Hulp bij kiezen meest geschikte omvormer bij beperkt schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hallo tweakers,

Na vele uren lezen op dit forum heb ik het idee opgepakt om zelf op mijn platdak zonnepanelen te gaan leggen. Belangrijkste reden om het platdak te gebruiken is dat we (met name mijn vrouw ;-)) de panelen zoveel als mogelijk uit het zicht willen hebben. Nu denk ik er zo ongeveer wel uit te zijn wat ik wil en wat het gaat worden, tegelijkertijd heb ik toch nog een paar vraagjes en ben ik vooral erg benieuwd wat jullie van mijn uitwerking vinden e/o nog suggesties hebben om het nog beter/slimmer aan te pakken.

Allereerst even mijn situatie en wensen/eisen:
- zoals gezegd, de panelen komen op het platdak te liggen. Qua constructie geen probleem, grootste deel is eigenlijk de 1e verdiepingsvloer die is doorgestort.
- verbruik op jaarbasis ca. 9000 kWh. Ca. de helft veroorzaakt door de grondgebonden warmtepomp.
- ik wil mijn plakdak zo vol als mogelijk leggen en mijn huidig verbruik zoveel mogelijk afdekken.
- ik wil de investering zo snel als mogelijk terugverdienen omdat ik er vanuit ga dat het rendement van toekomstige panelen vele malen beter is.
- ik heb agv een schoorsteen (zie afbeelding) die ca. 1,45mtr boven het platdak uitsteekt waarop de panelen komen te liggen vanaf halverwege de middag wat schaduw.
- en ik ga ze dus zelf leggen.

Rondkijkend kom ik vooralsnog op het volgende plan:
- 21x LONGI SOLAR 445 WP MONO (LR4-72HPH-445M). Bruto 9345 WP. Euro/wp € 0,31.
- Landscape opstelling naar het zuiden gericht middels combinatie van Solarstell Connect en vd ValkTriple schans (zie afbeelding). Voordeel van een schans is dat ik geen last van schaduw heb, nadeel dat ik extra balast nodig heb is voor mij geen nadeel omdat mijn constructie hier toch op is berekend. Ik overweeg om de schans eventueel zelf te maken, zag verschillende tweakers voorbij komen die hetzelfde gedaan hebben.

Waar ik vervolgens erg over twijfel is de omvormer.
- kijk ik naar het netto vermogen dan lees ik verschillende verhalen. Ga ik uit van 70% (6500W) of 80% (7500W)? Een substantieel verschil natuurlijk.
- op mijn platdak heb ik in de middag wat schaduw agv een schoorsteen, naarmate de middag vordert wordt de hoeveelheid schaduw groter omdat het plakdak dan in de schaduw van de kap van mijn woning komt te liggen.
- hoewel relatief duur lees ik enthousiaste verhalen over SMA, zeker in combinatie met schaduw. Mijn gevoel zegt dat de Tripower 6.0 te snel gaat aftoppen, de Tripower 8.0 daarentegen lijkt me te zwaar.
- hoewel ik eigenlijk een zo simpel mogelijke installatie met zo min mogelijk componenten wil (alles kan immers kapot) vraag ik af of het dan toch niet verstandiger is om met micro omvormers aan de slag te gaan. Uiteindelijk qua investering natuurlijk wat duurder, maar qua rendement waarschijnlijk beter.

Verder heb ik nog overwogen om te kijken naar een oost/west opstelling. Nadeel is dat ik dan minder panelen kwijt kan, tenzij ik een deel toch in een zuid opstelling laat liggen (zie afbeelding hieronder: geel in oost/west, grijs in zuid opstelling). Nadeel daarvan is natuurlijk weer dat ik een omvormer van 3 trackers zou moeten hebben.

Kortom erg benieuwd naar jullie mening, met dus de hamvraag: wat is jullie advies/mening tav omvormer?

Hartelijk dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DRubBZrP5iM26MeDZHONYpafqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heyOGqWput7biEyAtLEUB3bX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFHg4M_8grwxMO0aqsKbtbaRWG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c7cfIUC8lxT5FOtk72q66rFq.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

Oost/west is beter voor spreiding over de dag en dan kun je er een lichtere omvormer aan hangen, omdat de piek lager is. Op het dakgedeelte op het zuiden kun je 6x 60-cells panelen kwijt in landscapeportrait oost/west (zie reactie BarryH). Dat is net zoveel als 5 panelen met 72 cellen. Omdat je mee materiaal nodig hebt, verwacht ik niet dat je goedkoper uit bent met 60 cellen, dus prima keuze.

Wat is de afstand tussen de lichtkoepel en de dakrand aan de noordzijde? Kun je daar "dakjes" in oost/west op kwijt en tussen de lichtkoepels een dakje extra? Als je in plaats van de (gele) schans daar een oost/west-opstelling maakt met 60-cells panelen, kun je er denk ik meer Wp op kwijt. Dat doe je dan op een aparte omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 25-11-2020 10:07 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:55
Waarom kan grijs niet in oost - west?

En je moet even naar je string lengte kijken.
Dus voct maal aantal panelen maal 1,1 onder maximum en de andere v maat maal aantal panelen boven opt. Mppt

Je kan ook 2 1 fase omvormers doen en dan voor de 3-5 panelen met meeste schaduw een micro omvormer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@timovd Dank voor je reactie. Ik heb obv de Longi Solar 375Wp (6x60) en oost/west opstelling gemaakt. Zie hieronder. Totaal kan ik dan 22 panelen kwijt (8250Wp) vs 21 445Wp panelen (9345Wp) in een zuid opstelling met schans.

Merk op dat ik aan de zuidzijde (tussen de lichtkoepel en dakrand) onvoldoende ruimte heb om 'dakjes' in oost/west opstelling te plaatsen.

Kortom volgens mij is nu de conclusie: kiezen voor zuid opstelling met bruto opbrengst van 9345Wp of oost/west met 8250Wp. Ondanks minder opbrengst lijkt gezien spreiding over de dag de oost/west opstelling de beste keuze. Eens?

Wat zou jij vervolgens doen met omvormer? Zou je gezien schaduw in de middag agv de schoorsteen kiezen voor micro omvormers of toch een gewone omvormer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOdH4KLAvnbs9fWSoJfOrbAXQG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPItiUxbOjjgARPPJQh6Sl2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@MarkV0, als je de schans zelf gaat maken, kun je ze op het andere deel maken voor portrait panelen. De rest ligt in landscape.
Kan allemaal op een gewone omvormer, eventueel met optimisers.

[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 25-11-2020 19:23 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@BarryH De grijs gemarkeerde panelen in de zuid opstelling kan ik niet in oost/west leggen wegens beperkte ruimte. Tussen dakrand en paneel heb ik max 1,6 mtr en dan ligt het paneel strak tussen rand en lichtkoepel. In mijn andere post van zojuist heb ik een totale opstelling in oost/west met kleinere panelen getekend op advies van @timovd .

Jouw opmerking mbt stringlengte moet ik nog even induiken. Eerlijk gezegd begrijp ik nog niet helemaal wat je bedoelt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@timovd Tuurlijk! 8)7 Je hebt helemaal gelijk. Dan wordt het zoals hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D55tKotzACq_gnm653FmPub-cWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PT7MAMpHd8gHyFScEdpVgNav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:55
Voor oost- west kan het paneel precies hetzelfde liggen als voor zuid.
Alleen een andere kant van het paneel steekt omhoog.

Stringlengte: een stringomvormer doet het het beste op een bepaald voltage. Meestal 360 volt voor een 1fase omvormer en ca. 580 volt (dacht ik) voor 3 fase.
Tegelijkertijd heeft een omvormer een max. voltage voor de DC zijde. Voor panelen is het max voltage de VOCT. Waarbij er rekening wordt gehouden met 10% extra.
In het hoofd topic maar even zoeken op VOC.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je moet alleen iets meer afstand houden tussen de portrait panelen op zuid en de rest, want de puntjes van de panelen op zuid kunnen voor harde schaduw zorgen op twee panelen.
Zonder de specificaties te weten, kom je wel in de buurt van de 580V per string.

Kun je niet de zelfde opstelling doen als je eerste schets een dan met twee panelen extra bij de lichtkoepel en het geheel in oost/west? Is past dat niet? Voordeel is dat je minder materiaal nodig hebt een minder ballast. En dan zorg je er voor dat het op oost één geheel wordt.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@MarkV0 Wellicht ligt het aan mij, maar je tekening vind ik niet heel duidelijk. Wat si nu het verschil tussen de lijnen en de stippellijnen?

Waarom wil je aan de onderkant van je tekening 75 cm vrijhouden? De maat van de uitstulping staat er niet op, maar dat ziet er uit als een mooie plek om juist met een rijtje panelen te beginnen die je dan door kan leggen tot je in de buurt van die kleine schoorsteen komt.

• MarkV0
@timovd ja, dank voor de tip. Ik moet idd wat afstand houden om schaduw te voorkomen. Wbt jouw 2e punt. Ik zal het eens uittekenen, kom ik op terug. Dank voor het meedenken.

@JeroenE de stippellijn geeft de rand van mijn dak weer. Daar moet ik dus voldoende ver vandaan blijven. Zie foto hieronder. Hetzelfde geldt voor die 75cm. Dat is de ruimte die ik wil vrijhouden om bv nog bij mijn dakkapel te kunnen. Zie 2e foto. Je ziet daarop ook dat ik niet verder naar links kan. Daar komt namelijk een beluchtingspijp uit het dak. Ik zou die natuurlijk wel kunnen afzagen en iets verleggen maar wat ik daarmee win is erg beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QHomnte1zRehm_5Jrr2dNTVH84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtX9CRdjtmNO0l6DXUQGEZ1Q.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRwOBZupCIFM5nUfsF99rHsVnbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUq3CssHLlwwOEPgdM7GvtWA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@timovd terugkomend op jouw suggestie van gisteren. Volgens mij heb ik nu twee varianten, waarbij variant 1 volgens mij jouw suggestie van gisteren is.

Twee varianten:
1) alles in oost/west portrait. Zie 1e tekening. Bij de lichtkoepels houd ik dan ruimte over. Drie opties vervolgens
a) leeglaten
b) op beide plekken 2 panelen in oost/west landscape (dus totaal 4 panelen extra)
c) in portrait een "oost' paneel op de ene lege plek en een "west" paneel op de andere plek.

2) alles in oost/west maar dan in een combi van landscape/portrait. Zie 2e tekening.

Variant 2 heeft de meeste panelen, echter moet ik - zoals je al aangaf - goed rekening houden dat ik een harde schaduw aan de zuidrand heb agv dakjes van de portrait opstelling.

Variant 1b kent heeft 2 panelen minder dan variant 2 maar heeft hetzelfde probleem met harde schaduw als variant 2.

Wanneer ik voor maximaal aantal panelen zonder harde schaduw wil gaan dan lijkt optie 1c de beste variant. Eens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y11EuBDhIM6qhSzyEkpuDmJHUw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAuvvbRGQhhqfbAsktjwp9tO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R09TBK0jMCU9a-N49SJE-qy2o0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70m4XDt9qqUztAuHgyKyo4sH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Met 2,30 + 4,81 heb je ruim 7 meter ruimte tussen noord en zuid. Dan moet je er toch wel 6 panelen tussen krijgen en heb je de 0,75 meter nog vrij. Dus optie 1c met 2 er bij richting oost en 2 richting west.
Dat zelfde geldt voor je eerste tekening met 72-cells panelen als je die in oost/west plaatst. Met een schans zou ik wel die ruimte overhouden.

Probeer 'm eens te ontwerpen in SunnyDesignWeb en bij voorkeur met het zuiden naar beneden. Dat kijkt gemakkelijker; zeker met de satellietfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MarkV0 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:14:
@JeroenE de stippellijn geeft de rand van mijn dak weer.
Juist, maar aan de onderkant van de tekening is de stippellijn dus niet ineens het einde van jouw dak? Tenminste ik begrijp nu dat daar nog een heel stuk platdak zit en daarachter dan een schuin dak (met dakkapel). Die dakkapel is bovendien ook van jou en niet van de buren.

Aan de linkeronderkant is de doorgetrokken lijn dus het einde van je dak? Daar is in ieder geval geen stippellijn.
Zie foto hieronder. Hetzelfde geldt voor die 75cm. Dat is de ruimte die ik wil vrijhouden om bv nog bij mijn dakkapel te kunnen. Zie 2e foto. Je ziet daarop ook dat ik niet verder naar links kan. Daar komt namelijk een beluchtingspijp uit het dak. Ik zou die natuurlijk wel kunnen afzagen en iets verleggen maar wat ik daarmee win is erg beperkt.
Wat ik bedoel is dat je links van die pijp ook nog wel twee panelen kan leggen. Je hebt daar een extra hoge dakrand dus ik denk niet dat je dit vanaf beneden dan zit. Tussen je lichtkoepels prak je op 2,10m ook 2 panelen, dus dat moet op de 2,20m van dat stukje dak aan de linkerkant ook passen, toch?

Je hebt wel last van schaduw van dat pijpje. Na het pijpje kan je dan verder leggen en dan passen er (denk ik) nog twee panelen extra in die onderste rij voor je bij de CV schoorsteen bent. Daar heb je dan natuurlijk ook wel last van schaduw. Maar een paneel wat soms last heeft van schaduw wekt meer op dan een paneel wat er niet is.

Je komt op deze manier inderdaad wel dichter bij je dakkapel uit. In je tekening staan niet alle maten, maar ik gok dat als je 50 cm van je dakkapel af blijft dat het wel past. Ik weet niet hoe vaak jij iets bij die dakkapel moet doen, maar 50 cm is toch genoeg werkruimte om eens in de zoveel jaar je kozijn te schilderen? Zo lang je maar geen verfblik over je panelen laat omvallen 8)

BTW, passen er op die dakkapel ook niet een rijtje panelen die je niet zo makkelijk ziet vanuit de tuin? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@timovd @JeroenE ik ben er denk ik uit... In O/W portrait opstelling kan ik 28 panelen kwijt. Zie hieronder de laatste versie van de tekening. Gezien het feit dat ik op een bepaald moment toch wat schaduw heb agv de schoorsteen aan de rechterzijde denk ik dat toch maar voor optimizers ga. In O/W opstelling met 28x 375Wp panelen zou het dan de SolarEdge SE8K met P401 optimizers moeten worden. Bruto zit ik op 10500Wp, maar gezien O/W opstelling vermoed ik dat ik nooit boven de 8000Wp ga uitkomen.

Zie ik nog iets over het hoofd of hebben jullie nog betere ideeën?

Verder ga ik de steunen voor de panelen zelf maar maken van beton, scheelt weer de nodige euro's.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDMDyvR148mSLiKygCyTehyu7_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k1GDtwbVv3FWpiguPkvL58c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou het op een stringomvormer doen van 8kW.
Let er ook op dat je voldoende kabel hebt een geen inductielus maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV0
@timovd omdat hiermee de opstelling eenvoudiger wordt? Hoe minder componenten des te minder kan er kapot? Of is er voor jou een andere reden om voor een stringomvormer te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Veel goedkoper en minder componenten, dus gemakkelijker te installeren. SolarEdge gaat vast wel wat meer opleveren, maar gezien je omschrijving in de startpost, ga je dat niet snel terugverdienen.

Eventueel kun je nog optimisers plaatsen bij de schoorsteen

[ Voor 14% gewijzigd door timovd op 02-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MarkV0 Ik denk dat het voor het zicht vanaf de grond handiger is als je de oost en west precies andersom doet dan je nu hebt getekend. Wellicht heb je dit door de war gehaald omdat je het zuiden aan de bovenkant van de tekening hebt gemaakt? In dat geval is het oosten links en het westen rechts.

Als je vanaf de zuidkant naar zijkant van je panelen kijkt dan heb je de panelen nu zo staan: \/\/\/ Ik zou de panelen zo doen: /\/\/\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV0
Hallo,
Het voorjaar breekt aan, tijd om het dak op te gaan…

Eind vorig jaar hebben @timovd , @JeroenE en @BarryH mij feedback gegeven over mijn plan om panelen te leggen. In de tussentijd heb ik de voetjes gestort en staan ze klaar op dak om van panelen te worden voorzien (zie foto). Het oorspronkelijk plan was om 28 panelen op mijn platdak te leggen. Dit plakdak is grotendeels beton (dus gewicht van de paneeltjes is niet zo’n probleem), maar een deel is van de overkapping. Daarom uiteindelijk maar besloten om een rij 6 panelen ivm gewicht weg te laten. Aangezien ik nog ruimte op mijn dakkapel heb overweeg ik om deze 6 panelen daar in O/W te leggen.

Totale configuratie wordt dan:
• 28 panelen, LONGI SOLAR 375 WP MONO (LR4-60HPH-375M).
• SMA SUNNY TRIPOWER 8.0

Ik zit nog met een paar vragen, hopelijk willen jullie me wederom helpen.
  1. Ontwerp van de bekabeling heb ik in de tekening ingetekend (rood/groen) rekening houdend met zoveel mogelijk voorkomen van inductielus. Is dit een logisch ontwerp?
  2. Afstand tussen de 3 fase omvormer en de meterkast is ca. 12 mtr. Ik neem aan dat 2,5mm2 installatiedraad dan nog steeds voldoende is?
  3. Waar de omvormer komt heb ik nu alleen een 2,5mm2 aarddraad. Voor mijn gevoel is dit niet voldoende om de panelen te aarden. Of toch wel? Zo niet, overweeg ik om een nieuwe aardpen speciaal voor de panelen te slaan. 4mm2 of meer vanuit de meterkast naar de zolder doortrekken is namelijk niet mogelijk.
Alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5ysgoXeQ3gEXTJQsOK5o2BcKRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQVR9NtWAAEh29wtR7DppmzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZnevo2eJs6KtidtDKIoHafk-64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1CTa0vai9L2KRSqg1BszP1H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@MarkV0 Lekker bezig geweest!
Theo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Lees vanaf hier voor de kabeldikte. Persoonlijk zou ik zonder (ROI-)berekeningen minimaal 4mm2 doen. 2,5mm2 mag wel tot 25 meter en 16A afzekeren.
Wellicht loont het ook nog om 6mm2 DC-kabel te gebruiken, maar dat zou ik even in het algemene topic vragen.
Qua kabels zou ik het simpel houden. Alles in de zelfde kolom aan elkaar klikken en dan met een lange kabel terug via de zelfde route en naar de volgende kolom (in de zelfde windrichting).

Pagina: 1