Zo..... da's al een tijd geleden zeg! Ik ben dit topic gestart in 2015! Ondertussen dus 7 jaar geleden alweer. De tijd gaat snel.
Heb net dit gehele topic nogmaals van voor tot achter doorgelezen. Best wel leuk om te doen trouwens. Vooral met de kennis van nu! Wat is er veel gebeurd op persoonlijk vlak en in de wereld in die 7 jaar!
Op veel punten hebben wij allemaal hier in dit topic toch iets van een vooruitziende blik gehad denk ik. Tot nu toe ben ik erg blij en content met de keuzes die ik destijds heb gemaakt. Wie had toen ooit kunnen voorspellen dat we een heuse energie crises zouden hebben, en dat de energie prijzen 3x over de kop zouden gaan?
Voor iedereen die mij van advies, ideeën en raad hebben voorzien in die jaren wilde ik toch nog eens een update geven over waar ons gezin ondertussen staat in de energie transitie.
Onze huidige gezinssituatie is momenteel als volgt: De oudste zoon is ondertussen het huis uit. De jongste woont nog thuis. Ikzelf werk nog steeds offshore en ben dus eigenlijk altijd een maand weg en dan weer een maand thuis. Mijn vrouw is altijd thuis.
We hebben momenteel het volgende aan apparatuur en installaties: zonnepanelen 4800WP op zuid/west onder een hoek van 50 graden, een pellet kachel van 10kW (overkill), een warmtepomp boiler van 200 liter en sinds deze zomer ook een duo split L/L warmtepomp. 1 binnen unit in de woonkamer en 1 binnen unit op de begane grond slaapkamer. Binnenkort (november) hopelijk ook nog eens 2 L/L warmtepompen voor de slaapkamers boven onder de schuine kap. Dit zullen wandmodellen zijn. Anders kan ik ze niet makkelijk en netjes plaatsen.
We zijn ondertussen ook volledig van het gas af. De meter is deze zomer verwijderd en ook de gehele gasleiding tot aan de straat. Dat laatste had van mij niet gehoeven maar dat moest van Eneco. Had begrepen dat het een strijd kon worden als je zoiets aan vraagt en wie er dan voor de kosten op zou draaien. Dit viel gelukkig allemaal erg mee. Eneco deed hier niet moeilijk of geheimzinnig over: alle kosten die aan het verwijderen verbonden zijn waren voor hun. Scheelde me toch gauw 750 euro!
Vond het om eerlijk te zeggen best wel een beetje een eng idee om het gas op te zeggen. De doorslag kwam toen de oorlog begon in de Oekraïne. Ik had al zo'n voorgevoel dat dit helemaal verkeerd ging uitpakken voor de energie prijzen.
Daarvoor waren ook de pellet prijzen per ton al aardig aan het stijgen. Als ze überhaupt al te krijgen waren! Het jaar daarvoor had ik dat probleem ook al eens gehad dus in de zomer besloten om voor 3 jaar in te kopen. Dat bleek een wijs besluit! Die winter dus nergens meer betaalbare pellets leverbaar. Waar ze wel te krijgen waren kosten ze bijna het dubbele van wat ik normaal betaalde. Ook in Duitsland (bijna) niks te krijgen. Ik had gelukkig voor 3 jaar staan.
De badkamer stoken we sinds de winter van vorig jaar winter ook niet meer met gas eigenlijk. Daar had ik ondertussen om eens te testen een infrarood terras verwarmer opgehangen van maximaal 2000 wat. De badkamer is niet groot en zelfs mijn vrouw vind het lekker warm! 5 minuten voor we gaan douchen zetten we hem aan. En na het douchen er lekker voor/onder staan afdrogen. Heerlijk warm. Ja... de omgeving buiten die straling is nog wel fris. Maar goed.... Ik kleed me aan en ben er weer weg. Het stroom verbruik heb ik niet gemeten, maar dat kan in totaliteit nooit veel zijn. Het is zo goed bevallen dat deze oplossing blijft.
Koken deden we ondertussen ook al een tijd elektrisch dus het enige waar we nog wat gas voor gebruikten was het stoken van de slaap kamertjes boven, de hal, wc en badkamer en ook de slaapkamer beneden. Die laatste heeft ondertussen al een L/L warmtepomp en die twee kamertjes boven krijgen er binnenkort ieder 1. Ook hier dus een alternatief voor gevonden. Alles bij elkaar dus nog maar zo'n 144m3 gas verstookt dat jaar. Niet echt de moeite dus om daar een gasaansluiting voor aan te houden.
De L/L warmtepomp in de woonkamer gaan we deze winter testen. De pellet kachel houden we sowieso. Maar we willen kijken of we die alleen kunnen gebruiken voor de periodes dat het echt koud wordt of als het niet meer rendabel is om de warmtepomp te gebruiken. Volgens de berekeningen moet hij het kunnen doen. Woonkamer en open keuken. Beiden niet al te groot dus we gaan het zien. Wel een prettig idee om in ieder geval de pellet kachel als “backup” te hebben.
De WC en hal laten we eerst maar even voor wat het is. We doen in de koude periodes eigenlijk altijd de tussendeur open naar de hal. De pellet kachel heeft als het niet echt heel koud is gewoon teveel capaciteit voor beide ruimtes. Zelfs op de laagste stand. Het wordt dan warmer dan 23 graden in de woonkamer. Vind m’n vrouw wel lekker maar ik niet. Dus de hal wordt dan ook opgewarmd en blijft altijd wel op ongeveer 18 graden tot nu toe. Dus voor ons redelijk ok. Vroeger ging dan om 16:00 uur de gasketel aan en ging de tussendeur dicht. Dit om dan de slaapkamers boven, beneden en de WC en badkamer warm te stoken. Maar die ruimtes hebben nu bijna allemaal een alternatief dus gaan we het deze winter zien hoe het bevalt en werkt.
Ik heb het nog niet gedaan, maar wil nog even terug rekenen wat uiteindelijk goedkoper is. Stroom of pellets. Even vlug voor m’n gevoel zeg ik dat pellets duurder zijn. Doel is dus om alles straks met de L/L warmtepompen te verwarmen. Waar nodig springt de pellet kachel bij. Dan na een jaar eens kijken wat we kwijt waren aan stroom en pellets en dat afzetten tegen gas en pellets (en deels wat stroom) destijds. Ik heb de warmtepomp boiler nu al weer enige jaren. Hou het verbruik ook bij. Dat valt me echt 100% mee moet ik zeggen. Bevalt erg goed en nog nooit problemen gehad. Heb daarom nu ook m’n combiketel verkocht. Heb toch geen gas meer. Heb nog even zitten denken om hem om te bouwen naar flessen gas, maar heb dat idee maar laten varen. Als de WP-boiler ooit de geest geeft dan koop ik toch een nieuwe. Als back-up dan eerst maar een waterkoker. Ik heb in m’n werkplaats ook nog een hout gestookte kachel waar een teil op past. Dus warmwater kan ik voor nood wel maken.
Al met al zijn we van ver gekomen in al die jaren. Ik heb ook 1 en ander geautomatiseerd om verbruik e.d. te monitoren. We spoelen met wasmachine water de WC door en we vangen 3000 liter regenwater op om de tuin te besproeien en andere was klusjes zoals oprit e.d.
Dit alles wilde ik jullie toch niet onthouden. Het enige wat ik graag nog zou willen is een groot aantal zonnepanelen er bij hebben om meer stroom in de winter te hebben voor m’n warmte pompen. Ik zal als de winter voorbij is laten weten hoe de L/L warmte pompen het hebben gedaan en of ze zijn bevallen.
Ik heb al jaren geen stroom rekening meer gehad maar dat zal dit jaar dan wel anders worden denk ik met al die warmtepompen. Maar aan de ander kant: ik stook geen gas meer en heb geen vast recht hiervoor. Ook minder pellets. Dus ik hoop eigenlijk dat ik het onder de streep uiteindelijk iets beter doe dan verleden jaar. We gaan het zien!
[
Voor 3% gewijzigd door
Doggieman op 01-10-2022 20:16
]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.