Dat lukt zeker. Vandaar ook dat ik hier ietswat simpele vragen stel haha..
Ik heb inderdaad die verschillende prijzen gezien. Die prijs van 0,8 euro de WP, dat is als men het zelf doet toch? Of is dat inclusief installatiekosten?
Ik zie dit namelijk niet in de verschillende aanbieders terug. Ik kom vergelijkbare (dure) offertes tegen.
Ik heb me geprobeerd in de materie te verdiepen, maar ik krijg de indruk dat een groot gedeelte van de markt zelf ook niet weet wat ze doen.
Ik zou verwachten een rode draad te ontdekken tussen verschillende aanbiedingen, maar geen legplan en offerte is hetzelfde. Ik heb bij alle offertes tot nu toe het idee dat het legplan met een natte vinger in de wind wordt bepaald, en dat men het wel ziet tijdens de installatie. Verschillende reviews op internet (waar je vaak overigens alleen de negatieve reviews leest denk ik), doen dit vermoeden alleen maar versterken.
Ik heb dus een orientatie op het zuid/zuid-westen, met dat eerder geposte rare ronde dak. Jaarverbruik ligt rond de 3100, vermoedelijk stijgend vanwege 2 jonge kinderen.
Ik heb hier nu van 4 partijen offertes, waarvan de meesten vervolgens verschillende pakketten aanbieden. Gemene deler is dat allen een SolarEdge HD Wave 3000 hebben met optimizers, en de verschillen in type en merk panelen zit. Deze varieren allen tussen de 8 en 12 panelen, vaak met een goedkopere offerte en een dure, waarbij de dure allen met Sunpower panelen. Prijzen varieren tussen de 5300 en 8500 euro. De duurste heeft 10 supower Maxeon 390WP, met 10x P405 en SE3000HD Wave, plus installatie enz. De goedkoopste biedt 11 Jinko Solar 315WP.
Ik heb er ook nog eentje, die ik al niet eens meer serieus overwoog. Hij is veruit de goedkoopste, (4500,-), maar hij beweert dat ik met 8 panelen uit ga komen, en die biedt vervolgens 8x 335WP JA Solar aan, maar stopt er als enige een SE2000 omvormer in, waar je dus volledig aan de max zit lijkt me.

Daarnaast wil deze partij er allerlei service abonementen aan koppelen (5 of 10euro per maand) en het liefst ook nog eens combineren met een financieeringsconstructie.
Ik twijfel momenteel tussen 2 offertes, die 11x Jinko Solar 315wp (+ Solaredge Wave3000 en 11x P505), en een ander met 11x Q Cells Duo-G6 355WP (met Solaredge 3000 en 11x P370 optimizers), prijsverschil is verwaarloosbaar, rond de 5400,-.
Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?
[
Voor 30% gewijzigd door
Savages op 23-05-2020 13:42
]