Mijn vraag
Ik heb op mijn dak 23 zonnepanelen met Enphase IQ7+ micro-omvormers er onder. Tot en met 29 september werkte dat perfect. De panelen liggen Oost-West georiënteerd over een gebogen dak. 4 panelen liggen wat lager en krijgen pas s'middags de zon er op. Twee panelen krijgen vanaf een uur of twaalf wat schaduw van een combikanaal op het dak. Tot en met 29 september was dit ongeveer het beeld van de opbrengst per dag:
Volgens het KNMI station hier vlak bij was de straling van de zon die dag 665 J/cm² (1,85 kWh/m²)
Na 29 september is dit ongeveer het beeld:
Straling op die dag 658 J/cm² (1,83 kWh/m²). Nagenoeg gelijk aan elkaar dus. Alleen opbrengst bijna 5 kWh lager. En vandaag onder ongeveer gelijke omstandigheden:
Eind september verscheen een melding in de Enphase Enlighten manager dat er een update was/zou worden uitgevoerd. Vanaf dat moment is het een drama met de opbrengst (niet alleen dankzij het weer). Het apparatenoverzicht ziet er zo uit zodra het zonnetje even door de wolken komt:
Ik heb al mijn installateur ingeschakeld en die heeft weer Enphase ingeschakeld. Maar het schiet maar niet op. Dit gaat nu al bijna twee weken zo. Ik heb niet om die update gevraagd
Zijn er meer mede-tweakers die deze micro's gebruiken en die dit is opgevallen, of ben ik de enige ongelukkige?
Ik heb op mijn dak 23 zonnepanelen met Enphase IQ7+ micro-omvormers er onder. Tot en met 29 september werkte dat perfect. De panelen liggen Oost-West georiënteerd over een gebogen dak. 4 panelen liggen wat lager en krijgen pas s'middags de zon er op. Twee panelen krijgen vanaf een uur of twaalf wat schaduw van een combikanaal op het dak. Tot en met 29 september was dit ongeveer het beeld van de opbrengst per dag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pEHSJuuEUW2rEbirwoHhJ08t.jpg?f=user_large)
Na 29 september is dit ongeveer het beeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WFkBh7KyVP4xnby00l8i95T1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XZTti6YtnlwIKuIoQIauyFHt.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fZ8duU9pGG6veoxplyj2WKVY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al mijn installateur ingeschakeld en die heeft weer Enphase ingeschakeld. Maar het schiet maar niet op. Dit gaat nu al bijna twee weken zo. Ik heb niet om die update gevraagd
Zijn er meer mede-tweakers die deze micro's gebruiken en die dit is opgevallen, of ben ik de enige ongelukkige?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp