Zonnepanelen plat dak, airco en wellicht L/W Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Topicstarter
Na lang lurken, hier en daar reageren en vragen stellen, ben ik eindelijk zover om mijn situatie voor te leggen en advies te vragen. Aangezien het best een lap tekst is geworden (text wall crits for 10k :X) heb ik geprobeerd het op te delen in de relevante delen per vraag.

Om te beginnen is dit de situatie en onze doelstelling:
Een 2-persoonshuishouden in een nieuwbouwhuis van begin dit jaar, gasloos met stadsverwarming, en een geschat jaarverbruik van 2500-3000 kWh (nu met thuiswerken is het uiteraard aan de hoge kant daarvan). In de toekomst verwachten we hoger gebruik door kinderen, elektrische auto en de genoemde airco en/of L/W warmtepomp.

Ons doel is om zoveel mogelijk Wp/euro (qua legplan, qua omvormer heb ik wel een voorkeur) neer te leggen met het oog op zelfgebruik in de toekomst door het afbouwen van salderen. Zodra het terugverdiend is en ons verbruik niet meer past kunnen we altijd nog upgraden. Belangrijk is echter dat we iets van een koeloplossing willen voor hittegolven en dan denken we aan een airco voor de 1e verdieping en/of zolder en de buitenunit van die airco zal waarschijnlijk idealiter op het dak staan. Ik heb me wel al georiënteerd op split unit airco's maar het is me niet duidelijk of op het dak plaatsen een werkbare optie is. Maar zo ja, dan moet dat uiteraard wel compatibel zijn met de zonnepanelen. De vraag is ook of binnenunits op de 1e/2e verdieping nog effect zal hebben op de begane grond, hoewel het daar minder belangrijk is dan bv een slaapkamer.

Vraag 1, 2 en 3:
- Is dit het optimale legplan voor maximale opbrengst met zelfgebruik en tvt in gedachten (of zelfs überhaupt maximale opbrengst)?
- Klopt mijn aanname dat shadefix van een string omvormer en half-cell panelen goed genoeg is om om te gaan met de verwachte schaduw?
- Is de huidige draad van dak naar meterkast voldoende voor het vermogen van de nieuwe set?

Het huis kwam met 3 excuuspanelen van 300 Wp (DMEGC) en 2 APS YC600-EU microomvormers (laat gekocht, konden we niks meer aan veranderen). Voor deze panelen is al een dakdoorvoer gemaakt (het kleine pijpje aan de noordkant op onderstaande foto). Ik weet niet wat voor draden er nu precies gebruikt worden, maar is het aannemelijk dat het voldoet voor een nieuwe set met 4x het vermogen?

Op deze foto is de schaduw te zien die geworpen wordt door de pijpen op 21 september om 9:39. De pijpen van de buren staan er gespiegeld rechts naast, dus de grens zit precies in het midden. Overigens, zover ik begreep kan een MV prima lager zijn dan de huidige pijp dus het is ook een mogelijkheid om die pijp te vervangen met een lage afvoer die minder schaduw zal werpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwPUNtlDt97MP5ig4lqXloOgGeU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCcAMwYKiYaNqdZ4sRxian6b.jpg?f=fotoalbum_medium

Hieronder een screenshot uit Sketchup met dezelfde datum en tijd als op de foto en de schaduw klopt, dus dit is verder te gebruiken voor het beoordelen van schaduw over het jaar. Ingetekend een oost/west legplan van 12 panelen van 1755x1038 mm. Ik kom er net achter dat ik helaas 1776x1038 gebruikt heb (ik vond eerst een maat van 1776 mm, geen idee waarom) maar ik denk dat die 63 mm minder lengte in de N-Z as niet echt relevant is. Ik ben niet handig genoeg met Sketchup om dit snel te veranderen dus tenzij er goede redenen zijn dit aan te passen laat ik het zo. De afmetingen van het dakoppervlak staan ook in het screenshot (6050x5300 mm NZxOW).
Ik ben hier uitgegaan van een stellage die zo'n 10 cm hoog zal zijn (dat geldt nu voor m'n huidige panelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teoYbAd9rcauEQPWy-_40cAFhQA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/v1hjudKDBA8PjrAUSHDqUo0C.png?f=fotoalbum_medium
De .skp staat hier op m'n Google Drive:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het huidige plan is 12x 370 Wp (4440 Wp totaal) Longi Solar half-cell panelen met SMA SB3.6-1AV-41 omvormer op een Solar Stell (of vergelijkbaar) Oost/West montagesysteem op 13 graden. Volgens Sunnydesign werkt dit prima en verlies ik significant aan opbrengst (zo'n 10%) bij een kleinere omvormer van 3 kW zoals de SB3.0 en heb ik praktisch geen winst bij 4.0 of hoger. Ik kies voor SMA omdat het een kwalitatief goede omvormer is met shadefix, weinig issues en makkelijke uitlezing zonder afhankelijkheid van externe servers.

Na veel gelezen te hebben en voorbeelden zoals het topic van @ALRD, heb ik bedacht dat ik dit zelf wil plaatsen ipv uit te besteden aangezien dat vrij veel geld zal schelen voor een relatief makkelijke situatie. Er is al een dakdoorvoer en het is een goed bereikbaar plat dak met genoeg ruimte om alles heen. Het enige probleem dat ik zie is de huidige situatie met de bedrading op zolder, want de doorvoer leidt tot de volgende situatie:
Members only:

Met de huidige panelen kan ik denk ik 3 dingen doen:
- Verkopen aan mensen van hetzelfde blok die dezelfde panelen ook al hebben, zoals de directe buren.
- Verkopen op marktplaats oid.
- Op het platte dak van de 1e verdieping neerleggen en een nieuwe kabel trekken naar de meterkast. Dat dak ziet er zo uit (ligt dus op zuid) en is ongeveer 3 m diep. De huidige panelen zijn op hun stellage 1,25 m diep:
Members only:

Nadeel van optie 3 is dat ik dat vrijwel zeker niet zelf kan doen, dus verkopen aan de buren is mogelijk wel de aantrekkelijkste optie.

Vraag 4 en 5:
- Wat is een goede plek voor de buitenunit van een airco op het dak? Kan dat door 1 van de bestaande doorvoeren of moet er dan een nieuwe gemaakt worden?
- Is het een redelijke optie om een L/W warmtepomp op zolder te plaatsen en warm water van daar naar alle punten te krijgen, gezien dat nu allemaal vanuit de meterkast komt?

Een L/W warmtepomp zou handig zijn om zowel koeling te verzorgen in de zomer als goedkoper te verwarmen etc, maar ik denk dat dat een stuk lastiger zal zijn aangezien we nu stadsverwarming hebben en de verdeling van warm water dus in de meterkast zit, waar zeker geen ruimte is voor een warmtepomp. Een L/W warmtepomp zouden we idealiter aansluiten op de afvoer van de MV en dus op zolder, maar dat is dus ver weg van het huidige verdeelpunt en er is niet veel ruimte op zolder met de plannen die we nu hebben voor extra kamers (de zolder is op het moment nog exact zo als opgeleverd). Verwarmen zou natuurlijk ook kunnen met de airco, maar dat werkt niet voor SWW en dan zitten we ook nog steeds met vastrecht van de stadsverwarming.

Alvast bedankt voor alle hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door Termy op 03-10-2020 16:42 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Je hebt dezelfde situatie als mij. ivm de schadum en pijpjes heb ik de panelen \/\/\/ geplaats ipv /\/\/\. zie foto. Geen last van schaduw van pijpjes. zie foto. bij mij kwam 1 pijpje (riool ontluchting) onder een paneel en die heb ik ingekort door de kap eraf te halen. paneel zit er boven dus regent niet in.

Ik ga ook een airco unit laten plaatsen en dat komt goed uit door deze opstelling. de unit moet wel van de panelen af blazen maar kan met de rug naar de panelen. Zelfde als tegen een muur.

oude panelen gewoon op marktplaats zetten. of je buren. ligt eraan wie het hoogste biedt. Die ben je zo kwijt.

ik heb ook stadsverwarming en zou even wachten wat die nieuwe warmte wet gaat doen. ik heb ook eraan gedacht met airco te verwarmen maar daar wacht ik nog even mee.

ik heb trouwens enphase micro omvormers. ben in 2017 begonnen met 12 panelen. en van de zomer er 2x4 bijgelegd. op de schuur en de uitbouw op de 2e. zou ik een string omvormer hebben dan zou ik deze moeten vervangen. Nu heb ik 2e hands wat enphae micro's gekocht en ze werden zo herkend door de Enphase envoy. Straks kan ik eenvoudig een opslag toevoegen en de envoy regelt het laden ook meteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB3KKDtDWt0xv6ortpBADRUqIfg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B20RHjO5L6LP7Ekk0h8esXsM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIi1t4HrNTp-FwsAKcLEK7dNwGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBevo8OGiN8bqqcFbfEpaW8w.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1t6yq-0f8uG20IuqdfBs7D1bSg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKBuI8lQgZtkDpBM0PtWNGId.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V51v4Kzx9Z4GTo6Nj75COmpiGHI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxPLupOrdCnt6KcNnNCedQXf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iQIlcV5yYH-prwD7TXDj_nDU24=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2p6jfQBVQsoZciNyHRzwsr0.jpg?f=fotoalbum_medium
ls
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKR1YrbnKyMtsqXBMj6lfHAODHc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/aBJflBYRuGQSkD94D80zQiPB.png?f=fotoalbum_medium

even je vragen:
1. ja is optimaal maar ik zou ze plaatsen zoals ik heb voorgesteld. dit is max wat erop je dak past
2. zie 1 mbt plaatsing. dan is schaduw minimaal. enhase is trouwens schaduw koning.
3. als het een 3x2,5mm is op een 16A groep dan is het genoeg. 4400w haal je nooit met een oost-west set. 3,5kW string is zat. of 12x een IQ7+
4. kan achter je panelen mits je ze plaats zoals mij. zal er iets boven uit komen en geringe schaduw veroorzaken. met enphase geen probleem
5. l/w warmtepomp op zolder met stadsverwarming beneden in de meterkast voor verwarming en warm water gaat aardig in de duiten zitten om je al leidingwerk om te zetten. wordt er niet mooier op in huis. ik heb daar ook naar gekeken. zelfs het plaatsen van een boiler is lastig. je huis is ingedeeld met stadsverwarming in gedachten. gaat je ruimte en geld kosten.

Stadsver(w)arming is een lastige. Het idee is prima afhankelijk van de opwekkingsbron. helaas worden we uitgemolken door de energiebedrijven. de overheid moet de wet wel aanpakken want anders komen er geen nieuwe projecten meer van de grond. en een warmtenet is een prima bijdrag aa nde verduurzaming van nederland.

[ Voor 48% gewijzigd door Zuluman op 28-09-2020 23:23 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
1,2: prima maar met het legplan van @Zuluman
bepaal je als het ware ook alvast het legplan voor de buren mochten die ook PV willen.
Jouw eigen legplan vind ik wat socialer wat dat betreft.
Strikt genomen moet PV een halve meter van de erfgrens om vergunningsvrij te zijn, maar ik ken geen geval waar dit echt is afgedwongen.

3: als het goed is zijn de APS nu aangesloten op een 3x2.5 mm2 kabel ja. En een 16A groep ligt het meest voor de hand. Daar kan maximaal een omvormer op van 3680 W.
Volgens mij is 1.5 mm2 niet volgens de norm in dit geval maar dat weet ik niet zeker.
Als je de werkschakelaar even open schroeft en een stukje 1.5 mm2 en 2.5 mm2 kabel hebt om te vergelijken zie je het snel genoeg.

3x25A aansluiting is veel meer voor de hand liggend dan 3x40A (600 euro duurder vastrecht). Staat er niet gewoon C25 op de drie onderste groepen in de meterkast?

Kun je de 3 panelen niet zelf verplaatsen omdat je een kabel moet trekken? Wat is precies de moeilijkheid?
Misschien kun je een PV verdeler toepassen op de wasmachine of buiten groep.

4: kan ook aan de muur, mis nog wat foto's om daar een beeld bij te hebben.

5: kun je een warm water leiding van de plek voor een boiler naar de meterkast trekken? Via de kruipruimte en/of bestaandde leidingkoof? Nadeel is dat het langer duurt voor het douchewater warm is.

Edit:
Ik mis voldoende situatie foto's om een alternatieve locatie voor de airco buitenunit te bedenken.
Uiteraard koelt 1 airco beter dan 0. Maar op de bovenste etage koelt het niet veel door een airco op de middelste etage.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 28-09-2020 03:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 20:52
Leuk om te zien dat je je eigen plan aan het trekken bent. Sluit me helemaal aan bij hetgeen hierboven ook al is geschreven. De microomvormers op je dak zijn waarschijnlijk aangesloten met 3x2,5mm2 VD draad. 1,5mm2 mag alleen gebruikt worden voor schakeldraad. Als je de omvormer op zolder wilt hangen, zul je vanaf de dakdoorvoer solarkabels naar zolder moeten trekken. Ik begrijp dat je daar het meest tegenop ziet.

Ik zou het als volgt doen:
Achter de schakelaar zul je een inbouwdoos vinden. Het meest waarschijnlijk is dat daarachter 16mm buis zit. De buitendiameter van 6mm solarkabel is 6,2 mm. Twee kabels vanaf de pijp naarboven zou dan dus net moeten passen. Het is maar een klein eindje van de zolder naar het dak en een beetje siliconenspray helpt een hoop.

Voor die inbouwdoos zul je afhankelijk van het type een knappe deksel moeten vinden die de inbouwdoos omvormt tot een opbouwdoos . Vanaf daar sluit je de omvormer aan en ga je met VD draad verder richting de meterkast. Zo iets? https://www.allekabels.nl...YPFd80hU-ixYaAh_vEALw_wcB

Succes in ieder geval. Dit waren mijn 2 cents. Ik heb nu net één volle dag productie en tot vorige week had ik nog nooit een zonnepaneel gezien. Er zijn vast anderen op het forum met meer ervaring. Of het via de normen mag weet ik niet, dus dat zul je zelf even uit moeten zoeken.

edit: bedenk me dat je volgens de regels ook het montagemateriaal moet vereffenen. Misschien past er 3x4mm2 solar kabel door een 16mm buis?

[ Voor 20% gewijzigd door ALRD op 28-09-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@ALRD
Er zijn 2 strings, je gaat dus 4 DC kabels plus aarde van het dak naar de zolder trekken als je de omvormer binnen wilt. (in theorie kan oost en west op het dak parallel aan elkaar gemaakt worden en aangesloten op slechts 2 DC kabels maar dat stelt weer speciale eisen aan de omvormer, ik zou niet weten welke omvormer voldoende stroom aan kan voor dat idee)

Ik weet niet of het mag maar ik had die denk ik door de ventilatiebuis gewurmd. Wel in flex buizen. 1 flex met 2x plus, 1 flex met 2x min+aarde.
4 mm2 solar kabel kan ook prima, wel met 6 mm2 aarde.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
@Zuluman Dat ziet er inderdaad vrijwel hetzelfde uit. Is zo'n \/\/ legplan niet problematisch met wind of heb je er extra ballast op gelegd? Ik zie ook geen windplaat of zo..? Ik denk wel dat ik het met @busscherski eens ben dat het wel de meer sociale optie is om het /\/\ neer te leggen. Ik speelde adhv jouw situatie wel even met de gedachte er misschien wel een extra rij te kunnen plaatsen als ik de doorvoeren laag genoeg kan krijgen (dus /\/\/) maar dat is wel erg krap allemaal. Met het huidige legplan zijn de panelen trouwens meer dan 50 cm van de grens af. Hilarisch genoeg is dat met de huidige panelen niet zo want die liggen tot bijna op de grens (die van de buren ook).

De buren hebben overigens geen plannen voor uitbreiding van de panelen dus er valt niet echt iets samen te doen. Ze zijn misschien wel te porren voor onze huidige panelen aangezien dat weinig moeite (en kosten) zal zijn.

Ik heb de meterkast nog eens gecheckt en er staat daar onderaan idd 3xC25. Elke groep heeft een automaat van 16A.

De moeilijkheid zit hem inderdaad in de draad trekken (waarheen? nieuwe doorvoer nodig?) en de beoogde plek is eigenlijk bedoeld om een balkonnetje te worden zodra we kamers maken van de zolder. Ik had even het idee dat het wel lekker zou zijn om 900 Wp op zuid erbij te hebben maar het zou sowieso maar tijdelijk zijn.

Een omvormer van maximaal 3.68 kW komt prima uit want dat is ook de huidige beoogde keuze, dus dat lijkt wel makkelijk. Ik had er echter niet bij stil gestaan dat de O/W opstelling 4 kabels nodig heeft en dat die niet allemaal door de huidige doorvoer mogen. Wat bedoel je precies met door de ventilatie heen wurmen, busscherski? Door de pijp en dan een gat maken om de leiding uit de pijp te krijgen richting omvormer, of bedoel je de doorvoer die gebruikt wordt voor de huidige PV? Zo te horen kan ik er iig wel vanuit gaan dat de huidige draden geschikt zijn voor 1 van de strings.

Technisch gezien kan ik door de bestaande koof van zolder naar de kruipruimte en naar de meterkast maar dan is er dus zo'n 20 m leiding voor warm water bij de douche aankomt. Klinkt niet ideaal. De ruimte die we over houden zodra we kamers maken van de zolder zal ook iets van 1,5x2,5 zijn op z'n best, met wasmachine/droger en verdeler van de vloerverwarming op 1e en 2e verdieping. Zoals Zuluman al zei is het huis op stadsverwarming ingedeeld en is het de moeite niet waard als het een erg dure grap gaat worden (om over van de stadsverwarming af te komen nog maar te zwijgen).

Hopelijk is het zo simpel @ALRD, ik ga iig m'n best doen dit te realiseren :). Hoe heb jij de 2 strings naar binnen gekregen?

Ik heb geen foto's van de buitenkant van de zolder aan de tuinkant, die zal ik 1 dezer dagen eens maken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@Termy

Met mijn opstelling kunnen je buren prima eventueel een zuid opstelling maken. volgens mij kan je gewoon tot de erfgrens. gebeurt ook bij schuine daken. als je druk maakt om de buren kan even van te voren overleggen.
en wat is sociaal? mijn buurman die zijn dubbele satellietschotel op de erfgrens naast mijn panelen neerzet?

en ik heb wel degelijk panelen tegen de wind. dat zie je op die foto van de zijkant. ik heb valk solar gebruikt en die geven op hoeveel ballast je moet gebruiken in hun online software. ik zit 9 km van de kust op 9m hoogte en heb iets meer ballast toegevoegd dan nodig was.

en mijn buurvrouw heeft hetzelfde systeem. zit gekoppeld aan die van mij. andere buurman kan eventueel ook eraan koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ_yxlsCjLZISXCPmZ6U4bvvkmQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGfMWK1IdnGUJiP199FdWQCG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5esGXKzrQ8rUjZzVo-cfQyGARo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bSMzcRO0Tl1uZ030EMAuPs0.jpg?f=fotoalbum_medium

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt nu waarschijnlijk een YMVK 3x2.5 mm2 kabel van de werkschakelaar naar de APS omvormer(s) op je dak. Dat is dus wisselspanning (AC).

Een string omvormer op zolder heeft DC kabels nodig. Je kunt op zolder een gat maken in de ventilatie buis, op het dak laat je het er gewoon aan de bovenkant uit komen.

De huidige kabel van werkschakelaar naar boven heb je dus niets aan als je een string omvormer op zolder hebt. Zou wel nuttig zijn als je de uitbreiding ook met APS doet, scheelt ook meteen ruimte op zolder.

@Zuluman die dubbele schotel... Irritant ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Zuluman schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:11:
ik heb ook stadsverwarming en zou even wachten wat die nieuwe warmte wet gaat doen. ik heb ook eraan gedacht met airco te verwarmen maar daar wacht ik nog even mee

Stadsver(w)arming is een lastige. Het idee is prima afhankelijk van de opwekkingsbron. helaas worden we uitgemolken door de energiebedrijven. de overheid moet de wet wel aanpakken want anders komen er geen nieuwe projecten meer van de grond. en een warmtenet is een prima bijdrag aa nde verduurzaming van nederland.
Ik zou niet te veel verwachten van de Warmtewet 2.0 voor bestaande aansluitingen. Het duurt sowieso nog lang voordat de wet er echt is, daarna moeten alle leveranciers er nog aan wennen/aanpassen etc ==> is het op zijn vroegst 2023.

De grootste wijzigingen:
- geen max prijs obv aardgas meer, maar per project een 'kostprijs plus', dus de kosten die ze maken plus een acceptabel rendement
-gemeentes kunnen makkelijker een gebied aanwijzen voor een warmtenet (warmtekavel)
- netbeheerders / derde partijen mogen mss ook meedoen in warmtenetten

Het zou dus goedkoper kunnen worden voor julllie aansluitingen OF duurder, maar reken maar op een beperkte bandbreedte.

Over nieuwe projecten: die gaan alleen gestart worden wanneer die meer mogen kosten dan de huidige max prijs, dus dat aan bewoners verkopen wordt een straffe taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 06:36:
[...]

Ik zou niet te veel verwachten van de Warmtewet 2.0 voor bestaande aansluitingen. Het duurt sowieso nog lang voordat de wet er echt is, daarna moeten alle leveranciers er nog aan wennen/aanpassen etc ==> is het op zijn vroegst 2023.

De grootste wijzigingen:
- geen max prijs obv aardgas meer, maar per project een 'kostprijs plus', dus de kosten die ze maken plus een acceptabel rendement
-gemeentes kunnen makkelijker een gebied aanwijzen voor een warmtenet (warmtekavel)
- netbeheerders / derde partijen mogen mss ook meedoen in warmtenetten

Het zou dus goedkoper kunnen worden voor julllie aansluitingen OF duurder, maar reken maar op een beperkte bandbreedte.

Over nieuwe projecten: die gaan alleen gestart worden wanneer die meer mogen kosten dan de huidige max prijs, dus dat aan bewoners verkopen wordt een straffe taak.
Ik begrijp je redenatie. ik reken ook nergens op maar ik ga niet de investering doen in een warmtepomp voor dit huis. financieel niet aantrekkelijk. Het is niet zozeer de kosten van de warmtepomp alsmeer de kosten voor het omgooien van het leidingwerk en het fatsoenlijk wegwerken van de leidingen. ja ik betaal iets meer dan een warmtepomp of zelfs cv maar het zij zo. Onze WKK centrale in het wateringse veld was best betaalbaar. Eneco heeft deze gecontracteerd met 15 jaar onderhoud. ze wisten dus precies de vastrecht kosten. ik betaalde 175 vastrecht per jaar. toen kwam de warmtewet die alles egaliseerde. Toen ging mijn vastrecht na 4 jaar in 3 stappen naar 375 per jaar. een fout was de mededeling. ik betaal in feite voor andere onrendabele netten. Er was een adviseur die mt een verhaal naar buiten kwam van een warmtenet in de regio haaglanden die enorme rendementen had financieel gezien. hij heeft zijn verhaal teruggetrokken en ik heb nooit meer wat van hem gehoord. Het zou mij niet verbazen dat het mijn warmtenet betreft.

voordat wij het topic kapen wil ik de topicstarter meegeven dat je alles goed moet onderzoeken voordat je de stap zet en wat het je eventueel kan opleveren. het feit is dat de overheid aan een doelstelling zit mb duurzaamheid. warmtenetten zijn daar een essentieel onderdeel in. net als solar en wind. de keuze is dus een slappe warmtewet en niemand die aangesloten wil worden op een warmtenet.

link van lek habo. https://www.lekhabo.nl/lek-habo/projecten/wateringseveld
ik heb nog ergens een pdf met het gecontracteerde bedrag realisatie en 15 jaar onderhoud. en samen met de vermogens, aantal huishoudens en leidingverliezen kan je zo uitrekenen wat de winst is. ooit op een bierviltje met een collega w-adviseur gedaan. (ik ben kostenaviseur) das goed verdienen vertel ik je.

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 29-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of je nu oost-west /\/\ of \/\/ of zuid legt maakt voor het legpan van de buren niet heel veel uit, de wettelijke afstand tot de erfgrens blijft het zelfde, namelijk de hoogte van de instalatie ;)
- Is de huidige draad van dak naar meterkast voldoende voor het vermogen van de nieuwe set?
ja, dat is tot 16a technisch prima (sma 3.6), qua leidingverlies verdien je een nieuwe kabel eigenlijk nooit terug.
Vraag 4 en 5:
- Wat is een goede plek voor de buitenunit van een airco op het dak? Kan dat door 1 van de bestaande doorvoeren of moet er dan een nieuwe gemaakt worden?
ja dat kan , een paar bochten op een plakplaat en je hebt een doorvoer voor een airco. nadeel is dat dit soms wat groot kan uitvallen, dan kan het beter zijn om een nieuwe plattere dakdoorvoer te pakken.
die doorvoer moet natuurlijk wel iets wat vrij zijn. combineren met zonnepanelen kan wel, met ventilatie of rookgas natuurlijk niet.
- Is het een redelijke optie om een L/W warmtepomp op zolder te plaatsen en warm water van daar naar alle punten te krijgen, gezien dat nu allemaal vanuit de meterkast komt?
Ik denk dat je een warmtepompboiler bedoeld? ja dat kan je moet alleen ergens op het koud en warm water kunnen koppelen, eigenlijk is dit wel gebaseerd op een ventilatie type C of je hebt buizen naar buiten. de derde optie de warmte uit zolder gebruiken is maar beperkt een goed idee (met name in de zomer in de winter snoep je toch warmte van het huis)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
@Termy Ik heb de omvormer op het dak aan de schoorsteen vastgezet. Ben van plan om er nog een klein afdakje boven te maken, zodat hij wat minder in de regen/zon hangt. Ik heb vanaf het dak dus maar één ymvk kabel naar beneden lopen. Als je de omvormer binnen wil hangen zul je zoals @busscherski hierboven zegt twee keer solarkabel en één keer aarde naar het dak moeten trekken. Dat wordt dus wat krap door een buis.

Je kunt het jezelf makkelijk maken door microomvormers kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld 8 panelen met 2x APS QS1. Dan kun je de huidige panelen gewoon laten liggen en de bestaande schakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ALRD
vier keer solarkabel

Maar omvormer aan de schoorsteen? Heb je foto's? Wel de noordzijde ivm zon? Afdakje is bij alle omvormers die ik ken verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
@busscherski
Ik bedoelde te zeggen twee paar solarkabel inderdaad.

Mijn omvormer hangt aan de Noordzijde van de schoorsteen inderdaad, bij gebrek aan een betere plaats. Ik heb in de krappe CV-ruimte op de eerste verdieping geen goede plaats voor een omvormer, want in de afgesloten cv-ruimte leek me de ventilatie niet op orde. De overbuurman heeft de omvormer aan de schoorsteen hangen, dus dat heb ook maar gedaan. Dat gaat met zijn chiquere SMA in ieder geval al een paar jaar goed. Ben benieuwd hoe lang mijn Goodwe het uithoudt. Zal als ik weer op het dak sta wel een foto plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sma

Afbeeldingslocatie: https://www.sma-benelux.com/fileadmin/content/www.sma-benelux.com/kenniscentrum/img/tech-tipps-during/171117/afb1.png

Ik ken goodwe daarin niet, maar realiseer je wel dat als je niet volgens de instalatie richtlijnen plaatst je in principe geen of verminderd aansprak kan maken op garantie. stukje gevouwen blik oid is genoeg

4e plaatje blijft geniaal, NIET instaleren als het huis in brand staat :+ althans dat zie ik erin ..

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 30-09-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Als ik het goed begrijp kan ik de huidige doorvoer gebruiken voor de 2 plussen en bv de mechanische ventilatie voor de minnen en de aarde door gewoon een gaatje te boren in de buis binnenshuis en goed af te kitten. Dat lijkt me niet zo'n probleem verder. Ook qua ruimte voor de omvormer is er geen probleem want die kan dan op een halve meter (of wat dan ook aangeraden is) van de afzuiging hangen zodat er ook altijd een luchtstroom is.

Ik heb gekeken naar de optie voor microomvormers en ondanks dat dat makkelijker is ivm de bekabeling, is dat zo te zien een stuk duurder dan zelfs een SMA omvormer (als ik 370 Wp panelen wil en dat wil ik wel want heel veel ruimte is er niet en ik wil wel m'n gebruik dekken). Daarnaast denk ik dat ik het huidige systeem makkelijk kan verkopen voor een prijs die nieuwe panelen zeer snel kunnen terugverdienen (70 Wp per paneel meer en nog een heel extra paneel ook).

Ik zal dit weekend een foto maken van de buitenkant vanaf het platte dak ivm de airco. Als die daar aan de muur kan hangen (rekening houdend met de balkonplannen daar) dan zou dat ideaal zijn, gok ik. Er zijn hier in de buurt een aantal huizen (er is een gespiegeld blok naast ons van 2 jaar eerder) waar ze airco hebben dus ik kan daar ook gaan vragen hoe ze dat gedaan hebben en zo.

Die L/W warmtepomp (ja, met boilervat voor SWW, @twain4me) laat ik nu wel voor wat het is. Mogelijk dat in de toekomst een betere keuze mogelijk is. Voor nu lijkt het niet de moeite waard. Overigens is mijn interpretatie dat je hem niet mag installeren in de buurt van open vuur :P. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'plakplaat'. Gaat dit over door een bestaande doorvoer of voor een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als ik het goed begrijp kan ik de huidige doorvoer gebruiken voor de 2 plussen en bv de mechanische ventilatie voor de minnen en de aarde door gewoon een gaatje te boren in de buis binnenshuis en goed af te kitten. Dat lijkt me niet zo'n probleem verder. Ook qua ruimte voor de omvormer is er geen probleem want die kan dan op een halve meter (of wat dan ook aangeraden is) van de afzuiging hangen zodat er ook altijd een luchtstroom is.
Ja indien je er in slaagt die oude YMVK kabel eruit te trekken. Anders alles door de Mechanische Ventilatie buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Even een korte update met foto's van de buitenkant van het huis aan de tuinkant:
Members only:

en vanuit de tuin:
Members only:

Is dit waar je om vroeg @busscherski?

Zoals je kunt zien aan het paaltje met rode top loopt de erfgrens tot exact de regenpijp.

Wat betreft de doorvoer en bekabeling van een omvormer op zolder:
Is er reden om aan te nemen dat ik de huidige kabel er niet uit kan krijgen?

Ondanks dat het best aantrekkelijk is (uit oogpunt van gemak) om alleen maar 8 panelen bij te plaatsen met microomvormers, lijkt het wel vrij beperkend wat betreft Wp. 12x370 is een stuk meer dan 3x300+8x310 (limiet van die 4x APS omvormer zo te zien). Daar komt bij dat het doel op zich wel is om snel terug te verdienen, maar niet per se om dan meteen iets nieuws neer te gaan leggen. Over een periode van, zeg, 10 jaar, is dat dan een behoorlijk verschil aan opbrengst. Onze voorkeur gaat dan ook sterk uit naar nu zo veel mogelijk neerleggen tegen redelijke kosten (bv dus 370 Wp LONGi solar) op oost/west ivm afbouwende saldering.

Behalve degene die microomvormers aanraden, is er een mening over schaduw in deze situatie? Is dit een situatie met dermate weinig (complexe) schaduw dat half-cel panelen en een shadefix omvormer goed genoeg zijn en optimizers niet nodig zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Termy op 03-10-2020 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als dat lagere platte dak bedoeld was als dakterras, waarom is dat niet al vanaf de bouw zo aangelegd?
Ik bedoel, mag dat zomaar?
Zo ja dan kan dat best mooi worden. Ook wel gemakkelijk om daar de airco buitenunit of lucht/water warmtepomp neer te zetten lijkt me.
Het is een hoekhuis, dus je zou het ook aan de kopse kant van de woning aan de muur kunnen hangen, dan hebben de buren minder snel last van het geluid.
Wat betreft de doorvoer en bekabeling van een omvormer op zolder:
Is er reden om aan te nemen dat ik de huidige kabel er niet uit kan krijgen?
Die kabel wordt langzaam steeds harder, als er teveel bochten zijn kan het lastig worden. Ik denk dat het je wel lukt.
Ondanks dat het best aantrekkelijk is (uit oogpunt van gemak) om alleen maar 8 panelen bij te plaatsen met microomvormers, lijkt het wel vrij beperkend wat betreft Wp. 12x370 is een stuk meer dan 3x300+8x310 (limiet van die 4x APS omvormer zo te zien). Daar komt bij dat het doel op zich wel is om snel terug te verdienen, maar niet per se om dan meteen iets nieuws neer te gaan leggen. Over een periode van, zeg, 10 jaar, is dat dan een behoorlijk verschil aan opbrengst. Onze voorkeur gaat dan ook sterk uit naar nu zo veel mogelijk neerleggen tegen redelijke kosten (bv dus 370 Wp LONGi solar) op oost/west ivm afbouwende saldering.
Zelf heb ik ook 2 van die APS QS1 omvormers. Heb er 440 Wp panelen op aangesloten omdat ze richting NWW liggen en veel schaduw hebben.
Voor schaduwloos vrij plat oostwest kan 370 Wp prima hoor. Dan heb je een omvormer/zonnepaneel verhouding van 0.81, prima dan verlies je nog geen 0.3% van je jaaropbrengst door aftoppen. Niet significant.

Qua schaduw heb je de micro omvormers niet nodig, het is vooral gemakkelijk qua kabels trekken en leuk dat je ruimte overhoudt op zolder. Op je huidige kabel kun je in totaal maximaal 3 QS1 omvormers aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:40:
Als dat lagere platte dak bedoeld was als dakterras, waarom is dat niet al vanaf de bouw zo aangelegd?
Ik bedoel, mag dat zomaar?
Zo ja dan kan dat best mooi worden. Ook wel gemakkelijk om daar de airco buitenunit of lucht/water warmtepomp neer te zetten lijkt me.
Het is een hoekhuis, dus je zou het ook aan de kopse kant van de woning aan de muur kunnen hangen, dan hebben de buren minder snel last van het geluid.
Het was een meerwerkoptie die wij niet meer konden kiezen omdat we (ruim) na de deadline gekocht hebben. Er zijn huizen in dit blok (en het oudere spiegelblok) die het wel hebben, dus het mag zeker.

Is het toegestaan om een buitenunit aan de straatkant op te hangen, ook al is het de zijkant? Dat leek mij nl wel ideaal want dan kan je naar elke kamer via de kortst mogelijk route, maar ik dacht dat dat niet zou mogen ivm aangezicht oid. Misschien beter om gewoon even informeren of het hier mag (Utrecht).
Die kabel wordt langzaam steeds harder, als er teveel bochten zijn kan het lastig worden. Ik denk dat het je wel lukt.
Ah ok, ik denk dat er überhaupt geen bocht in zit en het is maar 2 m in lengte dus dat zal wel lukken dan.
Zelf heb ik ook 2 van die APS QS1 omvormers. Heb er 440 Wp panelen op aangesloten omdat ze richting NWW liggen en veel schaduw hebben.
Voor schaduwloos vrij plat oostwest kan 370 Wp prima hoor. Dan heb je een omvormer/zonnepaneel verhouding van 0.81, prima dan verlies je nog geen 0.3% van je jaaropbrengst door aftoppen. Niet significant.

Qua schaduw heb je de micro omvormers niet nodig, het is vooral gemakkelijk qua kabels trekken en leuk dat je ruimte overhoudt op zolder. Op je huidige kabel kun je in totaal maximaal 3 QS1 omvormers aansluiten.
Ok, dat zou dus toch een overweging kunnen zijn aangezien we er precies 3 nodig zouden hebben voor 12 panelen. Is er verder nog een nadeel aan te verzinnen tov een SMA stringomvormer of is het puur voordeel? Qua prijs lijkt het ongeveer gelijk aan 1 SB3.6 (en minder geneuzel met kabels, dus dat spaart ook nog wat uit lijkt me) dus mogelijk wel de ideale situatie ervoor. Overigens lees ik net hier op sun-solar.nl dat ze tot 380 Wp panelen kunnen hebben, maar 1200 W maximale output hebben. Als ik het goed begrijp werken ze wel apart per paneel (4 trackers) en zou ik dus 2xOost en 2x West erop kunnen aansluiten om het maximale uit een paneel te halen en zo goed mogelijk onder de 1200 W totaal te blijven.. correct? Zou het qua positionering en kabels passen om elke rij van 4 panelen /\/\ op 1 omvormer te zetten. Nou ja, dat moet wel want anders heb ik er 2 van deze nodig en 2 met 2 trackers omdat ik het alleen maar 4x3 kan neerleggen.

Als ik het goed begrijp zeg je dat de omvormer 81% van het totale Wp moet hebben om geen al te groot verlies te hebben. Dit leidt mij tot de vraag wat je verwacht aan maximaal vermogen onder beste omstandigheden. Het viel mij nl op, en buren van mij ook, dat onze huidige panelen op (bijna) zuid onder 13 graden helling niet bepaald in de buurt komen van hun Wp. Het beste dat ik ooit gezien heb (in het zonnige voorjaar) was iets van 650 W teruglevering, dus op z'n best iets van 750 W opwekking zonder ons sluimerverbruik terwijl er 900 Wp ligt. Helaas kan ik het verder niet direct uitlezen want de uitleesunit ontbreekt (en is me te duur om voor de lol te kopen met deze 3 panelen) dus ik weet niet zeker of dit echt het beste is wat ze gedaan hebben, maar het stelde me enigszins teleur.

Als ik dan denk aan 4x370 Wp op zo'n QS1 die max 1200 W uitstuurt dan is dat dus gemiddeld 'maar' 300 W per paneel. Klopt het dat je echt verwacht dat ik nooit in de buurt ga komen van de 370 Wp op 13 graden O/W?

Ik vind trouwens ook dit wat exact gelijk lijkt aan de APS maar dan wat goedkoper (van wat ik zo snel zag). Is men hiermee bekend?

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 25-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Is het toegestaan om een buitenunit aan de straatkant op te hangen, ook al is het de zijkant? Dat leek mij nl wel ideaal want dan kan je naar elke kamer via de kortst mogelijk route, maar ik dacht dat dat niet zou mogen ivm aangezicht oid. Misschien beter om gewoon even informeren of het hier mag (Utrecht).
Weet ik niet, vragen is niet verkeerd, ik zie ze hier wel af en toe aan de kopse kant van een rijtjeshuis of 2 onder 1 kap. Het zou goed kunnen dat het niet mag, maar pas gehandhaaft wordt als iemand klaagt.
Is er verder nog een nadeel aan te verzinnen tov een SMA stringomvormer of is het puur voordeel?
Als een SMA kapot gaat kun je hem vervangen door 10 andere merken stringomvormers zonder ervoor het dak op te hoeven. Met micro's is alles goed waar 230 V uit komt. Momenteel heb je 2 veel voorkomende merken, Enphase en APS. Wel even het dak op natuurlijk.
Overigens lees ik net hier op sun-solar.nl dat ze tot 380 Wp panelen kunnen hebben, maar 1200 W maximale output hebben. Als ik het goed begrijp werken ze wel apart per paneel (4 trackers) en zou ik dus 2xOost en 2x West erop kunnen aansluiten om het maximale uit een paneel te halen en zo goed mogelijk onder de 1200 W totaal te blijven.. correct?
Volgens mij blijft de maximum output 300 W AC per input, ook bij oost-west.
Maar alsnog zou ik 2 oost en 2 west monteren, dan blijft de omvormer denk ik het koelst. Je verliest niet veel opbrengst, maak je daar maar niet druk over.
Zou het qua positionering en kabels passen om elke rij van 4 panelen /\/\ op 1 omvormer te zetten. Nou ja, dat moet wel want anders heb ik er 2 van deze nodig en 2 met 2 trackers omdat ik het alleen maar 4x3 kan neerleggen.
Wat bedoel je? Met APS QS1 maakt het niet uit welke richting die panelen liggen. Je zou gewoon dat kunnen doen waarvoor je de kortste kabels nodig hebt. Kabels kun je zelf op lengte maken.
Als ik het goed begrijp zeg je dat de omvormer 81% van het totale Wp moet hebben om geen al te groot verlies te hebben. Dit leidt mij tot de vraag wat je verwacht aan maximaal vermogen onder beste omstandigheden. Het viel mij nl op, en buren van mij ook, dat onze huidige panelen op (bijna) zuid onder 13 graden helling niet bepaald in de buurt komen van hun Wp. Het beste dat ik ooit gezien heb (in het zonnige voorjaar) was iets van 650 W teruglevering, dus op z'n best iets van 750 W opwekking zonder ons sluimerverbruik terwijl er 900 Wp ligt. Helaas kan ik het verder niet direct uitlezen want de uitleesunit ontbreekt (en is me te duur om voor de lol te kopen met deze 3 panelen) dus ik weet niet zeker of dit echt het beste is wat ze gedaan hebben, maar het stelde me enigszins teleur.
Huidige systeem:
Ze liggen nu zuid 13 graden helling, dus op een koele zonnige dag zal de zon er nooit haaks op komen te staan. Met 30 graden heb je die kans wel. Hoe weet je je sluimerverbruik zo precies?
Nieuwe systeem:
Ja onder de beste omstandigheden, zullen er een paar dagen per jaar bij zijn waar er enkele uren dichtbij of precies 300W per paneel wordt geleverd.
Uiteindelijk gaat het niet om de piekopbrengst maar de jaaropbrengst.

Even iets gesimuleerd met het gerenommeerde Sunnydesign.
Die doet alleen stringomvormers dus ik doe even of je 10 panelen hebt met een 3 kW omvormer (dus alles x10).
Dan topt het op jaarbasis 0.1% af (ik had 0.3% ingeschat, het is dus nog minder dan dat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTIEVPf6ZIKghq_5KeCo2pmuHos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMU9yPfZFGlTXnfqeh5KsnJG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die APS mogen de maximale kortsluitstroom van 11.5 A hebben van Longi's (Longi's hebben grotere cellen en daardoor meer stroom dan andere panelen)

Die Hoymiles MI-1200 mag maximaal 10.5 A hebben, dus dat lukt niet.
The maximum current rating at MPP is recommended to be equal to or less than the maximum input
DC current. But the maximum short circuit current must be equal to or less than the maximum input
DC short circuit current.

https://www.hoymiles.com/...7c1-8af6-e57a9a32c8cb.pdf
Daarnaast is APS wel handig indien je toch logging wilt.
https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS
En hier nog eens 14 euro goedkoper dan de Hoymiles waar jij naar linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:20:

@twain4me)4me]) Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'plakplaat'. Gaat dit over door een bestaande doorvoer of voor een nieuwe?
De plakplaat is wat je op het dak plakt (of eigenlijk waar de dakbedekking op geplakt wordt) die dingen zijn behoorlijk universeel
een plakplaat met een paar bochten is een aircodoorvoer, een plakplaat met een rookgasafvoer is een rookgas dakdoorvoer :+ Als je de diameter weet kan je bij een zaak als krommenhoek kunststoffen een paar bochten scoren. maar als de diameter erg groot is wordt het totaal ding misschien wat hoog :+

ik heb het dus over het aluminium deel

https://www.vidaxl.nl/e/8...plakplaat-en-3-pp-bochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:51:
Weet ik niet, vragen is niet verkeerd, ik zie ze hier wel af en toe aan de kopse kant van een rijtjeshuis of 2 onder 1 kap. Het zou goed kunnen dat het niet mag, maar pas gehandhaaft wordt als iemand klaagt.
Ja, ik ga het gewoon checken. Volgens het omgevingsloket kan het (m'n inschatting is iig dat het niet meer dan 50 cm uitsteekt van de muur, dat is schijnbaar de vergunningslimiet) maar het bestemmingsplan kan in de weg zitten. We zullen zien.
Als een SMA kapot gaat kun je hem vervangen door 10 andere merken stringomvormers zonder ervoor het dak op te hoeven. Met micro's is alles goed waar 230 V uit komt. Momenteel heb je 2 veel voorkomende merken, Enphase en APS. Wel even het dak op natuurlijk.
Het dak op komen is triviaal zoals je ziet, dus daar lig ik niet wakker van. Vooralsnog zie ik geen voordeel aan Enphase boven APS (zou jij een case kunnen maken @Zuluman?) en is Enphase een paar honderd euro duurder (op basis van omvormers en uitleesunit, nog niet heel erg gekeken naar alle kabeltoebehoren) dus APS lijkt voor de hand te liggen aangezien het zo mooi past voor 12 panelen.
Volgens mij blijft de maximum output 300 W AC per input, ook bij oost-west.
Maar alsnog zou ik 2 oost en 2 west monteren, dan blijft de omvormer denk ik het koelst. Je verliest niet veel opbrengst, maak je daar maar niet druk over.

Wat bedoel je? Met APS QS1 maakt het niet uit welke richting die panelen liggen. Je zou gewoon dat kunnen doen waarvoor je de kortste kabels nodig hebt. Kabels kun je zelf op lengte maken.
Dit is wat ik bedoel, maar als het mogelijk is de kabels op lengte te maken zoals nodig dan is het dus geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYsj_PF9ETnVLsufydIlVQDDWuE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EdRztbRRPfz5RNlWmolr5b70.png?f=fotoalbum_medium
Huidige systeem:
Ze liggen nu zuid 13 graden helling, dus op een koele zonnige dag zal de zon er nooit haaks op komen te staan. Met 30 graden heb je die kans wel. Hoe weet je je sluimerverbruik zo precies?
Nieuwe systeem:
Ja onder de beste omstandigheden, zullen er een paar dagen per jaar bij zijn waar er enkele uren dichtbij of precies 300W per paneel wordt geleverd.
Uiteindelijk gaat het niet om de piekopbrengst maar de jaaropbrengst.

Even iets gesimuleerd met het gerenommeerde Sunnydesign.
Die doet alleen stringomvormers dus ik doe even of je 10 panelen hebt met een 3 kW omvormer (dus alles x10).
Dan topt het op jaarbasis 0.1% af (ik had 0.3% ingeschat, het is dus nog minder dan dat)
Ja, ok, fair enough. Ik had het ook al bekeken met sunny design (maar dan gewoon met het beoogde systeem) en had toen ook vrijwel geen verlies met de SB3.6. Dat is wel prettig want het microomvormerscenario is wel beduidend minder werk. Helaas heb ik niet zoals Zuluman nog opties voor meer panelen later, want het dak is gewoon niet groter dan dit, maar op deze manier wordt het wel serieus goedkoop en makkelijk en dat is het ook zeker waard.

Wat sluimerverbruik betreft, dat meet ik via de slimme meter in de nacht zonder ander actief verbruik. Volgens slimmemeterportal is het overigens 130 W omdat die het uurverbruik bekijkt en dus de koelkast aan ziet staan, maar op het moment dat ik die teruglevering zag was de koelkast niet aangeslagen.

Nog een andere vraag trouwens: hoe link je naar plaatjes op tweakers? Ik heb zitten zoeken maar ik zie geen optie tot uploaden of anderszins dat tweakers iets kan hosten..?

@twain4me Ah, zo. Hm, klinkt dan wel alsof ik de dakdekking weer moet fixen als ik de huidige pijp van de MV wil vervangen door een kortere.
Een airco op de zijkant van het huis heeft wel m'n voorkeur (kortere lijnen, alles alleen buiten) dus als dat kan dan gaan we vrijwel zeker daar voor.

Dank voor het wijzen op de fotoalbum, alles nu omgezet in foto's ipv links _/-\o_.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 03-10-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Nog een andere vraag trouwens: hoe link je naar plaatjes op tweakers? Ik heb zitten zoeken maar ik zie geen optie tot uploaden of anderszins dat tweakers iets kan hosten..?

@twain4me Ah, zo. Hm, klinkt dan wel alsof ik de dakdekking weer moet fixen als ik de huidige pijp van de MV wil vervangen door een kortere.
Een airco op de zijkant van het huis heeft wel m'n voorkeur (kortere lijnen, alles alleen buiten) dus als dat kan dan gaan we vrijwel zeker daar voor.
Gewoon goed kijken, zoals ik al zeg, de plakplaten zijn allemaal vergelijkbaar.

Je kan op tweakers plaatjes hosten via het fotoalbum je moet dat wel even kopen/aanzetten in de karmastore

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zoaackVSH4hPCGXlg9BUvMxv.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 03-10-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Enphase is minder Chinees dan APS, maar goed. Je hebt al APS dus dan zou ik daar mee doorgaan.
Leuk dat de omvormer die je vanuit de bouw hebt gekregen dan eigenlijk erg goed bruikbaar is voor je uitbreiding.

Ik zou de QS1's denk ik zo ophangen. Dan hoef je voor veel panelen de kabels niet te verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3WzL-W5vLxCcHoPuvVKxR62lW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mlFNIl37T6bTzeaFgnVtgBEi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:23:
Enphase is minder Chinees dan APS, maar goed. Je hebt al APS dus dan zou ik daar mee doorgaan.
Leuk dat de omvormer die je vanuit de bouw hebt gekregen dan eigenlijk erg goed bruikbaar is voor je uitbreiding.
Ja, op zich wel bruikbaar ook al hebben we nu dus 2x APS YC600-EU voor de 3 panelen, geen QS1. Zo'n YC600 lijkt bijna een halve QS1 te zijn als ik naar de specs kijk en iig compatibel met de LONGi 370 panelen. Sowieso is het wel prettig dat de elektra vanaf het dak al helemaal ligt op deze manier, natuurlijk.

Enige nadeel is dat ik dan niet een compleet systeem kan doorverkopen aan de buren. Uiteindelijk is het afhankelijk van wat de buren ervoor willen geven of het beter is deze omvormers te gebruiken of ze door te verkopen. De huidige panelen zijn anders van lengte dan de LONGi's (en stuk minder Wp) dus die wil ik sowieso niet hergebruiken.
Ik zou de QS1's denk ik zo ophangen. Dan hoef je voor veel panelen de kabels niet te verlengen.
Dat is ook praktisch. Klopt het dat ik niet echt moeilijk hoef te doen voor het vermijden van inductielussen met microomvormers?

Nog even iets anders, overigens: zijn deze microomvormers ook een storingsbron voor radio, etc (WiFi?) zoals optimizers? Hier werd laatst over gesproken in de duurzame kroeg of opwekken met PV, even niet meer zeker welk topic het was. Op zich werkt m'n WiFi nu prima, ook op zolder, maar ik vraag het me af.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 03-10-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Inductie lussen verminderen is makkelijk ja. Alleen de plus en min van elk paneel dicht bij elkaar houden.
En dat voor alle panelen. Geen plan nodig.

Zelf heb ik niets gemerkt van storing oid. Voor meer info, zie die topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:37:
Inductie lussen verminderen is makkelijk ja. Alleen de plus en min van elk paneel dicht bij elkaar houden.
En dat voor alle panelen. Geen plan nodig.
Als in, direct naar de omvormer, verder niet moeilijk doen, lijkt me?
Zelf heb ik niets gemerkt van storing oid. Voor meer info, zie die topics.
Ik luister verder toch niet naar de radio en iedereen hier heeft APS microomvormers dus dit zal wel loslopen.

Een andere zaak: Ik ben vrij zeker van de panelen en omvormers die ik wil, maar ik zit nu met de montage. Iets dat me vooral steekt is dat LONGi zelf aangeeft dat de panelen 1776x1052x35 mm zijn (nu weet ik dus ook weer waarom ik 1776 mm in sketchup heb gebruikt), maar op bv Solar-bouwmarkt staan ze als 1755x1038x35. Waarom dit verschil? Zit solar-bouwmarkt er gewoon naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja direct naar de omvormer.

Solar-bouwmarkt heeft ook de foto's wel eens fout. De beschrijving dus ook. Longi's hebben grotere cellen, daarom zijn ze ruim 1052 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Ok, ik ga nu dus uit van 1776x1052x35 en probeer daarmee in Sketchup een legplan te maken voor \/\/ ivm minder last van schaduw. Ik blijf zo ver van de erfgrens af dat het niet uit mag maken voor de buren (die moeten tenslotte ook wegblijven van hun pijpen).

Maar nu ik 2 losse opstellingen plus 1 oost/west aan elkaar probeer te koppelen (zoals @Zuluman) begint het wat krap te worden. Ik heb nu dit verzonnen en dan hou ik ruim 25 cm ruimte met de korte kant van het dak en 19 cm tussen de rijen (de solar stell connect die ik vond), maar ik heb geen idee of dit wel realistisch is (of het echt zo scherp eindigt, of dat de losse opstellingen wat langer zijn dan dit en of de O/W niet ook nog wat langer is). Ik moet zeggen dat ik nogal hoofdpijn krijg van het vinden van exacte afmetingen. Erg scheutig zijn ze daar niet mee, bij Solarstell, flatfix, etc. Hoewel het lijkt dat Flatfix gewoon niet kan met die LONGi panelen (te breed), dus dat is makkelijk.

Maar goed, nu dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVJRVB-G4-phrFEtNnbD3rJDjL4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/duT7ckY8ABJWkHTZg5Oh38dv.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Termy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:41:
Ok, ik ga nu dus uit van 1776x1052x35 en probeer daarmee in Sketchup een legplan te maken voor \/\/ ivm minder last van schaduw. Ik blijf zo ver van de erfgrens af dat het niet uit mag maken voor de buren (die moeten tenslotte ook wegblijven van hun pijpen).

Maar nu ik 2 losse opstellingen plus 1 oost/west aan elkaar probeer te koppelen (zoals @Zuluman) begint het wat krap te worden. Ik heb nu dit verzonnen en dan hou ik ruim 25 cm ruimte met de korte kant van het dak en 19 cm tussen de rijen (de solar stell connect die ik vond), maar ik heb geen idee of dit wel realistisch is (of het echt zo scherp eindigt, of dat de losse opstellingen wat langer zijn dan dit en of de O/W niet ook nog wat langer is). Ik moet zeggen dat ik nogal hoofdpijn krijg van het vinden van exacte afmetingen. Erg scheutig zijn ze daar niet mee, bij Solarstell, flatfix, etc. Hoewel het lijkt dat Flatfix gewoon niet kan met die LONGi panelen (te breed), dus dat is makkelijk.

Maar goed, nu dus dit:
[Afbeelding]
Kijk bij valksolar. Die handleidingen hebben maten. Anders meet ik morgen mijn systeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Zuluman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

Kijk bij valksolar. Die handleidingen hebben maten. Anders meet ik morgen mijn systeem op.
Ik kijk nu naar de maten van de O/W opstelling en als ik dat zo zie dat gaat jouw opstelling nooit passen bij mij. Er zit nogal een gat tussen de panelen van een O/W zelf en dan nog 176 mm tussen de rijen, met 10 graden helling. Een /\/\ opstelling met hun systeem zou 4600 mm breed zijn en ik heb van rand tot 1e pijp maar 4790 mm (optimistisch gezien, want met een rolmaat gemeten), dus dat laat maar 19 cm ruimte in totaal..

Het is duidelijk dat ik dit goed moet checken want 19 cm lijkt me veel te weinig, zelfs al zou ik ze tegen de pijp aan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als het echt krap wordt zou je 10 Longis kunnen nemen en 2 oude panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Die volg ik niet helemaal. Waar in het legplan zou ik dan de 2 oude gebruiken en waarom maakt dat het korter in O/W-richting?

Ik heb in een handleiding van Solarstell ook wat maten weten te vinden en daar staat een hart op hart afstand van 2300 mm, wat me ook zou leiden tot 4600 in totaal, met dus max 19 cm ruimte over. Ik zou hem tegen het pijpje aan kunnen leggen en dan hou ik 19 cm over aan de andere kant naar de rand. Iets meer zelfs als je bedenkt dat de rail iets verder uit steekt dan de panelen. Is dat genoeg om langs te kunnen lopen en zo?

Als ik het in \/\/ net zo strak kan leggen als met /\/\ dan zou dat ideaal zijn, maar zeker van zo'n opstelling is het lastig iets te vinden want dat lijkt niet echt standaard. Het is me ook nog niet duidelijk of de buitenste \ en / van een \/\/ wel het oost/west montagemateriaal gebruikt of dat ik dan 2x 'zuid' + 1x O/W moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je oude panelen zijn 5 cm smaller dan Longi's.
Mocht het te krap worden bij de pijpjes zou je op die manier 5 cm kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Zou ik dan niet ook ander montagemateriaal moeten hebben? Zover ik het snap van bv Solarstell is de Oost/West gewoon een bepaalde grootte, ongeacht het paneel (binnen maten). Dat is overigens ook een beetje irritant want volgens de specs uit de handleiding van Solarstell kunnen ze overweg met 60 cell panelen tussen 1600 en 1750 mm en 72 cell van 1987-2080 mm in landscappe, en 1620-1850 mm voor 60 cell in portret. Dat zou dus betekenen dat m'n LONGi LR4-60HPH-370M van 1776 lang in landscape exact niet past... ugh?!

Ik weet alleen niet waarom het niet zou kunnen in de lengte. De ballastbak die niet past of zo?

Ok, als ik de Solarstell OW Project hier bekijk, dan kan die wel m'n 1776 mm panelen hebben. En die kan eindigen met een enkel paneel met een standaard solarstell basiselement, maar kan die dan wel 1776 mm hebben? Met dit systeem zou het iig makkelijk moeten passen om het \/\/ neer te leggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Termy op 11-10-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb nooit met kant en klaar oostwest montage materiaal gewerkt.
Als hier niemand zich meld die het weet kun je het de leverancier vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Ik heb het nagevraagd bij Solarstell en die geven aan dat het gewoon past met hun Connect basiselement. Ik heb wel ballastbak landscape groot nodig (artikelnummer 500435). Hilarisch genoeg is dat artikelnummer niet op hun website te vinden en zijn de 2 ballastbakken 500430 en 500440.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@Termy het is eindelijk droog en t waait niet dus even het dak opgeweest. mijn \/\/\/ systeem is 4,8 m breed totaal. Waarvan 2x30cm de tegels aan de buitenzijde zijn. van paneel tot paneel dus 4,2m. je zou met dit systeem ook panelen van 1,7 of 2m lang kunnen gebruiken aangezien je dan de rails op die maat aanpast. je zou volgens mij ook de tegels aan de binnenzijde kunnen plaatsen. Dat meost wel bij het /\/\/\ systeem. zou volgens mij hier ook kunnen. maar je zou met de paneelmaat kunnen spelen zodat je tussen de pijpjes uitkomt met je rail. systeem is ca 35cm hoog.

Panelen zijn 99x163cm. brede speelt is 17cm. smalle 7cm. op 10 graden. Ik zag op de site dat ze nu ook 15 graden hebben. 90 cm tussen mijn systeem en die van de buren. als je de tegels niet meetelt. dus 45 cm van de erfgrens. ze zijn gekoppeld. andere kant heb ik ze niet ingekort (juiste lengte was niet op voorraad in 2017) maar als de andere buurman wil kunnen we ze koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b_we_B5y_nOE7HwdNj1UXYn37Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8MJ7sBA1BwRsABdYOzGLC9y5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVK9tTIoH7sLCt1PeGC3i6EpJFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sFHOaXqgvg0q4DcI0OqiNXVk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJT1Fp0rz50e6p3ZzNLF9Oj3Pbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOl77hozTimfP2nJ4UwXRBVE.jpg?f=user_large

Het /\/\/\ systeem is 4,7m breed. dit omdat het gewicht anders is verdeeld. maar volgens mij kan dat ook met \/\/\/ je hebt dan wel een ballast rail nodig. onder het 2e en 4e paneel zie je uitsteken. je ziet de ballast nog net onder rechterpaneel. zijn er 10 (5x2) per rail. totaal 20 stuks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoC0KCu5xcQDhPIhGSlOD3l9w1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkvdNt4b4pq0PSSkZ5ohn2t3.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 13-10-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Zuluman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:18:
@Termy het is eindelijk droog en t waait niet dus even het dak opgeweest. mijn \/\/\/ systeem is 4,8 m breed totaal. Waarvan 2x30cm de tegels aan de buitenzijde zijn. van paneel tot paneel dus 4,2m. je zou met dit systeem ook panelen van 1,7 of 2m lang kunnen gebruiken aangezien je dan de rails op die maat aanpast. je zou volgens mij ook de tegels aan de binnenzijde kunnen plaatsen. Dat meost wel bij het /\/\/\ systeem. zou volgens mij hier ook kunnen. maar je zou met de paneelmaat kunnen spelen zodat je tussen de pijpjes uitkomt met je rail. systeem is ca 35cm hoog.

Panelen zijn 99x163cm. brede speelt is 17cm. smalle 7cm. op 10 graden. Ik zag op de site dat ze nu ook 15 graden hebben. 90 cm tussen mijn systeem en die van de buren. als je de tegels niet meetelt. dus 45 cm van de erfgrens. ze zijn gekoppeld. andere kant heb ik ze niet ingekort (juiste lengte was niet op voorraad in 2017) maar als de andere buurman wil kunnen we ze koppelen.

Het /\/\/\ systeem is 4,7m breed. dit omdat het gewicht anders is verdeeld. maar volgens mij kan dat ook met \/\/\/ je hebt dan wel een ballast rail nodig. onder het 2e en 4e paneel zie je uitsteken. je ziet de ballast nog net onder rechterpaneel. zijn er 10 (5x2) per rail. totaal 20 stuks.
Dank voor de moeite en de foto's :). Ik ben er wel van overtuigd dat ik het ook zo wil leggen ivm minder schaduw en ik blijf zo ver weg van de erfgrens (en dankzij hun pijpjes, de buren zeker ook) dat het probleemloos zo kan. Ook qua maten lijkt dat wel te passen want ik heb 4.9 m en als het goed is wordt de 13 graden Solarstell connect 4600 mm in totaal (of ik het nou /\/\ of \/\/ leg). Dit probeer ik nog te bevestigen bij Solarstell, maar ik zie niet hoe het anders kan want wat ik ook doe, er moeten van die Oost/West connectiestukken tussen en de hart-op-hart van zo'n duale opstelling is 2300 mm.

Laatste deel in de saga is het uitzoeken van de bekabeling. Omdat het half-cut panelen zijn met de stekkers in't midden (met slechts 30 cm per kabel, volgens de specs :/) kan ik niet de standaard situaties van APS volgen en moet ik (denk ik) verlengkabels hebben voor bijna alles of alles. Dat is wel een beetje spijtig en gaat me wat extra kosten, maar al met al is het dankzij het zelf leggen en relatief goedkope panelen en zo toch niet zo duur.

Btw, waarom die dubbele schotel zo dicht op je panelen? Heb je ruzie met die buren of waarom zouden ze hem daar zo aso neerzetten? Of stond die er al?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Termy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Dank voor de moeite en de foto's :). Ik ben er wel van overtuigd dat ik het ook zo wil leggen ivm minder schaduw en ik blijf zo ver weg van de erfgrens (en dankzij hun pijpjes, de buren zeker ook) dat het probleemloos zo kan. Ook qua maten lijkt dat wel te passen want ik heb 4.9 m en als het goed is wordt de 13 graden Solarstell connect 4600 mm in totaal (of ik het nou /\/\ of \/\/ leg). Dit probeer ik nog te bevestigen bij Solarstell, maar ik zie niet hoe het anders kan want wat ik ook doe, er moeten van die Oost/West connectiestukken tussen en de hart-op-hart van zo'n duale opstelling is 2300 mm.

Btw, waarom die dubbele schotel zo dicht op je panelen? Heb je ruzie met die buren of waarom zouden ze hem daar zo aso neerzetten? Of stond die er al?
Die h.o.h van valksolar is ook 2300mm

En nee die stond er al. Hij wou 50 euro voor het verplaatsten omdat ie dat moet betalen aan een kennis. Ik dacht dat scheelt niet zoveel dat t 50 euro waard is. Blijkt 50kwh per jaar te schelen. Dus in ca. 4 jaar terug verdient. En de enphase Micro's regelen t prima. Was wel bang dat ze op mijn panelen zouden vallen met elke storm. Tot dusver nog niet met die extra ballast. Ik zal het er morgen nog een keer met hem erover hebben. Moet m toch spreken over de nieuwe schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:39:
@bazzzzzz
Die 440 Wp panelen zijn 2.1 meter lang.
En volgens mij is bij een QS1 de output max 300 W per input.
Volgens @Helhond werken ze dus niet zo en is het wel degelijk 1200 W in totaal. Hij liet iig plaatjes zien met meer dan 300 W van 1 paneel (wel de YC600 in zijn geval) en zei dat een presentatie van APS dat gedrag bevestigde.

Wat bij de randen leggen gesproken. Hoe zit dit als je een opstaande rand hebt? Ik neem aan dat het om de rand van het dak gaat dus als die 30 cm uit steekt boven het dakvlak en je stellage 40 cm hoog is, je dan op 10 cm van de rand kunt leggen zonder problemen. De erfgrens is een ander verhaal, want daar zit die rand niet en moet je wel 40 cm afstand houden in dit geval. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Termy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Volgens @Helhond werken ze dus niet zo en is het wel degelijk 1200 W in totaal. Hij liet iig plaatjes zien met meer dan 300 W van 1 paneel (wel de YC600 in zijn geval) en zei dat een presentatie van APS dat gedrag bevestigde.

Wat bij de randen leggen gesproken. Hoe zit dit als je een opstaande rand hebt? Ik neem aan dat het om de rand van het dak gaat dus als die 30 cm uit steekt boven het dakvlak en je stellage 40 cm hoog is, je dan op 10 cm van de rand kunt leggen zonder problemen. De erfgrens is een ander verhaal, want daar zit die rand niet en moet je wel 40 cm afstand houden in dit geval. Toch?
Dan krijg je schaduw van de dakrand; wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Dan krijg je schaduw van de dakrand; wil je ook niet.
Niet als je het O/W \/\/ legt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

correct, ik zou ze dan wel in een variatie van \/\/\/ plaatsen en niet /\/\/\ dan doen ze het niet zo best :+

edit: ohw, je was me voor, beetje spuit 11 momentje :)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

In de app zie je DC vermogens, daar moet de omvormer efficientie nog vanaf. Dus 300/0.95=316 W in de app zegt nog niets.
Ik kan het het heel gemakkelijk testen, in mei. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Ja, tegen die tijd zal mijn systeem er ook liggen en in staat zijn om dit te testen ;).

Het is wel te merken dat zonnepanelen geen doorsnee consumentenproduct zijn, zeg. De webshops variëren voor mij als niet-prof tussen onduidelijk tot volstrekt waardeloos wat betreft omschrijvingen. Het uitzoeken van de juiste kabels voor m'n beoogde APS 3xQS1 systeem is geen sinecure :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Termy
Ja de AC kabel van APS heb ik ook niet gesnapt. Uiteindelijk heb ik er alleen de eerste AC kabel bij gekocht, de andere stekker eraf geknipt en in een lasdoos met lasklemmen samen gevoegd aan de YMVK kabel naar de meterkast. (de kleurcodes van de aders APS kabel weken overigens af van de Europese ader kleuren).
De DC kant is gewoon met MC4, dat is simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Termy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Niet als je het O/W \/\/ legt :).
Euh jawel. Je zit dan nog steeds een heel eind onder de dakrand.

Zou mooi zijn als TS het dak van de twee aangrenzen box'jes mag gebruiken; dan kan hij opeens 24 panelen O-W kwijt :D :D
Mooie 3-fase omvormer er in en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:02:
[...]

Euh jawel. Je zit dan nog steeds een heel eind onder de dakrand.
Huh? Als ik 10 cm van de rand af zit en de opstaande kant van het paneel 10 cm uitsteekt boven de rand zodat L=H, hoe zit ik dan onder de rand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Termy schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:37:
[...]

Huh? Als ik 10 cm van de rand af zit en de opstaande kant van het paneel 10 cm uitsteekt boven de rand zodat L=H, hoe zit ik dan onder de rand?
Dakrand van 30cm hoog; hoogste punt van paneel op 40cm hoog (10 cm uit de rand) en laagste punt... 10cm hoog ofwel 20 cm onder dakrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

Dakrand van 30cm hoog; hoogste punt van paneel op 40cm hoog (10 cm uit de rand) en laagste punt... 10cm hoog ofwel 20 cm onder dakrand?
Maar het staat dus \/\/ he. Dus links de rand en dan panelen met opstaande kant naar de rand: | \/\/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De rand zit in het zuiden, bij Oost-West opstelling zit je dan nooit met de opstaande kant bij de rand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 08:41

Helhond

Grunn

[...]
Voor de volledigheid: ;)
Links zijn 3x YC600 en rechts 3xQS1

Een QS1 is letterlijk twee YC600 in een grotere behuizing.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 17-10-2020 09:06 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 02:02:
De rand zit in het zuiden, bij Oost-West opstelling zit je dan nooit met de opstaande kant bij de rand.
Ah, vandaar je verwarring. Ik heb een hoekhuis dus het is de westkant. Daarom ook dat ik zei dat het niet geldt voor de andere kant met de erfgrens met de buren. Zie mijn topic voor foto's :).

@Helhond Ah, je hebt ook QS1's ja. In 3fase, ik herinner het me weer. Zelfs als je de efficiëntie eraf haalt zitten die panelen boven de 300 W. Ik verwacht met mijn beoogde 370 Wp panelen dit zeker te gaan zien op topdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Termy schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Ah, vandaar je verwarring. Ik heb een hoekhuis dus het is de westkant. Daarom ook dat ik zei dat het niet geldt voor de andere kant met de erfgrens met de buren. Zie mijn topic voor foto's :).

@Helhond Ah, je hebt ook QS1's ja. In 3fase, ik herinner het me weer. Zelfs als je de efficiëntie eraf haalt zitten die panelen boven de 300 W. Ik verwacht met mijn beoogde 370 Wp panelen dit zeker te gaan zien op topdagen.
Niet van toepassing voor de situatie van TS dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Niet van toepassing voor de situatie van TS dus.
Het ging dan ook helemaal niet over schaduw maar over de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn wat posts uit Compacte oost-west opstelling garagebox met weinig ballast bijgekomen. Als de discussie niet meer helemaal loopt: je m'excuse...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Ik ben de kabelsituatie aan't uitzoeken en nu viel me op dat er een site is die aangeeft dat de LR4-60HIH panelen van LONGi een EVO2 connector hebben ipv MC4. Ik vind als ik op EVO2 zoek dat ze MC4-EVO2 heten.. Is dit gewoon de MC4 connector waar men het hier over heeft?

Nog een paar dingen om te checken en dan ga ik binnen een paar dagen alles bestellen :D.

@teacher Ik snap dat je het hier geplaatst hebt, maar nu heb je wel het relevante deel voor dat andere topic gesloopt. Ik reageerde op een paar issues in dat topic en dat ontspoorde tot iets wat alleen hier van toepassing is, maar de vragen over de APS microomvormers en erfgrensregels zijn wel relevant voor dat topic.

[ Voor 46% gewijzigd door Termy op 19-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Update over die connectorsituatie van de LR4-60HIH.

Ik heb vanochtend geïnformeerd bij een webshop die de HIH verkoopt en die vertelde mij dat het hoogstens betekent dat ze een eigen vervaardigde MC4 connector hebben maar hij verzekerde mij dat het compatibel is met gewone MC4. Het zou dus geen probleem mogen zijn om die LR4-60HIH te verbinden met de QS1 van APS.

Ook contact gehad met Solarstell wat betreft de maten van een O/W opstelling. Volgens hen is de hart-op-hart maat van paneel naar paneel en steekt de stellage nog 14 cm verder uit. Dit betekent dat het van paneel tot paneel dus maar 4,6 m lang wordt (ruimte zat om de stellage een beetje om de pijpjes heen te leggen en zo) en dus past het prima in de ruimte die ik heb.

Ik moet alleen nog bellen met de winkel waar ik de set ga kopen, want ik moet wel specificeren welke ballastbak en achterplaat ik nodig heb. Volgens Solarstell dus 500435 (bak) en 500250 (achterplaat). Ook wel 'landscape groot' genoemd. Dat het niet klopt met de website is omdat die ernstig verouderd is ivm met grote veranderingen in het aanbod het afgelopen half jaar. Aan iedereen dus het advies om bij twijfel te bellen en niet op hun website af te gaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Termy op 19-10-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Weer een update:

Afgelopen maandag heb ik alles besteld bij 3 webwinkels, solar-outlet.nl, gmsolar.nl en winkelman-zonnepanelen.nl. De uiteindelijke lijst is onderstaande geworden:

12 LONGi solar LR4-60HIH-370M a 119 euro ps (1428 totaal)
Solarstell Connect montagemateriaal 2x O/W + 6 achterplaten + 4x extra O/W koppelstukken (600,80)
3x APS QS1 a 285 (855)
APS ECU-R, AC trunkkabel, kabelverbinder, MC4 verlengkabels, afsluitdop, unlock tools: 368,10.
Verzendkosten totaal 105
Totaal: 3330,85

Lift huren en ballast nog ongeveer 100 euro, dus dan kom ik op 3430,85 voor 4440 Wp, of 0.77 euro/Wp inc BTW, 0.64 ex BTW. Niet gek, denk ik zo :*).

Ik moest er overigens wel hard aan trekken want er ging genoeg mis met de bestellingen. Ik wacht nog op de omvormers, die waren naar een ander gestuurd, niet alle koppelstukken waren correct en de partij die beweerde de volgende dag in huis te zijn had ook een voorraadprobleempje maar is ook vandaag aangekomen. Oh, en de panelen zijn geen HIH maar HPH (so much voor al dat uitzoekwerk) maar gelukkig zit daar toch ook gewoon een 120 cm MC4 kabel aan dus dat maakt geen verschil. Voor het technische verschil in warmtecoefficient ga ik niet moeilijk doen. Ze waren al een 10tje goedkoper dan de HPH's die ik eerder had gevonden. Het is nu al aangepast op de website, overigens.

Maar goed, stap 2 is installatie, zaterdag :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Gisteren was het eindelijk zo ver: de oude panelen hebben we van het dak gehaald en de nieuwe gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdZ7zgoNYLzVJUmepGDXpe1sSZ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCB3jk4JYFR6TmHpDGK9EGrk.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8maAxJd3pR66HEXzKODXxuSWig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3ZlmfdsK7JRtqjGGvT1EW1O.jpg?f=fotoalbum_medium

Het ging best soepel, behalve dat we geen goede manier hadden om de boel recht en loodrecht te leggen dus de 1e 3 panelen kostten ongeveer even veel tijd als de rest bij elkaar :o. Ook waren de klemmen van Solarstell een beetje ruig om aan te draaien zonder het juiste gereedschap, maar toen we dat eenmaal hadden ging het makkelijk. Het viel wel op dat de staanders makkelijk kunnen torderen. Ook leuk: deze HPH-panelen zijn wél 1755x1038 mm.. zucht.

Maar goed, het past dus prima, steekt niet te hoog of te ver uit (komt misschien 1-2 cm boven de rand uit) en ik heb m'n best gedaan om alles beschut en droog te houden. De stekkers liggen op een laag grind onder de panelen en de omvormers liggen als soort brug op de ballastbak en wat extra tegels om ze hoog en zo vrij mogelijk te hebben ivm koeling (net zichtbaar op de 1e foto rechts onder een paneel). De hele installatie is vereffend en alle zij- en achterkanten hebben een windplaat.
Helaas heb ik de kabelsituatie net verkeerd ingeschat en heb ik een langere kabel nodig voor het paneel rechts onder op de foto dus die is nog niet aangesloten. Dinsdag als het goed is wel. Gewone panelen waren wel een stuk makkelijker geweest dan deze half-cut, dat is wel duidelijk.
Overigens heb ik nu dus ook gekeken naar wat er nu precies door de dakdoorvoer naar boven komt en dat is idd minstens 2.5 mm2 maar ik vermoed zelfs een stuk meer aangezien de draden zo'n 2 mm in diameter leken te zijn, dus dat lijkt meer op 4 mm2 of zelfs 6 mm2.

Nu nog de monitoring aan de praat krijgen, maar ik zie wel al teruglevering via de slimme meter dus het werkt iig :).

Iedereen hier bedankt voor het meedenken en suggereren van opties. Met name @busscherski en @zuluman voor de suggestie van de microomvormers en legplan en @ALRD voor de inspiratie het zelf te gaan doen.

Volgende stap is de Airco :). Daarvoor loopt nu een vergunningsaanvraag om het aan de zijgevel op te kunnen hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Kleine update over de nog uitstaande dingen van m'n laatste reactie:

Alle panelen zijn nu aangesloten en het systeem lijkt goed te werken. November 24,1 kWh/kWp gehaald wat zo te zien in het Oost/West productietopic vrij goed is. De productie weet ik omdat ik ook de monitoring aan de praat heb gekregen. Niet dat dat heel moeilijk was, maar ik heb nu ook een installateursaccount waarmee ik meer details kan zien en ook per paneel data kan exporteren ipv alleen maar in EMA zien. Kwestie van de emea helpdesk mailen zodat ze nadat je een formulier ingevuld hebt je installateursaccount linken aan je gebruikersaccount.

Volgende stap is de airco en dat lijkt wel wat moeilijker te worden dan gedacht. Voornamelijk vanwege ons idee de zolder toch te willen uitbouwen (meer dakoppervlak voor zonnepanelen :*) ) . Oh, @busscherski, een buitenunit aan de zijgevel mag hier dus niet. Dat is afgewezen door welstand. Ik denk dus dat we beter kunnen wachten met airco tot de 2e verdieping definitief is.

Pagina: 1