Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.380 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is alweer een standaard paneeltje natuurlijk maar wel goedkoop. (y) het is natuurlijk wel zo dat op die plek ook 340 kan liggen, toch 240Wp meer.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 09:33
@Naalroc 5,86 met wat schaduw is niet heel slecht. Zoals ik al zei mijn absoluut beste dag is 7 ze liggen naar het oosten onder een hoek van 30graden. Tegen een muur liggen er 3 en die ballen na 3 uur snel terug.

Ik heb wel microomvormers dus als 1 paneel schaduw heeft heb ik daar veel minder last van de bij een stringimvormer(zoals die van jouw).

Het zou kunnen dat je af en toe 1 of meerder panelen in de schaduw hebt liggen waardoor je opbrengst Daalt. Maar dat is een kweste van op een vrije dag even elke uur ofzo een foto maken dan heb je dat zo gezien.

Eventueel kun je dan optimizers plaatsen maar er zijn hier mensen genoeg die daar heel veel meer ervaring mee hebben dan ikzelf

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:21

vanDaal

-ismeereentje

Naar aanleiding van mijn topic (Advies zonnepanelen), ben ik ingegaan op de geboden offerte. Dat betekent dat er over +/- 4 weken het volgende wordt gelegd voor 4975 ex btw (0.78 p/wp)
- 20x Csun mono 320Wp full black zonnepanelen
- Solis-3P(5-20)K-4G 3 fase omvormer

Er moet kennelijk nog wel wat in mijn meterkast aangepast worden. Ik heb wel drie fasen en een drie fasen meter, maar mijn groepenkast is kennelijk maar op één van de drie fasen aangesloten :?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22
Rol-Co schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Het is alweer een standaard paneeltje natuurlijk maar wel goedkoop. (y) het is natuurlijk wel zo dat op die plek ook 340 kan liggen, toch 240Wp meer.
:)
Ja zeker goedkoop. Ga hiermee uitbouw en garage vol leggen. Door huis van de buren echt wel wat schaduw, dus verwacht dat ze zo'n 80% gaan doen. Is 192 kWh in een jaar extra met 340Wp panelen. Zolang ik zou kunnen salderen of direct verbruiken levert dat 38,40 euro op per jaar. Snelle zoektocht zijn die 340Wp voor 117 euro ex btw. Dus dan moet ik er 11,5 jaar over doen om die extra prijs terug te verdienen. Voor een erbij setje om de craving te dempen is dat net wat te :P Dat geld gaat gewoon naar de volgende stap, een warmtepompboiler.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
vanDaal schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:02:
Naar aanleiding van mijn topic (Advies zonnepanelen), ben ik ingegaan op de geboden offerte. Dat betekent dat er over +/- 4 weken het volgende wordt gelegd voor 4975 ex btw (0.78 p/wp)
- 20x Csun mono 320Wp full black zonnepanelen
- Solis-3P(5-20)K-4G 3 fase omvormer

Er moet kennelijk nog wel wat in mijn meterkast aangepast worden. Ik heb wel drie fasen en een drie fasen meter, maar mijn groepenkast is kennelijk maar op één van de drie fasen aangesloten :?
Waarschijnlijk ligt er een 3 fase aansluiting tot aan de hoofdzekering en vanaf daar is alles op 1 fase aangesloten. Dat is niet ongewoon, je huis heeft dus een 1 fase aansluiting. Betekent wel dat je je groepenkast moet laten aanpassen en de netbeheerder de aansluiting om moet zetten. Dan is het wel fijn dat de 3 fasen er al zijn, dan zijn de kosten van de netbeheerder nog enigzins beperkt.

Bij sommige netbeheerders kan je zien welke aansluiting je hebt door in te loggen met je postcode en meternummer. Liander bijv: https://mijn-aansluiting.web.liander.nl/. Je kan ook even onder je meter kijken. Als daar een kast hangt met wel drie draden, maar maar 1 zekering, is het maar 1 fase.

Ik zag in je andere topic de grafiek van je DSMR reader en dat is idd 1 fase:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49888982848_987c984447_c.jpg

Bij mij ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCmOvDdc3cjc24oGWdwfjWMFSxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpa4GpyFiY2lt8T6VuA9rT9G.png?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Ophidian schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:44:
[...]

Waarschijnlijk ligt er een 3 fase aansluiting tot aan de hoofdzekering en vanaf daar is alles op 1 fase aangesloten. Dat is niet ongewoon, je huis heeft dus een 1 fase aansluiting. Betekent wel dat je je groepenkast moet laten aanpassen en de netbeheerder de aansluiting om moet zetten. Dan is het wel fijn dat de 3 fasen er al zijn, dan zijn de kosten van de netbeheerder nog enigzins beperkt.

Bij sommige netbeheerders kan je zien welke aansluiting je hebt door in te loggen met je postcode en meternummer. Liander bijv: https://mijn-aansluiting.web.liander.nl/. Je kan ook even onder je meter kijken. Als daar een kast hangt met wel drie draden, maar maar 1 zekering, is het maar 1 fase.
Thanks! Weer wat geleerd. Ik heb een foto gemaakt tijdens het plaatsen van de slimme meter. Daar zie je drie zekeringen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49954351093_3e61dc3f90_c.jpg

Daarnaast kon je het hier inderdaad ook opzoeken:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49955136417_3a50de377f_c.jpg

Dus daar lijkt alles goed. Moet ik dan nog steeds iets via mijn netbeheerder regelen? Of alleen groepenkast aanpassen? Dat laatste gaat Patrick van Zonnekompas in ieder geval doen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Je zal de draden vanaf de meter naar de groepenkast moeten laten leggen. En dat is meestal geen klusje voor de installateur, tenzij die zegel bevoegd is.
Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:06:
Je zal de draden vanaf de meter naar de groepenkast moeten laten leggen. En dat is meestal geen klusje voor de installateur, tenzij die zegel bevoegd is.
Hij heeft al slimme meter dus zitten er al drie draden aan. Hooguit ergens los in kastje

1 PVoutput . Dongen NB

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

reneeke1970 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Hij heeft al slimme meter dus zitten er al drie draden aan. Hooguit ergens los in kastje
Ja, volgens mij ook. Zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49955192597_2ee872e5d7_c.jpg

Patrick had het er over dat ie een extra kastje erbij ging plaatsen en aansluiten op de hoofdschakelaar. Ik heb wel een beetje verstand van elektriciteit, maar dat gaat me te ver. Hij was in ieder geval niet afgestapt van de 3 fase omvormer.

• Ophidian
@vanDaal Rare situatie. Want feitelijk heb je nu 1x 25A. Vorige bewoner bezuinigt op de meterkast? Wel de 3 fase aan laten leggen maar niet de kast aanpassen. Keer de wasmachine, vaatwasser en oven tegelijk aan en je loopt risico dat je hoofdzekering eruit kan slaan.

Ik vraag mij alleen af of het mag wat hij gaat doen. Want alles moet achter de hoofdschakelaar zitten en dat gaat nu niet als hij een 3fase aan gaat sluiten... Dus feitelijk voldoe je straks niet meer aan de regels en verzekeringstechnisch zou mij dat persoonlijk echt niet lekker zitten. Of vervangt hij de hoofdschakelaar ook?

Kan je niet van tevoren even een elektricien de meterkast laten upgraden naar een 3fase kast? Is even duurder, maar pluk je straks ook de vruchten van als er toch een keer een laadpaal ed moet komen.

• Dapdodo
Foto zegt meer dan duizend woorden... Maar zit er misschien nog een hoofdschakelaar onder voordat we naar de meter gaan of is dat direct het meterbord.
Er is ruimte om de 1 fase hoofdschakelaar te vervangen door een 3 fase (kost 2 posities van de 3), maar dan is de kast vol.
Dus zal die bedoelen dat de automaat voor de zonnepanelen in een nieuw kastje komt eventueel met extra hoofdschakelaar.
Lees in de tekst van @vanDaal “ nieuwe hoofdschakelaar” en verhaaltje klopt al stuk beter. @Ophidian lijkt me dus wel goed te komen. En elke aardlek een aparte fase, maakt hem net iets beter. Ipv 3 fase kast

• Ophidian
@Dapdodo Ik lees aansluiten op de hoofdschakelaar, geen nieuwe hoofdschakelaar. Ik zie maar 1 fase gebruikt worden. En met extra kastje denk ik gewoon een 4din kastje met 4 polige Alamat. Zo hangt het hier ook, een 3fase aardlekautomaat in een apart kastje. Echter wel aan de 4 polige hoofdschakelaar.

Wat betreft elke aardlek eigen fase, eens. Maar dat is het nu niet op die foto.

Zou het dus zeker even navragen. Anders even elektricien laten komen voor nieuwe hoofdschakelaar en elke aardlekautomaat op eigen fase. Kost eigenlijk alleen nieuwe hoofdschakelaar en uurloon elektricien.

[ Voor 33% gewijzigd door Ophidian op 31-05-2020 11:01 ]

• Dapdodo
@Ophidian klopt, maar @vanDaal geeft aan “beetje verstand van elektriciteit”. Dus signaleren is juist en door jouw opmerking kan hij controleren of het goed gaat. Maar denkt dat de elektricien bedoelt heeft wat ik schrijf, communicatie over verschillende schijven is altijd risicovol.

@vanDaal Klopt het dat je in je huis nergens aarde hebt op je stopcontacten of loopt dat anders, bovenkant is net te donker op de foto?

[ Voor 18% gewijzigd door Dapdodo op 31-05-2020 11:12 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Ophidian schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Ja zeker goedkoop. Ga hiermee uitbouw en garage vol leggen. Door huis van de buren echt wel wat schaduw, dus verwacht dat ze zo'n 80% gaan doen. Is 192 kWh in een jaar extra met 340Wp panelen. Zolang ik zou kunnen salderen of direct verbruiken levert dat 38,40 euro op per jaar. Snelle zoektocht zijn die 340Wp voor 117 euro ex btw. Dus dan moet ik er 11,5 jaar over doen om die extra prijs terug te verdienen. Voor een erbij setje om de craving te dempen is dat net wat te :P Dat geld gaat gewoon naar de volgende stap, een warmtepompboiler.
Je rekent verkeerd om, wat als je straks 192kWh tekort komt >:) :P wat kost het dan om meer te krijgen.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ik heb een vraag over het aansluiten van zonnepanelen in oost-west ligging.

Op onze overkapping achter in de tuin willen we 10x 340Wp zonnepanelen leggen; 2 rijen van 5 panelen op oost-west in portret ligging onder een hoek van 10-13 graden. Nu kom ik er alleen niet helemaal uit hoe ik deze panelen het beste aansluit en hoe grote omvormer ik hierbij moet nemen.

Ik dacht zelf eerst aan 2 strings van 5 panelen op ieder een eigen MPPT, maar volgens mij is de totale voltage dan te laag om de omvormer optimaal te laten functioneren?
Nu heb ik ook ergens gelezen dat oost en west op dezelfde string aangesloten kunnen worden, zolang beide strings maar identiek zijn. Dat is in mijn geval wel zo. Maar hoe zit dat dan precies? 10 Panelen in één string, of 2 strings van 5 parallel gekoppeld op 1 MPPT?

Daarnaast twijfel ik over de grote van de omvormer. Is een Growatt 2500 voldoende? Of misschien toch voor de 3000 gaan?

Ter info datasheets van gekozen panelen en omvormer:
https://stralendgroen.nl/...t-all-black-datasheet.pdf

https://static.webshopapp...owatt-2500mtl-5000mtl.pdf\

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:48:
Er is ruimte om de 1 fase hoofdschakelaar te vervangen door een 3 fase (kost 2 posities van de 3), maar dan is de kast vol.
Dus zal die bedoelen dat de automaat voor de zonnepanelen in een nieuw kastje komt eventueel met extra hoofdschakelaar.
Volgens mij is dit het plan inderdaad, als ik het me goed herinner. Maar ik heb het nog even nagevraagd.
Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:03:
@vanDaal Klopt het dat je in je huis nergens aarde hebt op je stopcontacten of loopt dat anders, bovenkant is net te donker op de foto?
Ik heb op de 1e en 2e verdieping volgens mij inderdaad geen aarde, maar op de begane grond vrij zeker wel. Deze is 10 jaar geleden verbouwd, voordat we er kwamen wonen. Ik heb het fotootje nog iets opgelicht:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49955287226_c2e99c1c04_c.jpg

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Een andere partij kan DMEGC 320 Smart panelen leveren, die heb ik nog niet eerder gezien eerlijkgezegd. Dit is de datasheet:
http://www.dmegc.solar/fi...B-S-40mm-1m-20200115B.pdf

Het zijn panelen van 320wp met een SolarEdge power optimizer OPJ300-LV ingebouwd. Hoe is de ervaring daarmee? Heeft iemand daar überhaupt iemand ervaring mee of is dat volgens jullie een no-go?
Niemand die hier iets over kan zeggen of ervaring mee heeft? Het lijkt mij dat de combinatie altijd zou moeten werken omdat het vanuit de fabrikant wordt aangeleverd op deze manier. Dit onder andere in verband met dit topic: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Het aanbod wat ik heb gekregen bestaat uit 15x 320wp (DM320G1-60BB-S) + een SE4000HD omvormer. Volgens mij is dit best een prima combinatie, maar een laatste check kan geen kwaad dacht ik zo :) De totale prijs ligt ongeveer op 1,22/wp, ex. BTW. wat ik overigens een prima prijs vind in combinatie met QS dak-ankers.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:44
emot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:46:
Ik heb een vraag over het aansluiten van zonnepanelen in oost-west ligging.

Op onze overkapping achter in de tuin willen we 10x 340Wp zonnepanelen leggen; 2 rijen van 5 panelen op oost-west in portret ligging onder een hoek van 10-13 graden. Nu kom ik er alleen niet helemaal uit hoe ik deze panelen het beste aansluit en hoe grote omvormer ik hierbij moet nemen.

Ik dacht zelf eerst aan 2 strings van 5 panelen op ieder een eigen MPPT, maar volgens mij is de totale voltage dan te laag om de omvormer optimaal te laten functioneren?
Nu heb ik ook ergens gelezen dat oost en west op dezelfde string aangesloten kunnen worden, zolang beide strings maar identiek zijn. Dat is in mijn geval wel zo. Maar hoe zit dat dan precies? 10 Panelen in één string, of 2 strings van 5 parallel gekoppeld op 1 MPPT?

Daarnaast twijfel ik over de grote van de omvormer. Is een Growatt 2500 voldoende? Of misschien toch voor de 3000 gaan?

Ter info datasheets van gekozen panelen en omvormer:
https://stralendgroen.nl/...t-all-black-datasheet.pdf

https://static.webshopapp...owatt-2500mtl-5000mtl.pdf\
Kies gewoon een omvormer met 2 mppt's.
Parallel op 1 input is iets minder efficiënt en daarnaast zijn er eigenlijk geen omvormers die goedkoper zijn en grote stromen kunnen verwerken. Want met 2 strings van 5 parallel verdubbeld je voltage niet maar je stroom wel.

Ik heb het niet gesimuleerd maar je zult minder dan 0.2% per jaar aftoppen met de 2.5 kW versie. Als je daar tegen kunt is het waarschijnlijk de beste ROI. 3 kW mag ook als het nauwelijks duurder is, maar ik verwacht niet dat je de meerkosten terug verdiend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
J0YR1D3R schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Niemand die hier iets over kan zeggen of ervaring mee heeft? Het lijkt mij dat de combinatie altijd zou moeten werken omdat het vanuit de fabrikant wordt aangeleverd op deze manier. Dit onder andere in verband met dit topic: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Het aanbod wat ik heb gekregen bestaat uit 15x 320wp (DM320G1-60BB-S) + een SE4000HD omvormer. Volgens mij is dit best een prima combinatie, maar een laatste check kan geen kwaad dacht ik zo :) De totale prijs ligt ongeveer op 1,22/wp, ex. BTW. wat ik overigens een prima prijs vind in combinatie met QS dak-ankers.
Dat topic over Teleurstellende performance SE gaat over gevallen waar te weinig panelen tegelijk in de zon liggen. Configuratie fouten, dat kan ook gebeuren met dat spul van jou. (SE is ingewikkeld)

Bedenk wel dat het nadeel van een embedded optimiser is dat die lastiger te vervangen is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• emot
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Kies gewoon een omvormer met 2 mppt's.
Parallel op 1 input is iets minder efficiënt en daarnaast zijn er eigenlijk geen omvormers die goedkoper zijn en grote stromen kunnen verwerken. Want met 2 strings van 5 parallel verdubbeld je voltage niet maar je stroom wel.

Ik heb het niet gesimuleerd maar je zult minder dan 0.2% per jaar aftoppen met de 2.5 kW versie. Als je daar tegen kunt is het waarschijnlijk de beste ROI. 3 kW mag ook als het nauwelijks duurder is, maar ik verwacht niet dat je de meerkosten terug verdiend.
Oké duidelijk. 5 Panelen op 1 mppt geeft geen problemen dus?

Dat aftoppen valt mij ook wel mee, al is de meerprijs voor een 3kW ook maar 50 euro. Hm, misschien met het oog op uitbreiding.

De omvormer komt in de schuur van de overkapping te hangen. Hier ligt al een stroomkabel naar toe. Is het gewoon mogelijk hier een pv-verdeler te plaatsen en deze kabel een eigen groep te geven in de meterkast? Dan hoef ik geen nieuwe kabel te trekken en kan ik de huidige kabel gebruiken voor de panelen en de stroomvoorziening in de overkapping en schuur.

• busscherski
@emot
5 panelen op 1 mppt gaat prima.
Eventuele uitbreiding moet dan wel met een zonnepaneel van liefst hetzelfde type of de 72 cells versie, zowat dezelfde orientatie, en ook mag de uitbreiding niet teveel zijn. Hoe groot is die kans?

Ja een PV verdeler kan. Belangrijk is wel dat de PV verdeler het enige is wat op die groep is aangesloten.

edit: mocht er meer op dat dak passen dan raad ik je aan om er gewoon nu al een paar bij te leggen. Ook wat betreft de btw terugvraag is dat ook veel beter dan achteraf bij leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door busscherski op 31-05-2020 16:14 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:48:

Dat mag volgens mij niet. Hoofdschakelaar moet alles afschakelen. Dus die 1 fase schakelaar vervangen door een 3 fase hoofdschakelaar.

• hpaulij
  • Laatst online: 16:28
Ik sta op het punt om een pv system aan te schaffen en wil mijn plannen even checken:
- 1 fase system
- oost west ligging dak
- ongeveer 4kwh verbruik

Bij solar bouwmarkt is mijn oog is gevallen op:
- Munchen Solar 305WP JET BLACK 10 oost en 10 west
- SMA Sunny Boy 5.0 1AV-41 Webconnect

Voor ongeveer 5000 euro incl btw exclusief aansluiting

Is dit een goede keus of kan ik beter iets anders kiezen?

• Dapdodo
jobr schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:44:
[...]

Dat mag volgens mij niet. Hoofdschakelaar moet alles afschakelen. Dus die 1 fase schakelaar vervangen door een 3 fase hoofdschakelaar.
Nee, klopt maar jij leest of en ik bedoel en. Blijft lastig om zender en ontvanger hetzelfde te laten denken.

• busscherski
@hpaulij

Ik vind die Munchen solar 305 Wp jet black nogal duur, en volgens de website zit er 4 weken levertijd op. Vanwaar de voorkeur voor dit model?

Voor minder geld, waarom niet de Q cells 335 Wp of 345 Wp full black? Of zijn die net 100 mm te lang?
Anders deze als het kort moet zijn. Die zijn wel snel leverbaar.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/320wp-full-black.html

Wat is de helling?

@hpaulij Ga je zelf installeren?
Ik vind de SMA's nogal aan de dure kant bij solar-bouwmarkt
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA
https://www.mg-solar-shop...chselrichter-SB5.0-1AV-41

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hpaulij
@busscherski bedankt, de qcells zijn idd ook interessant. Zal eens kijken. De helling is trouwens 45 gr

• hpaulij
@AUijtdehaag bedankt voor de link. Wilde het liefst alles in 1 keer bestellen maar dat hoeft natuurlijk niet

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

vraagje:
Wegens een andere modem moest ik deze week met de Solaredge omvormer de wifi opnieuw instellen. Dat is gelukt. Maar alle data van de afgelopen jaren tot eind oktober 2019 zijn op de app en de monitoring website van Solaredge verdwenen. Ik denk dat het de data is van onze vorige omvormer. omdat we zo rond oktober 2019 een andere hebben gekregen.
Weet iemand of die data nog ergens te achterhalen is? Heeft iemand zo iets bij de hand gehad en op weten te lossen? (Solaredge en de instalateur al bericht maar nog niets vernomen)
Alvast bedankt voor de reactie!

• busscherski
@hpaulij

Bij 45 graden oostwest kan 20x345 Wp zelfs op een 3.68 kW omvormer.
4 kW mag ook als je 0.2% aftoppen teveel vindt maar dat prijsverschil verdien je denk ik niet terug.
5 kW omvormer is volledig onnodig, heb je niets aan. Doe dat in ieder geval niet.
Ik zou wel minstens een 3 x 4 mm2 AC kabel leggen.

Screenshot van wat er gebeurt met een 3.68 kW omvormer. Dat topt op jaarbasis 0.2% af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9YvqBzm2H0xXmmcpjnqhARnZZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kxn2PRWJ7FbRXNE7I7qTfJde.png?f=fotoalbum_large

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Nee, klopt maar jij leest of en ik bedoel en. Blijft lastig om zender en ontvanger hetzelfde te laten denken.
Ook niet 'en'. Geen onnodige schakelaars toevoegen; is alleen maar verlies en extra onduidelijkheid.

• Dapdodo
kabeltjekabel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Ook niet 'en'. Geen onnodige schakelaars toevoegen; is alleen maar verlies en extra onduidelijkheid.
En waarom dan al die werkschakelaars bij die omvormers AC zijde op zolder en waarom hoofdschakelaar in subverdeler terwijl de automaat in de hoofdverdeler zit?

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 31-05-2020 22:40 ]

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Dat topic over Teleurstellende performance SE gaat over gevallen waar te weinig panelen tegelijk in de zon liggen. Configuratie fouten, dat kan ook gebeuren met dat spul van jou. (SE is ingewikkeld)

Bedenk wel dat het nadeel van een embedded optimiser is dat die lastiger te vervangen is.
Duidelijk :) Ik geloof dat het alsnog wel losse optimizers zijn hoor, alleen zitten ze al voorgemonteerd aan het paneel. Ik zie bij DMEGC dat ze ook een versie met Enphase verkopen dus echt erin zitten doet het niet. Het is dus in dit geval vooral opletten of de soort optimizer en het aantal panelen in de zon al dan niet voor problemen zorgt. Ik zal in mijn eigen topic wel even de situatie schetsen en hoop dat daar een antwoord komt:

J0YR1D3R in "Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen"

[ Voor 15% gewijzigd door J0YR1D3R op 31-05-2020 22:59 ]

• kabeltjekabel
Dapdodo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:37:
[...]

En waarom dan al die werkschakelaars bij die omvormers AC zijde op zolder en waarom hoofdschakelaar in subverdeler terwijl de automaat in de hoofdverdeler zit?
Werkschakelaar bij omvormer zodat je kunt afschakelen en niet iemand ongezien kan inschakelen.

Hoofdschakelaar in subverdeler is idem; om aan die subverdeler te werken, maar die is meer overbodig dan de werkschakelaar. Als je op zolder een PV verdeler hebt, kun je daar de hoofdschakelaar weglaten (edit; is verplicht) en als hij praktisch naast de omvormer hangt kun je ook de werkschakelaar daar weglaten mits je automaat geschikt is als scheider (eigenlijk allemaal wel in NL).

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
kabeltjekabel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:49:
[...]

Werkschakelaar bij omvormer zodat je kunt afschakelen en niet iemand ongezien kan inschakelen.

Hoofdschakelaar in subverdeler is idem; om aan die subverdeler te werken, maar die is meer overbodig dan de werkschakelaar. Als je op zolder een PV verdeler hebt, kun je daar de hoofdschakelaar weglaten en als hij praktisch naast de omvormer hangt kun je ook de werkschakelaar daar weglaten mits je automaat geschikt is als scheider (eigenlijk allemaal wel in NL).
Bij drie groepen of meer was een hoofdschakelaar verplicht toch? Persoonlijk plaats ik altijd een hoofdschakelaar. Veel fijner om spanningsloos te kunnen werken. En in 1 handeling de gehele kast uit.
benkruk schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:19:
[...]

Bij drie groepen of meer was een hoofdschakelaar verplicht toch? Persoonlijk plaats ik altijd een hoofdschakelaar. Veel fijner om spanningsloos te kunnen werken. En in 1 handeling de gehele kast uit.
Als ik aan de omvormer wil werken heb ik toch liever dat de vrouw gewoon kan blijven koken, dus ik doe wel schakelaartje extra...

1 PVoutput . Dongen NB

• emot
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:04:
@emot
5 panelen op 1 mppt gaat prima.
Eventuele uitbreiding moet dan wel met een zonnepaneel van liefst hetzelfde type of de 72 cells versie, zowat dezelfde orientatie, en ook mag de uitbreiding niet teveel zijn. Hoe groot is die kans?

Ja een PV verdeler kan. Belangrijk is wel dat de PV verdeler het enige is wat op die groep is aangesloten.

edit: mocht er meer op dat dak passen dan raad ik je aan om er gewoon nu al een paar bij te leggen. Ook wat betreft de btw terugvraag is dat ook veel beter dan achteraf bij leggen.
Voor uitbreiding hoef ik het dus niet te doen. Punt is dat we voor nu aan 10 panelen meer dan genoeg hebben, en we niet echt een idee hebben hoe lang we in dit huis blijven wonen. Kan 5 a 10 jaar zijn, maar ook zomaar 2 jaar.

Maar je denkt dat de panelen 0,2% aftoppen per jaar? Ook als ze vrij vlak liggen, op 10 a 15 graden?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Sorry voor de zwarte klauwen, ik was aan het lassen :+

Maar zo moeten die pootjes staan, deze is stoffig maar wel nieuw.

[Afbeelding]
Inmiddels opgelost. Installateur kwam ff langs en heeft er een nieuwe op gedraaid.
Tevens 2 reserve + bitje om ze te kunnen bevestigen
emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Voor uitbreiding hoef ik het dus niet te doen. Punt is dat we voor nu aan 10 panelen meer dan genoeg hebben, en we niet echt een idee hebben hoe lang we in dit huis blijven wonen. Kan 5 a 10 jaar zijn, maar ook zomaar 2 jaar.

Maar je denkt dat de panelen 0,2% aftoppen per jaar? Ook als ze vrij vlak liggen, op 10 a 15 graden?
Leg dan voor de volgende huis bezitter in ieder geval iets fatsoenlijks want later bij leggen kost heel veel geld. En mocht je willen verkopen dan is het ook lastig om die panelen nog bij te krijgen. Dus koop dan nu gewoon gelijk een set met 2×8 of nog liever 2×10 en het allerbest is 2×12 panelen. Technisch is dat beter voor rendement omvormer en beter met schaduw.

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Viper® schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Inmiddels opgelost. Installateur kwam ff langs en heeft er een nieuwe op gedraaid.
Tevens 2 reserve + bitje om ze te kunnen bevestigen
Mooi dat het weer vast zit, maar:
Ik zou even willekeurig een paneel los maken om de andere klempootjes te bekijken, of eigenlijk had ik dat aan de instalateur gevraagd.. Het lijkt mij sterk dat 1 klem in het veld veel harder is aangedraaid dan de rest.
want hoe zien ze dit nu voor zich, moet jij nu elke avond een inspectie rondje doen om te kijken of de rest nog zit.? En dan met je nieuwe bitje en klem aan de gang moet?
Er is duidelijk iets mis gegaan, meerdere fouten liggen voor de hand, dat moet je echt uitsluiten imho.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 11:25 ]

• emot
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Leg dan voor de volgende huis bezitter in ieder geval iets fatsoenlijks want later bij leggen kost heel veel geld. En mocht je willen verkopen dan is het ook lastig om die panelen nog bij te krijgen. Dus koop dan nu gewoon gelijk een set met 2×8 of nog liever 2×10 en het allerbest is 2×12 panelen. Technisch is dat beter voor rendement omvormer en beter met schaduw.
Ik snap je punt, maar dan zou ik dus op moeten draaien voor de kosten van een nieuwe bewoner? Een huis wordt echt niet ineens 10.000 euro meer waard. Ons stroomverbruik was het afgelopen jaar 2200 kWh. Het blijft een 2 onder 1 kap woning welke straks waarschijnlijk in trek is bij starters die toch niet veel meer gaan verbruiken.

Er passen sowieso maar 2x6 of misschien 2x7 panelen op de overkapping. Het probleem is als ik er meer op ga leggen dat ze in de schaduw van een boompje komen te liggen. Nu gaat die schaduw er (als het goed is) net langs af. Later bijleggen zou op het huis zelf nog wel altijd kunnen maar dat wil ik nu niet, want dat ziet niet echt uit. Zou een eventuele nieuwe bewoner natuurlijk ook nog kunnen doen.

• Rol-Co

Rol-Co

emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Ik snap je punt, maar dan zou ik dus op moeten draaien voor de kosten van een nieuwe bewoner? Een huis wordt echt niet ineens 10.000 euro meer waard. Ons stroomverbruik was het afgelopen jaar 2200 kWh. Het blijft een 2 onder 1 kap woning welke straks waarschijnlijk in trek is bij starters die toch niet veel meer gaan verbruiken.
Het kost je toch ook geen 10k dus waarom zou het dan wel 10k meer waard worden? Dus dat is logisch. Als je al weet dat je niet gaat blijven zou ik niets doen, kan die bewoner zelf bepalen en verlies jij er niets op, maar waarschijnlijk denk jij een paar k euro meer te vangen door dit te doen en een beter energielabel te krijgen op je energie label g huis.
Er passen sowieso maar 2x6 of misschien 2x7 panelen op de overkapping. Het probleem is als ik er meer op ga leggen dat ze in de schaduw van een boompje komen te liggen. Nu gaat die schaduw er (als het goed is) net langs af. Later bijleggen zou op het huis zelf nog wel altijd kunnen maar dat wil ik nu niet, want dat ziet niet echt uit. Zou een eventuele nieuwe bewoner natuurlijk ook nog kunnen doen.
Als het netjes op een dak ligt is er niets aan de hand, dat jij het er niet uit vind zien wil niet zeggen dat toekomstige kopers het niks vinden, maar daar gaan we weer, het gaat hier om verkoop en niet om de pv.

Doe niks of een nuttige set, niet half of voor een energielabel, meeste mensen gebruiken al snel 3000kWh/j.

• emot
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Het kost je toch ook geen 10k dus waarom zou het dan wel 10k meer waard worden? Dus dat is logisch. Als je al weet dat je niet gaat blijven zou ik niets doen, kan die bewoner zelf bepalen en verlies jij er niets op, maar waarschijnlijk denk jij een paar k euro meer te vangen door dit te doen en een beter energielabel te krijgen op je energie label g huis.

[...]

Als het netjes op een dak ligt is er niets aan de hand, dat jij het er niet uit vind zien wil niet zeggen dat toekomstige kopers het niks vinden, maar daar gaan we weer, het gaat hier om verkoop en niet om de pv.

Doe niks of een nuttige set, niet half of voor een energielabel, meeste mensen gebruiken al snel 3000kWh/j.
Met 10 panelen haal ik mijn eigen verbruik, en ook die 3000kWh/j er al uit. Op het huis kijk ik er zelf tegen aan, op de overkapping zie ik ze niet. (als ze netjes op een dak liggen is er inderdaad niets mis mee).
Maar wat is dan voor mij nu de meerwaarde om er nog meer geld in te inversteren? Op de overkapping is niet veel meer te halen, zeker met de schaduw niet. Hooguit 4 panelen meer, incl. optimizers en grotere omvormer kom ik gauw op een 1000 euro extra. Op het huis zal sowieso apart worden. Mocht ik ooit meer nodig hebben zal dat minimaal over een jaar of 5 zijn. De techniek is dan weer verder, alles weer goedkoper etc.

• Rol-Co

Rol-Co

emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Met 10 panelen haal ik mijn eigen verbruik, en ook die 3000kWh/j er al uit. Op het huis kijk ik er zelf tegen aan, op de overkapping zie ik ze niet. (als ze netjes op een dak liggen is er inderdaad niets mis mee).
Maar wat is dan voor mij nu de meerwaarde om er nog meer geld in te inversteren? Op de overkapping is niet veel meer te halen, zeker met de schaduw niet. Hooguit 4 panelen meer, incl. optimizers en grotere omvormer kom ik gauw op een 1000 euro extra. Op het huis zal sowieso apart worden. Mocht ik ooit meer nodig hebben zal dat minimaal over een jaar of 5 zijn. De techniek is dan weer verder, alles weer goedkoper etc.
Omdat 2 of 4 panelen meer alleen de kosten voor het paneel en bevestiging zijn, omvormer niet, die komt zelfs beter in zijn voltage, dus presteerd het beter. Doe je dit later kan het eigenlijk niet meer tenzij je het zelf kan.
Je vermogen wordt ook hoger, ook bij slechter weer dus heb je meer eigen verbruik, na 2023 gaat dat belangrijker worden.
Een beetje stroom "over" is nooit weg, tekort is frustrerend. Een gemiddeld huishouden verbruikt 3500 dus zit je krap met de 10 stuks.

Ik zou eerder een huis kopen met 0 stroom dan met net niet 0 aan stroom, moet je weer beginnen.

• twain4me

twain4me

emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Is dat zo? Een grotere instalatie is doorgaans per wp goedkoper, nu meenemen = belasting terug krijgen anders moet je 3(?) jaar wachten en je kan nu nog 2,5 jaar gebruik maken van een volledige salderingsregeling en nu zijn de terugleververgoedinge naar verwachting hoger, nu is het nog 11 cent, straks waarschijnlijk 5 a 6 cent. dus je verdiend ze nu hoogst waarschijnlijk gewoon veel sneller terug dan je dat straks kan doen.
Plus meer panelen is meer eigenverbruik in de maanden waar het er straks toe gaat doen, meer dagen/weken die evenveel of meer opwek hebben dan verbruik, wat allemaal kan helpen bij het toepassen van een accu o.i.d.

Maarja ik wek dan ook maar een klein beetje meer op dan wat ik gebruik, ik kan moeilijk een neutraal beeld geven ;)

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:21
Hé hoi ik heb nu bijna een jaar zonnepanelen op het dak liggen:
16 stuks
6 x Suntech zonnepaneel 310Wp STP310S- 20/Wfhb full black (1860Wp) op het westen
10x Suntech zonnepaneel 320Wp STP320S-20/Wfh mono (3200Wp)
8x op het zuiden
2x op het westen

Omvormer:
Trannergy SGN5400TL, met 2 onafhankelijke ingangen,

Systeem werkt prima in de zomer paar keer gehad dat omvormer eruit klapte ivm vermogen niet kwijt kunnen op het netwerk en thuis te weinig stroom verbruik.

Nu al een paar keer gehad dat er bij een zonnige dag tot 9:45 -10:00 de power (W) onder de 1000w blijft hangen rond de 500w en dan in eens omhoog schiet zie plaatjes.... geen last van schaduw of iets dergelijks zou dit dan ook te maken hebben met niet kwijt kunnen van vermogen? Maar net genoeg kwijt kunnen om er niet uit te klappen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf2JM5dtMRNCttO7ejodFOMII9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpikdRCQ78biN9KJEFjCg6a8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK7ylAyh_LGXYtOhzGhMRPd2zHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XU9qikPu549g2Wk5VrwJXDTn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McFBNRA6BiyAs5Z9xtQui2QXL3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ol43b2GoDWoXZs8yuGXgmzsh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qg-TEGpdBmOU6fNXjGbctHbEKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OGQL4WOUBFk3MOwY1m5rfxcB.jpg?f=user_large

• Rol-Co

Rol-Co

Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:55:
16 stuks
6 x Suntech zonnepaneel 310Wp STP310S- 20/Wfhb full black (1860Wp) op het westen
8x op het zuiden
2x op het westen

Omvormer:

Systeem werkt prima in de zomer paar keer gehad dat omvormer eruit klapte ivm vermogen niet kwijt kunnen op het netwerk en thuis te weinig stroom verbruik.

Nu al een paar keer gehad dat er bij een zonnige dag tot 9:45 -10:00 de power (W) onder de 1000w blijft hangen rond de 500w en dan in eens omhoog schiet zie plaatjes.... geen last van schaduw of iets dergelijks zou dit dan ook te maken hebben met niet kwijt kunnen van vermogen? Maar net genoeg kwijt kunnen om er niet uit te klappen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er uit als slecht weer of schaduw, raam open tussen de panelen?

Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:55:
16 stuks
8x op het zuiden
2x op het westen

Omvormer:

Nu al een paar keer gehad dat er bij een zonnige dag tot 9:45 -10:00 de power (W) onder de 1000w blijft hangen rond de 500w en dan in eens omhoog schiet zie plaatjes.... geen last van schaduw of iets dergelijks zou dit dan ook te maken hebben met niet kwijt kunnen van vermogen? Maar net genoeg kwijt kunnen om er niet uit te klappen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor string verdeling?
Welke optimisers en hoeveel op welke panelen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Roe!and
Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Ziet er uit als slecht weer of schaduw, raam open tussen de panelen?
Wat ik al aangaf geen schaduw of iets dergelijks... het is de ene dag wel en de andere dag niet dus als het schaduw zou zijn zou het altijd zo zijn.... het weer vandaag is stralend weer vanaf smorgens vroeg al geen wolken.... en toch pas om +\- 10:00 pas vol vermogen....

Groeten Roeland

[ Voor 16% gewijzigd door Roe!and op 01-06-2020 14:40 ]

• Roe!and
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Wat voor string verdeling?
Welke optimisers en hoeveel op welke panelen?
Geen optimizers gebruikt....
1 string met 8x 320wp
1 string met 6x 310wp en 2x 320wp

Groeten Roeland

• kabeltjekabel
benkruk schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:19:
[...]

Oeps. Elke verdeler zelfs :X

• twain4me

twain4me

@Roe!and
west wordt wakker rond 10:00 bij voldoende bewolking in de ochtend hebben ze al vroeger voldoende licht door reflectie . ik gok dat bij volle zon en geen wolken die 2 west panelen tot 10 uur de string naar beneden trekken.

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 17:15

Lo_

@Roe!and Met de verschillende oriëntaties denk ik ook dat de omvormer misschien in een lokaal optimum blijft steken. Heb je nou 3 of 2 verschillende dakvlakken + oriëntaties waar dit op ligt? En hoe zit dit op de onafhankelijke mppt poorten? Is er misschien ook een log van de MPPT setpoints beschikbaar in die logging omgeving? Volgens mij is de manier om uit een lokaal optimum analoog aan schaduwmanagement, namelijk af en toe de hele voltagerange langslopen. Dus als er een schaduwbeheer functie in de omvormer zit kun je die misschien eens proberen aan te zetten (ondanks dat je geen schaduw hebt).

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:48:
@Roe!and
west wordt wakker rond 10:00 bij voldoende bewolking in de ochtend hebben ze al vroeger voldoende licht door reflectie . ik gok dat bij volle zon en geen wolken die 2 west panelen tot 10 uur de string naar beneden trekken.
Huh? Ik neem aan dat hij die 2 panelen niet op de zuidstring heeft aangesloten/bijgezet. Die laatste 2 moeten bij de 6 string en niet bij de 8 string.
16 stuks
8x op het zuiden
2x op het westen

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Huh? Ik neem aan dat hij die 2 panelen niet op de zuidstring heeft aangesloten/bijgezet. Die laatste 2 moeten bij de 6 string en niet bij de 8 string.

[...]
Hmm, ik las het anders. :+

• Roe!and
Rol-Co schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:09:
[...]

[...]
Nee strings zijn 8 om 8!!!

• Roe!and
Lo_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:06:
@Roe!and Met de verschillende oriëntaties denk ik ook dat de omvormer misschien in een lokaal optimum blijft steken. Heb je nou 3 of 2 verschillende dakvlakken + oriëntaties waar dit op ligt? En hoe zit dit op de onafhankelijke mppt poorten? Is er misschien ook een log van de MPPT setpoints beschikbaar in die logging omgeving? Volgens mij is de manier om uit een lokaal optimum analoog aan schaduwmanagement, namelijk af en toe de hele voltagerange langslopen. Dus als er een schaduwbeheer functie in de omvormer zit kun je die misschien eens proberen aan te zetten (ondanks dat je geen schaduw hebt).
Hé hoi
2 dak vlakken 1 op het zuiden van 8 panelen en 1 op het westen van 8 panelen.

Strings zijn op 2 verschillende mppt poorten aangesloten

Kwa logging weet ik zo even niet hoe ik die hier kan delen.....

Weet niet of de omvormer een schaduw functie heeft zal eens kijken.....

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over zonnepanelen. Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd met 10 panelen op het dak (10x 305 Wp QCells, Solis 4G 1-fase 3kW omvormer). Ik heb ruimte op het dak voor totaal 21 panelen, er kunnen er dus 11 bij. Het dak is een plat dak, zuid-zuid-west georienteerd, dus dat is allemaal prima.

Momenteel liggen er 2 rijen van 10, gemonteerd op een Valk Pro+ systeem. Ik wil daar links naast nog 2 panelen (2 rijen van 1) en aan de andere kant er onder, nog 9 (3 rijen van 3).

In de technische ruimte onder het dak is voldoende leidingwerk aanwezig voor het aansluiten van een extra enkelfase omvormer.

Ik heb wat rond zitten kijken, en komt tot de volgende onderdelen. Denk ik dat zo goed, of vergeet ik iets?

Panelen:
11 panelen Canadian Solar KuPower CS3K-325MS via solar-bouwmarkt. Deze leveren 325 Wp (33.5 V)
Deze worden geplaatst in 1 string, er is geen schaduw

Omvormer:
Solis-1P3.6K-4G. Deze ziet er hetzelfde uit als degene die er al hangt (Solis-1P3K-4G) en is niet al te duur. Startup voltage is 120V en full load range 169 - 520 Volt). Output maximaal 3,6 kW

Bevestigingsmateriaal:
Solarstell Connect systeem voor 2x1 en 3x3 opstelling, 13 graden met 20 cm tussenruimte (het huidige Valk Pro+ systeem heeft ook +/- 20 cm tussenruimte).

Kabels:
6 mm2 kabels vanuit Technische Ruimte naar het dak (ieder door een eigen 19mm buis). Lengtes: Technische ruimte - grid 1 zonnepanelen: 7 meter, grid 1 naar grid 2: 13 meter, grid 2 naar technische ruimte 8 meter. De MCA connectoren maak ik er zelf aan.

De bestaande installatie is al geaard op het dak, daar moet ik alleen de twee nieuwe installaties aan koppelen met 6 mm2 aarddraad.

Zie ik iets over het hoofd, hebben jullie nog andere tips?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:36:
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over zonnepanelen. Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd met 10 panelen op het dak (10x 305 Wp QCells, Solis 4G 1-fase 3kW omvormer). Ik heb ruimte op het dak voor totaal 21 panelen, er kunnen er dus 11 bij. Het dak is een plat dak, zuid-zuid-west georienteerd, dus dat is allemaal prima.

Momenteel liggen er 2 rijen van 10, gemonteerd op een Valk Pro+ systeem. Ik wil daar links naast nog 2 panelen (2 rijen van 1) en aan de andere kant er onder, nog 9 (3 rijen van 3).

In de technische ruimte onder het dak is voldoende leidingwerk aanwezig voor het aansluiten van een extra enkelfase omvormer.

Ik heb wat rond zitten kijken, en komt tot de volgende onderdelen. Denk ik dat zo goed, of vergeet ik iets?

Panelen:
11 panelen Canadian Solar KuPower CS3K-325MS via solar-bouwmarkt. Deze leveren 325 Wp (33.5 V)
Deze worden geplaatst in 1 string, er is geen schaduw

Omvormer:
Solis-1P3.6K-4G. Deze ziet er hetzelfde uit als degene die er al hangt (Solis-1P3K-4G) en is niet al te duur. Startup voltage is 120V en full load range 169 - 520 Volt). Output maximaal 3,6 kW

Bevestigingsmateriaal:
Solarstell Connect systeem voor 2x1 en 3x3 opstelling, 13 graden met 20 cm tussenruimte (het huidige Valk Pro+ systeem heeft ook +/- 20 cm tussenruimte).

Kabels:
6 mm2 kabels vanuit Technische Ruimte naar het dak (ieder door een eigen 19mm buis). Lengtes: Technische ruimte - grid 1 zonnepanelen: 7 meter, grid 1 naar grid 2: 13 meter, grid 2 naar technische ruimte 8 meter. De MCA connectoren maak ik er zelf aan.

De bestaande installatie is al geaard op het dak, daar moet ik alleen de twee nieuwe installaties aan koppelen met 6 mm2 aarddraad.

Zie ik iets over het hoofd, hebben jullie nog andere tips?
meestal passen er oost west meer panelen op het dak, ondanks oost west heb je dan meer jaaropbrengst uit je dak.

• Roe!and
Hé hoi dit van 28mei de string log apart van elkaar dit klopt precies PV1 komt als 1e in de zon daarna PV2

Vandaag precies zelfde dag start enige is dat we rond 09:30 zijn opgestaan en vrijdag 28 mei al rond 8:00

28-05-2020:
PV1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQEoz7mGfbKopPpZrG7JtRZ_2BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kJbDyNCK8J1FdNqi12CqXShu.jpg?f=user_large

PV2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKECWDFNZcagmcn3V_5oP_IICQg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oTmvH4r4PVJBEoM2uYkslAqM.jpg?f=user_large

Vandaag 01-06-2020
PV1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WO5YgUXj7Bc5H0xfGOsZU5OKx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mb6jHV4EspS08PJ1yFo2wliw.jpg?f=user_large

PV2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-XU1WU3eJSya40L2io5aoToZkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HVLZYupS002hqniGInoGbD7m.jpg?f=user_large

• Blihi
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:44:
[...]

meestal passen er oost west meer panelen op het dak, ondanks oost west heb je dan meer jaaropbrengst uit je dak.
Wellicht, maar ik denk van niet. De tekeningen die door de installateur zijn gemaakt melden maximaal 23 panelen in zzw opstelling (dat was een optie bij de bouw, voor 800 euro per paneel...)

Als meer mogelijk was hadden ze dat wel gezegd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:50:
[...]

:+

Oost West kan je tegen elkaaraan leggen Zuid heb je ruimteverlies tussen de rijen. 99 uit de 100 keer past er O-W meer opbrengst op.
Kleinere omvormer nodig, minder hoge top maar bredere basis, dus meer spreiding over de dag. ik zou er minimaal even naar kijken je hebt er namelijk wel wat aan als salderen gaat versoberen.. Een zuid instalatie kapt ermee als je goed en wel thuis komt van werk. waar West nog wel even door gaat en je dus de energie gewoon kan gebruiken, ook nadat salderen minder wordt.
Indien het kan zou ik op een plat dak altijd oost west leggen, je hebt ook minder ballast nodig en de panelen zijn elkaars wind schermen.
kleine moeite om het even na te gaan. ;)

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Wellicht, maar ik denk van niet. De tekeningen die door de installateur zijn gemaakt melden maximaal 23 panelen in zzw opstelling (dat was een optie bij de bouw, voor 800 euro per paneel...)

Ja, en die installateurs doen alles meteen goed zonder discussie :?

Hoe groot is je platte dak? Met panelen alleen op zuid heb je ook afstand nodig tussen rijen panelen, met O-W heb je dat veel minder en passen er dan dus meer panelen op. Omvormer wordt dan ook heel efficiënt gebruikt en na 2023 heb je meer opwek op tijden dat je het gebruikt.

Hoe zijn je huidige panelen bevestigd? Gewoon los op het dak met ballast? Dan zou ik gewoon de boel herschikken en er een OW opstelling van maken.

Dak toevallig iets van 5,4 x 9 m ofzo? Ik zou zelfs liever 20 panelen OW hebben dan 21 ZZW.
EDIT: geen rechthoekig dakvlak :?

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-06-2020 16:11 ]

Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Geen optimizers gebruikt....
1 string met 8x 320wp
1 string met 6x 310wp en 2x 320wp

Groeten Roeland
Foto dak en omgeving? Ben met @Rol-Co eens, moet haast schaduw zijn. En anders is het soms wel en soms niet een haperende mpp.
Helpt het als je om 8 uur de omvormer uit en weer aan zet, pakt hij dan wel goed op?

1 PVoutput . Dongen NB

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Ja, en die installateurs doen alles meteen goed zonder discussie :?
Goed punt, maar in dit geval konden ze er goed aan verdienen als ze meer panelen op het dak plaatsen.
Hoe groot is je platte dak? Met panelen alleen op zuid heb je ook afstand nodig tussen rijen panelen, met O-W heb je dat veel minder en passen er dan dus meer panelen op. Omvormer wordt dan ook heel efficiënt gebruikt en na 2023 heb je meer opwek op tijden dat je het gebruikt.

Hoe zijn je huidige panelen bevestigd? Gewoon los op het dak met ballast? Dan zou ik gewoon de boel herschikken en er een OW opstelling van maken.
Volgens mij wel, los op het dak met ballast. Ik moet nog gaan kijken, vanaf vrijdag weer ik meer.
Dak toevallig iets van 5,4 x 9 m ofzo? Ik zou zelfs liever 20 panelen OW hebben dan 21 ZZW.
EDIT: geen rechthoekig dakvlak :?
Nee, het dak is niet bepaald rechthoekig. Met standaardpanelen van 1,65 bij een meter kan ik er 14(of 17) Oost en 13(of 15) West kwijt in een OW opstelling.

Het dak is L-vormig, met een opstaande rand rondom, dus ik verlies best wat ruimte aan de randen. Ik begrijp dat je best een eindje van de randen af moet blijven vanwege de wind.

Zou 17/15 in OW opstelling zoveel meer opbrengen dan 21 panelen ZZW?

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 01-06-2020 16:38 ]

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:36:

Zou 17/15 in OW opstelling zoveel meer opbrengen dan 21 panelen ZZW?
Ja, absoluut. Geef even een paar minuten, dan knikker ik het in Sunny Design.

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Ja, absoluut. Geef even een paar minuten, dan knikker ik het in Sunny Design.
Misschien helpt een tekening van het dak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP-vOYWMHiuEkiuiWFfuaw8di7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dVBkSfjiFU5XguNz4QUbXNbl.png?f=fotoalbum_large

Links de tekening van de installateur, rechts de mijne met OW. De totale breedte van de OW panelen is 6,6 meter, wat net iets breder is dan de rode lijnen op de tekening van de installateur. Ik kom dus dichter bij de rand. Is dat dan geen probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 01-06-2020 16:46 ]

• Roe!and
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:34:
[...]

Foto dak en omgeving? Ben met @Rol-Co eens, moet haast schaduw zijn. En anders is het soms wel en soms niet een haperende mpp.
Helpt het als je om 8 uur de omvormer uit en weer aan zet, pakt hij dan wel goed op?
Dit zijn oude foto’s toen het net geïnstalleerd was...

Rode pijl liggen de 2x 320pw panelen die horen bij het schuine dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GdPlUlLpX_euNohXuIjdeS0GGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/72rSV0iUuRPytXBN3jfakVWm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcdEtL_eMQcYCBFrfx5EmnMPgRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A1wYb8snHnQAR8M5ehaaFKOq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKIMWBvOxlKlFGm-nd7iSHcH7AA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wt6zuqnuy9tPHgs6k7oEsmAP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSO3an_y41g1pLj8xXmw0OHGz_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AEgajawwmvCvb38jD8x8OCMd.jpg?f=user_large

Geen bomen of iets die schaduw kunnen veroorzaken

• twain4me

twain4me

Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Dit zijn oude foto’s toen het net geïnstalleerd was...

Rode pijl liggen de 2x 320pw panelen die horen bij het schuine dak
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen bomen of iets die schaduw kunnen veroorzaken
die 2 liggen dus in een andere hoek? dat is dan je probleem

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Misschien helpt een tekening van het dak?

[Afbeelding]

Links de tekening van de installateur, rechts de mijne met OW. De totale breedte van de OW panelen is 6,6 meter, wat net iets breder is dan de rode lijnen op de tekening van de installateur. Ik kom dus dichter bij de rand. Is dat dan geen probleem?
Even in Sunny Design gegooid;

21 panelen Qcells 345 Wp op ZZW (22 graden afwijking vanaf zuid richting west), hellingshoek 10 graden, ergens midden in NL.
Jaaropbrengst op een Tripower 6 kW; 6720 kWh. Op een 8 kW kun je ze in 1 string gooien en krijg je 60 kWh meer (woop woop).

vs

14 panelen OZO (-68 graden), hellingshoek 10 graden
+
15 panelen WNW (112 graden), hellingshoek 10 graden

Geeft op een 6 kW Tripower 8475 kWh, op een Tripower 8 kW 8688 kWh en op een 10 kW Tripower 8699 kWh

Dus ja; 25%+ meer opbrengst bij gelijke omvormer. Extra kosten zijn dan alleen panelen en frames. En opbrengst veel meer uitgesmeerd over de dag.

Zie ook;
migjes in "Zonnepanelen advies oost/west 45º dak"
Dat is welliswaar een schuin dak, maar het idee blijft hetzelfde; de 'schouders' van de opbrengstcurve zijn veel breder. Geen idee wat je midden op de dag als iedereen naar werk / school / opvang is met 6 kW PV gaat doen. Je hebt er veel meer aan als tijdens ontbijt en diner je nog wat opbrengst hebt.

EDIT: Kun je het geheel niet wat meer naar linksboven (van je daktekening) drukken en dan nog 1 paneel boven de airco opstelplaats en 4 panelen linksonderin? Dan zou je 18/18 krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-06-2020 17:08 ]

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:59:
[...]

21 panelen Qcells 345 Wp op ZZW (22 graden afwijking vanaf zuid richting west), hellingshoek 10 graden, ergens midden in NL.
Jaaropbrengst op een Tripower 6 kW; 6720 kWh. Op een 8 kW kun je ze in 1 string gooien en krijg je 60 kWh meer (woop woop).

vs

+

Geeft op een 6 kW Tripower 8475 kWh, op een Tripower 8 kW 8688 kWh en op een 10 kW Tripower 8699 kWh

Dus ja; 25%+ meer opbrengst bij gelijke omvormer. Extra kosten zijn dan alleen panelen en frames. En opbrengst veel meer uitgesmeerd over de dag.

Zie ook;
Dat is welliswaar een schuin dak, maar het idee blijft hetzelfde; de 'schouders' van de opbrengstcurve zijn veel breder. Geen idee wat je midden op de dag als iedereen naar werk / school / opvang is met 6 kW PV gaat doen. Je hebt er veel meer aan als tijdens ontbijt en diner je nog wat opbrengst hebt.
ik zou de hoek niet zo plat leggen.. met 10 graden doen ze niet zo heel veel in de avond en voorjaar/najaar
ik zou naar 30 graden gaan, die bestaan ook als standaard montage materiaal

• kabeltjekabel
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:02:
[...]

ik zou de hoek niet zo plat leggen.. met 10 graden doen ze niet zo heel veel in de avond en voorjaar/najaar
ik zou naar 30% gaan, die bestaan ook als standaard montage materiaal
Jaaropbrengst daalt dan wel (met ~200 kWh)

En je komt veel meer omhoog waardoor je wellicht weer minder kwijt kunt omdat je verder van de rand moet.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-06-2020 17:04 ]

• Roe!and
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:56:
[...]

die 2 liggen dus in een andere hoek? dat is dan je probleem
Klopt liggen ten opzichte van de anderen op het pannendak in een andere hoek.... maar dit is PV2 en het probleem begint smorgens al bij PV1 in de ochtend dan liggen deze 2 nog niet in de zon.....

En de ene dag is het wel en de andere dag dus niet en die 2 panelen veranderen dan niet van hoek....

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Jaaropbrengst daalt dan wel (met ~200 kWh)
klopt, dat is met name de top. waar je straks geen klote aan hebt je verliest dus 200 kWh a 6 cent
je hoeft dus maar iets van 50kWh extra eigen verbruik te hebben om op breakeven te zitten.

• kabeltjekabel
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:08:
[...]

klopt, dat is met name de top. waar je straks geen klote aan hebt je verliest dus 200 kWh a 6 cent
je hoeft dus maar iets van 50kWh extra eigen verbruik te hebben om op breakeven te zitten.
Klinkt plausibel.

Als de gehele array trouwens iets naar linksboven kan en hij doet 18/18 op 15 graden (heeft Valk Solar ook) dan wordt het 10.660 kWh op een 8 kW Tripower.

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:59:
[...]

vs

+

Zie ook;

EDIT: Kun je het geheel niet wat meer naar linksboven (van je daktekening) drukken en dan nog 1 paneel boven de airco opstelplaats en 4 panelen linksonderin? Dan zou je 18/18 krijgen.
Stof tot nadenken.

Dit zou wel een investering vereisen in een nieuwe 3-fase omvormer, terwijl er een gloednieuwe 1-fase omvormer hangt,

Maar, als ik het goed begrijp, zou ik ook voor 2 omvormers kunnen gaan die allebei twee strings hebben. In een OW opstelling kan ik dan beide omvormers overdimensioneren en alsnog een behoorlijke opbrengst halen.

• twain4me

twain4me

Roe!and schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Klopt liggen ten opzichte van de anderen op het pannendak in een andere hoek.... maar dit is PV2 en het probleem begint smorgens al bij PV1 in de ochtend dan liggen deze 2 nog niet in de zon.....

En de ene dag is het wel en de andere dag dus niet en die 2 panelen veranderen dan niet van hoek....
snap ik, ik zou het er toch zoeken en ze los koppelen een paar dagen. ;)

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Stof tot nadenken.

Dit zou wel een investering vereisen in een nieuwe 3-fase omvormer, terwijl er een gloednieuwe 1-fase omvormer hangt,

Maar, als ik het goed begrijp, zou ik ook voor 2 omvormers kunnen gaan die allebei twee strings hebben. In een OW opstelling kan ik dan beide omvormers overdimensioneren en alsnog een behoorlijke opbrengst halen.
misschien is 2 omvormers wel helemaal geen gek idee, rond die airco opstelplek moet misschien nog e.e.a. geoptimaliseerd worden. en daar heb je dan wat extra mppt's voor

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Stof tot nadenken.

Ik zou eens kijken hoeveel je verliest met verkoop van je huidige omvormer. Wat extra vermogen op een 3-fase omvormer is zo duur niet.
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:16:
[...]

misschien is 2 omvormers wel helemaal geen gek idee, rond die airco opstelplek moet misschien nog e.e.a. geoptimaliseerd worden. en daar heb je dan wat extra mppt's voor
Kun je beter een paar Tigo's daar gebruiken lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-06-2020 17:31 ]

• Blihi
Ik ben ook even met SunnyDesign aan het spelen geweest. Wat een geweldig tooltje om het hele PV verhaal inzichtelijk te krijgen.

Als ik het nu goed bekijk, kan ik het volgende doen:

Een nieuwe omvormer, 3,6 kW met twee Strings:
- De 10 bestaande panelen van 305 Wp orientatie Oost
- 7 Nieuwe panelen van 325 Wp (betaalbaar per Wp) orientatie West

De bestaande omvormer, 3 kW ook met twee strings
- 6 nieuwe panelen West
- 7 nieuwe panelen Oost.

Als ik een extra paneel West toevoeg (dat zou passen volgens de tekening) dan krijg ik waarschuwingen van de tool, maar ik moet natuurlijk nog kijken wat de karakteristieken van de Solis omvormer zijn.

In totaal liggen er dan 4 Strings (moet ik wel even kijken of dat uitkomt met de buizen naar het dak, want ik heb 4 buizen van 19 mm tot mijn beschikking, maar ik verwacht van wel.

De verwachte opbrengst is dan bijna 8000 kWh per jaar.

De ZZW opstelling met twee omvormers en 10+11 panelen levert 6250 kWh per jaar. Dat is inderdaad nogal een verschil.

Ik moet hier ook rekening mee houden bij de airco. Het is waarschijnlijk beter om twee losse single-split units op te hangen op dezelfde fasen als de omvormers, dan een enkele dual-split unit die maar 1 van de fasen benut.

Of wordt terugleveren niet per fase berekend?

[ Voor 32% gewijzigd door Blihi op 01-06-2020 17:37 ]

[...]

Net of er zon nodig is duh.....
Maar inderdaad de afwijkende hoek is olie dom zeker omdat op het dak plek zat is voor wel dezelfde hoek. En die andere string heeft smorgens vroeg last van het huis wat er naast staat

1 PVoutput . Dongen NB

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:28:
Ik ben ook even met SunnyDesign aan het spelen geweest. Wat een geweldig tooltje om het hele PV verhaal inzichtelijk te krijgen.

Als ik het nu goed bekijk, kan ik het volgende doen:

Een nieuwe omvormer, 3,6 kW met twee Strings:
- De 10 bestaande panelen van 305 Wp orientatie Oost
- 7 Nieuwe panelen van 325 Wp (betaalbaar per Wp) orientatie West

De bestaande omvormer, 3 kW ook met twee strings
- 6 nieuwe panelen West
- 7 nieuwe panelen Oost.

Als ik een extra paneel West toevoeg (dat zou passen volgens de tekening) dan krijg ik waarschuwingen van de tool, maar ik moet natuurlijk nog kijken wat de karakteristieken van de Solis omvormer zijn.

In totaal liggen er dan 4 Strings (moet ik wel even kijken of dat uitkomt met de buizen naar het dak, want ik heb 4 buizen van 19 mm tot mijn beschikking, maar ik verwacht van wel.

De verwachte opbrengst is dan bijna 8000 kWh per jaar.
Hmm, jouw post en mijn edit kruisten elkaar. Ik zou kijken hoeveel je 'verliest' op verkoop van je huidige omvormer. Je had toch al 3-fase naar die technische ruimte liggen? Kabelverlies omvormer <> meter is ook lager als je 3-fase omvormer gebruikt.

Weet je welke panelen je exact al hebt liggen? Welke wil je bijleggen? Deze? https://www.solar-bouwmar...lf-cell-silver-frame.html

Je kunt ook bijleggen van hetzelfde merk met hogere opbrengst;
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=QCELLS
Niet alleen naar €/Wp van het paneel zelf kijken. Kabels en frames kosten netzoveel, ongeacht paneel.

• Lo_

Lo_

[...]

Maar je hebt dus 3 en niet 2 oriëntaties.

Even de situatie van die problematische PV1 string zoals jij het stelt:
- 8x zuid
- problemen consistent met orientatie.
- Er zijn nog andere orientaties aanwezig
- Er zijn 2 panelen met dezelfde specs op de andere orientatie, terwijl de rest die op de andere string zou zitten een andere spec hebben.

Dat zijn wel erg veel toevalligheden. Het lijkt er gewoon sterk op dat die 2 op de dakkapel bij zuid in de string zitten. Je postte de stroomsterktes van de strings, maar heb je ook het mppt dc voltage van string 1?

[ Voor 29% gewijzigd door Lo_ op 01-06-2020 17:46 . Reden: te vroeg ]

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:40:
[...]

Hmm, jouw post en mijn edit kruisten elkaar. Ik zou kijken hoeveel je 'verliest' op verkoop van je huidige omvormer. Je had toch al 3-fase naar die technische ruimte liggen? Kabelverlies omvormer <> meter is ook lager als je 3-fase omvormer gebruikt.
Klopt, er ligt 3-fase, dus dat hoeft geen probleem te zijn, maar een 3-fase omvormer voor 8 kW kost je al snel 1000 euro. Een extra 1-fase omvormer kost 'maar' 600. Die bestaande omvormer krijg ik waarschijnlijk niet voor 400 verkocht.
Weet je welke panelen je exact al hebt liggen? Welke wil je bijleggen? Deze? https://www.solar-bouwmar...lf-cell-silver-frame.html

Je kunt ook bijleggen van hetzelfde merk met hogere opbrengst;
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=QCELLS
Niet alleen naar €/Wp van het paneel zelf kijken. Kabels en frames kosten netzoveel, ongeacht paneel.
Bijleggen van hetzelfde merk hoeft op zich niet natuurlijk, zolang de panelen maar dezelfde maat hebben.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mijn setup zou 4,4 WP (100%) hebben echter wegens schaduw van een schoorsteen heb ik veel minder. ?
ps er zijn dagen dat ik wel de 4.000 wp raak (90%) maar ja ik lever net zoveel / iets minder als een 10x 320 wp setup van een vriend iets verderop (hij heeft geen schaduw)

Nu heeft de string (8 panelen) die last heeft van de schaduw optimizers zitten.. welke weet ik niet, ik ben overeen gekomen "Smart" panels.

maar ik lees nu over power optimizers (die trekken de PV gelijk met de rest v.d string even "simpel" gezegd)

zou het waard wezen de installateur te vragen om de huidige te swappen door deze ? .. we hebben het er nooit over gehad

Voor 20x of 40,- extra per paneel zou ik ook niet echt wakker liggen .. dat verdien ik IMHO wel terug .. zo niet zou het ook geen ramp zijn toch ?

Jullie advies ?

ps de schaduw is ook wat ik wist en op zich geen issue .. ik vraag me alleen af of andere optimizers nut zou hebben..

Tja vanalles

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Klopt, er ligt 3-fase, dus dat hoeft geen probleem te zijn, maar een 3-fase omvormer voor 8 kW kost je al snel 1000 euro. Een extra 1-fase omvormer kost 'maar' 600. Die bestaande omvormer krijg ik waarschijnlijk niet voor 400 verkocht.

[...]

Bijleggen van hetzelfde merk hoeft op zich niet natuurlijk, zolang de panelen maar dezelfde maat hebben.
Je moet ook niet 3 + 3,6 vergelijken met een 3-fase 8 kw, maar eerder met een 6 kW. En je moet meetellen dat je meer kabel gaat gebruiken bij gebruik van meerdere omvormers. En meer gedoe met uitlezen, meer kabelverlies, etc. etc.

Heb je geen buren waaraan je gewoon de hele set kunt verpatsen :P ?
vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:47:
mijn setup zou 4,4 WP (100%) hebben echter wegens schaduw van een schoorsteen heb ik veel minder. ?
ps er zijn dagen dat ik wel de 4.000 wp raak (90%) maar ja ik lever net zoveel / iets minder als een 10x 320 wp setup van een vriend iets verderop (hij heeft geen schaduw)

Nu heeft de string (8 panelen) die last heeft van de schaduw optimizers zitten.. welke weet ik niet, ik ben overeen gekomen "Smart" panels.

maar ik lees nu over power optimizers (die trekken de PV gelijk met de rest v.d string even "simpel" gezegd)

zou het waard wezen de installateur te vragen om de huidige te swappen door deze ? .. we hebben het er nooit over gehad

Voor 20x of 40,- extra per paneel zou ik ook niet echt wakker liggen .. dat verdien ik IMHO wel terug .. zo niet zou het ook geen ramp zijn toch ?

Jullie advies ?

ps de schaduw is ook wat ik wist en op zich geen issue .. ik vraag me alleen af of andere optimizers nut zou hebben..
Schoorsteen afbreken.

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:48:
[...]

Je moet ook niet 3 + 3,6 vergelijken met een 3-fase 8 kw, maar eerder met een 6 kW. En je moet meetellen dat je meer kabel gaat gebruiken bij gebruik van meerdere omvormers. En meer gedoe met uitlezen, meer kabelverlies, etc. etc.

Heb je geen buren waaraan je gewoon de hele set kunt verpatsen :P ?
Ik ben bang dat mijn nieuwe buren niet het type mensen zijn die dit zelf aan zouden durven. Daarbij zitten de meesten met heel andere dakvlakken (huizen zijn allemaal anders)

Maar goed, met iets minder panelen van Q.Cells kan het ook met twee omvormers. Ik denk dat het met kabelverliezen ook wel mee zal vallen bij gebruik van 6 mm2. (ervan uitgaande dat ik 2x6mm2 door een 19 mm buis krijg).

Ik zal ook eens uitrekenen wat het aan installatiemateriaal gaat kosten. Dat is ook een factor natuurlijk.
[...]

Schoorsteen afbreken.

• Roe!and
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Net of er zon nodig is duh.....
ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.....

Maar inderdaad de afwijkende hoek is olie dom zeker omdat op het dak plek zat is voor wel dezelfde hoek.
Om iemand nu meteen olie dom te noemen die je niet eens goed kent vind ik wel erg ver gaan....

En die andere string heeft smorgens vroeg last van het huis wat er naast staat
Lijkt me sterk....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCa0zUGYLziOQ_2DDKvnbNG9PuU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRQ7WzOYZ6isUU4hDCr80oH9.jpg?f=user_large

• twain4me

twain4me

vso schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:47:

Jullie advies ?

Beste is idd gewoon het ding van het dak afhalen, scheeld ook behoorlijk in de isolatie waarde van de woning. die dingen gedragen zich als een enorme heatsink in de winter en een collector in de zomer.
harde schaduw dakkapel of schoorsteen, los je beter op met zoiets als shadefix (dus gewoon de omvormer de bypasediodes aan laten sturen) een optimizer gaat er nauwelijks iets extra's uithalen. ik heb overgens geen idee wat smart panels zijn..
Ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld met 100% dat is dan dus een piek van 4400 watt uit 4400Wp ?
100% raken op die manier hangt alles van je dakhoek en orientatie van de panelen. daarnaast kan een lekker koel briesje ook nog wonderen doen. staar je er niet blind op. vergelijk appels met appels.
ik had vandaag ook maar met moeite een piekje van 85% (8500 watt uit 9920 WP) (ZW 45graden)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 18:49 ]

Ik begrijp precies wat jij bedoelt, jij begrijpt alleen nog niet dat jij het verkeerd begrijpt hoe panelen werken.
En ik noem jou niet dom, maar de installatie situatie is dom gekozen. Je weet op voorhand dat dit opbrengst kost.

1 PVoutput . Dongen NB

• Blihi
Net even gekeken naar de kosten van de hele installatie.

Door het extra montagemateriaal, de extra panelen en meer kabels/connectors is een installatie Oost/West zo'n 2000 euro duurder dan de uitbreiding ZuidZuidWest. Voor die 2000 euro krijg je per jaar een meeropbrengst van 2000 kWh en aangezien de hele installatie toch veel meer oplevert dan ik verbruik (althans, op basis van historie) moet ik die 2000 euro zien terug te verdienen met het teruglevertarief van de energieleverancier.

Op dit moment staat dat tarief op 11 cent (Greenchoice). In 3 jaar tijd, is dat dus 3x1600x0.11 = 528 euro.
Over 3 jaar verandert het plaatje totaal, want hoogstwaarschijnlijk blijft dat teruglevertarief geen 11 cent. Het wordt minder. Het zal geen 4 of 5 cent worden, want ik verwacht dat maatschappijen gaan concurreren op die prijs. Laten we zeggen dat het 8 cent wordt.

Dan duurt het nog eens ruim 11 jaar (1472 / 0.08 / 1600 = 11.5 jaar) voordat die extra kosten terugverdiend zijn. Dat is een terugverdientijd van 14.5 jaar voor de extra investering.

Wellicht is er over 3 jaar nog een positief effect vanwege het feit dat er langer op de dag stroom opgewekt wordt (dus tijdens het verbruiken), maar dat effect zal niet extreem zijn op deze 2000 kWh. Zelfs als dat een factor 2 is, is de terugverdientijd ruim 8 jaar.

Ik ben bang dat dat niet de moeite waard is. Daar komt nog bij dat er garantie zit op de bestaande installatie. Als ik daar nu zelf aan ga morrelen vervalt die garantie.

We zullen dus gaan uitbreiden met 11 panelen in ZZW opstelling.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de link naar Sunny Design. Dat is er zeker eentje om te onthouden.

• Roe!and
Lo_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Maar je hebt dus 3 en niet 2 oriëntaties.
ik heb 8x320pw op het zuiden liggen is PV1 ik heb 6x310pw en 2x 320pw op het westen liggen is PV2

Even de situatie van die problematische PV1 string zoals jij het stelt:
- 8x zuid klopt en 8x west
- problemen consistent met orientatie.
- Er zijn nog andere orientaties aanwezig
- Er zijn 2 panelen met dezelfde specs op de andere orientatie, terwijl de rest die op de andere string zou zitten een andere spec hebben. Klopt 8 320 pw op het zuiden
6x 310pw op westen en 2x 320 pw

Dat zijn wel erg veel toevalligheden. Het lijkt er gewoon sterk op dat die 2 op de dakkapel bij zuid in de string zitten.
Net nog gecheckt 6x310 en 2x320 zitten op de westelijke string PV2

Je postte de stroomsterktes van de strings, maar heb je ook het mppt dc voltage van string 1?
Heb ik denk ik als je dit bedoelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MuIJSGbxwfBBK6oCDvBiW0F0_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AlydtNa3IJKmFOOUgyJsO8aD.jpg?f=user_large

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:47:
Net even gekeken naar de kosten van de hele installatie.

Door het extra montagemateriaal, de extra panelen en meer kabels/connectors is een installatie Oost/West zo'n 2000 euro duurder dan de uitbreiding ZuidZuidWest. Voor die 2000 euro krijg je per jaar een meeropbrengst van 2000 kWh en aangezien de hele installatie toch veel meer oplevert dan ik verbruik (althans, op basis van historie) moet ik die 2000 euro zien terug te verdienen met het teruglevertarief van de energieleverancier.

Op dit moment staat dat tarief op 11 cent (Greenchoice). In 3 jaar tijd, is dat dus 3x1600x0.11 = 528 euro.
Over 3 jaar verandert het plaatje totaal, want hoogstwaarschijnlijk blijft dat teruglevertarief geen 11 cent. Het wordt minder. Het zal geen 4 of 5 cent worden, want ik verwacht dat maatschappijen gaan concurreren op die prijs. Laten we zeggen dat het 8 cent wordt.

Dan duurt het nog eens ruim 11 jaar (1472 / 0.08 / 1600 = 11.5 jaar) voordat die extra kosten terugverdiend zijn. Dat is een terugverdientijd van 14.5 jaar voor de extra investering.

Wellicht is er over 3 jaar nog een positief effect vanwege het feit dat er langer op de dag stroom opgewekt wordt (dus tijdens het verbruiken), maar dat effect zal niet extreem zijn op deze 2000 kWh. Zelfs als dat een factor 2 is, is de terugverdientijd ruim 8 jaar.

Ik ben bang dat dat niet de moeite waard is. Daar komt nog bij dat er garantie zit op de bestaande installatie. Als ik daar nu zelf aan ga morrelen vervalt die garantie.

We zullen dus gaan uitbreiden met 11 panelen in ZZW opstelling.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de link naar Sunny Design. Dat is er zeker eentje om te onthouden.
je moet je tvt niet per onderdeel bekijken.. vergelijk de totale tvt van situatie A met de tvt van situatie B

dan zal je zien dat je voor waarschijnlijk minder dan een jaar extra tvt 25 jaar lang 2000kWh extra per jaar pakt plus een hoger eigen verbuik jaar in jaar uit.

in mijn geval ging ik van 3,3 jaar naar 3,7 jaar tvt voor 16 extra panelen op N-O 8) 2900 kWh extra per jaar en beter spreiding

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 19:11 ]

@Blihi Wij douchen gratis op zonnestroom. Die is dan 23 cent waard. (anders had je die warmte moeten kopen)
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:11:
@Blihi Wij douchen gratis op zonnestroom. Die is dan 23 cent waard. (anders had je die warmte moeten kopen)
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/
dat ook ja.. dat is opzich al 1500 - 2000kWh per jaar 8) :+

• Blihi
[@twain4me De vergelijking gaat niet helemaal op aangezien de bestaande zonnepanelen er al liggen. Ik moet dus de aanlegkosten daarvan als verlies meenemen en ik verwacht niet dat je dat terug gaat verdienen.

Maar ik zal eens kijken of ik niet de nieuwe panelen OW kan leggen, naast de bestaande ZZW.

Even rekenen in Sunny Design.

@AUijtdehaag Dat is ook een optie, maar dat vereist een extra zonneboiler, aanpassingen aan de gasgestookte CV etc.

@Blihi Deze op zijn kop zetten
Hygienespiraal naar de CV sww aansluiting (of doorstroomverwarmer erachter voor de wintermaanden en geen cv sww)

Werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLnDjCHmsgeIOUk9wqEpETGWEg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:33:
[@twain4me De vergelijking gaat niet helemaal op aangezien de bestaande zonnepanelen er al liggen. Ik moet dus de aanlegkosten daarvan als verlies meenemen en ik verwacht niet dat je dat terug gaat verdienen.
De aanleg kosten? Dat zit toch gewoon in de bouwkosten van het huis, wat eigenlijk niets anders is dan een goedkoop excuus om minder energie bespaarende maatregelen te hoeven hebben.
Zonder die panelen was je huis duurder geweest omdat ze het dan beter moeten isoleren.
Waarom zou je dat als verlies moeten inboeken? of heb je extra geld betaald voor extra panelen ofzo? (sorry, maar dat laatste heb ik niet uit je verhaal gehaald)

als wat is die woning verkocht? Nul op de meter, Energie neutraal, of is het gewoon een epc 0.4 (of wellicht zelfs nog 0.6 woning)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 19:59 ]

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:36:
@Blihi Deze op zijn kop zetten
Hygienespiraal naar de CV sww aansluiting (of doorstroomverwarmer erachter voor de wintermaanden en geen cv sww)

Werkt prima.
[Afbeelding]
'k neem aan dat je de aton heel vaak moet reinigen, ivm kalkafzetting?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Lo_

Lo_

Tja als je zegt dat je zeker weet dat PV1 alleen 8 panelen zuid zijn zit ik er naast, maar ik heb nog steeds het gevoel dat dit niet plaatjes zijn van een pure 8x zuid set zonder iets anders en zonder schaduw.

Het zou ook schaduw kunnen zijn, al zie ik niet in waarom de mpp tracker dan helemaal richting de openklemspanning van alle panelen zou klimmen en daar blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsHdfYpS-7-Qp2WqqbGpvynqXJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JA3MqQh7Jq8quPzqPKYxU7A.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw