Advies dak grotendeels vol leggen met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Hi allemaal,

Nu ben ik al een tijdje mee aan het kijken in het grote 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9' topic en ben ik mezelf gaan verdiepen in de verschillende mogelijkheden van mijn dak. Ondertussen ben ik al aan een tiental partijen offertes uit aan het sturen en heb ik ook gekeken bij o.a. solar-bouwmarkt, solar-outlet om te zien wat indicatieve prijzen kunnen zijn.

Hieronder heb ik twee foto's toegevoegd van mijn dak, de foto zonder bladeren aan de boom is een ietwat zonnige dag op 19 December, met bladeren aan de boom is genomen op 14 September, beide rond het middag uur:

19 December:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWe-M4u6xVSJ_eCJ3fsHLqv_hE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn6NXijCMhcGnpaVrB498nSS.jpg?f=fotoalbum_large

14 September:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEDLwB8hJTiX2jKUN1d4SaJ_nfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzeu8gGcNPHGXGxXMNvvvdw4.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het een mansarde-dak is zit er op 9 pannen van boven (nokpan niet meegerekend) een knik in het dak.

De oriëntatie van het dak is ZZO/ZO voor zover ik in kan schatten.

Het bovenste langwerpige dakvlak is het grootste:
- 87 pannen x 20 cm dakpan breed = 1740 cm breed
- 9 pannen x 34 cm dakpan hoog = 306 cm

Het onderste dakvlak is opgedeeld in 5 stukken, namelijk van links naar rechts:
- 5 pannen x 6 pannen = 100 cm x 204 cm
- 7 pannen x 6 pannen = 140 cm x 204 cm
- 12 pannen x 6 pannen = 240 cm x 204 cm
- 11 pannen x 6 pannen = 220 cm x 204 cm
- 21 pannen x 6 pannen = 420 cm x 204 cm

Wanneer ik er zelf naar kijk dan zie ik vooral mogelijkheden voor een string omvormer met eventueel een paar optimizers, wellicht naast het pijpje, naast de dakkapel en achter de airco unit of om helemaal aan de slag te gaan met micro-omvormers.
SolarEdge heb ik ook wel naar gekeken, maar lijkt me hier niet helemaal op zijn plek aangezien ik dan beter direct op de Enphase omvormers kan overstappen.

Wat betreft zelf leggen zou ik het zelf wel durven maar ik weet niet of het handig is, de dakhelling is op sommige stukken nogal steil, ik heb niet perse iemand die me er mee kan helpen en ik ben niet perse goed in het aanleggen van de elektra richting de meterkast.

Graag hoor ik hoe jullie er over denken en of jullie wellicht nog ideëen hebben waar ik nog niet aan heb gedacht. Afhankelijk van de prijs (micro's zijn namelijk een stuk duurder dan zonder en beperken de paneelkeuze qua WP) is het de insteek om zoveel mogelijk te leggen. We hebben een 3x25A aansluiting en op dit moment verbruiken we rond 3500 kWh per jaar, maar de insteek is wel om de airco meer te gaan gebruiken en de vrouw mee te sleuren richting minder gas (wellicht een WP of iets dergelijks) ;) Ook een elektrische auto is iets waar we over nadenken!

@reneeke1970 @migjes @Rol-Co @AUijtdehaag @Andrehj @busscherski@twain4me aangezien ik jullie ook op deze manier getagd zag worden in een ander topic hoop ik dat jullie hier ook geen bezwaar tegen hebben O-)

Alvast hartelijk dank in ieder geval en wanneer ik iets moet verduidelijken dan hoor ik dat graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Ninjetsu NL op 30-12-2020 16:02 . Reden: Wijzigingen/toevoeging orientatie etc ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik zou zeggen als je zelf wel handig bent kan je prima de installatie doen. Eventueel voor het meterkast deel een electicien inschakelen. Je kan natuurlijk wel zelf al de kabel trekken van de omvormer naar de meterkast.

Enne: scheelt een boel geld hoor door het zelf te doen :) Let wel op je eigen veiligheid, ga nou niet met een laddertje klooien maar huur/leen een steiger dan sta je veilig!

(en/of valbescherming)

oh de vraag over welk soort panelen etc laat ik wel over bij de mensen die daar meer kennis van hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 30-12-2020 14:20 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat is best een mooi groot dak!
Je hebt zeker wel wat schaduw, maar of dat relevant genoeg is om met optimizers en dergelijke aan de slag te gaan lijkt mij zo niet. Maar ik ben nog geen expert hoor.
Gewoon meer WP leggen is altijd goedkoper als je er de plek voor hebt en dat denk ik wel.

Wil je alle panelen de zelfde kant op leggen of sommige portret en andere landscape?
Met 306 cm hoog kan je 2 panelen landscape boven elkaar, en dan met 1740 breed kan je 9 panelen naast elkaar zit je met 18 x 330Wp panelen al op 5940 Wp. Bij het pijpje in het dak kan je 1 paneel weglaten maar kom je nog in de buurt. Als je bovenste rij portret doet en onderste landscape kan je nog meer panelen kwijt, maar is met 270 cm hoog misschien wat krap. Maar zowiezo kan je een boel panelen kwijt hoor!

Op het onderste dakvlak is het veel meer een puzzel en lastiger monteren, en meer schaduw waarschijnlijk, dus het rendement daarvan is veel lager en misschien niet eens nodig als je op het bovenste dakvlak al voldoende kan leggen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Zenix

BOE!

Ik zie rechts ook een schuur/garage. Hoe groot is dat dak en is dat van jou? Je zou ook kunnen overwegen om die vol te leggen (afhankelijk van de shaduw), dat is een stuk makkelijker zelf te doen. Als je er dan een elektrische auto komt, dan kan je het dak van je huis gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ninjetsu NL Je schrijft er niets over, maar kan die pijp niet anders?

Zo te zien zit de CV-ketel aan de andere kant van het dak. Is deze pijp enkel voor ventilatie? Je kan dat wellicht binnen omleggen naar de andere kant, of een veel plattere uitblaas nemen. Dit was de eerste site in mijn zoekopdracht, dus kijk rustig elders of er betere prijzen/oplossingen zijn: https://www.materialenvoo...ersele_lage_dakdoorvoeren

Ik ben slecht in het gokken wat de oriëntatie van het dak is aan de hand van de schaduw en dat de foto rond 12 uur is genomen; wellicht ook voor anderen handig als je dat ook nog even opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@JeroenE die pijp kan misschien wel anders ja er is ruimte om die eventueel om te leggen, dit is de pijp voor de afzuiging van de badkamer, dus inderdaad gewoon ventilatie. Ik heb de orientatie iets duidelijker toegevoegd, die is ZZO/ZO

@Zenix Dat is een tuinhuis en daar vertrouw ik het niet om daar te beginnen, we hebben al gedoe met stabiliteit... Sowieso is de bekabeling naar de meterkast dan een ding.

@Gerco-M Mij maakt de orientatie en wat exotischere vormen niet perse uit zolang het een beetje netjes is :)

@Mattie112 Mocht iemand in de buurt wonen en zich geroepen voelen dan wil ik daar wel over nadenken! Midden-Limburg anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Ga eens spelen met Sunny Designer, dan kun je de afmetingen van je dak invoeren en beetje spelen met indeling van de panelen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ninjetsu NL Met het andere dak op NW kan je ook nog wel wat opwekken, maar dat is dan natuurlijk minder rendabel. Zeker als je het laat aanleggen zal het niet zo renderen als de andere kant.

NB je kan een kompas app op je telefoon zetten dan kan je de juiste oriëntatie zo te weten komen. Je hebt ook apps die de hoek kunnen meten. Dat kan je gewoon aan de binnenkant van je dak doen, het zal aan de buitenkant vast net iets anders zijn maar goed genoeg om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou wat netjes is voor hoe panelen liggen, daar verschillen de meningen over natuurlijk. ;)
maar dat ligt ook een beetje aan het type paneel wat je wilt. Ik heb hier full black, en die zijn zo "full black" dat de orientatie en ligging aardig wegvalt van een afstandje en het er gewoon als een geheel uitziet. Met goedkopere poly panelen of die met grijze achtergrond valt de orientatie veel meer op. Ik dacht ook dat ik hier geen "Tetris dak" wilde maar ben nu wel blij met de extra panelen die een beetje puzzelen geeft, en de jaaropbrengst is altijd fijn. En bij de kosten van een hele installatie is de meerprijs van een paar extra panelen ook heel klein.

De installateurs zullen je vast aanraden om niet veel meer Wp op je dak te leggen dan nodig, maar ik raad het ook wel aan, zeker gezien je toekomstplannen. Dan nu je bovenste dak gedeelte gewoon vol leggen is denk ik de beste optie. Kwa schaduw en pijpjes en optimizers zijn er experts hier die daar meer over kunnen zeggen denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Ondertussen ben ik al aan een tiental partijen offertes uit aan het sturen en heb ik ook gekeken bij o.a. solar-bouwmarkt, solar-outlet om te zien wat indicatieve prijzen kunnen zijn.
Dat is je goed recht. Maar ook de reden dat verkopers vaak niet meer voor de installatie langskomen om de boel te bekijken. En daarnaast niet meer dan 10 minuten besteden aan het maken van offertes.

Een luchtfoto van Google maps is ook handig om de orientatie duidelijk te krijgen.

Ik zou denk ik het hoogste dak vol leggen. Dat onderste deel lijkt me teveel tetris worden, en niet zo hard nodig omdat het bovenste dak al groot genoeg is.

Als je prijs belangrijk vind gewoon zoiets doen, legplan van @Gerco-M maar dan 17 panelen uiteraard het liefst zonder installatie. Misschien kan 18 ook, ligt aan het pijpje. 18 gaat er sowieso netter uitzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NFkGW11rtMoOInqFh9069VDxbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIx7YDYuWqCiz2GMuYwAMqSz.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Zenix

BOE!

Ik zou liever een Goodwe nemen, dan heb je nog wel schaduw management, gebruik ik ook voor mijn dak met pijpjes gaat prima. Dit zijn trouwens dezelfde Longi panelen, voor als je wilt weten hoe ze eruit zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d0bGt103LPKC9NDtDMayLG1r80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhmHMp7FMPmrEgzOrXFuyXaY.jpg?f=fotoalbum_medium

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 02-01-2021 23:29 ]

• Ninjetsu NL
@Zenix Thanks, zien er uit als mooie panelen! Ik ben nog niet helemaal thuis in de omvormers dus dank voor die suggestie!

@busscherski Daar had ik nog niet helemaal over nagedacht... helaas kan ik daar nu niets meer aan doen. Overigens is het wel een mix van grote bedrijven (VoltaSolar, Ikea) en lokale bedrijven en de lokale bedrijven zijn erg gretig, een uur na t versturen had ik al twee locals aan de lijn gehad. Is de foto hieronder goed om oriëntatie te bepalen?

Op jouw aangeven, Longi panelen, en dat van @ThinkPad ben ik even met de SunnyDesigner gaan spelen en heb ik geprobeerd om de dakdelen goed te verdelen, na veel geschuif ben ik op het volgende uit gekomen, ik hoor graag of jullie denken dat dit te krap wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIyG-VAnjPCdTxQJv1PJ_Y7qvCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYh6pBPUMYp4qdtmMj5HWwjN.png?f=fotoalbum_large

De overlay klopt niet echt omdat ik geen mansarde dak kon maken en de satelliet-foto onder een hoek lijkt te zitten maar ik heb geprobeerd een dakoppervlak te creeeren van 1740 x 504 cm. De dakramen zijn dan de maat waar de knik zit (304 aan de bovenkant.

Het bovenste vlak zou 24 panelen kwijt kunnen (mits ik ervoor zorg dat het pijpje verdwijnt), breed 15,7m en hoog 2,8m dan kan ik ca 25 cm onder het begin van de nokpan blijven, is dat voldoende?

Onderin had ik 2m en hou ik ook 20cm aan de goot over, mocht dat te weinig zijn dan kan ik ipv 8 stuks er wellicht 4 in landscape doen?

Op deze manier lijkt ik best een mooie Tetris te kunnen maken?

• busscherski
Ja je hebt de 3 landscape 5 portrait verhouding, dat geeft me wel een voldane stemming ja. Het komt goed uit.

Blijft die airco buiten unit?

25 cm onder begin nokpan is doorgaans voldoende.
Bij de goot gaat het er vooral om of het water nog goed in de goot stroomt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ninjetsu NL
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 01:08:
Ja je hebt de 3 landscape 5 portrait verhouding, dat geeft me wel een voldane stemming ja. Het komt goed uit.

Blijft die airco buiten unit?

25 cm onder begin nokpan is doorgaans voldoende.
Bij de goot gaat het er vooral om of het water nog goed in de goot stroomt.
Ik wist niet dat die verhouding een ding was, dus ik was er helemaal blij mee. Ja die airco unit dient te blijven, was de enige plaats waar die kon zonder ingewikkeld leidingtraject... misschien dat daar dan iets met Tigo's moet?!

• busscherski
Oke het legplan is klaar.
Nu een omvormer kiezen.

Ik heb het even ingevoerd in Sunnydesign.
Met 2 strings van 12 parallel op 1 input en de andere 8 panelen op de andere.
Alles op deze manier aansluiten op een Chinese 10 kW omvormer werkt niet want die kunnen de stroom niet aan. Een 10 kW model van SMA of Fronius is dan voor de hand liggend.
Of je zou kunnen kiezen voor een 12 kW Growatt, al weet ik niet zeker of die goed werkt met een string van slechts 8 panelen. (als je geen geluid van een ventilator wilt, opletten dat je de passief gekoelde versie krijgt, als je hem op zolder hangt is een alternatief met fan misschien verstandiger qua levensduur, maar schrik niet van het geluid)
https://cdn.webshopapp.co...408489/growatt-12-15k.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-SRFmJ81SuWIj9laAtyWre1WJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jMwUMe86cyOZiHDYyncqDAG.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, schaduwmanagement of Tigo's werken denk ik nauwelijks of niet als 2 strings parallel zijn aangesloten.
Een alternatief is kiezen voor een Huawei omvormer (die mogen tot 1100 V DC) en panelen die ook dat voltage mogen hebben. Dan is een lange string van 24 mogelijk. Ik weet niet of schaduwmanagement van Huawei goed werkt. En Tigo optimisers (ik weet niet of je die nodig hebt) gaan maar tot 1000 V zover ik weet.

Een alternatief is natuurlijk om op het hoge dak geen 24 maar 22 panelen te leggen. Dan is het qua omvormer en schaduwmanagement weer wat gemakkelijker. (uiteraard dan 2 panelen bij de airco unit weglaten).

Bedenk maar wat je wilt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe staat het eigenlijk met de nok. Die lijkt vastgemetseld?
Krijg je er dan nog wel fatsoenlijk haken op die max hoogte?

En neem een bevestiging wat in hoogte verstelbaar is.
Het dak lijkt niet echt mooi recht op sommige plaatsen. maar wat ingezonken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
AUijtdehaag schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:02:
Hoe staat het eigenlijk met de nok. Die lijkt vastgemetseld?
Krijg je er dan nog wel fatsoenlijk haken op die max hoogte?

En neem een bevestiging wat in hoogte verstelbaar is.
Het dak lijkt niet echt mooi recht op sommige plaatsen. maar wat ingezonken.
Die nok zit inderdaad vastgemetseld, goed gezien. Wat betreft het welven van het dak heb je het ook goed gezien, het dak is in principe helemaal prima, alleen golft het nogal, ik ga je tip van verstelbare dakhaken meenemen!
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:55:
Oke het legplan is klaar.
Nu een omvormer kiezen.

Ik heb het even ingevoerd in Sunnydesign.
Met 2 strings van 12 parallel op 1 input en de andere 8 panelen op de andere.
Alles op deze manier aansluiten op een Chinese 10 kW omvormer werkt niet want die kunnen de stroom niet aan. Een 10 kW model van SMA of Fronius is dan voor de hand liggend.
Of je zou kunnen kiezen voor een 12 kW Growatt, al weet ik niet zeker of die goed werkt met een string van slechts 8 panelen. (als je geen geluid van een ventilator wilt, opletten dat je de passief gekoelde versie krijgt, als je hem op zolder hangt is een alternatief met fan misschien verstandiger qua levensduur, maar schrik niet van het geluid)
https://cdn.webshopapp.co...408489/growatt-12-15k.pdf

[Afbeelding]

Maar goed, schaduwmanagement of Tigo's werken denk ik nauwelijks of niet als 2 strings parallel zijn aangesloten.
Een alternatief is kiezen voor een Huawei omvormer (die mogen tot 1100 V DC) en panelen die ook dat voltage mogen hebben. Dan is een lange string van 24 mogelijk. Ik weet niet of schaduwmanagement van Huawei goed werkt. En Tigo optimisers (ik weet niet of je die nodig hebt) gaan maar tot 1000 V zover ik weet.

Een alternatief is natuurlijk om op het hoge dak geen 24 maar 22 panelen te leggen. Dan is het qua omvormer en schaduwmanagement weer wat gemakkelijker. (uiteraard dan 2 panelen bij de airco unit weglaten).

Bedenk maar wat je wilt.
Zonet gesproken met een leverancier die erg er strak op zit! Hij gaf aan de landscape portrait verhouding op het grootste dakdeel niet op deze manier te kunnen doen. Ook bij de knik gaf hij aan dertig centimer uit de knik te moeten blijven, waardoor hij daar alleen maar weg komt met twee rijen landscape... ;( Vraag me alleen af hoe hij dat meent te doen met die onderste rij, want daar kan hij dan technisch gezien ook niet wegkomen met een 1.70 paneel en twee keer 30 cm (knik en goot).

Daarnaast gaf hij aan dat iets van schaduwmanagement wellicht toch wel handig is omdat de panelen rondom de dakkapel er last van hebben... ik vraag me alleen af of het hebben van SolarEdge opweegt tegen de meerkosten, naast extra veiligheid, monitoring etc. Scheelde al gauw 1100 euro ex btw...

Daarna wist hij te melden dat bij een vermogen van meer dan 10000 WP, je de btw niet meer terug kunt vragen over het gedeelte boven de 10000 WP, klopt dat? Ik lijk alleen maar te vinden dat je dat niet het forfait toe kan passen en je over het geheel de btw dient te berekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:52
Nee dat klopt niet, boven 10000 moet je zelf gaan berekenen wat het forfait word Enzo, wel ingewikkeld geloof ik.
Daarom koop ik alles gebruikt of rest partijen, gewoon cash betalen hooguit helft van nieuw waarde....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
reneeke1970 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:35:
Nee dat klopt niet, boven 10000 moet je zelf gaan berekenen wat het forfait word Enzo, wel ingewikkeld geloof ik.
Daarom koop ik alles gebruikt of rest partijen, gewoon cash betalen hooguit helft van nieuw waarde....
Oke dan klopt dat in ieder geval met wat ik kon vinden! Thanks! Mocht je nog een mening hebben over mijn situatie dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:52
Ninjetsu NL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Oke dan klopt dat in ieder geval met wat ik kon vinden! Thanks! Mocht je nog een mening hebben over mijn situatie dan graag.
Ik zie dat je al prima tips hebt gekregen. Het enige wat ik zou doen is dat zonnescherm vervangen voor één grote Douglas overkapping en vol met panelen leggen. Gewoon met rest partijen lekker goedkoop, op die hoogte kun je het makkelijk zelf, scheelt weer 1500 voor de installateur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oke, het worden er 18 + 8?
Welke maat paneel? De laatste tijd is er vrij veel keuze qua formaat.

Ik zou er een willekeurige 3 fase omvormer bij kiezen met een vermogen van zo`n 80 tot 90% van het aantal Wp. Zelf heb ik goede ervaringen met schaduwmanagement van mijn eigen string omvormer.

Voor je gemoedsrust zou je wat Tigo's kunnen nemen.
SolarEdge kost zo`n 50 euro per paneel extra. Verdien je nooit terug, en het nadeel is dat je systeem er minder betrouwbaar van wordt en je zit met een vendor lock-in.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Die PV overkapping van @reneeke1970 kun je ook nog wel een andere keer knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
busscherski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:32:
Oke, het worden er 18 + 8?
Welke maat paneel? De laatste tijd is er vrij veel keuze qua formaat.

Ik zou er een willekeurige 3 fase omvormer bij kiezen met een vermogen van zo`n 80 tot 90% van het aantal Wp. Zelf heb ik goede ervaringen met schaduwmanagement van mijn eigen string omvormer.

Voor je gemoedsrust zou je wat Tigo's kunnen nemen.
SolarEdge kost zo`n 50 euro per paneel extra. Verdien je nooit terug, en het nadeel is dat je systeem er minder betrouwbaar van wordt en je zit met een vendor lock-in.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Die PV overkapping van @reneeke1970 kun je ook nog wel een andere keer knutselen.
Een weekje later is het nog rustig qua zonnepanelen... ik heb een aantal offertes binnen van toko's die überhaupt niet komen kijken maar wel onder de 1 euro per WP zitten en er zijn er in de afgelopen week toch wel een aantal langs gekomen. Bijna niemand raadt een string omvormer aan en vrijwel allemaal schermen ze met SolarEdge... :9 Sommigen met een laag aantal jaar volledige installatie garantie, anderen vervangen 25 jaar lang de optimizers + arbeid zonder extra kosten (wellicht wel al in de prijs verwerkt...). Enphase komt overigens vaker langs dan ik gedacht had, ben benieuwd naar de prijzen.
Sommigen kunnen het originele plan uit de Sunny Designer blijkbaar wel realiseren, anderen gaan liever voor de 18 + 8 layout, we zullen zien wat het prijstechnisch gaat doen... ik hou jullie op de hoogte!
@busscherski ik wou dat ik inderdaad niet zoveel had opgevraagd, er gaat veel tijd en koffie in zitten.

P.S.: een partij wou niet op dit dak leggen omdat het een mansarde dak betrof... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
P.S.: een partij wou niet op dit dak leggen omdat het een mansarde dak betrof... 8)7
Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Dit zijn de offertes van de partijen die ik gesproken heb en waar ik iets mee kan. Zoals ik al had toegegeven heb ik er iets teveel opgevraagd en heb ik er al af laten vallen op basis van een prijs ver boven de 1 euro/Wp of omdat er een vergelijkbaar aanbod ligt bij een andere partij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzsUuoP4vo52otoLRxywcB4FbA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ofax6YBZCtju3y0Me1qLjg9r.png?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik jullie gedachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou het is duidelijk welke het goedkoopst is!
Worden daar super goedkope panelen gebruikt of zo? Als je de kosten van die panelen alleen al optelt bij een "solar bouwmarkt" waar kom je dan al op uit? Om een beetje een idee te krijgen of het een realistisch aanbod is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Gerco-M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:33:
Nou het is duidelijk welke het goedkoopst is!
Worden daar super goedkope panelen gebruikt of zo? Als je de kosten van die panelen alleen al optelt bij een "solar bouwmarkt" waar kom je dan al op uit? Om een beetje een idee te krijgen of het een realistisch aanbod is.
Je kunt het merk zien in de afbeelding... ik kom dan uit op 4791 incl. en 3959 excl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:12

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Die Longhi 445 WP gaan toch nooit passen met het legplan dat je nu in gedachte hebt?

Die dingen zijn 2094 x 1038, dus dan heb je 3.13m nodig en volgens mij lees ik hierboven eerder dat je dak 2,8m is met 25cm speling tot de nok.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Ruud2001 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:44:
Die Longhi 445 WP gaan toch nooit passen met het legplan dat je nu in gedachte hebt?

Die dingen zijn 2094 x 1038, dus dan heb je 3.13m nodig en volgens mij lees ik hierboven eerder dat je dak 2,8m is met 25cm speling tot de nok.
Klopt, dat legplan gaat m überhaupt niet worden vanwege de gemetselde nok. Niemand wil dat leggen ivm gedoe en garantie, dus luisteren we daar netjes naar :) 18 + 8 it is!

Het ging me daar ook vooral er om dat ik de prijs überhaupt wat bizar vond... Ben benieuwd of ze dat nog veranderen, ik heb dezelfde opmerking als jij gemaakt. Wellicht was t een restpartij ofzo, geen idee. Vraag me ook af of ze zoveel duurder gaan zijn als ze wel de maten respecteren en dus panelen gebruiken die couranter zijn... :/

[ Voor 16% gewijzigd door Ninjetsu NL op 21-01-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Aanbieder 1 is te goedkoop. Volgens mij kan het niet voor dat geld.
In ieder geval geen aanbetaling doen bij die partij.
Verder klopt het stringplan van die partij niet, je kunt geen 9 P370 optimisers aansluiten op een 3 fase SolarEdge omvormer (als je er een andere string bij hebt dan blaas je die 9 optimisers meteen op zodra je de omvormer aanzet, dat heeft iemand hier op het forum al ondervonden).
Offerte 1 kan wel met allemaal P505 optimisers.
Met de volgende string indeling:
String 1: 14 x 445 Wp
String 2: 10 x 445 Wp + 9 x 330 Wp (let op, de string indeling is erg belangrijk anders kun je een slecht werkend systeem krijgen)

Verder heeft de tweede offerte van Solarbouwmarkt het verkeerde type optimiser. Moet een P401 worden want dat Longi paneel heeft een Isc van 11.1 A terwijl een P370 optimiser maar 11 A mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
busscherski schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:46:
Aanbieder 1 is te goedkoop. Volgens mij kan het niet voor dat geld.
In ieder geval geen aanbetaling doen bij die partij.
Verder klopt het stringplan van die partij niet, je kunt geen 9 P370 optimisers aansluiten op een 3 fase SolarEdge omvormer (als je er een andere string bij hebt dan blaas je die 9 optimisers meteen op zodra je de omvormer aanzet, dat heeft iemand hier op het forum al ondervonden).
Offerte 1 kan wel met allemaal P505 optimisers.
Met de volgende string indeling:
String 1: 14 x 445 Wp
String 2: 10 x 445 Wp + 9 x 330 Wp (let op, de string indeling is erg belangrijk anders kun je een slecht werkend systeem krijgen)

Verder heeft de tweede offerte van Solarbouwmarkt het verkeerde type optimiser. Moet een P401 worden want dat Longi paneel heeft een Isc van 11.1 A terwijl een P370 optimiser maar 11 A mag hebben.
Ik heb er ook geen goed gevoel bij, sowieso ook niet omdat ik steeds degene ben die moet zeggen dat dingen niet kunnen en dan heb ik jouw inhoudelijke feedback, waarvoor dank, nog niet eens meegenomen! Die 445s passen namelijk niet op t onderste dakdeel (bijna 2.1m terwijl dak 2.04 is en er een dakgoot onder zit...). Ook vind ik t geen mooie panelen...
SolarBouwmarkt had ik als referentie zelf in elkaar geklikt, maar goed te weten dat dat noodzakelijk is!
Dan lijkt aanbieder 2 de beste papieren de hebben :) Ook qua garanties etc en is een lokale partij, goed gereviewed en ik denk dat de WAF daar hoog op gaat zijn.
Mocht ik voor SMA gaan dan moet ik toch bij Solar Bouwmarkt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ninjetsu NL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:23:

Zonet gesproken met een leverancier die erg er strak op zit! Hij gaf aan de landscape portrait verhouding op het grootste dakdeel niet op deze manier te kunnen doen. Ook bij de knik gaf hij aan dertig centimer uit de knik te moeten blijven, waardoor hij daar alleen maar weg komt met twee rijen landscape... ;( Vraag me alleen af hoe hij dat meent te doen met die onderste rij, want daar kan hij dan technisch gezien ook niet wegkomen met een 1.70 paneel en twee keer 30 cm (knik en goot).

Daarnaast gaf hij aan dat iets van schaduwmanagement wellicht toch wel handig is omdat de panelen rondom de dakkapel er last van hebben... ik vraag me alleen af of het hebben van SolarEdge opweegt tegen de meerkosten, naast extra veiligheid, monitoring etc. Scheelde al gauw 1100 euro ex btw...
Ik kom hier nog even op terug: Ik heb zelf SolarEdge, en ik vind dat het echt enorm goed werkt. Ik heb ook schaduw van bomen, en dakkapellen en merk elke dag het voordeel ervan. Dus dan mijn advies: doe het niet. Ik zie in je topicstart dat je medio september nog geen enkele schaduw hebt, en pas in december, rond de kortste dag, wat invloed hebt van een boom. Daar ga je last van hebben, maar geen last die 1100 euro verantwoordt.

In de winter heb je dusdanig weinig opbrengst, dat de meerwaarde van SE marginaal gaat zijn (in de winter). Dus die 1100 euro ga je niet heel snel terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:25:
[...]

Mocht ik voor SMA gaan dan moet ik toch bij Solar Bouwmarkt zijn :)
Uh.
Heb je die prijzen al eens vergeleken met winkelman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
RoD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:41:
[...]

Ik kom hier nog even op terug: Ik heb zelf SolarEdge, en ik vind dat het echt enorm goed werkt. Ik heb ook schaduw van bomen, en dakkapellen en merk elke dag het voordeel ervan. Dus dan mijn advies: doe het niet. Ik zie in je topicstart dat je medio september nog geen enkele schaduw hebt, en pas in december, rond de kortste dag, wat invloed hebt van een boom. Daar ga je last van hebben, maar geen last die 1100 euro verantwoordt.

In de winter heb je dusdanig weinig opbrengst, dat de meerwaarde van SE marginaal gaat zijn (in de winter). Dus die 1100 euro ga je niet heel snel terugverdienen.
Als je in de reactie kijkt met vergelijkingen kijkt dan zie je dat tot nu toe het verschil alleen zo groot is met aanbieder 1, maar dat niet helemaal lijkt te kunnen zoals bijv. @busscherski ook al denkt. Het verschil tussen bijv. Solar Bouwmarkt en aanbieder 2 is maar 300 euro en 1 paneel. Dan is t SolarEdge vs SMA. @AUijtdehaag heeft me alleen nog de tip gegeven om even bij Winkelman te kijken ;)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 05:24:
[...]

Uh.
Heb je die prijzen al eens vergeleken met winkelman?
Ehhhh nog niet... maar ik geloof dat ik dat maar eens ga doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Edit:
Winkelman rijdt bij installatie door hen max. een uur. Dat gaat het niet worden van Hengelo naar Limburg :P

@AUijtdehaag even vergeleken bij Winkelman en prijstechnisch gezien kom ik dan op t volgende uit met als kanttekening dat ik de installatie van twee panelen mis. Ik kon echt alleen maar 24 panelen selecteren ipv 26. Qua dakhaken heb ik maar de bovenste optie gepakt B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdUgfrs4yQhd0ViA-jVJ4xuQCn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3GkjZ5C1WcsksKMJPTCVPJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zag ik dat je daar je garantie op de SMA kan verlengen tot 10 jaar! :o Wel interessant!

[ Voor 7% gewijzigd door Ninjetsu NL op 23-01-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan hebben we nog jenm
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/sma/
Beetje aan het milieu denken en de gemaakte kilometers.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@AUijtdehaag ik zie geen mogelijkheid tot installeren of kijk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ninjetsu NL Weet het niet zeker.
Ook niet via https://www.jenm-zonnepanelen.nl/offerte/ ?
(heb geen ervaring mee, maar het is ook in limburg)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:54:
@Ninjetsu NL Weet het niet zeker.
Ook niet via https://www.jenm-zonnepanelen.nl/offerte/ ?
(heb geen ervaring mee, maar het is ook in limburg)
Ah, die zou ik nog even moeten doorlopen... je hebt me nog op een andere manier geholpen door een van je vele adviezen. Ik zag namelijk dat je ook zo een lage ventilatiepan hebt, die gaan we hier ook waarschijnlijk toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die heb ik bij een vriend geinstalleerd inderdaad.
Gaat wel loodrecht door het dak, dus past niet in het gat van een normale rechtopstaande pijp.
Gat wordt dus wat groter aan de binnenkant. (zit hoger)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GIBKz_I6DwlZ7Y370pgZTrwd4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Ging die onder de pan door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Onder de pan?

Onder het paneel wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:56:
Onder de pan?

Haha ja onder het paneel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:56:
Onder de pan?

Heb je de adapter aan de binnenkant van de ventilatiepan er overigens los bij moeten kopen? Of hoe heb jij de aansluiting op een harde of flexibele buis gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan groene energiewinkel beste even een mailtje sturen en vragen.
Maar volgens mij was het incl. binnenstuk ( maar ik weet het niet zeker, dit dak was bij een vriend)

Volgens mij kan beide, met spirobuis of flex verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@Verwijderd Bedankt voor jullie bijdragen in dit topic! Eergisteren zijn de panelen gelegd en ik ben erg blij met hoe de installatie is gegaan! De installateur is erg voortvarend te werk gegaan en heeft het elektrische traject ook erg mooi gemaakt!

Kleine tegenslagjes waren het feit dat 1 optimizer/paneel niets lijkt te doen en er toch wat kleurverschil is tussen de panelen. Ook daar wordt t snel opgepakt door de leverancier en komen ze vandaag langs om de optimizer te fixen en op het kleurverschil komen ze nog terug!

Al met al erg tevreden en ben ook blij met t uiteindelijke legplan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0x1QIj1-wgFfs9VYyvMjdWLg84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLzf6swX1XxaEkYulbA3yYKv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Ziet er goed uit! Wat voor omvormer hangt het aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:26:
Ziet er goed uit! Wat voor omvormer hangt het aan?
Thanks! Ik zou een SolarEdge 9K volgens de offerte krijgen maar heb een upgrade gekregen naar een 10K. Het is dus een SolarEdge systeem dat ik voor een scherpe prijs heb kunnen krijgen en achteraf ben ik blij dat ik daarvoor ben gegaan. Rondom de dakkapel is het toch wel nodig en ook de airco unit zorgt voor schaduw.
Daarnaast kan ik nu al zien dat het verschil in dakhelling ook van invloed is op de opwek. Dat verschil wordt nu dus ook netjes door SolarEdge optimaal benut. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ninjetsu NL op 05-03-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Mooi systeem.
Daarnaast kan ik nu al zien dat het verschil in dakhelling ook van invloed is op de opwek. Dat verschil wordt nu dus ook netjes door SolarEdge optimaal benut. :)
Een string omvormer zou overigens als 2 strings aangesloten worden, dan heb je geen last van de 2 verschillende hellingen.
In jouw geval is het met SolarEdge 3 fase 1 string (dus dan komen er 2 kabels + aarde binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
busscherski schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:50:
Mooi systeem.

[...]

Een string omvormer zou overigens als 2 strings aangesloten worden, dan heb je geen last van de 2 verschillende hellingen.
In jouw geval is het met SolarEdge 3 fase 1 string (dus dan komen er 2 kabels + aarde binnen)
Daar heb je helemaal gelijk in, het enige wat bij mij nog speelt maar bij elk ander nieuwer dak waarschijnlijk niet is dat mijn dak nogal golft dus ook daar zitten (minieme) verschillen in per dakvlak!
Pagina: 1