Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.380 views
@yingli405 Eigenlijk wel een goeie vraag, waar ik nog niet heb over nagedacht.
Hij hangt in cv water en wordt niet warmer dan 60 graden.
Ik kan er voor kiezen om er deels onthard water in te doen.
Maar volledig onthard wordt afgeraden. Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Ik kijk over een jaartje wel eens naar het element.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
yingli405 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:06:
[...]

'k neem aan dat je de aton heel vaak moet reinigen, ivm kalkafzetting?
bij mij hangt een vergelijkbaar element in het warmwater vat ik heb geen ontharder en was van plan om hem er over 6 maanden uit te schroeven ik zal het resultaat dan wel even posten
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:16:
[...]

bij mij hangt een vergelijkbaar element in het warmwater vat ik heb geen ontharder en was van plan om hem er over 6 maanden uit te schroeven ik zal het resultaat dan wel even posten
En dan filmpje maken met element in je handen, en dan gaan zingen boilers leven langer met calgon haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:52:
[...]

De aanleg kosten? Dat zit toch gewoon in de bouwkosten van het huis, wat eigenlijk niets anders is dan een goedkoop excuus om minder energie bespaarende maatregelen te hoeven hebben.
Zonder die panelen was je huis duurder geweest omdat ze het dan beter moeten isoleren.
Waarom zou je dat als verlies moeten inboeken? of heb je extra geld betaald voor extra panelen ofzo? (sorry, maar dat laatste heb ik niet uit je verhaal gehaald)

als wat is die woning verkocht? Nul op de meter, Energie neutraal, of is het gewoon een epc 0.4 (of wellicht zelfs nog 0.6 woning)
Sorry, dat had ik duidelijker moeten uitleggen. Ik heb (gelukkig) niet extra hoeven betalen voor die panelen, maar als je de bevestigingen allemaal gaat vervangen, betaal je ze dus opnieuw. Dat maakt het duur om alle panelen Oost/West te plaatsen. Eigenlijk verlies je dus de aanlegkosten van het systeem zoals het een maand geleden op het dak gelegd is. Dat had ik duidelijker moeten uitleggen.

Als je kijkt naar de volledige kosten over 10 en 25 jaar krijg je een ander plaatje. Stel dat je de hele installatie dus inderdaad over 10 of 25 jaar afschrijft.

Vermogen panelenVerwachte opbrengst (SunnyDesign)MeerkostenWinst bij 10 jaarWinst bij 25 jaar
Uitgangssituatie3050 Wp ZZW2825 kWh000
Uitbreiden 11x320Wp ZZW6570 Wp ZZW6095 kWh2,2503,45810,421
Uitbreiden 19x335Wp O/W (ander paneel i.v.m. maat)9415 Wp O/W7851 kWh4,1603,78214,334
Uitbreiden 14x320Wp O/W7530 Wp ZZW & O/W6616 kWh2,7903,72212,079

In deze tabel ben ik uitgegaan van de volgende zaken:
- Winst is de totale meeropbrengst ten opzichte van de huidige installatie (2825 kWh) minus de investering.
- De eerste 1200 kWh van de meeropbrengst verbruik ik zelf. Ik verbruik in mijn huidige huis maar 3,000 kWh per jaar, maar dat worden er wel meer, dus de aanname is dat ik 4,000 kWh verbruik en er ligt nu 2825 op het dak.
- Het teruglevertarief is de komende 3 jaar 11 cent, daarna 7 cent.
- De komende 3 jaar kan ik salderen (1,200 kWh), daarna nog maar 1/3 bij optie 1, 2/3 bij optie 2 en 1/2 bij optie 3 door de verschillende liggingen.
- Er is geen rekening gehouden met vermogensverlies van de panelen
- Er is geen rekening gehouden met inflatie.
- Er is geen rekening gehouden met energiebelasting (die kun je niet salderen, toch?).

Als je het zo bekijkt is optie 1 inderdaad niet de verstandigste keuze. Deze rendeert het minste, helemaal als je niet meer kunt salderen. Het verschil is, op 10 jaar, echter erg klein (300 euro).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Sorry, dat had ik duidelijker moeten uitleggen. Ik heb (gelukkig) niet extra hoeven betalen voor die panelen, maar als je de bevestigingen allemaal gaat vervangen, betaal je ze dus opnieuw. Dat maakt het duur om alle panelen Oost/West te plaatsen. Eigenlijk verlies je dus de aanlegkosten van het systeem zoals het een maand geleden op het dak gelegd is. Dat had ik duidelijker moeten uitleggen.

Als je kijkt naar de volledige kosten over 10 en 25 jaar krijg je een ander plaatje. Stel dat je de hele installatie dus inderdaad over 10 of 25 jaar afschrijft.

Vermogen panelenVerwachte opbrengst (SunnyDesign)MeerkostenWinst bij 10 jaarWinst bij 25 jaar
Uitgangssituatie3050 Wp ZZW2825 kWh000
Uitbreiden 11x320Wp ZZW6570 Wp ZZW6095 kWh2,2503,45810,421
Uitbreiden 19x335Wp O/W (ander paneel i.v.m. maat)9415 Wp O/W7851 kWh4,1603,78214,334
Uitbreiden 14x320Wp O/W7530 Wp ZZW & O/W6616 kWh2,7903,72212,079

In deze tabel ben ik uitgegaan van de volgende zaken:
- Winst is de totale meeropbrengst ten opzichte van de huidige installatie (2825 kWh) minus de investering.
- De eerste 1200 kWh van de meeropbrengst verbruik ik zelf. Ik verbruik in mijn huidige huis maar 3,000 kWh per jaar, maar dat worden er wel meer, dus de aanname is dat ik 4,000 kWh verbruik en er ligt nu 2825 op het dak.
- Het teruglevertarief is de komende 3 jaar 11 cent, daarna 7 cent.
- De komende 3 jaar kan ik salderen (1,200 kWh), daarna nog maar 1/3 bij optie 1, 2/3 bij optie 2 en 1/2 bij optie 3 door de verschillende liggingen.
- Er is geen rekening gehouden met vermogensverlies van de panelen
- Er is geen rekening gehouden met inflatie.
- Er is geen rekening gehouden met energiebelasting (die kun je niet salderen, toch?).

Als je het zo bekijkt is optie 1 inderdaad niet de verstandigste keuze. Deze rendeert het minste, helemaal als je niet meer kunt salderen. Het verschil is, op 10 jaar, echter erg klein (300 euro).
Betreffende salderen moet je even opnieuw gaan inlezen hoor, daar laat je nogal wat euro liggen

1 PVoutput . Dongen NB

• Blihi
reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:42:
[...]

Betreffende salderen moet je even opnieuw gaan inlezen hoor, daar laat je nogal wat euro liggen
Hoezo?

Ik verbruik op jaarbasis 4000 kWh. De bestaande panelen leveren er 2800, dus ik kan er nog 1200 salderen. Daarna ga ik toch terugleveren of begrijp ik dat nu verkeerd?

Ik begreep van een vriend van me ook dat salderen alleen op de energieprijs is en niet op de belasting, dus je betaalt wel belasting over de verbruikte kWh die je zelf opwekt zei hij, maar ik weet niet zeker of dat klopt.

Als over 3 jaar salderen niet meer mag, kun je dus alleen 'salderen' als je direct verbruikt wat je produceert. Dat heb ik mee proberen te nemen.

Ik lees dat het langzaam wordt afgebouwd, dus van salderen naar een invoertarief. Dat verandert het plaatje wel iets ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 01-06-2020 20:50 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Hoezo?

Ik verbruik op jaarbasis 4000 kWh. De bestaande panelen leveren er 2800, dus ik kan er nog 1200 salderen. Daarna ga ik toch terugleveren of begrijp ik dat nu verkeerd?

Ik begreep van een vriend van me ook dat salderen alleen op de energieprijs is en niet op de belasting, dus je betaalt wel belasting over de verbruikte kWh die je zelf opwekt zei hij, maar ik weet niet zeker of dat klopt.

Als over 3 jaar salderen niet meer mag, kun je dus alleen 'salderen' als je direct verbruikt wat je produceert. Dat heb ik mee proberen te nemen.
ik kom bij je duurste optie op een tvt van iets meer dan 3 jaar afhankelijk of terugleveren 11 cent blijft de komende 3 jaar. kan dus 3,5 jaar worden, wat echt prima is voor al die jaren 2000kWh extra en meer eigen gebruik. de goedkoopste uitbreiding heeft een tvt van 2 jaar

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 20:53 ]

• Blihi
Ja, dat klopt wel. Het lastige van die optie is alleen wel dat ik een installatie met garantie moet gaan wijzigen. Dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee.

Maar het bijplaatsen van extra panelen in een O/W opstelling is wel een goed idee, dus dat ga ik zeker overwegen in plaats van ZZW opstelling. Ik kan dan meer panelen kwijt en kan er ook meer op het westen richten zodat er juist aan het einde van de dag meer opbrengst is als de verbruikers aan staan!

In ieder geval nogmaals dank voor het meedenken allemaal.

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:54:
Ja, dat klopt wel. Het lastige van die optie is alleen wel dat ik een installatie met garantie moet gaan wijzigen. Dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee.
ik snap dat wel, al zou het mij weinig kunnen schelen. :+

opzich kan je dan wedden op 3 paarden, dat is ook niet slecht. :)

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 01-06-2020 20:57 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Voor uitbreiding hoef ik het dus niet te doen. Punt is dat we voor nu aan 10 panelen meer dan genoeg hebben, en we niet echt een idee hebben hoe lang we in dit huis blijven wonen. Kan 5 a 10 jaar zijn, maar ook zomaar 2 jaar.

Maar je denkt dat de panelen 0,2% aftoppen per jaar? Ook als ze vrij vlak liggen, op 10 a 15 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEWHxUU0Ty1t44SWWWeusBMQaBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFXznQdSvDh8MO8zXDHKCZZC.png?f=fotoalbum_large

Geen 0.2% aftopping maar 0.1% op jaarbasis met een 2.5 kW omvormer.
Als die 4 lege plekken op je dak geen of weinig schaduw hadden gehad had ik je voorgerekend dat je ook na bijvoorbeeld 3 jaar al beter af was met 2x7 panelen. Door eventuele optimisers wordt dat voorbeeld lastig.
Als de schaduw daar echt storend is kun je er daar later ook 4 bijleggen met microomvormers. Nadeel is wel dat die relatief duur zijn. En btw terugvraag kan op je eigen naam pas na 3 jaar. Maar eventueel kan het weer wel door de uitbreiding op naam van je partner of kind te zetten.
Ik heb geen verstand van energielabels, maar als je het huis wilt verkopen zou je nog kunnen uitzoeken of je met 10 panelen wel een stapje verbeterd. Dan zou het jammer zijn als je met 10 net geen stapje maakt en met bijvoorbeeld 12 of 14 wel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Blihi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Hoezo?

Ik lees dat het langzaam wordt afgebouwd, dus van salderen naar een invoertarief. Dat verandert het plaatje wel iets ja.
Precies, en als je nou zorgt dat je meer opwekt dan je verbruikt, mag je nog wat jaartjes extra je volledig verbruik salderen.
Als je van je opwekking 9 procent af haalt, en je zit dan nog steeds boven je 4000 verbruik, mag je dus nog steeds volledig salderen.

Wat je nu als terug levering ziet, word straks salderen. Want anders moet je stroom inkopen

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 01-06-2020 21:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:45:
[...]

Precies, en als je nou zorgt dat je meer opwekt dan je verbruikt, mag je nog wat jaartjes extra je volledig verbruik salderen.

Wat je nu als terug levering ziet, word straks salderen. Want anders moet je stroom inkopen
Of dat zo is betwijfel ik inmiddels een beetje, hoewel het echt zo staat opgeschreven op ongeveer elke plek rekend de tno reken sheet niet zo en gaat uit van het verbruik in de salderings berekening.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:11:
@yingli405 Eigenlijk wel een goeie vraag, waar ik nog niet heb over nagedacht.
Hij hangt in cv water en wordt niet warmer dan 60 graden.
Ik kan er voor kiezen om er deels onthard water in te doen.
Maar volledig onthard wordt afgeraden. Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Ik kijk over een jaartje wel eens naar het element.
gevolgen van hard water: https://www.waterhardheid.nl/gevolgen-hard-water
Bij ons industrieel koelwater voegen we additieven toe om corrosie/algen tegen te gaan, hier kun je dat echter niet doen. Maar je kunt overwegen het te verdunnen tot 2.2 dH - laagst waarde in Nederland - om de efficiëntie te verhogen (tijd en stroomverbruik)
https://www.waterhardheid...terhardheden-in-nederland

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:22
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:53:
[...]

Of dat zo is betwijfel ik inmiddels een beetje, hoewel het echt zo staat opgeschreven op ongeveer elke plek rekend de tno reken sheet niet zo en gaat uit van het verbruik in de salderings berekening.
Deze rekensheet is ook gemaakt in opdracht van het ministerie van EZ, de twijfel is dan denk ik ook gegrond.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
yingli405 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:37:
[...]

gevolgen van hard water: https://www.waterhardheid.nl/gevolgen-hard-water
Bij ons industrieel koelwater voegen we additieven toe om corrosie/algen tegen te gaan, hier kun je dat echter niet doen. Maar je kunt overwegen het te verdunnen tot 2.2 dH - laagst waarde in Nederland - om de efficiëntie te verhogen (tijd en stroomverbruik)
https://www.waterhardheid...terhardheden-in-nederland
Ik heb een reverse osmose installatie, en zou dat kunnen toevoegen; heeft een PPM van ca 5; plaatselijk waterhardheid bij mij is ca 7,x
Is dat zinvol, en wat zijn de voordelen dan wel?
het is natuurlijk wel een beetje een toestand om het in het systeem te krijgen, maar aan de andere kant, Mitsu schrijft wel voor dat er een corrosie inhibitor in het systeem moet (maar wie doet dat ? Ik niet)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• twain4me

twain4me

Meeterea schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:37:
[...]

Deze rekensheet is ook gemaakt in opdracht van het ministerie van EZ, de twijfel is dan denk ik ook gegrond.
klopt, we hebben het er enige tijd geleden over gehad in

Details nieuwe salderingsregeling bekend

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Naalroc schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:45:
[...]
het is natuurlijk wel een beetje een toestand om het in het systeem te krijgen, maar aan de andere kant, Mitsu schrijft wel voor dat er een corrosie inhibitor in het systeem moet (maar wie doet dat ? Ik niet)
Ik wel, ik heb er fernox inhibitor in tegen corrosie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:53:
[...]

Dat klopt, maar in de sheet nemen ze ook geen gevallen van over productie, je weet het zo inderdaad niet zeker.
En ach, het is nog maar een voorstel dus het is zowieso niet zeker....

1 PVoutput . Dongen NB

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
emot schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Met 10 panelen haal ik mijn eigen verbruik, en ook die 3000kWh/j er al uit. Op het huis kijk ik er zelf tegen aan, op de overkapping zie ik ze niet. (als ze netjes op een dak liggen is er inderdaad niets mis mee).
Maar wat is dan voor mij nu de meerwaarde om er nog meer geld in te inversteren? Op de overkapping is niet veel meer te halen, zeker met de schaduw niet. Hooguit 4 panelen meer, incl. optimizers en grotere omvormer kom ik gauw op een 1000 euro extra. Op het huis zal sowieso apart worden. Mocht ik ooit meer nodig hebben zal dat minimaal over een jaar of 5 zijn. De techniek is dan weer verder, alles weer goedkoper etc.
Ook mijn panelen zijn aangekocht met het idee om ongeveer 3000 kWh te produceren, wat boven mijn jaarverbruik is. Deels door financiële motieven, deels uit milieuoverwegingen. Uiteindelijk moet je kijken wat voor jou het belangrijkste is:

- Is het een ideëel?
- Is het een hobby?
- Is het financieel?

En vervolgens ga je denken in termen van rendement. In dit https://fritts.nl/rendement-zonnepanelen-eerlijke-verhaal/ artikel gaat de schrijver niet uit van terugverdientijd maar vanuit een investeringsgedachte: hoe doen zonnepanelen het vergeleken met een gewone spaarrekening? Het artikel is uit 2016 dus de rentes kloppen niet mee en was er nog niets bekend over de nieuwe salderingsregeling. Maar het idee is hetzelfde: kijk niet naar terugverdientijd maar naar rendement.

Dus in dat licht kun je ook die discussie over meer panelen dan nodig zien. Stel dat kost je 1000 euro meer, misschien is het interessanter om die 1000 euro ergens anders in te steken, af te lossen op je hypotheek, in een simpel beleggingsfonds stoppen etc etc. Zie zonnepanelen als 1 van de opties die je hebt om geld voor langere termijn weg te zetten.

En in dat licht hebben wij zelf gekozen om zonnepanelen te zien als 1 van de verschillende manieren waarop wij geld willen sparen. En dat betekent dat 'leg het dak maar vol' voor ons niet opgaat, ook al is de meerinvestering (installatieprijs per Wp zeg maar) niet zo hoog.

Als korte termijn investering (binnen 5 jaar verhuizen) is het koffiedik kijken natuurlijk: je weet nooit precies in hoeverre je het terugziet in de opbrengst van je huis.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
busscherski schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:00:
[...]

[Afbeelding]

Geen 0.2% aftopping maar 0.1% op jaarbasis met een 2.5 kW omvormer.
Als die 4 lege plekken op je dak geen of weinig schaduw hadden gehad had ik je voorgerekend dat je ook na bijvoorbeeld 3 jaar al beter af was met 2x7 panelen. Door eventuele optimisers wordt dat voorbeeld lastig.
Als de schaduw daar echt storend is kun je er daar later ook 4 bijleggen met microomvormers. Nadeel is wel dat die relatief duur zijn. En btw terugvraag kan op je eigen naam pas na 3 jaar. Maar eventueel kan het weer wel door de uitbreiding op naam van je partner of kind te zetten.
Ik heb geen verstand van energielabels, maar als je het huis wilt verkopen zou je nog kunnen uitzoeken of je met 10 panelen wel een stapje verbeterd. Dan zou het jammer zijn als je met 10 net geen stapje maakt en met bijvoorbeeld 12 of 14 wel.
Als die 4 lege plekken geen schaduw hadden gehad, had ik waarschijnlijk ook niet getwijfeld om het vol te leggen. :) Nu hou ik het relatief simpel met 10 panelen en een string omvormer. Als ik later meer nodig heb, ga ik wel alsnog aan het huis beginnen. Maar dat gaat in de komende 3 jaar echt niet nodig zijn.

Van die energielabels is wel een goede. Volgens mijn eerste zoektocht gaat dat met een paar zonnepanelen al best hard.
Kalentum schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:33:
[...]

Ook mijn panelen zijn aangekocht met het idee om ongeveer 3000 kWh te produceren, wat boven mijn jaarverbruik is. Deels door financiële motieven, deels uit milieuoverwegingen. Uiteindelijk moet je kijken wat voor jou het belangrijkste is:

- Is het een ideëel?
- Is het een hobby?
- Is het financieel?

En vervolgens ga je denken in termen van rendement. In dit https://fritts.nl/rendement-zonnepanelen-eerlijke-verhaal/ artikel gaat de schrijver niet uit van terugverdientijd maar vanuit een investeringsgedachte: hoe doen zonnepanelen het vergeleken met een gewone spaarrekening? Het artikel is uit 2016 dus de rentes kloppen niet mee en was er nog niets bekend over de nieuwe salderingsregeling. Maar het idee is hetzelfde: kijk niet naar terugverdientijd maar naar rendement.

Dus in dat licht kun je ook die discussie over meer panelen dan nodig zien. Stel dat kost je 1000 euro meer, misschien is het interessanter om die 1000 euro ergens anders in te steken, af te lossen op je hypotheek, in een simpel beleggingsfonds stoppen etc etc. Zie zonnepanelen als 1 van de opties die je hebt om geld voor langere termijn weg te zetten.

En in dat licht hebben wij zelf gekozen om zonnepanelen te zien als 1 van de verschillende manieren waarop wij geld willen sparen. En dat betekent dat 'leg het dak maar vol' voor ons niet opgaat, ook al is de meerinvestering (installatieprijs per Wp zeg maar) niet zo hoog.

Als korte termijn investering (binnen 5 jaar verhuizen) is het koffiedik kijken natuurlijk: je weet nooit precies in hoeverre je het terugziet in de opbrengst van je huis.
Jij snapt mijn visie wel. Met 10 panelen heb ik op dit moment voldoende capaciteit. Leg ik er meer; komt mijn systeem in de schaduw te liggen. Mijn investering voor die 10 panelen komt op net geen 2000 euro, omdat we met een aantal man kopen, waarmee ik op een terugverdientijd van ongeveer 3 jaar kom.
Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, breid ik gewoon uit op het dak van de woning.

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 21:02
Beste mede tweakers,

Met veel plezier volg ik dit topic al een tijdje en nu is het moment daar dat we zelf ook eindelijk de mogelijkheid hebben om zonnepanelen te installeren. Ondanks dat ik al wat onderzoek heb verricht ben ik nog een beetje aan het twijfelen tussen twee opties. Zal eerst even kort de situatie schetsen:

Woonhuis aangekocht met ligging dak op het zuid-westen. Hoek is ca. 25/30 graden en mogelijkheid om 21 (standaard) formaat panelen te plaatsen. Omdat we elektrisch rijden en voorsorteren op een (hybride) warmtepomp wil ik ook gebruik maken van alle ruimte. Er is eigenlijk geen sprake van schaduw, enkel bestaat de mogelijkheid dat de buren ooit een dakkapel plaatsen wat schaduw zal opleveren. Op 30 vergelijkbare huizen is dit slechts door 2 gezinnen uitgevoerd, dus verwacht het niet zo snel. Alles wordt aangesloten op 3x25.

De eerste offerte die ik heb ontvangen:
21x Sunpower P3 325 BLK
1x SMA Sunny Tripower 6.0 AV-40
plus installatie en montage.

Verwachte opbrengst: 6700kwh. Investering (excl. btw) 7600.

Twee offerte betreft
21x Sunpower p3 330 blk
1x SMA STP 6,0V

Verwachte opbrengst: 6800kwh. Investering (excl. btw) 7100.

21x LG Zonnepaneel 355Wp Mono Full Black
1x SMA STP 6,0V

Verwachte opbrengst ca. 7000kwh. Investering (excl. btw) 7100. Aangezien deze installateur een voorkeur heeft voor solaredge (qua montage) bied hij de optie aan voor een upgrade met optimizers en een 3fase SE7k solardege omvormer aan voor ca. 700 euro.

Waar zouden jullie voor gaan? Of zouden jullie nog doorshoppen voor een betere deal? En zouden jullie upgraden naar solaredge?

Dank alvast voor het meedenken

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:08
Even een vraagje voor de specialisten hier.

Sinds januari ligt er een nieuw systeem op het dak en op zich is de opbrengst prima. Maar als ik kijk naar het Het grote "jouw productie" topic valt de kWh/kWp toch een beetje tegen. Ik zie veel 7-punters en ik kom tot maximaal 6,3 ongeveer.

De situatie:
Ligging dak: vol zuid 180 graden / dakhelling 36 graden
Panelen: 14 x Ja Solar 310 Wp
Omvormer: Omnik 4K TL3

De panelen zijn in twee strings van 7 aangesloten op de twee mpp trackers van de omvormer. Dit zorgt voor een DC spanning van ongeveer 200V per string. Dit is wat laag voor het maximale rendament en zal waarschijnlijk het probleem zijn.

Ik heb geen last van schaduw. Althans niet tot de zon bijna onder is. Dan een klein streepje op één paneel van de dakkapel. De rest van de dag geen schaduw.

Is het mogelijk om middels een Y stekker de panelen op één mpp tracker aan te sluiten? Of denk ik nu te makkelijk?

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Highfive95 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:29:

Sinds januari ligt er een nieuw systeem op het dak en op zich is de opbrengst prima. Maar als ik kijk naar het Het grote "jouw productie" topic valt de kWh/kWp toch een beetje tegen. Ik zie veel 7-punters en ik kom tot maximaal 6,3 ongeveer.

De situatie:

De panelen zijn in twee strings van 7 aangesloten op de twee mpp trackers van de omvormer. Dit zorgt voor een DC spanning van ongeveer 200V per string. Dit is wat laag voor het maximale rendament en zal waarschijnlijk het probleem zijn.

Ik heb geen last van schaduw. Althans niet tot de zon bijna onder is. Dan een klein streepje op één paneel van de dakkapel. De rest van de dag geen schaduw.

Is het mogelijk om middels een Y stekker de panelen op één mpp tracker aan te sluiten? Of denk ik nu te makkelijk?
Wat is je opbrengst dan per jaar?
Je kan max 10A per ingang op die omvormer maar ik laat het aan de stringomvormer pro's om te bepalen of dat bij deze omvormer kan idd.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@Highfive95 datasheet zegt dat omnik 4k tl-3 tot 580 volt kan. 14x JA solar 310 is 14 x 40.3 volt open klem is 564 volt. De kans dat je daar overheenkomt bij een koude dag is enorm groot. Conclusie, lekker laten zitten zo of je omvormer verkopen en een fornius Primo 4.0 halen (waarschuwing, onmeunig duur)

@granturismo5 ga voor de LG panelen op de SMA, meeste bang voor de buck ver uit. Solar-edge lekker laten zitten. Mocht je een beetje schaduw hebben dan heeft SMA daar geweldig goed werkende schaduwmanagement voor.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Highfive95
@ApC_IcE
Dat is het hem dus juist. Ik zit nu ongeveer 20% boven PVGIS verwachting. Verwachte opbrengst is 4285 kWh volgens PVGIS. Dus rendement is in principe gewoon goed.

Echter als ik kijk naar kWh/kWp dan lijkt het laag in verhouding met anderen. Ik kom niet boven de 6,3 kWh/kWp uit. Dat is op een dag met perfecte omstandigheden. Mooie parabool zonder dipjes.

Het is dus niet dat opbrengst slecht is, maar opbrengst per kWh/kWp op een mooie dag vind ik vrij laag.

@Lardman
Opbrengst is verder prima, dus verkopen is geen optie. Vind het alleen zo raar dat opbrengst per kWh/kWp zo laag is in tegenstelling tot anderen. Maar misschien compenseert dat zich met minder zonnige dagen?

Of zouden er andere panelen op het dak liggen...... :?

[ Voor 5% gewijzigd door Highfive95 op 02-06-2020 11:52 ]

• busscherski
  • Nu online

De situatie:

Met een Y stekker komen ze parallel, stroom verdubbelt en spanning blijft gelijk.
Dit is geen oplossing. Daarnaast heb je dan nog maar 1 mppt. En zoveel stroom mag denk ik niet per input, of als het wel mag ga je aftoppen.
Je hebt het overigens over hooguit enkele procenten efficiëntie.

Kan het zijn dat een deel van de mensen met die 7 punters bifacial panelen hebben? Of dat ze dichter aan de kust wonen (meer zon en lagere temperaturen).
Het gaat om je jaaropbrengst inderdaad, hoe is die?

Als je ermee wilt experimenteren zou je tijdelijk 14 panelen in serie kunnen zetten. Nadeel is dat het voltage dan net wat te hoog is. In de zomer gaat het nog wel goed maar zodra er weer nachtvorst is zou ik het niet doen.
Op deze manier zal de omvormer wel wat efficiënter werken. Ik weet niet hoe groot het risico op schade aan je omvormer is.

Edit: of afwijkingen in de yield die de omvormer meet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 09:06

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

De situatie:

hier een andere setup (met SolarEdge) maar het viel mij ook op dat ik geen super hoog gemiddelde heb.

echter wijd ik het eraan... Liggen van 220 graden (zuid-zuidwest) en dakhelling van 53 graden

als ik 2 dagen vergelijk met mooie verloop alleen schillende temperaturen.

opbrengst 49,45 --> 5.853kWh/kW
https://pvoutput.org/intr...296&sid=75328&dt=20200528

opbrengst 51,79 --> 6.130kWh/kW
https://pvoutput.org/intr...296&sid=75328&dt=20200505

temperatuur doet best wel wat met de performance

Legion 7i i9 3080 32gb

• Highfive95
busscherski schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:52:
[...]
Kan het zijn dat een deel van de mensen met die 7 punters bifacial panelen hebben? Of dat ze dichter aan de kust wonen (meer zon en lagere temperaturen).
Het gaat om je jaaropbrengst inderdaad, hoe is die?
Andere panelen en andere provincie zal zeker aan de orde zijn. Hier in Gelderland viel mei ook een beetje tegen terwijl andere plaatsen records gebroken werden.

De opbrengsten vanaf februari in vergelijking met PVGIS:
Februari: Verwacht: 196 kWh / opbrengst 184 kWh / 42 kWh/kWp
Maart: Verwacht: 366 kWh / opbrengst 468 kWh / 108 kWh/kWp
April: Verwacht: 512 kWh / opbrengst 650 kWh / 149 kWh/kWp
Mei: Verwacht: 529 kWh / opbrengst 647 kWh / 148 kWh/kWp

Opbrengst is dus een dikke prima. Als zo blijft moet 4500 kWh wel haalbaar zijn. Wellicht nog hoger zelfs.

• twain4me

twain4me

Highfive95 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:51:
@ApC_IcE
Dat is het hem dus juist. Ik zit nu ongeveer 20% boven PVGIS verwachting. Verwachte opbrengst is 4285 kWh volgens PVGIS. Dus rendement is in principe gewoon goed.

Echter als ik kijk naar kWh/kWp dan lijkt het laag in verhouding met anderen. Ik kom niet boven de 6,3 kWh/kWp uit. Dat is op een dag met perfecte omstandigheden. Mooie parabool zonder dipjes.

Het is dus niet dat opbrengst slecht is, maar opbrengst per kWh/kWp op een mooie dag vind ik vrij laag.
in opbrensgt zijn de beste dagen vaak geen perfecte parabool.

Zie hier 9 mei 60,9 kWh en 11 mei 64,1 kWh
Op 11 mei zie je duidelijk dat indirect licht (wolken) in de ochtend een enorm verschil heeft gemaakt, ook zijn de piekjes wat hoger op primetime, dat komt door de zon tussen de wolken door.
maar ik moet zeggen dat ik wel een 7 punter zou verwachten met jouw ligging en hoek. misschien minder wind of koeling gehad op de dagen dat ze echt konden knallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEgChiKY8_0rzVl4Ualo0m_v3-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rauXvb9mfxRUik7cSKjktaR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwZLZithyQ7M9sVt_VdF0CONqRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQHh8H9hE0MzAqZazL5O212x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-06-2020 12:11 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

RvV

Hier ook het verschil tussen een bewolkte en zonnige ochtend met panelen op ZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SkuHz35bWRGtnyFgV4erNtWGF0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dTT6KJEWpFDZ0QrdR2ajABls.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3tD4NFJ7NoUvHScbLu-AFq1ixM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WHh6bgtZKxVoDrc3ObGFqhd4.png?f=fotoalbum_medium

Y'24

• AversusZ
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:09
Beste mede tweakers,

Op onze nieuwbouw woning (2 onder 1 kap) hebben we nu 3 panelen liggen op het westen. Graag ik wil deze installatie uitbreiden en inmiddels heb ik een aantal offertes binnen. Door het doornemen van dit topic en wat ‘onderzoek’ op internet ben ik inmiddels al een stuk wijzer geworden, maar merk ik dat ik het toch lastig vind om te beoordelen of hetgeen aangeboden wordt ook optimaal is voor mijn situatie.

Huidige situatie:

Drie panelen (type onbekend, zat bij de oplevering van het huis) op het westen van ieder 275 WP aangesloten met een Solis-mini-700-4G

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZUdI4pze5EONpxdXpQKynWfcg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahI4Nk7xYfeQrkKowJ4lEJug.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste situatie:

Ik wil graag 8 of 9 panelen extra plaatsen om in het toekomstige verbruik te kunnen voorzien. Een aantal aanbieders zijn langs geweest om een schouw te doen van het dak en hier uit blijkt dat ik 4-5 extra panelen kan plaats aan de achterkant van het huis (op het westen) en 3-4 panelen aan de voorkant op het oosten zoals hieronder ook grafisch weergegeven. Op het oosten kunnen meer panelen, maar dit hebben we liever niet gezien de aanblik van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4DhrrxUX75V8j80uQacXdWQQg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmBd3LNUdcu0pn3jdZZ54DMn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl8VQXVbnyPLBqIBMaEC1wlx8-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG8QgVVenUA7uNOzgbO4Ifhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fcx5qo2bW0B08ejuVWfaWEX5ZBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ezl4QAByVTMT4UBgvUJIg54m.png?f=user_large

Bij alle aanbieders worden omvormers en optimizers van SolarEdge aangeboden. Hier zitten nog wel wat variaties bij gezien sommige aanbieders twee opties offreren: bestaande installatie in stand houden of alles samenvoegen tot één nieuwe installatie waarbij de huidige omvormer overbodig wordt.

Offerte 1: twee gescheiden systemen
  • 8 PV a 320 WP per paneel (merk/type staat nog vraag voor uit)
  • Omvormer: SolarEdge 2200 HD Wave 1-fase
  • Optimizers: 8 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Offerte 2: installaties samenvoegen
  • Omvormer: SolarEdge 3000 HD Wave 1-fase
  • Optimizers: 11 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Offerte 3: twee gescheiden systemen
  • 8 PV a 315 WP (Talesun, full black)
  • Optimizers: 8 optimizers (SolarEdge Optimizer P300)
Offerte 4: installaties samenvoegen
  • 9 PV a 340 WP (QCells - Q.PEAK DUO BLK-G8+)
  • Omvormer: SolarEdge SE3500 HD WAVE
  • Optimizers: 12 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Afgaande op de antwoorden van de aanbieders krijg ik onvoldoende comfort wat het nou het meest ideale is voor onze situatie. Zo heb ik begrepen uit het topic ‘Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?’ dat SolarEdge een minimum van 8 panelen nodig om optimaal te kunnen werken met de P300 optimizer. Dit gaan aan we aan de voorkant al niet halen met 4 panelen.

Verder vraag ik mij af of het combineren van twee installaties met verschillende type panelen nu wel zo slim is (aandachtspunt; verschillende panelen combineren in 1 string?). Zou het een optie zijn om de bestaande panelen naar de voorkant te verplaatsen en op de achterkant alleen maar nieuwe panelen te plaatsen?

Ik heb getracht om zoveel mogelijk informatie uit dit topic te halen, maar ik merk nu met alle opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik het nu moet op doen op de blauwe ogen van de aanbieders. Hebben jullie een voorkeur qua installatie variatie en nog eventuele aandachtspunten qua hetgeen aangeboden wordt? Dank!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Als je voor solaredge gaat maakt het geen reet uit of je verschillende panelen combineert. Dat kan dus een voordeel zijn.

Maar als je idd gaat voor 4 panelen op oost en 8 op west, dan kun je evengoed de huidige 4 naar oost verplaatsen en op west 8 panelen op een string omvormer. Zo te zien zul je daar weinig tot geen last van schaduw hebben dus SE is dan onnodig duur.

• twain4me

twain4me

@AversusZ

ik zou in de nok een dakje maken van oost west panelen. en het noord dak vol leggen. ja het is maar iets van 50- 60 % van zuid maar het is in dit geval verreweg het makkelijkste en daarmee goedkoopste dakvlak.
wel budget panelen voor nemen.

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Uit interesse, ik had al vaker gehoord dat zonnepanelen vaak warm worden en dat daarmee de efficiëntie omlaag gaat. Dus ik dacht, waarom dan niet combineren met een zonneboiler! Maar ik kwam tot de conclusie dat mijn idee niet nieuw is, dat het al bestaat onder de naam PVT. Maar de prijs van deze panelen maakt het niet echt rendabel wat ik zo lees.

Maar, als echte tweakers hier, waarom zou je dit niet zelf maken? Ik had verwacht een legio aan zelfbouw pvt online te vinden gemaakt van bestaande panelen, maar ik kom eigenlijk niets tegen. Wat is de reden dat dit niet gebeurt? Het lijkt mij niet veel moeilijker dan gewoon een zonneboiler te maken, alleen "plak je er nu een zonnepaneel erop". (héél simpel gezegd)
Ik ga er vanuit dat ik veel dingen over het hoofd zie waarom dit niet kan, maar ik ben benieuwd wat de redenen zijn.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Markos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:08:
Uit interesse, ik had al vaker gehoord dat zonnepanelen vaak warm worden en dat daarmee de efficiëntie omlaag gaat. Dus ik dacht, waarom dan niet combineren met een zonneboiler! Maar ik kwam tot de conclusie dat mijn idee niet nieuw is, dat het al bestaat onder de naam PVT. Maar de prijs van deze panelen maakt het niet echt rendabel wat ik zo lees.

Maar, als echte tweakers hier, waarom zou je dit niet zelf maken? Ik had verwacht een legio aan zelfbouw pvt online te vinden gemaakt van bestaande panelen, maar ik kom eigenlijk niets tegen. Wat is de reden dat dit niet gebeurt? Het lijkt mij niet veel moeilijker dan gewoon een zonneboiler te maken, alleen "plak je er nu een zonnepaneel erop". (héél simpel gezegd)
Ik ga er vanuit dat ik veel dingen over het hoofd zie waarom dit niet kan, maar ik ben benieuwd wat de redenen zijn.
1) Systeemkosten hoog, extra rendement beperkt
2) Levensduur...
3) Legionella
4) Water... dak... vorst... geen fijne combinatie. Dan moet je weer glycol door die panelen gaan doen, extra warmtewisselaar toevoegen... $$$$

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Markos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:08:

Het probleem is dat je dan wel warm water kan maken, maar op die manier koel je de panelen niet.
Dus veel inspanning, en minder opbrengst.
Dat doen we niet. 8)7

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• kabeltjekabel
FD2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Het probleem is dat je dan wel warm water kan maken, maar op die manier koel je de panelen niet.
Dat doen we niet. 8)7
Het koelt wel iets, maar het extra gedoe is het gewoon niet waard.

Datzelfde heb je met zonneboilers in het algemeen; veel gedoe. Veel makkelijker om gewoon het hele dak met PV vol te leggen. Een neef van me heeft laatst ook nog zo'n zonneboiler aan laten leggen. Leuk hoor, maar als je op vakantie gaat heb je er niks aan, als je niet lang genoeg douched laat je "rendement" liggen, etc. Vervolgens wilde z'n ketel niet aanslaan om bij te verwarmen; allemaal gedoe, mega-duur en het levert bijna niks op.

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-06-2020 14:17 ]

• mcDavid
Bovendien het probleem dat je alleen warmte opwekt op momenten dat je het niet of nauwelijks nodig hebt. Namelijk als het toch al bloedheet is buiten. Een paneeltje extra neerleggen om het verbruik van je boiler te compenseren is een zinvollere investering.

"echte" zonnecollectoren halen nogal wat trucjes uit om ook bij koud weer (als je wél een hoge warmtevraag hebt) een behoorlijk rendement te behalen uit zoninstraling. Zoals het gebruik van isolatiemateriaal en heel diepzwarte pigmenten. Dingen die inherent niet samengaan met zonnepanelen.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Het koelt wel iets, maar het extra gedoe is het gewoon niet waard.

Datzelfde heb je met zonneboilers in het algemeen; veel gedoe. Veel makkelijker om gewoon het hele dak met PV vol te leggen. Een neef van me heeft laatst ook nog zo'n zonneboiler aan laten leggen. Leuk hoor, maar als je op vakantie gaat heb je er niks aan, als je niet lang genoeg douched laat je "rendement" liggen, etc. Vervolgens wilde z'n ketel niet aanslaan om bij te verwarmen; allemaal gedoe, mega-duur en het levert bijna niks op.
Het is heel afhankelijk van de situatie. Een zonneboiler heeft een opbrengst die 3-4x zo hoog is als een PV paneel, mits je het nuttig kunt gebruiken. Op een sportclub of camping, waar op zonnige dagen veel gedouched wordt bijvoorbeeld, is het een no-brainer. Voor een groot gezin met weinig dakoppervlak misschien ook.
Maar gezien de installaties ook 3-4x zo duur zijn als PV, is het voor de meeste gevallen idd verstandiger om in plaats van één zonneboiler gewoon 3 PV-panelen neer te leggen.

[ Voor 50% gewijzigd door mcDavid op 02-06-2020 14:21 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:11:
[...]

1) Systeemkosten hoog, extra rendement beperkt
2) Levensduur...
3) Legionella
4) Water... dak... vorst... geen fijne combinatie. Dan moet je weer glycol door die panelen gaan doen, extra warmtewisselaar toevoegen... $$$$
1. De kosten zullen toch niet veel meer zijn dan een standaard zonneboiler maken?
2. Levensduur lijkt mij ook niet echt een issue? Zeker als je het zo maakt dat je bij vervanging van de panelen, het systeem weer opnieuw kunt gebruiken.
3. Zolang het een gesloten systeem is heb je geen last van legionella?
4. Ik zie eigenlijk ook het probleem van koelvloeistof (van bijvoorbeeld auto's) ook niet echt?
FD2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Dat doen we niet. 8)7
Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt weet waar mensen in de zomer een zonneboiler voor gebruiken :+ zo ver had ik mij nog niet ingelezen. Maar ik dacht anders kan je er altijd nog een zwembad of jacuzzi mee verwarmen in de zomer. Het lijkt mij dat je dan wel een groter koelend vermogen hebt. (Of anders een compressor toevoegen maar dan krijg je wel de vraag of het vermogen van de compressor het effect teniet doet dus dat beschouw ik niet echt als optie)
Plus je kan er in de winter de efficiëntie van de panelen iets mee verbeteren door de panelen op te warmen (en bijvoorbeeld ook meteen er voor te zorgen dat er geen sneeuw op komt te liggen)

• twain4me

twain4me

Markos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:21:
[...]

1. De kosten zullen toch niet veel meer zijn dan een standaard zonneboiler maken?
2. Levensduur lijkt mij ook niet echt een issue? Zeker als je het zo maakt dat je bij vervanging van de panelen, het systeem weer opnieuw kunt gebruiken.
4. Ik zie eigenlijk ook het probleem van koelvloeistof (van bijvoorbeeld auto's) ook niet echt?

[...]

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt weet waar mensen in de zomer een zonneboiler voor gebruiken :+ zo ver had ik mij nog niet ingelezen. Maar ik dacht anders kan je er altijd nog een zwembad of jacuzzi mee verwarmen in de zomer. Het lijkt mij dat je dan wel een groter koelend vermogen hebt. (Of anders een compressor toevoegen maar dan krijg je wel de vraag of het vermogen van de compressor het effect teniet doet dus dat beschouw ik niet echt als optie)
Plus je kan er in de winter de efficiëntie van de panelen iets mee verbeteren door de panelen op te warmen (en bijvoorbeeld ook meteen er voor te zorgen dat er geen sneeuw op komt te liggen)
De enige reden om pvt panelen te nemen: niet al teveel ruimte hebben en heel veel energie opbrengst moeten halen uit een klein oppervlak. dat is in basis al het voordeel van een zonnecollector, het nadeel is dat hij plek in neemt waar ook pv zou kunnen liggen. pvt lost dat probleem op.. iets koelere panelen is leuk en helpt zeker, maar is niet echt een reden om al die ellende van lekkages vorst etc op je hals te halen.

• kabeltjekabel
[...]

Dus meer dan iets wat ook al niet interessant meer is?
Dat is wel een issue. Alles wat opwarmt en afkoelt maakt 'thermische cycli' mee. Allerlei dingen gaan gewoon kaduuk na een x aantal cycli. Daar valt gewoon aan te rekenen en is ook proefondervindelijk achter te komen. Wat denk je waarom al die zonneboilers uit de jaren '90 allang weer van de daken verdwenen zijn? Niet omdat die het eeuwige leven hebben hoor.
Je wilt het gebruiken voor ruimte verwarming? Ooh. Ja, dan. Maar wat wil je in de zomer met verwarming dan? Als je er mee gaat douchen is het niet een gesloten systeem he. En legionella is juist bij een boiler systeem een issue.
Dat is wel een gesloten systeem en daadwerkelijk nodig. Je hoeft ook geen zekeringstuig om en een hoogwerker te huren om onderhoud te plegen.
Als je de panelen echt goed wil koelen kan dat beter met thermodynamische panelen icm een warmtepomp.

Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)
Maar tvt is natuurlijk oneindig daarvan. En als je tapwater vat of zwembad warm is, is het ook weer klaar

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2020 14:32 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

@kabeltjekabel ik ging er sowieso van uit dat als je zoiets maakt je altijd met een gesloten systeem moet werken icm een warmtewisselaar. Maar levensduur heb ik mij dus erg in vergist.

Dank jullie allen voor de input. Er zitten duidelijk meer haken en ogen aan dan ik in eerste instantie voor ogen had.

• mcDavid
Bedenk ook dat je met "zelf maken" rekening moet houden dat je ineens spanningen van een paar 100 volt aan het combineren bent met koperen platen en water. Op een (schuin?) dak. Kortom misschien toch niet zo'n ideaal hobbyprojectje als het in eerste instantie lijkt.

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik zag vandaag dat de installateur de connectors tussen de panelen op het platte dak gewoon heeft laten rusten op de dakbedekking. :S lijkt me niet helemaal goed. Op internet lees ik wat verhalen van dat ze zouden kunnen reageren met de dakbedekking?

edit: installateur komt nog langs om connectoren netjes op te binden.

[ Voor 66% gewijzigd door Mrk87 op 02-06-2020 15:53 ]

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-11 22:30
Hi tweakers!

Ik ga aan de zonnepanelen. Heb me hopelijk voldoende ingelezen en al wat offertes binnen van o.a. zonneplan en coolblue en zelfstroom. Daarnaast heb ik ook sunsolar uit Oss gevonden. Mijn situatie:

Schuin dak op het zuiden, geen schaduw en ruimte genoeg om 3x3 of 2x4 panelen te leggen. Verwacht verbruik ca. 3000 kWh per jaar. In de meeste offertes komt de Growatt 3000 voor, samen met 9 stuks Trina panelen van 325 Wp of een vergelijkbaar merk. Sunsolar biedt ook de Growatt aan, maar dan met Yingli 405Wp panelen. Heb er dus minder nodig om hetzelfde te bereiken. Wat zijn jullie ervaringen met dit merk? Zijn er nog aanbieders die ik links moet laten liggen?

Alvast bedankt!
@cupra4 Ik zou zonneplan en coolblue en zelfstroom, links laten liggen. (willekeurige linkjes, maar er zijn er genoeg van)
Die yingli zijn grotere panelen?, dus lastiger vergelijken. iets met appels en peren.

Maar begin even een eigen topic met wat fototjes en de situatie (google maps overzicht eventueel)
Suncalc.org etc.
Een paar pannen opmeten (via dakraam) van pan tot pan en dan pannen tellen om de afmetingen van het dak te bepalen.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2020 16:51 ]

• twain4me

twain4me

Mrk87 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:45:
Ik zag vandaag dat de installateur de connectors tussen de panelen op het platte dak gewoon heeft laten rusten op de dakbedekking. :S lijkt me niet helemaal goed. Op internet lees ik wat verhalen van dat ze zouden kunnen reageren met de dakbedekking?
vocht in connectoren kan zorgen voor aardlekfouten, ik zou het altijd opbinden.

edit: ik zag de edit telaat :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-06-2020 16:03 ]

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 17:03

BTS

Meerdere Solar Edge gebruikers met een eigenaardige opbrengst per paneel vandaag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU8P58dhY661WyAyaEmKnYP9kJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzRuPXnX7JAHfb0bZNcDV2dM.jpg?f=fotoalbum_large

Totale opbrengst is ook wat lager dan gebruikelijk met een dag als vandaag.

www.highflow.nl

• WhySoSerious
  • Laatst online: 29-11 15:05

WhySoSerious

Be the change.

BTS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:17:
Meerdere Solar Edge gebruikers met een eigenaardige opbrengst per paneel vandaag?
[Afbeelding]

Niets vreemds aan de hand hier.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
BTS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:17:
[Afbeelding]

Ja, hier ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NykzG_22HPNgFFvE8-319kiEXWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2NlfiVIYFgC3MGlIrmoUC2h.jpg?f=user_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 17:03

BTS

@wizzopa grote kans dus dat het softwarematig is.

www.highflow.nl

• wizzopa
BTS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:35:
@wizzopa grote kans dus dat het softwarematig is.
Waarschijnlijk wel. De app had gister veel moeite met het ophalen van data.

Gelukkig heb ik nog een andere logging lopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EydpEONRyOzRvI2dOdPnV3nkllA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNzbgwv0v476nh8k9czj6jhM.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een case aangemaakt bij Solaredge.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 02-06-2020 19:59 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
SMA Tripower 8.0: Waar de 30 mA aardlek in te stellen?

Vandaag eindelijk de gelegenheid gehad om de panelen (die al twee maanden op het dak van ons huis in aanbouw liggen) aan te sluiten op de omvormer. Dat ging allemaal prima, flinke opbrengst ook (rond 2 uur continu tegen de 8 kW aan), maar ik kan nergens vinden waar ik kan instellen dat er een 30 mA aardlekschakelaar voor zit. De manual vermeldt alleen dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvfIu8aUQY6M92QCCFWd8ixJ9u0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a8il7Lm8ehMJUyZv2qB2MeCR.jpg?f=user_large
Maar waar vind ik die parameter? Ik heb volgens mij alle kopjes uitgeklapt, maar nergens de parameter "RCD aanpassing" kunnen vinden. Wie weet het wel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

@Andrehj Ik dacht dat, dat niet meer nodig was bij de nieuwe modellen stp (ergens gelezen, weet alleen niet meer waar)
Edit: ben je wel ingelogd als "installateur" ?
Edit2: Gevonden in de readme.pdf van de firmware update.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2020 20:25 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:51
STP8.0 SMA Tripower 8000-TL20 dan? Hier iets uitgebreider beschreven.
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 02-06-2020 20:32 ]

@Rouske Dat model bestaat niet.
Deze wel: STP8.0-3AV-40
Edit3: Die wel, maar die wordt niet meer verkocht, dus ik denk dat @Andrehj een verse heeft.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2020 20:35 ]

• Blihi
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:51:
[...]

ik kom bij je duurste optie op een tvt van iets meer dan 3 jaar afhankelijk of terugleveren 11 cent blijft de komende 3 jaar. kan dus 3,5 jaar worden, wat echt prima is voor al die jaren 2000kWh extra en meer eigen gebruik. de goedkoopste uitbreiding heeft een tvt van 2 jaar
Ik heb eens de tijd genomen om het een en ander in meer detail door te rekenen, inclusief de afbouw van de salderingsregeling.

Het is waar dat alle alternatieven (bijplaatsen ZZW, bijplaatsen OW en alles OW leggen) een terugverdientijd hebben op de investering van minder dan 3 jaar. Echter, pas na 6 of 7 jaar heb je cumulatief meer opbrengsten dan de huidige situatie waarin al 10 panelen ZZW liggen.

De verschillende lijnen van de cumulatieve opbrengst die bij de verschillende scenario's horen kruisen elkaar allemaal, dus je moet vooral nadenken over de afschrijftermijn (of verhuistermijn) om te beslissen welk scenario beter is.

Onze keuze is in ieder geval bijplaatsen in OW richting, maar de bestaande laten liggen. Dat is het minste werk en geeft de laagste initiële investering.

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:59:
@cupra4 Ik zou zonneplan en coolblue en zelfstroom, links laten liggen. (..)
Een paar pannen opmeten (via dakraam) van pan tot pan en dan pannen tellen om de afmetingen van het dak te bepalen.
Meet op een paar plekken. Bij mij lagen de panlatten boven dichter bij elkaar dan lager op het dak (30 cm vs 34 cm).

• bello2011
  • Registratie: November 2011
Een kleine 3 weken geleden heb ik een SolarEdge omvormer (SE7K) in gebruik genomen. Vanaf de eerste dag zijn er problemen met de monitoring. Met de servicedesk van SolarEdge kom ik er niet uit. Er is een werkende internet verbinding aanwezig op de omvormer. Wanneer ik met de MySolarEdge app de omvormer direct met de eigen wifi verbinding benader en de verbindingen test dan krijg ik een "fout" bij Monitoring Data (S_OK). Via het LAN netwerk kan ik de omvormer ook inzien. Echter grafieken van de monitoring blijven leeg. Volgens de helpdesk is er geen verbinding met de servers van SolarEdge. Maar hoe heb ik daar invloed op om deze toto stand te brengen?

Wie heeft hier ervaring mee en een tip waar ik het moet gaan zoeken?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb iets vergelijkbaars vandaag. Een aantal panelen die er qua opbrengst bovenuit steken, terwijl je dat niet zou verwachten. Lijkt een beetje hetzelfde patroon als bij jou.

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:27:
@Rouske Dat model bestaat niet.
Deze wel: STP8.0-3AV-40
Edit3: Die wel, maar die wordt niet meer verkocht, dus ik denk dat @Andrehj een verse heeft.
Ik heb inderdaad een STP8.0-3AV-40, geproduceerd op 29 oktober 2019. En die heeft een compleet andere user interface dan het oudere type uit de bovengenoemde website.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

@Andrehj Klopt, dat probeerde ik ook duidelijk te maken.

• Naalroc
Andrehj schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Ik heb inderdaad een STP8.0-3AV-40, geproduceerd op 29 oktober 2019. En die heeft een compleet andere user interface dan het oudere type uit de bovengenoemde website.
da's grappig: mijn installatie met exact deze SMA is een week geleden in bedrijf genomen en is geproduceerd op 23/09/2019

Wat ik wel ben tegen gekomen, is , dat de links naar de gebruiks aanwijzing niet met de werkelijkheid overeen komen; Heb jij een goed link hiervoor, want er zijn nogal wat functies die ikiet snap en/of kan veranderen
Wie is bv. de "Exploitant"? Ik, of de leverancier?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:36:
[...]

da's grappig: mijn installatie met exact deze SMA is een week geleden in bedrijf genomen en is geproduceerd op 23/09/2019

Wat ik wel ben tegen gekomen, is , dat de links naar de gebruiks aanwijzing niet met de werkelijkheid overeen komen; Heb jij een goed link hiervoor, want er zijn nogal wat functies die ikiet snap en/of kan veranderen
Wie is bv. de "Exploitant"? Ik, of de leverancier?
Er zit een link naar de emanual in de portal (heet dat zo? ) onder dat poppentje rechts boven in beeld.
het is trouwens de reden dat ik voor engels heb gekozen als taal, dat googled makkelijker als ik het niet begrijp :)
Ik mag trouwens weleens een firmwareupdate draaien, man man wat ben ik een waardeloze tweaker :+

https://manuals.sma.de/STP8-10-3AV-40/en-US/index.html

edit: hoe weten jullie de productie datum, die ben ik in iedergeval nog niet tegen gekomen in de software.
edit 2 gevonden.. staat gewoon op de sticker, duh :F , die ik nooit zie omdat hij aan die kant bijna tegen de muur zit

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 02-06-2020 21:59 ]

• Naalroc
twain4me schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:56:
[...]

edit: hoe weten jullie de productie datum, die ben ik in iedergeval nog niet tegen gekomen in de software..
Staat op het label op de buitenkant van de doos; heb ik er gelijk afgesneden...."In de opslag"

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

Iemand in Friesland nog op zoek naar een nieuwe installatie? Er komen binnenkort wat tweedehands panelen vrij; Thialf moet zonnepanelen uitzetten om verzekerd te blijven - https://nos.nl/l/2335976

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Staat op het label op de buitenkant van de doos; heb ik er gelijk afgesneden...."In de opslag"
het staat ook op de apparaat sticker, aan de rechterkant op het koellichaam geplakt.

• Naalroc
twain4me schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:02:
[...]

het staat ook op de apparaat sticker, aan de rechterkant op het koellichaam geplakt.
Klopt, maar dat is zo slecht op te bergen in mijn papieren file :X

• twain4me

twain4me

timovd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:01:
Iemand in Friesland nog op zoek naar een nieuwe installatie? Er komen binnenkort wat tweedehands panelen vrij; Thialf moet zonnepanelen uitzetten om verzekerd te blijven - https://nos.nl/l/2335976
hier hebben ze er een leuke foto van de aanleg bij

https://www.lc.nl/friesla...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• Naalroc
twain4me schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Er zit een link naar de emanual in de portal (heet dat zo? ) onder dat poppentje rechts boven in beeld.
het is trouwens de reden dat ik voor engels heb gekozen als taal, dat googled makkelijker als ik het niet begrijp :)
Ik mag trouwens weleens een firmwareupdate draaien, man man wat ben ik een waardeloze tweaker :+

https://manuals.sma.de/STP8-10-3AV-40/en-US/index.html

edit: hoe weten jullie de productie datum, die ben ik in iedergeval nog niet tegen gekomen in de software.
edit 2 gevonden.. staat gewoon op de sticker, duh :F , die ik nooit zie omdat hij aan die kant bijna tegen de muur zit
Dat poppetje wordt bij mij gevolgd door mijn naam (heeft de installateur kennelijk zo gedaan) met een pijltje naar onderen, als je daarop klikt, dan krijg je maar 3 opties:

• Persoonlijke gegevens
• Geprefereerde basiseenheden
• ......Afmelden
Niks over een e manual...

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:09:
[...]
Dat poppetje wordt bij mij gevolgd door mijn naam (heeft de installateur kennelijk zo gedaan) met een pijltje naar onderen, als je daarop klikt, dan krijg je maar 3 opties:

• Persoonlijke gegevens
• Geprefereerde basiseenheden
• ......Afmelden
Niks over een e manual...
dan moet je inloggen als installer (instalateur), bij user (gebruiker) krijg ik die 3 opties ook

• Naalroc
@twain4me Dat ww heb ik (nog) niet.
Zou de installateur terecht bezwaar kunnen maken om dat uit handen te geven?
Garantie of zo?

Mijn vorige vraag was, omdat de installateur op 1 plek staat vermeld als "Exploitant" , maar volgens mij, ben IK de exploitant. Toch?
Op een andere plek staat het dan weer wel goed.

Andere vraag: kan je achteraf nog de taal wijzigen?

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 02-06-2020 22:18 ]

• kabeltjekabel
Als je zelf los zo'n omvormer koopt zit het installer wachtwoord er dan nog niet op, of..?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

timovd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:01:
Of dat uitzetten helpt?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Naalroc
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:19:
Als je zelf los zo'n omvormer koopt zit het installer wachtwoord er dan nog niet op, of..?
Er zit een installers en een gebruikers ww op, dacht 0000 en 1111, die moeten worden gewijzigd.

Maar ik heb die omvormer niet los gekocht: ik heb een grotendeels compleet pakket gekocht, en zelf gemonteerd; alle aansluitingen van de panelen naar de omvormer, en (officieel) van de omvormer op het net zijn uitgevoerd/gecontroleerd door de installateur, en die heeft ook de software aangezwengeld. Daardoor van hem de garantieverantwoordelijkheid.

Snappie?

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Er zit een installers en een gebruikers ww op, dacht 0000 en 1111, die moeten worden gewijzigd.

Maar ik heb die omvormer niet los gekocht: ik heb een grotendeels compleet pakket gekocht, en zelf gemonteerd; alle aansluitingen van de panelen naar de omvormer, en (officieel) van de omvormer op het net zijn uitgevoerd/gecontroleerd door de installateur, en die heeft ook de software aangezwengeld. Daardoor van hem de garantieverantwoordelijkheid.

Snappie?
Dank je

Ja :)

• twain4me

twain4me

nope moet bij eerste keer aanzetten invoeren en de procedure doorlopen (landcode invoeren)

• Andrehj
Inderdaad, er zat bij de configuratie nog geen wachtwoord op, die moest ik zelf (verplicht!) instellen. Wat dat betreft is een Mitsubishi WP handiger, die kun je gewoon op default 0000 laten staan.

• Naalroc
Andrehj schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Inderdaad, er zat bij de configuratie nog geen wachtwoord op, die moest ik zelf (verplicht!) instellen. Wat dat betreft is een Mitsubishi WP handiger, die kun je gewoon op default 0000 laten staan.
Volgens dit document
https://natec.nl/wp-conte...zing-SMA-Sunny-Portal.pdf
blz 65,
En idd, dit zijn de getallen die ik eerder noemde.

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:38:
[...]

Volgens dit document
https://natec.nl/wp-conte...zing-SMA-Sunny-Portal.pdf
blz 65,
En idd, dit zijn de getallen die ik eerder noemde.
je kijkt naar iets uit 2015.. ;)

https://manuals.sma.de/STP8-10-3AV-40/en-US/1661970955.html
Password assignment for user and installer

The passwords for the user groups Installer and User must be assigned when accessing the user interface for the first time.

• Naalroc
Ik had ook geklikt op de "gebruiksaanwijzing" in de voet noot van het portaal, en dan krijg je deze :
https://www.sunnyportal.c...tal-WB-CLCON-BA-nl-27.pdf

Maar die is niet overal echt verhelderend; zal jouw link eens goed bekijken/opslaan.
Dank!

Edit: Hoe weet je dat, van die datum van 2015, kan dat nergens vinden;
en wat betreft die Engelse HTML link: weet je misschien ook een geldige .pdf link?

Edit2: ik denk dat dit de goede nl link in .pdf is?
https://files.sma.de/downloads/STP8-10-3AV-40-BE-nl-12.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 02-06-2020 23:11 ]

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Ik had ook geklikt op de "gebruiksaanwijzing" in de voet noot van het portaal, en dan krijg je deze :
https://www.sunnyportal.c...tal-WB-CLCON-BA-nl-27.pdf

Maar die is niet overal echt verhelderend; zal jouw link eens goed bekijken/opslaan.
Dank!

Edit: Hoe weet je dat, van die datum van 2015, kan dat nergens vinden;
en wat betreft die Engelse HTML link: weet je misschien ook een geldige .pdf link?
In jouw link staat: /uploads/2015/09/Gebruiksaanwijzing-SMA-Sunny-Portal.pdf .. die datum zal wel ergens op slaan .. maar kan ook niets betekenen.

bedoel je deze?

https://files.sma.de/downloads/STP8-10-3AV-40-BE-en-12.pdf

edit.. ja ik denk dat je dezelfde hebt, maar dan in het nederlands

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-06-2020 23:15 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Morgen komen ze bij mij ook installeren :). 24 stuks LG Solar 340WP met Enphase 7+ controllers. Geschatte netto opbrengst was ~ 6000kw maar uiteraard is het variabel. Er ligt in principe geen schaduw op dat dak.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:04
Thialf moet zonnepanelen uitzetten om verzekerd te blijven
https://nos.nl/artikel/23...verzekerd-te-blijven.html

[ Voor 24% gewijzigd door Woodski op 03-06-2020 08:06 ]

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Pfff dat is even balen... Veel geld ingepompt en ze staan al in de rode cijfers. Ik hoop dat ze snel een verzekeraar kunnen vinden of het kunnen "verhelpen".

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
twain4me schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:59:
[...]

vocht in connectoren kan zorgen voor aardlekfouten, ik zou het altijd opbinden.

edit: ik zag de edit telaat :+
Installateur is vanmorgen al langs geweest en heeft de boel netjes vastgezet :)

• Rouske
wizzopa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Waarschijnlijk wel. De app had gister veel moeite met het ophalen van data.

Gelukkig heb ik nog een andere logging lopen.[Afbeelding]

Ik heb een case aangemaakt bij Solaredge.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Ik zie in de grafiek met de optimizer data dat er gisteren rond 14:00 een enorme piek is in Energie.
Namelijk van 250Wh om 13:00 naar 3800Wh voor elk van de 10 optimizers en 2 optimziers met 2000Wh.

Zouden ze i.p.v. het gemiddelde van die uurs periode alle 5-minuten punten bij elkaar opgeteld hebben :?

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat is het "kantel" punt om optimizers te nemen?
Ik zit met de situatie dat er tussen 7:00-9:30 de helft van de te plaatsen panelen in de schaduw zitten.
Voor de rest van de dag is er geen schaduw val. Ik twijfel of die 2:30 uur in de ochtend het wel waard zijn namelijk. Hebben meer mensen dit en hoe hebben jullie dit opgelost?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• stefmeister77
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-11 21:01
Ik heb hier toevallig net ook een vraag over gesteld. Alle aanbieders komen met SolarEdge maar vraag me echt af of dit wel voldoende meerwaarde oplevert.

Wel of geen optimizers

Oosterhout 4550KW Zuid

• wizzopa
Rouske schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Ik zie in de grafiek met de optimizer data dat er gisteren rond 14:00 een enorme piek is in Energie.
Namelijk van 250Wh om 13:00 naar 3800Wh voor elk van de 10 optimizers en 2 optimziers met 2000Wh.

Zouden ze i.p.v. het gemiddelde van die uurs periode alle 5-minuten punten bij elkaar opgeteld hebben :?
Als ik de playback bekijk is het bij het opstarten al fout gegaan.
Zoals het nu gaat is het "probleem "weer verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKj0jhwF2kLCS2Y0zXk72XDsa-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUF23VD0Uot8DzvkrgoNDhYQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH7Q-b3UOeHDzoR-alkTW58YpR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBOjEVmHpOXOK21CVi3KCLZC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EMm9bojTXyR95qhByjDRYPP8MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWiGUhp7GaqhinILoYWmQhej.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9UJQqDPfdh3GkRP3S6vzW8YAvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKuKTaFaYFNPYzHBTxXggT1T.jpg?f=fotoalbum_tile

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 22:49
Ik heb sinds afgelopen vrijdag ook zonnepanelen op het dak liggen. Het betreft 10 Longi Solar LR4-60HPB (350wp) panelen welke aangesloten zijn op een Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer. Bij het afsluiten van de hypotheek kon ik een energie bespaar budget aanvragen (bouwdepot). Van dit budget heb ik HR glas laten plaatsen, een Velux dakraam, nieuwe CV ketel, ventilatiebox en nu dus zonnepanelen.

De voorkant van het huis ligt ongeveer op het zuid-oosten en de opbrengst is lekker hoog, tot nu toe een piek van 3350 watt weten te behalen. De 10 panelen passen ook echt net, dak ligt helemaal vol >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iSgO5g1.png

Gisteren de installatie aangemeld op energieleveren.nl en ik kan nu kosteloos een slimme meter aanvragen, maar als ik dat niet doe kan ik de huidige meter blijven gebruiken. Nu draait dat ding mooi de andere kant op dus ik vind het wel prima zo.

Wel kwam ik erachter dat iemand in het verleden de energiemeter vervangen heeft door een antiek model. Het huis komt uit 1989 en de buren hebben allemaal een meter uit datzelfde jaar. In ons huis heeft iemand de meter vervangen door eentje uit 1959 8)7 Hebben jullie enig idee waarom je zo'n oude meter zou willen hebben?

• busscherski
  • Nu online
@Vinze

Ik ken iemand die een vrijstaand huis heeft gesloopt en een nieuwe op die plek heeft gebouwd. Die heeft ook de oude meter over gezet. Bouw in eigen beheer.

Jouw huis lijkt me projectbouw, daar heb ik zoiets nog niet eerder gezien.

• Rouske
wizzopa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Als ik de playback bekijk is het bij het opstarten al fout gegaan.
Zoals het nu gaat is het "probleem "weer verholpen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, vandaag gaat het wel goed in de playback.
Rare is dat de playback bij mij op 2 panelen afwijkt t.o.v. de overige 10, maar dat het vermogen in de grafiek van de panelen/optimizers geen afwijkingen vertoond in vermogen.
Tevens laat de playback op 2 juni zien dat de er op de piek bijna 700W door elk paneel (327Wp) opgewekt wordt 8)7

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik zit een beetje ertegen aan te hikken ,

nu : heb ik een oost - west set van 5830 WP 12 * 265 Wp oost - 10 * 265 Wp west ,

ik zit er aan te denken om de west set te vernieuwen voor iets met een beduidend hogere opbrengst , zeker omdat de west set net iets meer zon heeft vooral in de winter maanden.
Wat is nu een goede stap om de zetten qua Wp , iemand een idee ?
de inverter heeft qua vermogen nog ruimte , hoogtste continu piek 3900 Watt op een SMA 5000TL21

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 22:49
@busscherski Deze huizen werden oorspronkelijk verhuurd en sinds de afgelopen jaren wordt alles wat leeg komt in de verkoop gezet. Ons huis is nu een paar jaar niet meer van de woningbouw maar de meter is wel geplaatst toen het nog in de verhuur was. Kan me niet voorstellen dat de woningbouw zoiets zou doen dus ben erg benieuwd wat de reden hiervan kan zijn.

• Rouske
AversusZ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:49:
Beste mede tweakers,

Op onze nieuwbouw woning (2 onder 1 kap) hebben we nu 3 panelen liggen op het westen. Graag ik wil deze installatie uitbreiden en inmiddels heb ik een aantal offertes binnen. Door het doornemen van dit topic en wat ‘onderzoek’ op internet ben ik inmiddels al een stuk wijzer geworden, maar merk ik dat ik het toch lastig vind om te beoordelen of hetgeen aangeboden wordt ook optimaal is voor mijn situatie.

Huidige situatie:

Drie panelen (type onbekend, zat bij de oplevering van het huis) op het westen van ieder 275 WP aangesloten met een Solis-mini-700-4G

[Afbeelding]

Gewenste situatie:

Ik wil graag 8 of 9 panelen extra plaatsen om in het toekomstige verbruik te kunnen voorzien. Een aantal aanbieders zijn langs geweest om een schouw te doen van het dak en hier uit blijkt dat ik 4-5 extra panelen kan plaats aan de achterkant van het huis (op het westen) en 3-4 panelen aan de voorkant op het oosten zoals hieronder ook grafisch weergegeven. Op het oosten kunnen meer panelen, maar dit hebben we liever niet gezien de aanblik van het huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij alle aanbieders worden omvormers en optimizers van SolarEdge aangeboden. Hier zitten nog wel wat variaties bij gezien sommige aanbieders twee opties offreren: bestaande installatie in stand houden of alles samenvoegen tot één nieuwe installatie waarbij de huidige omvormer overbodig wordt.

Offerte 1: twee gescheiden systemen
  • Omvormer: SolarEdge 2200 HD Wave 1-fase
  • Optimizers: 8 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Offerte 2: installaties samenvoegen
  • Optimizers: 11 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Offerte 3: twee gescheiden systemen
  • 8 PV a 315 WP (Talesun, full black)
  • Optimizers: 8 optimizers (SolarEdge Optimizer P300)
Offerte 4: installaties samenvoegen
  • 9 PV a 340 WP (QCells - Q.PEAK DUO BLK-G8+)
  • Omvormer: SolarEdge SE3500 HD WAVE
  • Optimizers: 12 optimizers (SolarEdge Optimizer P370)
Afgaande op de antwoorden van de aanbieders krijg ik onvoldoende comfort wat het nou het meest ideale is voor onze situatie. Zo heb ik begrepen uit het topic ‘Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?’ dat SolarEdge een minimum van 8 panelen nodig om optimaal te kunnen werken met de P300 optimizer. Dit gaan aan we aan de voorkant al niet halen met 4 panelen.

Verder vraag ik mij af of het combineren van twee installaties met verschillende type panelen nu wel zo slim is (aandachtspunt; verschillende panelen combineren in 1 string?). Zou het een optie zijn om de bestaande panelen naar de voorkant te verplaatsen en op de achterkant alleen maar nieuwe panelen te plaatsen?

Ik heb getracht om zoveel mogelijk informatie uit dit topic te halen, maar ik merk nu met alle opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik het nu moet op doen op de blauwe ogen van de aanbieders. Hebben jullie een voorkeur qua installatie variatie en nog eventuele aandachtspunten qua hetgeen aangeboden wordt? Dank!
Ik denk dat je beter een eigen topic kan starten... zie ook onderaan bij elke pagina:

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 09:06

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Op marktplaats zie ik al redelijk wat panelen in de range van 300 - 325Wp voor tussen de 80-100 euro.

Waar letten jullie op als je een paneel uitzoekt.

-maximale lengte / breedte
- lengte kabel
- Vmp
- ?

Er komt een solaredge optimizer achter maar zie door al die goedkope "bomen" het verschil niet meer :)

Legion 7i i9 3080 32gb

• busscherski
  • Nu online
@markklok

En of je full black wilt of niet.

In de 300-325 Wp budget klasse zullen het allemaal 60 cells of 120 half cells zijn en die zijn gelijksoortig in afmeting en voltage. Half cells kan beter zijn met schaduw.

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 03-06-2020 13:04 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw