PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik woon niet bij de Belgische grens. Het ook niet zozeer die frequentiestoringen (eerder overigens wel gehad), maar ze schakelen op de gekste momenten uit en weer aan. Ik zie dan een piek in de temperatuur en de DC voltage. De DC current lazert dan in elkaar. Soms een kwartier, maar vaker achter elkaar. Op die momenten wordt er dus niet geproduceerd door die panelen.Jan-1981 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:31:
[...]
Ik zit nu een week op het EN50549-1:2019 profiel en sindsdien geen frequentiestoringen meer gezien.
Ergens is dit probleem wel te verklaren, zeker wanneer je dicht bij de grens woont. Als in België EN50549-1:2019 standaard is krijg je in Nederland ook hogere frequenties omdat de netten synchroon zijn gekoppeld. Wanneer er dan in België omvormers massaal tot een halve Hz. hoger produceren worden in Nederland de omvormers met het EN50438:2013 profiel automatisch afgeschakeld.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
/f/image/M6Vm02tho2k1oOecdP6XzsI8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Fladder80 op 22-01-2021 20:29 . Reden: Even ander plaatje ]
Een paar procent is normaal en hoeft niet perse aan de omvormers te liggen. Dat kan ook tussen de panelen onderling. Hier een plaatje van een mooie dag in september vóór de ellende met de updates begon.Fladder80 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:13:
Yes, kan het nu sinds een paar dagen volgen, zitten bij mij ook wat verschillen in, deels vanwege schaduw, maar in de bovenste rij is het alleen te verklaren door issues in de micro's of doordat ze niet allemaal helemaal gelijk liggen (zag vanuit het zolderraam dat dat het geval lijkt te zijn met de middelste) ik hou het voorlopig nog even in de gaten.
[Afbeelding]
/f/image/iaLRtNkK0vWZ1wUEvSG1HqDv.png?f=fotoalbum_large)
Afwijking op dezelfde rij is maximaal 3% op twee panelen na. Maar die krijgen na een uur of een schaduw van het kanaal dat op mijn dak staat en een identiek kanaal van de buurman.
Daar word je helemaal blij van
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Hier hetzelfde plaatje van voor de update met minimale onderlinge verschillen.
:strip_exif()/f/image/wsNElG7dJazKq34Ate0zZgyu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door olofje op 23-01-2021 18:04 . Reden: Verkeerde foto ]
Heemskerk oost 4875Wp-west 975Wp-Totaal 5850Wp 45° Enphase IQ7
Ik heb nu 520-00082-r01-v04.27.04.
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet. De informatie van de updates is nergens terug te vinden. Laat ze eerst maar eens uitleggen wat ze allemaal aan het doen zijn.
:strip_exif()/f/image/RZmVLSIM9xudLmdNxRwqINLf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door martijn v o op 23-01-2021 21:46 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Morgen maar eens kijken of ze zich beter gedragen
Heemskerk oost 4875Wp-west 975Wp-Totaal 5850Wp 45° Enphase IQ7
Ja klopt. Alleen is het versie nummer exact gelijk aan dat van 8 december 2020martijn v o schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:43:
Ik zag vanmorgen dat er weer een update naar de omvormers is geschoten.
Ik heb nu 520-00082-r01-v04.27.04.
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet. De informatie van de updates is nergens terug te vinden. Laat ze eerst maar eens uitleggen wat ze allemaal aan het doen zijn.[Afbeelding]

/f/image/MmAc8cCbIlQtMmxGtpCC2XmC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 24-01-2021 22:00 ]
Waar doe je dat?martijn v o schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:43:
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet.
Je kunt daar instellen of hij de update automatisch doet of niet.
Dat kan voor de envoy en voor de micro's.
Let even niet op de vertaling roosterprofielen, Envoy denkt dat wij alleen maar BBQ-en, feitelijk moet dat zijn rasterprofiel. :-)
Een picca:
/f/image/vaH4UmJOjEDHvCTLaxQzzrNt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door martijn v o op 25-01-2021 18:51 ]
Waar zit dat precies. Wij kunnen het hier niet vinden in de nieuwe app. Screenshot?martijn v o schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:50:
In de nieuwe toolkit (versie 3.0)
Je kunt daar instellen of hij de update automatisch doet of niet.
Dat kan voor de envoy en voor de micro's.
Een picca:
[Afbeelding]
EDIT: ohhh zit er al in. Over het hoofd gezienen
[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 25-01-2021 18:53 ]
Mijn installateur meent dat dat over de app gaat en niet over de envoy of de micro’smartijn v o schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:54:
heb ik toegevoegd, bij instellingen rechts onderin tandwieltje.
Ik heb sinds een paar dagen ook een pv installatie en ben benieuwd of ik nog ergens op moet letten. Is allemaal nog nieuw voor mij.
10x 390Wp en IQ7+ micro's.
Installatie niet zelf gelegd maar door installateur.
Weet dus niet of mijn systeem voldoende produceert vergeleken met een ander systeem.
Ik had al wel gezien dat mijn Envoy een oudere software versie had.
Als ik het goed had gezien.
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date
Nov 13, 2018 2:57 AM
Maar als het werkt vind ik het prima.
Hi Mike,mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 01:39:
Zijn er op het moment nog problemen met de micro-omvormers of werkt alles naar behoren?
Ik heb sinds een paar dagen ook een pv installatie en ben benieuwd of ik nog ergens op moet letten. Is allemaal nog nieuw voor mij.
Weet dus niet of mijn systeem voldoende produceert vergeleken met een ander systeem.
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date
Maar als het werkt vind ik het prima.
Ik heb sinds dinsdag een Enphase systeem.
10x 375wp icm met IQ7+.
Mijn productie kun je hier zien: https://pvoutput.org/list.jsp?id=91729&sid=81125
Waar kun je versie van de IQ’s zien?
Sinds 25 januari zitten er 23 nieuwe micro's onder de panelen. Het werkt nu weer als voor het gedonder met die update's. Dus ja alles werkt weer naar behoren.mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 01:39:
Zijn er op het moment nog problemen met de micro-omvormers of werkt alles naar behoren?
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date
Maar als het werkt vind ik het prim.a.
Je hebt volgens mij een nog oudere versie van de firmware dan die er bij mij op zit:
/f/image/zdQrVON2KfSMJF0ApzPsJA63.png?f=fotoalbum_large)
Waar je op moet letten is dat alle panelen in hetzelfde vlak ongeveer gelijkmatig stroom leveren. Als daar grote verschillen tussen zitten en er is geen schaduw, dan is er iets niet goed.
/f/image/XoNBjQDHliNcT23Sh8HWmmm9.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt dat meestal zien aan de kleur die het paneel krijgt in de app. Bij mij liggen 4 panelen op een lager dak. Die krijgen pas vanaf een uur of half een zon. Dat kun hierboven goed zien. Hou tussen de panelen een marge van ongeveer 5%. Als het daarbinnen blijft zit je goed.
De versie van de IQ's kan je waarschijnlijk zien met het installateurs menu. Maar de versie die hier staat is van de Envoy.Remco Tr schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Hi Mike,
Ik heb sinds dinsdag een Enphase systeem.
10x 375wp icm met IQ7+.
Mijn productie kun je hier zien: https://pvoutput.org/list.jsp?id=91729&sid=81125
Waar kun je versie van de IQ’s zien?
Dank je voor de uitleg.
Ik heb op mijn dak 2 rijen van 5 boven elkaar met ongeveer 1,50 mtr ertussen. Zitten dakramen tussen.
de bovenste rij heeft vandaag opgebracht
791 790 790 782 785
de rij er onder
787 788 791 779 788
Verschil tussen hoogste en laagste opbrengst is 1,5%, als ik het goed heb uitgerekend. Dat valt wat dat betreft wel mee.
Ik weet niet of oudere software ook meteen slechter moet zijn. Ik kan vragen of de installateur op een knopje wil drukken om te updaten maar misschien doet hij het expres niet. Nu kan ik wel een tijdje bijhouden wat er gebeurd met deze versie en als het na de update ineens minder word weet ik niet of het aan het weer ligt of aan de update.
Ik heb helaas het weer nog niet mee. Afgelopen dinsdag eind van de dag was alles in gebruik rond een uur of 16:00. Vanaf toen tot vandaag heeft het 26,5kWh opgeleverd.
Komt jouw bovenste plaatje uit een app? Voor installateurs?
Ja bovenste plaatje is uit de installer toolkit. Je verdeling over de panelen ziet er prima uit. Tussen verschillende dagen heb je natuurlijk verschillende opbrengsten. Daarom monitor ik ook op de verhouding tussen de globale straling per dag (die geeft het KNMI op voor de meeste weerstations) en de opbrengst van die dag. Daar rolt een verhoudingsgetal uit dat redelijk stabiel is. Zo ontdekte ik eind september dat er iets mis ging. De verhouding kWh productie/kWh globale straling ging van de ene dag op de andere dag van 7 naar 4,5 à 5. Dat verschil is te groot. Nu met de nieuw micro's zit ik weer gemiddeld rond de 7 voor mijn systeem. Zou niet om updates vragen als alles lekker gaat als je installateur daar al iets in zou kunnen betekenen. 'Don't fix what isn't broken' Updates worden aangestuurd vanuit Amerika.mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:33:
@Copitano
Dank je voor de uitleg.
Ik heb op mijn dak 2 rijen van 5 boven elkaar met ongeveer 1,50 mtr ertussen. Zitten dakramen tussen.
de bovenste rij heeft vandaag opgebracht
791 790 790 782 785
de rij er onder
787 788 791 779 788
Verschil tussen hoogste en laagste opbrengst is 1,5%, als ik het goed heb uitgerekend. Dat valt wat dat betreft wel mee.
Ik weet niet of oudere software ook meteen slechter moet zijn. Ik kan vragen of de installateur op een knopje wil drukken om te updaten maar misschien doet hij het expres niet. Nu kan ik wel een tijdje bijhouden wat er gebeurd met deze versie en als het na de update ineens minder word weet ik niet of het aan het weer ligt of aan de update.
Ik heb helaas het weer nog niet mee. Afgelopen dinsdag eind van de dag was alles in gebruik rond een uur of 16:00. Vanaf toen tot vandaag heeft het 26,5kWh opgeleverd.
Komt jouw bovenste plaatje uit een app? Voor installateurs?
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 14-03-2021 22:49 ]
Heeft de installer Toolkit nog een meerwaarde tov de Enphase Manager?Copitano schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:44:
[...]
Ja bovenste plaatje is uit de installer toolkit. Je verdeling over de panelen ziet er prima uit. Tussen verschillende dagen heb je natuurlijk verschillende opbrengsten. Daarom monitor ik ook op de verhouding tussen de globale straling per dag (die geeft het KNMI op voor de meeste weerstations) en de opbrengst van die dag. Daar rolt een verhoudingsgetal uit dat redelijk stabiel is. Zo ontdekte ik eind september dat er iets mis ging. De verhouding kWh productie/kWh globale straling ging van de ene dag op de andere dag van 7 naar 4,5 à 5. Dat verschil is te groot. Nu met de nieuw micro's zit ik weer gemiddeld rond de 7 voor mijn systeem. Zou niet om updates vragen als alles lekker gaat als je installateur daar al iets in zou kunnen betekenen. 'Don't fix what isn't broken' Updates worden aangestuurd vanuit Amerika.
Ik heb ook al gekeken naar de Q waarden van het KNMI en het dichts bij zijnde KNMI punt is 24 km verderop en als ik dat bestand download staat er geen Q waarde ingevuld.
Ik had in ieder geval begrepen dat ik die waarde moest hebben.
Ik vond de waarden er ook wel aardig goed uitzien voor zover ik er verstand van heb.
Eergisteren was het redelijk bewolkt en dan zie je zelfs dat de hele bovenste rij zelfs meer opbrengt dan de onderste rij. Dat scheelde zelfs 20Wh per paneel. Onder en boven. Ze lijken dus ook goed op de tekening te zijn gezet en niet door elkaar.
Ik vind ook dat als het nu werkt dan moet je er niks aan doen. Als "Amerika" vind dat ik moet updaten dan moeten ze dat maar zelf regelen.Ik ga mij daar niet in mengen. Er is vast een reden voor dat ik nog oude firmware heb.
Bedankt.
Ja je moet Q hebben. Q waarde is globale straling in Joules per vierkante centimeter. Dat reken je om naar kWh/m² door Q te delen door 360. Naar welk station kijk je?
Wellicht kan ik van Meteo iets vinden dichter in jou buurt. Is ook prima. Naast KNMI station Berkhout (5km) zet ik er ook Meteo Wieringermeer naast (40km). De meeste dagen zitten er niet heel grote verschillen tussen. En het gaat om het verhoudingsgetal. Exact is het toch niet helemaal maar je kunt er wel rare sprongen mee boven water krijgen.
Het is ook niet zo'n heel groot probleem, als het dat al is. Maar als je een Q factor hebt dan kan je dat terugrekenen ipv, ja, het was vandaag redelijk weer. Of, gisteren was het mooier dan vandaag, toch?
En dat soort vergelijkingen kan je niks mee.
Ik ga zeker nog even zoeken maar misschien dat jij iets weet.
Bedankt.
Heb 3 vragen:
mijn enphase omvormers(16) hebben een klap gekregen bij instalatie omdat de elec.(verder nooit klachten) de groep verkeerd had aangesloten (nul en fase omgedraaid) toen instalateur van de ZP de groep bijzetten lagen de panelen er nog niet op maar er kwam dus even 400v op de omvormers te staan.
6 doen het niet en worden vervangen.
1) mijn vraag is moet ik nu vrezen dat de andere verborgen schade hebben opgelopen en minder lang meegaan? volgens de instalateur niet....
2) firmware updates wil ik ook wel uitschakelen, maar geld dat dan ook voor de envoy metered unit?
en verlies je dan niet je garantie van 25 jaar?
3) ik wil ook graag zelf als instalateur in kunnen loggen, kan iemand aangeven hoe dat stap voor stap moet, want als ik het via de website doe kom ik gelijk in mijn eigen enlighten account.
wil dat mijn instalateur ook zijn toegang behoud.
heb panelen van solar fabric, maar op de doos stond Trina solar(china), dus die maken ze kennelijk voor die Duitse fabrikant...
bedankt voor jullie tijd.
mvg Bram
Als je een officieel account aanvraagt kost dat 11 euro in de maand of 250 euro eenmalig, als ik het goed heb.Kapschuur schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:25:
GM, ik ben nieuw op dit forum.
Heb 3 vragen:
3) ik wil ook graag zelf als instalateur in kunnen loggen, kan iemand aangeven hoe dat stap voor stap moet, want als ik het via de website doe kom ik gelijk in mijn eigen enlighten account.
wil dat mijn instalateur ook zijn toegang behoud.
bedankt voor jullie tijd.
mvg Bram
Maar als je de volgende stappen volgt zou het moeten lukken.
https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/
Maar let wel op dat je geen dingen uit gaat schakelen zoals mico-omvormers.
dank voor je antwoord, ik ga het proberen. en was al van plan om er voorzichtig mee om te gaan.
zal eerst even wachten tot de beschadigde omvormers vervangen zijn.
heb jij ook nog een mening over die firmware updates ?
gr
bram
Het ging mij er vooral om dat ik op paneel nivo het verbruik kon zien.
Nou zag ik vorige week dat er 3 panelen ineens veel minder deden dan de rest En een paneel dat normaal het minst gaf over 1 dag nu niet het laagste was wat opbrengst betreft.
Ook al heb ik vrij zicht zonder bomen, de vroege ochtend zon waar ik toch wel veel opbrenst van heb krijgt het voor elkaar om schaduw op 3 panelen te krijgen door een huis wat ca 40 meter verderop staat.
Dat kon ik dus mooi terug zien.
Edit typo.
De firmware updates hebben mijn systeem in oktober volledig ontregeld. Het heeft tot januari geduurd voordat Enphase daar ook van overtuigd was. Ik heb toe nieuwe micro's gekregen incl. de installatie daarvan. Keurig geregeld door Enphase. Alles werkt weer zoals voor de updates, dus ik hoef ze niet meer.Kapschuur schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:20:
Hallo Mike,
dank voor je antwoord, ik ga het proberen. en was al van plan om er voorzichtig mee om te gaan.
zal eerst even wachten tot de beschadigde omvormers vervangen zijn.
heb jij ook nog een mening over die firmware updates ?
gr
bram
:strip_exif()/f/image/smfyGa4s0WMgsSTE4GGVUVFT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HykuNtsUmZMDIKrv1tlN4uLw.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag is of de panelen die nu terugvallen dat voor die tijd ook hadden of juist niet. Bij mij begon het daar ook mee, terwijl de opbrengst de eerste twee maanden na de installatie nagenoeg gelijk presteerde. Dat doen ze nu ook weer met de nieuw micro's. Verschillen tot ca. 5% kunnen voor komen. Als het zonder aanwijsbare oorzaak meer is moet je aan de bel trekken bij je installateur of rechtstreeks bij Enphase. Dat laatste heb ik gedaan. Laat je dan niet met een kluitje in het riet sturen. En de aanhouder wint!mike123 schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:39:
Ik heb totaal geen mening over de firmware van de omvormers of van de Envoy S metered die ik in gebruik heb. Op mijn Envoy staat een oudere versie op had ik gezien en zou geupdate kunnen worden. Maar als iemand dat niet doet gaat het ook niet gebeuren. Of het moet automatisch gaan. Ik ga het zelf niet doen. Firmware op en micro-omvormers weet ik zo niet of het de laatste versie is maar daar ga ik zelf dus ook helemaal niets aan doen.
Het ging mij er vooral om dat ik op paneel nivo het verbruik kon zien.
Nou zag ik vorige week dat er 3 panelen ineens veel minder deden dan de rest En een paneel dat normaal het minst gaf over 1 dag nu niet het laagste was wat opbrengst betreft.
Ook al heb ik vrij zicht zonder bomen, de vroege ochtend zon waar ik toch wel veel opbrenst van heb krijgt het voor elkaar om schaduw op 3 panelen te krijgen door een huis wat ca 40 meter verderop staat.
Dat kon ik dus mooi terug zien.
Edit typo.
Dus ik denk dat het nog wel goed zit. Eind van de dag ook allemaal een bijna gelijke opbrengst.
Nu nog maar eens wachten op een dag met goede zon om te kijken wat ik er uit kan halen.
Met die mooie koude dagen en goede zon toch nog wel regelmatig aan het aftoppen. De grafiek is niet zo mooi maar daar kan ik mee leven.
Als ik mijn opbrengst vergelijk met de buurman iets verderop, zelfde huis, zelfde orientatie, (12x300Wp en micro-omvormers) dan zit ik bij opbrengsten tot 7 kWh ongeveer 0,1 a 0,15 kWh/kWp hoger maar gaat het richting de 18 a 20 kWh dan zit ik 0,4 a 0,5 kWh/kWp hoger. Dus daar kan ik dan ook nog eens mee gaan vergelijken.
Nou ja, het had een pondje meer gemogen vandaag, maar daar kunnen de micro's niets aan doen.
/f/image/xvGk2xucwnVZKD1jDxTUyqid.png?f=fotoalbum_large)
1 paneel heeft last van schaduw van een kanaal. Vier liggen op een lager dak waar de zon pas echt komt na 13:00 uur ongeveer.
Vergeleken met vorig jaar is het echt niks
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb een berichtje gestuurd naar de makers van de Enphase Enlighten app dat ik een hele andere app heb dan wat de plaatjes laten zien in de Play Store. Nou zeggen ze dat ik de oude app heb.
Is er een andere app dan?.
Maar hebben jullie wel de opmaak van de app met deze onderstaande afbeeldingen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DHfEojrItUP8yTmTYKUVhCqa.png?f=user_large)
Is dit iPhone of een andere. Lijkt niet op wat ik heb op de iPhone. Daarbij opgemerkt dat ik de meetspoelen niet heb en mijn verbruik/direct verbruik bereken in Domoticz en doorstuur naar Grafana via Influxdb.mike123 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:49:
Even een vraagje over de Enphase Enlighten app. Misschien dat jullie het weten.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de makers van de Enphase Enlighten app dat ik een hele andere app heb dan wat de plaatjes laten zien in de Play Store. Nou zeggen ze dat ik de oude app heb.
Is er een andere app dan?.
Maar hebben jullie wel de opmaak van de app met deze onderstaande afbeeldingen?
[Afbeelding]i
[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 16-04-2021 10:43 ]
Dit zijn plaatjes van een Android app.Copitano schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:41:
[...]
Is dit iPhone of een andere. Lijkt niet op wat ik heb op de iPhone. Daarbij opgemerkt dat ik de meetspoelen niet heb en mijn verbruik/direct verbruik bereken in Domoticz en doorstuur naar Grafana via Influxdb.
Mijn huidige app is ook voor Android en die lijkt op jouw plaatjes.
Ik heb verder ook geen meetspoelen aangesloten. Maar daar is verder in de mail ook niet over gesproken.
Heb vandaag ook nog geen antwoord gehad.
Let op hè, deze plaatjes komen niet uit de app. Die zitten bij mij via domoticz en influxdb in grafanamike123 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:24:
[...]
Dit zijn plaatjes van een Android app.
Mijn huidige app is ook voor Android en die lijkt op jouw plaatjes.
Ik heb verder ook geen meetspoelen aangesloten. Maar daar is verder in de mail ook niet over gesproken.
Heb vandaag ook nog geen antwoord gehad.
Dit komt wel uit de app.
Wat jij hebt aangeklikt ziet er bij mij in op de iPhone zo uit:
/f/image/xm7knvkZdnhiZoPFggRg1Mgd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Copitano op 17-04-2021 00:23 ]
Ik heb daarom dus gemaild met Enphase en gevraagd waarom de plaatjes van mij er anders uitzien dan wat er word weergegeven in de Android Play Store.
En er word mij verteld dat ik gebruik maak van de oude app. Maar ik kan geen nieuwere vinden.
Dus was ik benieuwd of er hier misschien mensen waren die een app hebben met wel die opmaak.
[ Voor 99% gewijzigd door Copitano op 17-04-2021 11:39 . Reden: verkeerde topic ]
ik had dit 2 mnd geleden ook, toen zag ik dat 1 vd 2 schakelaars uitstond, die heb ik toen aangezet en toen werkte het weer. Nu kreeg ik gisteren een mail van de installateur dat ik een storing had met als verzoek evt. schakelaars niet weer aan te zetten...ze komen nu maandag langs...vreemd dit...martijn v o schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:26:
Nee, hier werkt het gewoon. Al geprobeerd om de envoy even uit te zetten en dan weer aan?
Nee niet raar, misschien heb je wel kortsluiting ergens en ga jij lekker aan schakelaars? Zitten.suave1234 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:58:
[...]
ik had dit 2 mnd geleden ook, toen zag ik dat 1 vd 2 schakelaars uitstond, die heb ik toen aangezet en toen werkte het weer. Nu kreeg ik gisteren een mail van de installateur dat ik een storing had met als verzoek evt. schakelaars niet weer aan te zetten...ze komen nu maandag langs...vreemd dit...
Wat voor schakelaars heb je het trouwens over? Niet zekeringen hoop ik? Die in de meter kast zitten?
Oei, maar goed dat je de automaat niet weer ingeschakeld hebt. Ik had water in een werkschakelaar en zette de automaat wel weer gewoon aan. Drie hoofdzekeringen eruitsuave1234 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:23:
waren inderdaad de automaten, 1 vd 2 stond uit. Monteur ontdekte water in de verdeeldozen op het dak. Die zijn vandaag vervangen. Hopelijk is dan de storing weer voorbij.

Dan moet je om te beginnen ff wachten tot de netbeheerder tijd heeft om die te vervangen. En daarna op de installateur om de schakelaar te vervangen. Heeft me ca. 50 kWh opbrengst gekost. Alles werkt nu weer okay.
Via het ip adres kan ik lokaal toegang krijgen tot de Envoy en ik kwam er achter dat voor het grid profile gekozen kan worden uit twee opties. Die van mij stond ingesteld op EN50438:2013 Netherlands. De andere keuze is EN50549:2019 RfG E02 Netherlands. Na wat googlen blijken dit codes te zijn van voorschriften waar zonnepaneel installaties aan moeten voldoen. Kieze voor het andere netwerk profiel zal dus geen schade veroorzaken.
Aldus het netwerkprofiel ingesteld op de 2019 code en tot mij verbazing zit de verhouding tussen opgewekte kWh's elektra en kWh's globale straling de laatste vier dagen weer op het oude niveau van 7 (zelfs daarboven).
Het kan natuurlijk stom toeval zijn, maar ik heb goede hoop dat het geen toeval is en dat het ingestelde netprofiel dus invloed heeft op de productie. Eind van de maand zal ik bevestigen of die conclusie juist is. Bij een maand data die in dezelfde richting wijzen ga ik er vanuit dat geen sprake is van toeval.
Zou ook wel leuk zijn om het te combineren met de verwachte zonnestraling
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Doe je dat direct vanuit grafana of heb je er nog een service tussen zitten?Glashelder schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
Interessant, hou ons op de hoogte. Ik ben in de tussentijd aan het spelen met de api. In grafana heb ik inmiddels een dashboard en wil uiteindelijk een soort van baseline gaan bijhouden zodat ik warnings krijg als panelen minder goed presteren dan verwacht.
Zou ook wel leuk zijn om het te combineren met de verwachte zonnestraling
En levert het meer/ betere data op in vergelijking met de app??
Ik heb er nog een eigen service tussen zitten die data verzamelt.Fladder80 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:11:
[...]
Doe je dat direct vanuit grafana of heb je er nog een service tussen zitten?
En levert het meer/ betere data op in vergelijking met de app??
Met een interval van enkele minuten kan je uitlezen hoeveel watt een bepaalde inverter genereert. Ik heb nog wat moeite met de data omdat de output vanuit de webinterface (output) vrijwel altijd iets hoger lijkt te zijn dan als ik alle inverters individueel bij elkaar optel.
Maar goed, ik doe het vooral omdat ik het opvallend vind dat bepaalde panelen ineens zo 10% achter kunnen blijven ten opzichte van een paneel dat er direct naast zit.
En het is gewoon leuk om te kijken wat je er allemaal qua data uit kan halen. Errorlogs van de inverters zou ook nog wel leuk zijn
[ Voor 100% gewijzigd door Remco Tr op 11-10-2021 15:49 ]
https://www4.enphase.com/...rofiel-en-hoe-stel-ik-dat
In het profiel staat namelijk ook het opschakelen en terugschakelen als er bv een afwijking zit in de frequentie.
/f/image/2OhIUFJ3hSPWkAmRePMLBiuB.png?f=fotoalbum_large)
Is dit de 2013 of 2019. Ben benieuwd waar het verschil in zit.martijn v o schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:05:
Zou kunnen denk ik.
In het profiel staat namelijk ook het opschakelen en terugschakelen als er bv een afwijking zit in de frequentie.
[Afbeelding]
Heb net zelf zitten kijken maar helaas krijg ik de optie "EN50549:2019 RfG E02" niet. Alleen de "EN50438:2013 Netherlands".Copitano schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:41:
Tussenstandje voor de liefhebbers. Nu een week na het wijzigen van het profiel naar de 2019 versie. GEEN ENKELE DAG onder ratio 7 !!! Afgelopen week 7,383. De week er voor was dat 6,115. Dit is nog géén conclusie, maar het gevoel dat het met elkaar te maken heeft wordt nu toch wel heel erg sterk.
Ik zal het is aan het bedrijf vragen die alles hier heeft ingesteld.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Waar kan je (zonder admin rechten) deze instelling zien?InfoTracer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:
Heb net zelf zitten kijken maar helaas krijg ik de optie "EN50549:2019 RfG E02" niet. Alleen de "EN50438:2013 Netherlands".
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2021 09:07 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ben benieuwd naar het verschil.
520-00082-r01-V04.18.02
Bijgewerkt 04/03/2020 5:46 PM
[ Voor 26% gewijzigd door Remco Tr op 17-10-2021 22:26 ]
Die update moet je waarschijnlijk eerst downloaden. Mijn advies voor de micro's zelf: NIET updaten!!!InfoTracer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:
[...]
Heb net zelf zitten kijken maar helaas krijg ik de optie "EN50549:2019 RfG E02" niet. Alleen de "EN50438:2013 Netherlands".
Ik zal het is aan het bedrijf vragen die alles hier heeft ingesteld.
Zie deze nu pas. Voor je micro's NIET DOEN!!! Daar begon voor mij vorig jaar de ellende mee.Veen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:35:
Heb hier ook enkel de keuze voor de 2013 variant. Zojuist een mailtje naar de leverancier gestuurd met de vraag dit aan te passen naar "EN50549:2019 RfG E02". Kunnen ze gelijk even alle firmwares checken en wellicht updaten
Ben benieuwd naar het verschil.
Dat is de juiste firmware voor je micro's. Mogelijk dat het eindelijk bij ze doorgedrongen is dat het geexpirimenteer met nieuwe firmwares op life systemen van klanten niet gewaardeerd word. Rollback zou dus zomaar kunnen.Remco Tr schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:08:
Heb de firmware van maart 2020 met 2019 netcode. Lijkt wel of ze rollback hebben gedaan want had volgens mij wel een recente firmware.
520-00082-r01-V04.18.02
Bijgewerkt 04/03/2020 5:46 PM
Neem de oude versie van de toolkit. Daarmee kun je inloggen omzeilen door met het IP nummer van je Envoy verbinding te maken.hoevenpe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:34:
Kan je dit ergens in de standaard app/website zien? Heb al gezocht maar kan het nergens vinden...
>> Edit laat maar, gevonden hoe online in te loggenCopitano schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:16:
Neem de oude versie van de toolkit. Daarmee kun je inloggen omzeilen door met het IP nummer van je Envoy verbinding te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door hoevenpe op 01-11-2021 19:49 ]
Ik zie EN50549:2019 RfG E02 wel staan maar dan onder Spanje, dat kan toch niet de juiste zijn?InfoTracer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:
Van dit jaar? Dus 29-10-2021. Zal es kijken. Als het goed is hebben ze automatische updates op mijn verzoek uit gezet. Waar heb je die info gevonden?Remco Tr schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:10:
De boeven hebben wel een firmware update voor de micro’s vrijgegeven. Per 29-10. Ben benieuwd..
EDIT: bij mij staat gelukkig nog de oude firmware er op. De Enlighten app heeft wel een update gehad. Ik kan nu bij devices zien welke firmware erop zit.
/f/image/n7wDlBPQLLnW0NEaWwGCE5aB.png?f=fotoalbum_large)
Gekke is wel dat ik twee versies zie in deze app en als ik in de installertoolkit kijk zie ik alleen de eerste met een datum erbij.
[ Voor 50% gewijzigd door Copitano op 02-11-2021 17:49 ]
Lijkt mij niet. Is volgens mij een Nederlands Europees voorschrift dat in 2019 gewijzigd is. Spanje zou ik voorzichtig mee zijn. Ik heb ook al een Poolse variant langs zien komen.hoevenpe schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:49:
[...]
Ik zie EN50549:2019 RfG E02 wel staan maar dan onder Spanje, dat kan toch niet de juiste zijn?
[ Voor 30% gewijzigd door Copitano op 01-11-2021 23:35 ]
De Envoy-S-Metered is van 4.10.35 naar 5.0.55 gegaan.
Op de site van Enphase kan ik nog steeds geen release notes vinden, wel van de Enphase Installer Toolkit en Enlighten Mobile.
9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput
Ben benieuwd naar jou ervaringen met de v04.28.07 op de micros. De Update 520-00082-r01-v04.27.04 08/12/2020 bij mij geüpdate in december en nog eens toevallig ook op 24 januari gaf nog steeds de nodige problemen. Op 25 januari zijn bij mij alle 23 micro's vervangen door micro's met weer de 520-00082-r01-v04.18.02 04/03/2020 5:46 PM erop en die zit er nog steeds op.Jan-1981 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:40:
Even naar de firmware van mijn omvormers gekeken, 12 van de 15 zitten nog steeds op v04.27.04 van 24-01-2021 en de andere 3 zijn op 3 november van v04.18.02 geupdate naar v04.28.07.
De Envoy-S-Metered is van 4.10.35 naar 5.0.55 gegaan.
Op de site van Enphase kan ik nog steeds geen release notes vinden, wel van de Enphase Installer Toolkit en Enlighten Mobile.
:strip_exif()/f/image/dgsGRobTSxDModc9rOUUE96R.jpg?f=fotoalbum_large)
De "clipping" problemen met de firmware van vorig jaar september zijn met de firmware van 24 januari bij mij helemaal verdwenen.
Als ik in PVoutput onze systemen vergelijk lijken ze in het najaar/winter/voorjaar goed vergelijkbaar, in de zomer heb ik veel schaduw van bomen.
:strip_exif()/f/image/YC8zhpTbTq7ZAKUHZwGiFNlb.jpg?f=fotoalbum_large)
9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput
Bij http://envoy.local/inventory.json staan ook altijd 2 versienummers, ook geen idee wat de reden daar van is.Gekke is wel dat ik twee versies zie in deze app en als ik in de installertoolkit kijk zie ik alleen de eerste met een datum erbij.
:strip_exif()/f/image/4phxz7QgeTqidKdRPdGNB81Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry voor de late reactie. Ben even uit de running geweest. Fijn dat het bij jou is opgelost. In het forum van Enphase zelf zie ik toch nog wel de nodige klachten. Voorlopig zit ik nog even op de firmware van april 2020 en zie ik geen uitschakeling meer gedurende 5 min meer maals daags. Het is overigens geen clipping. Dat zit meer aan de bovenkant van het maximaal bereik van de omvormer. Bij mij ca. 295 W. Zodra een paneel meer produceerd wordt dat afgevoerd/afgekapt en komt niet in het net terecht. Je ziet dan boven aan je grafiek een plat stukje meestal op primetime.Jan-1981 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:37:
De enige zinvolle vergelijking die ik kan doen zijn de panelen op de schuur, de bovenste heeft de nieuwste firmware en de andere 3 zitten nog op v04.27.04. In de twee volle dagen met de nieuwe firmware zie ik geen noemenswaardige verschillen, plaatje is van gisteren.
[Afbeelding]
De "clipping" problemen met de firmware van vorig jaar september zijn met de firmware van 24 januari bij mij helemaal verdwenen.
Als ik in PVoutput onze systemen vergelijk lijken ze in het najaar/winter/voorjaar goed vergelijkbaar, in de zomer heb ik veel schaduw van bomen.
[Afbeelding]
Je kunt het tegenwoordig ook zien in de gewone consumenten app bij devices.Japie.G schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:25:
Vorige en huidige versie?
In de installer toolkit v3 kan ik geen firmware versies zien ofwel? In de oude versie wel. Apart.
/f/image/I1jTjUTlnaD15EKfTFRMO1Pa.png?f=fotoalbum_large)
En mijn 10 micro's hebben allemaal 520-00082-r01-v04.28.07
Geen idee wanneer ik die softwareversie gekregen heb of wat er op stond toen ik ze kreeg in maart 2021.
Weet ook niet of ik nu kan zien of ze slechter gaan presteren.
Als het niet lekker gaat zul je dit zien: https://gathering.tweaker...message/64160358#64160358mike123 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:16:
Mijn Envoy-S-Metered-EU heeft de 4.10.35
En mijn 10 micro's hebben allemaal 520-00082-r01-v04.28.07
Geen idee wanneer ik die softwareversie gekregen heb of wat er op stond toen ik ze kreeg in maart 2021.
Weet ook niet of ik nu kan zien of ze slechter gaan presteren.
Tweede plaatje t.o.v. Eerste plaatje.
De afbeelding is van de panelen op een schuin dak van 45 graden en tussen de 2 rijen panelen
zit ca 2 meter ruimte tussen. En daar zitten dakramen dus er past ook geen paneel meer tussen.
Paneel rechts onderin, 2e van rechts deed vanaf begin al iets minder dan de rest maar dat is minimaal.
De afbeelding is van vandaag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRyhYv7MkFjxaILdORWmzX7Y.jpg?f=user_large)
edit.
Zijn er ook kleinere CT ringen te koop? de bijgeleverde ringen passen niet in de meterkast. En even 1 2 3
aanpassen van de groepenkast is ook niet zo makkelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door mike123 op 08-12-2021 22:30 ]
ik zag dat mij roosterprofiel op ene ander land stond ( dank installateur). en zie nu via de installateurs-tool dat er diverse NL profielen zijn.. welke is de juiste/beste?
alvast dank
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlandsbengelboz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:27:
Hoi. allemaal,
ik zag dat mij roosterprofiel op ene ander land stond ( dank installateur). en zie nu via de installateurs-tool dat er diverse NL profielen zijn.. welke is de juiste/beste?
alvast dank
(1.2.4)
Waarom is die beter dan de andere?Remco Tr schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:16:
[...]
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
(1.2.4)
Ik heb geen idee wat de verschillen zijn
Bij mij kan ik alleen deze kiezen. In dit topic is wel info te vinden over de profielen.Glashelder schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:40:
[...]
Waarom is die beter dan de andere?![]()
Ik heb geen idee wat de verschillen zijn