Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stuitte op een blog over deze materie die er best interessant uit ziet.
In essentie is het een warmtepomp, maar dan met panelen als verdamper i.p.v. een ventilator.
Er gaat R134a door de panelen (-22 graden) en dit neemt warmte op uit de omgeving.
Voordeel zou zijn dat hij het hele jaar door warmte produceert omdat hij ook wind en regen als bron gebruikt.
In het blog staat dat het systeem oorspronkelijk uit Zuid Europa komt en daar wordt toegepast.
Ik las over een ervaring in de UK van extreme ijsvorming waardoor panelen door hun steunen zakken ...

Het systeem wordt in NL verkocht, o.a. onder de naam Green E-pack (Google it :) )
De E-pack kan met een bestaande boiler werken, er is ook een systeem met ingebouwde boiler.
Met een extra warmtewisselaar kan je het systeem gebruiken voor cv en tapwater.

Plaatje geleend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ENow55mUXEoOLw7oetPIUshe/full.png

Uit de specs haal ik een verbruik van 350-500W continu met 2kW warm water van max 55 graden.
De boiler versie heeft een 1500W element om het water regelmatig tot >=60 graden op te warmen.
Het grootste systeem met 500l boiler levert 4kW warmte en verbruikt 1000W.
De cop zou tussen 2,5 en 5 liggen.
Een paneel kan onder een hoek van 30-90 graden geplaatst worden, dus ook tegen een muur.

Wat mij tegenstaat is dat er R134a in zit en het hoge stroomverbruik (oude compressor techniek?).
Het systeem is nog vrij nieuw, hopelijk komen er fabrikanten die een zuiniger compressor kiezen en het systeem verder optimaliseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-12-2016 15:47 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mij zou tegenstaan dat er veel koppelingen voor het koelmiddel zijn- lekkage van koelmiddel is een iets groter risico en dan is de milieuwinst ook verdampt.
Verder lijkt het idee wel op voorstellen om een water-water warmtepomp tussen een zonneboiler en -collectoren te hangen. Dat werkt ook beter met de combinatiepanelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 08:55
Dit topic verdient meer aandacht, want het is een zeer intrigerend systeem!

Los van de technische specs, is het goed eerst naar het concept te kijken. In principe zeg ik: yes, hier is over nagedacht: een kleine warmtepomp die constant doordraaien (24/7) volledig in de basislast werkt. Toch kreeg in in ‘side-correspondentie’ met een installatietechnisch bureau laatst deze opmerking:“…..zo te zien moet het 'thermodynamisch paneel' op een passieve wijze warmte onttrekken van de buitenlucht. Bij een uitwisselingsoppervlak van 3,6 m2 kun je onder gemiddelde omstandigheden continu ongeveer 200 W à 300 W warmte ontrekken van de buitenlucht. Wel een erg groot verschil met de geclaimde 1500 W. Ik vrees daarom dat dit niet gaat werken. De warmtepomp zal in ieder geval niet continu kunnen draaien.”” Dat is een interessante opmerking (overigens: het thermopaneel is (tweezijdig) 170x80cm dus 2,72m2 aan uitwisselingsoppervlak). Maar er kunnen bijeffecten optreden: (1) het paneel kan deeltijds in de zon komen te hangen en dan is de te onttrekken warmtestroom tbv de warmtepomp vrijwel gelijk aan de zonneinstraling en (2) latente warmte uit condenswater kan ook energie leveren. Maargoed: 200-300 W is wel wat anders dan 1250W (in het geval van 500W electrisch met COP van 3,5).

En verder ben ik op https://www.grnnrg.nl/regeling-e-pack eens de beschrijving van de regeling (downloads onderaan) gaan lezen (=https://www.grnnrg.nl/media/wysiwyg/brochures/Basisregeling_Green_E-pack.pdf ). In de beslisboom staat daar dat het systeem werkt bij buitentemperatuur > 5 graden (in de tekst staat het m.i. fout, nl werken bij <5 graden). En dan wordt mijn vraag: wanneer heb je er wat aan? Buiten moet het >5 graden zijn, ofwel je huis wordt alleen verwarmd bij buitentemperaturen tussen +5 en +20 graden. Bij goed geisoleerde huizen is daar niet veel vraag meer. Ik zou graag willen hebben dat ‘ie het ook doet (welliswaar beperkt) tussen die -5 en +5!

Conclusie 1: orientatie op de ochtendzon is waarschijnlijk waardevol, want juist in het vroege voorjaar/late herfst loopt de instraling een paar uur vooruit op de luchttemperatuur. Neem een dag als vandaag: veel zon vanaf 8.30 uur na matige nachtvorst, maar de +5 graden wordt pas laat gehaald.
Conclusie 2: misschien moet je het niet hebben van ruimteverwarming (waar je toch deels tijdgebonden bent), maar vooral van warmwatervoorziening, waarbij natuurlijk opslag essentieel is. Daar ben ik nog niet helemaal uit…. Ik zoek vooral: meetresultaten!

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
ik zat heel even te kijken naar de prijzen (1450 ex materiaal), maar vergiste me. omdat op de site uitgegaan wordt dat je al een boiler hebt, komt het ongeveer net zo duur uit als een zonneboiler als je die meerekent. denk ik..

ik denk dan ook dat je het met zo een systeem moet vergelijken?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik hoorde in oktober dat sunsystems een dergelijk systeem probeerde, maar heb hem daarna niet meer gesproken.
lijkt me wel geniaal, in het voorjaar je pv panelen invriezen in de zon om het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Edoch, toch maar ff proberen, denk ik, met een indoor gemonteerd paneel. In het CV-hok bv. Ik heb hier geen tests over gevonden, maar met die indooropstelling zou toch wel een interessante COP gescoord kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timtomnl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07-2024
Zijn er Tweakers met een systeem met thermo dynamische panelen? Ik ben benieuwd wat de opbrengst is en of deze hoger is dan een systeem met vacuümbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:28
amarkest schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:16:
Edoch, toch maar ff proberen, denk ik, met een indoor gemonteerd paneel. In het CV-hok bv. Ik heb hier geen tests over gevonden, maar met die indooropstelling zou toch wel een interessante COP gescoord kunnen worden.
Je bent deze proef ook aangegaan? Ben erg benieuwd.
Proton_ schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:49:
Verder lijkt het idee wel op voorstellen om een water-water warmtepomp tussen een zonneboiler en -collectoren te hangen. Dat werkt ook beter met de combinatiepanelen :)
Ik ben op zoek naar zo'n opstelling met niet al te veel vermogen. Elga, Carrier en consorten zijn al gauw 3kW ofzo. Ik zoek een betaalbare WP van 500-600 Watt om tussen november en maart het CV water op een wat hogere temperatuur te krijgen. De retour van de CV is max 30 graden en loopt door de bovenste spiraal van de ZB.

Zo kan ik het overschot op PV nog nuttig toepassen. Ken je daarvan voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
joepie de p schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:45:
[...]

Je bent deze proef ook aangegaan? Ben erg benieuwd.
[...]

Ik ben op zoek naar zo'n opstelling met niet al te veel vermogen. Elga, Carrier en consorten zijn al gauw 3kW ofzo. Ik zoek een betaalbare WP van 500-600 Watt om tussen november en maart het CV water op een wat hogere temperatuur te krijgen. De retour van de CV is max 30 graden en loopt door de bovenste spiraal van de ZB.

Zo kan ik het overschot op PV nog nuttig toepassen. Ken je daarvan voorbeelden?
Nee, keuze is voorlopig alleen een ELGA hybride, en wellicht 2e fase (2017???) aanvulling met een Green ipack oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:28
En als je zo een paneel nu eens in een serverruimte zou plaatsen, ter vervanging van de bestaande geforceerde koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomisgratis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2023

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Zo te zien is er een tweede generatie panelen met 30 inwendige kanalen in plaats van 16.
http://www.smartclima.com...c-solar-panel.htm#comment.
en
http://www.starcoldinc.co...thermodynamic-solar-panel

Ben benieuwd naar het rendement van 2 panelen i.p.v. 1.

[ Voor 20% gewijzigd door stroomisgratis op 18-04-2016 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hoi, iemand inmiddels nog ervaring opgedaan met thermodynamische panelen?

Ik zit erg in dubio wat ik moet gaan doen met de warmte voorziening in mijn nieuwe woning. Gezien de EPC eisen lijken thermodynamische panelen een interessante keuze. Tegelijkertijd vraag ik me of deze oplossing met het klimaat in NL wel goed werkt en of ik gezien de investering niet beter 'traditioneel' voor gas kan gaan, mijn huis daarbij maximaal gaan isoleren (ik bouw in eigen beheer) en zorgen voor loze leidingen, etc. zodat ik over 10/15 jaar alsnog naar een duurzame oplossing kan switchen. Scheelt nu een grote investering, de ontwikkelingen gaan zo hard dat over 10 jr ongetwijfeld betere oplossingen beschikbaar zijn.

Benieuwd naar jouw visie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze panelen zijn zeer onbekend in NL... geen idee :) Wat ik wel weet is dat er op allerlei duurzame verwarmingsmogelijkheden een mooie subsidie zit, zie; http://www.rvo.nl/subsidi...rgie/voor-welke-apparaten

Zie ook de andere topics over dit soort apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MarkV0 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:04:
Hoi, iemand inmiddels nog ervaring opgedaan met thermodynamische panelen?

Ik zit erg in dubio wat ik moet gaan doen met de warmte voorziening in mijn nieuwe woning. Gezien de EPC eisen lijken thermodynamische panelen een interessante keuze. Tegelijkertijd vraag ik me of deze oplossing met het klimaat in NL wel goed werkt en of ik gezien de investering niet beter 'traditioneel' voor gas kan gaan, mijn huis daarbij maximaal gaan isoleren (ik bouw in eigen beheer) en zorgen voor loze leidingen, etc. zodat ik over 10/15 jaar alsnog naar een duurzame oplossing kan switchen. Scheelt nu een grote investering, de ontwikkelingen gaan zo hard dat over 10 jr ongetwijfeld betere oplossingen beschikbaar zijn.

Benieuwd naar jouw visie....
Dus je geeft eerst 1500 euro uit (weet niet precies wat het kost) voor een gasaansluiting aan te laten leggen om het over 10 jaar weer af te laten sluiten?

Kan je voor die 1500 euro (netto) niet beter meteen een l/w warmtepomp aanschaffen? (is -2300 mitsubsidie al af)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Je loopt denk ik achter met je kennis. De techniek is er al. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens aan, iemand heeft m'n topic opgegraven :)
Vanwege de ervaringen in de UK, de beperkte capaciteit en het ruimtebeslag is dit hem niet geworden.
Ik ben al ruim een jaar geleden over gegaan op 2 airco's en recent een boiler zodat het gas weg kon.
Zoals ze het nu presenteren is het een aanvulling op een cvketel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Zijn er inmiddels als mensen in nederland die dit uitgeprobeerd hebben ? Wat mij vooral aan staat is dat het ook in de koude maanden werkt en dat het niet in de zon hoeft te hangen.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis14a
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo Forum
Ook ik ben geinteresseerd geraakt in thermodynamische panelen. Ten eerste werkt het zowel bij + als - temperaturen omdat het kookpunt van de koelvloeistof bij -26 graden ligt. Het werk dus altijd in Nederland. Vervolgens blijkt een totaal systeem zoals ik dat nodig heb voor douche en vloerverwarming 7000 euro te kosten. Dit systeem zou 1080 uur vollast werken per jaar en dat betekent bij een vermogen van 1500 watt dat je of 340 euro aan elektricteit per jaar betaalt of je zet een aantal zonnepanelen op dak die dit verbruik opvangen.

Tot zover allemaal prachtig. Ongeveer 10 a 11 duizend investeren en 2300 euro subsidie voor de warmtepomp en je hebt een nulenergiehuis.
De vraag is echter of die vollast van 1080 uur inderdaad klopt. Ik heb al zitten denken dat je wellicht min temperaturen kan vermijden door een gat van 1.5 diep in je tuin te graven daar de platen in te zetten en ze af te dekken met glas. Je hebt dan zowel voordeel van de warmte uit de grond als de zonnewarmte. Op die manier zou je rendement stukken omhoog kunnen. Ook een kas bouwen is een mogelijkheid.
Hoe het ook is ik ga het verder onderzoeken. Indien de cijfers kloppen, dat doen ze zelden, omdat er op een speciale manier wordt gemeten (buitentemperatuur X etc.), kun je er toch niet aan voorbijgaan.
Naast het koelmoddel R134a is er ook een koelmiddel met een nr in de vijfhonderd. Volgens de chinese website is dat een koelmiddel dat bestaat uit diverse soorten koelmiddelen die gemengd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Louis14a schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:41:
Hallo Forum
Ook ik ben geinteresseerd geraakt in thermodynamische panelen. Ten eerste werkt het zowel bij + als - temperaturen omdat het kookpunt van de koelvloeistof bij -26 graden ligt. Het werk dus altijd in Nederland. Vervolgens blijkt een totaal systeem zoals ik dat nodig heb voor douche en vloerverwarming 7000 euro te kosten. Dit systeem zou 1080 uur vollast werken per jaar en dat betekent bij een vermogen van 1500 watt dat je of 340 euro aan elektricteit per jaar betaalt of je zet een aantal zonnepanelen op dak die dit verbruik opvangen.

Tot zover allemaal prachtig. Ongeveer 10 a 11 duizend investeren en 2300 euro subsidie voor de warmtepomp en je hebt een nulenergiehuis.
De vraag is echter of die vollast van 1080 uur inderdaad klopt. Ik heb al zitten denken dat je wellicht min temperaturen kan vermijden door een gat van 1.5 diep in je tuin te graven daar de platen in te zetten en ze af te dekken met glas. Je hebt dan zowel voordeel van de warmte uit de grond als de zonnewarmte. Op die manier zou je rendement stukken omhoog kunnen. Ook een kas bouwen is een mogelijkheid.
Hoe het ook is ik ga het verder onderzoeken. Indien de cijfers kloppen, dat doen ze zelden, omdat er op een speciale manier wordt gemeten (buitentemperatuur X etc.), kun je er toch niet aan voorbijgaan.
Naast het koelmoddel R134a is er ook een koelmiddel met een nr in de vijfhonderd. Volgens de chinese website is dat een koelmiddel dat bestaat uit diverse soorten koelmiddelen die gemengd zijn.
Een l/w warmtepomp heb je al voor 700 euro hoor. (+ verzendkosten - subsidie)
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4263.html
Moet je alleen nog een buffervat bij zoeken en een 3-weg klep.

Zonder kassen te bouwen of kuilen te graven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 11:20
Een gecombineerd systeem voor warmwater en verwarming op basis van een Ecodan oid is niet zo veel goedkoper maar het mooie van dit systeem is juist dat er geen herrie makende buitenunit nodig is.
Omdat de panelen rustig in de schaduw mogen liggen kun je ze op plaatsen kwijt waar je geen zonnepanelen kunt/wil leggen en dan zou het met wat extra panelen en een paar panelen die af en toe wat zon pakken toch uit moeten kunnen. Sterker nog, als je echt ruimte te kort komt op je dak kun je er gewoon nog een laag zonnepanelen overheen leggen, heb je gelijk je zonnecellen gekoeld voor in de zomer.
Gelukkig kan mijn CV ketel nog een paar jaartjes mee en kan ik eerst nog wat meer isoleren. Tegen de tijd dat mijn ketel op is hoop ik dat er meer ervaring met dit systeem is want de voordelen zijn toch wel aanwezig (in theorie in ieder geval). Ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis14a
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-11-2022
Nog even een aanvulling op wat ik eerder schreef. Volgens een buitenlandse website is de COP, dat is de opbrengst van het systeem slechts 2.5. Het is een test gedaan door mensen die er onafhankelijk tegenover stonden. De hoge waardes die soms worden genoemd lijken dus niet te kloppen.
Hier het citaat:

The Department of Energy and Climate Change says any changes to the RHI will be decided following the spending review in November. Panels will also have to achieve a minimum seasonal performance factor – the average COP over the full heating season – of 2.5 to be eligible

Indien u zelf verder wil lezen:

https://www.theguardian.c...namic-panels-on-your-home

Louis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de betreffende test werd een cop van slechts 1,6-2,2 behaald in een half jaar tijd.
Die 2,5 is een limiet om aan certificering te mogen deelnemen.
Zonder onafhankelijke cijfers snap ik dat niemand zich hier aan waagt, bovendien werden ze absurd duur in de markt gezet ten tijde van die test :)
Vooralsnog zie ik een kwetsbaar systeem met veel koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer even dit topic afstoffen :>
Ik zie dat bij de SolarFreezer gebruik wordt gemaakt van thermodynamische panelen.
Deze worden gecombineerd met een Nibe warmtepomp met R134a en een grote waterzak (buffer).
Als je deze combinatie alleen voor SWW zou gebruiken kan je met 1 a 2 panelen toe en met verwarming is dat 4-6 panelen.
In de lente, zomer en herfst zou de cop op 8-9 uit komen en in de winter 4.
Een compleet systeem kost rond 9x de jaarlijkse kosten voor gas, in mijn geval is het dus gratis :+

Toen ik nog gas gebruikte kostte dat €600-700 per jaar (<700m3).
Het lijkt me stug dat ik voor 9x €700=€6300 dit systeem in huis heb, maar je weet het maar nooit :)
Aan de gebruikte product namen te zien komen de panelen en wp's van http://energypanel.net/home/ .

De solarFreezer website staat vol met (typ)fouten, het komt niet erg professioneel op mij over :/
Maar goed, ze werken samen met enkele installateurs dus blijkbaar is het product nu leverbaar na de vele pilots die ik de laatste jaren voorbij heb zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

Het meeste tot nu toe hierover heb ik hier gelezen; http://www.tdenergie.com/downloads

Erg interessant zo ver, zeker de optie icm zonnepanelen; deze thermopanelen kunnen daar namelijk gewoon onder gelegd worden (op een schuin dak).

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 20:09
Hallo. Is er nu al eigenlijk duidelijkheid in dit verhaal, ben bereid om best wat te investeren echter weet niet goed of dit wel werkt zoals men het verteld. Weet wel dat sinds de subsidie behoorlijk is het systeem ook behoorlijk in prijs is verhoogd. Dus subsidie die gaat rechtstreeks in de zak van de installateur/leverantsier. We hebben een huis dat rw waarde heeft van minimaal 5 rw echter we hebben geen vloerverwarming, dit is ook niet echt een optie ligt een parketvloer in van drie cm, overigens deze vloer voelt niet koud aan, hebben zonnepanelen liggen met ongeveer 5500 kw op jaarbasis dit kan ik. Verhogen naar rond de 8400 kw volgens spects van m,n omvormer. We hebben nu stadsverwarming echter. Zou graag Nuon compleet wat verwarming en warmwater betreft af laten koppelen. Dacht thermodynamische verwarmen mischien wel een goede optie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb het net ook eens bekeken. Wat mij opvalt, is dat de opwarming naar 60'+ manueel moet worden gedaan!?

Ik vrees dat mijn warmtepomp de warmwaterbehoefte van mijn opgroeiende dochters straks niet meer kan bijbenen, dus een redelijk (niet-gasgestookt) alternatief heeft altijd mijn interesse.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Je hebt nu 5500kwh op jaarbasis maar je hebt nog ruimte op het dak om dit te verhogen naar 8400kwh?
En hoeveel elektraverbruik heb je? m.a.w. hoeveel kwh zou je over hebben bij productie van circa 8400kwh?

Mij lijkt dat je gewoon je PV systeem moet uitbreiden en de rest met warmtepompen moet doen.
Dus dat betekent warmtepompboiler die gaat op de uitgaande afgezogen lucht. En een lucht/water warmtepomp voor de verwarming. Als je geen vloerverwarming hebt betekent dat LTV radiatoren zoals de jaga strada. En dan alles op 40 graden draaien.
Dan pak je nog wat subsidie ook.

Je kunt ook voor een zonneboiler gaan, maar wil je daar alles mee afdekken moet je heel veel ruimte op je dak daarvoor reserveren. Wel is het zo dat de zonneboiler onafhankelijk is van regels.
Ik heb zelf een zonneboiler met een vrij nieuw huis met vergelijkbare isolatie van Rd 5.0

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog een duit in het zakje dan maar, Solareis :)
Daar kan je bij de projecten zien dat het niet zomaar even geinstalleerd kan worden :9
Solarfreezer doet het rustig aan, er is gewoonweg te weinig relevante ervaring in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In het Almeerse suffertje dook in vrij apart artikel op :9
Een water-water wp die energie uit de lucht haalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Lijkt meer op een PVT systeem, met een tvt van 15 jaar door de lening die afgesloten is. Maar als het werkt......

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Te snel gelezen en het was al laat :+
Hij heeft het over glycol dus dan is het idd pvt.
Zo groot is zijn huis niet, misschien ligt er 5000-6000wp op het dak en 3 collectors.
Wel een absurde prijs voor het geheel :/
Gevonden:

In de winter heeft hij niet aldoor warm water, de stadsverwarming kan er niet geheel uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dat kan dan nog altijd elektrisch worden opgelost.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zou dat een custom systeem zijn dan? Over die solar freeze hoor je ook niks meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1001811

Geachte allen,

is het niet makkelijker om infra rood panelen toe te passen?

Groet,
Frederic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

IR panelen zijn alleen voor verwarming. Dan zit je nog met je warmwatervoorziening.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 18:50
Om dit topic maar weer eens af te stoffen.

Wij zijn nu bezig om deze optie te bekijken met twee systemen van Climer. Warm water en verwarming als 2 losse systemen.

Mijn situatie:
Woning uit 1978, bezig met vernieuwen en verbeteren van de isolatie.
Inhoud: 350m3 vloer oppervlakte: 140
Verwarming: laag temperatuur.
Naast het TD systeem is rekening gehouden met zonnepanelen om de stroomkosten te drukken.
Reden voor TD en geen standaard WP: geen unit in de tuin die "herrie" maakt, harde eis van vrouwlief..

We zijn op dit moment wachtende op de offerte en daarna een scan om te zien welk systeem genoeg warmte oplevert voor de verwarming als het echt -17 word in Nederland.

De reden: geen gas aansluiting meer en milieu bewust. Terug verdien tijd is minder van belang.

[ Voor 7% gewijzigd door cossy nl op 20-04-2018 10:36 . Reden: Waarom TD en geen standard WP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Interessant, ik zie dat Solarcompleet dit merk levert :)
Ze zeggen ergens dat integratie met zonnepanelen mogelijk is, ik ben benieuwd of het dan gaat om het benutten van de ruimte onder bestaande zonnepanelen of iets anders.
Het idee om een bestaande boiler te gebruiken met een warmtepomp is niet verkeerd :)
Inmiddels ben ik al helemaal van het gas af.

Verwarmen met 2 airco's
Warm water met een wpboiler die ook enkele cvradiators kan verwarmen (extra capaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Wat ik begreep van het verhaal is dat ze "weten" wanneer er over productie van stroom is via PV en dan dat kunnen gebruiken voor het aansturen van het systeem. Maar goed, zal eens kijken wat mijn op komt qua informatie en hier blijven posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@cossy nl
Ik heb in de winter geen overproduktie van stroom. (beide daken vol met zonnepanelen)
Een enkele dag en uitzondering daargelaten...
Neem het dus met een flinke schep zout...

Dat is ook allemaal prima zelf te regelen met kWh meters en warmtepomp die aan het netwerk hangt icm domotica.

Ik "vrees" dat dit ook weer zo een duur systeem gaat worden, wat geen voordelen biedt ten opzichte van een L/W warmtepomp.
Deze gaat tot -22 C:
http://www.nathansystems....notec/alpha-innotec-lwdv/

Als het hier zo koud wordt, ga ik verhuizen...

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:41:
@cossy nl
Ik heb in de winter geen overproduktie van stroom. (beide daken vol met zonnepanelen)
Een enkele dag en uitzondering daargelaten...
Neem het dus met een flinke schep zout...

Dat is ook allemaal prima zelf te regelen met kWh meters en warmtepomp die aan het netwerk hangt icm domotica.

Ik "vrees" dat dit ook weer zo een duur systeem gaat worden, wat geen voordelen biedt ten opzichte van een L/W warmtepomp.
Deze gaat tot -22 C:
http://www.nathansystems....notec/alpha-innotec-lwdv/

Als het hier zo koud wordt, ga ik verhuizen...
Helemaal mee eens qua L/W, echter vrouwlief weigert een unit in de tuin die geluid maakt (ja we zitten in een zeer stil buiten gebied, maar heb niet genoeg ruimte om hem echt ver weg te zetten.).

Qua prijs, ja de richting waar het op gaat (zonder subsidie aftrek) is 15K. Maar wil eerst even de offerte afwachten.

Overproductie in de zomer kan wel handig zijn dat je juist je systeem laat verwarmen als de zon schijnt, niet dat dat nu in NL een probleem is, maar meer een stukje visie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 665317

Hoi,
hierbij een gebruikerservaring. Ik heb me voor aanschaf van TD panelen in zomer 2017 op diverse fora georiënteerd en uiteindelijk mede door deze thread tot aanschaf overgegaan. Dus bedankt voor jullie info. Vandaar dat ik deze ervaring wil terugkoppelen.

Voorjaar 2017 moesten we de ketel vervangen en zijn meteen naar duurzamere oplossingen gaan kijken om gasverbruik te reduceren. Gas gebruiken we voor:
1) tapwater (dus warm water verbruik = al het warm water uit de kraan zoals douchen, schoonmaken) en
2) vloerverwarming.
Wij kookten al op inductie dus alternatief voor gas qua koken hadden we niet nodig.

Onze uiteindelijke selectie:
a) Zonneboiler (alleen voor tapwater)
b) TD panelen (tapwater en evt vloerverwarming)
c) Warmtepomp (lucht/lucht, voor tapwater en evt ook vloerverwarming)
Als je ook vloerverwarming wilt halen red je dat niet met zonneboiler in NL, maar kan wel met TD panelen en warmtepomp. Na analyse offertes de keuze gemaakt dat investering in duurzame oplossing voor vloerverwarming in ons geval echt te duur wordt. Dus daarvoor hebben we de ketel vervangen door een kleiner, zuiniger en simpeler exemplaar.

Tapwater hebben we wel gasloos gemaakt. Tapwater verbruik is het hele jaar ongeveer gelijk, zomer als winter. Dus de keuze: zonneboiler vs. TD panelen vs. warmtepomp. Waarom zijn wij voor de TD panelen gegaan?
- TD panelen zijn niet afhankelijk van direct zonlicht maar van omgevingstemperatuur. Die moet hoger zijn dan -20degC. En dat is het grote verschil met zonneboiler: de TD panelen doen het ook in de winter met bewolking. Is het kouder dan -20? Dan doet ‘ie het nog steeds maar gaat opwarming puur elektrisch en dat is duur en niet gewenst. Maar dat komt bijna nooit voor hier en voor die ene dag… dat accepteren we dan maar.
- TD panelen hebben we onder de zonnepanelen aangelegd. Dus je hebt geen extra dakoppervlak nodig.
- Investeringskosten waren vergelijkbaar.
- Een warmtepomp voor alleen tapwater viel meteen af i.v.m. kostenplaatje investering voor alleen tapwater is niet gunstig. En ook het lawaai (buitenunit).

Dingen die je mee moet nemen als je voor TD panelen gaat (sommige punten gelden ook voor zonneboilers):
- Kosten: terugverdientijd TD panelen is lang, net zoals zonneboiler. Ik denk iets van 12-15 jaar in ons geval maar dat blijft een gok. Echter, wij willen hier nog een tijd wonen en het gaat ons ook om het principe. Daarnaast, je waarde van je huis stijgt ook door zo’n installatie.
- Subsidie was (zomer 2017): €1250.
- Buffervat is wel een flink ding en moet dicht bij de ketel staan: dus je hebt daar ruimte nodig.
- Je ketel mag geen buffervat hebben.
- Het systeem is eigenlijk gewoon een omgekeerde vriezer, dus er zit een compressor in om gas te comprimeren naar vloeibare refrigerant. Dus: je stroomverbruik gaat omhoog, want je hebt een compressor draaien. In ons geval met 1000 kWh. Dus hadden we 4 PV panelen à 270Wp (ongeveer 250kWh) extra nodig. Onder die 4 extra PV panelen passen precies mooi de 2 TD panelen.
- De compressor draait niet 24/7, alleen als het nodig is. De regeling is namelijk op temperatuur setpoint in het buffervat (weet het niet precies, maar gaat aan op 50 graden en uit boven 55 graden zoiets. I.i.g. geen kans op legionella). Als je niks verbruikt draait compressor ook niet. Buffervat is heel goed geïsoleerd.
- De compressor maakt het lawaai van een oude koelkast. Maar zoals gezegd, alleen als het gevraagd wordt, niet continu. Uiteraard is draait hij in de winter langer dan in de zomer omdat deltaT buitenlucht <-> refrigerant in winter veel kleiner is. Dus duurt het langer om de gevraagde warmteoverdracht te realiseren.
- Als je een beetje handig bent of geschikte apparaten hebt kan je ook je afwasmachine en evt. wasmachine direct warm water later pakken. Die warmen normaal het water elektrisch op in het apparaat zelf wat in principe minder efficiënt is dan de TD panelen. Ik heb dit niet berekend hoor… Je kan hiermee dus wat besparen op je elektra kosten.

Conclusie: wij zijn blij met de installatie.

E.e.a. is dermate goed bevallen dat vrienden van ons hun huis helemaal gasloos hebben gemaakt met TD panelen n.a.v. onze ervaring dit voorjaar (2018), dus ook voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Anoniem: 665317 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:27:
Hoi,
hierbij een gebruikerservaring. Ik heb me voor aanschaf van TD panelen in zomer 2017 o...
Wow, dat is mooie aanvulling op deze thread, dank je wel daarvoor. Het ondersteund ook mijn vermoedens die ik al had.

Technisch gezien (waarschijnlijk verwaarloosbaar) zullen je zonnepanelen misschien iets efficiënter werken omdat ze in de zomer (soms) extra gekoeld worden doordat het TD systeem er onder ligt.

Mag ik vraag wat voor setup jullie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
@Anoniem: 665317 wat was jouw gasverbruik SWW voor je deze installatie aanschafte? En wat koste de installatie totaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Kom er maar in met de tvt van de atlantic explorer 3... :>

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

cossy nl schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:54:
[...]

Helemaal mee eens qua L/W, echter vrouwlief weigert een unit in de tuin die geluid maakt (ja we zitten in een zeer stil buiten gebied, maar heb niet genoeg ruimte om hem echt ver weg te zetten.).
Een goede installateur die ervaring heeft kan het geluidsniveau met de juiste middelen zo stil krijgen dat jij hem niet meer hoort.

Oké dat kost best wel wat geld aan geluidsisolatie (boven op het goed plaatsen/afstellen van de condensor), maar ik denk wel een stuk goedkoper dan de TD systemen om alles (vermogen) te kunnen vervangen.

Ollie spreekt uit ervaring, TIG kW installaties (als in vermogen en niet TIG in aantal) gezien in een bebouwde omgeving die niet boven het omgevingsgeluid uit kwamen door juiste plaatsing en geluidsisolatie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Anoniem: 665317
Erg interessant!
Heb je er aan gedacht om meetinstrumenten te monteren, zodat je kan beoordelen of de installatie naar behoren blijft werken?
Een kWh meter is relatief goedkoop en makkelijk in te bouwen, een warmtemeter is wat duurder maar levert waardevolle informatie. Zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5:

Monitoring

De basisbenodigdheden voor monitoring van je warmtepomp zijn minimaal een stroom-kWh meter met daarbij eventueel een warmte-kWh meter. Als stroom-kWh meter kan bijvoorbeeld een DIN-rail meter in meterkast, of een stekker-kWh meter voor kleinere warmtepompen.
Een warmte-kWh meter bestaat uit twee temperatuursensoren en een flowmeter, met een rekenkastje dat de geproduceerde warmte berekent en optelt in de tijd:
warmte (kW) = flow (kg/s) * (T_aanvoer (°C) - T_retour (°C)) * 4.186 (kJ/kg/°C).
Een (geijkte) warmte-kWh meter kun je kopen, maar zijn ook zelf te maken voor een goede meting van de warmteproductie. Sommige warmtepompen hebben zelf intern stroom- en warmtemeters die zelfs het gebruik voor verwarming en warm water uitsplitsen.

Wil je de warmtepomp uitgebreider en live monitoren, zorg dan dat je kWh-meters kunnen communiceren met een Raspberry Pi of het internet (S0, ModBus, M-Bus, Youless, IUNGO, Melcloud, Liveheatpumpmonitor).
Bedenk ook met welk tijdsinterval je wil monitoren. In de meeste gevallen is een 5 minuten interval en dagtotaal voldoende (Domoticz, PVoutput, Youless/Enelogic). Voor snellere en uitgebreidere monitoring bestaat er de optie om Domoticz te koppelen met een database (InfluxDB) en visualisatie (Grafana).
Kijk dan ook eens in dit topic: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Links naar kWh meters: DIN-rail 1-fase / 3-fase / Stekker simpel Z-wave
Warmtemeter Kamstrup Multical 302: webwinkel 1 (Mbus = + 25 euro --> offerte vragen) / webwinkel 2
& bijbehorende afsluiters: webwinkel 1 / webwinkel 2
Goedkope M-Bus USB master
Albert Hakvoorts Melcloud to Domoticz

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Haha, nou ja dankzij de subsidie heb je voor rond €200 een 200 liter model in huis en dan nog wat materiaal.

Meer op z`n plaats hier is deze leverancier die zich specialiceert in TD panelen.
In de webshop kun je prijzen vinden van de diverse systemen en dat is dan wat een installateur betaalt.
Ook staan de subsidies er bij dus blijkbaar wordt er aan de weg getimmerd :9
Interessant is de vorm van wpboiler met daar aan vast een of 2 panelen (op max 12m afstand).
Of een losse wp met panelen die een bestaande boiler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04 11:50
Ik zit er ook aan te denken om misschien twee aparte TD systeem te nemen voor verwarming en warm water in het nog te bouwen nieuwbouw woning. En ik ben nieuwsgierig naar jullie bevindingen over sit systeen @Anoniem: 665317
Het huis verwarmen is inderdaad wat duurder dan alleen tapwater maar lijkt mij goedkoper dan een grondboring plus een warmtepomp.

Heeft iemand ervaring met het aantal decibellen wat deze warmtepomp/compressor maakt. Volgens mij heeft namelijk die voor tapwater een kleine compressor en die voor verwarming een veel grotere. Betekent dat ook veel meer decibel?
En waar installeer je de panelen. Juist op de donkere kant zodat je meer plek heb voor pv panelen of juist in de zon of allemaal onder de pv panelen via een aluminum constructie

[ Voor 17% gewijzigd door alexsv op 25-06-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Mijn eerste offerte is binnen, viel me een beetje tegen qua kosten, maar dat mag de pret niet drukken.
Qua installatie 8 panelen in totaal voor verwarming en voor warm water.

@alexsv bij mij werd verteld dat het ongeveer 1 a 2% zou helpen als ze onder PV panelen liggen om ze te koelen. En maar een paar procent als ze in de zon liggen.
Onder de PV panelen koelen ze de PV panelen een beetje in de zomer en scherm je ze af van de sneeuw (en daar de nadelige effecten van?) Echter maakt dat het systeem wel complex als je er onderhoud of reparaties aan wilt doen. Dan moet de PV eerst weer aan de kant.

In mijn geval zit ik te kijken om minder PV te nemen zodat ze op de schuur passen en op het huis de TD panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had niet gedacht dat hier nog mensen mee aan de slag zouden gaan (y)
Is het formaat zodanig dat ze onder zonnepanelen passen van 1,6x1m?
Als cv en SWW gescheiden systemen zijn dan ligt het cv systeem aardig lang stil, is dat bezwaarlijk?
Met een plat dak is de montage iets eenvoudiger, maar wanneer het dak onderhoud nodig heeft heb je een probleem omdat het spul los moet en het koelmiddel eruit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Wat ik zo snel kon vinden zijn ze 1x2m qua formaat, maar ik denk dat als je netjes je rails opbouwt van de PV panelen dat je het wel red, landscape voor de TD panelen (die kunnen zover ik weet alleen op die manier) en PV in portrait er overheen. (op een schuin dak dat is).

Het idee is om de 8 panelen aan elkaar te koppelen en ze te gebruiken op beide systemen, het zal een beetje een experiment zijn, maar tot zover prima. Grofweg per paneel zou ergens tussen de 1000 tot 1500 watt vermogen moeten leveren (kan ik het zo uit drukken?).
- Een 8kW systeem voor de verwarming
- Een los systeem die normaal 1 paneel zou gebruiken gekoppeld er de 8kW systeem panelen

Dat alles zou samen, volgens de schatting, 4500kWh kosten qua stoom voor de compressors en andere apparatuur (zonder pompen voor de vloer verwarmingen, puur de oplossing).

[ Voor 0% gewijzigd door cossy nl op 18-07-2018 07:25 . Reden: typo: 450 -> 4500 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een L/W wp van 8kW is vrij gangbaar en een wpboiler kan 2,6kW warmte leveren.
Eigenlijk heb je met dit systeem een heel grote verdamper en het verbruik ziet er wel normaal uit.
De TDP wp zal denk ik een vergelijkbaar geluid als een L/W wp (boiler) maken, een zwaar gebrom.
Mijn wpboiler staat in een hokje van 1,8x1m en de lucht maakt het meeste geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-04 10:59
Hallo allemaal,

ik heb me eens verdiept in de thermodynamische warmtepomp en in het bijzonder de panelen.
Deze werken ongetwijfeld goed als het waait en beter naarmate de temperatuur hoger is.
Maar de behoefte is juist groter als de temperatuur lager is.

Maar ik heb eens gekeken naar de situatie als er geen wind is en geen zon met temperaturen van 0 graden Celsius of lager. DIt is geen abnormale situatie.

De panelen worden gespecificeerd bij een bepaalde temperatuur en daaruit volgt de COP.
Meestal beseft men niet dat de temperatuur van het paneel niet de temperatuur van de lucht is.
Als de zon niet schijnt, dan is de temperatuur van het paneel altijd lager.

De temperatuur van het paneel wordt bepaald door de balans van warmtegeleiding, convectie en straling.
Warmtegeleiding is er niet omdat de panelen vrij liggen, ook van het dak.
Convectie is er nagenoeg niet omdat het windstil is
Blijft over de straling.

Het vermogen dat ingestraald wordt bepaald door de temperatuur van de atmosfeer.
Bij helder weer is kan dit -80 graden zijn. Bij bewolkt weer is dit tussen de -20 en 0 graden C.
De uitstraling wordt bepaald door de temperatuur van het paneel.
je kunt het nu zelf het vermogen uitrekenen met de wet van Stefan-Boltzman:
5,67 x 10^-8 (T1^4 - T2^4) in Watt. (temperatuur in Kelvin)
Je kunt dan zien dat er een evenwichtstemperatuur is die duidelijk onder 0 is.
Als de warmtepomp dan aan gaat, dan zal er een vermogen onttrokken worden, als voorbeeld 100 W/m2
De temperatuur van de panelen wordt dan -25 graden of minder.
Het gevolg is dat er rijp of ijs ontstaat. Te vergelijken met een vriezer die open staat.
Per saldo is de temperatuur van het paneel -25 graden en de COP ongeveer 1.
In feite betekent dit dat je elektrisch aan het stoken bent.
Het effect is zelfs nog erger als deze panelen onder zonnepanelen worden geplaatst zoals hier en daar geclaimed wordt.
De meeste mensen merken er niets van behalve dat bij de jaarafrekening blijkt dat de gemiddelde COP de 2,5 niet haalt.
Door de lage temperatuur ontstaat een ijsklomp en deze isoleert het paneel waardoor het effect nog erger wordt..
Voordat het ijs gesmolten is ben je een hele tijd verder.

Financieel pakt het dan ook ook verkeerd uit als je denkt dat je met zonnepanelen het elektrisch verbruik gecompenseerd hebt bij een energieneutraal huis.
Als binnenkort de salderingsregeling versoberd is, dan krijg je voor de overproductie in de zomer minder geld terug (naar verwachting - 6ct/kWh) maar in de winter betaal je de volle mep.
Per saldo ga je dan toch voor de energierekening betalen ook al heb je een energieneutraal huis.

Dit geldt overigens voor alle typen warmtepompen: bij dit type het meest, bij de gewone luchtwarmtepomp minder en bij de bodemwarmtepomp het minst omdat de brontemperatuur nauwelijks verandert over het jaar.

Tenslotte heb ik mijn twijfels over de gaskoppelingen onder hoge druk die in weer en wind goed moeten blijven. Stel dat er een koppeling lekt, dan is het een hele kunst om het lek te vinden, een heel dure reparatie.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit topic kan op slot dus...
(te) Duur, neemt veel ruimte in beslag, tegenvallende resultaten, (energie)technisch "net niet" . Valt in de catogorie Solar Freezer, etc. Leuk voor tapwater, maar je huis verwarmen ermee lukt niet.
En er zit ook al geen subsidie op... ;)

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2018 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1117269

CV op basis van TD panelen tot een Tamb : -20C het kan met een nieuwe type. Het systeem is getest afgelopen winter in tsjechie en voldeed. De COP waarden liggen bij Tamb: -20 en een verdampingstemperatuur van -30 nog altijd op 2,88 (Temp. water :45 graden).

Eind september wordt het systeem aangesloten op een LTV systeem. Hierna gaan we testen of het systeem de COP haalt die de leverancier beweert.

Ben je benieuwd naar dit systeem laat me dit dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604677

Gerard, ik ben wel geinterreseerd. Graag meer specificaties van de test en wanneer denk je de resultaten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
Hier een update van mijn kant:

Wat @AUijtdehaag en @theo53 al aangaven is bij ons ook het geval, na veel rekenen en tellen en vele plussen en minnen stoppen wij verder met het TD project en gaan wij verder met water/water, mede door het relatief kleine verschil.

Tuurlijk zit er geld tussen, maar wel bewezen techniek, minder ruimte en nog een paar zaken.

De optie blijft bij ons wel voor een uitbouw waar we puur in de zomer tapwater warm willen hebben (of een zwembad). Maar dat is een meer jaren plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:43
Het is zeker nog wel actueel.
https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/
en
https://www.triplesolar.eu/home/

Ik wil met de tijd mijn hele dak vervangen met pv en daar de warmte uit onttrekken.
Volgens triple solar zou ik aan 1 zijde genoeg hebben maar ik heb liever over capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kleine opmerking over het artikel van Installatieland:
Hoe kan het dat de stroomopbrengst stijgt?
Dat komt door de koeling van de bovenliggende PV-panelen. Hoe warmer het paneel, des te lager de opbrengst. Per graad daalt de opbrengst met 0,4%. Door de achtercollector daalt de temperatuur onder het PV-paneel. Bij een centrale omvormer staan de zonnepanelen in serie en moeten alle panelen worden gekoeld. Meestal heb je meer PV-panelen dan er aan achterpanelen nodig zijn en dan blijft een deel van de PV-panelen ongekoeld en die drukken de opbrengst. Dat los je op door de panelen met een optimizer uit te rusten of per paneel een eigen omvormertje te plaatsen.
Dit klopt niet, de stroom blijft hetzelfde maar de spanning stijgt. In serie is alleen de stroom van belang. Elke cel die je koelt is dus meegenomen en optimizers hebben weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:25:
Kleine opmerking over het artikel van Installatieland:
[...]

Dit klopt niet, de stroom blijft hetzelfde maar de spanning stijgt. In serie is alleen de stroom van belang. Elke cel die je koelt is dus meegenomen en optimizers hebben weinig meerwaarde.
Het klopt wel in de zin dat de hele serie minder presteert, een optimizer die de spanning kan opkrikken helpt.
Maar het is gerommel in de marge, de kosten voor een aparte omvormer of optimizers wegen niet op tegen het verlies dat toch al minder is dan anders door de koeling.
Wat mij nog wel tegenstaat met deze systemen is de vele koppelingen die het kwetsbaarder maken.
Met PVT ben je wat minder flexibel omdat de positie t.o.v. de zon belangrijk is, enkel TD kan je overal kwijt.
Ik ben wel benieuwd of zwaardere PVT panelen op een plat dak minder ballast betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:35:
[...]
Het klopt wel in de zin dat de hele serie minder presteert, een optimizer die de spanning kan opkrikken helpt.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar zijn genoeg topics over, ik zou een optimizer alleen bij schaduw overwegen omdat het verlies groter is.
Ik ga niet andermans tekst verdedigen of uitleggen, vraag het die schrijver zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nou ja, ik leg uit dat bij koelen de stroom hetzelfde blijft, dus dat zonder optimizers ook dezelfde winst te zien is in een string.
Ik heb er idd een mailtje aan gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395340

De solarfreezer is een water/water systeem dat werkt met een nibe warmtepomp dit is toch wel van goede kwaliteit dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helfenstein
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-09-2023
De Solarfreezer zijn afgestapt van thermodynamische panelen. Heb het zelf gezien bij hun opstelling. Te weinig opbrengst. Overgestapt op gewone zonnepanelen met plastic leidingen erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
Helfenstein schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:38:
De Solarfreezer zijn afgestapt van thermodynamische panelen. Heb het zelf gezien bij hun opstelling. Te weinig opbrengst. Overgestapt op gewone zonnepanelen met plastic leidingen erachter.
Bedoel je, hun zijn over gestapt of jij bent overgestapt?
En zo ja, jij bent over gestapt, hoe heb je dat uitgevoerd die plastieken leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 22:06
''Hun opstelling''. Vraag me alleen af of plastic leidingen uberhaupt wel goed gaan werken? Oppervlakte om warmte te onttrekken is nu nog kleiner denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helfenstein
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik ben bij hun op bezoek geweest. Vroeger adverteerde ze met thermodynamische panelen. Ze hebben mij verteld dat de opbrengst niet goed was.
Volgens mij hadden ze dit erachter:

https://encrypted-tbn0.gs...7tx8elck8JLB0VTbRaGkh2wfX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• korperal
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-01-2023
Er wordt in deze discussie vaak gevraagd om gebruikerservaring. Ik wil graag mijn gebruikservaringen delen.
Situatie: vrijstaand huis aan de kust. Dak op ZO en NW.
Verbruik 2017 was: elektra ca 4200 kw/jaar, gas ca 2200 m3/jaar.
Het huis is gebouwd in 1953 en redelijk tot goed geïsoleerd. Dubbel glas, dak geïsoleerd, muren redelijk geïsoleerd in de jaren 70. Veel wind rondom het huis.
Deel van het huis heeft vloerverwarming, grootste deel (geen lage temperatuur) radiatorpanelen. Wel een redelijk overbemeten opstelling van panelen.

Ook wij hebben gezocht naar een manier om van het gas af te gaan en de extra energie die dit zou kosten, te compenseren met extra zonnepanelen. Hieraan zijn beperkingen ivm de dakruimte.
Wij hebben - na ongeveer een jaar zoveel mogelijk systemen bekeken te hebben - gekozen voor:
1. 23 Zonnepanelen van Sunpower, 360 wp, op het ZO dak, geïnstalleerd via 'De Zonnefabriek'.
2. 12 Thermodynamische panelen met Solar Block van Energie uit Portugal, https://energie.pt/en/products/bloco-solar-termodinamico.

De keuze voor deze zonnepanelen is gebaseerd op het beperkte dakoppervlak, een zo hoog mogelijke opbrengst per m2, weinig verval in capaciteit (en 25 jaar garantie op de panelen en de opbrengst hiervan).

De keuze voor de thermodynamische panelen van Energie (via installateur Aabo Greentech, https://www.aabogreentech.nl/warmtepompen/solar-block/) is gebaseerd op:
1. Een 'oude' techniek die in Portugal ook aan de kust bewezen heeft goed te kunnen tegen een zout klimaal
2. Verwarming van CV en warm water o.b.v. temperatuurverschillen. Dus niet zonneschijn gebonden. Dus ook opbrengst bij bewolkt weer, 's nachts, regen etc.
3. De watertemperatuur van het door ons gekozen systeem kan tot 65C worden verwarmd. Dit was voor ons een belangrijke reden, omdat wij dan niet overal nieuwe radiatoren hoefden te installeren. We hebben het jaar voorafgaand aan de installatie de HR ketel de watertemperatuur van de ketel op 55C gezet. Zo werd zichtbaar of ons huis verwarmd kon worden met lagere watertemperaturen.
4. Een gegarandeerde verwarming tot zeker - 10C, hetgeen aan de kust niet vaak voorkomt.

Het gecalculeerde elektriciteit meerverbruik van het warmtesysteem was 3500 kw/jaar. Wij hebben daar zelf een marge opgezet tot 4000 kw/jaar.

Onze ervaringen na ruim 1 jaar:

Na een periode waarin de warmtepomp ingeregeld moest worden, functioneert dit systeem zoals je mag verwachten. Comfortabele warmte (waarbij de warmteopwekking wat langzamer gaat dan met een HR ketel, maar dat is een kwestie van op tijd je temperatuur aanpassen), ook bij lagere buitentemperaturen. Dit geldt zowel voor de vloerverwarming in de slaapkamers, als voor de radiatorpanelen in de overige ruimten en de warmwatervoorziening.
De service die wij ontvingen van Aabo Greentech tijdens de inregelperiode was prima.

De opbrengst van de Sunpowerpanelen in het eerste jaar was 11.500 kw. v.s. de berekende opbrengst van 8000 kw.
Het verbruik van de thermodynamische panelen voor CV en warm water verhoogde ons energieverbruik van 4200 kw/jaar naar ongeveer 9000 kw/jaar. Een deel hiervan werd veroorzaakt door de inregelperiode. Toen dit goed ingeregeld was, zakte dit naar een niveau dat 40% lag onder het verbruik tijdens de inregelperiode.

Onze gasmeters en de CV ketel zijn direct bij de installatie verwijderd.

Nog wat financiële gegevens:
De subsidie voor het warmtepompsysteem was ca € 2500. Voor de zonnepanelen de teruggave van de BTW.
Terugverdientijd zonnepanelen: ca 7 jaar.
Terugverdientijd thermodynamische panelen (tegen de gasprijzen van 2018) ca 12 jaar.
Gemiddelde terugverdientijd over beide systemen: tussen de 10 en 11 jaar.

Wij zijn heel tevreden met de manier waarop de systemen aangelegd zijn en werken, met het comfort van de verwarming en het warm water. Volgens de cijfers van het eerste volle jaar werkt het systeem energieneutraal, het toegenomen verbruik wordt gecompenseerd door de extra zonnepanelen.
Voor alle zekerheid hebben wij in de slaapkamers een extra infrarood paneel aan het plafond geïnstalleerd. Deze zijn tot op vandaag niet ingeschakeld. M.a.w. de bestaande installatie was / is voldoende om te voldoen aan onze warmtevraag.
De temperatuur in huis staat in de winter op 22 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Interessant dat je 65 graden kan bereiken, dan vind ik het verbruik nog wel meevallen incl. SWW :)
Wat is het formaat van de panelen?
De warmtepomp heet stil te zijn, waar is het geluid mee te vergelijken?
Hoewel het een kostbaar geintje is, zou ik ze bijvoorbeeld onder mijn 22 zonnepanelen kwijt kunnen.
De Solar-box met 1 paneel voor tapwater op een eigen boiler is wel een leuk concept, het is de vraag hoe lang het systeem er over doet om een koude boiler op te warmen en wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@korperal Kan je de pv-installatie wat meer specificeren?

Locatie? Aan de kust - Zeeland misschien?
23 x 360 Wp Sunpower = 8,28 kWp op ZO - graag specifieker in graden! en welke hellingshoek?

Trouwens:
11.500 kWh/8,28 kWp = 1388 kWh/kWp - Dit is echt top! Ik weet niet of in het tweakers team een systeem beter presteerde in het afgelopen jaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• korperal
  • Laatst online: 07-01-2023
Speedy-Andree,
De panelen zijn 100 x 200 cm en moeten landschap gelegd worden. De warmtepomp staat in onze garage onder de woonkamer. Je hoort hem wel aanslaan, maar verder weinig geluid. Ongeveer van een stille wasmachine. Je kunt hier natuurlijk altijd nog een geluiddempende kast omheen plaatsen, maar is bij ons niet nodig.
Wij kregen het advies van de fabrikant, waar wij ook op bezoek geweest zijn, om ze niet onder de zonnepanelen te plaatsen. Mocht je een probleem hebben in de panelen (bijv. een lek), dan moeten de zonnepanelen ook verwijderd worden. Het plezierige van dit systeem is, dat je ze ook op het NW kunt plaatsen.En wij hadden daar de ruimte voor.
De vraag over 1 paneel met eigen boiler kan ik niet beantwoorden. Wij hebben beide systemen geïntegreerd. Maar ik heb horen zeggen bij de installatie da 200 liter van 17C binnen een paar uur op 65C zit. Daarna wordt het aangevuld obv verbruik, dus sneller.

Dunklefasser,
De locatie is in Zandvoort. De dakhelling is tussen 35 en 45 graden.Orientatie ZZO. Sunpower staat bekend om de hoge opbrengsten per m2. Er zijn nu al panelen met 400 wp. Kijk dus niet alleen naar de opbrengst per paneel, maar ook naar de opbrengst per m2, de 'terugloop' in de loop der jaren, en het zgn systeemverlies. Wij hebben een SMA Tripower 8000 omvormer. Nauwelijks schaduw.
Hou rekening met een super mooie zomer in 2018. Echter, ook dit jaar performen de panelen tot nu toe ook 132% t.o.v. de verwachte performance tot eind augustus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
SpikeHome schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:20:
Het is zeker nog wel actueel.
https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/
en
https://www.triplesolar.eu/home/

Ik wil met de tijd mijn hele dak vervangen met pv en daar de warmte uit onttrekken.
Volgens triple solar zou ik aan 1 zijde genoeg hebben maar ik heb liever over capaciteit.
Wacht maar tot Triple je de prijs verteld dan ben je snel 'genezen'

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zo jammer dat dit topic 3x per jaar een schop krijgt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:26:
Zo jammer dat dit topic 3x per jaar een schop krijgt O-)
Koevlaas2 schopt graag in het rond :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bij https://www.gasvrij.nu/ leveren ze ook panelen die uit de lucht warmte halen.
Ik heb ze al bij mij gehad met offerte, zou zo een 8k kwijt zijn om compleet van het gas te gaan.
Dat vind ik nog goed te doen.

zie onderaan op https://www.gasvrij.nu/gasvrije-systemen/warmtepompen/

Bij mij zou het om de globus gaan wel met een buffervat van 300L

[ Voor 24% gewijzigd door SpikeHome op 04-02-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
SpikeHome schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:45:
Bij https://www.gasvrij.nu/ leveren ze ook panelen die uit de lucht warmte halen.
Ik heb ze al bij mij gehad met offerte, zou zo een 8k kwijt zijn om compleet van het gas te gaan.
Dat vind ik nog goed te doen.

zie onderaan op https://www.gasvrij.nu/gasvrije-systemen/warmtepompen/

Bij mij zou het om de globus gaan wel met een buffervat van 300L
Vraag voor de gein eens of je ook kan koelen ?

En vergeet niet dat je met de compressor binnen ook eventueel lawaai in huis haalt en in de nacht hoor je alles.
Koevlaas2 heeft het meegemaakt, een TD warmtepomp bij iemand met een k.u.t. controlling (waar je vrijwel niets mee kan) en dat ding maar in de nacht draaien, bewoners kunnen niet slapen...
Was niet mijn idee overigens ;w

[ Voor 24% gewijzigd door koevlaas2 op 04-02-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@koevlaas2 Nee koelen kan niet, maar dat hoeft van mij ook niet.
Zelf heb ik al een inventum combi50 wp die binnen hangt.
Daar heb ik zelf geen last van, goede beugels op rubbers scheelt veel ook het leidingwerk moet je even rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:02

ErikVers

e-Duurzaam

@korperal

Heel interessant verhaal, durf je dan een COP waarde af te geven? Las een engels artikel wat rond de 1 tot max net richting de 2 ging wat natuurlijk zeer matig is. Ik wilde eigenlijk een L-W warmtepomp maar de buitenunit toch echt te lomp en zonde van mijn huis....

Kijk zelf nu naar de SolarBox 2 met een max vermogen net onder de 5Kw
Hebben momenteel een gasverbruik van 450m3 bijna alleen voor SWW (houtkachel en 190m2 zeer goed geïsoleerde woning met glas op te zuiden)
De zonneboiler die deze zomer komt gaat voor zomerdeel van SWW zorgen maar zoek vooral naar iets wat in de winter het overneemt inclusief wat koude van de vloer kan afhalen. De vloerverwarming slaat bij ons nooit aan vanwege de houtkachel maar toch wel zonde van het gemis nu aan comfort aan de voeten.

Iemand nog tips om die gasmeter uit het huis te kunnen halen zonder onder 8 graden warm water te moeten douchen in de winter, en de vloer iets te helpen?

Schat dat ik nodig heb 300m3 gas voor vloer en 200m3 voor SWW in winter (nogal fan hier van het bad...)
Dus zou je rond de 4000KWH uit komen (gas maal 8 grofweg ivm verliezen) met een COP van 3 of meer kom ik dan wel weg met extra 10 panelen op garage (alles wat ik dan over heb nu nog met huidige saldering zet ik de vloer wat hoger en de houtkachel wat lager, en in toekomst ga ik terugleveren en de helft weer opnemen om in en verkoop verschil op te vangen

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@koevlaas2

Als je hem zelf met domotica uit kan zetten gewoon spanning eraf moet dat toch prima te schakelen zijn gelijk met zon opwekking? Zou zelf nog wel iets verder gaan en combi maken met teruglevering op het net maar je kan natuurlijk ook gewoon uur na zon opkomst en uur voor zonsondergang in en uit schakelen?

Ben heel benieuwd naar jouw ervaring wellicht help het mij om een keuze te maken (zie bovenstaande bericht voor mijn situatie)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@SpikeHome
En? Heb je er iets mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:47
@ErikVers

Als je een buitenunit kwijt kunt zou je zoiets kunnen doen. En dan heb je ook de capaciteit als je in de winter eens een weekje geen hout wilt stoken.
Geen idee of 5 kW voldoende is. Maar een simpele warmtepomp met buitenunit heeft het voordeel dat je altijd iemand kunt vinden om er aan te werken.

https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V

Of als je op vakantie gaat in de winter is je huis niet bevroren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@busscherski Dank voor de tip alleen die is ruim 85 cm hoog en dan kijk ik er echt niet fraai op vanuit de tuin. Wil besparen en groen bezig zijn maar moet nog wel beetje uitzien :-)

Kwam deze nog tegen:

http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297

Weet het is geen bekend merk maar voor €400,- toe (na aftrek subsidie) en ook nog een 30! cm lager waardoor uit het zicht vrijwel is vanwege de uitbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ErikVers
Wel heel goedkoop ja.
Een lagere hoogte zal betekenen dat de fan harder moet draaien.
Dit zou heel goed een van de luidruchtigste warmtepompen kunnen zijn die te koop is.
Kan die in deellast draaien of alleen op vol vermogen? Dat zal ook weer uitmaken qua geluid.
En nee, het aantal dB in het boekje zegt helemaal niets.

Maar als je het serieus overweegt is er een ander topic.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@busscherski

Geloof je direct hoor alleen bijna 90cm krijg ik hier niet verkocht vandaar of naar SolarBox concept (onbekende techniek en kost me minimaal €1500 of ga voor goedkoop en leg iets betere zonnepanelen...

Geluid is wel een punt, niemand praktijk ervaring met een Meeting?(M20D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ErikVers

https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Dit was vorig jaar nog een goedkope oplossing als het een beetje houtje/touwtje mocht zijn. Ik had de V3 voor CV ondersteuning voor ik de Panasonic Monobloc had.

Deze V4 is stiller maar duurder, en de subsidie is verlaagd. Maar de 200 liter versie met spiraal zou een optie kunnen zijn. Geen buitenunit, wel 2 dikke luchtslangen (rond 160 mm) naar buiten.
De vloerverwarming sluit je aan op de spiraal. En als je geen geluid wilt zet je hem gewoon uit. Afhankelijk van je huis en locatie hoor je het geluid overigens niet op andere plekken in huis.

edit: dus dan heb je SWW en een beetje vloerverwarming

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 29-05-2020 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Nee niks.
Dak moet eerst voor ik verder kan.
Wel al contact met elektricien om zaken aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Weer iemand die dit topic ophaalt...
Wat ik lees is dat een aantal sets van Efitherma, zoals door gasvrij worden geleverd, ook kunnen koelen.
Het is dan een combi van een warmtepomp met TD-panelen én een lucht-wp-deel.
De meest uitgebreide set (Quidam) is dan 6-20 collectoren, een boiler voor tapwater en eentje (buffer?) voor CV, en een lucht-buitenunit. Dit zorgt dan dus voor tapwater + verwarmen/ koelen met buffertank.
De kleinste set is eigenlijk vooral dus de panelen met een (bestaand/nieuw) buffervat voor alleen sww.

Ik hoop met een paar dagen in ieder geval een voorstel van ze te krijgen voor verwarming en SWW, dan gaan we eens zien.

EDIT: wat ik wel zoal kan bedenken voor onze situatie, is dat:
- de capaciteit die puur met de panelen behaald wordt een hoge COP heeft en niet ingezet kan worden voor koelen.
- het zal een én / én worden van én panelen én een buitenunit, of dat wel zo handig is kan je je dan afvragen.
- in een aantal situaties de TD panelen onder bestaande PV moet worden gelegd, wat het complexer maakt.
- er heel veel werk bij komt kijken als het dak zelf een keer grondig onderhoud nodig heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door sjimmie op 17-08-2020 14:42 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• aevh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 13:05
@korperal Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in de oplossing die jij gekozen hebt, we zijn inmiddels een jaartje later, zou je een update willen schrijven over jouw bevinden en verbruik na 2 jaar.

Ik heb mijn vloerverwarming en radiatoren laten spoelen en de vloerverwarming regelaar vervangen door een gesloten warmtewisselaar, inmiddels weer warme voeten, nu nog een oplossing zoeken als de Remeha Avanta het gaat opgeven (van 2008).
Daarnaast alle radiatoren voorzien van Honeywell EvoHome HR82 kranen en Honeywell instelbare ventielen, dat wil ik eerst inregelen en dan gaan kijken hoe ik van het gas afkan.
Voorgaande jaren verbruikte ik 600m3 gas, het overschot van de zonnepanelen gaan tegenwoordig direct de wagen in die electrisch is (voorheen 1000 kWh per jaar over, nu 2000kWh te kort, wie weet de 13 panelen maar eens gaan vervangen van 245W naar iets beters)
Met het thuiswerken kan ik in de toekomst alleen de werkkamer warm stoken als er niemand in de kamer en keuken zit, ik hoop dat dat bespaart boven de voorgaande 19graden constant instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@korperal Ik ben ook benieuwd met je ervaringen.

@sjimmie En nog wat mee gedaan met de offerte?

Zelf heb ik net een offerte liggen met 8 panelen GTC unit waardoor ik compleet van het gas zou kunnen.
Gebruik ook nog maar 200m3 per jaar met alleen een ventilatie warmtepomp.
Kosten een 13k daar gaat nog wel subsidie af.
Flink bedrag nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
SpikeHome schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:18:
@korperal Ik ben ook benieuwd met je ervaringen.

@sjimmie En nog wat mee gedaan met de offerte?

Zelf heb ik net een offerte liggen met 8 panelen GTC unit waardoor ik compleet van het gas zou kunnen.
Gebruik ook nog maar 200m3 per jaar met alleen een ventilatie warmtepomp.
Kosten een 13k daar gaat nog wel subsidie af.
Flink bedrag nog wel.
Vanwege de combinatie van hoge kosten ten opzichte van een "gewone LW WP", en de onzekerheid over zo'n "experimenteel product", en dat de boel dan wel heel flink op de schop zou moeten hier, hebben we besloten om toch maar voor die gewone LW WP met boilervat te gaan.
Ik denk dat we anders best fors moesten investeren voor een oplossing die over 10-12 jaar weer vervangen kan worden door een wijkgerichte oplossing van onze gemeente.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@sjimmie dat zijn mijn twijfels ook.
gasvrij.nu zegt wel al diverse installaties te hebben draaien en het ziet er ook wel goed uit allemaal.
Bij mij gaat het dak op de schop vanwege nieuwe dakpannen en de pv installatie gaat dan ook ervan af ga die panelen op de garage leggen zijn 10jaar oud nu en dan wil ik op het dak alles nieuw vandaar dat ik ook weer naar dit systeem kijk.
Bij de LW wp's vind ik de buitenunit nog het probleem, dat gaat gewoon niet bij mijn woning.
Een indak systeem ofzo https://www.dhps.nl/hydrotopworks-4/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

Schop. Dit topic is zo erg fijn! Ben al jaren nu naar de solarbox optie aan het staren, en de andere opties bij energie.pt

Zou graag ervaring lezen hier nu we zo'n vries periode hadden in februari.
Wie heeft ze net als @korperal ?

Onze situatie dat we vrijstaand met puntdak wel een 55c tot 60c opzet nodig hebben met de radiatoren die we hebben, dak op ZZO, 23 panelen erop twv 5Mw netto opbrengst.
Airco boven Trio split 6500w/2500x3 voor koeling en verwarming optie.
Na bovenstaande netto elec verbruik 4500kwh en gas 1000m^3.

Thermopanelen kan ik dus eventueel kwijt op het NNW deel van het dak. En ik wilde de installatie zelf op zolder zetten. Dat moet dus door een vlizotrap luik kunnen...

Hoor graag van jullie over opties/ervaring. (ook installateur nu om info gevraagd)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blijland
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-04-2022
Nog meer ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevh
Aangezien mijn huidige gasgebruik echt laag is geworden (rond de 450m3 per jaar) de stoute schoenen aan getrokken en een offerte aangevraagd voor de installatie van 3 solarbox2 en 250i warmwater voorziening om geheel van het gas af te gaan.
Alle besparingen hebben geholpen om het energie gebruik van 850 naar 450m3 terug te brengen (zelfs met 4 dagen thuiswerk in de winter in mijn kantoor).
Gezien de enorme subsidie die er inmiddels te verkrijgen is, is het tijd om nu over te stappen.
Onderste oplossing streef ik naar van https://www.tdenergie.nl/solar-box Kijken wat hierop terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gouwe ouwe
  • Laatst online: 02-10-2023
aevh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:05:
Aangezien mijn huidige gasgebruik echt laag is geworden (rond de 450m3 per jaar) de stoute schoenen aan getrokken en een offerte aangevraagd voor de installatie van 3 solarbox2 en 250i warmwater voorziening om geheel van het gas af te gaan.
Alle besparingen hebben geholpen om het energie gebruik van 850 naar 450m3 terug te brengen (zelfs met 4 dagen thuiswerk in de winter in mijn kantoor).
Gezien de enorme subsidie die er inmiddels te verkrijgen is, is het tijd om nu over te stappen.
Onderste oplossing streef ik naar van https://www.tdenergie.nl/solar-box Kijken wat hierop terugkomt.
Goedenavond,

Wat is uw keuze geweest na het ontvangen van de offerte?
En in geval u akkoord bent gegaan, is er al iets geïnstalleerd, danwel werkend?

Vwb uw situatie: kunt u kort omschrijven wat voor soort huis u heeft (rijtjes, hoek, 2-onder-1 kap, vrijstand etc, en het volume en aantal bewoners? Dat geeft wat inzicht vwb de gekozen aantal solar boxen 2.0.
Of heeft u dit op basis van uw gasverbruik berekend/afgeschat?

Gr. Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevh
Hoi Bram,

Helaas heb ik van de aanvragen bij 2 installateurs niet meer vernomen (ze zullen het te druk hebben denk ik).
Van tdenergie.nl wel gehoord dat de opzet die ik wilde 3x solarbox 2 waarschijnlijk voldoende is.
Mijn hoekhuis 1989, met grote wand op het westen heb ik afgelopen jaar met 3..4 dagen thuis op mijn eigen kantoorkamer kunnen verwarmen met 440m3 gas, ik heb daarvoor een aantal jaren geleden de vloerverwarming in de kamer laten schoonmaken nadat de pomp kapot was (inclusief verdeler vervangen en closed loop met kleine warmtewisselaar). Op alle radiatoren thermostaat knoppen van Honeywell Evohome en daarbij stook ik alleen de ruimtes die ik gebruik (enige bewoner). Huis is 126m2 groot maar meestal in mijn kantoor van 12m2 of huiskamer van 32m2. Ik stook mijn badkamer 2x per dag (douchen en avond). De huiskamer heeft vloerverwarming met regeling die de pomp.stopt zodra de ketel uit is (voorkomt afkoeling). Ik heb wat tochtige plekken in huis geisoleerd dat hielp enorm, moet nog 3 aluminium kozijnen vervangen omdat ze een koudebrug zijn.
Ik hoop nog steeds dat ik naar Solarboxen kan overstappen als de installateurs eens tijd krijgen, mijn warmwater voorziening wilde ik uit een solarbox halen maar ik denk aan een boiler die ik op zonneenergie van zonnepanelen ga sturen, dat is denk ik economischer. Voor de rest alles in huis om een 28kWh huisbatterij te gaan plaatsen, alleen nog "even" de meterkast onderhanden nemen en kabels naar de Victron inverter trekken. Dus genoeg te doen.

Groet, Edward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Pas enkele weken geïnstalleerd, maar op verzoek van @Proton_ deel ik alvast mijn full electric warmtepompoplossing, waarbij het SWW wordt verwarmd door een thermodynamisch paneel.

Het gaat om een oplossing van Climer:
- Climer Ecoheat EH200TD BT50
- Climer Airys Compact APC08

De binnenunit is een combinatie van een 50l buffervat voor de verwarming i.c.m. het APC08-buitendeel en een 200l SWW-boilervat met compressor en een TD-paneel.

In de ECO-stand gebruikt het systeem alleen het TD-paneel.
In de AUTO-stand gebruikt het systeem zowel het TD-paneel als het verwarmingselement, maar het verwarmingselement pas als de temperatuur in het vat drastisch/snel daalt.

HEAT PUMP:
Heating power range: 1.100-2.560 kW
Consumption range: 450-540 kW
Efficiency class: A
COP range: 2,6-4,6
Maximum temperature HP: 55C

BACK-UP HEATER:
Electric heater power: 1.500 kW
Maximum consumprion with electric heater: 2.600 kW
Maximum temperatura with electric heater: 70C

PANEL
Dimensions: 1.700 x 800 mm
Maximum operating pressure: 10 bar

Als ik wat meer gebruiksdata heb deel ik dat hier met jullie.

[ Voor 14% gewijzigd door ultramarine op 22-06-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je hebt dus ook een luchtbron/buitenunit beschikbaar. Die kan niet gebruikt worden voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
@Proton_ : Ja dat kan wel, maar is nu alleen ingesteld voor verwarming. De combinatie vond ik juist zo mooi: het buitendeel kan echt op z'n gemakje de verwarming verzorgen wordt niet gestoord als het boilervat moet worden opgewarmd. Dan hoeft zo'n buitendeel er niet ineens veel harder aan trekken als iemand heeft gedoucht of in bad is geweest (temp. boilervat is veel hoger dan het buffervat voor verwarming), waardoor de COP ook inzakt. Ook hoeft het buitendeel de tijd dat hij het SWW heeft opgewarmd dan niet voor de verwarming 'in te halen'.

Ik heb trouwens ook nog gekeken naar een opstelling met alleen TP-panelen. Dus TD-panelen voor zowel SWW als verwarming. Dat kan ook gewoon door Climer geleverd worden, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor deze combi.

Mijn overwegingen waren:
- de COP van TD-panelen is lager dan een buitendeel.
- ik wil 's zomers ook kunnen koelen en dat kan niet met TD-panelen.
- je haalt met alleen TD-panelen al het geluid naar binnen (compressor).
- je hebt dakoppervlak nodig, waar ook zonnepanelen kunnen liggen (edit: je kunt ze ook onder je zonnepanelen leggen, maar heeft niet mijn voorkeur).

[ Voor 3% gewijzigd door ultramarine op 21-12-2022 09:46 . Reden: toevoeging bij laatste bullet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05
Nou is dit topic inmiddels meer dan 7 jaar oud, en nog steeds heeft niemand zijn COP-data hier willen delen...
Zegt volgens mij wel genoeg, en komt overeen met berekeningen en elders gelezen ervaringen.

De rationele keus blijft:
  • Wil je een WP die het meeste waar voor zijn geld biedt, ga dan voor een standaard L/W opstelling, waarbij je voor SWW kunt kiezen uit de versie WP+driewegklep of een WP-boiler.
  • Heb je er meer geld voor over en wil je geen buitenunit: Ga dan voor W/W.
Deze systemen met TD panelen hebben het laagste rendement, tegen zeker niet de laagste kosten.
ultramarine schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:10:
In de ‘auto’-stand gebruikt hij zowel het verwarmingselement als het TD-paneel. Dus altijd een beter rendement dan een klassieke boiler.
Ik ben erg benieuwd naar het werkelijk rendement. Ga jij als eerste in dit topic je verbruiks- en rendementscijfers delen?
Volgens de technische specificaties haalt dit systeem maximaal een COP van 4,6.
Bij welke temperaturen (lucht- en watertemperatuur) is dat? Want anders zegt zo'n cijfer natuurlijk precies niks.

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2022 19:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 2 Laatste