Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:21
DeadLock schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:15:
Dit weekend wil ik aanvatten met de installatie van mijn panelen, met APS QS1 omvormers. Nu was ik nog een training video van APS aan het kijken op youtube tijdens het ontbijt en daar vermelden ze dat er maar 3x een QS1 op een bus mogen.

Mijn installatie zou bestaan uit 4x QS1 (telkens met 4x 340W Boviet panelen). 1 QS1 met 4 panelen op het oosten (30 graden), de overige 3 op het zuiden op 10 graden. Nu vraag ik me af of ik dat wel mag combineren op 1 buskabel? Het lijkt me sterk als ik in totaal de 4800W ga halen? Idem voor de kabel naar de zekeringkast, een gewone 2.5mm2? Of toch 4mm2? (en past dat op de connector?). Of moet ik het toch opsplitsen naar 2 aparte "strings" (eentje op oosten, eentje op zuiden) en 2 AC kabels van 2.5mm2 naar binnen trekken? In dat geval moet ik nog enkele extra stekkers bijkopen...
2x naar je meterkast met de AC kabel.
Het is niet de vraag of je 4800W gaat halen, maar 3600W (3x1200W max op bus). Dit laatste gaat gebeuren.
Die 3 QS1 op zuid gaan 300W AC echt wel aantikken door je 340Wp panelen. En dan is Oost nog op 1kW ongeveer 70-80% van max. Dan wordt de bus van 2,5mm2 overbelast.
Welke zekering had je trouwens in gedachte?
Lasdoos op dak met alle sq1 tezamen en dan met 4mm2 naar de meterkast niet doen ivm kortsluitvastheid.
Als je met 4mm2 naar de meterkast kan (2x) is het afhankelijk van je lengte, maar normaal niet nodig. Scheelt een paar volt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 16-05-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Bedankt voor je feedback! Het zal inderdaad nipt zijn om de bus kabel onder de 20A te houden, het opsplitsen is wel netter. Enkel vervelend omdat ik dan weer stukjes te kort kom ;).

Dan moet ik de extra dopjes kopen om 2x een ac kabel naar de zekeringkast te trekken. Ik schat dat het zo'n 12-15 meter zal zijn in totaal. Met 2 aparte kringen kan ik 2x 20A automaat gebruiken in de zekeringkast (ik weet niet of het volgens de regels kan mag om een enkele 32A automaat te gebruiken in België).

De aansluiting van APS buskabel naar AC kabel is, zover ik begrijp in de documentatie, maar geschikt voor kabels met 2.5mm2 doorsnede. Dus met 4mm naar de zekeringkast gaan wordt dan wel lastig.

Edit: Je wijziging snap ik niet? De buskabel is volgens documentatie max 20A (idem voor 2.5mm kabel naar binenen met 20A automaat). 20A * 230V = 4600W.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 16-05-2020 10:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
DeadLock schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:05:
Bedankt voor je feedback! Het zal inderdaad nipt zijn om de bus kabel onder de 20A te houden, het opsplitsen is wel netter. Enkel vervelend omdat ik dan weer stukjes te kort kom ;).

Dan moet ik de extra dopjes kopen om 2x een ac kabel naar de zekeringkast te trekken. Ik schat dat het zo'n 12-15 meter zal zijn in totaal. Met 2 aparte kringen kan ik 2x 20A automaat gebruiken in de zekeringkast (ik weet niet of het volgens de regels kan mag om een enkele 32A automaat te gebruiken in België).

De aansluiting van APS buskabel naar AC kabel is, zover ik begrijp in de documentatie, maar geschikt voor kabels met 2.5mm2 doorsnede. Dus met 4mm naar de zekeringkast gaan wordt dan wel lastig.

Edit: Je wijziging snap ik niet? De buskabel is volgens documentatie max 20A (idem voor 2.5mm kabel naar binenen met 20A automaat). 20A * 230V = 4600W.
Denk na over de kortsluitvastheid.
Ik weet niet wat de AREI zegt over selectiviteit en wat je hoofdzekering naar het net is.
Maar jullie mogen niet na zekeren. Dus moet alles wat na de zekering zit, geschikt zijn voor 32A.
Dat is het niet, dus niet doen.

Als je echt weet wat je doet, kan die 20A en alles op 1 kabel proberen als je zo rekent en bewaakt met een ECU-R of kWh meter. Maar je vergeet blindvermogen en reken met de echte spanning op je net (225-245Vac) dan weet je of je de automaat gaat overbelasten. Het is maar een paar uur per dag, een aantal dagen in het jaar en dat kan volgens de tabellen afhankelijk welk type automaat karakteristiek je neemt. Dit ten opzichte van je hoofdzekering op basis van selectiviteit.
Zie net op synergi certificaat dat hij 1260VA pakt als max. En dat is (gedeeld door de spanning) de stroom die je automaat ziet per QS1. Maar dan val je bij niet meer onder de gewone hobbie-ist/monteur.

Dan zie je vanzelf of je toch beter die tweede kabel had moeten leggen. En dat achteraf doen, is soms meer werk dan gelijk doen. Hoewel nu aanleggen en een weekje aanzien, wel een optie is. Het is de periode om de pieken te zien. Desnoods even 1 QS1 afkoppelen. Je zou de energie van 1 week al niet willen missen. :*)

Note: Let ook op welk filmpje je kijkt, lijkt soms australisch en die gaan er net iets anders mee om.
Note2: Bij mij hebben ze een lasdoos aan de rails gemonteerd met lasdoppen voor soepel en massief. Dan kan je wel overstappen op 4mm2.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 16-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:31
ApC_IcE schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Dit zie ik bij meerdere merken terug.
Mooi om te zien!
Stiekem hebben we ook meer zonuren en instraling zo lijkt het.
Al zie ik trouwens ook merken die wel iets van verval lijken te tonen. Liggen allemaal oost-west lijkt wel. Toeval?
Onze (Kyocera) panelen van 2003 (17 jaar oud dus) laten ook nog geen degradatie zien.
Ook op Oost en west ;)
Maar ik kijk niet alleen naar de opbrengst, maar naar opbrengst tov instraling. Rendementsontwikkeling dus.
Voor details zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadLock schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:05:

Kabel en automaat is niet het probleem. De vraag is riskeer je je garantie door er mogelijk 20a of meer doorheen te pieken.
De marge is ruim voor drie stuks, maar vier is gewoon teveel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Kabel en automaat is niet het probleem. De vraag is riskeer je je garantie door er mogelijk 20a of meer doorheen te pieken.
De marge is ruim voor drie stuks, maar vier is gewoon teveel
De 20A gaat nooit door de QS1 zelf alleen door de kabel met T-stuk en automaat.
Noord-Zuid Amerika
https://www.renvu.com/Lea...nverters-Per-String-Is-OK
Europa:
20A over de kabel. Dus hier heb je de vrijheid om met richtingen te spelen en binnen de 20A te blijven.
Ik kan de max 3 hier niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
markklok schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Ikzelf heb 26x 325Wp en heb erg spijt dat ik een se7k heb genomen. Puur omdat ik ook nog wat extra panelen wilde leggen op de garage en dat gaat nu niet passen..

Dat later opstarten bij een hogere type blijkt kull te zijn.. en een procent meer of minder efficiënt.. tja maakt dat het grote verschil..

Denk aan de toekomst en investeer nu mogelijk paar honderd extra (Wat ik ook had moeten doen )
Met 8.450 Wp op een 7k omvormer heb je ook wel wat meer overdimensioneerd dan 6.120 op een 6k omvormer.

Ik laat het maar aan de verkoper over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Woodski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:19:
En zo goed zijn mijn Sanyo HIT panelen, na 11 jaar geen verval :)

[Afbeelding]
Moet ook! Al zie ik gelijk gebleven ook als licht verval aangezien het zonniger is de laatste jaren. Heb je ze al terugverdiend? 2009 was wel een beetje duurder dan nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Weet iemand hoe dat zit met golfplatendak + PV panelen in portrait? Bij Clickfit zou dat, als ik het goed begrijp, een extra laag rails opleveren. Maar ik heb liever gewoon een enkele laag; want zijn zitten de panelen dichter bij het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:22:
Weet iemand hoe dat zit met golfplatendak + PV panelen in portrait? Bij Clickfit zou dat, als ik het goed begrijp, een extra laag rails opleveren. Maar ik heb liever gewoon een enkele laag; want zijn zitten de panelen dichter bij het dak.
stokschroeven en een horizontale rails

https://solargarant.nl/mo...roef-m10x200mm-met-strip/

Je kan alleen niet altijd direct in de contructie schroeven en daarom heb je dan een rails in de andere richting nodig (of je legt een extra balk onder het dak om in te schroeven)

overegens is veder van het dak doorgaans meer ventilatie = koelere panelen = meer opbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 16-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
twain4me schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:28:
[...]

stokschroeven en een horizontale rails

https://solargarant.nl/mo...roef-m10x200mm-met-strip/

Je kan alleen niet altijd direct in de contructie schroeven en daarom heb je dan een rails in de andere richting nodig (of je legt een extra balk onder het dak om in te schroeven)

overegens is veder van het dak doorgaans meer ventilatie = koelere panelen = meer opbrengst.
Ahaa. Is er iets op tegen om ze direct op de spanten vast te schroeven ipv op de gordingen? Als dat namelijk ook goed is kan ik gewoon wegkomen met twee horizontale rails.

Verder van het dak af betekend natuurlijk ook meer windbelasting. En het plan was eigenlijk 2m panelen te gebruiken op een dakvlak van 2,35 lang; die aanbevolen 30cm uit de kant zit ik dan sowieso al niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Ahaa. Is er iets op tegen om ze direct op de spanten vast te schroeven ipv op de gordingen? Als dat namelijk ook goed is kan ik gewoon wegkomen met twee horizontale rails.
In basis natuurlijk niet, maar het hangt wel van de h.o.h. afstand van de spanten af anders moet je de rails alsnog zwaar uitvoeren. En je zal waarschijnlijk e.e.a. moeten opvullen aan de onderkant. waarschijnlijk is een gording er tussen hangen minder werk. misschien kan je nog klossen maken tussen de gordingen en daarin schroeven dan kan je ook goed uitlijnen met de hoge delen van de golf.

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 16-05-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Ik ben aan het nadenken over PV in Oost/west opstelling op 4 portacabins.
De portacabins zijn sterk op de rand (door het stalen frame) maar zwak daartussen. Dus ik heb overspanningen van ca 2,6 m. Stelt dit speciale eisen aan het montage materiaal? Zit te denken aan flatfix fusion oost-west (1 totaal frame)
https://solargarant.nl/mo...-30-zonnepanelen-3-rijen/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
BarryH schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:10:
Ik ben aan het nadenken over PV in Oost/west opstelling op 4 portacabins.
De portacabins zijn sterk op de rand (door het stalen frame) maar zwak daartussen. Dus ik heb overspanningen van ca 2,6 m. Stelt dit speciale eisen aan het montage materiaal? Zit te denken aan flatfix fusion oost-west (1 totaal frame)
https://solargarant.nl/mo...-30-zonnepanelen-3-rijen/
Wat is de maximale belasting van die daken?
Denk eraan dat er denk ik ook nog ballast nodig is als je geen gaten wilt boren in de daken.
Desnoods maak je zelf je eigen bevestigingsmateriaal dat op de randen afsteunt.
Hoe is je legplan?

edit:
misschien het ene paneel portrait, en de andere landscape. Dan komt je aan ongeveer 2.6 meter breedte. Blijft er telkens nog een looppad van 0.4 meter over.

Blauw zijn panelen en oranje is een zelfgemaakt frame dat uit zichzelf stevig is. Dat ook de belasting aankan als er, bij wijze van spreken, helemaal geen dak was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXi8IORsrYYz92S7qEMxpsj0S_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lh6jWK6QBkZcRG6dIuA0Tla8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door busscherski op 16-05-2020 21:30 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:44:
[...]

.............
In de instructies van ClickfitBasic staat dat de stokschroeven maximaal 1,50 meter uit elkaar mogen staan, dus als je rechtstreeks op de spanten wilt schroeven, dan moeten die spanten wel heel erg dicht bij elkaar staan.
Ik heb zelf toevallig juist deze week 28 panelen gelegd in landscape op verticale rails, met de gordingen op 1,38 m steek.
Het lijkt me niet dat jouw spanten zo dicht op elkaar staan, bij mij is dat 6 meter!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Naalroc schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:24:
[...]

In de instructies van ClickfitBasic staat dat de stokschroeven maximaal 1,50 meter uit elkaar mogen staan, dus als je rechtstreeks op de spanten wilt schroeven, dan moeten die spanten wel heel erg dicht bij elkaar staan.
Ik heb zelf toevallig juist deze week 28 panelen gelegd in landscape op verticale rails, met de gordingen op 1,38 m steek.
Het lijkt me niet dat jouw spanten zo dicht op elkaar staan, bij mij is dat 6 meter!
Als het een houten schuurtje is kan dat wel hoor

https://www.stange-elburg...jving-kapschuur-zelfbouw/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wel lastig die golfplaten vast schroeven :9 of ze hobbelen de verkeerde kant op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
twain4me schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:51:
[...]

In basis natuurlijk niet, maar het hangt wel van de h.o.h. afstand van de spanten af anders moet je de rails alsnog zwaar uitvoeren. En je zal waarschijnlijk e.e.a. moeten opvullen aan de onderkant. waarschijnlijk is een gording er tussen hangen minder werk. misschien kan je nog klossen maken tussen de gordingen en daarin schroeven dan kan je ook goed uitlijnen met de hoge delen van de golf.
Ja, dat bedacht ik me daarnet ook toen ik onder de douche stond; die spanten lijnen natuurlijk niet uit met de golven van de plaat.
Naalroc schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Hmm, daar zou ik dan met ~1,54 wel overheen gaan :P
Is zo'n ding;
https://www.a-en-b.nl/betonnen-garage/#more-317

Lengtemaat klopt ook nog :o

Maar dan hebben we de schuur zeg maar 'onthoofd'; de muren verhoogd en de dakhoek vergroot. Dus nu kun je gewoon overal rechtop lopen en is er een nuttige bergzolder. De complete originele dakconstructie is dus vervangen.

EDIT: AEG heeft panelen van 1,84m; dan zou 2x4 in landscape ook wel kunnen. Maar wel *ietwat* prijzige panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dapdodo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:48:
[...]

Als je echt weet wat je doet, kan die 20A en alles op 1 kabel proberen als je zo rekent en bewaakt met een ECU-R of kWh meter. Maar je vergeet blindvermogen en reken met de echte spanning op je net (225-245Vac) dan weet je of je de automaat gaat overbelasten. Het is maar een paar uur per dag, een aantal dagen in het jaar en dat kan volgens de tabellen afhankelijk welk type automaat karakteristiek je neemt. Dit ten opzichte van je hoofdzekering op basis van selectiviteit.
[...]
De verschillende karakteristieken van de automaten zegt alleen iets over de beveiliging tegen kortsluiting. Bij overbelasting zijn ze gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
twain4me schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:44:
[...]

wel lastig die golfplaten vast schroeven :9 of ze hobbelen de verkeerde kant op :+
Ik had nog niet nagedacht over de details haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-05 09:06
Weet iemand hoe breed de dual betonvoeten met een 10 graden hellingshoek van Sun-Solar zijn?
Op de site staan alleen deze maten: L x H = 200cm x 40cm.

Aangezien de zonnepanelen incl de betonvoeten op een platdak moeten komen tussen een paar pijpjes wil ik graag de exacte breedte kunnen uitrekenenen van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afca_020 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:44:
Weet iemand hoe breed de dual betonvoeten met een 10 graden hellingshoek van Sun-Solar zijn?
Op de site staan alleen deze maten: L x H = 200cm x 40cm.

Aangezien de zonnepanelen incl de betonvoeten op een platdak moeten komen tussen een paar pijpjes wil ik graag de exacte breedte kunnen uitrekenenen van het geheel.
Ik heb ze zien staan bij hem en ik gok zon 8/10 cm, maarja aan gokken heb je weinig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb ze zien staan bij hem en ik gok zon 8/10 cm, maarja aan gokken heb je weinig....
Het kan inderdaad op een cm aankomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
Nog een vraagje. :)

Half cell zonnepanelen kunnen beter met schaduw overweg.
Nu zat ik op youtube een filmpje te kijken en als ik het goed begrijp werkt dat dus alleen als je ze in portrait mode plaatst?

In het filmpje hebben ze het over 'the upper en lower module sections', maar dan weet ik niet of dit nu per cel is of per zonnepaneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpujDhxx2cbBL_fwhb177eVMZvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imOIfrPNV9e0XmK5sSrgdlcT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Afca_020 op 17-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afca_020 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:53:
Nog een vraagje. :)

Half cell zonnepanelen kunnen beter met schaduw overweg.
Nu zat ik op youtube een filmpje te kijken en als ik het goed begrijp werkt dat dus alleen als je ze in portrait mode plaatst?

In het filmpje hebben ze het over 'the upper en lower module sections', maar dan weet ik niet of dit nu per cel is of per zonnepaneel.

[Afbeelding]
Per cel, feitelijk heb je twee panelen in één, dus iedere helft kun je als apart paneel beschouwen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zijn er hier nog mensen die mee willen schrijven aan een "solaredge" topic?
Stuur mij even een DM :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dapdodo schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:48:
@Edmin , @AUijtdehaag Nee, geen APS QS1 bij dergelijke panelen, accepteer dan schaduwverlies.
En wat gebeurt er als ik het toch doe?
410 Wp per input op een QS1.
Ik heb de specs erop nageslagen, het lijkt te kunnen. Ik wil ze vrijwel plat leggen, dan toppen ze bijna niet af. Volgens Sunny 0.2% op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
busscherski schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:05:
[...]

En wat gebeurt er als ik het toch doe?
410 Wp per input op een QS1.
Ik heb de specs erop nageslagen, het lijkt te kunnen. Ik wil ze vrijwel plat leggen, dan toppen ze bijna niet af. Volgens Sunny 0.2% op jaarbasis.
Garantie tot de voordeur en Max 1260VA out => 1200W AC
https://emea.apsystems.co...omvormer-nu-verkrijgbaar/
375Wp max, als je door de ligging dat nooit gaat halen. Lucky you.
Ben wel benieuwd met welk paneel je dat doet, want de I-V-T curve moet er ergens overheen gaan.
Bij geen schaduw 30% verlies (1200*0,85%)<(4x410x0,85).

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 17-05-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dapdodo

Oké 375 Wp max. Dan kan ik er misschien inderdaad beter geen 410 Wp aan hangen. Dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:54:
@Dapdodo

Oké 375 Wp max. Dan kan ik er misschien inderdaad beter geen 410 Wp aan hangen. Dankje.
En je had de specificaties gelezen? Alleen dat niet gezien?

Maar het gaat eigenlijk alleen om een overschrijden van het voltage of ampère van het paneel. Blijft dat binnen grenzen is het goed.
Maar een 410 die je bewust gaat begrenzen op 315 watt, man man wat een keuze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Maar het gaat eigenlijk alleen om een overschrijden van het voltage of ampère van het paneel. Blijft dat binnen grenzen is het goed.
Moet wel toegeven dat deze niet in het specblad staat, maar ergens anders. Want ergens anders staat ook weer een truc om met 3 panelen meer dan 300W per paneel eruit te halen en dan lijkt 410Wp misschien niet gek als U en I kloppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 17-05-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:42
Hier even een vraagje aan de experts.
Bij mijn ouders is op een plat dak 5x Axitec panelen van 310Wp geplaatst aan een Sunny boy 1.5.
Nu ligt ze de panelen een beetje verdeeld omdat er koepels liggen op het dak. 1 paneel ligt dus dicht tegen de panelen van de buren waardoor ik op een foto die ze stuurde aardig wat schaduw zie.
Dat is toch niet gunstig voor de algehele opbrengst omdat ze een Sunny boy gebruiken? Is het mogelijk dit 5de paneel niet neer te leggen zodat je 4 panelen vol in de zon hebt. Of nog een extra paneel zodat er 2 panelen op een ander stuk van het dak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Moet wel toegeven dat deze niet in het specblad staat, maar ergens anders. Want ergens anders staat ook weer een truc om met 3 panelen meer dan 300W per paneel eruit te halen en dan lijkt 410Wp misschien niet gek als U en I kloppen.
Oh vertel, dacht dat dat alleen kon met yc1000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@DJ-Promo
Dat kan, maar je moet dan ook even over het hele jaar heen kijken. mei-juni-juli-aug zijn heel belangrijk.
Eventueel kan je vast dat 5e paneel een eigen omvormer geven (APS?).
Het is dan wel altijd een sommetje of zich dat het terugverdient.
Even kijken naar de opbrengst per maand (en vergelijken met PVGIS) of naar de dagcurves wil wel helpen te bepalen hoe groot de schade is.

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 17-05-2020 16:24 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:42
BarryH schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:23:
@DJ-Promo
Dat kan, maar je moet dan ook even over het hele jaar heen kijken. mei-juni-juli-aug zijn heel belangrijk.
Eventueel kan je vast dat 5e paneel een eigen omvormer geven (APS?).
Het is dan wel altijd een sommetje of zich dat het terugverdient.
Het is niet zo dat het eene paneel in de schaduw de boel naar beneden haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
jawel.
Maar als dat b.v. begin ochtend of einde middag is of 1 uur gedurende de dag heeft dat maar beperkt effect.
Kijk goed naar de dagcurves.

Wat is de ligging? op zuid onder 13 graden??
Met de info over de ligging kan je in de OP de jaaropbrengst afleiden (zonder schaduw). En door dan te vergelijken met de gerealiseerde jaaropbrengst weet je het bruto nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJ-Promo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Het is niet zo dat het eene paneel in de schaduw de boel naar beneden haalt?
Als je op het display van de omvormer kijkt heb je je antwoord....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De sma 1.5 heeft een mppt bereik vanaf 160 V.
Op 4 panelen haal je dat niet.
Dat kan wel eens hele rare gevolgen hebben.

En dan kijk ik Sunny niet eens aan.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2020 17:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:00:
De sma 1.5 heeft een mppt bereik vanaf 160 V.
Op 4 panelen haal je dat niet.
Dat kan wel eens hele rare gevolgen hebben.

En dan kijk ik Sunny niet eens aan.
Jawel, net aan

Nee dus :)

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 17-05-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
FD2 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 01:33:
[...]

Als je in buurt van een dakhaak c.q. bevestiging (1/4 van de overspanning) boort is er niets aan de hand.
Als de rails op buiging bezwijkt, dan zal dat midden tussen 2 steunpunten zijn, of op het bevestigingspunt. Dat deel moet je dus niet verzwakken.
Het verhaal over het bevestigingspunt is mij niet helemaal duidelijk. Is dat het bevestigingspunt van het zonnepaneel op de rail of het bevestigingspunt van de rail op de dakhaak? Overigens is de keuze bijna al vastgelegd door de plaats van de dakhaken (die weer afhangt van hoe de dakpannen liggen) en de lengte van de kabels, maar een paar centimeter schuiven kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit geweten dat ook Axitec panelen van 310Wp waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Nooit geweten dat ook Axitec panelen van 310Wp waren.
Oh ships, net hadden ze het nog over de 4 tientjes :X

Nee dan niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rol-Co Nadeel van zo een ipad he?
Weinig (forum) overzicht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:17
All,
Wat is een gangbare garantietermijn op een hele installatie geïnstalleerd door een installateur?
Dus panelen, micro’s, bevestiging en aansluiting volgens de geldende regels op het net?
Afweging laatste lootjes. Morgen gaat de kogel door de kerk.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:28:
@Rol-Co Nadeel van zo een ipad he?
Weinig (forum) overzicht ;)
Kwatsch!! >:)
Overzicht zat, is meer een tweakers pagina instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:57:
[...]

@Dapdodo

Dankjewel voor jullie reacties.

Nou ik vind het ook een beetje op het randje, vandaar dat ik het even overleg.
Die max van 375 Wp is goede info, had ik nog niet gezien want stond inderdaad niet in de datasheet. Dat betekend denk ik dat ik de garantie wel kwijt ben als ik 410 Wp aansluit. Ondanks dat het, in mijn geval door de ongunstige ligging een minder zware belasting op de omvormer geeft dan een 365 Wp paneel op zuid met een helling van 30 graden.

En iets uitproberen vind ik meestal wel leuk, en omdat het toch op mijn eigen huis en schuurtje komt zijn gevolgen zoals als een omvormer die kapot gaat beperkt.
Ik heb nogal veel last van schaduw. Vandaar dat ik een goede bang/buck probeer te krijgen. Uiteraard, als de omvormer kapot gaat heb ik niet veel bereikt. Dan wordt goedkoop duurkoop.

http://shop.winkelman-zon...r/JAM72S10%20PR%20395.pdf
http://shop.winkelman-zon.../pdf/aps/apsystemsqs1.pdf

STC Open Circuit Voltage(Voc) 50.12 V
Bij -9 C buitentemperatuur: 55.1 V
Dat blijft dus onder de 60 V van de QS1 dus dat is goed.

Maximum Power Voltage(Vmp) 41.76 V
Nog ruim binnen het bereik van 16-55 V.

Short Circuit Current(Isc) 10.37 A. (en Sunny geeft 10.1 A aan met mijn orientatie)
Ook zeker nog onder de grens van 12 A.

Hoeveel je ook aftopt, het voltage zal nooit dichtbij de open klem komen. En met aftoppen daalt de stroom alleen maar.

Mijn plan was 5 x 410 Wp en 3 x 365 Wp
http://shop.winkelman-zon...nSolar/canadian%20365.pdf.
Die 410 Wp panelen komen pas na 14:00 zomertijd volledig in de zon. Vandaar mijn voorkeur voor half cel.

Die 410 Wp panelen komen dan op een helling van 5 graden richting NWW, of helemaal plat dat weet ik nog niet zeker.

Qua aftoppen maak ik me dan ook geen zorgen. De zon zal er nooit ook maar ongeveer haaks op komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVSBi97DCHWMgDzoRSFf4lwkBPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPKrdFLsgn4Hm5FUrNXavCmL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Hallo, ik hoop dat iemand hier wat advies voor mij heeft.

Schoonouders hebben een SMA Sunny Tripower 9000TL-20 omvormer, volgens de documentatie ondersteunt deze modbus, echter moet je dit zelf inschakelen.

Nu ben ik op de omvormer ingelogd als installateur en ga ik naar instellingen en vervolgens externe communicatie zoals ook in de gevonden documentatie is aangegeven. Echter beschik ik enkel over een configuratie entry voor webconnect. Dit was uitgeschakeld en heb ik ingeschakeld, nu kan ik al via de Sunny Portal zaken uitlezen.

Wat ik echter wil is de gegevens uitlezen dmv modbus naar Home Assistant.

Weet iemand of ik een stap heb gemist ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yniezink
Heb je hier iets aan?
TCP server inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/optimized/3X/2/c/2cc47d774b05831ffae4d2fdc65e198097adc9be_2_690x298.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:11:
@yniezink
Heb je hier iets aan?
TCP server inschakelen.

[Afbeelding]
Van dat menu is bij mij enkel webconnect beschikbaar. De andere instellingen missen. Zowel als User of als installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yniezink firmware upgrade doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Wellicht dat dat het probleem is, omvormer is in 2014 al geinstalleerd. Is er een makkelijke manier om de firmware upgrades te vinden voor deze omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yniezink
Heb al even zitten zoeken maar het lijkt er niet op...
Ook niet onder "archive"
https://www.sma.de/en/service/downloads.html

Misschien een oproepje doen, of iemand er nog een heeft liggen?
Edit: je hebt dan wel modbus

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2020 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Oh vertel, dacht dat dat alleen kon met yc1000
Oke, laat degene die het wil doen, zelf nabellen.
In de kop staat datasheet QS1 en in de tabelhoofd staat YC1000.
https://emea.apsystems.co...asheet_YC1000_2019_NL.pdf
Dat is wel verwarrend. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:33:
[...]

Oke, laat degene die het wil doen, zelf nabellen.
In de kop staat datasheet QS1 en in de tabelhoofd staat YC1000.
https://emea.apsystems.co...asheet_YC1000_2019_NL.pdf
Dat is wel verwarrend. |:(
Dus toch de yc1000 ,ja die kan dat, want die heeft één mpp ,en alle panelen staan parallel. Dus 2×500 watt panelen kan ook bij wijze van...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:27:
@yniezink
Heb al even zitten zoeken maar het lijkt er niet op...
Ook niet onder "archive"
https://www.sma.de/en/service/downloads.html

Misschien een oproepje doen, of iemand er nog een heeft liggen?
Heb gevonden in de documentatie dat vanaf software package 2.55.03.R modbus wordt ondersteund. De omvormer zit op versie 2.51.05.R

Wellicht morgen maar eens mailen met SMA of zij eventueel bestanden beschikbaar hebben in een eigen archief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Copitano schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:31:
All,
Wat is een gangbare garantietermijn op een hele installatie geïnstalleerd door een installateur?
Dus panelen, micro’s, bevestiging en aansluiting volgens de geldende regels op het net?
5 jaar vind ik wel normaal en heb ik ook. Panelen en omvormer hebben andere termijnen meestal afh van fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:04
vanaalten schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:47:
Situatie: goed bereikbaar plat dak met SMA Sunnyboy 2.5 omvormer en 8 Sunpower E20 panelen (MC4 connectoren) op Flatfix stellage. Destijds laten aanleggen door een gespecialiseerd bedrijf.

Binnenkort komt er een dak-dekker een nieuwe laag dakbedekking aanbrengen en ik heb aangegeven zelf de zonnepanelen te verwijderen. Alleen: hier heb ik geen ervaring mee.

Stappenplan wat ik in gedachte heb:
  1. omvormer uitschakelen;
  2. meterkast bijbehorende groep uitschakelen;
  3. bekabeling losmaken. Van wat ik zo zie (tenminste, ik denk dat dat MC4 connectoren zijn) moet dat met een simpele schroevendraaier kunnen.
  4. Zonnepanelen losschroeven van de stellage en afvoeren
  5. Ballast afvoeren
  6. Stellage afvoeren
Maar, bij stap 3: klopt het dat ik geen speciaal gereedschap nodig heb? Of maakt het het veel makkelijker als je dat wel hebt?
En ook: in welke volgorde kan ik ze het beste losmaken? Ik zou denken: beginnen met de plus-kabel vanaf de kant van de omvormer en van daaruit de plus naar het volgende paneel, daarna vanaf het laatste paneel de min-kabel en zo richting omvormer... of maak ik een denkfout?

En tot slot: tzt weer terugplaatsen, alles in omgekeerde volgorde?

Dank alvast voor het meedenken en eventuele bevestiging/tips. Ben in dit forumdeel geen regelmatige bezoeker. :)
...afgelopen vrijdagavond bovenstaande gedaan. De tip van @Dapdodo opgevolgd en een MC4 demontagetool aangeschaft en dat was volgens mij best een zinnige tip (dank nog!). Wellicht dat je met wat prutsen met schroevendraaiers of tangen ook wel zonder zo'n ding de boel los kan krijgen, maar dit was al lastig genoeg: ook met die tool waren sommige connectoren al lastig los te krijgen. Alles zo dus goed gelukt zonder beschadigingen.

Nu dus acht panelen, vier stellages en zo'n 70 stoeptegels aan ballast een verdieping lager op een plat dak geplaatst en wachten tot het dak opnieuw met bitumen belegd is. Dan alles weer naar boven... kijk vooral op tegen 70 tegels ophoog tillen... :(

Wel leuk om te zien hoe de installatie was aangelegd. Ik ben geen kenner, maar vond het er netjes uitzien: de kabels tussen de stellages waren in PVC buizen gestopt en lagen dus niet los op het dak. Heel veel tie-wraps om kabels bij elkaar en aan stellages vast te maken. Elke stellage ook netjes aan een aarde-draad vastgezet. Stellages op soort-van rubberen voeten om het dak niet te beschadigen. Ofwel, zag er netjes en verzorgd uit, niet aangelegd door een bedrijf die werk 'dat de klant toch niet ziet' afraffelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Foto’s gemaakt hoe het terug moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

cvdenzen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Het verhaal over het bevestigingspunt is mij niet helemaal duidelijk. Is dat het bevestigingspunt van het zonnepaneel op de rail of het bevestigingspunt van de rail op de dakhaak? Overigens is de keuze bijna al vastgelegd door de plaats van de dakhaken (die weer afhangt van hoe de dakpannen liggen) en de lengte van de kabels, maar een paar centimeter schuiven kan wel.
@cvdenzen
Je hebt gelijk, in zoverre: mijn verhaal is geldig voor een gelijkmatig verdeelde belasting, en ik doelde op het bevestigingspunt van de rail.
We hebben hier geen gelijkmatig verdeelde belasting. Het frame van de panelen maakt er een punt belasting van.
Maar,... als jij dus zorgt dat de 'verzwakking' (geboord gat) niet samenvalt met een 'belastingspunt' (paneelframe), dan zit je wel safe.
In de praktijk zorgt de kabellengte, en gezond verstand, er wel voor dat je niet gaat boren onder het oplegpunt van het paneel.
Je gaat ook niet boren boven de dakhaak.

Dus, ... het gaat bijna vanzelf goed.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:04
Dapdodo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:02:
Foto’s gemaakt hoe het terug moet?
Ik heb een paar foto's en een papiertje met een schets hoe het aangesloten was. En een notitie in m'n telefoon met de afstanden tussen de rijen en dakrand. Komt goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Copitano schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:31:
All,
Volgens mij 2 jaar op de arbeid.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970 @Dapdodo

Het gaat wel goed met 410 Wp panelen op een QS1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAWC1gmdxi32mav5qNTUsdXTqAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4A9PXOfOvv0pEZ9YaKVUBkME.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
@AUijtdehaag Vind het wel bijzonder dat ik gewoon nergens op internet de firmware update kan vinden.

Ik zag wel dat in de instellingen "auto update" kon worden aangezet. Dat heb ik nu gedaan in de hoop dat er vanzelf nog iets geupdate gaat worden.

Schoonvader gaat morgen eerst de installateur nog eens vragen of zij wellicht iets hebben. Anders met SMA contact opnemen.

Bij deze ook aan iedereen die dit leest een oproep. Als je aan firmware updates kan komen of nog hebt voor de SMA stp 9000tl-20 hoor ik graag. Zou graag een versie kunnen installeren waarop Modbus wel te activeren is.

[ Voor 22% gewijzigd door yniezink op 17-05-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Ah, wellicht! Maar wel apart dat men dan eigenlijk alle "ondersteuning" van het net verwijdert. Hoop dat men via mail wat kan betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
busscherski schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:02:
@reneeke1970 @Dapdodo

Het gaat wel goed met 410 Wp panelen op een QS1.

[Afbeelding]
Dit roept wel heel veel vraagtekens op ten opzichte van rendement en/of bewust gekozen aftoppen.
YC600 = 330-345Wp tov 274VA continue en 300 VA piek en rendement van 96,5% en 95,5% piek.
Bij 345 grofweg 30Wp om af te toppen piek (+/- 9%) en 55Wp bij continue (+/- 14%).
Dan moet je dus op jaarbasis gaan zien hoeveel je dus aftopt in je eigen specifieke situatie.
Dat dan omrekenen naar doelstellingen (geld/ROI/milieu) en optimaliseren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dapdodo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Dit roept wel heel veel vraagtekens op ten opzichte van rendement en/of bewust gekozen aftoppen.
YC600 = 330-345Wp tov 274VA continue en 300 VA piek en rendement van 96,5% en 95,5% piek.
Bij 345 grofweg 30Wp om af te toppen piek (+/- 9%) en 55Wp bij continue (+/- 14%).
Dan moet je dus op jaarbasis gaan zien hoeveel je dus aftopt in je eigen specifieke situatie.
Dat dan omrekenen naar doelstellingen (geld/ROI/milieu) en optimaliseren. :?
Omdat ik alleen handig ben met SunnyDesign heb ik het hier even nagespeeld.
8 panelen en de omvormer begrenst op 2.4 kW AC. (dus alsof ik twee APS QS1 heb met 8 panelen van 410 Wp)
Dit geeft aan dat het 0.1% op jaarbasis aftopt.
Dat komt door de ongunstige orientatie. Kleine helling en richting NWW.
Ik heb het als test ook een keer gerund met 8 panelen van 365 op zuid 30 graden helling, en dat topt relatief meer af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVSBi97DCHWMgDzoRSFf4lwkBPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPKrdFLsgn4Hm5FUrNXavCmL.png?f=fotoalbum_large

En hier twee systemen met prijs per Wp.
Ik heb trouwens nog niet eerder een APS systeem samen gesteld dus ik vrees dat er nog ergens een kabeltje mist. Weet iemand dat? @klootwyk
De groep van 3 panelen ligt op een ander dakvlak, een halve meter lager maar in horizontale richting wel dichtbij.

De kosten per Wp zijn bij het systeem met de duurdere panelen zoveel goedkoper dat het die 0.1% verlies op jaarbasis makkelijk goedmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhJFaOXy7tCKZzSZH9FK0OAxYjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqmC5cArO3nLXdgtp0XzqQ1D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@busscherski , haal je met de 5e paneel je QS1 op dat lager dakvlak? Anders nog 2 verlengkabels MC4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Dapdodo

Ja klopt dat haal ik niet, daarvoor heb ik DC verlengkabels nodig.
Ik zag in een filmpje van APS dat er ook DC verlengkabels nodig zijn voor de buitenste 2 panelen van een groepje van 4 in portrait.

Winkelman is 6 km van mijn huis dus even iets ruilen zal geen probleem zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:03

swat!

computeraar

yniezink schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:18:
@AUijtdehaag Vind het wel bijzonder dat ik gewoon nergens op internet de firmware update kan vinden.

Ik zag wel dat in de instellingen "auto update" kon worden aangezet. Dat heb ik nu gedaan in de hoop dat er vanzelf nog iets geupdate gaat worden.

Schoonvader gaat morgen eerst de installateur nog eens vragen of zij wellicht iets hebben. Anders met SMA contact opnemen.

Bij deze ook aan iedereen die dit leest een oproep. Als je aan firmware updates kan komen of nog hebt voor de SMA stp 9000tl-20 hoor ik graag. Zou graag een versie kunnen installeren waarop Modbus wel te activeren is.
Auto-update op deze omvormers? Volgens mij gaat dat niet zoveel uithalen.
Ongeveer een jaar geleden heb ik een TL-20 voorzien van nieuwe firmware ivm modbus, destijds zat dat inderdaad onder het archive kopje.

Ik zal eens een balletje opgooien om te checken of de zip daar nog ergens staat.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
swat! schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Auto-update op deze omvormers? Volgens mij gaat dat niet zoveel uithalen.
Ongeveer een jaar geleden heb ik een TL-20 voorzien van nieuwe firmware ivm modbus, destijds zat dat inderdaad onder het archive kopje.

Ik zal eens een balletje opgooien om te checken of de zip daar nog ergens staat.
Zou heel fijn zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klootwyk
  • Laatst online: 30-05 08:29
busscherski schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:11:
[...]

En hier twee systemen met prijs per Wp.
Ik heb trouwens nog niet eerder een APS systeem samen gesteld dus ik vrees dat er nog ergens een kabeltje mist. Weet iemand dat? @klootwyk
De groep van 3 panelen ligt op een ander dakvlak, een halve meter lager maar in horizontale richting wel dichtbij.
Ik heb voor al mijn QS1 omvormers de enkelvoudige AC kabel van 1 meter gebruikt.
Op de garage heb ik er twee, die in een ABB kabeldoos 3665 IP65 zijn gekoppeld met de YMVK-AS grondkabel.
Zelfde verhaal op de uitbouw alleen dan met 1 omvormer.
Ik vond de AC bus kabels een beetje onduidelijk en de omvormers zitten dicht bij elkaar dus deze oplossing vond ik prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8AmNdMoKVfAWfbmomYgrUnybKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMnIWW40j6e4r9rR2GT3iaHt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

De installatie van mijn panelen dit weekend is behoorlijk gestrand door ontbrekende materialen. Achteraf gezien, had ik beter zelf het uitzoekwerk gedaan en los besteld ipv een "kit" te kopen (die alsnog al 2 nazendingen nodig heeft omdat er gewoon veel ontbreekt). Het idee van een complete set kopen was om te ontzorgen over details als hoeveel rails, welke pv kabels en welke lengtes, etc. Duidelijk niet gelukt (hele montagesysteem voor de 4 panelen op oost ontbreken, had geen enkele pv kabel, ontbreken schroeven/montage om de QS1 te monteren, geen dopjes voor de APS buskabel, geen rails voor de extra ballast die nodig is in het systeem, ...).

Met de panelen in landscape, op van der valk 10 graden zuid, zijn de pv kabels die aan de panelen zitten te kort om de middelste 2 aan te sluiten op de QS1 zonder verlengkabel :(. Vanuit APS flimpjes op het internet had ik de indruk dat het wel zou moeten lukken, maar in praktijk is de pv kabel maar enkele cm langer dan het paneel, dat lukt nooit.

Ook heb ik geen idee hoe de QS1 netjes aan het van der Valk systeem vast te maken. Volgens de handleiding met een koppelstukje vastschroeven op de rail, maar dan zit het al 'erg ver onder het paneel' (ivm ballast op voetje) en de schroefgaten van de QS1 komen niet overeen (kan dus maar 1 bout vastdraaien).

Hopelijk gaat de leverancier vlot om met het ontbreken van al deze spullen, en kan ik de spullen nog krijgen voor het komende (lang) weekend... :).

[ Voor 17% gewijzigd door DeadLock op 18-05-2020 07:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Laatst online: 30-05 08:29
@DeadLock kijk even naar de foto hierboven.
Van der Valk heeft omvormer klemmen, die plaats je inhet profiel en klem je dan met de QS1 vast.
2 stuks per omvormer nodig.

[ Voor 170% gewijzigd door klootwyk op 18-05-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben al een tijdje aan het stoeien maar ik denk ik naar een niet mogelijke situatie aan het zoeken ben.
Een ls120 aan een p1 poort en tevens met so aan pv meter, kan niet netto opbrengst naar pvo sturen, klopt dit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 31-05 17:39
Copitano schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:52:
[...]

Binnenkort wordt bij mij 23 x Longi 375 Wp zonnepanelen geïnstalleerd. Ze krijgen allemaal een Enphase IQ7+ micro omvormer
Toch niet die mooie 400+ wp paneeltjes? Ik zag dat er nu verwachte beschikbaarheid op zit van 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
redwing schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Ja, en mijn punt is dat SE in mijn geval wel een SE5K voorschreef :P Gecombineerd met de specs die aangeven dat het wel mag is het dus maar een raar verhaal van SE. Maar ik heb er iig sowieso geen last van aangezien mijn 7800 mooi in de 30% van de SE6K valt ;)

Zoals hierboven gezegd kwam dit uit de nieuwe designer die een max DC vermogen aangaf die gebaseerd was op een O-W opstelling en dus een lager getal was dan de totale kWp die er op het dak ligt.

ApC_IcE schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 06:58:
[...]
Ik ga er even in duiken.
In de designer heb je blijkbaar 2 opties:
DC/AC OVERSIZING - GEAVANCEERDE INSTELLINGEN
Selecteer de dimensionering berekeningsmethode
Effectieve dimensionering - gebaseerd op effectieve DC vermogen (aanbevolen)
STC- dimensionering - gebaseerd op DC vermogen in STC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:16:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien maar ik denk ik naar een niet mogelijke situatie aan het zoeken ben.
Een ls120 aan een p1 poort en tevens met so aan pv meter, kan niet netto opbrengst naar pvo sturen, klopt dit?
Zul je niets aan hebben, maar ik stuur wel beide naar enelogic, P1 en s0, en die geven beide weer
bruto en netto opbrengst via de LS 120.
Naar Pvout log ik met 2x LS 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Zul je niets aan hebben, maar ik stuur wel beide naar enelogic, P1 en s0, en die geven beide weer
bruto en netto opbrengst via de LS 120.
Naar Pvout log ik met 2x LS 110.
Naar el kan het wel ja, denk dat ik een 110 met 120 moet gaan wisselen voor pvo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik loop tegen een elektrisch vraagstuk aan rond onze potentiële zonnepanelen.

We willen 12 stuks sunpower 400wp op ons dak laten leggen. De leverancier wil daarbij een Solaredge SE4000h 1 fase omvormer gebruiken. Wij hebben 3 fasen in de meterkast. Ik stelde daar al vragen over maar de leverancier, en Solaredge, geven aan dat je met 12 panelen in een string geen 3 fasen omvormer kan gebruiken (dan moet je 14 panelen hebben).

Ik geloof best dat dit met die omvormer zo werkt, maar hoe past 4800wp op 1 groep achter 3x25A?

En daarnaast: is het niet efficiënter, uitgaande van 'eigen stroom eerst' om te zorgen dat de stroom uit de panelen op alle fasen in het huis beschikbaar is? Of werkt het helemaal niet zo en ga ik hier weer een goede les leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
4800 wp op 1 fase werkt, maar niet elke installateur wil het aansluiten. Ivm selectiviteit

Voor salderen maakt het niet uit. De fasen worden samen genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jheroun Haha.
Ik snap het niet meer.
Peperdure panelen aanbieden van 400 Wp (4800) en vervolgens af knijpen naar 4000 watt en op 1 fase frotten..
Zoek eens snel een andere leverancier op.
(2x 6 kan al prima op een 3-fase string omvormer met Vmpp van 65,8 V, maar dat terzijde )

Passen er meer panelen op je dak?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:57
Bij solar-bouwmarkt verkopen ze de EVO montagesets als "altijd passend".

Goed dat ik toch zo verstandig was om op voorhand ergens 1 EVO universele dakhaak te bestellen en te proberen. Bij mij past hij namelijk niet. Is voor panlatten met een dikte van 30-60mm. Denk dat die van mij juist 30 of iets minder zijn, want ze grijpen niet vast.

Jammer... Deze set dus: https://www.solar-bouwmar...n-landscape-62477225.html

Iemand suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:13
Binnenkort worden er bij mij ook panelen geplaatst. De verwachte opbrengst is veel meer dan dat ik op dit moment gebruik.

Is de enige manier om hier voordeel uit te halen het terug leveren of zijn er rendabelere manieren?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Beneveerg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:45:
Binnenkort worden er bij mij ook panelen geplaatst. De verwachte opbrengst is veel meer dan dat ik op dit moment gebruik.

Is de enige manier om hier voordeel uit te halen het terug leveren of zijn er rendabelere manieren?
Overstappen naar GC of een Anton kopen en vat opwarmen @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad.
@Beneveerg Hier staat 1 manier.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:03

swat!

computeraar

Helaas is de software niet meer aanwezig :/
Ik zou het even via SMA support proberen, ze vragen hierbij waarschijnlijk om het serienummer van de omvormer.

Laat nog even weten of het lukt via support :)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
swat! schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Helaas is de software niet meer aanwezig :/
Ik zou het even via SMA support proberen, ze vragen hierbij waarschijnlijk om het serienummer van de omvormer.

Laat nog even weten of het lukt via support :)
Heb contact opgenomen met de SMA support. Werd eerst verwezen naar de website waar ik de firmware dan zou kunnen downloaden. Toen ze erop gewezen dat ik ze niet kon vinden, kwamen ze zelf ook tot die conclusie.

Ze gaan intern nu op zoek. Hopelijk weet ik snel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Beneveerg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:45:

Warmtepomp of EV kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Anoniem: 27294 Kan iemand de footer van deel 8 naar 9 kopieren

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 18-05-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Breezz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:15:
Bij solar-bouwmarkt verkopen ze de EVO montagesets als "altijd passend".

Goed dat ik toch zo verstandig was om op voorhand ergens 1 EVO universele dakhaak te bestellen en te proberen. Bij mij past hij namelijk niet. Is voor panlatten met een dikte van 30-60mm. Denk dat die van mij juist 30 of iets minder zijn, want ze grijpen niet vast.

Jammer... Deze set dus: https://www.solar-bouwmar...n-landscape-62477225.html

Iemand suggesties ?
Iets erbij tussen steken zodat het wel weer klemt? Latje er onder of iets op de dakpan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
wmeester schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Toch niet die mooie 400+ wp paneeltjes? Ik zag dat er nu verwachte beschikbaarheid op zit van 1 juli.
Nou... als dat kwa formaat kan ja, dan liever wel. Panelen mogen maximaal 1.80 m lang zijn anders moet ik panelen inleveren en dan schiet ik er niks mee op ;) Waar heb je dat gezien, dat ze beschikbaar komen. Ik heb dan wel even een paar weken extra geduld. Moet dan wel naar de Enphase IQ7X of IQ7A. Die laatste zijn in ieder geval nog niet leverbaar in Nederland :|

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 19-05-2020 00:00 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Jheroun schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:46:
Ik loop tegen een elektrisch vraagstuk aan rond onze potentiële zonnepanelen.

We willen 12 stuks sunpower 400wp op ons dak laten leggen. De leverancier wil daarbij een Solaredge SE4000h 1 fase omvormer gebruiken. Wij hebben 3 fasen in de meterkast. Ik stelde daar al vragen over maar de leverancier, en Solaredge, geven aan dat je met 12 panelen in een string geen 3 fasen omvormer kan gebruiken (dan moet je 14 panelen hebben).

Ik geloof best dat dit met die omvormer zo werkt, maar hoe past 4800wp op 1 groep achter 3x25A?

En daarnaast: is het niet efficiënter, uitgaande van 'eigen stroom eerst' om te zorgen dat de stroom uit de panelen op alle fasen in het huis beschikbaar is? Of werkt het helemaal niet zo en ga ik hier weer een goede les leren :P
twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Nou... als dat kwa formaat kan ja, dan liever wel. Panelen mogen maximaal 1.80 m lang zijn anders moet ik panelen inleveren en dan schiet ik er niks mee op ;) Waar heb je dat gezien, dat ze beschikbaar komen. Ik heb dan wel even een paar weken extra geduld. Moet dan wel naar de Enphase IQ7X of IQ7A. Die laatste zijn in ieder geval nog niet leverbaar in Nederland :|
De A
En de 410 is nog steeds op voorraad bij winkelman. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Rol-Co schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:25:
[...]

De A
En de 410 is nog steeds op voorraad bij winkelman. :9
Huuuh, ik zie alleen de basis, Plus en X geen A
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/producten/?q=Enphase
Weet jij meer dan op de website staat? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 01:04:
[...]

Huuuh, ik zie alleen de basis, Plus en X geen A
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/producten/?q=Enphase
Weet jij meer dan op de website staat? >:)
Nee, zeg alleen dat je de A nodig hebt en de 410 daar op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:02:
@Jheroun Haha.
Ik snap het niet meer.
Peperdure panelen aanbieden van 400 Wp (4800) en vervolgens af knijpen naar 4000 watt en op 1 fase frotten..
Zoek eens snel een andere leverancier op.
(2x 6 kan al prima op een 3-fase string omvormer met Vmpp van 65,8 V, maar dat terzijde )

Passen er meer panelen op je dak?
Er passen meer panelen op maar we willen een combinatie met sedum, dan wil je dat het sedum ook een beetje de ruimte heeft. Vandaar de keus voor de dure panelen ;)

Ik vond de manier van aansluiten ook wat vreemd, wel raar hoe Solaredge dan een en ander opsomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMhxmHyNyxB-k_PNeq_L7e5g3kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GONUD3P0xVvcNGIkqi4kBkf2.png?f=fotoalbum_large daar staat toch echt dat er minimaal 14 panelen in een string moeten voor 3 fasen. Of heeft dit te maken met de optimizers en niet met de omvormer? Op onze offerte staan p485 optimizers, die staan niet in dit plaatje maar als ik even google geldt voor die dingen hetzelfde.
Da's helder, voor nu. Dat veranderd eigenlijk mijn standpunt niet dat verdelen van de stroom over de 3 fasen uiteindelijk handiger is. Als iedereen massaal aan de panelen is en er ontstaat tegelijk veel levering en teruglevering kunnen de regels zomaar aangepast worden om te stimuleren dat mensen hun eigen stroom moeten verbruiken voordat ze voor een terugleververgoeding in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Jheroun schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Da's helder, voor nu. Dat veranderd eigenlijk mijn standpunt niet dat verdelen van de stroom over de 3 fasen uiteindelijk handiger is. Als iedereen massaal aan de panelen is en er ontstaat tegelijk veel levering en teruglevering kunnen de regels zomaar aangepast worden om te stimuleren dat mensen hun eigen stroom moeten verbruiken voordat ze voor een terugleververgoeding in aanmerking komen.
Daarvoor maakt het niet uit op welke fase(n) je zonnepanelen zitten hoor. Je meter meet alleen maar stroom in of stroom uit, en maakt geen onderscheid tussen fasen. Zelfs al zit je hele huis op L1 en je zonnepanelen op L2, dan nog telt het gewoon als eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jheroun
Leuk dilemma, met te dure panelen en een SE 3-fase oplossing die ook niet meewerkt.
3-fase SE heeft dan inderdaad 14 optimizers nodig, dus de keuze 3-fase en SE valt af, met maar 12 panelen..
Ongeacht de hoge spanning van de panelen zelf, is het de optimizerspanning die de omvormer spanning bepaalt bij SE.
Dat probleem heb je veel minder met een stringomvormer, omdat die Vmpp range veel groter is en dus breder inzetbaar, dan met SE

Het is een platdak neem ik aan?
Waarom niet gewoon 2x 1-fase omvormer (bijvoorbeeld https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA)
Kan je beide strings van 6, ook nog vergelijken met elkaar qua prestatie en lever je over 2 fase terug.

Heb er hier ook 3 van hangen. 1 per fase.
(voordeel, wat nooit vermeld wordt, is dat je kan switchen per fase, mocht 1 fase een te hoge netspanning hebben. Elk nadeel heb zijn voordeel ;-) )

En deze panelen?
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles
Geen 400 Wp, maar qua maatvoering ook kleiner, dus vergelijkbaar qua Wp/m2

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:31:
@Jheroun
Leuk dilemma, met te dure panelen en een SE 3-fase oplossing die ook niet meewerkt.
3-fase SE heeft dan inderdaad 14 optimizers nodig, dus de keuze 3-fase en SE valt af, met maar 12 panelen..
Ongeacht de hoge spanning van de panelen zelf, is het de optimizerspanning die de omvormer spanning bepaalt bij SE.
Dat probleem heb je veel minder met een stringomvormer, omdat die Vmpp range veel groter is en dus breder inzetbaar, dan met SE

Het is een platdak neem ik aan?
Waarom niet gewoon 2x 1-fase omvormer (bijvoorbeeld https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA)
Kan je beide strings van 6, ook nog vergelijken met elkaar qua prestatie en lever je over 2 fase terug.

Heb er hier ook 3 van hangen. 1 per fase.
(voordeel, wat nooit vermeld wordt, is dat je kan switchen per fase, mocht 1 fase een te hoge netspanning hebben. Elk nadeel heb zijn voordeel ;-) )

En deze panelen?
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles
Geen 400 Wp, maar qua maatvoering ook kleiner, dus vergelijkbaar qua Wp/m2
Het is inderdaad een plat dak.

Aan 2 strings van 6 zat ik ook te denken. Ik vind het vooral jammer dat ik weer moet gaan puzzelen met de setup terwijl wij het juist uit willen besteden. De partij die langs geweest is lijkt meer verstand van het sedum dan van de panelen te hebben, terwijl ze wel goed spul gebruiken.

Wat is eigenlijk de reden dat er zoveel van die panelen op een rijtje moeten zitten om het goed te laten werken?

@mcDavid Ah, dus pas als ze de slimme meter gaan vervangen door een nog slimmere meter kunnen ze daar eventueel pas wat aan doen ;) Helder, dank.
Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw