Zijn er hier "expert" in low-budget solar charge controllers? Ik heb recent een vakantiehuis gekocht en op 3 verschillende plaatsen zonnepanelen geplaatst met goedkope 10eurie amazon controllers.
Ze vertonen echter verschillend gedrag. Het gaat om deze controllertjes:
Situatie 1, Huis:
3x 90watt SolarXon zonnepaneel in parallel aangesloten op bovenstaande controller, 20A, met 2x100Ah AGM Batterij(Sznajder Marine). Batterijen waren nagenoeg 100% opgeladen toen ze aangesloten werden.
Situatie 2, Sauna:
1x 90watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 80Ah Exide Equipment Gel batterij. Batterij was op zo'n 12.3 volt toen hij werd aangesloten.
Situatie 3: Buitenkeuken/terras:
1x 15watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 55Ah normale auto-accu lead-acid, op 11.2 volt toen hij werd aangesloten.
Nu is het zo dat Situatie 1 en 2 afhankelijk van de hoeveelheid zon op de panelen het laadvoltage fluctueert. en het pijltje van Zonnepaneel naar Batterij op het display knippert.
Op situatie 3 staat het voltage constant op 14.4v en is het pijltje constant aan, geen knippering.
Situatie 3 was ook de leegste batterij en heeft het kleinste paneel - betekend dit dat situatie 1 en 2 op "floating charge" zijn, en situatie 3 op volledig laden toevallig?
Er staat zowel op in de handleiding als op internet niets over het wel of niet knipperen van dat zonnepaneel richting batterij icoontje.. Dus dat is nogal verwarrend.
EDIT: Inmiddels op internet enkele comments gevonden over datzelfde probleem/vraag en het lijkt er sterk op dat knipperen "float voltage" betekend en constant aan "charge voltage". Dat zou het verklaren, situatie 1 en 2 hebben waarschijnlijk volle batterijen. Het is hier ook zowiezo nooit donker gedurende deze periode van het jaar dus ik vermoed dat ik, zefls snachts, eigenlijk maar weinig van de batterijen vraag.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 03-06-2020 16:27
]