Offertes zonnepanelen op plat dak; is het wat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:39
Hi all,

Ik heb je eerder in dit topic gevraagd om advies voor zonnepanelen op een plat dak. Inmiddels heb ik bij een vijftal bedrijven offertes opgevraagd voor een PV-installatie.

Situatieschets

Woning
De woning heeft de volgende eigenschappen:
  • Tuin op het westen
  • Hoogte: ~ 5,2 - 5,6 meter
  • Aansluiting 3 x 25A; al is alles (volgens de huidige bewoners) op twee fases aangesloten.
  • Verbruik wat betreft gas en stroom is nog onbekend, aangezien ik er nog woon. Ik ga hier overigens alleen wonen. Gemiddelde verbruik eenpersoonshuishouden is 2.000 kWh en 1100 m3 gas.
Dak
  • Plat
  • Lengte: 8,46 meter (noord/zuid-zijde)
  • Breedte: 5,16 meter (oost/west-zijde)
  • Grotendeels vrij van schaduw, de enige schaduw is afkomstig van de pijpjes op het dak zelf
Om een beeld te geven van de situatie, volgen hieronder een aantal foto's en een (op de foto's gebaseerde) schaaltekening van het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y8ejFB5sqeqCsjJAWeGmXLh2hs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4GpS5J7MFaUpAD5R3Rmztez.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EMGZYw6sbFsD8NEgatxTj6JzRg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nrURBzAWkp0fUs4AOHkszSLF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rToSGsO9La7WPhZVW2evkB2NkuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SGI197Zk1qlfRF40DGX2VXRW.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_J89b9NgTNXjcd0Fyj8mKLidZw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VO8tTDYvSd3TwvVyXQcr1CPJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycAcWji3PG9g8--IysUTxoaj5XA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4d0EIJfDEtwdzJwletdqzRBg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVup-zs5Nx5HKUOWX0xQtiKiNGI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SsRCrOckSBYEAOA7T9p7htVh.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP0odbpgSPAQfYzTGG-4OdAVc-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large

Offertes

Inmiddels heb ik een vijftal installateurs benaderd met de vraag om een offerte op te stellen voor een PV-installatie. Uitgangspunt hierbij is om zoveel mogelijk panelen op het dak te plaatsen.

Van een drietal alle installateurs heb ik de offertes al binnen; deze deel ik dan ook graag met jullie. Het overgrote deel van de offertes is opgevraagd bij lokale installateurs in het groene hart. Ik zal hun namen niet delen.
Installateur 1
Installateur 1 stelt een installatie voor met 16 panelen in Oost (7) West (9) opstelling onder een hoek van 13 graden volgens onderstaand legplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdvq3D3cnCbFHDlNBxY6WElTW78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kNSTFM2k9QilloY3nThGIAWB.png?f=user_large

In de offerte worden drie systemen voorgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1BpXaqVYiYE7E4H0lTT0vqkyZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IqjKHGRFFJPNo2K2pUweZ5oX.png?f=user_large

De installateur werkt (volgens mij) alleen met SolarEdge, vandaar dat alle systemen gebruik maken van optimizers. Dit lijkt me in mijn situatie (weinig schaduw) niet nodig. Verschil tussen optie 1 en optie 2 en 3 is dat eerstgenoemde en glas-folie paneel is, en de anderen een glas-glas paneel. Ik betwijfel of dat de meerprijs waard is. Hoe denken jullie daarover?
Installateur 2
Installateur 2 stelt een installatie voor met 11 panelen in zuidelijke opstelling volgens onderstaand legplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6Sq0LabcrNlw1UzEE5QcZDh_eE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rGBqLOCZ1w42qJ2qNNhUDKf7.png?f=user_large

In de offerte worden drie systemen voorgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmooLMldQfl_fqzOqRsrAKiGuC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBQsX1oYJuStCusIaXOQptvW.png?f=user_large

Verschil tussen de installaties zit hem in de omvormers. Optie 1 maakt gebruikt van een string opstelling, optie 2 van SolarEdge met optimizers, en optie 3 van micro-omvormers op de losse panelen.
Installateur 3
De derde installateur komt voort uit de Collectieve Inkoop Zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis. Dat is deze keer SolarNRG geworden. Zij bieden een tweetal panelen aan (JA Solar of LONGi) en het is mogelijk om in de portal zelf het aantal panelen kiezen. Ter vergelijking met de offertes van de andere installateurs heb ik een viertal opties naast elkaar gezet. Orientatie en legplan van de panelen is nog niet bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ayks1qIpCxILi53ItQ0wDOTwg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5NJEWqBbZdtkZUbiiLorSa9H.png?f=user_large
Installateur 4
Installateur 2 stelt een installatie voor met 10 panelen in oost (6) west (4) opstelling volgens onderstaand legplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOKPNsOKGqj1msW-r-us_6o_g_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BI1YvRIDDUlnvn59lwocHCyR.png?f=fotoalbum_large

In de offerte worden twee systemen voorgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t6AiMZIjYayNpr6zQtY6beWT_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2WbJyYlFlT0VGmIf7aSPrQtp.png?f=user_large

Dit is de enige installateur die fysiek is langs geweest om te kijken. Had verwacht dat hij ook op het dak zou gaan kijken, maar heeft alleen de meterkast bekeken. Deze installateur werkt volgens mij alleen met micro-omvormers (ik moet nog navragen), maar dat heeft volgens mij geen toegevoegde waarde voor mijn systeem.

Verschil tussen de installaties zit hem in het type panelen: LG vs DMEGC. Overigens de eerste installateur die panelen van LG offreert. Dat vind ik wel een interessante. Spreekt me op zich wel aan vanwege de lange product garantie. De prijs is er ook wel naar; tot nu toe de hoogste prijs per Wp (€1,41).
Conclusie
Ik vind de installateurs vrij prijzig voor wat er aangeboden wordt. Het feit dat in vijf van de zes opties optimizers of micro-omvormers worden aangeboden speelt hier ongetwijfeld een rol in. Als ik puur op basis van prijs per Wp zou selecteren, dan is het aanbod van Vereniging Eigen Huis nu het meest aantrekkelijk. Wat hier mij dan wel weer in tegenvalt is het aantal Wp per paneel, zeker voor het JA Solar paneel. In de offertes van de andere installateurs worden panelen aangeboden met een hoger vermogen.

Hoe denken jullie over deze offertes? Waar zou ik voor moeten kiezen? Welke alternatieven zijn er nog te overwegen?

Persoonlijk overweeg ik om de tweede installateur te vragen naar een oost-west opstelling zodat de opbrengst evenrediger over de dag wordt verdeeld. Daarnaast wil ik hem nog vragen naar opstellingen waar meer panelen in passen. Tevens wil ik vragen naar een installatie met een SMA omvormer in plaats van een Growatt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hayo op 16-01-2021 18:37 . Reden: Offerte installateur 4 toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
De JA-Solar panelen hebben een oppervlakte van 1682244 mm2, die van Longi hebben een oppervlakte van 1868352 mm2. Ofwel: De Longi is 11,1% groter terwijl het vermogen per paneel maar 9,3% groter is.

IK heb pas een offerte gezien voor 14x325 Wp voor 4269 ex BTW dus komt aardig overeen met de JA Solar.

[ Voor 21% gewijzigd door bvdbos op 10-01-2021 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Gewoon die 16 oost west op simpele string omvormer klinkt prima en hoeft echter niet duur te zijn.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:23
Oost West opstelling met omvormer die 2 mppt's heeft is meest gunstige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
ik zou inderdaad ook voor oost/west gaan, dan is de opbrengst meer verspreid over de dag i.p.v. een piek moment rond het middag uur. Met name omdat straks in 2023 de Saldering ook per jaar afneemt met 9% is het naar mijn idee verstandiger om de opbrengst meer te verspreiden als het dak dit toelaat.

Offertes van de eerste zijn vrij prijzig, ik heb de lay-out van 16 panelen net even vluchtig nagerekend en met een string omvormer + installatie zou je rond de 4000 uitkomen (met flatfix fusion). Installateur 3 lijkt aardig in de buurt te komen daarmee.

De meeste kosten kun je kunnen besparen door de installatie op het dak zelf te doen, dat is redelijk eenvoudig en je kunt dan bv het meterkast gebeuren laten uitvoeren door een installateur, dat scheelt je al gauw 1000 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ku0J3L3MCVux78E00PK91k4o-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkHyrRAtDey37jPWlYuxRTUO.jpg?f=fotoalbum_large
op de afbeelding; flatfix fusion + 335wp halfcell zonnepanelen

[ Voor 41% gewijzigd door HSA.Solar op 11-01-2021 02:28 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb zelf oost/west 15 graden 16 panelen 160x100cm met een 2 mppt omvormer. Laat in de middag is er wat schaduw. Opbrengst: ca 3200 kWh per jaar op een totaal van ~4000 Wp. De prijs in 2013 was ~6500 euro. Zelf bedacht, zelf aangekocht en aangelegd met 1 man hulp bij het leggen en ingehuurd werk voor de meterkast. Ik zou nu een prijs verwachten van iets meer dan 4000 euro inclusief alles (BTW, meterkast, etc.).

Als salderen op termijn wordt afgeschaft heb je voordeel van opbrengst verspreid over de dag. Maar let wel: bij een lage hoek heb je in de winter weinig opbrengst. In de winter is een hoge hoek voordelig, denk daarbij aan meer dan 40 graden. Het nadeel is dat je dan minder panelen kunt plaatsen. 1 rij portrait oost/west zou theoretisch ideaal zijn voor dit scenario, maar dat zijn wel windvangers en daarom vermoedelijk geen goed idee.

Alles met optimizers is denk ik onnodig duur.

Ik had net als jij een beluchtingspijp op het dakvlak waar de panelen zouden komen. Die paste mooi onder de panelen, dus daar had ik geen last van. Mocht het wel een probleem hebben gevormd zou ik hem lager hebben gemaakt. Laat je dus niet beperken door die pijpen, je kunt ze lager maken en desnoods een paar panelen minder leggen. Zorg dat alle verbindingen van de pijpen waterdicht zijn en dat het werk grondig gebeurt.

Als ik moest kiezen zou het installateur 3, 16 panelen, 3 fase omvormer worden. Bij de terugverdientijd is de derde het meest realistisch, installateur 1 en 2 zijn te optimistisch. SolarNRG is een van de oudere aanbieders.

Zelf doen is ook een optie, je hebt een uitgewerkt plan nodig en een lijst van materialen. Installeren van de constructie (landscape) kun je zelf. Alleen voor de meterkast kun je een electriciën inhuren met zegelrecht. Je hebt dikke electriciteitskabel nodig vanaf de panelen en naar de meterkast. Minstens 4 en beter 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
Allereerst dank voor jullie terugkoppeling. De lijn die ik eruit haal is dat ik eigenlijk moet gaan voor een oost-west opstelling aangezien daarmee de opbrengst beter uitgesmeerd wordt over de dag. Dat lijkt me dan ook geen verkeerd idee.

Op basis van de offertes die ik nu heb neig ik naar aanbieder 3 (SolarNRG). Uit jullie reacties maak ik op dat die offerte best prima is. Er komt donderdag een vierde aanbieder een schouw uitvoeren (de eerste die écht fysiek komt kijken); die offerte wacht ik nog even af. Daarna hoop ik een keuze te maken.
bvdbos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:42:
De JA-Solar panelen hebben een oppervlakte van 1682244 mm2, die van Longi hebben een oppervlakte van 1868352 mm2. Ofwel: De Longi is 11,1% groter terwijl het vermogen per paneel maar 9,3% groter is.
Ah, scherp. Zo had ik er nog niet over na gedacht. Het LONGi paneel levert echter wel meer op aangezien deze 350 Wp zijn.
Lardman schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:48:
Gewoon die 16 oost west op simpele string omvormer klinkt prima en hoeft echter niet duur te zijn.
die 16 oost west. Refereer je daarmee naar offerte 1? Die prijst zichzelf echt de markt uit met z'n optimizers.
mrmrmr schreef op maandag 11 januari 2021 @ 04:39:
Ik had net als jij een beluchtingspijp op het dakvlak waar de panelen zouden komen. Die paste mooi onder de panelen, dus daar had ik geen last van. Mocht het wel een probleem hebben gevormd zou ik hem lager hebben gemaakt. Laat je dus niet beperken door die pijpen, je kunt ze lager maken en desnoods een paar panelen minder leggen. Zorg dat alle verbindingen van de pijpen waterdicht zijn en dat het werk grondig gebeurt.
Goed om scherp op te blijven dus. Thanks voor de tip!
SolarNRG is een van de oudere aanbieders.
En daarmee betrouwbaarder? Of...?
Zelf doen is ook een optie, je hebt een uitgewerkt plan nodig en een lijst van materialen. Installeren van de constructie (landscape) kun je zelf. Alleen voor de meterkast kun je een electriciën inhuren met zegelrecht. Je hebt dikke electriciteitskabel nodig vanaf de panelen en naar de meterkast. Minstens 4 en beter 6mm2.
HSA.Solar schreef op maandag 11 januari 2021 @ 02:17:
De meeste kosten kun je kunnen besparen door de installatie op het dak zelf te doen, dat is redelijk eenvoudig en je kunt dan bv het meterkast gebeuren laten uitvoeren door een installateur, dat scheelt je al gauw 1000 euro.
Hmm, ja. Zelf doen zou misschien mogelijk zijn, maar ik laat het toch liever leggen en installeren door een vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bvdbos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:42:
Zolang je ruimte dusdanig is dat je niet meer van die kleine panelen kwijt kunt heb je alsnog meer opbrengst van die Longi panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen :)
Kan me overigens ook voorstellen dat niet elke installateur meer komt kijken, als je eenmaal weet dat er regelmatig 20-40 offerte aanvragen per adres worden gedaan, dan is het voor installateurs amper de moeite waard om te komen kijken omdat de meeste mensen toch appels en peren gaan vergelijken met zo'n grote hoeveelheid offertes.

Mijn advies is altijd max. 3-4 offertes naast elkaar te leggen, en dan bij voorkeur zelfde merk/soort panelen, omvormer e.d. dan kun je pas echt gaan vergelijken. Daarnaast - en zeker niet onbelangrijk - wat is de garantie van de installateur? bij wie moet je zijn als er iets stuk gaat? Dat soort vragen zijn momenteel erg belangrijk weet ik uit ervaring.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hayo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:04:
En daarmee betrouwbaarder? Of...?
Ja. Het was destijds een prijsvechter maar wel een nette, zeker geen cowboy of eendagsvlieg. Ik heb het niet bijgehouden de laatste jaren, maar zo te zien denken ze nog steeds aan de zelfbouwer. Er is inmiddels véél meer keuze op de markt. Alle zaken waar je losse panelen, omvormers en materiaal ziet kunnen je voorzien van de hardware.
Hmm, ja. Zelf doen zou misschien mogelijk zijn, maar ik laat het toch liever leggen en installeren door een vakman.
De panelen liggen los op het dak, met enige verzwaring.

Als ik je voorbereiding zie denk ik dat je dat zelf kan. De constructiesystemen voor een plat dak zijn meestal zo simpel dat iedereen dat kan, als je een Ikea kast in elkaar kan zetten kun je dit ook. De voorbereiding is waar de moeilijkste punten zitten. Naast de al genoemde, is dat met name hoe je de kabels gaat aansluiten (+ en - doorverbinden), zodanig dat de afstand het kortst is en er geen lussen ontstaan. Er zijn ontwerpprogramma's van diverse leveranciers. Die geven aan welke omvormer je kunt kiezen. Je kunt er gewoon een ervan gebruiken. Veel meer dan kabels aansluiten aan de omvormer is het niet. Dat is simpel. Het ontwerp en de voorbereiding is het meest van belang. Speciaal gereedschap zoals een MC4 krimptang kun je voor een betaalbaar bedrag aanschaffen. Soms zijn er ook nog speciale tangen voor het aanbrengen van klemmen voor de panelen. Dat valt weg tegen de grote besparing van het zelf doen.

Wat garantie betreft: ik heb niet de illusie dat er over 10 jaar iemand mijn panelen komt vervangen. Als er één stuk gaat na zo'n lange tijd zou ik die meteen afschrijven. Het vinden van een vervanging is doorgaans moeilijk. Als je vervanging belangrijk vindt, kies dan voor een veel gebruikt paneel. Dan is de kans groter dat die nog ergens te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 11:13
Hayo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:04:

Je mist wel een heel leuke ervaring als je zoiets nog nooit gedaan hebt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
@Hayo
Ik bedoelde dat de opstelling zelf goed was, maar dat je deze met een stringomvormer moet doen zonder solar-edge. Dan heb je wel de voordelen, niet de nadelen en moet je zo rond de 82 cent ex de btw kunnen uitkomen inclusief installatie.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
kabeltjekabel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:48:
[...]

Zolang je ruimte dusdanig is dat je niet meer van die kleine panelen kwijt kunt heb je alsnog meer opbrengst van die Longi panelen.
Goed punt! Dat had ik ook nog niet bedacht...
HSA.Solar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:57:
Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen :)
Kan me overigens ook voorstellen dat niet elke installateur meer komt kijken, als je eenmaal weet dat er regelmatig 20-40 offerte aanvragen per adres worden gedaan, dan is het voor installateurs amper de moeite waard om te komen kijken omdat de meeste mensen toch appels en peren gaan vergelijken met zo'n grote hoeveelheid offertes.

Mijn advies is altijd max. 3-4 offertes naast elkaar te leggen, en dan bij voorkeur zelfde merk/soort panelen, omvormer e.d. dan kun je pas echt gaan vergelijken. Daarnaast - en zeker niet onbelangrijk - wat is de garantie van de installateur? bij wie moet je zijn als er iets stuk gaat? Dat soort vragen zijn momenteel erg belangrijk weet ik uit ervaring.
Van de vier offertes die ik gevraagd heb, komt er slechts een installateur daadwerkelijk schouwen voor de offerte op te stellen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze niet meer komen schouwen als er zoveel offertes worden opgevraagd.

Ik wacht de offerte van de vierde installateur nog even af en zal daarna waarschijnlijk kiezen. Als ik m'n keus heb gemaakt, zal ik die hier nog even terugkoppelen.
mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:11:
[...]

Ja. Het was destijds een prijsvechter maar wel een nette, zeker geen cowboy of eendagsvlieg. Ik heb het niet bijgehouden de laatste jaren, maar zo te zien denken ze nog steeds aan de zelfbouwer. Er is inmiddels véél meer keuze op de markt. Alle zaken waar je losse panelen, omvormers en materiaal ziet kunnen je voorzien van de hardware.
Ah, goed om te horen :).
cville schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:55:
[...]

Je mist wel een heel leuke ervaring als je zoiets nog nooit gedaan hebt.
Dat zal ongetwijfeld het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
Inmiddels is de vierde installateur langs geweest en heb ik de offerte daarvan binnen. Ik heb de OP bijgewerkt. Het geoffreerde systeem bestaat uit 10 panelen (zo weinig!) met Enphase micro-omvormers. Panelen zijn ofwel LG (355Wp) of DMEGC (375Wp). De LG panelen zijn interessant maar flink aan de prijs (€1,42/Wp). De prijs per Wp (€1,09) van de DMEGC panelen komen enigszins in de buurt van het aanbod van installateur 2 (optie 1) en installateur 3.

Overigens was installateur 4 de enige installateur die fysiek is wezen kijken. Had daar dus hoge verwachtingen van. De schouw was mijn inziens wel een aanfluiting. De installateur heeft enkel in de meterkast gekeken en niet op het dak... Dat zouden ze wel 'vanuit de lucht' bekijken. Beetje jammer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
Ik heb de offertes die ik heb gehad nogmaals goed bekeken en naast elkaar gelegd. Ik heb nu nog drie opties over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s1vE3B-aW4sONp3Rf8HHu1GPjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8mMoFUZCqVZIy58ZVQZzo8g.png?f=fotoalbum_large

Prijzen liggen bij elkaar in de buurt. Ik vind het echter lastig om een beslissing te maken. Ik heb de volgende overwegingen:
  • Lokale installateur biedt een systeem met opstelling op zuid. Mijn voorkeur gaat echter uit naar oost-west. Hij gaf echter aan dan niet goed uit te komen met de plaatsing van de panelen ten opzichte van de pijpjes op het dak. (Hij is echter niet langs geweest om dak te bekijken).
  • SolarNRG verloopt via Collectieve Inkoop van Vereniging Eigen Huis. De prijs is erg scherp. Er zijn drie dingen waar ik mee zit. 1) Het paneel heeft de laagste opbrengst (350 Wp) van de overgebleven opties. Weegt dit op tegen de lagere prijs ten opzichte van andere aanbieders? 2) Opstelling en opties daarin is me onduidelijk. 3) Ik heb geen idee hoe snel het traject tussen acceptatie van het aanbod en plaatsing verloopt. De website geeft aan dat de offerte uiterlijk vier weken na acceptatie van aanbod binnen komt en plaatsing uiterlijk acht weken later is. Ik heb de indruk dat dit zomaar ook langer kan zijn (zie bijv. hier). Dat zou zomaar nadelig kunnen uitpakken aangezien ik de panelen wil financieren uit mijn Energiebespaarbudget dat een half jaar loopt. Over het algemeen heb ik op hier op Tweakers niet echt lovende dingen gelezen over de Collectieve Inkoop van VEH. Dat maakt me ook aan het twijfelen.
  • Ik was impressed door GreenGuys, kwamen goed over in het telefonisch contact. Ik ken alleen het merk panelen niet. Iemand ervaring met First Choice Solar panelen? Daarnaast is de garantie op de omvormer vrij kort vind ik. Bij Growatts is deze 10 jaar.
Vind het lastig om mijn definitieve keuze te maken, dus advies is welkom. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GW5000-DT is niet conform netcode aan te sluiten bij 3x25 aansluiting.

De vraag is dan altijd welke regels ze nog meer negeren.

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alles zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Die derde offerte kan ook met een 4 kW omvormer, wellicht ook 3.68 kW en dan voldoet het weer aan de netcode. (Ik weet niet wat je daar aan hebt maar kan me voorstellen dat dat goed voelt)
Alleen is het niet altijd makkelijk om de installateur ervan te overtuigen dat je dan nog garantie hebt. Met een SMA is dat makkelijker.

Aanbieder 2 biedt 350 Wp full black aan op een plat dak, lijkt me niet nodig,/optimaal. De versie met witte backsheet is inmiddels leverbaar als 370 Wp.

Hoe lang je garantie ook is, 99% gaat daarna kapot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waar zijn al die dakdoorvoeren voor? Kun je die niet wat meer low-profile maken en dan gewoon 14x JA Solar 460 WP (2120x1052) O-W op een SMA tripower 5 kW

1x CV
1x MV
1x rioolontspanning
2x ????

Hoe wil die O-W met de First Choice 375Wp die leggen? 3x1765 > 5,16

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:56:
Waar zijn al die dakdoorvoeren voor? Kun je die niet wat meer low-profile maken en dan gewoon 14x JA Solar 460 WP (2120x1052) O-W op een SMA tripower 5 kW

1x CV
1x MV
1x rioolontspanning
2x ????

6 of 7 panelen in een string zou ik niet doen met een 3 fase string omvormer.
Als het 3 fase moet zijn leg dan alles richting zuid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:15:
GW5000-DT is niet conform netcode aan te sluiten bij 3x25 aansluiting.

De vraag is dan altijd welke regels ze nog meer negeren.
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:30:
Die derde offerte kan ook met een 4 kW omvormer, wellicht ook 3.68 kW en dan voldoet het weer aan de netcode. (Ik weet niet wat je daar aan hebt maar kan me voorstellen dat dat goed voelt)
Alleen is het niet altijd makkelijk om de installateur ervan te overtuigen dat je dan nog garantie hebt. Met een SMA is dat makkelijker.
Wat is precies de netcode? En waarom is aansluiting van GW5000-DT niet conform die code? (Sorry, ben een n00b op vlak van stroom).
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:30:
Aanbieder 2 biedt 350 Wp full black aan op een plat dak, lijkt me niet nodig,/optimaal. De versie met witte backsheet is inmiddels leverbaar als 370 Wp.
Ja, dat is inderdaad niet nodig. De panelen in het aanbod van SolarNRG voor de Collectieve Inkoop Zonnepanelen van VEH zijn echter allebei full black. Er is geen keuze voor een regulier paneel.

1x CV
1x MV
1x rioolontspanning
2x ????
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar al die pijpjes voor dienen.
Door de panelen in een portrait orientatie te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwVWCrLENQ62u-jMBmGCfVmND_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmYeu5jD5mdyfjLvh64xVJBw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hayo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:16:
[...]

[...]

Wat is precies de netcode? En waarom is aansluiting van GW5000-DT niet conform die code? (Sorry, ben een n00b op vlak van stroom).
Een wet. Daarin staat dat de aangeslotene selectief moet afzekeren tov de netbeheerder. Dus als je 25A van je netbeheerder krijgt kun je daar niet 25A achter hangen voor een 5 kW omvormer.

Met zoals zoveel regels in Nederland is echter totaal geen handhaving..

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hayo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:26:
Prijzen liggen bij elkaar in de buurt.
Je maakt bij SolarNRG wel een foutje met de terugverdientijd. Ze zijn goedkoper dan je lokale installateur, er worden meer kWh's opgewekt en toch is de terugverdientijd met 8 veel hoger dan de 5,5 van je lokale installateur.

Voor ons vorige huis hebben we bij SolarNRG spullen besteld en dat is prima bevallen. We hebben het wel zelf gelegd, dus qua installatie weet ik het niet. Bovendien is dat zo lang geleden dat het eigenlijk niets meer zegt over de huidige situatie (die ik dus ook niet weet). Vorig jaar hebben we nieuwe panelen gekocht, maar zij waren toen niet meer de goedkoopste dus hebben we dat ergens anders gedaan.

Een inkoopactie is lastig. De prijzen kunnen wel goed zijn (maar niet per se de laagste die er te vinden is), maar je zit dan ook vast aan de spullen die aangeboden worden via de actie. Je hoeft dan niet voor jouw situatie de beste oplossing te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zoek in het grote topic op "selectiviteit", daar vind je allerlei meningen en argumenten. Kies maar welke je wilt.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Zelf vind ik selectiviteit niet zo belangrijk bij terugleverende apparatuur zoals omvormers, je zult immers nooit per ongeluk er wat extra bij in pluggen
.
Een 3 fase omvormer moet je niet doen icm oost-west. Dan heb je te weinig panelen per richting. Een 3 fase omvormer is overigens wel een stuk duurder dan enkelfase.

Wat is nu je favoriete legplan en offerte? Ik kan wel even kijken met Sunnydesign wat de opbrengst is bij een 3.68 kW enkelfase omvormer. (dan kun je een 16A zekering plaatsen en is het selectief achter je 25A hoofdzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Een wet. Daarin staat dat de aangeslotene selectief moet afzekeren tov de netbeheerder. Dus als je 25A van je netbeheerder krijgt kun je daar niet 25A achter hangen voor een 5 kW omvormer.

Met zoals zoveel regels in Nederland is echter totaal geen handhaving..
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Zoek in het grote topic op "selectiviteit", daar vind je allerlei meningen en argumenten. Kies maar welke je wilt.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Zelf vind ik selectiviteit niet zo belangrijk bij terugleverende apparatuur zoals omvormers, je zult immers nooit per ongeluk er wat extra bij in pluggen
Thanks. Als ik het goed begrijp, zorgt de selectiviteit ervoor dat de hoofdschakelaar niet doorslaat als individuele groepen doorslaan. De groepen moeten, om selectief te zijn, 1,6 keer kleiner te zijn dan de hoofdschakelaar (25A -> 16A). Vandaar ook het maximum van 3860W op de omvormer (want 16A x 230V).

Als ik de offertes vanuit selectiviteit bekijk kunnen de omvormers in offerte 1 en 3 dan dus niet. De Growatt uit offerte 1 heeft een vermogen van 4200W en de Goodwe uit offerte 3 een vermogen van 5000W.
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Wat is nu je favoriete legplan en offerte? Ik kan wel even kijken met Sunnydesign wat de opbrengst is bij een 3.68 kW enkelfase omvormer. (dan kun je een 16A zekering plaatsen en is het selectief achter je 25A hoofdzekering)
Zou heel fijn zijn :). Offerte 3 met de panelen in Oost-West opstelling met portrait heeft nu mijn voorkeur.

Verschilt de opbrengst van panelen tussen portrait en landscape opstelling overigens nog als je kijkt naar (lichte) schaduw van pijpjes op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hier de opstelling van Greenguys in Sunnydesign.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuJFGYhhVfn_mzFgDTX2Ok3QgO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnMfCNITiYbgF0vxn6cOLwcv.png?f=fotoalbum_large

Sunnydesign raadt automatisch de 3.68 kW omvormer aan.
Ten opzichte van de 4.0 kW omvormer verliest die 0.3% jaaropbrengst. Dat is 14 kWh / jaar. Daarnaast is een 3.68 kW omvormer vaak net een fractie goedkoper dan een 4.0 kW.

Ook al vind ik selectiviteit niet essentieel, alsnog zou ik de 3.68 kW omvormer kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayo
Dank voor je input @busscherski! 3.68 kW is dus aan te raden in plaats van de 5 kW omvormer. Ik zal dat eens voorstellen aan de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wel meteen dit laatste screenshot meesturen, als extra overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
Ik heb GreenGuys ook nog gevraagd om een oost-west opstelling in landscape. Daar kwam onderstaand plan uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cRlJ7hYCbIR8paYNF5EaxSf-AI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9hyCavK9lmHHCR7jNFNpEz55.jpg?f=user_large

Uitgaande van de oost-west opstelling zullen er een aantal pijpjes op het dak wat schaduw werpen op de panelen. Als ik het goed begrijp hebben panelen bypass-diodes aan de korte kan van het paneel waardoor het paneel nog gedeeltelijk blijft werken als er schaduw op de lange zijde van het paneel. Wat ik me afvraag is welke orientatie (landscape of portrait) gunstiger is als we kijken naar de schaduw van de pijpjes.

(De installateur geeft aan dat in theorie landscape panelen beter uitpakken, maar hij dit in de monitoring nog nergens heeft gezien.)
Hayo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:25:
Dank voor je input @busscherski! 3.68 kW is dus aan te raden in plaats van de 5 kW omvormer. Ik zal dat eens voorstellen aan de installateur.
@busscherski ik heb bovengenoemde nog even gecheckt bij GreenGuys. Zij geven aan dat de geoffreerde omvormer (Goodwe GW5000-DT) een 3-fase omvormer is en daarmee dus makkelijk aangesloten kan worden op 3 keer 16A. Ik zie dat je eerder hebt aangegeven dat dit in Oost-West opstelling niet rendabel is vanwege een te beperkt aantal panelen. Waarom is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
Waarom voor zo'n hoge opbrengst gaan als je zelf aangeeft iets van 2000 per jaar te verbruiken? Je zou dan uitkunnen met 2500. De terugverdientijd wordt door de lagere aanschafprijs denk ik ook korter, nog even afgezien van dat je niet meer 1 op 1 kan terugleveren. Als je verwacht in de toekomst een airco of warmtepomp aan te schaffen wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met 6 west + 8 oost is een 3 fase string omvormer in theorie mogelijk maar het string voltage in de string van 6 panelen is dan minimaal 182 V. Volgens de datasheet die ik vond werkt de Goodwe vanaf 180 V. Zo dicht op het minimum voltage zou ik zeker niet gaan. Naast dat de efficientie van de omvormer er onder lijdt heb je kans op geluidsoverlast van de relais etc.
Daarnaast is er geen reden voor 3 fase omdat een 3.68 kW enkelfase omvormer het beter doet, iets meer opbrengt en goedkoper is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyVVdQ1XUwADsQ8eE0wfuucvzig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xzKdc4M0qaBOyi1Ti3IcAra.png?f=fotoalbum_large

Met 9 west + 8 oost zit je aan een minimaal DC voltage van 242 V, dat heeft wel wat marge met het minimum van 180 V en daardoor kan ik een 3 fase string omvormer wel aanraden en wordt een 3.68 kW enkelfase omvormer juist lastiger. Zwaarder enkelfase is dan weer niet selectief (voor wie dat belangrijk vind)
Een enkelfase 5 kW stringomvormer zou er overigens wel 0.4% meer uithalen dan een 5 kW 3 fase model, maar goed dat is niet selectief dus ik kan de voorkeur voor 3 fase begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV_3xyWz5ihhTCDbDV8qZL4BeZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cY0oIUcF3MhTmzRyKunWmlUg.png?f=fotoalbum_large

Samenvatting:
Met 6+8 kies een enkelfase omvormer, bijvoorbeeld 3.68 kW.
Met 9+8 gaat een 3 fase omvormer ook prima en kan daarnaast selectief worden aangesloten en dat kan een enkelfase model boven 3.68 kW niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayo
Even een update van mijn kant. Na wikken en wegen heb ik besloten om voor de offerte van GreenGuys te gaan. Het feit dat de lokale installateur (offerte 1) geen Oost-West opstelling offreerde, en de relatief lage opbrengst van de panelen in het aanbod van de Collectieve Inkoop van Vereniging Eigen Huis (VEH) (via SolarNRG) hebben zeker meegespeeld in dit besluit. Daarnaast was het contact met GreenGuys gelijk goed en waren ze erg meedenkend. Het aanbod was ook verreweg het scherpste, zeker toen ik (na de tip van @busscherski) aan had gegeven dat met 14 panelen een 3.68 kW 1-fase omvormer ook mogelijk was. Ik kom nu uit op €4.423,- ex. btw voor 5250 Wp (€0,84 / Wp). Best netjes volgens mij. Panelen worden half maart geplaatst.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie hulp en advies! Is zeker gewaardeerd!

[ Voor 12% gewijzigd door Hayo op 14-02-2021 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hayo
Afgelopen dinsdag is mijn installatie geplaatst. Ik ben nu al lekker energie aan het opwekken.
  • 14 First Choice Solar panelen van 375 Wp
  • Opstelling: 8 oost, 6 west.
  • Goodwe GW3600D-NS omvormer
Hieronder twee foto's van de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCusbHOedQdjHtILT22CdJwENF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdYthqkvwdJeiILSQTyDXmgm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9obwrlHImHf7gbbxd3dVUex_B4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ua78fisMWtMaSWvqGJKqyeF.jpg?f=fotoalbum_tile

Laat het mooie weer maar komen!
Pagina: 1