Hier ook een vraagje voor een legplan (ik ga morgen bestellen, dus ben beetje last-minute aan het nadenken). De situatie:
hoekhuis met plat dak van 7m lang en 6,1m breed, met aan 3 zijden dus gevelrand. Dakrand is ~8,5m van de straat want 3 verdiepingen. Orientatie is eigenlijk exact zuid-oost. Er staan 2 redelijk schoorstenen op het dak. Ik ga zelf aanleggen, wil in 1x zoveel mogelijk goed doen.
Verbruik ~6.000 kWh per jaar ofzo (inclusief WP die ik installeer as we speak).
Heb sinds 1 november al 3400Wp op noord-oost/zuid-west liggen op een plat dak van de garage (2x5 Trina 340Wp ), daarvan verwacht ik ~2.500 kWh/jr.
Mijn ideeen:
optie A - 9 x Longi 445Wp in portrait met Solarstell op zuid-oost --> 4005 Wp, maar 1 richting dus geen 2 mppts nodig en relatief weinig onderconstructie (das duuuur bij plat dak zeg)
optie B - 2x 2x3 oost-west (nou ja, bij mij dus noord-oost/zuid-west) met trina 375 Wp --> 4.500 Wp en 2 richtingen. Nadeel mogelijk meer schaduw van schoorsteen + 12x onderconstructie en iets duurdere omvormer (2mppts0
optie C - 10 x Trina 375 in landscape op zuid-oost --> 375 Wp, maar wel simpel, maar 1 MPPT nodig
optie D - 6 x Trina 375 en 4 x longi 445 in landscape op zuid-oost --> 4.030 Wp. 1 MPPT, waarschijnlijk minder last van de schoorsteen.
hier een schetsje in sketch-up:
Vergeet ik dingen? zouden jullie andere keuzes maken?
ik wil vooral de panelen en onderconstructie bestellen, dacht zelf aan Solarstel. Voor de rest haal ik de omvormer wel van marktplaats en installeer het als het weer wat meer licht wordt in maart ofzo.
edit: heb 3x25A, nieuwe groepenkast, aansluiten komt goed maar wil wel gewoon een 1 fase omvormer gebruiken.