Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:55
Hallo allemaal,

Als eerste maar even een korte achtergrond en situatie schets. Sinds een paar jaar ben ik op en af mijzelf eens wat aan het verdiepen in energie besparen en alternatieve energie. Ik heb een elektrische/mechanische achtergrond en kan dus een hoop zelf maken en installeren. Ik bezit een vrijstaand huis met een stukje grond. Het huis is van 1930, maar tot op heden gemoderniseerd, verbouwd en er zijn delen gesloopt en herbouwd naar huidige standaard.

Sinds september 2012 hebben we een PV installatie van (even snel uit mijn hoofd) 4,8 kW op ons zuid/west georiënteerd dak liggen. Als inverter een SMA Sunny Boy 4000 TL-21. Ik ben zeer tevreden met deze opzet en de kwaliteit hiervan! Geen omkijken naar, en nog geen storing gehad. Maak ze 1x per jaar schoon en dat is het dan ook wel.

Deze installatie hangt voor een "ouderwetse" Ferraris meter met 1 telwerk. Lekker makkelijk salderen! na het eerste jaar hadden we al geen stroom rekening meer. Beter zelfs......we hadden het jaar daar op zelfs 806 kWh over. Ook dit jaar zal dit ongeveer weer 800 kWh zijn. Nu krijgen we daar ongeveer 7 cent per kWh voor terug van onze energie maatschappij. Geen vetpot als je het afzet tegen de inkoopprijs, maar iets is beter dan niets.

Nu mijn eigenlijke vraag:

Ik persoonlijk vind de Nederlandse regering een zeer onbetrouwbare zakenpartner. Zo is er een regeling, en zo is deze weer aangepast of weer verdwenen. Als ik zo de berichten lees hier en daar op het internet dan ben ik bang dat ook de huidige salderingsregeling in zijn huidige vorm gaat verdwijnen. Het "voordeel" van mijn huidige Ferraris meter valt dan grotendeels weg. Ook ben ik bang dat ik vandaag of morgen wordt gedwongen om een "slimme" domme meter te nemen. Het wordt dan zaak om mijn eigen opgewekte stroom zoveel mogelijk te gaan gebruiken op het moment dat deze wordt opgewekt.
Ik ben dus alvast aan het nadenken hoe ik dit wil gaan doen. Ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid dan toch een soort van accubank te gaan bouwen. Deze zou dan in de nacht en/of avond mijn energie verbruik van verlichting, koelkast en vriezers moeten overnemen.

Mijn SMA net inverter werkt alleen als deze gekoppeld is aan het net, dus overdag als er zon is en ik heb meer stroom over dan ik gebruik zal deze stroom worden geleverd aan het net. Mijn plan is dan ook om dit teveel aan energie op te gaan slaan in 2 accu's van ieder 200 ampere uur. Ik heb ze staan, en ze hebben me niks gekost :) ik heb er ook een geschikte lader op 220 volt bij om ze op te kunnen laden.

Mijn plan is als volgt:

overdag (zon of geen zon) de accus laden via 220 volt netspanning of stroom uit mijn zonnepanelen (na de inverter dus) de lader zie ik dan gewoon als een "verbruiker'' die de accu's laad. zijn ze vol dan schakelt deze over naar onderhoudslading of uit.

In de avond het huis afschakelen van het openbare net, en koppelen aan een (zware) omvormer en zo de accu's weer leeg trekken. De volgende ochtend (als er weer productie is van de panelen) de boel weer terug schakelen.

Nu kan ik voor mezelf wel een schakeling bedenken dat de omschakeling van net naar omvormer geautomatiseerd word. Mijn vraag is eigenlijk of ik na de meter zo'n schakeling mag plaatsen. Ik stel me e.e.a. voor als een soort wissel schakeling met zware relais. Moet ik dan voor dat de schakeling overschakelt van net naar accu ook iets inbouwen voor de net voeding van de accu lader zodat deze niet zichzelf gaar voeden uit de accu's? Ik bedoel.....de acculader zit aan het huisnet gekoppeld. Als ik mijn huisnet ga voeden met de omvormer dan zal het stopcontact waar de lader van de accus in zit ook weer spanning krijgen. Voor mijn gevoel is dit niet goed (zou wel leuk zijn dat je zo een eeuwig loop kon maken hahahahaha...met de verbruikte stroom van de accu deze ook weer opladen!)

Ik hoop dat ik e.e.a. een beetje duidelijk verwoord heb, en dat iedereen het snapt wat mijn plan of idee is. Kan dit in de praktijk uitgevoerd worden, en zijn er meer dingen waar ik op moet letten en/of aan moet denken?

M. vr. gr,

Doggieman

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dingen om op te letten:
Een hoge laad- of ontlaadstroom kost je een hoop rendement.
De accu's goed ventileren.
Omschakelen moet break-before-make zijn.
Je hele huis op een omvormer is een prijzige zaak.

Al met al is het niet onmogelijk maar ook niet echt een handige aanpak om van je overschot af te komen.
Praktischer is het om met je overschot het gasverbruik te drukken, zie hiervoor de diverse warmtepomp- en salderingstopics :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Mee eens wat Proton hierboven aangeeft. Zelf heb ik ook vanaf installatie een overschot van 750 kWh per jaar. Ben nu bezig om dit op te gaan gebruiken door op inductie te gaan koken als ik deze zomer de keuken ga vervangen. Tevens kun je in verschillende topic ook de electrische boilers vinden als voorverwarming van het water dat naar de CV ketel gaat.

Mijn vader heeft een Samsung SDI Lithium ALL-IN-ONE Omvormer en opslag van 3.6kWh maar hij moet niet snachts niet te gek doen met verlichting, koelkast en kookplaat anders is het zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Hoe kook je op dit moment? Gasfornuis? --> Inductiekookplaat
Hoe verwarm je je huis op dit moment? CV-ketel? --> Warmtepomp, evt. aangevuld met elektrische kacheltjes.

Verder inderdaad nog dingen als elektrische boilers, doorstroomverwarmers e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Proton_ schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:12:
Dingen om op te letten:
Een hoge laad- of ontlaadstroom kost je een hoop rendement.
De accu's goed ventileren.
Omschakelen moet break-before-make zijn.
Je hele huis op een omvormer is een prijzige zaak.

Al met al is het niet onmogelijk maar ook niet echt een handige aanpak om van je overschot af te komen.
Praktischer is het om met je overschot het gasverbruik te drukken, zie hiervoor de diverse warmtepomp- en salderingstopics :)
Hallo Proton_

Ja, het rendement daar had ik ook al aan zitten denken. 2x omzetten is niet handig nee. Dat gaat wat kosten aan rendement
Heb gauw eens even gekeken wat een omvormer kost met zuivere sinus.....wordt je ook niet vrolijk van :|
Ik heb trouwens gel accu's van 200 ampère het stuk. Deze hoeven (volgens de geleerden) niet geventileerd te worden.

Al met al heb je gelijk. Ga maar eens even verder kijken wat er nog meer mogelijk is.

Dank in ieder geval voor je reactie.

Gr,

Doggieman.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Cpt00kirk schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:39:
Mee eens wat Proton hierboven aangeeft. Zelf heb ik ook vanaf installatie een overschot van 750 kWh per jaar. Ben nu bezig om dit op te gaan gebruiken door op inductie te gaan koken als ik deze zomer de keuken ga vervangen. Tevens kun je in verschillende topic ook de electrische boilers vinden als voorverwarming van het water dat naar de CV ketel gaat.

Mijn vader heeft een Samsung SDI Lithium ALL-IN-ONE Omvormer en opslag van 3.6kWh maar hij moet niet snachts niet te gek doen met verlichting, koelkast en kookplaat anders is het zo op.
Hallo,

Heb ooit eens zoiets gezien van SMA. mooi spul, maar ook mooi duur. maar het is inderdaad wel een alternatief. Maar zoals ik al zei (en het advies van anderen) ga toch een verderkijken in de verschillende topics.

Dank!

Doggieman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:41:
Hoe kook je op dit moment? Gasfornuis? --> Inductiekookplaat
Hoe verwarm je je huis op dit moment? CV-ketel? --> Warmtepomp, evt. aangevuld met elektrische kacheltjes.

Verder inderdaad nog dingen als elektrische boilers, doorstroomverwarmers e.d.
Hallo Thinkpad,

Ik kook momenteel gas. Maar ben op dit moment aan het verbouwen, en zit er over te denken om over te gaan op koken op stroom om zo het overschot weg te werken. Boiler heb ik ook aan zitten denken. Desnoods een warmtepomp boiler in combi met een zonnecollector. Weer een leuke investering, maar ja....

Waar ik een beetje mee zit is het volgende:

Als de saldering in de toekomst helemaal weg valt dan koop ik stroom in voor 23 cent zeg maar. Als ik over heb krijg ik maar 7 cent.
Ik zal er eerst eens een paar echte berekeningen op los moeten laten, maar voor mijn gevoel gaat er dan iets niet goed komen. Ik bedoel: ik schaf een hoop spullen aan die allemaal een hoop stroom gaan kosten als ze draaien. Prima zolang mijn huidige PV installatie meer produceert dan ik gebruik. Maar als ik daarvoor extra stroom moet gaan inkopen dan wordt het weer een ander verhaal.

Ik ben zoals gezegd aan het verbouwen nu. Ik merk nu al dat mijn stookkosten behoorlijk omlaag gaan! de nieuwe woonkamer aanbouw is zeer goed geïsoleerd, Goede spouw isolatie. Bovendien kleiner en minder ramen. Ligging meer op het zuid/westen en goede vloer isolatie. Het platte dak is ook goed geïsoleerd nu (was niet zo) En bovenal.....geen tocht meer!!! Echt een verademing. Kachel staat nu op 18 ipv 21 en we hebben het gewoon warm zonder extra trui!

Wc en badkamer liggen nu in het midden van het huis en worden beschut door de nieuwe aanbouw. Ook hier merk ik het al in het stoken. Veel sneller warm en blijft dat langer. 3 jaar geleden mijn complete dak vernieuwd en geen dak kapel meer. toen ook de zonnepanelen er op gelegd. Nooit geen spijt van gehad, want we hadden nog een dak met asbestplaatjes, daarop panlatten en daar weer de pannetjes op. Isolatie waarde dus nul!

Voor al die verbouwingen stookte ik in dit huisje ruim 3500 kuub gas, en het was altijd fris en vochtig. Na de vernieuwing van het dak was het al wat beter, maar nu zal er echt een groot verschil zijn hoop ik! In de praktijk merk ik het gewoon al. Ik hoor de ketel veel minder vaak aanslaan! In het begin ging ik nog wel eens kijken of hij het nog wel deed!

Mijn ketel is ongeveer 21 jaar oud denk ik. is een tweedehandse. gekregen destijds van een kennis.Het is een Valiant VR. Ik had precies de zelfde en die ging kapot. Dus was goedkoop en kon hem zo overhangen Wel verplaatst naar het woonhuis ipv in een schuurtje. Dit scheelde weer 20 meter aan leidingwerk en was makkelijker voor onderhoud. bovendien verwarmde het meteen de bijkeuken die als nuttige ruimte kon worden gebruikt. Deur open en de warmte van de ketel zelf verwarmde de hal.

Hij is nu echt af, en zal ook moeten worden vervangen. Heb hem al diverse keren gerepareed met onderdelen van de oude. Die zijn nu op dus......er moet wat nieuws komen.

Dus alles bij elkaar het volgende: Ben nu aan het bouwen en verbouwen, en kan bijna overal nog redelijk tot goed bij. zit ook te denken aan een pellet of hout kachel. Dus wat ga ik doen? gas helemaal de deur uit en over op stroom en hout/pellets?
Ruimte is het punt niet. ik heb een grote schuur redelijk dicht bij het huis staan. Buffervaten pompen en andere zaken kan ik wel kwijt. Op het dak van die schuur heb ik ook nog wel ruimte voor zonnecollectoren ongeveer 9x4 mtr.
In mijn woonhuis kan ik ook nog wel een buffervat kwijt in de bijkeuken. zelfs een pellet ketel zou er ook nog wel bijpassen.

Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zie! Wat ik ook wil of ga doen.....geld gaat het kosten! maar als ik ergens voor besluit moet het ook in 1x goed. Heb geen zin om alles nog een keer te moeten doen aan verbouwen of investeren.

Dus ik ben nu druk aan het meten, rekenen en monitoren met wat ik nu heb zodat ik ook een beetje eerlijk een schatting kan maken.

Nogmaals.....het liefst ga ik voor mijn gevoel over op hout stook of over op een pellet ketel. Gas er helemaal uit. Maar de hele installatie moet wel makkelijk te bedienen zijn. Ik werk offshore en ben per keer 4 weken weg (soms langer) mijn vrouw is de hele dag thuis en niet technisch. ook 2 zoons met linker handen. Dus het moet een makkelijk en betrouwbaar systeem worden!

Ik vind dat prutsen en meten geweldig! Lekker knutselen en proberen. maar de rest van het gezin wil gewoon geen gezeik, en lekker warm zitten zonder er al teveel voor te moeten doen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ze 180 graden gedraaid zijn voor wat betreft gedrag! Netjes de lichten uit waar ze niet zijn. douchen kort, en als ze klaar zijn dan gaat de tv en computer netjes uit via de stekkerblokken. Droger wordt niet meer gebruikt. Staat al een jaar stil. We hangen het buiten of op de overloop. We hebben er de ruimte voor nu. Mede daardoor heb ik een extra vriezer gekocht. We kopen nu in als het goedkoop is en slaan het daar in op.Scheelt ons een hoop naar de winkel rijden. Als ik thuis ben gaan er 7 broden in de week door. We kunnen er nu heel wat kwijt. 1x in de 2 weken boodschappen doen in Duitsland en dan meteen tanken. Scheelt echt ook een hoop geld!

Met het hele bovenstaande verhaal in mijn achterhoofd moet ik dus ook rekening houden met de toekomst. Er komt een dag dan zitten we nog maar met 2 man in dat huis. De helft van het jaar zit mijn vrouw er dan alleen. Er is dus altijd iemand thuis, en er wordt gewoon gestookt van 6 in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Of dat nu voor 1 persoon is of voor 4. Stroom verbruik zal wel weer een stukje zakken als de kids de deur uit zijn. Warm water gebruik ook. Ze zijn 18 en 16 dus met een jaar of wat is e.e.a. al zover denk ik.

Dus wat is wijsheid?

Groeten, en dank voor je bijdrage!

Doggieman.

M. vr. gr,

Doggieman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
Doggieman schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:01:
Ik persoonlijk vind de Nederlandse regering een zeer onbetrouwbare zakenpartner. Zo is er een regeling, en zo is deze weer aangepast of weer verdwenen. Als ik zo de berichten lees hier en daar op het internet dan ben ik bang dat ook de huidige salderingsregeling in zijn huidige vorm gaat verdwijnen. Het "voordeel" van mijn huidige Ferraris meter valt dan grotendeels weg. Ook ben ik bang dat ik vandaag of morgen wordt gedwongen om een "slimme" domme meter te nemen. Het wordt dan zaak om mijn eigen opgewekte stroom zoveel mogelijk te gaan gebruiken op het moment dat deze wordt opgewekt.
Ik ben dus alvast aan het nadenken hoe ik dit wil gaan doen. Ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid dan toch een soort van accubank te gaan bouwen. Deze zou dan in de nacht en/of avond mijn energie verbruik van verlichting, koelkast en vriezers moeten overnemen.
ben er wel mee eens dat de Nederlandse regering een erg onbetrouwbare zakenpartner is.
maar toch mag je alles erg relatief zien.

eigenlijk is salderen nooit echt geaccepteerd en dit zwaard van Damocles hangt al meer als 20 jaar boven het hoofd van de pv eigenaar.
dus eigenlijk is stiekem de Nederlandse regering een erg betrouwbare zaken partner geweest als je naar het verleden kijkt.
(ere wie ere toekomt)

als je straks een slimme meter krijgt (wat niet verplicht is door europa, die zeggen minimaal 80% moet slimme meter worden) dan kun je nog steeds gewoon salderen.
met enig verschil dat het met een slimme meter de regeling wel eventueel aangepast kan gaan worden, maar misschien gebeurd dit ook wel niet.

met de komst van de slimme meter krijgen wel ook een nieuwe regeling of mogelijkheid.
postcoderoos model.
dat kun je positief zien of negatief.
positief: je kunt dan ook meer opwekken als je zelf nodig hebt en er ook echt geld mee verdienen. overschotten leveren dan 14ct op in plaats van 8ct.
negatief: kun je niet meer opwekken als je nodig hebt dan word de winst wel wat minder, maar nog steeds niet slecht.
het is alleen erg jammer dat het gekoppeld word aan postcode gebieden.

dus ik zelf ga eerst maar eens afwachten tot er meer duidelijk is en dat kan nog goed tot 2020 duren.
en dat is nog 5 jaar weg, voordat ik aan accu's ga denken.
dan hebben we ook weer een nieuwe regering en wie weet wat er dan gebeurd.

kijk ook eens naar kassa.
http://kassa.vara.nl/tv/a...-een-slimme-keus/speel/1/
maakt ook een hoop duidelijk.

(als je wil experimenteren met accus geen probleem, alleen de noodzaak om het te doen is gewoon onduidelijk en ook over 5 jaar ben ik bang dat het ook erg onduidelijk zal zijn of het nodig is.
ik zou het niet gaan doen voor de onzekerheid die we hebben, die onzekerheid zal altijd blijven die kan ik je zeker vertellen >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Doggieman schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:52:
[...]
Ik kook momenteel gas. Maar ben op dit moment aan het verbouwen, en zit er over te denken om over te gaan op koken op stroom om zo het overschot weg te werken. Boiler heb ik ook aan zitten denken. Desnoods een warmtepomp boiler in combi met een zonnecollector. Weer een leuke investering, maar ja....
[...]
Stroom verbruik zal wel weer een stukje zakken als de kids de deur uit zijn. Warm water gebruik ook. Ze zijn 18 en 16 dus met een jaar of wat is e.e.a. al zover denk ik.
Je schetst een interessante uitgangssituatie: je hebt al een overschot en dat wordt als de kinderen de deur uit zijn binnenkort alleen maar groter.
Het is een gok om het gas de deur uit te doen in zo'n huis, maar als je budget het toelaat is het zeker interessant, het scheelt namelijk ook een hoop vastrecht.

Een eerste stap is het vaststellen van je budget, daarna kan je verder denken.
Waarschijnlijk is een warmtepompboiler op ventilatielucht een leuk begin (€1500 nieuw, €150 marktplaats), daar heb je geen omkijken naar en scheelt een hoop gas (200-400m³?) in ruil voor stroom waarbij 3kWh ~ 1 m³ gas. Ze maken wel wat geluid dus als je 'm ver weg kan zetten is dat wel gunstig, maar hij wil wel warme lucht afzuigen.
Als je er één met een extra spiraal/warmtewisselaar koopt kan je later bijvoorbeeld de CV, een pelletkachel, warmtepomp en/of zonnecollector toevoegen al naargelang de wetgeving verandert en je eigen situatie zich ontwikkelt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
migjes schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:56:
[...]

ben er wel mee eens dat de Nederlandse regering een erg onbetrouwbare zakenpartner is.
maar toch mag je alles erg relatief zien.

eigenlijk is salderen nooit echt geaccepteerd en dit zwaard van Damocles hangt al meer als 20 jaar boven het hoofd van de pv eigenaar.
dus eigenlijk is stiekem de Nederlandse regering een erg betrouwbare zaken partner geweest als je naar het verleden kijkt.
(ere wie ere toekomt)
Tja....als je het zo bekijkt heb je wel gelijk. Neemt echter niet weg dat dit mensen er van kan weerhouden om (grote) investeringen te doen in dit soort installaties. Ik bedoel: zou toch jammer zijn (op zijn zachtst gezegd) als mensen er geld voor zouden lenen, en dat dan een jaar of wat later blijkt dat er weer regels of wetten veranderen. En je zegt het zelf al.....Nederland, Europa en andere regering. Een hoop variabelen dus!
als je straks een slimme meter krijgt (wat niet verplicht is door europa, die zeggen minimaal 80% moet slimme meter worden) dan kun je nog steeds gewoon salderen.
met enig verschil dat het met een slimme meter de regeling wel eventueel aangepast kan gaan worden, maar misschien gebeurd dit ook wel niet.
Ik ben alleen bang dat het geen vraag is van of, maar meer de vraag van wanneer. Mijn Ferraris meter is al oud. Heb het even nagezocht en die van mij is al een keer her ijkt (jaartal op het zegel) Hij staat echter niet op de lijst van afgekeurde meters dus dat kan nog een leuke discussie worden. Dat ding is niet mijn eigendom maar van de netwerkbeheerder. Als hij hem wil vervangen dan mag hij dat natuurlijk doen. Ben benieuwd welke argumenten ze dan willen aanvoeren, en of ik mijn poot gewoon stijf kan houden wettelijk gezien.
met de komst van de slimme meter krijgen wel ook een nieuwe regeling of mogelijkheid.
postcoderoos model.
dat kun je positief zien of negatief.
positief: je kunt dan ook meer opwekken als je zelf nodig hebt en er ook echt geld mee verdienen. overschotten leveren dan 14ct op in plaats van 8ct.
negatief: kun je niet meer opwekken als je nodig hebt dan word de winst wel wat minder, maar nog steeds niet slecht.
het is alleen erg jammer dat het gekoppeld word aan postcode gebieden.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb geen PV panelen aangeschaft om winst te maken. Leuk als ik er nog wat aan over hou ...dat wel natuurlijk. Uiteindelijk is het mijn doel om helemaal van het gas af te komen. Dit lijkt me makkelijker (en goedkoper) dan te proberen om onafhankelijk te worden van het openbare elektriciteitsnet. Dit alles tegen zo laag mogelijke kosten.
kijk ook eens naar kassa.
http://kassa.vara.nl/tv/a...-een-slimme-keus/speel/1/
maakt ook een hoop duidelijk.
Zal eens gaan kijken wat die link is

Vriendelijk bedankt voor je input!

Doggieman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Proton_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Je schetst een interessante uitgangssituatie: je hebt al een overschot en dat wordt als de kinderen de deur uit zijn binnenkort alleen maar groter.
Het is een gok om het gas de deur uit te doen in zo'n huis, maar als je budget het toelaat is het zeker interessant, het scheelt namelijk ook een hoop vastrecht.
:) tja....daar ben ik nog niet helemaal over uit. Alles in 1x doen gaat gewoon niet. Stappen per keer wel. Wil en ga er ook niet voor lenen. Het moet voor mij goed voelen. Voor mezelf zie ik het meer als lagere woonlasten in de toekomst. We geven niets om een mooie auto of vakanties. Dat geld steken we liever in lagere woonlasten voor nu en in de toekomst. Maar dan moet het natuurlijk wel lonen. De enige manier waarop ik daar enige zekerheid heb is door volledig onafhankelijk te zijn van gas. Hout of pellets is meer vrije markt werking zeg maar, en daar zit de overheid (nog) niet tussen. Ik koop bij wijze van spreken gewoon een stuk bos op om te kappen voor mijn kachel, of koop een paar ton sloophout.
ook hoef ik dan al mijn radiatoren niet te vervangen omdat dit soort installaties niet op LTV werken. Dit is in mijn geval gunstiger dacht ik.
Waarschijnlijk is een warmtepompboiler op ventilatielucht een leuk begin (€1500 nieuw, €150 marktplaats), daar heb je geen omkijken naar en scheelt een hoop gas (200-400m³?) in ruil voor stroom waarbij 3kWh ~ 1 m³ gas. Ze maken wel wat geluid dus als je 'm ver weg kan zetten is dat wel gunstig, maar hij wil wel warme lucht afzuigen.
We hebben in dit huis geen (mechanische) afzuiging. We ventileren hier door even de bovenlichtjes in de kozijnen open te zetten. Dus LTV is in dit huis volgens mij niet raadzaam of handig.
Of ik begrijp je verkeerd en snap dan niet helemaal waar je op doelt :?
Als je er één met een extra spiraal/warmtewisselaar koopt kan je later bijvoorbeeld de CV, een pelletkachel, warmtepomp en/of zonnecollector toevoegen al naargelang de wetgeving verandert en je eigen situatie zich ontwikkelt.
Als ik je goed begrijp (en alle topics op dit forum) is als basis een buffervat een goed uitgangspunt (of misschien wel een vereiste) Het maakt je flexibeler met wat je er later nog aan zou willen hangen? Hoeveel spiralen zou zo'n vat dan moeten hebben om nog iedere kant op te kunnen? en hoe groot ongeveer?
Ik snap dat dit berekend dient te worden, maar gewoon even voor mijn beeldvorming zeg maar.
Alle stroom die ik nu over heb zou ik dan nuttig kunnen gebruiken voor pompen e.d.

Dank voor je reactie!

Doggieman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Doggieman schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:57:
[...]

:) tja....daar ben ik nog niet helemaal over uit. Alles in 1x doen gaat gewoon niet. Stappen per keer wel. Wil en ga er ook niet voor lenen. Het moet voor mij goed voelen. Voor mezelf zie ik het meer als lagere woonlasten in de toekomst. We geven niets om een mooie auto of vakanties. Dat geld steken we liever in lagere woonlasten voor nu en in de toekomst. Maar dan moet het natuurlijk wel lonen. De enige manier waarop ik daar enige zekerheid heb is door volledig onafhankelijk te zijn van gas. Hout of pellets is meer vrije markt werking zeg maar, en daar zit de overheid (nog) niet tussen. Ik koop bij wijze van spreken gewoon een stuk bos op om te kappen voor mijn kachel, of koop een paar ton sloophout.
ook hoef ik dan al mijn radiatoren niet te vervangen omdat dit soort installaties niet op LTV werken. Dit is in mijn geval gunstiger dacht ik.

[...]

We hebben in dit huis geen (mechanische) afzuiging. We ventileren hier door even de bovenlichtjes in de kozijnen open te zetten. Dus LTV is in dit huis volgens mij niet raadzaam of handig.

[...]

Als ik je goed begrijp (en alle topics op dit forum) is als basis een buffervat een goed uitgangspunt (of misschien wel een vereiste) Het maakt je flexibeler met wat je er later nog aan zou willen hangen? Hoeveel spiralen zou zo'n vat dan moeten hebben om nog iedere kant op te kunnen? en hoe groot ongeveer?
Ik snap dat dit berekend dient te worden, maar gewoon even voor mijn beeldvorming zeg maar.
Alle stroom die ik nu over heb zou ik dan nuttig kunnen gebruiken voor pompen e.d.

Dank voor je reactie!

Doggieman.
Omdat je met relatief weinig geld zoveel mogelijk gas wil besparen en dat je geen (mechanische) ventilatie hebt en geen LTV denk ik dat je zeker de Daikin Ururu Sarara moet overwegen, check dit topic:

Prijs is ongeveer 2700 euro inclusief montage. De Daikin Ururu Sarara heeft een SCOP van 5.73 en is een totaaloplossing, inclusief bevochtigen/ontvochtigen/ventileren via buitenlucht/filteren lucht.

T.o.v. 1 m3 gas, betekent dit 1.4 kW stroom.

Sinds november heb ik 0 m3 gas verbruikt voor verwarming. De energiekosten zijn in een paar jaar gezakt van 215 euro in de maand naar rond de 30 euro per maand.

Ikzelf heb het niet zo op hout of pelletkachels, voor de fijnstof uitstoot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Doggieman schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:57:
[...]
Met warmtepompboiler bedoel ik zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.pelletkachel.center/wp-content/uploads/2013/08/TDB_A_S_parts.jpg
De frisse lucht komt door je bovenlichtjes binnen, de 'verbruikte' warme ventilatielucht wordt door dit apparaat weer gekoeld en koud naar buiten geblazen. De warmte die daarbij vrijkomt komt in de boiler en daar kan je dan van douchen of afwassen. De boiler is dus gevuld met drinkwater.
Omdat alle 'alternatieve' verwarmingsmethodes beter werken met een boiler (hoewel niet strikt noodzakelijk) lijkt me dat een leuk begin: het heeft gelijk nut en helpt bij eventuele uitbreiding. Zolang salderen kan helpt het tegen je overschot, als salderen wordt aangepakt zet je er een tijdschakelaar tussen zodat-ie tussen 10:00 en 16:00 aanstaat en zo veel zonne-energie direct opslurpt voordat je meter het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:55:
[...]

Omdat je met relatief weinig geld zoveel mogelijk gas wil besparen en dat je geen (mechanische) ventilatie hebt en geen LTV denk ik dat je zeker de Daikin Ururu Sarara moet overwegen, check dit topic:
Ja.....dat is inderdaad een erg mooie en makkelijke (goedkope) oplossing om overtollige stroom af te fakkelen! Ik kende die dingen al als split airco (heb er toevallig ervaring mee via mijn werk. Ik verblijf regelmatig in een containers die zo'n ding hebben. In Brunei lekker koel en in Azerbaijan redelijk warm. Nadeel vind ik dat ik ze oer lelijk vind en ik vind de "wind" die er uit komt in de winter niet prettig. Voelt voor mij aan als tocht. Vooral op een afstandje van zo een ding. Op een afstand koelt de lucht snel af .
Prijs is ongeveer 2700 euro inclusief montage. De Daikin Ururu Sarara heeft een SCOP van 5.73 en is een totaaloplossing, inclusief bevochtigen/ontvochtigen/ventileren via buitenlucht/filteren lucht.
En dat vind ik dan wel weer prettig dat ventileren en ontvochtigen. Alleen heb ik in de woonkamer/keuken eigenlijk nooit last van vocht. Zou het eens moeten weten hoe hoog die eigenlijk echt is. Dit gezien het leef klimaat. Vroeger hadden we er wel veel last van, maar sinds de nieuwbouw niet meer.
Ikzelf heb het niet zo op hout of pelletkachels, voor de fijnstof uitstoot :(
Vandaar ook dat ik overweeg of ik zo iets niet in de schuur zal zetten. Hout kachel of pelletketel.

Dank voor de link trouwens. weer iets om te overwegen hahahahaha.

Groeten,

Doggieman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Proton_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:56:
[...]

De frisse lucht komt door je bovenlichtjes binnen, de 'verbruikte' warme ventilatielucht wordt door dit apparaat weer gekoeld en koud naar buiten geblazen.
Dat betekent dan dat ik een lucht kanaal naar mijn woonkamer moet trekken toch als ik het principe goed begrijp? Is geen punt. Is niet zo ver wat afstand betreft. Kan/mag zo een ding ook zonder kanalen werken? of moet er minimaal een kanaal op de afvoer? Zal toch zeker wel dacht ik, anders blaas ik weer koude lucht mijn huis in en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Omdat alle 'alternatieve' verwarmingsmethodes beter werken met een boiler (hoewel niet strikt noodzakelijk) lijkt me dat een leuk begin: het heeft gelijk nut en helpt bij eventuele uitbreiding. Zolang salderen kan helpt het tegen je overschot, als salderen wordt aangepakt zet je er een tijdschakelaar tussen zodat-ie tussen 10:00 en 16:00 aanstaat en zo veel zonne-energie direct opslurpt voordat je meter het ziet.
Even een theoretische vraag: stel ik sluit zo een ding aan op een pellet kachel die in mijn woonkamer staat. Zo een type met verwarming ondersteuning. Ik geloof dat ze dan ongeveer 70% de ruimte verwarmen, en 30% gaat als ondersteuning naar de boiler. Slaat mijn pellet kachel dan niet af als de boiler op temperatuur is? Dat zou niet handig zijn dan dacht ik. Of ik zou zo een groot type moeten kiezen dat ik die boiler noot op 80 graden krijg. Het is wel de bedoeling dat ik wat stroom opstook uiteindelijk ;)

Dan zou aansluiten op een zonnecollector naar mijn idee beter zijn toch? Dit omdat in de zomer de pelletkachel niet brand. Dan zou e.e.a. op temperatuur gebracht worden door de collector, en bij een tekort bij donker weer een aanvulling met de warmte pomp. Hoe e.e.a. geschakeld zou moeten worden door een slimme sturing weet ik nog niet. Nu ik er over nadenk is het misschien wel beter om er geen zonnecollector op aan te sluiten. In de zomer heb ik natuurlijk stroom zat van de PV panelen.

Jemig........het wordt steeds ingewikkelder! Wel leuk en handig dat iedereen met ideeën komt aanzetten! Dank hiervoor!

Groeten,

Doggieman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Doggieman schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:21:
Dat betekent dan dat ik een lucht kanaal naar mijn woonkamer moet trekken toch als ik het principe goed begrijp? [...]moet er minimaal een kanaal op de afvoer? Zal toch zeker wel dacht ik, anders blaas ik weer koude lucht mijn huis in en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Inderdaad :) Zonder kanalen kan ook wel als je veel restwarmte hebt (tropisch aquarium, serverruimte...).
Even een theoretische vraag: stel ik sluit zo een ding aan op een pellet kachel die in mijn woonkamer staat. Zo een type met verwarming ondersteuning. Ik geloof dat ze dan ongeveer 70% de ruimte verwarmen, en 30% gaat als ondersteuning naar de boiler. Slaat mijn pellet kachel dan niet af als de boiler op temperatuur is? Dat zou niet handig zijn dan dacht ik.
Hij gaat dan wel terug in vlammen, maar je kan 'm natuurlijk niet zo hard zetten met alle radiatoren en ramen open ;)
Of ik zou zo een groot type moeten kiezen dat ik die boiler noot op 80 graden krijg. Het is wel de bedoeling dat ik wat stroom opstook uiteindelijk ;)
Mijn persoonlijke overtuiging is dat een voorraadvat warm water nooit te groot kan zijn. Niet iedereen is dat met mee eens...
Nu ik er over nadenk is het misschien wel beter om er geen zonnecollector op aan te sluiten. In de zomer heb ik natuurlijk stroom zat van de PV panelen.
Een kachel/ketel (kan ook gas zijn natuurlijk) lijkt mij ook een betere match door de reden die jij ook aangeeft, maar die keuze hoef je nu dus nog niet te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@ Proton_

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik ga denken dat dit wel eens een oplossing voor mij kan zijn.

Dit plan zou in 2 delen uit te voeren zijn. Als eerste een warmtepompboiler voor het opstoken van mijn overtollige stroom. Ik maak warm water wat ik toch nodig heb. Hierop bespaar ik gas (wat uiteindelijk ook de bedoeling is)
Met de tijd kan ik op de wisselaar in de boiler ook een pelletkachel aansluiten als dit nodig mocht zijn, of ik voed er de radiatoren in de rest van het huis mee. In de woonkamer/keuken heb ik dan geen radiatoren nodig omdat deze door de pelletkachel wordt verwarmd.

De gasketel die eigenlijk vervangen moet worden kan dan voor nood nog even blijven hangen. Wordt dan ook alleen gebruikt voor nood.

Uiteindelijk dan gaan koken op stroom, en dan kan het gas er volledig uit samen met de oude gasketel.

Combi van koken en koken op stroom zal waarschijnlijk wel meer stroom vragen dan dat ik nu over heb. Als ik mijn oude meter nog wat jaren houden mag/kan dan misschien nog wat PV er bij?

Goh! klinkt allemaal heel aannemelijk en realistisch eigenlijk hahahaha. er zal wel ergens een adertje onder het gras zitten denk ik?

Ik ga eens even uitzoeken of er een pelletketel bestaat die met de verwarmingsondersteuning de rest van het huisje redelijk warm kan houden. Het zou dan om 2 goed geïsoleerde slaapkamers boven gaan, een badkamer en een WC in het midden van het huis, een halletje en een slaapkamer op de begane grond.

Als het lukt en kan dan ben ik spekkoper. Pellets goedkoper (tot nu toe) dan gas. Geen enegiebelasting en vastrecht meer voor gas. En weinig (misschien wel niets) aan stroom verbruik uit het net.

Food for thoughts!

Doggieman.

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik zit ook al jaren te dubben over wat we willen.
Had een overschot en we zijn overgegaan naar inductiekoken.
We dachten hiermee ons overschot af te fakkelen maar dat viel toch tegen.
We hielden toch meer over dan gedacht.
Plus op het moment dat je gaat koken de maximale instraling al achter de rug hebt waardoor je gebruikspiek altijd achterloopt.
Dit pleit voor opslag van energie.
Vervolgens een 'warmte staaf' in de CV-leiding aangebracht om overschot weg te werken.
Maar de verslaving aan PV hield niet op waardoor we nog 2kWp op ons schuurdak hebben geplaatst.
Het totaal is nu 5.5kWp.
Gelukkig kan er niets meer bij, behalve een windmolentje voor de hobby. ;)
Al met al gebruiken we nu nog maar 147m³ gas.
Dat kan minder vinden we.

De WAF voor pellets is zeer hoog.
Erger nog.... Liever vandaag dan morgen.
Het oog wil ook wat...
Nu kan ik dus wat hogere eisen stellen.
Ik wil hier wel in mee gaan maar dan wil ik een pellet cv.
Maar daarvoor wil ik een ander vat voor onze zonneboiler zodat deze, als de zon niet genoeg schijnt, word verwarmt door de pellet cv.
Ik hik echter aan tegen het feit dat ons huis bijzonder goed geisoleerd is en het voor mij vreemd is om op een wat mindere dag in de zomer de pellet cv aan te zetten om het water in de boiler op te warmen.
Een pellet cv straalt toch snel 2 tot 4 kW aan warmte af.
Daar kunnen we in de herfst ons huis al mee verwarmen.
Dat zou voor ons betekenen dat we de deur open moeten zetten om van de warmte af te komen. 8)7
Hier een linkje naar een pellet cv die niet te duur is.
Ik heb de specs en de documentatie gevraagd en gekregen.
Die zien er betrouwbaar uit.
Kachel word gemaakt in Duitsland en is behoorlijk onderhoudsvriendelijk te noemen.
Ik ken ook andere pelletkachels die dat niet hebben.

Laat het gas maar in Groningen zitten wat ons betreft.
Wij willen van de 'slimme' gasmeter af. >:)

www.mijnzon.info

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
zijn er ook elektrische boilers met een "dimmer"
zodat je je boiler meer stroom kunt laten verbruiken als er meer terug geleverd wordt?

arduino op je slimme meter
als hij terug levering registreert, vermogen naar de boiler omhoog
net zolang hij geen terug levering meer registreert

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Minder gas verbruiken i.c.m. PV overschot?

Mijn maatregelen om rond 0 kWh verbruik te blijven:
- CV ketel getuned
- Warmtewisselaar onder douche geplaatst (Recoh-tray)
- Pelletkachels in woonkamer en mancave
- Close-in boiler geplaatst in de keuken
- Electrisch koken
- IR verwarming panelen geplaatst

Toekomstige maatregelen:
- Electrisch motorfiets/auto aanschaffen
- Stekker van je omvormer een periode 'inprikken' bij een buurman en de kWh verrekenen tegen een leuk tarief (wel even opletten op welke groep je inprikt)

Mijn jaarlijks verbruik:
Gas: +/- 500 m3
Kwh: +/- 0 kWh :P met een PV installatie van 3600 Wp

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

creon schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 09:12:
zijn er ook elektrische boilers met een "dimmer"
zodat je je boiler meer stroom kunt laten verbruiken als er meer terug geleverd wordt?

arduino op je slimme meter
als hij terug levering registreert, vermogen naar de boiler omhoog
net zolang hij geen terug levering meer registreert
Dimmen schiet niet op, een warmte element kan je gewoon pulserend aansturen dus dat is geen probleem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zolang de salderingsregeling in zijn huidige vorm actief is heeft lokale opslag van energie in accu's totaal geen zin. Immers het net is nu gewoon je gratis opslag waar je geen investering voor hoeft te doen, geen onderhoud aan hebt en niet naar hoeft om te kijken.

Maar sowieso lost lokale opslag natuurlijk een netto overschot niet op, dan moet je inderdaad een doel zoeken voor dat overschot of het anders verkopen voor een paar cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Rol-Co schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:33:
[...]

Dimmen schiet niet op, een warmte element kan je gewoon pulserend aansturen dus dat is geen probleem.
maar met dat pulseren verbruik je toch bij elke puls het vermogen van het verwarmings element?
en als je op dat moment niet het max vermogen van je verwarmings element opwekt draaid je meter de verkeerde kant op

of misschien is dat "dimmen" van mij wel dat pulseren van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

mijn opwerk is nu gelijk aan mijn vebruik
afhankelijjk van t weer /zon zal ik ene jaar een overschot hebben van 100 kwh en t andere jaar toch 50kwh verbruikt hebben

de vaste lasten van meterhuur/ vastrecht transport zal in dit geval gewoon blijven.
je merkt nu al dat in denhaang de zogenoemde korting minder word vanwege pv.

dus zolang je nog aan het grid verbonden ben is het mijn inziens niet rendabel om accusystemen te gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:35:
mijn opwerk is nu gelijk aan mijn vebruik
afhankelijjk van t weer /zon zal ik ene jaar een overschot hebben van 100 kwh en t andere jaar toch 50kwh verbruikt hebben

de vaste lasten van meterhuur/ vastrecht transport zal in dit geval gewoon blijven.
je merkt nu al dat in denhaang de zogenoemde korting minder word vanwege pv.

dus zolang je nog aan het grid verbonden ben is het mijn inziens niet rendabel om accusystemen te gaan gebruiken
totdat straks het salderen op de schop gaat
dan heb je op momenten dat de zon schijnt over
en wanneer de zon niet schijnt mag je dat voor leuk geld terug kopen
mooiste is dat wat je te veel opwekt meteen kan gebruiken voor iets anders
en met meteen bedoel ik ook meteen, en niet gedurende de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

dat is waar men in belgie ook zo voor vreest,
remote afschakelen bij teveel opwerk bijv
of nog zo'n doomscenario dat je tijdslots krijgt waarin jij je was mag draaien oh het word zonnig je mag wassen tussen 12 en 14 uur daarna gaat die groep weer uit

let wel dit is waar men in belgie voor vreest , berust niet op de werkelijkheidd
maar al met al een total offgrid systeem zou dan beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

creon schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:55:
[...]

maar met dat pulseren verbruik je toch bij elke puls het vermogen van het verwarmings element?
en als je op dat moment niet het max vermogen van je verwarmings element opwekt draaid je meter de verkeerde kant op

of misschien is dat "dimmen" van mij wel dat pulseren van jou
Nee de goede kant op, bij afschaffing salderen mag je opwek nooit hoger zijn dan het verbruik, andersom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Wat ik al zei.....mijn voorkeur gaat uit naar een pelletkachel in de woonkamer met een warmwater warmtepomp boiler in de bijkeuken. Mijn woonkamer en keuken zijn goed geïsoleerd, dus met een goed gekozen pelletkachel (waar de cv radiatoren voor de rest van het huis dan ook aan hangen) zou dit zat moeten kunnen volgens mij. Warmte vraag voor het huis opgelost denk ik dan.

In de zomer brand deze echter niet dus dan zou ik graag sanitair warm water willen maken met een wpb. Hier zou dan een extra warmte wisselaar in moeten zitten zodat de pelletkachel er ook op kan. Ik heb gemiddeld per jaar 800 kWh over en volgens mij moet dat genoeg zijn om een wpb mee te bedrijven.

Mijn vraag is nu de volgende: zit er iets in de regelunit van zo'n wpb die ziet of er iets is aangesloten op de interne (extra) warmte wisselaar? Zal hij het opwarmen van de boiler met de warmte pomp stoppen als hij detecteert dat er een externe bon op aangesloten is die warmte levert? Zonne collectoren kunnen er ook op aangesloten worden. Hoe meten die de temperatuur in het vat dan als er geen aansluiting zijn op de wp boiler voor sensors e.d.?

Ik vind ook nergens exemplaren die extra poorten of aansluitingen hebben op de boiler voor een extra temp sensor oid. Ook geen uitvoeringen met een netwerk aansluiting gevonden voor loggen van voorwaarden en/of temperaturen. Dit zou wel een uitkomst zijn om e.e.a. samen te laten werken zonder tussenkomst van allerhande schakelaars en timers e.d.
Bestaat er warmtepomp boilers met deze opties?

Zo ja dan zou ik met een schakeling kunnen sturen dat de wpb bij bepaalde temperaturen in het vat een signaal uit stuurt dat ik kan gebruiken om bv een klep in de wisselaar open of dicht te sturen zodat de boiler niet over verhit raakt oid.

Ik stel me die inwendige wisselaar gewoon voor als een radiator die aangesloten is op de pelletkachel. Ik zou dan graag de mogelijkheid hebben om om deze aan en uit te zetten. Lijkt me niet economisch om de wp en de kachel tegelijkertijd te laten werken. Ik kan bovendien met de pelletkachel een hogere temperatuur bereiken in het vat (denk ik)

Kort en bondig....hebben wp boilers zoiets van controle en besturing om te monitoren of er een externe warmte bron op aangesloten is? Ik kan het namelijk niet vinden op internet en in de diverse handleidingen die ik heb gedownload.

En ja...als het salderen wordt afgeschaft dan wordt het tijd dat ik mijn stroom die ik op dat moment maak meteen verbruik. Een wpb lijkt me daarvoor mooi. Warm water heb ik het hele jaar door nodig. Iedere dag.

Waar ik dan ook nog naar opzoek ben (met het oog op de toekomst voor wat betreft salderen) is informatie en apparatuur hoe ik automatisch mijn opwek en verbruik kan meten en monitoren.

Zelf zit te denken aan vermogens meting met klemmen aangesloten op de verschillende groepen in de meterkast. Mijn PV zit op een aparte groep dus als ik meet wat daar geproduceerd wordt, en wat de andere groepen trekken op dat moment kan ik (lees een controller) uitrekenen of ik meer produceer dan ik gebruik. Zo ja stroom dumpen in de wpb of in electrische boiler o.i.d. Bestaat zoiets al? Ik kan het niet 123 vinden.

Ik heb ook naar split airco's gekeken zoals sommigen hier voorstellen. Ja...mooi systeem en goed toepasbaar in mijn situatie ook nog, maar niet zo'n leuk vlammetje in de woonkamer en ook nog geen oplossing voor mijn sanitair warmwater.

[ Voor 34% gewijzigd door Doggieman op 28-02-2015 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Mike70

Je hebt zo'n beetje de zelfde situatie als ik. Alleen mijn huis is wat minder geïsoleerd en ik heb geen zonnecollector. Deze wil ik ook niet echt. Dit omdat mijn dak al vol ligt met zonnepanelen.
Die pelletkachel ziet er leuk uit. Zal ook de documentatie eens opvragen. Gietijzer vind ik wel belangrijk, en betrouwbare elektronica ook. Goedkoop is vaak duurkoop met dit spul. Heb nu een paar goedkope bekeken, maar het is ook niks hoor! Zo op het oog wil het wel, maar het rammelt door los blik en maakt een hoop herrie. Ziet er gewoon allemaal heel dun en gammel uit. Ook veel exemplaren waar de pelletschroef voor de aanvoer van pellets al krom in de schacht draaide! Let wel:deze stond in de showroom!

Heb ondertussen wat meer gevonden over warmtepompboilers met een extra spiraal voor extern laden van de boiler. Dit merk heeft zelfs ook ruimte voor een extra voeler en een sturing voor PV zodat deze inschakelt als er genoeg opgewekt wordt! Moet het nog even precies uitzoeken maar lijkt precies wat ik zoek wat mogelijkheden betreft. Zal het merk wel niet mogen noemen, dus als je interesse hebt laat maar weten dan stuur ik het je wel privé.

[ Voor 16% gewijzigd door Doggieman op 28-02-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
Doggieman schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:40:
........... Zal het merk wel niet mogen noemen, dus als je interesse hebt laat maar weten dan stuur ik het je wel privé.
Waarom zou je het merk niet mogen noemen? Er zijn aardig wat mensen die interesse hebben in dit product.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 20:45
Ja hoor, ik ben ook benieuwd!

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je een ruime schuur hebt, waarom niet een pelletCV met een grote buffer.
Deze kunnen automatisch geladen worden, vanuit de buffer.

Hier thuis komt eind maart een pelletkachel op CV, 80% gaat de CV in 20% de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Pietje NL

Ik heb een ruime schuur. Echter deze wordt ook voor mijn hobby gebruikt zoals lassen en slijpen. Hij heeft meerdere ruimtes dus ik zou 1 ruimte op kunnen offeren voor een "stook ruimte"
Het betekent dan wel dat ik door de grond moet met leidingwerk, en het wordt allemaal meer werk. Ook vind ik zo'n vlammetje in de woonkamer wel gezellig lijken. Het 22mm leidingwerk van de huidige CV ligt er al op de plek waar de kachel zou moeten komen te staan. E.e.a. zou dus snel en makkelijk aan te sluiten zijn. Maar het blijft een optie. Weet nog niet precies hoe ik het wil en ga doen. Eerst nog even verder brainstormen en nadenken.
Hoe dan ook:het blijven investeringen, en ik doe het liever in 1x goed.

De warmtepompboilers die ik wel zag zitten zijn de volgende:

Viessmann: type WWKS
http://www.google.nl/url?...bv.87269000,d.d24&cad=rja

Dimplex Met PV meting/regeling (hoe het werkt weet ik nog niet helemaal. is mij nog niet duidelijk hoe e.e.a. gekoppelt wordt)

De dimplex heeft mijn eerste voorkeur. Zou hem zelf willen installeren, maar kan hen in Nederland niet vinden. In Duitsland is hij trouwens een stuk goedkoper. Misschien even de grens over? Woon er tegen aan hahahaha.

Stiebel Eltron:

Heb ook nog even gekeken naar een "chinees" Ik zelf ben van mening dat niet alles made in China per definitie slecht moet zijn. Ik heb zelf Yingli panelen, en ben er zeer te spreken over. Kwestie van goed uitzoeken en zelf goed onderzoek doen. Laten we wel wezen...grote merken laten hun spullen (airco's e.d.) ook in China bouwen. Alles hangt af van de kwaliteitscontrole en de gebruikte materialen.

Maar goed....een Chinees: Maxicool (wel een extra spiraal, geen sturingen hiervoor o.i.d.)

http://www.maxicool.nl/in...er-300lds-detail?Itemid=0

Ik ben er voor mijzelf nog niet helemaal uit of ik alle fratsen nodig heb die op de eerste 2 boilers zitten. Zo lang het salderen nog kan maakt het volgens mij allemaal niet zoveel uit wanneer ik de warmtepomp laat lopen. Mocht het afgeschaft worden en het wordt wel belangrijk dan kan ik volgens mij altijd nog een schakeling ontwerpen/bouwen of kopen lijkt mij. Wat zijn jullie gedachten hier over?

Mijn gedachten zijn als volgt: als mijn pelletkachel "aan" is dan wordt ook de spiraal automatisch in de boiler verwarmt. Staat hij uit, dan wordt de boiler niet verwarmt met de pelletkachel. Ik kan me dan nog voorstellen dat ik een gestuurde klep in de aanvoer (en afvoer?) van de spiraal van de boiler zou moeten zetten die open gaat zodra de pelletkachel start. Dit om te voorkomen dat de boiler de kachel circuit gaat verwarmen door sifon werking oid. Zelf denk ik dat dit wel mee valt maar goed......ik denk het en moet dit soort dingen zeker weten.
Kort en bondig: een "ëchte" sturing is volgens mij niet nodig. De warmtepomp boiler is op alle mogelijke manieren beveiligd tegen over verhitting, dus regelt zichzelf in mijn ogen. Veel warmer dan 80 graden zal het kachelwater niet zijn denk ik, dit omdat op de kachel beveiligd is.

Zie ik dingen over het hoofd, en wat denken de experts op dit forum er van?

Ik ben er trouwens wel zeker van dat ik aan en afvoer lucht van de warmtepomp van en naar buiten wil hebben. Misschien nog met wissel kleppen er tussen voor de zomer (airco voor het zelfde geld)

Iemand nog een voorstel over het volgende?:

ik zoek een schakeling die mijn opbrengst van mijn panelen en mijn huidig verbruik meet in real time. Liefst onafhankelijk van mijn huidig meter in de meterkast. Dit omdat ik bang ben dat ik mijn huidig Ferrarismeter kwijt raak in de komende jaren) Dit apparaat of schakeling zou het liefst ook nog een instelbare drempelwaarde moeten hebben met een potentiaal vrij contact.
Ik ben al aan het zoeken op internet, maar weet niet zo goed wat ik als zoekopdracht moet geven. Ik vind dus niet wat ik zoek :)

[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 01-03-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Nu online
Zou je niet apart de boiler voeden met de pelletkachel en vanuit de boiler de CV.
De pelletkachel zorgt er dan voor dat de boiler altijd op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

Crazy-

Best life ever

@doggieman

Alles intern en opwek meten zonder ferraris?

Een tussen ferraris plaatsen en meten of per groep een DIN MID kwh meter en die laten registreren

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Pietje NL

De pelletkachel die ik op het oog heb is een type dat 70/80 procent van zijn vermogen naar radiatoren stuurt, en de rest met een warmtewisselaar blower de ruimte verwarmt waarin hij staat. Hij heeft al een eigen pomp, expansievat en sturing en beveiliging hier voor aan boord zeg maar. In mijn simpele gedachten dus een CV ketel op houtpellets. Hij heeft echter geen warm sanitair water voorziening. Vandaar de warmtepompboiler. Die tevens dient om mijn PV overschot op te stoken.

De warmtepomp boiler is een op zich zelf staand iets, en dat wil ik graag zo houden. De boiler is gevuld met sanitair water (300 liter). Als ik mijn warmtepompboiler gebruik voor mijn CV dan heb ik geen warm water om te douchen. Ik heb gewone radiatoren, geen LTV.

Ik heb nu nog een gas CV ketel met warmwater voorziening, maar die wil ik met de tijd de deur uit doen omdat deze op zijn laatst loopt, en ik uiteindelijk helemaal van het gas af wil.

Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar wat zouden de voordelen dan zijn in jou voorstel?

[ Voor 17% gewijzigd door Doggieman op 01-03-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:12:
Mijn gedachten zijn als volgt: als mijn pelletkachel "aan" is dan wordt ook de spiraal automatisch in de boiler verwarmt. Staat hij uit, dan wordt de boiler niet verwarmt met de pelletkachel. Ik kan me dan nog voorstellen dat ik een gestuurde klep in de aanvoer (en afvoer?) van de spiraal van de boiler zou moeten zetten die open gaat zodra de pelletkachel start. Dit om te voorkomen dat de boiler de kachel circuit gaat verwarmen door sifon werking oid. Zelf denk ik dat dit wel mee valt maar goed......ik denk het en moet dit soort dingen zeker weten.
Kort en bondig: een "ëchte" sturing is volgens mij niet nodig. De warmtepomp boiler is op alle mogelijke manieren beveiligd tegen over verhitting, dus regelt zichzelf in mijn ogen. Veel warmer dan 80 graden zal het kachelwater niet zijn denk ik, dit omdat op de kachel beveiligd is.
Uit dit verhaal dacht ik te halen dat je ook met de kachel de boiler wilde verwarmen.
Of wil je de retour door de boiler laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Crazy- schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:25:
@doggieman

Alles intern en opwek meten zonder ferraris?

Een tussen ferraris plaatsen en meten of per groep een DIN MID kwh meter en die laten registreren
Sorry.....dit gaat me even te snel. Ik snap niet wat je bedoeld. Kun je iets specifieker zijn? Of misschien een site waar staat wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Pietje NL

Je hebt gelijk. Ik wil met de kachel ook de boiler gaan (bij) verwarmen wanneer de kachel brand. Alleen niet specifiek met de retour leiding. Ik wil de spiraal in de boiler gaan zien als een radiator. Ik kan helaas ook niet anders. Op de plek waar de warmtepomp boiler komt te staan in huis hangt ook de huidige CV ketel. Als deze weg is dan gebruik ik de aan en afvoerleiding er van om aan te sluiten op de pelletkachel. Mijn huidige CV installatie is nu zo dat de aan en afvoer leidingen allemaal 22 mm zijn.Omdat er in de loop der jaren allemaal uitbreidingen zijn gedaan aan deze installatie loopt e.e.a. kriskras door het huis. Ik bedoel: de aan en afvoer hebben hier en daar een t-splitsing om naar de verschillende delen van het huis te gaan. Hier kan ik op veel plaatsen niet meer bij omdat deze boven de plafonds zitten.

Ik ben dus gebonden aan de aan en afvoer van de huidige CV installatie op die plek.

Kortom: de spiraal in de boiler wordt door mijn pelletkachel straks gezien als een radiator. Ik kan deze knijpen wat doorstroom betreft als dit nodig mocht blijken zodat ik de hoeveelheid water die er doorheen stroomt kan regelen. Hier zal de pelletkachel naar mijn mening geen last van hebben want er hangen nog genoeg "echte' radiatoren aan de aan en afvoer leidingen van het CV systeem.

Ik kan hem (de spiraal in de boiler) echter ook gewoon opnemen in de retour. Maar ik wil dus niet dat mijn warmwater boiler mijn CV water gaat opwarmen als deze net aangezet is. Vandaar mijn idee met kleppen in de aan en afvoerleiding. Die zouden alleen open moeten gaan als de aanvoer temp van de CV leiding hoger is dan de temp van het water in de boiler. En dan ook alleen als de pellet kachel brand.

Wat zou hier dan het voordeel van zijn?

Of voorzie jij een probleem?

[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 01-03-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

Crazy-

Best life ever

Doggieman schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:20:
[...]

Sorry.....dit gaat me even te snel. Ik snap niet wat je bedoeld. Kun je iets specifieker zijn? Of misschien een site waar staat wat je bedoeld?
Jij wilt toch je opwek en verbruik meten voor je ferraris?

Dan zou ik een DIN rail meters plaatsen tussen je meter en alle electra groepen. Ofwel per groep een meter.

als je die meters logt icm anduino of rasppi heb je hele electra verbruik in kaart. Als ik thuis ben vanavond wel ff een schema laten zien

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 01-03-2015 14:43 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:36:
@Pietje NL

Je hebt gelijk. Ik wil met de kachel ook de boiler gaan (bij) verwarmen wanneer de kachel brand. Alleen niet specifiek met de retour leiding. Ik wil de spiraal in de boiler gaan zien als een radiator. Ik kan helaas ook niet anders. Op de plek waar de warmtepomp boiler komt te staan in huis hangt ook de huidige CV ketel. Als deze weg is dan gebruik ik de aan en afvoerleiding er van om aan te sluiten op de pelletkachel. Mijn huidige CV installatie is nu zo dat de aan en afvoer leidingen allemaal 22 mm zijn.Omdat er in de loop der jaren allemaal uitbreidingen zijn gedaan aan deze installatie loopt e.e.a. kriskras door het huis. Ik bedoel: de aan en afvoer hebben hier en daar een t-splitsing om naar de verschillende delen van het huis te gaan. Hier kan ik op veel plaatsen niet meer bij omdat deze boven de plafonds zitten.

Ik ben dus gebonden aan de aan en afvoer van de huidige CV installatie op die plek.

Kortom: de spiraal in de boiler wordt door mijn pelletkachel straks gezien als een radiator. Ik kan deze knijpen wat doorstroom betreft als dit nodig mocht blijken zodat ik de hoeveelheid water die er doorheen stroomt kan regelen. Hier zal de pelletkachel naar mijn mening geen last van hebben want er hangen nog genoeg "echte' radiatoren aan de aan en afvoer leidingen van het CV systeem.

Ik kan hem (de spiraal in de boiler) echter ook gewoon opnemen in de retour. Maar ik wil dus niet dat mijn warmwater boiler mijn CV water gaat opwarmen als deze net aangezet is. Vandaar mijn idee met kleppen in de aan en afvoerleiding. Die zouden alleen open moeten gaan als de aanvoer temp van de CV leiding hoger is dan de temp van het water in de boiler. En dan ook alleen als de pellet kachel brand.

Wat zou hier dan het voordeel van zijn?

Of voorzie jij een probleem?
Lijkt me wel te gaan werken, ervanuit gaande dat je dan geen CV ketel meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Crazy

Aha....nu snap ik wat je bedoelt! Ja...dat zou kunnen. Echter moet ik even kijken hoe ik dat dan ga doen wat ruimte betreft. Ik heb niet zo'n grote meterkast, en nog ouderwetse stoppen als zekering. Geen automaten dus. Om nu mijn hele groepenkast te gaan vervangen zie ik niet zo zitten.

Wat ik zou kunnen doen: alle groepen die uit de huidige groepenkast komen af zagen en knippen en dan doorvoeren naar de ruimte achter de meterkast. Daar de DIN rail meters plaatsen en dan weer terug naar de meterkast en iedere specifieke groep.

Is even werk, maar kan wel praktisch gezien. Mag dit zo uitgevoerd worden naar de maatstaven van de NEN1010?

PS: kan dat niet gewoon met 2 DIN rail meters? PV apart, en de overige groepen op een andere Dinrail meter? Ik hoef namelijk niet specifiek te weten wat ieder groep doet. Alleen het totaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Doggieman op 01-03-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Pietje NL schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:51:
[...]

Lijkt me wel te gaan werken, ervanuit gaande dat je dan geen CV ketel meer hebt.
Nou....de CV ketel blijft nog wel even hangen (voor nood) Er zitten al 2 afsluiters tussen de aan en afvoer van de CV leidingen zodat ik hem af kan sluiten van de pelletkachel en het CV leiding systeem. Kranen dicht en de stekker er uit.
Het expansievat van de ketel zit dan nog gewoon in het bestaande systeem maar dat maakt volgens mij niet uit. Ook al heeft de pelletkachel zijn eigen expansievat.

Mocht e.e.a. niet lukken of werken dan hoef ik alleen de afsluiters weer open te zetten, die van de pelletkachel weer dicht te doen en dan de stekker van de CV ketel er weer in te prikken en die van de pelletkachel er weer uit te halen. Dan werkt alles weer zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@Doggieman.

Ik heb gisteren toevallig bij deze firma informatie gevraagd over kWh meters. (Staan ze om bekend) ;)
Misschien heb je hier wat aan.

www.mijnzon.info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Het is natuurlijk al een ontzettend oud topic, maar wilde jullie of diegene die het interesseert toch nog even voorzien van een update van alle wilde plannen die ik had en nog steeds heb.

We hebben nu sinds 3 jaar een pelletkachel aangeschaft. Echt een ontzettend fijn ding. Zuinig in gebruik met destijds nog een bak subsidie er op ook. Net als de zonnepanelen nog geen dag spijt van gehad! Dus gas verbruik weer wat omlaag want kamer en keuken worden nu verwarmd door pellets. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet meteen een CV uitvoering heb gekocht.
Maar ja...dat was destijds meer een financiële overweging.

Ondertussen koken we ook op stroom, dus ook daar weer wat besparing op het gas verbruik. Viel me eigenlijk wat tegen wat dit aan stroom kost. Ik bedoel dit eigenlijk in positieve zin! Had gedacht dat ik hier dan mijn overschot aan PV wel mee zou wegwerken, maar dat was dus niet zo. Nog steeds zo'n 500 kwh "over" op jaarbasis gemiddeld.

Ondanks dat ik van het gas af wil toch een andere CV ketel gekocht. Wel 2e hands van Marktplaats, maar wel voor een mooi prijsje. De oude Valliant heb ik uit zijn lijden moeten helpen. Hij gaf steeds meer problemen en lekte. Ikzelf ben vaak weken weg, dus kon mijn vrouw niet opzadelen met koud douche water als hij het in die tijd zou begeven.
Wel meteen verplaatst naar de nieuw gebouwde utility ruimte. Dus weer ruimte voor de wasmachine beneden.

Omdat ik nu toch een nieuwe utility ruimte heb waar de ketel hangt ook sinds kort een warmte pomp boiler aangeschaft. Deze is hydraulisch zo geinstalleerd dat deze op alle mogelijke manieren gebruikt en gekoppeld kan worden aan andere systemen.
Voor nu staat hij nog even als standalone ons SWW te produceren maar heb hem ook al getest in serie met de CV gasketel als back-up. Dit werkt prima en naar volle tevredenheid, maar heb het nog niet nodig gehad. Tot nu toe levert de WPB genoeg water voor ons vieren. Hij heeft aansluitingen voor een zonneboiler en PV panelen. Hier moet ik nog mee aan de gang.

Ik kan sinds kort meten wanneer mijn PV panelen terugleveren aan het net en de hoeveelheid. Hierdoor kan ik nu ook een signaal sturen naar de WPB die dan even al zijn geprogrammeerde instellingen op "hold" zet en dan gewoon aanspringt en het vat naar 62 graden stookt met de warmte pomp. Ongeacht waar hij op ingesteld stond. Ziet hij dit signaal niet meer dan loopt hij minimaal een half uur en gaat daarna weer over op zijn geprogrammeerde programma. Handig en mooi systeem op weer wat PV stroom te verbruiken op momenten dat het geproduceerd wordt (da's weer belangrijk voor als het salderen straks gedaan is)
Ook heeft deze WPB een extra spiraal. Deze gaat gebruikt worden door de nieuw aan te schaffen pellet kachel met CV ondersteuning. Ja....het gaat er dan eindelijk toch van komen hahahaha!
De pelletkachel gaat dan de WPB verwarmen op de momenten dat hij brand. En dat zijn nu net de momenten dat ik geen of weinig PV stroom heb (winter e.d.)
Naar blijkt uit de handleiding mag de warmte pomp en opwarming door middel van het extra spiraal niet tegelijkertijd gebeuren. Het is me nog niet duidelijk waarom maar kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met de warmtepomp zelf.

Ga straks als eerste eens wat aan en afvoer buizen maken voor de WPB. Deze staat nu gewoon op binnen/binnen ingesteld (wat mag en kan). Maar wil toch eens kijken of ik die koude uitblaas lucht in de zomer niet gewoon mijn woonkamer in kan sturen. Voor nu zou het wel handig zijn als die koude lucht gewoon toch naar buiten wordt geblazen. M'n utility ruimte koelt echt wel behoor.ijk af met deze buiten temperaturen!

Langzaam maar zeker gaan we van het gas af. Heeft even geduurd maar wil niks overhaast doen. Gewoon eerst zeker weten of alles ook echt werkt en ik geen comfort inlever. Ook moet alles vrij simpel blijven waar dit kan want mijn vrouw moet er ook mee overweg kunnen als ik er niet ben. Vandaar dat ik ook nog steeds die gasketel heb. Als ik van het gas af ben dan wordt deze omgebouwd naar LPG. Gewoon omdat het kan en ik een backup wil hebben voor het geval m'n WPB het begeeft of m'n pelletkachel. Betaald is hij al en als 3e hands krijg je er niks voor.

Als alternatief voor salderen denk ik dat een WPB best wel een slim idee is/was wat met de huidige subsidie regelingen ook best wel betaalbaar is voor bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:22
De WPB is een atlantic explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@DjAntoon Jawel. De V4

Best wel lang rond gekeken voor een WPB. Maar uiteindelijk gewoon besteld en gekocht in België. Dat scheelde honderden euros met Nederland dus dat was de moeite wel waard. Ook nog eens net voor een prijsverhoging van Atlantic aan betaald dus dat pakte ik ook nog net even mee.
Als ik eerlijk ben was het helemaal geen "moeite". Het was gewoon een heel nette website en de mevrouw aan de telefoon was uiterst vriendelijk, behulpzaam en beleeft. Kan menig winkel in Nederland nog een puntje aanzuigen.

Echt een mooi apparaat met veel mogelijkheden. Moet ze allemaal nog even bekijken maar je kan er best veel mee. Uiteindlijk als ik m'n PV en pelletkachel er op aangesloten heb zal er verder niet veel omkijken naar zijn denk ik.

[ Voor 96% gewijzigd door Doggieman op 15-10-2019 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pellet met cv aansluiting moet je wel opschieten dacht ik, ging daar de subsidie niet vervallen?

Je gaat inderdaad rustig aan, ik ben in diezelfde tijd geheel zonder gas en draai op eigen opwek, kan je niet nog meer pv kwijt en een warmtepomp als verwarming? Pellets zijn ook niet gratis, kost ook al snel een 350,- per jaar wat ook heel wat stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Doggieman Ik dacht al tussen de regels te lezen dat het een atlantic explorer zou zijn. Ja ik sta ook op het punt om er eentje te kopen. Jammer dat de prijs net wat gestegen is.
Ik heb veel in Belgie gewerkt en ja dat doen belgen prima. (Al kan ik ook boeken schrijven over andere dingen, wij zijn te direct zeggen ze dan...)
Ik heb een loststaande pelletkachel, mooi en een goede backup, maar voor mij geen hoofdverwarming.

Ik twijfel of een extra spiraal wel nut heeft voor mij. Ben niet van plan om hem op de gas CV aan te sluiten, en als er een warmtepomp komt in plaats van de gas cv, dan zie ik al helemaal geen voordeel meer.
En om die spiraal te gebruiken als bijverwarming, leuke truk, maar toch maar niet denk ik nu.

Ik ga mijn 1e winter in met PV (8400Wp) en 2x L/L warmtepomp en pelletkachel. Hier eerst maar eens wat meer ervaring mee op doen voor de volgende grote stap. De WPB is een grote twijfel, en moet ik eigenlijk niet verder vooruitschuiven. Dadelijk is subsidie misschien ineens over, of er komen interessantere oplossingen.Ik zag al de Ariston Lydos, heel interessant wat betreft prijs, maar om er 2 te gaan hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 15-10-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co @DjAntoon
Ja... dat klopt. Subsidie zal wel komen te vervallen voor zo'n pellet kachel. Jammer, maar voor mij dan geen reden om het dan maar niet te doen. De reden dat ik toch graag een pellet kachel wil is deels de WAF. Die (maar ik ook) vind dat vlammetje in de woonkamer wel heel erg gezellig. Bovendien is de kamer en keuken super snel op temperatuur en ook nog eens een heel aangename warmte. Dus ja..... Pelletkachel met CV ondersteuning zou ons wel heel goed passen.
Ook omdat hij bovendien m'n WPB warm kan houden. De Pellet kachel brand bij ons op de momenten dat het kouder en donkerder wordt buiten. Dat zijn nu ook net de momenten dat m'n PV dus weinig doet. Win/win in mijn optiek.

We stoken nu met onze pelletkachel zo'n 1200kg per jaar weg. Daarbij kijken we eerlijk gezegt nergens naar. Draait eigenlijk altijd op stand 1 en heeft dan vaak nog teveel warmte in het voor en najaar. Dus dan zetten we de deur naar de hal open en stoken zo in die periode ook de rest van het huis nog warm. Op die momenten dus geen ondersteuning van gas CV nodig.

De gas CV hebben we dus eigenlijk nu alleen nog om de rest van het huis te verwarmen in de winter. SWW doen we dus sinds kort met de wpb. En dit lijkt goed te gaan tot nu toe.

Ik heb wel lopen kijken naar (split) warmte pompen voor hoofdzakelijk verwarming. Maar ik heb er voor mijzelf nog geen goed gevoel bij. Ik zou nog best veel PV bij kunnen leggen maar als straks de salderingsregeling weg is dan verbruik ik in de winter veel meer stroom voor verwarmen die ik op dat moment niet zelf kan opwekken. Dit voelt op de 1 of andere manier (nog) niet goed voor mij. Ik krijg 7 cent voor een kwh en betaal geloof ik 22 cent. Ik kan voormezelf nu nog geen goede berekening maken of ik voor het verschil die warmtepompen kan laten draaien tenopzichte van kosten voor extra pellets.

Bovendien ben ik bang dat 1x35 ampère als aansluiting in huis niet genoeg gaat zijn voor dit alles. Ik kook ook al op stroom namelijk. Sinds kort ook die WPB er bij. Er moet dan ook op een gegeven moment goed gekeken worden naar de verdeling van de last over de groepen en dergelijke. Misschien wel een zwaardere aansluiting dan ook. Best veel bijkomende kosten dan.

Ja... Pellets zijn ook niet gratis. Dat klopt. Zit nu op 265 euro per ton geloof ik, geleverd aan huis. Ook die prijzen stijgen. Ik heb nog nooit minder betaald in de zomer dus dan inkopen heeft ook niet zoveel zin. Schat dat ik op jaarbasis 2 a 3 ton nodig heb als ik een pellet cv zou hebben. Dit zou financieel uit kunnen als ik dan mn gasaansluiting geheel kan opzeggen.

Dus ja.... Wat is wijsheid? Pellet CV of warmte pomp(en)? Ik weet het echt ff niet meer! Ik heb overal nog gewoon radiatoren. Eigenlijk geen mogelijkheid tot vloerverwarming (zonder enorme kosten en weer een verbouwing) dus wat doe je dan. Ik wil ook eens een keer klaar zijn eigenlijk. Heb nu een leuk huisje en de energie lasten vallen me nu gewoon al redelijk mee. Zit op geloof ik 70 euro in de maand voor stroom en gas. Daar komen de pellets dan nog wel bij.
Tot nu toe betalen we ieder jaar minder en krijgen terug. Ik verwacht dat er door de nieuwe ketel ook nog wel een paar kuub gas wordt bespaard dit stookseizoen dus ben erg benieuwd wat ik straks alleen voor het stoken dan nog aan gas kosten heb.

Maar airco's zou natuurlijk ook kunnen voor die ruimtes. Snel warm en alleen aan wanneer nodig. Bijkomend voordeel: koel in de zomer! Maar heb er dan wel 4 a 5 nodig! Waar laat ik die buiten units? Vind het geen gezicht dan eigenlijk. Multi split kan ook maar ben nog niet overtuigd van alle kosten en het verbruik aan stroom.

Pellet kachel cv heb ik (tot nu) nog zelf in de hand. Alleen btw betalen en goed shoppen. Wat gaat er straks gebeuren met die prijzen als steeds meer mensen van het gas gaan en over op warmte pompen of pellets? Geen idee.

De uiteindelijk misgelopen inkomsten voor onze regering uit gas gaat ergens neergelegd worden. Het is en was natuurlijk een prachtige melk koe. Die paar cent die van de stroom prijs af gaat t.o.v. gas zal niet opwegen tegen de kosten van verwarmen met airco. Helemaal niet als ik daar dan ook nog stevig mijn huis en meterkast voor moet gaan verbouwen.
De infra structuur voor verwarmen met radiatoren ligt er al in mijn huis. Deze heeft ook bewezen dat het prima werkt (ook bij min 15 graden)

Dus laten we zeggen dat ik in totaal nog 5 duizend voor een pellet cv moet investeren. Dat is dan het apparaat en wat leidingwerk hier en daar. Misschien krijg ik nog een redelijk prijs voor mn huidige pelletkachel terug. Dan kan ik m'n gasaansluiting de deur uit doen. Ruimte voor pellets opslag heb ik.
Kan dit met verwarmen met airco's voor minder denken jullie?

[ Voor 36% gewijzigd door Doggieman op 16-10-2019 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Doggieman

En wat als houtstook en/of pellets straks niet mag, of oninteressant gemaakt word met een belasting op pellets, fijnstof filters enz. Ze hebben het er nu al over en de aflopende subsidie voorspeld geen goeds.

Als salderen verdwijnt heb ook jij er last van, met een wp kan je dan nog wat opwek verbruiken overdag om te warmen. Dat is weer de keerzijde, maar ik denk niet dat het pats boem ophoud, het zal afbouwen zoals aangegeven.

70,- per maand vind ik nog best fors, ik verbruik 7200 kWh per jaar, geen gas en hooguit 15 kg pellets voor de sfeer en betaal 60,- per jaar en krijg 180,- terug, volgend jaar nog 200 meer terug ivm de verhoogde heffingskorting.

En dat met een split warmtepomp, 2 e-boilers, kokend waterkraan, inductie koken, 10kWp op dak, 5 pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Tja... Hier altijd iemand thuis. Die zet in de ochtend de pelletkachel aan als ze het koud heeft en deze gaat pas uit als ze naar bed gaat zo rond 12 uur.

Voor de duidelijkheid.... We komen van ruim 3500 kuub gas af en een stroom verbruik van zo'n beetje het zelfde. Ik schat met wat we dit jaar terug krijgen we zo'n beetje op 50 euro zitten in de maand. Best wel lekker eigenlijk vinden wij.

We hebben eerst stevig verbouwd. Wel zelf alles betaald dus niets voor hoeven lenen. Maar dat heeft allemaal even geduurd want we hebben maar 1 inkomen. Dan gaat het niet zo snel dat sparen hahahaha. Maar we komen nu op een punt dat we klaar zijn. Enige eis voor ons is dat we echt van het gas willen. Dit zonder verlies van comfort of zonder al te technische ingrepen. Vloer verwarming en/of vloer isolatie kan gewoon niet overal bij ons. Dus pellets of airco voor dat laatste stukje verwarming van de rest van ons huis. Ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik moet er voor nu ook nog rekening mee houden dat m'n 2 zoons ook nog thuis wonen. Die vinden 18 graden te koud als ze boven zitten. En eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook. Het zijn maar kleine kamers boven. Is dat rendabel om daar dan 2 airco's te plaatsen? Dan moet ik er ook 1 hebben voor mijn eigen slaapkamer beneden en dan zit ik nog met de badkamer. Daar gaat door de ligging een airco niet passen.

Infrastructuur voor een pellet cv heb ik al. Kan 1 op 1 vervangen worden. Naar verhouding dan weinig kosten en kan meteen van het gas af want voor de rest is alles afgedekt.

Wat je opmerkt over fijnstof, verbod houtstook en andere zaken..... Tja... denk dat je gelijk hebt. Maar ik moet nu toch wel ergens keuzes gaan maken als ik wat wil. Wat als straks iedereen aan de WP zit en het netwerk kan het niet aan? Dan zit je met een pomp die ze via je opgedrongen slimme meter gewoon ff uitzetten of je vermogen wordt geknepen. Weet het.... heel veel doemdenken maar ben graag onafhankelijk.
Ze praten nu ook al over geluid vervuiling in woonwijken door al die rammelende aircos op schuurtjes en gevels. Ik zou hetbook niet leuk vinden als iemand zo'n kast naast mijn raam hangt. Kan dus ook zijn dat dat straks verboden wordt of aan banden wordt gelegd.
Ik woon (bijna) helemaal vrij en heb geen naaste buren. Dus last zal niemand van mijn pellet stook of airco's hebben. Maar alle scenario's zijn mogelijk met wat de regering kan gaan doen in de toekomst. Wie dan leeft die dan zorgt. Zo als eerder gezegd : ik moet nu keuzes gaan maken en moet ook naar mijn portemonnee kijken. Airco om te verwarmen lijkt me echt wel wat maar ben er nog wat sceptisch over.

[ Voor 67% gewijzigd door Doggieman op 16-10-2019 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Rol-Co schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:11:
@Doggieman

70,- per maand vind ik nog best fors, ik verbruik 7200 kWh per jaar, geen gas en hooguit 15 kg pellets voor de sfeer en betaal 60,- per jaar en krijg 180,- terug, volgend jaar nog 200 meer terug ivm de verhoogde heffingskorting.

En dat met een split warmtepomp, 2 e-boilers, kokend waterkraan, inductie koken, 10kWp op dak, 5 pers.
Gewoon even voor mijn beeldvorming: is die 7200kwh per jaar je "echte" verbruik of gaat je PV opbrengst daar nog van af?
Als ik zo vrij mag zijn: waar betaal je die 60 euro dan voor? Vast recht voor de meter? Is me niet helemaal duidelijk.

Ik ben net als zovele denk ik behoorlijk sceptisch over warmte pompen geworden door de verhalen die je leest in het nieuws. Ik heb te eerste geen energie neutraal huis, geen LTV en vloer isolatie heb ik niet overal op de begane grond. Ook niet zo makkelijk te realiseren allemaal. Wel goed geïsoleerde spouw en dak. Dubbel glas en kunststof kozijnen met goede afdichting aan de randen tegen tocht. Mij is altijd voorgehouden dat een warmtepomp niks is voor m'n huis.

Nu ik daar mezelf toch wat verder in verdiep zie ik dat je in princiepe je huis (of ruimtes daarin) dus ook kunt verwarmen met (multi) split airco's. Tot temperaturen zo tegen het vriespunt geloof ik nu dan ook wel dat deze optie best wel een goede mogelijkheid voor mijn situatie zou kunnen zijn. Maar wat doe je als het echt gaat vriezen?
Zoals eerder aangegeven woon ik op het platteland, helemaal vrij staand. Wind giert om het huis hier in de herfst en winter en dan is het best wel echt koud!

De woonkamer en keuken is geen probleem. De huidige pelletkachel houd dit op z'n sloffen bij. Met de deur naar de hal open hou ik die en de overloop boven zelfs nog wel op 18 en 17 graden. Maar ja.... Ik wil ook graag een warme badkamer als ik douche en ook de slaapkamers beneden en boven moeten bij dat soort temperaturen buiten wel "warm" aanvoelen. Ik vraag me dan toch echt af of dat gaat lukken met een multi split airco. Als argument kan je zeggen dat het bijna niet meer vriest in Nederland de laatste jaren, maar zal je net zien dat ik het weer tref hahahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 02:45:
[...]

Gewoon even voor mijn beeldvorming: is die 7200kwh per jaar je "echte" verbruik of gaat je PV opbrengst daar nog van af?
Dat is mijn bruto verbruik, daar gaat de 7800 kWh van de pv nog af.
Als ik zo vrij mag zijn: waar betaal je die 60 euro dan voor? Vast recht voor de meter? Is me niet helemaal duidelijk.
Dat is 5,- per maand voorschot, dat kan niet anders, 12x 5=60
Ik ben net als zovele denk ik behoorlijk sceptisch over warmte pompen geworden door de verhalen die je leest in het nieuws. Ik heb te eerste geen energie neutraal huis, geen LTV en vloer isolatie heb ik niet overal op de begane grond. Ook niet zo makkelijk te realiseren allemaal. Wel goed geïsoleerde spouw en dak. Dubbel glas en kunststof kozijnen met goede afdichting aan de randen tegen tocht. Mij is altijd voorgehouden dat een warmtepomp niks is voor m'n huis.
Zou kunnen hoor maar er zijn er meer die geen vvw hebben, dus onmogelijk is het niet, zie in het lucht/water warmtepomp topic.
Nu ik daar mezelf toch wat verder in verdiep zie ik dat je in princiepe je huis (of ruimtes daarin) dus ook kunt verwarmen met (multi) split airco's. Tot temperaturen zo tegen het vriespunt geloof ik nu dan ook wel dat deze optie best wel een goede mogelijkheid voor mijn situatie zou kunnen zijn. Maar wat doe je als het echt gaat vriezen?
Zoals eerder aangegeven woon ik op het platteland, helemaal vrij staand. Wind giert om het huis hier in de herfst en winter en dan is het best wel echt koud!

De woonkamer en keuken is geen probleem. De huidige pelletkachel houd dit op z'n sloffen bij. Met de deur naar de hal open hou ik die en de overloop boven zelfs nog wel op 18 en 17 graden. Maar ja.... Ik wil ook graag een warme badkamer als ik douche en ook de slaapkamers beneden en boven moeten bij dat soort temperaturen buiten wel "warm" aanvoelen. Ik vraag me dan toch echt af of dat gaat lukken met een multi split airco. Als argument kan je zeggen dat het bijna niet meer vriest in Nederland de laatste jaren, maar zal je net zien dat ik het weer tref hahahahaha.
Lucht/lucht is leuk maar die warmte is ook snel weg, verder ook gewoon een buitenunit dus geen verschil, ja, geen subsidie.
Wat is de grootte van je pelletkachel nu in kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

In je openingspost lees ik dat je nog een oude ferrarismeter hebt, mooi laten hangen na 2023. Wachten tot ze met dwangbevel onder begeleiding van politie op je stoep staan. Eerder zal ik die ferrarismeter niet opdoeken.

En pellethout haal je straks in t buitenland als ze die verder gaan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Anoniem: 1248170 ja klopt. Die meter heb ik nog steeds. En die laat ik inderdaad ook zo lang als mogelijk hangen! Stiekum hoop ik dat ze me vergeten!
Pellets uit het buitenland.... weet niet of dat nu zoveel goedkoper is of blijft. Woon tegen de Duitse grens aan en de prijzen zijn redelijk het zelfde. Al moet ik toegeven dat ik niet echt ben wezen shoppen daar.

@Rol-Co m'n huidige pelletkachel is 10 kw. Veels te zwaar. Brand altijd op z'n laagste stand. Da's in het voor en na jaar eigenlijk nog te zwaar. Maar voor de winter is stand 1 precies goed met de deur open naar de hal. Dan woonkamer 22 a 23 graden.

Het is een Castelmonte. Erg degelijke en stille kachel. Heeft geen instellingen die je kunt tweaken helaas want heeft alleen een afstands bediening voor thermostaat functie en dag/week programma's. Maar da's eigenlijk ook weer niet erg want wat ik er ook in gooi aan pellets... Brand altijd goed. Door stand 1 wel het ruitje wat zwart aan het einde van de dag maar niet heel erg. Doekje er over en schoon. Stook al jaren goedkope de lange pellets. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:17
Ik heb globaal het hele topic gelezen (excuus mocht ik dus ernaast zitten).

Zelf denk ik dat zodra salderen stopt dat een accupack mogelijk rendabel zal zijn.

Momenteel uit hobby een mini "Tesla" powerwall (1kwh) gemaakt om het standby gebruik in de avond/nacht tot 0 te brengen en zo veel mogelijk zonne energie op te slaan voordat het terug het net op gaat.

Werkt goed behalve dat het momenteel niks opbrengt aangezien we salderen :)

Kortweg: persoonlijk vind ik dit een -schoon duurzaam- alternatief.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:06:
Ik heb globaal het hele topic gelezen (excuus mocht ik dus ernaast zitten).

Zelf denk ik dat zodra salderen stopt dat een accupack mogelijk rendabel zal zijn.
Waarom denk je dat? Heb je het uitgerekend?
Momenteel uit hobby een mini "Tesla" powerwall (1kwh) gemaakt om het standby gebruik in de avond/nacht tot 0 te brengen en zo veel mogelijk zonne energie op te slaan voordat het terug het net op gaat.

Werkt goed behalve dat het momenteel niks opbrengt aangezien we salderen :)

Kortweg: persoonlijk vind ik dit een -schoon duurzaam- alternatief.
Wat is er schoon en duurzaam aan dan?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:18
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:43:

Ik denk dat wordt verwezen naar het feit dat je met een accu je eigen (groen opgewekte) stroom opslaat en dus 's nacht gebruikt.
Als je 's nachts het sluipverbruik uit het net haalt, is het altijd maar de vraag hoe dit is opgewekt. Of het nu als groene of als grijze stroom wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Waarom denk je dat? Heb je het uitgerekend?
Er gaat minder zonne energie het net op door opslag en je neemt minder af en dus bespaar je geld.

Niemand weet momenteel wat de prijzen zullen zijn wanneer salderen stopt.
Uitrekenen in geld is dus wat lastig want we salderen nog :)
Maar je kan het prima zelf uitrekenen hoelang je TVT is bij een bepaalde (fictief) stroomprijs.

Hier op het forum is een test/verglijking beschikbaar tussen 1kwh powerwall en meerdere Tesla powerwalls mbt hoeveel minder kwh je gebruikt door gebruik van een powerwall.
Kan helaas zo gauw de link niet vinden.
Precies zoals @m181087 zegt. Verder staat het ook tussen "-".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:07:
[...]

Er gaat minder zonne energie het net op door opslag en je neemt minder af en dus bespaar je geld.

Niemand weet momenteel wat de prijzen zullen zijn wanneer salderen stopt.
Uitrekenen in geld is dus wat lastig want we salderen nog :)
Maar je kan het prima zelf uitrekenen hoelang je TVT is bij een bepaalde (fictief) stroomprijs.

Hier op het forum is een test/verglijking beschikbaar tussen 1kwh powerwall en meerdere Tesla powerwalls mbt hoeveel minder kwh je gebruikt door gebruik van een powerwall.
Kan helaas zo gauw de link niet vinden.

[...]

Precies zoals @m181087 zegt. Verder staat het ook tussen "-".
Waar je wel rekening mee dient te houden zijn de vrij grote verliezen die je zult hebben als je je stroom opslaat op een accu en het er later weer afhaalt. Daarnaast zijn accu's nog altijd een flinke investering.
En zelf vind ik accu's nu niet bepaald schoon of duurzaam. Ik zou dat niet in huis willen hebben.

Ik vind het erg jammer als het zo ver zou komen dat particulieren accu's gaan aanleggen in plaats van dat we op grote schaal (efficient) daar een oplossing voor gaan zoeken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Doggieman

10kW en te zwaar, dus een 7kW warmtepomp zou ook gaan. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Waar je wel rekening mee dient te houden zijn de vrij grote verliezen die je zult hebben als je je stroom opslaat op een accu en het er later weer afhaalt. Daarnaast zijn accu's nog altijd een flinke investering.
En zelf vind ik accu's nu niet bepaald schoon of duurzaam. Ik zou dat niet in huis willen hebben.

Ik vind het erg jammer als het zo ver zou komen dat particulieren accu's gaan aanleggen in plaats van dat we op grote schaal (efficient) daar een oplossing voor gaan zoeken.
Ben het met je eens. Ondanks de verliezen kan het rendabel zijn afhankelijk van je vebruik en het verschil tussen energie nemen/geven.

En duur is het momenteel zeker.
Schoon/duurzaam is ook relatief gezien want ja ik heb ook mijn vraagtekens erbij staan mbt accu's en milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co zou er aan moeten rekenen maar met de ervaring die ik nu heb denk ik dat het kan. Probleem is een beetje dat ik dat soort gecompliceerde berekeningen zelf altijd maar ingewikkeld vind.
Helemaal omdat ik eigenlijk ook niet echt duidelijke data heb. Dat komt omdat ik ieder jaar wel zaken verandert heb die m'n verbruik beinvloeden.
Nieuw dak, nieuwe buitenmuren om m'n huis met goede isolatie, slecht werkende en afgestelde ketel vervangen, van koken op gas naar electrisch, Sww van gas naar wpb en van hele huis stoken op gas naar deels op pellets.
Het enige wat constant is en wat ik zeker weet is dat m'n zonnepanelen ongeveer 3500kwh maken per jaar. Soms wat meer, soms wat minder.
Het ene jaar moet ik 100 kwh bij betalen en het andere krijg ik nog 50 euro terug voor wat ik heb terug geleverd.
Dus tot nu toe gewoon heel lastig te zeggen wat nou wat veroorzaakt heeft. Maar onder de streep gaan we er ieder jaar op vooruit.

@Jazsie
Dat denk ik zelf ook. Maar voor nu nog niet echt mee bezig ivm nog gewoon salderen. Maar als ik goedkoop aan veel opslag capaciteit kan komen dan zou ik ook willen proberen on in de avond uren mijn verbruik daarmee af te dekken.
Probleem is dat ik (nog) 3 vriezers heb en een beste koelkast. Dat gaat hem niet worden dan met een sinus omvormer en 2 gel accus hahaha

Ter info: wij kopen vlees en diepvries groot in in duitsland als het goedkoop is daar. Gaat dan de vriezers in. Hoeft m'n vrouw niet zo vaak boodschappen te doen en bespaard lekker. Meteen ff de auto vol tanken en drank inslaan. Toen we nog rookten samen scheelde dat ook best veel op een pakje tabak dus ook dat per 15 pakjes. Was weer 15 euro verdiend! Pas als m'n zoons de deur uit zijn dan redden we het met onze gecombineerde koel/vries kast. Anders blijven we heen en weer rijden naar de winkels. En helaas moet dat met de auto want we wonen op het platteland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co
Nog als aanvulling: mijn opmerking en bezorgdheid over de net belasting als iedereen maar overgaat op warmtepompen is in mijn geval niet geheel ongegrond denk ik. Als gezegd woon ik op het platteland. Hier is al jaren niet geinvesteerd in wat dan ook. Wegen, openbare verlichting of onderhoud aan persriool oid.
Mijn buurman is melkvee houder. We hadden op een gegeven moment het probleem dat ik nog maar 190 volt spanning had staan op mijn stopcontackten! Alles viel uit hier constant. Bleek dat als hij de nieuw melk machine aan zette dat bij mij de computer uit ging (echt waar).
De beste man had in loop der jaren steeds geinvesteerd in nieuwe en zwaardere machines en apparatuur maar de voedingskabel kon het eigenlijk niet meer trekken. Was oud en niet op dat soort belasting berekend.

Dus ja... Hier moet ik toch wel een beetje rekening mee houden. Zit ik straks met warmtepompen die uitvallen als mijn buurman gaat melken hahaha.

Is nu opgelost trouwens hoor. De heren van essent hebben mij op een andere fase gezet (komt 3 fase binnen, gebruik er zelf maar 1) nu weer fatsoenlijk ongeveer 230 volt op mijn stopcontacten staan. Fluctueert een beetje.

Dus ja.... Pellet cv is dan eigenlijk vele malen makkelijker in mijn situatie denk ik. Hoge WAF en in mijn beleving niet zo gevoelig voor buiten temperatuur of stroom storingen. Kan hem desnoods op mijn generator laten draaien. Heb dan zelfs ook nog warm water via de spiraal in m'n WPB. Die zal zelf niks doen bij stroom uitval, maar de spiraal houd hem dan wel redelijk warm denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 16-10-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Doggieman

Tja die netbelasting is (klinkt misschien bot) niet jouw probleem maar van de netbeheerder. Daar komt nog bij dat mijn netbelasting nog nooit zo laag is geweest sinds de zonnepanelen, de warmtepomp is ook niet extreem hoor, meestal 700-1200W max.
Zie maar
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Dus daar zou ik mij niet druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Is niet bot hoor. Snap je wel. Maar voor mij persoonlijk is het wel een dingetje.
Ik bekijk het hele plaatje (althands probeer het). Iedereen aan de WP en aan de electric car gaat een keer problemen geven. Niet mijn probleem persoonlijk, maar kan daardoor wel last krijgen. Zal ook allemaal wel los lopen maar zoals gezegd: wil graag onafhankelijk zijn waar dat kan en toegestaan is.

Bottom line is in deze voor mij: Kan het? Wat kost het? Wat zijn de voordelen/nadelen en hoe ingewikkeld is het om aan te leggen.

Tot nu toe is de pelletkachel CV nog even de favoriet want is makkelijk in te passen in mijn huidige situatie. Is redelijk goedkoop en de infrastructuur er voor is al aanwezig. Houd m'n WPB warm als de zon niet schijnt en kan in mijn geval zeker weten m'n huis en sww warm houden bij min 15. Zeer hoge WAF

Ook een pluspunt : kan hem zelf onderhouden, instaleren en repareren (in de meeste gevallen denk ik)

Tja.... zou mooi zijn als ik er uiteindelijk ook nog wat goedkoper mee uit zou zijn maar in eerste instantie doe ik het omdat ik een alternatief voor gas wil.

Ik ben eerlijk.... Al die berekeningen voor kosten baten analyse tov een warmtepomp kan ik gewoon niet maken. Te weinig kennis.

Even heel dom gezegd : pellets kosten gewoon domweg een x bedrag. Geen gezeik met opslag duurzame energie belasting, levertarief, net beheerkosten en al die andere shit.

Koop dan een pelletkachel met CV. Koop een pallet pellets en heb warmte en warm water. Zal net zo duur zijn als gas misschien. So be it.
Heb al PV genoeg voor mijn jaarlijks verbruik. Salderen er straks af? Jammer dan. Dan maar 7 cent krijgen en zorgen dat ik in de winter minder stroom ga verbruiken.
Kan nog wat besparen door inductie te gaan koken ipv keramisch of op lpg desnoods. Kan nu al heel snel omschakelen als het moet in mijn huidige keuken. Gas leiding ligt er nog hahahaha. Kookplaat op LPG kost niks. Uiteindelijk 2 losse vriezers nog weg.
Wasdroger hebben we al jaren niet meer en ook geen afwasmachine. Verder overal spaarlampen met led en waar we niet zijn gaat het licht uit en de apparatuur.
Zou in de zomer de wasmachine nog kunnen vullen met warm water uit de wpb misschien. Productie zat aan PV dan voor de WPB die dan langerbkan draaien. Zijn koude uitblaas lucht dan weer de woonkamer in sturen. Gratis airco (ramen staan open dan dus dat zou moeten kunnen)

Voor de warmtepomp heb ik voormezelf om eerlijk te zijn nog geen voordelen gezien in mijn situatie. Lastiger en duurder te implementeren in mijn huis en duurder in aanschaf als ik zo lees en rondkijk.
Verder nog geen enkele garantie dat ik mijn huis ook comfortabel en snel warm krijg in een (echte) winter. Stroom verbruik gaat hoe dan ook omhoog. Wat gaat dat straks betekenen in de toekomst? Ook een capaciteitstarief of tarief naar vraag en aanbod misschien? Heel makkelijk om te realiseren straks met al die slimme meters.

Zo als je kunt zien.... Ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:46
Doggieman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:08:
...
Probleem is dat ik (nog) 3 vriezers heb en een beste koelkast. Dat gaat hem niet worden dan met een sinus omvormer en 2 gel accus hahaha
...
Ik weet niet of het zonder meer mogelijk is met jouw vriezers, of rendabel, maar het lijkt me een interessant idee om vriezers overdag (bij voldoende PV aanbod) extra diep te laten vriezen en dan 's nachts weer langzaam te laten opwarmen (tot een bepaalde maximum temperatuur) zodat je de vriezers als een soort accu gebruikt. Zou zoiets kans van slagen hebben? Met normale vriezers waarschijnlijk niet op dit moment omdat je de instelmogelijkheden hiervoor mist, maar zoiets is in principe natuurlijk heel makkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@RikTW

Het idee is helemaal zo gek nog niet. Heb er zelf ook wel eens aan zitten denken. Heb het zelfs ook wel eens (nood gedwongen) getest. Stroom storing gehad van een uurtje of 8 toen ze met werkzaamheden bezig waren. Wel eerst netjes aangemeld bij ons vantevoren.
Onze vriezers gaan tot - 18 er daar stonden ze ook op.
We hebben al. Die tijd de deuren van de vriezers dicht gehouden. Toen de stroom terug kwam stond de boel op - 10 geloof ik. Merkte aan de spullen zelf geen verschil.

Weet alleen niet of het goed is voor je vriezers. Die moeten er hard aan trekken om 2 graden extra te koelen. Voor de inhoud denk ik niet dat het echt uitmaakt. Maar ben geen expert.
Als ze daarna weer hard aan de bak moeten om alles weer naar de gewenste temperatuur te koelen vraag ik me af of er enige winst is aan stroom besparing.
Goed.... Je creëert een punt in tijd waar je verbruik laag is maar echte winst? Weet het niet.
Bovendien verbruikt een vriezer helemaal niet zoveel als hij eenmaal loopt. Starten is een probleem. Daar heb je veel overcapaciteit op je omvormer voor nodig. Vooral als er 2 tegelijk zouden aanspringen.

Vraag me opeens af of er inverter warmtepomp koelkasten bestaan en of dat in verbruik nog zou schelen hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Nu ik er over nadenk: volgens mij is m'n LG koelkast al uitgevoerd met een inverter scroll compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vriezer is het meest zuinig bij het op temperatuur houden ervan. Is ook overigens bij een koelkast.
Hele dag extra laten draaien om 's avonds "uit" te zetten kost je dus meer stroom.
Maar dit heb je zelf ook al aangekaart.

In mijn optiek blijft een powerall het meest voor je geld wanneer salderen stopt.
Of het echt zo is weet ik niet, heb geen glazen bol wat de prijzen doen...
En natuurlijk is het van meerdere factoren afhankelijk, hoe meer je (nacht) vebruik is, hoe meer baat je erbij hebt.

Voor nu gewoon lekker salderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 04:12:
.......

Voor nu gewoon lekker salderen :)
Zo is dat. Maar het is wel leuk om er alvast een beetje over na te denken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Als een tussentijdse update: ik denk dat ik er voor mezelf wel een beetje uit ben aangaande wat ik wil hebben en hoe ik het aangesloten wil hebben.

Als pelletkachel CV wil ik wel een Italiana Camini Idropoint CV-pelletkachel. Mooi laag in vermogen zodat ik hopelijk wat langere runs kan draaien zonder veel starts en stops. Is een dochter merk van Edelkamin. Ziet er best nog wel degelijk uit met zelfs gietijzeren onderdelen! Lijkt me zo op het oog wel degelijk en is te tweaken.
Koop hem niet in Nederland. Voor de prijs die ik er hier voor betaal heb ik in het buitenland zo'n beetje de kachel, laadventiel, 80 ltr expansievat, afsluiters, een 500 ltr buffer en bezorgen. Als ik snel ben zelfs nog subsidie in Nederland. Maar zelfs zonder die subsidie nog wel te haggelen voor die prijs. In eerste instantie zet ik die buffer wel neer, maar ga hem nog niet gebruiken. Wil gewoon weten hoe alles zich verhoud zonder. Mocht het nodig zijn dat ie er toch tussen moet dan maak ik alles wel zo dat dit ook makkelijk en snel kan.

Mijn Atlantic Explorer WPB wordt op de kachel aangesloten op de KISS manier. Dat wil zeggen: aanvoer v/d pelletkachel door de warmte spiraal van de WPB en dan pas door naar de radiatoren (of de buffer als blijkt dat die nodig is) . Geen enkele sturing of kleppen nodig op deze manier. Als de kachel brand en hij vraagt warmte dan krijgt hij die sowieso. Heeft hij het niet nodig dan stroomt het gewoon door naar de radiatoren (of buffer)

Komt die buffer er toch tussen dan blijft hij gewoon toch zo op de kachel aangesloten. Alleen m'n radiatoren moeten dan op een pompgroep vanuit de buffer.
Gelukkig heb ik destijds een grotere aparte ruimte gebouwd waar alles aan leidingwerk voor cv en warm en koud water al samen komt. Kan dus alle kanten nog op.

Ik ga de Atlantic ook aansluiten op m'n PV en ga hem wat voor de gek houden zodat als mn pelletkachel brand hij zijn warmtepomp uit laat en vice versa.
Dit om stroom te sparen als de salderingsregeling er straks af is en het scheelt draaiuren op de warmtepom.
Ondanks dat alles kan hij ook nog steeds in serie met m'n huidige gasketel en dat blijft ook zo. Alleen dan geen gas meer maar LPG. Dit puur voor nood en als back up als ik eens geen pellets heb of mijn kachel of WPB het begeven. Dit moest voor de WAF😁

Nog 2 weken werken hier en dan naar huis. Spullen bestellen! Kan wel alvast aan de bak met de Atlantic want deze krijgt z'n lucht kanalen voor buiten en binnen. De spullen zijn al binnen hoorde ik van mn vrouw. Ondanks dat het kan en werkt zo zonder die lucht kanalen wil ik toch de optie hebben om op de verschillende manieren lucht aan en af te voeren. Het koelt nu wel erg af in die niet verwarmde ruimte. Dus dakdoorvoeren naar buiten voor aan en afvoer. Maak het zo dat ik snel de verschillende combinaties kan maken. Misschien dat ik in de zomer nog aansluitingen maak naar binnen. Weet dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Change of plans!

Ik heb er toch nog eens over na zitten denken en kom eigenlijk tot de volgende conclusie: kan deze investering eigenlijk wel uit op dit moment. Dit gezien de huidige ontwikkelingen voor wat betreft pelletprijzen (stijgend), milieu wetgeving (houtstook straks verboden of aan voorwaarden gebonden?)en de ontwikkelingen op gebied van warmtepompen e.d.

Even een toelichting: ik heb nu toch maar eens pen en papier gepakt en gewoon eens wat berekeningen gemaakt. Een en ander heeft een hoog bierviltjes gehalte dus ik bespaar jullie de details. Maar het komt er op neer dat ik ongeveer nog een gasverbruik heb van totaal ongeveer 554m³ dit is dan puur voor het stoken van de ruimtes buiten mijn woonkamer en keuken. Sww en koken doen we al op een andere manier.

Kort door de bocht: als ik m'n hele huis zou stoken op gas (geen ssw en koken want dat doen we al anders) dan heb ik berekend dat ik ongeveer 1220m³ gas nodig heb.
Het zelfde maar dan met pellets dan kom ik op 2196kg aan pellets.
Simpel kijkend naar de kostprijs van de brandstof dan is pellets nu op dit moment in mijn geval 268 euro goedkoper dan gas. Maar de gasketel heb ik al, is vrij nieuw en kan zo gebruikt worden. Alles is aangesloten en werkt. Voor totale verwarming op pellets zou ik weer een investering moeten doen van ongeveer 4000 euro. Voor dat geld kan ik in Duitsland een pelletketel/kachel cv kopen met buffer en expansie vat. Plus het nodige kleinmateriaal en ook nog wel een pompgroep. Zou ik mijn huidige pelletkachel verkopen dan krijg ik nog wat terug en wordt de investering wat kleiner. Houd ik hem maar koop ik er gewoon een kleine ketel met buffer bij dan zal het wel zo rond die 4K blijven. Met de besparing in acht genomen is mijn tvt dan ongeveer 15 jaar. Dan mag er niks stuk gaan en pelletprijzen mogen niet stijgen (betaal nu inclusief bezorgen ondertussen al weer 300 euro per ton) Pellet stook is lekkere warmte, heeft charme en is iets goedkoper. Met een strenger stook beleid kan ik ook nu nog wel wat op pellets besparen. En erg belangrijk: ik weet gewoon zeker dat ik ook bij echte vorst mijn huis warm krijg.

Dat laatste lukt me ook met m'n cv op gas wel. Geen punt.

Ik heb nooit geloofd in warmte pompen maar wil nu dan toch eens echt er naar gaan kijken. Salderen kan ik nog 2 jaar, daarna een afbouw regeling van 10% per jaar geloof ik. Momenteel al 3 jaar geen stroom rekening eigenlijk. Dus wat zou het kosten als ik gas weg doe, lekker pellets blijf stoken voor woonkamer/keuken en de rest verwarm met een multi split of warmtepomp? Ik zou m'n radiatoren (deels) moeten vervangen voor ltv exemplaren dus die kosten komen er bij als het een warmtepomp zou worden. Multisplit hoef ik geen aanpassingen voor te doen verder (of ik het allemaal mooi vind in m'n huis is een andere vraag)

Ik heb geen idee hoeveel stroom zoiets nu verbruikt op jaarbasis, maar wat ik ook kies.... Mijn huidige pelletkachel blijft. Dus blijft er maar een beetje verwarming over voor andere ruimtes. Als een versie van een warmtepomp dat kan doen dan mooi! Wil ik er toch eens naar gaan kijken.

Had sowieso al het plan opgevat om mijn zonnepanelen wat meer te spreiden op richting (ivm eigen gebruik en salderen) krijg in de zomer nu alles in 1x binnen vanaf een uur of 13:00. Da's niet handig want verbruik niet zoveel opeens. Voor nu maakt dat geen bal uit maar straks gaat dit wel spelen natuurlijk. Beter een beetje gespreid over de dag en gedoseerd. Da's beter te plannen wat verbruik aan gaat zodat er zo min mogelijk het net op gaat.

Dus voor nu maar weer alles even op hold. Wil info in gaan winnen over warmte pompen en eigenlijk het allerbelangrijkste: wat gaat mijn jaar verbruik aan stroom worden en wat is dat goedkoper tov pellets en/of gas.

[ Voor 7% gewijzigd door Doggieman op 01-11-2019 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Zo kom ik uiteindelijk wel weer terug bij de titel van dit topic. Een alternatief voor salderen met PV panelen.
Een warmtepomp past hier goed bij. De eerste hebben we al. De warmtepomp boiler. Bevalt tot nog toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
Airco om te verwarmen? Ik gebruik deze maand dat voor het eerst en naar schatting ruil ik 1 kuub gas in voor 2 kwh aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Valt dat je tegen of mee? Ik heb namelijk geen flauw idee van wat zo'n ding verbruikt namelijk. Moet me er echt nog in verdiepen. Voordeel van airo verwarming is wel dat je zomers er ook mee kunt koelen. Dat is bij mij wel nodig met een platdak en ramen op het zuidwesten. Ook dat zal dan wel invloed hebben op het jaar verbruik.
Heb je er 1 of meerdere? Of toevallig een multi split? Een kennis van mij heeft er ook 1 (split unit) maar die vind het tochten als deze staat te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 03:44:
Zo kom ik uiteindelijk wel weer terug bij de titel van dit topic. Een alternatief voor salderen met PV panelen.
Een warmtepomp past hier goed bij. De eerste hebben we al. De warmtepomp boiler. Bevalt tot nog toe goed.
Zo ben je uiteindelijk terug bij 16 okt waar ik dat al riep >:)

Rol-Co in "Een alternatief voor salderen met PV panelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co
Tja..... wat moet ik zeggen..... Je hebt gelijk!

Als het gaat om PV af te fakkelen dan zal je stroom moeten verbruiken. Pellets verbruiken geen stroom dus da's dan niet de beste oplossing. Dan zouden warmtepompen of "airco's" beter geschikt zijn. Maar ja... toen dit alles speelde had ik eigenlijk al zo'n voorgevoel dat het salderen niet zo heel lang meer zou duren.
Dus ik probeer nu om de concequenties van deze stop te doorgronden en te zien en te begrijpen of dit nu echt zo erg is. Want al zou het saldere opeens stoppen dan nog krijg ik 7 cent per Kwh. Dus mijn redenering is dat als mijn warmtepomp op een bewolkte dag draait geen 22 cent per kwh kost maar eigenlink 15 cent. Misschien wel minder als die 10 procent per jaar regeling echt door gaat. Maar hoe bereken je in godsnaam nu zo iets?

Kort door de bocht zie ik het voor nu nog zo: ik heb met wat ik nu opwek geen stroom rekening maar alleen de kosten voor gas. Straks zou ik dan wel weer een stroom rekening hebben die ik dan weer moet aftikken. Staat tegenover dat dan ongeveer 413 euro aan gas weg valt.
Ik mag dan een stroom rekening hebben van 413 euro om quit te spelen.
413/0.22=1877kwh. Kan ik het daarmee redden? Echt.... geen idee! Maar voor m'n gevoel gaat dat niet lukken.

Als ik even uit ga van wat @I-King zegt (1m³ gas voor 2kwh) en zelf nu nog 554m³ gas moet "vervangen“ kom ik dus met een hele natte biervilt berekening op:

554m³x2=1108kwh (weet dus ff niet hoeveel warmte energie ik daarvoor krijg via de wp)
1108kwhx0.22euro=243,76 euro aan stroom.
Of:
554m³x0,76euro=421,04 euro aan gas (als ik dat blijf gebruiken)
Of:
554m³x1,8kg=997kg pellets=300euro
De winnaar is dan in deze stroom, dan pellet en daarna gas. Dit even los van wat een WP of pellet installatie kost. Klopt dit een heel klein beetje of is dit wel een "hele grote stappen, snel thuis" verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Begin van het jaar hebben we een pelletkachel geplaatst. Gezellig in de woonkamer in plaats van een openhaard. Dus niet puur uit stookkosten of om van het gas af te gaan. Echter gezien de discussies van de laatste tijd over pellets weet ik niet of het de goede keus is toekomstig gezien. Prijs ontwikkeling / oorsprong pellets etc.

We hebben ook een L/L warmtepomp 5kW (airco) in de woonkamer en ik push mijn vrouw om die vaker aan te zetten om overschot PV te gebruiken (8400Wp op het dak).

Nu na een weekje stoken is het wel duidelijk dat ze de warmte van de pelletkachel fijner vind, ik denk persoonlijk dat het ook te maken heeft met de manier van stoken, teveel op het moment dat ze thuis is. Ik ben nu een proef aan het doen om de airco veel vroeger (vanmorgen 09:00) en dan op een lagere temperatuur aan te zetten.

Vanmorgen was de temperatuur in de woonkamer trouwens onder de 16 graden gezakt waardoor de gas cv aan was gegaan. Was wel een genot om warme handdoeken in de badkamer te hebben. :D

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 01-11-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Doggieman
Vergeet je vastrecht voor gas niet, scheelt ook weer. Ook zal gas in de komende jaren niet goedkoper worden (lees ontmoedigt)
Een lucht/lucht warmtepomp is leuk maar die warmte is anders dan pellet, het enige is dat beide snel weg zijn als je het uit zet.
Als het kan, en je wilt het goed doen is een lucht/water beter, liefst met vvw boven en beneden, ja het is een investering wat iets hoger ligt maar ook meer comfort zoals een warme douche en/of eventueel de rest van het huis, dat valt met de pellet of lucht/lucht wp niet mee.
Verbruik is ongeveer x2 inderdaad, dus neem je 1300 m3 en dat x2 in kWh, daar onder ga je blijven omdat daar ook sww bij in zit.

@DjAntoon
Die badkamer radiator kan ook elektrisch, dan heb je ook warme handdoeken, of een lucht/water wp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@DjAntoon

Ja... heel herkenbaar dat over vrouw en pelletkachel hahaha. Hiernook een ega die de hele dag thuis zit en het altijd koud heeft! Dus lekker kacheltje aan! Nu moet ik toegeven dat ik het ook gewoon een lekkere warmte vind en bovendien gezellig.
Dus dit kacheltje gaat niet weg en blijft gewoon staan. Eigenlijk iets te zwaar voor het voor en najaar. Dus de deur naar de hal maar open. Dan is het binnen nog steeds wel 23 graden maar goed.
Voordeel van die kachel is dat deze onder en boven warme lucht blaas (en snel!) dus m'n hele leefruimte is echt snel op temperatuur. Hoge WAF!

Een unit voor de woonkamer zou ik nog steeds wel willen hebben. Maar dan meer voor het koelen in de zomer.

Heb het rekenen maar ff gelaten voor wat het was. Ben tot de conclusie gekomen dat het voor nu nog allemaal niet zo heel veel uit maakt. Waar het kan ga ik wel proberen om gasverbruik om te zetten naar stroom, en mijn pv opbrengsten meer te verdelen over de dag. Misschien is het zelfs wel beter dan om PV bij te leggen.

Eerst nu maar eens kijken wat er mogelijk is met warmtepomp verwarming. Prio heeft m'n badkamer. Die wil ik gewoon warm hebben als ik daar ben. De rest van de slaapkamers maakt me nog niet zoveel uit op dit moment. Misschien dat een goede terras heater wel een veel betere optie is. Wel beschouwd verblijf je niet lang in een badkamer en hoeft dus ook niet de hele dag op 23 graden te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co

Met die opmerking over warmte van een pelletkachel die gauw weer weg is ben ik het niet helemaal eens. Dat het anders aan voelt wel! Naar mijn beredenering is pellet warmte niet snel weg. Als je namelijk gewoon de hele dag (op een laag pitje) op de. Koude dagen stookt dan warmt alles in die ruimte op en gaat werken als een radiator. Niet anders als met cv denk ik. Dus e.e.a.hangt ook af of je snel ergens de kou uit een ruimte wilt halen of dat je de de boel ff goed door warmt zeg maar. Althands... Da's mijn ervaring. Zelfs in de winter duurdt het echt wel een paar uur voor mijn woonkamer zover is afgekoeld dat de pelletkachel weer aanspringt als deze op eco staat. Dit duurdt mij te lang omdat als het 2 graden afkoelt vanaf 23 graden naar 21 dan ervaart mijn vrouw dat als koud😁

Vloerverwarming is hier geen optie. Ltv radiatoren wel. Daar wil ik nog wel eens serieus naar kijken icm een warmtepomp. Ga me ook eens verdiepen in hoe je nu berekend wat je warmte verlies is en wat je dus aan vermogen nodig bent. Weer wat te doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:14:
@Rol-Co

Met die opmerking over warmte van een pelletkachel die gauw weer weg is ben ik het niet helemaal eens. Dat het anders aan voelt wel! Naar mijn beredenering is pellet warmte niet snel weg. Als je namelijk gewoon de hele dag (op een laag pitje) op de. Koude dagen stookt dan warmt alles in die ruimte op en gaat werken als een radiator. Niet anders als met cv denk ik. Dus e.e.a.hangt ook af of je snel ergens de kou uit een ruimte wilt halen of dat je de de boel ff goed door warmt zeg maar. Althands... Da's mijn ervaring. Zelfs in de winter duurdt het echt wel een paar uur voor mijn woonkamer zover is afgekoeld dat de pelletkachel weer aanspringt als deze op eco staat. Dit duurdt mij te lang omdat als het 2 graden afkoelt vanaf 23 graden naar 21 dan ervaart mijn vrouw dat als koud😁

Vloerverwarming is hier geen optie. Ltv radiatoren wel. Daar wil ik nog wel eens serieus naar kijken icm een warmtepomp. Ga me ook eens verdiepen in hoe je nu berekend wat je warmte verlies is en wat je dus aan vermogen nodig bent. Weer wat te doen dus!
Nou je zegt het hier al zelf, als de pellet uit gaat en het zakt van 23 naar 21 is het koud. Dat is wat ik bedoel dus, gaat ie uit is het snel chil omdat je die warmte gewend bent geworden, ik heb ook een pellet staan en weet precies hoe dat is, lekker met je kont ervoor gaan staan totdat hij bloed heet is en dan op de bank gaan zitten ;)
Maar het is wel gezellig hoor dat vuurtje >:)
YouTube: Chiara pelletkachel 8,4 op eco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
Doggieman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 06:50:
Valt dat je tegen of mee? Ik heb namelijk geen flauw idee van wat zo'n ding verbruikt namelijk. Moet me er echt nog in verdiepen. Voordeel van airo verwarming is wel dat je zomers er ook mee kunt koelen. Dat is bij mij wel nodig met een platdak en ramen op het zuidwesten. Ook dat zal dan wel invloed hebben op het jaar verbruik.
Heb je er 1 of meerdere? Of toevallig een multi split? Een kennis van mij heeft er ook 1 (split unit) maar die vind het tochten als deze staat te verwarmen.
Ik zag je bericht nu pas. Ik heb nu een multi split met 2 binnenunits, een voor beneden (keuken/woonkamer) en 1 voor de slaapkamer (en bijvangst gang/badkamer/kamer).
Verbruik zit een beetje rond verwachting, dus dat is een meevaller. Ook wel in de buurt wat andere tweakers aangaven.
Het koelen is natuurlijk perfect, en ook deels waarom ik de knoop heb doorgehakt.
Het tocht wel meer dan een gewone verwarming. Dat effect neemt af naar mate hij langer draait. Het voelt meer aan als een autoverwarming, dus je kan het heel snel, heel warm krijgen. Comfortabel is echter goed te doen met ongeveer de helft aan kosten tov gas.
Wel zal op een bepaalde buitentemperatuur dat verschil kleiner worden, en mogelijk ook het comfort omdat je meer koudeval bij de ramen krijgt.

Puur arbritair gevoel, als ik vloerverwarming een 9 zou geven, dan radiatoren een 8,5 dan zou de airco nog steeds op een dikke 7,5 uitkomen. Een groot nadeel is namelijk wel het geluid, je hoort meer dan een normale cv. Ik ben iig zeker tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co
Okay... Dan had ik je niet helemaal goed begrepen. Ik snap dat een vloerverwarming bv meer massa heeft en dus langer warm aanvoelt zodra deze uit gaat.
En ja.... We zijn zeker verwend door die pelletkachel! Vroeger met cv altijd op 21. Nu een woonkamer van 23 graden hahahaha.

@I-King
Dank voor je toelichting! En je eerlijkheid hierin hahaha. Met dat vergelijk en een cijfer geven bedoel ik dan. Dat zegt mij namelijk meer dan 2 A-viertjes vol met tabellen, cop data en andere meuk.
Ook belangrijk natuurlijk maar een vergelijk en cijfer zegt mij iets over hoe je het comfort ervaart.
Koude val bij de ramen heb ik ook al aan zitten denken. Maar moet zeggen dat ik dat bij de pelletkachel bv niet echt merk. Misschien omdat de mijne 2 blowers heeft en mooi rustig en zachtjes de warme lucht de kamer in blaast. Verder is de te verwarmen ruimte ook niet zo groot dus niet gauw een koud hoekje ergens.
De enige ervaring die ik heb met airco verwarming is die op m'n werk. Ik zit nu op de noordzee in een stalen (niet geisoleerde) zeecontainer. Met een split airco. Waar ik zit achterin is het warm. Voorin bij de deur is het koud. Maar ja.... Alles staal, grote oppervlakte, deur op een kier want kan niet echt dicht en een buiten temperatuur met regen waar je niet vrolijk van wordt. Daar kan volgens mij niks tegenop stoken.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 01-11-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@I-King

Mag ik je nog wat vragen? Wat is jou ervaring met wat jij noemt "bijvangst"?

Ik heb namelijk op mijn verdieping (schuine kap aan weerskanten) 2 slaapkamertjes tegenover elkaar met daar tussenin een overloop en een inloopkast. Volgens mij is zelfs de lichste airco te zwaar voor zo'n kamertje. Toch zou ik graag gezien de temperatuur in de zomer daar willen koelen voor m'n kids die daar verblijven en slapen. In de winter dan verwarmen. Alles boven is goed geisoleerd maar ik vraag me af als ik een airco plaats op de overloop of deze dan goed de warmte en kou kan verdelen over die 2 kamers en de overloop? De deuren zouden dan open moeten blijven.

Er zijn zeker geen split airco's die je met behulp van kanalen kunt verdelen over 2 ruimtes? Ik kan er althands niks over vinden. Ik bedoel eigenlijk net zo'n systeem als bij sommige pelletkachels. Deels de ruimte waar hij staat verwarmen en dan 1 of 2 overige ruimtes via een (kort) kanaal.

Zijn slaapkamers met ongeveer een vloer oppervlak van 3x4 onder een schuine kap van 50 graden. Dus volgens mij te klein voor de lichtste airco verwarmer. Ben bang dat als ik ze ieder een airco geef dat die gaan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Doggieman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:25:
@Anoniem: 1248170 ja klopt. Die meter heb ik nog steeds. En die laat ik inderdaad ook zo lang als mogelijk hangen! Stiekum hoop ik dat ze me vergeten!
Op vereniging eigen huis lees ik dat de slimme meter verplicht wordt. Het is niet duidelijk of dat alleen voor de vergoeding geldt.
Slimme meter verplicht
Om de hoeveelheid teruggeleverde zonne-energie goed te kunnen meten, is een digitale of slimme meter nodig. Daarom wordt deze meter per 2023 verplicht, ook voor consumenten die (nog) geen zonnepanelen hebben. Tot nu toe kan iemand de installatie van een slimme meter nog weigeren, maar na 2023 kan de toezichthouder hiervoor een boete opleggen.
https://www.eigenhuis.nl/...panelen-wordt-afgebouwd#/

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Cable_boy

Ik heb nooit begrepen waarom er voor het "goed" meten van mijn teruggeleverde stroom zo'n slimme of digitale meter nodig is. Beginstand min eindstand en het verschil is m'n verbruik. Positief of negatief. En als ze het niet vertrouwen dan komen ze maar kijken en zelf controleren. Daar betaal ik tenslotte ook nog voor ook.
Het is gewoon weer het zelfde liedje als altijd. De burger als melkkoe. En mogelijkheden voor de regering voor nog meer controle over de burger. Doem denken? We zullen zien. Over 10 jaar hebben we misschien wel variabele tarieven per uur. In de winter dik betalen voor het opladen van je Tesla bv. Alles is mogelijk met dat soort meters. Die mooie grafiekjes die je nu zelf kunt maken volgens hun met zo'n meter over je verbruik? Dat kunnen hun dus straks ook. Ze analyseren alles en aeten precies straks wanneer je thuis bent of niet en wanneer jij je wasmachine aan zet. Vind dat geen prettige gedachte.

Ik heb echt al de achterlijkste dingen gehoord als reden dat ik mijn meter moest vervangen toen ik zonnepanelen aanschafte. De leukste was dat dat meisje aan de telefoon gewoon keihard bleef beweren dat mijn zonnepanelen niet zouden werken hahahaha.

Maar hij hangt er nog en werken doet hij! En ik laat hem ook zo lang als mogelijk hangen! Geen slapende honden wakker maken. En als hij vervangen word dan al zeker niet voor een "slimme"

Het gaat hier gewoon weer om macht en controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:02:
@Cable_boy

Ik heb nooit begrepen waarom er voor het "goed" meten van mijn teruggeleverde stroom zo'n slimme of digitale meter nodig is. Beginstand min eindstand en het verschil is m'n verbruik. Positief of negatief. En als ze het niet vertrouwen dan komen ze maar kijken en zelf controleren. Daar betaal ik tenslotte ook nog voor ook.
Het is gewoon weer het zelfde liedje als altijd. De burger als melkkoe. En mogelijkheden voor de regering voor nog meer controle over de burger. Doem denken? We zullen zien. Over 10 jaar hebben we misschien wel variabele tarieven per uur. In de winter dik betalen voor het opladen van je Tesla bv. Alles is mogelijk met dat soort meters. Die mooie grafiekjes die je nu zelf kunt maken volgens hun met zo'n meter over je verbruik? Dat kunnen hun dus straks ook. Ze analyseren alles en aeten precies straks wanneer je thuis bent of niet en wanneer jij je wasmachine aan zet. Vind dat geen prettige gedachte.

Ik heb echt al de achterlijkste dingen gehoord als reden dat ik mijn meter moest vervangen toen ik zonnepanelen aanschafte. De leukste was dat dat meisje aan de telefoon gewoon keihard bleef beweren dat mijn zonnepanelen niet zouden werken hahahaha.

Maar hij hangt er nog en werken doet hij! En ik laat hem ook zo lang als mogelijk hangen! Geen slapende honden wakker maken. En als hij vervangen word dan al zeker niet voor een "slimme"

Het gaat hier gewoon weer om macht en controle.
Het gaat niet echt om slim of dom maar om de telwerken, ze zien het liefst 4 telwerken waardoor je dus leveren en terugleveren apart kan zien.
Er zijn nu al div leveranciers die om de 4 telwerken vragen, anders geen vergoeding voor teveel terugleveren. (Door 0 na salderen)
Dat ga je straks gewoon krijgen, geen acceptatie en dan geef je het vanzelf op, ik heb een slimme en vind het wel makkelijk, grafiekjes via slimmemeterportal.nl maar meet zelf ook dus daar ging het niet om.

Wanneer je thuis bent en de wasmachine aan hebt kon ik vroeger wel zien maar nu met 3 fase, boilers en een warmtepomp haal ik het er niet meer uit, dus zij ook niet, buiten het feit dat je geen koning bent waarvan we het misschien willen weten ;) kees uit lutjebroek is minder interessant natuurlijk. :*)
Het is vroeger wel een dingetje geweest toen er net wat pv op de daken kwam, energie bedrijven hadden toen wat moeite met negatieve standen, tegenwoordig gaat dat best goed.
Dus het is nu wel een beetje hoog alu hoedje gehalte als je dat roept. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co.

We zullen het gaan zien in de toekomst. Maar dat alu hoedje maakt misschien nog wel een fashion statement! Ik ben gewoon van mening hoe minder ze weten (regering, energie maatschappij of wie dan ook) hoe beter. Meten, regelen en bepalen doe ik zelf wel. Heb ik hun niet voor nodig.

Uiteindelijk gaat mij het er om wat ik per maand aan mijn energie verbruik kwijt ben (alle boomknuffelaars en zweedse rare meisjes ten spijt)
Voor nuI probeer ik alleen nog maar om de brandstof te verschuiven van gas naar stroom. Maar als er dus straks een piek en dal tarief komt (wat ik echt denk dat dat er komt, want verhaaltje vraag en aanbod) dan zitten we mooi met onze airco warmtepompen in de winter. Dan zijn we nog duur uit. Helemaal als je geen of weinig PV hebt. Per saldo schiet je er dan echt weinig mee op denk ik en dat is toch waar iedereen het uiteindelijk voor doet.

Dat salderen gaat er niet voor niets af. Dat ging veels te mooi. Onze regering weet waar het naar toe gaat. Ze sturen en drammen niet voor niks in de richting energie transitie gas naar stroom. En dat gaan ze dus gewoon weer gebruiken als verdien model. Net als de energie maatschappij. Dus alles weer bij het oude: belasting heffen en het vraag en aanbod verhaal.

Pellets worden (en zijn al) duur en daar heeft de regering niet zoveel grip op. Is ook lastig op dat extra te gaan belasten. Dus houtkachels en misschien ook pelletkachels worden gewoon straks verboden. Iedereen aan de electra en heeft geen keuze. Regering blij want heeft gewoon nogbsteeds de inkomsten en een mooi belastings model. Blijft er verder niet zoveel over dan gewoon weer slikken voor de burger zo als jij dat noemt en betalen.

Had deze week een bijzondere droom: ging mijn tuin vol zetten met goedkope (2e hands) zonnepanelen en inverters en had op marktplaats 2e hands warmtepompen/airco's gekocht. Zoveel panelen dat ik zelfs in de winter mijn verbruik nog grotendeels afdekte!

Zonnepanelen een beetje slim opgesteld zodat ik over de gehele dag wat stroom had. En 4 Atlantic explorer warmtepompen met spiraal geplaatst als buffer voor overschot mocht dat er op zonnige dagen zijn. Kon ik in de avond nog wat stoken over de spiralen.
M'n trouwe pelletkacheltje stond standby (op een inverter en accus) als er echt een paar dagen moesten worden overbrugt.

Toen werd ik wakker van het scheeps alarm. Fire drill! Stond ik daar op het dek in m'n joggingbroek en T-shirt te blauwbekken in de motregen. Tja.... Marco Borsato zong het al: de meeste dromen zijn bedrog maar als je wakker wordt met niets betaal je toch.

Goed.... ga weer aan het werk. Zorgen dat morgenochtend iedereen zijn warmtepomp weer kan voeden met de stroom van de 100 wind turbines die hier staan de stampen.

[ Voor 17% gewijzigd door Doggieman op 02-11-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:14:
@Rol-Co.

We zullen het gaan zien in de toekomst. Maar dat alu hoedje maakt misschien nog wel een fashion statement! Ik ben gewoon van mening hoe minder ze weten (regering, energie maatschappij of wie dan ook) hoe beter. Meten, regelen en bepalen doe ik zelf wel. Heb ik hun niet voor nodig.
Klopt, maar die meter gaat het verschil niet maken denk ik, dan kan je beter geen btw terug vragen op pv of subsidie aanvragen op je warmtepomp of warmtepomp boiler.
Maar goed, die meter weigeren is natuurlijk financieel het makkelijkst. ;)
Uiteindelijk gaat mij het er om wat ik per maand aan mijn energie verbruik kwijt ben (alle boomknuffelaars en zweedse rare meisjes ten spijt) Ik probeer nu alleen om de brandstof te verschuiven van gas naar stroom. Maar als er dus straks een piek of dal tarief komt (wat ik echt denk dat dat er komt want verhaaltje vraag en aanbod) dan zitten we mooi met onze airco warmtepompen in de winter. Dan zijn we nog duur uit.
Pellets worden (en zijn al) duur, en houtkachels worden gewoon verboden. Blijft er niet zoveel over dan gewoon weer slikken zo als jij dat noemt en betalen.
Ah daar zijn nog wel wat innovatieve truukjes, je wp kan ook overdag lopen en bufferen voor de nacht, is ook nog redelijk efficient. Warmtepomp boilers of e boilers kan je ook prima overdag sturen.
Met voldoende pv op dak vallen die kosten nog wel mee. De winter is ook niet het probleem, de zomer...
Had deze week een bijzondere droom: ging mijn tuin vol zetten met goedkope (2e hands) zonnepanelen en inverters en had op marktplaats 2e hands warmtepompen/airco's gekocht. Zoveel panelen dat ik zelfs in de winter mijn verbruik nog grotendeels afdekte!

Zonnepanelen een beetje slim opgesteld zodat ik over de gehele dag wat stroom had. En 4 Atlantic explorer warmtepompen met spiraal geplaatst als buffer voor overschot mocht dat er op zonnige dagen zijn. Kon ik in de avond nog wat stoken over de spiralen.
M'n trouwe pelletkacheltje stond standby (op een inverter en accus) als er echt een paar dagen moesten worden overbrugt.

Toen werd ik wakker van het scheeps alarm. Fire drill! Stond ik daar op het dek in m'n joggingbroek en T-shirt te blauwbekken in de motregen. Tja.... Marco Borsato zong het al: de meeste dromen zijn bedrog maar als je wakker wordt met niets betaal je toch.

Goed.... ga weer aan het werk. Zorgen dat morgenochtend iedereen zijn warmtepomp weer kan voeden met de 100 wind turbines die hier staan de stampen.
Helemaal niet zo gek hoor die droom >:)
Ik heb veel gebruikt pv spul in alle windrichtingen en 10060Wp op een tussenwoning met 7kW warmtepomp (gebruikt gekocht) en mijn pellet staat stand-by inderdaad. :/
Maakt allemaal niets uit zolang die jaarrekening maar -170,- is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Rol-Co

Tja.... het was een droom, maar inderdaad.... Het idee is nog niet zo gek. Heb ruimte zat. Tuin van 60 meter en vrij van oost naar west. Desnoods een zelfbouw draaisysteem. En er is wel wat aan PV 2e hands te krijgen.

Maar uit nieuwschierigheid..... Waarom zou de zomer een probleem zijn? Als je "over" hebt krijg je er sowieso wel 7 cent voor (misschien wel wat meer straks) die 7 cent zie ik dan wel als korting op mn stroompijs in de winter voor het geval ik het toch niet ga redden met al m'n 2e hands panelen.

Wat schat jij als ervarings deskundige wat je aan PV moet neerleggen om zelfs in de winter nog een beetje opbrengst te hebben waar je wat aan hebt? Heb hier zo m'n PV opbrengsten niet bij de hand dus kan niet ff snel kijken wat het gemiddelde deed over de winter maanden met mn huidige PV.

Ps:heb ook geen btw terug gevraagd over mijn pv. Heb ooit subsidie gehad op mn pellet kachel maar van mn wpb moet ik het nog even afwachten. Nog niks gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 02-11-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Doggieman schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:39:
@Rol-Co

Tja.... het was een droom, maar inderdaad.... Het idee is nog niet zo gek. Heb ruimte zat. Tuin van 60 meter en vrij van oost naar west. Desnoods een zelfbouw draaisysteem. En er is wel wat aan PV 2e hands te krijgen.
Precies, dus als je het goedkoop kan vinden ? Wat houd je tegen? Wel een beetje normaal spul he, geen 90W amorf panelen maar gewone panelen vanaf een 260Wp
Maar uit nieuwschierigheid..... Waarom zou de zomer een probleem zijn? Als je "over" hebt krijg je er sowieso wel 7 cent voor (misschien wel wat meer straks) die 7 cent zie ik dan wel als korting op mn stroompijs in de winter voor het geval ik het toch niet ga redden met al m'n 2e hands panelen.
De zomer verwarm je niet, dus lever je veel terug waar je geld voor krijgt, maar in een verbruiker steken levert meer op.
Wat schat jij als ervarings deskundige wat je aan PV moet neerleggen om zelfs in de winter nog een beetje opbrengst te hebben waar je wat aan hebt? Heb hier zo m'n PV opbrengsten niet bij de hand dus kan niet ff snel kijken wat het gemiddelde deed over de winter maanden met mn huidige PV.
Veel, en een gedeelte met 45 graden pal zuid, dat als er zon is je daar ook maximaal van profiteert.
Ps:heb ook geen btw terug gevraagd over mijn pv. Heb ooit subsidie gehad op mn pellet kachel maar van mn wpb moet ik het nog even afwachten. Nog niks gehoord.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Rol-Co schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:20:
[...]

Precies, dus als je het goedkoop kan vinden ? Wat houd je tegen? Wel een beetje normaal spul he, geen 90W amorf panelen maar gewone panelen vanaf een 260Wp
(y)
hehehehehe.......tuurlijk!
De zomer verwarm je niet, dus lever je veel terug waar je geld voor krijgt, maar in een verbruiker steken levert meer op.
Tja.......heb nu alleen nog maar een WPB, maar als ik warmtepomp airco's straks heb dan ook lekker koelen in de zomer natuurlijk.
Veel, en een gedeelte met 45 graden pal zuid, dat als er zon is je daar ook maximaal van profiteert.
Zuid/west op 50 graden helling. Daar ligt nu mn PV wat ik heb op. Maar kan nog het nodige kwijt op eigenlijk iedere richting. En anders wel op een stellage in de tuin zelf of als afdak aan mijn werkplaats. Geen punt. Maar moet wel eens goed gaan kijken naar mn meterkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Toch wel handig zo'n forum. Zo kom ik steeds meer tot nieuwe inzichten en ideeen! Of het allemaal haalbaar is weet ik niet, maar krijg wel steeds meer een beeld voor mezelf waar ik naar toe wil en in mijn situatie het handigst zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
Ik heb op dit moment ook 2800 kWh over wat ik heb teruggeleverd heb aan Nuon.

Nu hebben wij sinds augustus ook een pelletkachel voor in de woonkamer. De warmte is totaal niet te vergelijken met CV. Het is zo heerlijk! En zou ook niet meer zonder kunnen. Voor de badkamer heb ik een straalkachel gekocht zodat we in de winter wel een warme badkamer hebben. Ik stook nooit boven (ook nooit gedaan) De woonkamer nu alleen maar met de pelletkachel. Als we om 22:00 uur op bed gaan dan is het sochtends 19 graden (komend van 22.5)

Daarnaast vind ik altijd daar er te makkelijk gedacht wordt over een wp. Ik heb 3 radiatoren in de woonkamer. Daarmee ga ik met een wp geen 22 graden halen bij -10.

"Even" vloerverwarming neerleggen zoals veel Tweakers aanraden is niet "even" gedaan :P

2/1 kap uit 2003
Ook een Warmtepompboiler 200 liter die nu bijna een jaar heeft gedraaid.

Overigens denk ik niet dat de overheid snel zal belasten. Ze hebben jaren lang subsidie gegeven op die dingen. Zou wel vreemd zijn als ze ineens zeggen dat het verboden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 02-11-2019 23:52 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Possible schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:50:

Overigens denk ik niet dat de overheid snel zal belasten. Ze hebben jaren lang subsidie gegeven op die dingen. Zou wel vreemd zijn als ze ineens zeggen dat het verboden wordt.
Dan ken je onze overheid nog niet 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@WoodyWindoW en @Possible
WoodyWindoW schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:15:
[...]
Dan ken je onze overheid nog niet 😉.
Juist....ik kijk nergens meer van op! En vertrouwen heb ik al heel lang niet meer in onze overheid
De warmte is totaal niet te vergelijken met CV. Het is zo heerlijk!
Vandaar ook dat wij hem houden. Duurder als stroom of niet. Maakt me niet uit. Gewoon heerlijk warm en werkt altijd. Heb hem al wat jaren en werkt gewoon goed. Schoorsteen vegen via een plat dak doe ik zelf 2x per jaar. Schoonmaken van de kachel ook 1x per seizoen dus daar geen kosten aan verder. En het bespaard gas en is wat goedkoper (nog).
"Even" vloerverwarming neerleggen zoals veel Tweakers aanraden is niet "even" gedaan :P
Nee....inderdaad....dat gaat hem hier ook niet worden. Gewoon domweg te duur en een veel te grote verbouwing. Dit is een veen arbeiders huisje uit 1935 geloof ik. Dat heeft z'n beperkingen. Maar ik vind dat we het vergeleken met 10 jaar terug toch al heel netjes doen wat energie verbruik aangaat. Maar goed.....het heeft ook al het nodige gekost!
Voor de badkamer heb ik een straalkachel gekocht zodat we in de winter wel een warme badkamer hebben.
Da's interessant. Dat wil ik eigenlijk ook als tijdelijke tussen oplossing. Mag ik vragen wat jij precies gebruikt, en vooral.....is het genoeg en bevalt het? Ook in je blootje zeg ;) maar?

Ik vraag het omdat dit de grootste klacht is van de rest van het gezin. De badkamer is koud. En dat klopt ook wel een beetje als je uit een kamer komt van 23 graden natuurlijk. Ik heb het gemeten, en het is er 18 maar voelt niet warm. Dus echt koud is het niet maar zou het toch graag daar snel ff willen opstoken. Daarna mag het wel weer naar die 18 graden.
Heb een infrarood paneel geleend en geprobeerd, maar vind het helemaal niks. Zo'n terras verwarmer lijkt me wel wat maar wil eigenlijk ff weten of dit ook gewoon lekker voelt en belangrijk.....snel werkt! Heb ze in het echt gevoeld met een dikke jas aan op een terras en voelde wel goed moet ik zeggen. Het verbruik van laten we zeggen 1500 of 2000 wat is niet zo boeiend. Het is maar voor korte duur en we douchen hier bijna altijd achter elkaar. Dus misschien een half uurtje aan en dan ook nog eens alleen als het "koud" is. Ik vind het namelijk zo zonde om daarvoor m'n hele cv op te stoken. In de winter niet zo erg want dan moet hij toch aan voor de bovenverdieping. maar in voor en najaar lijkt zo'n heater mij wel wat.

Ik ben niet tegen het verwarmen met airco's. Dit omdat ik denk dat dit in mijn situatie best een oplossing kan zijn voor de kamers boven. Bovendien kan ik dan zomers ook koelen. Wil er ook wel 1 in de woonkamer maar dan meer voor het koelen. de pellet verwarmd gewoon fijner.

Probleem is dat ik uit moet zoeken hoe ik die dingen een beetje netjes ga installeren en wegwerken. Ook ben ik bang dat zelfs de kleinste al teveel vermogen hebben. Dan moeten dus de deuren boven open blijven staan. Kan hem dan op de overloop hangen.

Als het aan mij ligt dan stoken we de bovenverdieping helemaal niet meer. Blijft de badkamer en hal en slaapkamer beneden over. Zelfs die zijn niet echt koud met de afgelopen winter. Maar ja....woon hier niet alleen, en mijn kids wonen nog lekker thuis. Die willen warmte boven. En dat snap ik ook wel.

@Rol-Co

Tja....als je al je verbruik kunt verplaatsen van gas naar stroom en daar zelf veel van hebt (in de zomer) en het gas dan inderdaad duurder is als stroom zal het los van de investering die je moet doen goedkoper zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 03-11-2019 05:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste