Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 08:55
Hoi,

Even een los topic aangemaakt, om vervuiling in het grote topic te vermijden!

Zou iemand mij willen adviseren of het zinvol is om op dit dakvlak van mijn uitbouw panelen te plaatsen qua rendement?
Ik wil zelf vier panelen onder een paar graden plaatsen met micro omvormers. Ook gezien de boom, alhoewel die nu qua schaduw niet op het dak valt.

De uitbouw is op het oosten gericht en heeft momenteel tot zeker 14:00 zon. De bijgevoegde schaduw foto is van 15:00.

Geen idee wat het rendement is in volledige schaduw?

Alvast hartelijk dank voor de adviezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbjZvIRlFmGS3BuEeOhLGQZFXcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM3N8wCDMD0dyqx3c3VXH31H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO_ZNLMk_AsqRAxR-LHluTUFGAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFsdEt36klCvC1MOEZ9ZHiZO.jpg?f=fotoalbum_large

• wmeester
  • Laatst online: 22:51
Ik heb hier panelen op een schuin dak (45 graden) op het oosten en hebben tot 1500 uur nu zon, waarvan het laatste uur strijklicht is. Ik denk dat je op 75% van de opbrengst moet rekenen tov pal zuid.
Ik denk dat het dus zeker zin heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 06-05-2020 19:27 ]

• klootwyk
En aanvullend de luchtfoto. Noord boven.
Groene vlak ga ik op de garage panelen neerleggen, mijn vraag ging over het rode dakvlak. De boom staat midden in het groene plantsoentje.

Zit nu te denken aan 8x QCell 340 op garage, 4x Qcell 340 op uitbouw. Allen voorzien van APSystems SQ1 omvormers, maar ook dat kan nog veranderen. Iets met bomen en bos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io9ugIiq-3VnI0Sjtt1QHRxPqeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LcsqvVbHF2B7RChcP3j3WPQ.jpg?f=fotoalbum_large

• klootwyk
wmeester schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:27:
Ik heb hier panelen op een schuin dak (45 graden) op het oosten en hebben tot 1500 uur nu zon, waarvan het laatste uur strijklicht is. Ik denk dat je op 75% van de opbrengst moet rekenen tov pal zuid.
Ik denk dat het dus zeker zin heeft.
OK, ondanks dat mijn dak een verticale muur er boven heeft zitten, ipv een “normale kap” heb ik daar dus niet significant meer nadeel van dan?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Ik heb weinig verstand van Micro Omvormers maar ziet er goed uit.

Uiteraard heb je last van je verticale muur, maar het is nog iets zuidelijker dan oost dus je hebt minstens meer dan de helft van de dag totaal geen schaduw.
Bij bewolking heb je bijna geen last van die muur, maar nog wel wat productie. Ik verwacht dat je zo`n 30% verliest aan schaduw. Ik denk dat je tvt nog makkelijk onder de 5 jaar blijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• wmeester
  • Laatst online: 22:51
klootwyk schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:42:
[...]

OK, ondanks dat mijn dak een verticale muur er boven heeft zitten, ipv een “normale kap” heb ik daar dus niet significant meer nadeel van dan?
Ik schat van niet, ik ben het met busscherski eens.

Wat betreft vergunningen etc mag je normaal gesproken wel op een plat dak leggen maar dan mag het niet meer dan x boven de dakrand uitsteken. Daar zou je misschien nog wel even naar moeten kijken. Of de gok nemen maar je woont nogal op de hoek/in het zicht.

• klootwyk
Ik wil ze nagenoeg vlak gaan leggen zodat het nauwelijks boven de rand van zon 15cm komt. Val ik altijd binnen de wetgeving volgens mij.

Maar goed goed dat het dus toch rendabel blijkt te zijn dan kan ik het dak maar beter gelijk meenemen als ik toch bezig ben.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:26
Nut? Als het nog binnen je eigen verbruik valt altijd. Is het overschot dan iets meer value for the money kiezen. Maar zou het altijd doen.
Wat voor aansluiting heb je 1x35 of 3x25?
Hoe zit je garage aangesloten, eigen groep en dan moet je PV-verdeler toepassen.
In je meterkast misschien nog verzwaren ivm selectiviteit.
Want met 340Wp ga je 10A zekering krap zijn, omdat de QS1 gaan aftoppen maar niet genoeg en waarschijnlijk langere tijd. Uitgaande dat alles dezelfde kant op ligt.
Van je dak van het huis ga je dat naar de garage leiden of naar de meterkast in het huis.
Dus moet je naar 16A of 20A en dan selectiviteit op 35A dan zal je in de meterkast moeten gaan opletten.
Want die zijn meestal maar 40A geschikt en 20 van jezelf en 35 van net is 15 meer. Nog geen echte ramp, maar bij kortsluiting wil je eigenlijk wel veilig zitten.... dan moet de hele kast naar 63A
Zou fijner zijn om over fasen te verdelen. Dan is het makkelijker.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38

_Arthur

blub

Waarom niet je schuindak vol leggen?

• klootwyk
_Arthur schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:07:
Waarom niet je schuindak vol leggen?
Omdat ik het idee had dat zelf installeren op een plat dak makkelijk en goed te doen is. Daardoor kostenbesparing en snellere terugverdientijd. En leuk om zelf te doen.

Daarnaast heb ik begrepen dat montage op leisteen wat ingewikkelder dus duurder is dan bij normale pannen. Zelf ga ik dat niet doen en ik heb het idee dat je gauw te veel gaat betalen als je het laat doen.

• klootwyk
Dapdodo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:04:
Nut? Als het nog binnen je eigen verbruik valt altijd. Is het overschot dan iets meer value for the money kiezen. Maar zou het altijd doen.
Wat voor aansluiting heb je 1x35 of 3x25?
Hoe zit je garage aangesloten, eigen groep en dan moet je PV-verdeler toepassen.
In je meterkast misschien nog verzwaren ivm selectiviteit.
Want met 340Wp ga je 10A zekering krap zijn, omdat de QS1 gaan aftoppen maar niet genoeg en waarschijnlijk langere tijd. Uitgaande dat alles dezelfde kant op ligt.
Van je dak van het huis ga je dat naar de garage leiden of naar de meterkast in het huis.
Dus moet je naar 16A of 20A en dan selectiviteit op 35A dan zal je in de meterkast moeten gaan opletten.
Want die zijn meestal maar 40A geschikt en 20 van jezelf en 35 van net is 15 meer. Nog geen echte ramp, maar bij kortsluiting wil je eigenlijk wel veilig zitten.... dan moet de hele kast naar 63A
Zou fijner zijn om over fasen te verdelen. Dan is het makkelijker.
Ik heb 1x35A aansluiting. Wel drie aders in de hoofdaansluiting, dus snel naar drie fasen om te bouwen maar niet nodig. Koken en verwarmen op gas :)

De garage zit nu op een bestaande groep.
Ik wil een nieuwe groep plaatsen in de meterkast en dan twee kabels naar buiten voor de garage en uitbouw. In het geval van zo’n SQ1 kan ik kabel onzichtbaar langs de regenpijpen het dak op krijgen.

Nominal output current volgens specs is 5,22A x 3 voor totaal 12 panelen, valt netjes binnen een 16A groep of zie ik dat niet goed?

Omdat ik ze vrij vlak wil neerleggen en we in NL zitten had ik verzonnen dat een onderdimensionering van 85-90% van 4x340Wp = 1156-1224W per SQ1 mooi zou aansluiten?

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-11 17:20
klootwyk schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Omdat ik het idee had dat zelf installeren op een plat dak makkelijk en goed te doen is. Daardoor kostenbesparing en snellere terugverdientijd. En leuk om zelf te doen.

Daarnaast heb ik begrepen dat montage op leisteen wat ingewikkelder dus duurder is dan bij normale pannen. Zelf ga ik dat niet doen en ik heb het idee dat je gauw te veel gaat betalen als je het laat doen.
Wat zijn de exacte afmetingen van die daken? Als je met beton voeten kan werken is het monteren een eitje.

https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Deze zijn zeven graden, je hebt ze ook in 4.5 maar ik denk dat er dan wel veel vuil op de panelen blijft staan. Zelf heb ik de 10 graden variant, maar die zijn voor jou misschien te hoog. Al zouden ze op dat rode vlak prima kunnen, gewoon met de hoge kant tegen het huis, dan leveren ze ten opzichte van een kleinere hoek toch wel wat meer op.

Ik zou zelf geen gebruik maken van micro omvormers maar gewoon twee string omvormers pakken. Als je eenmaal schaduw krijgt gaat het snel en maken die micro omvormers weinig verschil denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 06-05-2020 22:24 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• klootwyk
DjaRoel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Wat zijn de exacte afmetingen van die daken? Als je met beton voeten kan werken is het monteren een eitje.

https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Deze zijn zeven graden, je hebt ze ook in 4.5 maar ik denk dat er dan wel veel vuil op de panelen blijft staan. Zelf heb ik de 10 graden variant, maar die zijn voor jou misschien te hoog. Al zouden ze op dat rode vlak prima kunnen, gewoon met de hoge kant tegen het huis, dan leveren ze ten opzichte van een kleinere hoek toch wel wat meer op.

Ik zou zelf geen gebruik maken van micro omvormers maar gewoon twee string omvormers pakken. Als je eenmaal schaduw krijgt gaat het snel en maken die micro omvormers weinig verschil denk ik.
Uitbouw is 424 x 178
Garage is 593 x 297: 8 panelen, mix van 5 portrait en 3 landscape dus die betonvoeten zijj daar wat lastig denk ik.
Dakrand ca 17cm diep

De micro omvormers kosten maar een goede 150 euro meer dan twee string omvormers met mijn aantal panalem waarbij ik de voordelen van per paneel optimalisatie en direct op AC grondkabel heb als bonus, vandaar dat ik daar naar neig.

• busscherski
Je hebt het geluk om om beide vlakken op een veelvoud van 4 uit te komen.

Wat een mazzel. Daarom is SQ1 bij jou nog niet zo gek duur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• klootwyk
Ja, daarom was ik het string omvormer idee al een beetje aan het verlaten. En volgens mij tot 20jr garantie uit te breiden, weet alleen niet wat dat extra kost nog...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
zet je panelen t.o.v. de muur er achter in landscape. Geeft net beetje langer / meer opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Dapdodo
@klootwyk Ik moest het nog uitzoeken, maar de logging loopt pas sinds zaterdag.
Ik heb dan 8xYC600i op het dak met 16x315Wp eraan in Oost-West 45gr opstelling.

Blijkbaar moet je met APS materiaal als volgt rekenen:
Via monitoring zag ik op 5 mei 11:30 (300+295+303+299+302+303+305+307)=2414 Oost als opgeleverd vermogen. Dat was record sinds de logging werkt.
Via de kWh meter ZMPPO 2287 kW met een ZUO van 234,8Vac maakt 9,74A gemeten stroom 9,76A.
Dus er zit nog minimaal blindvermogen bij.
Rendement 2287/2414=95%
Ik heb overigens de uitgang nog niet boven de 2400W gezien, wat volgens spec ook niet kan.
Als dat zo is, moet het wel kunnen, maar let op de inwendige bedrading in je meterkast (35+16)=51A.
Conclusie voor mezelf: monitoring is exclusief rendement omvormers (dus de DC kant).

• klootwyk
@Dapdodo sorry, maar ik volg je niet helemaal.

Begrijp ik goed dat je met 315wp panelen al piekt op de maximale capaciteit van de omvormers?

Even naar mijn situatie redenerend, zou het dan zin hebben om er 340wp panelen aan te hangen?

Voor zover ik het denk te begrijpen zal een paneel met hogere piek bij minder optimale omstandigheden toch meer stroom opwekken dan een paneel met lager piekvermogen?

Vanaf ZMPPO en ZUO volg ik niet meer ;(

• Dapdodo
ZMPPO = kWh meter Zonnepanelen MP=momentele Power en PO panelen Oost
ZUO = kwh meter Zonnepanelen U=spanning O=Fase Oost (L1)
De rest is de formule U=I*R
En dan rendement berekening.
Jij gaat vrij vlak 85%, volgens TS en ik zit op 95% (45gr ZZO) en in de Zuid-West hoek van Nederland met meer zonuren.
Ja je gaat aftoppen, maar had het idee dat het voor jouw een bewuste keuze was.
Ik heb dat maar 3 tot 5 dagen per jaar. Niet eens in de zomer, alleen in voorjaar en dan nog voor niet langer dan half uur. Het voorbeeld duurde letterlijk 3 minuten. En kwam nog een keer 2 minuten voor die dag.
Vandaag door lichte sluierbewolking al niet meer. Dus er mag wel wat meer op, wil je meer kWh hebben.
Probleem met Wp is dat er geen grens is. Als je ze op 45 gr noord legt, is zelf 400Wp misschien nog mogelijk.
Hoewel ik dat laatste niet zou aanraden. Die van jouw voelt wel aan als de grens.

• klootwyk
Ok duidelijk nu bedankt voor je uitleg :)
Goed om te horen dat mijn combinatie nog steeds goed lijkt te zijn!

Wat betreft de meterkast, moet ik nou een nieuwe 16A automaat achter de bestaande aardlek zetten en dan de drie omvormers er aan hangen, of moet er nog meer gebeuren? Ik heb nu 2 aardlekken, eentje zit vol met 4 groepen, de tweede nu 3 dus daar kan dan nog een 4e bij.

• busscherski
Je zou ook een Alamatje (gecombineerde aardlek met groep) erbij kunnen zetten. Kijk even in de installatiehandleiding van de micro omvormers hoeveel mA de aardlek per omvormer moet zijn. Mochten de omvormers de Aardlek triggeren dan heeft dat geen effect op de aardlek van je koelkast.
Sommigen sluiten de omvormer zelfs aan zonder aardlek, ik weet niet of dat mag. Is misschien ook weer afhankelijk van de omvormer.

• Dapdodo
Alamatje 30mA 16A, zoals @busscherski zegt draait je woning gewoon door

• klootwyk
@Dapdodo Heb jij toevallig ook die ECU-R monitoring gateway? Ik wil hem er denk ik wel bij hebben, er is zeker niet iets op de markt wat universeel te gebruiken is met het oog op eventuele andere Zigbee uitbreidingen in de toekomst?

Niet dat ik veel domotica heb en me er al helemaal niet in verdiept heb, vandaar mijn vraag :)

• dvandenberg84
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-06 07:54
klootwyk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:55:
@Dapdodo Heb jij toevallig ook die ECU-R monitoring gateway? Ik wil hem er denk ik wel bij hebben, er is zeker niet iets op de markt wat universeel te gebruiken is met het oog op eventuele andere Zigbee uitbreidingen in de toekomst?

Niet dat ik veel domotica heb en me er al helemaal niet in verdiept heb, vandaar mijn vraag :)
Hi Klootwyk,

Hier nog iemand die over een ECU-R module beschikt en het is wel aan te raden om deze erbij te doen.
Hiermee kan je de performance per paneel volgen.

Mocht je anti-cloud (reguliere app loopt via het cloud platform van APS) zijn dan kan je ook via de ECUAPP direct met de ECU-R verbinden. Hiervoor dien je op een hotspot knop te drukken waardoor de unit tijdelijk een AP wordt waarmee je kan verbinden vanaf je mobiel.

• Dapdodo
Ik heb inderdaad een ECU-R en zijn voorganger ook. Maar heb het nog niet voor elkaar om de Zigbee te onderscheppen en daar buiten de cloud om iets mee te doen.
Zijn voorganger kan je nog via zijn ip-adres een webpagina krijgen en die decoderen.
Bij de ECU-R zit je voor continue monitoring meer gebonden aan de cloud.
Dus daarom heb ik er ook al een modbus kWh meter tussen met raspberry pi.
Maar in geval van storing kun je eigenlijk niet zonder.

• klootwyk
Zojuist de 12x Qcells full black 340wp panelen met drie APS SQ1 omvormers besteld...
Nu nog wat elektra dingetjes inslaan en ik kan gaan bouwen. Ik zal nog verdere terugkoppeling doen, tot zo ver dank iedereen voor de feedback!

• klootwyk
Nog even vraagje over de automaat. Ik ga zo de elektra bestellen voor de meterkast. Lees toch wat verschillende info over de aardlek variant.
Gaat 30ma gewoon werken, ik zie ook mensen die een 100/300ma variant gebruiken hiervoor?
En overdimensioneren van het amperage lees ik ook nog het e.e.a. over?

Edit:

APSystems geeft aan 16A/30mA is goed :)

[ Voor 20% gewijzigd door klootwyk op 11-05-2020 10:48 ]

• klootwyk
En dak 1 is actief :)

Leuke klus en achteraf makkelijk te doen.

Lage opbrengst momenteel, maar het werkte pas eind van de middag en in de schaduw. Morgen verder met de garage...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP1NBYo70Z0bIGjSTeNGoJjNJ3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34cgIZQBkHwAxQM91Vks5WjD.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Het ziet er goed uit!
Hoe heb je de bekabeling weggewerkt?

• klootwyk
Zo. En de kabels verderop met metalen clipjes langs de profielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8AmNdMoKVfAWfbmomYgrUnybKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMnIWW40j6e4r9rR2GT3iaHt.jpg?f=fotoalbum_large

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Heel netjes! Welke rails heb je besteld? Ik wil hier op onze garage en uitbouw ook precies zo een stuk of 12 panelen extra gaan installeren. Heb je die rails nog vast gezet in de beton tegels?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• klootwyk
Ik heb Van der Valk schuindakprofielen besteld en met twee schroeven per tegel vastgezet. Tegelformaat 60x40x8 45kg :)
En voor de helling heb ik kunststof palen gebruikt, die zitten links tussen de tegel en het profiel. Door de zaagtafel voor een paar mm schuine bovenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50U3GcLmqD8jxgipO5LS6nM5WEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y5xHgI6Mf29K0djCYWIbsQi.jpg?f=fotoalbum_large

• Ophidian
  • Nu online
Fraai, precies het idee dat ik in mijn hoofd had met de van der Valk profielen, maar mooi om te zien dat het dus ook werkt :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• klootwyk
En hier het resultaat van de garage.
Inmiddels produceren we op dit moment 1035w, benieuwd wat het de komende dagen wordt nu alles aangesloten zit...

Nogmaals, iedereen reuze bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX-UvQfEuf9qVWyvJ9OoytWFlQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFDAl9MRIBTaaYTRQc0F2eu3.jpg?f=fotoalbum_large

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-11 11:08
Ziet er goed uit!
Ik heb een vraag over het grind. Ik zie dat je het grind verwijderd hebt voor de locatie van de panelen.
Is dat alleen voor het neerleggen van de ballast of is bewust al het grind onder de panelen verwijderd?

Ik heb zelf een uitbouw van 1,8 m met pcv dakbedekking en grof grind. Je project inspireert me :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klootwyk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:41:
En hier het resultaat van de garage.
Inmiddels produceren we op dit moment 1035w, benieuwd wat het de komende dagen wordt nu alles aangesloten zit...

Nogmaals, iedereen reuze bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Erg nette oplossing, ik heb wel 1 vraag, is er een secundaire hemelwater afvoer? het lijkt erop dat je omvormer onder water komt te liggen in het geval dat de afvoer vertopt zit.

• klootwyk
Nomind schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:53:
Ziet er goed uit!
Ik heb een vraag over het grind. Ik zie dat je het grind verwijderd hebt voor de locatie van de panelen.
Is dat alleen voor het neerleggen van de ballast of is bewust al het grind onder de panelen verwijderd?

Ik heb zelf een uitbouw van 1,8 m met pcv dakbedekking en grof grind. Je project inspireert me :)
Ik heb het grind weggehaald omdat het schoon werkt en om te compenseren voor het extra gewicht van de tegels.
Rondom de open plekken ligt nog grind tot zon 10-20 cm onder de buitenste paneelranden.
Totaal gewicht is nu flink minder dan met alleen grind op het dak.

• klootwyk
twain4me schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Erg nette oplossing, ik heb wel 1 vraag, is er een secundaire hemelwater afvoer? het lijkt erop dat je omvormer onder water komt te liggen in het geval dat de afvoer vertopt zit.
Nee, een regenpijp per dak.
Maar de omvormers zitten vrij hoog, zeker zon 10cm boven bituum.
Ik heb nooit een vol dak gehad dus ik gok het er wel op dat het heel blijft :)

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 21:46
Vraagje, ik zit in hetzelfde schuitje ;)

Heb je halve cellen panelen gebruikt ? (Q Cells Q.Peak Duo)

• busscherski

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik had er persoonlijk iets meer helling in gebracht door de achterste 2 tegels hoog te leggen en de micro aan de panelen of in het schuurtje.
Wel meer werk maar dat stukje helling scheelt veel, vandaag niet zo maar bij helder weer wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Henry_
Dank je, maar daar haal ik nog niet uit of het om de QCell Duo's gaat.

Aangezien ik alleen maar QCell Duo's vind als ik zoek op Qcell 340Wp neem ik aan dat 120 cel panelen ook wel gaan op de APS QS1.

• busscherski
@Henry_

Ik heb het niet opgezocht maar uit mijn hoofd is alles van Qcells wat in Nederland te koop is al vele jaren half cel.
Qua voltage maakt het niet uit.

• klootwyk
Henry_ schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:48:
Vraagje, ik zit in hetzelfde schuitje ;)

Heb je halve cellen panelen gebruikt ? (Q Cells Q.Peak Duo)
Ja deze:

https://www.q-cells.nl/pr...len/qpeak-duo-blk-g8.html

Ik sta op het punt om nog 4 panelen en een omvormer te bestellen,
Die wil ik nog op mijn dak leggen. Dan weet ik zeker dat ik volledig eigen stroom kan opwekken voor een jaar. En stiekem best leuke klus om nog wat uit te breiden... :)

• busscherski
Goed bezig!
Op je schuine dak?

• klootwyk
Ja, klopt.
Helling is maar 30 graden, makkelijk bereikbaar via dakterras, ladder in de dakgoot te leggen.
Plus dat ik klimmateriaal heb vanwege de hobby, dus op zich volledig veilig te zekeren vanuit het dakraam ;)

• busscherski
In de tijd dat veel mensen alleen nog maar wachten op hun offerte ben jij alweer aan uitbreiding toe :). Goed doorgepakt! Ook ivm BTW terugvragen is het wel handig om het gewoon klaar te hebben.

• klootwyk
Ik neem aan dat ik gewoon alle gerelateerde facturen mag indienen, ook de elektra em kleinmaterialen?

• busscherski
Ja, zie voor details het BTW topic.
Het is volgens mij het simpelst om alles in 1 kwartaal te doen.
Een jaar na dato is lastig.

• klootwyk
Ik heb nu de 2 grondkabels 4mm2 aangesloten op een werkschakelaar die naar de aardlekautomaat gaat 16A.

Kan ik nu veilig een derde YMVK 2.5mm2 naar die werkschakelaar trekken en de aardlekautomaat vervangen voor een 25A exemplaar om de extra dak panelen toe te voegen?

Dan zijn de aanvoerkabels van verschillende dikte maar dat lijkt me op zich OK omdat richting de groepenkast ook 4mm2 is gebruikt en de stroom niet vanaf een 4mm2 kabel naar de dakkabel 2.5mm2 zal lopen?

Of is het aan te raden nog een extra 16A aardlekautomaat bij te plaatsen met ditto werkschakelaar voor de dakpanelen?

[ Voor 25% gewijzigd door klootwyk op 24-05-2020 21:47 ]

• Ophidian
  • Nu online
25A is maximaal 5750W. Maar met 4x 1200W met de APS heb je maximaal 4800W. Mijn installatie doet het het beste in mei door de helling, maar de 0 graden doet het dan een stuk minder. In de maanden juni en juli precies andersom. Als ik op PVoutput kijk en mijn systeem met een 0 graden systeem vergelijk van een medetweaker kom je in de zomermaanden op maximaal 80% van de totale Wp doordat de toppen uit elkaar liggen. klik

Lijkt mij dat je dus prima binnen je 16A blijft. En als ie eruit klapt kan je hem altijd nog vervangen voor een 20A toch?

• busscherski
Ik ben niet zeker of je 4 QS1's samen op 1 groep van 20 of 25A mag zetten.
Het kan natuurlijk wel, maar ik ben niet zeker of het conform is.
Indien je thuis een 3 fasen aansluiting hebt zou het sowieso niet mijn voorkeur hebben, ivm eventuele hoog net voltage.
Misschien even informeren in het grote meterkast topic.

• busscherski

• klootwyk
Ik heb van de week al een piek uitgelezen van totaal 3658w voor de 3x1200w van de QS1's tezamen.

4x max uitgangsstroom van 5.22A = 20,88A dus dan zou ik zeker wel 25A moeten hebben als ik er 1 bij wil hebben.

Ik heb een 1x35A groepenkast hier nu.

Ik zal eens een post doen op het andere forum, bedankt :)

• klootwyk
Goed,

nogmaals een setje van 4 panelen + QS1 bijbesteld vandaag.
Laatste deel van mijn zonnepanelen project, toch nog maar een paar op het dak, gewoon omdat het kan.
Niet helemaal vol leggen om alle hoekjes heen, gewoon een vierkantje op het grote vrije vlak.

Waarschijnlijk heb ik nu al overproductie, maar straks helemaal.
Met het oog op afbouwende saldering in de toekomst kan wat extra's geen kwaad en nu kan de BTW teruggave ook in een keer nog.

Ik deel de foto's nog wel als ze liggen :D

• klootwyk
Nou, ze liggen maar ik heb wel een probleem.

2 panelen flucturen enorm in power output tov de twee andere panelen.

Op mijn andere QS1’s zie je altijd dat de opbrengst van de vier panelen elkaar identiek volgen in de grafiek, dus dit is sterk afwijkend gedrag.
Er is geen sprake van schaduw.

Ik post 2 grafieken.

In eerste instantie waren paneel 1 en 2 vaag aan het doen.
Om uit te sluiten of het de omvormer of de panelen zijn heb ik alle poorten gekruist, dus paneel 1 is naar poort 4 gegaan, 2 naar 3, 3 naar 2 en 4 naar 1.
Vervolgens zie ik het gedrag verplaatsen naar de andere poorten.

Oftewel de omvormer is prima, maar het zijn de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nknIzgOVGyl4Inn-NoLe5PXJhQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GzKl9S0YTLhI90jqkWGiwQJ.jpg?f=fotoalbum_large
Na de wisseling zie je stabiel gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS3mRhfBruMZCWFOPLr9abQ7y2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIfwudAjGbdiWuOxDZ8QrIzN.jpg?f=fotoalbum_large
En hier na de wisseling instabiel gedrag.

Heeft iemand een suggestie wat nog te doen?
Het lijkt een gevalletje panelen vervangen, of...?

Edit: zou het mogelijk ook nog de kabel kunnen zijn? Er zit verlengkabel tussen de 2 panelen die vaag doen (ook 1 kabel gebruikt bij een goed paneel overigens). Dit heb ik natuurlijk meegekruist dus helemaal uitsluiten kan ik dat niet nu.

[ Voor 6% gewijzigd door klootwyk op 08-06-2020 07:46 ]

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Je beschrijving zette me in eerste instantie op het verkeerde been.

Wat ik er uit opmaak is:
- Bovenste en onderste grafieken laten resp. MMPT 1 & 2, en 3 & 4 op de omvormer zien.
- Rond 13:30 heb je de omvormer uit gehad en de aansluitingen van de verdachte panelen als volgt gewisseld:
o Paneel 1 van Poort 1 -->4
o Paneel 2 “ 2 --> 3

Hoe is de situatie op een dag met (langere periode van) stabiele zonneschijn?

Ik heb je draadje met belangstelling door gelezen. Zelf heb ik een APS QS1 met (nog tijdelijk) 3 panelen QCELLS Q-peak G6 Duo 335Wp mono full black. Ze liggen onder een hoek van ~20o op zuid-zuidwest. Via de S0 uigang van een kWh-meter wordt bij stabiele zonneschijn iets meer dan 800 W geleverd (~80% van de 1005 Wp). Als na bewoling de de zon doorbreekt wordt de 1000W aangetikt. In de defintieve opstelling worden het vier panelen. De theoretische 1340 W zal dan wel tot iets meer dan 1200 W worden afgetopt. Maar ik verwacht dat de stabiele levering (zou zo’n 1100W moeten zijn) geen probleem oplevert.

Verder ben ik wel geinteresseerd hoe je de ECU-R aan de praat hebt gekregen want die wil ik nog aanschaffen. Had je daar een installateursaccount voor nodig?

• klootwyk
WackoH schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:50:
Je beschrijving zette me in eerste instantie op het verkeerde been.

Wat ik er uit opmaak is:
- Bovenste en onderste grafieken laten resp. MMPT 1 & 2, en 3 & 4 op de omvormer zien.
- Rond 13:30 heb je de omvormer uit gehad en de aansluitingen van de verdachte panelen als volgt gewisseld:
o Paneel 1 van Poort 1 -->4
o Paneel 2 “ 2 --> 3
Dat is correct.
Hoe is de situatie op een dag met (langere periode van) stabiele zonneschijn?
Voor deze set weet ik dat nog niet, geen echt mooi weer meer gehad.
Maar alle andere sets, inclusief een set van vier met dezelfde ligging liggen de lijnen strak over elkaar.
Ik heb je draadje met belangstelling door gelezen. Zelf heb ik een APS QS1 met (nog tijdelijk) 3 panelen QCELLS Q-peak G6 Duo 335Wp mono full black. Ze liggen onder een hoek van ~20o op zuid-zuidwest. Via de S0 uigang van een kWh-meter wordt bij stabiele zonneschijn iets meer dan 800 W geleverd (~80% van de 1005 Wp). Als na bewoling de de zon doorbreekt wordt de 1000W aangetikt. In de defintieve opstelling worden het vier panelen. De theoretische 1340 W zal dan wel tot iets meer dan 1200 W worden afgetopt. Maar ik verwacht dat de stabiele levering (zou zo’n 1100W moeten zijn) geen probleem oplevert.
Ik heb slechts heel korte piekmomentjes gezien waarbij er meer opgewekt werd dan de 1200w, volgens mij iets van 1268w. Maar mijn hoek is erg flauw voor de meeste panelen.

Verder ben ik wel geinteresseerd hoe je de ECU-R aan de praat hebt gekregen want die wil ik nog aanschaffen. Had je daar een installateursaccount voor nodig?
Ja, even een willekeurige bedrijfsnaam verzinnen en je krijgt heel snel per mail een installateursaccount.
Daaronder kun je een eindgebruikers account aanmaken.
Met de installateursaccount kun je veel meer dan met de gewone account en noodzakelijk om goed alles in te richten.
Het wijst zichzelf van zelf als je er even een tijdje doorheen klikt.

Ik ga woensdag nog de bekabeling uitsluiten, heb al met Q-Cells contact gehad hierover.
Als dat niks oplevert wordt er een procedure opgestart.
Ze komen zeer klantvriendelijk over dus ik heb er het volste vertrouwen in dat het correct opgelost wordt mocht ik op de panelen uitkomen...

• busscherski
Ik vraag me af wat het is. Kapotte panelen zien we niet veel. Vooral van 2 slechte uit een levering van 4 stuks heb ik nooit eerder gehoord. Maar het zou kunnen.

• klootwyk
Mischien de kabels die er tussen zitten.
Maar die kon ik zelf niet makkelijk wisselen, de kabels kruisen op de omvormer was al niet echt handig te doen alleen met een paneel boven je hoofd.
Woensdag zijn we met twee, dan zal ik snel weten of de kabels iets er mee te maken hebben...

Edit:

Hier nog een screenshot van een moment dat het optreed.
Het ene paneel levert veel meer dan de stabiele panelen, de ander veel minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9a0kHxk0mF3Xvfs94ak3u1d5fA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IuTC5Dv3HoUHbny6HbEY0SdL.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door klootwyk op 08-06-2020 19:59 ]

• Ophidian
  • Nu online
Kan je eventeel ook de QS1 omwisselen met een ander? Niet ideaal, maar als je naar de grafiek van de 2 eigenwijzen panelen kijkt valt op dat ze elkaar afwisselen 75% van de tijd. Als het ene paneel veel levert, levert de andere weinig en andersom. Maar als je de grafieken bij elkaar op telt, lijkt die qua vorm verdacht veel op de andere grafieken.

Wat gebeurt er als je het minste paneel los koppelt, doet de ander het dan wel goed?
Heb je de connectoren op de verlengkabel zelf aangezet? Zijn deze zeker weten goed?

• WackoH
Je hebt niet toevallig de panelen door elkaar aangesloten? Dus bv. van paneel 1 de plus op ingang A en de min op Ingang B van de QS1. (En van paneel 2 de plus op B en de min op A). Panelen 3 en 4 zouden dan wel gewoon goed aangesloten zijn.
(Dat is me ook keer overkomen maar ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde. Ik was allang blij dat 'ie het erna nog gewoon deed).
Dat verklaart ook dat het probleem meeverhuist als je de stekkers omprikt.

Ik weet niet hoe de QS1 intern werkt maar omdat iedere ingang z'n eigen MPPT heeft, moet door een soort schakelende voeding zitten die het voltage naar het voltage van een gemeenschappelijk bus optrekt. Dus misschien raakt de MPPT controller door de verwisseling op de ingangen periodiek van slag.

• WackoH
klootwyk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:33:
Ja, even een willekeurige bedrijfsnaam verzinnen en je krijgt heel snel per mail een installateursaccount.
Daaronder kun je een eindgebruikers account aanmaken.
Met de installateursaccount kun je veel meer dan met de gewone account en noodzakelijk om goed alles in te richten.
Mmmm, ik heb in april op de (vermoedelijk) de Amerikaanse website een account aangevraagd, inderdaad met een verzonnen bedrijfsnaam en het email adres bij mijn werkgever). Maar niets van gehoord. Ik heb dan nog eens op het Nederlandse deel van de site geprobeerd. Wat zonder zo'n account is de ECU-R niet zo nuttig, lijkt me.

• klootwyk
Ophidian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:13:
Kan je eventeel ook de QS1 omwisselen met een ander? Niet ideaal, maar als je naar de grafiek van de 2 eigenwijzen panelen kijkt valt op dat ze elkaar afwisselen 75% van de tijd. Als het ene paneel veel levert, levert de andere weinig en andersom. Maar als je de grafieken bij elkaar op telt, lijkt die qua vorm verdacht veel op de andere grafieken.

Wat gebeurt er als je het minste paneel los koppelt, doet de ander het dan wel goed?
Heb je de connectoren op de verlengkabel zelf aangezet? Zijn deze zeker weten goed?
Ja, ik kan eventueel wisselen, maar dan zit ik een goed werkend deel van de installatie weer af te breken. Had niet direct mijn voorkeur, maar is morgen het overwegen waard.

Kabels waren kant en klaar, niet zelf gemaakt.

• klootwyk
WackoH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:21:
[...]

Mmmm, ik heb in april op de (vermoedelijk) de Amerikaanse website een account aangevraagd, inderdaad met een verzonnen bedrijfsnaam en het email adres bij mijn werkgever). Maar niets van gehoord. Ik heb dan nog eens op het Nederlandse deel van de site geprobeerd. Wat zonder zo'n account is de ECU-R niet zo nuttig, lijkt me.
Ik heb het via de Nederlandse site gedaan. Was snel geregeld.

• klootwyk
WackoH schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:43:
Je hebt niet toevallig de panelen door elkaar aangesloten? Dus bv. van paneel 1 de plus op ingang A en de min op Ingang B van de QS1. (En van paneel 2 de plus op B en de min op A). Panelen 3 en 4 zouden dan wel gewoon goed aangesloten zijn.
(Dat is me ook keer overkomen maar ik weet niet meer precies wat er toen gebeurde. Ik was allang blij dat 'ie het erna nog gewoon deed).
Dat verklaart ook dat het probleem meeverhuisd als je de stekkers omprikt.

Ik weet niet hoe de QS1 intern werkt maar omdat iedere ingang z'n eigen MPPT heeft, moet door een soort schakelende voeding zitten die het voltage naar het voltage van een gemeenschappelijk bus optrekt. Dus misschien raakt de MPPT controller door de verwisseling op de ingangen periodiek van slag.
Dat zou nog wel eens een hele goede oorzaak kunnen zijn.
Het was allesbehalve comfortabel op het dak als de panelen eenmaal er op gelegd zijn en de kabels niet goed zichtbaar meer zijn en een verwisseling zou zou maar er in geslopen kunnen zijn.

Ik ga morgen gelijk naar de kabels kijken...
Voor nu alles maar even uitgeschakeld.

• WackoH
Makkelijkste lijkt me om de aansluitingen los te nemen en dan met een multimeter te checken welke bij elkaar horen (daar meet je dan bv. 35 V). Dan hoef je niet nog meer panelen op te tillen om de kabels te volgen.

Om:
a) hoge piektemperaturen in de zomer onder een schuin dak te vermijden
b) minder temperatuurvariaties te hebben en
c) er makkelijker bij te kunnen,
wil ik beide QS1 (ik wil er nog een met vier panelen bijkopen) binnen tegen het dakbeschot monteren.

Ja, ik moet dan 16 draden naar binnen voeren en extra verlengen. Maar dat beetje verlies in de kabels verdien ik wel terug als de omvormer het een paar maanden langer volhoudt.
En als die dan kapot gaat, hoef ik het dak niet op.
Verder kan ik zo makkelijker zien wat een storing op QS1 is (ledje dat aan de buitenzijde zichtbaar is). Ik had al een keer een aardfout. Toen hielp alleen loskoppelen van alle panelen om hem volledig stroomloos te maken.

• WackoH
klootwyk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:08:
[...]Ik heb het via de Nederlandse site gedaan. Was snel geregeld.
Is gelukt! Kan ik nu de 2de set en de ECU-R aanschaffen.

• klootwyk
Werkt wel oke hoor. Compleet draadloos. Alleen de ECU in de meterkast ophangen en gaan. Alleen standalone een halfbakken oplossing mochten ze ooit failliet gaan en de cloud uitzeten. Maar dat zien we dan wel weer :)

• Henry_
WackoH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Is gelukt! Kan ik nu de 2de set en de ECU-R aanschaffen.
Hmm dat gaat jullie beter af dan mij, ik heb tot 2x toe een antwoord gekregen dat ik bij de installateur moet zijn :'(

• Ophidian
  • Nu online
@Henry_ Ook via de Nederlandse site aangemeld?

Ik heb mij er vorige week op aangemeld, binnen 24 uur inlog voor installateurs account. Kan alleen mijn ECU nog niet toevoegen, omdat de panelen nog niet liggen. Dus kom nog niet door de user aanmaak heen :+ Kan ze pas leggen als de airco's geinstalleerd zijn, anders komt de airco man met zijn ladder niet meer erbij ;)

• Henry_
Ophidian schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:18:
@Henry_ Ook via de Nederlandse site aangemeld?

Ik heb mij er vorige week op aangemeld, binnen 24 uur inlog voor installateurs account. Kan alleen mijn ECU nog niet toevoegen, omdat de panelen nog niet liggen. Dus kom nog niet door de user aanmaak heen :+ Kan ze pas leggen als de airco's geinstalleerd zijn, anders komt de airco man met zijn ladder niet meer erbij ;)
Inderdaad via de nederlandse site, via volgende url : https://emea.apsystems.com/nl/resources/register/

• klootwyk
Bingo @WackoH !
Plussen en minnen waren gekruist van de 2 panelen!

Ik heb het gecorrigeerd en nu is de grafiek strak.

Goed gevonden, bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOtDWmiMlSKIH7pLyuju-psA7ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcGWZHRoRFffnD6KSIVfTq6P.jpg?f=fotoalbum_large

En het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN2hNndzRRVqiwo37zvQrVlkWoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VCUoxJTaSZoTVcVDT0AclLvB.jpg?f=user_large

Nu lekker relaxen en de boel terug gaan verdienen :)

[ Voor 14% gewijzigd door klootwyk op 10-06-2020 12:30 ]

• WackoH
Fijn dat het nu goed is!
Voelt het toch een beetje terecht om een installateurs-account te hebben gekregen ;)

Ik kreeg bericht dat m'n ECU-R (en de rest) vrijdag kan worden geleverd. Dus dan kan ik zelf gaan kijken hoe de huidige drie (tijdelijk) geinstalleerde panelen presteren.
De week erop hoop ik dan alle acht panelen plus twee QS1 hun definitieve plek te geven.

Het is een leuke hobby, dat zonnestroom. Vooral omdat ik in ruim maand het eerste paneel al heb terugverdiend (niet alleen die drie, maar samen met de negen die op het dak liggen) ! :*)

• klootwyk
Ja, ik zit nu op 504kWh sinds 17 mei, inclusief nog wat lange periodes uitschakeling vanwege aanpassingen en gisteren dan preventief heel de dag.

In ieder geval zolang je saldeert loopt de teller zo snel op.
Wel het ideale moment van het seizoen natuurlijk.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:28
klootwyk schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:54:
Ik heb Van der Valk schuindakprofielen besteld en met twee schroeven per tegel vastgezet. Tegelformaat 60x40x8 45kg :)
En voor de helling heb ik kunststof palen gebruikt, die zitten links tussen de tegel en het profiel. Door de zaagtafel voor een paar mm schuine bovenkant.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit ! waarom deze profielen, en niet bv Clickfit evo ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• klootwyk
Waarom niet? Van der Valk zag er goed uit, volgens mij prijsverschil niet heel veel tussen vergelijkbare systemen.

Goed telefonisch advies van de fabrikant ook overigens is mijn persoonlijke ervaring inmiddels.

[ Voor 30% gewijzigd door klootwyk op 12-06-2020 13:11 ]

• WackoH
Mijn setje van 4 QCells G8 plus APS QS1 is vandaag gekomen.
Wel twee dingetjes:
1) De G8 blijken het dubbele aantal busbars te hebben (12 vs. 6 van de G6). Had ik in de documentatie kunnen zien... Ik hoop dat het er niet te anders uit gaat zien wat de G6 en G8 komen boven elkaar te liggen
2) De G8's zijn 'Made in China' ipv 'Made in Korea' zoals de G6. Dat QCells Duits/Koreaans is, was voor mij een belangrijke reden om voor de QCells te kiezen. Ik vind het niet gezond voor de lange termijn als een product voor 99% uit 1 land met een centraal geleide planeconomie komt, waarbij fair ondernemerschap naar de rest van de wereld en respect voor andermans intellectueel property ver te zoeken is.
[Edit: 3) En ze zijn ook blauwer (minder zwart dus).
Grrr, als het kleding was zou ik het terugsturen.]

De ECU-R heb ik aan de praat gekregen en ik de panelen uitlezen. Alleen geeft de inverter een 'communication alarm'. Misschien gaat dat na een nachtje stroomloos wel vanzelf over.
[Edit: Ik heb de AC en vervolgens de DC eraf gehad (panelen los gekoppeld). Maar de foutmelding blijft. Het lijkt verder wel normaal te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door WackoH op 12-06-2020 18:52 ]

• klootwyk
Mijn ervaring is in ieder geval dat ‘s avonds een omvormer toevoegen aan de ECU nog wel eens vaag wil doen.
De volgende ochtend werkt alles dan wel, zal mischien te maken hebben met het feit dat hij geen stroom meer produceert...

• WackoH
Het is nu een paar dagen verder en de foutmelding is gebleven.
Als ik met het installateursaccount inlog, staat er bij 'Diagnose', 'Intellegent diagnostic' de opmerking: "Some micro-inverters' low power production (abnormal behavior or weak/lack of sun light)".

Ik heb initieel geprobeerd zowel de oude QS1 (operationeel) als de nieuwe (nog niet is aangesloten) aan te melden, maar later alleen de oude gehouden. En dat is ook de enige die ik zie nu zie.
Voorlopig lijkt de rapportage vanuit de oude gewoon te werken dus maar even afwachten wat er gebeurd als ik de nieuwe QS1 in gebruik neem. Misschien hangt er nog ergens een restant van die eerdere aanmelding.

• klootwyk
Ik heb net even gekeken ook, staat bij mij dat alles goed werkt, verder niks.
Dus je komt dus nu pas achter die foutmelding omdat je nu pas inzicht heb dmv de ECU zeker?

• WackoH
Klopt. Ik heb wel overwogen om even tijdelijk een stekker voor 230V en een paneel aan de nieuwe QS1 te hangen.
Maar, wat ook goed kon zijn is dat de foutmelding komt van de ingang waar nu nog geen paneel aan de zit (op 3 v/d 4 zit een paneel). Die had ik al wel vast aangemeld.
Als de andere die panelen actief worden, registreert de QS1 op deze ingang wel een voltage dat af en toe op tot 14 V oploopt. Dus het is niet zo gek dat de QS1 dan 'denkt' dat het paneel niet goed functioneert.
Alleen is de foutmelding in dat geval niet duidelijk, want het is een paneel (of 'module' zoals APS het noemt) dat niet goed functioneert, en niet de inverter.
Met in gedachten dat dit een overblijfsel uit het verleden zou kunnen zijn en dat de taal in de applicatie nogal Chinglish aandoet, heb ik de betreffende ingang uit de configuratie verwijderd en een groene smiley met 'Congratulations! The system is functioning normally!' straalt me tegemoet.
Dus is volgens mij opgelost!

Wat ik overigens erg goed vind aan de ECU-R, is dat die alleen maar tijdelijk een access point uitzendt als het knopt op het kastje wordt ingedrukt.
Voor m'n Growatt inverter had ik een LAN-stick gekocht maar desondanks zend die permanent een SSID uit. Ik heb 'm daarom maar open gemaakt en de antenne losgekoppeld (was gelukkig niet op printplaatje geïntegreerd). Nu is verbinding alleen binnen een meter of 2 mogelijk ;-)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
WackoH schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:46:
Mijn setje van 4 QCells G8 plus APS QS1 is vandaag gekomen.
Wel twee dingetjes:
1) De G8 blijken het dubbele aantal busbars te hebben (12 vs. 6 van de G6). Had ik in de documentatie kunnen zien... Ik hoop dat het er niet te anders uit gaat zien wat de G6 en G8 komen boven elkaar te liggen
2) De G8's zijn 'Made in China' ipv 'Made in Korea' zoals de G6. Dat QCells Duits/Koreaans is, was voor mij een belangrijke reden om voor de QCells te kiezen. Ik vind het niet gezond voor de lange termijn als een product voor 99% uit 1 land met een centraal geleide planeconomie komt, waarbij fair ondernemerschap naar de rest van de wereld en respect voor andermans intellectueel property ver te zoeken is.
[Edit: 3) En ze zijn ook blauwer (minder zwart dus).
Grrr, als het kleding was zou ik het terugsturen.]

De ECU-R heb ik aan de praat gekregen en ik de panelen uitlezen. Alleen geeft de inverter een 'communication alarm'. Misschien gaat dat na een nachtje stroomloos wel vanzelf over.
[Edit: Ik heb de AC en vervolgens de DC eraf gehad (panelen los gekoppeld). Maar de foutmelding blijft. Het lijkt verder wel normaal te werken.
Oh lekker dan. Solar-Bouwmarkt prijst ze aan als zijnde 'Made in Korea'. Heb je de "QCELLS Q-Peak G8+ Duo 345 Wp"? Ik zat naar dezelfde panelen te kijken voor dezelfde reden.

• Ophidian
  • Nu online
Hoe makkelijk kregen jullie de ECU-R aan de praat? Hier lijkt hij dood. Met geen mogelijkheid aan de SSID te verbinden, wachtwoord zou niet goed zijn? Had hem al even draaien en kan dus zien dat hij verbind met mijn Unifi AP. Echter LAN poort verbindt niet. Reset knop heeft geen effect.

Al contact opgenomen met APS, die gaan mij nog terugbellen. Irritant dit, had alvast 4 panelen aangesloten, kan nu alleen via de meter zien wat er teruggeleverd wordt. Maar dat zijn ook 18 panelen op mijn Solaredge omvormer en verbruik intern :/

• WackoH
Mijn beide Qcells G6 (Q.PEAK DUO BLK-G6 335 voor op de garage en Q.PEAK DUO-G6 340 voor op het platte dak van het huis) zijn beide 'Made in Korea'.

De Q.PEAK DUO BLK-G8 die ik er bij heb gekocht zijn 'Made in China' en zien er ook minder mooi uit, nl. meer kleurverschil tussen de cellen (links G6, rechts G8):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVtyVlO_FaH9pAh2xCWvEetmKuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1oeZ3F5ItkmhQb7OyUZ2Bz8W.png?f=fotoalbum_large

Nu zag ik in Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hanwha_Q_Cellsdat Qcells/Hanwha continue met productie schuift. Dus geen idee wat dat voor andee Q.Cells producten betekent.

• Henry_
Ophidian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:04:
Hoe makkelijk kregen jullie de ECU-R aan de praat? Hier lijkt hij dood. Met geen mogelijkheid aan de SSID te verbinden, wachtwoord zou niet goed zijn? Had hem al even draaien en kan dus zien dat hij verbind met mijn Unifi AP. Echter LAN poort verbindt niet. Reset knop heeft geen effect.

Al contact opgenomen met APS, die gaan mij nog terugbellen. Irritant dit, had alvast 4 panelen aangesloten, kan nu alleen via de meter zien wat er teruggeleverd wordt. Maar dat zijn ook 18 panelen op mijn Solaredge omvormer en verbruik intern :/
Heb hem hier vrij makkelijk aan de praat gekregen, eerst via Wifi en daarna een reset uitgevoerd omdat ik eindelijk in de APSEMA portal kan 8)
Nu bedraad aangesloten op een Unifi switch.

Wat mij wel opvalt aan het apparaatje is dat je alles even de tijd moet geven.
Dus na een reset, power off 5 minuten wachten en weer power on.
Daarna via de uitgezonden SSID en de ECU App opnieuw instellen.

• Ophidian
  • Nu online
Het lukt niet met de uitgezonden SSID te verbinden. Ik zie hem wel, maar het wachtwoord 88888888 klopt niet. Reset helpt niet. Heel vaag :(

• WackoH
Ik kreeg ook een foutmelding op de telefoon (omdat die geen internet vindt).
Maar de ECUAPP werkt wel gewoon.
Verder lijkt het wel eens even te duren omdat e.e.a. gedeeltelijk met intervallen van 5 minuten werkt (bv. voordat de aanpassing van het grid profile naar het Nederlandse profiel wordt teruggemeldt).

• Ophidian
  • Nu online
Ik had hem eerder neergezet, echter vandaag een APS QS1 geinstalleerd. Die wilde ik toevoegen en kon plotseling niet meer met SSID verbinden. Uit en aan gezet, werkte weer even. Verplaatst naar de garage omdat hij de QS1 niet bereikte. Sindsdien dood. Verbindt niet meer aan internet. Krijg geen verbinding met de SSID die hij uitzendt omdat wachtwoord fout is? Al diverse malen lange tijd aan en uit op verschillende kamers en verschillende lan poortjes, geen verschil. Reageert nergens op en verbindt ook niet met internet.

• WackoH
Je hebt het knopje aan de zijkant gedrukt om het access point van de ECU te activeren? (waarschijnlijk wel, want je zegt dat het wachtwoord fout lijkt te zijn. Maar ik vraag het toch maar)

• Ophidian
  • Nu online
@WackoH

Maakt allemaal niks uit helaas :(

[ Voor 140% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2020 19:57 ]

• Ophidian
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt92P9RENNOjlEDVQYcLf7gaY9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6RALqwg19H2Hdg9dKkDYvTcl.png?f=user_large

Gaat niet helemaal goed.

• WackoH
Het ziet er naar uit dat je dus geen verbinding tussen de ECU-R en je Internet of Things access point meer krijgt.
Dat is op zich logisch als je de unit hebt gereset waardoor de ECU-R je Wifi netwerk niet meer kent

Hoe het volgens mij gaat (maar ik ben een Newbie op ECU-R gebied ;) ):
- Knopje aan de zijkant drukken
- Met Smartphone naar Wifi netwerken zoeken en met [Edit: ECU_R_xxxxx... verbinden (waarbij xxxx getallen zijn) . Ik hier eerste ESP_3C getypt maar dat is niet correct].
- Wifi wachtwoord is '88888888'
- Ik krijg dan de foutmelding 'Internet misschien niet beschikbaar'. Negeren
- ECUAPP starten.
- Daar kun je dan onder 'Settings', 'ID management' de nieuwe APS QS1 toevoegen en 'syncen' (Dit heb ik vanochtend nog voor m'n 2de gedaan. Eerst was er geen ontvansgt van de nieuwe onder 'Inverter signal level'. Later wel. Waarom precies weet ik niet. Ik heb de app opnieuw gestart en opnieuw ingelogd. Maar misschien is het een kwestie van 5 min wachten)
- Je moet nog even onder 'Grid profile' checken onder 'Detail' dat alle omvormers op een 'Over voltage' van 253 V staan. Zo niet, dan weer stapje terug, en 'Netherlands' opzoeken.
- Vervolgens update drukken
- Ik had de indruk dat de omvormers dan opnieuw opstarten (verbinding weas even weg. Er staat ook 'Please check results 5 minutes later'
- Onder 'Settings', 'WLAN' het gewenste Wifi-netwerk waar je de ECU-R mee wil verbinden selecteren.
- Er wordt om het wachtwoord van dat netwerk gevraagd
- Dan kun je je telefoon weer met thet normale netwerk verbinden
- Het access point van de ECU-R schakelt na 1 uur uit.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 19-06-2020 22:02 ]

• Ophidian
  • Nu online
WackoH schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:48:
Het ziet er naar uit dat je dus geen verbinding tussen de ECU-R en je Internet of Things access point meer krijgt.
Dat is op zich logisch als je de unit hebt gereset waardoor de ECU-R je Wifi netwerk niet meer kent

Hoe het volgens mij gaat (maar ik ben een Newbie op ECU-R gebied ;) ):
- Knopje aan de zijkant drukken
- Met Smartphone naar Wifi netwerken zoeken en met ESP._3C... verbinden.
- Wifi wachtwoord is '88888888'
Tot hier gaat het, dan komt de foutmelding wachtwoord incorrect. Het lijkt op een bootloop, je ziet de SSID van de ECU ook steeds verdwijnen en weer terugkomen.

Als ik naar de switch kijkt gaat het LAN lampje op dezelfde wijze aan en uit als het lampje wat erin zit en het terugkomen en verdwijnen van de ECU SSID.

• WackoH
Wacht eens even.... Ik zie nu ESP... staan. Ik ging er van uit dat ASP zo'n Espressif goedkope microcontroller met wiifi had ingebouwd.
Maar, ik krijg 'ECU_R_en dan veel getallen' te zien. (en heb mijn eerder post daarom aangepast)
Dus probeer je op het verkeerde access point in te loggen?

Daarnaast zou je de ECU-R eens met een LAN kabel aan een router kunnen hangen. Dan hoef je geen wifi netwerk in te stellen

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 19-06-2020 22:08 ]

• Ophidian
  • Nu online
ECU_R staat er bij mij ook, maar die verdwijnt steeds en komt weer terug.

LAN kabel hangt ie aan, maar je ziet op de switch even lampje van 100mbit wat aan gaat voor 6 sec, daarna 2 sec uit en dat blijft zich herhalen.

• WackoH
Dat knipperen herinner me ook toen ik initieel aan het rommelen was.

Maar als ik nu een LAN kabel insteek, zie ik alleen door het plastic heen een groene LED oplichten.

M'n Ziggo modem/router ziet de ECU-R dan als vaste verbinding (op basis van IP en MAC address), en de ECUAPP geeft aan dat er ook nog verbinding met de Ziggo connectbox is. Maar ik heb teveel wifi apparaten om de ECU-R terug te vinden…

Misschien dan toch maar kabel loshalen en blijven proberen met het ECU_R_xxxx access point te verbinden. Anders weet ik het ook niet :?

• Ophidian
  • Nu online
@WackoH Hoe lang duurde het voordat de EMA app data begon te geven? De ECU app laat data zien (heb een nieuwe ECU-R gekregen). Alleen de EMA app doet nog niks. Terwijl bij een check hij wel gewoon met internet verbonden is ed.

Ga het nog maar een nachtje geven denk ik.

• WackoH
Ik weet niet meer hoe lang dat heeft geduurd. Ik heb de ECU-R op een vrijdag rond 12 uur gekregen. Rond de wat gerommeld om 'm aan de praat te krijgen (account had ik al enkele dagen eerder aangemaakt). Toen had ik wat telcons.
In eerste instantie dacht ik dat het niet was gelukt. Maar als ik terugkijk, zie ik dat er vanaf 13:50 data werd gelogd.
Dus het heeft zeker geen uren geduurd
Als je inlogt bij EMA en vervolgens naar report, ECU data gaat, zie je dan wel juiste ECU ID? Misschien zijn er bij jou nu twee geregistreerd.
Onderaan zie ik ook een optie 'Device replace'. Daar kun je volgens mij ook aangegeven dat je een andere ECU hebt gekregen (en zo je data behouden vermoed ik, mocht je die al hebben)

• Ophidian
  • Nu online
Ja, ECU ID klopt. Had hem al gereplaced. Maar ik wacht vannacht gewoon even af. Kan in ieder geval nu data uitlezen met de ECU app, dat is al heel wat :+

Pagina: 1 2 Laatste