De truc is natuurlijk wel om die te vindenProton_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:48:
@DjAntoon Alle fatsoenlijke omvormerfabrikanten kunnen beperken met hulp van een extra meter.
Voor zijn bestaande growatt omvormer:
https://www.ginverter.com/Export-Limitation-Solution.html
https://www.ginverter.com/Accessories/11-608.html
En alle zonnepaneelinstallateurs die meer zijn dan dozenschuiver kunnen dit regelen
er zijn wel installateurs te vinden die ver willen gaan, maar weinig die dat goed doen.DjAntoon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Hoeveel Wp heb je dan liggen (krijg het niet zo snel terug gevonden). En is er dan flink onder gedimensioneerd met de omvormers?
Een vriend van me heeft nu 10000Wp liggen, maar zou wel 3x zoveel moeten hebben liggen om naar 0 te gaan. Diverse aanbieders willen maar een omvormer van ongeveer 5000W bijhangen ivm de terug levering.
Maar dit is uitgaande van een 0 last, dus alles terugleveren.
Dat is niet reëel, hij heeft 2 warmtepompen (1 voor zwembad) een berg computers (bedrijf aan huis) en een gezin wat energie besparen niet aan te leren valt...
De 10000Wp zit nu op een growatt 10000W 3 fase omvormer. (alles op zuid op 30 graden)
Ik heb al voorgesteld om hier een kleinere omvormer aan te hangen, misschien 7000W 3 fase of nog iets minder. Dan op de 10000W omvormer nieuwe panelen toevoegen op plat dak in een oost west opstelling zodat de middag piek wat lager word. Ik dacht zelf misschien tot aan 40x 470Wp, (binnen DC range omvormer)
Hij gaat hier dan flink mee aftoppen, maar zorgt er waarschijnlijk voor dat de piek teruglever stroom binnen de marge blijft. De oost west zal daar ook aan mee helpen.
Is dit bij omvormers ook nog instelbaar? Dus een maximale stroom instelling?
Hoever kun / durf je te gaan. Elektrische installatie natuurlijk netjes gezekerd en bedraad. De grootste continu verbruikers zitten dicht bij de zonnepanelen in het kantoor en de schuur. Netaansluiting zit in het woonhuis op wat afstand. Misschien is het incidenteel daardoor mogelijk dat de netspanning door de teruglevering teveel stijgt en de omvormer misschien uitschakelt voordat de 25A hoofdzekering eruit gaat. Zijn er installateurs die dit begrijpen en in mee willen gaan? Liefst midden noord brabant.
het moet wel veilig blijven. (hell wie neemt de verantwoordelijkheid als het fout gaat, lol.)
er komt veel meer bij kijken als ik kan schrijven in 1 bericht.
maar als je een beetje goed zoekt, dan vind je wel omvormers die zeggen 6000W te zijn, maar in werkelijkheid een <6000VA doen (of eigenlijk nog net iets minder.).
dit kan nog net op een 25A hoofdgroep.
(wel de juiste aanpassingen doen aan de meterkast, simpeler is om gewoon 5 of 4 of zelfs 3,6kW omvormers te gebruiken. maar goed je wil de grens opzoeken)
je kunt dan ook dit per fase zo doen, en zo 3 omvormers op hangen.
dan heb je 6 mpp's, die je het beste kunt vullen met 12 panelen 6x12=72 panelen. (veel meer heeft weinig zin, misschien een 13 of 14 per mpp.)
6x12x330Wp= 22kWp en dan zit je wel ongeveer op de grens wat kan.
vast nog een 1kWptje extra te vinden, maar word wel lastig.
grofweg voor meer is een zwaardere aansluiting nodig, en dat is duur (vastrecht per jaar knalt erg omhoog.).
of je werkt met een 3fase omvormer, van rond de 17kW.
dan doe je eigenlijk 18 panelen serieel per mpp.
2 mpp's dus 36 panelen, maar per mpp kun je dan 2 stringen parallel maken.
en zit je ook rond de 72 panelen of weer rond de 22kWp.
(meer dan 2 stringen parallel, dan breakoutbox gebruiken, alleen dan heb je zoveel Wp, dit word niet leuk meer op de W omvormer.)
en dan kun je nog @Proton_ zijn truc gebruiken om te limiteren.
maar dat is niet altijd even tof.
en we gaan straks ook nog 1500V omvormers en panelen krijgen.
(huidige 1fase is +/-600V max, en met 3fase is 1000V max.)
dat is alleen nog erg duur, als dat betaalbaarder word kun je al snel een 35 panelen per mpp ophangen.
(ABB heeft al 1500V omvormers, maar dan met 6 mpp's.)
alleen als je dit soort dingen wil, ga dan ook maar praten met de netbeheerder.
17kW aan omvormer, oke daar kom je nog wel mee weg, maar meer krijg je toch wel er een vraag over.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Default staan ze ingesteld op een PF van 1, en dan geldt VA=W.migjes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:10:
[...]
omvormers die zeggen 6000W te zijn, maar in werkelijkheid een 6000VA doen
Wel is het zo dat omvormers soms/vaak? alleen begrensd zijn op AC stroom, dus met een hogere netspanning kan je meer vermogen kwijt
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Over spanning geen last van, kom hooguit tot 234,de automaat word hier belast met 27 ampère, meer geven de omvormers niet.DjAntoon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Hoeveel Wp heb je dan liggen (krijg het niet zo snel terug gevonden). En is er dan flink onder gedimensioneerd met de omvormers?
Een vriend van me heeft nu 10000Wp liggen, maar zou wel 3x zoveel moeten hebben liggen om naar 0 te gaan. Diverse aanbieders willen maar een omvormer van ongeveer 5000W bijhangen ivm de terug levering.
Dat is niet reëel, hij heeft 2 warmtepompen (1 voor zwembad) een berg computers (bedrijf aan huis) en een gezin wat energie besparen niet aan te leren valt...
De 10000Wp zit nu op een growatt 10000W 3 fase omvormer. (alles op zuid op 30 graden)
Ik heb al voorgesteld om hier een kleinere omvormer aan te hangen, misschien 7000W 3 fase of nog iets minder. Dan op de 10000W omvormer nieuwe panelen toevoegen op plat dak in een oost west opstelling zodat de middag piek wat lager word. Ik dacht zelf misschien tot aan 40x 470Wp, (binnen DC range omvormer)
Hij gaat hier dan flink mee aftoppen, maar zorgt er waarschijnlijk voor dat de piek teruglever stroom binnen de marge blijft. De oost west zal daar ook aan mee helpen.
Hoever kun / durf je te gaan. Elektrische installatie natuurlijk netjes gezekerd en bedraad. De grootste continu verbruikers zitten dicht bij de zonnepanelen in het kantoor en de schuur. Netaansluiting zit in het woonhuis op wat afstand. Misschien is het incidenteel daardoor mogelijk dat de netspanning door de teruglevering teveel stijgt en de omvormer misschien uitschakelt voordat de 25A hoofdzekering eruit gaat. Zijn er installateurs die dit begrijpen en in mee willen gaan? Liefst midden noord brabant.
Heb ook nog 3 aps erbij hangen, dan komen de pieken tot 29.
Maar als ik verwacht dat dat lange tijd gaat gebeuren dan ga ik die met een tijdschakelaar uit zetten tussen twaalf en vier uur ofzo.
Maar de half uur pieken van 20700 watt hebben de automaat nog niet doen springen.
De 6mm2 blijven gewoon koud, is geen probleem.
Maar komend jaar word weer test of ik niet over de schreef ga, verwacht met deze uitbreiding wel uurtje of 4/5 aftop
1 PVoutput . Dongen NB
In zo'n situatie had ik vanaf dak 1 solar edge genomen en dan een 15K of groter.DjAntoon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
[...]
3x20A afzekeren (bij mijzelf thuis zou ik dan gewoon 3x25A afzekeren en intern op 3x23A begrenzen) en overal panelen plaatsen waar je wil.
Niet zo heel spannend.
Bedrijfsmatig zou ik 3x20 als max dus aanhouden ivm garantie en aansprakelijkheid.

@DjAntoon als je je eigen verbruik af gaat trekken van je opwek om onder de aansluitwaarde van je hoofdzekering te blijven, begeef je je imo wel op glad ijs. Als de servers een keer herstart moeten worden op een zonnige dag, kan daardoor dus zomaar de hoofdzekering doorslaan... Ik zou dan dus minimaal zorgen dat je eerdergenoemde terugleverbegrenzing toepast.
Hoi, ik ben op zoek naar wat advies over een 2e hands ( antiek) systeem. Ik heb op dit moment dit liggen:
1x Soladin 600
4x Shell s115-C
4x Phillips PSM 125/0T
Wat is de meest efficiënte manier om dit geheel aan elkaar te knopen? Ik was eerst van plan om alleen de Phillips panelen te gebruiken, maar ik heb toevallig ook nog de shell panelen tot mijn beschikking gekregen. Ik dacht dat je verschillende panelen wel kon combineren mist het niet te veel van elkaar afwijkt, maar misschien hebben jullie daar andere ideeën over. Bedankt voor de tips alvast!
1x Soladin 600
4x Shell s115-C
4x Phillips PSM 125/0T
Wat is de meest efficiënte manier om dit geheel aan elkaar te knopen? Ik was eerst van plan om alleen de Phillips panelen te gebruiken, maar ik heb toevallig ook nog de shell panelen tot mijn beschikking gekregen. Ik dacht dat je verschillende panelen wel kon combineren mist het niet te veel van elkaar afwijkt, maar misschien hebben jullie daar andere ideeën over. Bedankt voor de tips alvast!
Je bedoelt met liggen als op het dak, of nog in een berging?
Ik wilde ooit ook eens 2nd hands panelen kopen maar kwam er achter dat de terugverdientijd dan langer was dan met nieuwe... Dit is o.a. omdat je relatief veel montagemateriaal nodig hebt.
Maar goed, ik was wel nieuwsgierig en heb de specs opgezocht.
De V_MPP van de panelen zijn vergelijkbaar en de Soladin kan nominaal 8A verwerken aan.
Dus ik zou zeggen, maak er twee parallel strings van. Zit je op max. 9A maar dat is toch maar een enkel moment.
Je hebt toch niets te verliezen met die ouwe zooi.
Ik wilde ooit ook eens 2nd hands panelen kopen maar kwam er achter dat de terugverdientijd dan langer was dan met nieuwe... Dit is o.a. omdat je relatief veel montagemateriaal nodig hebt.
![]() | ![]() | ![]() |
De V_MPP van de panelen zijn vergelijkbaar en de Soladin kan nominaal 8A verwerken aan.
Dus ik zou zeggen, maak er twee parallel strings van. Zit je op max. 9A maar dat is toch maar een enkel moment.
Het hangt er wel een beetje vanaf hoe de hellingshoek word van de zonnepanelen. Als deze vrij plat komen te liggen dan durf ik dit inderdaad wel aan, maar als ze redelijk haaks op de zonnepanelen staan wordt er te veel vermogen in de omvormer gevoed. Deze zal daardoor stuk gaan.WackoH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:34:
Je bedoelt met liggen als op het dak, of nog in een berging?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dan kun je beter op M.P. kijken voor een tweedehands omnik omvormer van 1000 watt vermogen. Deze sluit dan beter aan op de aangeboden spanning en stroom. Niet de 1,5 K modellen gebruiken. Deze hebben een minimale spanning nodig van 120 Volt. en die schieten dan te kort.
Bedankt voor de info! Het dak waar ze op komen is op ZZW en zo'n 37 graden. Ik ga er dan van uit dat het iets te veel van het goede is voor de Soladin. Ik ga is op zoek naar een koopje op marktplaats voor zo'n Omnik omvormer!
Een steca 500 voor 100 euro zal beter werkenKoenVW76 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:10:
Bedankt voor de info! Het dak waar ze op komen is op ZZW en zo'n 37 graden. Ik ga er dan van uit dat het iets te veel van het goede is voor de Soladin. Ik ga is op zoek naar een koopje op marktplaats voor zo'n Omnik omvormer!
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970DjAntoon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Ik ken iemand met ruim 31 kWp richting zuid (enkele helling) op een 25 kW omvormer. Gewoon een 3 x 25A aansluiting. In het weekend wordt daar geen stroom verbruikt.
Netspanning ligt rond 245 V bij vollast. Kennelijk kan er dus 34 A door die 25 A zekeringen. Ik weet niet hoe het kan maar ik vermoed dat het komt omdat het een ruime zekeringkast is en er enige luchtcirculatie rond de hoofd zekeringen mogelijk is.
Ik wil overigens niet zeggen dat het verstandig is, maar wil je even laten weten dat hoofdzekeringen er niet zomaar door gaan.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Oh dat is wel heel flink....busscherski schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:34:
[...]
@reneeke1970
Ik ken iemand met ruim 31 kWp richting zuid (enkele helling) op een 25 kW omvormer. Gewoon een 3 x 25A aansluiting. In het weekend wordt daar geen stroom verbruikt.
Netspanning ligt rond 245 V bij vollast. Kennelijk kan er dus 34 A door die 25 A zekeringen. Ik weet niet hoe het kan maar ik vermoed dat het komt omdat het een ruime zekeringkast is en er enige luchtcirculatie rond de hoofd zekeringen mogelijk is.
Ik wil overigens niet zeggen dat het verstandig is, maar wil je even laten weten dat hoofdzekeringen er niet zomaar door gaan.
Als ik thuis ben dan ga ik het gewoon proberen, terug klikken is zo gebeurt.
En ik heb inderdaad ook een ouderwetse grote meterkast, de automaten zitten tien cm uit elkaar denk dus worden zomaar niet warm.
1 PVoutput . Dongen NB
stroom instellen op de omvormer kan, maar wat ook kan is meten hoeveel er uit gaat en de stroom beperken die er uit gaat tot net onder de max van de hoofdzekering. Zo ben je veilig wat hoofdzekering betreft, maar kan je naast je maximale stroom van je hoofdzekering ook nog je eigen verbruik opwekken. SMA heeft daar een oplossing voor.DjAntoon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
[...]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bedankt, we hebben het al door gesproken en zijn er beide van overtuigd dat dit de mooiste oplossing is. Als het straks mei is, maximale piek in stroom, en gelijktijdig maximaal zwembad verwarmen, airco's misschien al aan etc. dan kan dit gewoon heel efficiënt zijn. We zijn er ons van bewust dat op het knooppunt van de omvormers en de warmtepompen etc. de stroom aardig hoger kan worden. De onderverdeling zal daar op aangepast moeten worden, maar dat mag geen probleem zijn.Proton_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:48:
@DjAntoon Alle fatsoenlijke omvormerfabrikanten kunnen beperken met hulp van een extra meter.
Voor zijn bestaande growatt omvormer:
https://www.ginverter.com/Export-Limitation-Solution.html
https://www.ginverter.com/Accessories/11-608.html
En alle zonnepaneelinstallateurs die meer zijn dan dozenschuiver kunnen dit regelen
Hoi allen, ik wil het volgende aan jullie voorleggen. Ik heb een relatief klein dakoppervlak. Deze is 530 cm lang x 443 cm breed. Op het dak zit de dakuitvoer. Naast de dakuitvoer is er nog ruimte van 369 cm lang x 53 cm breed. Het dak ligt bijna op het Zuiden en er is weinig tot geen schaduw. Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Er zijn zowel Zuid als Oost-West opstellingen geoffreerd. Van 5 cm tot 55 cm van de opstaande dakrand. Van consumentenpanelen tot projectpanelen (groter formaat) . Ik heb hieronder de situatie in kaart gebracht. Bij de Zuid opstellingen met de consumentenpanelen (zo noem ik het maar even) worden er over een lengte van 530 cm 3, 4 of zelfs 5 panelen naast elkaar geplaatst. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ons jaarverbruik is ongeveer 3500kwh. Ik hoef dat niet persé op te wekken, daar is denk ik het dakoppervlak ook niet groot genoeg voor. Ik ben daarom ook op zoek naar een redelijke prijs/kwaliteit verhouding met een snelle terugverdientijd.
Ik heb de volgende vragen:
- wat is nou verstandig kwa afstand tot de dakrand?
- zuid of oost/west opstelling?
- zijn jullie bekend met projectpanelen? Wanneer wel/niet toepassen?
- voor welke panelen en omvormer zouden jullie kiezen en waarom?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
PS: de collector op de foto gaat eraf en het dak wordt voorzien van nieuwe witte dakbedekking.:strip_exif()/f/image/YF6GhW0A2pZyCrvIGsB4tbZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons jaarverbruik is ongeveer 3500kwh. Ik hoef dat niet persé op te wekken, daar is denk ik het dakoppervlak ook niet groot genoeg voor. Ik ben daarom ook op zoek naar een redelijke prijs/kwaliteit verhouding met een snelle terugverdientijd.
PS: de collector op de foto gaat eraf en het dak wordt voorzien van nieuwe witte dakbedekking.
:strip_exif()/f/image/YF6GhW0A2pZyCrvIGsB4tbZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vuUBN33G2bHKYAfmUEsIJFhC.jpg?f=user_large)
Als je een post maakt zie je dan de roze grote balk?angi458 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:56:
Hoi allen, ik wil het volgende aan jullie voorleggen. Ik heb een relatief klein dakoppervlak. Deze is 530 cm lang x 443 cm breed. Op het dak zit de dakuitvoer. Naast de dakuitvoer is er nog ruimte van 369 cm lang x 53 cm breed. Het dak ligt bijna op het Zuiden en er is weinig tot geen schaduw. Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Er zijn zowel Zuid als Oost-West opstellingen geoffreerd. Van 5 cm tot 55 cm van de opstaande dakrand. Van consumentenpanelen tot projectpanelen (groter formaat) . Ik heb hieronder de situatie in kaart gebracht. Bij de Zuid opstellingen met de consumentenpanelen (zo noem ik het maar even) worden er over een lengte van 530 cm 3, 4 of zelfs 5 panelen naast elkaar geplaatst. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
PS: de collector op de foto gaat eraf en het dak wordt voorzien van nieuwe witte dakbedekking.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Dan houden we dit topic wat schoon en kan men in je specifieke topic reageren.
Nieuwe spullen erbij kopen is beetje valsspelenDan kun je beter op M.P. kijken voor een tweedehands omnik omvormer van 1000 watt vermogen. Deze sluit dan beter aan op de aangeboden spanning en stroom. Niet de 1,5 K modellen gebruiken. Deze hebben een minimale spanning nodig van 120 Volt. en die schieten dan te kort.
De uitdaging was toch om met de huidige verzameling een opzet te vinden?
Is dat zo of denk je dat?zonnefreak schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:53:
[...]
..., maar als ze redelijk haaks op de zonnepanelen staan wordt er te veel vermogen in de omvormer gevoed. Deze zal daardoor stuk gaan.
Ik snap dat het gevoel is dat meer piekvermogen op de omvormer dan die naar wisselstroom kan omzetten, de omvormer in een rokende hoop ellende verandert.
Maar in de praktijjk lijkt het alleen maar rendement te kosten. Bv. SMA schrijft:
"Wanneer men veel zonnepanelen aansluit op een SMA omvormer, zou het kunnen dat op zeer zonnige momenten de zonnepanelen méér vermogen kunnen produceren dan de omvormer aankan. Deze zal het ideale werkingspunt van de panelen verlaten en de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte of iets dergelijks. Een SMA omvormer doet dit automatisch"
Op een SMA omvormer mag 200% van het STC vermogen tov AC vermogen worden aangesloten.
Gaat een Mastervolt hier anders mee om?
Verder denk ik dat beide panelen uit 2003 komen. Ze zijn dus >15 jaar oud. Tegenwoordig vinden we het normaal dat panelen over 20 jaar ~15% vermogen kwijtraken.
Gek genoeg heeft iig Shell in zijn folder een piekvermogensgarantie van 20 jaar afgegeven (iig voor hun 115W panelen. Ik weet niet of the -C nog wat anders was.).
Laten we zeggen dat er gemiddeld nog 95% vermogen over is.
Dan is dat STC vermogen terwijl NMOT wat realistischer is. Dat is dan zo'n 75% van STC.
Dan blijft er nog (4*115+4*125)*0.95*0.75 = 684W over
Daar kan de Mastervolt dan prima 600W AC van maken?
Tja, en soms loop je een paar Watt mis. Maar of je 100 Euro extra in een 2de omvormer en de moeite terug gaat verdienen...
@AUijtdehaag @reneeke1970
Kijk eens wat er vandaag binnen kwam!
:strip_exif()/f/image/r886dn1MyRJIAMoV8PGYNPfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog even beetje droog weer om ze te installeren
:strip_exif()/f/image/r886dn1MyRJIAMoV8PGYNPfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Maak geen haast, het is koud en er is toch geen zon voorlopig.....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Weet iemand hoe ik aan een installatie code kom voor het aanmaken van een account bij growatt? Dit is sinds kort een verplicht veld om in te vullen als je een account maakt. Alvast bedankt!
Oh met deze lage productie is de schok niet zo heel groot hiRoe!and schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:55:
@AUijtdehaag @reneeke1970
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb Growatt Nederland ervoor gebeld, die hebben me er mee geholpen.cornewortel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:00:
Weet iemand hoe ik aan een installatie code kom voor het aanmaken van een account bij growatt? Dit is sinds kort een verplicht veld om in te vullen als je een account maakt. Alvast bedankt!
Maar eigenlijk moet het bedrijf waar je de omvormer gekocht hebt het voor je regelen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Haha de schok bij het aansluiten? Of de schok kwa productie die omhoog zou moeten gaan nu.....reneeke1970 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:06:
[...]
Oh met deze lage productie is de schok niet zo heel groot hi
Eigenlijk beide hahaRoe!and schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:07:
[...]
Haha de schok bij het aansluiten? Of de schok kwa productie die omhoog zou moeten gaan nu.....
1 PVoutput . Dongen NB
Je kan op de Growatt site gewoon zelf een installateur account aanmaken, met je eigen mail adres.cornewortel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:00:
Wanneer je alle velden invult krijg je uiteindelijk een installateurs account (welke je daarna nooit meer gebruikt) en een bijbehorende code.
Ik heb dit inmiddels 3x zo gedaan, voor 3 installaties.
nop, sma verteld het een beetje versimpeld en daar door is het eigenlijk dom.WackoH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:05:
[...]
Nieuwe spullen erbij kopen is beetje valsspelen![]()
De uitdaging was toch om met de huidige verzameling een opzet te vinden?![]()
[...]
Is dat zo of denk je dat?
Ik snap dat het gevoel is dat meer piekvermogen op de omvormer dan die naar wisselstroom kan omzetten, de omvormer in een rokende hoop ellende verandert.
Maar in de praktijjk lijkt het alleen maar rendement te kosten. Bv. SMA schrijft:
"Wanneer men veel zonnepanelen aansluit op een SMA omvormer, zou het kunnen dat op zeer zonnige momenten de zonnepanelen méér vermogen kunnen produceren dan de omvormer aankan. Deze zal het ideale werkingspunt van de panelen verlaten en de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte of iets dergelijks. Een SMA omvormer doet dit automatisch"
Op een SMA omvormer mag 200% van het STC vermogen tov AC vermogen worden aangesloten.
Gaat een Mastervolt hier anders mee om?
het verschil met dit punt is tussen mastervolt en sma bijna niet verschillend.
maar laten we een paar omvormers pakken die vergelijkbaar zijn.
SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0 / 6.0 etc etc...
goodwe GW 3000 / 4000 / 5000 / 6000 D-NS.
beide 2x mpp, met een max van 600V dus VOC+temperatuur.
per mpp kun je dus 12x42Voc+10%temperatuur = 555Voc.
gewoon aansluiten, geen probleem er gaat niks kapot.
dan heb je panelen van +/-330Wp dus 12x330Wp=3960Wp
dit per mpp, en geeft dus 2x3960Wp=8kWp
voor de sunnyboy 3.0 en de gw3000d-ns is dit dus meer als 200%.
kan hij gewoon aan, geen probleem.
neem je een sunnyboy 6.0 of gw6000d-ns dan is het maar een 125%.
geen idee hoe je daar in hemels naam een 200% aan gehangen krijgt zonder dat hij kapot gaat.
je hebt maar 2 grenzen op een omvormer.
1. de max Voc + temperatuur van de mpp. (deze is zeker een kapotte omvormer.)
2. de max kortsluit A van de mpp. (deze word oor meerdere tweakers al wel genegeerd en het gaat tot nu toe goed.)
zuid-oost-west-noord of hoek maken eigenlijk allemaal geen bal uit.
blijft de Voc + temperatuur dus onder de max van de mastervolt
dan is er geen probleem.
als een paneel uit 2000 komt met een vermogen garantie van 20 jaar voor 80%.
dan betekend dat hij nu na 20 jaar nog gewoon voor 100% doet, dus precies even veel W of kWh levert.
die zakt geen V nog A, gewoon werken als of hij nieuw is.
alleen de garantie daar op is maar 80%, maar dat is heel iets anders als wat hij levert.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het klopt niet dat er geen degradatie is.migjes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:09:
[...]als een paneel uit 2000 komt met een vermogen garantie van 20 jaar voor 80%.
dan betekend dat hij nu na 20 jaar nog gewoon voor 100% doet, dus precies even veel W of kWh levert.
die zakt geen V nog A, gewoon werken als of hij nieuw is.
alleen de garantie daar op is maar 80%, maar dat is heel iets anders als wat hij levert.
Het Amerikaanse NREL heeft in een rapport uit 2021 dat over een periode van 40 jaar met 2000 metingen bepaald dat een typische degradatie 0.5% is: "Nearly 2000 degradation rates, measured on individual modules or entire systems, have been assembled from the literature, showing a median value of 0.5%/year." Er zitten veel kanattekeningen aan zo'n getal omdat lokale condities lokale condities (temperatuur en mate van zoninstraling) ene rol zullen spelen. Misschien doen nieuwere panelen het iets beter maar daar was toen nog te weinig data voor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YlRkGOJC4D8JtBIkPHMoOaj4.png?f=user_large)
Als je geluk hebt, is de degradatie 0.1% per jaar, heb je pech dan is die 3...
Ik vind het overigens een hele prestatie dat zo iets wat 25 jaar in de zon ligt te bakken, nog >80% van z'n initiële functionaliteit kan hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 07-01-2021 13:24 ]
De meterstanden per 1/1 - van de nieuwe slimme meter medio feb geïnstalleerd:
Snif.. voor mezelf gesteld doel behoeft nog wat werk: wil op normaaltarief door de 'nul op de meter' heen.
(Ja, we hebben dubbeltarief, maar de dalstand ook halen was niet mijn doel en gaat met WP in gebruik ook nimmer gebeuren.)
Datum | Stand Normaal | Teruglevering Normaal |
1-1-2021 | 1661 | 1593 |
Snif.. voor mezelf gesteld doel behoeft nog wat werk: wil op normaaltarief door de 'nul op de meter' heen.
(Ja, we hebben dubbeltarief, maar de dalstand ook halen was niet mijn doel en gaat met WP in gebruik ook nimmer gebeuren.)
Want SMA heeft natuurlijk geen verstand van omvormers in het algemeen, en die van hun zelf in het bijzonder, ook al doen ze dit al 40 jaarmigjes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:09:
[...]nop, sma verteld het een beetje versimpeld en daar door is het eigenlijk dom.
het verschil met dit punt is tussen mastervolt en sma bijna niet verschillend.

Er wordt gebruik gemaakt van het feit dat bij panelen de stroom en vermogen snel inzakken na het MPP.
Dus een omvormer kan prima het vermogen begrenzen (rode lijn in figuur hieronder), als het moet tot nul (dan dus bij de open klem spanning van de panelen). 'Aftoppen' is ook een normale ontwerpstrategie om wat op de omvormer te besparen (vooral interessant voor België, meen ik)
:fill(white):strip_exif()/f/image/6YTcqQnh0XO0mpEH73jQO9wE.png?f=user_large)
Het spannende is alleen wat er gebeurd als een omvormer wordt aangezet terwijl het vermogen veel hoger is dan wat die aan AC kan produceren.
Als de omvormer vanaf de open klemspanning te regelen (dus als het ware vanaf de rechterkant van de rode curve) is er niets aan de hand. Volgens mij is dit ook de normale gang van zaken.
Maar begint 'ie vanaf de kortsluitstroom dan wordt het even spannend. Misschien dat daar die 125 of 200% vandaan komen
Ik heb nu sinds 11 November 14x 335wp panelen liggen. Met dank aan de Tweakers ben ik er uiteindelijk uitgekomen en gekozen voor een 2mpp Growatt ipv enphase of wat dan ook.
Heb tot nu toe sinds 11 Nov ong 16:00 uur al 106.4kwh opgewekt, geen idee of dit netjes is voor 4690wp.
Ik heb besloten om zon op toon erbij te nemen (ik had al toon).
Dit i.v.m het feit dat de shinephone app niet werkt op mijn werk wifi (ik vaar veel op zee, en ons wifi is gewhitelisted).
Toon werkt wel gelukkig.
Ik merk echter nu vaak hele andere waardes op Toon dan Shinephone.
Wie hier heeft ook zon op toon en merkt hetzelfde?
Alvast bedankt
Heb tot nu toe sinds 11 Nov ong 16:00 uur al 106.4kwh opgewekt, geen idee of dit netjes is voor 4690wp.
Dit i.v.m het feit dat de shinephone app niet werkt op mijn werk wifi (ik vaar veel op zee, en ons wifi is gewhitelisted).
Toon werkt wel gelukkig.
Alvast bedankt
je ziet op toon alleen de overproductie je eigen gebruik is daar al af. op jaar basis is eigen gebruik zo'n 30 tot 40%, in de winter is dat hoger. of is de omvormer aangesloten op n aparte kWh meter?damitch300 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:55:
Ik heb nu sinds 11 November 14x 335wp panelen liggen. Met dank aan de Tweakers ben ik er uiteindelijk uitgekomen en gekozen voor een 2mpp Growatt ipv enphase of wat dan ook.
Toon werkt wel gelukkig.
Alvast bedankt
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De omvormer (growatt) heeft een eigen zekering, die zit aangesloten op een kwh meter van de Toon. Ik zie via toon zowel mijn opwekking als het verbruik daarvanAndre1973 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:06:
[...]
je ziet op toon alleen de overproductie je eigen gebruik is daar al af. op jaar basis is eigen gebruik zo'n 30 tot 40%, in de winter is dat hoger. of is de omvormer aangesloten op n aparte kWh meter?
:strip_exif()/f/image/wQqUDgeDbgG5aCcliKSLKtBp.jpg?f=fotoalbum_large)
O, een eigen kWh meter dat is netjes.damitch300 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:24:
[...]
De omvormer (growatt) heeft een eigen zekering, die zit aangesloten op een kwh meter van de Toon. Ik zie via toon zowel mijn opwekking als het verbruik daarvan
[Afbeelding]
Wat is het verschil precies?
Ik neem aan dat er verder geen verbruikers zijn aangesloten op die groep?
Of deze link
PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting
Welke fabrikanten maken panelen in Europa? Ik wil niet China's onderdrukking ondersteunen...
https://www.nytimes.com/2...orced-labor-xinjiang.html
@bvdbos
REC misschien? https://www.recgroup.com/en/company-history
Buiten Europa: Panasonic, LG en Sunpower?
Maar je hebt nu toch ook china op je dak liggen? B(uild)Y(inping's) D(ream)
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 14:53 . Reden: Sunpower levert ook panelen met eventueel chinese cellen ]
Rec heeft de productie in singaporeAUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:00:
@bvdbos
Ik geloof niet dat er noemens waardige productie is in europa. en zo wel zal het wel samenstellen zijn van chinees half fabrikaat.
Qcell zegt een stukje productie in china te hebben, wat dat exact inhoud weet ik niet, ze hebben behoorlijke productie elders in de wereld. en de R&D zit in duitsland
Ik denk dat ik voor rec zou gaan
https://www.elsun.nl/. In Nederland zelfsbvdbos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:44:
Welke fabrikanten maken panelen in Europa? Ik wil niet China's onderdrukking ondersteunen...
[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 10-01-2021 11:31 ]
mooie vonst
Ik betwijfel wel of alles in nederland wordt gedaan, als dat zo zou zijn zouden ze er imho veel duidelijker mee adverteren. Het zou mij niets verbazen als ze bv de cellen inkopen, en dan is de vraag waar kopen ze die.
Yep, BYD-panelen liggen er nu. Maar uitbreiding wordt een ander merk... Voortschrijdend inzichtAUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:00:
@bvdbos
Heb Elson en Exasun gemaild met linkje naar deze thread...
[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 10-01-2021 11:55 . Reden: meer info toegevoegd ]
Als ze over 10 jaar nog maar bestaan....
(maar dat kan je over iedere fabrikant zeggen natuurlijk)
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 11:55 ]
Heb je daar meer informatie over? Heb nog nooit van een Nederlandse zonnepanelen fabriek gehoord dus lijkt me héél stug dat ze iets anders doen dan importeren...
Duits product
SOLUXTEC DMMFS 330WP MONO FULLBLACK ZONNEPANEEL
SOLUXTEC DMMFS 330WP MONO FULLBLACK ZONNEPANEEL
Exasun heeft al gereageerd, panelen worden in Den Haag gemaakt. Staat trouwens ook op de site 
https://exasun.com/over-exasun/
https://exasun.com/over-exasun/
Klopt, maar de vraag was of ze in Europa worden gemaakt. Ik weet dat deze in Roden in Drenthe worden gemaakt/geassembleerd, maar er zullen ongetwijfeld buitenlandse componenten in zitten. Denk ook niet dat je daaraan ontkomt trouwens.twain4me schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:45:
[...]
mooie vonst![]()
Ik betwijfel wel of alles in nederland wordt gedaan, als dat zo zou zijn zouden ze er imho veel duidelijker mee adverteren. Het zou mij niets verbazen als ze bv de cellen inkopen, en dan is de vraag waar kopen ze die.
[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 10-01-2021 14:08 ]
Worden in Roden/Drenthe gemaakt/ geassembleerd, maar zullen ongetwijfeld buitenlandse componenten in zitten. Exasun is ook Nederlands trouwens.... beter luisterenmcDavid schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Heb je daar meer informatie over? Heb nog nooit van een Nederlandse zonnepanelen fabriek gehoord dus lijkt me héél stug dat ze iets anders doen dan importeren...
[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 10-01-2021 14:12 ]
Het belangrijkste in een paneel zijn de cellen.
Welk Nederlands bedrijf smelt zijn eigen silicium?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zeg ik ook:”er zullen ongetwijfeld buitenlandse componenten in zitten. Denk ook niet dat je daaraan ontkomt trouwens. “Proton_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:34:
Dat is dus tegenwoordig niet meer zo. Ik werd gevraagd om een KVK uittreksel. Als je mijn installatie wilt registreren of als ik een van je accounts mag “lenen”... graagSanderb1990 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Je kan op de Growatt site gewoon zelf een installateur account aanmaken, met je eigen mail adres.
Wanneer je alle velden invult krijg je uiteindelijk een installateurs account (welke je daarna nooit meer gebruikt) en een bijbehorende code.
Ik heb dit inmiddels 3x zo gedaan, voor 3 installaties.
XXXVI
De budget serie (120 half cells panelen) van Sunpower zou wel eens alnog uit China kunnen komen.AUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:00:
@bvdbos
https://solarmagazine.nl/...-productieactiviteiten-af
https://www.pv-magazine.c...1/sunpower-splits-in-two/
Tianjin Zhonghuan Semiconductor (TZS) is pouring $298 million into the new company, a figure SunPower says will enable a scaling of Maxeon 5 – including faster conversion of Maxeon 2 lines to the new iteration – as well as development of Maxeon 6.
TZS is already one of the world’s largest wafer makers, with 40 GW of annual production capacity as one of the two big Chinese monocrystalline wafer makers, along with rival Longi. The Tianjin company’s rapid growth is enabling monocrystalline silicon to eclipse multicrystalline as the main cell technology.
SunPower and TZS have been working together for some time, including as part of a joint venture for a multi-gigawatt Chinese factory to make the former’s shingled P-Series product. Maxeon will retain a 20% stake in that venture.
Ter verduurzaming van mijn huis wil ik zonnepanelen laten leggen. Inmiddels offertes opgevraagd bij een vijftal installateurs. Feedback op de offertes die ik al binnen heb wordt gewaardeerd; daarom heb ik een eigen topic gemaakt.
Offertes zonnepanelen op plat dak; is het wat?
Offertes zonnepanelen op plat dak; is het wat?
In het verleden is geprobeerd een silicium-bedrijf bij DSM op te richten (The Silicium Mine) maar de investeerder trok zich terug. Ik weet niet of Scheuten Solar alles zelf maakte maar die is ook al een aardige tijd failliet. Volgens mij zijn er inderdaad geen fabrieken in NL die hun eigen cellen maken.Proton_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:34:
Ik heb REC en die komen inderdaad uit Singapore.
Heb ook Qcell en die komen uit China.
Heb ook Qcell en die komen uit China.
Kan ik niet gemakkelijk zeggen want ze liggen op verschillende orientate en helling. En die van REC heb ik ook 2 strings met verschillende orientatie nog parallel aangesloten.
Ben met beide wel tevreden. Rec ooit gekregen ipv Qcell omdat Qcell maanden niet leverbaar was. In ieder geval is de productgarantie van Rec langer (voor wat het waard is).
[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 10-01-2021 19:34 ]
Dat wordt nog een hele klus(bv Apple). Ook niets kopen uit Turkije, Saudi Arabie etcbvdbos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:44:
twain4me schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Er zijn in Nederland een aantal, hetzij wel kleinere, spelers op de markt die zelf zonnepanelen produceren. Exasun uit Den Haag is er een, Elsun uit Roden ook. Het merendeel van de halffabrikaten komt uit Nederland of Europa. Voor sommige halffabrikaten zijn ze echter wel op materialen van buiten Europa afhankelijk, bijvoorbeeld Taiwan voor de zonnecellen.
Rec heeft de productie in singapore
Ik geloof niet dat er noemens waardige productie is in europa. en zo wel zal het wel samenstellen zijn van chinees half fabrikaat.
Qcell zegt een stukje productie in china te hebben, wat dat exact inhoud weet ik niet, ze hebben behoorlijke productie elders in de wereld. en de R&D zit in duitsland
Ik denk dat ik voor rec zou gaan
https://oss.growatt.com/login?lang=enephymerous schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Dat is dus tegenwoordig niet meer zo. Ik werd gevraagd om een KVK uittreksel. Als je mijn installatie wilt registreren of als ik een van je accounts mag “lenen”... graag
Ook niet als je deze link gebruikt?
Als het niet lukt stuur me dan even een persoonlijk berichtje, dan kijken we ff of het via mijn account kan oid.
Nope, die link heb ik gebruikt maar helaas.Sanderb1990 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:28:
[...]
https://oss.growatt.com/login?lang=en
Ook niet als je deze link gebruikt?
Als het niet lukt stuur me dan even een persoonlijk berichtje, dan kijken we ff of het via mijn account kan oid.
[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 11-01-2021 11:43 ]
XXXVI
Heb je een bericht gestuurdephymerous schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:45:
[...]
Nope, die link heb ik gebruikt maar helaas.
Goedemiddag Bas,
Hier een bericht namens Elsun. Onze panelen worden in het Drentse Roden gemaakt. Het is wel zo dat wij assembleren: dus de halffabrikaten maken we over het algemeen niet zelf. Die komen voornamelijk uit Europa en we halen onze zonnecellen (net als de meeste Europese leveranciers) uit Taiwan. Dit is een dusdanig specialisme dat wij nooit rendabel zelf kunnen opstarten. Het meest kritische onderdeel van een paneel is het productieproces, om precies te zijn: het laminatieproces. De juiste grondstoffen op een dusdanige manier onder invloed van druk, vacuum en temperatuur aan elkaar te smelten zodat een homogeen paneel ontstaat dat EN niet delamineert EN de zonnecellen hun werking laat behouden is een uitermate kritische stap in het proces. Omdat wij vinden dat een paneel minimaal 25 jaar mee moet gaan (en liefst nog langer) kan dat proces niet heel kort zijn. Alhoewel korte lamineerprocessen uitermate kostenbesparend zijn, boet je daarmee ook in aan levensduur en opbrengsten. Wij hebben ervoor gekozen deze stap juist essentieel te laten zijn. Alleen dan kun je een paneel produceren dat optimale rendementen geeft gedurende een lange levensduur en indirect verminder je daarmee ook de CO2 footprint van dit product en van de gebruiker. Hoop dat je iets aan deze informatie hebt.
Met vriendelijke groet,
Lion Houkes - Elsun
Hallo,
Voor een vriend die zonnepanelen wilt aanschaffen heeft een bedrijf solaredge edge geadviseerd omdat het dak op het noord-oosten staat met een helling van 35 graden.
Volgens mij heeft dit weinig nut. Er is wel 1 pijpje aanwezig die hij laat zitten.
In de lente / zomer staat de zon toch hoog genoeg en in de herfst / winter als hij laag staat heb je toch niet zo veel rendement.
Zijn jullie het met mij eens dat de meerprijs van solaredge voor meer rendement het niet opweegt in betrekking met de kosten en dat het onnodig is omdat er bijna geen schaduw is?
Voor een vriend die zonnepanelen wilt aanschaffen heeft een bedrijf solaredge edge geadviseerd omdat het dak op het noord-oosten staat met een helling van 35 graden.
Volgens mij heeft dit weinig nut. Er is wel 1 pijpje aanwezig die hij laat zitten.
In de lente / zomer staat de zon toch hoog genoeg en in de herfst / winter als hij laag staat heb je toch niet zo veel rendement.
Zijn jullie het met mij eens dat de meerprijs van solaredge voor meer rendement het niet opweegt in betrekking met de kosten en dat het onnodig is omdat er bijna geen schaduw is?
Geef het geld uit aan extra panelen of betere panelen en je hebt extra opbrengst.timsel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:56:
Hallo,
anders kan je het beter in iets anders investeren
Eens met bovenstaande.
Mocht het onverhoopt toch uitmaken, is er ook zo 1 Tigo of huawei optimizer onder te duwen.
Steek je geld dus liever in meer panelen, heb je veel meer aan.
Wist je dat SMA shadefix heeft? Dan heb je geen optimizers nodig. (ik klink nu als een verkoper volgens mij)
Mocht het onverhoopt toch uitmaken, is er ook zo 1 Tigo of huawei optimizer onder te duwen.
Wist je dat SMA shadefix heeft? Dan heb je geen optimizers nodig. (ik klink nu als een verkoper volgens mij)
Oke op het eerste gezicht komt dit raar over wanneer je in aanmerking neemt dat er geen communicatie is van de omvormer met een optimizer (SolarEdge) of de diodes. Klopt het dan wanneer ik redeneer dat de SMA Shadefix een hogere spanning selecteert waardoor hij als het ware de diodes door middel van de spanning dwingt delen van het paneel af te sluiten?AUijtdehaag schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:55:
Eens met bovenstaande.
@Ninjetsu NL Eerder verlaagt hij de DC spanning bij schaduw, om de diodes aan te laten spreken.
https://snapshot.raintank...mnUYWd64kqOcj9rTZIjYGvwk8
Tussen 7:00 en 10.30 heb ik (redelijk harde) schaduw van een dakkapel op 1 van de omvormers. (zuid)
Gele lijn.
En in de avond van een schoorsteen, maar dan is de zon toch al verder weg. (geen goede hoek meer)
Als de DC spanning hoger wordt, doen de diodes niks.
Dat zie je dan ook gebeuren bij een omvormer die niet goed met schaduw om gaat.
https://snapshot.raintank...mnUYWd64kqOcj9rTZIjYGvwk8
Tussen 7:00 en 10.30 heb ik (redelijk harde) schaduw van een dakkapel op 1 van de omvormers. (zuid)
Gele lijn.
En in de avond van een schoorsteen, maar dan is de zon toch al verder weg. (geen goede hoek meer)
![]() | ![]() |
Als de DC spanning hoger wordt, doen de diodes niks.
Dat zie je dan ook gebeuren bij een omvormer die niet goed met schaduw om gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2021 17:02 ]
@AUijtdehaag ik gok dat de gele grafiek degene is waar je die invloed ziet toch? Waar laat Shadefix dan zijn meerwaarde zien? Door toch al opwek te hebben ondanks de schaduw of hoe kan ik dat zien? Ik zie inderdaad namelijk niet perse een typische 'knik'.
Hoeveel ontloopt 'Zuid boven' en 'Zuid onder' zich qua wattpiek? Want dan wordt de berekening vrij simpel omdat je dan uit kan drukken wat je per dag mist. Dat zou voor mij in ieder geval waardevol zijn om te kijken wat me dat bespaart serieel vs naar SolarEdge moeten... niemand lijkt namelijk aan de Tigo's te willen
Hoeveel ontloopt 'Zuid boven' en 'Zuid onder' zich qua wattpiek? Want dan wordt de berekening vrij simpel omdat je dan uit kan drukken wat je per dag mist. Dat zou voor mij in ieder geval waardevol zijn om te kijken wat me dat bespaart serieel vs naar SolarEdge moeten... niemand lijkt namelijk aan de Tigo's te willen

@Ninjetsu NL
Zuid boven en zuid onder zijn beide 7 panelen panasonic hit kuro.
Waar bij de gele lijn schaduw heeft en de groene lijn niet.
2 aparte omvormers (eigenlijk hetzelfde als je 2 mppt ingangen zou hebben)
Je ziet dat de gele lijn niet geheel inkakt qua produktie, maar langzaam meer produceert naar gelang de schaduw verdwijnt.
Als shade-fix niets doet zie je hap eruit en rechte lijnen in de grafiek. (de knik die je bedoelt)
Ik heb daar al eens een post over gedaan, en 2 dagen getest, met shade fix en zonder shade fix.
Dan kan je het helemaal mooi zien. Dat scheelde enorm in produktie
Hoewel shade fix, wat energie kost, is de schade vele malen groter als het uitgezet wordt.
Je ziet ook de spanning van de gele lijn verlaagd worden (7.30) maar de stroom schiet omhoog (en loopt gelijk met de groene)
De beschaduwde cellen worden dan gebypassed en stroom krijgt weer doorgang
Zuid boven en zuid onder zijn beide 7 panelen panasonic hit kuro.
Waar bij de gele lijn schaduw heeft en de groene lijn niet.
2 aparte omvormers (eigenlijk hetzelfde als je 2 mppt ingangen zou hebben)
Je ziet dat de gele lijn niet geheel inkakt qua produktie, maar langzaam meer produceert naar gelang de schaduw verdwijnt.
Als shade-fix niets doet zie je hap eruit en rechte lijnen in de grafiek. (de knik die je bedoelt)
Ik heb daar al eens een post over gedaan, en 2 dagen getest, met shade fix en zonder shade fix.
Dan kan je het helemaal mooi zien. Dat scheelde enorm in produktie
Hoewel shade fix, wat energie kost, is de schade vele malen groter als het uitgezet wordt.
Je ziet ook de spanning van de gele lijn verlaagd worden (7.30) maar de stroom schiet omhoog (en loopt gelijk met de groene)
De beschaduwde cellen worden dan gebypassed en stroom krijgt weer doorgang
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2021 17:20 ]
Dank voor je terugkoppeling. Ik dacht idd al dat niet de volledige panelen in ons mooie dorp worden gemaakt....
@AUijtdehaag Thanks voor die duidelijke uitleg! Ik zag net dat je WP's ook in Grafana stonden... ik vroeg me al een tijdje af wat exact het verschil zou zijn, maar super bedankt in ieder geval
Ik ga even jou oude post opsnorren!
Gevonden en bijgevoegd voor iedereen die niet zelf wil zoeken 
AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:38:
Ik moet steeds aan dat liedje denken in Frozen.....![]()
@mongkut
Misschien leuk om echte metingen te zien in deze discussie.
Ik heb
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer met schaduw (Zuid boven)
1 string van 7 panasonic panelen op 1 omvormer zonder schaduw (Zuid onder)
3 stringen van 5 SF op noord (die mag je vergeten)
Shade-fix aan (in alle sma's)
https://snapshot.raintank...WWnZvV7VKfNMKShoo8VKqHJ8X
Shade-fix uit (in alle sma's)
https://snapshot.raintank...fSEcuky6BG582QtwbOEBeEe3y
Geen optimizers.
Ben benieuwd naar je reactie (maar ik ben maar een simpele jip)
Beide dagen in pvoutput.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20200420&dt=20200421
Foto schaduw ochtend (dakkapel buren)
[Afbeelding]
Foto schoorsteen avond
[Afbeelding]
En bedankt voor de herrinnering, zit ik weer met dat pokke liedje in mijn hoofdNinjetsu NL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:59:
Gevonden en bijgevoegd voor iedereen die niet zelf wil zoeken
[...]

Iemand ervaring met DSE (DSE PREMIUM GLASS/GLASS 320 PERC60 TRIPLE BLACK) zonnepanelen?
Kon zo snel niets vinden in dit topic, en eerlijk gezegd buiten dit forum ook niet heel veel. Merk is Duits, maar komt niet echt voor in bekende lijstjes van merken?
Kon zo snel niets vinden in dit topic, en eerlijk gezegd buiten dit forum ook niet heel veel. Merk is Duits, maar komt niet echt voor in bekende lijstjes van merken?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Vandaag aangesloten op de 2 panelen op de dak kapel die op andere graden liggen dan de andere 9
En 1 the op platte dak die wat schaduw krijgt van het huis.
Nu gaan we zien of ze de investering gaan opleveren!!
Ach geld is niks meer waard joh haha.Roe!and schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:11:
[...]
Vandaag aangesloten op de 2 panelen op de dak kapel die op andere graden liggen dan de andere 9
En 1 the op platte dak die wat schaduw krijgt van het huis.
Nu gaan we zien of ze de investering gaan opleveren!!
Ik weet niet of je je string spanning beetje kent?
Als ze echt moeten werken dan zou spanning met 20 volt per paneel kunnen zakken
1 PVoutput . Dongen NB
Haha das waar ik heb het spul nu 1 jaar en 8 maanden liggen maar dus sinds 3 december vorig jaar extra panelen en nieuwe omvormer....
De trannergy logging is nog steeds online te vinden je mag als je wil wel even kijken doe ik je de gegevens even via pm
De trannergy logging is nog steeds online te vinden je mag als je wil wel even kijken doe ik je de gegevens even via pm
Binnen nu en twee maanden ga ik zelf een Oost-West systeem plaatsen op mijn platte dak.
Hierbij zullen de DC kabels een stuk (meter of 4 a 5) over het platte dak heen lopen van de panelen naar de omvormer.
De kabels wil je natuurlijk niet gewoon los over het dak laten lopen (want dan liggen ze bij een flinke regenbui in het water). maar over iets van een rail o.i.d..
Hoe hebben jullie dit opgelost?
foto's en voorbeelden zijn van harte welkom
Hierbij zullen de DC kabels een stuk (meter of 4 a 5) over het platte dak heen lopen van de panelen naar de omvormer.
De kabels wil je natuurlijk niet gewoon los over het dak laten lopen (want dan liggen ze bij een flinke regenbui in het water). maar over iets van een rail o.i.d..
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
@Motorfret, in (slagvaste) PVC-buizen verlijmd op een paar stenen zodat het iets hoger ligt er niet gemakkelijk water in stroomt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@AUijtdehaag, laat men dat open liggen? Ik heb liever dat de kabels in een buis liggen zodat je geen last hebt van directe weersinvloeden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
mooiste is in n draadgoot,Motorfret schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
Binnen nu en twee maanden ga ik zelf een Oost-West systeem plaatsen op mijn platte dak.
Even een korte vraag: als ik 12 panelen in een dakopsteling wil plaatsen, dan zou ik idealiter 2 strings op 2 trackers willen aansluiten, echter kom ik dan op ongeveer 210V per string, is dit niet wat aan de lage kant?
dit is laag. jep.base_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:49:
Even een korte vraag: als ik 12 panelen in een dakopsteling wil plaatsen, dan zou ik idealiter 2 strings op 2 trackers willen aansluiten, echter kom ik dan op ongeveer 210V per string, is dit niet wat aan de lage kant?
hier komt dan nog een stukje temperatuur verlaging van de Vmpp bij. (+/-10%)
en zak je nog wel naar de +/-190Vmpp.
zie ook:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
maar dit is niet te laag.
het levert maar een paar % minder op, het valt wel mee.
maar als je 1x12 kunt doen, dan raad ik dat wel aan.
is gewoon net iets beter, maar het kan allebei, dus kies maar.
edit:
normaal zeg ik meestal dat 6 panelen een beetje het minimum is op een TL omvormer.
maar dat was toen de panelen nog maar 30-31Vmpp leverde.
dit is nu langzaam aan voor veel modellen al gestegen naar 34-36Vmpp.
dus misschien kunnen we al 5 panelen gaan zeggen, in sommige gevallen.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 14-01-2021 15:42 ]
Ik had op mijn oude huis 12 panelen (320Wp q-cells g5), oost-west, met dus 2 strings van 6 panelen op een eigen tracker (Solax X1 omvormer). Dat werkte prima. Volgens mij was de stringspanning rond de 180V.base_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:49:
Hij bedoeld (neem ik aan) met dakopstelling O-W (of iets wat erop lijkt)migjes schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:38:
maar als je 1x12 kunt doen, dan raad ik dat wel aan.
is gewoon net iets beter, maar het kan allebei, dus kies maar.
busscherski schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:50:
[...]
@busscherski hoe heb jij de schaduwval op panelen tuinoverkapping berekend? Ik heb met Shadowcalculator de situatie bekeken en dan kom ik tot: schaduw van ca 15-10 tot ca 17-2 op panelen.
Mogelijk dat ik een fout maak, maar dan wil ik graag weten wat ik dan fout doe(van fouten leer ik het meest)
De schuur heeft ook weer een zekere hoogte hè. Ik denk dat de schaduw van je huis daar wel meevalt. Misschien op 21 december wel wat schaduw maar een maandje later alweer een stuk beter.
En rond 21 december was de opbrengst anders ook al weinig.
Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij mocht je max 5000W (of VA, niet zeker maar verschilt niet veel) onbalans terugleveren.
Dat haal je met oostwest niet. En er zal nog een beetje eigen verbruik af gaan.
Los daarvan, wie controleert het als je het gewoon toch doet?
Is de Growatt UE 6000 omvormer geschikt voor 7125Wp (theoretisch)? Ik wil er dan twee strings (4125Wp en 3000Wp) op aan laten sluiten.
Sunnydesignweb adviseert mij de STP6.0-3AV-40, maar ik denk dat ik meer gecharmeerd ben van de Growatt:
Sunnydesignweb adviseert mij de STP6.0-3AV-40, maar ik denk dat ik meer gecharmeerd ben van de Growatt:
/f/image/rdnDP3VQm6kS6CsVEpzFQrfc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door El_BingO op 15-01-2021 21:41 ]
Ja, waarom niet. Je kan er twee strings op aansluiten. Persoonlijk zou ik voor Goodwe/SMA gaan omdat die beiden wel een vorm van schaduw management hebben, tenzij je helemaal geen schaduw hebt, dan maakt het niet echt uit. SMA is wat makkelijker te monitoren, maar wel prijziger.
Er kan 1 string zijn die soms wat schaduw pakt, maar ik verwacht pas aan het eind van de middag. Daarbij: de Growatt heeft ook MPTT. Dus deze heeft wel een soort van schaduwmanagement?Zenix schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:51:
Persoonlijk zou ik voor Goodwe/SMA gaan omdat die beiden wel een vorm van schaduw management hebben, tenzij je helemaal geen schaduw hebt, dan maakt het niet echt uit.
En maakt het uit dat er 3 panelen verschil zit per string? Ik heb gehoord dat dat uit zou kunnen maken?
[ Voor 10% gewijzigd door El_BingO op 15-01-2021 22:02 ]
@El_BingO Is dat geen ouder model van Growatt?
https://www.winkelman-zon...3-s-3-fasen-omvormer.html
Ben benieuwd waarom geen SMA...(behalve de prijs)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2021 22:27 ]
Ah ja top, die had ik even gemistAUijtdehaag schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:26:
@El_BingO Is dat geen ouder model van Growatt?

Ik was juist geïnteresseerd in de Growatt vanwege de stilte en ook wel de prijs. Hij is ook door Vereniging Eigen Huis geselecteerd als omvormer voor de inkoopactie.
Dat type is ook al ouder, ik weet dat ze momenteel bezig zijn met de nieuwe generatie driefase omvormers uit te rollen van Growatt, de MOD serie. Qua prijs zijn ze wel iets duurder dan de huidige (oudere) S-series en nog beperkt verkrijgbaar omdat ze eerst de S-voorraden willen verkopen. In Duitsland wordt de MOD versie wel gewoon al geleverd.El_BingO schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:19:
[...]
Ah ja top, die had ik even gemist![]()
Ik was juist geïnteresseerd in de Growatt vanwege de stilte en ook wel de prijs. Hij is ook door Vereniging Eigen Huis geselecteerd als omvormer voor de inkoopactie.
Als je voor de Growatt wilt gaan en geen haast hebt, zou ik een maandje wachten, ik denk dat de MODs dan wel beter leverbaar zijn in NL.
Growatt MOD 6000TL3-X datasheet
:fill(white):strip_exif()/f/image/5dBF5zPorkvncKdNZh7mUMXa.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door HSA.Solar op 16-01-2021 00:05 ]
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar
Mijn SMAs zijn volledig stil.El_BingO schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:19:
[...]
Ah ja top, die had ik even gemist![]()
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Wat voor montage systeem is dit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nwv6M6U9xC502iyQstAKVecH.jpg?f=user_large)
En kan iemand dat nog gebruiken in het zuiden des lands, of kan ik het beter naar de oudijzerboer brengen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nwv6M6U9xC502iyQstAKVecH.jpg?f=user_large)
En kan iemand dat nog gebruiken in het zuiden des lands, of kan ik het beter naar de oudijzerboer brengen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw