Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:58
De bekende discussie. Ik heb er al veel over gelezen maar zoals al vaker gezegd, elk dak is anders. Ik ga ook zonnepanelen op mijn dak leggen. Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk uitgekomen op een legplan met 15 panelen op zuid (te weten 5 rijen van 3 panelen met een rijafstand van 150cm). De meeste aanbieders stellen een SolarEdge voor omdat dit echt het beste zou werken voor schaduw situaties. Nu vraag ik mij af of dit in mijn geval voldoende meer opbrengst genereert om de meerprijs te verantwoorden. Ik heb in SketchUp even de woning in geschetst om de schaduw te beoordelen. De plaatsjes zijn van 1 april om 8:20 en 24:20. Ik hoor graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lth7ogEEcxtkT3iBtE_AVLxH6cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wd1V1boDwutUy0gVbcebA2ne.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8dAwWCamaU5k4x1yC7RXpuEiWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7qnfcTvHb2479aRgkiR4MzT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RS1UVsp7uF5AKXgNiwczDmiqVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P6kumn4LvblddMOrfmwhbIsA.png?f=fotoalbum_large

Oosterhout 4550KW Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stefmeister77 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:27:
De plaatsjes zijn van 1 april om 8:20 en 24:20. Ik hoor graag jullie mening.
Hier gaat de klok na 24:00 weer op 0:00 ;)

Is er een reden dat je het dak van het huis niet gewoon vol legt? dat lijkt mij het laag hangde fruit in dit geval, zeker als je meteen de schoorsteen sloopt. Of gooien die boomjes aan de voorkant dan roet in het eten, ze lijken niet heel groot.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-06-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
ehh 14:20 bedoel ik dus...

Het dak bestaat uit een dakbedekking van shingles die ergens de komende jaren vervangen moeten worden. Ik ben niet echt groot fan van het leggen van panelen op shingles en al helemaal niet als ze er straks weer af moeten. Voor mijn huidige verbruik heb ik ook voldoende aan het platte dak. Wellicht als ik de dakbedekking van de woning ga vervangen dat ik dan direct rekening kan houden met zonnepanelen.

Oosterhout 4550KW Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Het leggen van zonnepanelen op een plat dak is wat moeilijker dan op een schuin dak, omdat je dan een moeilijker frame moet bouwen. De panelen moeten namelijk niet recht omhoog "wijzen".
Is het een idee om te wachten tot na je dakbedekking met het leggen van panelen? Daar komt namelijk volgens de tekening "nooit" schaduw.

*edit: hoe zit het met de boom linksonder op de foto van google maps

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 03-06-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

een goeie instalateur legt 2 strings aan 1 voor panelen met kans op schaduw de rest waar geen schaduw op valt. (en dus geen optimizer nodig) .. er zijn blijkbaar ook power optimizers waarbij schaduw minder invloed heeft ??

Als je schaduw hebt op je panelen is meer panelen beter dan minder .. ik heb bv 14 panelen x 320w maar ik lever net iets minder op dan vrienden met 10x320w als je daarnaast nog airco of andere elektronische apparatuur wilt aanschaffen is het wellicht beter om op te schalen.. zeker als je jonge kids hebt .. en bv zwembad/spa in de tuin wilt mikken / kantoor thuis ? .

Bij mij is 14 max maar meer is beter denk ik zo.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
Het gaat zeker minimaal 5 jaar duren voordat ik dat dak ga vervangen. Dan heb ik zo ongeveer de panelen op het platte dak al wel terug verdient. Heel veel meer panelen kan ik er niet opleggen tenzij ik voor een oost-west opstelling ga, maar met juist schaduw objecten aan de oost en de west kant lijkt me dan niet heel rendabel. Daarnaast moet ik rekening houden met de totale aanschafprijs....ik heb net een heel huis verbouwd ;-)

Oosterhout 4550KW Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:17
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:25:
Het leggen van zonnepanelen op een plat dak is wat moeilijker dan op een schuin dak, omdat je dan een moeilijker frame moet bouwen.
Hiermee ben ik het niet mee eens, voor 12 panelen op een plat dak waren wij met z’n tweeën een kleine 4 uur bezig(eerste keer). Echt super simpel.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
Als jij om 14:20 al schaduw gaat krijgen (ook in juni?), dan zijn optimizers zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
Nee dit is op 1 april. Op 1 juni begint de schaduw daar te vallen om 15:10. Ik zit te overwegen om de probleemzones op een aparte string te zetten of deze idd uit te rusten met Tigo's. Of zeggen jullie gewoon SolarEdge of Enphase voor alles?

Oosterhout 4550KW Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik vraag me af of die bovenste lijn van de schaduwdriehoek op het middelste plaatje wel klopt? Die zou toch ook naar achteren moeten lopen?

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
Ja volgens mij wel omdat de zon daar weer over het huis komt. Ik heb even een afdrukje gemaakt van de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VN4rEgv6AIlJoi3DQqhVjAFxEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lWnpjU0u3X0h1XNEOBOUyFP.png?f=fotoalbum_large

Oosterhout 4550KW Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:17
Als je een enkelfase omvormer wilt zou je SolarEdge kunnen overwegen.
Driefase en SE lijkt me niet efficient omdat je op teveel momenten te weinig panelen tegelijk in de zon hebt.

Opdelen in twee strings op een enkelfase string omvormer zou kunnen maar zal ook niet geweldig werken. Wel goedkoop, dat is weer een voordeel dus wat dat betreft hoeft het ook niet altijd goed te werken.
Grote aantallen TIGO's lijkt me niet handig bij string lengtes van 7 en 8, ivm voltage. En uiteindelijk is dat ongeveer even duur als SE dus daar schiet je weinig mee op. Dan heb ik liever SE.

Qua microomvormers is 4 x QS1 het goedkoopst
https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS

Advies zonnepanelen uitbouw

Als je het zelf gaat installeren kom je met 4 x APS QS1 denk ik het goedkoopst uit als je een systeem wilt dat het gewoon altijd doet.
Als je het uitbesteed lijkt me SE nog niet zo slecht in jouw geval. Maar geen 3 fase omvormer!

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Prima voor een Solar Edge oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Is er een inschatting van de opbrengst per paneel bij gebruik van optimizers?
Wij hebben een Solaredge omvormer icm dito optimizers (P300 zo uit mijn hoofd).
De bomen "op zuid" voor onze deur geven best lang schaduw, zeker als de bladeren aan de boom zitten, dus in de lente pas later/minder dan in de nazomer. Hoogzomer zijn het vooral de ondersten in de opzet.
Omdat het zo sterk varieerde over lente-zomer-nazomer/herfst hebben we voor deze opzet gekozen.
We komen qua opbrengst al 5 jaar uit op wat gemodelleerd is bij gebruik van optimizers.
Op het plaatje zie je de opbrengsten per paneel over ruim 5 jaar (vanaf 11/5/2015).
De open vlakken zijn onze Velux ramen, links boven de schoorsteen omgeving. We hebben een heel lang dak, ons huis is 12 meter diep. Er zijn 15 panelen van 255 Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydSHIPoa1GUsxVCyoWy_MmsrJRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4ewGvnwnrgf8PEBiJ318FDro.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefmeister77
Nee geen inschatting van de instraling. Wel is bekend dat de panelen linksonder het minste rendement geven, wat ook logisch is aangezien deze als eerste schaduw krijgen. Ik heb nu een nieuwe opstelling met panelen in portrait met micro omvormers (kan natuurlijk ook met SE). Ik kan ook helemaal anders aanpakken en 18 panelen protrait leggen met een string omvormer. Het rendement zal zeker lager zijn maar de aanschaf per WP is ook een stuk lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPeeSIL2XXYFmHkWhrlHKGG-Jdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bCN0sxklBD2a8LB6RXBdwuX.png?f=fotoalbum_large

Oosterhout 4550KW Zuid

Pagina: 1