Op mijn woning wil ik graag zonnepanelen gaan plaatsen maar de vraag is nu wat mogelijk is en handig.
Schuin dakvlak
Aan de voorkant van het huis is een klein schuin dakvlak met een hellingshoek van 34 graden.
Maten zijn: 3,60m diep x 4,20m breed
Aan de achterkant van het huis zit een groot schuin dakvlak met een hellingshoek van 24 graden en daarbij nog 2 platte dakdelen van de uitbouw en een dakkapel.
Schuin dakvlak
Het schuine dakvlak heeft de vorm van een 180 graden gedraaide L.
Waarbij het lange deel: 11,80m diep x 4,50m breed
En het uitsteeksel: 4,53m diep x 4,05m breed
In het lange deel zit helemaal links bovenaan een klein dakraampje.
In het uitsteeksel zitten links op 2 dakpannen afstand van de erfgrens twee pijpen, van de CV afvoer en van de mechanische ventilatie.
Platte dakvlakken
Uitbouw:
Het dak van de uitbouw meet 3,50m diep x 4,05m breed.
(Hier wil ik eigenlijk geen panelen op omdat je daar vanuit je slaapkamerraam dan direct op uitkijkt evenals de buren.)
Dakkapel:
Het dak van de dakkapel op de 1e etage meet 4,85m diep x 4,05m breed.
De maten zijn trouwens bepaald aan de hand van de bouwtekeningen en zijn dus niet op de cm nauwkeurig verwacht ik.
Ik heb het dak niet zelf opgemeten.
/f/image/v7HbY3bDC5wPp9HYN3H2dApl.png?f=fotoalbum_medium)
Dakvlakken van bovenaf gezien:
/f/image/5OBNdGMB0WXS8pEjObfhcgT9.png?f=fotoalbum_medium)
Overzicht van schuine dakvlak:
Buizen en vlakke dakdelen:
Ik heb het idee dat de buizen geen probleem geven met schaduw aangezien ze helemaal aan de zijkant van het huis zitten wat praktisch op het noorden ligt.
nov 381 kWh
okt 385 kWh
sep 341 kWh
aug 317 kWh
Meer cijfers zijn er niet want we wonen er pas sinds half juli.
Aansluiting in 3x 25A en in de groepenkast is voldoende ruimte voor een eigen 3fase groep en aardlekschakelaar.
Er wordt gekookt op inductie en de keuken boiler is ook elektrisch (daalderop close-in 10)
Warm water in de rest in het huis komt van een gasgestookte boiler
De verwarming is een VR gasketel.
Mechanische ventilatie is nog van het wisselstroom type maar wordt binnenkort vervangen door een gelijkstroom variant.
De keukenboiler willen we vervangen door een Quooker
De gasgestookte boiler door een warmtepomp boiler
Vervanging van de CV ketel zijn we nog niet uit. Liefst een warmtepomp maar eerst moet duidelijk worden of het huis daar voldoende voor geïsoleerd is en of de financiële middelen toereikend zijn.
Een split unit airco voor de zomermaanden staat ook nog op de wensenlijst.
Een elektrische auto staat nog niet op de planning maar is ook afhankelijk van hoe lang de huidige het blijft doen.
Elektrische scooter is wel al aanwezig
Als er nog extra info gewenst is laat het vooral weten.
Voorkant huis
De voorkant van het huis staat oostelijk gericht. Niet strak op het oosten maar 20 graden richting het noorden gedraaid.Schuin dakvlak
Aan de voorkant van het huis is een klein schuin dakvlak met een hellingshoek van 34 graden.
Maten zijn: 3,60m diep x 4,20m breed
Achterkant huis
De achterkant van het huis staat westelijk gericht. Niet strak op het westen maar 20 graden richting het zuiden gedraaid.Aan de achterkant van het huis zit een groot schuin dakvlak met een hellingshoek van 24 graden en daarbij nog 2 platte dakdelen van de uitbouw en een dakkapel.
Schuin dakvlak
Het schuine dakvlak heeft de vorm van een 180 graden gedraaide L.
Waarbij het lange deel: 11,80m diep x 4,50m breed
En het uitsteeksel: 4,53m diep x 4,05m breed
In het lange deel zit helemaal links bovenaan een klein dakraampje.
In het uitsteeksel zitten links op 2 dakpannen afstand van de erfgrens twee pijpen, van de CV afvoer en van de mechanische ventilatie.
Platte dakvlakken
Uitbouw:
Het dak van de uitbouw meet 3,50m diep x 4,05m breed.
(Hier wil ik eigenlijk geen panelen op omdat je daar vanuit je slaapkamerraam dan direct op uitkijkt evenals de buren.)
Dakkapel:
Het dak van de dakkapel op de 1e etage meet 4,85m diep x 4,05m breed.
De maten zijn trouwens bepaald aan de hand van de bouwtekeningen en zijn dus niet op de cm nauwkeurig verwacht ik.
Ik heb het dak niet zelf opgemeten.
Plaatjes
zijaanzicht huis:/f/image/v7HbY3bDC5wPp9HYN3H2dApl.png?f=fotoalbum_medium)
Dakvlakken van bovenaf gezien:
/f/image/5OBNdGMB0WXS8pEjObfhcgT9.png?f=fotoalbum_medium)
Foto’s van de achterkant
Van het dakvlak aan de voorkant van het huis kon ik geen foto maken want dat zit te hoog, vandaar alleen foto’s van de achterkant.Overzicht van schuine dakvlak:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Buizen en vlakke dakdelen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb het idee dat de buizen geen probleem geven met schaduw aangezien ze helemaal aan de zijkant van het huis zitten wat praktisch op het noorden ligt.
informatie
Elektra verbruik van afgelopen 4 maanden:nov 381 kWh
okt 385 kWh
sep 341 kWh
aug 317 kWh
Meer cijfers zijn er niet want we wonen er pas sinds half juli.
Aansluiting in 3x 25A en in de groepenkast is voldoende ruimte voor een eigen 3fase groep en aardlekschakelaar.
Er wordt gekookt op inductie en de keuken boiler is ook elektrisch (daalderop close-in 10)
Warm water in de rest in het huis komt van een gasgestookte boiler
De verwarming is een VR gasketel.
Mechanische ventilatie is nog van het wisselstroom type maar wordt binnenkort vervangen door een gelijkstroom variant.
De keukenboiler willen we vervangen door een Quooker
De gasgestookte boiler door een warmtepomp boiler
Vervanging van de CV ketel zijn we nog niet uit. Liefst een warmtepomp maar eerst moet duidelijk worden of het huis daar voldoende voor geïsoleerd is en of de financiële middelen toereikend zijn.
Een split unit airco voor de zomermaanden staat ook nog op de wensenlijst.
Een elektrische auto staat nog niet op de planning maar is ook afhankelijk van hoe lang de huidige het blijft doen.
Elektrische scooter is wel al aanwezig
Als er nog extra info gewenst is laat het vooral weten.
Vragen
- Hoeveel panelen?
Ik lees hier vaak volleggen maar gezien de ruimte op het dak wordt me dat waarschijnlijk te gek. Anders is wat er nog zinnig op een 3 fase omvormer past misschien een mooie grens. - Alleen achter of ook voor panelen?
- Op enkel het platte dak, het schuine dak of beiden?
- Welk systeem? String omvormer, micro omvormers?
- Geeft de dakkapel nog problemen met schaduw op het deel van het schuine dak ernaast?