In augustus heb ik een tussenwoning met plat dak gekocht. Bouwjaar van de woning is 1991. In het kader van verduurzaming wil ik zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Dit wil ik zo snel mogelijk laten doen na overdracht van de woning in februari. Zodoende ben ik me nu (al) aan het orienteren op zonnepanelen. Na behoorlijk wat gespeur op internet en hier op Tweakers moet ik eerlijk zeggen dat er zoveel informatie te vinden is dat ik moeite heb om het allemaal te overzien. Vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Woning
De woning heeft de volgende eigenschappen:
Schaduw
Schaduw heeft natuurlijk effect op de opbrengst van zonnepanelen. Daar kan ik, met de kennis die ik nu heb (ik woon nog niet in het huis), het volgende over zeggen:
/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large)
Legplan
Er wordt hier veelal gesuggereerd om gelijk zoveel mogelijk panelen op het dak te leggen aangezien uitbreiden lastig is (i.v.m. evoluerende technologie). Dat is dan ook wat ik wil aanhouden qua doelstelling. Met dit in mijn achterhoofd heb ik, op basis van de informatie die ik gevonden heb en de situatie op mijn dak, een drietal legplannen gemaakt.
Oost-West - Portrait
/f/image/JaLKXUPG9tfD2yEO1mLmzdog.png?f=fotoalbum_large)
Oost-West - Landscape
/f/image/NDw3uy93luF2Gr6cYlurpPOV.png?f=fotoalbum_large)
Zuid - Portrait
:strip_exif()/f/image/4RDavgf40XgjEXjuWurLPMWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Advies
Alvorens ik het hele offertetraject in ga, ben ik benieuwd wat jullie van de legplannen vinden. Ik heb zelf (erg) weinig verstand van dit soort dingen dus jullie advies is welkom. Ik heb een aantal specifieke vragen.
Woning
De woning heeft de volgende eigenschappen:
- Tuin op het westen
- Hoogte: ~ 5,2 - 5,6 meter
- Aansluiting 3 x 25A; al is alles (volgens de huidige bewoners) op twee fases aangesloten.
- Verbruik wat betreft gas en stroom is nog onbekend, aangezien ik er nog woon. Ik ga hier overigens alleen wonen. Gemiddelde verbruik eenpersoonshuishouden is 2.000 kWh en 1100 m3 gas.
- Plat
- Lengte: 8,46 meter (noord/zuid-zijde)
- Breedte: 5,16 meter (oost/west-zijde)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Schaduw
Schaduw heeft natuurlijk effect op de opbrengst van zonnepanelen. Daar kan ik, met de kennis die ik nu heb (ik woon nog niet in het huis), het volgende over zeggen:
- Ik vermoed dat het dak vrij is van schaduw van omringende objecten. De andere huizen in de omgeving zijn even hoog en in de tuinen staan geen hoge bomen. Enige wat voor schaduw kan zorgen zijn de bomen aan de voorzijde van de woning. Deze staat op ongeveer vier meter van de voordeur en reiken tot iets boven de dakrand. Wellicht dat deze niet eens hoog genoeg zijn om schaduw op het dak te werpen.
- Verspreid over het dak zijn er een aantal pijpjes voor ontluchting en rookafvoer. Deze varieren in hoogte en zijn tussen de 25 cm en 60 cm. Deze kunnen voor schaduw zorgen op de panelen, al vraag ik me af hoe erg dit is(?).
/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large)
Legplan
Er wordt hier veelal gesuggereerd om gelijk zoveel mogelijk panelen op het dak te leggen aangezien uitbreiden lastig is (i.v.m. evoluerende technologie). Dat is dan ook wat ik wil aanhouden qua doelstelling. Met dit in mijn achterhoofd heb ik, op basis van de informatie die ik gevonden heb en de situatie op mijn dak, een drietal legplannen gemaakt.
Oost-West - Portrait
/f/image/JaLKXUPG9tfD2yEO1mLmzdog.png?f=fotoalbum_large)
Oost-West - Landscape
/f/image/NDw3uy93luF2Gr6cYlurpPOV.png?f=fotoalbum_large)
Zuid - Portrait
:strip_exif()/f/image/4RDavgf40XgjEXjuWurLPMWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Advies
Alvorens ik het hele offertetraject in ga, ben ik benieuwd wat jullie van de legplannen vinden. Ik heb zelf (erg) weinig verstand van dit soort dingen dus jullie advies is welkom. Ik heb een aantal specifieke vragen.
- Hoe denken jullie over deze legplannen? Welke opstelling heeft de voorkeur?
- In elke opstelling zijn er als het ware twee 'eilandjes' met panelen: een aan voorkant van de woning (oost) en een aan de achterkant van de woning (west). Kan dit wel zo worden geinstalleerd en aangesloten?
- Wat ik vooral online zie is een zuidelijke opstelling in portrait of oost-west opstelling in landscape. Ik vraag me daarom af of oost-west portrait (zoals in legplan 1) of zuid landscape (niet getekend) ook gebruikelijk dan wel mogelijk is?
- Ik heb zo mijn twijfels bij legplan 2. De kolommen met panelen liggen allemaal tegen elkaar aan; moet daar niet meer ruimte tussen? Daarnaast ligt het tweede eilandje vrij dicht tegen de dakrand; ik vermoed zelf dat O5 en O6 helemaal niet op het dak passen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
- In de zuidelijke opstelling (legplan 3) ben ik uitgegaan van de optimale hoek van 35 graden. Dat maakt wel dat de zonnepanelen een hoogte hebben van 1 meter en dus makkelijker zichtbaar zijn vanaf straat. Ik vroeg me af of het ook gebruikelijk is om panelen in zuidelijke richting onder een flauwere hoek op te stellen om dit te voorkomen, of dat dit een te groot effect heeft op het rendement?