Compacte oost-west opstelling garagebox met weinig ballast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:25
Hallo,

Ik ben van plan dit jaar nog zonnepanelen op mijn garagebox te leggen.

De garagebox ligt op ZZW en de binnenmaat is 2.74x5.7m. Dit is dus automatisch ook de maximale ruimte die beschikbaar is voor de zonnepanelen. Omdat de box aansluit op mijn tuin heb ik als een van de weinigen in de rij wel een stroom aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azyrd0FyXY5QnZ8m9Ufr94vl0yA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VcqaqrPgR9oIw9KMy1TZvRPE.jpg?f=user_large

Het losse schuurtje wat in de tuin staat is niet stevig genoeg voor zonnepanelen(er zit een scheur in de muur). Daarom komen er alleen op de garabox zonnepanelen. Zonnepanelen op een jaren 30 huis vind ik ook niet mooi.

De makkelijk oplossing zou nu dit zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8qKNEEiMOEX_OOyOAORBzutRAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7TZ5u5Qr8BsH4w96SxjoI59D.jpg?f=user_large

Een oost/west schans met 6 panelen. Echter benut je zo niet alle ruimte.

Op deze manier zou ik 8 panelen kwijt kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEExayS_Symn7Jts1Zw2PyvxBGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3RPjYPIYHx8gb6xwSow6m1FA.jpg?f=user_large

Echter kan ik geen goed montage systeem vinden die dit toestaat. Vol leggen tegen de grens aan met de buren kan in dit geval prima omdat de buren geen stroom aansluiting hebben in de garagebox en dus waarschijnlijk ook nooit zonnepanelen erop gaan leggen.

Betonvoeten+slijpmachine lijkt de enige min of meer kant en klare oplossing die ik kan vinden. Met 8 panelen lijken 2 QS1 micro-omvormers de makkelijkste oplossing. Zeker omdat tussen de tuin en de garagebox nog leibomen komen.

Qua prijzen kom ik dan hier ergens op uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3VuMZdFH_GKc_OZWfByePUkgFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSkuBBKtqcVI78jLdiK0d5VX.jpg?f=user_large

De exacte maten en typen van de panelen staan nog niet vast maar dat is vooral zoeken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding inclusief de keus om eventueel een combinatie van 1,7m en 2m panelen te maken.

Echter wil ik liever gewoon een aluminium montage systeem gezien het gewicht. Bij betonvoeten leg ik al snel 400kg op het dak naast de 170kg aan zonnepanelen. Bij de meeste oost west systemen lijkt 4x32kg vaak al voldoende ballast.

Ben ik nu te enthousiast dat ik 8 panelen wil plaatsen ipv 6?
Welk montage systeem is wel een optie?
Micro omvormers lijken mij de meest logische oplossing. Qua prijs is een omvormer in combinatie met optimisers vaak al snel duurder namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Dan nog even ter voorkoming dat mensen dezelfde rekensom gaan doen als ik al gedaan heb:

Met een zonnepaneel van 1,7m en een 1m paneel is er minimaal 263cm breedte nodig:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMh6uddFdQQZf6dMdM8NPTs_MzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ifVa56R1QiP4oE2iE7iUtCrH.jpg?f=user_large
(plaatje met dank aan https://www.driehoekberekenen.nl/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
Als je weinig ballast wilt misschien beter aan de voor en achterkant, volgens de handleiding, 30 cm leeg laten want daar is de grootste windbelasting.
Of met 20 cm speling bij de gevels passen er van deze 6
https://www.solar-bouwmar...-perc-copy-111696494.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo Bazzzzzz, als je schansen gaat gebruiken hebben de panelen onderling ook ruimte, dus ik weet niet of die laatste opstelling wel zo'n slimme keus is, ook gezien ze niet van de rand afstaan wat bij eventuele storm schade nog wel eens problemen kan geven bij verzekeraars.

De optie met 6 panelen lijkt daarom verstandiger naar mijn mening. Je kan hiervoor het flatfix systeem van ESDEC gebruiken, maar ook van der valk systemen is een optie. Die hebben sinds kort PV ankers die je brand/lijmt op je dak met het frame er aan vast waardoor je überhaupt geen extra ballast meer nodig hebt.

Voor flatfix kun je eventueel extra pootjes bij bestellen zodat de drukpunten/gewicht meer verdeeld wordt.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
HSA.Solar schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 01:49:
Hallo Bazzzzzz, als je schansen gaat gebruiken hebben de panelen onderling ook ruimte, dus ik weet niet of die laatste opstelling wel zo'n slimme keus is, ook gezien ze niet van de rand afstaan wat bij eventuele storm schade nog wel eens problemen kan geven bij verzekeraars.

De optie met 6 panelen lijkt daarom verstandiger naar mijn mening. Je kan hiervoor het flatfix systeem van ESDEC gebruiken, maar ook van der valk systemen is een optie. Die hebben sinds kort PV ankers die je brand/lijmt op je dak met het frame er aan vast waardoor je überhaupt geen extra ballast meer nodig hebt.

Voor flatfix kun je eventueel extra pootjes bij bestellen zodat de drukpunten/gewicht meer verdeeld wordt.
Links en rechts zitten buren, alleen in de lengte zit ik echt aan de rand.
Maar goed de 8 panelen optie past gewoon niet echt lekker. Alleen een zelfbouw frame lijkt dan een oplossing.

Kortom 6 panelen lijkt verstandiger. 370watt panelen moeten passen dus qua vermogen kom ik dan ook al een heel eind. Ik wil nog even nakijken of dat slim is icm de qs1's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Naar mijn weten mogen de QS1's een max van 370 input per mppt hebben, dus dat zou mooi op het randje zitten :)

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vol leggen tegen de grens aan met de buren kan in dit geval prima omdat de buren geen stroom aansluiting hebben in de garagebox en dus waarschijnlijk ook nooit zonnepanelen erop gaan leggen.
Het is gewoon vergunningsplichtig dan, of de buren er iets mee gaan doen is totaal niet relevant.

heel erg plat leggen is dan je enige optie

zonder ballast:

https://www.technea.nl/pr...-plat-dak-zonder-ballast/

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@HSA.Solar
Die 370 Wp is aangeraden. En voor oost-west is dat ook prima.

Een maximum is er eigenlijk niet zolang je binnen de specs qua voltage en stroom blijft. Ik heb er bijvoorbeeld een rijtje van 440 Wp panelen op aangesloten. NWW 8 graden helling, sochtends schaduw.

@twain4me 3 van de 5 installaties liggen in Nederland tot binnen een halve meter van de erfgrens toch? Zonder vergunning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:29:
@HSA.Solar

Een maximum is er eigenlijk niet zolang je binnen de specs qua voltage en stroom blijft. Ik heb er bijvoorbeeld een rijtje van 440 Wp panelen op aangesloten. NWW 8 graden helling, sochtends schaduw.
De datasheet zegt inderdaad 440Wp als max per paneel. De output zit echter wel op 1200Watt max. Kortom als ik 3 panelen per qs1 aansluit zit ik altijd goed.

Monitoring wil ik via HomeWizard gaan doen(€50). De optie van de fabrikant vind ik wel erg duur
https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-kwh-meter

[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 16-10-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:29:
@HSA.Solar

@twain4me 3 van de 5 installaties liggen in Nederland tot binnen een halve meter van de erfgrens toch? Zonder vergunning.
Zolang H lager is dan L is dat geen probleem en gewoon legaal, schuin dak mag je tot de erfgrens/randen dicht leggen, een platdak heb je te maken met H en L . Daar kan je het niet over eens zijn, maar dat maakt het niet minder waar. de keus is aan TS, niet aan jou of mij.

erfgrens is in dit geval misschien wel bijzonder. kan nog wat raar zijn met huur, vve,s etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9r4m5rDU3UYqiF7MdUc0MrpPN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HQAjKL2EIxZIrsDiXIuNkxUR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@bazzzzzz
Die 440 Wp panelen zijn 2.1 meter lang.
En volgens mij is bij een QS1 de output max 300 W per input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die optie met 8 panelen voldoet volgens mij niet aan de voorwaarden voor vergunningsvrij, of je moet wel heel plat of met heel korte panelen werken.

Kun je niet het dakvlak van de naastgelegen garageboxen 'pachten' ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-10-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@twain4me
Als je het niet te steil legt is het volgens dat plaatje toch oke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:41:
@twain4me
klopt daarom zeg ik ook of heel plat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:41:
@twain4me
De Yingli 470 Wp panelen zijn 1140mm breed, de 345 Wp panelen zijn 1622mm lang; samen is dat 2762; al meer dan de 2,74m die beschikbaar is. Dus helemaal plat kan al niet. Dus dan moet het al schuiner, en dan moet je nog weer verder uit de rand blijven. En dat is nog zonder ruimte voor klemmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:02:
[...]

Euh jawel. Je zit dan nog steeds een heel eind onder de dakrand.

Zou mooi zijn als TS het dak van de twee aangrenzen box'jes mag gebruiken; dan kan hij opeens 24 panelen O-W kwijt :D :D
Mooie 3-fase omvormer er in en klaar.
Ja is dat dak niet te huur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bijvoorbeeld in ruil voor een beetje elektra op B6 groepje + 200 kWh gratis per jaar ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Goed idee, dan kunnen de buren ook een lamp aansluiten.
Win-win lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:30:
@kabeltjekabel
Goed idee, dan kunnen de buren ook een lamp aansluiten.
Win-win lijkt me
Met B6 kun je zelfs stofzuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat posts verplaatst naar Zonnepanelen plat dak, airco en wellicht L/W Warmtepomp dus de discussie heeft wat gaatjes. Je m'excuse....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
bedankt allemaal!

ik heb een mooi zwarte flat fix fusion schans besteld voor 6 375 Watt panelen. Is inderdaad de makkelijkste optie en ik blijf binnen alle regels en dus vergunningsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Goed bezig, nu eerst even installeren.

En dan misschien eens aanbellen bij de buren en vragen of ze hun dak 10 jaar ter beschikking willen stellen in ruil voor het aanleggen van een lamp, stopcontact en 200 kWh / jaar gratis.

Als je de uitbreiding nog voor het eind van dit kwartaal doet kan het mee met dezelfde BTW teruggave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
busscherski schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:54:
Goed bezig, nu eerst even installeren.

En dan misschien eens aanbellen bij de buren en vragen of ze hun dak 10 jaar ter beschikking willen stellen in ruil voor het aanleggen van een lamp, stopcontact en 200 kWh / jaar gratis.

Als je de uitbreiding nog voor het eind van dit kwartaal doet kan het mee met dezelfde BTW teruggave.
Huurconstructie lijkt mij niet echt handig zeker niet omdat het dak binnen 10 jaar vervangen moet worden. Voorlopig neem ik genoeg met 6 panelen en bespaar ik mijzelf gezeur van potentiële lekkages en dergelijke.(de klimop van de oude eigenaren was ook al voer voor discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Ik zal nog even de definitieve bestelling delen:

winkelman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JB3F2QDXFv-PjchS1LeaC9c1yQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J9xlRaPbycTuJghpVsexEJFH.jpg?f=user_large

homewizzard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDat46C-QgawgOpO2rW1j2g4e2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/01axPREzUEc4Yl94Sy5urmZe.jpg?f=user_large

sandervunderink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIm2l8Z12JWQ6uFlWOdpY2uDwZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SzH6ucljd3JyXizzxTnV3CRl.jpg?f=user_large

Totaal dus €1682.76 ex btw voor 2250wp. Dit maakt dus €0.75/wp.

Ik heb voor een zwart montageframe gekozen zodat ik zeker ben dat de buren geen last krijgen van een spiegel op mijn schuur.
Homewizzard voor monitioring ipv via APS want nu ben ik €80 kwijt ipv €180.
De kabelboom voor overspanningsbeveiliging gebruik ik dan om van mijn hoofdschakelaar af te tappen naar de bestaande ALS als ook naar de nieuwe aardlekautomaat. (ETI lijkt dan weer 1 van de weinige die dat 1 module breed oplost)

De garagebox is nu gevoed via een 2 aderige grondkabel van 2,5mm2 die met heel veel lasdoppen telkens weer verlengd wordt. Die wordt dus vervangen door een 4mm2 kabel voor de zonnepanelen en een 4x2,5mm2 kabel voor de overige verbruikers(sluit ik voorlopig op 1 fase aan maar dan ben ik gelijk klaar mocht ik nog ooit krachtstroom willen). Netwerkkabel ga ik ook trekken:)

Enige openstaande punt voor mij is dan nog de aarding/vereffening. Zodra de flatfix set geleverd is weet ik of ik daar nog extra spullen voor moet bijbestellen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@bazzzzzz

Waarom 2 kabels naar de schuur? En niet 1 kabel met een onderverdelertje in de schuur? Kan je daar de verlichting, wcd, eventueel krachtstroom uit halen in de schuur.
Maar ook de pv op zetten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
onderverdeler was duurder dan de €85 voor een extra kabel. Zeker omdat ik dan een stofdichte kast nodig zou hebben.

Qua monitoring is het ook makkelijk om alles centraal te houden. Mijn meterkast is 1,5 jaar geleden vernieuwd dus daar heb ik nog genoeg vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKvDI-rbFK6yLOAG_HlbW3-00fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btywxZBXLvbEaF1crUjmqX3v.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen zijn binnen! De micro omvormers zijn eigenlijk niet micro te noemen... . Wat is slim qua montage? Gewoon op de bovenste stoeptegel van de ballast leggen is misschien wel het aantrekkelijkste. Panelen aard/verheffen ik dan wel met een losse aarddraai en die handige clips.

Verlengkabels moet ik ook nog bijbestellen zie ik al wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Op een stoeptegel raad ik niet aan want dat koelt niet optimaal.

Gewoon aan de rail schroeven of op aan andere manier zodat je er 2 cm lucht omheen hebt.

https://www.google.com/se...=969#imgrc=O4MnfkNBXmgA1M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bazzzzzz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:59:
(ETI lijkt dan weer 1 van de weinige die dat 1 module breed oplost)
Wellicht omdat ze her en der wat shortcuts genomen hebben... Geeft wel te denken als geen van de grote merken dat zo compact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:36:
@bazzzzzz

Waarom 2 kabels naar de schuur? En niet 1 kabel met een onderverdelertje in de schuur? Kan je daar de verlichting, wcd, eventueel krachtstroom uit halen in de schuur.
Maar ook de pv op zetten.
Extra onderverdeler zou ik ook niet doen. Als het voor hetzelfde geld of iets meer opgelost kan worden door wat meer kabel te kopen zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
busscherski schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:58:
Op een stoeptegel raad ik niet aan want dat koelt niet optimaal.

Gewoon aan de rail schroeven of op aan andere manier zodat je er 2 cm lucht omheen hebt.

https://www.google.com/se...=969#imgrc=O4MnfkNBXmgA1M
De rail bij flatfix is een holle alu koker. Verticaal zou dat nog een keer kunnen. Omdat ik alleen n plat liggende kokers heb vond ik dat niet zo'n strak plan. Qua ventilatie heb je wel een goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb zelf ook 2 QS1 hangen. Ik vond ze ook groter dan ik had verwacht.

Bij bij hangen ze aan vd valk rails, ik heb er klemmen bij gekocht.
Volgens mij 4 van deze.
https://www.winkelman-zon...omvormer-klem-klemsy.html

Als flatfix dat niet heeft zul je gaten moeten boren in de profielen.
Dat kan ook in een dichte koker. Aan de ene kant een gat van rond 9 en de andere kant rond 16 zodat er een din 125 M8 sluitring en M8 imbusbout in kan.

https://www.techniekwebsh...verzinkt-0-16-kg-100.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
De panelen liggen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TExtIJfl7FAsTFXFL_aFuazKOEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/24jvqf3Qc3pJ4SYZBRHFS6XX.jpg?f=user_large

Schans is 36cm hoog en ik lig 38cm van de rand af.
Qua opbrengst vind ik het nog lastig inschatten. Ik zit nu op pieken van 600Watt max terwijl ik 375*6=2250Wp heb liggen. Vandaag ga ik waarschijnlijk net de 1,9kWh halen wat dus neerkomt op 0.85kWh/kWp.
Echter schijn je in november maar 3% op te brengen van je jaaropbrengst. Als ik 1800kWh per jaar verwacht vertaald dat naar 54kWh voor november. Dat zou 1.8kWh per dag zijn, ik zit nu op 1.1kWh gemiddeld voor de laatste 5 dagen.
Kortom ik vind het nog niet erg indrukwekkend maar het lijkt ook nog niet slecht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBq7-ALH1Y0lrtKbSrZ7WjXNsSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p1SUcx9PHFZXt3EBfO3OVsS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfaNCt9PHnyZ_Tiu_UT7KM4waSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NXeALXxV8pLNjEqxPb7hrUB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06:54
@bazzzzzz Hoeveel ballast had je uiteindelijk gebruikt voor deze opstelling? Ik wil binnenkort een vergelijkbare portrait oost-west opstelling maken met 12 panelen en 3 x QS1 op een kleine hoek maar twijfel nog een beetje over het aantal tegels dat ik zal neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Mausinho schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:57:
@bazzzzzz Hoeveel ballast had je uiteindelijk gebruikt voor deze opstelling? Ik wil binnenkort een vergelijkbare portrait oost-west opstelling maken met 12 panelen en 3 x QS1 op een kleine hoek maar twijfel nog een beetje over het aantal tegels dat ik zal neerleggen.
Winkelman heeft de plaatjes erbij staan:
https://www.winkelman-zon...akje-oost-west-opste.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/307138/files/341038230/1000x640x2/flatfix-fusion-flatfix-fusion-3-rijen-van-1-dakje.jpg

Ik heb wel naar boven afgerond en heb alleen hele tegels gebruikt
Pagina: 1