1 PVoutput . Dongen NB
Als @Helhond de exacte helling en richting deelt wil ik het wel simuleren maar ik vermoed dat je over de kortsluitstroom gaat met 2 moderne panelen van 350 Wp.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:00:
[...]
Met noord zuid zou ik de aps halveren en twee panelen parallel op één aansluiting hangen, noord en zuid bij elkaar.
Denk eraan dat de APS maar 300 W per input kunnen verwerken dus het gaat ook flink aftoppen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Schijnbaar in de Elektriciteitswet 1998reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:15:
[...]
Precies, dus niet onveilig.
Waar staat dat, dat de net code wet is?
Dan heb jij je antwoord toch...Q-bone schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:22:
[...]
Dit is in beide gevallen schaduw... daar kan ik helaas niets aan doen
Nee dat top niet af, felle zuid zon is bijna nul watt voor noord paneel, doet alleen wat met diffuus licht en dan doet zuid ook veel minder.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:22:
[...]
Als @Helhond de exacte helling en richting deelt wil ik het wel simuleren maar ik vermoed dat je over de kortsluitstroom gaat met 2 moderne panelen van 350 Wp.
Denk eraan dat de APS maar 300 W per input kunnen verwerken dus het gaat ook flink aftoppen.
En al top het wel af, scheelt wel 90 euro per paneel aan micro omvormer
1 PVoutput . Dongen NB
Schijnbaar hebben we niks aankabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:24:
[...]
Schijnbaar in de Elektriciteitswet 1998
1 PVoutput . Dongen NB
Het staat daar. Kun je zelf nakijken op wetten.overheid.nl
Succes. Leuke website trouwens, ook al eens gebruikt om van het OM te winnen
Dat het wet heet, wil niet zeggen dat het een wet is. Het zijn slechts richtlijnen. Kun je hier lezen na 5 sec al.kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:58:
[...]
Het staat daar. Kun je zelf nakijken op wetten.overheid.nl
Succes. Leuke website trouwens, ook al eens gebruikt om van het OM te winnen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031815/2016-07-01
1 PVoutput . Dongen NB
Richtlijnen... en verordeningen... bij wet.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:00:
[...]
Dat het wet heet, wil niet zeggen dat het een wet is. Het zijn slechts richtlijnen. Kun je hier lezen na 5 sec al.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031815/2016-07-01
@Helhond had de richting en helling wel gedeeld.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:49:
[...]
Nee dat top niet af, felle zuid zon is bijna nul watt voor noord paneel, doet alleen wat met diffuus licht en dan doet zuid ook veel minder.
En al top het wel af, scheelt wel 90 euro per paneel aan micro omvormer
@reneeke1970
Hier heb ik jouw idee gesimuleerd.
:strip_exif()/f/image/1UIwUXcwH8Gkoxwbc4ZLwXOm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het topt ongeveer 9.7% af op jaarbasis.
Dat vind bijna iedereen hier op zich teveel maar als het ook 10% scheelt in de aanschafprijs mag zoveel aftoppen van mij best. (zeker als het in Belgie was geweest)
Maar de Max input short circuit stroom gaat met deze helling naar 20.5 A.
http://www.eco-distributi...ms-QS1-Datasheet-1819.pdf
Deze datasheet vermeld "Maximum DC short circuit current 15A"
Dus daar ga je dik overheen, kunnen de omvormers daar niet kapot van gaan?
Jouw idee had van mij wel gemogen met deze panelen als de helling minstens 48 graden is, dan komt de kortsluitstroom volgens Sunny weer onder 15A. Maar dat is wel heel stijl voor noord. Of met 2 oude 72 cells panelen. Die hebben immers een wat lagere stroom.
edit:
:strip_exif()/f/image/2h9h0Laa99mHsgchydiPdvHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Aftoppen blijft dan ook relatief beperkt tot 4% 1.8% van de jaaropbrengst.
[ Voor 24% gewijzigd door busscherski op 27-05-2020 18:51 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Of ze in praktijk kapot gaan, geen idee. Knutsel hier heel wat af maar niet met de qs1.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:09:
[...]
@Helhond had de richting en helling wel gedeeld.
@reneeke1970
Hier heb ik jouw idee gesimuleerd.
[Afbeelding]
Het topt ongeveer 9.7% af op jaarbasis.
Dat vind bijna iedereen hier op zich teveel maar als het ook 10% scheelt in de aanschafprijs mag zoveel aftoppen van mij best. (zeker als het in Belgie was geweest)
Maar de Max input short circuit stroom gaat met deze helling naar 20.5 A.
http://www.eco-distributi...ms-QS1-Datasheet-1819.pdf
Deze datasheet vermeld "Maximum DC short circuit current 15A"
Dus daar ga je dik overheen, kunnen de omvormers daar niet kapot van gaan?
Jouw idee had van mij wel gemogen met deze panelen als de helling minstens 48 graden is, dan komt de kortsluitstroom volgens Sunny weer onder 15A. Maar dat is wel heel stijl voor noord. Of met 2 oude 72 cells panelen. Die hebben immers een wat lagere stroom.
Maar het scheelt de helft aan micro omvormer, niet voor 18 maar slechts 9 panelen. Een noord paneel wat hooguit 150 watt geeft op een dure omvormer is ook nogal wat.
Ik nam dat risico wel om 800 euro uit te sparen.
En aangezien de poster ook over fase wil verdelen kan hij in dit geval beter 3× een yc1000 nemen en instellen op drie panelen. Dan heb je 350 watt ipv 300 per aansluiting.
Minder af top en nog goedkoper ook
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan nergens vinden wat de max short circuit current van de YC1000 is. Ik denk minder dan 20.5A.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:19:
[...]
Of ze in praktijk kapot gaan, geen idee. Knutsel hier heel wat af maar niet met de qs1.
Maar het scheelt de helft aan micro omvormer, niet voor 18 maar slechts 9 panelen. Een noord paneel wat hooguit 150 watt geeft op een dure omvormer is ook nogal wat.
Ik nam dat risico wel om 800 euro uit te sparen.
En aangezien de poster ook over fase wil verdelen kan hij in dit geval beter 3× een yc1000 nemen en instellen op drie panelen. Dan heb je 350 watt ipv 300 per aansluiting.
Minder af top en nog goedkoper ook
Maar nu topt hij ook al nauwelijks af, en heeft een MPP per paneel. Met zijn type schaduw zal dat denk ik wel te merken zijn in de opbrengst.
edit: als @Helhond geen mpp per input had gewild had hij wel een string omvormer gekozen denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 27-05-2020 18:32 ]
Was vanwege schaduw en log per paneel. Hij moet het zelf maar beslissenbusscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:31:
[...]
Ik kan nergens vinden wat de max short circuit current van de YC1000 is. Ik denk minder dan 20.5A.
Maar nu topt hij ook al nauwelijks af, en heeft een MPP per paneel. Met zijn type schaduw zal dat denk ik wel te merken zijn in de opbrengst.
edit: als @Helhond geen mpp per input had gewild had hij wel een string omvormer gekozen denk ik.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor jou gemak laat je mijn opmerking over 8x16A groepen achter een 35A hoofdzekering maar even achterwege, handig van jou.kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:43:
[...]
Volgens mij kakel jij hier dan het hardst. Die selectiviteit heeft te maken met kortsluiting. Sluiting in 32A eindgroep kan heel gemakkelijk betekenen dat je voorliggende 35A als eerste vertrekt.
Dus het gaat jou er niet om dat die hoofdzekering wel of niet doorfikt als het maar niet tengevolge is van een foute selectiviteit, de rest boeit je niet.
Laat me raden, je gaat zeker ook nog bewijzen dat het onmogelijk is dat een 16A eindgroep, een 35A hoofdzekering niet kan meetrekken bij een volle sluiting ( wat wel degelijk voorkomt)
Ik vind je idee wel leuk overigens. Misschien nog eens afstoffen in geval van een veel steilere helling en/of oude 60-72 cells panelen.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:47:
[...]
Was vanwege schaduw en log per paneel. Hij moet het zelf maar beslissen
Ik probeer de mogelijkheden maar optimaal te benutten. Hier tot 8 panelen op een duo tigo bv.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:56:
[...]
Ik vind je idee wel leuk overigens. Misschien nog eens afstoffen in geval van een veel steilere helling en/of oude 60-72 cells panelen.
Nieuwe afdak krijgt vier panelen, totaal 490 wp op een 475 watt tigo. 9 ampère en 68 voc,dus aardig op limiet.
1 PVoutput . Dongen NB
Omdat jouw opmerking over die meerdere 16A groepen er totaal niet toe doet. Dat is gewoon een kwestie van gelijktijdigheid. Sluiting in een 16A eindgroep leidt niet tot het meenemen van de 35A hoofdbeveiliging.PClop schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:48:
[...]
Voor jou gemak laat je mijn opmerking over 8x16A groepen achter een 35A hoofdzekering maar even achterwege, handig van jou.
Dus het gaat jou er niet om dat die hoofdzekering wel of niet doorfikt als het maar niet tengevolge is van een foute selectiviteit, de rest boeit je niet.
Laat me raden, je gaat zeker ook nog bewijzen dat het onmogelijk is dat een 16A eindgroep, een 35A hoofdzekering niet kan meetrekken bij een volle sluiting ( wat wel degelijk voorkomt)
In uitzonderlijke gevallen komt dat wel voor natuurlijk, zeker als je het kunstje met het kortsluiten vaker flikt. Die smeltpatronen slijten ook gewoon.
2115 x 1003 mm en 440 Wp, flinke jongens.wmeester schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:49:
Ik zit nog steeds te broeden op twee zonnepanelen om mijn configuratie uit te breiden.
Het gaat om de https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/ met als datasheet hier:
https://ymxsolar.com/app/...-Half-Cut-PERC-Module.pdf
Kan ik daar niet een Solis mini 1000-4g aanvast knopen?
https://www.solar-nu-webs...projecten-presentatie.pdf
De panelen hebben een Vmp NOCT van 37.9v
En de omvormer heeft een MPPT voltage van 50-500 en een opstartvoltage van 60v
Ik zit eerst te kijken naar een Enphase IQ7A maar die zijn niet leverbaar. En die Solis is niet veel duurder.
Zou dat goed gaan? 2x bovenstaande paneel icm de Solis mini 1000?
Daar zijn de huidige micro omvormers nog niet echt op berekend nee.
Ik twijfel of die Solis goed gaat werken met 2 panelen. Ondanks wat er in de specs staat. Maar ik ben benieuwd als je het gaat testen, laat ons weten wat de resulaten zijn.
Als ze (bijna)plat komen te liggen zou je deze YC600 kunnen overwegen. Het aftoppen zal dan nog wel meevallen. Ik wil het wel voor je simuleren met SunnyDesign als je de richting en helling vermeld.
https://www.winkelman-zon...9/?display=tiles&merk=APS
De hoeveelheid aftoppen zal denk ik minder zijn dan de meerkosten voor een duurdere omvormer zoals de Solis of YC1000 (maar die laatste is alleen in 3 fase AC te krijgen)
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS
Komen we weer op de yc1000,instellen op vier panelen, één paneel met y stekker verdelen op twee aansluitingen en gaat geen watje verloren. En zonder die stekker gaat waarschijnlijk ook want panelen staan parallel.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:33:
[...]
2115 x 1003 mm en 440 Wp, flinke jongens.
Ik twijfel of die Solis goed gaat werken met 2 panelen. Ondanks wat er in de specs staat. Maar ik ben benieuwd als je het gaat testen, laat ons weten wat de resulaten zijn.
Als ze (bijna)plat komen te liggen zou je deze YC600 kunnen overwegen. Het aftoppen zal dan nog wel meevallen. Ik wil het wel voor je simuleren met SunnyDesign als je de richting en helling vermeld.
De hoeveelheid aftoppen zal denk ik minder zijn dan de meerkosten voor een duurdere omvormer zoals de Solis of YC1000 (maar die laatste is alleen in 3 fase AC te krijgen)
Alleen die mode voor drie of vier panelen maakt het verdacht.
PS wat zegt Sunny over vermogen van 330 wp paneel onder 5 graden oost, en onder 10 graden west?
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 27-05-2020 21:06 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas ligt er nog steeds niets op mijn dak qua panelen en met de afgelopen maanden baal ik daar wel vanJ0YR1D3R schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:03:
[...]
Een andere partij heeft ook een voorstel gedaan met Enphase en komt met twee merken die ik zelf (nog) niet kende. Peimar (Italiaans) en Astronergy (Chinees). Beiden lijken ook niet superbekend wanneer ik ze door Google heen haal. De eerste is een volledig zwart paneel en de tweede heeft wel wat zilverwerk erin zitten. De Peimar is een 310wp exemplaar en de Astronergy is een 340wp versie.
Navraag leert dat bij deze partij en zijn leveranciers andere merken als Trina Solar en DMEGC inmiddels op zijn en een levertijd van 2-3 maanden hebbenDe prijs ligt voor 1 paneel meer 800 euro lager dan bovengenoemd voorstel; de QS dak-ankers worden ook in dit geval gebruikt dus je begrijpt dat dit wel mijn voorkeur heeft. Kennen jullie de 2 genoemde merken (Peimar (Italiaans) en Astronergy (Chinees) en hoe zijn de ervaringen? Ik zie op het forum dat Coolblue ook wel de eerste van de twee heeft geleverd en op papier krijg je er 20 jaar garantie op.
Een andere partij kan DMEGC 320 Smart panelen leveren, die heb ik nog niet eerder gezien eerlijkgezegd. Dit is de datasheet:
http://www.dmegc.solar/fi...B-S-40mm-1m-20200115B.pdf
Het zijn panelen van 320wp met een SolarEdge power optimizer OPJ300-LV ingebouwd. Hoe is de ervaring daarmee? Heeft iemand daar überhaupt iemand ervaring mee of is dat volgens jullie een no-go?
Die drie fasen heb ik helaas niet. Hoek is 25 graden en richting is zuid zuid west.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:33:
[...]
2115 x 1003 mm en 440 Wp, flinke jongens.
Maar waar komt het onderbuikgevoel vandaan dat ondanks de specs die Solis niet goed zal werken?
Zoals @DjAntoon al zei: hier heb je je antwoordQ-bone schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:46:
@swat! @lothar dank u.
Maar vinden jullie de opbrengst van west ook niet iets laag? Ik had +-10% meer verwacht.
De schaduw 's morgens heeft minder effect omdat het vermogen nog niet zo hoog is, maar die van 17:00 uur gaat van 3kW naar ~1kW.. dus dat scheelt wel ff. En dan na 19:00 uur is het vermogen helemaal weg.Q-bone schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:22:
[...]
Dit is in beide gevallen schaduw... daar kan ik helaas niets aan doen
Voor mij is het dan compleet logisch dat je een stuk minder opbrengst hebt.
EV6 Plus
Mijn eigen omvormer van een goedkoop Chinees merk heeft met zeer zware bewolking al moeite met 7 panelen, dan raakt de mppt de kluts al kwijt, dan zakt hij naar 125 V. Mijn string van 8 doet het beter. Volgens de specs zou het geen probleem moeten zijn. Nu is bij mij het verlies op jaarbasis niet significant omdat het alleen gebeurt bij zeer slecht weer, dus ik verlies alleen 20-40% van de opbrengst wat anders ook bijna niets was. Maar omdat ik er vanuit ga dat de technologie van de Solis en SolaX ongeveer gelijk is ik raad anderen niet aan om dichtbij het minimum te gaan zitten. (en daarnaast zal de efficientie bij dat lage voltage erg laag zijn, zo laag dat ze het niet eens vermelden)
Hoewel ik aan de andere kant natuurlijk wel benieuwd ben naar de resultaten als je het toch gaat doen.
Een micro omvormer is wel bedoeld voor lage DC voltages.
Ik denk dat gewoon een YC600 de beste deal is qua ROI. Het topt ongeveer 2.2% af. Uiteraard tenzij je per paneel wilt loggen, dan heb je extra apparatuur nodig. Maar gewoon een kWh meter kun je er zelf ook tussen knutselen aan de AC kant voor weinig geld.
Een duurdere omvormer kan dus maximaal 2.2% meer opbrengst leveren. Als je totale systeemkosten dan meer dan 2.2% stijgen verleng je de tvt een beetje.
Ik ben zelf van plan om QS1 met diezelfde 440 Wp panelen op mijn platte dak te leggen (bedankt voor de tip, ik kende YMX solar nog niet). Wel een ongunstiger hoek dan jij dus ik top dan minder af, maar jij hebt per paneel veel meer opbrengst.
Het klinkt onlogisch om een 600VA omvormer aan 880 wp te knopen maar als je inderdaad een verwachtte opbrengst van iets meer dan 800kwh p/j hebt dan valt het inderdaad erg mee.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:13:
@wmeester
Mijn eigen omvormer van een goedkoop Chinees merk heeft met zeer zware bewolking al moeite met 7 panelen, dan raakt de mppt de kluts al kwijt, dan zakt hij naar 125 V. Mijn string van 8 doet het beter. Volgens de specs zou het geen probleem moeten zijn. Nu is bij mij het verlies op jaarbasis niet significant omdat het alleen gebeurt bij zeer slecht weer, dus ik verlies alleen 20-40% van de opbrengst wat anders ook bijna niets was. Maar omdat ik er vanuit ga dat de technologie van de Solis en SolaX ongeveer gelijk is ik raad anderen niet aan om dichtbij het minimum te gaan zitten. (en daarnaast zal de efficientie bij dat lage voltage erg laag zijn, zo laag dat ze het niet eens vermelden)
Hoewel ik aan de andere kant natuurlijk wel benieuwd ben naar de resultaten als je het toch gaat doen.
Een micro omvormer is wel bedoeld voor lage DC voltages.
Ik denk dat gewoon een YC600 de beste deal is qua ROI. Het topt ongeveer 2.2% af. Uiteraard tenzij je per paneel wilt loggen, dan heb je extra apparatuur nodig. Maar gewoon een kWh meter kun je er zelf ook tussen knutselen aan de AC kant voor weinig geld.
Een duurdere omvormer kan dus maximaal 2.2% meer opbrengst leveren. Als je totale systeemkosten dan meer dan 2.2% stijgen verleng je de tvt een beetje.
Ik ben zelf van plan om QS1 met diezelfde 440 Wp panelen op mijn platte dak te leggen (bedankt voor de tip, ik kende YMX solar nog niet). Wel een ongunstiger hoek dan jij dus ik top dan minder af, maar jij hebt per paneel veel meer opbrengst.
[Afbeelding]
Die YC600 is 100 euro voordeliger dan de Solis dus dat scheelt flink.
Ik heb dezelfde aangeboden gekregen, twijfel.J0YR1D3R schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Helaas ligt er nog steeds niets op mijn dak qua panelen en met de afgelopen maanden baal ik daar wel vanPeimar blijft blijkbaar goed leverbaar, want de 310wp panelen zijn zonder problemen te leveren. Trina en JA Solar zijn wel erg lastig te verkrijgen, ik krijg week 31 (juli...) door onder voorbehoud voor Trina 325wp panelen. Zijn er echt (nog steeds) problemen met Trina?
Een andere partij kan DMEGC 320 Smart panelen leveren, die heb ik nog niet eerder gezien eerlijkgezegd. Dit is de datasheet:
http://www.dmegc.solar/fi...B-S-40mm-1m-20200115B.pdf
Het zijn panelen van 320wp met een SolarEdge power optimizer OPJ300-LV ingebouwd. Hoe is de ervaring daarmee? Heeft iemand daar überhaupt iemand ervaring mee of is dat volgens jullie een no-go?
https://www.zonnepanelen-info.nl/merk/dmegc/
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Het klinkt inderdaad onlogisch, maar toch kom ik hierop uit.wmeester schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:32:
[...]
Het klinkt onlogisch om een 600VA omvormer aan 880 wp te knopen maar als je inderdaad een verwachtte opbrengst van iets meer dan 800kwh p/j hebt dan valt het inderdaad erg mee.
Die YC600 is 100 euro voordeliger dan de Solis dus dat scheelt flink.
Ik denk dat zowel de Solis als de YC600 zo hun eigen voor en nadelen hebben.
Bij twijfel zou ik voor de goedkoopste gaan
Die 100 euro extra verdien je nooit terug met 2.2% extra opbrengst per jaar.
Je kunt het ook andersom bekijken. Nu heb je gewoon het maximale aantal Wp aan je, relatief dure, YC600 geknoopt. Dus je benut de omvormer goed.
Op FlatFix Fusion levert het 'ongunstige paneel' zomaar 60% van het vermogen dat het 'gunstige paneel' levert, als het niet meer is.reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:49:
[...]
....................
felle zuid zon is bijna nul watt voor noord paneel, doet alleen wat met diffuus licht en dan doet zuid ook veel minder.
..................
Die richtingen van de panelen liggen maar 26 graden uit elkaar.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Het 350 Wp paneel haalt onder NMOT rond de 262 Wp en ongeveer 8 Ampere.
Met de lage hoek van slechts 13° dacht ik een erg nette opstelling te hebben, af toppen had ik wel rekening mee gehouden als de situatie ideaal is.
Als je naar onderstaande tabel kijkt zit
Zuid op een efficiëntie van rond de 95% en Noord rond de 75%.
Dat zou niet heel veel afmoeten wijken dan een 2x85% OW opstelling was mijn conclusie.
Met in parallel zetten verlies je monitoring per paneel, en wordt het ampères wellicht te hoog?
Is het overigens niet zo dat af toppen niet zo snel zal plaatsvinden?
Elke micro omvormer zal bestaan uit een noord en zuid paneel.
Een YC600 600VA continu kan afgeven, stel dat een zuid dan 350VA levert en noord slechts 250 VA, zuid kan dus zeg maar meer leveren omdat noord minder levert, of moet je echt rekenen met max. 300VA per ingang?
M.a.w. Zuid heeft meer ruimte door op te leveren omdat noord wat minder levert. Of gaat dit niet op?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
We gaan het zien wat de opbrengst doet... Ik heb de zonnepanelen besteld. Had ze eerst even gebeld, er staat namelijk 'Leverbaar vanaf 1 juli' en 1059 op voorraad. Maar dat hadden ze expres gedaan zodat je vast bestellingen kon doen. De dame ad lijn gaf wel aan dat ik dan 'bestelling op factuur' kon kiezen. Dat is mooi. Dan loop ik verder geen risico.busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:42:
[...]
Het klinkt inderdaad onlogisch, maar toch kom ik hierop uit.
Ik denk dat zowel de Solis als de YC600 zo hun eigen voor en nadelen hebben.
Bij twijfel zou ik voor de goedkoopste gaan
Die 100 euro extra verdien je nooit terug met 2.2% extra opbrengst per jaar.
Je kunt het ook andersom bekijken. Nu heb je gewoon het maximale aantal Wp aan je, relatief dure, YC600 geknoopt. Dus je benut de omvormer goed.
Nou moet ik mij nog iets verder verdiepen in die YC600. Volgens mij heb je daar alleen 1 aansluitkabel voor nodig nietwaar?
Die kabel heb ik nog liggen. Dat is de kabel die je gebruikt als je slechts 1 YC600 wilt aansluiten.wmeester schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Nou moet ik mij nog iets verder verdiepen in die YC600. Volgens mij heb je daar alleen 1 aansluitkabel voor nodig nietwaar?
Y'24
Ook met 300 VA per input top je nauwelijks af. Uit mijn hoofd staat in de Europese datasheet trouwens 300 W per input.Helhond schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:57:
@FD2 @reneeke1970 @busscherski Iedereen bedankt voor het meedenken!
Het 350 Wp paneel haalt onder NMOT rond de 262 Wp en ongeveer 8 Ampere.
Met de lage hoek van slechts 13° dacht ik een erg nette opstelling te hebben, af toppen had ik wel rekening mee gehouden als de situatie ideaal is.
Als je naar onderstaande tabel kijkt zit
Zuid op een efficiëntie van rond de 95% en Noord rond de 75%.
Dat zou niet heel veel afmoeten wijken dan een 2x85% OW opstelling was mijn conclusie.
Met in parallel zetten verlies je monitoring per paneel, en wordt het ampères wellicht te hoog?
Is het overigens niet zo dat af toppen niet zo snel zal plaatsvinden?
Elke micro omvormer zal bestaan uit een noord en zuid paneel.
Een YC600 600VA continu kan afgeven, stel dat een zuid dan 350VA levert en noord slechts 250 VA, zuid kan dus zeg maar meer leveren omdat noord minder levert, of moet je echt rekenen met max. 300VA per ingang?
M.a.w. Zuid heeft meer ruimte door op te leveren omdat noord wat minder levert. Of gaat dit niet op?
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen, dan bestel ik er binnenkort ook 5 en 3 kortere.wmeester schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:24:
[...]
We gaan het zien wat de opbrengst doet... Ik heb de zonnepanelen besteld. Had ze eerst even gebeld, er staat namelijk 'Leverbaar vanaf 1 juli' en 1059 op voorraad. Maar dat hadden ze expres gedaan zodat je vast bestellingen kon doen. De dame ad lijn gaf wel aan dat ik dan 'bestelling op factuur' kon kiezen. Dat is mooi. Dan loop ik verder geen risico.
'21x Tier 1 zonnepanelen van 325 Wp Canadian Solar o.g. en 1x SolarEdge 6000H Wave
omvormer met 21x P370 optimizers'
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hopelijk kan ik er iemand gelukkig mee maken die mij hier ook gelukkig heeft gemaakt met alle hulp in het verleden
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6776668aa8c.pdf
Ik heb z`n Longi broertje gevonden. Zou Yimeixu gewoon de fabriek zijn die de Longi's maakt? Ik vind ze wel goedkoop.
Daar hebben we deze voorfevo-1190 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:33:
Vandaag weer een record. 29,97 kwh in zuidHolland tuin zuiden.
Het grote "jouw productie" topic - Deel 5
In kWh/kWp graag, aantal zegt niet veel.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Netbeheerders willen alleen graag een onbalans tussen de fases die kleiner is dan 5kW.GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:28:
[...] Er is ook nog een optie voor een Growatt 4200 MTL-S die is slechts enkele euro's duurder, en volgens mij is 3-fase pas interessant als je meer dan 5kw piek teruglevert, dan willen netbeheerders dat als ik mij niet vergis.
Bij een oost-west set met voldoende hellingshoek zie je dat verkeerd.GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:30:
@develdonk ik zou gezien jouw setup echt wel verwachten pieken te zien ruim boven de 3000w, of zie ik dat verkeerd?
De totalen zijn een soort van bedrijfsurenteller. Dat zou dus niet fijn zijn als dat zou kunnen.Andre_J schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:44:
Zijn hier mensen met Goodwe ervaringen?
Ik heb de omvormer van mijn vader nu bij mij hangen.
Kan ik zijn opgewekte kWh op de een of andere manier wissen?
Maar je weet met welke stand je bij jou begint, in domotica zou je dus kunnen corrigeren voor de beginstand.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Waar komt die 85% vandaan? Iemand die kWh jaaropbrengst en kW vermogen door elkaar haalt?Knot schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:20:
Hier ook nog wel een mooi verhaal over aftoppen. Ik heb via Zonneplan een berekening gehad waarin het minimaal zou zijn met 9x 295w op een Zeversolar 2000 omvormer (2200VA).
Bij 85% is dat idd 2257 dus mis je 57w in die momenten. Echter kreeg ik een gratis upgrade van Trina Solar 295Wp naar Qcells 310Wp.
Deze doen bij 85% 2372 en je ziet in de lentemaanden soms gewoon van 10:30 tot 14:00 dat ie op 2200Wh aftopt.
Verhaal was in eerste instantie dat die 57w die je mist maar een enkele keer voor komt en met de kleine omvormer je dat makkelijk terug zou winnen omdat ie eerste opstart/aanslaat. Als je 3,5u 172Wh mist ben je 0,6kWh verder. Ik geloof er niet echt in dat je dat met opstarten en doordraaien in de schemer terugpakt als de omvormer op 20/30w staat te pruttelen. Wat is jullie idee hierin?
Vind het wel een fijne omvormer en fijne app van Zeversolar maar de enige upgrade is van een ZL2000 naar een ZL3000 en dat lijkt me wel overkill? Plus dat je geschiedenis/grafieken misschien verloren gaan als je een andere omvormer aan gaat melden?
Voor panelen op een goede oriëntatie is die omvormer voor NL wel wat klein, die topt wel meer af.
Voor België met hun belasting is het een goede optie.
Bijna alles staat in de topicstart; omvormers hebben allemaal ongeveer vergelijkbaar eigen verbruik. Zeker uit dezelfde serie. Alle omvormers hebben voordeel van extra koeling; dan leven ze langer.Knot schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:21:
Oh gaat mij niet perse om een paar honderd euro, meer dat ik niet het maximale resultaat kan zien. Heb ze voor de lol liggen, deels voor het geld, meer voor de techniek,
Alleen als ik een 3000 ipv 2000 omvormer neem, is die dan echt minder rendabel op bewolkte dagen of dagen met pieken als ie op 2370/3000 draait?
Andere kant hoor ik weer dat het niet goed is de 2000w omvormer urenlang maximaal te laten draaien dagelijks.
Als een swap mogelijk is en ik mis niet heel mn geschiedenis misschien nog wel een optie.
Omvormer wisselen en vooraf historie ergens opslaan.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Gisteren 09 uur "oude opstelling"
paneel 1 251 watt
paneel 2 250 watt
Nieuwe opstelling
paneel 1 247watt
paneel 2 105 watt verliest nu dus ongeveer 60% van de opbrengst maar dit zal gedurende de dag wel minder worden en tegen 14 uur andersom worden.... ik ben benieuwd of dit verlies van 60% in de vroege uren opweegt tegen de verwacht winst in de middag.
Tot zover zeer logisch en ook wel te verwachten...
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
stel je heb 1 pas Y600 met 1 paneel op oost en 1 paneel op west (neem voor het voorbeeld een 340w paneel). Laten we ook maar even uitgaan van stc condities gedurende de gehele dag.. (bestaat niet maar daar gaat het nu even niet om.
Is het dan zo dat de Y600 in de ochtend op het oost paneel begint en dat deze aftopt op 300watt per kanaal of is het maximum 600 watt van de omvormer? anders zou het theoretisch kunnen dat het oost paneel in de ochtend op 340w kan draaien (en het west doet wat het doet) en na de middag omgedraaid? waardoor je onder stc conditie meer zou halen dan 300w per kanaal.
misschien een moeilijk uitleg maar de vraag is dus doet hij 300w per aansluitpunt of als totaal 600w?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ik maak uit de datasheet op dat het 300W per input is. Maar ook dan topt het nauwelijks af met een 340 Wp paneel. Denk aan 0.1% op jaarbasis of minder. Maak je geen zorgen.Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:34:
Is er hier iemand die weet of de APS systemen bv de y600 300w max per kanaal zijn ?
stel je heb 1 pas Y600 met 1 paneel op oost en 1 paneel op west (neem voor het voorbeeld een 340w paneel). Laten we ook maar even uitgaan van stc condities gedurende de gehele dag.. (bestaat niet maar daar gaat het nu even niet om.
Is het dan zo dat de Y600 in de ochtend op het oost paneel begint en dat deze aftopt op 300watt per kanaal of is het maximum 600 watt van de omvormer? anders zou het theoretisch kunnen dat het oost paneel in de ochtend op 340w kan draaien (en het west doet wat het doet) en na de middag omgedraaid? waardoor je onder stc conditie meer zou halen dan 300w per kanaal.
misschien een moeilijk uitleg maar de vraag is dus doet hij 300w per aansluitpunt of als totaal 600w?
Nieuw projectje voor plat dak waarbij ik "jouw" panelen wil plaatsen. Kunnen de kabels aan elkaar gekoppeld worden als de panelen in landscape liggen?
Volgens de specificaties zijn dit de lengtes, alleen weet ik niet precies hoe ik dit moet lezen;
Portrait:300mm(+)/400mm(-);
Landscape:1200mm(+)/1200mm(-)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Beide panele stonden naar het oosten tegen een witte muur, omdat hierop vanaf 14 uur schaduw valt komt wilde ik even proberen wat het doet in de morgen als 1 paneel de reflectie straling krijgt van de witte muur. En ik bedacht me net dat het ook zou kunnen dat de panelen over de 300w per kanaal zouden kunnen. dan zou dit scenario mogelijk extra % rendement opleveren :-) en een betere spreiding over de dag :-)
druk maak ik me niet, ik wist vooraf dat ik 340w op 300w omvormer had staan en dit was bewust omdat stc niet bestaat en de degeneratie zo op de levensduur nagenoeg geen verlies van opbrengst gaat geven...
thanks voor je antwoord met de betrekking tot de input limiet ik ga het gewoon een paar dagen monitoren dat is dan wel het voordeel van APS monitoring per paneel :-)
De opgegeven lengte klopte bij mijn Peimar panelen in elk geval niet. Ze waren 10 cm langer dan de specs (maar nog steeds te kort voor het aansluiten op mijn aps yc600 denk ik). Ik zou niet blindvaren op de specs.timovd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:42:
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Nieuw projectje voor plat dak waarbij ik "jouw" panelen wil plaatsen. Kunnen de kabels aan elkaar gekoppeld worden als de panelen in landscape liggen?
Volgens de specificaties zijn dit de lengtes, alleen weet ik niet precies hoe ik dit moet lezen;
[...]
Hetzelfde had ik een keer bij een wasmachine: kabel zou rechts zitten. Nou, dus niet! Toen moest ik mijn stopcontact verplaatsen.
Omvormer SMA 8,0 max vermogen 8,5 kWh 28 panelen 315Wp (totaal 8820 Wp) pal op zuid onder 20 graden, dus dat zo de ideale oplevering moeten geven, midden op de dag, bij een wolkeloze hemel.
Daarom had ik verwacht dat de installatie onder die condities 8300 W af zou moeten geven.
Ik meet 7400W.
Of zie ik dat verkeerd?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Soms is een dag wel wolkloos maar heb je toch een soort smok waardoor de zoninstraling wellicht de 1000w niet haalt. je draait op 92% max hetgeen best verklaar zou kunnen worden door temperatuur en eventueel wat troubele lucht.
note : Ik ben geen expert
Ik had'aftoppen verwacht nu, naar 8300W, het max van de omvormer.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Doet hij dat dan ooit?busscherski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:24:
@Naalroc
Mijn 4650 Wp komt vandaag ook niet over 3700 W vermogen.
Zzw 45 graden.
En liggen die misschien minder gunstig dan onder 45*?
[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 29-05-2020 15:27 ]
Deze tijd van het jaar staat de zon net iets te hoog voor een 45 graden helling. Voor jou staat de zon nog net iets te laag. En de panelen zijn best warm.
Je installatie functioneert prima.
Op zomerdagen met afwisselend wolken en blauwe lucht zul je bij jou wel pieken zien naar 8 kW.
Vergelijk je opbrengst maar hier:
smok is misschien niet het juiste woord, er kan ook vocht damp of dergelijk in de lucht hangen volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen.
Gisteren ook niet trouwens terwijl gisteren wel verder een prima dag is geweest. Kijk eens naar hoeveel kwh per kwp je maakt dit bereken je makkelijk door je opbrengst te nemen van gisteren en die te delen door 8.0 kwp in jouw geval. Je kotm dan op het kwh per kilowatt piek vermogen uit. in mijn voorbeeld van gisteren 12.04/1.8=6.69 wat voor mij echt dikke prima is (mijn max heb ze wel pas een maand ligt op 7kwh per kwp) dit zegt meer in mijn mening dan kijken of je de max haalt.
ken je het jouw productieforum al of pvoutput.org? De eerst is een tweakers forum over productie van deelnemens, de 2 is een algemene vergelijking van zonnepanelen eigenaars.
Misschien niet helemaal goed verwoord maar bekijk ze maar eens.
https://pvoutput.org/
[ Voor 6% gewijzigd door Fantastic_fox op 29-05-2020 17:43 ]
Er staat een leuke aanbieding op marktplaats
Gevoelsmatig spaar ik liever door voor een kwaliteitsmerk... Maar wellicht valt het mee
Gisteren was de opbrengst volgens SMA 45,44 en dat / 8= 5,68Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:42:
@Naalroc . Kijk eens naar hoeveel kwh per kwp je maakt dit bereken je makkelijk door je opbrengst te nemen van gisteren en die te delen door 8.0 kwp in jouw geval. Je kotm dan op het kwh per kilowatt piek vermogen uit. in mijn voorbeeld van gisteren 12.04/1.8=6.69 wat voor mij echt dikke prima is (mijn max heb ze wel pas een maand ligt op 7kwh per kwp) dit zegt meer in mijn mening dan kijken of je de max haalt.
Is dat geweldig?
Ik heb wel weinig opbrengst in de morgen uren en ook laat in de middag vanwege schaduw.
Je die sites ken ik wel, maar ik been een n00b op het gebied van domotica etc. dus dat zit er even niet in, ben ik bang
Ik heb drie panelen op plat dak waarvan in de ochtend voor een paar uur 2 panelen harde schaduw hebben, maar niet tegelijk.
De set bestaat uit 3x300wp panelen van URE met een Growatt 750S omvormer.
Is het mogelijk om deze twee panelen te voorzien van optimizers om zo meer rendement te halen in de morgen? (of ik ze terug verdien laten we maar achterwege).
En als dit kan, welke zouden jullie adviseren?? Per paneel uitlezen hoeft niet van mij.
Heb je nu reeds een dip dan?benkruk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:39:
Ik heb een vraag mbt optimizers.
Ik heb drie panelen op plat dak waarvan in de ochtend voor een paar uur 2 panelen harde schaduw hebben, maar niet tegelijk.
De set bestaat uit 3x300wp panelen van URE met een Growatt 750S omvormer.
Is het mogelijk om deze twee panelen te voorzien van optimizers om zo meer rendement te halen in de morgen? (of ik ze terug verdien laten we maar achterwege).
En als dit kan, welke zouden jullie adviseren?? Per paneel uitlezen hoeft niet van mij.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb 16 panelen waarvan 12 voor en 4 achter.
Zo rond een uurtje of 15 tot zeker 21.30 heb ik zon op de achterste 4 panelen. Toch heb ik het idee dat ze niets doen.
Zoals nu.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Panelen en optimizers bij leggen?
(maar het blijft wel noord west he?)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2020 20:06 ]
2 Tigo's is een mooie optie dan. De omvormer hou ik liever zoals het is, heb nu 3 growatt omvormers, gemakkelijker uitlezen als alles hetzelfde is.busscherski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:44:
@benkruk
Je kunt 2 Tigo's kopen.
Of een APS QS1 en dan kan de string omvormer op marktplaats.
Ja 35 watt ipv (ongeveer) 500 watt..
NoordWest Sluiskil 45gr. 20.00 uur 170W op 315Wp opbrengst. Heb nog geen jaaropbrengst maar vind ze niet slecht doen.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:58:
Hoe moet je handelen als je installateur failliet is en er problemen zijn?
Zo rond een uurtje of 15 tot zeker 21.30 heb ik zon op de achterste 4 panelen. Toch heb ik het idee dat ze niets doen.
Zoals nu.
[Afbeelding]
Ben bang dat als één paneel uit valt, de overige twee de omvormer niet draaiende houdbenkruk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:21:
[...]
2 Tigo's is een mooie optie dan. De omvormer hou ik liever zoals het is, heb nu 3 growatt omvormers, gemakkelijker uitlezen als alles hetzelfde is.
[...]
Ja 35 watt ipv (ongeveer) 500 watt..
1 PVoutput . Dongen NB
@benkrukreneeke1970 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:41:
[...]
Ben bang dat als één paneel uit valt, de overige twee de omvormer niet draaiende houd
Uh ja daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor. Maar als het nu werkt met schaduw zal het toch niet erger worden? QS1 is technisch beter.
Als ik 3 fase door een pijp trek en hiervan 2 fase gebruik voor binnen en buitenunit warmtepomp (beide 16A) en de derde fase gebruik voor inverter (ook 16A) en deze vervolgens netjes afzeker met 3-fase installatieautomaat en 3-fase aardlek doe ik dan iets fout?
Waarom ik twijfel is:
- is niet 1 apparaat maar dus 3 apparaten, maakt dat uit?
- 1 fase is dan teruglevering en 2 fase is verbruik, maakt dat uit?
Is (erg) lang geleden dat ik in nen1010 gekeken heb dus heb echt geen idee...
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
De experts zitten hierdeveldonk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
Ivm komst nieuwe inverter even een elecrotechnische vraag;
Als ik 3 fase door een pijp trek en hiervan 2 fase gebruik voor binnen en buitenunit warmtepomp (beide 16A) en de derde fase gebruik voor inverter (ook 16A) en deze vervolgens netjes afzeker met 3-fase installatieautomaat en 3-fase aardlek doe ik dan iets fout?
Waarom ik twijfel is:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
wat je ziet is de opbrengst vanaf dat het paneel begint te werken tot het moment dat je kijkt van die dag.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:58:
Hoe moet je handelen als je installateur failliet is en er problemen zijn?
Zoals nu.
[Afbeelding]
Zet hem eens op wekelijks of maandelijks en post dan nog eens een screenshot
oeps
maar volgens mij op noord gaat het toch prima
[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 29-05-2020 21:55 ]
Heb een setje van twee panelen op wederom een growatt 750s. Functioneerd perfect. Draait al van af 6:30 dezer dagen. Dus zou geen probleem moeten zijn.reneeke1970 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:41:
[...]
Ben bang dat als één paneel uit valt, de overige twee de omvormer niet draaiende houd
Dit mag alleen als je een kleine verdeler plaatst aan het einde. Je mag niet zomaar de fases splitsen vanuit een lasdoos oid.develdonk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
Ivm komst nieuwe inverter even een elecrotechnische vraag;
Waarom ik twijfel is:
Maar je komt dan wel weer in de knoei met de selectiviteit. Dan zou je naar een 4 of 6mm kabel moeten gaan en zwaarder afzekeren..
Had je niet beter alles op één omvormer kunnen zetten dan?benkruk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:55:
[...]
Heb een setje van twee panelen op wederom een growatt 750s. Functioneerd perfect. Draait al van af 6:30 dezer dagen. Dus zou geen probleem moeten zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Oh oke.benkruk schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 06:24:
@reneeke1970 Het zijn twee kleine sets op totaal andere plekken!
Maar je kunt een optimiser proberen maar of het echt nut heeft betwijfel ik.
Micro omvormer zou beter zijn vanwege schaduw, maar dat is nog duurder.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er hier bijna een jaar 32 Csun 310 black perc panelen op het dak en nog een enkele week 16 in de schuurWoodski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:06:
Hoi, kan iemand wat goed (of slechts) zeggen over CSUN panelen ?
Gevoelsmatig spaar ik liever door voor een kwaliteitsmerk... Maar wellicht valt het mee
Opbrengst is prima, Ik zit zoals eigenlijk iedereen nog net iets boven de voorspelling van Sunny design.
Stekkers e.d. voelen goed aan,het lijken mij gewoon prima paneeltjes, over de levensduur kan ik natuurlijk niets zeggen. Mocht je in de buurt van dordrecht wonen mag je van mij komen kijken.
:strip_exif()/f/image/ish2N5rYZPoiEIwWo9J4eEEV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 30-05-2020 09:22 ]
Maar mijn vraag was meer of ze over 10 jaar ook nog goed werken.
Is CSUN Chinese troep of toch een A merk..
Mijn Sanyo's (Panasonic) doen het fantastisch maar het B merk was ik heb gekocht valt heel erg tegen.
Ik ben er al een tijdje uit en vraag me af of China mee kan doen met Japan en Duitsland
Niks mis mee hoor, heb al eens 8 gebruikte gekocht en gaan nog als een speer.Woodski schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:29:
@twain4me, dat ziet er mooi uit. Flink setje met 16 panelen
Mijn Sanyo's (Panasonic) doen het fantastisch maar het B merk was ik heb gekocht valt heel erg tegen.
Ik ben er al een tijdje uit en vraag me af of China mee kan doen met Japan en Duitsland
Diegene waarvan ik ze kocht had zelfs licht spijt dat hij ze gewisseld had, kwa performance deden de oude het beter maar had meer kWh nodig.
het zijn 48 panelenWoodski schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:29:
@twain4me, dat ziet er mooi uit. Flink setje met 16 panelen
Maar,laat me in dat geval even in mijn glazenbol kijken, Je kan nooit zeggen of ze het over 10 jaar nog doen, maar dat kan je van duits of japans spul ook niet. er wordt geen echte troep meer gemaakt, neem bv de fabriek van longi, die maken by far de meeste cellen en panelen en zijn gewoon markt leider, dat kan je met goed fatsoen geen B merk noemen, daarnaast gebruiken ook duitse panelen gewoon chinese onderdelen of het zijn in het geval van AEG zelfs gewoon white label panelen uit wisselende fabrieken in china.
met alle resect is duitsland nouwelijks een speler in de markt van panelen, dan moet je toch echt in china, japan of korea zijn.
@Rol-Co
Naalroc in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Geen idee, heb je 3strings?Naalroc schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:29:
Even de aandacht van de SMA 'kenners' hier graag![]()
@Rol-Co
ik heb ook geen idee.. waar zie je dat? ik zit als een malle op die grafiek te klikken maar ik zie nietsNaalroc schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:29:
Even de aandacht van de SMA 'kenners' hier graag![]()
@Rol-Co
Nee, 2, en gelijk: 2 x 14 panelen
Er staan ook geen waarden bij de assen; ik heb dit nu een keer of 3 voorbij zien komen.
Deze grafiek kwam naar voren als je op de onderliggende, nu deels verduisterde grafiek klikt; er 'hoort' dan eenzelfde grafiek naar voren te komen, maar uitvergroot over de breedte van je scherm-window
[ Voor 27% gewijzigd door Naalroc op 30-05-2020 14:42 ]
Maar waar zijn die Longi's dan te koop en tegen welke prijs? Die ymx komen incl btw ook op 154 euro. Duur is dat volgens mij niet maar voor iets meer dan de helft koop je een 275wp paneel van 165x100 cm.busscherski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:19:
@wmeester
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6776668aa8c.pdf
Ik heb z`n Longi broertje gevonden. Zou Yimeixu gewoon de fabriek zijn die de Longi's maakt? Ik vind ze wel goedkoop.
Mijn schuurdak is 245x250 cm. Dus in mijn geval zijn die grote panelen gustiger. (of kleine hit paneeltjes van Panasonic maar die zijn nog veel duurder)
duurt even maar na een paar dagen is alles weer normaal op server.growatt.comredwing schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:55:
[...]
Maak daar eens 23 cent van. Ik schat dat je getallen dan wel kloppen
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 30-05-2020 16:42 ]
Tja vanalles
Mijn beide SMAs zijn onhoorbaar.Gluten Parody schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:24:
Ik doe wat research voor een famikielid en ben benieuwd hoe het zit het met zonnepanelen/inverters en geluid. Is een lichte 50hz-brom normaal of is zo’n inverter amper hoorbaar? Zijn de meeste passief gekoeld?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Mijn sma 10.0 hoor je iets als er hard gewerkt wordt, krijgt hij het heel warm is het duidelijke hoorbaar. Maar zo warm wil je het niet hebben en is er waarschijnlijk iets mis met de luchtstroom/ plaatsing/omgevings temperatuur. Ik zou hem hoe dan ook niet in een leefruimte hangen , mocht dat de overweging zijnGluten Parody schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:24:
Ik doe wat research voor een famikielid en ben benieuwd hoe het zit met zonnepanelen/inverters en geluid. Is een lichte 50hz-brom normaal of is zo’n inverter amper hoorbaar? Zijn de meeste passief gekoeld?
altijd voorzolder, gang, overloop, garage, schuur etc, ze kunnen ook gewoon buiten mits onder een dakje
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 30-05-2020 18:24 ]
Ik weet niet waar de Longis de koop zijn. Het leuke van grote panelen is dat ze minder microomvormers nodig hebben. 4 panelen van 275 Wp en een QS1 zal denk ik duurder zijn dan 2 van 440 met een YC600wmeester schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:47:
[...]
Maar waar zijn die Longi's dan te koop en tegen welke prijs? Die ymx komen incl btw ook op 154 euro. Duur is dat volgens mij niet maar voor iets meer dan de helft koop je een 275wp paneel van 165x100 cm.
Mijn schuurdak is 245x250 cm. Dus in mijn geval zijn die grote panelen gustiger. (of kleine hit paneeltjes van Panasonic maar die zijn nog veel duurder)
Edit:
https://m.alibaba.com/pro...-factory-LONGi-solar.html
Maar zelf in China bestellen zou ik denk ik niet zo snel doen voor 30 stuks. Wel voor een zeecontainer vol.
[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 30-05-2020 19:05 ]
Zoek je 405 wp voor 135 eurobusscherski schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:44:
[...]
Ik weet niet waar de Longis de koop zijn. Het leuke van grote panelen is dat ze minder microomvormers nodig hebben. 4 panelen van 275 Wp en een QS1 zal denk ik duurder zijn dan 2 van 440 met een YC600
Edit:
https://m.alibaba.com/pro...-factory-LONGi-solar.html
Maar zelf in China bestellen zou ik denk ik niet zo snel doen voor 30 stuks. Wel voor een zeecontainer vol.
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
1 PVoutput . Dongen NB
150,- = 122 ex btwreneeke1970 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:04:
[...]
Zoek je 405 wp voor 135 euro
Ik heb een omnik omvormer en die hoor ik flink.Gluten Parody schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:24:
Ik doe wat research voor een famikielid en ben benieuwd hoe het zit met zonnepanelen/inverters en geluid. Is een lichte 50hz-brom normaal of is zo’n inverter amper hoorbaar? Zijn de meeste passief gekoeld?
Heb hem laten omruilen in het begin. Was iets stiller maar je hoort hem zeker nog goed.
Hangt op zolder maar als ik daar aan bureau zit stoort het me. Het enige wat ik dan denk dat het voor de goede opbrengst is.
Vind het nog duur hoor.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:04:
[...]
Zoek je 405 wp voor 135 euro
Ik heb dezelfde aanbieding gezien en heb er 12 besteld. Ga ze maandag ophalen. Had in eerste instantie een set 330 wp van NSP URE besteld, alleen Solar-bouwmarkt kon toch niet leveren en bood geen andere leuke aanbieding. Achteraf eigenlijk wel blij mee, dit wordt een erbij setje op de garage, maar de all-blacks zijn toch nog wat mooierWoodski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:06:
Hoi, kan iemand wat goed (of slechts) zeggen over CSUN panelen ?
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Moet dit met de hand of gaat dit vanzelf? Heb het idee dat mijn oudste omvormer vaker probeerd op te starten dan mijn nieuwere. Kan aan de oriëntatie liggen natuurlijk, maar zette mij wel aan het denken hierover.
132 cellen? Wat is dat een raar aantal?
Deze?Ophidian schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:00:
[...]
Ik heb dezelfde aanbieding gezien en heb er 12 besteld. Ga ze maandag ophalen. Had in eerste instantie een set 330 wp van NSP URE besteld, alleen Solar-bouwmarkt kon toch niet leveren en bood geen andere leuke aanbieding. Achteraf eigenlijk wel blij mee, dit wordt een erbij setje op de garage, maar de all-blacks zijn toch nog wat mooier
https://link.marktplaats.nl/a1004808371
Nee, zie het al, minder watt per m2 dan de 410 bijv.AUijtdehaag schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:34:
@Rol-Co Het nieuwe normaal?
Vraag het ze zelf even, contact onderaan de pagina.
https://www.solartraders....-HT132N-9BB.pdf?locale=nl
30cm kabel, succes in landscape
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 31-05-2020 07:40 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw