Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 592.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
PentaClover schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:39:
[...]

In Januari op het dak van mijn huis laten leggen, dik een jaar eerder zelf de garage gedaan met Click-fit EVO, en ook ik had sommige panlatten die iets dunner waren waardoor de haken niet vast grepen.
Ik heb dat opgelost door van dun hout wat blokjes te zagen en deze onder de panlat tussen de panlat en de haak te doen voor het vastdraaien, de haken zitten dan als een huis.
Ja, daar had ik ook al even over gedacht, houtjes onder de haken. En kennelijk werkt dat goed in deze test-case. Dat geeft moed!
Hoe had je het aantal haken en de plaatsing ervan bepaald?
En heb je een momentsleutel gebruikt voor het vastschroeven? Ik ga dat wel doen. Kost 50 euro, maar die kan ik ook mooi voor mijn motorfiets gebruiken, scheelt misschien wat olielekkage omdat ik anders te bang ben om de boutjes van het kleppendeksel kapot te draaien ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48

swat!

computeraar

Savages schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:35:
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb inmiddels 3 offertes binnen, varierend tussen de 8-11 panelen in wisselende orientaties/legplannen. Alle offertes bevatten echter een SolarEdge SE3000 omvormer met Optimizers (in alledrie ook nog eens verschillende, P300, 400 en 500). Als ik het goed begrijp doen ze dit niet vanwege de schaduwval (die is er niet), maar vanwege de halfronde dakcontructie, waarbij elke rij een andere invalshoek van de zon zal kringen. Zie als voorbeeld van zo'n dak:
[Afbeelding]

Nu lees ik wat negatieve verhalen her en der over SolarEdge omvormers en optimizers. Klopt het dat deze echter de beste keuze in mijn geval zijn? Of zijn er eventueel goede alternatieven?
offtopic:
Help! een mede-tweaker heel dichtbij :o

Er zijn in de wijk best wat mensen die op zulke daken panelen hebben laten plaatsen, wellicht kan je daar ook wat info verzamelen.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:56
cvdenzen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:48:
[...]
Ja, daar had ik ook al even over gedacht, houtjes onder de haken. En kennelijk werkt dat goed in deze test-case. Dat geeft moed!
Hoe had je het aantal haken en de plaatsing ervan bepaald?
En heb je een momentsleutel gebruikt voor het vastschroeven? Ik ga dat wel doen. Kost 50 euro, maar die kan ik ook mooi voor mijn motorfiets gebruiken, scheelt misschien wat olielekkage omdat ik anders te bang ben om de boutjes van het kleppendeksel kapot te draaien ;) .
Ik heb een set besteld voor 5 en voor 7 panelen, en er zelf niet over nagedacht. Ik had geen momentsleutel, en wilde ook niet langer wachten dus heb het een beetje op gevoel gedaan, maar dacht achteraf dat het toch wel handig was geweest om een moment sleutel te hebben.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 20:29
swat! schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Help! een mede-tweaker heel dichtbij :o
[/offtopic]
Er zijn in de wijk best wat mensen die op zulke daken panelen hebben laten plaatsen, wellicht kan je daar ook wat info verzamelen.
offtopic:
haha, grappig.

Ja, alleen wordt ik daar ook niet heel gelukkig van. Hier in het rijtje 2 huizen die ik vermoed als makke schapen de eerste offerte direct geaccepteerd hebben. Het huis hierachter heeft 10 panelen zuid en 10 noord, beetje overkill als je het mij vraagt. 8)7

Ik heb in ieder geval nog geen huizen met dergelijk dak gezien waarbij een van de bovenste rijen in portrait is neergelegd. (but I could be wrong, kom de laatste weken niet zoveel meer buiten, en momenteel worden ze als warme broodjes uitgerold hier in de buurt :z )

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Savages schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:29:
[...]

offtopic:
haha, grappig.

Ja, alleen wordt ik daar ook niet heel gelukkig van. Hier in het rijtje 2 huizen die ik vermoed als makke schapen de eerste offerte direct geaccepteerd hebben. Het huis hierachter heeft 10 panelen zuid en 10 noord, beetje overkill als je het mij vraagt. 8)7

Ik heb in ieder geval nog geen huizen met dergelijk dak gezien waarbij een van de bovenste rijen in portrait is neergelegd. (but I could be wrong, kom de laatste weken niet zoveel meer buiten, en momenteel worden ze als warme broodjes uitgerold hier in de buurt :z )
Bovenste rij portrait zal ook niet gaan denk ik, teveel ronding voor een rechte plaat van 1m64 minimaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 06:39:
[...]

Bovenste rij portrait zal ook niet gaan denk ik, teveel ronding voor een rechte plaat van 1m64 minimaal.
Tussen de bevestigingspunten maar ongeveer 1-1,2m en potrait op de lange kant is 1m.
Windbelasting is dan weer wel anders dan bij recht dak. Komt neer op soort verhoogde nok waar je hier ook wel over hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 23-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dapdodo schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Tussen de bevestigingspunten maar ongeveer 1-1,2m en potrait op de lange kant is 1m.
Windbelasting is dan weer wel anders dan bij recht dak. Komt neer op soort verhoogde nok waar je hier ook wel over hoort.
Ik bedoel meer geen gezicht :) maar portrait is 3 dakpannen en landscape 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 15:33
Ik heb inmiddels een offerte ontvangen met de volgende info:

9x LG Neon 2black 325WP
Solaredge SE3000H omvormer
9x P370 power optimizers
Paralel geschakeld
Solarconstruct montagemateriaal
Incl met montage, kabels, arbeid etc.

6 panelen in schans op platdak aanbouw
3 panelen onder de dakkapel

Prijs: €4625 ex btw

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aschja schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:18:

9x LG Neon 2black 325WP
9x P370 power optimizers
Paralel geschakeld

Wat denken jullie?
Tvt 8 jaar oplopend tot tien als salderen wijzigt, wat denk je er zelf van?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 15:33
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Tvt 8 jaar oplopend tot tien als salderen wijzigt, wat denk je er zelf van?
Ik heb er weinig verstand van. Ik vraag het toch niet voor niks of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aschja schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Ik heb er weinig verstand van. Ik vraag het toch niet voor niks of wel?
En ik probeer jou zelf ook aan het denken te zetten.....
Als je hier wat meer leest, of in openings post kijkt, dan weet je al snel dat 1 tot 1.20 euro per wp normale prijs is. Sommige lukt het zelfs voor 0.8 euro.
Jou offerte zit met natte vinger op 1.50 dus....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aschja schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:18:

9x LG Neon 2black 325WP
9x P370 power optimizers
Paralel geschakeld

Wat denken jullie?
Persoonlijk vind ik het teveel geld voor te weinig opbrengst, ik heb echt geen idee wat de prijzen voor SE zijn op dit moment, ik durf dus ook niet te zeggen of het duur is voor wat je krijgt.
Je tvt is erg lang dus je zit met je panelen voor een groot deel in onbekend vaarwater zelfs de verandering van de salderingsregeling is nog niet definitief. (en dat is al over 2,5 jaar) je kan dus helemaal niets nuttigs zeggen over de tijd die daarna komt. Kan je dat niets schelen en wil je gewoon LG panelen met SE en dus logging per paneel is dat prima, maar financieel wellicht niet de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Toen ik erachter kwam dat APS de DC opbrengst in zijn portal opneemt, had ik het gevoel dat tov mijn eigen kWh meter het rendement te berekenen moest zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNkGokP1QeXdPCkId0eC3ty15HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XLyKJPepZh4qqb72DPDgerL.jpg?f=fotoalbum_large
Conclusie:
YC500i komt tot 91-92% op kWh, 95,5% volgens specificaties 95,5% maar mogelijk inclusief blind vermogen.
YC600 (nu leverbaar) 95% volgens specificaties 96,5% maar in de onderste regionen haalt die dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:01:
[...]

En ik probeer jou zelf ook aan het denken te zetten.....
....
Dat lukt zeker. Vandaar ook dat ik hier ietswat simpele vragen stel haha..

Ik heb inderdaad die verschillende prijzen gezien. Die prijs van 0,8 euro de WP, dat is als men het zelf doet toch? Of is dat inclusief installatiekosten?
Ik zie dit namelijk niet in de verschillende aanbieders terug. Ik kom vergelijkbare (dure) offertes tegen.

Ik heb me geprobeerd in de materie te verdiepen, maar ik krijg de indruk dat een groot gedeelte van de markt zelf ook niet weet wat ze doen. O-)
Ik zou verwachten een rode draad te ontdekken tussen verschillende aanbiedingen, maar geen legplan en offerte is hetzelfde. Ik heb bij alle offertes tot nu toe het idee dat het legplan met een natte vinger in de wind wordt bepaald, en dat men het wel ziet tijdens de installatie. Verschillende reviews op internet (waar je vaak overigens alleen de negatieve reviews leest denk ik), doen dit vermoeden alleen maar versterken.

Ik heb dus een orientatie op het zuid/zuid-westen, met dat eerder geposte rare ronde dak. Jaarverbruik ligt rond de 3100, vermoedelijk stijgend vanwege 2 jonge kinderen.

Ik heb hier nu van 4 partijen offertes, waarvan de meesten vervolgens verschillende pakketten aanbieden. Gemene deler is dat allen een SolarEdge HD Wave 3000 hebben met optimizers, en de verschillen in type en merk panelen zit. Deze varieren allen tussen de 8 en 12 panelen, vaak met een goedkopere offerte en een dure, waarbij de dure allen met Sunpower panelen. Prijzen varieren tussen de 5300 en 8500 euro. De duurste heeft 10 supower Maxeon 390WP, met 10x P405 en SE3000HD Wave, plus installatie enz. De goedkoopste biedt 11 Jinko Solar 315WP.

Ik heb er ook nog eentje, die ik al niet eens meer serieus overwoog. Hij is veruit de goedkoopste, (4500,-), maar hij beweert dat ik met 8 panelen uit ga komen, en die biedt vervolgens 8x 335WP JA Solar aan, maar stopt er als enige een SE2000 omvormer in, waar je dus volledig aan de max zit lijkt me. :? Daarnaast wil deze partij er allerlei service abonementen aan koppelen (5 of 10euro per maand) en het liefst ook nog eens combineren met een financieeringsconstructie.

Ik twijfel momenteel tussen 2 offertes, die 11x Jinko Solar 315wp (+ Solaredge Wave3000 en 11x P505), en een ander met 11x Q Cells Duo-G6 355WP (met Solaredge 3000 en 11x P370 optimizers), prijsverschil is verwaarloosbaar, rond de 5400,-.
Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?

[ Voor 30% gewijzigd door Savages op 23-05-2020 13:42 ]

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:19
Savages schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:34:
Ik twijfel momenteel tussen 2 offertes, die 11x Jinko Solar 315wp (+ Solaredge Wave3000 en 11x P505), en een ander met 11x Q Cells Duo-G6 355WP (met Solaredge 3000 en 11x P370 optimizers), prijsverschil is verwaarloosbaar, rond de 5400,-.
Mijn systeem is in april geïnstalleerd: 13 maal 325 Wp, P405 optimisers en dezelfde omvormer. De panelen liggen op twee dakvlakken. Ik betaalde inclusief BTW wat jij exclusief betaalt dus je zou kunnen concluderen dat ofwel jouw offerte aan de hoge kant is ofwel die van mij aan de lage kant.

Kijk als richtprijs eens bij een leverancier zoals Winkelman, dan heb je een idee van de installatiekosten en marge die jij betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
Timmy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Mijn systeem is in april geïnstalleerd: 13 maal 325 Wp, P405 optimisers en dezelfde omvormer. De panelen liggen op twee dakvlakken. Ik betaalde inclusief BTW wat jij exclusief betaalt dus je zou kunnen concluderen dat ofwel jouw offerte aan de hoge kant is ofwel die van mij aan de lage kant.

Kijk als richtprijs eens bij een leverancier zoals Winkelman, dan heb je een idee van de installatiekosten en marge die jij betaalt.
Ik had inderdaad al een aardige indruk gekregen van de verschillende marges en de installatiekosten die verschillende partijen rekenen. Winkelmann en bijvoorbeeld Samanngroep of verschillende webwinkels geven inderdaad een goed beeld van de algemene adviesverkooprijs.

Vandaar dat ik een beeld probeer te krijgen van de aanbieders, ik zit immers gebonden aan een installateur, ik ga hiermee niet zelf aan het hobbien. Ik krijg er maar geen vinger achter, is het gewoon een cowboy-markt waarbij iedereen kan vragen wat ie wil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
Savages schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:45:
Vandaar dat ik een beeld probeer te krijgen van de aanbieders, ik zit immers gebonden aan een installateur, ik ga hiermee niet zelf aan het hobbien. Ik krijg er maar geen vinger achter, is het gewoon een cowboy-markt waarbij iedereen kan vragen wat ie wil?
Ze zitten met klanten die over het algemeen geen enkel benul van het product en de kosten hebben...

Ik heb 5 offertes gehad waarbij ik heb gestuurd naar een bepaalde samenstelling. Sommige partijen verkochten alleen een standaard product, iets dat afwijkt was lastig. Deze partijen hadden ook weinig oren naar de oost/west opstelling die ik voor ogen had. Een heb ik zelfs de nieuwe salderingsregels moeten uitleggen, dat was immers mijn reden om voor oost/west te kiezen. Anderen denken met je mee. Maar belangrijkste is wel dat ze allemaal goed geld voor de arbeidsuren rekenen, of ze kopen alles tegen belachelijk hoge prijzen in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Savages schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:34:
Die prijs van 0,8 euro de WP, dat is als men het zelf doet toch? Of is dat inclusief installatiekosten?
Bij grotere instalaties gaat de prijs voor plaatsen,panelen, omvormer kabels etc nogal naar beneden, een aanpassing in een groepenkast kost per WP ook ineens nog maar de helft bij een 2 keer zo grote instalatie. Een sma 3.0 kost rond de 1100 euro en een 10.0 kost 1850 dat tikt per WP lekker aan, je moet het natuurlijk wel kwijt kunnen op het dak. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Timmy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Ze zitten met klanten die over het algemeen geen enkel benul van het product en de kosten hebben...

Ik heb 5 offertes gehad waarbij ik heb gestuurd naar een bepaalde samenstelling. Sommige partijen verkochten alleen een standaard product, iets dat afwijkt was lastig. Deze partijen hadden ook weinig oren naar de oost/west opstelling die ik voor ogen had. Een heb ik zelfs de nieuwe salderingsregels moeten uitleggen, dat was immers mijn reden om voor oost/west te kiezen. Anderen denken met je mee. Maar belangrijkste is wel dat ze allemaal goed geld voor de arbeidsuren rekenen, of ze kopen alles tegen belachelijk hoge prijzen in. ;)
Precies de reden dat ik het toch maar zelf ga doen.
Ze offreren niet wat ik gevraagd heb, 2/3e is SolarEdge geil, nou ik niet en ik heb geen schaduw dus doei :w
Ik was er met 1 leverancier bijna uit, maar "sorry we verkopen geen SMA, ook geen uitzonderingen helaas".

En ze zijn ook nog eens duur tov alles zelf bij elkaar klikken.
Ik kan voor hetzelfde bedrag zowat dubbel WP leggen!!!
Ze mogen verdienen op het leggen maar de marges op hardware is mij veel te hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Gman op 23-05-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:07
Mijn omvormer was kapot (binnen de garantie) dus ik krijg een nieuwe (GroWatt 1000s). Dat leek mij een mooi moment om ook nieuwe zonnepanelen te nemen, we gaan straks ook verhuizen en dan passen al die (9x) SF panelen ook niet meer op de nieuwe berging. Dus verkocht via MP. Nu op zoek naar nieuwe met de beste ROI. Straks passen er maar 4 panelen van normale omvang (165x100) op de schuur. Vraag is dus wat ga ik doen met zo min mogelijk kosten.
Via van Dijk op MP zijn er nieuwe 260 JA Full Black Mono te krijgen voor 72,50. Wel fabrieksgarantie, maar geen BTW factuur.
Via Solar-Bouwmarkt.nl zijn er NSP/URE 300 Half Cell te verkrijgen voor 109,-. Met twee jaar garantie via hen, fabrieksgarantie en wel een BTW factuur.

Max opbrengst JA Solar 1040 wp*80%*20 ct= 166,4 euro per jaar
Max opbrengst NSP 1200 wp*80%*20 ct= 192 euro per jaar

4x NSP met -BTW en met 40 euro forfait kost nog 400 E
4x JA Solar zonder BTW @ 290 E

Er zit dan 4,3 jaar terugverdientijd tussen maar wel met twee jaar garantie via Solar-Bouwmarkt.nl.... Best een aardig verschil. Wat denken jullie en/of misschien een beter idee? Ik neig naar de JA 260 panelen, ondanks de verouderde techniek en mindere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:38
@Tijmen0000
Nu reken je alleen de prijs van de panelen mee.
Maar eigenlijk hoort de omvormer er ook bij, die is immers ook ooit betaald en moet je wellicht nog gedeeltelijk terugverdienen. Dat gaat sneller met betere panelen.
En bekabeling, groep in de meterkast, bevestigingsmateriaal zijn ook kosten die je mee moet nemen.

Dan zal het verschil in tvt al een stuk minder zijn.

Maar met zo weinig plaats op je dak zou ik wat betere panelen leggen. Na 10 jaar heb je daar denk ik meer aan verdiend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tijmen0000 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:24:
Mijn omvormer was kapot (binnen de garantie) dus ik krijg een nieuwe (GroWatt 1000s). Dat leek mij een mooi moment om ook nieuwe zonnepanelen te nemen, we gaan straks ook verhuizen en dan passen al die (9x) SF panelen ook niet meer op de nieuwe berging. Dus verkocht via MP. Nu op zoek naar nieuwe met de beste ROI. Straks passen er maar 4 panelen van normale omvang (165x100) op de schuur. Vraag is dus wat ga ik doen met zo min mogelijk kosten.
Via van Dijk op MP zijn er nieuwe 260 JA Full Black Mono te krijgen voor 72,50. Wel fabrieksgarantie, maar geen BTW factuur.
Via Solar-Bouwmarkt.nl zijn er NSP/URE 300 Half Cell te verkrijgen voor 109,-. Met twee jaar garantie via hen, fabrieksgarantie en wel een BTW factuur.

Max opbrengst JA Solar 1040 wp*80%*0,2 ct= 166,4 euro per jaar
Max opbrengst NSP 1200 wp*80%*0,2 ct= 192 euro per jaar

Er zit dan 4,3 jaar terugverdientijd tussen maar wel met twee jaar garantie via Solar-Bouwmarkt.nl.... Best een aardig verschil. Wat denken jullie en/of misschien een beter idee? Ik neig naar de JA 260 panelen, ondanks de verouderde techniek en mindere opbrengst.
Er kan nooit 4,3 jaar tussen zitten, mijn hele instalatie heeft nog geen 3,5 jaar tvt

even heel snel 1wp => 1 kWh => 0,2 euro

1040 => 208 euro bij 100% salderen => tvt = 290/208 = 1,4 jaar
1200 => 240 euro bij 100% salderen => tvt = 400 /240 = 1,6 jaar

Persoonlijk zou ik zeker voor de extra wp gaan voor die "2 maanden" extra tvt. De rest van de levensduur 160 kWh/jaar extra en vanwege de zeer geringe afmeting van de instalatie waarschijnlijk voor het grootste gedeelte eigenverbruik dus "salderen" tot in de eeuwigheid. waarschijnlijk zou ik ook kijken of een 345 oid paneel niet toevallig ook nog net past.. ROI wordt dan iets lager maar de besparing op je energie rekening hoger ;)
En wut? Verkocht als nieuw, zonder btwbon? dat klinkt als btw fraude.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 24-05-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-07 22:04
larsg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:23:
[...]

.....

Ik blijf met meer vragen over dan ik antwoorden krijg.
Hoe kan mijn amperetang telkens >6A DC meten naar de omvormers als de helft niks of weinig produceert... Waar gaat die energie heen? Geen van de omvormers was abnormaal heet, ook nergens een enecsys omgevormd tot hoogoven ofzo.
.....
Zie je omvormer als kortsluiting, dus 6A bij 0,01V geeft 0,06W warmte. Diodes bv worden vaak een kortsluiting als ze stukgaan. Meestal loopt er dan kortstondig een enorme piekstroom waardoor ze direct doorbranden. Maar je paneel kan max 6A leveren, en dat is blijkbaar niet genoeg om meer schade aan te richten.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
Hier afgelopen week panelen op het dak laten leggen, leek me met ons verbruik wel interessant.

19 320Wp panelen, 6 oost, 13 west. Met SolarEdge omvormer en optimizers, kan helaas nog niet vanuit de omvormer zien wat de opbrengst is, maar heb wel DSMR reader aan de meter hangen en die geeft nu netjes een groene grafiek aan. Benieuwd of het een beetje doet wat het zou moeten doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tijmen0000 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:24:

Max opbrengst JA Solar 1040 wp*80%*20 ct= 166,4 euro per jaar
Max opbrengst NSP 1200 wp*80%*20 ct= 192 euro per jaar

Voor dezelfde prijs als jij je sf verkocht hebt koop je ook gebruikte 260 wp.
Reken dan nog eens.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:16:
Hier afgelopen week panelen op het dak laten leggen, leek me met ons verbruik wel interessant.

19 320Wp panelen, 6 oost, 13 west. Met SolarEdge omvormer en optimizers, kan helaas nog niet vanuit de omvormer zien wat de opbrengst is, maar heb wel DSMR reader aan de meter hangen en die geeft nu netjes een groene grafiek aan. Benieuwd of het een beetje doet wat het zou moeten doen :-)
Waarom kan je dat nog niet zien op de omvormer? Het instellen van het monitoringportaal van SE zou behoorlijk snel moeten gaan. Bij mij werkte het direct na aanzetten. Wat zegt de installateur daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
Vind het sowieso raar dat eea via de installateur moet lopen... als het goed is heeft ie gisteren alles geregeld en zou ik mail moeten krijgen zodat ik erbij kan, maar nog niks gezien. Mag niet teveel klagen, tis schoonpa en heb best nette prijs betaald voor alles na hierboven eea aan posts gelezen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
RoD schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:56:
Waarom kan je dat nog niet zien op de omvormer? Het instellen van het monitoringportaal van SE zou behoorlijk snel moeten gaan. Bij mij werkte het direct na aanzetten. Wat zegt de installateur daarover?
Het instellen kan inderdaad snel gaan, maar als je het aan de installateur over laat dan kan het even duren. Maar je kan het natuurlijk ook zelf doen, alhoewel ik niet direct de meerwaarde van het SE portaal zie. Monitoring via Modbus TCP of via de "hack" die in een ander topic wordt uitgelegd werkt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:16:

Welke helling?

Als je een 3 fase omvormer hebt, neem dit topic eens door. Ik denk dat de kans dan groot is dan je last hebt van clippende optimisers. Dat betekend bij jou dat bij een blauwe hemel smiddags de 13 west panelen beperkt worden door de 6 oost panelen.

ocaj in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:13:
Vind het sowieso raar dat eea via de installateur moet lopen... als het goed is heeft ie gisteren alles geregeld en zou ik mail moeten krijgen zodat ik erbij kan, maar nog niks gezien. Mag niet teveel klagen, tis schoonpa en heb best nette prijs betaald voor alles na hierboven eea aan posts gelezen te hebben
Ja, je krijgt een mail zodra je een account kan aanmaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
Ik ben aan het stoeien met the Solaredge designer. Voorlopig is het echt nog stoeien want het programma doet niet helemaal wat ik wil....

Paneel 1-30 is op het zuiden gericht, paneel 31-42 (dus) op het noorden. Dakhelling circa 30 graden.
Schaduw:
Panelen 31-42 op het noorden zullen een groot gedeelte van het jaar schaduw hebben (ook doordat dit dak wat verlaagd ligt)
Paneel 30 heeft in de ochtend door de schoorsteen schaduw
Panelen 1-10 hebben door dak van de buren als de zon nog erg laag staat (november-maart?)

Paneel is 355 Wp Q-cell https://www.q-cells.nl/fi...-355_2019-03_Rev01_NL.pdf
Optimizers (elk paneel) is P370 https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf
Omvormer SE 12.5K https://static.webshopapp...e-se4k-se125k-omvomer.pdf
Minimale string lengte is 16 en maximaal 50 voor P370 voor 3 fase volgens de data sheet van de optimizers

Vragen:
1) designer geeft aan dat de dakhelling 20 graden is, maar eigenlijk is dit 30 graden, hoe kan ik dit aanpassen?
2) Als ik een lange string heb is de opgegeven jaarlijkse opbrengst 10.30 MWh. Als ik het opdeel in twee stringen, 1 waar ik totaal geen schaduw verwacht (panelen 11-29) en 1 string van de overige panelen, is de opgegeven jaarlijkse opbrengst 10.29 MWh. 100 kWh verschil, vrijwel niets dus. Maakt het verschil in orientatie en schaduw door de optmizers echt niets uit of is het toch verstandiger om het in 2 stringen uit te voeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0VyaHn18_KF3J9QyfId2pg9AbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9n1VkATpXewL9iTfrtbkLo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
@rube
Klinkt bij mij als: standaard string omvormers.
1/ paneel 30 - is schaduw in de ochtend: heeft weinig impact op de opbrengst
2/ paneel 1-10 zou je op een eigen MPPT kunnen zetten (voor een 1fase omvormer ook een goede stringlengte)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
rube schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:56:
Ik ben aan het stoeien met the Solaredge designer. Voorlopig is het echt nog stoeien want het programma doet niet helemaal wat ik wil....

Paneel 1-30 is op het zuiden gericht, paneel 31-42 (dus) op het noorden. Dakhelling circa 30 graden.
Schaduw:
Panelen 31-42 op het noorden zullen een groot gedeelte van het jaar schaduw hebben (ook doordat dit dak wat verlaagd ligt)
Paneel 30 heeft in de ochtend door de schoorsteen schaduw
Panelen 1-10 hebben door dak van de buren als de zon nog erg laag staat (november-maart?)

Paneel is 355 Wp Q-cell https://www.q-cells.nl/fi...-355_2019-03_Rev01_NL.pdf
Optimizers (elk paneel) is P370 https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf
Omvormer SE 12.5K https://static.webshopapp...e-se4k-se125k-omvomer.pdf
Minimale string lengte is 16 en maximaal 50 voor P370 voor 3 fase volgens de data sheet van de optimizers

Vragen:
1) designer geeft aan dat de dakhelling 20 graden is, maar eigenlijk is dit 30 graden, hoe kan ik dit aanpassen?
2) Als ik een lange string heb is de opgegeven jaarlijkse opbrengst 10.30 MWh. Als ik het opdeel in twee stringen, 1 waar ik totaal geen schaduw verwacht (panelen 11-29) en 1 string van de overige panelen, is de opgegeven jaarlijkse opbrengst 10.29 MWh. 100 kWh verschil, vrijwel niets dus. Maakt het verschil in orientatie en schaduw door de optmizers echt niets uit of is het toch verstandiger om het in 2 stringen uit te voeren?

[Afbeelding]
Geen 100 kWh maar 10 kWh verschil

Is het max vermogen per string niet 11250 W?
Ik denk dat je het in twee strings moet zetten.
En eigenlijk P404's in de string die ook noord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:45
Voor ons kleine platte dak heb ik de volgende offertes ontvangen:

Stringomvromer

Micro-omvormer

- 12 x München Solar 320 WP Full Black
- Montagemateriaal Esdec
- Goodwe GW3600D-NS string omvormer
- Goodwe monitoring systeem

- Montagemateriaal Esdec
- Parallel geschakeld
- Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Enphase monitoring per paneel
- Envoy S met cloud-base Enlighten
- Monitoring op paneel niveau

3720,- ex btw

4993,- ex btw

De prijzen zijn inclusief montage. Aangezien mijn dak niet echt schaduw heeft lijkt me de variant met string omvormer de betere keus. Paar vragen:
- Zijn string-omvormers veel meer brandgevaarlijk?
- Maakt de Goodwe veel geluid? Met een open trapgat lijkt me geluid heel vervelend.
- Zijn er nog andere overwegingen die ik mee zou moeten nemen in de aanschafbeslissing?

[ Voor 68% gewijzigd door giantgiantus op 24-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

giantgiantus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:26:
Voor ons kleine platte dak heb ik de volgende offertes ontvangen:

Stringomvromer

Micro-omvormer

- Montagemateriaal Esdec
- Goodwe GW3600D-NS string omvormer
- Goodwe monitoring systeem

- Montagemateriaal Esdec
- Parallel geschakeld
- Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Enphase monitoring per paneel
- Envoy S met cloud-base Enlighten
- Monitoring op paneel niveau

3720,- ex btw

4993,- ex btw

De prijzen zijn inclusief montage. Aangezien mijn dak niet echt schaduw heeft lijkt me de variant met string omvormer de betere keus. Paar vragen:
- Zijn string-omvormers veel meer brandgevaarlijk?
- Maakt de Goodwe veel geluid? Met een open trapgat lijkt me geluid heel vervelend.
- Zijn er nog andere overwegingen die ik mee zou moeten nemen in de aanschafbeslissing?
Solarbouwmarkt?
Neem je toch offerte 1 met een sma, die zijn stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@giantgiantus

Als string omvormers gevaarlijk zijn werden ze niet zoveel toegepast.
Het gevaar zit met name bij 'in dak panelen'. Of DC kabels die niet goed gekoppeld zijn.

Een goed werkende en string omvormer in een systeem met voldoende DC voltage (zoals bij jou) zal sochtends en savonds een keer klikken met het relais. Verder niet hoorbaar. Ik zou hem niet ophangen in een slaapkamer maar in andere kamers heb je er geen last van.

De offerte lijkt me qua prijs wel oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Solarbouwmarkt?
Klopt. Ik vond het een hele nette prijs moet ik zeggen. Zijn SMA omvormers veel beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@giantgiantus Betrouwbaardere logging dan goodwe
Probleem Goodwe omvormer offline
en Het grote storingtopic van SMA

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2020 13:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@giantgiantus

Zelf heb ik nog geen langdurige logging problemen ondervonden met de standaard logging van de 5 Goodwes waarvoor ik de logging inmiddels een jaartje in de gaten houd.

Als je geen gebruik wilt maken van de standaard cloud logging maar ze zelf wilt uitlezen is het wellicht een ander verhaal.

Voor betrouwbaarheid, sowieso een LAN kabel trekken en een omvormer die een LAN stick heeft. Heeft denk ik vaak meer invloed dan de upgrade naar SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

giantgiantus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Klopt. Ik vond het een hele nette prijs moet ik zeggen. Zijn SMA omvormers veel beter?
Ik weet niet hoeveel herrie de goodwe maakt maar ik weet dat de sma wel stil is, ook de start tikken zijn stiller dan de meeste omvormers dus vandaar mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik weet niet hoeveel herrie de goodwe maakt maar ik weet dat de sma wel stil is, ook de start tikken zijn stiller dan de meeste omvormers dus vandaar mijn advies.
Ik weet het alleen van mijn SolaX. Die vind ik heel stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Ik weet het alleen van mijn SolaX. Die vind ik heel stil.
Ja maar stil is relatief, wat jij stil vind is voor de ander herrie. Maw, alle omvormers met fan maken meer geluid dan zonder. Het relais wat aan schakelt in de morgen vind ik persoonlijk bij de sma stiller dan de steca's, kostal, Q-energy, fronius ig-30, effekta, growatt. Persoonlijke ervaring.

En aan een sma koop je geen slechte omvormer, kost wat meer, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
Ik heb ClickFit EVO en sommige rails ga ik verticaal bevestigen. In de handleiding lees ik dat je door de onderste haak dan een schroef 6x25 in de rail moet draaien om te voorkomen dat de rail naar beneden zakt. Ik neem aan dat alleen nuttig is tijdens de bevestiging, want dat ene schroefje gaat niet twee panelen dragen. Nu is mijn vraag hoe het komt dat de rails met de panelen eraan niet gaan zakken (naar beneden schuiven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Ik ben wederom nog eens het inventarisseren wat handig is met mijn toekomstige opstelling.
Nogmaals de www.sunnydesignweb.com en https://susdesign.com/panel_shading/ gebruikt.
Om uit te komen op 20x Q.Peak Duo G8+ 345WP verdeeld in 2 strings van ieder 2 rijen van 5.
In een zuidoost/noordwest opstelling (120 en -60 graden).
installatie op een plat dak en hoek van 20 graden (nog even installatiemateriaal zoeken want ik wil de panelen het liefst in portrait plaatsen, dan passen er zeker 5 langs elkaar, landscape wordt breder dan 5m en moet ik even met de buurman overleggen).

Anyways, volgens sunnydesign levert dit ~5800kWh op.
Ik kan nu 2 dingen doen (in theorie). De omvormer in een kamer onder het dak hangen (korte DC kabels).
De omvormer in de meterkast hangen (dit wordt vooralsnog een lengte van 30meter).

Nu kan ik met deze informatie goed kiezen voor een Sunny Boy 5.0 1AV.
Alternatief is een 3 fase sunny tripower (iets duurder in aanschaf).

Alleen waar ik nu over twijfel is de lengte van de AC kant in combinatie met 1 fase.
Dit moet volgens de calculator een 10mm2 kabel worden om onder de 1% verlies te komen.
Daar zit ik niet op te wachten en is extreem duur.
Het verlies over de DC zijde is vaak veel lager door de hogere spanning.
Maar welke nadelen kleven er aan een 30meter lange DC zijde (Exclusief de lengtes op het dak)?
Hebben mensen hier ook bewust een keuze gemaakt voor lange/korte AC/DC zijdes?

Ik heb nu heel snel het gevoel dat ik beter af ben met de 3fase omvormer en dan gewoon een 2,5mm2 gebruiken. 2,5mm2 geeft een verlies van 0,65% en 4mm2 van 0,41%

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@alaintje

En daarnaast telt het verlies in DC niet op momenten dat je toch al aftopt.
Dus het liefst de omvormer dichtbij de meterkast. Maar in de meterkast zelf is niet gebruikelijk omdat er vaak beperkt plaats is maar ook te weinig koeling. Denk eraan dat 2 tot 6 procent van het DC vermogen wordt omgezet in warmte die de omvormer ook weer moet afstaan aan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
Verhuisd op aanraden van @BarryH naar (vervolg) eigen topic: rube in "Nieuwe PV systeem bepalen"
Strings voor Solar Edge systeem optimaliseren met zuid-noord dak.

[ Voor 120% gewijzigd door rube op 24-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
@rube het is eigenlijk de bedoeling om voor dit soort vraagstukken een eigen topic aan te maken en dat hier even te melden.
Als mensen dan reageren hebben ze snel compleet overzicht van je situatie en doelstelling.
Daarnaast zou ik je aanraden om je heel goed in te lezen in de werking van Solaredge. Met name om zeker te stellen dat je "schaduw" panelen geen bottleneck gaan vormen voor de rest......
voor solaredge is een apart topic net geopend

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Solarbouwmarkt?
Die SMA-omvormers zijn wel duur in vergelijking met goodwe of growatt. Met 12 panelen van 320 watt op het zuidoosten heb ik volgens mij een omvormer nodig die 3264 watt aan kan (12*320*0,85).

Dan heb je dus de sonnyboy 3.0 of 3.6 nodig a 1009 of 1079. Is 360-400 euro duurder dan 1 van Goodwe. Tegelijkertijd lees ik hier op tweakers.net wel echt negatieve verhalen over de goodwe en dan met name de connectiviteit. Het feit dat ze niet echt veilig omgaan met wifi wachtwoorden etc staat me niet heel erg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-07 16:49
giantgiantus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Die SMA-omvormers zijn wel duur in vergelijking met goodwe of growatt. Met 12 panelen van 320 watt op het zuidoosten heb ik volgens mij een omvormer nodig die 3264 watt kan leveren (12*320*0,85).

Dan heb je dus de sonnyboy 3.0 of 3.6 nodig a 1009 of 1079. Is 360-400 euro duurder dan 1 van Goodwe. Tegelijkertijd lees ik hier op tweakers.net wel echt negatieve verhalen over de goodwe en dan met name de connectiviteit. Het feit dat ze niet echt veilig omgaan met wifi wachtwoorden etc staat me niet heel erg aan.
Ik heb drie Growatt omvormers en die doen het prima.

Ja de Lan stick is ook een ap welke je niet uit kan zetten, maar het wachtwoord en naam zijn makkelijk aan te passen dus daar heb ik geen last van.

Lokaal data uitlezen vraagt wat meer moeite als je daar behoefte aan zou hebben, ik lees alleen de P1 poort uit en gebruik de Growatt server welke prima werkt.

En mijn chineesje kost maar 448,- euries 🙂

Ik lees hier regelmatig mee, en lees net zo veel of weinig berichten over niet werkende SMA's, Goodwe's, Growatt's, etc. Het argument kwaliteit is wat mij betreft erg relatief. Zeker als je het prijspunt in overweging neemt. Als het prijsverschil niet zo groot was had ik zeker een SMA overwogen, maar 100% meer voor hetzelfde product in mijn use case is niet te verantwoorden :+

[ Voor 25% gewijzigd door DjaRoel op 24-05-2020 17:12 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@giantgiantus Je kijkt op de verkeerde website
https://www.winkelman-zon...s/?display=tiles&merk=SMA

SMA is europees en Growatt, Goodwe, Omnik zijn chinees.
Dat het merk wat duurder is, dat klopt.
Maar ik denk dat ze ook wat meer aan bepaalde regels gebonden zijn.
Het is nu nog niet ter sprake, maar wat als je chinees omvormertje over 2 jaar sneuvelt.
Mag je dan nog een nieuwe ophangen die niet (meer) aan deze regels voldoet?
https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html

Ik heb geen glazen bol, dus wil je:
-budget en moeilijker uitleesbaar, kies chinees
-wat duurder en wel makkelijker uitleesbaar, kies SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

giantgiantus schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Die SMA-omvormers zijn wel duur in vergelijking met goodwe of growatt. Met 12 panelen van 320 watt op het zuidoosten heb ik volgens mij een omvormer nodig die 3264 watt aan kan (12*320*0,85).

Eens! Maar in tegenstelling tot wat sommige zeggen is het echt wel andere kwaliteit en service, net als fronius, kostal, steca, ook allemaal niet goedkoop.
Alles werkt natuurlijk maar zijn ook de kleine details kwa geluid, service als er iets is, zelf kunnen vervangen van thermistors enz.
Je mag daar dan ook gewoon iets meer van verwachten.

Uitlezen van een omvormer moet je sowieso niet doen vind ik, plak een kWh meter in je meterkast en hang daar iets aan wat naar pvoutput stuurt, kan je alles ophangen of vervangen wat je wilt en geen vage omvormer standen ook die vaak niet kloppen ( hier niet tenminste dus zal ergens anders ook zijn)

Prijsverschil van 639 of 959 is ook maar 6 maanden tvt dus waar hebben we het over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48
Of je tikt gewoon een leuke omvormer via MP op de kop. 5000VA omvormer voor €325 nieuw in doos. Dat is een tvt van 2 zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan veel omnik op markplaats!
Woohoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 13:51
AquaPlanning schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:35:
[...]

Zie je omvormer als kortsluiting, dus 6A bij 0,01V geeft 0,06W warmte. Diodes bv worden vaak een kortsluiting als ze stukgaan. Meestal loopt er dan kortstondig een enorme piekstroom waardoor ze direct doorbranden. Maar je paneel kan max 6A leveren, en dat is blijkbaar niet genoeg om meer schade aan te richten.
Ah dat is interessant! Dat zal het dan wel zijn, bedankt!
Ik denk dan dat ik best even bij de afbraak 2 paneeltjes beneden hou en 1 voor 1 de Enecsys duo inverters aankoppel en middels een stopcontact watt meter kijk welke iets opleveren. Die kunnen dan in de verkoop en de rest naar de schroothoop.

Overigens heb ik begin april een quarantainedag nuttig benut om bijna elk half uur m'n drone naar boven te sturen om te kijken hoe de schaduw valt. Ik zit namelijk in een bos en heb continue wel ergens schaduwval.
Afbeeldingslocatie: http://ip.wapclan.net/images/enecsys/collage.jpg

Ik heb best wat solar staan en eigenlijk als dit zie had alles beter op micro omvormers gestaan. Helaas heb ik nogal wat string geweld staan in de vorm van een omnik 2ktl3 & SMA SB3000tl20. Die laatste heeft 2 strings & slechts een enkele tracker.
Momenteel heb ik het volgende "productiepark" staan, elks op een andere fase:
  • SMA SB3000tl20: 2 * 8 * 255 wp Yingli
  • Omnik 2k tl3: 9 * 245 wp CSUN
  • 7 * Enecsys Duo 480 watt: 2 * 255 wp Yingli + 3 * 245 wp CSUN + 6 * 305 wp Jasolar
  • 2 * Zonneboiler :)
Dit is de huidige configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkQNB39UqBMtAVqe9QqNfCQBpWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFWkFdBSWIn5nws7uHYsA54P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht hier naar toe te gaan (snelle mock-up in paint):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjMBLM0jxjg4Maw8va-nWNxY0n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6xeDb5pTooo7XYqKpGLGgCi.jpg?f=fotoalbum_large
  • De Enecsys micro omvormers gaan weg. En worden vervangen door 4 APS QS1 omvormers. Deze kunnen deels op de oude bekabeling van de enecsys omvormers. Ik wou ze wel alle 4 op dezelfde fase houden. Ik zie ze nooit alle 4 vol vermogen leveren gezien de iets andere orientatie van de onderste 4 panelen & de wattpiek vermogens liggen niet bijster hoog.
  • Ook shuif ik wat met de panelen, minimaal weliswaar en komen er 5 bij klasse 320 wp of meer
  • De omnik met z'n 9 245wp panelen krijgt op elk paneel een tigo optimizer. Volgens mijn berekeningen is de terugverdientijd hier wel een 6 jaar op aangezien de bypassdiodes nu ook wel werken. Toch is meer redenement wel lekker.
  • Hierbij ga ik voor de sunnyboy verder met de 2 strings van 8 panelen. Ik centreer de strings meer op het dak op de plek waar de meeste zon is.
Wat is jullie gedachte bij dit plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Ah dat is interessant! Dat zal het dan wel zijn, bedankt!
Ik denk dan dat ik best even bij de afbraak 2 paneeltjes beneden hou en 1 voor 1 de Enecsys duo inverters aankoppel en middels een stopcontact watt meter kijk welke iets opleveren. Die kunnen dan in de verkoop en de rest naar de schroothoop.

Overigens heb ik begin april een quarantainedag nuttig benut om bijna elk half uur m'n drone naar boven te sturen om te kijken hoe de schaduw valt. Ik zit namelijk in een bos en heb continue wel ergens schaduwval.
[Afbeelding]

Ik heb best wat solar staan en eigenlijk als dit zie had alles beter op micro omvormers gestaan. Helaas heb ik nogal wat string geweld staan in de vorm van een omnik 2ktl3 & SMA SB3000tl20. Die laatste heeft 2 strings & slechts een enkele tracker.
Momenteel heb ik het volgende "productiepark" staan, elks op een andere fase:
  • SMA SB3000tl20: 2 * 8 * 255 wp Yingli
  • Omnik 2k tl3: 9 * 245 wp CSUN
  • 7 * Enecsys Duo 480 watt: 2 * 255 wp Yingli + 3 * 245 wp CSUN + 6 * 305 wp Jasolar
  • 2 * Zonneboiler :)
Dit is de huidige configuratie:
[Afbeelding]

Ik dacht hier naar toe te gaan (snelle mock-up in paint):
[Afbeelding]
  • De Enecsys micro omvormers gaan weg. En worden vervangen door 4 APS QS1 omvormers. Deze kunnen deels op de oude bekabeling van de enecsys omvormers. Ik wou ze wel alle 4 op dezelfde fase houden. Ik zie ze nooit alle 4 vol vermogen leveren gezien de iets andere orientatie van de onderste 4 panelen & de wattpiek vermogens liggen niet bijster hoog.
  • Ook shuif ik wat met de panelen, minimaal weliswaar en komen er 5 bij klasse 320 wp of meer
  • De omnik met z'n 9 245wp panelen krijgt op elk paneel een tigo optimizer. Volgens mijn berekeningen is de terugverdientijd hier wel een 6 jaar op aangezien de bypassdiodes nu ook wel werken. Toch is meer redenement wel lekker.
  • Hierbij ga ik voor de sunnyboy verder met de 2 strings van 8 panelen. Ik centreer de strings meer op het dak op de plek waar de meeste zon is.
Wat is jullie gedachte bij dit plan?
Ik zou alle panelen op die twee omvormers zetten, alles oost west onder tien graden max. Dan creër je ruimte in het midden. Dan kun je in het midden waar de meeste zon komt een aantal hoog vermogen panelen bij zetten met nieuwe omvormer of micro omvormers.
Dan levert je extra investering het meeste op denk ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:19:
Of je tikt gewoon een leuke omvormer via MP op de kop. 5000VA omvormer voor €325 nieuw in doos. Dat is een tvt van 2 zomermaanden.
Gaat om nieuwe set en waarschijnlijk geen dhz, dan kan het lastig worden. Maar soms is dat een goede oplossing.

@AUijtdehaag

Behalve omnik ja, die is falliet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:58:
[...]

Ik zou alle panelen op die twee omvormers zetten, alles oost west onder tien graden max. Dan creër je ruimte in het midden. Dan kun je in het midden waar de meeste zon komt een aantal hoog vermogen panelen bij zetten met nieuwe omvormer of micro omvormers.
Dan levert je extra investering het meeste op denk ik.
@larsg

Of je gooit alles onder 300Wp van dak en marktplaats en koop een pallet van 30st en 9600Wp (of2) van deze voor 88,- ps na aftrek btw. (2640,-)
https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html

Passen er makkelijk 30-60 op dak, eventueel oost west om het gewicht te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:39:
[...]

@larsg

Of je gooit alles onder 300Wp van dak en marktplaats en koop een pallet van 30st en 9600Wp (of2) van deze voor 88,- ps na aftrek btw. (2640,-)
https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html

Passen er makkelijk 30-60 op dak, eventueel oost west om het gewicht te beperken.
Dat is een idee! Helaas kan ik wel niet genieten van een BTW aftrek (België) :/
De vraag is wat die panelen nog waard zijn natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
larsg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:48:
[...]

Vier tientjes, als je een gek vind vijf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

larsg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:48:
[...]

Oh België, dat maakt het iets anders inderdaad, geen btw maar ook wel weer een betere prijs voor je oude panelen, 35-50,- voor een 2xx paneel inderdaad.

Maar ja, 9600Wp voor 2650,- is wel een no brainer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ik zal ze eens te koop zetten, kijken wat er uit komt :)
Die van 245 wp zijn inderdaad al wat achterhaald. Echter vind ik 50 euro wel wat veel depreciatie, dan laat ik ze beter liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:08:
[...]

Eens! Maar in tegenstelling tot wat sommige zeggen is het echt wel andere kwaliteit en service, net als fronius, kostal, steca, ook allemaal niet goedkoop.
Alles werkt natuurlijk maar zijn ook de kleine details kwa geluid, service als er iets is, zelf kunnen vervangen van thermistors enz.
Je mag daar dan ook gewoon iets meer van verwachten.

Uitlezen van een omvormer moet je sowieso niet doen vind ik, plak een kWh meter in je meterkast en hang daar iets aan wat naar pvoutput stuurt, kan je alles ophangen of vervangen wat je wilt en geen vage omvormer standen ook die vaak niet kloppen ( hier niet tenminste dus zal ergens anders ook zijn)

Prijsverschil van 639 of 959 is ook maar 6 maanden tvt dus waar hebben we het over. :)
En SMA is zo aardig dat Sunny Design graties beschikbaar te stellen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb toevallig vanochtend een setje op Solar-bouwmarkt gescoord. 12x NSP URE 330wp half-cell voor 981,82 ex btw. Geen verkeerde prijs volgens mij. Was op zoek naar een budget setje voor de uitbouw op NO en de garage. Zit tussen de huizen in, dus wel behoorlijk schaduw sep-maart, dus ga met APS micro-omvormers aan de gang. Heb al verschillende scenarios in sketchup bekeken en wil voor zo plat mogelijk gaan omdat:
1. samen met PVGIS zou zo plat mogelijk het meest op leveren omdat ik er dan 12 kwijt kan ipv 6 op zuid-oost en 4 op Noord-oost uitbouw die al vanaf 12-1 uur in de schaduw komt bij 10 graden helling (ivm afstand tot elkaar). Zal denk ik zon 75% efficientie gaan worden door de schaduw.
2. Dit zo min mogelijk belasting voor het garagedak is (ga het grind weghalen en heb als ik ze op tegels vastzet geen extra balast meer nodig en ze zijn volledig uit het zicht van de straat.
3. Het montage materiaal een flinke meerprijs is. Nu ben ik met 981 voor de panelen en 3x 285 voor APS QS1 en eventueel 175 voor ECU-R al bijna klaar. Alleen nog wat betontegels en bevestigingsklemmen. Terwijl flatfix fusion ruim 600 euro extra is. Beton steunen ongeveer 540 euro extra.

Hoe vaak moeten de mensen die ze plat hebben liggen ze schoonmaken? Lukt eventueel een extra beton tegel onder de bovenkant om zo net een beetje helling te hebben? Eventueel kan ik met hout een kleine helling erin maken anders, zal dan zo'n 3-5 graden zijn. Moet ip maandelijks al de uitbouw op om de ramen te lappen, dus dan even 12 paneeltjes schoonmaken is het probleem niet. En als ik zie hoe vies mijn LG's zijn in de zomer als het niet regent, en die liggen op 38 graden...

Leuke ook nog dat de teruggave van de kinderopvang kosten dit al bijna compleet dekt. Geld dat eigenlijk normaal gezien ook uitgegeven was. Goed voor de TVT :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ophidian schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:44:
Ik heb toevallig vanochtend een setje op Solar-bouwmarkt gescoord. 12x NSP URE 330wp half-cell voor 981,82 ex btw. Geen verkeerde prijs volgens mij. Was op zoek naar een budget setje voor de uitbouw op NO en de garage. Zit tussen de huizen in, dus wel behoorlijk schaduw sep-maart, dus ga met APS micro-omvormers aan de gang. Heb al verschillende scenarios in sketchup bekeken en wil voor zo plat mogelijk gaan omdat:
1. samen met PVGIS zou zo plat mogelijk het meest op leveren omdat ik er dan 12 kwijt kan ipv 6 op zuid-oost en 4 op Noord-oost uitbouw die al vanaf 12-1 uur in de schaduw komt bij 10 graden helling (ivm afstand tot elkaar). Zal denk ik zon 75% efficientie gaan worden door de schaduw.
2. Dit zo min mogelijk belasting voor het garagedak is (ga het grind weghalen en heb als ik ze op tegels vastzet geen extra balast meer nodig en ze zijn volledig uit het zicht van de straat.
3. Het montage materiaal een flinke meerprijs is. Nu ben ik met 981 voor de panelen en 3x 285 voor APS QS1 en eventueel 175 voor ECU-R al bijna klaar. Alleen nog wat betontegels en bevestigingsklemmen. Terwijl flatfix fusion ruim 600 euro extra is. Beton steunen ongeveer 540 euro extra.

Hoe vaak moeten de mensen die ze plat hebben liggen ze schoonmaken? Lukt eventueel een extra beton tegel onder de bovenkant om zo net een beetje helling te hebben? Eventueel kan ik met hout een kleine helling erin maken anders, zal dan zo'n 3-5 graden zijn. Moet ip maandelijks al de uitbouw op om de ramen te lappen, dus dan even 12 paneeltjes schoonmaken is het probleem niet. En als ik zie hoe vies mijn LG's zijn in de zomer als het niet regent, en die liggen op 38 graden...

Leuke ook nog dat de teruggave van de kinderopvang kosten dit al bijna compleet dekt. Geld dat eigenlijk normaal gezien ook uitgegeven was. Goed voor de TVT :+
Maak je de betonvoeten toch zelf? 3x2,80 voor 2 voeten dus 2 panelen, elke 2 voeten extra is 4 panelen.
Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

@Ophidian
Als jij Flatfix fusion geschikt vindt, maar te duur, dan kan je dat wel nabootsen.

Zoek wat beton-stoeptegels (die van de gemeente zijn 5 cm dik en wat sterker)
Leg ze binnen om te drogen.
Lijm met epoxy 1 tegel rechtopstaand op de fundamenttegel.
Maak aan de bovenkant met aluminium strip een steuntje (lijmen of boren) voor een clickfit Evo rail, en je bent klaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/d16vlswhkhfb3zl/betonsteun.jpg?raw=1

EDIT:
"Gelieve ballast naar believe toe te voegen door geperforeerde gevelstenen
aan 3.2 mm geplastificeerd ijzerdraad (i.v.m. galvanische corrosie) (o.a.
te verkrijgen bij Intratuin) aan de ClickFit EVO rail te hangen.
Het is aan te raden maandelijks te controleren of de gevelstenen niet op
het bitumen liggen."

[ Voor 34% gewijzigd door FD2 op 25-05-2020 22:10 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 05-07 15:58
Op mijn tuinhuis Liggen de panelen onder een hoek van 3 graden. En ja het is een keer of 3 a 4 per jaar nodig om ze schoon te maken. Zeker op het randje waar het water blijft staan. Je ziet dit terug in de opbrengst. Nu is het heel makkelijk voor mij dus geen probleem. Maar op 3 hoog zou ik dit toch niet willen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

cvdenzen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:36:
Ik heb ClickFit EVO en sommige rails ga ik verticaal bevestigen. In de handleiding lees ik dat je door de onderste haak dan een schroef 6x25 in de rail moet draaien om te voorkomen dat de rail naar beneden zakt. Ik neem aan dat alleen nuttig is tijdens de bevestiging, want dat ene schroefje gaat niet twee panelen dragen. Nu is mijn vraag hoe het komt dat de rails met de panelen eraan niet gaan zakken (naar beneden schuiven).
Die schroef is ook nog nodig als de panelen er op liggen, door wind etc, kunnen anders de rails en gaan schuiven. het is om de eerste beweging er uit te halen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
FD2 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:22:
@Ophidian
Als jij Flatfix fusion geschikt vindt, maar te duur, dan kan je dat wel nabootsen.

Zoek wat beton-stoeptegels (die van de gemeente zijn 5 cm dik en wat sterker)
Leg ze binnen om te drogen.
Lijm met epoxy 1 tegel rechtopstaand op de fundamenttegel.
Maak aan de bovenkant met aluminium strip een steuntje (lijmen of boren) voor een clickfit Evo rail, en je bent klaar.

[Afbeelding]
Voor mijn werk mogen we de sterkte van een lijmverbinding in de meeste gevallen niet meenemen in de sterkte berekening. Dit staat in veel bouwcodes.
Ik vermoed dat dit ook niet conform is. Je kunt niet garanderen dat die lijmverbinding 30 jaar goed blijft in weer en wind. (Buiten dat, het oppervlak kan vervuild zijn met olie, vet, siliconen of teflon etc.)
Als de verbinding faalt kunnen er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan (wegwaaiend paneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Je zal gelijk hebben, maar je weet toch wel dat alle jachten (zeewaardig) en vliegtuigen, en ruimtevaartuigen gelijmd zijn ?
Bovendien, het zonnepaneel zelf zit ook met lijm in elkaar.

En cement, is dat geen lijm ?

[ Voor 28% gewijzigd door FD2 op 25-05-2020 00:34 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Senaxx
  • Laatst online: 04-07 16:14
Afgelopen vrijdag zelf zonnepanelen gelegd i.c.m. zwager en vader. Zwager was in verleden zonnepanelen installateur vandaar er voor gekozen om het zelf te installeren. Om deze reden heb ik dit ook bijna tegen kostprijs kunnen aanschaffen.

Via een groothandel heb ik gekocht:
12 x Dmegc DM320-m159-60bks panelen
1 x SolarEdge SE 3500 HD Wave

Verder hebben ze ook alles geleverd van moduleklemmen, dakhaken, eindkappen en 4x 6m rails.
Grootste voordeel van deze panelen vond ik de al ingebouwde optimizers. Al zal dit niet echt veel voordeel bij mij opleveren omdat er bijna geen schaduw op komt.

De panelen zelf installeren was nog redelijk makkelijk te doen. We zijn rond 9:00 begonnen en rond 13:30 zat de rails en alle panelen er op. We hebben er voor gekozen om de omvormer op de zolder te plaatsen en de 5 aderige kabel naar de meterkast te leggen. Dit was nog de grootste uitdaging maar aan het einde van de dag was ook dat gereed.

Ook zonder installateurs account kan je de installatie gewoon activeren met de Setapp (hier was ik even bang voor dat dat niet kon).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv3HjpmDKBwGL5ytNe6o6Czr5js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXPaTIjv3Op4tz2umYeYAod2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 25-05-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 22:20
[b]Senaxx in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"Senaxx schreef op maandag
Via een groothandel heb ik gekocht:
12 x Dmegc DM320-m159-60bks panelen
1 x SolarEdge SE 3500 HD Wave

Verder hebben ze ook alles geleverd van moduleklemmen, dakhaken, eindkappen en 4x 6m rails.
Grootste voordeel van deze panelen vond ik de al ingebouwde optimizers. Al zal dit niet echt veel voordeel bij mij opleveren omdat er bijna geen schaduw op komt.

De panelen zelf installeren was nog redelijk makkelijk te doen. We zijn rond 9:00 begonnen en rond 13:30 zat de rails en alle panelen er op. We hebben er voor gekozen om de omvormer op de zolder te plaatsen en de 5 aderige kabel naar de meterkast te leggen. Dit was nog de grootste uitdaging maar aan het einde van de dag was ook dat gereed.
Maar waarom een 5-aderige kabel voor een 1 fase omvormer?

En je hebt nog wel wat ruimte voor wat extra panelen, dus waarom niet even doorpakken voor wat extra wp en een 3-fase omvormer of is al het verbruik nu gedekt?

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
FD2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:31:
Je zal gelijk hebben, maar je weet toch wel dat alle jachten (zeewaardig) en vliegtuigen, en ruimtevaartuigen gelijmd zijn ?

Ja het argument dat vliegtuigen ook vaak gelijmd zijn hoor ik vaker.
Bijna geen branche kan zich vergelijken met de productie van vliegtuigen. Want daarbij speelt geld geen rol.
Bij de productie van elk onderdeel word er ook een test sample gemaakt die alle stappen doorloopt samen het onderdeel. En dat sample gaat naar het lab voor tests. Dat alles met materialen waar alles van bekend is en onder toezicht van knappe koppen die daarnaast nog veel meer testen doen.

Voor de andere toepassingen zal er ook het een en ander aan testen nodig zijn. Daarnaast kunnen verontreinigingen of indringen van water beter worden voorkomen. En op die manier kan het functioneren over de gehele levensduur gegarandeerd worden.
Indien jij die moeite ook neemt, dan zal lijm wel acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@busscherski
Tja, ik heb zeilboten gebouwd, dus dan leer je wel op lijm te vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Laatst online: 04-07 16:14
redeker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:08:
[...]

Maar waarom een 5-aderige kabel voor een 1 fase omvormer?

En je hebt nog wel wat ruimte voor wat extra panelen, dus waarom niet even doorpakken voor wat extra wp en een 3-fase omvormer of is al het verbruik nu gedekt?
Het laatste gedeelte van je zin klopt inderdaad. We zijn (nog) maar met zijn 2 en en werken beide fulltime en daarmee is het verbruik nu gedekt. Ik heb er wel aan zitten denken om meer te plaatsen, maar hebben het eerst bij deze installatie gelaten. En er kan zeker nog meer op, aan beide kanten zouden er nog 6 bij kunnen.

Mocht het over een aantal jaar niet dekkend zijn zal ik tegen die tijd wel kijken welke panelen voor dat moment het beste zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 25-05-2020 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
FD2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:11:
@busscherski
Tja, ik heb zeilboten gebouwd, dus dan leer je wel op lijm te vertrouwen.
En ik heb een serie lijmverbindingen zien bezwijken op een fractie van de verwachte sterkte, door waarschijnlijk een afwijkende oppervlaktebehandeling.
Schrikken hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:17:
[...]

En ik heb een serie lijmverbindingen zien bezwijken op een fractie van de verwachte sterkte, door waarschijnlijk een afwijkende oppervlaktebehandeling.
Schrikken hoor
Beetje vocht eronder, op vriezen, en weg epoxy, ben het met je eens dat deze ooit gaan vliegen zonder aankondiging....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 18:07

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb bij het opvragen van offertes gemerkt dat men regelmatig optimizers voorstellen. Ik las zojuist het volgende artikel op de site van SMA:
https://www.sma-sunny.com...elkasten-op-de-noordpool/

In ons geval zijn er bij 2 van de 4 offertes ook optimizers toegevoegd, maar is dat echt nodig op een dak met nauwelijks schaduw maar wel gelegen op WNW?
Meer informatie over mijn laatste offertes zijn hieronder te vinden, check vooral de grote prijsverschillen met de goedkoopste en duurste leverancier:
Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21

timovd

Voorsprong door techniek

Een paar kleine vragen met betrekking tot installatie op plat dak (Oost/West). (Ik heb wel ervaring met systemen op dakpannen, maar plat dak is nieuw voor mij).

Wij zijn van plan om FlatFix Fusion te gebruiken. Dit is gemakkelijk verkrijgbaar en installeren ziet er gemakkelijk uit.
1. Is dit geschikt voor 2x1 meter (72 cells) panelen? Zo nee; wat heb ik nodig?

Ik wil een rij van twee "dakjes" (2 panelen breed; totaal 8 panelen) maken en een losse (voorbij de afvoerpijpjes) nog één rij met één dakje (2 panelen breed; totaal 4 panelen).
2. Moeten het montagemateriaal van de eerste dakjes aan elkaar verbonden worden? Heb je hier nog extra meteriaal voor nodig als je dit bestelt vanuit een webshop?

3. Wat is gemakkelijke, goedkope ballast (grind of stoeptegels)? Bij voorkeur verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkt (yippiejaja-yippie-yippie-yeah).

3b. Volgens de plaatjes heb je 24kg ballast nodig. Voor welke omgeving is dit berekend (stedelijk gebied of voor kustgebieden)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kiswum schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:58:
Ik heb bij het opvragen van offertes gemerkt dat men regelmatig optimizers voorstellen. Ik las zojuist het volgende artikel op de site van SMA:
https://www.sma-sunny.com...elkasten-op-de-noordpool/

In ons geval zijn er bij 2 van de 4 offertes ook optimizers toegevoegd, maar is dat echt nodig op een dak met nauwelijks schaduw maar wel gelegen op WNW?
Meer informatie over mijn laatste offertes zijn hieronder te vinden, check vooral de grote prijsverschillen met de goedkoopste en duurste leverancier:
Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler
Wat een draak van een artikel.
Was dit nog van voor de tijd dat SMA het bedrijf TIGO overkocht ? Een OPTIMIZER bedrijf? 8)7

Wij van WC eend vinden... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

ApC_IcE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Was dit nog van voor de tijd dat SMA het bedrijf TIGO overkocht ? Een OPTIMIZER bedrijf? 8)7

En toch is het 7 mei 2020 gepubliceerd :o (ik heb er verder geen oordeel over)

[ Voor 5% gewijzigd door swat! op 25-05-2020 10:24 ]

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
ApC_IcE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Waarom dan?
Ik lees er geen gekke of onjuiste dingen.
Ze verkopen zelf ook optimizers, maar je moet ze niet te pas en te onpas maar monteren.
Een goede planning/design is belangrijk en dat mis ik toch wel bij veel aanbieders.

En zoals er staat, "Maak je niet zorgen om een beetje schaduw".

[ Voor 17% gewijzigd door Gman op 25-05-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:51
Hierbij nog even "aardlekautomaat" vraagjes.

Mijn hoofdzekering = 1x 35A
De aardlekautomaat = 25A (losse groep voor PV) 30mA (ik vernam hier al dat dit beter 300mA kan zijn..)
mijn 18 panelen 5.750Wh zitten op een SAJ omvormer die TOP: 5.500W aankan (24A)
Nu is de SAJ er na 6 weken uitgevallen (waarschijnlijk door trippen automaat.. ?? )

-Moet de automaat dit aankunnen? grotendeels/dagen op 24A draaien?
-is een 32A een betere keuze? of komt dat te dicht bij de hoofdzekering?

alvast bedankt voor jullie input _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Hansieo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:38:
Hierbij nog even "aardlekautomaat" vraagjes.

Mijn hoofdzekering = 1x 35A
De aardlekautomaat = 25A (losse groep voor PV) 30mA (ik vernam hier al dat dit beter 300mA kan zijn..)
mijn 18 panelen 5.750Wh zitten op een SAJ omvormer die TOP: 5.500W aankan (24A)
Nu is de SAJ er na 6 weken uitgevallen (waarschijnlijk door trippen automaat.. ?? )

-Moet de automaat dit aankunnen? grotendeels/dagen op 24A draaien?
-is een 32A een betere keuze? of komt dat te dicht bij de hoofdzekering?

alvast bedankt voor jullie input _/-\o_
32A op een 35A hoofdzekering mag niet (volgens de nen1010 ivm selectiviteit), en het zou ook niet nodig moeten zijn.
De 25A automaat zou dit moeten aankunnen maar wat ik niet uit je omschrijving kan halen: Is de SAJ uitgevallen en daarbij de automaat ook geklapt?

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:39
Gman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Waarom dan?
Ze verkopen zelf ook optimizers, maar je moet ze niet te pas en te onpas maar monteren.
Een goede planning/design is belangrijk en dat mis ik toch wel bij veel aanbieders.

b.v. dat je met optimizers ruim minder zou opbrengen dan shade-fix als er helemaal geen schaduw is? Zelfs dan zorgen optimizers voor een optimale stroom/spanning in de kring waardoor je een paar procent extra opbrengst hebt ipv. minder (gezien de prijs van optimizers trouwens zelden rendabel)
Hun hele verhaal zegt dat optimizers zorgen voor minder opbrengst ongeacht de situatie. Alleen met heel veel schaduw zouden optimizers iets toevoegen. Terwijl in de praktijk optimizers zo goed als altijd jiust meer rendement hebben. Maar wederom, in veel gevallen is dat rendement niet voldoende om de extra kosten te dekken.

Daarnaast over brandveiligheid, de meeste optimizers schakelen de spanning terug zodra er iets mis gaat waardoor die kans juist kleiner is. Dit vergeten ze echter even in hun verhaaltje. In het hele verhaal maken ze de voordelen dus veel groter dan ze zijn en verzinnen ze er zelfs een paar bij. De nadelen vergeten ze helemaal. Typisch een verkoop praatje dus (niet dat dat bij de andere fabrikanten anders is, kijk naar SE en je ziet alleen maar voordelen van optimizers ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Waarom dan?

Als dit al je vragen zijn en je concludeert dat er geen onjuistheden zijn ben je zelf wellicht van WC eend? Of heb je het niet helemaal begrepen hoe optimizers werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
swat! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:01:
[...]

32A op een 35A hoofdzekering mag niet (volgens de nen1010 ivm selectiviteit), en het zou ook niet nodig moeten zijn.
De 25A automaat zou dit moeten aankunnen maar wat ik niet uit je omschrijving kan halen: Is de SAJ uitgevallen en daarbij de automaat ook geklapt?
Bedankt voor je input.

De installatie was "ineens uit" waarbij de automaat was getript. Wie als éérste ging zou ik niet weten.

Feit is dat de SAJ kompleet dood lijkt,(die dag waren er enorme pieken en dalen door wolken, ging van MAX omvormer capaciteit 5.500 naar 400 en weer terug omhoog).

Ik kan niet vinden of er ook een tussenweg is tussen 25A en 32A, dus dat zal niet bestaan?
Ik heb doorgegeven dat hier veel mensen zijn die een 300mA verstandiger vinden dan de 30mA keuze....

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

timovd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:03:
.......

Wij zijn van plan om FlatFix Fusion te gebruiken. Dit is gemakkelijk verkrijgbaar en installeren ziet er gemakkelijk uit.
1. Is dit geschikt voor 2x1 meter (72 cells) panelen? Zo nee; wat heb ik nodig?
Ja, zie website.

Ik wil een rij van twee "dakjes" (2 panelen breed; totaal 8 panelen) maken en een losse (voorbij de afvoerpijpjes) nog één rij met één dakje (2 panelen breed; totaal 4 panelen).
2. Moeten het montagemateriaal van de eerste dakjes aan elkaar verbonden worden? Heb je hier nog extra meteriaal voor nodig als je dit bestelt vanuit een webshop?
Moet vermoedelijk niet, maar het verbindingsmateriaal is gewoon te koop, dus waarom weglaten?

....................

3b. Volgens de plaatjes heb je 24kg ballast nodig. Voor welke omgeving is dit berekend (stedelijk gebied of voor kustgebieden)?

Dit kan de verkoper voor je plannen, als hij een legplan krijgt.
https://www.winkelman-zon...elen/1348/?display=detail

Mail hem een legplan en hij zorgt dat je alles hebt. Tenminste, zo ging het bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FD2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:31:

Er zit een heel groot verschil tussen gecontroleerd binnen bouwen en te staan wankelen op een paar steigerplanken in de buitenlucht.
Zo kan je een dergelijk jacht of auto aan een spit draaien als je er niet goed bij kan. Indien je er slecht bij kan bij een gebouw moet je op je tenen staan en het erin prakken met een stokje.
Dat is overegens ook de reden dat men liever geen las werkzaamheden heeft op de bouw, lassen zijn prima te berekenen, maar omdat de omstandigheden niet ideeal zijn, is het moeilijk een ideeale uitkomst te verwachten.
Sommige verbindingen hebben de juiste coderingen en mag je mee rekenen, met verreweg de meeste lijm verbindingen mag je niet rekenen, puur omdat het procces en de verjaring niet voldoende zijn beschreven/ onderzocht. fabrikanten en aannemers hebben dit overegens zelf over zich afgeroepen door slechte verbindingen te maken die na X jaar naar beneden kwamen zetten, dit ondanks dat ze attesten hadden dat het zou moeten blijven zitten. Chemische ankers mag je bv wel mee rekenen omdat het hele proces is bekeken. en goed bevonden. Kan je op de bouwplaatst het gat goed genoeg schoon maken, hoe zit het als er vocht in de steen zit, wat als het gaat regenen, wat als de werknemer 10% te weinig heeft ingespoten etc. De lijm die wordt gebruikt om steenstrips op isolatie te plakken mag je dan weer niet meerekenen in Rotterdam, maar in breda vinden ze het een wat minder groot probleem. :+ Zo geschiede het dat in rotterdam een 2e draagweg vereist is van elke steenstrip langs openbare plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hansieo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Bedankt voor je input.

De installatie was "ineens uit" waarbij de automaat was getript. Wie als éérste ging zou ik niet weten.

Feit is dat de SAJ kompleet dood lijkt,(die dag waren er enorme pieken en dalen door wolken, ging van MAX omvormer capaciteit 5.500 naar 400 en weer terug omhoog).

Ik kan niet vinden of er ook een tussenweg is tussen 25A en 32A, dus dat zal niet bestaan?
Ik heb doorgegeven dat hier veel mensen zijn die een 300mA verstandiger vinden dan de 30mA keuze....
Die zekeringen zijn er niet voor niets! Als ze trippen, dan is het domste wat je kan doen ze verzwaren.
De fabrikant geeft aan welke afzekering gewenst is en daar moet je je aan houden. Als deze zegt dat je op 25A moet afzekeren maar je zekert af op 32A en je huis brand af, dan ben je echt zuur!

Een 25A zekering moet op 24A permanent kunnen werken. Boven de 25A staat er per overschrijding een bepaalde tijd voor. Een 25A zekering kan bijvoorbeeld op (ik noem maar wat) 30 ampére een uur lang belast worden zonder problemen.

Of je eventueel voor een C-karakteristiek kan gaan durf ik je niet te zeggen, zou een optie kunnen zijn. Die trippen wat minder snel.

PS. Als de inverter hierna dood is, dan heeft de zekering zijn werk in ieder geval goed gedaan, dan is er een reden dat hij er uit klapt. Mogelijk is de zekering in de inverter nu ook getript... Interne sluiting misschien? De inverter zou niet stuk mogen gaan van het verbreken van het contact met de netspanning.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 25-05-2020 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

@twain4me
Zonder iets aan je betoog af te doen, de lijmverbinding die ik aangaf kan je binnenshuis (op zolder of in de garage maken) maken.
En natuurlijk, er zijn veel manieren om een goede lijmverbinding om zeep te helpen (bewegen tijdens het uitharden b.v.).
Zoals jullie een epoxy-lijmverbinding wantrouwen, zo wantrouw ik iedere thermoplastische kunststof die 5 jaar in de zon heeft liggen bakken. Galvanische corrosie is ook iets dat door velen niet eens overdacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 18:21
Vraagje, oostwest positionering, geen enkele schaduw, met 3600 wp per zijde: welke omvormer:
Of 1 6000 omvormer met 2 strings
Of 2 3000 omvormers met 1 string

Volgend vraagje : de meterkast is enkele fase met nog 1 slot ruimte over voor een groep : ombouwen naar 3 fase meterkast. Momenteel gebruiken we een inductiekookplaat op een dubbele groep, dus als ik naar 3 fase ga kom ik sowieso ruimte te kort (van 2 groep naar 4 groep) wat is verstandig?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
FD2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:33:
@twain4me
Zoals jullie een epoxy-lijmverbinding wantrouwen, zo wantrouw ik iedere thermoplastische kunststof die 5 jaar in de zon heeft liggen bakken. Galvanische corrosie is ook iets dat door velen niet eens overdacht wordt.
Ja die verdienen ook aandacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wowly schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:47:
Vraagje, oostwest positionering, geen enkele schaduw, met 3600 wp per zijde: welke omvormer:
Of 1 6000 omvormer met 2 strings
Of 2 3000 omvormers met 1 string

Volgend vraagje : de meterkast is enkele fase met nog 1 slot ruimte over voor een groep : ombouwen naar 3 fase meterkast. Momenteel gebruiken we een inductiekookplaat op een dubbele groep, dus als ik naar 3 fase ga kom ik sowieso ruimte te kort (van 2 groep naar 4 groep) wat is verstandig?
Waarom zou je naar 3 fase gaan als je een extra groep nodig hebt? Een extra aardlek en automaatje plaatsen dan ben je er toch ook?

Als je geen echte reden hebt om 3 fasen te nemen kun je dat beter zo laten, anders moet je ook je meterkast geschikt maken voor 3 fasen en meestal betekent dit vervangen.

Een inverter van 6000 wp, 2 van 3000 en een 1 fase kookgroep zou in principe prima op 1 fase kunnen, tenzij je op termijn toch aan de warmtepomp wilt....?

Je kan eventueel naast de meterkast een los kastje plaatsen voor extra groepen, wordt met kookgroepen ook wel eens gedaan, of PV.

Ikzelf ga wel naar 3 fasen puur omdat ik 48 panelen ga leggen, 3 fase inductie ga koken en op termijn een (hybride) warmtepomp ga ophangen. Als ik dat niet had,.dan was het niet nodig geweest. Vrijdag krijgen we de sleutel >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 25-05-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Fairy

Wederom dank voor de duidelijk uitleg, ik wist niet dat een 25A gerust een ~uurtje 30A kan hebben zonder te trippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 18:21
Fairy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Waarom zou je naar 3 fase gaan als je een extra groep nodig hebt? Een extra aardlek en automaatje plaatsen dan ben je er toch ook?

Als je geen echte reden hebt om 3 fasen te nemen kun je dat beter zo laten, anders moet je ook je meterkast geschikt maken voor 3 fasen en meestal betekent dit vervangen.

Een inverter van 6000 wp, 2 van 3000 en een 1 fase kookgroep zou in principe prima op 1 fase kunnen, tenzij je op termijn toch aan de warmtepomp wilt....?

Je kan eventueel naast de meterkast een los kastje plaatsen voor extra groepen, wordt met kookgroepen ook wel eens gedaan, of PV.

Ikzelf ga wel naar 3 fasen puur omdat ik 48 panelen ga leggen, 3 fase inductie ga koken en op termijn een (hybride) warmtepomp ga ophangen. Als ik dat niet had,.dan was het niet nodig geweest. Vrijdag krijgen we de sleutel >:)
Voorlopig nog geen warmte pomp hier. Maar het schijnt dat netbeheerders rond de 5000wp graag naar een 3 fase aansluiting willen.

Overigens s de vraag mbt omvormers of 1x 6000 of 2x 3600

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wowly schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Voorlopig nog geen warmte pomp hier. Maar het schijnt dat netbeheerders rond de 5000wp graag naar een 3 fase aansluiting willen.

Overigens s de vraag mbt omvormers of 1x 6000 of 2x 3600
Leuk dat ze dat willen, maar plat gezegd daar heb jij eigenlijk niets mee te maken. Het kost jou geld en er is geen wet die je overtreed als jij 5000wp aansluit op een enkele fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
Fairy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Leuk dat ze dat willen, maar plat gezegd daar heb jij eigenlijk niets mee te maken. Het kost jou geld en er is geen wet die je overtreed als jij 5000wp aansluit op een enkele fase.
Hier gaat er 8530Wp O-W-Z over 1 fase 25 amp.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wizzopa schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Hier gaat er 8530Wp O-W-Z over 1 fase 25 amp.
De inverter is max 6000wp. Dat mag op 25A, netjes binnen de lijntjes.

Huizen zitten ook redelijk willekeurig aangesloten op 1 van de 3 fasen in de straat. Als je 2 buren hebt met een vergelijkbare installatie en die ziten op de ander fasen, dan trekt dit het geheel weer redelijk recht.

Ik zou me er niet te druk om maken. De netbeheerder kan je niet verbieden het aan te sluiten als het binnen de zwaarte van je aansluiting ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 25-05-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fairy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Nou... de netcode is gewoon wetgeving en zegt e.e.a. over belastingen van >5500 Va en verdeling over de fasen. Idem met selectief afzekeren.

Maargoed, de netbeheerders stralen natuurlijk wel uit dat het ze eigenlijk geen hol uitmaakt als ze nog steeds 1x40 opleveren bij nieuwbouw en de ombouw 1f > 3f fors duurder maken.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-05-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hansieo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:45:
@Fairy

Wederom dank voor de duidelijk uitleg, ik wist niet dat een 25A gerust een ~uurtje 30A kan hebben zonder te trippen.
Automaatjes schakelen om 2 manieren uit. Magnetisch bij kortsluiting of via bimetaal bij lange belasting (opwarming).

Info: Wikipedia: Installatieautomaat
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/

Overbelasting van 1,5x moet dus kunnen voor 1 uur, dus in principe kun je een 16A automaat tot 24A belasten voor 1 uur. 25A zou dus 1 uur lang op 37,5A moeten kunnen. Moet je niet willen, maar het kan.
kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Nou... de netcode is gewoon wetgeving en zegt e.e.a. over belastingen van >5500 Va en verdeling over de fasen. Idem met selectief afzekeren.

Maargoed, de netbeheerders stralen natuurlijk wel uit dat het ze eigenlijk geen hol uitmaakt als ze nog steeds 1x40 opleveren bij nieuwbouw en de ombouw 1f > 3f fors duurder maken.
Ik zeg het misschien verkeerd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-04-04

Daar gaat een gemiddelde consument en installateur weinig van snappen overigens. In de praktijk is het zo dat als je een inverter van 6000 watt aansluit op je enkele fase, dat er niet ineens een mannetje van Liander op de stoep staat om je af te sluiten of een boete te geven omdat dit niet mag.

Als binnen een wijk de fasen echt heel scheef gaan, dan moeten ze wat, maar of dat in de praktijk zo snel gebeurd? Soms worden er wel eens hele wijken gebouwd vol werkende mensen en overal zonnepanelen op die overdag niet worden aangesproken, dan gaat het wel fout, maar doordat het over de fasen verdeeld wordt is het nog niet scheef belast.

[ Voor 51% gewijzigd door Fairy op 25-05-2020 15:40 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw