Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-06 10:33
Mijn vraag
Ik heb op mijn dak 23 zonnepanelen met Enphase IQ7+ micro-omvormers er onder. Tot en met 29 september werkte dat perfect. De panelen liggen Oost-West georiënteerd over een gebogen dak. 4 panelen liggen wat lager en krijgen pas s'middags de zon er op. Twee panelen krijgen vanaf een uur of twaalf wat schaduw van een combikanaal op het dak. Tot en met 29 september was dit ongeveer het beeld van de opbrengst per dag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwpnSDLs56524R_JXathOSghRac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pEHSJuuEUW2rEbirwoHhJ08t.jpg?f=user_largeVolgens het KNMI station hier vlak bij was de straling van de zon die dag 665 J/cm² (1,85 kWh/m²)
Na 29 september is dit ongeveer het beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_z_E55uQ4zZmld1oJ2T3Weo3hB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WFkBh7KyVP4xnby00l8i95T1.png?f=user_largeStraling op die dag 658 J/cm² (1,83 kWh/m²). Nagenoeg gelijk aan elkaar dus. Alleen opbrengst bijna 5 kWh lager. En vandaag onder ongeveer gelijke omstandigheden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNCUS6g2zQNNNL342l3v6EaqQj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XZTti6YtnlwIKuIoQIauyFHt.png?f=user_largeEind september verscheen een melding in de Enphase Enlighten manager dat er een update was/zou worden uitgevoerd. Vanaf dat moment is het een drama met de opbrengst (niet alleen dankzij het weer). Het apparatenoverzicht ziet er zo uit zodra het zonnetje even door de wolken komt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUq_yPQyXhQdRB2JxrquXrlHxDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ8duU9pGG6veoxplyj2WKVY.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb al mijn installateur ingeschakeld en die heeft weer Enphase ingeschakeld. Maar het schiet maar niet op. Dit gaat nu al bijna twee weken zo. Ik heb niet om die update gevraagd :(

Zijn er meer mede-tweakers die deze micro's gebruiken en die dit is opgevallen, of ben ik de enige ongelukkige?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik heb 40 van deze micro's op het dag liggen. De afgelopen weken was het drama, maar dat komt hier voor zover ik kan zien gewoon door het weer. Gisteren en vandaag een prima opbrengst voor oktober (36,7 en 33,5 kWh, 12kWp panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
pirke schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:04:
Ik heb 40 van deze micro's op het dag liggen. De afgelopen weken was het drama, maar dat komt hier voor zover ik kan zien gewoon door het weer. Gisteren en vandaag een prima opbrengst voor oktober (36,7 en 33,5 kWh, 12kWp panelen).
Dat is helemaal niet slecht. Inderdaad.
Op welke oriëntatie en helling liggen ze?
En welke plaats/KNMI station?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Copitano schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Dat is helemaal niet slecht. Inderdaad.
Op welke oriëntatie en helling liggen ze?
En welke plaats/KNMI station?
28x zuid-oost (102 graden) met 51 graden helling
12x zuid (192 graden) met 13 graden helling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
pirke schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:26:
[...]

28x zuid-oost (102 graden) met 51 graden helling
12x zuid (192 graden) met 13 graden helling

Weerstation Eindhoven geeft voor 10 oktober 761 J/cm² zoninstraling (2,11 kWh/m²) over de hele dag.
Weerstation Berkhout (vlakbij) voor 10 oktober 574 J/cm² zoninstraling (1,59 kWh/m²) over de hele dag
ongeveer 25% minder dus hier. Bij mij ligt 8,6 kWp. Als ik ff grof reken zou dat hier dus 75% x 8,6/12 x 36,7 = 19,7 kWh moeten zijn. Rekening houdend met helling en oriëntatie (bij mij liggen de panelen op 7 resp 20 graden Oost-West) zou ik dan komen 80/90 x 19,7 kWh = 17,5 kWh en nog een correctie voor 4 panelen die tot 13:00 in de schaduw liggen 1,5 kWh. Dan zou ik dus ca. 16 kWh op kunnen wekken met goed functionerende micro's. Dat klopt ook wel met opbrengsten van voor de update bij ongeveer gelijk aantal J/cm² zoninstraling. Ik had nog niet de helft op 10 oktober met 7,7 kWh. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Copitano nu neem je wel een hele grote aanname: dat de zoninstraling gelijk verdeeld is over de hele dag.

Op 10 oktober heb ik 's ochtends geen bewolking gehad, wat ideaal is voor de hele schuine panelen (51 graden!) op het oosten. Die hangen meer verticaal dan horizontaal. 's Ochtends komt de zon op in het oosten en staat de zon laag, en deze tijd van het jaar staat de zon sowieso al laag. Als ik panelen had gehad die bijna horizontaal lagen dan hadden die heel veel minder opgewekt.

Rond 13:00 kwam er bewolking, mijn curve ging toen bijna vlak.

De schuine panelen op het oosten hebben per paneel 33% meer opgewekt dan de horizontale panelen op het zuiden. Deze hebben tot 13:00 wel wat zon gezien, maar missen hun middag staart.

Ter vergelijking: op 7 oktober heb ik 17,1 kWh opgewekt, grofweg het dubbele van jouw opbrengst die dag, met grofweg het dubbele aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Heb je Franse micro's? (niet dat het uitmaakt)
Mij SKU is namelijk IQ7PLUS-72-2-INT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
SniperGuy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:59:
Ik heb ook deze SKU

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 12-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Bij mij zijn de laatste twee letters FR ipv INT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Hier idem en ze doen het allemaal.

Weet iemand hoe je kunt zien welke firmware versie de omvormers draaien (zonder installateurs-toegang)? Die van de Envoy kan ik wel vinden.

Anyway, heeft gewoon verbinding dus als er updates waren zullen die vast geinstalleerd zijn.

Denk dat je je installateur wat meer in de nek moet hijgen dat ze het uitzoeken en oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lichtje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 07:29
Ik had het probleem met 1 MI, maar binnen een week was hij weer ok.
Het lijkt erop dat er nog meer updates gaan komen voor de firmware waarvab 1 aan het eind van de maand.

https://community.enphase.com/s/feed/0D52G00004ZWxV8SAL

Wat de installer toegang betreft, werkte bij mij de android app van deze website.
https://thecomputerperson...nphase-installer-toolkit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Wilke schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]
Denk dat je je installateur wat meer in de nek moet hijgen dat ze het uitzoeken en oplossen.
Reken maar dat ik de installateur op zijn huid zit. Krijg net een mailtje terug dat er kennelijk 2 instellingen (profielen) mogelijk zijn. Hij heeft het profiel rond 14:00 uur vandaag gewijzigd. Mijn eerst waarneming is dat er weer iets meer relatie zit tussen de zoninstraling en de opbrengst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YptWNOpzJC4bJF4jgn6Qy41hYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVw4tW5KPiXcPLIpzMdxgQVq.jpg?f=fotoalbum_largeHelaas is de resolutie van de metingen die doorkomen van buienradar niet heel hoog en regelmatig, maar het lijkt meer aan te sluiten. Even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Het weerstation van de metingen is van KNMI Berkhout. Hemelsbreed 5 km hiervandaan. Dus heel dicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Of ze Frans zijn, geen idee. De letters FR zou daar op kunnen duiden. Dan zal INT wel internationaal betekenen ofzo. ;)
In dat geval heb ik inderdaad Franse en die leveren nu dus stroom met de Franse slag :+

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 12-10-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Ik heb overal in de web installateurs-portal gezocht naar het versienummer van de omvormers, maar ik kan die nergens vinden (wel die voor de EnvoyS) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeSCyLy1ylth5IsCDW3-OaxJ4bw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AVNtYZM8ap2WrsvHXUuUqCzf.png?f=user_large

Als je met versienummer sku bedoeld, zie screenshot. Kan zijn dat die kolom bij jou uitstaat. Die kan je aanzetten door rechtsboven de omvormers te klikken.
Op dat vergrootglaasje.

[ Voor 32% gewijzigd door martijn v o op 13-10-2020 09:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@martijn v o
Mijn installateur heeft een of ander profiel gewijzigd (had iets met Hz tolerantie ofzo te maken). Maar ik kan dus niet zelf zien wat hij precies gedaan heeft.
Het lijkt vandaag wel weer te gaan zoals het hoort:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ordf2iBTo7cDdITyRoWTQu2GlaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Stpmm0l4QVZR1d4y76sA7N38.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfZWTswUfqPWriAVno3_L-Q40HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IzPzn9u7mYCETG3EVI0WCmF.jpg?f=fotoalbum_large
Jij beschikt kennelijk wel over die (installateurs)software.
Wat ik wel gezien heb is dat je tegen betaling meer functionaliteit kan kopen. Om dat terug te verdienen moet ik 50 kWh extra per maand opwekken. Die ben ik deze maand kwijt door het gedonder met de updates van de MI's. Bespottelijk trouwens dat je daar extra voor moet betalen voor functionaliteit die je bij andere fabrikanten gratis erbij krijgt. 7(8)7 Dat gaan we dus niet doen. :N
Heb jij je panelen zelf geïnstalleerd of ben je misschien zelf installateur?
Kun je mij misschien PM even uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan zodat ik kan controleren of alles nu echt weer 100% werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lichtje
Van https://segensolar.nl/pro...-omvormer-230-en-400-vac/
IQ7-FR micro-inverters zijn standaard ingesteld op het Franse net, wat betekent dat bij installatie in Nederland ENVOY-S (ENVOY-S-EU-PACK) apparaat altijd nodig is om ze in te stellen.
Een theorie kan zijn dat ze na het updaten van de firmware weer op de Franse stand stonden en dat dat problemen gaf. Een nieuw netwerkprofiel (de Nederlandse) zou dat dan inderdaad moeten verhelpen.

Hopelijk werken ze nu gewoon weer goed :)

Die extra info van Martijn is vanuit een installateurs account. Ik vermoed dat hij ze inderdaad zelf geïnstalleerd heeft. (ik zie die info inderdaad onder mijn installateurs account iig)

Als je inlogt op je envoy bij installer login, kan je de serienummers wel zien, alsook het draaiende image.. (login=installer, password moet gegenereerd worden met die android app uit mijn eerdere reactie)
De envoy is wel mega traag (iig die van mij), dus je moet geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lichtje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:57:
Van https://segensolar.nl/pro...-omvormer-230-en-400-vac/

[...]

Een theorie kan zijn dat ze na het updaten van de firmware weer op de Franse stand stonden en dat dat problemen gaf. Een nieuw netwerkprofiel (de Nederlandse) zou dat dan inderdaad moeten verhelpen.

Hopelijk werken ze nu gewoon weer goed :)

Die extra info van Martijn is vanuit een installateurs account. Ik vermoed dat hij ze inderdaad zelf geïnstalleerd heeft. (ik zie die info inderdaad onder mijn installateurs account iig)

Als je inlogt op je envoy bij installer login, kan je de serienummers wel zien, alsook het draaiende image.. (login=installer, password moet gegenereerd worden met die android app uit mijn eerdere reactie)
De envoy is wel mega traag (iig die van mij), dus je moet geduld hebben :)
toon volledige bericht
Wachten is nu even op de KNMI daggegevens, maar het lijkt alsof het gisteren goed gegaan is. Maar dat weet ik straks pas zeker. Ik bereken per dag de verhouding tussen kWh zoninstraling en opgewekte kWh elektra. Dat lag voor de update tussen 6,5 en 8,5 maar zakte na de update naar tussen 4,5 en 5,5.
Helaas alleen iPhone's in huis :|
Maar thx anyway ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 14-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lichtje
Copitano schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Wachten is nu even op de KNMI daggegevens, maar het lijkt alsof het gisteren goed gegaan is. Maar dat weet ik straks pas zeker. Ik bereken per dag de verhouding tussen kWh zoninstraling en opgewekte kWh elektra. Dat lag voor de update tussen 6,5 en 8,5 maar zakte na de update naar tussen 4,5 en 5,5.
Helaas alleen iPhone's in huis :|
Maar thx anyway ;)
Hmm, dat is ook wel een interessante grafiek om te hebben :)
Eens kijken of ik die verhouding in grafana eruit kan krijgen.

Bluestacks op windows werkt ook prima als android emulator (zo heb ik het gedaan).
Eventueel kan ik hem ook voor je genereren, maar dat is handiger via pm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lichtje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Bluestacks op windows werkt ook prima als android emulator (zo heb ik het gedaan).
Ik doe dat soort dingen veel met dzVents scriptjes. Als je daar de gegevens van KNMI binnen kan halen is het een kwestie van juiste parameter en tijd instellen voor de berekening naar een dummy in domoticz en door naar influxdb en grafana. Het ontbreekt mij echter aan de kennis om de dagtotalen van KNMI op die manier binnen te halen. .csv lukt mij in Windows wel. Moet wel kunnen overigens, maar dit is voor mij dus adacadabra :+ .
De gegevens die ik in domoticz wel binnen kan halen zijn van Buienradar, maar te onregelmatig dus daar heb je hiervoor niet veel aan.
Als het jou wel lukt hou ik mij van harte aanbevolen. Scheelt heel veel handwerk in Excel.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 14-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lichtje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Het is gelukt om in de toolkit te komen. Moet nu alleen voorzichtig te werk gaan. Ik wil niet dat de installateur er straks niet meer in kan en de boel daarmee kan afschuiven ;)
Als ik zoek op het netwerk vindt hij de Envoy, maar krijg ik een melding 'Deze Envoy heeft één Q Relay die niet is opgenomen in de set die u probeert in te richten. Wilt u deze Q Relay uit de Envoy verwijderen?'
Ehhh, lijkt mij niet dus 'Nee Behouden'.
Vervolgens worden er gegevens geladen en krijg ik dit scherm. Daar kom ik voor nu even niet verder omdat ik dan gegevens moet gaan wijzigen. Een batterij heb ik nog niet. en voor het Q Relay durf ik even niets in te vullen. Bang dat ik iets verkloot in de huidige opzet van de installateur. Maar goed ik kan er dus in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Tis weer foute boel. Wordt er een beetje moe van }:| Na het wijzigen van het netprofiel door de installateur heb ik een dag (13 okt) weer een beetje normale opbrengst gehad. Gistermiddag rond 12:00 uur stortte de opbrengst weer in terwijl er toch echt een lekker zonnetje scheen. Ook vandaag tekent het zich al weer af. 4 van de 23 panelen lijken enigszins normaal te werken terwijl de andere panelen al weer fors achter blijven. Wanneer komt er eens een einde aan dit update drama van Enphase?
Behalve gelijksoortige berichten in het form bij Enphase nog niet echt zicht op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wil je eens vragen aan de installateur (of zelf met de toolkit) of de communicatie met de omvormers goed is?
Ik had gisteren nog een steigerende omvormer maar vandaag niet.

Mijn request for warranty is afgewezen omdat ze zelf meekijken dat het werkt (toevallig vandaag weer net als je bij de dokter bent en het dan ook toevallig net verdwenen is :-)).
Ik wil je het e-mail adres wel even doorsturen dan kun je zelf contacten dan kunnen zij misschien even kijken.

[ Voor 45% gewijzigd door martijn v o op 15-10-2020 14:23 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lichtje
Bij de envoy installer login kan je in de event log zien wat je micro's precies zeggen.
Mogelijk dat je daar meer info uit kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
martijn v o schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:19:
Wil je eens vragen aan de installateur (of zelf met de toolkit) of de communicatie met de omvormers goed is?
Ik had gisteren nog een steigerende omvormer maar vandaag niet.

Mijn request for warranty is afgewezen omdat ze zelf meekijken dat het werkt (toevallig vandaag weer net als je bij de dokter bent en het dan ook toevallig net verdwenen is :-)).
Ik wil je het e-mail adres wel even doorsturen dan kun je zelf contacten dan kunnen zij misschien even kijken.
Inmiddels heb ik ze bij Enphase zelf wakker gekregen :) Weet niet of dat dezelfde is waar jij contact mee hebt?
Ze hebben nog nooit zoiets gezien. Dat heb ik weer :X Maar goed, het krijgt nu hopelijk de aandacht die het verdient.
Voor de dokter heb ik heel veel screenshots gemaakt waar datum en tijd ook op staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Lichtje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:25:
Bij de envoy installer login kan je in de event log zien wat je micro's precies zeggen.
Mogelijk dat je daar meer info uit kan halen.
Als ik het goed begrijp wordt er nu door Enphase meegekeken/onderzocht naar wat hier allemaal gebeurt.
Nu maar duimen dat ze het vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lichtje
Ik heb relatief weinig problemen gehad, 1 MI die steeds zijn netwerkprofiel kwijt raakte en na 5 dagen was het over.
De enige ervaring is dus de reactiesnelheid/kwaliteit op hun forum en die vond ik wel goed.
Mooi dat er nu een echte engineer naar kijkt bij jou, ik ben benieuwd wat het oplevert!

edit:
oh wacht, je reageerde ook op iemand anders.
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Lichtje op 15-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Lichtje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:23:
Ik heb relatief weinig problemen gehad, 1 MI die steeds zijn netwerkprofiel kwijt raakte en na 5 dagen was het over.
De enige ervaring is dus de reactiesnelheid/kwaliteit op hun forum en die vond ik wel goed.
Mooi dat er nu een echte engineer naar kijkt bij jou, ik ben benieuwd wat het oplevert!

edit:
oh wacht, je reageerde ook op iemand anders.
8)7
Ben inmiddels door ze gebeld (Frans nummer) ze zijn er mee bezig. Moet worden opgelost met een volgende update. Wanneer die klaar is kunnen ze nog niet zeggen. Had liever gewoon mijn oorspronkelijke firmware terug gehad. Dat gaf geen enkel probleem en de opbrengst was mooi gelijkmatig over alle panelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4T-xTQhYjXWK5PiAgIr2WkEouM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ieve0wQCuM0B0o8OfdnyQgve.jpg?f=user_large
Rood <90% relatief t.o.v. het beste paneel
Oranje tussen 90 en 95%
Groen >95%

[ Voor 15% gewijzigd door Copitano op 25-10-2020 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Copitano schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 02:01:
[...]

Ben inmiddels door ze gebeld (Frans nummer) ze zijn er mee bezig. Moet worden opgelost met een volgende update. Wanneer die klaar is kunnen ze nog niet zeggen. Had liever gewoon mijn oorspronkelijke firmware terug gehad. Dat gaf geen enkel probleem en de opbrengst was mooi gelijkmatig over alle panelen.[Afbeelding]
Rood <90% relatief t.o.v. het beste paneel
Oranje tussen 90 en 95%
Groen >95%
Gelukkig is het herfst/winter dus niet zo heel erg. :) opbrengsten zijn niet top.
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn tigo optimizers, blijven mailen met screenshots en datums is het meest effectief, uiteindelijk is het wel opgelost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:17:
[...]

Gelukkig is het herfst/winter dus niet zo heel erg. :) opbrengsten zijn niet top.
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn tigo optimizers, blijven mailen met screenshots en datums is het meest effectief, uiteindelijk is het wel opgelost.
Ja gelukkig niet in mei. Over oktober tot nu toe ca. 50 kWh minder opgewekt (ongeveer 25%). Dat valt dus wel mee. Ik bereken dat op basis van het aantal J/cm2 van een KNMI weerstation bij mij vrijwel om de hoek. Voor de maanden augustus en september klopte dat feilloos. kWhe/kWhr/m2 = 7,025 gemiddeld over de maand. Zit nu op 5,2 kWhe/kWhr/m2 voor oktober. Wel jammer voor de eerste jaarstatistiek natuurlijk.
e = elektra
r = radiation
m2 = oppervlak zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Copitano schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Ja gelukkig niet in mei. Over oktober tot nu toe ca. 50 kWh minder opgewekt (ongeveer 25%). Dat valt dus wel mee. Ik bereken dat op basis van het aantal J/cm2 van een KNMI weerstation bij mij vrijwel om de hoek. Voor de maanden augustus en september klopte dat feilloos. kWhe/kWhr/m2 = 7,025 gemiddeld over de maand. Zit nu op 5,2 kWhe/kWhr/m2 voor oktober. Wel jammer voor de eerste jaarstatistiek natuurlijk.
e = elektra
r = radiation
m2 = oppervlak zonnepanelen
Oktober is tot nu toe gewoon ruk dus daar zit ook nog een groot deel in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Oktober is tot nu toe gewoon ruk dus daar zit ook nog een groot deel in.
Yep, zwaar ruk, maar daar houdt de formule al rekening mee omdat allen gerekend wordt met de Joules die wel op de panelen zijn neergedaald >:)
Als alles weer werkt zo als het hoor maar eens kijken of de formule over de andere maanden ook valide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Zoals verwacht. Dramatische productie de afgelopen oktobermaand. Niet alleen omdat oktober de slechtste maand hier is in twintig jaar (KNMI gegevens Berkhout) maar ook de micro's werken nog steeds niet goed.
26,83 kWh/kWp gehaald. Had ruim 34 moeten zijn ondanks het slechte weer :|
Een gemiddelde (over 20 jaar) oktobermaand had hier ruim 43 kWh/kWp op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRM2D4
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-07-2023
Even een kleine kick, want wat is nu de status? @Copitano

Zelf kom helaas niet in die toolkit waarschijnlijk heeft mijn installateur de gebruikersnaam gewijzigd en via ip lukt het me ook niet maar goed.

Ik heb nu zelf ook het idee dat er iets niet goed zit bij mij ondanks 2 lartijen zeggen dat er niks is vorlt het niet ok. Zeker niet als ik jullie berichten zo lees en ook lees wat er op de community gezegd wordt.

Inmiddels wel contact met de nederlandse support van enphase, maar melden dat alles ok is maar willen wel fotos zien ect dus die zijn toe gestuurd dus even wachten wat die te melden hebben.

Maar goed hoor graag van jullie of jullie probleem nu opgelost is en wat het dan was..

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Interessant topic. Ook hier heb ik het idee al langer dat de opbrengst ingekakt is :o

In september 401,7 kWh opgewekt met 17 panelen op oost/west met geregeld nog redelijke ‘uitschieters’ (voor september) naar 14 kWh. Vanaf begin oktober niet meer boven de 8 geweest :o :o

De zon wordt minder krachtig maar zo snel.. oktober leverde maar 167 kWh op.

edit: hier ook even contact opgenomen met de installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 18-11-2020 16:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Glashelder Dat is grofweg 10 kWh per paneel. Dat haalde ik ook ongeveer in oktober. Nu was oktober sowieso ruk, maar dat is zelfs rekening houdend met het mindere weer veel (>20%) te weinig. Laat je niks wijs maken door je installateur. Die weten het ook niet en willen er gewoon vanaf zijn. Die van mij reageerde niet eens meer.
Dit moet jou installateur ook kunnen zienAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RR4cgHjHJjHyRbX9M_oPV_oof4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMqVEOwvX3g8S3aq2ittTUM7.png?f=fotoalbum_largezie de pieken Dat is echt niet normaal! De productie dondert dan helemaal in elkaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Copitano op 21-11-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@PRM2D4 Zie mijn post hiervoor. Het is niet okay! Het lijkt iets verbeterd maar de productie is nog steeds niet wat het zou kunnen zijn. Ik ben er van overtuigd dat er een verband is tussen de zonnestralling (solar irradiation) die het KNMI dagelijks rapporteert en de prestaties van zonnepanelen. Bij mij is de verhouding 7,025-7,033 kWh elektriciteit voor elke kWh zonnestraling op een horizontaal vlak van 1 m². KNMI meet dat in Joules/cm². Dat deel je door 360 en je hebt het aantal kWh zonnestraling per m². Dus 360 J/cm² is 1 kWh/m². Op een mooie zomerdag eind juni met 3000 J/cm² zou ik dus zo'n 58,5 kWh op moeten kunnen wekken. Ruim 50 kWh eind juli heb ik al gezien.
Zo'n KNMI station zit hier hemelsbreed 5 km vandaan, dus behoorlijk betrouwbaar voor mijn locatie.
Dus een dag met 360 J/cm² betekent voor mijn systeem een gemiddelde opbrengst van 7,025-7,033 kWh stroom per dag. Het hangt natuurlijk af van je totale oppervlakte, oriëntatie en hellingshoek af van de zonnepanelen af hoe dat in andere situaties uitpakt. Mijn panelen liggen deels onder een hoek van ca. 7 graden en deel onder een hoek van ca. 20 graden (mijn dak is rond). Oriëntatie is Oost-West. Er liggen nog vier panelen op een lagere strook plat dak. Die krijgen pas vanaf ongeveer 13:00 à 13:30 de zon er op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti1pqHYMyNHDwWXwVbu7HLpSWkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7EBLXl6d0yWNhcPJTSW66KTN.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20nT0_lnQNt__PXoObPoVT6_3XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/193K4T43GW3DnBItDsIjPQ9k.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwtHSl8SJ0wbJY1b8vbzgD20gG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NRJQUqCVqOxXGi9yDRqaWSd.png?f=fotoalbum_largeJe kunt hier duidelijk zien dat er wel iets gedaan is, maar lang niet genoeg. De productie is dus eerst gezakt van ruim 7 in juli, augustus en september, naar 5,5 in oktober en is nu een beetje hersteld naar 6,16 kWhe/kWhr/m² in november tot nu. In de grafieken die ik nu uit de Enligten Manager kan halen zie ik nog steeds temperatuur en DC voltage pieken en gelijktijdig indonderen van de DC current zoals hierboven. Vaak, maar niet altijd valt het samen met sterke wisselingen in zonnestraling, bijvoorbeeld als de zon net achter een wolk vandaan komt. Ik kan dat mooi volgen nu ik veel thuis werk. Het hele circus vanaf installatie ziet er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2dMuEpD4bvMCbZv7C26UJ7W_wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mde1Kqjcgm6R72BVnLHuWAcl.png?f=fotoalbum_largeDe rode doorgetrokken lijn is een paneel dat s'middags wat schaduw krijgt. De gele stippellijnen is de opbrengst in kWhe/kWhr/m². Die is dus sinds een firmware update op 29 september niet meer wat die ooit geweest is. :|
Het laatste gele punt is een voorlopig punt van een Meteo weerstation veel verder weg van hier, maar een dag eerder (bijna life) met 5 minuten gegevens. Morgen nog ff checken dus met KNMI cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRM2D4
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-07-2023
Ok duidelijk en idd die pieken zijn niet ok... ondanks mijn kennis niet zover gaat als die van jou zie ik dat zelfs hahaha..

Zelf heb ik al contact gehad met enphase support nederland maar die heb ik al een week niet gehoord dus ga die weer eens bellen vandaag. En de installateur is even onhold ivm corona maar die gaat ik ook wat vaker benaderen haha want lees steeds vaker problemen met de enphase...

En verder elke dag maar fotos maken en checken.

Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
martijn v o schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:11:
[Afbeelding]

Als je met versienummer sku bedoeld, zie screenshot. Kan zijn dat die kolom bij jou uitstaat. Die kan je aanzetten door rechtsboven de omvormers te klikken.
Op dat vergrootglaasje.
SKU zou het partnummer moeten zijn, die ik wel. Ik ben benieuwd naar de firmwareversie die erin zit (ik heb overigens met een IQ7PLUS-72-2-INT nergens last van, vorige week zelfs nog een bijna perfecte parabool :) )

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vO9Q5wlVe-zwmZsTIwOGYHf-hM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2IQFiee2OIq2xkrt17Zl97v.jpg?f=fotoalbum_medium

:? Gaat wel lekker met Enphase zo..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Lekker, en ik heb net 16 panelen met die dingen besteld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Fladder80 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:04:
Lekker, en ik heb net 16 panelen met die dingen besteld :X
Zijn op zich prima. Eerste twee maanden perfect. Ze hebben het verkl**t met een firmware update in de laatste 2 à 3 dage van september. Vraag of de installateur die automatische updates uit kan schakelen.
Why fix it when it ain't broken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb zojuist toegang verkregen tot een installateursaccount. Kan je gewoon aanmaken op de Enlighten website. Daarna moet je jezelf toegang verlenen tot je eigen systeem :p

Morgen eens de data analyseren. Dat kan met een installateursaccount per microomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Copitano schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:29:
[...]

Zijn op zich prima. Eerste twee maanden perfect. Ze hebben het verkl**t met een firmware update in de laatste 2 à 3 dage van september. Vraag of de installateur die automatische updates uit kan schakelen.
Why fix it when it ain't broken?
Nou ik snap op zich wel dat ze proberen beter te maken. Maar vaak lijkt het er niet op. Zal iig kijken of dat bij mij uitgezet kan worden tegen de tijd dat ze het komen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Glashelder schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:33:
Ik heb zojuist toegang verkregen tot een installateursaccount. Kan je gewoon aanmaken op de Enlighten website. Daarna moet je jezelf toegang verlenen tot je eigen systeem :p

Morgen eens de data analyseren. Dat kan met een installateursaccount per microomvormer.
Dat is goed om te weten, ga ik denk ik zo alvast even een account aanmaken. Ben wel benieuwd welke mogelijkheden dat allemaal bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

@Fladder80 Je moet er dan wel rekening mee houden dat je installateur er niet meer bij kan. Een systeem kan maar aan een installateur gekoppeld zijn naar verluidt. Die kan dan dus niet meer meekijken. Niet dat mijn installateur daar echt heel pro-actief in is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Copitano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:50:
[...]

@Fladder80 Je moet er dan wel rekening mee houden dat je installateur er niet meer bij kan. Een systeem kan maar aan een installateur gekoppeld zijn naar verluidt. Die kan dan dus niet meer meekijken. Niet dat mijn installateur daar echt heel pro-actief in is ;)
Weet je dat heel zeker? Ik zie mijn installateur nog gewoon staan als 'installateur' in de Enlighten app :p

Heb eerder het idee dat ze je bang gemaakt hebben zodat je niet zou gaan kijken :+

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 03-12-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Glashelder schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:40:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ik zie mijn installateur nog gewoon staan als 'installateur' in de Enlighten app :p

Heb eerder het idee dat ze je bang gemaakt hebben zodat je niet zou gaan kijken :+
Nee, was een medetweaker die dat zei. Kan het zo snel ff niet terugvinden. Ik heb van Enphase als troost de uitgebreide Enlighten manager gekregen. Dat helpt al veel. Werkt ook per micro-omvormer. Je kunt er alleen niet in zien welke firmware versie op de omvormers zit. Dat schijnt met de installateursversie in de toolkit wel te kunnen. Begrijp dat jij die laatste hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Copitano schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:50:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom je die überhaupt de controle over dat systeem zou willen geven. Vind het al net zo belachelijk dat ik bepaalde essentiële instellingen van mijn warmtepomp alleen kan wijzigen als ik als servicemonteur inlog. 8)7
Maar dank voor de tip! Gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Fladder80 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:41:
[...]

Vind het al net zo belachelijk dat ik bepaalde essentiële instellingen van mijn warmtepomp alleen kan wijzigen als ik als servicemonteur inlog. 8)7
Maar dank voor de tip! Gaan het zien.
Ik heb een hybride WP daar kun je nog wel het nodige zelf instellen zonder installateurscode. Heb hem zo kunnen instellen dat in nog nauwelijks gas nodig heb voor verwarmen. Zit nu op 300m³ vanaf 1 januari. Verwacht dat daar deze maand nog zo'n 50 m³ bij zal komen voor de echt koude dagen. De rest van het verbruik is voornamelijk koken en warm water. Zou ik met de kennis van nu weer voor hybride kiezen......mmm ik denk het niet. Voor een paar duizend meer had ik gasloos kunnen zijn. Dacht destijds nog dat ik geen zonnepanelen op mijn gebogen aluminium kalzip dak zou kunnen leggen tot ik op het vanderValk systeem stuite. Ligt nu 8625 Wp op het dak :P Was nog wel een dingetje om een installateur te vinden die dat hoge dak op durfde (>12m).

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 03-12-2020 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Niet zo gek: het is 22:03 uur dan is het donker en doen die MOs niets :P _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SniperGuy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:16:
[...]

Niet zo gek: het is 22:03 uur dan is het donker en doen die MOs niets :P _O-
Dit is niet normaal gedrag hoor :p

Het zouden wel behoorlijke wappies zijn bij Enphase als ze bij iedere zonsondergang gaan schreeuwen "ERROR: Microomvormers rapporteren niet!" 8)7

Dat doen ze ook niet want ik had dit nog nooit gezien. En de dagen daarna heb ik het ook niet meer gezien. Enige wat ik wel heel opmerkelijk vind is dat deze errors niet getoond worden in de portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
'nachts (of als er te weinig opbrengst is gaan de omvormers uit: mijn Envoy S laat op dat moment dan ook duidelijk zien:
  • Geen opbrenst
  • Geen communicatie met omvormers
dus heb ik dan 2x een rode LED

Afbeeldingslocatie: https://enphase.com/sites/default/files/EnvoyS_LEDs.png

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 04-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SniperGuy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:55:
'nachts (of als er te weinig opbrengst is gaan de omvormers uit: mijn Envoy S laat op dat moment dan ook duidelijk zien:
  • Geen opbrenst
  • Geen communicatie met omvormers
dus heb ik dan 2x een rode LED

[Afbeelding]
Inderdaad :)

Als de omvormers aanblijven kost het je ongeveer 1/2 watt per omvormer... lijkt mij niet wenselijk toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heren, ik snap echt wel dat ze niet aan staan. Het geven van een foutmelding over de communicatie na zonsondergang is echter echt niet normaal. Dan is er al langer een issue geweest blijkbaar, ruim voor de zon onder ging.

Kijk, de omvormers staan hier nu ook uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COQy6EQ2PO4EyT9bce8TBPzX5BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O8rkehobGj1MdEceeBdVR6J6.jpg?f=user_large

En er is geen error te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZPR9wtSxtPYCAOF7QLMwz-vp80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2XG21snLLCcHhdZ2ShO61kX.jpg?f=user_large

Als dit normaal is dan krijgt elke enphase user elke avond errors over niet communicerende micro-omvormers. Dat zou toch nergens op slaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80

Vraagje, heb je jezelf als professioneel installateur opgegeven of aangegeven dat je het zelf installeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Professioneel installateur. Moet je wel zelf een bedrijsnaam bedenken :p Dus ik heb Glashelder Solar opgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
_O-
Thnx, ook maar eens proberen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33

Cyphax

Moderator LNX
Glashelder schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:43:
Heren, ik snap echt wel dat ze niet aan staan. Het geven van een foutmelding over de communicatie na zonsondergang is echter echt niet normaal. Dan is er al langer een issue geweest blijkbaar, ruim voor de zon onder ging.

Kijk, de omvormers staan hier nu ook uit:

[Afbeelding]

En er is geen error te zien:

[Afbeelding]

Als dit normaal is dan krijgt elke enphase user elke avond errors over niet communicerende micro-omvormers. Dat zou toch nergens op slaan ;)
Ik heb na lange tijd een nieuwe Envoy (metered, ze hadden geen andere meer *O*) gekregen omdat die van mij een error gaf. Ze moeten inderdaad wel communiceren geloof ik, ook zonder opbrengst. :)

Die tip van installateursaccount ga ik ook eens bekijken. Nadat de leverancier de Envoy heeft laten scannen heb ik niet meer 12 panelen maar 26. 8)7
Ook nog een keer achteraan. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
Als je dan ook de opbrengst van 26 panelen hebt zou ik niet klagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mag ik even inbreken op jullie interessante discussie?

Dank.

Wij staan op het punt een installatie aan te schaffen voor ca 220kWh jaarverbruik. (gezin 2 kinderen, eentje volgend jaar studeren. Ja we doen zuinig)

We overwegen een enphase installatie maar wat ik hier lees wekt geen vertrouwen.

Reden voor ons om aan enphase te denken zijn: schaalbaar en veilig.

Daarnaast zou enphase meer rendement halen uit een PV-paneel.

We krijgen nu een offerte voor dik €3100 voor 6 panelen. Dat levert 1909kWh op. Ik kijk of we er nog twee bij kunnen leggen.dan kom ik ruwweg uit op 2400kWh (als ik jullie discussies lees gruwen jullie van woorden als ruwweg en ongeveeer. Jullie schijnen het tot dik achter de komma uit te rekenen)

Wat zijn jullie overwegingen geweest om enphase te nemen en voldoet de installatie daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier Enphase genomen omdat ik last heb van schaduw van mijn schoorsteen. Die schaduw gaat vrijwel over alle panelen heen, maar nooit tegelijkertijd. Daarom wilde ik omvormers per paneel.

Ik zou nooit Enphase (uberhaupt microomvormers) aanraden als er geen schaduw is of als je een ingewikkelde constructie hebt. Dan moet je denken aan meer dan 2 dakdelen bijv. die op verschillende momenten gaan pieken.

maar volgens mij kan je hiervoor best een eigen topic openen :).

• Fladder80
VirtualGuineaPig schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:40:

Dank.

Wij staan op het punt een installatie aan te schaffen voor ca 220kWh jaarverbruik. (gezin 2 kinderen, eentje volgend jaar studeren. Ja we doen zuinig)

We overwegen een enphase installatie maar wat ik hier lees wekt geen vertrouwen.

We krijgen nu een offerte voor dik €3100 voor 6 panelen. Dat levert 1909kWh op. Ik kijk of we er nog twee bij kunnen leggen.dan kom ik ruwweg uit op 2400kWh (als ik jullie discussies lees gruwen jullie van woorden als ruwweg en ongeveeer. Jullie schijnen het tot dik achter de komma uit te rekenen)

Wat zijn jullie overwegingen geweest om enphase te nemen en voldoet de installatie daar aan?
toon volledige bericht
Nou, ik ben er iig niet 1 die het tot 10 cijfers achter de komma uitrekent, sterker nog, ik zou te lui zijn om iedere dag de opbrengst te plotten zoals @Copitano dat doet. (Waarvoor overigens wel mijn bewondering _/-\o_ )
Mijn overwegingen zijn meervoudig;
- ik heb geen gasaansluiting, maar wel een brine/water warmtepomp. Dus dit huis is groot elektriciteitverbruiker. Dus ondanks dat ik vanaf de bouw zo'n 12 zonnepaneeltjes op het zuiden heb liggen (waarvoor dik betaald) kom ik nog zo'n 4000 kWh op jaarbasis tekort en die zou ik graag weg willen poetsen.
- doordat het een geschakeld huis is heb ik alleen het dak op Oost Zuid-Oost tot mijn beschikking om zonnepanelen op te plaatsen.
-Echter doordat op een paar meter afstand nog een huis staat heb ik daar in de dagen dat de zon wat lager begint schaduw van op mijn dak. (Half november ligt er nog op de noordelijkste 2 meter van het dak schaduw om 12:00)
- een schoorsteenpijp aan de zuidkant die dus af en toe wat schaduw op het dak werpt
- paar hoge bomen op de noordkant die in de vroege ochtend hun schaduw op het dak werpen.

Dan de technische argumentatie:
- bij optimizers heb je ook een minimum hoeveelheid instraling nodig voor een string om stroom op te wekken (je hebt immers nog steeds een centrale omvormer). Komt die onder die drempel doordat er b.v. nog steeds 1 zonnepaneel in de schaduw ligt, dan brengt die string nog niks op, ondanks je (relatief dure) optimizers.
- Gezien de zomerse temperaturen, schaduwwerking, etc etc. ga ik voor de beste panelen die er momenteel te krijgen zijn om maximale opbrengst te garanderen. Je gaat in een lamborghini ook geen honda motorblokje leggen.
- Geen omvormer meer in huis, ze gaan met kabel langs de regenpijp naar beneden, via de kruipruimte naar de meterkast.
- veiligheid

Verder laat ik me niet afschrikken door de issues in dit topic omdat:
- de huidige problemen die sommige mensen ondervinden zijn software technisch van aard en dus relatief makkelijk op te lossen. (en ik ga er van uit dat de fabrikant dat ook zal doen)
-de ervaring leert dat voor iedere negatieve ervaring op internet er ergens tussen de 9 a 100 positieve ervaringen zijn.

• andriesvd
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-01 08:09
Sinds een aantal weken heb ik 15 panelen op mijn dak liggen met Enphase IQ7+ micro-omvormers (IQ7PLUS-72-2-INT). Omdat de elektromonteur moeite had met de configuratie van de Envoy-S Metered, heb ik dit zelf gedaan. Hiervoor heb ik een account in Enlighten aangemaakt en daarbij gekozen voor de optie "Ik installeer Enphase-producten zelf op mijn eigen huis of bedrijf." Voor zover ik kan nagaan, kan ik nu alles zelf configureren.

Dit topic teruglezend krijg ik de indruk dat het rendement van de IQ7+ ondermeer afhankelijk is het het rasterprofiel dat gekozen wordt. Omdat er in de Installer Toolkit meerdere profielen voor Netherlands te kiezen zijn, vraag ik me af of ik de juiste kozen heb: EN50438:2013 Netherlands (1.1.4)

Is het rendement inderdaad afhankelijk van het rasterprofiel? En welk rasterprofiel gebruiken jullie?

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

• Copitano
VirtualGuineaPig schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:40:

Dank.

toon volledige bericht
Overweging verschillende oriëntaties en ook nog een verschillende hellingshoeken en schaduw van een rookgas/ventilatie kanaal over verschillende panelen gedurende de dag. Bovendien gewoon met 2020 wisselstroom naar binnen (veiliger). Op zich presteerden ze in vergelijking met ander tweakers die maandelijks rapporteren prima, tot Enphase het kennelijk nodig vond om ongevraagd firmware updates rond te strooien die tot een productieverlies van gemiddeld 25% leidde.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 10-12-2020 20:00 ]

• Copitano
Fladder80 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:44:
[...]

Nou, ik ben er iig niet 1 die het tot 10 cijfers achter de komma uitrekent, sterker nog, ik zou te lui zijn om iedere dag de opbrengst te plotten zoals @Copitano dat doet. (Waarvoor overigens wel mijn bewondering _/-\o_ )
Ik ben dat pas gaan doen toen ik nog niet de Enlighten manager had, maar wel in eens grote verschillen zag tussen panelen die eerder vrijwel gelijk produceerde. Daardoor kwam ik er achter dat de productie overnight met gemiddeld 25% wat afgenomen (sommige dagen zelfs 30-50%). Bepaald geen 10 cijfers achter de komma ;)
- de huidige problemen die sommige mensen ondervinden zijn software technisch van aard en dus relatief makkelijk op te lossen. (en ik ga er van uit dat de fabrikant dat ook zal doen)
Nou, kennelijk is het niet zo eenvoudig. Als je op het Enphase forum kijkt krijgen ze dezelfde klachten uit alle uithoeken van de wereld al meer dan drie maanden en het is nog niet opgelost. Hoop uiteraard wel dat het gaat lukken. Verder een uitstekende oplossing voor mijn situatie met een rond dak en nog een lager gelegen rijtje op een strook west gericht platdak.

[ Voor 29% gewijzigd door Copitano op 10-12-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

andriesvd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:38:
Sinds een aantal weken heb ik 15 panelen op mijn dak liggen met Enphase IQ7+ micro-omvormers (IQ7PLUS-72-2-INT). Omdat de elektromonteur moeite had met de configuratie van de Envoy-S Metered, heb ik dit zelf gedaan. Hiervoor heb ik een account in Enlighten aangemaakt en daarbij gekozen voor de optie "Ik installeer Enphase-producten zelf op mijn eigen huis of bedrijf." Voor zover ik kan nagaan, kan ik nu alles zelf configureren.

Dit topic teruglezend krijg ik de indruk dat het rendement van de IQ7+ ondermeer afhankelijk is het het rasterprofiel dat gekozen wordt. Omdat er in de Installer Toolkit meerdere profielen voor Netherlands te kiezen zijn, vraag ik me af of ik de juiste kozen heb: EN50438:2013 Netherlands (1.1.4)

Is het rendement inderdaad afhankelijk van het rasterprofiel? En welk rasterprofiel gebruiken jullie?
Ik gebruik:
EN 50549-1:2019 RfG E02

Rendement is niet direct afhankelijk van het rasterprofiel, maar bij een verkeerd rasterprofiel schakelt de omvormer uit en dan levert niets meer en dat gaat ten koste van je rendement.
Ik had wat problemen met de frequnetie stabiliteit (50hz) waardoor er regelmatig omvormers even uitschakelden
dat is inmiddels door Enphase door een update verholpen.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-06 21:44

Hier de installatie zelf gedaan, en gekozen voor profiel: 50438 Default (1.0.4) 😄
Zie; https://cdn.webshopapp.co...dleiding-voor-enphase.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Onno_Devine op 10-12-2020 20:30 ]

• Copitano

Van mijn installatie weet ik het niet. Ik heb nog niet de installateursversie, maar de Enlighten manager. Daar kan ik twee dingen in ieder geval niet in zien:
  1. Het versienummer van de updates per omvormer
  2. Het door mijn installateur gekozen profiel.
Heel irritant, want ik moet er nu maar op vertrouwen dat de helpdesk van Enphase die blijkbaar over de hele wereld zitten doen wat ze zeggen. Ik wordt geholpen door iemand die in Australië zit maar die heeft me nu doorverwezen naar het Europese team, juist over die grid vraag, maar die reageren tot nu toe niet. Overigens heb ik eerder ook die grid schommelingen gehad (wat onzin is, want dat zou dan voor alle panelen gelden en het zijn steeds andere. Mijn installateur heeft toen het grid anders ingesteld, maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikViClDKc6Eay2fUmiTpUZrnGo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bsPVAsg1Xcv7doqxj2p4h7nb.png?f=user_large
Voor wat de inverters betreft: De verschillen tussen de panelen lijken minder te worden, maar dat was bij het grijze weer van de afgelopen week. Vandaag de zon weer ff lekker op de panelen en bingo is het weer. Veel met pieken in de DC voltage en temperatuur en gelijktijdig inklappen van de DC current. Zelfs bij mijn best presterende paneel van vandaag. (Ik heb elke dag een andere winnaar ;) )
Zie hier nu overigens al drie verschillende instellingen voorbij komen :+

EDIT: Op een of andere manier kom ik nu wel verder in de Toolkit. Bij mij is het ingesteld op EN50438:2013 Nederlands. Een versienummer kan ik nergens vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 13-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Ik zei ook "relatief makkelijk"
Ze moeten toch eerst achterhalen van af welke update het issue zich voordoet en dan de precieze oorzaak nog. Fixen, testen, releasen. Dus 3 maanden verbaasd me op zich niet. Had wel verwacht dat ze er meer bovenop zouden zitten qua klantenservice.
Het is niet echt goede reclame voor ze als ze dit niet snel fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:06:
Ze moeten toch eerst achterhalen van af welke update het issue zich voordoet en dan de precieze oorzaak nog. Fixen, testen, releasen. Dus 3 maanden verbaasd me op zich niet. Had wel verwacht dat ze er meer bovenop zouden zitten qua klantenservice.
Je zou toch zeggen dat je gewoon een rollback doet als je een update pusht die je klanten gewoon knaken kost :X

Gelukkig is het hier winter, maar in Australië zullen ze niet blij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fladder80
Neeeee, nou kom je met veel te voor de hand liggende oplossingen. Alsof je er over nagedacht hebt, zo werkt dat natuurlijk niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:09:
Neeeee, nou kom je met veel te voor de hand liggende oplossingen. Alsof je er over nagedacht hebt, zo werkt dat natuurlijk niet. :+
Dat heb ik ze dus bij herhaling voorgesteld. Diepe stilte op dit punt.........................................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Fladder80 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:06:
Gewoon de fabrieksinstelling terugzetten. Ze moeten lijkt mij toch wel in staat zijn uit te vinden welke firmware er vanaf de fabriek heeft opgestaan. Met welke update/tijdstip het fout gegaan is kan ik ze op het uur nauwkeurig aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
stand van zaken vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5DmCOAvDImCzuX9CFrGB4LljmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnHakR0q3kC3yNJgTr85MdAT.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UcASzubyhf-XpmRBYC-pB-1gN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWFZdupdABjtmhUOYGuy33T2.png?f=fotoalbum_large
De blauwe lijn in het onderste plaatje is het gemiddelde van augustus en september (t/m 28 sept). Daarna ging het mis. Kun je goed zien in het bovenste plaatje. Daar kun je ook zien dat de ratio tussen Globale (zonne)straling (Bron: KNMI) en productie vanaf half november volledig zoek raakt. Tot nu kwa opbrengst in 3 maanden dus nog geen enkele verbetering hoewel de opbrengst van naast elkaar liggende panelen wel weer wat dichter bij elkaar lijkt te komen. December is uiteraard nog alleen de eerste 10 dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 11-12-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 23:24
Op het Enphase forum lees ik dat er een nieuwe firmware is. Namelijk 4.27.04.

https://community.enphase...-been-going-on-for-months

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Remco Tr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:36:
Op het Enphase forum lees ik dat er een nieuwe firmware is. Namelijk 4.27.04.

https://community.enphase...-been-going-on-for-months
Hahaha, heb je deze ook gezien? ;)
Ik ben niet alleen gelukkig, anders zou ik denken dat het aan mij lag. Ben op dat forum al drie maanden en verschillende nieuwe versies verder, maar nog steeds geen oplossing, maar wie weet met deze nieuwe versie.............
Gister nog niet in ieder geval :N
Thx. voor de tip. Dat draadje kende ik nog niet, hoewel ik wel bekende namen voorbij zie komen daar

EDIT: Correctie. Inmiddels heb ik toegang tot de installertoolkit en kan ik per inverter zien wat er op staat. Op 8 december om 9:35 is de versie die je hier boven aangeeft op al mijn omvormers geïnstalleerd.
Resultaat: nog slechtere productie |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 11-12-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Net als "martijn v o" had ik zaterdag ook bij één omvormer een "wisselstroomfrequentie buiten bereik" foutmelding waardoor het paneel het grootste deel van de dag niet geleverd heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLBPeb24Zf6uqzBM5tbVJlJsaJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCw1wV81W8jF8mBcSDpTq3Rm.jpg?f=fotoalbum_large
Wat me opviel in de installertoolkit dat er 3 verschillende firmwareversies zijn geïnstalleerd. Mijn IQ7's hebben v04.20.03 (waaronder degene met frequentiestoring), de IQ7+ hebben v04.27.04 en de IQ7A heeft v04.18.02 (totaal 13 micro-omvormers).

Welk netwerkprofiel hebben jullie gekozen en wat is het verschil? Bij mij staan alle omvormers op EN50438:2013 Netherlands maar er zijn ook andere profielen om uit te kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9tLRE5_i3RlJrDAys74UOx6dEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ItfuJ3Gzz8TRTHLT5tDDEQMG.png?f=user_large

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Enig idee welke firmware de storende omvormer heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
Fladder80 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:42:
Enig idee welke firmware de storende omvormer heeft?
Ja, v04.20.03 en dat is een IQ7 omvormer.

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb de derde. Volgens mij zijn nummer 3 en 4 gelijk.

Ik zie in de grafiek trouwens geen niet productieve omvormer. toch wel de rode lijn is niet goed.
Ik had het vandaag trouwens ook met een omvormer. Enphase (USA) heeft deze al goedkeurd om om te wisselen maar Enphase (NL) wil daar nog niets van weten.

[ Voor 81% gewijzigd door martijn v o op 29-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olofje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 14:00
Ik ervaar na de update op 18-11 naar V0.20.03 op m’n IQ7 omvormers dagelijks problemen met storingen.
Met 18 panelen is de opbrengst van zeker 2 a 3 panelen duidelijk minder.
Bij mij staat het netwerkprofiel tevens op alle omvormers op EN50438:2013 Netherlands.

Heemskerk oost 4875Wp-west 975Wp-Totaal 5850Wp 45° Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Vraag me ineens af wat het verschil is tussen en50438:2013 en en50549:1:2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
Ik kan alleen de informatie van mijn huidige profiel zien, weet dus niet hoe dit verschilt met de andere profielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f8na6JU7wLrkd-p8i7-3SsI984=/x800/filters:strip_exif()/f/image/za0tBkPST0Ht4LEhg7WBf8Nm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Heb dit kunnen vinden met betrekking tot de nen:2013
Voor installaties kleiner dan 3 x 16 A, wordt de ‘NEN EN 50438:2013’ aangehouden: hierin ligt de bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A wordt de Netcode Elektriciteit aangehouden.
Ik vermoed dat de 2019 voor de grotere installaties is vanaf 3x25A

[ Voor 10% gewijzigd door Fladder80 op 30-12-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
Kan wel het EN50549-1:2019 van België bekijken, de spanningen en frequenties zijn daar iets ruimer maar de timings korter. Dit waren de verschillen die ik kon vinden.

................................................... EN50438:2013 Netherlands......... EN50549-1:2019 Belgium
Afsluitspanning snel: ................ 2000 ms / 253 V ..............................100 ms / 264,5 V
Onderspanning limiet: .............. 2000 ms / 184 V ..............................100 ms / 184 V
Afsluitfrequentie over: .............. 2000 ms / 51 Hz ............................. 100 ms / 51,5 Hz
Afsluitfrequentie onder: ............ 2000 ms / 48 Hz ............................. 100 ms / 47,5 Hz
Opnieuw verbind freq. Hoog .... 50,05 Hz ......................................... 50,1 Hz
Opnieuw verbind freq. Laag ..... 48 Hz .............................................. 49,9 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olofje
Maak zelf gebruik van 3 x 25A, hierop zit een installatie van 18 panelen a 325 WP met 3 fase kabel aangesloten en afgezekerd op 3 x 16A C karakteristiek.
Voor de update geen problemen ervaren en een opbrengst per paneel nagenoeg gelijk aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
Omdat ik de laatste 7 dagen op inmiddels 2 omvormers 34 frequentiestoringen heb gehad heb ik EN50549-1:2019 netwerkprofiel ingesteld, zal ik even een weekje aanzien of de halve Hz extra plus of min verbetering geeft.

Kan nu ook de waarden van het profiel zien (de onderspanningslimiet is bij het EN50549-1:2019 profiel verdeeld tussen snel en langzaam):

..................................................... EN50438:2013 Netherlands .... EN50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Overspanningslimiet: .................. 2000 ms / 253 V ....................... 2000 ms / 253 V
Onderspanningslimiet: ................ 2000 ms / 184 V ...............................................
Onderspanninglimiet snel: .............................................................. 200 ms / 161 V
Onderspanninglimiet langzaam: .................................................... 2000 ms / 184 V
Opnieuw verbind voltage Hoog: . 253 V ......................................... 253 V
Opnieuw verbind voltage Laag: . 195,5 V ...................................... 207 V
Afsluitfrequentie over: ................. 2000 ms / 51 Hz ....................... 2000 ms / 51,5 Hz
Afsluitfrequentie onder: .............. 2000 ms / 48 Hz ....................... 2000 ms / 47,5 Hz
Opnieuw verbind freq. Hoog ...... 50,05 Hz .................................... 50,15 Hz
Opnieuw verbind freq. Laag ....... 48 Hz ......................................... 49,85 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
Denk dat ik ook wellicht het zelfde probleem heb als Copitano. Heb de opbrengst gegevens even naar Excel geëxporteerd en in een grafiekje gezet. Op 28-09 zie je een duidelijk knik in de lijn en laat dat nu net de dag zijn dat firmware 04.20.03 op de micro-omvormers is gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoZUZK4GCBMNf1eme0icKt10s30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFlJEQ3pllm9jXZZTLrvmLGh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-1981 op 02-01-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
-

[ Voor 98% gewijzigd door Jan-1981 op 02-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Copitano
Bij mij is firmware versie 4.27.04 op 8 december naar binnen geduwd. Dat heeft er in geresulteerd dat de panelen nu wel weer grofweg gelijk produceren (maar nog lang niet zo mooi gelijk als net na installatie). Ik heb het een kans willen geven, maar nu bijna een maand verder en een aantal dagen met redelijk wat zon afgewisseld met een wolkje hier en daar heb ik toch nog steeds die rare dips in de productie bij een (flink) aantal panelen en en dik 10% lagere opbrengst.

Gelukkig worden bij mij alle 23 micro's binnenkort vervangen op kosten van Enphase.

@Jan-1981 Pak eens het dichtstbijzijnde Weerstation van KNMI en pak dan eens de Q (Globale straling in J/cm²) per dag en deel dat door 360. Dan heb je in kWh per dag wat per vierkante meter (horizontaal) aan zonne energie op je panelen valt. Ik deel dan mijn totale dagopbrengst door het aantal kWh zonne energie/m². Daar rolt dan een ratio uit per dag. Als je daarvan de gemiddeldes per maand berekend van de periode voor en na de update van 28 september (kennelijk was dat 04.20.03, maar dat kan ik niet meer zien) zul je zien dat daar een constante (ratio) uit komt die elke maand ongeveer gelijk is en na 28-09 plotseling in elkaar duvelt.

Bij mij was die constante over juli, augustus en september tot de 29ste rond 7,025 met marginale afwijkingen van + of - 0,007. Op maandbasis wel te verstaan. Op dagbasis kunnen de verschillen wat groter zijn ten opzichte van het gemiddelde. Het gemiddelde reken ik uit door Q van alle dagen van de maand op te tellen, dat te delen weer door 360 en dan de totale maandopbrengst te delen door kWh zonne energie per m² per maand. Na de update was dat van de ene dag op de andere nog maar 5,4 over oktober en 6,2 in de maanden daarna. Ik heb hier inmiddels de vierde update sinds september geloof ik.

Al je het vergelijkbaar zou willen maken met anderen zou je het ook per m² paneel kunnen uitrekenen. Ik zou dan op 0,168 kWhe/kWhr/m² uitkomen voor juli, augustus en september en in oktober plotseling nog maar 0,131 kWhe/kWhr/m². Dat is gewoon dik 20% minder. Als je nog een stap verder wilt zou je het zelfs nog per paneel ook kunnen berekenen als er panelen zijn die naar de winter toe wat meer schaduw krijgen van obstakels (is bij mij het geval met een kanaal op het dak die in de loop van de dag 4 à 5 panelen aan doet).

Ik kan maar een advies geven aan wie met dit probleem geconfronteerd is: onderbouw je verhaal en houd je poot stijf bij Enphase. Ze kwamen bij mij ook eerst met allerlei kort door de bocht verklaringen voor de mindere opbrengst. Nou, dat panelen in de winter minder opbrengen dan in de zomer hoefde zij mij echt niet uit te leggen.

Mooie van mijn benadering is dat het zomer/winter effect daar uit gehaald is omdat de globale straling gegeven wordt op een horizontaal vlak. Ik reken zo dus slechts reken met de daadwerkelijk per dag/maand aangeboden globale straling. Het is daarom ook logisch dat die voor een specifiek systeem over het jaar een constante geeft zeker bij een zuivere oost-west oriëntatie van de panelen zoals bij mij met relatief weinig ingewikkelde verrekening van schaduw die er in de zomer niet en in de winter wel is op de panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 03-01-2021 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Heel erg benieuwd of dat het probleem gaat verhelpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Dan moet er echt iets stuk gegaan zijn in de micros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olofje
@Copitano vraagje, heb jij een 1 of 3 fase systeem. Ikzelf heb een 3 fase systeem en dacht eerst dat het steeds op dezelfde fase storing had maar bij verder analyseren merk ik toch dat het op alle fases voorkomt.
Installateur gaf aan dat er soms wat ruis op de fase kan voorkomen en daardoor de micro’s geen connectie met de envoy hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
@Copitano Heb gekeken naar diverse KNMI weerstation's in de buurt maar allen hebben geen Q-waarde voor het afgelopen jaar. De dichtstbijzijnde waar die wel is ingevuld in zo'n 40 km weg, dan heeft vergelijken denk ik ook geen zin meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-1981 op 03-01-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
olofje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:15:
@Copitano vraagje, heb jij een 1 of 3 fase systeem. Ikzelf heb een 3 fase systeem en dacht eerst dat het steeds op dezelfde fase storing had maar bij verder analyseren merk ik toch dat het op alle fases voorkomt.
Installateur gaf aan dat er soms wat ruis op de fase kan voorkomen en daardoor de micro’s geen connectie met de envoy hebben.
Ik heb een driefase systeem. Zowel de huisinstallatie als de zonnepanelen. Het heeft inderdaad niets te maken met de verdeling over de fasen. Ze zijn echt aan het knoeien geweest met updates van de micro's. Dat begon bij mij op 28 september. Voor die tijd had ik vanaf de installatie op 24 juli prima productie. Dat stortte vanaf 28 september plotseling in. Op mijn vraag waarom de firmware update nodig was en waarom niet gewoon teruggerold kon worden naar de situatie voor 29 september heb ik nooit een antwoord gekregen van Enphase.
Het verhaal van je installateur is een beetje onzin. Daar zouden alle panelen dan last van hebben. Ik meet naast met de Envoy mijn productie ook nog eens met een Finder geijkte tussenmeter. Ook daarmee meet ik daadwerkelijk vergelijkbaar productieverlies sinds 28 september.

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 05-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
@Jan-1981
Klopt 40 km is voor het mooie net wat ver weg. Bij mij zit een KNMI station op 5 km hemelsbreed. Ook gebruik ik wel data van Meteo via deze website. Dat is bijna live. Zit vaak maar 15 à 30 min vertraging in. KNMI publiceert pas de volgende dag. Met Meteo kun je via een export via een .csv bestandje naar Excel live mee kijken. Moet je natuurlijk wel lol in hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvRQuvWITgySKHdEqQmI0TCKnC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ICK65sHZAxaWolrX4PW6sD3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Copitano op 05-01-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Remco Tr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:00:
Dan moet er echt iets stuk gegaan zijn in de micros.
Of er iets stuk is kan ik niet beoordelen. Ik heb 5 van de 23 omvormers die geen productieverlies hebben sinds eind september. Panelen die daarnaast liggen in het zelfde vlak/oriëntatie/helling hebben dat wel. Wie het weet mag het zeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
Copitano schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Of er iets stuk is kan ik niet beoordelen. Ik heb 5 van de 23 omvormers die geen productieverlies hebben sinds eind september. Panelen die daarnaast liggen in het zelfde vlak/oriëntatie/helling hebben dat wel. Wie het weet mag het zeggen :?
Er vanuit gaande dat die 5 dezelfde firmware als de andere hebben, is het niet zo ver gezocht te concluderen dat ze stuk zijn. Of op z'n minst hardware issues hebben die Enphase niet heeft voorzien middels die firmware update. Mag hopen dat ze dat gaan onderzoeken als ze de boel terug hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Fladder80 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Er vanuit gaande dat die 5 dezelfde firmware als de andere hebben, is het niet zo ver gezocht te concluderen dat ze stuk zijn. Of op z'n minst hardware issues hebben die Enphase niet heeft voorzien middels die firmware update. Mag hopen dat ze dat gaan onderzoeken als ze de boel terug hebben.
Dat zullen ze ongetwijfeld. Ben niet de enige met dit probleem.
Hoop niet dat ze weer gaan updaten zodra de nieuwe micro's onder de panelen zitten. Ze zijn nogal lastig te bereiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVLv7_cyvrMii3OzOFYL_ambi_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovywW8vEeTbcup9JjJUJT8Tk.jpg?f=fotoalbum_largeAlles moet er dus weer af. Toch wel een dagje werk voor de installateur schat ik zo.

Pagina: 1 2 3 Laatste