Top dat je het even bij elkaar zoekt. Een omvormer is niet zo dat hij slim verdeelt indien 1 fase hoger is in zijn Voltage. Dit wordt altijd verdeelt. In sommige incidentele gevallen wel eens een goodwe 9K omgeruild voor 2x een enkelfase 4000. En de “probleem”fase zonder omvormer.
Ik ben aan het kijken naar panelen maar het valt mij op dat je slecht terug kunt vinden of een paneel glas-glas of glas-folie is. Zelfs als je datasheets bekijkt. Of het ligt aan mij, kan ook. Maar is er een manier om het makkelijk te zien als het niet expliciet vermeld staat?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Glas/Glas staat normaal wel gewoon vermeld, dat is natuurlijk het verkoop argument en staat er dan niets vermeld dan zal het glas folie zijn. Je kan het soms nog min of meer uit het gewicht herleiden maar 100% zeker is dat niet.JT schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:16:
Ik ben aan het kijken naar panelen maar het valt mij op dat je slecht terug kunt vinden of een paneel glas-glas of glas-folie is. Zelfs als je datasheets bekijkt. Of het ligt aan mij, kan ook. Maar is er een manier om het makkelijk te zien als het niet expliciet vermeld staat?
glas/glas weegt in de meeste gevallen meer dan 12,5 kg per m2 glas folie minder.
Zou je echt zo graag glas-glas willen hebben?
Zoveel merken maken het niet. En mijn ervaring is niet dat ze per definitie beter zijn, langer hogere wp’s geven of beter recyclebaar zijn. Volgens mij is het marketing met voordelen die niet de prijs goedmaken.
Zoveel merken maken het niet. En mijn ervaring is niet dat ze per definitie beter zijn, langer hogere wp’s geven of beter recyclebaar zijn. Volgens mij is het marketing met voordelen die niet de prijs goedmaken.
Het kan zijn dat glas-glas panelen minder brandbaar zijn en minder snel vlam vatten omdat de plastic folie aan de onderzijde ontbreekt.
Voor in-dak systemen zijn ze daarom wellicht veiliger
Voor in-dak systemen zijn ze daarom wellicht veiliger
Er zijn een aantal zaken. Afname opbrengst zou minder moeten zijn op langere termijn, glas in plaats van plastic is beter voor het milieu, het is veiliger. Omdat het zo moeilijk is in webshops de scheiding te maken weet ik niet goed wat ik er minimaal extra aan kwijt ben. Solar bouwmarkt, Solar Clarity, Budget Solar, Winkelman Zonnepanelen, nergens kan ik filteren of zie ik een vermelding bij een zonnepaneel staan wat het nu is.ApC_IcE schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:43:
Zou je echt zo graag glas-glas willen hebben?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Overheen gelezen

Anyhow, met dank aan jouw link zie ik dat een 2x1 meter (het formaat waar ik een beetje naar kijk) paneel van JA Solar glas-glas slechts 155 euro kost, daar hoef je het ook niet voor te laten imho
Ecodan warmtepomp
Volgens mij trap je gewoon in de marketing machine van glas glas. Hoeveel wp heb je voor die 150 euro?JT schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:05:
[...]
Er zijn een aantal zaken. Afname opbrengst zou minder moeten zijn op langere termijn, glas in plaats van plastic is beter voor het milieu, het is veiliger. Omdat het zo moeilijk is in webshops de scheiding te maken weet ik niet goed wat ik er minimaal extra aan kwijt ben. Solar bouwmarkt, Solar Clarity, Budget Solar, Winkelman Zonnepanelen, nergens kan ik filteren of zie ik een vermelding bij een zonnepaneel staan wat het nu is.
340 Wp voor €138, 1711 x 1005 x 30 [mm]ApC_IcE schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:13:
[...]
Volgens mij trap je gewoon in de marketing machine van glas glas. Hoeveel wp heb je voor die 150 euro?
410 Wp voor €155, 2037 x 1005 mm x 30 mm
Die 410 Wp kun je in glas-folie krijgen voor een tientje minder en 22mm korter en 9mm smaller
Zijn niet de enorme verschillende die eerder wel eens genoemd zijn.
Valt me nog mee. zo groot zijn ze inderdaad niet.kabeltjekabel schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:59:
[...]
340 Wp voor €138, 1711 x 1005 x 30 [mm]
410 Wp voor €155, 2037 x 1005 mm x 30 mm
Die 410 Wp kun je in glas-folie krijgen voor een tientje minder en 22mm korter en 9mm smaller
Zijn niet de enorme verschillende die eerder wel eens genoemd zijn.
En welke merken zijn dit?
2m installeert niet iedereen ivm de maten.
Graag jullie mening.
Op dit moment hebben we 17 panelen in onze PV installatie. We hebben echter een elektrische auto gekocht en het verbruik is dus flink omhoog gegaan.
Met de PV installateur overlegd, en er kunnen nog 5 panelen bij. Dit levert 1600 WP extra op, en gaat ons ongeveer €2000 kosten.
Ik heb wat zitten spelen op gaslicht.com, en het zou ons ongeveer €300 op jaarbasis schelen. Oftewel: met 6-7 jaar heb ik het er weer uit.
Zou het toch nog zinvol te zijn in het kader van het hele salderingsverhaal. Ik heb een Zappi laadpaal, dus kan optimaal schakelen met de Zonnepanelen. Misschien wel goed om dan juist uit te breiden??
Op dit moment hebben we 17 panelen in onze PV installatie. We hebben echter een elektrische auto gekocht en het verbruik is dus flink omhoog gegaan.
Met de PV installateur overlegd, en er kunnen nog 5 panelen bij. Dit levert 1600 WP extra op, en gaat ons ongeveer €2000 kosten.
Ik heb wat zitten spelen op gaslicht.com, en het zou ons ongeveer €300 op jaarbasis schelen. Oftewel: met 6-7 jaar heb ik het er weer uit.
Zou het toch nog zinvol te zijn in het kader van het hele salderingsverhaal. Ik heb een Zappi laadpaal, dus kan optimaal schakelen met de Zonnepanelen. Misschien wel goed om dan juist uit te breiden??
De EUR1.25/Wp die je laat zien lijkt me aan de hoge kant maar zonder de specifieke situatie te kennen is dat niet zeker. Kunnen de 5 extra panelen op een bestaande inverter of moet je uitbreiden?greatgonzo schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:30:
Graag jullie mening.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
die moet uitgebreid wordencville schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]
De EUR1.25/Wp die je laat zien lijkt me aan de hoge kant maar zonder de specifieke situatie te kennen is dat niet zeker. Kunnen de 5 extra panelen op een bestaande inverter of moet je uitbreiden?
Als je auto laad terwijl de zon schijnt is het zinvol. Want anders ga je alleen maar meer leveren zonder afname als je auto te laat thuis is.greatgonzo schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:30:
Graag jullie mening.
PS 2000 is veel te duur. Kun je het niet zelf?
Geen afdakje voor 5 panelen ofzo?
1 PVoutput . Dongen NB
Vindt de installateur
17 panelen zitten al op 2 MPPTs hoop ik, als de installateur je huidige omvormer op de automatische piloot gedimensioneerd heeft, passen er makkelijk 5 bij.
Pak maar je grafieken van afgelopen jaar erbij en kijk hoeveel uur je onder 77% omvormerbenutting blijft.
Dat je nog een keer voorrijkosten, steigerbouw e.d. moet betalen is al jammer, maar nog een keer meterkastaanpassing en ac-kabel trekken zou echt zonde zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
tja, das achteraf héAUijtdehaag schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:31:
[...]
Waarom heb je het niet meteen vol gelegd?
Nu kost het 2x geld.
(je wilde mijn mening)
Iedereen kan makkelijk roepen dat het duur is. (en dat is het in verhouding ook).
Maar voor 5 panelen komen sommige partijen niet eens langs.
Het team wat komt plaatsen kan geen ander project doen waar een x bedrag wordt verdient. Dus 1.25 vind ik niet zo gek.
Maar voor 5 panelen komen sommige partijen niet eens langs.
Het team wat komt plaatsen kan geen ander project doen waar een x bedrag wordt verdient. Dus 1.25 vind ik niet zo gek.
@greatgonzo wat voor panelen en wat voor omvormer heb je nu?
solaredge 5000HD (we hebben nu 4930W)mcDavid schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:01:
@greatgonzo wat voor panelen en wat voor omvormer heb je nu?
Ah solaredge. Dan maakt het soort panelen ook niet zoveel uit idd. Kun je gewoon 5 extra panelen + optimisers in de string hangen. Omvormer upgraden lijkt me idd zinloos.
Ik zat dus precies zo wij hebben airco laten installeren juni dit jaar vorig jaar 5060 WP zonnepanelen laten leggen.greatgonzo schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:30:
Graag jullie mening.
Door omstandigheden nieuwe omvormer en extra paneel gekregen van installateur toen ook aangegeven zelf tegen betaling nog 3 extra panelen laten leggen a 360,- per paneel excl btw zitten nu op 6345 WP in totaal omvormer is een goodwe gw5000d-ns kan Max 6500 WP aan dus ruim binnen de marge en ook nog 2 verschillende oriëntaties dus ik zou goed kijken of de omvormer wel omgewisseld moet worden voor een zwaardere.
De prijs van glas-glas valt inderdaad mee.ApC_IcE schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:55:
[...]Valt me nog mee. zo groot zijn ze inderdaad niet.
Ik ben aan het kijken wat er mogelijk is om een de parkeerplek van onze beide auto's met PV te overdekken (zie Zonnepanelen boven parkeerplaats: Puzzelen met panelen).
Dan is glas-glas wel extra aantrekkelijk want het lijkt me een stuk minder kwetsbaar vanaf de onderzijde dan alleen een folie.
Het gewicht is met 25 kg niet nauwelijks zwaarder dan panelen van vergelijkbare afmetingen.
[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 21-12-2020 18:53 ]
Hey! Geldt dit advies ook voor nieuwbouw tussenwoning? Laag verbruik relatief en geen eigen oprit voor laden ooit. Zou je dan toch helemaal vol leggen met overschot creatie?AUijtdehaag schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:31:
[...]
Waarom heb je het niet meteen vol gelegd?
Nu kost het 2x geld.
(je wilde mijn mening)
Bedankt!
Ja, want je hebt laad abbonementen waar je tussen de externe laadpaal en je eigen zonnepanelen mag salderen. Kost wel wat vastrecht, maar lijkt me een van de wegen die het op kan gaan.
Ligt eraan of je het geld vrij te investeren hebt. Ook zonder salderen zijn zonnepanelen een lucratieve belegging. En hoe groter de installatie, hoe meer waar voor je geld je krijgt dus hoe hoger het uiteindelijk (economisch) rendement.Luuk9 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:30:
[...]
Hey! Geldt dit advies ook voor nieuwbouw tussenwoning? Laag verbruik relatief en geen eigen oprit voor laden ooit. Zou je dan toch helemaal vol leggen met overschot creatie?
Bedankt!
Je hebt je orientaties en hellingen er niet bij gezet, dan wordt het lastig om te zeggen...Roe!and schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:29:
[...]
Ik zat dus precies zo wij hebben airco laten installeren juni dit jaar vorig jaar 5060 WP zonnepanelen laten leggen.
Door omstandigheden nieuwe omvormer en extra paneel gekregen van installateur toen ook aangegeven zelf tegen betaling nog 3 extra panelen laten leggen a 360,- per paneel excl btw zitten nu op 6345 WP in totaal omvormer is een goodwe gw5000d-ns kan Max 6500 WP aan dus ruim binnen de marge en ook nog 2 verschillende oriëntaties dus ik zou goed kijken of de omvormer wel omgewisseld moet worden voor een zwaardere.
Maar zelfs als ze allemaal in dezelfde richting liggen is het verlies erg weinig (enkele euros per jaar). Daar kun je niets voor investeren.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
9 panelen op het zuiden 13 graden 2885wpbusscherski schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:06:
[...]
Je hebt je orientaties en hellingen er niet bij gezet, dan wordt het lastig om te zeggen...
Maar zelfs als ze allemaal in dezelfde richting liggen is het verlies erg weinig (enkele euros per jaar). Daar kun je niets voor investeren.
2 panelen op het westen 13 graden 640 wp
9 panelen op het westen 45 graden 2820wp
En dat allemaal op een 5 kW string omvormer zonder optimisers dus?Roe!and schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:19:
[...]
9 panelen op het zuiden 13 graden 2885wp
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ja?busscherski schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:23:
[...]
En dat allemaal op een 5 kW string omvormer zonder optimisers dus?
Hoe verwarm je, je huis?Luuk9 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:30:
[...]
Hey! Geldt dit advies ook voor nieuwbouw tussenwoning? Laag verbruik relatief en geen eigen oprit voor laden ooit. Zou je dan toch helemaal vol leggen met overschot creatie?
Bedankt!
Je kan net als ik ook douchen op PV stroom (opslag in warm water)
@Roe!and
Oke meerdere hellingen in die ene string, niet optimaal maar ik kan me voorstellen dat ervoor gekozen is.
En ook nog eens meerdere typen panelen per string?
2885wp / 9 = 320.6 Wp / paneel
640 wp / 2 = 320 Wp / paneel
2820wp / 9 = 313.3 Wp / paneel
Niet optimaal maar ik kan me voorstellen dat ervoor gekozen is.
Beetje onalledaags maar het werkt er wel om.
Een 5 kW omvormer is in ieder geval prima. Een grotere omvormer wekt +/- 0.1 kWh per jaar extra op.
/f/image/nCpjH4bqoRwLdyEL6f1af7G6.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb even gesimuleerd met allemaal 310 Wp panelen om toch iets te compenseren voor de creatieve string indeling.
Oke meerdere hellingen in die ene string, niet optimaal maar ik kan me voorstellen dat ervoor gekozen is.
Een 5 kW omvormer is in ieder geval prima. Een grotere omvormer wekt +/- 0.1 kWh per jaar extra op.
/f/image/nCpjH4bqoRwLdyEL6f1af7G6.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb even gesimuleerd met allemaal 310 Wp panelen om toch iets te compenseren voor de creatieve string indeling.
Klopt string van 11 panelen liggen er 2 op de dak kapel kom kon ik er meer kwijt.....busscherski schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:44:
@Roe!and
[Afbeelding]
Klopt ook ik heb er op het zuiden 8 van 320wp liggen en 1 bij laten leggen van 325wp
Op het westen 6 van 310wp en 5 van 320wp
Dat het werkt moeten we nog gaan zien in de maanden mei juni volgend jaar maar ik merk nu in de winter al wel iets meer productie maar ja wat kan je daar van zeggen....
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik je plaatje niet helemaal snap wat je duidelijk wil maken...
Het plaatje is een simulatie van je panelen en omvormer (zo goed als mogelijk).Roe!and schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:53:
[...]
Klopt string van 11 panelen liggen er 2 op de dak kapel kom kon ik er meer kwijt.....
Klopt ook ik heb er op het zuiden 8 van 320wp liggen en 1 bij laten leggen van 325wp
Op het westen 6 van 310wp en 5 van 320wp
Dat het werkt moeten we nog gaan zien in de maanden mei juni volgend jaar maar ik merk nu in de winter al wel iets meer productie maar ja wat kan je daar van zeggen....
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik je plaatje niet helemaal snap wat je duidelijk wil maken...
De uitkomst is een energy usability factor van 100%.
Dus een 5 kW omvormer is voldoende.
Gewoon zo laten.
Dat is van JA-SolarApC_IcE schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:55:
[...]
Valt me nog mee. zo groot zijn ze inderdaad niet.
Er is hier nog nooit iemand geweest die liep te mopperen dat er teveel pv op het dak ligt, te weinig komt wel regelmatig voorLuuk9 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:30:
[...]
Bedankt!
Staar je niet blind op het jaarverbruik. persoonlijk zou ik uitgaan van het dak en het budget en dan kijken of en hoe dat terug te verdienen is.
Die 2 op dakkapel zou ik maar een optimiser geven, die gaan de andere 9 flink afremmen anders.Roe!and schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:19:
[...]
9 panelen op het zuiden 13 graden 2885wp
En wil je maximaal rendement van die twee dan zou ik ze af koppelen en een eigen micro omvormer geven.
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt me net een idee gegeven waar ik zelf nog niet over na had gedacht. Wat kritiekere panelen micro's geven...! Alleen dan heb je uiteraard wel een dubbel kabeltraject of zijn daar ook slimmigheden voor?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:17:
[...]
Die 2 op dakkapel zou ik maar een optimiser geven, die gaan de andere 9 flink afremmen anders.
En wil je maximaal rendement van die twee dan zou ik ze af koppelen en een eigen micro omvormer geven.
Verwarmen met een cv ketel. Warmtepomp vanwege tussenwoning en geluid tot nu toe nog niet gekozen. Nieuwbouwhuis, woon er nu half jaartje ongeveer. Bedankt voor jullie tips en kennis tot nu hier zo!AUijtdehaag schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:39:
[...]
Hoe verwarm je, je huis?
Je kan net als ik ook douchen op PV stroom (opslag in warm water)
@Ninjetsu NL Tigo optimizers passen de stroom van het paneel aan de rest van de string aan, die schroef je onder het paneel en sluit je op de rest van de DC aan. Dat kan dus altijd.
APS microomvormers geven AC af en hebben dus wel aparte kabels nodig.
APS microomvormers geven AC af en hebben dus wel aparte kabels nodig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Deze is ook erg stilLuuk9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:29:
[...]
Verwarmen met een cv ketel. Warmtepomp vanwege tussenwoning en geluid tot nu toe nog niet gekozen. Nieuwbouwhuis, woon er nu half jaartje ongeveer. Bedankt voor jullie tips en kennis tot nu hier zo!
Nee helaas, je houd altijd dubbele kabels naar binnen toe, dat is niet te voorkomenNinjetsu NL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:17:
[...]
Je hebt me net een idee gegeven waar ik zelf nog niet over na had gedacht. Wat kritiekere panelen micro's geven...! Alleen dan heb je uiteraard wel een dubbel kabeltraject of zijn daar ook slimmigheden voor?
1 PVoutput . Dongen NB
Waar staat die CV? Zolder? Mechanische ventilatie in de buurt? Plat dak? Misschien makkelijker dan je denkt om die te vervangen.Luuk9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:29:
[...]
Verwarmen met een cv ketel. Warmtepomp vanwege tussenwoning en geluid tot nu toe nog niet gekozen. Nieuwbouwhuis, woon er nu half jaartje ongeveer. Bedankt voor jullie tips en kennis tot nu hier zo!
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
CV staat idd op zolder met mechanische ventilatie box ernaast. Puntdak dus niet plat, alleen de uitbouw aan de achterkant is plat. Maar wil daar geen Wp op vanwege geluid voor buren en trillingen.Termy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:22:
[...]
Waar staat die CV? Zolder? Mechanische ventilatie in de buurt? Plat dak? Misschien makkelijker dan je denkt om die te vervangen.
Ja maar dan toch nog steeds dubbele kabels van het dak af als je twee slechte panelen een micro omvormer geeft.AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:03:
@reneeke1970 kan toch wel op een pv verdeler?
En anders begrijp ik de vraag steller verkeerd
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt ook warmtepompen die gebruik maken van je afgevoerde lucht vanuit de MV zodat je geen buitenunit nodig hebt. Qua geluid valt dat ook wel mee, lijkt me, afhankelijk van wat je koopt. Hier in de buurt heeft men ook buitenunits op zo'n stuk plat dak staan (airco, sommigen zelfs 2) dus qua geluid kan het niet zo'n drama zijn.Luuk9 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:37:
[...]
CV staat idd op zolder met mechanische ventilatie box ernaast. Puntdak dus niet plat, alleen de uitbouw aan de achterkant is plat. Maar wil daar geen Wp op vanwege geluid voor buren en trillingen.
Klinkt iig alsof het de moeite is er iets meer naar te kijken ipv aan te nemen dat het niks is
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb wel degelijk goed onderzoek gedaan. Op uitbouw plaatsen leidt tot trillingen die bijna niet te voorkomen zijn lees ik overal hier op het forum. Bedankt voor je kritische blik, waardeer ik altijd hier in zo!Termy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:40:
[...]
Je hebt ook warmtepompen die gebruik maken van je afgevoerde lucht vanuit de MV zodat je geen buitenunit nodig hebt. Qua geluid valt dat ook wel mee, lijkt me, afhankelijk van wat je koopt. Hier in de buurt heeft men ook buitenunits op zo'n stuk plat dak staan (airco, sommigen zelfs 2) dus qua geluid kan het niet zo'n drama zijn.
Klinkt iig alsof het de moeite is er iets meer naar te kijken ipv aan te nemen dat het niks is(zo komt het nu op mij over iig).
Dat is leuk voor een boiler of evt ter ondersteuning van een Cv-ketel, maar uit je ventilatielucht haal je nooit genoeg vermogen om je hele huis het jaar door te verwarmen. Qua geluid zal het niet anders zijn dan een koelkast.Termy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:40:
[...]
Je hebt ook warmtepompen die gebruik maken van je afgevoerde lucht vanuit de MV zodat je geen buitenunit nodig hebt. Qua geluid valt dat ook wel mee, lijkt me, afhankelijk van wat je koopt.
Volgens mij valt het met die buitenunits ook wel mee though. Als dat ding vol vermogen draait is het toch geen weer om buiten te zitten. Airco's zie je al jaren en hoor je weinig geklaag over terwijl die qua draaiuren veel vervelender zijn.
Ik kwam toevallig OpenCourseWare van de TU Delft over PV systemen tegen.
Voor degene die het vanaf de basis willen begrijpen.
Een deel van het vak 'Solar Energy: Photovoltaic (PV) Systems' is beschikbaar zonder in te schrijven (wat overigens ook kan; als ik het goed begrijp kun je zelfs ene certificaat halen).
Voor degene die het vanaf de basis willen begrijpen.
Een deel van het vak 'Solar Energy: Photovoltaic (PV) Systems' is beschikbaar zonder in te schrijven (wat overigens ook kan; als ik het goed begrijp kun je zelfs ene certificaat halen).
Ik heb op ons ZO dak al 2 strings van 15 panelen maar heb plek voor nog 2 panelen meer maar heb die voor nu weggelaten vanwege schaduw (naast dakkapel L + R). Zou ik die alsnog kunnen plaatsen gewoon met Tigo optimizers ook?
Dan hebben we het dak volledig gevuld dus dat oogt ook wat mooier als het kan.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Jazeker, dan maakt het ook niet uit of het exact hetzelfde paneel isGerco-M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:51:
Ik heb op ons ZO dak al 2 strings van 15 panelen maar heb plek voor nog 2 panelen meer maar heb die voor nu weggelaten vanwege schaduw (naast dakkapel L + R). Zou ik die alsnog kunnen plaatsen gewoon met Tigo optimizers ook?
1 PVoutput . Dongen NB
Okee, heel fijn! Nou ik hoop dat ik dan nog wel dezelfde panelen kan krijgen, dan ziet het wel strakker uit natuurlijk. De meerprijs voor installeren en aansluiten is wel wat hoog, maar wellicht kunnen ze dit doen als ook mijn NW kant geinstalleerd gaat worden dus dan scheelt het weer iets.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:11:
[...]
Jazeker, dan maakt het ook niet uit of het exact hetzelfde paneel is
Ik had een idee zoals dit ook al bij de installateur neergelegd maar die ging er niet op in dus ik had geen idee dat het technisch wel mogelijk was maar fijn dat het wel kan
2 panelen meer is toch weer 5% meer opbrengst per jaar dus dat is altijd mooi.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
99% zeker dat dat allemaal prima gaat maar kun je voor de zekerheid het type paneel en type omvormer vermelden?Gerco-M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:51:
Ik heb 2 strings van 15 panelen TrinaSolarTSM-330DD06M.05(II) Met een Huawei SUN2000 8KTL-M0 omvormerbusscherski schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:49:
[...]
99% zeker dat dat allemaal prima gaat maar kun je voor de zekerheid het type paneel en type omvormer vermelden?
Die 2 extra panelen zouden dan in de onderste string erbij komen, die dan van 15 naar 17 panelen gaat. Deze panelen zitten L en R van de dakkapel, dus er is er altijd een met een beetje schaduw zie foto. Maar met per stuk een Tigo optimizer kunnen we hopelijk toch nog de opbrengst die er wel af komt meenemen, zonder dat de string hier verder last van heeft.
:strip_exif()/f/image/uDr8jLc3UXlxZVlT3PTun0sP.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die er nog bij kunnen is het dak wel mooier gevuld
@Gerco-MGerco-M schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:08:
[...]
Ik heb 2 strings van 15 panelen TrinaSolarTSM-330DD06M.05(II) Met een Huawei SUN2000 8KTL-M0 omvormer
Die 2 extra panelen zouden dan in de onderste string erbij komen, die dan van 15 naar 17 panelen gaat. Deze panelen zitten L en R van de dakkapel, dus er is er altijd een met een beetje schaduw zie foto. Maar met per stuk een Tigo optimizer kunnen we hopelijk toch nog de opbrengst die er wel af komt meenemen, zonder dat de string hier verder last van heeft.
[Afbeelding]
Als die er nog bij kunnen is het dak wel mooier gevuldGeen klus waar de installateur op zit te wachten maar als service kunnen ze mij vast helpen, zeker als ik mijn NW kant ook vol ga leggen. (ca 20 panelen)
Ja dat gaat wel goed.
Overigens is de meerwaarde van zo`n Tigo vooral voor je gemoedsrust. Ook zonder optimisers zullen de andere panelen zeer beperkt last hebben van schaduw op 1 paneel. Er zitten namelijk diodes in die stukken paneel met schaduw ontkoppelen. Maar als je je er beter bij voelt, gewoon doen. Veel kwaad kan het ook niet.
Van dat linkse paneel weet ik 100% zeker dat een optimiser zonde van je geld is.
Aangezien ons dakdeel waar we zonnepanelen op willen gaan leggen ook wellicht enkele panelen heeft die wellicht wat last krijgen van een beetje schaduw vroeg ik me af hoe ik er achter kom of er bypass diodes in het paneel zitten? Staat dit in de specsheet of zit dit over het algemeen in de nieuwe panelen die er nu beschikbaar zijn?busscherski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:16:
[...]
@Gerco-M
Ja dat gaat wel goed.
Overigens is de meerwaarde van zo`n Tigo vooral voor je gemoedsrust. Ook zonder optimisers zullen de andere panelen zeer beperkt last hebben van schaduw op 1 paneel. Er zitten namelijk diodes in die stukken paneel met schaduw ontkoppelen. Maar als je je er beter bij voelt, gewoon doen. Veel kwaad kan het ook niet.
Van dat linkse paneel weet ik 100% zeker dat een optimiser zonde van je geld is.
Okee heel mooi dan ga ik kijken of ik de installateur bereid kan krijgen om dit te doen!busscherski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:16:
[...]
@Gerco-M
Ja dat gaat wel goed.
Schaduw op een gedeelte van het paneel kan deze misschien wel oplossen, maar ik zie dat als meerdere panelen volledig schaduw hebben in de string dat dit dan wel een probleem wordt en ik op de onderste string maar 1/3 van de amperage hebt van de bovenste. In de foto zie je het huis van de buren al en die piek gaat in de winter over de onderste rij panelen. De orientatie is 130 graden (ZO) Met optimizers op alle onderste of alle panelen is dat vast te verbeteren, maar dat is een aardige investering om de winter opbrengst iets te verhogen wat ik er niet meer uit ga krijgen lijkt me dus op zich niet heel boeiend. Hoewel dat uitlezen per paneel wel heel mooi is...
Bijna allemaal hebben ze 3 of 6 diodes, en daarnaast half cell.Ninjetsu NL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:24:
[...]
Aangezien ons dakdeel waar we zonnepanelen op willen gaan leggen ook wellicht enkele panelen heeft die wellicht wat last krijgen van een beetje schaduw vroeg ik me af hoe ik er achter kom of er bypass diodes in het paneel zitten? Staat dit in de specsheet of zit dit over het algemeen in de nieuwe panelen die er nu beschikbaar zijn?
Als het paneel landscape ligt dan heb je 3 delen boven elkaar die uit kunnen. En met half-cell is links en rechts ook nog eens onafhankelijk. Het staat niet bij elk merk even duidelijk in de datasheet, dan moet je de installation manual er bij zoeken.
Als het voor je gemoedsrust beter is moet je het gewoon doen.Gerco-M schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:30:
[...]
Okee heel mooi dan ga ik kijken of ik de installateur bereid kan krijgen om dit te doen!
Schaduw op een gedeelte van het paneel kan deze misschien wel oplossen, maar ik zie dat als meerdere panelen volledig schaduw hebben in de string dat dit dan wel een probleem wordt en ik op de onderste string maar 1/3 van de amperage voltage hebt van de bovenste. In de foto zie je het huis van de buren al en die piek gaat in de winter over de onderste rij panelen. De orientatie is 130 graden (ZO) Met optimizers op alle onderste of alle panelen is dat vast te verbeteren, maar dat is een aardige investering om de winter opbrengst iets te verhogen wat ik er niet meer uit ga krijgen lijkt me dus op zich niet heel boeiend. Hoewel dat uitlezen per paneel wel heel mooi is...
Voor per paneel uitlezen heb je bij Tigo ook weer een extra aparaat nodig. (die ook weer geld kost, kapot kan of storing kan hebben)
Oke kan ik dat zelf er tussen zetten? kan redelijke gemakkelijk mij de panelen komen.... die tigo’s welke moet ik dan hebbben?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:17:
[...]
Die 2 op dakkapel zou ik maar een optimiser geven, die gaan de andere 9 flink afremmen anders.
@Roe!and
https://www.mg-solar-shop...optimizer/tigo-optimizer/
Reneeke geeft nooit linkjes
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2020 10:04 ]
Degene die Alfons laat zien haha. (Links boven )Roe!and schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:24:
[...]
Oke kan ik dat zelf er tussen zetten? kan redelijke gemakkelijk mij de panelen komen.... die tigo’s welke moet ik dan hebbben?
Zit met twee lipjes over frame geschoven, en met zon mc4 tooltje klik je de stekkers los, en doe je deze er tussen, kind kan de was doen....
Maar deze is beter verkrijgbaar, en werkt zeker net zo goed, de logging van tigo herkent hem dus ik denk dat het binnen werk technisch hetzelfde is.
https://webshop.cedel.nl/...GtLb0OvFNyOBoCsrgQAvD_BwE
[ Voor 25% gewijzigd door reneeke1970 op 23-12-2020 12:02 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Hier even een quick cry for help 😀.
Installateur heeft gisteren de installatie afgeblazen omdat hij niet kon garanderen dat de boel goed en strak gemonteerd kon worden door de leeftijd van de pannen (op een schuur dak uit 2013).
Zie de details in mijn eigen topic. Alle ideeën welkom! 👍
Installateur heeft gisteren de installatie afgeblazen omdat hij niet kon garanderen dat de boel goed en strak gemonteerd kon worden door de leeftijd van de pannen (op een schuur dak uit 2013).
Zie de details in mijn eigen topic. Alle ideeën welkom! 👍
Vandaag akkoord gegeven voor zonnepanelen.
Hopelijk over een week of 3 de montage
10 stuks 395wp Denim panelen in combinatie met een goodwe 3600 inverter...
Hopelijk over een week of 3 de montage
10 stuks 395wp Denim panelen in combinatie met een goodwe 3600 inverter...
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Okee dan ga ik die bestellen 2 stuks! Kan ik deze ergens op vast klikken? Moeten de panelen helemaal los ze staan op 13 graden kan het windpaneel verwijderen kan ik er makkelijk bij.reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:49:
[...]
Degene die Alfons laat zien haha. (Links boven )
Zit met twee lipjes over frame geschoven, en met zon mc4 tooltje klik je de stekkers los, en doe je deze er tussen, kind kan de was doen....
Maar deze is beter verkrijgbaar, en werkt zeker net zo goed, de logging van tigo herkent hem dus ik denk dat het binnen werk technisch hetzelfde is.
Deze hebben niet zon mooi lipje helaas, gewoon een gaatje waar schroef in moet om ergens tegen te schroeven, of met boutje tegen paneel aan.Roe!and schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:38:
[...]
Okee dan ga ik die bestellen 2 stuks! Kan ik deze ergens op vast klikken? Moeten de panelen helemaal los ze staan op 13 graden kan het windpaneel verwijderen kan ik er makkelijk bij.
Panelen hoeven soms maar met twee beugels los, dan kun je ze wat optillen, zet je er houtje onder, en dan kun je bij de stekkers met beetje mazzel
1 PVoutput . Dongen NB
Even vragen hier, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen 
Ik heb sinds kort een Youless LS120 die data output naar PV output. De youless draait firmware 1.4.3-PO en het uploaden werkt ook gewoon. Echter, hij output alleen de 'energy consumption', en niet de 'energy generated'.
Ik heb de Youless aangesloten met de RJ 11 stekker en gebruik de S0 niet (heb daar nog geen meter tussen zitten). Klopt het dat het daar aan ligt? Ik gebruik v1 dus komt de 'energy generated' van de S0 port (ipv RJ-11?).
Deze dus: https://youless.nl/winkel...e-din-rail-kwh-meter.html
Ik heb sinds kort een Youless LS120 die data output naar PV output. De youless draait firmware 1.4.3-PO en het uploaden werkt ook gewoon. Echter, hij output alleen de 'energy consumption', en niet de 'energy generated'.
Ik heb de Youless aangesloten met de RJ 11 stekker en gebruik de S0 niet (heb daar nog geen meter tussen zitten). Klopt het dat het daar aan ligt? Ik gebruik v1 dus komt de 'energy generated' van de S0 port (ipv RJ-11?).
[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 25-12-2020 12:38 ]
Energie verbruik of opwekken doet hij vanaf de so,dus zal bij jou nooit werken .ID-College schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:32:
Even vragen hier, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen
Maar met zonnepanelen moet ik je teleur stellen, so en pvo werkt niet samen, dan moet je naar enelogic gaan, die software werkt wel.
1 PVoutput . Dongen NB
Plaatje kan niet duidelijker toch?hpaulij schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:42:
[Afbeelding]
Ik heb deze sunny boy en ik kan nergens vinden wat precies de verschillende a en b ingangen zijn. Volgens mij is a en b voor tracker 1 en 2 maar zit er ook verschil tussen de bovenste en onderste?
Linkse vier stekkers voor a ,en rechtse vier voor b.
De plus en min kun je zo herkennen neem ik aan?
1 PVoutput . Dongen NB
Afgelopen week is er iemand langs geweest voor een schouw voor de plaatsing van zonnepanelen op mijn platte betonnen dak en de bijbehorende omvormer. Deze man stelde voor om de bekabeling door de dakdoorvoeren van de ventilatie te laten lopen. Dit lijkt mij niet echt de bedoeling, zeker gezien er al een loze leiding vanaf het dak aanwezig is die naar de meterkast loopt (waar overigens geen plek is voor de omvormer).
Nu vroeg ik mij af hoe gebruikelijk het is om de bekabeling voor zonnepenelen door de dakdoorvoeren van de ventilatie te laten lopen. Zijn hier wellicht mensen die daar ervaring mee hebben?
Nu vroeg ik mij af hoe gebruikelijk het is om de bekabeling voor zonnepenelen door de dakdoorvoeren van de ventilatie te laten lopen. Zijn hier wellicht mensen die daar ervaring mee hebben?
@Semitom Er bestaan ook micro omvormers, die onder je panelen geplaatst worden.
Dan heb je geen omvormer binnen. Misschien in jouw geval handiger.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2020 13:04 ]
Die aansluitingen zijn intern doorverbonden, zodat je twee strings van panelen parallel kunt zetten. (wellicht overbodig: llet dan wel goed op de maximale stroom die je omvormer aan kan)hpaulij schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:42:
[Afbeelding]
Ik heb deze sunny boy en ik kan nergens vinden wat precies de verschillende a en b ingangen zijn. Volgens mij is a en b voor tracker 1 en 2 maar zit er ook verschil tussen de bovenste en onderste?
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
@Semitom Het zal er een beetje aan liggen waar je je omvormer wilt ophangen, maar als die in een ruimte onder het schuine dak komt is het wel een héle kleine moeite om gewoon even een doorvoer te boren zodat de boel netjes in elektrobuisjes kan. Dus dan vraag ik me vooral af waaróm je dan voor een beunoplossing zou gaan?
En ja misschien is micro's ook een optie, maar ik zou vooral niet je installatieplan compleet omgooien om perse wat met dat bestaande buisje te kunnen doen.
En ja misschien is micro's ook een optie, maar ik zou vooral niet je installatieplan compleet omgooien om perse wat met dat bestaande buisje te kunnen doen.
Ja enelogic kan ook maar vond die vrij basic allemaal om eerlijk te zijn. En dan moet je nog betalen ook als je net wat meer wil. Zal hem weer eens omhangen om te kijken hoe het er nu uitrolt daar.. dankreneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:45:
[...]
Energie verbruik of opwekken doet hij vanaf de so,dus zal bij jou nooit werken .
Maar met zonnepanelen moet ik je teleur stellen, so en pvo werkt niet samen, dan moet je naar enelogic gaan, die software werkt wel.
Onjuist.reneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:45:
[...]
Energie verbruik of opwekken doet hij vanaf de so,dus zal bij jou nooit werken .
Ik heb een Youless LS120 met PVOutput firmware die de slimme meter uitleest via P1-poort. En via de S0-aansluiting de losse kWh-meter van de zonnepanelen groep. In PVOutput heb ik netjes het bruto verbruik en ook de bruto opwekking.
Zonder een aparte tussenmeter voor je panelen op de S0-aansluiting zul je uit de slimme meter alleen het netto verbruik krijgen.
Ja dank, ik ben bekend met de verschillende mogelijkheden, dit is ook waar met het aanleggen van de loze leiding naar de meterkast rekening mee is gehouden. Dit heeft ook weer zijn eigen nadelen (met name kosten) en in principe is de situatie vrij ideaal met een plat dak zonder schaduw op het zuiden, dus ik verwacht geen grote verschillen in de opbrengst tussen de panelen. Deze partij gaf in ieder geval de voorkeur aan een serieel systeem met een enkele omvormer.AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:58:
@Semitom Er bestaan ook micro omvormers, die onder je panelen geplaatst worden.
Het is een volledig plat dak van beton, om de dakdoorvoeren voor de ventilatie te maken is een betonboorder nodig geweest en het is wat gedoe geweest om dit te kunnen doen met behoud van garantie op de dakbedekking. Ik vermoed dat het niet heel eenvoudig gaat zijn om even extra dakdoorvoer te maken.mcDavid schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:30:
@Semitom Het zal er een beetje aan liggen waar je je omvormer wilt ophangen, maar als die in een ruimte onder het schuine dak komt is het wel een héle kleine moeite om gewoon even een doorvoer te boren zodat de boel netjes in elektrobuisjes kan. Dus dan vraag ik me vooral af waaróm je dan voor een beunoplossing zou gaan?
Overigens 'beunoplossing' is helder, dat was ook het eerste dat ik dacht. Ik vroeg me alleen af of deze oplossing gebruikelijker was dan ik dacht, maar aan jullie reacties te horen vermoed ik van niet. Dan zal ik eens gaan overleggen om te zoeken naar een betere oplossing.
https://www.winkelman-zon...vul-tuv-1m-kabel-mc4.htmlAUijtdehaag schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:55:
@Roe!and
Zijn dit de zelfde? Ik kom binnen kort nog in Hengelo vandaar....
Nou ja even nuanceren dan: het is wellicht een alternatief als boren echt niet handig is. Dat lijkt bij jou het geval te zijn. Ik weet iig dat het wel vaker zo gedaan wordt (uit verhalen in dit topic). Dus compleet geschift kunnen we het niet noemen.Semitom schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:57:
[...]
Het is een volledig plat dak van beton, om de dakdoorvoeren voor de ventilatie te maken is een betonboorder nodig geweest en het is wat gedoe geweest om dit te kunnen doen met behoud van garantie op de dakbedekking. Ik vermoed dat het niet heel eenvoudig gaat zijn om even extra dakdoorvoer te maken.
Overigens 'beunoplossing' is helder, dat was ook het eerste dat ik dacht. Ik vroeg me alleen af of deze oplossing gebruikelijker was dan ik dacht, maar aan jullie reacties te horen vermoed ik van niet. Dan zal ik eens gaan overleggen om te zoeken naar een betere oplossing.
Wat misschien een andere oplossing is (afhankelijk van de situatie), is door de muur boren ipv door het dak. Ga je het eerste stukje buitenom met de kabels. En kun je precies bij de omvormer naar binnen boren.
Edit: overigens is een gaatje voor een elektrobuis boren natuurlijk ook wat minder omslachtig dan een ventilatiekanaal.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 25-12-2020 14:55 ]
Met welke firmware?ThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:42:
[...]
Onjuist.
Ik heb een Youless LS120 met PVOutput firmware die de slimme meter uitleest via P1-poort. En via de S0-aansluiting de losse kWh-meter van de zonnepanelen groep. In PVOutput heb ik netjes het bruto verbruik en ook de bruto opwekking.
Zonder een aparte tussenmeter voor je panelen op de S0-aansluiting zul je uit de slimme meter alleen het netto verbruik krijgen.
Dan ben jij de eerste die het lukt.
Graag een linkje waar ik jou zonnepanelen kan zien?
1 PVoutput . Dongen NB
Zie handleiding, vanaf fw. 1.4 is dit mogelijk.reneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:54:
[...]
Met welke firmware?
Dan ben jij de eerste die het lukt.
Graag een linkje waar ik jou zonnepanelen kan zien?
Ik heb de firmware 1.4.1-POp1. Dit is een speciaal voor mij gemaakte firmware, ik wilde namelijk de telwerken ook nog via JSON op kunnen halen uit de YouLess. Zodat ik bijv. ook nog via een script gasmeterstand naar Mindergas.nl kan sturen en zelf rekenen met de meterstanden. In de standaard PVOutput firmware is dit niet mogelijk, dan worden de telwerken niet getoond in de JSON-output.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat wat je daar ziet komt rechtstreeks van de Youless zelf (behalve temperatuur, dat haalt PVOutput op via OpenWeatherMap API-key), ik zit daar zelf niet tussen om bruto/netto o.i.d. te berekenen.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2020 15:03 ]
Jou link laat alleen een combi zien. Een enkele PV opbrengst lukt niet.ThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:00:
[...]
Zie handleiding, vanaf fw. 1.4 is dit mogelijk.
Ik heb de firmware 1.4.1-POp1. Dit is een speciaal voor mij gemaakte firmware, ik wilde namelijk de telwerken ook nog via JSON op kunnen halen uit de YouLess. Zodat ik bijv. ook nog via een script gasmeterstand naar Mindergas.nl kan sturen en zelf rekenen met de meterstanden. In de standaard PVOutput firmware is dit niet mogelijk, dan worden de telwerken niet getoond in de JSON-output.
***members only***
Dat wat je daar ziet komt rechtstreeks van de Youless zelf (behalve temperatuur, dat haalt PVOutput op via OpenWeatherMap API-key), ik zit daar zelf niet tussen om bruto/netto o.i.d. te berekenen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie niet in waarom dat niet zou werken. Kwestie van de juiste PVO parameter kiezen op de Youless waar de data in gestopt moet worden. Technisch gezien moet de Youless dit volgens mij prima kunnen.reneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:09:
[...]
Jou link laat alleen een combi zien. Een enkele PV opbrengst lukt niet.
Maar deze discussie gaat hier beetje offtopic. @ID-College kan zijn vraag beter even in YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter stellen.
Lees de handleiding maar goed, het kan alleen bruto als je de p1 niet gebruikt. Anders krijg je netto berekeningen.ThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:15:
[...]
Ik zie niet in waarom dat niet zou werken. Kwestie van de juiste PVO parameter kiezen op de Youless waar de data in gestopt moet worden. Technisch gezien moet de Youless dit volgens mij prima kunnen.
Maar deze discussie gaat hier beetje offtopic. @ID-College kan zijn vraag beter even in YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter stellen.
Heb er hier een uurtje of twee mee zitten vechten dus ben er wel klaar mee. Heb gewoon gewisseld met een 110 en klaar. De 120 doet nu verbruik meten op so en dat gaat wel.
Heb dit probleem op jou gelinkte forum ook gevraagd maar nooit antwoord gekregen.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie t zo gauw niet.. heb je een linkje toevallig?reneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:22:
[...]
Lees de handleiding maar goed, het kan alleen bruto als je de p1 niet gebruikt. Anders krijg je netto berekeningen.
Heb er hier een uurtje of twee mee zitten vechten dus ben er wel klaar mee. Heb gewoon gewisseld met een 110 en klaar. De 120 doet nu verbruik meten op so en dat gaat wel.
Heb dit probleem op jou gelinkte forum ook gevraagd maar nooit antwoord gekregen.
En welke zou dat dan zijn? Heb ze allemaal geprobeerd inmiddels maar als ik de handleiding lees gelden ze allemaal niet (vandaar mijn vraag hier). Ik had verwacht dat ie ze beide zou wegschrijven maar het is altijd het 1 of het ander (energy consumuption OF energy generation) en dus niet beideThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:15:
[...]
Ik zie niet in waarom dat niet zou werken. Kwestie van de juiste PVO parameter kiezen op de Youless waar de data in gestopt moet worden. Technisch gezien moet de Youless dit volgens mij prima kunnen.
Tien posts naar boven heeft @thinkpad een handleiding mee gelinkt. Zelfde als die op website staat.ID-College schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:38:
[...]
Zie t zo gauw niet.. heb je een linkje toevallig?
[...]
En welke zou dat dan zijn? Heb ze allemaal geprobeerd inmiddels maar als ik de handleiding lees gelden ze allemaal niet (vandaar mijn vraag hier). Ik had verwacht dat ie ze beide zou wegschrijven maar het is altijd het 1 of het ander (energy consumuption OF energy generation) en dus niet beide(tenzij het dus via de S0 loopt want die heb ik niet)
1 PVoutput . Dongen NB
Ah check! Dat wilde ik even bevestigt hebben! Je hebt dus idd de aparte meter nodig via de S0 poort om dit weekend te krijgen. Helaas geen ruimte meer voor een extra DIM rail want mijn meterkast zit onhandig vol en dat wordt een aardig projectje met verleggenreneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:42:
[...]
Tien posts naar boven heeft @thinkpad een handleiding mee gelinkt. Zelfde als die op website staat.
Kunt vast wel ergens een kastje van tien bij tien ergens tegenaan schroeven.....ID-College schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:49:
[...]
Ah check! Dat wilde ik even bevestigt hebben! Je hebt dus idd de aparte meter nodig via de S0 poort om dit weekend te krijgen. Helaas geen ruimte meer voor een extra DIM rail want mijn meterkast zit onhandig vol en dat wordt een aardig projectje met verleggen
1 PVoutput . Dongen NB
Die zit er alreneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:59:
[...]
Kunt vast wel ergens een kastje van tien bij tien ergens tegenaan schroeven.....
[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 25-12-2020 20:55 ]
Waarom niet de omvormer in een kast op het dak ip65 en afvoer gaatje aan de onderkant. Dan kan je met 230V naar de meterkast. Geeft zelfde idee als micro omvormers.
Goed idee.
Het kan nog eenvoudiger: Veel omvormers zijn van zichzelf al IP65. Een beschut plekje om de ergste regen en de zon uit de buurt te houden is al voldoende.
Het kan nog eenvoudiger: Veel omvormers zijn van zichzelf al IP65. Een beschut plekje om de ergste regen en de zon uit de buurt te houden is al voldoende.
Omdat je omvormer dan veel te warm wordt. Die heeft z'n koeling hard nodig.Dapdodo schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:26:
[...]
Waarom niet de omvormer in een kast op het dak ip65 en afvoer gaatje aan de onderkant
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus aftimmeren in een ruime kast met ventilatie zou je afraden?Andrehj schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:53:
[...]
Omdat je omvormer dan veel te warm wordt. Die heeft z'n koeling hard nodig.
XXXVI
Vooral niet in een kast. Alleen afdakje is genoeg.
Hier wat plaatjes uit de Growatt installatiehandleiding als voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cQSzTbIQohHqNCwuOg6TncTh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FyeLdJWo8fhtHNOxAggwwEsh.png?f=user_large)
Hier wat plaatjes uit de Growatt installatiehandleiding als voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cQSzTbIQohHqNCwuOg6TncTh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FyeLdJWo8fhtHNOxAggwwEsh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2fHQK364xvALPJN957rYTGvK.png?f=user_large)
Hé hoi ben ik zo’n MC4 Tool echt nodig?reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:49:
[...]
Degene die Alfons laat zien haha. (Links boven )
Kost weer 8-9 euro.....
Welnee, marktplaats 3 euro.Roe!and schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:55:
[...]
Hé hoi ben ik zo’n MC4 Tool echt nodig?
Kost weer 8-9 euro.....
Misschien van iemand lenen hier?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw