Ik heb een week of 2 geleden een offertevraag gedaan aan vier partijen voor het leveren en plaatsen van zonnepanelen. De offertes zijn inmiddels voor een deel binnen, dus dit lijkt me een goed moment om de aanbiedingen “tegen jullie aan te houden”.
:strip_exif()/f/image/R7wTtuHd1ECETOwV5S51wqc2.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde huis
:strip_exif()/f/image/T8USQgUY28c58q8G3BPhb37D.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaanzicht huis, met projectie (panelen voorzijde kunnen verder naar links uiteraard)

(bij 12 panelen voorzijde komt er dus een rijtje extra naast...)
Ik ga medio april beslissing denk ik, dan heb ik ook de aanbieding van aanbieder 4 binnen.
Karakteristieken huis en vraag
- Instraling (inschatting): voorzijde dak: WZW, achterzijde dak ONO
- Hoofdzekering: 3x 25A
- Jaarverbruik +/- 3.000 kWh privé. Daarnaast +/- 4.000-5.000 kWh elektrische auto via eigen laadpaal. Laden via laadpaal wordt door leasemaatschappij vergoed, maar als ik het zelf ook nog eens deels opwek, dan zijn het dus pure inkomsten.
- Laadpaal voorbereid op 3 fasen, huidige auto laadt op 1 fase.
- Afhankelijk van plaatsing, schaduw van schoorsteen buren (rechts).
- Dakbreedte ongeveer 5,9 meter, hoogte ongeveer 5,1 meter. Dit op basis van dakpannen tellen.
- Hoogte onder dakramen achterzijde ongeveer 2,7 meter.
- Vrije ruimte tussen schoorstenen is ongeveer 4,5 meter.
- Gevraagd is “zo veel mogelijk panelen” met een nette opstelling. Dat resultaat via alle aanbieders in 8 panelen aan de voorzijde (landscape, 2 breed, 4 hoog), en 6 aan de achterzijde (3 breed, 2 hoog). Aan de voorzijde kunnen de panelen in dit geval zo dicht mogelijk tegen de linker schoorsteen aan. Als het goed is, dan is er (nagenoeg) geen schaduw van de rechter schoorsteen in dat geval.
- Schoorsteen links is gedeeld met de buren. Offerteverzoek loopt om deze te renoveren (voorkeur buren) of de verwijderen (voorkeur mijzelf). Bij dat laatste past er een extra rij panelen in landscape op, 4 stuks boven elkaar.
- Ik ga de buren rechts ook proberen te bewegen de schoorsteen te verwijderen, daar moet namelijk sowieso ook onderhoud aan gepleegd worden. Of dit gaat lukken, heb ik uiteraard niet in de hand.
Aanbiedingen 14 panelen (8 voor, 6 achter), prijzen ex. BTW
Inmiddels van 3 aanbieders een offerte. nr. 3 en 4 zijn twee alternatieven door 1 aanbieder.- Sonnenstrom Fabrik Excellent Black, 320WP, SolarEdge SE4000H HD wave (1 fase), P404 optimizers: 5.738,85 EUR (1,28 EUR/Wp)
- Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE3500H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 4.880,20 EUR (1,09 EUR/Wp)
- Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 4200MTL-S (1 fase), Tigo optimizers evt. op 1 of 2 panelen: 4668,81 EUR (1,00 EUR/Wp)
- Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, SolarEdge SE4000H HD Wave (1 fase), P370 optimizers: 5660,86 EUR (1,21 EU/Wp)
Aanbiedingen 18 panelen (12 voor, 6 achter), prijzen ex. BTW
Inmiddels van 3 aanbieders een offerte. nr. 3 en 4 worden twee alternatieven door 1 aanbieder.- Sonnenstrom Fabrik Excellent Black, 320WP, SolarEdge SE5000H HD wave (1 fase), P404 optimizers: 7.378,51 EUR (1,28 EUR/Wp)
- Q Cells Q peak Duo Half Cell G5, 320WP, SolarEdge SE 5K (3 fase), P370 optimizers: 5.992,40 EUR (1,04 EUR/Wp)
- Aanbieder 3: Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, Growatt 5000TL3-S (3 fase), Tigo optimizers optioneel, 6.046,96 EUR (1,00 EUR/Wp)
- Aanbieder 3: Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6, 335WP, SolarEdge SE 5K (3 fase), P405 optimizers: 7.324,33 EUR (1,21 EUR/Wp)
Foto's huis + projectie panelen
Voorzijde huis:strip_exif()/f/image/R7wTtuHd1ECETOwV5S51wqc2.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde huis
:strip_exif()/f/image/T8USQgUY28c58q8G3BPhb37D.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaanzicht huis, met projectie (panelen voorzijde kunnen verder naar links uiteraard)

(bij 12 panelen voorzijde komt er dus een rijtje extra naast...)
Vragen/opmerkingen
- Ga ik voor SolarEdge of juist niet? Overwegingen uiteraard per paneel uit kunnen lezen (= leuk), minder/geen last van schaduwwerking op totale systeem en wellicht wat meer output per paneel. Vraag is of de optimizers bij 14 panelen functioneel noodzakelijk zijn, en of het het geld waard is. SolarEdge is een tikkie duurder.
- In geval van SolarEdge: wat is nu handig: P404 of P370 optimizers, en welke omvormer. Volgens mij zit ik hier - in combinatie met te kiezen omvormer - met eventuele issues qua opstartspanning. De ene aanbieder zweert bij 1 fase (ook bij 18 panelen), de ander bij 3 fasen.
- Ik heb 3 verschillende panelen qua aanbieding. Wat is op dit moment de beste keuze?
Ik ga medio april beslissing denk ik, dan heb ik ook de aanbieding van aanbieder 4 binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door pekelveld op 31-03-2020 23:28 . Reden: Aanbieder 3 toegevoegd, EUR/Wp toegevoegd ]