Adviesvraag aanschaf zonnepanelen (WZW-ONO combi)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 13:45
Ik heb een week of 2 geleden een offertevraag gedaan aan vier partijen voor het leveren en plaatsen van zonnepanelen. De offertes zijn inmiddels voor een deel binnen, dus dit lijkt me een goed moment om de aanbiedingen “tegen jullie aan te houden”.

Karakteristieken huis en vraag

• Instraling (inschatting): voorzijde dak: WZW, achterzijde dak ONO
  • Hoofdzekering: 3x 25A
  • Jaarverbruik +/- 3.000 kWh privé. Daarnaast +/- 4.000-5.000 kWh elektrische auto via eigen laadpaal. Laden via laadpaal wordt door leasemaatschappij vergoed, maar als ik het zelf ook nog eens deels opwek, dan zijn het dus pure inkomsten.
  • Laadpaal voorbereid op 3 fasen, huidige auto laadt op 1 fase.
  • Afhankelijk van plaatsing, schaduw van schoorsteen buren (rechts).
  • Dakbreedte ongeveer 5,9 meter, hoogte ongeveer 5,1 meter. Dit op basis van dakpannen tellen.
  • Hoogte onder dakramen achterzijde ongeveer 2,7 meter.
  • Vrije ruimte tussen schoorstenen is ongeveer 4,5 meter.
  • Gevraagd is “zo veel mogelijk panelen” met een nette opstelling. Dat resultaat via alle aanbieders in 8 panelen aan de voorzijde (landscape, 2 breed, 4 hoog), en 6 aan de achterzijde (3 breed, 2 hoog). Aan de voorzijde kunnen de panelen in dit geval zo dicht mogelijk tegen de linker schoorsteen aan. Als het goed is, dan is er (nagenoeg) geen schaduw van de rechter schoorsteen in dat geval.
  • Schoorsteen links is gedeeld met de buren. Offerteverzoek loopt om deze te renoveren (voorkeur buren) of de verwijderen (voorkeur mijzelf). Bij dat laatste past er een extra rij panelen in landscape op, 4 stuks boven elkaar.
  • Ik ga de buren rechts ook proberen te bewegen de schoorsteen te verwijderen, daar moet namelijk sowieso ook onderhoud aan gepleegd worden. Of dit gaat lukken, heb ik uiteraard niet in de hand.

Aanbiedingen 14 panelen (8 voor, 6 achter), prijzen ex. BTW

Inmiddels van 3 aanbieders een offerte. nr. 3 en 4 zijn twee alternatieven door 1 aanbieder.
  1. Sonnenstrom Fabrik Excellent Black, 320WP, SolarEdge SE4000H HD wave (1 fase), P404 optimizers: 5.738,85 EUR (1,28 EUR/Wp)
  2. Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE3500H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 4.880,20 EUR (1,09 EUR/Wp)
  3. Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 4200MTL-S (1 fase), Tigo optimizers evt. op 1 of 2 panelen: 4668,81 EUR (1,00 EUR/Wp)
  4. Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, SolarEdge SE4000H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 5660,86 EUR (1,21 EU/Wp)

Aanbiedingen 18 panelen (12 voor, 6 achter), prijzen ex. BTW

Inmiddels van 3 aanbieders een offerte. nr. 3 en 4 worden twee alternatieven door 1 aanbieder.
  1. Sonnenstrom Fabrik Excellent Black, 320WP, SolarEdge SE5000H HD wave (1 fase), P404 optimizers: 7.378,51 EUR (1,28 EUR/Wp)
  2. Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE 5K (3 fase), P370 optimizers: 5.992,40 EUR (1,04 EUR/Wp)
  3. Aanbieder 3: Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 5000TL3-S (3 fase), Tigo optimizers optioneel, 6.046,96 EUR (1,00 EUR/Wp)
  4. Aanbieder 3: Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, SolarEdge SE 5K (3 fase), P405 optimizers: 7.324,33 EUR (1,21 EUR/Wp)

Foto's huis + projectie panelen

Voorzijde huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX22z-8yV5YPUa3Bro1HxfbJhhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7wTtuHd1ECETOwV5S51wqc2.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szoCJLKAxsOVEL_ViNi_Kjlzf7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8USQgUY28c58q8G3BPhb37D.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht huis, met projectie (panelen voorzijde kunnen verder naar links uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gheEUkAQre-OqA_-rU8mwTKvJyE=/f/image/eNhuztrZdsA0BBYBwJrXk9R4.jpg

(bij 12 panelen voorzijde komt er dus een rijtje extra naast...)

Vragen/opmerkingen

• Ga ik voor SolarEdge of juist niet? Overwegingen uiteraard per paneel uit kunnen lezen (= leuk), minder/geen last van schaduwwerking op totale systeem en wellicht wat meer output per paneel. Vraag is of de optimizers bij 14 panelen functioneel noodzakelijk zijn, en of het het geld waard is. SolarEdge is een tikkie duurder.
  • In geval van SolarEdge: wat is nu handig: P404 of P370 optimizers, en welke omvormer. Volgens mij zit ik hier - in combinatie met te kiezen omvormer - met eventuele issues qua opstartspanning. De ene aanbieder zweert bij 1 fase (ook bij 18 panelen), de ander bij 3 fasen.
  • Ik heb 3 verschillende panelen qua aanbieding. Wat is op dit moment de beste keuze?
Op basis van telefonisch contact heb ik zelf een goed en eerlijk gevoel bij de partij van aanbieding 3+4 (even ongeacht de te kiezen optie). Ik ben benieuwd of jullie kunnen/willen meedenken. Adviezen neem ik graag ter harte. Qua panelen heb ik denk - bij de huidige aanbieders - natuurlijk niet zoveel alternatieven qua optie, maar qua omvormer bijvoorbeeld wel.

Ik ga medio april beslissing denk ik, dan heb ik ook de aanbieding van aanbieder 4 binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door pekelveld op 31-03-2020 23:28 . Reden: Aanbieder 3 toegevoegd, EUR/Wp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Even 2 losse opmerkingen: Kan je aan de voorkant niet 6 grotere "2 meter" panelen kwijt?
En 1 fase omvormers zijn altijd goedkoper dan fase omvormers vandaar dat sommige aanbieders daar wat stug in zijn.
Ook aan de achterkant zou ik daarvoor kiezen. 2 rijen portait boven elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 27-03-2020 10:05 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Andre1973 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:04:
Even 2 losse opmerkingen: Kan je aan de voorkant niet 6 grotere "2 meter" panelen kwijt?
En 1 fase omvormers zijn altijd goedkoper dan fase omvormers vandaar dat sommige aanbieders daar wat stug in zijn.
1 fase omvormers zijn goedkoper, maar hebben ook minder panelen in het licht nodig om te functioneren.

Met 18 panelen (of 14 of 12) liggen er in de ochtend maar 6 in de zon. en dan gebeurd er aan de west kant niet zoveel. Dus een 3 fasige omvormer die minimaal 13 P404's nodig heeft, start nog niet goed op. (ik heb zelf 13 panelen maar dan pal zuid op een 3 fase 5k solar edge)

Verder:

Je kan als je meer panelen wilt aan de achter kant ook 1 rij van 5 portrait doen en 1 rij van 3 landscape daar onder of boven. Dat is om en nabij de 270 cm en dat lijk je te hebben vanaf dakgoot naar onderkant raam.
Zo heb je er 8 om 8 bijvoorbeeld.
Gooi eens een meetlat uit je raam naar de goot?

Solar Edge is voor mij helder hier vanwege de schoorsteen aan de zuidkant.
Of is dit de schoorsteen die wellicht weggaat?

Wat me ook opvalt is dat je 2 merken panelen hebt en 1 aanbieder?
Allebei Sonnenstrom en of Qcells?

Verder vind ik het belangrijk in deze tijd om ook aan de bedrijven te vragen wat er gebeurd met je garantie wanneer ze omvallen (Corona etc)

De aanbieding zou ik ook dus met een 1 fase omvormer doen. Ook bij de 18 stuks. (tenzij ze allemaal naar zuid zouden liggen en je boven de 5000W tegelijk komt).
De aanbiedingen blijven netjes binnen de garantienormen van Solar Edge (aantal WP max op een omvormer). de 5000H kan je op 20A afzekeren dus ook geen gezeur met de 3x25A hoofdzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 27-03-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
@pekelveld
oke een oost-west variant.

zie mijn dak met dit voorbeeld dagje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een ander moment van hun piek halen, dus meer Wp als W omvormer is erg goed mogenlijk zonder verlies.
(ik heb dus 6,4kWp op 4kW omvormer, verlies is minder als 10kWh per jaar. >:) )

opbrengst die ik haal is rond de 80-85% van het aantal Wp.
dus wil je het aantal kWh halen die je nu gebruikt (3000+4000-5000=7000-8000) moet je richting de 9,5kWp gaan.
maar ben bang dat dat niet gaat lukken met dat kleine dakje. :P

bij gewone omvormers probeer je een beetje grofjes in de buurd van zijn optimum te komen.
het aantal Wp is eigenlijk maar van secundair belang, het gaat om de Vmpp die je leuk in de richting wil hebben.
voor 1fase omvormer (per mpp, veel omvormers die jij wil gaan gebruiken hebben dus 2 mpp's):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
wil je dus 350Vmpp uit de panelen hebben.
(met flink wat marge, een 200 tot 400Vmpp is ook wel oke.)
voor 3fase omvormer wil je eerder rond de 600 tot 720Vmpp hebben.

dus ik denk aan jouw dak eerder aan een 1fase omvormer als een 3 fase omvormer. ;)
(dit is geen probleem, je elektra meter (slim of niet) telt toch alle fase bij elkaar op.
dus daar voor maakt het niet uit.)

dus al die dingen bij elkaar.
8 voor, 6 achter van 330Wp.
kan met gemak op 1fase 3,6kW omvormer (zelfs 3kW omvormer is niet eens zo gek.).
en levert net iets minder als 4000kWh per jaar op.

12 voor, 6 achter van 330Wp.
kan met gemak op 1fase 5kW omvormer. (minder goede verdeling van panelen over oost-west dus weinig oost-west voordeel, een 4,5kW zou ook kunnen, heb je alleen erg weinig keuze in omvormer.)
en levert net iets minder als 5000kWh per jaar op.

een tip:
reken eens uit wat de kosten per Wp zijn (ex BTW).
dan vergelijk je minder appels met peren.
b.v. deze 2:
Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE3500H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 4.880,20 EUR/ ( 14x320 = 4480Wp) = 1,09€/wp
Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 4200MTL-S (1 fase), Tigo optimizers evt. op 1 of 2 panelen: 4668,81 EUR/ ( 14x335 =4690Wp ) = 1,00€/Wp
lijkt klein verschil, maar 14x15Wp=210Wp en dan lijkt solaredge toch wat duurder te zijn als je op het eerste blik zou zien. ;)
(inc of ex BTW? ex BTW zou je eigenlijk onder de 0,80€/Wp uit moeten kunnen komen, met gemak. ;) )

een tip:
de 6 panelen achter, dat is maar 6x32Vmpp=192Vmpp en dat zakt naar een 165Vmpp als de panelen warm zijn.
dit kan wel maar levert niet het beste resultaat.
die panelen vervangen voor panasonic:
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT
dan heb je 6x55Vmpp=330Vmpp, een stuk beter.
helaas is panasonic wel wat duurder.
(een ander leuk ding:
panasonic kun je in 3 maten krijgen:
en je kunt die verschillende maten gewoon mixen in 1 string.
soms geeft dat hele leuke oplossingen. ;) )
alternatief voor panasonic zijn shingled panelen, die leveren vaak een 34-38Vmpp b.v.:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
6x37Vmpp is niet zo goed als panasonic, maar wel goedkoper. ;)

een tip:
een paar extra panelen op de uitbouw(keuken gok ik) er bij leggen.
dan word het eerder 12x + 8-10X is oost west beter verdeeld, dus geen zwaardere omvormer nodig.
(panelen zijn erg goedkoop tegenwoordig.
aan laten leggen + omvormer + bevestiging spul is een grotere hap uit de koek.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 27-03-2020 10:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

@migjes Daar is de copy paste van de Oost-west versie (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@ApC_IcE
nop, geen copy/past ik check elke keer de plannen en schrijf het verhaal er omheen. ;)
(maar ik schrijf het verhaal wel vaak, dat klopt.
ik heb altijd geleerd: mensen lezen geen bordjes, ze eten er van.
dus je moet toch elke keer weer het zelfde verhaal schrijven. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Op zich wel ja, of landscape, 4x panelen, maar dan 2 meter breed per stuk. Ik zou de nu bevraagde partijen dan moeten vragen of ze die "hebben". Q cells lijken er niet in die maat, Sonnenstrom wel. Een ander merk is ook een optie, maar mijn aanname is dat dit dan in ieder geval kostentechnisch minder aantrekkelijk is bij de nu uitgevraagde partijen.
Dat gaat - lijkt mij - niet. De afstand onderkant raam - onderste dakpan is bij benadering 2,7 meter, gemeten met een rolmaat. Daar passen dus niet twee panelen boven elkaar.
ApC_IcE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:24:
Je kan als je meer panelen wilt aan de achter kant ook 1 rij van 5 portrait doen en 1 rij van 3 landscape daar onder of boven. Dat is om en nabij de 270 cm en dat lijk je te hebben vanaf dakgoot naar onderkant raam.
Zo heb je er 8 om 8 bijvoorbeeld.
Gooi eens een meetlat uit je raam naar de goot?
Gedaan, zie hierboven. Mij is door alle aanbieders verteld dat ik toch wel enige ruimte moet houden tussen onderkant onderste paneel en onderste dakpan. Dan past het (dus) niet, want dan kom je op 1,7 meter (portrait, ongeveer) + 1 meter (landscape) = 2,7 meter = 0 marge.
Solar Edge is voor mij helder hier vanwege de schoorsteen aan de zuidkant.
Of is dit de schoorsteen die wellicht weggaat?
In de foto van het vooraanzicht is de linker schoorsteen van mij en mijn buurman. Die gaat wellicht weg, waarmee ik ruimte vrijspeel op het dak voor een 3e rij in landscape. De rechter schoorsteen (of zuid zoals je zegt, als je qua oriëntatie kijkt), is van de andere buren en dat die ooit weg gaat, kan ik alleen maar hopen.

Aanbieder 3 zei me dat een Growatt omvormer met een Tigo optimizer onder de 1 a 2 panelen die schaduw van de zuidelijke schoorsteen pakken, ook een optie is.
Wat me ook opvalt is dat je 2 merken panelen hebt en 1 aanbieder?
Allebei Sonnenstrom en of Qcells?
In beide opsommingen (14 en 18 panelen) geldt: nr 1 = aanbieder 1 = Sonnenstrom, nr. 2 = aanbieder 2 = Q cell (g5), nr. 3+4 = aanbieder 3 = Q cell (g6).
Verder vind ik het belangrijk in deze tijd om ook aan de bedrijven te vragen wat er gebeurd met je garantie wanneer ze omvallen (Corona etc)
Terecht punt. ga ik rekening mee houden. Ik heb in mijn eigen overzicht al wel wat extra info staan per aanbieder, qua garanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb dan achter een voor omgedraaid....
Met 2,7 meter zou je een combi van 3L+5P kunnen maken, met compleet zwarte panelen ziet dat er niet heel erg raar uit. scheelt maar een paar cm. Maar dat moet dan wel door de schoonheidscommissie (wife) heen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pekelveld schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:01:

Aanbieder 3 zei me dat een Growatt omvormer met een Tigo optimizer onder de 1 a 2 panelen die schaduw van de zuidelijke schoorsteen pakken, ook een optie is.
Dat lijkt me ook de meest logische keuze. Waarom een dure SolarEdge oplossing kiezen als slechts twee panelen een probleem hebben gedurende een relatief korte periode per dag? Het geld dat je bespaart investeer je in extra panelen op de uitbouw aan de oostkant, dan heb je daar nog makkelijk twee panelen bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:24:
@pekelveld
dus wil je het aantal kWh halen die je nu gebruikt (3000+4000-5000=7000-8000) moet je richting de 9,5kWp gaan.
maar ben bang dat dat niet gaat lukken met dat kleine dakje. :P
Dat is niet mijn doel. Mijn doel is in ieder geval de 3.000 kWh te halen, plus een beetje extra voor als ik extra ga gebruiken in de toekomst. Alles dat ik boven eigen verbruik opwek, kan ik nu voor de auto gebruiken, en krijg ik via de leaseregeling nogmaals terug (=gratis geld dus). Mocht ik over 5 jaar ineens geen elektrische auto meer hebben, dan zou ik met 9,5kWp wel érg veel over hebben ;) .
@pekelveld
bij gewone omvormers probeer je een beetje grofjes in de buurd van zijn optimum te komen.
het aantal Wp is eigenlijk maar van secundair belang, het gaat om de Vmpp die je leuk in de richting wil hebben.
voor 1fase omvormer (per mpp, veel omvormers die jij wil gaan gebruiken hebben dus 2 mpp's):
[Afbeelding]
wil je dus 350Vmpp uit de panelen hebben.
(met flink wat marge, een 200 tot 400Vmpp is ook wel oke.)
voor 3fase omvormer wil je eerder rond de 600 tot 720Vmpp hebben.

dus ik denk aan jouw dak eerder aan een 1fase omvormer als een 3 fase omvormer. ;)
(dit is geen probleem, je elektra meter (slim of niet) telt toch alle fase bij elkaar op.
dus daar voor maakt het niet uit.)
Dat optellen van fasen is natuurlijk waar. Of dat in de toekomst ook zo gaat blijven, geen idee, maar vast en zeker is dat het geval. Het voordeel van een 3 fase omvormer is gevoelsmatig vooral dat ik meer kans heb dat ik mijn eigen stroom gebruik, omdat mijn groepen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld. Maargoed, een gevoel dat voel je niet in de portemonnee ;).
@pekelveld
8 voor, 6 achter van 330Wp.
kan met gemak op 1fase 3,6kW omvormer (zelfs 3kW omvormer is niet eens zo gek.).
en levert net iets minder als 4000kWh per jaar op.
Te verwachten jaaropbrengst volgens aanbieders rond de 3.700 kWh inderdaad bij 14 panelen.
@pekelveld
12 voor, 6 achter van 330Wp.
kan met gemak op 1fase 5kW omvormer. (minder goede verdeling van panelen over oost-west dus weinig oost-west voordeel, een 4,5kW zou ook kunnen, heb je alleen erg weinig keuze in omvormer.)
en levert net iets minder als 5000kWh per jaar op.
4.750 kWh op jaarbasis volgens aanbieders.
@pekelveld
een tip:
reken eens uit wat de kosten per Wp zijn (ex BTW).
dan vergelijk je minder appels met peren.
b.v. deze 2:
Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE3500H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 4.880,20 EUR/ ( 14x320 = 4480Wp) = 1,09€/wp
Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 4200MTL-S (1 fase), Tigo optimizers evt. op 1 of 2 panelen: 4668,81 EUR/ ( 14x335 =4690Wp ) = 1,00€/Wp
lijkt klein verschil, maar 14x15Wp=210Wp en dan lijkt solaredge toch wat duurder te zijn als je op het eerste blik zou zien. ;)
(inc of ex BTW? ex BTW zou je eigenlijk onder de 0,80€/Wp uit moeten kunnen komen, met gemak. ;) )
Goed punt, ik ga het even in mijn sheetje bijvoegen. Alle bedragen zijn trouwens ex BTW in mijn topic. Waar is je stelling op gebaseerd dat 0,80 EUR/Wp een goede richtlijn is? Het minimale dat ik nu haal is 1 EUR, het maximale is 1,28 EUR (ook ex. BTW dus). SolarEdge drukte de prijs natuurlijk wel omhoog, de opstelling met Growatt is de goedkoopste.
@pekelveld
een tip:
die panelen vervangen voor panasonic:
helaas is panasonic wel wat duurder.
(een ander leuk ding:
panasonic kun je in 3 maten krijgen:
en je kunt die verschillende maten gewoon mixen in 1 string.
soms geeft dat hele leuke oplossingen. ;) )
Ik bel op zoek naar all black panelen (had ik volgens mij nog niet gezegd ;)). Volgens mij zijn die Panasonic's dat niet. Ik kan natuurlijk wel vragen aan de aanbieders of ze andere maten hebben.
@pekelveld
een tip:
een paar extra panelen op de uitbouw(keuken gok ik) er bij leggen.
dan word het eerder 12x + 8-10X is oost west beter verdeeld, dus geen zwaardere omvormer nodig.
(panelen zijn erg goedkoop tegenwoordig.
aan laten leggen + omvormer + bevestiging spul is een grotere hap uit de koek.)
Het is een bijkeuken + deel keuken inderdaad. Er zouden er 3 of 4 oppassen. Het zou esthetisch niet echt mijn voorkeur hebben (steekt er bovenuit, ik kom moeilijker via het dak bij mijn ramen / dak boven, etc. Maargoed, ik ga er even over nadenken. De draadjes zijn zijn gelegd waarschijnlijk, en ik zou ze zowel oostelijk als zuidelijk kunnen oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
pekelveld schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Dat is niet mijn doel. Mijn doel is in ieder geval de 3.000 kWh te halen, plus een beetje extra voor als ik extra ga gebruiken in de toekomst. Alles dat ik boven eigen verbruik opwek, kan ik nu voor de auto gebruiken, en krijg ik via de leaseregeling nogmaals terug (=gratis geld dus). Mocht ik over 5 jaar ineens geen elektrische auto meer hebben, dan zou ik met 9,5kWp wel érg veel over hebben ;) .
ach veel zelf bouwers hier hebben al door dat je over schotten nog steeds voor een leuk bedrag (zij het minder als salderen) kunt verkopen.
het is niet voor niks dat we van 2023 tot 2030 salderen afbouwen. ;)
(voor mensen die het laten aanleggen is het een beetje krapjes om flink in over productie te gaan.
dan heb je eigenlijk wel zuid nodig, maar prijzen veranderen nog steeds dus wie weet in de toekomst.)
Dat optellen van fasen is natuurlijk waar. Of dat in de toekomst ook zo gaat blijven, geen idee, maar vast en zeker is dat het geval. Het voordeel van een 3 fase omvormer is gevoelsmatig vooral dat ik meer kans heb dat ik mijn eigen stroom gebruik, omdat mijn groepen ook netjes over 3 fasen zijn verdeeld. Maargoed, een gevoel dat voel je niet in de portemonnee ;).
optellen van fases en dan pas een kWh berekenen.
dus ook als je op fase 1 1kW gebruikt en op fase 2 1kW levert, dan word er na een uur 0kWh geteld.
(dit zit vast gebakken in sommige meter dus kunnen ze niet veranderen.)
dus ook de gevoels-matigheid dat je dan niet je eigen stroom gebruikt is helaas geen reden. ;)

eigenlijk heb je pas een 3fase nodig boven de 5kW omvormer (maar er zijn uitzonderingen, maar niet jij.)
Te verwachten jaaropbrengst volgens aanbieders rond de 3.700 kWh inderdaad bij 14 panelen.

[...]

4.750 kWh op jaarbasis volgens aanbieders.
ze schatten een beetje laag, dan krijgen ze geen klagende klant als het niet lukt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJWnaDzLZjWBjB6DvhR3uEdPZL8=/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg
mijn opbrengst is rond de 5500kWh per jaar met 6430Wp.
(laatste stukje van de grafiek is met panasonic, werkt wel iets beter maar niet genoeg voor de prijs.)
Goed punt, ik ga het even in mijn sheetje bijvoegen. Alle bedragen zijn trouwens ex BTW in mijn topic. Waar is je stelling op gebaseerd dat 0,80 EUR/Wp een goede richtlijn is? Het minimale dat ik nu haal is 1 EUR, het maximale is 1,28 EUR (ook ex. BTW dus). SolarEdge drukte de prijs natuurlijk wel omhoog, de opstelling met Growatt is de goedkoopste.
14x QCELLS Q-peak G8 Duo 340Wp mono full black
2.170,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW4200D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
673,00
14x Clickfit EVO complete set rij van 14 panelen portret pannendak met zwarte klemmen
392,60
1xComplete installatie 14 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.369,00

prijs ex BTW €3.855,04
€3.855,04 / ( 14x 340Wp) = 0,80€/Wp.
(oke zal er mischien 1 tot 3 cent naast zitten, is een snelle berekening via:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
maar kan dus wel. ;) )
Ik bel op zoek naar all black panelen (had ik volgens mij nog niet gezegd ;)). Volgens mij zijn die Panasonic's dat niet. Ik kan natuurlijk wel vragen aan de aanbieders of ze andere maten hebben.
panasonic heeft all black, maar dan maar 1 maat panelen, dus niet de combineer mogenlijkheid.
hellaas.
Het is een bijkeuken + deel keuken inderdaad. Er zouden er 3 of 4 oppassen. Het zou esthetisch niet echt mijn voorkeur hebben (steekt er bovenuit, ik kom moeilijker via het dak bij mijn ramen / dak boven, etc. Maargoed, ik ga er even over nadenken. De draadjes zijn zijn gelegd waarschijnlijk, en ik zou ze zowel oostelijk als zuidelijk kunnen oriënteren.
als je de keuken gebruikt en het is te plannen, dan kun je er wel 10 leggen.
dan heb je geen panasonic nodig, dan is ieder 32Vmpp paneel goed genoeg.

als je er dan ook nog 12x + 10x van kunt maken.
22x340Wp=7480wp op een 5kW 1 fase omvormer (kan met gemak door oost-west ;) )
dan haal je de 6000kWh wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Tsurany schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:43:
[...]

Dat lijkt me ook de meest logische keuze. Waarom een dure SolarEdge oplossing kiezen als slechts twee panelen een probleem hebben gedurende een relatief korte periode per dag? Het geld dat je bespaart investeer je in extra panelen op de uitbouw aan de oostkant, dan heb je daar nog makkelijk twee panelen bij.
Als ik er aan de voorkant uiteindelijk 12 kwijt kan (wanneer de linker schoorsteen eraf gaat) dan zou ik zelfs 4 optimizers van Tigo kunnen gebruiken, voor de meest rechter rij portrait. Dan bespaar ik nog steeds geld ten opzichte van SolarEdge, en het zijn op zich de kosten niet.

Qua andere optie (SolarEdge) blijft nog steeds mijn vraag: start die wel op, wanneer ik 6 panelen op de achterzijde heb met P370 optimizers? De ene aanbieder zegt: dat wordt hem niet, de andere ziet niet zoveel problemen. De datasheet zegt een minimum van 8 panelen bij gebruik van P370 optimizers, of 6 bij het gebruik van P404. Ik snap zelf de materie met de opstartspanning niet helemaal (als in: ik kan uit de diverse datasheets van omvormers, panelen en optimizers niet eenduidig opmaken wat ik dan met elkaar moet plussen en minnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

pekelveld schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Als ik er aan de voorkant uiteindelijk 12 kwijt kan (wanneer de linker schoorsteen eraf gaat) dan zou ik zelfs 4 optimizers van Tigo kunnen gebruiken, voor de meest rechter rij portrait. Dan bespaar ik nog steeds geld ten opzichte van SolarEdge, en het zijn op zich de kosten niet.

Qua andere optie (SolarEdge) blijft nog steeds mijn vraag: start die wel op, wanneer ik 6 panelen op de achterzijde heb met P370 optimizers? De ene aanbieder zegt: dat wordt hem niet, de andere ziet niet zoveel problemen. De datasheet zegt een minimum van 8 panelen bij gebruik van P370 optimizers, of 6 bij het gebruik van P404. Ik snap zelf de materie met de opstartspanning niet helemaal (als in: ik kan uit de diverse datasheets van omvormers, panelen en optimizers niet eenduidig opmaken wat ik dan met elkaar moet plussen en minnen).
Ik spreek uit ervaring:
Ja met 6 stuks start hij wel op omdat je de andere kant in dezelfde string legt.
Echter in de hele vroege ochtend gebeurt dat ietsje later dan dat je overal P404/P505 neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Na een nachtje overdenking op basis van jullie vragen, zijn mij een aantal nieuwe vragen te binnen geschoten:
  • Ik zie dat Aanbieder 3 ook Fronius en SMA aanbiedt, naast Growatt. Stel dat ik niet voor SolarEdge ga, zijn er dan nog goede redenen om te vragen om Fronius / SMA in plaats van Growatt?
  • Heeft een niet-SolarEdge 1 fase omvormer potentieel problemen om te starten op basis van 6 panelen achterzijde? Of is dat echt een SolarEdge issue?
  • Stel dat ik aan de achterzijde nog 3-4 panelen op het platdak van de keuken plaats, gaat dat dan goed qua "koppelen" op dezelfde string als de 6 die op het dak liggen? De instralingshoek is wat anders, maar op die 3 meter hoogteverschil zal dat meevallen?
  • Hebben jullie ook ervaring bij niet-SolarEdge omvormers met het toevoegen van monitoring per paneel (Tigo heeft ze, zonder optimizer functie). Is dat vooral zonde van het geld, en kan je dan net zogoed direct SolarEdge kopen? ;)
  • Ik mag aannemen dat ik (bijvoorbeeld een Growatt, maar ook Fronius/SMA) wel op stringniveau kan uitlezen? Dan heb ik in ieder geval nog inzicht in opbrengsten per kant. Of ik dat dan in mijn Rasberry Pi kan inlezen, dat zien we in de toekomst nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
ApC_IcE schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:57:
[...]
Ik spreek uit ervaring:
Ja met 6 stuks start hij wel op omdat je de andere kant in dezelfde string legt.
Echter in de hele vroege ochtend gebeurt dat ietsje later dan dat je overal P404/P505 neerlegt.
Tnx. Ik kreeg de vinger er niet achter bij de aanbieders die nu P370 offreren, maar iets houdt ze tegen om voor P404/P405 te gaan. Enig idee waarom? Veel duurder zijn ze nou ook weer niet. Sneller stuk ofzo? Of het feit dat de in de datasheet genoemde "MPPT operating range" hoger begint?

[ Voor 3% gewijzigd door pekelveld op 28-03-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Voor de prijs maakt het amper uit inderdaad.
Ik had hier voor de variant gegaan met het hoogste voltage. Maar het ligt best dicht bij elkaar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
pekelveld schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Tnx. Ik kreeg de vinger er niet achter bij de aanbieders die nu P370 offreren, maar iets houdt ze tegen om voor P404/P405 te gaan. Enig idee waarom? Veel duurder zijn ze nou ook weer niet. Sneller stuk ofzo? Of het feit dat de in de datasheet genoemde "MPPT operating range" hoger begint?
Ik heb zelf mijn offerte laten aanpassen van P370 naar P404 omdat ik bij de opstart anders wellicht een latere start zou krijgen (string minimaal 6 i.p.v 8 panelen). Ook ligt bij de P404 het voltagelimiet hoger.

16 stuks met een meerprijs van €32 totaal in mijn geval, dus ik heb het maar gewoon gedaan.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
Het is wel afhankelijk van de Isc van de panelen of je de p370 zo maar kan aanpassen naar p404/p405... anders zou het de p505 moeten worden, als de Isc te hoog is voor p404/p505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Inmiddels aanbieding 3 ook voor 18 panelen binnen. Conclusie:
  • Aanbieder 3 komt er als meest gunstige uit met 1 EUR/Wp (exclusief BTW, exclusief een eventuele optimizer van Tigo). Als Aanbieder 3 moet kiezen, dan kiest hij bij zowel 14 als 18 panelen voor Growatt met eventueel een optimizer, in plaats van SolarEdge. Het scheelt simpelweg veel geld, en als je niet kickt op het uitlezen per paneel, dan heb je bij Growatt het meeste waar voor je geld. Het zou bij 18 panelen vervolgens nog een doorrekening waard zijn of het op een 1-fase omvormer past. Dat scheelt geld in de omvormer en in de "aansluiting meterkast". Bij elkaar gok ik een EUR of 250 exclusief BTW. Een extra paneel (of 2) op het platte dak was geen aanrader, vanwege afwijkende (instralings)hoek binnen dezelfde string.
  • Ik vind aanbieder 2 erg goedkoop voor 18 panelen in combinatie met SolarEdge. De panelen zijn wat ouder (met minder Wp per paneel) en er is een verschil qua optimizer, maar dat scheelt niet 1.300 EUR ex. BTW in vergelijking met de aanbieding van Aanbieder 3. In absolute EUR's is Aanbieder 2 mét SolarEdge goedkoper dan Aanbieder 3 zonder solaredge. Ik geef toe: het scheelt 5% vermogen, maar toch kan ik dit verschil nog niet helemaal verklaren.
Ik moet er eens goed over gaan nadenken, zeker met de berichtgeving van gisteren inzake de salderingsregeling. Ik moet vooral voor mezelf de knoop doorhakken: wil ik SolarEdge of niet in mijn situatie. Qua Aanbieder zou ik - zonder weet van de prijzen - voor Aanbieder 3 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Inmiddels ben ik wat stapjes verder:
  • De schoorsteen gaat er definitief niet af.
  • De achterzijde krijgt nog steeds 6 panelen, aan de voorzijde komen er 10 (landscape, 2x3 panelen, en daarboven 2x2)
  • De keuze gaat naar aanbieder 3
  • Op tafel ligt nu een aanbieding met SMA-omvormer (als variant op de Growatt omvormer). Aangeboden is een 3-fase omvormer (SMA Sunny Tripower 5.0). Ik krijg er een beter gevoel bij dan SolarEdge. Het is subjectief, maargoed ;)
  • Ik kan nog kiezen of ik aan de voorzijde 1 of meerdere Tigo optimizers plaats. de SMA-omvormer heeft ondersteuning al ingebouwd voor die optimizers, dus dat is een voordeel.
Wat wel gek is: de installateur geeft aan monitoring niet te ondersteunen. Volgens mij is dat bij SMA simpelweg het toevoegen (zie blz. 4) van een Tigo TAP/gateway aan de installatie. Dat is welgeteld 1 hardwarematig productje met 1 kabel waarvoor al een standaard poort beschikbaar is (en eventueel wat werk in de instellingen). Daar moet ik nog eens even over bellen. Wat ik ook vreemd vind: in de hiervoor gelinkte handleiding staat nog dat je een cloud connect advanced zou moeten hebben, maar de beschrijving van de omvormer zegt dat die al is ingebouwd. De designer software van SMA geeft het wél als aparte benodigdheid... vreemd.

Met een beetje korting zit ik met een SMA omvormer nu op 1,03 EUR/Wp. Dat is dan ex. Tigo optimizers. Lijkt me een nette prijs.Optioneel kan ik de garantie van de omvormer nog verlengen naar 10 jaar (voor 213/250 EUR ex BTW, afhankelijk van gekozen garantietype)

Ik had overigens het gevoel dat een Tripower 5.0 wel wat overkill was (overdimensionering in plaats van onderdimensionering). Als ik de gegevens invoer in de designer van SMA, dan komt echter hetzelfde advies naar voren toe. Lijkt me dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Even e.e.a. ingevoerd in Sunny design:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBHmtSpM1uzyTB6jpZ_FsEyismU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5wtqbpYM0VY932Q1sz7fBcS.jpg?f=user_large

1 fase, blijkbaar de voorkeur van Sunny design zelf als je niets zegt over type aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQR76THEkWhsXyxSHpror8kVR7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vM5cbyhGuW1iMOSd7oE2dO8.jpg?f=fotoalbum_large

3 fasen, STP 4.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcXjgOg65z-_P8qJjXBNIVLHK7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTmQQWX1QdvvPIxiJaurAOYf.jpg?f=fotoalbum_large

3 fasen, STP5.0 - Aangeboden door voorkeursaanbieder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz14uCG4NRGIhjVEPEUP7gNarJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQhKLHvfL6fGmTR1M3D1QTkT.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is hier nu het meest verstandig, gegeven de 3 fase aansluiting in mijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Ja dit is een duidelijk geval. Gewoon gaan voor die 1 fase 3.6 kW omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

_Arthur

blub

De SB3.6 vs de STP5.0 is dik Euro 300,- goedkoper. De 3.6 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:30:
Zit ik je net een DM te sturen om hier eens een blik op te werpen... ben je me al voor ;). Ik laat de DM wel achterwege dus, dank!

Op basis van welke waarden moet ik nu de conclusie trekken dat 1 fase 3,6 dus "beter" is dan de 3 fasen 4.0 of 5.0? Dit met in het achterhoofd dat ik netjes een 3 fase aansluiting heb (en dus 25A per fase heb, en de groep dus 16A is), én ik natuurlijk niet wil dat er wordt afgetopt.

Mocht ik gewoon écht voor 3 fasen willen gaan, wijzen bovenstaande plaatjes dan uit dat 5.0 inderdaad de voorkeur geniet boven 4.0? Ik heb het gevoel dat het qua prestatie niet veel uitmaakt, maar dat ik vooral meer betaal voor een 5.0.

Edit: laat geld dus even niet de doorslaggevende factor zijn. Het is niet dat ik 300 EUR niet in de portemonnee wil houden... maar wil het niet te zwaar laten wegen.

[ Voor 9% gewijzigd door pekelveld op 16-06-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je kunt de geschatte jaaropbrengst vergelijken.
Die is bij de enkelfase omvormer het hoogst vanwege de korte string lengte.
En daarnaast is die omvormer ook nog eens het goedkoopst.

Hoog netvoltage heb je niet zo snel last van met zo'n relatief kleine omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:51:
Je kunt de geschatte jaaropbrengst vergelijken.
Die is bij de enkelfase omvormer het hoogst vanwege de korte string lengte.
En daarnaast is die omvormer ook nog eens het goedkoopst.
De jaaropbrengst is inderdaad wat hoger. Het scheelt ongeveer 0,6%. Ik beschouw het als gerommel in de marge, maar anderzijds is het volgens mij ook een teken dat er niet wordt afgetopt (dat is positief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:30:
Heb je dan ook nog een mening over TIGO optimizers voor de panelen aan de westzijde? Dit ivm de schoorsteen die er niet af gaat? Ik kan ze er bij het plaatsen eenvoudig onder laten knopen, achteraf kost het een stuk meer geld. Mijn gevoel zegt: Shadowfix gaat hier niet voldoende werken, maar misschien zit ik er naast. Omgekeerd: een TIGO kan ook niet veel kwaad (behalve voor de portemonnee): valt de schaduw mee, dan zal hij wel gewoon gebypassed worden neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik het ‘jouw productie’ topic mag geloven willen die TIGO’s nog wel eens gedonder geven de laatste tijd. Die zou ik niet zo snel nemen denk ik.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zelf heb ik ze niet dus weet er niet alles van.

Ik denk dat de problemen met Tigo optimisers vooral voorkomen in geval dat je heel korte strings hebt. 10 panelen is niet kort dus dat probleem heb je niet. Ook zijn er vaak problemen met de communicatie, maar in dit geval lijkt me communicatie niet nodig.
Troep zal het niet zijn, maar wat je niet hebt kan ook niet kapot.

Ik denk dat als je de hoogte van de schoorsteen wegblijft van de schoorsteen is er sowieso alleen in de winter schaduw is.
Een Goodwe of SMA kiezen voor beter schaduw management lijkt me niet verkeerd.

@AUijtdehaag en @Rol-Co weten hier meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:28:
Ik denk dat de problemen met Tigo optimisers vooral voorkomen in geval dat je heel korte strings hebt. 10 panelen is niet kort dus dat probleem heb je niet. Ook zijn er vaak problemen met de communicatie, maar in dit geval lijkt me communicatie niet nodig.
Als ik een gateway koop, en het functioneert niet fatsoenlijk, dan kan ik altijd nog de stekker van die gateway uit de omvormer trekken en dan is het probleem "opgelost" ;).
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:28:
Ik denk dat als je de hoogte van de schoorsteen wegblijft van de schoorsteen is er sowieso alleen in de winter schaduw is.
Een Goodwe of SMA kiezen voor beter schaduw management lijkt me niet verkeerd.

@AUijtdehaag en @Rol-Co weten hier meer van
Ik ga de panelen zo veel mogelijk naar links leggen, maar die schoorsteen aan de rechterkant zal in alle gevallen wel een deel van de dag voor schaduw zorgen, ik krijg de panelen niet zó ver naar links. Optimizers lijkt me dan toch wel handig op dat deel (2 à 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zou kunnen inderdaad. Ik weet er niet alles van. Schaduw die er alleen in de herfst en winter kan zijn is totaal niet erg.
Andere schaduw zou je over kunnen twisten. Misschien een SMA of Goodwe kiezen voor beter schaduw management. Dat schijnt beter te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pekelveld schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Als ik een gateway koop, en het functioneert niet fatsoenlijk, dan kan ik altijd nog de stekker van die gateway uit de omvormer trekken en dan is het probleem "opgelost" ;).

[...]

Ik ga de panelen zo veel mogelijk naar links leggen, maar die schoorsteen aan de rechterkant zal in alle gevallen wel een deel van de dag voor schaduw zorgen, ik krijg de panelen niet zó ver naar links. Optimizers lijkt me dan toch wel handig op dat deel (2 à 4).
Als je het persee wil zou ik eerder een micro omvormer nemen dan een optimizer. in die tigo's heb ik momenteel niet heel veel vertrouwen. en SE is overbodig
Harde schaduw zoals dakkapellen en schoorstenen worden erg goed gedaan door een goede omvormer.
De vraag die je kan stellen is: Of het wel wenselijk is de bypass diode zo veel aan te sturen. sommige paneelfabrikanten sluiten dit ook uit van de garantie voorwaarde.
Ik zou het in jouw geval met een sma oplossen, toen hier de steiger voor een deel van de panelen stond kon ik leuk meekijken en het is gewoon indrukwekkend wat ze er nog van wist te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Die SMA komt er ook, ik ben wel bereid om voor een goed product te betalen (even los van of het nu 1 op 3 fase wordt).

Het lastige is dat je geen referentiekader hebt: je weet niet of de schaduwvorming van de zon enorme invloed heeft (en of shadefix van SMA dat dus netjes corrigeert), omdat je niet tegelijkertijd opbrengst mét en zonder een optimizer naast elkaar kan zien. Het enige dat natuurlijk kan, is dat je een duidelijke sprong in je opbrengst ziet op een bepaald tijdstip op de dag. Dat zou dan een moment moeten zijn dat de schaduwvorming geen rol meer speelt. Aangezien ik nu geen panelen heb, heb ik er ook geen ervaring mee hoe goed dat zichtbaar is in monitoring via de omvormer zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Kijk, daar is de objectiviteit! Hier valt niet veel tegenin te brengen :). Dat zou ervoor pleiten me niet zoveel zorgen te maken, en gewoon zonder optimizers te werken. Enige verschil hier is dan nog met jouw plaatjes, dat bij mij de hele voorkant zich gedraagt als "SMA zuid boven".

Uit deze grafiekjes blijkt wat mij betreft in ieder geval wel duidelijk genoeg of er significant grote dippen zitten in de opbrengst door schaduw ten gevolge van bijvoorbeeld een schoorsteen. Wat dat betreft is het dus ook wel goed om een tijdje zonder shade-fix te draaien, zodat duidelijk is in welke mate die zijn werk überhaupt moet doen (en hoeveel het dan scheelt). Ik ga er vanuit dat SMA niet zelf zijn "meeropbrengst" door shade-fix inzichtelijk maakt namelijk.

Ik ben bijna zover dat ik kan zeggen: nog 1 knoop door te hakken (1 vs. 3 fase). Ik heb gelukkig nog even...de panelen komen toch pas over 1 à 2 maand denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pekelveld
Zo, hier kan ook een vinkje achter de installatie, dank allen voor het meedenken en adviseren!
  • 16x Qcells Q.Peak DUO BLK-G8+ 340Wp (10 op west, 6 op oost)
  • SMA Tripower 4.0 omvormer
En een tweetal brakke foto's in verband met het slechte weer ;). Ik had vooraf wat 'angst' over de zwartwaarde van de panelen, maar in ieder geval tijdens deze weersomstandigheden zien ze er prima egaal zwart uit.

Voorzijde (west)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w65VZatMMzitoezYGWCaA6TIpEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NrRB4qdw5wpwILmg1u3hEkwK.jpg?f=user_large

Achterzijde (oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C1QcLBWjNW7pubOd14YdQUrnNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wNjkIX0NtjV6U4goFDYeInGm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is gewaagd met 6 paneeltjes in 1 string op een 3-fase omvormer.
Ben benieuwd hoe dat presteert.

Loop zelf nog even de installatiewizard door.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Na 10 bedrijfsuren gaat de landsinstelling op slot.

En nu nog ff loggen he?
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."
Kan je ook voor homeassistant/domoticz/grafana/sbfspot gebruiken

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 16:03 ]

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:54:
Dat is gewaagd met 6 paneeltjes in 1 string op een 3-fase omvormer.
Ben benieuwd hoe dat presteert.
Ik ook. Ze liggen er sinds dinsdagmiddag op. Tot nu toe was het veelal bewolkt, maar sloeg de omvormer ergens tussen 8 en 9 uur wel "gewoon" aan, en blijft hij aan. En daar doel je neem ik aan op: is er voldoende startspanning. Op basis van een bewolkte dag zeg ik: werkt, dus dan zal het in algemene zin óók goed moeten komen. De eerste 4 kWh van vandaag zijn in ieder geval alweer binnen.
Loop zelf nog even de installatiewizard door.
Na 10 bedrijfsuren gaat de landsinstelling op slot.
Stond nog op "auto". Maar ik kan de parameters gewoon bewerken, dus op Amsterdam gezet (UTC+1). Goede tip. De app werkt inmiddels ook, dat registreren was nog een "dingetje". Ik vond het met name erg onduidelijk geregeld.
En nu nog ff loggen he?
Ja, moet ik nog mee bezig. Ik wil uiteraard die string 1 en 2 apart uitlezen, kijken wat die doen. Ik heb al enkele tips van je in de DM zitten ;).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik doelde meer op de landsnorm instelling

Als die met de 6 panelen maar niet aan en uit gaat telkens, maar dat zal wel meevallen denk ik.

• pekelveld
Aha. Die staat bij netbewaking -> landnorm op "AA standaard landen dataset 2019 50Hz". Die moet dan op "[NL] NEN-EN:50438:2013" staan? Ik zie de parameters daaronder dan trouwens niet wijzigen als ik die optie selecteer ... dus vraag me af of dat goed gaat. Geen idee of die twee gekoppeld zijn. Ik kan altijd de installateur nog even vragen, want dat is iets dat hij normaliter moet regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufeak9mvwGlzwsx8iGKgMzyUWlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMOfpayk9E837G9JMBt8SMEa.png?f=fotoalbum_large
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:49:
Als die met de 6 panelen maar niet aan en uit gaat telkens, maar dat zal wel meevallen denk ik.
Zo te zien gaat hij dat niet (op basis van n=2 dagen, dus matige steekproef ;))

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat ik al zei, na 10 bedrijfsuren gaat die instelling op slot.

Dus je installateur heeft ook niet de installatie wizard doorlopen.

Veranderen naar NEN-EN:50438:2013 kan enkel nog met een grid guard code.
(als hij die al heeft)

Nadeel van een verkeerde landsnorminstelling (of eigenlijk de "default") kan zijn dat je te vroeg gaat aftoppen. (3800 watt ipv 4000 watt)
Al met al niet zo spannend misschien met een oost/west situatie.

Als je gaat uitlezen is ook de laatste nieuwe firmware aanbevolen.
Temperatuur van de omvormer kan je enkel via modbus tcp/ip uitlezen.
Ook met de nieuwste firmware lees je ook de juiste EToday uit de omvormer via SBFspot of home assistant
Ook daar is een installateurs account voor nodig om die firmware te updaten (en modbus tcp/ip aan te zetten)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 18:02 ]

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:55:
Wat ik al zei, na 10 bedrijfsuren gaat die instelling op slot.

Dus je installateur heeft ook niet de installatie wizard doorlopen.

Veranderen naar NEN-EN:50438:2013 kan enkel nog met een grid guard code.
(als hij die al heeft)

Nadeel van een verkeerde landsnorminstelling (of eigenlijk de "default") kan zijn dat je te vroeg gaat aftoppen. (3800 watt ipv 4000 watt)
Al met al niet zo spannend misschien met een oost/west situatie.

Als je gaat uitlezen is ook de laatste nieuwe firmware aanbevolen.
De firmware staat op 3.10.10.R. Dat is hetzelfde als wanneer ik via SMA de firmware download. Zit wel goed dus.

Ik heb de login als installateur (via de browser). Ik kan daarmee (a) de installatiewizard starten en (b) individuele parameters wijzigen. Gevoelsmatig heb ik dus geen grid guard code nodig. Alleen: ik laat liever de installateur zelf even die wizard nogmaals doorlopen dan dat ik dat zelf ga doen... daar heb ik ze immers ook voor betaald ;). Ik zal ze morgen eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dat dus juist niet doen.
De installateur geef je dus een 2e kans, en dan wordt jij buitengesloten dmv een wachtwoord verandering.
Die zal zijn eigen wachtwoord erin willen hebben.

Als je vragen hebt (alles staat in de youtube video) kun je ze ook aan mij stellen.

Wees blij dat je een SMA gekocht hebt en nu volledig toegang hebt tot alle functies.
De "gevaarlijke" staan al op slot na 10 bedrijfsuren, dus je kan weinig fout doen.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

pekelveld schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:35:
Zo, hier kan ook een vinkje achter de installatie, dank allen voor het meedenken en adviseren!
  • 16x Qcells Q.Peak DUO BLK-G8+ 340Wp (10 op west, 6 op oost)
  • SMA Tripower 4.0 omvormer
En een tweetal brakke foto's in verband met het slechte weer ;). Ik had vooraf wat 'angst' over de zwartwaarde van de panelen, maar in ieder geval tijdens deze weersomstandigheden zien ze er prima egaal zwart uit.

Voorzijde (west)
[Afbeelding]

Achterzijde (oost)
[Afbeelding]
Top dat je een update plaatst.
Ik snap alleen niet dat je alsnog voor een 3fase 4000 bent gegaan.
Alle adviezen waren toch de 3.6? of had desnoods de 4000 1fase gedaan.
Met 6 panelen aan de achterkant op een 3 fase zou ik nooit doen

• pekelveld
ApC_IcE schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:24:
[...]
Top dat je een update plaatst.
Ik snap alleen niet dat je alsnog voor een 3fase 4000 bent gegaan.
Alle adviezen waren toch de 3.6? of had desnoods de 4000 1fase gedaan.
Met 6 panelen aan de achterkant op een 3 fase zou ik nooit doen
Ja, terechte vraag natuurlijk. ;)

Ik heb op basis van reacties geconcludeerd dat ik met de keuze voor een 3 fase omvormer als belangrijkste bezwaren (a) meer betaal, (b) de kans loop dat hij wat later "aan" gaat vanwege de hogere opstartspanning (op basis van n=2 dagen valt het me niks tegen..., ik neem aan dat je hierop doelt met 6 panelen) en (c) dat de te verwachten jaaropbrengst lager zal zijn. Dat laatste was voor mij 'gerommel in de marge', als ik de Sunny design moet geloven. Dus ja: potentiële nadelen zijn er. en ik waardeer het dat die aangegeven zijn.

Echter: er gaat - zover ik kan overzien - ook niet echt iets fout met een 3 fase omvormer als je het bovenstaande voor lief neemt. Het is niet zo dat de installatie niet werkt en het is niet voor niets dat Sunny design/SMA het ook als reële oplossing biedt. Een plusje is dat ik een 3 fase aansluiting heb (3x25A) en dat eenzelfde fase omvormer daar met mijn aantal panelen goed bij past.

Kortom: vooral een andere keuze (en daarmee naar mijn mening geen "foute"), deels op basis van gevoel en ook zeker in afstemming met de installateur. Genoemde bezwaren zijn daarbij met nadruk besproken.

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:10:
Ik zou dat dus juist niet doen.
De installateur geef je dus een 2e kans, en dan wordt jij buitengesloten dmv een wachtwoord verandering.
Die zal zijn eigen wachtwoord erin willen hebben.

Als je vragen hebt (alles staat in de youtube video) kun je ze ook aan mij stellen.

Wees blij dat je een SMA gekocht hebt en nu volledig toegang hebt tot alle functies.
De "gevaarlijke" staan al op slot na 10 bedrijfsuren, dus je kan weinig fout doen.
Goed punt, ik kan net zo goed wat credits inleveren via de DM in plaats van bij de installateur ;). Ik houd me even aanbevolen en zal er in het weekend eens even écht goed naar kijken. Kijk dus af en toe maar even met een schuin ook naar je berichtenbox.

Belangrijkste vraag voor nu: moet je de installatiewizard volledig opnieuw doorlopen, of geeft hij gewoon per stap de actuele parameters weer, en kan je dus per stap een kleine aanpassing doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gewoon even opnieuw doorlopen.
Per stap inderdaad

Maar veel stappen zijn het niet.
Terugleverbeheer kan uit. (zoals de video zegt)

Heb je als installateur een slotje achter de landsnorm?

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:08:
Gewoon even opnieuw doorlopen.
Per stap inderdaad

Maar veel stappen zijn het niet.
Terugleverbeheer kan uit. (zoals de video zegt)

Heb je als installateur een slotje achter de landsnorm?
Goed te doen ja. Ik heb er een energiemeter in staan. volgens mij kan ik die er ook uit gooien. Verder heb ik de WLAN uitgezet (want bekabeld aangesloten) en heb ik de landsnorm aangepast. Daar zit dus geen slotje op.
Nu nog even wachten tot de DC-spanning er weer is, dan worden de instellingen verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayo4eX-YYTZcUa3b7ogJcwCRdgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Yc1d9VF5zrTtPwJv6TYb7Kx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
In het algemene topic werd gevraagd naar schaduwvorming aan de westzijde (dat is dus de voorzijde van het huis)
ApC_IcE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:51:
[...]
@pekelveld,
Kan je nog eens een foto nemen van de westkant ivm de schaduw? Wat ik vroeg in je topic
Nu heb ik een paar dagen een poging gedaan, maar alle keren dat ik buiten was, was het bewolkt. Ik heb even wat mij elkaar gesprokkeld, deels uit het verleden. Geeft het antwoord op je vraag?

13 maart, 13:15 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so4zwSwumVa6kU0xvjbGi3i2kDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XL7d5Vweje2uF76wVpKtPK0I.jpg?f=fotoalbum_large

1 juni, 11:15 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwXKFmzpXOxU90wpMbxgWR8g1XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emVrJTVqvTgAh2mp4spJIblL.jpg?f=fotoalbum_large

12 november, 15:00 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJLk7D4H1CjU0KvYengH6eKiLNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzFqdHjuY58Vkg1vSv3bsoS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
@ApC_IcE had jij nog een "antwoord" op mijn vraag waarom je zelf nooit voor 6 panelen op 1 string van de 3-fase omvormer zou kiezen? Het is mij niet geheel duidelijk waar je no-go op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
We zien sommige Chinese omvormers het erg zwaar hebben met minimum string lengte. Bijvoorbeeld dat ze sochtends en savonds lang lopen klepperen met hun relais of dat de mpp tracker er weinig van snapt bij slechte condities.

Verder zit je erg ver van het optimale Vmmp, zie zo`n beetje elke post van @migjes
migjes in "Adviesvraag aanschaf zonnepanelen (WZW-ONO combi)"

Voor een 3 fase omvormer ligt het optimum rond 750 V.
Met jouw setup is een enkelfase omvormer dus veel logischer, met z`n optimum voltage rond 400 V.

Nu heb je een SMA en daar ken ik dat relais klepper gedrag niet van en kennelijk gaat bij jou goed (ben ik eigenlijk een beetje verbaast over, maar goed dat je geen Chinees merk gekozen hebt). Je hebt geen probleem dat opgelost moet worden dus.
Wel heb je door de ongunstiger Vmmp een wat lagere opbrengst dan bij een enkelfase omvormer, terwijl die ook nog eens goedkoper was geweest. Zou het ook afraden omdat ik van tevoren niet wist of het goed zou werken.
Maar ik vind het wel interessant dat je het uitprobeert en dit bewijst denk ik wel even dat een SMA het wat dit betreft echt wel beter doet dan een Chinees merk. Mijn enkelfase SolaX vind een string lengte van 7 al kort, dus hier zie ik wel even wat verschil met SMA.
For science is dit ook leerzaam, misschien heeft iemand hier ooit wel wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe dan ook, is het best op het randje.
Het zou leuk zijn dat je de logging beschikbaar stelt via pvoutput.

Hier een oost west met 6 (grote) panelen per kant en maar 7 graden helling op een 1-fase omvormer.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=89950&sid=79680

Ben benieuwd of je aanstaande woensdag verschil ziet in opstarten. Hopelijk weer eens een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

@pekelveld Thanx voor de foto's.
Dit zou voor mij zeker een meerwaarde hebben voor solar edge en optimizers. Als je in juni om 11.15uur al zo'n partij schaduw hebt over dat paneel zou ik op zijn minst daar een tigo onder doen zodat de rest van je west dak niet last heeft van dat ene paneel in de gedeeltelijke schaduw. Ben benieuwd naar maart en verder wat op dat tijdstip met je systeem gebeurd en de grafieken.

Omdat je pieken nooit lang boven de 5000W zijn had je dit prima op een 5000 omvormer kunnen doen die enkelfase is, en op desnoods 20A af te zekeren. Dat is niet alleen goedkoper. Het is ook efficienter.
Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat je dak redelijk flauw is dus blijkbaar kan een 3fase omvormer hier beter mee om dan in het verleden (en mijn ervaringen). Wanneer de zon opkomt en er liggen maar 6 panelen die instraling hebben zou je danken dat de 3fase omvormer nog niets doet.
Ook zou je verwachten met een 3 fase omvormer dat ze allemaal in dezelfde mpp zitten met deze aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
En nu nog ff loggen he?
'
Achter PV Output kan een vinkje.

sbfspot draait dus. Nu nog richting Grafana. Heb ik daarvoor MQTT nodig? Ik zie de "route" nog niet helemaal, maar wellicht moet ik me gewoon beter inlezen (Windows gebruiker... geen pi gewend ;)). Ik weet dat het een combi is van influxDB, node-red, grafana en/of MQTT.

Ik ga de panelen niet in domoticz zetten... tenminste, ik ben weer even genezen sinds de pi gisteravond compleet op de hobbel ging toen ik dat probeerde. Conclusie was dat ik vandaag een nieuwe installatie van de pi kon doen. En ja, ik weet het, ik moet nog eens iets anders voor de pi neerzetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik gebruik de mqtt van sbfspot om die naar influxdb te sturen dmv node-red.
node-red flow:
code:
1
[{"id":"5a25ba8c.a50c94","type":"mqtt in","z":"451a5983.b9afa8","name":"SMA1930106727","topic":"sbfspot_1930106727","qos":"2","datatype":"auto","broker":"dea50b7b.7c8498","x":140,"y":80,"wires":[["ec0b07e6.7dcbb8","d9431a2f.0c6cc8","256254b1.70b39c"]]},{"id":"ec0b07e6.7dcbb8","type":"function","z":"451a5983.b9afa8","name":"Filter","func":"//devicename = msg.payload.fields.InvName\ninputjson  = JSON.parse(msg.payload);\n\nvar _fields = {};\nfor(var item in inputjson){\n    _fields[item] = inputjson[item];\n}\n\nmsg.payload = [\n    {\n        measurement: \"energy\",\n        fields: _fields,\n        timestamp: new Date(),\n        tags:{\n\t\t    device: msg.topic,\n\t\t    direction: \"Zuid Boven\",\n\t\t     },\n    },\n    ];\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":430,"y":80,"wires":[["3330b46b.76b31c"]]},{"id":"3d660e45.37df62","type":"influxdb batch","z":"451a5983.b9afa8","influxdb":"5ac075dd.fd7f4c","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":890,"y":80,"wires":[]},{"id":"77658763.609188","type":"comment","z":"451a5983.b9afa8","name":"to InfluxDB","info":"","x":840,"y":40,"wires":[]},{"id":"3330b46b.76b31c","type":"switch","z":"451a5983.b9afa8","name":"Sunr-Suns","property":"payload[0].fields.Timestamp","propertyType":"msg","rules":[{"t":"btwn","v":"payload[0].fields.SunRise","vt":"msg","v2":"payload[0].fields.SunSet","v2t":"msg"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":610,"y":80,"wires":[["3d660e45.37df62"]]},{"id":"c9b1cd17.37817","type":"comment","z":"451a5983.b9afa8","name":"Only between:","info":"","x":610,"y":40,"wires":[]},{"id":"9dc12900.766a18","type":"comment","z":"451a5983.b9afa8","name":"Zuid Boven","info":"","x":130,"y":40,"wires":[]},{"id":"256254b1.70b39c","type":"debug","z":"451a5983.b9afa8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":370,"y":40,"wires":[]},{"id":"dea50b7b.7c8498","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"5ac075dd.fd7f4c","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"telegraf","name":"","usetls":false,"tls":""}]

mqtt is eenvoudig te installeren. Na installatie moet je het in sbfspot.cfg nog juist configureren
code:
1
2
3
4
5
sudo apt-get -y install mosquitto
sudo apt-get -y install mosquitto-clients
sudo systemctl enable mosquitto.service
sudo systemctl start mosquitto
sudo systemctl status mosquitto

code:
1
2
3
4
5
6
7
# IP address or DNS name of MQTT Broker
# Don't use test broker for production environments
#MQTT_Host=test.mosquitto.org
MQTT_Host=127.0.0.1

# Port (Optional)
MQTT_Port=1883

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
Gisteren een mijlpaaltje bereikt, en vandaag wederom: 10 kWh op 1 dag. Waar je al niet blij mee kan zijn ;). Gisteren ook de eerste pieken > 2,5 kW.

Nogmaals dank @AUijtdehaag voor je hulp met Grafana en aanverwante zaken, het geeft doeltreffend weer waar ik behoefte aan had. Er kan vast en zeker nog veel meer, maar voor nu is dit inzicht prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMBX5VjA0aNxhYohawmsDxkPajQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZRwOrtL38vyRIpUvupI0ai3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 02:07:
Hoe dan ook, is het best op het randje.
Het zou leuk zijn dat je de logging beschikbaar stelt via pvoutput.
Ik kwam deze tegen na anderhalf jaar ;). PVoutput doet al evenzolang dienst (en Grafana ook):

https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=90558&sid=80199

Vorig jaar > 4.200 kWh. Tot op heden nooit problemen gehad met mijn korte stringlengte bij de 3-fase omvormer :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lokale logging werkt prima inderdaad. ;)

Inmiddels heb ik SBFspot afgezworen en lees alles uit via node-red / modbus tcp/ip en webconnect.

Ik zie nog een 0 graden staan in je pvoutput... nadeeltje van sbfspot. Temperatuur wordt niet doorgegeven via de omvormer met sbfspot. Met modbus tcp/ip wel.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
AUijtdehaag schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:

Ik zie nog een 0 graden staan in je pvoutput... nadeeltje van sbfspot. Temperatuur wordt niet doorgegeven via de omvormer met sbfspot. Met modbus tcp/ip wel.
Ja, da's zo'n dingetje. Maar een en ander draait nu 'gewoon' ;). Ik wil mijn Pi niet om zeep helpen. Mocht hij crashen, dan ga ik er daarna wel induiken.
Pagina: 1