Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.377 views

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kiswum schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:58:
Ik heb bij het opvragen van offertes gemerkt dat men regelmatig optimizers voorstellen. Ik las zojuist het volgende artikel op de site van SMA:
https://www.sma-sunny.com...elkasten-op-de-noordpool/

In ons geval zijn er bij 2 van de 4 offertes ook optimizers toegevoegd, maar is dat echt nodig op een dak met nauwelijks schaduw maar wel gelegen op WNW?
Meer informatie over mijn laatste offertes zijn hieronder te vinden, check vooral de grote prijsverschillen met de goedkoopste en duurste leverancier:
Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler
Tja, leuk verhaal, maar het ontbreekt een beetje aan een praktisch voorbeeld. Wanneer gaat 'medium shading' over in 'heavy shading'?

En dat optimizers niks te zoeken hebben in de 'meerderheid' van systemen; ja leuk, maar er zijn natuurlijk plenty daken die gewoon geen schaduw hebben. Daar was het allang en breed duidelijk dat optimizers geen nut hebben (alhoewel verkopers ze alsnog natuurlijk graag in rekening brengen :+). De daken met schaduw worden nu pas volgelegd.

Hier staat bijvoorbeeld een megalomane boom van iets van 10m hoog een meter of 3 van de erfgrens af op het perceel van de buren aan de oostkant. Die werpt schaduw op een deel van het schuurdak. Ik was toch eigenlijk wel van plan als ik daar PV op gooi om de twee panelen in die hoek van Tigo's te voorzien.

• kabeltjekabel
Fairy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Automaatjes schakelen om 2 manieren uit. Magnetisch bij kortsluiting of via bimetaal bij lange belasting (opwarming).

Info: Wikipedia: Installatieautomaat
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/

Overbelasting van 1,5x moet dus kunnen voor 1 uur, dus in principe kun je een 16A automaat tot 24A belasting voor 1 uur.
Nee, dat staat daar niet. Er staat dat hij in <uur moet afschakelen bij 150% In. Dat kan dus ook gewoon 1 minuut zijn.

Lange termijn tussen 1,13 en 1,45 In. Hager heeft daar een mooi documentje voor;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Nee, dat staat daar niet. Er staat dat hij in <uur moet afschakelen bij 150% In. Dat kan dus ook gewoon 1 minuut zijn.

Lange termijn tussen 1,13 en 1,45 In. Hager heeft daar een mooi documentje voor;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
I stand corrected. Het kan, maar hoeft niet, afhankelijk van allerlei factoren ook zoals omgevingstemperatuur toch?

In ieder geval een 16A automaat belasten voor 20A moet niet direct voor uitschakeling zorgen, maar gegarandeerd is dat nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 25-05-2020 15:43 ]

• kabeltjekabel
[...]

Ik zeg het misschien verkeerd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-04-04

Daar gaat een gemiddelde consument en installateur weinig van snappen overigens. In de praktijk is het zo dat als je een inverter van 6000 watt aansluit op je enkele fase, dat er niet ineens een mannetje van Liander op de stoep staat om je af te sluiten of een boete te geven omdat dit niet mag.

Als binnen een wijk de fasen echt heel scheef gaan, dan moeten ze wat, maar of dat in de praktijk zo snel gebeurd? Soms worden er wel eens hele wijken gebouwd vol werkende mensen en overal zonnepanelen op die overdag niet worden aangesproken, dan gaat het wel fout, maar doordat het over de fasen verdeeld wordt is het nog niet scheef belast.
Dat een consument of installateur er niks van snapt doet niks af aan die wetgeving. Dat de handhaving ontbreekt doet daar eveneens niks aan af. Je kunt ook met mistlampen aan rijden op een normale dag; mag ook niet, is supervervelend voor je tegenliggers, maar wordt ook niet op gehandhaafd. De snortfietsen mogen 25 km/h en rijden allemaal (~96%) fors harder. Lokale politie zegt hier dat ze tegenwoordig geen tijd meer hebben om die zooi aan te pakken.

Als de hele wijk een 1f aansluiting heeft en iedereen heeft hetzelfde PV grid op dezelfde richting... ja, dan heft dat elkaar weer netjes op; onbelaste nul en 3 gelijk belaste fasen bij de wijktrafo.

• kabeltjekabel
Fairy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:42:
[...]

I stand corrected. Het kan, maar hoeft niet, afhankelijk van allerlei factoren ook zoals omgevingstemperatuur toch?

In ieder geval een 16A automaat belasten voor 20A moet niet direct voor uitschakeling zorgen, maar gegarandeerd is dat nooit.
Automaten niet structureel 'by design' gaan overbelasten. Daar moet je mee beginnen.

De norm geeft een bepaalde bandbreedte waar die automaten tussen moeten zitten. Het is natuurlijk een stukje precisie en daar hoort een tolerantie bij. De ene 16A automaat houdt het bij 20A semi-eindeloos vol, de andere houdt het voor gezien na ruim een uur. Allebei voldoen ze aan de norm.

Naarmate je je automaten vaker gaat aanspreken onder belasting ga je eerder op het punt komen dat 'ie helemaal gaar is ;)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FD2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:33:
@twain4me
Zonder iets aan je betoog af te doen, de lijmverbinding die ik aangaf kan je binnenshuis (op zolder of in de garage maken) maken.
En natuurlijk, er zijn veel manieren om een goede lijmverbinding om zeep te helpen (bewegen tijdens het uitharden b.v.).
Zoals jullie een epoxy-lijmverbinding wantrouwen, zo wantrouw ik iedere thermoplastische kunststof die 5 jaar in de zon heeft liggen bakken. Galvanische corrosie is ook iets dat door velen niet eens overdacht wordt.
Een chemisch anker is in basis een epoxy mortel (lijm) verbinding , en die wantrouw ik zeker niet.
Als ik iets wantrouw zijn het de niet gecontroleerde omstandigheden, je spreekt bv over tegels ophalen bij de gemeente, gezien die niet nieuw zijn is er geen controle op de gebruikte mortel en daarmee de poreusheid en sterkte, omdat je ze niet zandstraat o.i.d is er geen controle over de opervlakte. Op het moment dat jij die omstandigheden wel kan controleren en binnen spec's blijft zal er weinig mis mee zijn. Je zal dan waarschijnlijk ondanks dat de verbinding goed genoeg is helaas nog steeds niet aan wet en regelgeving voldoen. Het gaat er dus niet zozeer om wat ik vertrouw,(zo belangrijk ben ik niet) het gaat erom wat wel en niet mag. En dat volgt uit wat wel en niet is bewezen :) Dus ja, je verbindingen is hoogstwaarschijnlijk sterk genoeg, maar omdat het in verre weg de meeste gevallen gewoon niet mag is het misschien niet het beste advies om zonder waarschuwing te geven. zonnepanelen incl bevestiging/ ballast moeten immers gewoon voldoen aan het bouwbesluit.

Ik moet zeggen dat ik het echt tof vind dat je met de oplossing komt, want ja, we lijmen te weinig.
En hoewel ik regelmatig hoofdschuddend achter het scherm zit omdat een tweaker zijn huis in een groot verborgen gebrek aan het veranderen is, is het juist ook die eigenwijsheid die het maakt dat we tot betere oplossingen komen d:)b een stukje draadeind verlijmen (alsof het een deuvel is) met epoxy mortel zal het wellicht een legale oplossing maken. Maar misschien voldoed de epoxy die jij zou voorstellen gewoon, zeker weten doe ik dat echt niet hoor, het is gewoon een waarschuwing. Ik zit dicht genoeg bij het vuur om te weten dat alleen de specificaties van de fabrikant niet per definitie voldoende zijn om zeker te weten dat je aan het bouwbesluit kan voldoen, ik ben helaas geen constructeur anders had ik het met liefde voor je bekeken, want het is in basis gewoon een heel goed idee :)

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 07:22
Hansieo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:45:
@Fairy

Wederom dank voor de duidelijk uitleg, ik wist niet dat een 25A gerust een ~uurtje 30A kan hebben zonder te trippen.
Dat klopt ook niet helemaal precies.Formeel is de ondergrens een uur lang 1,13 x de nominale stroom. En de bovengrens een uur lang 1,45 x de nominale stroom. Dus de zekering moet er uit gaan bij een uur lang een stroom tussen 28,25 en 36,25 Ampere.
In onderstaand plaatje wordt alles nog eens weergegeven.
Rood is een B-karakteristiek, geel =C-karakteristiek, wit=D-karakteristiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkihfqa5UFWmuNvLAKOQyEF16uo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy47uKe07W3iUORCZVQ4b9Y9.png?f=user_large
Sorry, het plaatje is niet echt scherp. Anders even googlen op zekering karakteristiek en dan bij de plaatjes kijken.

Zwerius Kriegsman

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
[...]

Automaten niet structureel 'by design' gaan overbelasten. Daar moet je mee beginnen.

De norm geeft een bepaalde bandbreedte waar die automaten tussen moeten zitten. Het is natuurlijk een stukje precisie en daar hoort een tolerantie bij. De ene 16A automaat houdt het bij 20A semi-eindeloos vol, de andere houdt het voor gezien na ruim een uur. Allebei voldoen ze aan de norm.

Naarmate je je automaten vaker gaat aanspreken onder belasting ga je eerder op het punt komen dat 'ie helemaal gaar is ;)
Automaten structureel overbelasten ben ik ook niet voor, maar dit kwam voort uit het verklaren waarom een automaat was uitgeschakeld.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:17:
[...]

En ik heb een serie lijmverbindingen zien bezwijken op een fractie van de verwachte sterkte, door waarschijnlijk een afwijkende oppervlaktebehandeling.
Schrikken hoor
Sja, zo lust ik er nog wel een paar. Als je iets aan de muur schroeft maar de verkeerde pluggen gebruikt valt het ook naar beneden. Moeten we schroeven dan ook maar als onbetrouwbare rotzooi bestempelen?

Zolang je maar weet wat je doet, is het één niet beter of slechter dan het andere. Als je niet weet wat je doet kun je alles verneuken.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Ik zeg het misschien verkeerd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-04-04

Daar gaat een gemiddelde consument en installateur weinig van snappen overigens. In de praktijk is het zo dat als je een inverter van 6000 watt aansluit op je enkele fase, dat er niet ineens een mannetje van Liander op de stoep staat om je af te sluiten of een boete te geven omdat dit niet mag.
Dat betekent dan niet dat je dat dan maar gewoon moet gaan doen. Gewoon een verkeerd advies.
Ook een mooie reden voor de verzekeraar om niet uit te keren mocht je brand krijgen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jobr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:59:
[...]

Dat betekent dan niet dat je dat dan maar gewoon moet gaan doen. Gewoon een verkeerd advies.
Ook een mooie reden voor de verzekeraar om niet uit te keren mocht je brand krijgen.
Mag je mij uitleggen wat er onveilig is met het aansluiten van een 6000 watt omvormer op een geschikte groep met de juiste bekabeling????

Daar heb je echt geen 80A hoofdaansluiting voor nodig hoor.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
mcDavid schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Sja, zo lust ik er nog wel een paar. Als je iets aan de muur schroeft maar de verkeerde pluggen gebruikt valt het ook naar beneden. Moeten we schroeven dan ook maar als onbetrouwbare rotzooi bestempelen?

Zolang je maar weet wat je doet, is het één niet beter of slechter dan het andere. Als je niet weet wat je doet kun je alles verneuken.
Het punt dat ik wil maken is dat de gemiddelde bouwvakker / klusser niet goed genoeg weet wat die doet.
En daarom mag een lijmverbinding voor structurele belasting zelden volgens bouwnormen.
(chemisch anker is de enige uitzondering die ik zo snel kan opnoemen)

En bier staat precies de uitleg die ik anders had getypt.
twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Natuurlijk zijn er wel mensen die weten wat ze doen qua lijmen. Bijvoorbeeld bij Fokker in Hoogeveen. Maar veel meer ken ik er niet.

Edit:
Uiteraard, als je 20 van die lijmverbindingen die gemaakt zijn door de gemiddelde bouwvakker en samengesteld uit allerlei tweedehands tegels bloot gaat stellen aan 1000 vries/dooi cycles met vocht en er ook nog vermoeiingstesten op uitvoert en het daarna test op sterkte dan kun je de verbinding wel kwalificeren. Maar als je zoveel moeite doet zijn andere oplossingen goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 25-05-2020 19:15 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

timovd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:03:
Een paar kleine vragen met betrekking tot installatie op plat dak (Oost/West). (Ik heb wel ervaring met systemen op dakpannen, maar plat dak is nieuw voor mij).

Wij zijn van plan om FlatFix Fusion te gebruiken. Dit is gemakkelijk verkrijgbaar en installeren ziet er gemakkelijk uit.
1. Is dit geschikt voor 2x1 meter (72 cells) panelen? Zo nee; wat heb ik nodig?

Ik wil een rij van twee "dakjes" (2 panelen breed; totaal 8 panelen) maken en een losse (voorbij de afvoerpijpjes) nog één rij met één dakje (2 panelen breed; totaal 4 panelen).
2. Moeten het montagemateriaal van de eerste dakjes aan elkaar verbonden worden? Heb je hier nog extra meteriaal voor nodig als je dit bestelt vanuit een webshop?

3. Wat is gemakkelijke, goedkope ballast (grind of stoeptegels)? Bij voorkeur verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkt (yippiejaja-yippie-yippie-yeah).

3b. Volgens de plaatjes heb je 24kg ballast nodig. Voor welke omgeving is dit berekend (stedelijk gebied of voor kustgebieden)?
1. 2 meter panelen zijn geen probleem, wel dan ook "2 meter" ballast bakken en stabilisatoren nodig
2 nope doordat je de panelen op 1 hoge en een lage voet legt aan weerszijden maak je 2 dakjes.
3 ga je grind gebruiken, dan wel een steen links en 1 rechts, andere loopt je grind weg.
3a als het goed is volgens het windgebied waar je in woont.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

timovd

Voorsprong door techniek

Andre1973 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:17:
[...]

1. 2 meter panelen zijn geen probleem, wel dan ook "2 meter" ballast bakken en stabilisatoren nodig
Dank je!
2 nope doordat je de panelen op 1 hoge en een lage voet legt aan weerszijden maak je 2 dakjes.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Door Winkelman worden deze aangeraden om twee dakjes aan elkaar te verbinden: https://www.winkelman-zon...basisprofiel-210mm/51366/
Kunnen ze strak aan elkaar zonder deze balkjes? Voor een Oost/West mag het mijns inziens prima tegen elkaar aan.
3 ga je grind gebruiken, dan wel een steen links en 1 rechts, andere loopt je grind weg.
3a als het goed is volgens het windgebied waar je in woont.
Goeie tip!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

timovd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Dank je!

[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Door Winkelman worden deze aangeraden om twee dakjes aan elkaar te verbinden: https://www.winkelman-zon...basisprofiel-210mm/51366/
Kunnen ze strak aan elkaar zonder deze balkjes? Voor een Oost/West mag het mijns inziens prima tegen elkaar aan.

[...]

Goeie tip!
Als je de landscape kant van n dakje gaat koppelen aam de volgende dan heb je die koppelprofielen van 210 idd nodig.

Wij gebruiken meestal klinkers van 10x10x20, lekker goedkoop en wegen ongeveer 4 kg per stuk. Met grind blijft t een beetje schatten hoeveel kg er in gaat. Vaak kan je ook gratis klinkers vinden via marktplaats etc.

Let op dat je er ook zijplaten bij krijgt, en zet deze goed vast met 3 schroeven. 2x boven op per plaat en bij O-W 1x grote zelfbarende schroef aan de zijkant, anders waaien ze weg. En doe dat pas op het laatst als je klaar bent en het werkt.

En tel ff des spullen als het binnen komt, dat scheelt vloeken als je op dak staat.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 25-05-2020 20:36 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Crosspost want in verkeerde topic gepost:

Komende woensdag worden bij ons zonnepanelen geïnstalleerd. Er van uitgaande dat dit goed gaat ben ik me alvast aan het voorbereiden op de administratieve handelingen die ik moet doen. Ik vind het vrij ondoorzichtig en kon in de TS ook geen stappenplan vinden. Als het goed is moet ik:
- controleren op de opstalverzekering de zonnepanelen dekt
- aanmelden op energieleveren.nl om te kunnen terugleveren
- BTW terugvragen bij de Belastingdienst
- onderzoek naar meest gunstige energieleverancier in relatie tot salderen/terugleveren*
- koppeling met Domoticz maken zodat ik mijn output kan loggen

Heb ik zo alle relevante stappen in beeld?

* ik zit de komende 6 maanden nog bij Oxxio. Hopelijk zijn die een beetje redelijk als je panelen hebt. Er lijkt geen extra handeling bij hen nodig als ik op de website kijk.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
Dat wisselen is alleen relevant als je een terugleveroverschot op jaarbasis gaat hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• scorpio81
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 19:51
Onlangs heb ik een woning aangekocht waarvan ik over 4 weken de sleutel ontvang. Graag wil ik zo snel mogelijk zonnepanelen laten monteren.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd maar zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Iedere installateur zegt wat anders.

Mijn situatie is al volgt:
- ik heb een lessenaarsdak, oostzijde is een groot vlak, westzijde ligt lager en een klein vlak
- breedte van het dak is 5.50m
- aan de oostzijde geen enkele schaduw (wellicht een klein beetje de schoorsteen). Bij de westzijde ligt het onderste gedeelte schaduwvrij.

afbeelding van het dak (rechts is oostzijde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb7G-HyW5FKw_bvzJr8uHJKwZz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMaF87GLzLe1DKV8Y6rParBq.png?f=fotoalbum_large

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar 6 panelen op de oostzijde en 6 aan de westzijde. Deze plaatsing lijkt mij gunstiger als de salderingsregeling afgebouwd wordt/komt te vervallen.

Daarna leek mij 8 panelen aan de oostzijde en 3 aan de westzijde de beste oplossing, aangezien het westen minder zon vangt.

Nu neig ik eigenlijk naar 12 panelen op het oosten. Geen installateur die mij dit verteld heeft maar de installatie wordt hierdoor eenvoudiger en goedkoper (althans mijn gedachten).

Kan iemand mij helpen met de beste oplossing?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@busscherski
@reneeke1970
@twain4me

Het heeft een dag geduurd, maar daar is het dan:
Het WEERWOORD:
Godzijdank heb ik in mijn posting nergens beweerd dat de paneelsteun ook
als ballast zou dienen. Dat was natuurlijk wel de bedoeling, maar ik heb
het nergens geschreven!
Die omissie ga ik nu goed maken.

Voeg dit toe aan de bouwbeschrijving:

"Gelieve ballast naar believe toe te voegen door geperforeerde gevelstenen
aan 3.2 mm geplastificeerd ijzerdraad (i.v.m. galvanische corrosie) (o.a.
te verkrijgen bij Intratuin) aan de ClickFit EVO rail te hangen.
Het is aan te raden maandelijks te controleren of de gevelstenen niet op
het bitumen liggen."

De lijmverbinding zal er dan niet meer voor hoeven zorgen dat de panelen niet gaan 'vliegen'.
Iedereen tevreden !

Handige links:
Epoxy:
https://polyestershoppen....mpregneerepoxy- 257.html

Aerosil:
https://www.siliconesandm...vulstof-fumed-silica.html
https://products-re.evoni...nder/AEROSIL-R-208-EN.pdf
https://www.polyservice.nl/hulpstoffen/118-aerosil-8201.html

Alternatief (Epoxy met aerosil):
https://www.polyservice.n...nel.html#/336-maat-1_5_kg

Tips:
https://www.youtube.com/watch?v=mC-arswl4S4
https://www.mrboat.nl/kenniscentrum/handleiding-epoxy/
https://www.youtube.com/watch?v=jApI_YXDeGQ
https://www.youtube.com/watch?v=l1sgFfV1I70

Epoxy verhoudingen bepalen kan je doen op volume, maar voor kleine hoeveelheden kan je beter op gewicht mengen.
Als je op gewicht mengt, doe dan (in tegenstelling tot het algemene gebruik) eerst de harder (kleinste hoeveelheid) in de mengbeker, om vervolgens de basishars toe te voegen.
Als je dan er een gram naast zit ten opzichte van de juiste mengverhouding, dan is die fout procentueel kleiner dan wanneer je met de kleinste hoeveelheid een fout maakt.

En voor de liefhebber die vrijwel alles over werken met epoxy wil weten,
https://www.dropbox.com/s...nBook%20%202006-12-05.pdf

En nu wat mij betreft, terug 'on topic'

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Nu online
@FD2 ja dan mag het van mij

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Hallo,

Ik ben bezig met het plannen van een volledige revisie van het PV systeem van mijn huis. Ik heb het gekocht met 14 panelen op west, en een 3000watt enkelfase SMA omvormer.

Ik rij op het moment zo’n 30k elektrische kilometers per jaar en wil eigenlijk wel veel meer opwekken, zeker als ik de eerste jaren nog salderen, kan ik economisch een nieuwe installatie in 3.5 jaar terugverdienen.

Ik ben van plan om de 14 bestaande panelen te verwijderen, en er 28 nieuwe 330Wp panelen op te leggen, in een 14-14 oost-west configuratie op een dak van 40 graden.

Ik twijfel over het soort omvormer, ik overweeg een growatt 6000 tl3-s, aangesloten op 3 fasen met beide daken op een string. Ik heb dan een overdimensionering van ~150%, is dat acceptabel in deze configuratie? Kan de Growatt hier net zo goed tegen als de SMA?

Tot slot nog een vraag, ik heb geen behoefte aan monitoring via de Growatt servers. Kan ik de omvormer ook standalone gebruiken, met een eigen raspberry pi op de rs232 Port, of is activatie echt nodig?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:29

Freakie1NL

Grote Baas

Weet iemand of dat indien het voltage op het net te hoog is, een Growatt omvormer dit in haar fout log laat zien? Het valt mij op dat nu al weken er een dip om tussen 1200 en 1230 ontstaat. Van 3000 naar 800 kan net toevallig een wolk zijn maar dit word wel raar met de huidige frequentie om steeds een wolk te zijn. Ik zie in de fout log van de Growatt echter niets terug.

Heb dus een vermoeden van een te hoge AC spanning.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:01

swat!

computeraar

Freakie1NL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:02:
Weet iemand of dat indien het voltage op het net te hoog is, een Growatt omvormer dit in haar fout log laat zien? Het valt mij op dat nu al weken er een dip om tussen 1200 en 1230 ontstaat. Van 3000 naar 800 kan net toevallig een wolk zijn maar dit word wel raar met de huidige frequentie om steeds een wolk te zijn. Ik zie in de fout log van de Growatt echter niets terug.

Heb dus een vermoeden van een te hoge AC spanning.
Bij een te hoge AC spanning moet de omvormer afschakelen. Ik zou eerder denken aan schaduw zeker als het tijdstip nagenoeg hetzelfde is.

EV6 Plus

• busscherski
  • Nu online
wmkuipers schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:55:
Hallo,

Ik ben bezig met het plannen van een volledige revisie van het PV systeem van mijn huis. Ik heb het gekocht met 14 panelen op west, en een 3000watt enkelfase SMA omvormer.

Ik rij op het moment zo’n 30k elektrische kilometers per jaar en wil eigenlijk wel veel meer opwekken, zeker als ik de eerste jaren nog salderen, kan ik economisch een nieuwe installatie in 3.5 jaar terugverdienen.

Ik ben van plan om de 14 bestaande panelen te verwijderen, en er 28 nieuwe 330Wp panelen op te leggen, in een 14-14 oost-west configuratie op een dak van 40 graden.

Ik twijfel over het soort omvormer, ik overweeg een growatt 6000 tl3-s, aangesloten op 3 fasen met beide daken op een string. Ik heb dan een overdimensionering van ~150%, is dat acceptabel in deze configuratie? Kan de Growatt hier net zo goed tegen als de SMA?

Tot slot nog een vraag, ik heb geen behoefte aan monitoring via de Growatt servers. Kan ik de omvormer ook standalone gebruiken, met een eigen raspberry pi op de rs232 Port, of is activatie echt nodig?
Ja 150% is prima bij oostwest 40 graden helling. Ik heb dat ook bij een dak, maar dan 20 graden helling. Dat topt wel af en toe merkbaar af (eigenlijk alleen langdurig bij ideaal weer, en dat is enkele dagen per jaar). Maar bij 40 graden is dat een stuk minder.
Ik weet niet zeker of Growatt een groot deel van het vermogen op 1 input kan verwerken. Desnoods kies je Goodwe.
Qua zelf logging weet ik niet, @AUijtdehaag raadt dat altijd een SMA aan.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

swat! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Bij een te hoge AC spanning moet de omvormer afschakelen. Ik zou eerder denken aan schaduw zeker als het tijdstip nagenoeg hetzelfde is.
Heb echter niets wat structureel schaduw kan veroorzaken. Geheel vrijliggend op het ZO.

• busscherski
  • Nu online
@Freakie1NL
@swat!

Vroeger schakelden ze af, dat heb ik Mastervolt omvormers inderdaad zien doen.

Maar een Goodwe heb ik het vermogen zien beperken. Die 20 kW omvormer bleef op mooie dagen rond 10 kW hangen.

Maar goed, er zou een foutmelding moeten zijn.
Heb je logging van netvoltage?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Ja die heb ik, zal morgen even uploaden. Vanaf de smartphone is het niet leesbaar (niet in app) dus even net online gekeken en daar stond hij rond 12:30 op 242.6. Zal morgen even wat meerdere logs downloaden en Excel op loslaten en hier posten.

• swat!

swat!

computeraar

busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:09:
@Freakie1NL
@swat!

Vroeger schakelden ze af, dat heb ik Mastervolt omvormers inderdaad zien doen.

Maar een Goodwe heb ik het vermogen zien beperken. Die 20 kW omvormer bleef op mooie dagen rond 10 kW hangen.

Maar goed, er zou een foutmelding moeten zijn.
Heb je logging van netvoltage?
Voor zover ik weet is mag er 10% afgeweken worden, hier staat wat info

En dit stukje sluit er ook op aan:
Omvormers die stroom terugleveren, meten de netspanning. Wanneer de netspanning die de omvormer meet, boven de 253 Volt komt, dan houdt de omvormer meteen op met invoeren, en gaat hij in storing. Technisch gezien zou de omvormer prima kunnen werken bij hogere netspanning, maar de instelling in het toestel zorgt ervoor dat hij ermee ophoudt. De waarde van 253 Volt is o.a. bepaald in de Netcode Elektriciteit.
Edit: het klopt dat sommige omvormers de stroom beperken lees ik inderdaad.
Freakie1NL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:08:
[...]

Heb echter niets wat structureel schaduw kan veroorzaken. Geheel vrijliggend op het ZO.
offtopic:
ik kan wel even komen kijken zie ik aan je sig :o

Ik zou dan eerst de logging doorspitten, heb je ook detaillogging van de dc-zijde?

[ Voor 17% gewijzigd door swat! op 25-05-2020 23:29 ]

EV6 Plus

• swat!

swat!

computeraar

.

[ Voor 99% gewijzigd door swat! op 25-05-2020 23:29 ]

EV6 Plus

• busscherski
  • Nu online
@swat!
Ja die Goodwe bleef het grootste deel van de dag rond 252 V AC

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Als het goed is moet ik:
- controleren op de opstalverzekering de zonnepanelen dekt
- aanmelden op energieleveren.nl om te kunnen terugleveren
- BTW terugvragen bij de Belastingdienst
- onderzoek naar meest gunstige energieleverancier in relatie tot salderen/terugleveren*
- koppeling met Domoticz maken zodat ik mijn output kan loggen

Heb ik zo alle relevante stappen in beeld?

* ik zit de komende 6 maanden nog bij Oxxio. Hopelijk zijn die een beetje redelijk als je panelen hebt. Er lijkt geen extra handeling bij hen nodig als ik op de website kijk.
- Goed idee
- Terugleveren ga je sowieso, of je je nou aanmeldt of niet. Het is officieel wel verplicht (vaak doet de installateur dit trouwens al). En het is voor de netbeheerder wel fijn. Als je nog geen digitale meter met 4 telwerken hebt, zal de netbeheerder dit na aanmelden snel voorstellen te gaan doen.
- Zeker doen
- Alleen relevant als je verwacht dat je op jaarbasis meer gaat terugleveren dan gebruiken
- Als je dat leuk vindt. Ook afhankelijk van merk/type omvormer.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:16
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:30:
@swat!
Ja die Goodwe bleef het grootste deel van de dag rond 252 V AC
Aangezien 253V de grens is (230V +10%) klinkt dat aannemelijk....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb hier een offerte liggen voor 16 panelen (oost - west, iedere kant 8) van Winaico 325W.
Omvormer die wordt aangeboden is een Solis 3P5k-4G, is een 5kW model, is dat geen overkill aangezien er per kant 2600 kW komt te liggen. Echt oost west opstelling (95graden / 275graden)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@ZeRoC00L, ik zou het zelfs op een 3600 aandurven. Dan kan het op een 1-fase 16A groep. In de zomer zal ie dan een heel klein beetje aftoppen.

Edit: of geef iets meer uit voor een 1-f 4k omvormer op 20A als je het aftoppen maar niets vindt. Echter is het m.i. de meerprijs niet waard.

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 26-05-2020 09:38 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 09:34
ZeRoC00L schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:14:
Heb hier een offerte liggen voor 16 panelen (oost - west, iedere kant 8) van Winaico 325W.
Omvormer die wordt aangeboden is een Solis 3P5k-4G, is een 5kW model, is dat geen overkill aangezien er per kant 2600 kW komt te liggen. Echt oost west opstelling (95graden / 275graden)
Ik heb 5580Wp (Oost 9-West 9, 85/265 graden) op een SolarEdge3500 omvormer, ik zie nu iets aftoppen maar niet extreem.
5000W omvormer lijkt mij ietwat overkill.

the older I get, the better I was...

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54
Ik heb hier 5810Wp op een SE3000 gehad werkte prima maar met een royale afvlakking.

https://imgur.com/a/0KicyNo

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-11 10:50
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Ja 150% is prima bij oostwest 40 graden helling. Ik heb dat ook bij een dak, maar dan 20 graden helling. Dat topt wel af en toe merkbaar af (eigenlijk alleen langdurig bij ideaal weer, en dat is enkele dagen per jaar). Maar bij 40 graden is dat een stuk minder.
Ik weet niet zeker of Growatt een groot deel van het vermogen op 1 input kan verwerken. Desnoods kies je Goodwe.
Qua zelf logging weet ik niet, @AUijtdehaag raadt dat altijd een SMA aan.
Hier een Growatt 3600TL-XE waarop alle 12 panelen (3710 WP) op 1 input zijn aan gesloten, werkt prima en levert gewoon volledig. Ik heb hierover ook met Growatt contact gehad (deze hebben zowaar een Nederlandse technische afdeling) en men kon mij daar vertellen dat beide MPP's gewoon het maximale voorgeschreven WP kunnen verwerken.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
@Fairy
@Zwerius

Beide wederom bedankt voor de aanvullende informatie. Wellicht dat een "C" voor mijn situatie beter gaat werken dan een B.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Als de zon op z'n hoogst staat zal ie als het goed is beide kanten pakken (en een beetje aftoppen) maar dat is in een jaar maar van korte duur, dus eigenlijk wel overkill.
Maar mocht je ruimte hebben voor meer panelen in toekomst is het wellicht de moeite.
Het prijsverschil 4kw v.s. 5kw omvormer is meestal laag dus maak er niet al te groot punt van (tenzij je in België woont).

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 26-05-2020 10:43 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
ApC_IcE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Als dit al je vragen zijn en je concludeert dat er geen onjuistheden zijn ben je zelf wellicht van WC eend? Of heb je het niet helemaal begrepen hoe optimizers werken.
Jij noemt het een draak van een artikel, graag onderbouwen dan.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 10:07
Waar dat artikel wel aan voorbij gaat is dat zonder optimizers en dus met alleen schaduw tracking in de omvormer de diodes in de panelen het werk moeten doen bij schaduw. En dat er paneelboeren zijn die dat juist uitsluiten van hun 25 jaar opbrengstgarantie. Bijvoorbeeld LG
Improper installation or reinstallation and poor solar system design. (Examples of improper installations and very poor system design are modules installed in conditions which put long term stress on the bypass diodes in the modules, and also reduce the system output for the owner – for example prolonged significant strong shadowing of the modules e.g. via trees, walls, gables, overhangs, valleys, chimneys, satellite dishes etc (In such situations a professional solar designer will suggest a micro-inverter or optimiser solution and with such a proper solar system design solution the module warranty is fully applicable).
Bron Marks Blog https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/

In hoeverre dat echt een probleem is weet ik ook niet.....

[ Voor 54% gewijzigd door exroosje op 26-05-2020 14:45 ]

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Ik zag deze in de BCC folder.
Ik dacht dat dit helemaal niet meer mocht zo op het stopcontact?
Vraag me ook af hoe stevig zo'n ding met wind ligt..
Redelijk aan de prijs dat wel/

https://www.bcc.nl/smart-...nnepaneel-advanced/281558

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Weet even niet waar ik dit moet plaatsen, maar ik heb sinds vorige week panelen op mijn dak. Heb vandaag a 22kwh opgebracht tot 15:00 en mijn teller is als volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIFfBsRafbBpBX1vkUX22kkAuI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g53mPrTULiuQ6aqE1dssEHrM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eORMktEg1Kahv3TakhYhw2_uy3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pViudIvRLoZ9FYlLOtmoLCk1.jpg?f=fotoalbum_large eentje van in de ochtend 8:00 en andere rond 15:00.

Er was niemand thuis vandaag en heb het gevoel dat die weinig terugdraai klop mijn bewering of niet?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:07
fevo-1190 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:57:
Weet even niet waar ik dit moet plaatsen, maar ik heb sinds vorige week panelen op mijn dak. Heb vandaag a 22kwh opgebracht tot 15:00 en mijn teller is als volgt.

[Afbeelding]
[Afbeelding] eentje van in de ochtend 8:00 en andere rond 15:00.

Er was niemand thuis vandaag en heb het gevoel dat die weinig terugdraai klop mijn bewering of niet?
Als die onderste van de ochtend is, is je teller 20kWh achteruit gegaan. Aangezien je meestal wel wat verbruikt kan dat best kloppen.

Bovenste teller op de foto's is hoogtarief, onderste is laag tarief, en het pijltje geeft aan op welk huidig tarief de meter op staat.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 26-05-2020 16:12 ]

[removed]

• fevo-1190
redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Als die onderste van de ochtend is, is je teller 20kWh achteruit gegaan. Aangezien je meestal wel wat verbruikt kan dat best kloppen.

Bovenste teller op de foto's is hoogtarief, onderste is laag tarief, en het pijltje geeft aan op welk huidig tarief de meter op staat.
Top bedankt .. ik dacht maar 2kwh (ben nogal een leek met elektra).

Maar dan doet die het naar behoren!

Nu kreeg ik een mail van stedin of ik een slimme meter gratis wil.. doen of niet?

• redwing
fevo-1190 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Top bedankt .. ik dacht maar 2kwh (ben nogal een leek met elektra).

Maar dan doet die het naar behoren!

Nu kreeg ik een mail van stedin of ik een slimme meter gratis wil.. doen of niet?
Naar mijn idee kun je het beste die Ferraris zo lang mogelijk houden. Die registreert verder helemaal niets en draait simpelweg voor of achteruit afhankelijk van je opbrengst en verbruik.
Dus zolang een slimme meter niet verplicht is (zal vast wel komen) zou ik die oude meter gewoon laten hangen.

[removed]

• fevo-1190
redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Naar mijn idee kun je het beste die Ferraris zo lang mogelijk houden. Die registreert verder helemaal niets en draait simpelweg voor of achteruit afhankelijk van je opbrengst en verbruik.
Dus zolang een slimme meter niet verplicht is (zal vast wel komen) zou ik die oude meter gewoon laten hangen.
Oke dan ga ik niet in op de mail.
Bedankt voor de hulp d:)b

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11 15:23
kaboom1555 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:14:

Best aan de prijs idd!
En vullen met water als ballast? Dan moet je na twee maanden zon weer vullen zeker want lijkt me dat dat verdampt toch?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wesley2004 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:32:
[...]

Best aan de prijs idd!
En vullen met water als ballast? Dan moet je na twee maanden zon weer vullen zeker want lijkt me dat dat verdampt toch?
Ze zullen er toch wel een dopje bij hebben gedaan?

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:19
redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Dit advies is niet erg nuttig. In de nieuwe salderingwet wordt per 1-1-2021 een meter met gescheiden lever- en teruglevertelwerken verplicht (hoeft geen slimme meter te zijn). Tussen 1-1-2021 en 1-1-2023 worden alle nog bestaande Ferraris meters verplicht vervangen.

• redwing
hanev001 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Dit advies is niet erg nuttig. In de nieuwe salderingwet wordt per 1-1-2021 een meter met gescheiden lever- en teruglevertelwerken verplicht (hoeft geen slimme meter te zijn). Tussen 1-1-2021 en 1-1-2023 worden alle nog bestaande Ferraris meters verplicht vervangen.
Tja, niets zo veranderlijk als de regering. Zolang je nog een Ferraris hebt kunnen ze niets aan de saldering veranderen en moeten ze het doen met alleen een begin- en eind-stand. Daarnaast weet ik dan ook zeker dat er niets uitgelezen wordt.

Pas als ze het over een paar jaar daadwerkelijk gaan verplichten, mogen ze hem vervangen, maar tot die tijd houd ik het bij een simpele meter. Ze gaan vanzelf wel weer aandringen als het verplicht gaat worden ;)

[removed]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 11:47
redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Tja, niets zo veranderlijk als de regering. Zolang je nog een Ferraris hebt kunnen ze niets aan de saldering veranderen en moeten ze het doen met alleen een begin- en eind-stand. Daarnaast weet ik dan ook zeker dat er niets uitgelezen wordt.

Pas als ze het over een paar jaar daadwerkelijk gaan verplichten, mogen ze hem vervangen, maar tot die tijd houd ik het bij een simpele meter. Ze gaan vanzelf wel weer aandringen als het verplicht gaat worden ;)
Het realtime kunnen uitlezen van de meter, per fase etc is wat mij betreft als tweaker ook een hoop waard ;)

• redwing
padoempats schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:09:
[...]

Het realtime kunnen uitlezen van de meter, per fase etc is wat mij betreft als tweaker ook een hoop waard ;)
Dat was voor mij inderdaad nog wel iets, maar ik houd er dan weer niet van dat die data dus ook voor anderen beschikbaar is.... Ik meet dan ook gewoon zelf wat er van de zonnepanelen af komt (aparte meterkast met een eigen, wel slimme meter)

[removed]

• kabeltjekabel
Hansieo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:29:
@Fairy
@Zwerius

Beide wederom bedankt voor de aanvullende informatie. Wellicht dat een "C" voor mijn situatie beter gaat werken dan een B.
25 achter 35 deugd sowieso al niet. Als je er dan nog een C van gaat maken ook, deugd het al helemaal niet. Als je circuitweerstand niet te best is mag het sowieso al niet.

• jobr
fevo-1190 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:14:
Houden heeft weinig zin. Over een paar jaar moet je toch verplicht over.
Je krijgt dan nu ook de mogelijkheid om deze uit te gaan lezen.

• fevo-1190
jobr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Houden heeft weinig zin. Over een paar jaar moet je toch verplicht over.
Je krijgt dan nu ook de mogelijkheid om deze uit te gaan lezen.
En een ander zeg zolang mogelijk oude meter behouden.
Wat is wijsheid nou dan? Wat zijn de voor en nadelen van zo’n meter dan?

• jobr
fevo-1190 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:11:
[...]

De oude meter is alleen zinvol voor het salderen en dat zou interessant kunnen worden als het salderen stopt.
Alleen per 2023 moet je verplicht een slimme meter.
Dus op dit moment is er helemaal geen verschil tussen de oude meter houden en de nieuwe slimme meter (die je ook administratief kunt laten uitzetten als je niet wilt dat de netbeheerder hem kan uitlezen).
Alleen met de nieuwe meter kun je deze elektronisch uitlezen (heb je wel wat spulletjes nodig en wat DIY).
En sommige energieleveranciers stellen een slimme meter verplicht voor een contract.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 26-05-2020 19:16 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:15
fevo-1190 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:11:
[...]

Uit laten wisselen en dom laten maken (zonder communicatie naar buiten).
Kan je zelf met P1 uitlezen.
En samen met je zonnepanelenmeter en energiebalans, je verbruik meten.
Dan kun je over “vergroten eigen verbruik” gaan nadenken als salderen afgeschaft wordt.
Want zonder inzicht is dat lastig.
jobr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:15:
[...]

De oude meter is alleen zinvol voor het salderen en dat zou interessant kunnen worden als het salderen stopt.
Alleen per 2023 moet je verplicht een slimme meter.
Dus op dit moment is er helemaal geen verschil tussen de oude meter houden en de nieuwe slimme meter (die je ook administratief kunt laten uitzetten als je niet wilt dat de netbeheerder hem kan uitlezen).
Alleen met de nieuwe meter kun je deze elektronisch uitlezen (heb je wel wat spulletjes nodig en wat DIY).
En sommige energieleveranciers stellen een slimme meter verplicht voor een contract.
Misschien in 2023,de wet is er helemaal nog niet door

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sanderb1990 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:52:
[...]

Hier een Growatt 3600TL-XE waarop alle 12 panelen (3710 WP) op 1 input zijn aan gesloten, werkt prima en levert gewoon volledig. Ik heb hierover ook met Growatt contact gehad (deze hebben zowaar een Nederlandse technische afdeling) en men kon mij daar vertellen dat beide MPP's gewoon het maximale voorgeschreven WP kunnen verwerken.
Dat is volgens mij alleen met de nieuwe. De vorige (3600MTL) kon ook maximaal 10A.

timovd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:33:
[...]

Dat is volgens mij alleen met de nieuwe. De vorige 3600MTL kon maximaal 10A.
Tien ampère met de ideale 360 volt is toch 3600 watt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52

Q-bone

Dusss...

Op dit moment hebben wij 2 systemen, 1 nagenoeg zuid, en de andere kwart slag gedraaid, nagenoeg west.

Echter ik vind de opbrengst op west echt heel erg tegenvallen. Wat vinden jullie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz5Ky3maKOpWEGPA4ogRpWYS2rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wV1aTbX3KlHjQ7cLjir8eLft.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst zuid: 27,1kWh
Opbrengst west: 19,7kWh

Het verschil is meestal meer dan 30% (vooral met wolkachtige dagen). Beide systemen hebben 4200watt.

[ Voor 31% gewijzigd door Q-bone op 26-05-2020 20:21 ]

bla?

• s3n
  • Registratie: Juli 2000

s3n

Idd vrij aan de prijs, maar ik had deze optie al uit mijn hoofd gezet omdat het niet zou mogen. Extra groep en kabel trekken voor 2 panelen op de schuur komt niet uit. Hebben ze een maas in de nen gevonden?

Verwijderd

Ongetwijfeld een domme vraag maar hoe werkt het salderen qua tijdseenheid? Ik lees dat wat je opwekt aan kWh wordt verrekend met je jaarvebruik. Dat impliceert dat er jaarlijks een verrekening plaatsvindt en het niet uitmaakt dat je de ene dag veel stroom opwekt en bijvoorbeeld in de nacht heel veel gebruikt.

Op andere websites lees ik dat je stroomverbruikers als de wasmachine en laden van je EV moet doen als de zon schijnt. Dat impliceert weer dat er een real time verrekening plaats vindt. In dat geval wordt alles wat je aan overschot hebt direct richting de terugleververgoeding geduwd en niet gesaldeerd.

In dat laatste geval zou het dus kunnen dat je aan het einde van het jaar alsnog moet bijbetalen ondanks dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt.

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:03:
Ongetwijfeld een domme vraag maar hoe werkt het salderen qua tijdseenheid? Ik lees dat wat je opwekt aan kWh wordt verrekend met je jaarvebruik. Dat impliceert dat er jaarlijks een verrekening plaatsvindt en het niet uitmaakt dat je de ene dag veel stroom opwekt en bijvoorbeeld in de nacht heel veel gebruikt.

Op andere websites lees ik dat je stroomverbruikers als de wasmachine en laden van je EV moet doen als de zon schijnt. Dat impliceert weer dat er een real time verrekening plaats vindt. In dat geval wordt alles wat je aan overschot hebt direct richting de terugleververgoeding geduwd en niet gesaldeerd.

In dat laatste geval zou het dus kunnen dat je aan het einde van het jaar alsnog moet bijbetalen ondanks dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt.
Hoe kan het dat hier nog steeds vragen over zijn :?

De huidige situatie gooi je gewoon alles op 1 hoop en je betaald of ontvangt over het saldo daarvan.

In de toekomst wordt netto teruglevering apart gerekend; dat mag je dan voor een x% verrekenen met je eigen verbruik en voor de rest krijg je er een basistarief voor. Die x wordt vanaf 2023 steeds kleiner.

Nu maakt het geen lor uit of je je wasmachine 's nachts in de winter laat draaien of overdag in de zomer. Straks wel.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
Q-bone schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:20:
Op dit moment hebben wij 2 systemen, 1 nagenoeg zuid, en de andere kwart slag gedraaid, nagenoeg west.

Echter ik vind de opbrengst op west echt heel erg tegenvallen. Wat vinden jullie:

[Afbeelding]

Het verschil is meestal meer dan 30% (vooral met wolkachtige dagen). Beide systemen hebben 4200watt.
In de OP staat hoe je kan berekenen wat je mag verwachten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Hoe kan het dat hier nog steeds vragen over zijn :?

De huidige situatie gooi je gewoon alles op 1 hoop en je betaald of ontvangt over het saldo daarvan.

In de toekomst wordt netto teruglevering apart gerekend; dat mag je dan voor een x% verrekenen met je eigen verbruik en voor de rest krijg je er een basistarief voor. Die x wordt vanaf 2023 steeds kleiner.

Nu maakt het geen lor uit of je je wasmachine 's nachts in de winter laat draaien of overdag in de zomer. Straks wel.
Thx. Het komt bij mij omdat ik legio voorbeelden lees van mensen die bewust overdag stroom verbruiken. Dat maakte het onduidelijk voor me, er moet haast wel een reden zijn waarom ze dat zouden doen zou je verwachten. Maar niet dus.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:58

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Thx. Het komt bij mij omdat ik legio voorbeelden lees van mensen die bewust overdag stroom verbruiken. Dat maakte het onduidelijk voor me, er moet haast wel een reden zijn waarom ze dat zouden doen zou je verwachten. Maar niet dus.
Ik denk idealisme (eigen stroom gebruiken, beter voor milieu) of misschien alvast oefenen voor straks, als salderen afgebouwd wordt.

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Dat is net zoals het winkelmandje terugbrengen; je krijgt er niks voor, maar het is wel zo netjes om te doen. ;)

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

de Peer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Ik denk idealisme (eigen stroom gebruiken, beter voor milieu) of misschien alvast oefenen voor straks, als salderen afgebouwd wordt.
Of zoals ik nu doe, je zit al ver over je saladering heen. Nu met het thuiswerken en mooie weer gebruik ik juist zoveel mogelijk energie overdag. Als je over de saladering heen zit krijg je daar alleen maar teruglevering voor. Misschien dit soort dingen verwarrend werken voor XeNeRgY ?

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik moet ivm schilderwerk 1 van de 2 strings (platte dak) die ik heb tijdelijk loskoppelen en wat panelen verwijderen. Ik wil dat in de tussentijd de andere string (pannendak) wel actief blijft.

Is dit de juiste procedure?

1. Omvormer spanningsvrij maken. (Sunny boy)
2. DC zijde afschakelen.
3. plus en min van string 1 loshalen op de omvormer (zorgen dat deze elkaar niet raken).
4. DC weer inschakelen.
5 spanning weer inschakelen.

Hierna kan ik toch het platte dak op om wat panelen te verwijderen lijkt me?

[ Voor 11% gewijzigd door Mrk87 op 26-05-2020 21:46 ]

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 14:08

Waarom zou het niet mogen? Essent heeft het ook op hun pagina staan.

Edit Dat ze hier paal en perk aan stellen, lijkt me logisch. 3900Watt op een stopcontact terugleveren......(ondanks dat er staat dat je met meer dan 4 panelen een extra groep moet hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door Rudi Vader op 26-05-2020 21:52 ]

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wie kan me helpen ..

ik zit een beetje te twisten met mijn "toon" .. voor 100,- kan ik een 1 richtings lezer kopen bij Eneco

voor 20,- https://www.kwhmeter.nl/W...se-kWh-meter-45A-LCD.html (2 richtingen) maar alleen "actieve" Watt (opgewekt ofzo) deze schijnt ook te werken.

nu voor 30,- meer (50,-) kan ik er 1 kopen met een RS485 (modbus) ingang .. (geen hindernis technisch gezien) .. https://www.kwhmeter.nl/W...ie-meter-45A-LCD-MID.html met https://www.kwhmeter.nl/F...B551235UL3C3R41YlE43A.pdf

ik ben al blij met 20,- als deze werkt op de toon, voor 50,- tja later ook leuk om "extra" meuk te doen als mijn pc's de meterkast in verdwijnen tzt .. maar heb ik wat aan die "extra info" voor die 30,- of niet ? die paar watt die de omvormer opsnoept tja .. ach moet ik daar echt wakker van liggen ?

ps als ik mijn domotica naar de meterkast tzt verplaats misschien dat ik de toon de deur wijs (abbonoments loos)

Tja vanalles

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 14:17

[Afbeelding]

De benaming van de grafieken is verkeerd.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55
vso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:55:
Wie kan me helpen ..

ik zit een beetje te twisten met mijn "toon" .. voor 100,- kan ik een 1 richtings lezer kopen bij Eneco

voor 20,- https://www.kwhmeter.nl/W...se-kWh-meter-45A-LCD.html (2 richtingen) maar alleen "actieve" Watt (opgewekt ofzo) deze schijnt ook te werken.

nu voor 30,- meer (50,-) kan ik er 1 kopen met een RS485 (modbus) ingang .. (geen hindernis technisch gezien) .. https://www.kwhmeter.nl/W...ie-meter-45A-LCD-MID.html met https://www.kwhmeter.nl/F...B551235UL3C3R41YlE43A.pdf

ik ben al blij met 20,- als deze werkt op de toon, voor 50,- tja later ook leuk om "extra" meuk te doen als mijn pc's de meterkast in verdwijnen tzt .. maar heb ik wat aan die "extra info" voor die 30,- of niet ? die paar watt die de omvormer opsnoept tja .. ach moet ik daar echt wakker van liggen ?

ps als ik mijn domotica naar de meterkast tzt verplaats misschien dat ik de toon de deur wijs (abbonoments loos)
Ik heb hier de Toon met zonnepaneel functie laten installeren. Dat kost eenmalig 100 euro inderdaad maar heb je gelijk je kastje aan de muur met alle data...
Ik heb daarna mijn Toon laten rooten dus heb sowieso geen abbonnements kosten. Ik vind het zo wel makkelijk. Natuurlijk heb je icm Domoticz ook mooie systemen maar dan is het een of het ander.
Of allebei maar dan heb je dubbel geld uitgegeven.

• swat!

swat!

computeraar

[Afbeelding]

offtopic:
Zo te zien mis je wat datapunten, als je in grafana onder display 'Null value' op 'connected' zet dan oogt je grafiek iets rustiger.

EV6 Plus

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

@swat! @lothar dank u.

Maar vinden jullie de opbrengst van west ook niet iets laag? Ik had +-10% meer verwacht.

bla?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:47:
[...]

25 achter 35 deugd sowieso al niet. Als je er dan nog een C van gaat maken ook, deugd het al helemaal niet. Als je circuitweerstand niet te best is mag het sowieso al niet.
Hoe dient het er volgens jou uit te zien?? ik dacht hier vaker gelezen te hebben dat 25A achter 35A zit.
Welk "gevaar" zie jij hierin?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hansieo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:29:
[...]

Hoe dient het er volgens jou uit te zien?? ik dacht hier vaker gelezen te hebben dat 25A achter 35A zit.

tia
oh oh je hebt de selectiviteitsdiscussie weer aangewakkerd (zoek maar in dit topic (en voorgaande delen) naar "selectiviteit") Ik hou me verder schuil. O-)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

tia
Er zijn hier vele die kakelen als een kip zonder kop.........
Ze spreken er schande van als je een 25A voor een 35/40A durft te plaatsen
( hier is dat, ja ja een 32A voor een 35A)
Terwijl ze er blind voor zijn dat ze thuis zelf wel tot 8x16A voor een 35A hebben hangen.
Je hoeft maar een paar van die 8 groepen voor 50 of 25% te belasten en de zaak gaat ook op zwart, tja, maar de regeltjes dan, nu die zijn er voor de bla bla kippen. Punt.
:Z

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

s3n schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Idd vrij aan de prijs, maar ik had deze optie al uit mijn hoofd gezet omdat het niet zou mogen. Extra groep en kabel trekken voor 2 panelen op de schuur komt niet uit. Hebben ze een maas in de nen gevonden?
Heel erg duur inderdaad.
Hier https://supersola.com/store/Supersola-Advanced-p158861361 staat
Let op! Bij meer dan 3 Supersola's dienen ze aangesloten te worden op een aparte groep in de meterkast. Daarnaast moeten ze altijd aangesloten zijn op een geaard stopcontact.
Een leeg gewicht van 42,5 kg is ook behoorlijk zwaar. Hoe gaat de "DHZ-er" dat op het dak krijgen? Hadden ze niet beter windflappen aan de zijkant kunnen maken, dan heb je minder ballast nodig.

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Ik heb een probleem met mijn (nieuwe) SMA Tripower omvormer.
Gisteren bij eerste opstart kreeg ik foutcode 1302. Spanningen op de AC connector waren allemaal ok (400 tussen fase, 230 tussen fases en N)

Toen heb ik de unit herstart (DC schakelaar uit) en uurtje gewacht.

Na opstart brand enkel de blauwe LED nog op de unit, en kan ik ook geen data meer uitlezen op de webinterface... Ook geen meldingen meer zichtbaar in het "gebeurtenissen" scherm in de webinterface.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@drled
Die foutcode houd ook in dat je de spanning tussen de nul en aarde moet meten, heb je dat al gedaan
( bij een nieuwe installatie komt het vaker voor dat eoa aansluitklem niet goed is aangedraaid of geklikt, kan ook in de nieuwe aansluiting vd meterkast zitten)

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
als je 35x 320wp panelen moet hebben, zit er verschil tussen panelen van de merken als LG, REC of DMEGC ?

Ik krijg nu DMEGC aangeboden met ingebouwde optimizers aangeboden. Maar mijn dak heeft geen of nauwelijks schaduwval en zou met iets van SMA en shaduwbeheer prima werken. Ik had zelf voorkeur voor wat bekendere merken ipv een chinees merk. Is dit onterecht?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54
Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Maak je de betonvoeten toch zelf? 3x2,80 voor 2 voeten dus 2 panelen, elke 2 voeten extra is 4 panelen.
Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Ik heb dat topic eerder gezien inderdaad. Zag al dat dat betonijzer lastig te krijgen is in de buurt. Kwam op internet ook nog de Solarbear Light tegen, maar die kan je nergens zomaar bestellen:

Afbeeldingslocatie: https://www.fassaertbeton.nl/sites/all/files/default/styles/product_variation__271x234_/public/fassaert-6206a.jpg

Heb uiteindelijk op PVoutput twee systemen opgezocht van twee tweakers en vergeleken tussen plat leggen en 10 graden opstelling. Dat scheelt ongeveer 10% per jaar. In de maanden mei tm juli scheelt het eigenlijk niks en in de maanden dec en januari komt er nagenoeg geen zon bij helaas. Ik verwacht een opbrengst van ongeveer 3000kWh per jaar, dus als de opstelling 600 gaat kosten, doe ik er 10 jaar over om dat terug te krijgen. En dit is juist een setje voor erbij (verslavend helaas) en komt op de uitbouw op NO en op de garage op NO en ZW (echter wel schaduw van de huizen). :+

Ben toch nog eens met sketchup aan de gang gegaan. Uiteindelijk wilde ik een hoekstuk stapelblok nemen en hier een stuk van af slijpen zodat ze toch op 10 graden kunnen liggen:

Van:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/885x473,fit,jpeg,q80/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/stapelblok-hoek.jpg

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRW-5p0Bu9jKynIfWmkVkHlZ2Vc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZczFaD6aYX0CkEYOKnbKQKaO.png?f=user_large

Alleen er is geen winkel met zo'n steen in de buurt om uit te proberen. De standaard stapelblokken waren er wel (60x12x10), dus daar maar mee geprobeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpXNS3LbGnaknPRrDW28eXNWW1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3UXCk0XJdkPkBJrEyCy535Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kzO9y3XtuRppvQb74lwY50XFhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Da2HjmqbdSeqCNGGPql352PP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu7wCSufUwC3LeutSWUa6P1JqgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XYPlaw6mhi1C912a1iQUdJ7H.jpg?f=user_large

Die plank is ruim een meter, dus valt er daarom overheen. Stenen wegen zo'n 28 kilo. Dus per 2 panelen in oost west heb ik er 3 nodig en kan ik ze nog aan elkaar maken. Stenen kosten zo'n 3,42 per stuk :P Alleen nog 15 extra maken :/

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:49
s3n schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Heel bijzonder inderdaad. Aantal jaren terug mocht dit nog (of tot 500 watt ofzoiets). Tegenwoordig mag je toch helemaal niet meer op een verbruikende groep zonnepanelen plaatsen?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-11 16:33

[Afbeelding]

Waarom dondert je opbrengst om 19:00 in elkaar? Heb je schaduw of was dit eenmalig?
Je zuid systeem heeft ook al zo'n steile helling.
Zie je normaal geen parabolen, dus langzaam op en af lopend?

[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 27-05-2020 13:40 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ophidian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb dat topic eerder gezien inderdaad. Zag al dat dat betonijzer lastig te krijgen is in de buurt. Kwam op internet ook nog de Solarbear Light tegen, maar die kan je nergens zomaar bestellen:

[Afbeelding]

Heb uiteindelijk op PVoutput twee systemen opgezocht van twee tweakers en vergeleken tussen plat leggen en 10 graden opstelling. Dat scheelt ongeveer 10% per jaar. In de maanden mei tm juli scheelt het eigenlijk niks en in de maanden dec en januari komt er nagenoeg geen zon bij helaas. Ik verwacht een opbrengst van ongeveer 3000kWh per jaar, dus als de opstelling 600 gaat kosten, doe ik er 10 jaar over om dat terug te krijgen. En dit is juist een setje voor erbij (verslavend helaas) en komt op de uitbouw op NO en op de garage op NO en ZW (echter wel schaduw van de huizen). :+

Ben toch nog eens met sketchup aan de gang gegaan. Uiteindelijk wilde ik een hoekstuk stapelblok nemen en hier een stuk van af slijpen zodat ze toch op 10 graden kunnen liggen:

Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

Alleen er is geen winkel met zo'n steen in de buurt om uit te proberen. De standaard stapelblokken waren er wel (60x12x10), dus daar maar mee geprobeerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die plank is ruim een meter, dus valt er daarom overheen. Stenen wegen zo'n 28 kilo. Dus per 2 panelen in oost west heb ik er 3 nodig en kan ik ze nog aan elkaar maken. Stenen kosten zo'n 3,42 per stuk :P Alleen nog 15 extra maken :/
En je terras naar de haaien, ik ging een oaar voetjes gieten, zo gebeurd en nog leuk ook.
Hornbach heeft betonijzer of online maar dan heb je 40,- verzenden

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11 15:16

Helhond

Grunn

Ik sta op het punt te bestellen, en vraag jullie om een laatste keer te schieten op mijn finale setup.
Het systeem wil ik compleet bij Winkelmann bestellen en zelf op het plat garagedak neerleggen.

Panelen:
18x QCell G8 Duo 355 WP (1740mm×1030mm×32mm)

(Micro)Omvormers:
3x APS QS1
3x APS YC600

Platdakframe:
Flatfix Fusion (OW) 3 rijen van (2x3) panelen maar dan met een NZ-ligging.

Ligging:
Een Noord en Zuid ligging, met oriëntatie 17 graden van het zuiden af.
Frame Flatfix helling is 13° graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fXTk8W3/Streetview.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YR8Rcyj/Legplan.png

Elke rij van 6 panelen zal worden uitgerust met één QS1 en één YC600 op een fase.
Alleen met een NZ opstelling was (3x6) te realiseren met een OW kwam ik niet verder dan (3x5) panelen.
Dan blijft er aan tuin en plein zijde nog beide ±20 cm deels opstaande rand over en ±10cm naar de buren. Het ligt dan mooi vol, ook introduceert een NZ opstelling geen extra schaduw voor de PV van onze buren.

Keuze micro-omvormers:
Probleem is dat er vanwege de schaduwval van de woningen (west gelegen) en dakkapel van de buren een schaduw van West naar Oost over het dak heen trekt. Afhankelijk van het seizoen duurt dit 1-4 uur. In die tijd kunnen de resterende 12/18 en 6/18 nog prima door blijven produceren. Een string omvormer zie ik daarom niet zitten, en een SE systeem ben ik geen fan van. Monitoring per paneel vind ik een pre, Enphase spreekt me minder aan, dus zodoende bij APS uitgekomen wat me wel erg aanspreekt, heb ook de wisselende berichtgeving gelezen in het bewust topic. Maar wil APS toch een kans geven.

Naar de garage loopt al een 5x4mm² kabel naar een nieuwe onderverdeler, hierop zullen de micro-omvormers verdeelt worden over de fasen.

Totaal Wp is 6300 watt, en ben blij met 5000 kWh op jaarbasis. (De SMA calculator komt met 5600 kWh, maar die houd niet rekening met de schaduw)
In de tuin komt ook een WP, die 1100 kuub gas moet vervangen. (geschat op een kleine 3000 kWh)
Dit te samen met 2000 kWh van ons huidige verbruik hopen we aan die 5000 kWh voldoende te hebben.

Mocht dat niet voldoende zijn overwegen we nog ons ONO lessenaar dak (20°) vol te (laten) gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 10-07-2020 20:35 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54
Rol-Co schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:05:
[...]

En je terras naar de haaien, ik ging een oaar voetjes gieten, zo gebeurd en nog leuk ook.
Hornbach heeft betonijzer of online maar dan heb je 40,- verzenden
Dat is een beetje stof, is al weer weg :) Hornbach is hier niet in de buurt, maar dit werkt prima. Alleen nog even kijken of er een plug in gaat of een chemisch anker. Jij had pluggen in je betonsteunen volgens mij? Zit dat goed?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@Helhond
Ik heb ook FlatFix Fusion liggen.
Doe jezelf een plezier, en maximaliseer de 2 looppaden tussen de rijen 'dakjes'.
Iedere cm die zo wint, daar ga je later dankbaar voor zijn.

Flatfix verkoopt langere profielen, en met een ijzerzaag heb je het zo op maat.

EDIT:
En schuif het hele veld zo ver mogelijk naar het oosten zodat je aan de west-kant een looppad krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door FD2 op 27-05-2020 14:43 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 19:23
Toevallig nog mensen hier met de Goodwe GW2000-XS met de laatste V1.11.12 firmware? Achtergrond:
- Omvormer geleverd met V1.03.09
- De typegoedkeuring voor BE geeft aan "for firmware V1.11.11 or above"
- Goodwe (NL) gecontacteerd voor een update
- Update gekregen naar V1.11.9, maar dat is natuurlijk geen .11 or above
- Opnieuw update gekregen, nu naar V1.11.12

Ik heb de changelog opgevraagd om te zien wat er gewijzigd is in de firmware (ik heb nu bv. opties als LVRT en HVRT die ik daarvoor niet had en ook niet in de manual staan). Hij werkt verder wel gewoon, maar wat ik vandaag merkte (bij prachtig weer waar ik normaal makkelijk de 2000W aantik), dat hij blijft hangen op 1850W. Het is ook goed te zien in de vorm van een plateau tijdens de "piekuren":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUMyOnkGnVMpFOw_b_Or4FS0QlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLmmD3aH47On4xGEkKq07EIc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gekeken of er niet toevallig een power limit op stond na de update, maar dat is niet het geval. Ik kijk het morgen nog even aan en ik wacht zeker nog even tot na de keuring van mijn installatie (vrijdag a.s.) om eventueel te downgraden, maar het is wel zonde van de opbrengst zo..

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik zit nog steeds te broeden op twee zonnepanelen om mijn configuratie uit te breiden.
Het gaat om de https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/ met als datasheet hier:
https://ymxsolar.com/app/...-Half-Cut-PERC-Module.pdf
Kan ik daar niet een Solis mini 1000-4g aanvast knopen?
https://www.solar-nu-webs...projecten-presentatie.pdf

De panelen hebben een Vmp NOCT van 37.9v
En de omvormer heeft een MPPT voltage van 50-500 en een opstartvoltage van 60v

Ik zit eerst te kijken naar een Enphase IQ7A maar die zijn niet leverbaar. En die Solis is niet veel duurder.

Zou dat goed gaan? 2x bovenstaande paneel icm de Solis mini 1000?

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

DjAntoon schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Waarom dondert je opbrengst om 19:00 in elkaar? Heb je schaduw of was dit eenmalig?
Je zuid systeem heeft ook al zo'n steile helling.
Zie je normaal geen parabolen, dus langzaam op en af lopend?
Dit is in beide gevallen schaduw... daar kan ik helaas niets aan doen :O

bla?

• kabeltjekabel
PClop schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Er zijn hier vele die kakelen als een kip zonder kop.........
Ze spreken er schande van als je een 25A voor een 35/40A durft te plaatsen
( hier is dat, ja ja een 32A voor een 35A)
Terwijl ze er blind voor zijn dat ze thuis zelf wel tot 8x16A voor een 35A hebben hangen.
Je hoeft maar een paar van die 8 groepen voor 50 of 25% te belasten en de zaak gaat ook op zwart, tja, maar de regeltjes dan, nu die zijn er voor de bla bla kippen. Punt.
:Z
Volgens mij kakel jij hier dan het hardst. Die selectiviteit heeft te maken met kortsluiting. Sluiting in 32A eindgroep kan heel gemakkelijk betekenen dat je voorliggende 35A als eerste vertrekt.

• kabeltjekabel
[...]

tia
Het aanspreken van je hoofdzekering voordat je eindgroep zekering er uit gaat.

Bij C25 dien je verder nog aan het eind een circuitweerstand van hoogstens 0,9 Ohm te halen (om een korsluitstroom van >250A te halen). Dat is ook niet vanzelfsprekend. Maar; meten is weten.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-05-2020 16:47 ]

Helhond schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:08:
Ik sta op het punt te bestellen, en vraag jullie om een laatste keer te schieten op mijn finale setup.
Het systeem wil ik compleet bij Winkelmann bestellen en zelf op het plat garagedak neerleggen.

Panelen:
18x QCell G8 Duo 350 WP (1740mm×1030mm×32mm)

(Micro)Omvormers:
3x APS QS1
3x APS YC600

Platdakframe:
Flatfix Fusion (OW) 3 rijen van (2x3) panelen maar dan met een NZ-ligging.

Ligging:
Een Noord en Zuid ligging, met oriëntatie 17 graden van het zuiden af.
Frame Flatfix helling is 13° graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Elke rij van 6 panelen zal worden uitgerust met één QS1 en één YC600 op een fase.
Alleen met een NZ opstelling was (3x6) te realiseren met een OW kwam ik niet verder dan (3x5) panelen.
Dan blijft er aan tuin en plein zijde nog beide ±20 cm deels opstaande rand over en ±10cm naar de buren. Het ligt dan mooi vol, ook introduceert een NZ opstelling geen extra schaduw voor de PV van onze buren.

Keuze micro-omvormers:
Probleem is dat er vanwege de schaduwval van de woningen (west gelegen) en dakkapel van de buren een schaduw van West naar Oost over het dak heen trekt. Afhankelijk van het seizoen duurt dit 1-4 uur. In die tijd kunnen de resterende 12/18 en 6/18 nog prima door blijven produceren. Een string omvormer zie ik daarom niet zitten, en een SE systeem ben ik geen fan van. Monitoring per paneel vind ik een pre, Enphase spreekt me minder aan, dus zodoende bij APS uitgekomen wat me wel erg aanspreekt, heb ook de wisselende berichtgeving gelezen in het bewust topic. Maar wil APS toch een kans geven.

Naar de garage loopt al een 5x4mm² kabel naar een nieuwe onderverdeler, hierop zullen de micro-omvormers verdeelt worden over de fasen.

Totaal Wp is 6300 watt, en ben blij met 5000 kWh op jaarbasis. (De SMA calculator komt met 5600 kWh, maar die houd niet rekening met de schaduw)
In de tuin komt ook een WP, die 1100 kuub gas moet vervangen. (geschat op een kleine 3000 kWh)
Dit te samen met 2000 kWh van ons huidige verbruik hopen we aan die 5000 kWh voldoende te hebben.

Mocht dat niet voldoende zijn overwegen we nog ons ONO lessenaar dak (20°) vol te (laten) gooien.
Met noord zuid zou ik de aps halveren en twee panelen parallel op één aansluiting hangen, noord en zuid bij elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:43:
[...]

Volgens mij kakel jij hier dan het hardst. Die selectiviteit heeft te maken met kortsluiting. Sluiting in 32A eindgroep kan heel gemakkelijk betekenen dat je voorliggende 35A als eerste vertrekt.
En omdat de hoofd zekering springt is het onveilig? Het enige wat jammer is, is dat het donker is in het hele huis. Maar niet onveilig

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ophidian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Dat is een beetje stof, is al weer weg :) Hornbach is hier niet in de buurt, maar dit werkt prima. Alleen nog even kijken of er een plug in gaat of een chemisch anker. Jij had pluggen in je betonsteunen volgens mij? Zit dat goed?
Ja gaat goed, alleen de lange schroeven is een dingetje om dat precies te krijgen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:04:
[...]

En omdat de hoofd zekering springt is het onveilig? Het enige wat jammer is, is dat het donker is in het hele huis. Maar niet onveilig
Je diepvries ontdooit, je koelkast wordt warm en wellicht heb je iemand thuis aan beademingsapparatuur.. I dunno.

Netcode is gewoon wetgeving, maar schijnbaar boeit de ene wetgeving (copyright) op dit forum meer dan andere wetgeving :z
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw