Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen : vervangen omvormer en uitbreiding installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bvdbos
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:57
Ik heb momenteel een installatie liggen van 12 x BYD 260P6C panelen met een Delta Solivia 3.0 TR, in 2013 aangelegd. Dakhelling is 55 graden, azimuth is 44 graden. Sinds enkele dagen geeft de omvormer een storing en ik had natuurlijk niet de extra garantie naar 10 jaar bijgekocht. Maar aangezien die Solivia niet makkelijk uit te lezen is was ik toch al aan het overwegen die te vervangen.

Ik heb op mijn dak voldoende ruimte over om mijn installatie uit te breiden en wil in de komende jaren naar electrisch koken, een warmtepomp, electrische auto en huisbatterij. Momenteel heb ik een 1x35A aansluiting.
a) Ik neem aan dat ik sowieso naar 3x25A zal moeten?

Helaas krijg ik mijn situatie niet ingetekend in https://www.sunnydesignweb.com/ maar handmatig ontwerpen kan natuurlijk ook. Ik ga ervan uit dat die lantaarnpalen op 12 à 15 meter geen effect hebben. Mijn voorkeur heeft een Europese leverancier voor zowel extra panelen als voor de omvormer(s).

a) Op Tweakers is veel informatie over omvormers te vinden, maar voordat ik in een bubble terecht kom : gewoon SMA nemen? Of zijn er betere alternatieven om
- je eigen data uit te lezen en beheren
- in de toekomst uit te kunnen breiden met bijvoorbeeld een huisbatterij

b) Stel dat ik nu alleen mijn omvormer vervang, moet ik dan nog rekening houden met het voltage? 3120 Kwp -> SB3000 met ethernet of wifi?

c) Aansluiten hiervan kan/mag zelf toch als het een vervanging van de omvormer is? Of moet er zoveel worden ingesteld dat ik dit beter kan laten doen?

d) En als ik nu mijn hele dak wil vol leggen, dan gewoon een tweede omvormer erbij?

e) In tegenstelling tot de omvormers is op Tweakers weinig informatie over panelen te vinden (of kan aan mijn bubble liggen). Aangezien het nogal een naar de weg gericht vlak is wil ik wel voor all-black blijven gaan maar verder vind ik het uiterlijk niet van belang. Hoe zou ik een selectie maken uit het aanbod van panelen. Natuurlijk "vermogen/m2" maar verder? Garantie is globaal overal gelijk, op papier is de afname in capaciteit ongeveer gelijk etc etc. Dus dan alleen op (vermogen/m2)/prijs selecteren?

f) Wat zijn ervaringen met Nederlandse en/of andere Europese leveranciers van panelen? Loont het (op de langere termijn) om bijvoorbeeld Exasun te nemen? Ik zie op Tweakers verschillende keren "gewoon Panasonic nemen" voorbij komen....

Bij voorbaat dank voor de kennis en inzichten ;)

Trouwens : aanbiedingen naar aanleiding van deze vragen zie ik graag per DM :)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
A) SMA is heel gemakkelijk zelf (geen internet nodig) uit te lezen (Via een pi of liever odroid C4/N2+)
B ) SB3000 is al oud. Neem liever een SB 3.0 1-av41 met ethernet en wifi
C) Moelijk is het niet. Nieuw stekkers erop zetten sunclicx en verder zie YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
D) Hele dak volleggen kan ook op 1 omvormer. 1-fase of 3-fase net wat je wilt. Deze hebben 2 ingangen.
E) Er verschijnen maandelijks nieuwere panelen. kijk eens op winkelman of solar-bouwmarkt.nl.
Daarbij zijn afmetingen doorslaggevend. Hoe groter het paneel ook, des te meer WP, maar niet meer Wp/m2
Daar is de efficiency weer een maat voor. 19,2% = 192 Wp/m2
F) Panasonic prima paneeltje (heb ze zelf ook) echter wel bijna 2x zo duur dan huidige panelen. Hou wel rekening met de maat (1590x1053) en hoger voltage, 59 Vdc ipv 33 Vdc met sunnydesignweb.

G) meten = weten, wat er past. Die maat van 1640 x 992 is al bijna niet meer te krijgen.

3-fase laden is wel de toekomst vermoed ik.
Dit blijft vaak beperkt tot 11 kW (3x 16A), omdat de meeste 3x 25A hoofdzekering hebben. En 3x 35A te duur is.
Maar load balancing is mogelijk (dmv modbus kWh meter bijvoorbeeld in je meterkast)
Ik heb pas nog een Walbox Pulsar Plus 22kW opgehangen bij een familielid. (auto moet nog besteld worden)

Natuma Stevensbeek proberen voor extra panelen en een nieuwe 3-fase SMA ?
(geen persoonlijke ervaringen mee)

Ik lees 3x 1-fase omvormers uit:

Batterijopslag is nog lang niet interessant, zolang salderen niet is afgebouwd en is nog te duur.
Maar dat kan met elk systeem/fabrikant (is niet string omvormer afhankelijk)
Wel zou je alles-in-1-overzicht kunnen hebben als je alles van dezelfde fabrikant zou kopen (maar =duur)

[Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2021 16:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Ik heb op mijn dak voldoende ruimte over om mijn installatie uit te breiden en wil in de komende jaren naar electrisch koken, een warmtepomp, electrische auto en huisbatterij. Momenteel heb ik een 1x35A aansluiting.
a) Ik neem aan dat ik sowieso naar 3x25A zal moeten?
Hoeveel kWh/jaar wordt dat ongeveer? Een m3 gas wordt ongeveer 2 tot 2.5 kWh elektrisch van een warmtepomp. En op basis van het aantal elektrische km's kun je een verbruik berekenen.

Het is nog onduidelijk of een huisbatterij ooit rendabel zal worden. Wil je het ook als hobby die geld kost? Dan nog lijkt een batterij van hetzelfde merk als de omvormer niet nodig. Bij een on-grid installatie heb je eerder iets nodig dat goed praat met de slimme meter. Maak je er nu nog maar niet druk over.
f) Wat zijn ervaringen met Nederlandse en/of andere Europese leveranciers van panelen? Loont het (op de langere termijn) om bijvoorbeeld Exasun te nemen?
Ik weet niet wat het kost. Maar qua efficientie lopen ze volgens mij niet voorop.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• bvdbos
Voor batterij-opslag wil ik nog even wachten op de ontwikkelingen rond Sono Vehicle-to-Grid maar dat duurt nog wel anderhalf jaar. Dus in de tussentijd in ieder geval al een nieuwe omvormer.

Voor mijn huidige situatie (12 x BYD260 en uitgaande van SB3.0) in praktijk zou dus gelden, als ik het goed heb:
Max vermogen : 260 Wp x 12 = 3120 Wp -> ruim onder 5500 (Max. vermogen van de PV-generator)
Voc = 35 V x 12 panelen = 420 V -> ruim onder 600 W (Max. ingangsspanning)
Voc = 35 V x 12 panelen = 420 V -> binnen het MPP-spanningsbereik van 110-500 V
Vmp = 30.67V x 12 panelen = 368,04 V -> gelijk aan de opgegeven ingangsspanning (365 V)

Voor ZO-Brabant met Azimuth 44 graden en dakhelling 54 graden :
3120 Wp x 0,95 (verliesfactor instraling) x 0,92 (Hespul) = 2725 Wp

Als ik dan de rendementscurves kijk dan moet ik er dus voor zorgen dat het zo lang mogelijk duurt voordat uitgangsvermogen/nominaal vermogen van de omvormer bij de 0,1 komt (ongeveer bij 0,1 valt het rendement weg). Dus het nominaal vermogen enigzins boven werkelijk vermogen zou betekenen dat een Sunnyboy 1.5 (met 3000 Wp max vermogen) voor deze 12 panelen het beste zou zijn?

En met een uitbreiding van de panelen kan ik naar maximaal 26 van deze panelen maar dan kom ik met 6760 over het maximum van 25 x 230 = 5750 Wp op mijn huidige aansluiting van 1x35A en moet ik dus naar 3x25 A aansluiting en een Tripower 4.0? Dan is qua rendementscurve weer niet goed dus toch beter een Tripower 3.0 met een nominaal vermogen van 6000 Wp? In praktijk zal in dit geval maximaal geleverd worden 26/12 * 2725 = 5904 Wp (zonnige dag met lage temperatuur) als ik het allemaal goed begrijp O-)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Voc = 35 V x 12 panelen = 420 V -> ruim onder 600 W (Max. ingangsspanning)
De anderen kloppen maar bij deze moet er nog +/- 10% bij voor gevallen met lage temperaturen. Dus 462 V maar dat is ook nog ruim onder de 600 V.
Als ik dan de rendementscurves kijk dan moet ik er dus voor zorgen dat het zo lang mogelijk duurt voordat uitgangsvermogen/nominaal vermogen van de omvormer bij de 0,1 komt (ongeveer bij 0,1 valt het rendement weg). Dus het nominaal vermogen enigzins boven werkelijk vermogen zou betekenen dat een Sunnyboy 1.5 (met 3000 Wp max vermogen) voor deze 12 panelen het beste zou zijn?
Het 3 kW model moet je hebben. Het 1.5 kW model gaat erg aftoppen als je er 3120 Wp aan hangt. Ik neem aan dat het gewoon in Nederland is toch?
En met een uitbreiding van de panelen kan ik naar maximaal 26 van deze panelen maar dan kom ik met 6760 over het maximum van 25 x 230 = 5750 Wp op mijn huidige aansluiting van 1x35A en moet ik dus naar 3x25 A aansluiting en een Tripower 4.0? Dan is qua rendementscurve weer niet goed dus toch beter een Tripower 3.0 met een nominaal vermogen van 6000 Wp? In praktijk zal in dit geval maximaal geleverd worden 26/12 * 2725 = 5904 Wp (zonnige dag met lage temperatuur) als ik het allemaal goed begrijp O-)
Er kan wel meer Wp op zo`n 3 kW omvormer maar veel meer is niet verstandig want dan gaat het aftoppen. Dat betekent dat als de zon fel schijnt, je niet alle energie kunt omzetten.
Hoeveel electriciteit ga je in de toekomst verbruiken? Als dat veel is zou ik inderdaad liever meteen een 3 fase omvormer hangen.
Of hang tijdelijk een tweedehandse op Marktplaats of Ebay Duitsland als je er goedkoop aan kunt komen, kun je wellicht met weinig verlies weer verkopen.
https://www.marktplaats.n...-3-0.html?previousPage=lr

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• bvdbos
Dank voor het meedenken en corrigeren.. Ik heb onder verwijzing naar deze thread een voorstel aangevraagd bij een lokale installateur. Ben benieuwd waarmee ze komen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvdbos
Met hulp van jullie info, waarvoor dank, inmiddels mijn 1x35 A vervangen door een 3x25 A. Direct hierna mijn omvormer vervangen door een SUNNY TRIPOWER 6.0 met op string 1:
12 oudere BYD-panelen : 260P6C-30
en op string 2:
13 nieuwe panelen van Exasun : X60-BG310

Die nieuwe panelen zijn mooi even groot zodat het dakvlak er toch nog netjes uitziet.

Ik zal wel wat gaan aftoppen, moet nog even kijken hoeveel dit gaat worden en of dit relevant is... Gisteren en vandaag niet voorgekomen, eergisteren paar keer de 6 KW aangetikt.

[Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 06-06-2021 21:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Proficiat!

Misschien kan je de oude omvormer nog verkopen
Delta Solivia 2.5 AC Relay Failure

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2021 22:00]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True