma

ik heb zelf deze, maar je kan ook een rolletje kopen op ebay ofzo
https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/solar-kabel/
Goede tip dat van die afwijkende kleur. Tenminste de rode dan, die zwarte vind ik niet zo afwijkend ;)
Maar als je ze beiden naar de omvormer ziet lopen is het duidelijk genoeg natuurlijk.

Zag op het plaatje dat het ‘stranded’ kabel is en niet massief dus dat is ook nog een verschil met AC kabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:28:
[...]

Die werkschakelaar hoeft helemaal niet. Je kunt ook op zolder gewoon een paar MC-4 connectoren in de kabel maken (maar LET OP: die mag je dus NOOIT onder belasting afschakelen).
Als je overdag daar de verbinding wil verbreken onderbreek je eerst de stroom door op je omvormer de DC lastscheider om te zetten. Daarna kun je veilig op zolder de MC-4 connectoren loshalen. Zo zit het hier ook, omdat de panelen al bij het maken van het dak op het dak zijn gelegd en er toen binnen nog niets was om ze op aan te sluiten.
Opzich een prima oplossing maar ik zou zeker deze connectoren op warmte ontwikkeling controleren. Een smeltende connector op het dak bij een opdak systeem is vooral vervelend 1 in huis kan afhankelijk van de uitvoering anders aflopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:33:
[...]

Goede tip dat van die afwijkende kleur. Tenminste de rode dan, die zwarte vind ik niet zo afwijkend ;)
Maar als je ze beiden naar de omvormer ziet lopen is het duidelijk genoeg natuurlijk.

Zag op het plaatje dat het ‘stranded’ kabel is en niet massief dus dat is ook nog een verschil met AC kabel :)
Uiterlijk is meer dan alleen kleur en omdat solar kabel met dit uiterlijk de standaard is zal het wel worden herkend. dat is meer het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:28:
[...]

Bij mij moet het nog aangelegd worden dus zit niet met een beperking van een bestaande situatie.
Dan vind ik een werkschakelaar wel netter en praktischer dan losse connectoren die je één voor één moet ontkoppelen en die ook nog eens de beperking hebben dat je ze niet onder belasting mag afschakelen.
Over die DC kabels. Koop gewoon PV kabel. Die voldoet aan de eisen (dubbel geisoleerd, bestand tegen 1000V etc).
En zolang je maar een enkele string hebt, is ook 4mm2 al zat. Dat is namelijk ook de kabel die aan de panelen zit, en meer dan voldoende voor die 10A piek die er kan lopen.
Ik weet nog niet hoeveel strings maar vermoed 2 stuks als ik zowel voor als achter panelen wil laten leggen.
Maar is het aantal relevant, want gaan die strings niet onafhankelijk van elkaar door de schacht naar de omvormer in de garage? Ze zitten toch niet boven bij elkaar gebonden tot een + en nul kabel richting de garage?

De dikte van de kabel wordt toch bepaald door de lengte en het aantal panelen dat op één string zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 17-11-2020 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:41:
[...]

Bij mij moet het nog aangelegd worden dus zit niet met een beperking van een bestaande situatie.
Dan vind ik een werkschakelaar wel netter en praktischer dan losse connectoren die je één voor één moet ontkoppelen en die ook nog eens de beperking hebben dat je ze niet onder belasting mag afschakelen.

[...]

Ik weet nog niet hoeveel strings maar vermoed 2 stuks als ik zowel voor als achter panelen wil laten leggen.
Maar is het aantal relevant, want gaan die strings niet onafhankelijk van elkaar door de schacht naar de omvormer in de garage? Ze zitten toch niet boven bij elkaar gebonden tot een + en nul kabel richting de garage?
Een werk schakelaar is het kwetsbaarste punt in de hele industrie. Sneuvelen bij bosjes en geven grote spanningsval en dus warmte ontwikkeling.
Daarbij moeten het voor DC toch wel speciale schakelaars zijn want ik denk dat je grote knal en steek vlam uit de schakelaar ziet komen als je hem omdraait.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@reneeke1970 Ik weet dat je voor gelijkstroom een ander soort schakelaar nodig hebt dan voor wisselstroom vanwege de grotere afstand die de vlamboog kan overbruggen, maar goed punt dat ik nog moet kijken hoe duur die dingen eigenlijk zijn.

En wat is jouw ervaring in de industrie daarmee? Is dat wanneer ze regelmatig gebruikt worden?
Bij mij zal dat natuurlijk zelden zijn.
En is de spanningsval wezenlijk anders dan bij connectoren? Zo’n schakelaar zal toch ook aan normen voor veiligheid moeten voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36

Pinobigbird

doesn't share food!

De DC-schakelaar zit toch op de omvormer zelf? Waar wil je dan nog een DC-werkschakelaar hebben?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:53:
@reneeke1970 Ik weet dat je voor gelijkstroom een ander soort schakelaar nodig hebt dan voor wisselstroom vanwege de grotere afstand die de vlamboog kan overbruggen, maar goed punt dat ik nog moet kijken hoe duur die dingen eigenlijk zijn.

En wat is jouw ervaring in de industrie daarmee? Is dat wanneer ze regelmatig gebruikt worden?
Bij mij zal dat natuurlijk zelden zijn.
En is de spanningsval wezenlijk anders dan bij connectoren? Zo’n schakelaar zal toch ook aan normen voor veiligheid moeten voldoen.
Op mijn werk een vijftig in de centrale zitten, het begint met weerstand op contacten zodat er onderling over de fasen stroom verschil ontstaat. Soms tript later de automaat. Soms komen motoren niet meer op gang. Soms vinden we uit gefikte behuizingen. Twee tot drie per jaar moeten we vervangen. En nee ze worden zelden gebruikt, denk dat dat juist de corrosie op de contacten geeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Pinobigbird schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:55:
De DC-schakelaar zit toch op de omvormer zelf? Waar wil je dan nog een DC-werkschakelaar hebben?
Om de DC kabels die van boven naar beneden door de woning lopen spanningsvrij te kunnen maken indien dat nodig/wenselijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:01:
[...]

Op mijn werk een vijftig in de centrale zitten, het begint met weerstand op contacten zodat er onderling over de fasen stroom verschil ontstaat. Soms tript later de automaat. Soms komen motoren niet meer op gang. Soms vinden we uit gefikte behuizingen. Twee tot drie per jaar moeten we vervangen. En nee ze worden zelden gebruikt, denk dat dat juist de corrosie op de contacten geeft.
Fasen klinkt als AC.
Weet er alleen te weinig van om te weten of dat voor DC ook een issue is.

Je hebt het over corrosie, staan die schakelaars buiten in kasten of in vochtige ruimtes?
Mijn vliering is niet vochtig dus zou er geen corrosie moeten op treden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:07:
[...]

Fasen klinkt als AC.
Weet er alleen te weinig van om te weten of dat voor DC ook een issue is.

Je hebt het over corrosie, staan die schakelaars buiten in kasten of in vochtige ruimtes?
Mijn vliering is niet vochtig dus zou er geen corrosie moeten op treden lijkt me.
Zowel buiten als binnen in verwarmde schakel ruimte geeft problemen.
Dc is nog erger dan ac.
Ik durf zon ding niet te plaatsen, ik durf wel twee mc4 stekkers snel uit elkaar te trekken, klein plopje en klaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:51:
[...]

Zo verdelen dat beide aansluitingen niks meer verbruiken, desnoods met twee omvormers of drie
Dat wordt flink gokken, dus liever ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:28:
[...]

Zowel buiten als binnen in verwarmde schakel ruimte geeft problemen.
Dc is nog erger dan ac.
Ik durf zon ding niet te plaatsen, ik durf wel twee mc4 stekkers snel uit elkaar te trekken, klein plopje en klaar....
Bij 22 panelen in 1 string wil je dat echt niet. En bovendien geeft dat "plopje" een beschadiging op het contactvlak van je connectoren, waar je dat nou net niet wilt.
Waarom niet gewoon eerst even de DC lastscheider op de omvormer uitzetten?
Edit: Correctie: SMA schrijft voor om bij uitschakelen eerst de AC-kant uit te schakelen, en daarna pas de DC lastscheider.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2020 09:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:41:
[...]

De dikte van de kabel wordt toch bepaald door de lengte en het aantal panelen dat op één string zit?
Dat eerste hangt van je systeem af; met SolarEdge kun je alle panelen(+optimisers) in 1 lange string opnemen, tot een bepaald maximum. Andere omvormers ondersteunen soms twee aparte strings.

De dikte van de kabel heeft te maken met de stroom die erdoor loopt en is niet afhankelijk van het aantal panelen in de string. Met meer panelen stijgt doorgaans alleen de spanning, maar niet de stroom. SolarEdge is weer een uitzondering; die werkt met een vaste spanning (400 V DC voor 1-fase AC aansluiting). Dus in dat geval betekent meer panelen meer stroom. Maar meer dan 15 A loopt er niet, dus is 4 mm2 ruim voldoende in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Vliegvlug
[...] En hoe druk maak je je over de leiding verliezen van de grootverbruikers in huis :+
maar in die berekeningen gaat men meestal uit van salderen. gezien de grootste verliezen zijn bij de hoogste belasting (piek momenten) zal je in de echte wereld het meeste terug moeten verdienen met een terug leververgoeding ;)
Dat is niet het enige punt. De NEN1010 vraagt tegenwoordig voor solarbedrijf dikkere bedrading dan wat voor andere bedrading opgegeven word. Omdat de belasting niet kortstondig hoog maar vaak langdurig tegen de grens is. Ik heb Infrarood foto's van bedrading in een muur die 1uur met 3kW was belast. Heel erg goed te zien... Dus dikker is ook duidelijk veiliger.
Voor 1fase is 4mm2 meestal wel genoeg. (<=5kVA (+/-7k5Wp)) Voor 3fase is 2,5mm2 meestal genoeg. (<=10kVA (+/-15kWp) ) Als je de draden goed markeert kan je bij 5aderige kabel op 1fase-gebruik de nul en fase dubbelen, wel afzekeren alsof de draden enkel zijn! En met aardlek. Ik zou het op deze manier doen, maar er zijn vast mensen die zeggen dat het volgens de NEN1010 niet zou mogen. Ik denk dat het veiliger is en dus wel mag.

p.s. kennen jullie deze? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Kan afschakelen ook helpen voorkomen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Één eigenaar? Trek een kabel van de ene meterkast naar de andere en koppel de 1x 35A af. Wel houden...
Eventueel als nodig pieken vanaf de 1x35A en ook teruglevering regelen. Zie ook het eigen verbruik topic.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:58:
[...] Bij 22 panelen in 1 string wil je dat echt niet. En bovendien geeft dat "plopje" een beschadiging op het contactvlak van je connectoren, waar je dat nou net niet wilt.
Waarom niet gewoon eerst even de DC lastscheider op de omvormer uitzetten?
Nog beter, de AC van de omvormer, dan loopt er geen stroom meer, en dan de MC4 los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57
Hmm blauwe lampje SolarEdge is sinds vandaag uit. Volgens de router is hij wel verbonden. Iemand een idee wat dat kan zijn? Geeft dat blauwe lampje weer of er internet is, of dat er connectie is met SolarEdge, want dan kan de fout ook daar liggen.

Edit: Ah storing bij SolarEdge dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 18-11-2020 08:42 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

onetime schreef op woensdag 18 november 2020 @ 03:12:
[...]

Één eigenaar? Trek een kabel van de ene meterkast naar de andere en koppel de 1x 35A af. Wel houden...
Eventueel als nodig pieken vanaf de 1x35A en ook teruglevering regelen. Zie ook het eigen verbruik topic.
Er komt waarschijnlijk een mantelbuis tussen de twee meterkasten. Moet dan de hoofdschakelaar afgekoppeld worden en verbonden worden met de andere meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@timovd Ik zou de afgaande kant van de hoofdschakelaar afkoppelen en ipv die draden de kabel vanaf de andere meterkast aansluiten op het verdeel blok in die groepenkast. [/oftopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een vraagje over wat nu wel/niet kan over 1 fase qua vermogen aan PV. Ik lees hier vaak dat je tot 5 kW op 1 fase kan (dat zie ik bv ook in sunny design) maar hoe werkt dat dan? Ga je dan uit van een 1x35A aansluiting? Wat is de max bij 3x25A op 1 fase?

1 van de buren hier heeft 14x300 = 4,2 kWp op het dak vanuit de bouw en in gunstige omstandigheden zal hij ook vast in de buurt van dat vermogen kunnen komen wat boven de 16 A uit zal komen. Ik heb niet hoger dan 238 V gemeten op de fases op een zonnige dag en relatief lage temperatuur afgelopen zomer/voorjaar dus geeft dat dan geen issues?

Het zou kunnen dat het bij hem al over meerdere fases verdeeld is, dat zie ik zaterdag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Ninjetsu NL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:16:
[...]

Van de ene noob naar de andere, voor zover ik het begrijp kan je dan de omvormer verdelen over de fases waardoor je hoger kunt gaan qua vermogen op de omvormer! :) Dit geldt uiteraard alleen voor de 3-fase.
Dit artikel ondersteunt mijn uitleg: https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/ maar toch de waarschuwing dat dit is hoe ik het begrijp, het is niet perse de waarheid O-)
@Termy heb even mijn zelfde vraag en wat ik gevonden heb gequote, de discussie daaronder is wellicht ook nog interessant voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

staat ook gewoon in de TS ;) en dat dan incl handige tabel

lezen vanaf het kopje Separate groep

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 18-11-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

:$

Juist ja. Dus in mijn geval gaat het goed want ik heb 3xQS1 =3600 W wat binnen de 3680 W valt voor 1 fase bij 3x25A, maar die buur zal dus 7xYC600 hebben (of een mix met QS1's maar ik gok van niet) voor 4200 W en dat valt dus eigenlijk buiten de regels als het op 1 fase zit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Tenzij hij het over 2 omvormers op 2 groepen heeft verdeeld. (die wel op dezelfde fase zitten) . Want je blijft totaal ruim onder de 25A, en met 2 omvormers op afzonderlijke 16A groepen is de selectiviteit ook geregeld.

Hij kan natuurlijk ook een 4200W omvormer op een 16A groep hebben aangesloten. Dat blijkt in de praktijk ook prima te kunnen. Of 4200W op een 3600W omvormer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

exroosje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:43:
Tenzij hij het over 2 omvormers op 2 groepen heeft verdeeld. (die wel op dezelfde fase zitten) . Want je blijft totaal ruim onder de 25A, en met 2 omvormers op afzonderlijke 16A groepen is de selectiviteit ook geregeld.

Hij kan natuurlijk ook een 4200W omvormer op een 16A groep hebben aangesloten. Dat blijkt in de praktijk ook prima te kunnen. Of 4200W op een 3600W omvormer....
Misschien dat het over 2 groepen verdeeld is maar het is iig niet 1 omvormer. Vanuit de bouw is hier alles met APS microomvormers gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:01
Termy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:58:
:$

Juist ja. Dus in mijn geval gaat het goed want ik heb 3xQS1 =3600 W wat binnen de 3680 W valt voor 1 fase bij 3x25A, maar die buur zal dus 7xYC600 hebben (of een mix met QS1's maar ik gok van niet) voor 4200 W en dat valt dus eigenlijk buiten de regels als het op 1 fase zit.
Grofweg dus 1,13 x 16A automaat waarde, dan mag die niet uitschakelen binnen een uur.
Dat je zo lang maximaal zit, dan moet je de Wp behoorlijk boven de max van de APS zetten wil je dat halen.
Niet netjes, maar zou me niet verbazen dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21

Praktisch:

Dus ook het praktische is handig, Garage zou altijd mijn voorkeur hebben. 7m meer DC of 7m meer AC dat boeit echt helemaal niets
Even in haken op dit onderwerp.. Ik was vooral benieuwd hoeveel warmte een omvormer creëert. Onze zolder is zomers behoorlijk heet en bovendien het hele jaar zeer stoffig, niet ideaal. Wil hem dan ook beneden direct in de meterkast plaatsen, hier is ruimte voor. Wil in de meterkast een extra ventilatie rooster maken voor de ventilatie. Maar de ruimte ernaast is juist in de zomer lekker koel (incl meterkast) , gaat zo'n omvormer veel warmte genereren of valt dit reuze mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
Hoeveel warmte een omvormer genereert, kun je op verschillende manieren berekenen.

Als je er nog geen hebt hangen, zou je het als volgt kunnen doen.

Stel je neemt een omvormer die 3000W kan leveren met een rendement van 96%.
Dan komt er bij max. vermogen aan warmte vrij: 3000W * (1-96%) = 120 W.
Maar zo in de winter als de zon niet sterk is, bv. 500W * (1-93%) = 35 W (het rendement is een stuk lager bij hele lage vermogens)

[ Voor 10% gewijzigd door WackoH op 18-11-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik lees ook regelmatig mee op dit forum, maar nu heb ik zelf ook een vraag. Ik heb een aantal Panasonic HIT panelen op mijn dak geplaatst en nu heeft een paneel wat raars. Het lijkt alsof er een soort vloeistof/verkleuring in zit en soms is dit zichtbaar in de rechterhoek. Dit lijkt wel willekeurig te gebeuren en deze vloeistof is niet altijd even groot. Het is wel altijd op dezelfde plek, zie bijgevoegde foto.

Ik ben al op dit forum en op het internet aan het speuren gegaan maar heb geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Heeft iemand een suggestie? De panelen zijn splinternieuw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf3w6jkfNHSRtMj0x5Ti0HNChJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jukxP20AuPk9IYyrxyRemvb1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@-SimJoc- Zit er rechts van het paneel iets als een uitblaas van CV of ventilatie?
Op de foto is het net of het hoek rechtsboven juist droog is, en de rest nat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Nee niets, wat je ziet is een afvoer. Er komt geen extra water op dit paneel. Het lijkt met regen erger te zijn, maar dat is niet altijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

-SimJoc- schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:54:
Ik lees ook regelmatig mee op dit forum, maar nu heb ik zelf ook een vraag. Ik heb een aantal Panasonic HIT panelen op mijn dak geplaatst en nu heeft een paneel wat raars. Het lijkt alsof er een soort vloeistof/verkleuring in zit en soms is dit zichtbaar in de rechterhoek. Dit lijkt wel willekeurig te gebeuren en deze vloeistof is niet altijd even groot. Het is wel altijd op dezelfde plek, zie bijgevoegde foto.

Ik ben al op dit forum en op het internet aan het speuren gegaan maar heb geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Heeft iemand een suggestie? De panelen zijn splinternieuw.[Afbeelding]
Met het plaatsen (zeer kort geleden) wellicht over dat paneel geveegd met iets? Want op deze panelen zit een beschermende wax coating. Dat is bedoelt voor transport. Of dit paneel lag bovenop in de pallet(al kan je ze beter verticaal vervoeren) als er een paar dagen goed zon op heeft geschenen smelt dit vanzelf weg. In de winter kan dat wel eens heel lang duren. Het gaat snel weg met warm weer. Maar juist niet met regen.

Heb je een foto van wat verder weg? Lijkt wel scheef te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ApC_IcE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:15:
[...]

Met het plaatsen (zeer kort geleden) wellicht over dat paneel geveegd met iets? Want op deze panelen zit een beschermende wax coating. Dat is bedoelt voor transport. Of dit paneel lag bovenop in de pallet(al kan je ze beter verticaal vervoeren) als er een paar dagen goed zon op heeft geschenen smelt dit vanzelf weg. In de winter kan dat wel eens heel lang duren. Het gaat snel weg met warm weer. Maar juist niet met regen.

Ik denk ook dat dit het is. Met mijn nieuwe panelen zag ik precies hetzelfde en vertelde de installateur ook dat het van het beschermende laagje komt. Inmiddels is dit al verdwenen. Paar goede regenbuien zorgden daar wel voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb afgelopen zomer 8 panelen op een garage geplaatst. Omdat ik de panelen al eerder had dan de garage klaar was, heb ik er 3 in een tijdelijke schans opstelling gehad. Langzaam wordt het minder, maar je ziet nog steeds verschil tussen hoe water zich op de panelen gedraagt (of het water afgestoten of niet.

Maar ik vind het patroon er niet als een veeg uit zien, aar eerder als iets wat door een lcuhtsdtroom wordt veroorzaakt.
Het lijkt me geen hotspot want dan had het zich rond een cel moeten concentreren.
Of een defecte bypass diode want dan was het het geen diagonaal deel van het paneel geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58

Energieleverancier bellen en vragen om over beide aansluitingen te salderen. Als ze het niet willen eens informeren bij een andere leverancier, bijvoorbeeld Engie (ik heb geen aandelen of belang).
Op die manier heb je ze administratief en dus financieel 'gekoppeld' en indien je nu op beide locaties teruggave energiebelasting (500 euro per jaar) hebt dan blijf je dat houden.
Ik ken een voorbeeld waar dit gelukt is, dan is technisch koppelen niet nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
ApC_IcE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:15:
[...]

Panelen liggen wel vaker scheef op het dak al je goed kijkt op woningen, als je bij mij op het dak kijkt lijkt wel een golfbaan de alu richels hebben ze niet goed uitgevlakt met de helling van het dak.er liggen 28 panelen op voor en achter en mooi vlak is het totaal niet,
Ze doen er ook niks tegen als antwoordt krijg je ze werken er niet minder om dan ben je uitgepraat tegen die lui. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Fraai is de plaatsing bij @-SimJoc- sowieso al niet met die twee onderbroken rijen.
Ik wil die krengen niet op over m'n 109 jaar oude dakpannen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski & @timovd Ik vindt een kabel veel betrouwbaarder dan een maas (tegen) in regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
onetime schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:34:
@busscherski & @timovd Ik vindt een kabel veel betrouwbaarder dan een maas (tegen) in regels...
Kan zijn maar een kabel kan altijd nog als de maas niet meer werkt.
Vooralsnog werkt de maas veel beter en kost alleen even een paar telefoontjes.

Voordeel is ook dat je alle capaciteit behoud.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski Administratie kan achteraf "gecorrigeerd" worden, omdat ze een "fout" hebben gemaakt bijvoorbeeld. Als ze alleen de meterstanden hebben kunnen ze niks corrigeren. Mijn advies: hou het in eigen hand. Simpel en niet duur. (ik heb alles er voor in huis)
edit: hoeft echt niet duur te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 18-11-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
onetime schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:43:
@busscherski Administratie kan achteraf "gecorrigeerd" worden, omdat ze een "fout" hebben gemaakt bijvoorbeeld. Als ze alleen de meterstanden hebben kunnen ze niks corrigeren. Mijn advies: hou het in eigen hand. Simpel en niet duur. (ik heb alles er voor in huis)
edit: hoeft echt niet duur te zijn.
Ik weet niet of het echt een 'fout' is en hoe groot de kans op een correctie is.
Daar kan de energieleverancier je meer over vertellen (als je de juiste persoon aan de lijn krijgt).

Was jouw oplossing om beide panden op 1 aansluiting van 3x25A aan te sluiten? Maar dat had toch niet voldoende capaciteit?

Als het toch met een kabel moet lijkt me de enige goede oplossing om de ene aansluiting te vergroten naar 3x25A en dan de boel zo maken dat je de omvormer snachts kunt overschakelen van de ene aansluiting naar de andere om op die manier de juiste opwekking op de juiste meter te krijgen.

Of als er sprake is van meerdere omvormers kan er ook eentje vast staan aangesloten op de aansluiting die het meest verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:34:
Fraai is de plaatsing bij @-SimJoc- sowieso al niet met die twee onderbroken rijen.
Ik wil die krengen niet op over m'n 109 jaar oude dakpannen :+
Nee klopt maar het kon echt niet anders. Oud huis van 1910 met een glooiend onderdak. Ik zou nog een paneel in landscape er tussen kunnen doen, maar ook dan heb ik net geen aansluiting. Ik denk dat het dan nog slechter word.

Bedankt voor de reacties ik denk dat hat dan mogelijk de wax is. Dit paneel is de laatste geplaatste en was de bovenste van de stapel. Zouden alle panelen dit niet moeten hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@busscherski Ik denk dat salderen over 2 aansluitingen eigenlijk niet mag. Hou het simpel.
Ook zijn er maar erg weinig situaties die niet genoeg hebben aan 3x 25A.
Een beetje plannen van hoe je aansluit is meestal genoeg.
In alle gewone huizen die ik tot nu toe heb gezien is 1x 25A zelfs gernoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
onetime schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:09:
@busscherski Ik denk dat salderen over 2 aansluitingen eigenlijk niet mag. Hou het simpel.
Ook zijn er maar erg weinig situaties die niet genoeg hebben aan 3x 25A.
Een beetje plannen van hoe je aansluit is meestal genoeg.
In alle gewone huizen die ik tot nu toe heb gezien is 1x 25A zelfs gernoeg.
Ik denk dat salderen over meerdere aansluitingen wel mag.

Edit: maar na 1 januari 2023 werkt een kabel wellicht toch beter.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 18-11-2020 23:59 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

J.E. Weinor schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:20:
[...]

Panelen liggen wel vaker scheef op het dak al je goed kijkt op woningen, als je bij mij op het dak kijkt lijkt wel een golfbaan de alu richels hebben ze niet goed uitgevlakt met de helling van het dak.er liggen 28 panelen op voor en achter en mooi vlak is het totaal niet,
Ze doen er ook niks tegen als antwoordt krijg je ze werken er niet minder om dan ben je uitgepraat tegen die lui. ;(
Soms is het dak scheef of golvend. Maar daar heb je verstelbare haken voor. Je kan vaak tot 3-5 cm prima opvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Mensen dit al gelezen?
Toch weer onderzoek dat de afschaffing/afbouw van de salderingswet tegenargumenten krijgt.
Zou het dan toch weer afgeschaft worden/ blijven zoals het is?

https://solarmagazine.nl/...9bf328-ff34cfb84b-8746421

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ApC_IcE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:57:
Mensen dit al gelezen?
Toch weer onderzoek dat de afschaffing/afbouw van de salderingswet tegenargumenten krijgt.
Zou het dan toch weer afgeschaft worden/ blijven zoals het is?

https://solarmagazine.nl/...9bf328-ff34cfb84b-8746421
Een overheid kan amper beleid maken voor 1 jaar vooruit, laat staan 10 jaar vooruit. Er is wel iets wat zeker is: de burger met zonnepanelen gaat uiteindelijk weer meer belasting betalen, want daar is de overheid voor: belasting innen. Als er een 'loop' wordt gevonden door de burger, dan ziet de overheid dat als belastingontwijking en dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

GioStyle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:01:
[...]

Een overheid kan amper beleid maken voor 1 jaar vooruit, laat staan 10 jaar vooruit. Er is wel iets wat zeker is: de burger met zonnepanelen gaat uiteindelijk weer meer belasting betalen, want daar is de overheid voor: belasting innen. Als er een 'loop' wordt gevonden door de burger, dan ziet de overheid dat als belastingontwijking en dat kan natuurlijk niet.
Meer belasting betalen?
Of bedoel je minder terugkrijgen? dat is nogal een verschil. :+

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 13:50
Kort vraagje; ik heb een legplan gekregen om 16 panelen op mijn platdak te plaatsen. Hiervan staan 8 op het oosten en 8 op het westen gericht, met 1 omvormer voor de 16 panelen. Dat lijkt me toch niet efficiënt, omdat alles in serie staat en dus zo sterk is als de zwakste schakel? Oftewel de max opbrengst is 16x het paneel dat het minste opbrengt?

Beter lijkt me om álles 1 oriëntatie te geven? Klopt dat? Zuid lijkt mij het meest optimaal?

(Bonusvraag; welke hoek is dan het beste? Zij stellen13 graden voor, maar dat lijkt mij vrij plat?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ApC_IcE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:38:
[...]

Meer belasting betalen?
Of bedoel je minder terugkrijgen? dat is nogal een verschil. :+
Dat is een kwestie van perspectief. Als ik dit jaar €100 aan belasting betaal en volgend jaar €200, dan is het voor mij een belastingverhoging. Jij ziet het misschien als: dit jaar krijg je x aan belastingkorting, waardoor je maar €100 aan belasting betaalt en volgend jaar krijg je x-100 belastingkorting, waardoor je €200 aan belasting betaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Night-Reveller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:43:
Kort vraagje; ik heb een legplan gekregen om 16 panelen op mijn platdak te plaatsen. Hiervan staan 8 op het oosten en 8 op het westen gericht, met 1 omvormer voor de 16 panelen. Dat lijkt me toch niet efficiënt, omdat alles in serie staat en dus zo sterk is als de zwakste schakel? Oftewel de max opbrengst is 16x het paneel dat het minste opbrengt?

Beter lijkt me om álles 1 oriëntatie te geven? Klopt dat? Zuid lijkt mij het meest optimaal?

(Bonusvraag; welke hoek is dan het beste? Zij stellen13 graden voor, maar dat lijkt mij vrij plat?)
Welkom in de wondere wereld van PV :). Zo te zien heb je nog niet de TS gelezen of andere topics met situaties van mensen dus ik raad je sterk aan dat te doen.

In de tussentijd: oost/west (of noord/zuid als dat beter uit komt) op een plat dak omdat je vanwege de lage hoek niet veel verschil in oriëntatie hebt qua opbrengst maar veel minder last van zelf-schaduw hebt en dus veel meer panelen kwijt kan. Ter illustratie: ik heb 12 panelen op mijn (ruwweg) 6x5 plat dak voor 4440 Wp en 1 van mijn buren met 9x5 dak heeft er slechts 14 op zuid. Het levert meer op en je wekt ook nog eens iets beter verdeeld over de dag op wat gunstig is na salderen.

Daarnaast: een stringomvormer kan meerdere trackers hebben en zo dus west en oost gescheiden houden zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

@GioStyle
Als je nou in 1 of andere bananenrepubliek zou wonen dan kan ik me wel vinden in klagen over belasting, maar in 1 van de minst corrupte landen ter wereld waar je aan alle kanten gebruik maakt van dingen die bekostigd worden door belastinggeld is het op z'n minst curieus te noemen om te doen alsof de overheid alleen bestaat om jouw geld af te pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 19-11-2020 10:58 ]

Night-Reveller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:43:

Zou inderdaad liever 25/30 graden zien. Maar dat zal niet in hun container liggen.....
2×8 parallel of apart op eigen mpp is geen enkel probleem

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:03:
[...]

Zou inderdaad liever 25/30 graden zien. Maar dat zal niet in hun container liggen.....
2×8 parallel of apart op eigen mpp is geen enkel probleem
Ik kan me voorstellen waarom je dit zou willen, maar waarom is dit praktisch niet beschikbaar? Is het zo problematisch dit op het gemiddelde dak van huizen te doen dat het eigenlijk geen optie is?

Daarnaast: strikt genomen is je jaaropbrengst hoger bij oost/west hoe platter je gaat. Misschien dat je winteropbrengst wel beter is met grotere hoek zodat je in de winter je warmtepomp aan kan zwengelen maar dan heb je wel het probleem dat de 1e rij oost de 2e rij oost in de schaduw zet in de ochtend, etc. Kan me voorstellen, zonder het verder door te rekenen, dat het uiteindelijk helemaal niet gunstig is op een plat dak met meerdere rijen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

busscherski schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:58:
[...]

Ik denk dat salderen over meerdere aansluitingen wel mag.

Edit: maar na 1 januari 2023 werkt een kabel wellicht toch beter.
Een kabel moet er toch komen. Dus kijken hoe we één aansluiting zo veel mogelijk kunnen belasten gecombineerd met de PV-installatie. Dat wordt waarschijnlijk de aansluiting met "slimme" draaischijfmeter zonder terugdraaiblokkering en met één telwerk. Waarschijnlijk hadden de vorige bewoners een digitale meter geweigerd.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
@reneeke1970

Een zonnepaneel met 30 graden buiten temperatuur levert minder op dan dat het 25 graden is.

Hoe warmer hoe minder, de opbrengst, dit jaar is al aanzienlijk minder in vergelijking met vorig jaar dat kan ik nu al zien terwijl mijn verbruik gelijk ligt.
Dit jaar zaten we met extreme temperaturen dagen wat een nadeel heeft van je opbrengst. het voorjaar was wel weer gunstig.

Vorig jaar kreeg ik 485 euro terug alle kosten waren er af zoals netbeheerkosten etc . ik betaal helemaal niets met een nul op de meter woning geen gas aansluiting meer dus deze kosten heb je ook niet meer.
Het levert mij een besparing op van gemiddeld 2,280 euro op per jaar. ex evt, opbrengst terug levering zonnepanelen.

Het gaat inderdaad om de hellingshoek mijn fout 8)7

[ Voor 111% gewijzigd door J.E. Weinor op 19-11-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@J.E. Weinor een buitentemperatuur van 30 graden heeft niet heel veel te maken met een hellingshoek.

J.E. Weinor schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:49:
@reneeke1970

Een zonnepaneel met 30 graden buiten temperatuur levert minder op dan dat het 25 graden is.

Hoe warmer hoe minder, de opbrengst, dit jaar is al aanzienlijk minder in vergelijking met vorig jaar dat kan ik nu al zien terwijl mijn verbruik gelijk ligt.
Dit jaar zaten we met extreme temperaturen dagen wat een nadeel heeft van je opbrengst. het voorjaar was wel weer gunstig.

Vorig jaar kreeg ik 485 euro terug alle kosten waren er af zoals netbeheerkosten etc . ik betaal helemaal niets met een nul op de meter woning geen gas aansluiting meer dus deze kosten heb je ook niet meer.
Het levert mij een besparing op van gemiddeld 2,280 euro op per jaar. ex evt, opbrengst terug levering zonnepanelen.
Wij hebben het niet over temperatuur maar over graden helling hoek.
Dit jaar minder? Nou dan ben jij toch de grote uitzondering denk ik, iedereen zit vet in de plus dankzij het corona voorjaar

1 PVoutput . Dongen NB

Termy schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ik kan me voorstellen waarom je dit zou willen, maar waarom is dit praktisch niet beschikbaar? Is het zo problematisch dit op het gemiddelde dak van huizen te doen dat het eigenlijk geen optie is?

Daarnaast: strikt genomen is je jaaropbrengst hoger bij oost/west hoe platter je gaat. Misschien dat je winteropbrengst wel beter is met grotere hoek zodat je in de winter je warmtepomp aan kan zwengelen maar dan heb je wel het probleem dat de 1e rij oost de 2e rij oost in de schaduw zet in de ochtend, etc. Kan me voorstellen, zonder het verder door te rekenen, dat het uiteindelijk helemaal niet gunstig is op een plat dak met meerdere rijen.
Het is wel beschikbaar, maar op zuid hebben ze weer 13 graden nodig, dus waarom met twee soorten gaan rijden terwijl je het met eentje ook kunt redden.
Op mijn werk hebben ze veertig panelen gelegd, nog te lui om eind klemmen mee te nemen. Gewoon tussen klem op het eind gebruiken, geen gezicht....

1 PVoutput . Dongen NB

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
Wie kan me verder helpen met een vraag over een DIN kWh meter?
Ik heb een DDS5188 geplaatst om de opbrengst van een setje zonnepanelen op de berging te meten. De kWh-meter die er eerst in zat is er mee opgehouden en functioneerde eerder zoals het moet. In de berging zitten natuurlijk ook stroomverbruikers en de stroom kan dus 2 kanten op lopen. Met de oude kWh-meter was het zo dat als er geen opbrengst van de zonnepanelen was maar er was wel verbruik dat de kWh-meter dan niet reageerd, geregistreerd vermogen 0W. Nu heb ik die DDS5188 geinstalleerd en wordt als er geen opbrengst van de zonnepanelen is wel een vermogen van 8W geregistreerd. Als ik dan een lamp in de berging aanzet gaat het vermogen omhoog. Is het echter overdag en de zon schijnt, ook dan wordt er vermogen geregistreerd. Is er een manier om het verbuik niet te registreren maar alleen de opbrengst?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
WackoH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:53:
Hoeveel warmte een omvormer genereert, kun je op verschillende manieren berekenen.

Als je er nog geen hebt hangen, zou je het als volgt kunnen doen.

Stel je neemt een omvormer die 3000W kan leveren met een rendement van 96%.
Dan komt er bij max. vermogen aan warmte vrij: 3000W * (1-96%) = 120 W.
Maar zo in de winter als de zon niet sterk is, bv. 500W * (1-93%) = 35 W (het rendement is een stuk lager bij hele lage vermogens)
Het is de SE-16K omvormer van SolarEdge, 97,6% max rendement., 384W.. Alleen hoe warm is dit in de praktijk, alsof je een oven aan hebt in de keuken? 8)7
MichielFRL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:15:
Wie kan me verder helpen met een vraag over een DIN kWh meter?
Ik heb een DDS5188 geplaatst om de opbrengst van een setje zonnepanelen op de berging te meten. De kWh-meter die er eerst in zat is er mee opgehouden en functioneerde eerder zoals het moet. In de berging zitten natuurlijk ook stroomverbruikers en de stroom kan dus 2 kanten op lopen. Met de oude kWh-meter was het zo dat als er geen opbrengst van de zonnepanelen was maar er was wel verbruik dat de kWh-meter dan niet reageerd, geregistreerd vermogen 0W. Nu heb ik die DDS5188 geinstalleerd en wordt als er geen opbrengst van de zonnepanelen is wel een vermogen van 8W geregistreerd. Als ik dan een lamp in de berging aanzet gaat het vermogen omhoog. Is het echter overdag en de zon schijnt, ook dan wordt er vermogen geregistreerd. Is er een manier om het verbuik niet te registreren maar alleen de opbrengst?
Jazeker, dan moet je een kWh meter plaatsen die maar één kant op meet, en niet beide.
Of je plaatst deze meter tegen de omvormer aan, op de juiste plaats in je PV verdeler....

1 PVoutput . Dongen NB

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
reneeke1970 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:20:
[...]

Jazeker, dan moet je een kWh meter plaatsen die maar één kant op meet, en niet beide.
Of je plaatst deze meter tegen de omvormer aan, op de juiste plaats in je PV verdeler....
Een diode of zo iets ertussen op de SO gaat niet werken?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

@MichielFRL Heb nog wel een licht gebruikte Finder liggen.
Zal morgen ff testen. Als je je gegevens ff doorgeeft via PM

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Martin7182
Bart-k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:17:
[...]

Het is de SE-16K omvormer van SolarEdge, 97,6% max rendement., 384W.. Alleen hoe warm is dit in de praktijk, alsof je een oven aan hebt in de keuken? 8)7
Bij lange na niet. Meer als 5 flinke gloeilampen. Maar zo'n 20 kW omvormer met actieve koeling hang je natuurlijk niet in een kleine ruimte.
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw