Tja, leuk verhaal, maar het ontbreekt een beetje aan een praktisch voorbeeld. Wanneer gaat 'medium shading' over in 'heavy shading'?Kiswum schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:58:
Ik heb bij het opvragen van offertes gemerkt dat men regelmatig optimizers voorstellen. Ik las zojuist het volgende artikel op de site van SMA:
https://www.sma-sunny.com...elkasten-op-de-noordpool/
In ons geval zijn er bij 2 van de 4 offertes ook optimizers toegevoegd, maar is dat echt nodig op een dak met nauwelijks schaduw maar wel gelegen op WNW?
Meer informatie over mijn laatste offertes zijn hieronder te vinden, check vooral de grote prijsverschillen met de goedkoopste en duurste leverancier:
Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler
En dat optimizers niks te zoeken hebben in de 'meerderheid' van systemen; ja leuk, maar er zijn natuurlijk plenty daken die gewoon geen schaduw hebben. Daar was het allang en breed duidelijk dat optimizers geen nut hebben (alhoewel verkopers ze alsnog natuurlijk graag in rekening brengen
Hier staat bijvoorbeeld een megalomane boom van iets van 10m hoog een meter of 3 van de erfgrens af op het perceel van de buren aan de oostkant. Die werpt schaduw op een deel van het schuurdak. Ik was toch eigenlijk wel van plan als ik daar PV op gooi om de twee panelen in die hoek van Tigo's te voorzien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vy47uKe07W3iUORCZVQ4b9Y9.png?f=user_large)
/f/image/iMaF87GLzLe1DKV8Y6rParBq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g53mPrTULiuQ6aqE1dssEHrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pViudIvRLoZ9FYlLOtmoLCk1.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wV1aTbX3KlHjQ7cLjir8eLft.png?f=fotoalbum_large)

:fill(white):strip_exif()/f/image/ZczFaD6aYX0CkEYOKnbKQKaO.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/G3UXCk0XJdkPkBJrEyCy535Y.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Da2HjmqbdSeqCNGGPql352PP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XYPlaw6mhi1C912a1iQUdJ7H.jpg?f=user_large)

/f/image/gLmmD3aH47On4xGEkKq07EIc.png?f=fotoalbum_large)