Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 22:57
Ik zou graag willen weten wat een paneel onder een bepaalde hoek doet op basis van tijdstip.

Dus hoeveel zon krijgt een paneel onder azimut 40 met hoek 35 op bv 18 juni on 10uur.

Ik krijg dit met pvgis niet voor elkaar. Daar komt alleen een csv of json bestand uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Remco Tr schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:17:
Ik zou graag willen weten wat een paneel onder een bepaalde hoek doet op basis van tijdstip.

Dus hoeveel zon krijgt een paneel onder azimut 40 met hoek 35 op bv 18 juni on 10uur.

Ik krijg dit met pvgis niet voor elkaar. Daar komt alleen een csv of json bestand uit.
Met PVCalc (werkt alleen in IE) werkt dat wel:
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Hij zit alleen wat te laag, je moet bij de totaalopbrengsten zeker 10% optellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je weet wat de instraling is kan je dat berekenen aan de hand van de eigenschappen van je paneel. Als je mazzel hebt zit er een meteorologisch station in de buurt van je waarvan je ongeveer kunt uit gaan dat het de instraling bij jou dekt.

Die instraling is natuurlijk in een plat vlak dus je zult ook nog even wat wiskunde moeten loslaten om het voor het vlak van je panelen te berekenen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

@busscherski
busscherski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:37:

Gerco-M schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:30:

Schaduw op een gedeelte van het paneel kan deze misschien wel oplossen, maar ik zie dat als meerdere panelen volledig schaduw hebben in de string dat dit dan wel een probleem wordt en ik op de onderste string maar 1/3 van de (amperage) voltage hebt van de bovenste. In de foto zie je het huis van de buren al en die piek gaat in de winter over de onderste rij panelen. De orientatie is 130 graden (ZO) Met optimizers op alle onderste of alle panelen is dat vast te verbeteren, maar dat is een aardige investering om de winter opbrengst iets te verhogen wat ik er niet meer uit ga krijgen lijkt me dus op zich niet heel boeiend. Hoewel dat uitlezen per paneel wel heel mooi is... :P
Je had in mijn tekst 1/3 van amperage in 1/3 van voltage veranderd. (bij schaduw) ik heb even een screenshot gemaakt nu bij zelfde situatie en het is wel degelijk het amperage wat ca 1/3 is. Geen idee of ik een bijzondere omvormer heb, of dat jij het mis hebt maar hierbij het bewijs in elk geval >:)
Wat wel bijzonder is, voltage is zelfs hoger nu. 2 strings van elk 15 panelen voor de duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evlryB0Xz_daIbic4gWjSep8URo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQT6BL4xKjyYOZvBttR9q9ba.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco-M op 28-12-2020 16:21 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:35
@Gerco-M Bij een paneel helemaal in de schaduw doen de bypass diodes niets, maar kan het paneel minder stroom leveren, zoals je terecht gezien hebt. Als alleen een deel in de schaduw ligt, dan kunnen b.v. 2 v.d. 3 bypass diodes actief worden en zakt alleen de spanning in tot 1/3e. Maar in jouw geval gaat het anders; de tracker in je omvormer verlaagt de belasting omdat de impedantie fors gestegen is. Zodoende kan de spanning zelfs hoger uitkomen. @busscherski was mischien getriggerd door 1/3e v.d. stroom. Puur toeval.

[ Voor 19% gewijzigd door Martin7182 op 28-12-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:35
Gerco-M schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:41:
@busscherski

[...]

Je had in mijn tekst 1/3 van amperage in 1/3 van voltage veranderd. (bij schaduw) ik heb even een screenshot gemaakt nu bij zelfde situatie en het is wel degelijk het amperage wat ca 1/3 is. Geen idee of ik een bijzondere omvormer heb, of dat jij het mis hebt maar hierbij het bewijs in elk geval >:)
Wat wel bijzonder is, voltage is zelfs hoger nu. 2 strings van elk 15 panelen voor de duidelijkheid.

[Afbeelding]
Dit screenshot is een momentopname, zegt helemaal niets over schaduwmanagement. Heb je DC voltage en vermogen grafiekjes van een hele dag zonder bewolking?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:03:
[...]

Dit screenshot is een momentopname, zegt helemaal niets over schaduwmanagement. Heb je DC voltage en vermogen grafiekjes van een hele dag zonder bewolking?
Die data zou een boel helpen ja, maar ik heb in de 30 dagen dat ik het systeem heb uberhaupt nog geen wolkloze dag gehad :'(
Ook geeft de SUN2000 (app / site) maar zeer magere data en heb ik wel een vermogensgrafiek per dag maar niet van V/A of per string. Ik ben nog bezig met mijn installateur om dat iets te verbeteren maar geen idee of dat gaat lukken.

Maar een momentopname zoals dit is wel wat ik bedoelde dat het het amperage zakt als een gedeelte van de string in de schaduw ligt. Dus meerdere panelen die schaduw hebben van de piek van het huis van de buren. Mijn "PV1" is de string met de bovenste panelen en "PV2" is dus de onderste waar dus de schaduw op valt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gerco-M schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:21:
[...]

Die data zou een boel helpen ja, maar ik heb in de 30 dagen dat ik het systeem heb uberhaupt nog geen wolkloze dag gehad :'(
Ook geeft de SUN2000 (app / site) maar zeer magere data en heb ik wel een vermogensgrafiek per dag maar niet van V/A of per string. Ik ben nog bezig met mijn installateur om dat iets te verbeteren maar geen idee of dat gaat lukken.
25 december was bij mij wel oke.
Zelf heb ik geen ervaring met Huawei omvormer maar wel met SolaX, Goodwe en Growatt en die hebben een webportal waar je allerlei grafiekjes kunt maken van DC voltages etc.
Huawei is een duurder merk, ik neem aan dat die dat ook kan maar dat je installateur het heeft afgeschermd? Zonder dat kan ik er niet meer over schrijven dan ik al gedaan heb.
Op 25 december elke 20 minuten zo`n screenshot zou ook duidelijk zijn :)
Maar een momentopname zoals dit is wel wat ik bedoelde dat het het amperage zakt als een gedeelte van de string in de schaduw ligt. Dus meerdere panelen die schaduw hebben van de piek van het huis van de buren. Mijn "PV1" is de string met de bovenste panelen en "PV2" is dus de onderste waar dus de schaduw op valt.
Heb je een foto of tekening welk deel van de panelen precies schaduw had op dat moment? Het lijkt me dan dat er in jouw geval de beschaduwde panelen niet zijn afgesloten en dat daardoor die hele string matig presteert. Wat ik schreef over dalen van voltage is als er wel een diode ingrijpt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:38:
[...]

25 december was bij mij wel oke.
Zelf heb ik geen ervaring met Huawei omvormer maar wel met SolaX, Goodwe en Growatt en die hebben een webportal waar je allerlei grafiekjes kunt maken van DC voltages etc.
Huawei is een duurder merk, ik neem aan dat die dat ook kan maar dat je installateur het heeft afgeschermd? Zonder dat kan ik er niet meer over schrijven dan ik al gedaan heb.
Op 25 december elke 20 minuten zo`n screenshot zou ook duidelijk zijn :)

[...]

Heb je een foto of tekening welk deel van de panelen precies schaduw had op dat moment? Het lijkt me dan dat er in jouw geval de beschaduwde panelen niet zijn afgesloten en dat daardoor die hele string matig presteert. Wat ik schreef over dalen van voltage is als er wel een diode ingrijpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXxcZzgI9gpm7W8AgmEg3XSaynA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDr8jLc3UXlxZVlT3PTun0sP.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen rechts onder in de foto hadden schaduw van de piek van de buren, hier links hun huis zichtbaar. Tussen 10-11 uur. En dan hadden 2-5 panelen geheel of gedeeltelijk schaduw. Dus ik denk dat dan de diodes niets meer kunnen doen en de hele string naar beneden trekken, kwa amperage. Mijn setup is dus gericht op ZO 130 graden.

Okee een grafiek van 25 december.
Ik weet niet hoeveel het helpt, want ik had ook toen veel wolken, totale opbrengst ca 10kwh terwijl een wolkloze dag 20 kwh zou zijn, schat ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk5GTFXiW-ZIZXL0YMsMzno1s2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzVkYv2edPmHMPzdv5kcbvXy.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn dat Huawei een duurder merk is kwa omvormer, maar dat is niet te zien aan de mooie data die ik krijg... De omvormer presteerd wel netjes heb ik de indruk. Ik ben nog bezig met de installateur om meer toegang te krijgen, maar ik kan nu in de standaard app de strings al niet eens meer uitlezen en moet dat doen via de install app in bereik van de wifi van de omvormer. Niet heel handig. En dan kan alleen realtime de strings zien, geen grafiekjes of zo. Maar goed, als ik niet zoveel met de data bezig ben, en gewoon vertrouw dat het goed werkt gaat het goed zal ik maar denken.

Ik heb dus wat schaduw, maar het is nu December en het is een uur of wat per dag dus een ramp vind ik het ook niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De panelen rechts onder in de foto hadden schaduw van de piek van de buren, hier links hun huis zichtbaar. Tussen 10-11 uur. En dan hadden 2-5 panelen geheel of gedeeltelijk schaduw. Dus ik denk dat dan de diodes niets meer kunnen doen en de hele string naar beneden trekken, kwa amperage. Mijn setup is dus gericht op ZO 130 graden.
Voor zover ik van jou begrijp ben ik totaal niet onder de indruk van het schaduwmanagement van Huawei. Dat heb ik goedkopere merken veel beter zien doen. Tigo's zijn dan niet verkeerd.
Okee een grafiek van 25 december.
Ik weet niet hoeveel het helpt, want ik had ook toen veel wolken, totale opbrengst ca 10kwh terwijl een wolkloze dag 20 kwh zou zijn, schat ik...
O blijkbaar was het die dag hier in Twente beter weer dan bij jou. Hier was het een blauwe lucht met af en toe een wolkje. Meer verschil dan ik dacht in ons kleine landje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFn36R_SB3Q2P0IEQDjlEDTbgGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7Z1P7mz3u76D1uiz8rGhfFk.png?f=fotoalbum_large
Fijn dat Huawei een duurder merk is kwa omvormer, maar dat is niet te zien aan de mooie data die ik krijg... De omvormer presteerd wel netjes heb ik de indruk. Ik ben nog bezig met de installateur om meer toegang te krijgen, maar ik kan nu in de standaard app de strings al niet eens meer uitlezen en moet dat doen via de install app in bereik van de wifi van de omvormer. Niet heel handig. En dan kan alleen realtime de strings zien, geen grafiekjes of zo. Maar goed, als ik niet zoveel met de data bezig ben, en gewoon vertrouw dat het goed werkt gaat het goed zal ik maar denken.

Ik heb dus wat schaduw, maar het is nu December en het is een uur of wat per dag dus een ramp vind ik het ook niet hoor.
Op zich maakt het niet zoveel uit nee, maar als schaduwmanagement van Huawei inderdaad slecht blijkt te zijn dan toch maar die Tigo nemen ten noorden van de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:10:
[...]

Voor zover ik van jou begrijp ben ik totaal niet onder de indruk van het schaduwmanagement van Huawei. Dat heb ik goedkopere merken veel beter zien doen. Tigo's zijn dan niet verkeerd.

[...]

O blijkbaar was het die dag hier in Twente beter weer dan bij jou. Hier was het een blauwe lucht met af en toe een wolkje. Meer verschil dan ik dacht in ons kleine landje.
[Afbeelding]

[...]

Op zich maakt het niet zoveel uit nee, maar als schaduwmanagement van Huawei inderdaad slecht blijkt te zijn dan toch maar die Tigo nemen ten noorden van de dakkapel.
Dank voor de feedback!
Ik heb zelf geen idee hoe andere merken met schaduw omgaan, maar dat een beetje schaduw een hele string naar beneden trekken is wel het geval voor alle merken zover als ik begrepen heb. Als de volle zon string met 15 panelen 2900 watt doet, en de string met schaduw op 5 panelen doet 1200 watt is dat nog wel redelijk dacht ik.

Ja met Tigo's kan ik dat vast oplossen, maar als ik dat alleen doe voor de 20 zonnige dagen in de winter waarop ik ca 2kwh per dag verlies dan wordt dat volgens mij een heeeel lange tvt vrees ik 8)

Ter volledige info, hier een foto van de schaduw op 26 oktober om 11:32 sochtends.
Raakt net nog niet het dak. Dus pas ergens november begint de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmGU5squId-kPy6ivqVXjT3NmOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UJDm6BR0XYRDkx8ikmSf1Tz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gerco-M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:21:
[...]

Dank voor de feedback!
Ik heb zelf geen idee hoe andere merken met schaduw omgaan, maar dat een beetje schaduw een hele string naar beneden trekken is wel het geval voor alle merken zover als ik begrepen heb. Als de volle zon string met 15 panelen 2900 watt doet, en de string met schaduw op 5 panelen doet 1200 watt is dat nog wel redelijk dacht ik.

Ja met Tigo's kan ik dat vast oplossen, maar als ik dat alleen doe voor de 20 zonnige dagen in de winter waarop ik ca 2kwh per dag verlies dan wordt dat volgens mij een heeeel lange tvt vrees ik 8)

Ter volledige info, hier een foto van de schaduw op 26 oktober om 11:32 sochtends.
Raakt net nog niet het dak. Dus pas ergens november begint de schaduw.

[Afbeelding]
Wellicht komen er nog andere zoncondities waarin de diodes wel afsluiten, dan kun je met 5 panelen schaduw 2/3 van 15 panelen opwekken. (dan zakt het voltage 1/3 en blijft de stroom gelijk)
Op het forum zijn daar wel voorbeelden van te vinden.

Nee geen 5 Tigo's nemen, verdien je nooit terug. Wellicht kan 1 Tigo op het paneel dat je er eventueel ten noorden van de dakkapel erbij wilt er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:45:
[...]

Wellicht komen er nog andere zoncondities waarin de diodes wel afsluiten, dan kun je met 5 panelen schaduw 2/3 van 15 panelen opwekken. (dan zakt het voltage 1/3 en blijft de stroom gelijk)
Op het forum zijn daar wel voorbeelden van te vinden.

Nee geen 5 Tigo's nemen, verdien je nooit terug. Wellicht kan 1 Tigo op het paneel dat je er eventueel ten noorden van de dakkapel erbij wilt er wel uit.
Okee dank, ik zal de vermogens in de gaten houden van de strings, eens zien of ik af en toe lagere voltages ga zien bij bepaalde condities.
Ja op dat paneel zou ik het kunnen doen, hoewel de WAF dat ook geen goede investering vind wat natuurlijk wel zo is. Dus ik denk dat ik toch eerst ga voor de ca 20 panelen op de NW kant.

Okee weer wat geleerd over zonnepanelen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:41
Had vandaag een orientered gesprek met Zelfstroom, maar de conclusie van hen was dat ik niet eens 6 panelen minimaal kwijt zou kunnen.
Daar schrok ik van, want ik ging uit van minimaal 10 en wellicht zelfs 12 panelen op ZW (+/-235 graden).

De telefoniste gaf aan dat zij met bepaalde marges rekenen, en dat wellicht een lokale aanbieder minder marges zou rekenen :?
Nu is dus de vraag is de marge die zij gebruiken veel te groot, of is de ruimte echt te krap?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDNt8-GrqvMJxcaV9zz5mipNREM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pQ4YeyJBfDQJQj3vdbILBLS.jpg?f=fotoalbum_large
Boven dakkapel minimaal 7 rijen dakpannen vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeYUWC12YKBXP1wPkbb4wirZKOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VO6mzS0Hw5hocAtM1rEUozdL.jpg?f=user_large
Onder de dakkapel minimaal 6 rijen vrij, 7 als je de rij met loodslab mee zou tellen.

Schaduw alleen van schoorsteen, zie foto.
Dak op NO (+/- 60graden) is volledig vrij, maar volgens telefoniste zouden ze dat sowieso al niet doen.

Breedte van het huis weet ik niet exact, ik weet dat binnenmuur naar binnenmuur 5.25 is, dus daar komt nog iets van 2x30cm bij? Dat zou dan 5.85 zijn ongeveer.

Zou ik hier 10 panelen op kwijt kunnen?

Edit: naast dakkapel is geen plek overigens, daar zit inmiddels een dakraam :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Semitom schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:57:
[...]

Ja dank, ik ben bekend met de verschillende mogelijkheden, dit is ook waar met het aanleggen van de loze leiding naar de meterkast rekening mee is gehouden. Dit heeft ook weer zijn eigen nadelen (met name kosten) en in principe is de situatie vrij ideaal met een plat dak zonder schaduw op het zuiden, dus ik verwacht geen grote verschillen in de opbrengst tussen de panelen. Deze partij gaf in ieder geval de voorkeur aan een serieel systeem met een enkele omvormer.
[...]

Het is een volledig plat dak van beton, om de dakdoorvoeren voor de ventilatie te maken is een betonboorder nodig geweest en het is wat gedoe geweest om dit te kunnen doen met behoud van garantie op de dakbedekking. Ik vermoed dat het niet heel eenvoudig gaat zijn om even extra dakdoorvoer te maken.

Overigens 'beunoplossing' is helder, dat was ook het eerste dat ik dacht. Ik vroeg me alleen af of deze oplossing gebruikelijker was dan ik dacht, maar aan jullie reacties te horen vermoed ik van niet. Dan zal ik eens gaan overleggen om te zoeken naar een betere oplossing.
Op het dak van mijn oude huis hebben we het precies zo opgelost ;) werkt al jaren prima, ik zie het probleem niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:16:
Had vandaag een orientered gesprek met Zelfstroom, maar de conclusie van hen was dat ik niet eens 6 panelen minimaal kwijt zou kunnen.
Daar schrok ik van, want ik ging uit van minimaal 10 en wellicht zelfs 12 panelen op ZW (+/-235 graden).

De telefoniste gaf aan dat zij met bepaalde marges rekenen, en dat wellicht een lokale aanbieder minder marges zou rekenen :?
Nu is dus de vraag is de marge die zij gebruiken veel te groot, of is de ruimte echt te krap?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onder de dakkapel minimaal 6 rijen vrij, 7 als je de rij met loodslab mee zou tellen.

Dak op NO (+/- 60graden) is volledig vrij, maar volgens telefoniste zouden ze dat sowieso al niet doen.

Breedte van het huis weet ik niet exact, ik weet dat binnenmuur naar binnenmuur 5.25 is, dus daar komt nog iets van 2x30cm bij? Dat zou dan 5.85 zijn ongeveer.

Wat dacht je van zelf doen, is niet zo moeilijk vanaf dakkapel. Kun je van het montage geld wat je over houd mooi optimisers kopen want die heb je wel nodig. 5 erboven en onder, en 2/3 op de kapel maakt 12/13.
Maar ik zou met rolmaat even nameten als ik jou was.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Neem je toch 9 van deze (10 past niet ivm schoorsteen)
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

Huis is 19 pannen breed? 19x30 = 5m70

Als telefonistes ook al advies gaan geven :X _O-

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:38:
[...]

Neem je toch 9 van deze (10 past niet ivm schoorsteen)
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

Huis is 19 pannen breed? 19x30 = 5m70

Als telefonistes ook al advies gaan geven :X _O-
Maar die zijn 1855 × 1029, dus nog groter dan waar zelfstroom mee aan kwam 170 even uit mijn hoofd. Zij vinden dat 170 al niet past met marges, met die panelen gaat er nog eens 15cm extra van die marge af...
Ja 5.70 meter lijkt mij realistisch voor de buitenmaat (binnenmaat is 5.25), dat is dus maximaal 5 naast elkaar.
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:30:
[...]

Wat dacht je van zelf doen, is niet zo moeilijk vanaf dakkapel. Kun je van het montage geld wat je over houd mooi optimisers kopen want die heb je wel nodig. 5 erboven en onder, en 2/3 op de kapel maakt 12/13.
Maar ik zou met rolmaat even nameten als ik jou was.
Zelf doen zie ik niet gebeuren :P de optimizers i.v.m. de schaduw van de schoorsteen neem ik aan?

Vraag is meer welke marge moet je aanhouden, de telefoniste had het over 15cm van dakgoot en 30cm van daknok. Is dat inderdaad gangbaar?

Volgens mij heb je met een dakpan 30cm in de lengte? Dat zou betekenen boven dakkapel 7x30 = 2.10 meter. Dat lijkt mij ruim voldoende om een rij te plaatsen.

Onder de dakkapel heb je 6 rijen geheel vrije dakpannen en de rij net onder de dakkapel heeft stuk loodslab erop, maar wellicht kan die ruimte gewoon benut worden boven die loodslab?
Dan kom je dus op 6*30 = 1.80 meter, dat zou dus eigenlijk niet passen met de marge van 15cm van dakgoot.
Als we de 7de rij kunnen gebruiken kom je weer op 7*30=2.10 meter ruimte, dat lijkt mij dan weer ruim voldoende minus de marge van 15cm.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 29-12-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
[...]

Maar die zijn 1855 × 1029, dus nog groter dan waar zelfstroom mee aan kwam 170 even uit mijn hoofd. Zij vinden dat 170 al niet past met marges, met die panelen gaat er nog eens 15cm extra van die marge af...
Ja 5.70 meter lijkt mij realistisch voor de buitenmaat (binnenmaat is 5.25), dat is dus maximaal 5 naast elkaar.

[...]

Zelf doen zie ik niet gebeuren :P de optimizers i.v.m. de schaduw van de schoorsteen neem ik aan?

Vraag is meer welke marge moet je aanhouden, de telefoniste had het over 15cm van dakgoot en 30cm van daknok. Is dat inderdaad gangbaar?

Volgens mij heb je met een dakpan 30cm in de lengte? Dat zou betekenen boven dakkapel 7x30 = 2.10 meter. Dat lijkt mij ruim voldoende om een rij te plaatsen.

Onder de dakkapel heb je 6 rijen geheel vrije dakpannen en de rij net onder de dakkapel heeft stuk loodslab erop, maar wellicht kan die ruimte gewoon benut worden boven die loodslab?
Dan kom je dus op 6*30 = 1.80 meter, dat zou dus eigenlijk niet passen met de marge van 15cm van dakgoot.
Als we de 7de rij kunnen gebruiken kom je weer op 7*30=2.10 meter ruimte, dat lijkt mij dan weer ruim voldoende minus de marge van 15cm.
Dan neem je 1590 x 1053 :+
Panasonic hit kuro...335 Wp

Allemaal onzin die marges, tenzij je aan de kust woont.
Zolang het water maar van paneel in de dakgoot druppelt is het goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:14:
[...]

Zet je een paar extra beugels op jee dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Ok goed om te weten, dat zorgt dat mijn teleurstelling wat minder is :P en ik gewoon op zoek moet gaan naar een lokale zonnepanelenboer die de situatie even kan bekijken ipv vanaf satellietbeelden.

Woon wel in ZW NL, maar niet direct aan de kust :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij ken je 6 panelen boven je dakkapel kwijt in landscape en nog eens 3 onder je dakkapel. Maar wel even exact je maten weten wat je max kwijt kan. Op basis daarvan je panelen zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Martinusz Deze zijn ook niet "hoog" maar wel wat breder
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
Dan kan alles in portrait.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
[...]

De voornaamste reden dat dit gangbaar is, is omdat de pannen onder de daknok vaak niet (of lastig) te verplaatsen zijn. Daarnaast moet je voor de wind belasting idd een stukje onder de nok blijven.

Maar goed met maatwerk en wat meer dakhaken valt er best wat van die marges af te snoepen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mcDavid schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:35:
[...]

De voornaamste reden dat dit gangbaar is, is omdat de pannen onder de daknok vaak niet (of lastig) te verplaatsen zijn. Daarnaast moet je voor de wind belasting idd een stukje onder de nok blijven.

Maar goed met maatwerk en wat meer dakhaken valt er best wat van die marges af te snoepen idd.
Die met de daknok begrijp ik wel, daar heb ik qua ruimte zo lijkt het geen probleem, net nog even gekeken en ik heb 8 rijen dakpannen boven de dakkapel, dat is 8*30 = 2.4 meter. minus 30cm marge hou ik 2.1 meter over :) enige minpunt is die schoorsteen helemaal rechts op het dak.

Net nog even gekeken onder de dakkapel is het 6 volle rijen (loodslab rij kan niet mee doen, dat is nog geen halve pan), gemeten van onderkant pan boven de goot tot bovenkant bovenste rij is het 2 meter, lijkt dus voldoende ruimte toch :)

Edit: oude foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU0DSnhczqQQ6ryxvo9pzI5gyGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxQ9IDkcobeyW3Ka4tKHa7QS.jpg?f=fotoalbum_large
Onderkant dakpan tot en met rij 6 onder het kozijn is dus 2 meter.

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 29-12-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:43:
[...]

Die met de daknok begrijp ik wel, daar heb ik qua ruimte zo lijkt het geen probleem, net nog even gekeken en ik heb 8 rijen dakpannen boven de dakkapel, dat is 8*30 = 2.4 meter. minus 30cm marge hou ik 2.1 meter over :) enige minpunt is die schoorsteen helemaal rechts op het dak.

Net nog even gekeken onder de dakkapel is het 6 volle rijen (loodslab rij kan niet mee doen, dat is nog geen halve pan), gemeten van onderkant pan boven de goot tot bovenkant bovenste rij is het 2 meter, lijkt dus voldoende ruimte toch :)
Nog even en er passen dadelijk nog overal 450 wp panelen van twee meter lang haha.
Onder dakkapel ook optimisers,daar gaat zon schuin omheen draaien.
Heb zelf panelen onder kapel op west maar dat is na het middag uur dat ze wat gaan doen. Voor die tijd zouden ze de rest van de string hinderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Daarom kwam ik met jinkos 380 halfcell.
Scheelt de helft

@Martinusz
knip een stuk karton, ladder tegen de muur en hou onder je dakkappel. Dan weet je wat past.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:56:
@reneeke1970
Scheelt de helft
Dat klopt, maar er zijn ook panelen van 50 euro goedkoper en dan werkt optimiser toch beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:56:
@reneeke1970
Scheelt de helft

@Martinusz
knip een stuk karton, ladder tegen de muur en hou onder je dakkappel. Dan weet je wat past.
Rolmaat is ook voldoende toch :P 6 rijen pannen is 2 meter :) (33cm per pan wat ook wel klopt, ik had afgerond naar 30cm per pan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Martinusz, let er ook op waar de rails komt. De dakpannen onder je dakkapel kun je (waarschijnlijk) niet meer omhoog schuiven. De rails komt dus ter hoogte van (de bovenkant van) drie dakpannen onder de dakkapel. Zo te zien is het geen probleem, maar houd daar rekening mee en dat je ook een stuk van je dakgoot vandaan moet blijven, anders stroomt alles over je dakgoot naar beneden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En je netjes een vergunning aanvraagt natuurlijk :+

@Martinusz Er zijn wel degelijk aan te houden marges om (vergunningsvrij) panelen te mogen leggen op je dak. Heeft te maken met wind inderdaad, maar ook met (verwachte) looks. Redelijk goed terug te vinden ook, op o.a. de overheidssite over (vergunningsvrij) bouwen.

Wordt inderdaad regelmatig de hand mee gelicht (hoef maar om me heen te kijken) maar je neemt dan wel 'n risico, wat de grote jongen waarschijnlijk niet willen lopen.

(Een vergunning aanvragen wil je vast niet; kost nogal en gaan ze toch afwijzen als je zonder goede reden buiten het gangbare probeert te stappen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gwaihir schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:39:
[...]

En je netjes een vergunning aanvraagt natuurlijk :+

@Martinusz Er zijn wel degelijk aan te houden marges om (vergunningsvrij) panelen te mogen leggen op je dak. Heeft te maken met wind inderdaad, maar ook met (verwachte) looks. Redelijk goed terug te vinden ook, op o.a. de overheidssite over (vergunningsvrij) bouwen.
Blijft een hartnekkig broodje aap.

Een schuin dak mag je elke mm volleggen zonder vergunning.
Die marges komen van de instalateurs/ fabrikanten. niet van het wel of niet vergunningsvrij.
vergunningsvrij betekend niet regel vrij dus formeel zou je moeten kunnen aantonen dat de panelen er mogen liggen, zonder goedkeuring van de fabrikant kan dat iets wat problematisch zijn.
plaatsen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
1. De zonnecollector of het zonnepaneel moet op een dak worden
geplaatst;
2. De collector of het paneel moet een geheel vormen met de
installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het
opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet die
installatie binnen in het betreffende gebouw worden geplaatst;
3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle
kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
@Gwaihir heeft alleen een punt als het om een plat dak gaat.
Onderstaande kreeg ik van onze gemeente toegestuurd over zonnepanelen en vergunningen toen ik vroeg of ik voor een carport een vergunning nodig zou hebben:
a. indien op een schuin dak:
1°. binnen het dakvlak,
2°. in of direct op het dakvlak, en
3°. hellingshoek gelijk aan hellingshoek dakvlak,
b. indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel, en
c. indien de collector of het paneel niet één geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst

Maar een schuin dak mag idd helemaal vol.
Wat ik verder wel grappig vond, is dat dit de indruk wekt dat een micro-omvormer wel onder de panelen mag, maar dat een stringomvormer binnen moet hangen. (ik denk dat deze regel voor grote boilervaten is bedoeld. Maar zelfs dan: Waar bemoeit de gemeente zich mee als ik dat ding in de tuin zou willen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hier is 't officiële stuk: https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Ik herinner 't me inderdaad vooral van plat dak en heb kennelijk de adviezen van her en der er wat doorheen gemixt: ik dacht dat er 20 of 50 cm gold tot de rand van schuin, zoals op tal van plaatsen genoemd, maar het is officieel inderdaad slechts binnen het dakvlak. Bedankt voor de prompte correctie :).

Bij plat dak gaat het ook het meeste en meest zichtbare mis. Het enige schuine dak hier wat - denk ik - niet volgens de regels is, steken de panelen aan de nok ietsje uit. Hoewel het wel helemaal vult zo, acht ik dat toch niet verstandig. Maar goed, die liggen op zuidoost en aan noordwester storm doen we niet echt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zag wat nieuwbouw rijtjes huizen met elk één paneel op 't dak, wat zou daar het idee achter zijn? Om aan een bepaalde eis rondom subsidie te voldoen, ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
JBS schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:56:
Zag wat nieuwbouw rijtjes huizen met elk één paneel op 't dak, wat zou daar het idee achter zijn? Om aan een bepaalde eis rondom subsidie te voldoen, ofzo?
Dat doen ze om net de EPC norm van 0.4 te halen, soms zijn ze zelfs niet eens aangesloten...

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2020 23:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Een of hooguit een paar van die schaampanelen op nieuwbouwhuizen terwijl het landschap verrommelt met met zonnepaneelwoestijnen vind ik een enorme gemiste kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

JBS schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:56:
Google maar eens op schaampanelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 09:30
@Andrehj @Andre1973 en anderen hier, zouden jullie mij advies kunnen geven in m’n eigen topic over oost west opstelling?

busscherski in "Zonnepanelen advies oost west"

Alvast bedankt allemaal hier!

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk9 op 30-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Goede dag,

Ik heb een 20 amp groep waar alleen de buiten unit van de warmtepomp op draait op 220volt. Dus dat is de enigste apparaat wat stroom trekt op deze groep.

Nou is mijn vraag of ik daar ook een string van zonnepanelen op kan plaatsen van max 1840WP. 4 x 460WP.

Gezien het ene alleen maar stroom trekt de buiten unit en de panelen allen maar stroom leverend op de groep en wat ik tekort komt komt via de meterkast erbij komt. Zo krijg ik volgens mij nooit een overbelasting van de groep.

Of zie ik iets over het hoofd.

Mvg Adriaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:08:
Goede dag,

Ik heb een 20 amp groep waar alleen de buiten unit van de warmtepomp op draait op 220volt. Dus dat is de enigste apparaat wat stroom trekt op deze groep.

Nou is mijn vraag of ik daar ook een string van zonnepanelen op kan plaatsen van max 1840WP. 4 x 460WP.

Gezien het ene alleen maar stroom trekt de buiten unit en de panelen allen maar stroom leverend op de groep en wat ik tekort komt komt via de meterkast erbij komt. Zo krijg ik volgens mij nooit een overbelasting van de groep.

Of zie ik iets over het hoofd.
Ja. Als je PV vol levert (1840 Wp / 230V = 8A) is de WP niet meer met 20A, maar met 28A beveiligd. Je zult dus een zgn PV verdeler moeten plaatsen (als je de omvormer vlak bij de WP wilt aansluiten). Als je de omvormer in de meterkast wilt aansluiten is het vele malen handiger om gewoon een eigen groep te plaatsen. Zo'n automaatje van 16 euro zal toch het probleem niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Adriaan71, nee! absoluut niet. Dat mag alleen met een onderverdeler.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Andrehj schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:20:
[...]

Ja. Als je PV vol levert (1840 Wp / 230V = 8A) is de WP niet meer met 20A, maar met 8A beveiligt. Je zult dus een zgn PV verdeler moeten plaatsen (als je de omvormer vlak bij de WP wilt aansluiten). Als je de omvormer in de meterkast wilt aansluiten is het vele malen handiger om gewoon een eigen groep te plaatsen. Zo'n automaatje van 16 euro zal toch het probleem niet zijn?
Je bedoelt 28A toch? Dat wil je niet want teveel. Idd. PV verdeler gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:31:
[...]

Tenzij er in die buiten unit al een automaat zit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Onderverdeler kleine groepenkastje met 2 aparte groepjes erin. Voeding op onderverdelen en dan 1 groepje naar warmtepomp en 1 naar panelen.

Zo iets

https://www.elektramat.nl/emat-pv-verdeler-hfd-2gr-wcd-kwh/

Buiten unit max 14,9 amp trouwens.

[ Voor 29% gewijzigd door Adriaan71 op 30-12-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:31:
[...]

Euh ja, uiteraard. Typo hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:32:
[...]

Tenzij er in die buiten unit al een automaat zit....
Dat maakt niets uit. Als de PV-omvormer 8A levert en de WP trekt 16A (bijvoorbeeld voor een SWW-run), loopt er 24A door de kabels. De 20A automaat schakelt dan pas af boven de 28A en dan worden je kabels te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kans dat de warmtepomp loopt voor cv EN DAT de zonnepanelen leveren is ook erg klein nu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:13:
[...]

Dat maakt niets uit. Als de PV-omvormer 8A levert en de WP trekt 16A (bijvoorbeeld voor een SWW-run), loopt er 24A door de kabels. De 20A automaat schakelt dan pas af boven de 28A en dan worden je kabels te warm.
Nee dan loopt er nog steeds maar 16 max

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:16:
De kans dat de warmtepomp loopt voor cv EN DAT de zonnepanelen leveren is ook erg klein nu. :+
Daarom staat er ook SWW-run en niet CV. Het zijn risico's die ik niet wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

timovd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:13:
[...]

Lol, juist :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Hallo allemaal, al een tijdje lees ik hier mee om te kijken wat slim is om te gaan doen met ons eigen dak. Ik heb een topic aangemaakt om wat advies in te winnen qua mogelijkheden namelijk: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043036

Ik zou het erg op prijs stellen wanneer jullie mee zouden willen kijken om het dak zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het is niet de bedoeling om alleen maar het eigen verbruik af te dekken, volleggen (binnen budget) is meer waar ik naar neig! :9 >:)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:35:
Onderverdeler kleine groepenkastje met 2 aparte groepjes erin. Voeding op onderverdelen en dan 1 groepje naar warmtepomp en 1 naar panelen.

Zo iets

Zoiets inderdaad! max. 14,9A is bij normaal gebruik, bij kortsluiting kan het ongezekerd natuurlijk veel meer zijn. Daar dient de PV-verdeler dan ook voor.

Als je een beetje handig bent, dan kun je ook zelf een PV-verdeler samenstellen, b.v. met https://www.elektramat.nl...-klem-ip30-130x140x83-mm/ Je hebt ook smallere varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Martin7182 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:17:
[...]

Zoiets inderdaad! max. 14,9A is bij normaal gebruik, bij kortsluiting kan het ongezekerd natuurlijk veel meer zijn. Daar dient de PV-verdeler dan ook voor.

Als je een beetje handig bent, dan kun je ook zelf een PV-verdeler samenstellen, b.v. met https://www.elektramat.nl...-klem-ip30-130x140x83-mm/ Je hebt ook smallere varianten.
Had nog een veder in werkplaats liggen. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Beste Mede zonnepaneelhouders.

Volgende week komen ze bij ons ook zonnepanelen instaleren.

Nu heb ik me er aardig in verdiept maar zit nog met 1 punt waar ik zelf niet zo goed weet waar ik beter mee uit ben.

Er komen bij ons 10 Zonnepanelen van 395wp per stuk. op 1 Goodwe GW3600D-NS

Moet ik alles in 1 string laten leggen of gebruik maken van de 2 strings die mogelijk zijn?
Geen last van schaduw op het dak of mischien in de wintermaanden van het dakkapel van de buren misschien een beetje. (hier is met het legplan al zoveel mogelijk rekening mee gehouden)

Max DC ingans spanning 600Vdc van de inverter.
Mppt spannings bereik 80-550 Vdc
Nominale spannings 360 Vdc

Informatie over de Panelen Denim M1-395BBHC-144
MPP spanning 41.07 Vdc
Nullastspanning (Voc) 49.48Vdc

Ik zou ze alle 10 in 1 string kunnen laten zetten dan kom ik uit op een max van 10x 49,48Vdc +10% 544.28 Vdc

Als ik 5 panelen in een aparte string zet dan zit ik onder mijn nominale spanning van de inverter. (272,14Vdc)

Hebben jullie suggesties waar ik beter mee af ben?

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Yamy_Daffy een paar panelen er bij laten plaatsen zodat je wel voldoende spanning hebt voor twee strings. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Yamy_Daffy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:24:
Beste Mede zonnepaneelhouders.

Volgende week komen ze bij ons ook zonnepanelen instaleren.

Nu heb ik me er aardig in verdiept maar zit nog met 1 punt waar ik zelf niet zo goed weet waar ik beter mee uit ben.

Er komen bij ons 10 Zonnepanelen van 395wp per stuk. op 1 Goodwe GW3600D-NS

Moet ik alles in 1 string laten leggen of gebruik maken van de 2 strings die mogelijk zijn?
Geen last van schaduw op het dak of mischien in de wintermaanden van het dakkapel van de buren misschien een beetje. (hier is met het legplan al zoveel mogelijk rekening mee gehouden)

Max DC ingans spanning 600Vdc van de inverter.
Mppt spannings bereik 80-550 Vdc
Nominale spannings 360 Vdc

Informatie over de Panelen Denim M1-395BBHC-144
MPP spanning 41.07 Vdc
Nullastspanning (Voc) 49.48Vdc

Ik zou ze alle 10 in 1 string kunnen laten zetten dan kom ik uit op een max van 10x 49,48Vdc +10% 544.28 Vdc

Als ik 5 panelen in een aparte string zet dan zit ik onder mijn nominale spanning van de inverter. (272,14Vdc)

Hebben jullie suggesties waar ik beter mee af ben?
Nominale spanning is 360 Volt. Daar zit het optimum. Dus gewoon alle 10 in 1 string, want dan zit je op 410 Volt. Prima dus.
En open string zit je ook nog ruim onder de 600 Volt.

Als je ze per 5 zet, komt je net aan de 200 Volt, en zit je dus aan de erg lage kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Bovendien heb je met 1 string maar 1x de verliezen in de DC kabels tussen je panelen en de omvormer, aangezien er altijd rond de 10 A door een string loopt (alleen de spanning is anders).Zal niet veel uitmaken (<<1% rendement) maar alle beetjes helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Ik zat er ook aan te denken aan 1 string voor 10 panelen.

Maar dacht ga het toch navragen want misschien zit ik er wel helemaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hier ook een vraagje voor een legplan (ik ga morgen bestellen, dus ben beetje last-minute aan het nadenken). De situatie:

hoekhuis met plat dak van 7m lang en 6,1m breed, met aan 3 zijden dus gevelrand. Dakrand is ~8,5m van de straat want 3 verdiepingen. Orientatie is eigenlijk exact zuid-oost. Er staan 2 redelijk schoorstenen op het dak. Ik ga zelf aanleggen, wil in 1x zoveel mogelijk goed doen.

Verbruik ~6.000 kWh per jaar ofzo (inclusief WP die ik installeer as we speak).
Heb sinds 1 november al 3400Wp op noord-oost/zuid-west liggen op een plat dak van de garage (2x5 Trina 340Wp ), daarvan verwacht ik ~2.500 kWh/jr.

Mijn ideeen:
optie A - 9 x Longi 445Wp in portrait met Solarstell op zuid-oost --> 4005 Wp, maar 1 richting dus geen 2 mppts nodig en relatief weinig onderconstructie (das duuuur bij plat dak zeg)

optie B - 2x 2x3 oost-west (nou ja, bij mij dus noord-oost/zuid-west) met trina 375 Wp --> 4.500 Wp en 2 richtingen. Nadeel mogelijk meer schaduw van schoorsteen + 12x onderconstructie en iets duurdere omvormer (2mppts0

optie C - 10 x Trina 375 in landscape op zuid-oost --> 375 Wp, maar wel simpel, maar 1 MPPT nodig

optie D - 6 x Trina 375 en 4 x longi 445 in landscape op zuid-oost --> 4.030 Wp. 1 MPPT, waarschijnlijk minder last van de schoorsteen.

hier een schetsje in sketch-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja7cxyKWX_roKOuo3MLj39o46AE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SQPeI03k2TMmwNU1YDEz9Eg8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXe7SfAQJy-wSJwUY-5zH3EwkGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RAWPuJwmUqdWpsj2ukjEBbKH.png?f=user_large

Vergeet ik dingen? zouden jullie andere keuzes maken?

ik wil vooral de panelen en onderconstructie bestellen, dacht zelf aan Solarstel. Voor de rest haal ik de omvormer wel van marktplaats en installeer het als het weer wat meer licht wordt in maart ofzo.

edit: heb 3x25A, nieuwe groepenkast, aansluiten komt goed maar wil wel gewoon een 1 fase omvormer gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46
Vanmiddag heb ik de laatste 5 panelen aangesloten op de bijkeuken. Vorige week 16 panelen op de schuur en overkapping. In totaal hebben we nu 9.240 wp, grotendeels O/W, wat een mooie waarde is voor onze warmtepomp :)

Wat ik vooral tof vind om even te melden is dat het uitzoeken, kopen en (veilig) installeren is gelukt met alle kennis in dit topic. Het resultaat is dat we voor de laatste 21 panelen 53,5 cent per wp betalen. Bedankt allemaal _/-\o_

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
@Fr33z persoonlijk zou ik dan voor optie A gaan.

Weet niet of dit uit te werken is in Sunny design?
Om te kijken wat het meeste opbrengst geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ik zou voor oost west opstelling gaan gezien straks het salderen langzaam afgebouwd zal gaan worden. En zodoende wek je de hele dag stroom op.

Denk dat je zo een beter dekking hebt kwa stroom verbruik

[ Voor 17% gewijzigd door Adriaan71 op 30-12-2020 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:35
@Fr33z En een aangepaste B opstelling? Dus ipv 2 daken, 2 dallen. Van links naar rechts: Oost-west-oost-west. Staan de hoogste kanten tegen de schoorsteen aan en minder last van schoorsteen. Wel winddeflectoren nodig, maar wel meeste watt piek.

Je kan in Sketchup dan ook zien hoeveel schaduw last je krijgt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Laatst online: 27-09 09:30
Iemand ervaring met installatie door Winkelman of Zonnekompas? Mag ook via PM als het niet in post hier mag vanwege reclame ofzo. Bedankt allemaal hier zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ophidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:12:
@Fr33z En een aangepaste B opstelling? Dus ipv 2 daken, 2 dallen. Van links naar rechts: Oost-west-oost-west. Staan de hoogste kanten tegen de schoorsteen aan en minder last van schoorsteen. Wel winddeflectoren nodig, maar wel meeste watt piek.

Je kan in Sketchup dan ook zien hoeveel schaduw last je krijgt.
Dit idd. Kun je evt nog een 13e of zelfs 14e paneel kwijt links boven en onder de schoorstenen.

• Fr33z
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:37:
[...]

Dit idd. Kun je evt nog een 13e of zelfs 14e paneel kwijt links boven en onder de schoorstenen.
Shit! Wat een leuk idee, ga het morgenochtend tekenen. Iemand ervaring met Solar stel ? Of andere voorkeur voor zulke systemen?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier solarstell zelf gelegd en dat ging heel makkelijk. De klemmen gaan wel vrij zwaar dus een goede ratel is aan te bevelen. Het netjes uitlijnen kostte de meeste tijd en het staat nu alsnog een beetje scheef (naar buiten gedraaid zeg maar) maar dat is verder niet problematisch.
Als je de solarsteller erbij weet te kopen dan gaat het wel sneller. Helaas verkochten ze die niet waar ik het vandaan heb en had niet verwacht dat het me zoveel tijd zou kosten. De 1e 3 panelen leggen (het ligt hier 3x4) voor het uitlijnen kostte ongeveer evenveel tijd als de rest en Ik heb er, samen met m'n vriendin, een middag over gedaan om 12 panelen in oost/west te leggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Luuk9 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:31:
Iemand ervaring met installatie door Winkelman of Zonnekompas? Mag ook via PM als het niet in post hier mag vanwege reclame ofzo. Bedankt allemaal hier zo!
Patrick (van Zonnekompas) heeft op zowel mijn vorige (12 panelen, in OW op een plat dak) als mijn huidige dak (OW, 29 panelen, schuin dak) PV aangelegd. Ben er erg tevreden over, installatie precies zoals ik het zelf wilde hebben. Is er iets specifieks dat je wilt weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fe2-uMNyOiZDy6evpM4LNdJPNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn1yAOrJlvB4WAyZnhH6lqCb.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gCcTHvFnpMMQhH4Eo0Fg-ixVag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRyL5ZRb7Lpqwfz6GFkWfT9Y.jpg?f=fotoalbum_medium

[edit]
Foto's toegevoegd. (ligt er sinds een week op). Wat zie je:
voorkant: 18x TrinaSolar 330Wp
achterkant: 8x TrinaSolar 330Wp + 3x Longi 305Wp (uit de bouw)
Op een Goodwe 8KW 3fase omvormer.

[ Voor 48% gewijzigd door borft op 31-12-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Ik heb m2's over op mijn dak en een kapotte omvormer. Graag hoor ik jullie mening over de te kiezen omvormers en panelen: Zonnepanelen : vervangen omvormer en uitbreiding installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:47
Dag samen,

Halverwege dit jaar heb ik bij een vriend samen 10 panelen op zijn plat garagedak geinstalleerd.

Oost-west, 10 panelen op 2 mppt’s in 10 graden hoek. landscape, geen schaduw

Panelen; A-EXM 340/156-72 (340w)
Omvormer: ABB UNO-DM-3.3-TL-PLUS-SB-Q. 1 fase

Nu komt er, door plaatsing overkapping, in dezelfde richting plaats vrij voor 4 tot 6 panelen extra. (Ook geen schaduw) Nu is de vraag;

1. Kan dit technisch nog op de omvormer erbij?
Maximale input is 600v, maar is dit per mppt of totaal? VoC van panelen is 46,2 volt, als je dan voor temperatuur -10 er ~15% bij optelt, zit je met 10 panelen al op 531 volt. Indien dit echter per mppt is, hebben we nog voldoende marge. Anders niet lijkt mij?

2. hoeveel kun je ‘onderdimensioneren’ bij een oost-west opstelling? Omvormer mag max 3300w hebben, maar bij oost-west zit je daar minder snel als bij zuid, als ik het goed begrijp

3. kan ik de dc-kabels van de van de nieuwe panelen (overkapping staat 10m verderop) via een separate mantelbuis koppelen aan de huidige panelen, en daarmee op de omvormer?

Uiteraard al gezocht, maar op bovenstaande kan ik geen sluitende antwoorden geven.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErgoStijn schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:14:
Dag samen,

Halverwege dit jaar heb ik bij een vriend samen 10 panelen op zijn plat garagedak geinstalleerd.

Oost-west, 10 panelen op 2 mppt’s in 10 graden hoek. landscape, geen schaduw

Panelen; A-EXM 340/156-72 (340w)
Omvormer: ABB UNO-DM-3.3-TL-PLUS-SB-Q. 1 fase

Nu komt er, door plaatsing overkapping, in dezelfde richting plaats vrij voor 4 tot 6 panelen extra. (Ook geen schaduw) Nu is de vraag;

1. Kan dit technisch nog op de omvormer erbij?
Maximale input is 600v, maar is dit per mppt of totaal? VoC van panelen is 46,2 volt, als je dan voor temperatuur -10 er ~15% bij optelt, zit je met 10 panelen al op 531 volt. Indien dit echter per mppt is, hebben we nog voldoende marge. Anders niet lijkt mij?

2. hoeveel kun je ‘onderdimensioneren’ bij een oost-west opstelling? Omvormer mag max 3300w hebben, maar bij oost-west zit je daar minder snel als bij zuid, als ik het goed begrijp

3. kan ik de dc-kabels van de van de nieuwe panelen (overkapping staat 10m verderop) via een separate mantelbuis koppelen aan de huidige panelen, en daarmee op de omvormer?

Uiteraard al gezocht, maar op bovenstaande kan ik geen sluitende antwoorden geven.
Dank voor het meedenken.
Ja, het voltage is per mpp ,onder dimensioneren kan in principe onbeperkt, zolang je binnen specificatie blijft, en ja de kabels kun je daar waar je wilt aan elkaar koppelen, extra meters geeft geen tot weinig verlies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 19:56
Interessant topic in juli een nieuw huis betrekken waar ik ook aan zonnepanelen denk. Een schaamteloze tvp hier ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
In 2020 4880 kWh teveel opgewekt .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WoudseHoeve schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:18:
In 2020 4880 kWh teveel opgewekt .....
Zo weinig.... Ikke 16000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nederland heeft nog steeds geen energie overschot. Niemand wekt teveel op ;)
Wel fijn dat je meer opwekt dan je zelf verbruikt, dat is heel aardig voor de medemens!
Ik moet voorlopig nog wel even bijleggen voordat ik zover ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerco-M schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Nederland heeft nog steeds geen energie overschot. Niemand wekt teveel op ;)
Wel fijn dat je meer opwekt dan je zelf verbruikt, dat is heel aardig voor de medemens!
Ik moet voorlopig nog wel even bijleggen voordat ik zover ben.
Ik heb al bij gelegd paar maanden geleden, volgend jaar gaat het richting -20000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Ik heb al bij gelegd paar maanden geleden, volgend jaar gaat het richting -20000
Dat is zeker de moeite waard!! Als je nog steeds plek over hebt om bij te leggen is dat heel fijn natuurlijk. Ons huis heeft maar 2 kanten dan en bij 50 panelen gaat het ophouden vrees ik. Nog steeds wel de moeite waard...
Natuurlijk kan ik ook een tuinhuisje neer zetten, panelen op het dak, en na 14 jaar productie is het tuinhuisje zelf er ook al uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 19:56
Nieuw in deze wereld zoals ik al schreef gister en heb al wat sites zoals sunnydesign opgeslagen. Wat zijn echter betrouwbare site waar je kan uitvinden wat op het moment de beste panelen zijn i.c.m. omvormers etc.? Ik denk denk dat ik getuige deze potentiemeter zowel voor als achter panelen kwijt kan en er dus ongeveer 15/16 kwijt zal kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiOmunGLVhPoHV3amfl1TVZdq9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/10k1i1vqE5LjzQpDLS3Gyqf0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emot
  • Laatst online: 06:25
Boinkie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:09:
Nieuw in deze wereld zoals ik al schreef gister en heb al wat sites zoals sunnydesign opgeslagen. Wat zijn echter betrouwbare site waar je kan uitvinden wat op het moment de beste panelen zijn i.c.m. omvormers etc.? Ik denk denk dat ik getuige deze potentiemeter zowel voor als achter panelen kwijt kan en er dus ongeveer 15/16 kwijt zal kunnen.

[Afbeelding]
De beste site daarvoor is Tweakers. Maak even een eigen topic aan in dit sub forum met zo veel als mogelijk informatie die je al hebt. Denk aan dakafmetingen, hellingen, orientatie etc. maar ook wat je zelf al onderzocht hebt. Zoveel te meer info je zelf hebt, zoveel te meer input je van mede-tweakers krijgt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerco-M schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Dat is zeker de moeite waard!! Als je nog steeds plek over hebt om bij te leggen is dat heel fijn natuurlijk. Ons huis heeft maar 2 kanten dan en bij 50 panelen gaat het ophouden vrees ik. Nog steeds wel de moeite waard...
Natuurlijk kan ik ook een tuinhuisje neer zetten, panelen op het dak, en na 14 jaar productie is het tuinhuisje zelf er ook al uit :P
Precies wat ik ook gedaan heb, en een afdak voor de camper gemaakt 50m2

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Precies wat ik ook gedaan heb, en een afdak voor de camper gemaakt 50m2
Goeie god, wat heb je dan in totaal liggen? En waar ben je mee begonnen? Een leverancier wist me vandaag te vertellen dat je boven de 10000 WP geen BTW terug kunt vragen, klopt dat? Antwoord mag overigens ook hier https://gathering.tweaker...message/65473418#65473418 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:30:
[...]

Goeie god, wat heb je dan in totaal liggen? En waar ben je mee begonnen? Een leverancier wist me vandaag te vertellen dat je boven de 10000 WP geen BTW terug kunt vragen, klopt dat? Antwoord mag overigens ook hier https://gathering.tweaker...message/65473418#65473418 :)
Begonnen met zes nieuwe panelen.....
Zodra je weet hoe het spul werkt, en je weet hoe er goedkoop aan te komen maar blijven uitbreiden in fasen.....
En tussendoor warmtepompen aanschaffen, en inductie.... Vervolgens gas afsluiten.
Oude energie rekening 2000 euro
Nieuwe rekening is -2000 verkoop van stroom.
Inmiddels is na ruim vijf jaar alles terug verdient .
Wel alles zelf moeten doen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Dat kan wel, je kan geen gebruik maken van het foirfait en dat maakt het allemaal wat minder standaard
als je onder de 10.000 kan blijven heeft dat zo zijn voordelen qua gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
................ Een leverancier wist me vandaag te vertellen dat je boven de 10000 WP geen BTW terug kunt vragen, klopt dat? Antwoord mag overigens ook hier https://gathering.tweaker...message/65473418#65473418 :)
Klopt, dan ben je geen kleine ondernemer meer, vinden ze.
Maar je kunt wel BTW terug vragen voor 28 panelen, en apart 2 of 4 laten berekenen, waarvan je de BTW niet terug vraagt. >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:00:
Klopt, dan ben je geen kleine ondernemer meer, vinden ze.
Dat klopt dus niet. Je bent nog steeds ondernemer (belastingdienst ken geen kleine ondernemers op basis van zonnepalen Wp; gewoon ondernemer).
Je moet dan btw berekenen over de werkelijke productie en niet een forfait bedrag.

[ Voor 212% gewijzigd door jobr op 04-01-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
jobr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:16:
[...]

Dat klopt dus niet. Je bent nog steeds ondernemer (belastingdienst ken geen kleine ondernemers op basis van zonnepalen Wp; gewoon ondernemer).
Je moet dan btw berekenen over de werkelijke productie en niet een forfait bedrag.
Kent geen kleine ondernemers regeling? En wat betekent KOR dan precies.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik weet het, maar zeg het lekker nie...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

twain4me schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Dat kan wel, je kan geen gebruik maken van het foirfait en dat maakt het allemaal wat minder standaard
als je onder de 10.000 kan blijven heeft dat zo zijn voordelen qua gemak.
Of je laat een factuur maken net onder de 10000wp. Zo zijn mijn 31 * 335wp panelen op papier 300wp. Dus 9300wp ipv 10385wp.

Scheelt een hoop gedoe. Daarnaast ligt 1/3 van mijn panelen heel ongunstig, dus veel voordeel had ik niet van die extra wp's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Naalroc schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:35:
[...]

Dat heeft met omzet (of een keuze) te maken niet met aantal Wp. Wel even het zinnetje er achter lezen wat ik schreef:
"belastingdienst ken geen kleine ondernemers op basis van zonnepalen Wp"

Ik reageer op jouw opmerking dat je kleine ondernemer bent als je <10.000Wp hebt. En dat is niet correct. En wel/geen BTW aftrek is onafhankelijk van aantal Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:07
*kuch*, zonnepanelen en de Belastingdienst is een deurtje verderop ;) Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fairy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:58:
[...]

Of je laat een factuur maken net onder de 10000wp. Zo zijn mijn 31 * 335wp panelen op papier 300wp. Dus 9300wp ipv 10385wp.
Dat is fraude, 29 panelen en een apparte factuur van 2 panelen en die niet terug vragen is dat niet.
Daarnaast ligt 1/3 van mijn panelen heel ongunstig, dus veel voordeel had ik niet van die extra wp's
je kan het voor jezelf goedpraten tot je scheel ziet, het is en blijft fraude

@ThinkPad Ik had je "modbrake" nog niet gezien. :$

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-01-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

twain4me schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Dat is fraude, 29 panelen en een apparte factuur van 2 panelen en die niet terug vragen is dat niet.

[...]

je kan het voor jezelf goedpraten tot je scheel ziet, het is en blijft fraude
Om me nu een fraudeur te noemen gaat me wat te ver. Ik heb die optie om 2 apart af te rekenen voorgesteld, maar men loste het op deze manier op, daar kan ik ook niets aan doen. Maar meer ga ik er sowieso niet meer over zeggen, gezien de melding van de mod hierboven is dit niet het juiste topic daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 04-01-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:35:

Zo iets

1 Hoofdschakelaar met 2 groepen erbij, ik zou zelf niet graag Emat hebben in huis.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
EMAT is gestempeld Alibaba-spul dat waar de KEMA lang geleden eens een keer naar heeft gekeken.

Met installatiemateriaal waar blijkbaar langere tijd bijna 15A doorheen loopt, zou ik geen onnodig risico nemen en een paar Euro meer voor Europees geproduceerd spul van bv. ABB uitgeven (niet via bouwmarkt, maar Webwinkel als Vunderink). Zulke bedrijven hebben een naam te verliezen. EMAT is gewoon een importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Op wat voor netaansluiting zit dat dan? 3x25A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Op wat voor netaansluiting zit dat dan? 3x25A?
Jazeker, en die heeft het zwaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Laatst online: 20:10
Ik zoek wat specifieke info, tips m.b.t. offerte en keuze west vs zuid in dit eigen topic:
Cavalera125 in "Advies legplan en omvormer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:05:
[...]

Jazeker, en die heeft het zwaar....
Hoeveel Wp heb je dan liggen (krijg het niet zo snel terug gevonden). En is er dan flink onder gedimensioneerd met de omvormers?

Een vriend van me heeft nu 10000Wp liggen, maar zou wel 3x zoveel moeten hebben liggen om naar 0 te gaan. Diverse aanbieders willen maar een omvormer van ongeveer 5000W bijhangen ivm de terug levering.
Maar dit is uitgaande van een 0 last, dus alles terugleveren.
Dat is niet reëel, hij heeft 2 warmtepompen (1 voor zwembad) een berg computers (bedrijf aan huis) en een gezin wat energie besparen niet aan te leren valt...

De 10000Wp zit nu op een growatt 10000W 3 fase omvormer. (alles op zuid op 30 graden)
Ik heb al voorgesteld om hier een kleinere omvormer aan te hangen, misschien 7000W 3 fase of nog iets minder. Dan op de 10000W omvormer nieuwe panelen toevoegen op plat dak in een oost west opstelling zodat de middag piek wat lager word. Ik dacht zelf misschien tot aan 40x 470Wp, (binnen DC range omvormer)

Hij gaat hier dan flink mee aftoppen, maar zorgt er waarschijnlijk voor dat de piek teruglever stroom binnen de marge blijft. De oost west zal daar ook aan mee helpen.
Is dit bij omvormers ook nog instelbaar? Dus een maximale stroom instelling?

Hoever kun / durf je te gaan. Elektrische installatie natuurlijk netjes gezekerd en bedraad. De grootste continu verbruikers zitten dicht bij de zonnepanelen in het kantoor en de schuur. Netaansluiting zit in het woonhuis op wat afstand. Misschien is het incidenteel daardoor mogelijk dat de netspanning door de teruglevering teveel stijgt en de omvormer misschien uitschakelt voordat de 25A hoofdzekering eruit gaat. Zijn er installateurs die dit begrijpen en in mee willen gaan? Liefst midden noord brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Team Welles

@DjAntoon Alle fatsoenlijke omvormerfabrikanten kunnen beperken met hulp van een extra meter.
Voor zijn bestaande growatt omvormer:
https://www.ginverter.com/Export-Limitation-Solution.html
https://www.ginverter.com/Accessories/11-608.html

En alle zonnepaneelinstallateurs die meer zijn dan dozenschuiver kunnen dit regelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw