@Jheroun Wat versta je onder goed spul?
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Bij SE bepalen de optimizers de spanning, 350 Vdc voor 1-fase omvormer en 750 Vdc voor 3-fase omvormer.
Afhankelijk welke combi panelen met welke optimizer, kom je aan die spanning.
Dus je zit aan een minimum aantal optimizers. Dan kun je nog verder doortrekken, naar minumum aantal panelen in de zon. Maar daar wordt vaak niets over vermeld.
Bij een stringomvormer (SMA, Goodwe, Growatt, Solax, Solis en weet ik al niet meer) ben je veel flexibeler en bepalen de panelen de spanning. Daarbij heb je de keuze tussen, 60, 72 en 96 cell (grofweg)
Elke cell geeft een spanning af.
Voor een 1-fase omvormer tussen de 100 en 500 Vdc met optimum op 360 Vdc
En 3-fase omvormer tussen de 100 en 800 Vdc met optimum op 590 Vdc
(er is zoveel, dat de waardes + of - zijn voor iedere fabrikant, dus niet samen te vatten in 1 zin)
En dan de orientatie nog.
Daar hoor ik je niks over zeggen.
Oost/west, zuid of zelfs noord?
En aluhoedje:
Er kan wel eens een hele nieuwe serie uitgerold gaan worden
nieuws: Netbeheerders vrezen miljoenenverlies door vroegtijdig vervangen slim...
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Bij SE bepalen de optimizers de spanning, 350 Vdc voor 1-fase omvormer en 750 Vdc voor 3-fase omvormer.
Afhankelijk welke combi panelen met welke optimizer, kom je aan die spanning.
Dus je zit aan een minimum aantal optimizers. Dan kun je nog verder doortrekken, naar minumum aantal panelen in de zon. Maar daar wordt vaak niets over vermeld.
Bij een stringomvormer (SMA, Goodwe, Growatt, Solax, Solis en weet ik al niet meer) ben je veel flexibeler en bepalen de panelen de spanning. Daarbij heb je de keuze tussen, 60, 72 en 96 cell (grofweg)
Elke cell geeft een spanning af.
Voor een 1-fase omvormer tussen de 100 en 500 Vdc met optimum op 360 Vdc
En 3-fase omvormer tussen de 100 en 800 Vdc met optimum op 590 Vdc
(er is zoveel, dat de waardes + of - zijn voor iedere fabrikant, dus niet samen te vatten in 1 zin)
En dan de orientatie nog.
Daar hoor ik je niks over zeggen.
Oost/west, zuid of zelfs noord?
En aluhoedje:
Er kan wel eens een hele nieuwe serie uitgerold gaan worden
nieuws: Netbeheerders vrezen miljoenenverlies door vroegtijdig vervangen slim...
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2020 10:16 ]