Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.381 views

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Vinze schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:20:
@busscherski Deze huizen werden oorspronkelijk verhuurd en sinds de afgelopen jaren wordt alles wat leeg komt in de verkoop gezet. Ons huis is nu een paar jaar niet meer van de woningbouw maar de meter is wel geplaatst toen het nog in de verhuur was. Kan me niet voorstellen dat de woningbouw zoiets zou doen dus ben erg benieuwd wat de reden hiervan kan zijn.
- Kalibratie aangevraagd, wegens gek hoog verbruik.
- Wietkwekerij gehad
- Afgesloten wegens wanbetaling
En dan een herijkte teruggeplaatst.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17
Hier inmiddels de panelen opgehaald. Csun 320 Wp full black 12x nieuw uit de doos voor 80 ex btw. Budget set voor op de garage, in de wintermaanden veel schaduw die in de lente wegtrekt. Echter gezien harde schaduw (op uitbouw vanaf 1 uur), verschillende orientatie en portrait en landscape door elkaar voor APS QS1 micro omvormers gekozen. Alleen de tussenklemmen en eindklemmen moeten nog binnenkomen. Alle stenen inmiddels ook geslepen :+

Al met al ben ik zo'n 2000 euro ex BTW kwijt voor 3840 Wp. Niet gek imo :)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@markklok

Verzend kosten, daar zit soms verschil in, zelfs bij dezelfde winkel, waarschijnlijk omdat ze sommige panelen direct vanuit de groothandel laten sturen en andere eigen voorraad is.
Merk/type stekker, kan het verschil zijn of je de eerste en laatste moet afknippen.
Egaalheid van de kleur indien zwart en het belangrijk is, zit behoorlijk verschil in, zeker als je bij de onderkant van budget terecht komt. (let op er zit ook B-keus tussen)
Indien je keus heb uit nagenoeg gelijkwaardige panelen zou ik degeen nemen met de grootste naam (dus de fabriek met de meeste productie per jaar)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

Wat doet deze aardingsring precies bij FlatFlix Fusion?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxkVLJBxh9Q3G0Y4fhrTk5slUns=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qrA2jZnAGxjhoUpvvItgSqe.jpg?f=fotoalbum_medium
Vereffenen van alle PV modules in een rij kan gerealiseerd worden door gebruik te maken van de
eenvoudig te plaatsen FlatFix Fusion aardingsringen. Leg de ringen in de lage en hoge basis voordat de
PV modules geplaatst worden. De scherpe tanden van de ringen zullen de anodisatielaag van het PV
module frame penetreren, waardoor een robuuste en duurzame elektrische verbinding ontstaat.
Het frame lijkt van kunstof, dus waarom zou het een robuuste en duurzame elektrische verbinding maken?

Is het niet gemakkelijker om alleen de buizen te aarden (of bijvoorbeeld op de schroeven van de windreflector)? Panelen zijn dubbel geisoleerd, maar uiteindelijk maakt het wel weer contact met het frame.

Of alleen op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wt5gtxvGr2uvHPYiZi1EcxMy4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPkdcS2MBr5CQAFDUZMwEtlH.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik snap niet goed waar die ringetjes voor dienen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• twain4me

twain4me

Ophidian schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:04:
Hier inmiddels de panelen opgehaald. Csun 320 Wp full black 12x nieuw uit de doos voor 80 ex btw. Budget set voor op de garage, in de wintermaanden veel schaduw die in de lente wegtrekt. Echter gezien harde schaduw (op uitbouw vanaf 1 uur), verschillende orientatie en portrait en landscape door elkaar voor APS QS1 micro omvormers gekozen. Alleen de tussenklemmen en eindklemmen moeten nog binnenkomen. Alle stenen inmiddels ook geslepen :+

Al met al ben ik zo'n 2000 euro ex BTW kwijt voor 3840 Wp. Niet gek imo :)
Zeker niet gek, ik heb nagenoeg exact een jaar geleden 95 Excl betaald voor 310 wp Csun.
Grappig, dan kan ik nu even kijken of ik beter had kunnen wachten. Ze hebben hier per stuk 315 kWh opgewekt in het geval van volledig salderen zou dit 72 euro zijn hier is het een deel terugleveren wat neer komt op 55 euro.. had ik ze een jaar later geplaatst had ik dus 40 euro per paneel "verlies" gemaakt. wat zou neerkomen op 1280 euro. ik zou wel 3% meer opbrengst hebben dus zodra de teller op iets van 42000 euro opbrengst staat is mijn voorsprong van 1280 euro verdwenen.. ik denk dat ze tegen die tijd al bij de milleustraat liggen. :+ Jaartje minder sladeren is hier nog nieteens in meegenomen.
Dus ook ik ben nog steeds blij met mijn csuns :D

Verwijderd

Zijn er hier "expert" in low-budget solar charge controllers? Ik heb recent een vakantiehuis gekocht en op 3 verschillende plaatsen zonnepanelen geplaatst met goedkope 10eurie amazon controllers.

Ze vertonen echter verschillend gedrag. Het gaat om deze controllertjes:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61nRXpCAPxL._AC_SL1000_.jpg

Situatie 1, Huis:
3x 90watt SolarXon zonnepaneel in parallel aangesloten op bovenstaande controller, 20A, met 2x100Ah AGM Batterij(Sznajder Marine). Batterijen waren nagenoeg 100% opgeladen toen ze aangesloten werden.

Situatie 2, Sauna:
1x 90watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 80Ah Exide Equipment Gel batterij. Batterij was op zo'n 12.3 volt toen hij werd aangesloten.

Situatie 3: Buitenkeuken/terras:
1x 15watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 55Ah normale auto-accu lead-acid, op 11.2 volt toen hij werd aangesloten.

Nu is het zo dat Situatie 1 en 2 afhankelijk van de hoeveelheid zon op de panelen het laadvoltage fluctueert. en het pijltje van Zonnepaneel naar Batterij op het display knippert.

Op situatie 3 staat het voltage constant op 14.4v en is het pijltje constant aan, geen knippering.

Situatie 3 was ook de leegste batterij en heeft het kleinste paneel - betekend dit dat situatie 1 en 2 op "floating charge" zijn, en situatie 3 op volledig laden toevallig?

Er staat zowel op in de handleiding als op internet niets over het wel of niet knipperen van dat zonnepaneel richting batterij icoontje.. Dus dat is nogal verwarrend.

EDIT: Inmiddels op internet enkele comments gevonden over datzelfde probleem/vraag en het lijkt er sterk op dat knipperen "float voltage" betekend en constant aan "charge voltage". Dat zou het verklaren, situatie 1 en 2 hebben waarschijnlijk volle batterijen. Het is hier ook zowiezo nooit donker gedurende deze periode van het jaar dus ik vermoed dat ik, zefls snachts, eigenlijk maar weinig van de batterijen vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2020 16:27 ]

Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:14:
Zijn er hier "expert" in low-budget solar charge controllers? Ik heb recent een vakantiehuis gekocht en op 3 verschillende plaatsen zonnepanelen geplaatst met goedkope 10eurie amazon controllers.

Ze vertonen echter verschillend gedrag. Het gaat om deze controllertjes:

[Afbeelding]

Situatie 1, Huis:
3x 90watt SolarXon zonnepaneel in parallel aangesloten op bovenstaande controller, 20A, met 2x100Ah AGM Batterij(Sznajder Marine). Batterijen waren nagenoeg 100% opgeladen toen ze aangesloten werden.

Situatie 2, Sauna:
1x 90watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 80Ah Exide Equipment Gel batterij. Batterij was op zo'n 12.3 volt toen hij werd aangesloten.

Situatie 3: Buitenkeuken/terras:
1x 15watt SolarXon zonnepaneel op bovenstaande controller in 10A variant. 55Ah normale auto-accu lead-acid, op 11.2 volt toen hij werd aangesloten.

Nu is het zo dat Situatie 1 en 2 afhankelijk van de hoeveelheid zon op de panelen het laadvoltage fluctueert. en het pijltje van Zonnepaneel naar Batterij op het display knippert.

Op situatie 3 staat het voltage constant op 14.4v en is het pijltje constant aan, geen knippering.

Situatie 3 was ook de leegste batterij en heeft het kleinste paneel - betekend dit dat situatie 1 en 2 op "floating charge" zijn, en situatie 3 op volledig laden toevallig?

Er staat zowel op in de handleiding als op internet niets over het wel of niet knipperen van dat zonnepaneel richting batterij icoontje.. Dus dat is nogal verwarrend.

EDIT: Inmiddels op internet enkele comments gevonden over datzelfde probleem/vraag en het lijkt er sterk op dat knipperen "float voltage" betekend en constant aan "charge voltage". Dat zou het verklaren, situatie 1 en 2 hebben waarschijnlijk volle batterijen. Het is hier ook zowiezo nooit donker gedurende deze periode van het jaar dus ik vermoed dat ik, zefls snachts, eigenlijk maar weinig van de batterijen vraag.
Knipperen is onderhoud mode, gaat weer laden bij 12.6 ongeveer. Staat in beschrijving. Vaak ook instelbaar.

Situatie 3 staat op continu laden maar constant op 14.4 is verdacht. Misschien dat de start accu niet goed meer en dat hij hem niet kan meten. Wat ook mogelijk is, is dat de max 1 ampère laden niet voldoende is voor de accu om op te nemen. Vooral start accu hebben vaak tussen 3/5 ampère minimaal nodig. Dus bij situatie 3 zou ik extra paneel bij hangen, 15 watt is te weinig

1 PVoutput . Dongen NB

Kan ik hieruit opmaken dat vlamboogdetectie en SafeDC dus niet erkend wordt als brandveilig?
https://solarmagazine.nl/...atstempel-thialf-in-beeld

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2020 17:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

En ook op SolarMagazine staat een artikel dat er geen PV meer op langbouwgrond mag komen; https://solarmagazine.nl/...neparken-op-landbouwgrond
De timing kan niet slechter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
@Verwijderd Situatie 3: ik denk dat die accu al kapot is; als je de onbelaste klem spanning onder de 11,6 V hebt, dan is hij leger dan leeg, en zelfs als je hem met een fatsoenlijke accu lader eerst op spanning gaat brengen, dan zal hij, naar ik verwacht, die lading niet aanhouden. De laadspanning van 14,4 V. is het max waarmee een lood accu geladen mag worden, maar met slechts 1 A schiet dat niet op.
Een volle accu zal na laden, en een poosje wachten een open klemspanning hebben van 12,7V

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 03-06-2020 17:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
timovd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:45:
Wat doet deze aardingsring precies bij FlatFlix Fusion?
[Afbeelding]

[...]

Het frame lijkt van kunstof, dus waarom zou het een robuuste en duurzame elektrische verbinding maken?

Is het niet gemakkelijker om alleen de buizen te aarden (of bijvoorbeeld op de schroeven van de windreflector)? Panelen zijn dubbel geisoleerd, maar uiteindelijk maakt het wel weer contact met het frame.

Of alleen op deze manier:
[Afbeelding]

Ik snap niet goed waar die ringetjes voor dienen.
Als je panelen met een metalen rand hebt doen die precies zoals daar staat; ze vereffenen.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Knipperen is onderhoud mode, gaat weer laden bij 12.6 ongeveer. Staat in beschrijving. Vaak ook instelbaar.

Situatie 3 staat op continu laden maar constant op 14.4 is verdacht. Misschien dat de start accu niet goed meer en dat hij hem niet kan meten. Wat ook mogelijk is, is dat de max 1 ampère laden niet voldoende is voor de accu om op te nemen. Vooral start accu hebben vaak tussen 3/5 ampère minimaal nodig. Dus bij situatie 3 zou ik extra paneel bij hangen, 15 watt is te weinig
In mijn beschrijving en alle vergelijkbare beschrijvingen stond dat helaas niet. Nu is het iig duidelijk!

Situatie 3 is een accu en paneel dat "over" waren en eigenlijk vrijwel nooit gebruikt zullen worden. Ik zal even afwachten of dat uberhaupt oplaad en ander verzin ik wat anders. Daar komt misschien af en toe een speaker op aangesloten en thats it.

Zit ook pas een paar uur aangesloten dus kan best dat hij straks wel goed geladen is en in onderhoudsmodus gaat :)

Verwijderd

Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:45:
@Verwijderd Situatie 3: ik denk dat die accu al kapot is; als je de onbelaste klem spanning onder de 11,6 V hebt, dan is hij leger dan leeg, en zelfs als je hem met een fatsoenlijke accu lader eerst op spanning gaat brengen, dan zal hij, naar ik verwacht, die lading niet aanhouden. De laadspanning van 14,4 V. is het max waarmee een lood accu geladen mag worden, maar met slechts 1 A schiet dat niet op.
Een volle accu zal na laden, en een poosje wachten een open klemspanning hebben van 12,7V
Mwah. Dan heb je nog nooit een electrische boot gehad gok ik :p ik heb klemspanningen van 8.5v gezien.

Toch heel erg bedankt voor de nuttige info kwa spanningen en amperes! Ik leer hier een hoop bij kwa solar-laden. Opschieten hoeft het laden gelukkig niet.

Ik denk er nu over of die 3x90watt wellicht ook gebruikt kan worden om mijn boot accus op de laden (2x100Ah). Prettig voor vissen etc. Benzinemotoren maken zo'n herrie en stank. Nu laad ik ze enkel thuis op, maar het zou fijn zijn op dat ook bij het vakantiehuis te doen.

Aansluiten op 230v kan ook, maar dat kost makkelijk 4k, en neemt een hoop vakantiegevoel weg. Er zijn ook generatoren, maar dooie dinos verbranden doe ik liever niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2020 19:19 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
Mwah. Dan heb je nog nooit een electrische boot gehad gok ik :p ik heb klemspanningen van 8.5v gezien.
Onbelast, dus de open klemspanning?
Tja, onder belasting is dat natuurlijk een heeeel ander verhaal, zeker voor een start accu, wat dit is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Verwijderd

Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:35:
[...]
Onbelast, dus de open klemspanning?
Tja, onder belasting is dat natuurlijk een heeeel ander verhaal, zeker voor een start accu, wat dit is.
Ja dat was onbelast. Toegegeven, dat was in een 24v 2x12v systeem en een grove afstands-inschattingsfout. Er kwam roeien aan te pas(nog zo'n sfeerverhogend ding!). Ik denk niet dat het echt gezond was maar de accu tester gaf daarna nog een prima start en doorlopen vermogen aan

Laat ik ook voorop stellen dat ik niemand met technische kennis tegen de borst wil stoten. Ik heb veel dingen "over" van autohandel, boten, whatnot, en kan de sport van zo veel mogelijk uit weinig(euros) halen erg waarderen.

(Alles staat ook in centraal-finland waar ik met de 3x90watt zelfs in middernacht nog meer zon vang dan mijn 24" tv en 2x telefoon opladen verbruiken)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2020 19:54 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kabeltjekabel, wat koppel je dan precies? Het lijkt er op dat je het metalen frame van het paneel met kunststof verbindt. Of zie ik dat verkeerd?

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:22
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Kan ik hieruit opmaken dat vlamboogdetectie en SafeDC dus niet erkend wordt als brandveilig?
https://solarmagazine.nl/...atstempel-thialf-in-beeld
Safe DC is geen garantie op een veilige DC spanning, onlangs nog bij een commerciële site een storing gehad waarbij een duale optimizer in safe-dc modus gewoon de volle paneel spanning doorliet van circa 70volt.
Samen met de andere optimizers in de string welke wel gewoon netjes 1volt geven zit je toch nog steeds op 85 tot 90 volt.
Deze storing triggert geen melding of foutcode in het portaal, hier kom je pas achter als je aan de installatie gaat sleutelen.
Ik weet niet of dat voldoende is om een vlamboog te vormen, maar ook met SafeDC blijft het opletten!

Vlamboog detectie schakelt uiterlijk na 30! seconden de DC spanning af naar een veilig niveau, in 30 seconden kan een vlamboog al behoorlijke schade aanrichten als de onder constructie niet brandwerend is.
Hoewel het natuurlijk beter is dan geen vlamboogdetectie en SafeDC.

[ Voor 12% gewijzigd door 205Gutmann op 03-06-2020 20:14 ]

• 205Gutmann
timovd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:01:
@kabeltjekabel, wat koppel je dan precies? Het lijkt er op dat je het metalen frame van het paneel met kunststof verbindt. Of zie ik dat verkeerd?
Je koppelt de panelen onderling, hierdoor hoef je van elke rij enkel het eerste of laatste paneel te voorzien van een vereffeningsleiding.
Bij de nieuwe tussenklem van Esdec heb je die kartelringen niet meer nodig, daar voorziet de tussenklem in een gedegen elektrische verbinding.

Voor een goede werking van de isolatieweerstandmeting in de omvormer is het van belang dat je zowel de metalen delen van de onderconstructie als van de panelen vereffend, de omvormer meet de weerstand ten opzichte van aarde, bij een sluiting naar aarde zal de omvormer uitschakelen.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:04
Ik heb mijn plat dak setje verkocht en wil iets nieuws bouwen.
Mijn zelfbouw frame gebruikte de gaten van de zonnepanelen, M6 boutje erdoor en klaar.
Maar dan kans dat de nieuwe panelen gaten op dezelfde plek hebben is natuurlijk zeer klein.
En ik wil geen nieuwe gaten in de zonnepanelen maken ivm garantie

Dus iemand tips hoe ik panelen vast zet op een aluminium plaat zonder rails te gebruiken.
In het midden zal een clickfit klem wel lukken..Jammer van de cm ruimte tussen de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrC1OCAdRVGahAMduEToM7GpjtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuyalN3QQ1msb9ThPaBJ1XUx.jpg?f=user_large

Maar hoe doe ik dat met de eindklemmen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSD7dUk9Epn23F74yHzww0wWJr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxjAypBJQeZ4O6IKoPkU86p7.jpg?f=fotoalbum_large

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

205Gutmann schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Je koppelt de panelen onderling, hierdoor hoef je van elke rij enkel het eerste of laatste paneel te voorzien van een vereffeningsleiding.
Bij de nieuwe tussenklem van Esdec heb je die kartelringen niet meer nodig, daar voorziet de tussenklem in een gedegen elektrische verbinding.
Volgens ESDEC hoef je inderdaad maar één rij te aarden. De rest gebeurt via de klemmen. Dat snap ik nog wel.
Voor een goede werking van de isolatieweerstandmeting in de omvormer is het van belang dat je zowel de metalen delen van de onderconstructie als van de panelen vereffend, de omvormer meet de weerstand ten opzichte van aarde, bij een sluiting naar aarde zal de omvormer uitschakelen.
Is het dan niet beter om het frame zelf te aarden met de zelfde kabel? Op die manier vereffen je toch ook? En lijkt mij een betere verbinding maken.

@Woodski, kun je aan het einde een "middenklem" gebruiken? Eventueel met een stuk metaal van 40mm (dikte van het paneel) aan de loze kant, zodat de klem niet scheef gaat staan, maar een goede verbinding maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 03-06-2020 20:32 ]

• 205Gutmann
timovd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Volgens ESDEC hoef je inderdaad maar één rij te aarden. De rest gebeurt via de klemmen. Dat snap ik nog wel.

[...]

Is het dan niet beter om het frame zelf te aarden met de zelfde kabel? Op die manier vereffen je toch ook? En lijkt mij een betere verbinding maken.
Wij maken meestal een aardrail op het dak van waaruit we alle delen vereffenen, voor het vereffenen van de onderconstructie heeft Esdec veerklemmen, en beugeltjes, hierdoor kun je onderling alles verbinden, de panelen verheffen ik door op elk 1e paneel van de rij een aarddraad te bevestigen met speciale aardklemmen (100-7505) van Esdec.

• 205Gutmann
Woodski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:22:
Ik heb mijn plat dak setje verkocht en wil iets nieuws bouwen.
Mijn zelfbouw frame gebruikte de gaten van de zonnepanelen, M6 boutje erdoor en klaar.
Maar dan kans dat de nieuwe panelen gaten op dezelfde plek hebben is natuurlijk zeer klein.
En ik wil geen nieuwe gaten in de zonnepanelen maken ivm garantie

Dus iemand tips hoe ik panelen vast zet op een aluminium plaat zonder rails te gebruiken.
In het midden zal een clickfit klem wel lukken..Jammer van de cm ruimte tussen de panelen.

[Afbeelding]

Maar hoe doe ik dat met de eindklemmen ?

[Afbeelding]
Nieuwe gaten boren in de onderconstructie en dan de tussen- en eindklemmen met bout en moer verbinding vastzetten?

• kabeltjekabel
timovd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:01:
Het ene paneel aan het andere. Ik ben overigens niet bepaald positief over die ringetjes. Maar dat zal wel onder bedrijfsgeheim vallen als ik daar verder over uitwijd, dus dat doe ik maar niet :+

• twain4me

twain4me

205Gutmann schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Uit intresse, wat is een goede waarde voor de isolatieweerstandmeting?
Bij sma is dat uit te lezen, en daarnaast staat ook de Residual current, weet jij toevallig wat ze dan exact meten? Is dat dan de lekstroom van panelen+kabels, of ook van de omvormer zelf?

• 205Gutmann
twain4me schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Uit intresse, wat is een goede waarde voor de isolatieweerstandmeting?
Bij sma is dat uit te lezen, en daarnaast staat ook de Residual current, weet jij toevallig wat ze dan exact meten? Is dat dan de lekstroom van panelen+kabels, of ook van de omvormer zelf?
Bij voorkeur is de Riso zo hoog mogelijk, de ondergrens is 900kOhm, maar dan zitten er waarschijnlijk al wat rotte verbindingen of kabels tussen. De Riso ten opzichte van de aarde is mede afhankelijk van het aantal panelen in een string. Voordat een omvormer zich aan het net mag koppelen moet gij eerst een Riso meting verrichten.
Meer info vind je hier
De Residual current zal waarschijnlijk de totale lekstroom zijn.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
Netbeheerders komen met een nieuwe site energieleveren.nl, zie ook Solar Magazine nu probeer ik mijn installatie daarop aan te melden, maar loop eigenlijk gelijk al vast het vermogen van de omvormer, ik heb namelijk een aantal micro omvormers. Dat kan je niet aangeven.
Daarom een vraag; is het voor een netbeheerder zinvol om te weten of een klant één grote of meerdere kleine omvormers heeft? Gedragen die zich anders (bijv. spanningsopdrijving) of maakt het geen verschil?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
Wel handig als er ooit belasting komt op zonnepanelen etc, dan heeft men in ieder geval vast een mooi gevulde database.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-11 16:33
Bij mijn zus liggen er 4x suntech STP165-24/Ac panelen (Voc 42,6V, Vmp 33,8V Pmax 165W) dit zijn al oude poly panelen van 81x158 cm.
Deze zitten op een goodwe 1000-NS omvormer. Dit is dus ver onder gedimensioneerd.

Nu was ik aan het kijken om de panelen te vervangen door nieuwere met een hoger vermogen, want de omvormer kan dat aan.
Er is helaas geen ruimte voor 100cm brede panelen, veel meer als de huidige 81cm mag het niet zijn.
Iemand een hint? Liefst eigenlijk weer poly want er ligt nog een andere set naast in poly.

Edit: Deze smalle maat valt nog niet mee, ik vind enkel oude types met weinig / ongeveer hetzelfde vermogen
Edit 2: Panasonic HIT N250 W zou een optie zijn, maar of dat wat betreft prijs goed komt...

[ Voor 15% gewijzigd door DjAntoon op 04-06-2020 10:55 ]

• twain4me

twain4me

DjAntoon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:
Bij mijn zus liggen er 4x suntech STP165-24/Ac panelen (Voc 42,6V, Vmp 33,8V Pmax 165W) dit zijn al oude poly panelen van 81x158 cm.
Deze zitten op een goodwe 1000-NS omvormer. Dit is dus ver onder gedimensioneerd.

Nu was ik aan het kijken om de panelen te vervangen door nieuwere met een hoger vermogen, want de omvormer kan dat aan.
Er is helaas geen ruimte voor 100cm brede panelen, veel meer als de huidige 81cm mag het niet zijn.
Iemand een hint? Liefst eigenlijk weer poly want er ligt nog een andere set naast in poly.
Met poly panelen is het niet makkelijk ver boven de 170 Wp/m2 uit te komen, met mono zit je vrij makkelijk op de 200Wp/m2 momenteel zit je op 130 Wp/m2 vervangen voor poly zet m.i. te weinig zoden aan de dijk. In mono zou dit passen en heb je ook een iets hoger voltage. Je gaat van 660 Wp naar 1000 Wp een toename van 50% dus. Echter wil je dit terugverdienen en hebben we het dus over 340 Wp, even grof 340 kWh/jaar => 78 euro in het gunstigste geval met eeuwig salderen, dus een tvt van 8,7 jaar. In de werkelijkheid ga je dik over de 10 jaar heen.
Misschien kan je nog eens kijken of je de panelen niet op een andere manier kwijt kan. dan heb je profijt van goedkopere panelen en wellicht meer m2 2*2 1.00*1.66 panelen in landscape bv.

• DjAntoon
@twain4me
Deze had ik inmiddels ook gevonden, en ik kwam op hetzelfde sommetje uit, niet interessant dus.
Helaas er is niet meer ruimte, dus ik vrees dat we het zo laten.

• twain4me

twain4me

DjAntoon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:20:
@twain4me
Deze had ik inmiddels ook gevonden, en ik kwam op hetzelfde sommetje uit, niet interessant dus.
Helaas er is niet meer ruimte, dus ik vrees dat we het zo laten.
kan je in de hoogte nog iets extra kwijt?

• DjAntoon
twain4me schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:21:
[...]

kan je in de hoogte nog iets extra kwijt?
Nee het is in-dak, maar wel uitlopend op een platdak waarbij deze in landscape geplaatst zijn als de onderste rij, er ligt nog een ander poly systeem boven dat jonger is. Iets breder zou kunnen, maar bij 90 cm houd het zeker op. Iets langer kan ook.

• twain4me

twain4me

DjAntoon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Nee het is in-dak, maar wel uitlopend op een platdak waarbij deze in landscape geplaatst zijn als de onderste rij, er ligt nog een ander poly systeem boven dat jonger is. Iets breder zou kunnen, maar bij 90 cm houd het zeker op. Iets langer kan ook.
Op het platte dak een nieuwe installatie ervoor zetten en de oude gewoon laten zitten >:)

• DjAntoon
twain4me schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Op het platte dak een nieuwe installatie ervoor zetten en de oude gewoon laten zitten >:)
Precies, dat zou kunnen, ik dacht dat ik wel even een upgrade gevonden kon krijgen in de gegeven afmetingen.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
twain4me schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:03:
[...]

:+

Oost West kan je tegen elkaaraan leggen Zuid heb je ruimteverlies tussen de rijen. 99 uit de 100 keer past er O-W meer opbrengst op.

Indien het kan zou ik op een plat dak altijd oost west leggen, je hebt ook minder ballast nodig en de panelen zijn elkaars wind schermen.
[...]
Als je het over ballast hebt, hoe kom ik er achter hoeveel ballast er nodig is? De fabrikant van bijvoorbeeld solarstell connect verwijst naar de leverancier, maar de leveranciers verwijzen op hun sites allemaal naar de website van solarstell...

Zo moet het overigens worden. 13 extra panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh3UNXAwTEqXznFNuBGX5lkzDGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zNwC995h4SMYdnJRRPVLUgZ.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 04-06-2020 13:49 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• twain4me

twain4me

Blihi schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:39:
[...]

Als je het over ballast hebt, hoe kom ik er achter hoeveel ballast er nodig is? De fabrikant van bijvoorbeeld solarstell connect verwijst naar de leverancier, maar de leveranciers verwijzen op hun sites allemaal naar de website van solarstell...
Formeel moet je het uitrekenen net zoals je zou uitrekenen of een balk sterk genoeg is :)
Er zijn fabrikanten met tabelen en er zijn leveranciers die het voor je uit rekenen. Ik moet eelrijk zijn dat ik het een slecht teken vindt als een fabrikant er geen info over geeft.

In het vorige deel van dit topic heb ik een link gedropt waar je zelf e.e.a. mee kan bepalen.

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

• Blihi
twain4me schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Formeel moet je het uitrekenen net zoals je zou uitrekenen of een balk sterk genoeg is :)
Er zijn fabrikanten met tabelen en er zijn leveranciers die het voor je uit rekenen. Ik moet eelrijk zijn dat ik het een slecht teken vindt als een fabrikant er geen info over geeft.

In het vorige deel van dit topic heb ik een link gedropt waar je zelf e.e.a. mee kan bepalen.

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
De fabrikant heeft er een tool voor, maar als particulier krijg je geen login (vroeger wel, dat is waarschijnlijk waarom leveranciers naar die website verwijzen, maar die heeft dus een update gehad).

Ik zal eens bij die link kijken.

Edit: Die tabel was ik al tegen gekomen en dat zou op 42 kg per paneel uitkomen, maar het gaat om een systeem dat verbonden is en aan alle kanten dicht, dan schijn je met minder ballast uit te kunnen. Anders zou een systeem met losse beugels per paneel veruit het goedkoopst zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 04-06-2020 13:52 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• twain4me

twain4me

@Blihi Ah, dat kan ik snappen.

Wat betreft je tekening:

Panelen: welke maat panelen heb je nu getekend? het lijkt 1.66 , daar zou 2.00 moeten passen zonder de regels te overtreden. of zijn die dakranden extreem hoog?
Doorvoer: letop niet per string doorvoeren maar per "kleur" min bij min plus bij plus
Bliksem: geen lussen maken

Afbeeldingslocatie: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/gallery/cbhippowebsite/tests/zonnepanelen/afbeeldingen/dc-bekabeling-v2.png/dc-bekabeling-v2.png/cbhippowebsite%3Aplcl

https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem

• kabeltjekabel
Freeaqingme schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Wel handig als er ooit belasting komt op zonnepanelen etc, dan heeft men in ieder geval vast een mooi gevulde database.
Tja, in Griekenland hadden ze dat met zwembaden als ik het goed begreep. Maar het blijkt dat die ook niet zo goed te verbergen zijn voor sattelieten...

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Tja, in Griekenland hadden ze dat met zwembaden als ik het goed begreep. Maar het blijkt dat die ook niet zo goed te verbergen zijn voor sattelieten...
los van dat, bijna iedereen heeft braaf btw aangifte gedaan bij de aanschaf. ze weten de wp's afgerond op de kWp ;)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

205Gutmann schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Wij maken meestal een aardrail op het dak van waaruit we alle delen vereffenen, voor het vereffenen van de onderconstructie heeft Esdec veerklemmen, en beugeltjes, hierdoor kun je onderling alles verbinden, de panelen verheffen ik door op elk 1e paneel van de rij een aarddraad te bevestigen met speciale aardklemmen (100-7505) van Esdec.
(en @kabeltjekabel) Ik heb even met ESDEC gebeld. De ringetjes heb je niet (meer) nodig. De middenklemmen vereffenen al.

• 205Gutmann
timovd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:22:
[...]

(en @kabeltjekabel) Ik heb even met ESDEC gebeld. De ringetjes heb je niet (meer) nodig. De middenklemmen vereffenen al.
Dat is toch precies wat ik al aangaf?
Met de nieuwe middenklem heb je die kartelringen inderdaad niet meer nodig.
Je moet echter nog steeds elke rij panelen van een aarddraad voorzien en bij voorkeur ook de winddeflectors.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@205Gutmann, zo bedoel ik m ook. Ik neem wat kabelschoentjes mee om de rest ook te verbinden.

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
We willen binnenkort zonnepanelen gaan plaatsen met ieder 40VDC. string 1: 10 panelen van 310Wp (Zuid, schuine dak) en string 2: 4 panelen van 310Wp (Z/O, plattedak). Voor de plattedak denk ik in combinatie met Tigo optimizers. De omvormer is SMA SB 4.0.

Nu is mijn vraag: heb ik nu een probleem met de opstartspanning (100V) voor de 4 panelen? Van deze 4 panelen worden 2 gericht naar het oosten en 2 gericht naar het westen.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Zhou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:06:
We willen binnenkort zonnepanelen gaan plaatsen met ieder 40VDC. string 1: 10 panelen van 310Wp (Zuid, schuine dak) en string 2: 4 panelen van 310Wp (Z/O, plattedak). Voor de plattedak denk ik in combinatie met Tigo optimizers. De omvormer is SMA SB 4.0.

Nu is mijn vraag: heb ik nu een probleem met de opstartspanning (100V) voor de 4 panelen? Van deze 4 panelen worden 2 gericht naar het oosten en 2 gericht naar het westen.
Nee 2 oost en 2 west met 4 Tigo's en dat op 1 input van een string omvormer moet je niet doen. Uberhaubt zal de efficientie heel laag zijn maar bij blauwe hemel zal het sochtends en savond slecht werken.
Voor jouw geval bestaat dit:
https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ze konden mijn installatie niet afmaken vandaag :(. De 6 oost panelen liggen maar de 18 west staan nu opgeslagen in de garage en het word waarschijnlijk een week later. O.a. laat aankomen (ze moeten van ver komen), legplan was niet doorgegeven door de leverancier, ik heb 'moeilijke dakpannen' (ze schuiven niet zomaar op, ze grijpen onderling in elkaar) die ook nog eens glad werden van de regen...

Ze riepen de hele dag stoer 'we gaan door tot het af is' maar ik zit nu nog steeds op gekochte stroom te typen :P.

• busscherski
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:18:
Ze konden mijn installatie niet afmaken vandaag :(. De 6 oost panelen liggen maar de 18 west staan nu opgeslagen in de garage en het word waarschijnlijk een week later. O.a. laat aankomen (ze moeten van ver komen), legplan was niet doorgegeven door de leverancier, ik heb 'moeilijke dakpannen' (ze schuiven niet zomaar op, ze grijpen onderling in elkaar) die ook nog eens glad werden van de regen...

Ze riepen de hele dag stoer 'we gaan door tot het af is' maar ik zit nu nog steeds op gekochte stroom te typen :P.
Hebben ze de dakrails van west al wel klaar of ook nog niet?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Hebben ze de dakrails van west al wel klaar of ook nog niet?
Jawel, alles ligt. Alleen de panelen moeten er nog op en nog een kabel omleggen die ze tegen het plafond hadden genageld terwijl die over de verdiepingsvloer (van de garage) moest komen (communicatiefoutje). Aanpassingen meterkast ook gedaan en de Enphase controller (relais, monitoring station weet ik veel hoe je het noemt) hangt ook al. Kwestie van inpluggen en gaan dus, maar het werd te glad gaven ze aan.

Dus nog even een dagje of 6 wachten voor ik die 8 kilowatt kan gaan benutten :P.

• Blihi
twain4me schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:03:
@Blihi Ah, dat kan ik snappen.

Wat betreft je tekening:

Panelen: welke maat panelen heb je nu getekend? het lijkt 1.66 , daar zou 2.00 moeten passen zonder de regels te overtreden. of zijn die dakranden extreem hoog?
Dakranden zijn 40 tot 60 cm afhankelijk van de locatie, want het dak loopt af. Op de tekening van de installateur is 1,20 meter aangehouden van de dakrand. Panelen van 2 m in de OW opstelling zouden voor schaduw zorgen op de bestaande ZZW panelen.
Doorvoer: letop niet per string doorvoeren maar per "kleur" min bij min plus bij plus
Bliksem: geen lussen maken

[Afbeelding]

https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-bliksem
Dank hiervoor! Dat wist ik niet en zal ik zeker aanpassen in het ontwerp. Dan krijg je dus zoiets, of zijn zelfs dan de lussen met de twee panelen linksonder te groot? Die kan ik natuurlijk ook nog terugleiden om de lichtkoepel heen. De kabels worden er alleen een stuk langer van (40 meter totaal dan ongeveer, met 6 mm2 levert dat een verlies op wat eigenlijk net te groot is. Zo'n 1,1 procent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DOIJsuR_vFyWuKn67_DqyHm3Q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oAOgPcCyrf5uQPmJ3HaT1I4v.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 04-06-2020 20:58 ]

• Zhou
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Nee 2 oost en 2 west met 4 Tigo's en dat op 1 input van een string omvormer moet je niet doen. Uberhaubt zal de efficientie heel laag zijn maar bij blauwe hemel zal het sochtends en savond slecht werken.
Voor jouw geval bestaat dit:
https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS
Ok, bedankt. Daar was ik al bang voor. Een micro-omvormer is zeker een optie. Weet niet of ik de kosten zo snel eruit krijg. Wat zou jij doen? Het platte dak (berging) is aan de voorkant van ons rijtjeswoning.

• busscherski
Zhou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:03:
[...]

Ok, bedankt. Daar was ik al bang voor. Een micro-omvormer is zeker een optie. Weet niet of ik de kosten zo snel eruit krijg. Wat zou jij doen? Het platte dak (berging) is aan de voorkant van ons rijtjeswoning.
Je plan was een 4 kW omvormer met 4 Tigo's.
Dat verander ik nu naar 3 kW met een APS QS1.
Ik denk dat dat qua hardware budgetneutraal is of goedkoper. (en als kosten belangrijk zijn dan zou je de SMA kunnen heroverwegen of tweedehands zoeken)
Je moet wel een extra AC kabel trekken en groep maken, dat is het nadeel. Uiteindelijk maakt het qua kosten niet zoveel uit.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Markos schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:48:
@kabeltjekabel ik ging er sowieso van uit dat als je zoiets maakt je altijd met een gesloten systeem moet werken icm een warmtewisselaar. Maar levensduur heb ik mij dus erg in vergist.

Dank jullie allen voor de input. Er zitten duidelijk meer haken en ogen aan dan ik in eerste instantie voor ogen had.
En ff als spuit 11, de garantie van je panelen vervalt als je dat gaat doen...

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Zhou
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Je plan was een 4 kW omvormer met 4 Tigo's.
Dat verander ik nu naar 3 kW met een APS QS1.
Ik denk dat dat qua hardware budgetneutraal is of goedkoper. (en als kosten belangrijk zijn dan zou je de SMA kunnen heroverwegen of tweedehands zoeken)
Je moet wel een extra AC kabel trekken en groep maken, dat is het nadeel. Uiteindelijk maakt het qua kosten niet zoveel uit.
Om de APS QS1 uit te lezen heb ik daarnaast een APS ECU-R monitoring nodig wat helaas extra kosten brengt voor deze 4 panelen. Ik weet het nog niet.

• busscherski
Zhou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Om de APS QS1 uit te lezen heb ik daarnaast een APS ECU-R monitoring nodig wat helaas extra kosten brengt voor deze 4 panelen. Ik weet het nog niet.
Datzelfde geldt ook als je de Tigo's uit wilt lezen. Goodwe biedt het nu optioneel geintegreerd aan.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3600d-ns-wifi.html

Is wel een optie van 170 euro.

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-06 23:20

freaky89

Live life

Is er een verschil in tarieven per energieleverancier wat je terugverdientijd van je panelen beïnvloedt?

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:29

spanx

_Sp[A]nX_

Heren,

Bedankt voor jullie hulp. Er waren inderdaad geen optimizers geplaatst....

nn 3x tygo TS4-O modules geplaatst...betere opbrengst (voor zo ver in kan zien) en minder diepe dippen qua opbrengsten

Damn it's good 2b a Tweaker!

• twain4me

twain4me

[message=62645218s,noline]freaky89 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:36[/message]:
Is er een verschil in tarieven per energieleverancier wat je terugverdientijd van je panelen beïnvloedt?
Ja, en daarom is de tvt ook niet per definitie handig om mee te rekenen
20 cent duurt langer dan 25 cent, maar dat is jezelf een beetje rijk rekenen, dus zou je eigenlijk de prijs moeten nemen die je zou kiezen als je zou overstappen. (de goedkoopste dus) om als uitgangspunt te nemen in je tvt berekening.

e.e.a. is natuurlijk ook nog afhankelijk of je je volledige gebruik kan salderen en of je overproductie hebt

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-06-2020 13:50 ]

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:54
spanx schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:37:
Heren,

Bedankt voor jullie hulp. Er waren inderdaad geen optimizers geplaatst....

nn 3x tygo TS4-O modules geplaatst...betere opbrengst (voor zo ver in kan zien) en minder diepe dippen qua opbrengsten
Waar heb je ze besteld? Ben ook nog op zoek, maar lastig leverbaar.

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

unex154 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Waar heb je ze besteld? Ben ook nog op zoek, maar lastig leverbaar.
Het bedrijf dat ze heeft geplaatst heeft ze gemonteerd, die hadden ze bij zich koste mij niets extra's aangezien ze al bij oplevering van ons huis er onder moesten zitten...... had ik toen extra voor moeten betalen...

kansloos.

• Motorfret
  • Laatst online: 29-11 03:40
euhm, zonnepanelen moeten volgens de NEN toch achter een eigen groep en mogen niet meer met een stekker op een stopcontact?

reden waarom ik het vraag:
https://www.facebook.com/...qIljx2C8BdAP__Bz9R11Yy9Zq

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Zie aparte topic hieronder

[ Voor 95% gewijzigd door Dapdodo op 05-06-2020 17:50 ]

• busscherski

spanx schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:16:
[...]

Het bedrijf dat ze heeft geplaatst heeft ze gemonteerd, die hadden ze bij zich koste mij niets extra's aangezien ze al bij oplevering van ons huis er onder moesten zitten...... had ik toen extra voor moeten betalen...

kansloos.
Hopelijk geen last van het MatsuMatsu effect. :>

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Als het droog is ga ik 4 extra panelen (1200Wp) plaatsen.
Dan kom ik totaal op 4800Wp.
Verbruik is nu ca 5.200kWh (elektrisch koken, pubers) maar daar komt nog airco bij volgend jaar.

Ik had nog 2 vrije slots (van de 14) op de enphase kabel. de M serie is er al een tijdje uit maar op MP 2x een M215 met kabel kunnen kopen voor 100 euro. Nu heb ik een kabel met 2 aansluitingen over dus.

De andere 2 panelen sluit ik aan met 2 stuks IQ7 a € 81,- per stuk op andere groep.
Ik heb 4 stuks longi solar 300 wp PERC a 64,50 per stuk gekocht bij solarclarity.
Ik verwacht niet dat de Longi panelen het zo goed doen als de LG bifacial's maar 64,50 is een prima prijs WP verhouding. :-)

En ik gebruik weer het valkpro+ systeem voor montage.
Totaal ben ik € 850,- kwijt ex btw. In 2,5 jaar terugverdient.
Dan heb ik ze net voor begin afbouw van de salderingsregeling terugverdient.

Ik twijfel of ik nog eens 4x300wp plaats op de schuur. Dan zit ik op de max van mijn aansluiting met 4.915Wp omvormer vermogen (18x250 + 2x215) en 6.000 paneel vermogen (oost-west). die zouden dan op zuid worden georienteerd maar ik heb een tuin op het noorden dus swinters heb ik er niet veel aan helaas ivm de schaduw van mijn woning die 9 hoog is en de tuin maar 9m diep is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eQqoTH-5EX6nBsQ00tZ2QMREpU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9SDQJ2OSWHK2AxPXCRIPhsk.jpg?f=fotoalbum_medium

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• busscherski
Zuluman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:21:
Als het droog is ga ik 4 extra panelen (1200Wp) plaatsen.
Dan kom ik totaal op 4800Wp.
Verbruik is nu ca 5.200kWh (elektrisch koken, pubers) maar daar komt nog airco bij volgend jaar.

Ik had nog 2 vrije slots (van de 14) op de enphase kabel. de M serie is er al een tijdje uit maar op MP 2x een M215 met kabel kunnen kopen voor 100 euro. Nu heb ik een kabel met 2 aansluitingen over dus.

De andere 2 panelen sluit ik aan met 2 stuks IQ7 a € 81,- per stuk op andere groep.
Ik heb 4 stuks longi solar 300 wp PERC a 64,50 per stuk gekocht bij solarclarity.
Ik verwacht niet dat de Longi panelen het zo goed doen als de LG bifacial's maar 64,50 is een prima prijs WP verhouding. :-)

En ik gebruik weer het valkpro+ systeem voor montage.
Totaal ben ik € 850,- kwijt ex btw. In 2,5 jaar terugverdient.
Dan heb ik ze net voor begin afbouw van de salderingsregeling terugverdient.

Ik twijfel of ik nog eens 4x300wp plaats op de schuur. Dan zit ik op de max van mijn aansluiting met 4.915Wp omvormer vermogen (18x250 + 2x215) en 6.000 paneel vermogen (oost-west). die zouden dan op zuid worden georienteerd maar ik heb een tuin op het noorden dus swinters heb ik er niet veel aan helaas ivm de schaduw van mijn woning die 9 hoog is en de tuin maar 9m diep is.

[Afbeelding]
De schuur heeft ook weer een zekere hoogte hè. Ik denk dat de schaduw van je huis daar wel meevalt. Misschien op 21 december wel wat schaduw maar een maandje later alweer een stuk beter.
En rond 21 december was de opbrengst anders ook al weinig.

Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij mocht je max 5000W (of VA, niet zeker maar verschilt niet veel) onbalans terugleveren.
Dat haal je met oostwest niet. En er zal nog een beetje eigen verbruik af gaan.

Los daarvan, wie controleert het als je het gewoon toch doet?

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Mag een omvormer voor dagelijks gebruik vaak op 100% van zijn kunnen werken?

Mijn omvormer solax X1 3.3 (3450w maximaal) was vandaag even toen de zon door brak op de zonnepanelen (pv power 3469w)....waarschijnlijk door de optimizers breng ik nu veel meer op als de zon schijnt.....

Heb 280x12 panelen....

Moet ik de installateur er weer naar laten kijken en een hogere capaciteit eisen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QV97JavgwqyABv-vjTqo8ZWhp_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOM9d4fn1VcJqNgvNog7SOvv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6hif9UQIXo9yRDVwZp_0fswEqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nss3Vm9a5Ako5mDmjp3oYKvW.jpg?f=fotoalbum_large

Geweldig, onze regering heeft bezwaar tegen de nieuwe saldeer regeling, wat een verrassing. Staat bij zep

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
@spanx

Nee dat hoort zo.
Een omvormer mag ook uren aan z'n max produceren, geen probleem.

Edit: En daarnaast zat je omvormer niet eens aan z'n max. Deed 3156 W. 3300 W is z'n max.

[ Voor 32% gewijzigd door busscherski op 05-06-2020 19:08 ]

• busscherski
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:54:
Geweldig, onze regering heeft bezwaar tegen de nieuwe saldeer regeling, wat een verrassing. Staat bij zep
Waar?

Zelf energie produceren punt nl

1 PVoutput . Dongen NB

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij mocht je max 5000W (of VA, niet zeker maar verschilt niet veel) onbalans terugleveren.
Dat haal je met oostwest niet. En er zal nog een beetje eigen verbruik af gaan.

Los daarvan, wie controleert het als je het gewoon toch doet?
Ik had opgezocht dat 5750 W de max is. https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/
Ik heb een 16A groep met dus de 14x250 omvormer vermogen = 3500W.

2 losse 2x250=500W doe ik op de overloop/gang/entree groep.

De schuur heeft zijn eigen 16A groep. 4x250=1000W (je mag max 1500 W op een gedeelde groep) dacht ik en ik heb geen hongerige powertools. Zaagtafel is hooguit 750 watt.

En ik zit er ook aan te denken 2 stuks aan de gevel te plaatsen 2x250=500W in het witte gedeelte boven de 2e verdieping. passen precies 2 panelen van 1 x 1,6m (ga ze gewoon plaatsen en dan zie ik de gemeente wel tegemoet ;-) foto is van oplevering. ik woon er al 15 jaar. ik zat er eerst aan te denken om er een greenwall van te maken. ;-) maar dat kost geld en pv levert geld op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKrjG1LsXHlR2mDBR-y9xenvGTY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLWSFA59xsMZBvI0TytrO1n5.jpg?f=fotoalbum_medium

Zou ik dus totaal op 5500 W omvormer vermogen komen. Ik haal nu met de LG 300Wp bifacials icm de 12xM250 zelden de 3000 W.en ik zou op een opwek komen van ca. 6500 kWh per jaar. nu is dat meer dan verbruik maar ik wil zo veel mogelijk in voor en najaar zelf gebruiken. en wellicht het oprekken met ene accu als het eenmaal financieel aantrekkelijk is na salderen eruit is. overschot zomers wil ik affakkelen met een airco.

Ik zit nu trouwens op 48% direct verbruik. vaatwasser, droger en wasmachine draaite alleen overdag. maar dat is op zich logisch bij 3600 kWh opwek en 5200 kWh verbruik. dat zal we lager worden. enige piek in verbruik buiten opwek is electrisch koken. ik heb genoeg aan een accu van hooguit 10 kWh schat ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 05-06-2020 21:29 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• busscherski
Zuluman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Ik had opgezocht dat 5750Wp de max is. https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

De schuur heeft zijn eigen 16A groep. 4x250=1000W (je mag max 1500wp op een gedeelde groep) en ik heb geen hongerige powertools. zaagtafel is hooguit 750 watt.

En ik zit er ook aan te denken 2 stuks aan de gevel te plaatsen 2x250=500w in het witte gedeelte boven de 2e verdieping. passen precies 2 panelen van 1 x 1,6m (ga ze gewoon plaatsen en dan zie ik de gemeente wel tegemoet ;-) foto is van oplevering. ik woon er al 15 jaar. ik zat er eerst aan te denken om er een greenwall van te maken. ;-) maar dat kost geld en pv levert geld op.

[Afbeelding]

Zou ik dus totaal op 5500Wp omvormer vermogen komen. Ik haal nu met de LG 300Wp bifacials icm de 12xM250 zelden de 3000W.en ik zou op een opwek komen van ca. 6500kW per jaar. nu is dat meer dan verbruik maar ik wil zo veel mogelijk in voor en najaar zelf gebruiken. en wellicht het oprekken met ene accu als het eenmaal financieel aantrekkelijk is na salderen eruit is. overschot zomers wil ik affakkelen met een airco.

Ik zit nu trouwens op 48% direct verbruik. vaatwasser, droger en wasmachine draaite alleen overdag. maar dat is op zich logisch bij 3600wp opwek en 5200wp verbruik. dat zal we lager worden. enige piek in verbruik buiten opwek is electrisch koken. ik heb genoeg aan een accu van hooguit 10 kWh schat ik.
Dat van die 5750 W is wat maximaal achter een 25A groep kan. Dat is overigens omvormer vermogen, niet Wp. Dat van die 5000 W onbalans tussen de fasen staat ergens anders.

Lees in dit topic even wat er achter een gedeelde groep mag.
TOPIC=1998228]Plug and play zonnepanelen + NEN:1010[/TOPIC]
Ik meen 600 W.

Dus dan heb je een PV verdeler nodig in de schuur. En zeker weten dat die PV verdeler het enige is dat aan die kabel zit.

Omvormer vermogen druk je uit in W, zonnepaneel vermogen bij STC druk je uit in Wp. Jaaropbrengst is energie, dat druk je weer uit in kWh. Je verhaal wordt duidelijker als de eenheden correct zijn.

Ik vind het leuk dat je panelen aan de geven gaat hangen. Post eens een foto als het hangt en laat ons ook de eventuele troubles weten. En mijlpalen zoals 1, 2 en 5 jaar ongestoord hangen.

Zo'n thuis accu is de eerste 10 jaar denk ik nog niet financieel interessant.

• twain4me

twain4me

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Woodski schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:10:
[...] Ik heb 2 x Steca van 500wp dus dat is wat lastig met 5 nieuwe panelen
Wellicht inderdaad maar verkopen op marktplaats en een nieuw setje kopen
5 panelen van 1 meter zullen wel passen ja

De panelen hebben kleine zwarte plekjes maar werken nog wel redelijk goed., 90%
Een heeft een volledig zwarte cel en trekt een string naar 10%

[Afbeelding]
Als je van dat paneel met de zwarte cell de aansluitbox openmaakt, en de substring met de zwarte cel overbrugt, hoe gaat het dan? Als het kan / lukt de substring met die zwarte cel helemaal los koppelen van de rest.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:03:
[...]

Dat van die 5750 W is wat maximaal achter een 25A groep kan. Dat is overigens omvormer vermogen, niet Wp. Dat van die 5000 W onbalans tussen de fasen staat ergens anders.

Lees in dit topic even wat er achter een gedeelde groep mag.
TOPIC=1998228]Plug and play zonnepanelen + NEN:1010[/TOPIC]
Ik meen 600 W.

Dus dan heb je een PV verdeler nodig in de schuur. En zeker weten dat die PV verdeler het enige is dat aan die kabel zit.

Omvormer vermogen druk je uit in W, zonnepaneel vermogen bij STC druk je uit in Wp. Jaaropbrengst is energie, dat druk je weer uit in kWh. Je verhaal wordt duidelijker als de eenheden correct zijn.

Ik vind het leuk dat je panelen aan de geven gaat hangen. Post eens een foto als het hangt en laat ons ook de eventuele troubles weten. En mijlpalen zoals 1, 2 en 5 jaar ongestoord hangen.

Zo'n thuis accu is de eerste 10 jaar denk ik nog niet financieel interessant.
De NEN1010 is idd wat gewijzigd mbt welke vermogen je gedeeld op een groep mag sinds ik mijzelf daar in verdiept had meer an 3 jaar geleden. Tot 500w mag zo op een gedeelde groep met een geaarde stekker. Tot 1500W mag in een lasdoos op een gedeelde groep maar je moest opwek met verbruik bij elkaar tellen.

Ik heb toendertijd mijn installatie nog met een collega E-adviseur besproken. Van de week maar even een webmex meet inplannen. Ik ben Bouwkundige en aangezien E-installaties niet mijn vakgebied is en ik mij er niet dagelijks mee bezig houdt wil ik in de haast wel eens niet correct de juiste eenheden gebruiken. ik weet het dus wel. :-)

Ik ben er zelf ook alert op in mijn vakgebied van bouw- en investeringskosten. Ik moet mensen altijd corrigeren op de term bouwkosten, investeringskosten, in of ex btw en welk jaar van het prijspeil. wel of niet incl. gebruikskosten, etc,etc. Ik raam dus regelmatig wel hele e-installaties voor allerlei rijksobjecten. Ik heb afgelopen tijd ook wat pv projecten geraamd voor bestaande objecten van het rijk. Dan komt mijn eigen ervaring met mijn eigen systeem wel van pas.

En wat de accu betreft is het nu idd nog niet interessant, daar hoef je geen kostendeskundige voor te zijn om dat uit te rekenen, maar ik hou het wel in de gaten nadat salderen gaat afbouwen of het enigzins interessant gaat worden.

• busscherski
O het is maar een richtlijn. Niemand doet je wat denk ik.

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Ik zag een paar posts hierboven al wat vragen voorbij komen over Tigo optimizers, maar ik doe ook nog even een duit in het zakje. Ik ben er bijna uit qua te plaatsen configuratie, maar heb nog wat onduidelijkheden qua integratie Tigo met SMA omvormer. Wellicht zitten hier een paar toppers met de juiste antwoorden. Uitgangspunt is een SMA Sunny Tripower 5.0.
  1. Heb ik voor het uitlezen van de Tigo optimizers alleen een TAP (of tegenwoordig Gateway volgens mij) nodig? De designer software geeft op dit vlak aan dat ik ook een cloud connect advanced zou moeten aanschaffen, maar volgens mij zit die (tegenwoordig) gewoon ingebouwd in de omvormer. De handleiding onderschrijft dit laatste.
  2. De TAP/gateway is een kwestie van een extra stekker aansluiten en de gateway op het dak bevestigen, en daarna de juiste vinkjes aanzetten in de portal? Wordt de info daarna standaard in de sunny portal getoond?
  3. Is de optimizer "uit te zetten" wanneer blijkt dat hij toch niks hoeft te doen? In feite dus het bypassen van de optimizer, en de module alleen gebruiken voor monitoring? Ik zou dan natuurlijk ook een TS-R-M kunnen kopen, maar die zijn wat slechter leverbaar (lijkt het) dan de TS-R-O. Ik vind het opzich wel leuk om panelen te monitoren, maar ik wil niet dat het 'ongebruikte' optimizergedeelte (want geen schaduw) vervolgens onnodig gaat "tegenwerken". ;)

• busscherski
Zuluman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:27:

Tot 1500W mag in een lasdoos op een gedeelde groep maar je moest opwek met verbruik bij elkaar tellen.
Je klinkt heel enthousiast, dat is goed :) goed bezig!

Het deel dat ik nu quote klopt volgens mij niet (meer). Het mag wel op die kabel naar dan via een correct aangesloten PV verdeler.
Want anders zou je op die groep apparaten kunnen aansluiten tot 3700+1500W en daarvoor zijn de kabels en stopcontacten niet bedoeld.
Al het andere is volgens mij correct.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:38
Hallo,

Ik heb eens een vraag over zonnepanelen maar dat voor een kleine verbruiker.
Wij hebben een verbruik van jaarlijks zo'n 1200 tot 1300kWh.
In januari iets van een 150kWh, in de zomer 50 á 75kWh/maand afhankelijk van hoeveel dagen we thuis zijn. Dat kost ons 400€/jaar.

Wat zou de meest ideale pv-installatie zijn voor dergelijk verbruik?

Qua oriëntatie van panelen zijn we redelijk flexibel omdat we een plat dak hebben zuid, zuidwest gericht.

Ik heb zelf het idee dat een kleine omvormer van bvb 1,5kWp in combinatie met zoveel mogelijk panelen het meest interessant zou zijn. Maar als ik zoek op de gekende merken dan zie ik dat die max. Tot 200% gaan dus bvb Max 3000Wp aan panelen.
Ik weet dat er omvormers bestaan van 10.000VA waar je tot 330% aan panelen kan aansluiten maar daar ben ik niet zoveel mee. In België betaal je ongeveer 110€/kWp aan netvergoeding en de installatie moet ook gekeurd worden, dat kost ook 120€.
En we moeten er ook nog rekening mee houden dat de terugdraaiende teller niet zo lang meer zal blijven bestaan.

Iemand een efficiënt idee?

• busscherski
@Wozmro

Liever een eigen topic als je een gedetailleerd antwoord wilt.
Heb je nog 15 jaar een terugdraaiende teller?
Wil je meer opwekken dan je verbruikt?
Binnen enkele jaren overstappen van gas, stookolie of stadsverwarming naar een warmtepomp? Kans op laden van een elektrische auto? Kinderen?
Ga je het zelf aanleggen?

Voor Belgen met meer verbruik en omvormer belasting is bijvoorbeeld een 2.5 kW omvormer met 2 mppt's en vrij steil oost west interessant. En daar ongeveer 5 kWp op.
Een kleinere variant is een 1 kW omvormer met denk ik net iets minder dan 2 kWp en de panelen allemaal richting zuid met een 15 graden helling.

Maak alsjeblieft even een eigen topic als je nog meer vragen hebt, dan komen de antwoorden netjes bij elkaar.

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Je klinkt heel enthousiast, dat is goed :) goed bezig!

Het deel dat ik nu quote klopt volgens mij niet (meer). Het mag wel op die kabel naar dan via een correct aangesloten PV verdeler.
Want anders zou je op die groep apparaten kunnen aansluiten tot 3700+1500W en daarvoor zijn de kabels en stopcontacten niet bedoeld.
Al het andere is volgens mij correct.
ik ben idd enthousiast over pv. Met name door alle kennis die gedeeld wordt hier op t forum. zo heeft @AUijtdehaag mij gewezen op een oost-west opstelling. Geen enkele leverancier/installateur kwam hiermee.

Aanvankelijk ging ik voor een string omvormer maar na de cursus bij edusun heb ik gekozen voor micro's. het argument dat je ze niet terugverdient op een dak zonder schaduw ben ik het niet mee eens. ik heb een terugverdientijd van 6 jaar bij zelfplaatsing en inkoop bij solar clarity. daarnaast gaan micro's langer mee dan dan stringomvormers. Er gaat immers een lagere spanning overheen.

Ik heb 25 jaar garantie van Enphase. en nee ik weet niet of ze er nog zijn na 20 of 25 jaar. maar er zijn voor mij mee voordelen waarom ik voor micro's heb gekozen. (brand)veiligheid icm met zelfaanleg, monitoring per paneel, maximale opbrengst per paneel, makkelijk uitbreidbaar (zoals nu het geval is).

Wat minder is dat je dus aan ze vast zit. de M serie is niet meer beschikbaar en de M cable is een Q cable geworden. Als een micro stuk gaat kan je m niet vervangen met een IQ op dezelfde kabel. Wat ik begreep is er mbt de garantie een adapter. maar die is niet los verkrijgbaar. en als je je systeem wil overdragen, bv bij verkoop van je woning mag je 450 euro betalen voor de adminstratieve afhandeling. absurd. nu ben ik zelf installateur van mijn systeem en misschien kan ik het dan zelf doen. En dat je ook een aardig bedrag moet betalen om enlighten te gebruiken als gebruiker. terwijl als je t systeem zelf gekocht heb, je het zelf als installateur kan registeren op enlighten en het dus gratis is.

Ik heb nu dus 2xM215 2e hands heb gekocht. Ik ben benieuwd of mijn envoy-s ze ziet als ze zijn aangesloten op de bestaande kabel. Toen ik ze los heb aangesloten op de eigen kabel leverde ze wel, althans het groene lampje knipperde, maar mijn envoy zag ze niet. Wat ik heb gelezen op us forums dat 2e hands M215/M250 het gewoon doen op een ander systeem zonder tussenkomst van enphase.

En voor de 1.000 W op de schuur heb ik voor de veiligheid idd een pv verdeler nodig.
Als zegt mijn buurman, elektricien, dat als ik 3500W trek en de panelen 1000W leveren er nog steeds maar 3500W over de kabels lopen. 1.000 W van de zon en 1.500 W uit het net/ andere panelen. Maar het inzicht van de NEN commissie is mbt dat punt dus gewijzigd. en om verzekerd te blijven hou ik mij aan de NEN. Dus er komt een een PV verdeler. En laat ik er nog een hebben liggen :-) Kan mijn buurman weer aan de slag :-)

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:28:
[...]

O het is maar een richtlijn. Niemand doet je wat denk ik.
Er zit vast nog ergens meer onderbouwing in de netcode ofzo, in de oude netcode was het 5,5 kVa, maar ik ga in de nieuwe niet zoeken.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
(jarig!)
Even jullie mening,
6000 watt 3 fase omvormer. Kan dat zonder problemen op een. 3 fase 20A C karakter aardlek automaat?

Ligt 18 x 335WP op het zuiden.

C is heel traag, maar traag genoeg om die laatste 5 ampère op te vangen?

Nevermind..lag te slapen

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 06-06-2020 17:34 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

@Speedfightserv
6000 /690 = 8,7 A per fase
Ik zou gewoon een B16 30 mA aardlekautomaat pakken

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 14:50 ]

• twain4me

twain4me

Heeft iemand toevallig goed leesvoer over de schittering/reflectie van zonnepanelen.

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
Zuluman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Ik had opgezocht dat 5750 W de max is. https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

De schuur heeft zijn eigen 16A groep. 4x250=1000W (je mag max 1500 W op een gedeelde groep) dacht ik en ik heb geen hongerige powertools. Zaagtafel is hooguit 750 watt.

En ik zit er ook aan te denken 2 stuks aan de gevel te plaatsen 2x250=500W in het witte gedeelte boven de 2e verdieping. passen precies 2 panelen van 1 x 1,6m (ga ze gewoon plaatsen en dan zie ik de gemeente wel tegemoet ;-) foto is van oplevering. ik woon er al 15 jaar. ik zat er eerst aan te denken om er een greenwall van te maken. ;-) maar dat kost geld en pv levert geld op.

[Afbeelding]

Zou ik dus totaal op 5500 W omvormer vermogen komen. Ik haal nu met de LG 300Wp bifacials icm de 12xM250 zelden de 3000 W.en ik zou op een opwek komen van ca. 6500 kWh per jaar. nu is dat meer dan verbruik maar ik wil zo veel mogelijk in voor en najaar zelf gebruiken. en wellicht het oprekken met ene accu als het eenmaal financieel aantrekkelijk is na salderen eruit is. overschot zomers wil ik affakkelen met een airco.

Ik zit nu trouwens op 48% direct verbruik. vaatwasser, droger en wasmachine draaite alleen overdag. maar dat is op zich logisch bij 3600 kWh opwek en 5200 kWh verbruik. dat zal we lager worden. enige piek in verbruik buiten opwek is electrisch koken. ik heb genoeg aan een accu van hooguit 10 kWh schat ik.
Op NOS Nieuws binnenland is vandaag (6 juni 2020) een stukje geschreven door Heleen Ekker met als titel “Zonnepanelen niet alleen op daken maar ook op gevels”. Het zijn speciale doorzichtige panelen. Misschien gaan de overburen dan wat minder snel klagen.

• kabeltjekabel
Speedfightserv schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:15:
Even jullie mening,
6000 watt 3 fase omvormer. Kan dat zonder problemen op een. 3 fase 20A C karakter aardlek automaat?

Ligt 18 x 335WP op het zuiden.

C is heel traag, maar traag genoeg om die laatste 5 ampère op te vangen?
Welke laatste 5A :?

Stroom is per fase he, niet totaal. En je omvormer doet nominaal per fase 8,7A

Geen 20A gebruiken en ook geen C.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-06-2020 17:23 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
(jarig!)
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:22:
[...]

Welke laatste 5A :?

Stroom is per fase he, niet totaal. En je omvormer doet nominaal per fase 8,7A

Geen 20A gebruiken en ook geen C.
Ik moet minder gaan werken. Lag te slapen denk ik toen ik dit typte |:(

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNphnYjMJksdNiAuiIGvAXBmM_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMhH8L0LRfValBMbfxIE3glO.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan het ook ja. 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Royytje op 06-06-2020 17:57 ]

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
De grap voor nu en vandaag is dat deze foto al hier in de reeks staat met dat verschil dat de woningen ernaast ondertussen zijn gerenoveerd/geïsoleerd en voorzien zijn van panelen.
de betreffende woning liep destijds "voor" met panelen en nu achter. :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Het terugleveren is begonnen :) het is compleet bewolkt maar er loopt toch 0.8kw terug het net in momenteel :P.

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Zijn dit soort vlekjes op mijn panelen normaal? (Panasonic HIT Kuro) Ik kan niet goed inschatten of dit nou door de regen van vandaag komt of niet. Het lijkt er niet op te liggen oid. Ze hebben het allemaal dus zal wel normaal gedrag zijn? :+ (ja ik kijk er precies op. Deze panelen liggen op de uitbouw en mijn werkkamer kijkt daar op uit)

Wellicht heeft het hier iets mee te maken?
Daarnaast heeft Panasonic een gepatenteerd waterafvoersysteem, waardoor vuil en water er gemakkelijker af spoelt, wat de prestaties op langere termijn hoog blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyqSqDfEyjPwRBIA7YFmsj3RUvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9zuoDfgidyLB4CJnASh5AyUY.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Mrk87 op 06-06-2020 19:11 ]

@Mrk87 Veeg er eens met je vinger over? :+

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Dat werkt dus nite. Maar als ik er met een nat doekje overheen ga wordt alles weer zoals die druppels dus het zal wel met het opdrogen daarvan te maken hebben. :P

• busscherski
Pas toen ik de streetview link zag die iemand in de comments gooide geloofde ik het echt. Dacht even dat het een photoshop was.

https://www.google.com/ma...t-GInQ!2e0!7i13312!8i6656

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Heeft iemand hier ook Q-cells Q.PEAK DUO BLK-G6 op zijn dak, liefst in landscape? Indien ja: mag ik dat op foto zien? :) ben benieuwd hoe goed de “grijze lijntjes” in werkelijkheid zichtbaar zijn. Bij iedere opvolger lijkt dat minder zichtbaar te worden op basis van internetplaatjes (productbladen).

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:25
busscherski schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:01:
[...]

Pas toen ik de streetview link zag die iemand in de comments gooide geloofde ik het echt. Dacht even dat het een photoshop was.

https://www.google.com/ma...t-GInQ!2e0!7i13312!8i6656
Als je dan een stapje achteruit doet, dan zie je dat hij ook nog 2 paneeltjes op een houten plaat verticaal bij zijn schuurtje heeft ge-hobby-ed.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

PentaClover schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Als je dan een stapje achteruit doet, dan zie je dat hij ook nog 2 paneeltjes op een houten plaat verticaal bij zijn schuurtje heeft ge-hobby-ed.
Vast geen erkende installateur geweest. :X
https://112inbeeld.nl/pag...nlijk-oorzaak-woningbrand

Groene vingers...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Ben wel benieuwd naar de opbrengsten.

Nog weinig te vinden over verticale montage, terwijl dat nog wel veel mogelijkheden biedt, mn door de meer gelijkmatige opbrengst door het jaar heen (bij plaatsing op zuidmuur)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw