[PV] Zonnepanelen hoekhuis, schuindak oost-west & 2x platdak

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Op mijn woning wil ik graag zonnepanelen gaan plaatsen maar de vraag is nu wat mogelijk is en handig.
Voorkant huis
De voorkant van het huis staat oostelijk gericht. Niet strak op het oosten maar 20 graden richting het noorden gedraaid.

Schuin dakvlak
Aan de voorkant van het huis is een klein schuin dakvlak met een hellingshoek van 34 graden.
Maten zijn: 3,60m diep x 4,20m breed
Achterkant huis
De achterkant van het huis staat westelijk gericht. Niet strak op het westen maar 20 graden richting het zuiden gedraaid.

Aan de achterkant van het huis zit een groot schuin dakvlak met een hellingshoek van 24 graden en daarbij nog 2 platte dakdelen van de uitbouw en een dakkapel.

Schuin dakvlak
Het schuine dakvlak heeft de vorm van een 180 graden gedraaide L.
Waarbij het lange deel: 11,80m diep x 4,50m breed
En het uitsteeksel: 4,53m diep x 4,05m breed

In het lange deel zit helemaal links bovenaan een klein dakraampje.
In het uitsteeksel zitten links op 2 dakpannen afstand van de erfgrens twee pijpen, van de CV afvoer en van de mechanische ventilatie.

Platte dakvlakken
Uitbouw:
Het dak van de uitbouw meet 3,50m diep x 4,05m breed.
(Hier wil ik eigenlijk geen panelen op omdat je daar vanuit je slaapkamerraam dan direct op uitkijkt evenals de buren.)
Dakkapel:
Het dak van de dakkapel op de 1e etage meet 4,85m diep x 4,05m breed.

De maten zijn trouwens bepaald aan de hand van de bouwtekeningen en zijn dus niet op de cm nauwkeurig verwacht ik.
Ik heb het dak niet zelf opgemeten.
Plaatjes
zijaanzicht huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6DDDt0Ng6cB3_DVjIPHeV4i2js=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/v7HbY3bDC5wPp9HYN3H2dApl.png?f=fotoalbum_medium

Dakvlakken van bovenaf gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_nv5nhHUE4R1Aa1t-DskDUw4Io=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5OBNdGMB0WXS8pEjObfhcgT9.png?f=fotoalbum_medium
Foto’s van de achterkant
Van het dakvlak aan de voorkant van het huis kon ik geen foto maken want dat zit te hoog, vandaar alleen foto’s van de achterkant.

Overzicht van schuine dakvlak:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Buizen en vlakke dakdelen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb het idee dat de buizen geen probleem geven met schaduw aangezien ze helemaal aan de zijkant van het huis zitten wat praktisch op het noorden ligt.
informatie
Elektra verbruik van afgelopen 4 maanden:
nov 381 kWh
okt 385 kWh
sep 341 kWh
aug 317 kWh
Meer cijfers zijn er niet want we wonen er pas sinds half juli.
Aansluiting in 3x 25A en in de groepenkast is voldoende ruimte voor een eigen 3fase groep en aardlekschakelaar.

Er wordt gekookt op inductie en de keuken boiler is ook elektrisch (daalderop close-in 10)
Warm water in de rest in het huis komt van een gasgestookte boiler
De verwarming is een VR gasketel.
Mechanische ventilatie is nog van het wisselstroom type maar wordt binnenkort vervangen door een gelijkstroom variant.

De keukenboiler willen we vervangen door een Quooker
De gasgestookte boiler door een warmtepomp boiler
Vervanging van de CV ketel zijn we nog niet uit. Liefst een warmtepomp maar eerst moet duidelijk worden of het huis daar voldoende voor geïsoleerd is en of de financiële middelen toereikend zijn.
Een split unit airco voor de zomermaanden staat ook nog op de wensenlijst.

Een elektrische auto staat nog niet op de planning maar is ook afhankelijk van hoe lang de huidige het blijft doen.
Elektrische scooter is wel al aanwezig :9

Als er nog extra info gewenst is laat het vooral weten.
Vragen
  1. Hoeveel panelen?
    Ik lees hier vaak volleggen maar gezien de ruimte op het dak wordt me dat waarschijnlijk te gek. Anders is wat er nog zinnig op een 3 fase omvormer past misschien een mooie grens. :P
  2. Alleen achter of ook voor panelen?
  3. Op enkel het platte dak, het schuine dak of beiden?
  4. Welk systeem? String omvormer, micro omvormers?
  5. Geeft de dakkapel nog problemen met schaduw op het deel van het schuine dak ernaast?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
oke, eerst even dit:

oost-west:
2x 45 graden dakhoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
oost en west halen op een ander moment hun top, dus meer Wp als W omvormer is geen enkel probleem.

ik heb 2x10x190Wp op 3kW omvormer gehad.
2x7x190Wp + 10x300Wp op 3kW omvormer gehad.
en nu heb ik:
2x7x245Wp + 10x300Wp op 4kW omvormer.

nu heb ik panelen met 15 graden op oost, en daar parallel op nog een keer op 45 graden.
en dan nog op 45 graden op west.
en dat geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dus ja ook nog 2x een verschillende hoek op oost, maakt dat je nog meer Wp op 1 omvormer kunt hangen.
(doordat ze parallel op 1 mpp zitten kan ik ze niet apart loggen, helaas.)

het mogen duidelijk zijn, oost-west = no prob.
kleine omvormer(met 2x mpp, hoeft niet maar wel handig) met veel Wp en gaan met die banaan. ;)

edit:
oja de opbrengst dat is ook leuk natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
dit is in de hoeveelheid kWh per 1000Wp (kWh/kWp)
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld om winter en zomer uit te factoren.
een 75 tot 85% van je Wp is dus nog steeds een goed haalbaar getal.
ruim voldoende voor een leuke set te leggen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 10-12-2020 13:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:50
Dak is prima geschikt, ik heb ook zoiets.
Oost met 15 graden zuid en schaduw van de schoorsteen: ca. 0,75 kWh per WP
West met 15 graden noord en schaduw van een dakkapel en bomen ca. 0,6 kWh per WP
beide per jaar :)

Dit met gewoon standaard stringomvormers, niets bijzonders.
Let op: meestal het je hoger op je dak minder schaduw. in voor / na jaar heb je vaak schaduw van andere huizen/bomen op de lagere daken.

Je zit op 400kWh/maand -> 4800 per jaar.
Daar komt dan nog voor de WPB zo 500-1500kWh bij, en onze quooker verstookt ook 500kWh

En dan hebben we het nog niet over verwarmen met een warmtepomp of een EV.
Dus leg anders eerst aan de achterkant ca. 8 breed x2 hoog 16 panelen van 1mx2m van ca 400wp = 6400 wp (of evt. 7x2 panelen)
verwacht ca 75% opbrengst , is ongeveer je verbruik. En dan later op de andere delen wat leggen, maar dan voor lief nemen dat die panelen er wat anders uit zullen zien.

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 10-12-2020 13:59 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Vliegvlug schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:23:
...
Platte dakvlakken
Uitbouw:
Het dak van de uitbouw meet 3,50m diep x 4,05m breed.
(Hier wil ik eigenlijk geen panelen op omdat je daar vanuit je slaapkamerraam dan direct op uitkijkt evenals de buren.)
Vanuit mijn werkkamer kijk ik iedere ochtend uit naar de panelen op de uitbouw en het blijft een mooi gezicht! _/-\o_
Dakkapel:
Het dak van de dakkapel op de 1e etage meet 4,85m diep x 4,05m breed.
Eventueel kun je daar nog panelen op leggen zowel richting west en eventueel zuid. Die komen dan in een andere hellingshoek t.o.v. de panelen op de dakpannen. Wel oppassen dat die niet voor schaduw gaan zorgen op de andere panelen.
Buizen en vlakke dakdelen:
[Afbeelding]
(rechtsboven van de uitbouw, rechtsonder van de dakkapel)

Ik heb het idee dat de buizen geen probleem geven met schaduw aangezien ze helemaal aan de zijkant van het huis zitten wat praktisch op het noorden ligt.
Kun je dit verduidelijken op een tekening of in SunnyDesignWeb? Als je het zo schetst, lijkt het geen probleem.
Er wordt gekookt op inductie en de keuken boiler is ook elektrisch (daalderop close-in 10)
Warm water in de rest in het huis komt van een gasgestookte boiler
De verwarming is een VR gasketel.
Mechanische ventilatie is nog van het wisselstroom type maar wordt binnenkort vervangen door een gelijkstroom variant.

De keukenboiler willen we vervangen door een Quooker
De gasgestookte boiler door een warmtepomp boiler
Inderdaad eerst kijken waar je kunt besparen en de rest duurzaam opwekken.
Vervanging van de CV ketel zijn we nog niet uit. Liefst een warmtepomp maar eerst moet duidelijk worden of het huis daar voldoende voor geïsoleerd is en of de financiële middelen toereikend zijn.
Een split unit airco voor de zomermaanden staat ook nog op de wensenlijst.
Een L/W warmtepomp heeft ook (beperkte) koelmogelijkheden en er zit een leuke subsidie op.
Vragen
  1. Hoeveel panelen?
    Ik lees hier vaak volleggen maar gezien de ruimte op het dak wordt me dat waarschijnlijk te gek. Anders is wat er nog zinnig op een 3 fase omvormer past misschien een mooie grens. :P
  2. Alleen achter of ook voor panelen?
  3. Op enkel het platte dak, het schuine dak of beiden?
  4. Welk systeem? String omvormer, micro omvormers?
  5. Geeft de dakkapel nog problemen met schaduw op het deel van het schuine dak ernaast?
  1. Zo veel mogelijk!
  2. beiden!
  3. beiden! (zie hierboven) eventueel met een andere omvormer aangezien je dan drie dakvlakken hebt.
  4. Kan prima op een eenvoudige stringomvormer
  5. Als ik de tekeningen goed interpreteer liggen de dakpannen ten zuiden van de dakkapel, dus verwacht ik geen schaduw. Hooguit krijg je aan het eind van de dag wat schaduw, maar dan is de opbrengst sowieso al beperkt

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:04:
oke, eerst even dit:

oost-west:
2x 45 graden dakhoek.
[Afbeelding]
oost en west halen op een ander moment hun top, dus meer Wp als W omvormer is geen enkel probleem.

ik heb 2x10x190Wp op 3kW omvormer gehad.
2x7x190Wp + 10x300Wp op 3kW omvormer gehad.
en nu heb ik:
2x7x245Wp + 10x300Wp op 4kW omvormer.

nu heb ik panelen met 15 graden op oost, en daar parallel op nog een keer op 45 graden.
en dan nog op 45 graden op west.
en dat geeft:
[Afbeelding]
dus ja ook nog 2x een verschillende hoek op oost, maakt dat je nog meer Wp op 1 omvormer kunt hangen.
(doordat ze parallel op 1 mpp zitten kan ik ze niet apart loggen, helaas.)

het mogen duidelijk zijn, oost-west = no prob.
kleine omvormer(met 2x mpp, hoeft niet maar wel handig) met veel Wp en gaan met die banaan. ;)

edit:
oja de opbrengst dat is ook leuk natuurlijk:
[Afbeelding]
dit is in de hoeveelheid kWh per 1000Wp (kWh/kWp)
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld om winter en zomer uit te factoren.
een 75 tot 85% van je Wp is dus nog steeds een goed haalbaar getal.
ruim voldoende voor een leuke set te leggen. ;)
Mooie grafieken maar ik ben er nog niet zo in thuis dat ik daar de finesses uit kan halen.
Ik snap dat je met oost-west een betere verdeling van de opbrengst over de dag krijgt.

In mijn situatie is oost echter meer op het noorden gericht en west juist meer op het zuiden, dus ik weet niet of dat de balans doet doorslaan naar west.
Oost is met 34 graden wat stijler dan west met 24 graden, maar welke beter is...

Op west kan bij mij sowieso meer gelegd worden dan oost dus met volleggen zou het ook uit balans zijn.

Liefst zou ik de panelen enkel op west leggen omdat ze dan nog bereikbaar zijn, het oostdak kom ik zelf niet bij.
Gaat dan meer om zaken als controleren en schoon houden want het leggen op de schuine dakdelen wil ik niet zelf gaan doen.

Daarom heeft het mijn voorkeur om om de schuine dakdelen te beginnen, dan kan ik de platte daken nog eventueel later zelf bijleggen mocht ik de smaak goed te pakken krijgen. :)

Uit jouw verhaal en cijfers over de omvormer haal ik dat ik me over de omvormer als beperkende factor niet druk hoef te maken, op bijv een 3fase 5KW omvormer kan ik al heel veel panelen kwijt dus. ;)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:53:
Dak is prima geschikt, ik heb ook zoiets.
Oost met 15 graden zuid en schaduw van de schoorsteen: ca. 0,75 kWh per WP
West met 15 graden noord en schaduw van een dakkapel en bomen ca. 0,6 kWh per WP
beide per jaar :)
Ik weet niet of ik die cijfers zo kan vertalen maar bij mij zit west juist meer naar zuid toe, namelijk 20 graden; dan verwacht ik dat west het bij mij beter gaat doen.
Dit met gewoon standaard stringomvormers, niets bijzonders.
Let op: meestal het je hoger op je dak minder schaduw. in voor / na jaar heb je vaak schaduw van andere huizen/bomen op de lagere daken.
Ik heb hier nog geen schaduw gemerkt, in de zomer kwam de zon zelfs onder de zonneschermen door later op de dag.
Er staan ook geen bomen in de buurt, de dichtstbijzijnde hoge boom is van de achterburen maar heb niet de indruk dat de schaduw daarvan mijn dak haalt en al helemaal niet als de panelen op het bovenste deel van het dak liggen.

Om die reden lijkt een string omvormer mij ook het meest voor de hand liggen aangezien ik begrepen heb dat micro omvormers duurder zijn.

En als de panelen in hetzelfde dakvlak liggen en er geen schaduw is hoef ik ook niet meerdere trackers te hebben lijkt me.
Je zit op 400kWh/maand -> 4800 per jaar.
Daar komt dan nog voor de WPB zo 500-1500kWh bij, en onze quooker verstookt ook 500kWh
Dus met huidig verbruik en 1KW voor de warmtepompboiler erbij zit ik al aan een kleine 6KW.
De huidige close-in boiler verbruikt natuurlijk ook al stroom dus dat streep ik mar even weg tegen de Quooker.

Met een factor van 0.7 gerekend zou ik dus 8600Wp moeten neerleggen om die stroombehoefte af te dekken?
(lees nu pas je berekening hieronder :P)
En dan hebben we het nog niet over verwarmen met een warmtepomp of een EV.
Dus leg anders eerst aan de achterkant ca. 8 breed x2 hoog 16 panelen van 1mx2m van ca 400wp = 6400 wp (of evt. 7x2 panelen)
verwacht ca 75% opbrengst , is ongeveer je verbruik. En dan later op de andere delen wat leggen, maar dan voor lief nemen dat die panelen er wat anders uit zullen zien.
Bovenstaande berekening is dan zonder WPB, maar die wil ik toch alvast meenemen want die komt wel ergens volgend jaar.

Voor Warmtepomp en elektrische auto zou ik inderdaad eerder later bij leggen en denk niet dat het me gaat storen dat die panelen dan iets anders van kleur of formaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
timovd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:12:
[...]

Vanuit mijn werkkamer kijk ik iedere ochtend uit naar de panelen op de uitbouw en het blijft een mooi gezicht! _/-\o_
Als het nog niet vol ligt kies ik er toch voor de uitbouw pas als laatste te benutten :P
Denk ook niet dat de buren het heel erg zullen waarderen
[...]

Eventueel kun je daar nog panelen op leggen zowel richting west en eventueel zuid. Die komen dan in een andere hellingshoek t.o.v. de panelen op de dakpannen. Wel oppassen dat die niet voor schaduw gaan zorgen op de andere panelen.
op zo’n plat dakdelen kan je ze natuurlijk zuiver oost-west leggen als dat niet te veel ruimte kost. En hellingshoek kan optimaal dmv het gebruikte frame.

ik verwacht niet dat panelen op de platte dakdelen schaduw geven op het schuine dakdeel omdat de platte dakdelen noordelijker zitten dan het schuine dak.
[...]

Kun je dit verduidelijken op een tekening of in SunnyDesignWeb? Als je het zo schetst, lijkt het geen probleem.
Ik zak eens naar dat SunnyDesignWeb gaan kijken, klinkt interssant. :)
[...]

Inderdaad eerst kijken waar je kunt besparen en de rest duurzaam opwekken.

[...]

Een L/W warmtepomp heeft ook (beperkte) koelmogelijkheden en er zit een leuke subsidie op.
Je doelt dan op het koelen via vloerverwarming?
Daar hebben we bij aanleg ook naar geïnformeerd maar ze gaven toen aan dat dat maximaal 4 graden met buiten kan schelen omdat je ander condensatie op de vloer krijgt en alles klef gaan aanvoelen omdat er niet ontvochtigd wordt. En split airco werd in plaats daarvan aangeraden.
[...]
  1. Zo veel mogelijk!
  2. beiden!
  3. beiden! (zie hierboven) eventueel met een andere omvormer aangezien je dan drie dakvlakken hebt.
  4. Kan prima op een eenvoudige stringomvormer
  5. Als ik de tekeningen goed interpreteer liggen de dakpannen ten zuiden van de dakkapel, dus verwacht ik geen schaduw. Hooguit krijg je aan het eind van de dag wat schaduw, maar dan is de opbrengst sowieso al beperkt
Ik snap dat volleggen het ultieme is maar het moet wel realistisch blijven :+
Als ik gefaseerd zou willen leggen wat is dan het beste om mee te starten, bijv, eerst schuine dak achter beginnen en als dat vol is aan de voorkant verder en tenslotte de platte dakdelen als laatste?
Of direct toch al een evenwichtige oost-west verdeling aanhouden tot oost vol is en dan pas achter door? Ook al ligt oost meer naar het noorden en west meer naar het zuiden.

Of toch nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je het laat doen... alles in 1x doen, anders betaal je vooral voorrijkosten en pak je dus totaal geen schaalvoordeel.

Ik haal uit die tekeningen nog niet helemaal hoe hoog al die dakvlakken zitten. Zit dat platte dak linksbovenin de tekening in de schaduw van de rest, ofwel een stuk lager, of?

1) Zoveel als mogelijk, met natuurlijk dat je niet direct voor de kleinste panelen moet gaan.
2) Overal
3) Allebei, al is het maar om de zon er af te houden (= besparing op koeling)
4) Bij wat grotere aantallen en geen schaduw zijn micro's zonde van het geld
5) Nu snap ik er nog minder van. Je nok ligt van voor naar achteren en je hebt een kappel richting de zijkant? E.e.a. wordt veel duidelijker als je je tekening ook van hoogtes voorziet. Al die foto's geven ook een net-niet overzicht. Beter een google-maps satteliet plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Als je oost/west op de dakkapel doet, heb je niet heel veel aan oost, omdat je dak voor schaduw zorgt. Ik schat in dat zuid/noord dan zelfs beter is.

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 11-12-2020 09:45 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Vliegvlug schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:33:
[...]

Mooie grafieken maar ik ben er nog niet zo in thuis dat ik daar de finesses uit kan halen.
Ik snap dat je met oost-west een betere verdeling van de opbrengst over de dag krijgt.
oke, dit is al winst.
door de verdeling over de dag is gewoon een klienere goedkopere omvormer mogenlijk.
Wp (panelen) zijn goedkoop, omvormers zijn duur.
In mijn situatie is oost echter meer op het noorden gericht en west juist meer op het zuiden, dus ik weet niet of dat de balans doet doorslaan naar west.
Oost is met 34 graden wat stijler dan west met 24 graden, maar welke beter is...
grofweg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
maar helemaal kloppen doet de grafiek niet.
verschillen zijn zelfs nog kleiner als de grafiek weergeeft, dus eigenlijk maakt het allemaal niet veel uit.
Op west kan bij mij sowieso meer gelegd worden dan oost dus met volleggen zou het ook uit balans zijn.
dit kan ik nog niet overzien, maar zal weinig problemen opleveren.
een balans is tof, maar niet perse nodig.
je dimensioneerd de omvormer op de kant met de meeste zonnepanelen.
Liefst zou ik de panelen enkel op west leggen omdat ze dan nog bereikbaar zijn, het oostdak kom ik zelf niet bij.
Gaat dan meer om zaken als controleren en schoon houden want het leggen op de schuine dakdelen wil ik niet zelf gaan doen.
schoon maken? dat heb ik nog nooit gedaan. ;)
controleren, mmmaaa ik kijk wel eens naar boven, ziet het er goed uit, dan is het in orde.

belangrijker is dat je een logging hebt, waar mee je de opbrengst kunt zien.
die in de gaten houden is voldoende. ;)
Daarom heeft het mijn voorkeur om om de schuine dakdelen te beginnen, dan kan ik de platte daken nog eventueel later zelf bijleggen mocht ik de smaak goed te pakken krijgen. :)
er is een voordeel om alles in 1x goed te doen.
zo hebben omvormers vaak 2x een mpp.
koop je nu 330Wp panelen, dan weet je eigenlijk nu al dat je over 6 maanden de zelfde panelen niet meer kunt krijgen. :-(
en per mpp wil je wel het zelfde type paneel, en dat is soms lastig na 6 maanden.

dit neemt niet weg, dat een omvormer dus 2x een mpp heeft.
en die kan erg goed hinkelen op 1 mpp.
dus 1 mpp goed laten vullen is geen probleem.
(voor zelf bouwers is het zeker een optie om gewoon 1 mpp te vullen en later de anderen.
als je laat leggen, dan komt er al snel veel extra kosten bij voor 2x ze te laten komen.
en dan is het toch een duur geintje en kun je beter in 1x goed doen.)
Uit jouw verhaal en cijfers over de omvormer haal ik dat ik me over de omvormer als beperkende factor niet druk hoef te maken, op bijv een 3fase 5KW omvormer kan ik al heel veel panelen kwijt dus. ;)
optimaal:
een 3fase omvormer wil het liefst 36 (2x18) panelen, dan werkt die het best.
een 1fase omvormer wil het liefst 24 (2x12) panelen, dan werkt die het best.

minimaal:
een 3fase omvormer kan net werken met 24 (2x12) panelen.
een 1fase omvormer kan net werken met 12 (2x16) panelen.
( grof weg, en er zijn veel uitzonderingen, die ik niet allemaal even kan schrijven.)

als je 3fase in huis hebt, dan kun je ook een 1fase omvormer gebruiken, dit is geen probleem.
je word op de zelfde manier afgerekend.
je hoeft dus niet perse een 3fase omvormer te gebruiken dus. ;)

een plan maken voor je dak?
heb je ook een foto van je huis van een iets meer afstand (alle foto's zijn details) dan kan ik iets meer schatten hoe het er uit ziet.
(ik twijfel eigenlijk ook of het misschien niet beter is om alleen maar 1 kant te doen.
maar dan wel plat op dak + steiler op het schuine gedeelte.
maar mis een beetje het overzicht voor een goed plan. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb nu helaas geen tijd voor een uitgebreide reactie, dat wordt vanavond.

[ Voor 161% gewijzigd door Vliegvlug op 08-07-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Vliegvlug
oke, ik dacht dus allemaal veel te moeilijk, nu ik het zie:
lol, hij is wel erg simpel, kan haast niet simpeler.

ruimte genoeg, kunt gewoon doen wat je wil.

je neemt gewoon een 5kW 1fase string omvormer.
en dan een paneel zoals:
https://www.winkelman-zon...-half-cut-perc-390wp.html
de omvormer heeft 2x een mpp.
en per mpp wil je minimaal 5 panelen en maximaal 10 panelen.
dus daar hang je een minimaal 10 tot maximaal 20 van die panelen aan.
klaar.

panelen heb je het liefst zo hoog mogenlijk dan leveren ze het meeste op.
(maar niet speciaal heel belangrijk.)
dit allemaal op je 24graden schuine dak (is gewoon de goedkoopste manier van installeren.).
door kun je al snel 2 rijen van 9 maken, en dan ben je er aardig.
(even kijken hoe je uit komt met dat dakraam en cv pijpje. :? )

een 5000W omvormer, mag gerust iets meer Wp hebben (ongeveer 30% meer is geen probleem).
dat is geen ramp.

als je dan later toch meer panelen wil, omdat je een warmtepomp/elektra auto hebt.
dan heb je nog 2x een fase over voor nog 2 omvormers.
lekker simpel dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Vliegvlug

even de prijs:
18x Phono Solar Mono All Black Half Cut PERC 390Wp
€ 3.150,00
1x Growatt MIN 5000 XE 1 fase Omvormer
€ 622,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 9 panelen
€ 578,00
1x Complete installatie 18 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.599,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 4.916,54
BTW€ 1.032,46
Totaal
€ 5.949,00

oke je hebt dan 6,8kWp voor nog geen 5k€.
ongeveer 0,73€/Wp zou je richt prijs moeten zijn. ;)
(ik neem aan dat je de BTW terugvraagt. ;) )

er is nog wel iets te schuiven, maar zo heel interessant is dat allemaal niet.
is veel meer persoonlijke voorkeur, en die moet je echt zelf doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:27:
Ik heb nu helaas geen tijd voor een uitgebreide reactie, dat wordt vanavond.

Omdat er wat onduidelijkheid is over de plaatjes hier een uitgezoomde foto van de achterkant:

[Afbeelding]

Dit is wel een oude foto, de schoorsteen zit er inmiddels niet meer op dus dat scheelt weer schaduw op het platte dak van de dakkapel :)
Oooooh. Dat verduidelijkt het nogal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:11:
@Vliegvlug
[...]
Nee, dat doe je dus niet gewoon. Als het goed is gaat Winkelman dat ook vertikken om te installeren bij 3x25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:56:
[...]

oke, dit is al winst.
door de verdeling over de dag is gewoon een klienere goedkopere omvormer mogenlijk.
Wp (panelen) zijn goedkoop, omvormers zijn duur.
Goed om te weten.
[...]

schoon maken? dat heb ik nog nooit gedaan. ;)
controleren, mmmaaa ik kijk wel eens naar boven, ziet het er goed uit, dan is het in orde.

belangrijker is dat je een logging hebt, waar mee je de opbrengst kunt zien.
die in de gaten houden is voldoende. ;)
Fijn te horen dat die panelen zo onderhoudsvrij zijn. d:)b
[...]

er is een voordeel om alles in 1x goed te doen.
zo hebben omvormers vaak 2x een mpp.
koop je nu 330Wp panelen, dan weet je eigenlijk nu al dat je over 6 maanden de zelfde panelen niet meer kunt krijgen. :-(
en per mpp wil je wel het zelfde type paneel, en dat is soms lastig na 6 maanden.

dit neemt niet weg, dat een omvormer dus 2x een mpp heeft.
en die kan erg goed hinkelen op 1 mpp.
dus 1 mpp goed laten vullen is geen probleem.
(voor zelf bouwers is het zeker een optie om gewoon 1 mpp te vullen en later de anderen.
als je laat leggen, dan komt er al snel veel extra kosten bij voor 2x ze te laten komen.
en dan is het toch een duur geintje en kun je beter in 1x goed doen.)
Zijn die voorrijkosten dan zo hoog?
Ik zou verwachten dat het plaatsen van de panelen op het dak het meeste werk is en dus het meeste kost. En dat het aansluiten enkel het inpluggen in de bestaande omvormer is en ook geen meterkast aanpassingen dus daar zullen dan geen kosten voor zijn.
[...]

als je 3fase in huis hebt, dan kun je ook een 1fase omvormer gebruiken, dit is geen probleem.
je word op de zelfde manier afgerekend.
je hoeft dus niet perse een 3fase omvormer te gebruiken dus. ;)
Ik weet dat het door de elektriciteitsmeter hetzelfde wordt afgerekend maar een 3 fase omvormer leek me voor de hand liggen in mijn geval met plannen voor redelijk wat panelen op het dak om te voorkomen dat de invoer stroom op een enkele fase te hoog wordt, dan is verdeling over de 3-fasen makkelijker aan te sluiten op de meterkast.
Dit na het lezen van dit ABB kennisdocument: Voorkom problemen bij het aansluiten van PV-panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:11:
@Vliegvlug
oke, ik dacht dus allemaal veel te moeilijk, nu ik het zie:
lol, hij is wel erg simpel, kan haast niet simpeler.

ruimte genoeg, kunt gewoon doen wat je wil.
Ik dacht toch dat mijn plaatjes en eerdere foto’s duidelijk genoeg waren maar zo zie je maar weer hoe een extra foto kan helpen. :P
Ik vul waarschijnlijk teveel zelf in omdat ik de situatie natuurlijk ken. :)
en dan een paneel zoals:
https://www.winkelman-zon...-half-cut-perc-390wp.html
de omvormer heeft 2x een mpp.
en per mpp wil je minimaal 5 panelen en maximaal 10 panelen.
dus daar hang je een minimaal 10 tot maximaal 20 van die panelen aan.
klaar.
Is makkelijk te bepalen op basis van de gekozen omvormer en panelen hoeveel er minimaal, optimaal en maximaal op gaan?

Jouw eerdere advies lag wat hoger namelijk met 2x12 stuks als optimaal (of is optimaal in onderstaande ook gelijk maximaal?)

optimaal:

minimaal:
een 1fase omvormer kan net werken met 12 (2x6) panelen.
( grof weg, en er zijn veel uitzonderingen, die ik niet allemaal even kan schrijven.)
panelen heb je het liefst zo hoog mogenlijk dan leveren ze het meeste op.
(maar niet speciaal heel belangrijk.)
dit allemaal op je 24graden schuine dak (is gewoon de goedkoopste manier van installeren.).
Dan dus het kleine 34 graden dak aan de voorkant dus gewoon leeg laten?
door kun je al snel 2 rijen van 9 maken, en dan ben je er aardig.
(even kijken hoe je uit komt met dat dakraam en cv pijpje. :? )
Ik zie dat die 390Wp Photo Solar panelen 1,00m breed zijn, daar krijg ik er aan de bovenkant van mijn dak geen 9 stuks op aangezien het dak maar 8,55m breed is ;)

Dan zit het CV pijpje ook nog twee dakpannen uit de erfgrens.
En het dakraampje ligt ook in de weg, dus twee mooie rijen wordt ‘m sowieso niet. Dus mocht dat de reden zijn dat je voor 18 stuks bent gegaan en het geen omvormer limiet is dan zal ik waarschijnlijk nog wat meer panelen nemen als ik toch bezig ben, om te zien of dat mooi uitkomt. 8)
een 5000W omvormer, mag gerust iets meer Wp hebben (ongeveer 30% meer is geen probleem).
dat is geen ramp.
maar 18x 390Wp is al 7020, wat 40% meer is tov een 5KW omvormer. :?

Dus dan toch maar naar een zwaardere omvormer kijken en dan zit ik waarschijnlijk al op een 3 fase omvormer.

Of is 2x een lichtere 1-fase omvormer ook een goed alternatief waarbij van beiden maar 1 mpp in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:19:
@Vliegvlug
even de prijs:

Totaal 4 producten excl. btw
€ 4.916,54
BTW€ 1.032,46
Totaal
€ 5.949,00

oke je hebt dan 6,8kWp voor nog geen 5k€.
ongeveer 0,73€/Wp zou je richt prijs moeten zijn. ;)
(ik neem aan dat je de BTW terugvraagt. ;) )
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit en ik ga uiteraard de btw terugvragen ;)

Ik heb net ook een offerte binnen voor 20 panelen JA Solar van 320Wp icm SolarEdge SE 6K 3-fasen + P370 en daar vragen ze €7150 voor en dat is ná btw teruggave.
Dat is dan wel heel erg duur. Zeker aangezien dat ook nog eens minder Wp is met 6400Wp totaal ;(
er is nog wel iets te schuiven, maar zo heel interessant is dat allemaal niet.
is veel meer persoonlijke voorkeur, en die moet je echt zelf doen. ;)
Ben ik zeker van plan.
Kan ik dan gewoon bij Winkelman een geschikte maat paneel zoeken waarmee mijn dakvlak goed op te vullen is en daar dan een omvormer die binnen die 30% past bij pakken?
Of moeten panelen en omvormer op elkaar gematched worden?

Ik heb al wel een tijdje het PV topic meegelezen en hoewel ik de details niet weet staat me wel iets bij dat er panelen met verschillend voltages zijn, kan me voorstel dat dat uitmaakt voor de omvormer. Of ging dat alleen om micro omvormers, het is een beetje klok-klepel bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:16:
[...]

Oooooh. Dat verduidelijkt het nogal :P
Graag gedaan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:16:
[...]

Nee, dat doe je dus niet gewoon. Als het goed is gaat Winkelman dat ook vertikken om te installeren bij 3x25.
Maar wat doe ik dan gewoon wel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:45:
[...]

Maar wat doe ik dan gewoon wel? :+
Gewoon aan de regeltjes houden en zulke vermogens opsplitten over meerdere kleine 1-fase omvormers of gewoon een 3-fase omvormer. Alleen op dat schuin dak passen al iets van 28 panelen van 460 Wp. Dan is 5 kW toch al te klein. :*)

5 kW omvormer op 25A hoofdzekering is gewoon beunhuis territorium. Je hebt ook veel meer intern kabelverlies. 5 kW enkelfase is twee aders met 21,7A, 5 kW 3-fase is 3 aders met 7,2A.

Die maten; je zegt dat ze van de bouwtekening zijn. Zijn dat wel de externe maten, of de interne maten? Wat een huis wat bijvoorbeeld 5,1m binnen is, is veelal 5,4m HoH. Dat kan soms het verschil maken tussen een paneeltje meer of minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:42:
[...]

Dat ziet er zeker niet verkeerd uit en ik ga uiteraard de btw terugvragen ;)

Ik heb net ook een offerte binnen voor 20 panelen JA Solar van 320Wp icm SolarEdge SE 6K 3-fasen + P370 en daar vragen ze €7150 voor en dat is ná btw teruggave.
Dat is dan wel heel erg duur. Zeker aangezien dat ook nog eens minder Wp is met 6400Wp totaal ;(
Offerte met SE op zo'n dak slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:42:
[...]
Ben ik zeker van plan.
Kan ik dan gewoon bij Winkelman een geschikte maat paneel zoeken waarmee mijn dakvlak goed op te vullen is en daar dan een omvormer die binnen die 30% past bij pakken?
Of moeten panelen en omvormer op elkaar gematched worden?

Ik heb al wel een tijdje het PV topic meegelezen en hoewel ik de details niet weet staat me wel iets bij dat er panelen met verschillend voltages zijn, kan me voorstel dat dat uitmaakt voor de omvormer. Of ging dat alleen om micro omvormers, het is een beetje klok-klepel bij mij :P
Jahoor. Heb je ook nog eisen qua uiterlijk van de panelen?

Matchen tussen paneel en omvormer... bijna nooit een probleem, is heel eenvoudig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:45:
[...]

Goed om te weten.

[...]

Fijn te horen dat die panelen zo onderhoudsvrij zijn. d:)b

[...]

Zijn die voorrijkosten dan zo hoog?
Ik zou verwachten dat het plaatsen van de panelen op het dak het meeste werk is en dus het meeste kost. En dat het aansluiten enkel het inpluggen in de bestaande omvormer is en ook geen meterkast aanpassingen dus daar zullen dan geen kosten voor zijn.
het valt allemaal wel mee.
maar we moeten ook weer niet te grote hosola verhalen maken over de winsten met zonnepanelen.
het is een leuke winst (eigenlijk besparing), maar je blijft een TVT hebben van een aantal jaren.
doe je dat 2x dan had je beter in 1x goed moeten doen, scheelt weer een half jaar tot jaar TVT.

maar ook als je in overproductie gaat, dan daalt de winst wel.
met een goed planning is die daling eigenlijk geen probleem, maar zonder goed plan in 1x, dan valt het iets tegen. ;)
Ik weet dat het door de elektriciteitsmeter hetzelfde wordt afgerekend maar een 3 fase omvormer leek me voor de hand liggen in mijn geval met plannen voor redelijk wat panelen op het dak om te voorkomen dat de invoer stroom op een enkele fase te hoog wordt, dan is verdeling over de 3-fasen makkelijker aan te sluiten op de meterkast.
Dit na het lezen van dit ABB kennisdocument: Voorkom problemen bij het aansluiten van PV-panelen
goed document, en kun je redelijk volgen. (verteld niet alles, maar daar kun je hele boeken over vol schrijven. ;) )
en het is zeker dat je niet zomaar een 5kW op 1 fase kunt zetten.
dat kan gevaarlijk zijn, maar er zijn hele simpele oplossingen voor te verzinnen.
je kunt b.v. gewoon een 32A groep voor de ALS zetten van de huis groepen.
dan kan het daar nooit fout gaan op de busbord van de meterkast.
dit zijn geen grote dure aanpassingen, dus beun werk is totaal niet nodig.
het is makkelijk scoren met het kan niet, maar het kan met gemak dus wel, als je de juiste maatregelen neemt. ;)
(maar er is nog veel meer te verzinnen, kan niet alles in een bericht even schrijven.)
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:29:
[...]

Ik dacht toch dat mijn plaatjes en eerdere foto’s duidelijk genoeg waren maar zo zie je maar weer hoe een extra foto kan helpen. :P
Ik vul waarschijnlijk teveel zelf in omdat ik de situatie natuurlijk ken. :)
heel menselijk, jij ziet de situatie, en dan vul je snel veel in wat ik dan niet weet.
de foto maakt mij duidelijk dat je platte dak, maar voor de helft echt interesant is.
het laqe gedeelte pakt gewoon meer schaduw.
(maar ook het lage gedeelte kun je gebruiken als je echt wil.)
Is makkelijk te bepalen op basis van de gekozen omvormer en panelen hoeveel er minimaal, optimaal en maximaal op gaan?

Jouw eerdere advies lag wat hoger namelijk met 2x12 stuks als optimaal (of is optimaal in onderstaande ook gelijk maximaal?)

optimaal:

minimaal:
een 1fase omvormer kan net werken met 12 (2x6) panelen.
het is eigenlijk niet uit te drukken in panelen.
1 fase omvormer wil graag 350Vmpp.
3 fase omvormer wil graag 600-720Vmpp.

dan heb je panelen met 12Vmpp en 32Vmpp en 36Vmpp en 55Vmpp.
dus met 55Vmpp is het 350V/55v= +/- 7 stuks.
350V / 32v = +/-12 stuks.

en de Vmpp is ook nog temperatuur afhankelijk.,
warmer dan 25graden dan zakt de Vmpp kouder dan stijgt die weer.
en dit is een redelijke 10%, best wel een factor.

hier een voorbeeld van een 1 fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dan zie je dat je niet perse 350Vmpp er op moet zetten, maar iets tussen de 200 en 400Vmpp ook goed is.
hier kun je dan wel het beste de 10% + en - nog aftrekken optellen.
en dan zit je lekker.
(buiten dat gebied kan ook nog als het perse moet, liever niet. ;) )
Dan dus het kleine 34 graden dak aan de voorkant dus gewoon leeg laten?
is een keuze, maar als je voor 3fase wil gaan, en je wil in de richting van de 600Vmpp gaan.
dan krijg je dat dakje nooit lekker gevuld.
en heb je het wel nodig, denk dat je al genoeg Wp hebt met het andere dak. ;)
Ik zie dat die 390Wp Photo Solar panelen 1,00m breed zijn, daar krijg ik er aan de bovenkant van mijn dak geen 9 stuks op aangezien het dak maar 8,55m breed is ;)

Dan zit het CV pijpje ook nog twee dakpannen uit de erfgrens.
En het dakraampje ligt ook in de weg, dus twee mooie rijen wordt ‘m sowieso niet. Dus mocht dat de reden zijn dat je voor 18 stuks bent gegaan en het geen omvormer limiet is dan zal ik waarschijnlijk nog wat meer panelen nemen als ik toch bezig ben, om te zien of dat mooi uitkomt. 8)

[...]

maar 18x 390Wp is al 7020, wat 40% meer is tov een 5KW omvormer. :?

Dus dan toch maar naar een zwaardere omvormer kijken en dan zit ik waarschijnlijk al op een 3 fase omvormer.

Of is 2x een lichtere 1-fase omvormer ook een goed alternatief waarbij van beiden maar 1 mpp in gebruik is?
wees niet te bang, en kijk niet alleen naar Wp van het paneel, kijk ook naar de NOCT waarde.
en lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
meer Wp als W omvormer, liever niet, maar is ook echt geen probleem.
meer NOCT als W omvormer, oei dit is mijn persoonlijke grens, maar nog steeds breekbaar.
(het heeft meer met de bloedruk van de eigenaar te maken als echt verlies. ;) )

de 5kW 1fase omvormer is maar een aanzetje om te begrijpen dat het kan als je dat wil.
(en ja gewoon veilig ook, niet zo moeilijk.)
het idee om b.v. 3x 16A 1 fase omvormers te gebruiken is zeker ook niet slecht.
je hebt dan 6mpp's en kunt elk dak vlakje met andere richting heel kunstig gebruiken.

je kunt b.v. 2mpp's op 1 omvormer samenvoegen tot 1 grote mpp (vaak tandum mode genoemd) als je er b.v. maar 5 nodig hebt.

maar je kunt ook 2 stringen die even veel cellen hebben (dus vaak even veel panelen), parallel op 1 mpp aansluiten en zo meerdere mpps vrij houden.
(hier zitten wel haakjes en oogjes aan. zoals max A die een mpp aan kan.)
met parallel stringen kun je ook 2 richtingen of hoeken oplossen.

3x (of 2x|) een 16A omvormer is wat duurder, maar eigenlijk helemaal niet te gek duurder.
dus zeker een optie om te overwegen. ;)

(persoonlijk:
ik zou ook voor de 3x 16A 1 fase omvormer gaan als ik dat dak zou hebben. ;)
of misschien 1x5kW en 2x3kW etc etc..... :?
maar ik bouw zelf, en dan is het zo goedkoop dat overproductie geen enkel probleem meer is.
met 3 omvormer's kan ik dan elk jaar van de "winst" een nieuwe set bij plaatsen. jummie...
gewoon omdat het hobby is kan dat gewoon uit, een hobby zonder kosten is tof.
dit kun jij ook wel doen, maar elk jaar weer die extra kosten, dat maakt het gewoon niet effectief meer.
dus als je laat aanleggen, doe graag in 1x goed, dan kan het wel uit. ;) )

edit:
solaredge, nop niet mijn systeem.
het is wel erg geil die logging per paneel, dat wel.
maar die prijs, pfff, en dan al die extra apparaten on der de panelen die alleen maar kapot kunnen gaan.
nop ben persoonlijk meer van de kiss methode. ;)

het moet simpel duidelijk en werken, het is een stuk gereedschap, geen geil plaatje voor mij. ;)

(maar als mensen het willen gebruiken, geen probleem, het heeft ook wel wat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:59:
[...]

Gewoon aan de regeltjes houden en zulke vermogens opsplitten over meerdere kleine 1-fase omvormers of gewoon een 3-fase omvormer. Alleen op dat schuin dak passen al iets van 28 panelen van 460 Wp. Dan is 5 kW toch al te klein. :*)
Ben ook van plan de boel niet te veel op 1 fase te zetten en of voor meerdere 1 fase te gaan of één 3 fase omvormer
Die maten; je zegt dat ze van de bouwtekening zijn. Zijn dat wel de externe maten, of de interne maten? Wat een huis wat bijvoorbeeld 5,1m binnen is, is veelal 5,4m HoH. Dat kan soms het verschil maken tussen een paneeltje meer of minder :+
Het zijn wel de externe maten, dus inclusief muurdikte aan de buitenmuren en halve muurdikte in de tussenmuur naar de buren.

Opvallend vind ik wel dat de tekening uit de offerte breder is dan mijn waarde, 9,24m vs 8,55m (het dak hangt aan de zijkant wel iets over maar niet zoveel)
Maar wel minder diep 11,39m vs 11,80m

Ik moet dat voor de zekerheid eens gaan nameten op het dak zelf maar wil me niet de dicht bij de rand wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h39yXBIBe6a_aAjZ-uvWn3qlTjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7qHvJeceRXNVlA7KmF7ow9yd.jpg?f=user_large

Bovenstaande legplan uit de offerte is op basis van panelen die 100 x 168 cm zijn.

Dat bedrijf is niet zelf langs geweest maar heeft dat op afstand bepaald, ik vermoed via google maps gezien de wazige screenshot die was bijgevoegd.
En daarom hebben ze ook de schaduwwerking van de schoorsteen ingetekend omdat ze niet wisten dat dat ding er niet meer is. :z

Hoeveel afstand moet je eigenlijk aanhouden vanaf de zijkant en nok bij een legplan?
En hoeveel afstand tussen de panelen want die zullen ook niet 100% strak tegen elkaar aan liggen, een halve cm genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:02:
[...]

Jahoor. Heb je ook nog eisen qua uiterlijk van de panelen?
Zelf niet eigenlijk, blauw vind ik ook prima als dat minder kost ;)
Maar heb nog geen kennis genomen van de WAF O-)
Matchen tussen paneel en omvormer... bijna nooit een probleem, is heel eenvoudig te doen.
Klinkt toch dat je er op een bepaald vlak wel rekening mee moet houden, ook al is het dan eenvoudig. De vraag is dan hoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:22:
[...]

het valt allemaal wel mee.
maar we moeten ook weer niet te grote hosola verhalen maken over de winsten met zonnepanelen.
het is een leuke winst (eigenlijk besparing), maar je blijft een TVT hebben van een aantal jaren.
doe je dat 2x dan had je beter in 1x goed moeten doen, scheelt weer een half jaar tot jaar TVT.
Maar aan de andere kant kan ik ook niet in de toekomst kijken dus als ik nu het helemaal volleg en er komt de komende 10 jaar geen elektrische auto bijv. dan had voor mijn gevoel dat geld beter in mijn zak kunnen houden en dan 10 jaar later laten bijleggen want dat zullen panelen ook wel een stuk beter zijn en kan je op het resterende oppervlak meer Wp kwijt en had je de 10jaar daarvoor met een lichtere en goedkopere omvormer uit gekund.
maar ook als je in overproductie gaat, dan daalt de winst wel.
met een goed planning is die daling eigenlijk geen probleem, maar zonder goed plan in 1x, dan valt het iets tegen. ;)
Wat bedoel je precies met die goede planning?
[...]

goed document, en kun je redelijk volgen. (verteld niet alles, maar daar kun je hele boeken over vol schrijven. ;) )
en het is zeker dat je niet zomaar een 5kW op 1 fase kunt zetten.
dat kan gevaarlijk zijn, maar er zijn hele simpele oplossingen voor te verzinnen.
je kunt b.v. gewoon een 32A groep voor de ALS zetten van de huis groepen.
dan kan het daar nooit fout gaan op de busbord van de meterkast.
dit zijn geen grote dure aanpassingen, dus beun werk is totaal niet nodig.
het is makkelijk scoren met het kan niet, maar het kan met gemak dus wel, als je de juiste maatregelen neemt. ;)
(maar er is nog veel meer te verzinnen, kan niet alles in een bericht even schrijven.)
Wel iets om rekening mee te houden met zo’n zware omvormer op 1 fase dus. ;)
Als ik door het kiezen van meerdere kleine of één 3 fase omvormer geen extra automaten voor mijn ALSen hoef te installeren vind ik dat makkelijker.
Met een 3x 25A aansluiting en een 40A groepenkast ontwerp moet ik onder de 15A PV invoeding blijven per fase ga ik vanuit.
[...]

heel menselijk, jij ziet de situatie, en dan vul je snel veel in wat ik dan niet weet.
de foto maakt mij duidelijk dat je platte dak, maar voor de helft echt interesant is.
het laqe gedeelte pakt gewoon meer schaduw.
(maar ook het lage gedeelte kun je gebruiken als je echt wil.)
Dat is gelukkig geen punt want dat is toch de plek waar ik het liefst geen panelen leg. :)
[...]

het is eigenlijk niet uit te drukken in panelen.
1 fase omvormer wil graag 350Vmpp.
3 fase omvormer wil graag 600-720Vmpp.

dan heb je panelen met 12Vmpp en 32Vmpp en 36Vmpp en 55Vmpp.
dus met 55Vmpp is het 350V/55v= +/- 7 stuks.
350V / 32v = +/-12 stuks.

en de Vmpp is ook nog temperatuur afhankelijk.,
warmer dan 25graden dan zakt de Vmpp kouder dan stijgt die weer.
en dit is een redelijke 10%, best wel een factor.
Kijk, dat is nuttige info! Dank je d:)b
Kan ik op basis daarvan het juiste aantal panelen kiezen.
hier een voorbeeld van een 1 fase omvormer:
[Afbeelding]
dan zie je dat je niet perse 350Vmpp er op moet zetten, maar iets tussen de 200 en 400Vmpp ook goed is.
hier kun je dan wel het beste de 10% + en - nog aftrekken optellen.
en dan zit je lekker.
(buiten dat gebied kan ook nog als het perse moet, liever niet. ;) )
Ik snap die grafiek eerlijk gezegd niet. :/
Er staat zowel op de y-as als bij de kleuren een percentage, wat is daar het verschil in?

En als ik bij 200 een lijn omhoog trek kom ik meer lagere percentages tegen dan wanneer ik bij de 400 omhoog ga.
Ik ga er met mijn beperkte kennis even vanuit dat voor die omvormer uit de grafiek 345 optimaal is want daar zie ik de donkerste kleuren boven. Maar waarom kan je dan maar 55 omhoog maar wel 145 naar beneden :?

En met optellen en aftrekken kom je dan uit op een range van tussen de 220 en 360 of juist 180 en 440.
[...]

is een keuze, maar als je voor 3fase wil gaan, en je wil in de richting van de 600Vmpp gaan.
dan krijg je dat dakje nooit lekker gevuld.
en heb je het wel nodig, denk dat je al genoeg Wp hebt met het andere dak. ;)
oké, duidelijk verhaal, dan laat ik dat kleine dakdeel aan de voorkant gewoon voor wat het is. :)
[...]

wees niet te bang, en kijk niet alleen naar Wp van het paneel, kijk ook naar de NOCT waarde.
Die moest ik echt even opzoeken, Nominal Operating Cell Temperature, had ik nog nooit van gehoord.
Wist wel dat zonnepanelen bij lagere temperatuur beter presteren dan bij hoge.
Maar je hebt natuurlijk geen invloed op de temperatuur indien de panelen eenmaal liggen.

Is het nu zo dat panelen een verschillende NOCT kunnen hebben en dat ze dat beter geschikt maakt in warme streken bij lage noct en voor koude streken met hoge noct?
Of moet je sowieso kijken naar die waarde en wat is de bovengrens dan die je in Nederland moet aanhouden?
en lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
meer Wp als W omvormer, liever niet, maar is ook echt geen probleem.
Ik kan dat niet helemaal uit de grafiek halen.
Meende onthouden te hebben dat de omvormer ook niet veel zwaarder moest zijn dan wat de panelen kunnen opwekken omdat zo’n ding efficiënter werkt tegen zijn ontwerp vermogen aan en dat je meestal niet de maximale Wp haalt.
En zelfs als je dat wel haalt dat het niet heel erg is een iets onder bemeten omvormer te hebben en wat opbrengt te missen omdat je dat compenseert met een betere efficiëntie wanneer je panelen niet hun max Wp halen, wat meerendeel van de tijd is.

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit daadwerkelijk een hele grote rol speelt en niet gerommel in de marge is wat bijv. al teniet wordt gedaan door het prijsverschil tussen de verschillende omvormers.
Als ik me hierin vergis hoor ik dat ook graag hoor.
meer NOCT als W omvormer, oei dit is mijn persoonlijke grens, maar nog steeds breekbaar.
(het heeft meer met de bloedruk van de eigenaar te maken als echt verlies. ;) )
Sorry ik snap dit niet, hoe kan je een temperatuur met een wattage vergelijken :?
Of mis ik iets in de relatie tussen NOCT en W?

En met bloeddruk bedoel je dat er dan momenten zijn dat je (veel) meer opwekt met je panelen dan dat je omvormer kan omzetten?
de 5kW 1fase omvormer is maar een aanzetje om te begrijpen dat het kan als je dat wil.
(en ja gewoon veilig ook, niet zo moeilijk.)
het idee om b.v. 3x 16A 1 fase omvormers te gebruiken is zeker ook niet slecht.
je hebt dan 6mpp's en kunt elk dak vlakje met andere richting heel kunstig gebruiken.

je kunt b.v. 2mpp's op 1 omvormer samenvoegen tot 1 grote mpp (vaak tandum mode genoemd) als je er b.v. maar 5 nodig hebt.

maar je kunt ook 2 stringen die even veel cellen hebben (dus vaak even veel panelen), parallel op 1 mpp aansluiten en zo meerdere mpps vrij houden.
(hier zitten wel haakjes en oogjes aan. zoals max A die een mpp aan kan.)
met parallel stringen kun je ook 2 richtingen of hoeken oplossen.
Wauw. Wist niet dat er zoveel mogelijk was met mpp’s.
Daar moet ik me duidelijk nog verder in verdiepen.
3x (of 2x|) een 16A omvormer is wat duurder, maar eigenlijk helemaal niet te gek duurder.
dus zeker een optie om te overwegen. ;)

(persoonlijk:
ik zou ook voor de 3x 16A 1 fase omvormer gaan als ik dat dak zou hebben. ;)
of misschien 1x5kW en 2x3kW etc etc..... :?
Wat er bij mij wel relevant is is dat ik de omvormer op de begane grond wil hangen en niet direct onder het dak op de vliering.

Als ik me niet vergis heb je per mmp twee kabels nodig richting omvormer.
Dat zijn dan 4 kabels voor één 3fase omvormer maar al 12 stuks bij drie 1fase omvormers.
En dat moet dan allemaal van boven naar beneden door de centrale kolom van het huis die al aardig vol is, dus meer dan 4 zie ik niet echt zitten.

Daarnaast nemen drie 1 fase omvormers vast ook meer ruimte in dan één 3fase en extra ruimte is me ook wat waard.

En ik vermoed dat op mijn dak niet veel mpps nodig zijn aangezien de achterkant één doorlopend schuin dakvlak heeft.
maar ik bouw zelf, en dan is het zo goedkoop dat overproductie geen enkel probleem meer is.
met 3 omvormer's kan ik dan elk jaar van de "winst" een nieuwe set bij plaatsen. jummie...
Lukt dat met een 3fase niet, of heb je zoveel verschillende dakvlakken?
Moet ook wel heel groot zijn wil je elk jaar kunnen uitbreiden :9
gewoon omdat het hobby is kan dat gewoon uit, een hobby zonder kosten is tof.
dit kun jij ook wel doen, maar elk jaar weer die extra kosten, dat maakt het gewoon niet effectief meer.
dus als je laat aanleggen, doe graag in 1x goed, dan kan het wel uit. ;) )
Ik vind zonnepanelen wel fijn om op mij dak te hebben straks maar verwacht niet dat het mijn hobby gaat worden. ;)
Moet dus wel in 1x zo goed mogelijk, binnen de grenzen van geld en toekomstverwachtingen.
edit:
solaredge, nop niet mijn systeem.
het is wel erg geil die logging per paneel, dat wel.
maar die prijs, pfff, en dan al die extra apparaten on der de panelen die alleen maar kapot kunnen gaan.
nop ben persoonlijk meer van de kiss methode. ;)

het moet simpel duidelijk en werken, het is een stuk gereedschap, geen geil plaatje voor mij. ;)
i’m with you! 8)
Gewoon zo simpel mogelijk houden en moet gewoon werken.
Ik heb geen complexe schaduwwerking dus dat ze met SolarEdge aankomen verbaasde me echt.
Ik vermoed dat ze daar gewoon graag mee werken of dat het komt doordat ze maar een beperkt aantal pakketten hebben. Die offerte was op basis van een collectief via de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:37:
[...]

Ben ook van plan de boel niet te veel op 1 fase te zetten en of voor meerdere 1 fase te gaan of één 3 fase omvormer

[...]

Het zijn wel de externe maten, dus inclusief muurdikte aan de buitenmuren en halve muurdikte in de tussenmuur naar de buren.

Opvallend vind ik wel dat de tekening uit de offerte breder is dan mijn waarde, 9,24m vs 8,55m (het dak hangt aan de zijkant wel iets over maar niet zoveel)
Maar wel minder diep 11,39m vs 11,80m

Ik moet dat voor de zekerheid eens gaan nameten op het dak zelf maar wil me niet de dicht bij de rand wagen.

[Afbeelding]

Bovenstaande legplan uit de offerte is op basis van panelen die 100 x 168 cm zijn.

Dat bedrijf is niet zelf langs geweest maar heeft dat op afstand bepaald, ik vermoed via google maps gezien de wazige screenshot die was bijgevoegd.
En daarom hebben ze ook de schaduwwerking van de schoorsteen ingetekend omdat ze niet wisten dat dat ding er niet meer is. :z

Hoeveel afstand moet je eigenlijk aanhouden vanaf de zijkant en nok bij een legplan?
En hoeveel afstand tussen de panelen want die zullen ook niet 100% strak tegen elkaar aan liggen, een halve cm genoeg?
Tussen panelen is sowieso 6 of 8 mm vanwege de bout van de klem. En aan de uitersten iets meer.

Bij de nok heb je ook te maken met hoe hoog je nog bevestigingsmateriaal kunt monteren gezien de nok over het algemeen met cement vast zit en je de paar pannen er onder ook niet opgeschoven krijgt.

Sommige pannendaken zijn (deels) geschroeft, dan ben je ook redelijk de klos, want veel meer werk.

Panelen matchen met omvormer; je moet qua maximale spanning en stroom binnen de limieten van de omvormer blijven. Als je bijvoorbeeld Panasonic panelen neemt van 55V dan gaan er niet 20 in serie als je omvormer een limiet van 1 kV heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:53:
[...]

Tussen panelen is sowieso 6 of 8 mm vanwege de bout van de klem. En aan de uitersten iets meer.
Prima dan reken ik met 1cm en moet het passen met marge.

Wat bedoel je met uitersten?
Is dat helemaal rondom, dus zowel boven/onder als links/rechts wanneer het paneel de laatste van een rij/kolom is?

En hoeveel cm moet je van de rand van je dak afblijven, zijn daar nog richtlijnen of eisen aan?
Is wel een hoekhuis natuurlijk.
Bij de nok heb je ook te maken met hoe hoog je nog bevestigingsmateriaal kunt monteren gezien de nok over het algemeen met cement vast zit en je de paar pannen er onder ook niet opgeschoven krijgt.
Vandaag de nokvorsten bekeken en die zitten in elkaars verlengde vast met cement.
Ze lijken niet aan de pannen vast te zitten, maar rusten er wel op, er zit tussen de nokvorsten en de lage delen van de bovenste pannen een soort plastic bladvangers, ik vermoed om ongedierte buiten te houden.

Ik ben vergeten te kijken of ik de pannen een rij lager wel zou kunnen optillen omdat ik druk was met gebroken pannen vervangen, dan waren er best een aantal helaas. ;(
Maar ik denk dat ik op basis van hoe de panelen bij andere mensen in de straat liggen wel kan achterhalen hoe hoog ze maximaal kunnen liggen. :)
Sommige pannendaken zijn (deels) geschroeft, dan ben je ook redelijk de klos, want veel meer werk.
Bij mij gelukkig geen schroeven tegen gekomen, de pannen lijken gewoon los te liggen.
Panelen matchen met omvormer; je moet qua maximale spanning en stroom binnen de limieten van de omvormer blijven. Als je bijvoorbeeld Panasonic panelen neemt van 55V dan gaan er niet 20 in serie als je omvormer een limiet van 1 kV heeft.
oké, goed om te weten, kan ik daar ook op letten.

Heb het dak inmiddels goed opgemeten, dan kan wanneer ik weer wat tijd heb wat panelen en omvormers gaan uitzoeken en daarmee legplannen gaan uitproberen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:20:
[...]

Prima dan reken ik met 1cm en moet het passen met marge.

Wat bedoel je met uitersten?
Is dat helemaal rondom, dus zowel boven/onder als links/rechts wanneer het paneel de laatste van een rij/kolom is?
Nee, alleen de kanten waar de klemmetjes zitten. Bij portrait montage dus links en rechts.
En hoeveel cm moet je van de rand van je dak afblijven, zijn daar nog richtlijnen of eisen aan?
Is wel een hoekhuis natuurlijk.
Dichtbij de nok heb je altijd extra windbelasting. Fabrikanten van de pannelen hebben er ook wel eens iets over te zeggen.
[...]

Vandaag de nokvorsten bekeken en die zitten in elkaars verlengde vast met cement.
Ze lijken niet aan de pannen vast te zitten, maar rusten er wel op, er zit tussen de nokvorsten en de lage delen van de bovenste pannen een soort plastic bladvangers, ik vermoed om ongedierte buiten te houden.

Ik ben vergeten te kijken of ik de pannen een rij lager wel zou kunnen optillen omdat ik druk was met gebroken pannen vervangen, dan waren er best een aantal helaas. ;(
Maar ik denk dat ik op basis van hoe de panelen bij andere mensen in de straat liggen wel kan achterhalen hoe hoog ze maximaal kunnen liggen. :)

[...]

Bij mij gelukkig geen schroeven tegen gekomen, de pannen lijken gewoon los te liggen.

[...]

oké, goed om te weten, kan ik daar ook op letten.

Heb het dak inmiddels goed opgemeten, dan kan wanneer ik weer wat tijd heb wat panelen en omvormers gaan uitzoeken en daarmee legplannen gaan uitproberen. :9
Ga je dat (stalen?) mini-dakraampje nog saneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 14 december 2020 @ 01:46:
[...]

Nee, alleen de kanten waar de klemmetjes zitten. Bij portrait montage dus links en rechts.
Verrassend, had dan juist boven en onder klemmen verwacht tegen het naar beneden schuiven.
[...]

Dichtbij de nok heb je altijd extra windbelasting. Fabrikanten van de pannelen hebben er ook wel eens iets over te zeggen.
Wind had ik nog geen rekening mee gehouden maar goed punt, hopelijk staat zoiets in de specs van de panelen.

Ik bedoel trouwens niet enkel de nok maar ook de afstand vanaf de zijkant van het dak.
Ga je dat (stalen?) mini-dakraampje nog saneren?
Dat is een goeie.
Het zit op de vliering dus heeft weinig functioneel nut anders dan dat je je dak kan inspecteren van boven zonder erop te moeten klimmen.

Is trouwens een plastic dakraam maar zit wel een metalen strip onderop die helemaal verroest is.

Vervangen is geen overbodige luxe ook ivm isolatie, maar kan dan net zo goed helemaal weg eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Vliegvlug
oei lange vraag.

ik doe het wel even zo:

een paneel kan 32Vmpp en 40Voc leveren.
neem je 12 van die panelen serieel, dan heb je:
12x32Vmpp=
12x40Voc=
maar er is ook nog temperatuur.
is die lager als 25 graden, dan stijgt de Vmpp en de Voc.
is die hoger dan daalt de Vmpp en de Voc.
kun je helemaal uit rekenen met de temperatuur coëfficiënt in de datasheet van de panelen.
en dan gebruik je ongeveer -10 en +100 graden (ja het word erg heet op dak, je verbrand je klauwen aan de panelen in de zon. ;) ).
simpeler dan doe je 10%+ en 10%-.
(of je gebruik www.sunnydesign.com)

per mpp:
?? panelen serieel x 40Voc + 10% = moet onder de max V van de omvormer(mpp) blijven!
?? panelen serieel x 32Vmpp - 10% = moet boven de opstart V blijven van de omvormer(mpp)!

en dan moet je kijken naar deze tabel (voor 1fase omvormers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
horizontaal heb je de Vmpp, en verticaal is dan de W die uit de panelen komt.
stel je haalt 1000W op een 4000W omvormer met 220Vmpp.
dat is dan 25% met 220Vmpp, en kom je uit op +/-95% rendement.

dit kun je ook doen voor een 3fase omvormer, maar die hebben hun optimum op 600 tot 720Vmpp zitten.

even een heel maf idee, maar super effectief. >:)
je geeft een schema met 20x 1,6x1m panelen.
maak daar eens 24 panelen van, lijkt mij te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2WnSYjCux-WZNBAnkFG0vClgOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHwRwD4e3SCIVITXCD0fBufu.jpg?f=fotoalbum_large
dan hun je 2x12x(+/-)340Wp van maken.
Vmpp is perfect voor 1fase omvormer.
dit kan zelfs op een 3600W (16A) omvormer gehangen worden, zonder dat die kapot gaat.
wel veel aftopping, maar je gaat nog steeds naar de +/-5000kWh per jaar.
(een 4kW of 5kW mag natuurlijk ook, maar hoeft niet, dit heeft met bloeddruk te maken. ;) )

dan kun je na 3 jaar (of 5), als je een erg leuk gedeelte al hebt terug verdiend.
nog een 3600W (16A) omvormer kopen, dan daar 1x12x340Wp aan hangen, en een setje op de andere klant van het dak hangen.
en nog een setje op het platte dak op de oude omvormer hangen met ook 1x12.

als je zo rustig door bouwt, dan verander je van consument, in producent.
zonder dat het je veel kost, of dit bedoel ik met goede planning.
over productie is met dit soort plannen zelfs erg effectief. >:)
(dit doe ik nu al 15 jaar lang, ben al aan setje 3 bezig. ja vroeger waren de panelen 3x zo duur als nu dus toen duurde het iets langer.
na volgende zomer heb ik weer alles terug verdien, moet nog kijken wat ik dan ga doen. :? )

Pagina: 1