Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.809 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jheroun Wat versta je onder goed spul?
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Bij SE bepalen de optimizers de spanning, 350 Vdc voor 1-fase omvormer en 750 Vdc voor 3-fase omvormer.
Afhankelijk welke combi panelen met welke optimizer, kom je aan die spanning.
Dus je zit aan een minimum aantal optimizers. Dan kun je nog verder doortrekken, naar minumum aantal panelen in de zon. Maar daar wordt vaak niets over vermeld.

Bij een stringomvormer (SMA, Goodwe, Growatt, Solax, Solis en weet ik al niet meer) ben je veel flexibeler en bepalen de panelen de spanning. Daarbij heb je de keuze tussen, 60, 72 en 96 cell (grofweg)
Elke cell geeft een spanning af.
Voor een 1-fase omvormer tussen de 100 en 500 Vdc met optimum op 360 Vdc
En 3-fase omvormer tussen de 100 en 800 Vdc met optimum op 590 Vdc
(er is zoveel, dat de waardes + of - zijn voor iedere fabrikant, dus niet samen te vatten in 1 zin)

En dan de orientatie nog.
Daar hoor ik je niks over zeggen.
Oost/west, zuid of zelfs noord?

En aluhoedje:
Er kan wel eens een hele nieuwe serie uitgerold gaan worden
nieuws: Netbeheerders vrezen miljoenenverlies door vroegtijdig vervangen slim...

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2020 10:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Praktisch vraagje over de bekabeling van zonnepanelen in het algemeen: zijn ze altijd lang genoeg om direct door te koppelen in landscape? of verschilt dat per merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@AUijtdehaag Dank, ik zal een wat vragen terug gaan stellen aan de leverancier. Wellicht kunnen ze ook een andere setup verzinnen.

Op ons dak gaan de panelen overigens richting het zuiden staan. Ik heb nog even over oost/west nagedacht, dan konden er namelijk 20 panelen op maar dat concept kwam vanuit een andere leverancier die daarbij even vergeten was dat we ook sedum onder de panelen willen en daar was dan geen ruimte meer voor.

[ Voor 53% gewijzigd door Jheroun op 19-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Jheroun schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:26:
@AUijtdehaag Dank, ik zal een wat vragen terug gaan stellen aan de leverancier. Wellicht kunnen ze ook een andere setup verzinnen.

Op ons dak gaan de panelen overigens richting het zuiden staan. Ik heb nog even over oost/west nagedacht, dan konden er namelijk 20 panelen op maar dat concept kwam vanuit een andere leverancier die daarbij even vergeten was dat we ook sedum onder de panelen willen en daar was dan geen ruimte meer voor.
Als je geen schaduw hebt zou ik geen SE pakken maar een string omvormer en dan kan je ook 3 fase omvormer pakken.
Heb je wel schaduw dan kan je alsnog SE overslaan en een string omvormer pakken met TIGO optimizers op de panelen met schaduw (maar mijn ervaring is dat er maar weinig leverancier hier iets mee doen).

"voor salderen maakt het niks uit" wordt geschreven hier, klopt ook maar salderen gaat eruit dus je wil gewoon zoveel mogelijk zelf gebruiken als je voor de lange termijn oplossing gaat. (Als je puur voor de snelle centen gaat dan kijk je daar niet naar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Gman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:47:
[...]

"voor salderen maakt het niks uit" wordt geschreven hier, klopt ook maar salderen gaat eruit dus je wil gewoon zoveel mogelijk zelf gebruiken als je voor de lange termijn oplossing gaat. (Als je puur voor de snelle centen gaat dan kijk je daar niet naar).
Nee, dat is niet wat geschreven wordt.

Wat geschreven wordt is dat het niet uit maakt, period. Ook niet voor eigengebruik. Je meter heeft maar 4 telwerken, namelijk verbruik hoog/laag en teruglevering hoog/laag. En die tellen de som van de stromen van alle fases.
Zolang meters niet per fase een apart telwerk hebben, is het gewoon schier onmogelijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen wat je levert of verbruikt per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:45
Ik zit er over na te denken om mijn systeem uit te breiden met 2 extra panelen.
Op dit moment ziet het systeem er zo uit:
Omvormer: SolarEdge S3000H Hd-wave
10x 305W Longi Solar
Optimizers: P370.

Op een volledig zonnige dag in Maart zagen de optimizer voltages er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUAIVxyC0FxkQP94cKNcTIYe014=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jnf6R2NhGwQmLaCXkCGDZoA5.jpg?f=user_large

Volgens mij zouden 2 extra panelen geen probleem moeten zijn voor de optimizer MPPT voltages, stroom, etc. Maar zou graag weten of ik nog iets over het hoofd zie.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Wat geschreven wordt is dat het niet uit maakt, period. Ook niet voor eigengebruik. Je meter heeft maar 4 telwerken, namelijk verbruik hoog/laag en teruglevering hoog/laag. En die tellen de som van de stromen van alle fases.
Zolang meters niet per fase een apart telwerk hebben, is het gewoon schier onmogelijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen wat je levert of verbruikt per fase.
Per fase kun je het niet zien nee, maar als het verrekenen onderling vervalt kan zowel verbruik als levering tegelijk oplopen ipv tegen elkaar weg gestreept worden, als wiebes zegt software aanpassen is het zo gebeurt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
mcDavid schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Ik wil graag onderstrepen dat het dan voor de meter niet uitmaakt.
Voor het zelf verbruiken van je opgewekte stroom wil je wel je verbruikers en PV op dezelfde fase hebben, nee niet voor de rekening maar voor het milieu.
Als dat maar ook duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Voor het milieu maakt het ook geen zak uit. Of jij nou die stroom verbruikt of je buurman, daar hoeft geen kilo extra steenkool voor verbrand te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 28-05 01:43
Rol-Co schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:16:
[...]

Nee, zeg alleen dat je de A nodig hebt en de 410 daar op voorraad zijn.
Ahhh, niet goed gelezen. Was al laat ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:22
Kire88 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:04:
Ik zit er over na te denken om mijn systeem uit te breiden met 2 extra panelen.
Op dit moment ziet het systeem er zo uit:
Omvormer: SolarEdge S3000H Hd-wave
10x 305W Longi Solar
Optimizers: P370.

Op een volledig zonnige dag in Maart zagen de optimizer voltages er als volgt uit:
[Afbeelding]

Volgens mij zouden 2 extra panelen geen probleem moeten zijn voor de optimizer MPPT voltages, stroom, etc. Maar zou graag weten of ik nog iets over het hoofd zie.
Dat is zeker geen probleem, misschien zelfs beter.
Het lijkt er op dat er een aantal in de zon aan het einde van de dag (15:00 -16:00) op de max van 60V draaien en wellicht beperkt worden door teveel andere panelen in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39

franssie

Save the albatross

Gman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:24:
Praktisch vraagje over de bekabeling van zonnepanelen in het algemeen: zijn ze altijd lang genoeg om direct door te koppelen in landscape? of verschilt dat per merk/type?
Ik heb alles in landscape van 3 merken en dat past. Ik neem aan dat dat generiek zo is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zo, hier wat tabellen en statistieken !

Situatie: we hebben 10620 Wp aan zonnepanelen, van mei 2019 tot maart 2020 een SE15K omvormer gehad en vanaf maart 2020 een SE9K. Die heb ik met modbus TCP elke seconde uitgelezen, gedurende 1 jaar.
Panelen staan 18x op ONO 61 graden en 18 x op WZW 241 graden , 20 graden tilt allebei.

Totale opbrengst van 18-5-2019 tot 18-5-2020 is 9960519 Wh, voor een OW opstelling is dat nogal veel, maar er zijn juist in dit lopende jaar enorme goede maanden bij.

Allereerst ala de analyse van boonstra een tabel met de opbrengst van deze specifieke installatie als je de omvormer gaat onderdimensioneren, gebaseerd op 1 seconde metingen en 5 min gemiddelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGbMckKoFwMRIqXuvcIfcCnuYhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICu8pfzBBjh8DDODesy4tX8A.png?f=user_large

Bij 100% limiet en 1 seconde metingen zie je ook verlies want het vermogen is enkele keren boven 100% Wp gekomen.

Als 3de tabel, de verdeling van vermogens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8McnLX28tAdbnK0RwKVFcNcftQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9JZhqPwdge1KHYjmQCNP05t.png?f=user_large

Het zou wel interessant zijn als iemand met een zuidelijke opstelling zoiets kan maken om verder te vergelijken ? De 1 seconde samples zijn wel belangrijk want je mist erg veel anders, juist hier in NL met zijn prachtige witte wolkenpartijen.

Zelf vind ik trouwens de Oost West soms wel overschat qua voordelen. De nadelen zijn wel erg groot, zoals 1/3 van de opbrengst van Z op zonnige dagen in de winter juist als de stroom het hardst nodig is. Dan kun je met kleinschalige opslag juist veel bereiken want je kunt de stroom direct afnemen.
In de zomer stevenen we af op stroomoverschot die we in de winter niet kunnen gebruiken behalve als we giga grote opslag bouwen. Maar ja, da's een ander topic.
Ik zou denk ik gaan voor 60 graden zuid of zo, als ik nog eens de keus had :)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
joozzt schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:58:

Zelf vind ik trouwens de Oost West soms wel overschat qua voordelen. De nadelen zijn wel erg groot, zoals 1/3 van de opbrengst van Z op zonnige dagen in de winter juist als de stroom het hardst nodig is. Dan kun je met kleinschalige opslag juist veel bereiken want je kunt de stroom direct afnemen.
In de zomer stevenen we af op stroomoverschot die we in de winter niet kunnen gebruiken behalve als we giga grote opslag bouwen. Maar ja, da's een ander topic.
Ik zou denk ik gaan voor 60 graden zuid of zo, als ik nog eens de keus had :)
Mooie inzichten O+
Ik heb hier ZW panelen en dit was/is mijn eerste voorjaar maar wat mij opviel is dat ik al vrij snel in het jaar behoorlijke opbrengst had rond kooktijd. De mensen met zuidpanelen plaatste toen al hun dagopbrengsten omdat de laatste wattjes binnen aan het lopen waren. Wellicht zou de combi ZW-ZO nog leuk zijn te bekijken. Uiteindelijk zit een deel van het eigen verbruik natuurlijk ook in langer meer opbrengst op de dag.
Zelf heb ik helaas (nog) geen geschikte logging.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 19-05-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:36
@joozzt Hoe bereik jij die 1 sec samples?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Da’s met modbus tcp, is erg stabiel gebleken. Heb er wel een klein programmaatje voor geschreven, zie meer hier

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelander-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-05 11:25
Kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik zou graag mijn panelen willen vervangen voor 15x340wp Qcells op een solarEdge SE5000H. We hebben een paar schaduw bomen in de ochtend verder op de dag bijna vol op het zuiden en zonder schaduw.

Nu is er een kabel aanwezig 3x 6mm van de omvormer naar de meterkast. Alleen is de meterkast 3x25A. Mag ik (verzekering technisch) en kan ik dat doen op een eigen groep van 20A met aardlekautomaat? Volgens de Solardesigner heb ik een opbrengst van maximaal 94%. (Geen 100% door dakhelling en paargraden van het zuiden)

Ik lees wat tegenstrijdige dingen. Weet iemand wat de NEN1010 hier over zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
Gman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:24:
Ik denk het laatste. Mijn Jinko's hadden langere kabels dan volgens de specs, en daarom lukte dat doorkoppelen in landscape wel (en had ik dus een berg MC-4 stekkers over).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bij half cell lukt het sowieso niet, die hebben aan beide zijkanten een kort snoer, volgens mij ook nooit lang.

Nou wil je half cell sowieso niet in landscape want dat doet het principe ook teniet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:56
Fairy schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:19:
Bij half cell lukt het sowieso niet, die hebben aan beide zijkanten een kort snoer, volgens mij ook nooit lang.

Nou wil je half cell sowieso niet in landscape want dat doet het principe ook teniet denk ik.
Dat is niet noodzakelijkerwijs correct: ik heb de Q-Cells Q- Peak in landscape, en dat gaat prima!
De snoeren zitten overigens in het midden van de lange kant.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Naalroc schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Dat is niet noodzakelijkerwijs correct: ik heb de Q-Cells Q- Peak in landscape, en dat gaat prima!
De snoeren zitten overigens in het midden van de lange kant.
Als je geen last van schaduw hebt zal t niet uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Het ging mij om de snoer lengte, die lang zat is in landscape.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja-solar 340 zijn de kabels ook lang genoeg 410 ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Rouske schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Dat is zeker geen probleem, misschien zelfs beter.
Het lijkt er op dat er een aantal in de zon aan het einde van de dag (15:00 -16:00) op de max van 60V draaien en wellicht beperkt worden door teveel andere panelen in de schaduw?
Bedankt. Aan wat voor impact op de opbrengst moet ik denken in zo'n situatie waarbij de optimizers tegen het maximum voltage aanlopen?

Er is inderdaad sprake van schaduw ivm een dakkappel. Dak ligt op het zuiden en dakkappel zorgt zowel sochtends als smiddags voor schaduw (plus nog een schoorsteen die smiddags schaduw veroorzaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kire88 op 19-05-2020 21:56 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 11:38
Hoi Allen,

Ik ben van plan om mijn nieuwe dak vol te leggen met de X-Roof panelen van Exasun. Het dak is geisoleerd en klaargemaakt voor deze panelen zodat we geen dakpannen meer nodig hebben. Ook hebben we het dak zo gemaakt, dat er geen verlies is qua paspanelen.

Omdat het mijn hele dak betreft en deze waterdicht moet worden, kan ik er geen panelen afhalen of bij doen. Totaal worden het 140 panelen, maar door mijn dak (O/W), zal ik nooit op 140 panelen het maximale vermogen halen. Elk paneel levert 80 Watt op (Instraling bij 1000 W/m2; Cel temp. 25°C AM 1.5 Spectrum volgens EN 60904-3), wat dus op een maximaal vermogen zou neerkomen van: 11200 Watt.

Nu lees ik her en der dat het aantal zonnepanelen soms wel/niet handig is ivm de omvormer die erbij moet. Ik moet zelf nog een omvormer kiezen waarbij ik rekening moet houden met het dak (Oost/West) en eventuele kleine schaduwranden bij de randen van het dak. De dakrand is iets opstaand en in de punt zit een klein schoorsteentje. Nu las ik dat met de panelen van Exasun vaak gewerkt wordt met SolarEdge power-optimizers, maar dan heb ik van SolarEdge waarschijnlijk nog mer nodig. Ook las ik dat er 4 panelen aangesloten kunnen worden op 1 power-optimizer (klik), maar dat zie ik in de datasheets niet echt terug.

Kortom, zijn er mensen met een soortgelijk systeem (ik las weinig exasun mensen hier) en klopt het uberhaupt wat ik zeg? Of wordt het onbegonnen werk om met dit aantal panelen efficient met een omvormer te werken?

Daar komt bij dat je SolarEdge optimizers niet zelf (Elektricien + Aannemer) mag installeren? Ook zijn optimizers een stuk duurder, dus kun je ook wegkomen door alleen de panelen bij de dakrand met een optimizer te doen en de rest niet? Want de rest van het dak heeft nooit schaduw van iets.

[ Voor 8% gewijzigd door Krilo_89 op 19-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:41
Kire88 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Bedankt. Aan wat voor impact op de opbrengst moet ik denken in zo'n situatie waarbij de optimizers tegen het maximum voltage aanlopen?

Er is inderdaad sprake van schaduw ivm een dakkappel. Dak ligt op het zuiden en dakkappel zorgt zowel sochtends als smiddags voor schaduw (plus nog een schoorsteen die smiddags schaduw veroorzaakt.
Het hangt van de situatie af.
Kun je het uitrekenen met behulp van deze uitleg?

busscherski in "Zonnepanelen legplan vraag"

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 19-05-2020 22:38 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Krilo_89 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:37:
Hoi Allen,

Ik ben van plan om mijn nieuwe dak vol te leggen met de X-Roof panelen van Exasun. Het dak is geisoleerd en klaargemaakt voor deze panelen zodat we geen dakpannen meer nodig hebben. Ook hebben we het dak zo gemaakt, dat er geen verlies is qua paspanelen.

Omdat het mijn hele dak betreft en deze waterdicht moet worden, kan ik er geen panelen afhalen of bij doen. Totaal worden het 140 panelen, maar door mijn dak (O/W), zal ik nooit op 140 panelen het maximale vermogen halen. Elk paneel levert 80 Watt op (Instraling bij 1000 W/m2; Cel temp. 25°C AM 1.5 Spectrum volgens EN 60904-3), wat dus op een maximaal vermogen zou neerkomen van: 11200 Watt.

Nu lees ik her en der dat het aantal zonnepanelen soms wel/niet handig is ivm de omvormer die erbij moet. Ik moet zelf nog een omvormer kiezen waarbij ik rekening moet houden met het dak (Oost/West) en eventuele kleine schaduwranden bij de randen van het dak. De dakrand is iets opstaand en in de punt zit een klein schoorsteentje. Nu las ik dat met de panelen van Exasun vaak gewerkt wordt met SolarEdge power-optimizers, maar dan heb ik van SolarEdge waarschijnlijk nog mer nodig. Ook las ik dat er 4 panelen aangesloten kunnen worden op 1 power-optimizer (klik), maar dat zie ik in de datasheets niet echt terug.

Kortom, zijn er mensen met een soortgelijk systeem (ik las weinig exasun mensen hier) en klopt het uberhaupt wat ik zeg? Of wordt het onbegonnen werk om met dit aantal panelen efficient met een omvormer te werken?

Daar komt bij dat je SolarEdge optimizers niet zelf (Elektricien + Aannemer) mag installeren? Ook zijn optimizers een stuk duurder, dus kun je ook wegkomen door alleen de panelen bij de dakrand met een optimizer te doen en de rest niet? Want de rest van het dak heeft nooit schaduw van iets.
Geen optimizers doen! Omdat de paneeltjes klein zijn schakelen ze vrij snel helemaal uit als er schaduw op komt en daar kan een optimizer ook niets mee, voordeel is dat je er weinig van merkt, gewoon hoog voltage strings maken voor de omvormer en klaar.

Ik heb 38 paneeltjes van 100W en serieus schaduw van een dakkapel, maar zie je weinig van terug op jaarbasis, zo weinig dat je er geen optimizers mee terugverdiend iedergeval.

Hier in de buurt heeft ook iemand die exasun in het dak heeft, mooi maar ook al duur van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 11:38
Rol-Co schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:45:
[...]

Geen optimizers doen! Omdat de paneeltjes klein zijn schakelen ze vrij snel helemaal uit als er schaduw op komt en daar kan een optimizer ook niets mee, voordeel is dat je er weinig van merkt, gewoon hoog voltage strings maken voor de omvormer en klaar.

Ik heb 38 paneeltjes van 100W en serieus schaduw van een dakkapel, maar zie je weinig van terug op jaarbasis, zo weinig dat je er geen optimizers mee terugverdiend iedergeval.

Hier in de buurt heeft ook iemand die exasun in het dak heeft, mooi maar ook al duur van zichzelf.
Thanks! Ja de panelen zijn een stuk kleiner dan de gangbare inderdaad. Ik las ook nog het volgende:
Indien er schaduw op de panelen kan vallen wordt in de regel door installateurs voor optimisers gekozen,EXASUN heeft echter de cellen in het PV paneel in mini-strings geschakeld waardoor in dergelijke situatieeen optimisers niet meer nodig is.
Wat ik me dan wel afvraag is als je 70 panelen aan elkaar lust, of dit dan een probleem is? Of zou het slimmer zijn om meerdere lussen te maken (volgens de specs mag je er max 100 in serie schakelen)? Het dak wordt zegmaar 10 panelen breed en 7 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
Krilo_89 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:09:
Wat ik me dan wel afvraag is als je 70 panelen aan elkaar lust, of dit dan een probleem is? Of zou het slimmer zijn om meerdere lussen te maken (volgens de specs mag je er max 100 in serie schakelen)? Het dak wordt zegmaar 10 panelen breed en 7 hoog.
Bij een nominale open klem spanning van 10V is 70 panelen in serie een mooi aantal.
Wel even kijken wat er bij -20 graden met de totale open klem spanning gebeurd en dat het past bij de omvormer.
Een string omvormer van 10kW met minimaal 2 mpp's lijkt me fraai.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
In deel 8 is deze "pricewatch" gepost: https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-05-19.csv.xz.html

Wellicht goed om deze in de startpost op te nemen? ik moest goed zoeken om 'm terug te vinden.
Ik weet niet of er een standaard "gisteren" url van gemaakt kan worden, nu moet je handmatig de datum aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
busscherski schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:37:
[...]

Het hangt van de situatie af.
Kun je het uitrekenen met behulp van deze uitleg?

busscherski in "Zonnepanelen legplan vraag"
@busscherski & @Rouske Bedankt, jullie hebben me op het spoor van clipping gebracht. Ben eens door de grafiekjes in de SE portal gegaan en het komt komt eigenlijk voorname voor in Maart tijdens zonnige dagen. Vanaf April nagenoeg niet (op hele korte pieken na). Het komt wel voor op momenten van de dag dat de opbrengst al behoorlijk aan het afnemen is. Hoewel als ik naar 25-03 kijk op het moment (15:40) dat er 3 panelen naar hun maximum van 60V gaan er toch nog tegen de 1000 W binnen komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYIUWtF8LJheYQzg4SLDakyZovE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tArOZ0EDIUqmcAmomkH2NNDV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHy4rSDyulfe14Me4y23ymGUJxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TIYJ4kbX980NBZeNR8HtAnr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:59

swat!

computeraar

Beneveerg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:45:
Binnenkort worden er bij mij ook panelen geplaatst. De verwachte opbrengst is veel meer dan dat ik op dit moment gebruik.

Is de enige manier om hier voordeel uit te halen het terug leveren of zijn er rendabelere manieren?
BarryH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:38:
[...]

Warmtepomp of EV kopen
power-wall aanschaffen en/of een laadpaal installeren en aanmelden op chargemap :)

[ Voor 48% gewijzigd door swat! op 20-05-2020 11:04 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:33
Hi all,

Afgelopen zaterdag zijn mijn panelen geinstalleerd (zelf uitgezocht en laten installeren via werkspot).
Echter was niet tevreden over het aardwerk wat hij heeft aangebracht, het is te zien, maar heeft kennelijk geen verbinding en meette dus 35V AC op het frame....

Hij komt er voor terug, en heb vertinde stugge aarddraad 6mm liggen nu voor hem om te monteren, incl. naar binnen toe naar de aardrails die ik heb gemaakt op zolder.
Wat zouden jullie doen/adviseren? Laten monteren aan elke rails, of om en om, daar de panelen waarschijnlijk al voldoende connectie maken tussen de 2 rails in?

Ik dacht eerst elke rails, als die toch bezig is.. Maar dat lijkt wat onnodig.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
paar vraagjes over de growatt (server.growatt.com) dashboard.

ik zie 20.592 aan "oplevering' vandaag is dit een punt/comma die ik verkeerd heb gezet ergens ?

Bij elektra prijs heb ik 0.23cent .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15
Copitano schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Nou... als dat kwa formaat kan ja, dan liever wel. Panelen mogen maximaal 1.80 m lang zijn anders moet ik panelen inleveren en dan schiet ik er niks mee op ;) Waar heb je dat gezien, dat ze beschikbaar komen. Ik heb dan wel even een paar weken extra geduld. Moet dan wel naar de Enphase IQ7X of IQ7A. Die laatste zijn in ieder geval nog niet leverbaar in Nederland :|
Het staat op de website: https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

Eerst stond er 20 mei leverbaar en nu 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:33
Ik heb Longi's laten leggen afgelopen zaterdag en een hoop stekkers bij besteld. Kabels waren volgens spec 30cm en inderdaad aan de zijkanten te midden van het paneel. Blijkt nu: ze waren lang genoeg om door te lussen...
Voordeel van aan de zijkant zitten is dat als je ze van boven naar beneden in portrait positie lust, ze haast naast elkaar liggen en je daarmee inductie direct "oplost" als ik het goed heb..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:37:
paar vraagjes over de growatt (server.growatt.com) dashboard.

ik zie 20.592 aan "oplevering' vandaag is dit een punt/comma die ik verkeerd heb gezet ergens ?

Bij elektra prijs heb ik 0.23cent .
Ik ken het hele dashboard niet, maar is dat niet gewoon kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik heb uitgebreid zitten telefoneren met onze potentiele panelenleverancier, was verhelderend.

De 12 panelen 4800wp setup geeft met een SE uit de 5000 serie dezelfde jaaropbrengst als een uit de 4000 serie. Alleen in april en mei gaf de 4000 variant een minimaal verlies aan maar dat maakte op jaarbasis nog geen kilowatt uit. Of kan dit ook nog komen doordat ze een 485 optimiser voorstellen bij een 500wp paneel? Ik gok dat 485wp bijna altijd genoeg zal zijn, of laat ik dan echt 12x 15wp liggen? Sorry, foutje, het zijn 400wp panelen, geen 500, doh.

Interessanter is de 3 fasen situatie. Als we 12 panelen op 3 fasen willen zetten kan dat met een SMA omvormer en dan dus zonder optimisers. Of we moeten er 2 panelen bij doen, dan kan er een SE 3 fasen variant met optimisers worden gebruikt. Keuzes, keuzes.

[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 20-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Ik ken het hele dashboard niet, maar is dat niet gewoon kWh?
zou ik denken van wel .. maar hmm extreem hoog bedrag zeker voor dag 2

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Jheroun schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:51:
Ik heb uitgebreid zitten telefoneren met onze potentiele panelenleverancier, was verhelderend.

De 12 panelen 4800wp setup geeft met een SE uit de 5000 serie dezelfde jaaropbrengst als een uit de 4000 serie. Alleen in april en mei gaf de 4000 variant een minimaal verlies aan maar dat maakte op jaarbasis nog geen kilowatt uit. Of kan dit ook nog komen doordat ze een 485 optimiser voorstellen bij een 500wp paneel? Ik gok dat 485wp bijna altijd genoeg zal zijn, of laat ik dan echt 12x 15wp liggen? Sorry, foutje, het zijn 400wp panelen, geen 500, doh.

Interessanter is de 3 fasen situatie. Als we 12 panelen op 3 fasen willen zetten kan dat met een SMA omvormer en dan dus zonder optimisers. Of we moeten er 2 panelen bij doen, dan kan er een SE 3 fasen variant met optimisers worden gebruikt. Keuzes, keuzes.
Zou niet de ondergrens van die 3fase opzoeken. Beetje schaduw en stort in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

swat! schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:03:
[...]

[...]

laadpaal installeren en aanmelden op chargemap :)
wel een beetje offtopic maar misschien kan jij mij in de goede richting duwen (bv het juiste topic)

Heb je toevallig ervaring of dingen veder uitgezocht? een paal moet hier toch komen.. probleem is natuurlijk het afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:59:
[...]

zou ik denken van wel .. maar hmm extreem hoog bedrag zeker voor dag 2
Een aantal kWh is geen bedrag (hoeveelheid geld) ,je kan het vermenig vuldigen met de kWh prijs, dan heb je wel een bedrag.
Wat heb jij op het dak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Zou niet de ondergrens van die 3fase opzoeken. Beetje schaduw en stort in.
Bedoel je daarmee dat ze dat minimum van 14 panelen te krap gesteld hebben?

Op het dak zal af en toe schaduw zijn van een MV schoorsteentje (maar die kan in principe ook nog ingekort worden) en een sierschoorsteen. Op de garage verwacht ik meer schaduw als we naar 14 ipv 12 panelen gaan. Daarmee lijkt het wel handig om optimisers te gebruiken.

Daarmee lijkt de 12 panelen op 1-fase omvormer toch best handig maar wel jammer dat de stroom niet netjes verdeeld raakt dan. Kan je in de meterkast geen transformator ophangen die binnenkomende stroom vanaf panelen omzet zodat het over 3 fasen verdeeld kan worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Een aantal kWh is geen bedrag (hoeveelheid geld) ,je kan het vermenig vuldigen met de kWh prijs, dan heb je wel een bedrag.
Wat heb jij op het dak liggen?
14x 320WP

De bedragen (onderste 2 rechts ) zijn hoger dan gisteren

sorry misschien verduidelijkt dit het ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MHY8KhD.png

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Jheroun Waar ik naar toe wil, is niet rekenen met waarden van mei tot september. Waar de zonnig krachtig is. Maar over de winter en als de spanning door de optimisers niet gehandhaafd kan worden gaat alles een stuk minder efficient lopen.
Edit: Misschien invoeren in de designer?

En die verdeling 3 fasen, kijk nu eens naar je verbruik met een 3 fase kWh meter.
Wat ik bij mezelf zie is 3x max 100W en de rest zijn pieken van 2kW en hoger voor max 20 min.
Als de saldering eraf gaat denk ik dat ik het aan de verbruikerskant ga regelen door met de fases in de meterkast te spelen. Lijkt me veel makkelijker.

[ Voor 43% gewijzigd door Dapdodo op 20-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:06:
[...]

14x 320WP

De bedragen (onderste 2 rechts ) zijn hoger dan gisteren

sorry misschien verduidelijkt dit het ..
[Afbeelding]
Eerst dacht ik dat je 0,23 euro of 23 cent niet goed zou hebben (je zegt 0,23 cent).. maar dan kom je nog niet op niets bruikbaars uit.. 18 kWh zou dan iets in het verlengde van 4,14 euro zijn (komma schuiven)

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 20-05-2020 16:34 . Reden: rare dubbel qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 28-05 01:43
wmeester schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Het staat op de website: https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

Eerst stond er 20 mei leverbaar en nu 1 juli.
Hahaha, nu snap ik um. Maar het plan is gewijzigd. Ik heb een aanbieding voor 23 Longi 375 Wp panelen. Die passen veel mooier op het dak met nagenoeg dezelfde opbrengst.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Eerst dacht ik dat je 0,23 euro of 23 cent niet goed zou hebben (je zegt 0,23 cent).. maar dan kom je nog niet op niets bruikbaars uit.. 18 kWh zou dan 4,14 Euro moeten zijn
ja dat dacht ik ook maar heel die berekening licht op zijn gat ? hmm wacht .. 0.23 heb ik ingevoerd wellicht gewoon 23.. let me check

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
En die verdeling 3 fasen, kijk nu eens naar je verbruik met een 3 fase kWh meter.
Wat ik bij mezelf zie is 3x max 100W en de rest zijn pieken van 2kW en hoger voor max 20 min.
Als de saldering eraf gaat denk ik dat ik het aan de verbruikerskant ga regelen door met de fases in de meterkast te spelen. Lijkt me veel makkelijker.
Je grootverbruikers dan voor zover dat kan op dezelfde fase zetten als waar je panelen terugleveren denk ik dan dat je bedoelt? Ook een optie.

Wij willen wellicht op termijn een auto met een stekker, om snel te laden wil je die aan alle fasen hangen. Maar aangezien wij niet forenzen krijgen we die wellicht ook wel vol door hem langzaam te laden vanaf dezelfde fase waar de panelen op hangen.

In the end gaat het misschien maar om kleine dingetjes qua efficientie. Als dan 12 van die dingen achter een 20A teruglevergroep efficienter gaat werken dan 14 achter een 3 fase omvormer die het in de winter niet zo denderend doet moeten we het misschien maar gewoon simpel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:22
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:31:
[...]

ja dat dacht ik ook maar heel die berekening licht op zijn gat ? hmm wacht .. 0.23 heb ik ingevoerd wellicht gewoon 23.. let me check
Ergens staat 2860, want €61204 / 21,4kWh = 2860 €/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rouske schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:45:
[...]

klopt, dit is de prijs die je moet invoeren (prijs van zonnepanelen )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30
Rouske schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:45:
[...]

En €51480/18kWh is ook 2860 €/kWh. Dus inderdaad lijkt het dat er ergens 2860 ingevuld is op de plek waar de kWh prijs had moeten staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:54:
[...]

klopt, dit is de prijs die je moet invoeren (prijs van zonnepanelen )
Maak daar eens 23 cent van. Ik schat dat je getallen dan wel kloppen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Maak daar eens 23 cent van. Ik schat dat je getallen dan wel kloppen :+
duurt wellicht een tijdje voordat dit "netjes" word.. maar done ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

twain4me schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:32:
[...]

wel een beetje offtopic maar misschien kan jij mij in de goede richting duwen (bv het juiste topic)
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dat dacht ik ook, maar een topic search op "chargemap" leek het erop dat dat niet het juiste topic is, ik ga het toch maar een keer doorlezen, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bah .. nu uit gaan vinden hoe ik mijn verbruik kan zien .. de toon leest de P1 uit .. maar doet daar een plasje overheen (zolang ik meer opwek dan ik verbruik = verbruik 0)

dus hoe ga ik ik dat nu weer uitlezen ? .. pfff 1st world issues.

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 20-05-2020 17:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:45:
bah .. nu uit gaan vinden hoe ik mijn verbruik kan zien .. de toon leest de P1 uit .. maar doet daar een plasje overheen (zolang ik meer opwek dan ik verbruik = verbruik 0)

dus hoe ga ik ik dat nu weer uitlezen ? .. pfff 1st world issues.
Dat kun je uit een "slimme meter" niet uitlezen. Die meet alleen hoeveel energie je onttrekt of teruglevert aan het net, niet wat je intern verbruikt. Daar zul je dus aparte metertjes voor moeten installeren.

like zoiets: https://www.groepenkastbe...e-digitaal-(MID-gekeurde)

Edit: In veel gevallen kun je natuurlijk ook je opwek al uitlezen uit je solar omvormer, wellicht kun je die data vergelijken met de totalen op je slimme meter om je eigen verbruik uit te rekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 20-05-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
Zoiets aan de muur,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uttS0KRpY31CPTwo012pauJFmWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NWRZTnlJpTSv1HeGAcBNBk3b.jpg?f=user_large Rekent aan de hand S0 meters welke gekoppeld zijn aan de verbruik en opwek uit of er levering of terug levering is. Op de foto gaat er 2800 Watt terug naar het net hier is het eigen verbruik dus al vanaf.

Display kan ook alleen de opbrengst, verbruik, verbruik van 3 warmte pompen laten zien.

[ Voor 38% gewijzigd door wizzopa op 20-05-2020 18:41 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Dat kun je uit een "slimme meter" niet uitlezen. Die meet alleen hoeveel energie je onttrekt of teruglevert aan het net, niet wat je intern verbruikt. Daar zul je dus aparte metertjes voor moeten installeren.

like zoiets: https://www.groepenkastbe...e-digitaal-(MID-gekeurde)

Edit: In veel gevallen kun je natuurlijk ook je opwek al uitlezen uit je solar omvormer, wellicht kun je die data vergelijken met de totalen op je slimme meter om je eigen verbruik uit te rekenen.
dat vreesde ik al .. meter kast heeft alleen geen ruimte meer (kan er exact 2 kwijt) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
vso schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:13:
[...]

dat vreesde ik al .. meter kast heeft alleen geen ruimte meer (kan er exact 2 kwijt) ..
Bij de omvormer een kastje met kwh meter en je P1 gegevens.
Dan energiebalans erop los laten. In+uit=0
Zon+P1in-P1uit=verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 11:58
Hoi. Ik heb net mijn eerste offerte binnen. Niet iedereen reageert of zegt dat ons dak ongeschikt is (coolblue). Ik heb een lessenaarsdak. Ligging 115 NW, maar een vlakke helling van 20 graden, dus meer zon dan een zadelkant. Ik wil zoveel mogelijk kWh op een klein stukje leggen.

Ik krijg nu dit aangeboden:
16 x LG Solar LG Neon 2 355Wp
SMA STP 5.0 (3-fase)
Opbrengst 5680 Wp / 4544 kWh
Ex btw: €7100,-

Dat lijkt me per kWh best heftig (> €1,50), maar mijn situatie is niet ideaal. Is dit redelijk voor mijn wensen, 3-fase lijkt me op zich wel nuttig als ik ook inductie ga koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drvinnie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:28:
Hoi. Ik heb net mijn eerste offerte binnen. Niet iedereen reageert of zegt dat ons dak ongeschikt is (coolblue). Ik heb een lessenaarsdak. Ligging 115 NW, maar een vlakke helling van 20 graden, dus meer zon dan een zadelkant. Ik wil zoveel mogelijk kWh op een klein stukje leggen.

SMA STP 5.0 (3-fase)

Dat lijkt me per kWh best heftig (> €1,50), maar mijn situatie is niet ideaal. Is dit redelijk voor mijn wensen, 3-fase lijkt me op zich wel nuttig als ik ook inductie ga koken.
Het is kWp leggen.

Lg neon en 3 fase sma omvormer, tja dan is 1,50 niet raar, je kan ook iets goedkopers uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zich is dat niet zo spannend om daar 3 fase voor te nemen. Qua afrekening maakt het niet uit en zover ik weet verdeeld een inductiekookplaat het vermogen niet over de fasen maar hebben de onderlinge pitten elk geen rechte verdeling over alle fasen, behalve de boost kant.

Correct me if I'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kire88 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:39:
[...]

@busscherski & @Rouske Bedankt, jullie hebben me op het spoor van clipping gebracht. Ben eens door de grafiekjes in de SE portal gegaan en het komt komt eigenlijk voorname voor in Maart tijdens zonnige dagen. Vanaf April nagenoeg niet (op hele korte pieken na). Het komt wel voor op momenten van de dag dat de opbrengst al behoorlijk aan het afnemen is. Hoewel als ik naar 25-03 kijk op het moment (15:40) dat er 3 panelen naar hun maximum van 60V gaan er toch nog tegen de 1000 W binnen komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als het alleen in maart gebeurt aan het einde van de dag is er heel weinig clipping. Niets aan de hand.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Als het alleen in maart gebeurt aan het einde van de dag is er heel weinig clipping. Niets aan de hand.
Ok, misschien zocht ik een probleem wat er niet was. Neemt niet weg dat twee extra panelen in dit geval wel zou helpen correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kire88 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Ok, misschien zocht ik een probleem wat er niet was. Neemt niet weg dat twee extra panelen in dit geval wel zou helpen correct?
Je hebt gelukkig geen significant clipping probleem, niets aan de hand.
Ja meer panelen betekend minder clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

twain4me schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Heb je toevallig ervaring of dingen veder uitgezocht? een paal moet hier toch komen.. probleem is natuurlijk het afrekenen.
offtopic:
Zelf heb ik een laadpaal staan maar deze is niet publiekelijk toegankelijk, ivm de positie.
Wat ik er van weet is dat je je paal gewoon kan aanmelden op chargemap en zelf je tarief kan bepalen/instellen.

Verder is er best wat inspiratie te vinden op tweakers wat je nog meer met overschot zou kunnen doen:

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 16:36

SMA STP 5.0 (3-fase)

Je kan toe met een SB4.0-1AV-41 Jaarlijkse energieopbrengst: 4.473,54 kWh De SMA STP 5.0 (3-fase) heeft een Jaarlijkse energieopbrengst: 4.519,24 kWh. 46 kWh x 0,21 = 9.66 euro per jaar. Omvormer is 280 euro duurder dus de terugverdientijd is 29 jaar.

Je kan het zelf narekenen / simuleren op https://www.sunnydesignweb.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlVeAC2vKz7ODPXmsfz3lCm2Br8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToCU7MH0SQ58JFkth7blnnqo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door lothar op 21-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lothar schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Je kan toe met een SB4.0-1AV-41 Jaarlijkse energieopbrengst: 4.473,54 kWh De SMA STP 5.0 (3-fase) heeft een Jaarlijkse energieopbrengst: 4.519,24 kWh. 46 kWh x 0,21 = 9.66 euro per jaar. Omvormer is 280 euro duurder dus de terugverdientijd is 29 jaar.

Je kan het zelf narekenen / simuleren op https://www.sunnydesignweb.com/

[Afbeelding]
Lol, 2300,- goedkoper, daar kan je nog een dak mee vullen joh.
:P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 20:42
Ik had nog een update beloofd. Ben netjes geholopen door de SMA helpdesk. Hun reactie:
Bedankt voor uw contact met SMA Serviceline Benelux.

Hierbij de link naar de laatste firmware versie:
https://files.sma.de/down...rer_or_WebBox_with_BT.zip

Om deze te updaten heb je Sunny Explorer nodig (alleen voor Windows):
https://files.sma.de/down...lorerSetup-v2.01.19.R.exe

En de gebruikshandleiding:
https://files.sma.de/downloads/Explorer-BA-nl-18.pdf

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er nog overige vragen zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Wij zullen deze servicezaak gaan sluiten, de zaak kan altijd weer worden geopend mocht dit nodig zijn (als reply op deze mail).
Het ging dus om een firmware update die niet meer te vinden was via de website. Wellicht dat die er nu wel weer op staat, dit heb ik niet gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

yniezink schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:55:
Ik had nog een update beloofd. Ben netjes geholopen door de SMA helpdesk. Hun reactie:

[...]

Het ging dus om een firmware update die niet meer te vinden was via de website. Wellicht dat die er nu wel weer op staat, dit heb ik niet gecontroleerd.
Yep deze specifieke versie staat er weer bij onder "archive" op https://www.sma.de/en/service/downloads.html

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@yniezink Er is iemand wakker geworden daar, nadat je de vraag gesteld had..
Voor de SBxx-1AV-40 en de SB xx00TL-21 stond er ook geen firmware meer bij.
Nu weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
De configuratie in home assistant met modbus had ik al helemaal klaargezet. Werkt als een tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

yniezink schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:15:
De configuratie in home assistant met modbus had ik al helemaal klaargezet. Werkt als een tiet!
Ja fijn he :)
Ik heb hier 3 sma's hangen waarvan 1 oude met een piggy-bag kaart (dus rs232 icm yasdi) Dat uitlezen is zoooooo traag in vergelijking met modbus |:(

je zou er haast een nieuwe omvormer voor kopen :+

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
swat! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Ja fijn he :)
Ik heb hier 3 sma's hangen waarvan 1 oude met een piggy-bag kaart (dus rs232 icm yasdi) Dat uitlezen is zoooooo traag in vergelijking met modbus |:(

je zou er haast een nieuwe omvormer voor kopen :+
Zeker! Zeker in combinatie met info uit Dsmrreader. Nu duidelijk zicht op werkelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:15
Hey allen ik wou geen oude Enecsys topics kicken.

Echter had ik in 2013 ook voor 7 duo inverters 480 wp gekozen. Gezien alle issues mag ik vermoedelijk blij zijn dat ik het zo lang heb kunnen trekken met ze. Daarvan is er al 1 totaal kapot gegaan, 6 resten dus. De bridge/monitor pakt er helaas maar 4 op. Toevallig zijn er 2 die een sterk verminderde output geven. Dat merk ik als ik een ampere tang rond de DC solarkabels zet. De goede inverters genereren sturen dan bijvoorbeeld 6 A per zonnepaneel terwijl de 2 defecte? omvormers amper 2-3A van het paneel halen.

Vreemd gedrag dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen op fora. Meestal is het defect of niet.

Ik heb er eentje open geschroefd en zag geen schade aan het PCB behalve tekenen van warmte op de transistors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_7P0BWUYSULjOuV5F1uvHmXpog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sw9yzWIo26nV31OwFviYV5iV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/195nnExOYnrlh4Hze34UoFK_jNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4l42XsoFAFgETe3iX101OLF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen?
Repareren voor ? jaar verdere werking.
Laten met verminder output (economisch misschien beter te verantwoorden dan nieuwe omvormer.
Vervanger door nieuwe micro omvormer (zat te denken aan die APS van 1000 watt, prijs valt mee en wat kabeltjes trekken is economischer.

[ Voor 24% gewijzigd door larsg op 21-05-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:16:
Hey allen ik wou geen oude Enecsys topics kicken.

Echter had ik in 2013 ook voor 7 duo inverters 480 wp gekozen. Gezien alle issues mag ik vermoedelijk blij zijn dat ik het zo lang heb kunnen trekken met ze. Daarvan is er al 1 totaal kapot gegaan, 6 resten dus. De bridge/monitor pakt er helaas maar 4 op. Toevallig zijn er 2 die een sterk verminderde output geven. Dat merk ik als ik een ampere tang rond de DC solarkabels zet. De goede inverters genereren sturen dan bijvoorbeeld 6 A per zonnepaneel terwijl de 2 defecte? omvormers amper 2-3A van het paneel halen.

Vreemd gedrag dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen op fora. Meestal is het defect of niet.

Ik heb er eentje open geschroefd en zag geen schade aan het PCB behalve tekenen van warmte op de transistors.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen?
Repareren voor ? jaar verdere werking.
Laten met verminder output (economisch misschien beter te verantwoorden dan nieuwe omvormer.
Vervanger door nieuwe micro omvormer (zat te denken aan die APS van 1000 watt, prijs valt mee en wat kabeltjes trekken is economischer.
Deze rotzooi, of mag ik dat niet zeggen?, gaan als warme broodjes op marktplaats, dus ik zou zeggen weg ermee en aps voor in de plaats

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
reneeke1970 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Deze rotzooi, of mag ik dat niet zeggen?, gaan als warme broodjes op marktplaats, dus ik zou zeggen weg ermee en aps voor in de plaats
Mag je zeker zegge haha, 't begint me kopzorgen te veroorzaken 8)7
Net op het dak geweest om te kijken wat het ding van de foto zou opbrengen met een enkel paneel. Idee is de beperking over de omvormer of op de paneel input. Blijkt dat da ampere tang helemaal niks meer wilt registreren.

Wel bleken alle andere panelen daarnet rond 16u stevig 6 tot 8 A per paneel naar elke input van de 5 inverters te sturen. Inclusief de inverter waarbij dat eerder niet meer lukte. Leuk dus snel gerekend 10 panelen, elks conservatief 6 A op 6 inverters, zou een leuke ~1.8 KW moeten opleveren.
Dan maar even Domoticz geraadpleegd die zegt doodleuk 1 KW. Amperetang aan de kwh meter geeft 4 Amp aan.

Dan maar Unitgate geïnstalleerd, ik verwacht niet meer dan 4 inverters gezien de de enecsys gateway dat aangeeft. Unitgate vindt 3 inverters waarbij er 2 netjes 330 watt produduceren en de 3e 10 watt 8)7

Ik blijf met meer vragen over dan ik antwoorden krijg.
Hoe kan mijn amperetang telkens >6A DC meten naar de omvormers als de helft niks of weinig produceert... Waar gaat die energie heen? Geen van de omvormers was abnormaal heet, ook nergens een enecsys omgevormd tot hoogoven ofzo.
Waarom vindt Unitgate niet alle omvormers (minstens de 4)?

De 2 werkende units op markplaats zetten en de boel vervangen door APS microomvormers klink nu inderdaad wel heel aanlokkelijk

Wat is tegenwoordig eigenlijk economischer/efficiente:
Centrale omvormer + optimizers of microomvormers?

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 21-05-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Een stringomvormer zonder al die regeltechniek in de hitte..
Kun je koel weghangen binnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Mag je zeker zegge haha, 't begint me kopzorgen te veroorzaken 8)7
Net op het dak geweest om te kijken wat het ding van de foto zou opbrengen met een enkel paneel. Idee is de beperking over de omvormer of op de paneel input. Blijkt dat da ampere tang helemaal niks meer wilt registreren.

Wel bleken alle andere panelen daarnet rond 16u stevig 6 tot 8 A per paneel naar elke input van de 5 inverters te sturen. Inclusief de inverter waarbij dat eerder niet meer lukte. Leuk dus snel gerekend 10 panelen, elks conservatief 6 A op 6 inverters, zou een leuke ~1.8 KW moeten opleveren.
Dan maar even Domoticz geraadpleegd die zegt doodleuk 1 KW. Amperetang aan de kwh meter geeft 4 Amp aan.

Dan maar Unitgate geïnstalleerd, ik verwacht niet meer dan 4 inverters gezien de de enecsys gateway dat aangeeft. Unitgate vindt 3 inverters waarbij er 2 netjes 330 watt produduceren en de 3e 10 watt 8)7

Ik blijf met meer vragen over dan ik antwoorden krijg.
Hoe kan mijn amperetang telkens >6A DC meten naar de omvormers als de helft niks of weinig produceert... Waar gaat die energie heen? Geen van de omvormers was abnormaal heet, ook nergens een enecsys omgevormd tot hoogoven ofzo.
Waarom vindt Unitgate niet alle omvormers (minstens de 4)?

De 2 werkende units op markplaats zetten en de boel vervangen door APS microomvormers klink nu inderdaad wel heel aanlokkelijk

Een string omvormer is altijd goedkoper. Maar neem aan dat die micro omvormers een reden hebben zoals schaduw of verschillende richtingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:39:
[...]

Een stringomvormer zonder al die regeltechniek in de hitte..
Kun je koel weghangen binnen. ;)
Klopt dat zal de levensduur wel verlengen!
Je optimizers hangen natuurlijk nog wel vol in de hitte, maar die zullen ook minder hitte produceren dan een omvormer.

Heb het bij een andere string hier op het dak anders opgelost. Kon/wou toen de omvormer niet binnen hangen. Gaat over een Omnik 2k-tl3. Heb om hem te koelen er een spare pc fan onder gehangen en dat aangesloten op een cheapo 10w zonnepaneeltje van Aliexpress :+
Werkt na een jaar nog altijd ! Als ik het me goed herinner bleek het toch 10°c te schelen in volgens de interne temperatuursensor.

Helaas had ik die toch beter binnen gehangen want de isolatie houdt alle wifi tegen dus weg monitoring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6V0D59FFiXOuHLr4dSEOER3lmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVBcf2czBhMUi40OCgv6IuCT.jpg?f=fotoalbum_large
(het "afdak" is een zonneboiler)

Ik ga eens onderzoeken hoe dat financieel zit. Ik moet string omvormer + optimizers vergelijken met nieuwe micro omvormers.

@reneeke1970 inderdaad daarom dat als het een string omvormer betreft ik er optimizers bij moet rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door larsg op 21-05-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Klopt dat zal de levensduur wel verlengen!
Je optimizers hangen natuurlijk nog wel vol in de hitte, maar die zullen ook minder hitte produceren dan een omvormer.

Heb het bij een andere string hier op het dak anders opgelost. Kon/wou toen de omvormer niet binnen hangen. Gaat over een Omnik 2k-tl3. Heb om hem te koelen er een spare pc fan onder gehangen en dat aangesloten op een cheapo 10w zonnepaneeltje van Aliexpress :+
Werkt na een jaar nog altijd ! Als ik het me goed herinner bleek het toch 10°c te schelen in volgens de interne temperatuursensor.

Helaas had ik die toch beter binnen gehangen want de isolatie houdt alle wifi tegen dus weg monitoring.

[Afbeelding]
(het "afdak" is een zonneboiler)

Ik ga eens onderzoeken hoe dat financieel zit. Ik moet string omvormer + optimizers vergelijken met nieuwe micro omvormers.

@reneeke1970 inderdaad daarom dat als het een string omvormer betreft ik er optimizers bij moet rekenen.
Meerdere panelen aan 1 optimiser!!
Hangt van je situatie af, maar met beetje puzzelen kom je heel eind

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
Breezz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:15:
Bij solar-bouwmarkt verkopen ze de EVO montagesets als "altijd passend".

Goed dat ik toch zo verstandig was om op voorhand ergens 1 EVO universele dakhaak te bestellen en te proberen. Bij mij past hij namelijk niet. Is voor panlatten met een dikte van 30-60mm. Denk dat die van mij juist 30 of iets minder zijn, want ze grijpen niet vast.

Jammer... Deze set dus: https://www.solar-bouwmar...n-landscape-62477225.html

Iemand suggesties ?
Ook ik had een haak die niet klemde. De andere klemmen wel. Die ene heb ik toen vervangen door een ander exemplaar en die klemde wel (alles is ClickFit EVO).
Geen idee hoe erg dat is, vroeger werden vaste haken gebruikt, die zullen ook niet (allemaal) vastklemmen.
Ik heb al gedacht een watervaste lat aan de tengels te schroeven, boven de haak, evenwijdig aan de panlatten. Dan kan de haak nooit naar boven schuiven. Of dat nuttig is weet ik niet. Ik ga het niet doen, omdat alle haken nu redelijk goed klemmen. Maar ik ben geen deskundige op dit gebied!
Ik heb alle spullen al in huis, in de veronderstelling dat ik een mooie berekening erbij kreeg. Helaas wordt dat niet meegeleverd en mag ik als particulier de Esdec calculator niet gebruiken, dus ik weet niet waar ik de haken moet plaatsen. Mijn plan is om per paneel twee extra haken te kopen en hopen dat dat voldoende is.

Volgens mij zijn er maar weinig particulieren die zelf de panelen op een schuin dat leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@cvdenzen Check je PB voor de calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
reneeke1970 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Meerdere panelen aan 1 optimiser!!
Hangt van je situatie af, maar met beetje puzzelen kom je heel eind
Hoe zie je dat voor je?
Zo'n Tigo TS4-R-O optimizer (voorbeeldje) kan toch maar max 1 paneel aan qua spanning & stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Hoe zie je dat voor je?
Zo'n Tigo TS4-R-O optimizer (voorbeeldje) kan toch maar max 1 paneel aan qua spanning & stroom?
Ligt aan de panelen, tigo is 75v 12A 475W
https://static.webshopapp.../171959669/tigo-ts4-r.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Aha Tigo is tegenwoordig van SMA (ben er al even uit geweest)
2 paneeltjes van 255 wp oid in serie kunnen dus perfect samen als ze een gelijkaardig schaduwpatroon hebben en de optimizer zal de stroom matchen met een variabele spanning, interessant!

Ik heb in ieder geval gezien dat een aparte optimizer + cheapo omniksol inverter ongeveer even duur is als alles tesamen op APS QS1 quad micro omvormers. Aangezien ik een grote mix heb in paneel size (310 wp of 255 wp) is dat interessanter. Anders moet ik sowieso minstens met optimizers gaan werken (desnoods 2 255 wp panelen tesamen op de tigo die je linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wil dit weekend 27 Longi 350WP allblacks gaan leggen in een Valk Insert rail systeem, ik zit echter met de aarding van de panelen en rails, iemand hier ervaring mee?
Aangezien de rails van binnen ook gespoten is, is hier geen contact met de panelen, maar door het frame van het paneel is er sowieso geen contact doordat deze volledig geanodiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Als die goed geisoleerd is dan kun je er toch ook geen optater van krijgen?
Dubbel geisoleerd gereedschap werkt ook zo (wel iets beter).
Maar dan wordt het wel elke rails aarden en doorboren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het gaat om de constructie, zie:
https://www.zonnepanelen.net/aarden-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ter verduidelijking: het is een trapezoidal rivet systeem, dus popnagelen op (damwand) staaldak.
Dat maakt sowieso dat het systeem (iig de rails) 1 systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Normaal is dan je dak al ergens vereffend en loopt langs die kant de spanning weg. Maar met al die verflagen en rubbertjes om waterdicht te houden, zou ik toch echt ergens aan elke rails een aarddraad hangen (visuele aarde). Als laatste geldt natuurlijk altijd meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:58:
[...]

Aha Tigo is tegenwoordig van SMA (ben er al even uit geweest)
2 paneeltjes van 255 wp oid in serie kunnen dus perfect samen als ze een gelijkaardig schaduwpatroon hebben en de optimizer zal de stroom matchen met een variabele spanning, interessant!

Ik heb in ieder geval gezien dat een aparte optimizer + cheapo omniksol inverter ongeveer even duur is als alles tesamen op APS QS1 quad micro omvormers. Aangezien ik een grote mix heb in paneel size (310 wp of 255 wp) is dat interessanter. Anders moet ik sowieso minstens met optimizers gaan werken (desnoods 2 255 wp panelen tesamen op de tigo die je linkte.
En misschien ook nog twee panelen in andere richting parallel maakt vier bij elkaar. Zo heb ik er een aantal....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 20:29
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb inmiddels 3 offertes binnen, varierend tussen de 8-11 panelen in wisselende orientaties/legplannen. Alle offertes bevatten echter een SolarEdge SE3000 omvormer met Optimizers (in alledrie ook nog eens verschillende, P300, 400 en 500). Als ik het goed begrijp doen ze dit niet vanwege de schaduwval (die is er niet), maar vanwege de halfronde dakcontructie, waarbij elke rij een andere invalshoek van de zon zal kringen. Zie als voorbeeld van zo'n dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7D1OxvBGv3ulk_tHicSKc_vs-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2SdVSHeNYfvVmFE5bXJ9yHPr.jpg?f=user_large

Nu lees ik wat negatieve verhalen her en der over SolarEdge omvormers en optimizers. Klopt het dat deze echter de beste keuze in mijn geval zijn? Of zijn er eventueel goede alternatieven?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Savages schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:35:
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb inmiddels 3 offertes binnen, varierend tussen de 8-11 panelen in wisselende orientaties/legplannen. Alle offertes bevatten echter een SolarEdge SE3000 omvormer met Optimizers (in alledrie ook nog eens verschillende, P300, 400 en 500). Als ik het goed begrijp doen ze dit niet vanwege de schaduwval (die is er niet), maar vanwege de halfronde dakcontructie, waarbij elke rij een andere invalshoek van de zon zal kringen. Zie als voorbeeld van zo'n dak:
[Afbeelding]

Nu lees ik wat negatieve verhalen her en der over SolarEdge omvormers en optimizers. Klopt het dat deze echter de beste keuze in mijn geval zijn? Of zijn er eventueel goede alternatieven?
Alternatief is string omvormer met tigo optimisers,of al je panelen aan micro omvormer hangen zoals aps ,enphase etc

Als je drie fase in huis hebt nam ik persoonlijk drie keer een aps yc1000.
En voor één fase nam ik drie stuks aps qs1

De yc1000 kun je afhankelijk van het vermogen van het paneel instellen op 3 of 4 panelen. Ik zou hem op 3 zetten en dan de panelen boven elkaar nemen die verschillende hoeken hebben. De drie panelen kunnen dan gezamenlijk 1000 watt leveren

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 22-05-2020 12:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:52

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Savages schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]

Prima toch om een Solar edge systeem te nemen?
Mooi dak er voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 20:29
ApC_IcE schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Prima toch om een Solar edge systeem te nemen?
Mooi dak er voor!
Thanks, i hope so. Ik kon zo snel geen foto's vinden van ons rijtje, dit is naast onze parkeerplaats. Ons dak is zelfs gunstiger, die ligt zuid/zuid-west, zonder het pijpje wat je bovenin ziet (die zit noordzeide), alleen zitten daar wel twee dakramen in.

Ik ben wel verbaasd door de nog steeds onvolwassenheid in de markt. Er is bijzonder veel prijsverschil, en ik heb nu meerdere offertes, geen legplan is hetzelfde. De ene installateur geeft een legplan van 8 panelen, een andere 11, en weer een andere 10+4noord.

De bovenste rij zuid is uiteraard het meest gustige qua zoninval/hellingshoek, een van de offertes heeft daar 5 panelen portret naast elkaar om daar zo veel mogelijk profijt van te hebben. Ik vraag me echter af of dat wel gaat met de bolling van het dak... :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
weet je de straal of diameter van de dak (dus lengte van die staaf + hout +pan) ? Desnoods segment hoogte.
Door lijn door de benedenhoek en bovenpunt de trekken en dan in het midden de afstand tot die lijn.
Lijkt me maar 40cm op 5m daklengte. Dubbel profiel en je komt heel eind.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 22-05-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
cvdenzen schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Volgens mij zijn er maar weinig particulieren die zelf de panelen op een schuin dat leggen.
In Januari op het dak van mijn huis laten leggen, dik een jaar eerder zelf de garage gedaan met Click-fit EVO, en ook ik had sommige panlatten die iets dunner waren waardoor de haken niet vast grepen.
Ik heb dat opgelost door van dun hout wat blokjes te zagen en deze onder de panlat tussen de panlat en de haak te doen voor het vastdraaien, de haken zitten dan als een huis.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw