Hi all,
Ik heb je eerder in dit topic gevraagd om advies voor zonnepanelen op een plat dak. Inmiddels heb ik bij een vijftal bedrijven offertes opgevraagd voor een PV-installatie.
De woning heeft de volgende eigenschappen:
/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large)
Van een drietal alle installateurs heb ik de offertes al binnen; deze deel ik dan ook graag met jullie. Het overgrote deel van de offertes is opgevraagd bij lokale installateurs in het groene hart. Ik zal hun namen niet delen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kNSTFM2k9QilloY3nThGIAWB.png?f=user_large)
In de offerte worden drie systemen voorgesteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IqjKHGRFFJPNo2K2pUweZ5oX.png?f=user_large)
De installateur werkt (volgens mij) alleen met SolarEdge, vandaar dat alle systemen gebruik maken van optimizers. Dit lijkt me in mijn situatie (weinig schaduw) niet nodig. Verschil tussen optie 1 en optie 2 en 3 is dat eerstgenoemde en glas-folie paneel is, en de anderen een glas-glas paneel. Ik betwijfel of dat de meerprijs waard is. Hoe denken jullie daarover?
:fill(white):strip_exif()/f/image/rGBqLOCZ1w42qJ2qNNhUDKf7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XBQsX1oYJuStCusIaXOQptvW.png?f=user_large)
Verschil tussen de installaties zit hem in de omvormers. Optie 1 maakt gebruikt van een string opstelling, optie 2 van SolarEdge met optimizers, en optie 3 van micro-omvormers op de losse panelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5NJEWqBbZdtkZUbiiLorSa9H.png?f=user_large)
/f/image/BI1YvRIDDUlnvn59lwocHCyR.png?f=fotoalbum_large)
In de offerte worden twee systemen voorgesteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2WbJyYlFlT0VGmIf7aSPrQtp.png?f=user_large)
Dit is de enige installateur die fysiek is langs geweest om te kijken. Had verwacht dat hij ook op het dak zou gaan kijken, maar heeft alleen de meterkast bekeken. Deze installateur werkt volgens mij alleen met micro-omvormers (ik moet nog navragen), maar dat heeft volgens mij geen toegevoegde waarde voor mijn systeem.
Verschil tussen de installaties zit hem in het type panelen: LG vs DMEGC. Overigens de eerste installateur die panelen van LG offreert. Dat vind ik wel een interessante. Spreekt me op zich wel aan vanwege de lange product garantie. De prijs is er ook wel naar; tot nu toe de hoogste prijs per Wp (€1,41).
Hoe denken jullie over deze offertes? Waar zou ik voor moeten kiezen? Welke alternatieven zijn er nog te overwegen?
Persoonlijk overweeg ik om de tweede installateur te vragen naar een oost-west opstelling zodat de opbrengst evenrediger over de dag wordt verdeeld. Daarnaast wil ik hem nog vragen naar opstellingen waar meer panelen in passen. Tevens wil ik vragen naar een installatie met een SMA omvormer in plaats van een Growatt.
Ik heb je eerder in dit topic gevraagd om advies voor zonnepanelen op een plat dak. Inmiddels heb ik bij een vijftal bedrijven offertes opgevraagd voor een PV-installatie.
Situatieschets
WoningDe woning heeft de volgende eigenschappen:
- Tuin op het westen
- Hoogte: ~ 5,2 - 5,6 meter
- Aansluiting 3 x 25A; al is alles (volgens de huidige bewoners) op twee fases aangesloten.
- Verbruik wat betreft gas en stroom is nog onbekend, aangezien ik er nog woon. Ik ga hier overigens alleen wonen. Gemiddelde verbruik eenpersoonshuishouden is 2.000 kWh en 1100 m3 gas.
- Plat
- Lengte: 8,46 meter (noord/zuid-zijde)
- Breedte: 5,16 meter (oost/west-zijde)
- Grotendeels vrij van schaduw, de enige schaduw is afkomstig van de pijpjes op het dak zelf
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large)
Offertes
Inmiddels heb ik een vijftal installateurs benaderd met de vraag om een offerte op te stellen voor een PV-installatie. Uitgangspunt hierbij is om zoveel mogelijk panelen op het dak te plaatsen.Van een drietal alle installateurs heb ik de offertes al binnen; deze deel ik dan ook graag met jullie. Het overgrote deel van de offertes is opgevraagd bij lokale installateurs in het groene hart. Ik zal hun namen niet delen.
Installateur 1
Installateur 1 stelt een installatie voor met 16 panelen in Oost (7) West (9) opstelling onder een hoek van 13 graden volgens onderstaand legplan.:fill(white):strip_exif()/f/image/kNSTFM2k9QilloY3nThGIAWB.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IqjKHGRFFJPNo2K2pUweZ5oX.png?f=user_large)
De installateur werkt (volgens mij) alleen met SolarEdge, vandaar dat alle systemen gebruik maken van optimizers. Dit lijkt me in mijn situatie (weinig schaduw) niet nodig. Verschil tussen optie 1 en optie 2 en 3 is dat eerstgenoemde en glas-folie paneel is, en de anderen een glas-glas paneel. Ik betwijfel of dat de meerprijs waard is. Hoe denken jullie daarover?
Installateur 2
Installateur 2 stelt een installatie voor met 11 panelen in zuidelijke opstelling volgens onderstaand legplan.:fill(white):strip_exif()/f/image/rGBqLOCZ1w42qJ2qNNhUDKf7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XBQsX1oYJuStCusIaXOQptvW.png?f=user_large)
Verschil tussen de installaties zit hem in de omvormers. Optie 1 maakt gebruikt van een string opstelling, optie 2 van SolarEdge met optimizers, en optie 3 van micro-omvormers op de losse panelen.
Installateur 3
De derde installateur komt voort uit de Collectieve Inkoop Zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis. Dat is deze keer SolarNRG geworden. Zij bieden een tweetal panelen aan (JA Solar of LONGi) en het is mogelijk om in de portal zelf het aantal panelen kiezen. Ter vergelijking met de offertes van de andere installateurs heb ik een viertal opties naast elkaar gezet. Orientatie en legplan van de panelen is nog niet bekend.:fill(white):strip_exif()/f/image/5NJEWqBbZdtkZUbiiLorSa9H.png?f=user_large)
Installateur 4
Installateur 2 stelt een installatie voor met 10 panelen in oost (6) west (4) opstelling volgens onderstaand legplan./f/image/BI1YvRIDDUlnvn59lwocHCyR.png?f=fotoalbum_large)
In de offerte worden twee systemen voorgesteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2WbJyYlFlT0VGmIf7aSPrQtp.png?f=user_large)
Dit is de enige installateur die fysiek is langs geweest om te kijken. Had verwacht dat hij ook op het dak zou gaan kijken, maar heeft alleen de meterkast bekeken. Deze installateur werkt volgens mij alleen met micro-omvormers (ik moet nog navragen), maar dat heeft volgens mij geen toegevoegde waarde voor mijn systeem.
Verschil tussen de installaties zit hem in het type panelen: LG vs DMEGC. Overigens de eerste installateur die panelen van LG offreert. Dat vind ik wel een interessante. Spreekt me op zich wel aan vanwege de lange product garantie. De prijs is er ook wel naar; tot nu toe de hoogste prijs per Wp (€1,41).
Conclusie
Ik vind de installateurs vrij prijzig voor wat er aangeboden wordt. Het feit dat in vijf van de zes opties optimizers of micro-omvormers worden aangeboden speelt hier ongetwijfeld een rol in. Als ik puur op basis van prijs per Wp zou selecteren, dan is het aanbod van Vereniging Eigen Huis nu het meest aantrekkelijk. Wat hier mij dan wel weer in tegenvalt is het aantal Wp per paneel, zeker voor het JA Solar paneel. In de offertes van de andere installateurs worden panelen aangeboden met een hoger vermogen.Hoe denken jullie over deze offertes? Waar zou ik voor moeten kiezen? Welke alternatieven zijn er nog te overwegen?
Persoonlijk overweeg ik om de tweede installateur te vragen naar een oost-west opstelling zodat de opbrengst evenrediger over de dag wordt verdeeld. Daarnaast wil ik hem nog vragen naar opstellingen waar meer panelen in passen. Tevens wil ik vragen naar een installatie met een SMA omvormer in plaats van een Growatt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hayo op 16-01-2021 18:37 . Reden: Offerte installateur 4 toegevoegd ]