Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:10
Wel mooi uitzicht! Kan me slechtere werkplekken bedenken :+

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17:59
Fladder80 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:36:
Wel mooi uitzicht! Kan me slechtere werkplekken bedenken :+
Yep, dak ligt ook perfect voor de zon. Op 7 graden na precies Oost-West. De foto kijkt naar Zuid. Nagenoeg geen obstakels. Alleen dat kanaal wat je ziet geeft in de winter wat schaduw op een aantal panelen. Pal achter het kanaal heb ik een paneel weggelaten. Daar valt in de zomer vrijwel de hele dag schaduw van dat kanaal. En nou ja, kan ik ook nog eens op het dak klimmen om de vervuiling een beetje in de gaten te houden 8) :+
En dat uitzicht, ja dat hebben we ook vanaf ons balkon. Ons favoriete plekje in de zomer. :9B

[Voor 8% gewijzigd door Copitano op 06-01-2021 18:52]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Jan-1981
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Jan-1981 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:00:
Omdat ik de laatste 7 dagen op inmiddels 2 omvormers 34 frequentiestoringen heb gehad heb ik EN50549-1:2019 netwerkprofiel ingesteld, zal ik even een weekje aanzien of de halve Hz extra plus of min verbetering geeft.
Ik zit nu een week op het EN50549-1:2019 profiel en sindsdien geen frequentiestoringen meer gezien.

Ergens is dit probleem wel te verklaren, zeker wanneer je dicht bij de grens woont. Als in België EN50549-1:2019 standaard is krijg je in Nederland ook hogere frequenties omdat de netten synchroon zijn gekoppeld. Wanneer er dan in België omvormers massaal tot een halve Hz. hoger produceren worden in Nederland de omvormers met het EN50438:2013 profiel automatisch afgeschakeld.

9 x IQ7 335 Wp (LG) - 4 x IQ7+ 355 Wp (Q CELLS) - 2 x IQ7A 400Wp (Phono Solar) • PVoutput

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 18:16
👍

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

• Copitano
Jan-1981 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:31:
[...]

Ik zit nu een week op het EN50549-1:2019 profiel en sindsdien geen frequentiestoringen meer gezien.

Ergens is dit probleem wel te verklaren, zeker wanneer je dicht bij de grens woont. Als in België EN50549-1:2019 standaard is krijg je in Nederland ook hogere frequenties omdat de netten synchroon zijn gekoppeld. Wanneer er dan in België omvormers massaal tot een halve Hz. hoger produceren worden in Nederland de omvormers met het EN50438:2013 profiel automatisch afgeschakeld.
Ik woon niet bij de Belgische grens. Het ook niet zozeer die frequentiestoringen (eerder overigens wel gehad), maar ze schakelen op de gekste momenten uit en weer aan. Ik zie dan een piek in de temperatuur en de DC voltage. De DC current lazert dan in elkaar. Soms een kwartier, maar vaker achter elkaar. Op die momenten wordt er dus niet geproduceerd door die panelen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Fladder80
Nou ze zijn gisteren geplaatst, nu nog even wachten op de gegevens zodat ik erbij kan in het portaal van enphase. Ben zeer benieuwd!

• olofje
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:50
@Fladder80 kun je al zien wat je precies opwekt, hier vandaag nog steeds verschil in opbrengst :(

Heemskerk oost 4875Wp-west 975Wp-Totaal 5850Wp 45° Enphase IQ7

• Fladder80
Yes, kan het nu sinds een paar dagen volgen, zitten bij mij ook wat verschillen in, deels vanwege schaduw, maar in de bovenste rij is het alleen te verklaren door issues in de micro's of doordat ze niet allemaal helemaal gelijk liggen (zag vanuit het zolderraam dat dat het geval lijkt te zijn met de middelste) ik hou het voorlopig nog even in de gaten.

[Voor 64% gewijzigd door Fladder80 op 22-01-2021 20:29. Reden: Even ander plaatje]

• Fladder80
Schijnt trouwens dat, tenzij je gematchte panelen hebt er best wat verschil kan zitten in opbrengst, meen iets van tot 10%

• Copitano
Fladder80 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:13:
Yes, kan het nu sinds een paar dagen volgen, zitten bij mij ook wat verschillen in, deels vanwege schaduw, maar in de bovenste rij is het alleen te verklaren door issues in de micro's of doordat ze niet allemaal helemaal gelijk liggen (zag vanuit het zolderraam dat dat het geval lijkt te zijn met de middelste) ik hou het voorlopig nog even in de gaten.
[Afbeelding]
Een paar procent is normaal en hoeft niet perse aan de omvormers te liggen. Dat kan ook tussen de panelen onderling. Hier een plaatje van een mooie dag in september vóór de ellende met de updates begon.

Afwijking op dezelfde rij is maximaal 3% op twee panelen na. Maar die krijgen na een uur of een schaduw van het kanaal dat op mijn dak staat en een identiek kanaal van de buurman.
Daar word je helemaal blij van :) Vervangen van de omvormers is uitgesteld tot maandag vanwege het weer afgelopen dinsdag. Hopen dat het nu wel doorgaat. Zit alweer op een punt dat ik ongeveer 2 kWh minder opwek op een mooie dag (8 ipv 10 kWh). Het gaat dus al weer ergens op lijken ;) .

• olofje
Succes maandag met de vervanging, kijken of het probleem dan bij je is verholpen.
Hier hetzelfde plaatje van voor de update met minimale onderlinge verschillen.

[Voor 17% gewijzigd door olofje op 23-01-2021 18:04. Reden: Verkeerde foto]

• martijn v o
Ik zag vanmorgen dat er weer een update naar de omvormers is geschoten.
Ik heb nu 520-00082-r01-v04.27.04.
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet. De informatie van de updates is nergens terug te vinden. Laat ze eerst maar eens uitleggen wat ze allemaal aan het doen zijn.

[Voor 39% gewijzigd door martijn v o op 23-01-2021 21:46]

• olofje
Scherp van je, ze hebben hier vanmorgen om 11:54 ook een update gehad.
Morgen maar eens kijken of ze zich beter gedragen

• Copitano
martijn v o schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:43:
Ik zag vanmorgen dat er weer een update naar de omvormers is geschoten.
Ik heb nu 520-00082-r01-v04.27.04.
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet. De informatie van de updates is nergens terug te vinden. Laat ze eerst maar eens uitleggen wat ze allemaal aan het doen zijn.[Afbeelding]
Ja klopt. Alleen is het versie nummer exact gelijk aan dat van 8 december 2020 :? 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Copitano op 24-01-2021 22:00]

• Copitano
martijn v o schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:43:
Ik heb gelijk de updates van automatisch naar handmatig gezet.
Waar doe je dat?

• martijn v o
In de nieuwe toolkit (versie 3.0)
Je kunt daar instellen of hij de update automatisch doet of niet.
Dat kan voor de envoy en voor de micro's.

Let even niet op de vertaling roosterprofielen, Envoy denkt dat wij alleen maar BBQ-en, feitelijk moet dat zijn rasterprofiel. :-)

Een picca:

[Voor 66% gewijzigd door martijn v o op 25-01-2021 18:51]

• Copitano
martijn v o schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:50:
In de nieuwe toolkit (versie 3.0)
Je kunt daar instellen of hij de update automatisch doet of niet.
Dat kan voor de envoy en voor de micro's.

Een picca:
[Afbeelding]
Waar zit dat precies. Wij kunnen het hier niet vinden in de nieuwe app. Screenshot?
EDIT: ohhh zit er al in. Over het hoofd gezienen

[Voor 4% gewijzigd door Copitano op 25-01-2021 18:53]

• martijn v o
heb ik toegevoegd, bij instellingen rechts onderin tandwieltje.

• Copitano
martijn v o schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:54:
heb ik toegevoegd, bij instellingen rechts onderin tandwieltje.
Mijn installateur meent dat dat over de app gaat en niet over de envoy of de micro’s :?

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:30
Waar meld je je precies aan voor als “installateur” zodat je je eigen systeem in de toolkit app kan zien?

• mike123
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 23:43
Zijn er op het moment nog problemen met de micro-omvormers of werkt alles naar behoren?
Ik heb sinds een paar dagen ook een pv installatie en ben benieuwd of ik nog ergens op moet letten. Is allemaal nog nieuw voor mij.
10x 390Wp en IQ7+ micro's.
Installatie niet zelf gelegd maar door installateur.
Weet dus niet of mijn systeem voldoende produceert vergeleken met een ander systeem.
Ik had al wel gezien dat mijn Envoy een oudere software versie had.
Als ik het goed had gezien.
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date
Nov 13, 2018 2:57 AM

Maar als het werkt vind ik het prima.

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:30
mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 01:39:
Zijn er op het moment nog problemen met de micro-omvormers of werkt alles naar behoren?
Ik heb sinds een paar dagen ook een pv installatie en ben benieuwd of ik nog ergens op moet letten. Is allemaal nog nieuw voor mij.
Weet dus niet of mijn systeem voldoende produceert vergeleken met een ander systeem.
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date

Maar als het werkt vind ik het prima.
Hi Mike,

Ik heb sinds dinsdag een Enphase systeem.
10x 375wp icm met IQ7+.

Mijn productie kun je hier zien: https://pvoutput.org/list.jsp?id=91729&sid=81125

Waar kun je versie van de IQ’s zien?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Copitano
mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 01:39:
Software Version
R4.10.35 (6ed292)
Software Build Date

Maar als het werkt vind ik het prim.a.
Sinds 25 januari zitten er 23 nieuwe micro's onder de panelen. Het werkt nu weer als voor het gedonder met die update's. Dus ja alles werkt weer naar behoren.
Je hebt volgens mij een nog oudere versie van de firmware dan die er bij mij op zit:

Waar je op moet letten is dat alle panelen in hetzelfde vlak ongeveer gelijkmatig stroom leveren. Als daar grote verschillen tussen zitten en er is geen schaduw, dan is er iets niet goed.

Je kunt dat meestal zien aan de kleur die het paneel krijgt in de app. Bij mij liggen 4 panelen op een lager dak. Die krijgen pas vanaf een uur of half een zon. Dat kun hierboven goed zien. Hou tussen de panelen een marge van ongeveer 5%. Als het daarbinnen blijft zit je goed.

• mike123
Remco Tr schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Hi Mike,

Ik heb sinds dinsdag een Enphase systeem.
10x 375wp icm met IQ7+.

Mijn productie kun je hier zien: https://pvoutput.org/list.jsp?id=91729&sid=81125

Waar kun je versie van de IQ’s zien?
De versie van de IQ's kan je waarschijnlijk zien met het installateurs menu. Maar de versie die hier staat is van de Envoy.

• mike123
@Copitano

Dank je voor de uitleg.
Ik heb op mijn dak 2 rijen van 5 boven elkaar met ongeveer 1,50 mtr ertussen. Zitten dakramen tussen.
de bovenste rij heeft vandaag opgebracht
791 790 790 782 785
de rij er onder
787 788 791 779 788
Verschil tussen hoogste en laagste opbrengst is 1,5%, als ik het goed heb uitgerekend. Dat valt wat dat betreft wel mee.
Ik weet niet of oudere software ook meteen slechter moet zijn. Ik kan vragen of de installateur op een knopje wil drukken om te updaten maar misschien doet hij het expres niet. Nu kan ik wel een tijdje bijhouden wat er gebeurd met deze versie en als het na de update ineens minder word weet ik niet of het aan het weer ligt of aan de update.

Ik heb helaas het weer nog niet mee. Afgelopen dinsdag eind van de dag was alles in gebruik rond een uur of 16:00. Vanaf toen tot vandaag heeft het 26,5kWh opgeleverd.

Komt jouw bovenste plaatje uit een app? Voor installateurs?

• Copitano
mike123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:33:
@Copitano

Dank je voor de uitleg.
Ik heb op mijn dak 2 rijen van 5 boven elkaar met ongeveer 1,50 mtr ertussen. Zitten dakramen tussen.
de bovenste rij heeft vandaag opgebracht
791 790 790 782 785
de rij er onder
787 788 791 779 788
Verschil tussen hoogste en laagste opbrengst is 1,5%, als ik het goed heb uitgerekend. Dat valt wat dat betreft wel mee.
Ik weet niet of oudere software ook meteen slechter moet zijn. Ik kan vragen of de installateur op een knopje wil drukken om te updaten maar misschien doet hij het expres niet. Nu kan ik wel een tijdje bijhouden wat er gebeurd met deze versie en als het na de update ineens minder word weet ik niet of het aan het weer ligt of aan de update.

Ik heb helaas het weer nog niet mee. Afgelopen dinsdag eind van de dag was alles in gebruik rond een uur of 16:00. Vanaf toen tot vandaag heeft het 26,5kWh opgeleverd.

Komt jouw bovenste plaatje uit een app? Voor installateurs?
Ja bovenste plaatje is uit de installer toolkit. Je verdeling over de panelen ziet er prima uit. Tussen verschillende dagen heb je natuurlijk verschillende opbrengsten. Daarom monitor ik ook op de verhouding tussen de globale straling per dag (die geeft het KNMI op voor de meeste weerstations) en de opbrengst van die dag. Daar rolt een verhoudingsgetal uit dat redelijk stabiel is. Zo ontdekte ik eind september dat er iets mis ging. De verhouding kWh productie/kWh globale straling ging van de ene dag op de andere dag van 7 naar 4,5 à 5. Dat verschil is te groot. Nu met de nieuw micro's zit ik weer gemiddeld rond de 7 voor mijn systeem. Zou niet om updates vragen als alles lekker gaat als je installateur daar al iets in zou kunnen betekenen. 'Don't fix what isn't broken' Updates worden aangestuurd vanuit Amerika.

[Voor 5% gewijzigd door Copitano op 14-03-2021 22:49]

• mike123
Copitano schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Ja bovenste plaatje is uit de installer toolkit. Je verdeling over de panelen ziet er prima uit. Tussen verschillende dagen heb je natuurlijk verschillende opbrengsten. Daarom monitor ik ook op de verhouding tussen de globale straling per dag (die geeft het KNMI op voor de meeste weerstations) en de opbrengst van die dag. Daar rolt een verhoudingsgetal uit dat redelijk stabiel is. Zo ontdekte ik eind september dat er iets mis ging. De verhouding kWh productie/kWh globale straling ging van de ene dag op de andere dag van 7 naar 4,5 à 5. Dat verschil is te groot. Nu met de nieuw micro's zit ik weer gemiddeld rond de 7 voor mijn systeem. Zou niet om updates vragen als alles lekker gaat als je installateur daar al iets in zou kunnen betekenen. 'Don't fix what isn't broken' Updates worden aangestuurd vanuit Amerika.
Heeft de installer Toolkit nog een meerwaarde tov de Enphase Manager?

Ik heb ook al gekeken naar de Q waarden van het KNMI en het dichts bij zijnde KNMI punt is 24 km verderop en als ik dat bestand download staat er geen Q waarde ingevuld.
Ik had in ieder geval begrepen dat ik die waarde moest hebben.

Ik vond de waarden er ook wel aardig goed uitzien voor zover ik er verstand van heb.
Eergisteren was het redelijk bewolkt en dan zie je zelfs dat de hele bovenste rij zelfs meer opbrengt dan de onderste rij. Dat scheelde zelfs 20Wh per paneel. Onder en boven. Ze lijken dus ook goed op de tekening te zijn gezet en niet door elkaar.

Ik vind ook dat als het nu werkt dan moet je er niks aan doen. Als "Amerika" vind dat ik moet updaten dan moeten ze dat maar zelf regelen.Ik ga mij daar niet in mengen. Er is vast een reden voor dat ik nog oude firmware heb.

Bedankt.

• Copitano
In de manager heb ik nog niets kunnen vinden over de firmwareversie. Die zie je wel in de installer toolkit.
Ja je moet Q hebben. Q waarde is globale straling in Joules per vierkante centimeter. Dat reken je om naar kWh/m² door Q te delen door 360. Naar welk station kijk je?

Wellicht kan ik van Meteo iets vinden dichter in jou buurt. Is ook prima. Naast KNMI station Berkhout (5km) zet ik er ook Meteo Wieringermeer naast (40km). De meeste dagen zitten er niet heel grote verschillen tussen. En het gaat om het verhoudingsgetal. Exact is het toch niet helemaal maar je kunt er wel rare sprongen mee boven water krijgen.

• mike123
Ik zit het dichtst bij Deventer in de buurt. En daar lag Heino het dichtste bij. Maar daar stond geen Q factor in het gedownloade bestand.
Het is ook niet zo'n heel groot probleem, als het dat al is. Maar als je een Q factor hebt dan kan je dat terugrekenen ipv, ja, het was vandaag redelijk weer. Of, gisteren was het mooier dan vandaag, toch?
En dat soort vergelijkingen kan je niks mee.

Ik ga zeker nog even zoeken maar misschien dat jij iets weet.
Bedankt.

• Kapschuur
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 06-04 18:59
GM, ik ben nieuw op dit forum.

Heb 3 vragen:

mijn enphase omvormers(16) hebben een klap gekregen bij instalatie omdat de elec.(verder nooit klachten) de groep verkeerd had aangesloten (nul en fase omgedraaid) toen instalateur van de ZP de groep bijzetten lagen de panelen er nog niet op maar er kwam dus even 400v op de omvormers te staan.
6 doen het niet en worden vervangen.
1) mijn vraag is moet ik nu vrezen dat de andere verborgen schade hebben opgelopen en minder lang meegaan? volgens de instalateur niet....
2) firmware updates wil ik ook wel uitschakelen, maar geld dat dan ook voor de envoy metered unit?
en verlies je dan niet je garantie van 25 jaar?
3) ik wil ook graag zelf als instalateur in kunnen loggen, kan iemand aangeven hoe dat stap voor stap moet, want als ik het via de website doe kom ik gelijk in mijn eigen enlighten account.
wil dat mijn instalateur ook zijn toegang behoud.

heb panelen van solar fabric, maar op de doos stond Trina solar(china), dus die maken ze kennelijk voor die Duitse fabrikant...

bedankt voor jullie tijd.
mvg Bram

• mike123
Kapschuur schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:25:
GM, ik ben nieuw op dit forum.

Heb 3 vragen:

3) ik wil ook graag zelf als instalateur in kunnen loggen, kan iemand aangeven hoe dat stap voor stap moet, want als ik het via de website doe kom ik gelijk in mijn eigen enlighten account.
wil dat mijn instalateur ook zijn toegang behoud.

bedankt voor jullie tijd.
mvg Bram
Als je een officieel account aanvraagt kost dat 11 euro in de maand of 250 euro eenmalig, als ik het goed heb.
Maar als je de volgende stappen volgt zou het moeten lukken.
https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/
Maar let wel op dat je geen dingen uit gaat schakelen zoals mico-omvormers.

• Kapschuur
Hallo Mike,

dank voor je antwoord, ik ga het proberen. en was al van plan om er voorzichtig mee om te gaan.
zal eerst even wachten tot de beschadigde omvormers vervangen zijn.

heb jij ook nog een mening over die firmware updates ?

gr

bram

• mike123
Ik heb totaal geen mening over de firmware van de omvormers of van de Envoy S metered die ik in gebruik heb. Op mijn Envoy staat een oudere versie op had ik gezien en zou geupdate kunnen worden. Maar als iemand dat niet doet gaat het ook niet gebeuren. Of het moet automatisch gaan. Ik ga het zelf niet doen. Firmware op en micro-omvormers weet ik zo niet of het de laatste versie is maar daar ga ik zelf dus ook helemaal niets aan doen.
Het ging mij er vooral om dat ik op paneel nivo het verbruik kon zien.
Nou zag ik vorige week dat er 3 panelen ineens veel minder deden dan de rest En een paneel dat normaal het minst gaf over 1 dag nu niet het laagste was wat opbrengst betreft.
Ook al heb ik vrij zicht zonder bomen, de vroege ochtend zon waar ik toch wel veel opbrenst van heb krijgt het voor elkaar om schaduw op 3 panelen te krijgen door een huis wat ca 40 meter verderop staat.
Dat kon ik dus mooi terug zien.

Edit typo.

• Kapschuur
bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
Kapschuur schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:20:
Hallo Mike,

dank voor je antwoord, ik ga het proberen. en was al van plan om er voorzichtig mee om te gaan.
zal eerst even wachten tot de beschadigde omvormers vervangen zijn.

heb jij ook nog een mening over die firmware updates ?

gr

bram
De firmware updates hebben mijn systeem in oktober volledig ontregeld. Het heeft tot januari geduurd voordat Enphase daar ook van overtuigd was. Ik heb toe nieuwe micro's gekregen incl. de installatie daarvan. Keurig geregeld door Enphase. Alles werkt weer zoals voor de updates, dus ik hoef ze niet meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
mike123 schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:39:
Ik heb totaal geen mening over de firmware van de omvormers of van de Envoy S metered die ik in gebruik heb. Op mijn Envoy staat een oudere versie op had ik gezien en zou geupdate kunnen worden. Maar als iemand dat niet doet gaat het ook niet gebeuren. Of het moet automatisch gaan. Ik ga het zelf niet doen. Firmware op en micro-omvormers weet ik zo niet of het de laatste versie is maar daar ga ik zelf dus ook helemaal niets aan doen.
Het ging mij er vooral om dat ik op paneel nivo het verbruik kon zien.
Nou zag ik vorige week dat er 3 panelen ineens veel minder deden dan de rest En een paneel dat normaal het minst gaf over 1 dag nu niet het laagste was wat opbrengst betreft.
Ook al heb ik vrij zicht zonder bomen, de vroege ochtend zon waar ik toch wel veel opbrenst van heb krijgt het voor elkaar om schaduw op 3 panelen te krijgen door een huis wat ca 40 meter verderop staat.
Dat kon ik dus mooi terug zien.

Edit typo.
Vraag is of de panelen die nu terugvallen dat voor die tijd ook hadden of juist niet. Bij mij begon het daar ook mee, terwijl de opbrengst de eerste twee maanden na de installatie nagenoeg gelijk presteerde. Dat doen ze nu ook weer met de nieuw micro's. Verschillen tot ca. 5% kunnen voor komen. Als het zonder aanwijsbare oorzaak meer is moet je aan de bel trekken bij je installateur of rechtstreeks bij Enphase. Dat laatste heb ik gedaan. Laat je dan niet met een kluitje in het riet sturen. En de aanhouder wint!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mike123
Ik heb de laatste 3 dagen nog even teruggekeken en daar is in de ochtend nauwelijks verschil in opbrengst per paneel. Ik heb dus ook geen goede zon gehad dus het zonlicht wat er was dat was egaal. Vanmorgen zat er wel verschil in maar dan tussen alle panelen want overal lag niet even veel sneeuw op. :-(
Dus ik denk dat het nog wel goed zit. Eind van de dag ook allemaal een bijna gelijke opbrengst.
Nu nog maar eens wachten op een dag met goede zon om te kijken wat ik er uit kan halen.
Met die mooie koude dagen en goede zon toch nog wel regelmatig aan het aftoppen. De grafiek is niet zo mooi maar daar kan ik mee leven.

Als ik mijn opbrengst vergelijk met de buurman iets verderop, zelfde huis, zelfde orientatie, (12x300Wp en micro-omvormers) dan zit ik bij opbrengsten tot 7 kWh ongeveer 0,1 a 0,15 kWh/kWp hoger maar gaat het richting de 18 a 20 kWh dan zit ik 0,4 a 0,5 kWh/kWp hoger. Dus daar kan ik dan ook nog eens mee gaan vergelijken.

• Copitano
Deze heb je vast al gezien aan het begin van dit topic. Daar begon bij mij het gelazer mee. Draait nu weer top op nieuwe micro's d:)b
Nou ja, het had een pondje meer gemogen vandaag, maar daar kunnen de micro's niets aan doen.

1 paneel heeft last van schaduw van een kanaal. Vier liggen op een lager dak waar de zon pas echt komt na 13:00 uur ongeveer.

• martijn v o
Draait hier ook weer super. Geen storingen meer gehad van netinstabiliteit en zo.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ondertussen doet enphase het weer prima maar heeft april een storing :(

Vergeleken met vorig jaar is het echt niks :p

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• martijn v o
Vraag een update, misschien helpt het.

• mike123
Even een vraagje over de Enphase Enlighten app. Misschien dat jullie het weten.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de makers van de Enphase Enlighten app dat ik een hele andere app heb dan wat de plaatjes laten zien in de Play Store. Nou zeggen ze dat ik de oude app heb.
Is er een andere app dan?.

Maar hebben jullie wel de opmaak van de app met deze onderstaande afbeeldingen?

• Copitano
mike123 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:49:
Even een vraagje over de Enphase Enlighten app. Misschien dat jullie het weten.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de makers van de Enphase Enlighten app dat ik een hele andere app heb dan wat de plaatjes laten zien in de Play Store. Nou zeggen ze dat ik de oude app heb.
Is er een andere app dan?.

Maar hebben jullie wel de opmaak van de app met deze onderstaande afbeeldingen?

[Afbeelding]i
Is dit iPhone of een andere. Lijkt niet op wat ik heb op de iPhone. Daarbij opgemerkt dat ik de meetspoelen niet heb en mijn verbruik/direct verbruik bereken in Domoticz en doorstuur naar Grafana via Influxdb.

[Voor 8% gewijzigd door Copitano op 16-04-2021 10:43]

• mike123
Copitano schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:41:
[...]

Is dit iPhone of een andere. Lijkt niet op wat ik heb op de iPhone. Daarbij opgemerkt dat ik de meetspoelen niet heb en mijn verbruik/direct verbruik bereken in Domoticz en doorstuur naar Grafana via Influxdb.
Dit zijn plaatjes van een Android app.
Mijn huidige app is ook voor Android en die lijkt op jouw plaatjes.

Ik heb verder ook geen meetspoelen aangesloten. Maar daar is verder in de mail ook niet over gesproken.
Heb vandaag ook nog geen antwoord gehad.

• Copitano
mike123 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:24:
[...]

Dit zijn plaatjes van een Android app.
Mijn huidige app is ook voor Android en die lijkt op jouw plaatjes.

Ik heb verder ook geen meetspoelen aangesloten. Maar daar is verder in de mail ook niet over gesproken.
Heb vandaag ook nog geen antwoord gehad.
Let op hè, deze plaatjes komen niet uit de app. Die zitten bij mij via domoticz en influxdb in grafana ;)
Dit komt wel uit de app.
Wat jij hebt aangeklikt ziet er bij mij in op de iPhone zo uit:

[Voor 31% gewijzigd door Copitano op 17-04-2021 00:23]

• mike123
Zoals het er bij jou uitziet op de iPhone zo ziet het er bij mij ook uit op Android.
Ik heb daarom dus gemaild met Enphase en gevraagd waarom de plaatjes van mij er anders uitzien dan wat er word weergegeven in de Android Play Store.
En er word mij verteld dat ik gebruik maak van de oude app. Maar ik kan geen nieuwere vinden.
Dus was ik benieuwd of er hier misschien mensen waren die een app hebben met wel die opmaak.

• Copitano
..

[Voor 99% gewijzigd door Copitano op 17-04-2021 11:39. Reden: verkeerde topic]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 24-05 18:38

dit gebeurt er nu bij mij, al 3 dagen geen opbrengst. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

Ik heb IQ7 omvormers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
Nee, hier werkt het gewoon. Al geprobeerd om de envoy even uit te zetten en dan weer aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suave1234
martijn v o schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:26:
Nee, hier werkt het gewoon. Al geprobeerd om de envoy even uit te zetten en dan weer aan?
ik had dit 2 mnd geleden ook, toen zag ik dat 1 vd 2 schakelaars uitstond, die heb ik toen aangezet en toen werkte het weer. Nu kreeg ik gisteren een mail van de installateur dat ik een storing had met als verzoek evt. schakelaars niet weer aan te zetten...ze komen nu maandag langs...vreemd dit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

suave1234 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:58:
[...]

ik had dit 2 mnd geleden ook, toen zag ik dat 1 vd 2 schakelaars uitstond, die heb ik toen aangezet en toen werkte het weer. Nu kreeg ik gisteren een mail van de installateur dat ik een storing had met als verzoek evt. schakelaars niet weer aan te zetten...ze komen nu maandag langs...vreemd dit...
Nee niet raar, misschien heb je wel kortsluiting ergens en ga jij lekker aan schakelaars? Zitten.

Wat voor schakelaars heb je het trouwens over? Niet zekeringen hoop ik? Die in de meter kast zitten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
Dat zijn dan waarschijnlijk automaten, groepen. Denk ik. Maar als je die 2 maand geleden aan hebt gezet, alles werkt weer en bijna 2 maand later krijg je bericht van de installateur dat je ze niet aan moet zetten. Dat is ook vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
Misschien produceert het geheel wel gewoon en is alleen de envoy en de uitlezing even off-line.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• suave1234
waren inderdaad de automaten, 1 vd 2 stond uit. Monteur ontdekte water in de verdeeldozen op het dak. Die zijn vandaag vervangen. Hopelijk is dan de storing weer voorbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
suave1234 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:23:
waren inderdaad de automaten, 1 vd 2 stond uit. Monteur ontdekte water in de verdeeldozen op het dak. Die zijn vandaag vervangen. Hopelijk is dan de storing weer voorbij.
Oei, maar goed dat je de automaat niet weer ingeschakeld hebt. Ik had water in een werkschakelaar en zette de automaat wel weer gewoon aan. Drie hoofdzekeringen eruit :X
Dan moet je om te beginnen ff wachten tot de netbeheerder tijd heeft om die te vervangen. En daarna op de installateur om de schakelaar te vervangen. Heeft me ca. 50 kWh opbrengst gekost. Alles werkt nu weer okay.

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True