Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
@PentaClover
Haha. Hij of zij is van de plat en rechtop strategie. Zo passen er wel veel panelen. Held maar ik wil hem of haar niet als buurman/vrouw.

@AUijtdehaag
Omg dat is inderdaad dat huis voor de renovatie van de buren.
Compleet met fotoreportage. Haha. Nu wil deze mensen helemaal niet meer als mijn buren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:37:
Ben wel benieuwd naar de opbrengsten.

Nog weinig te vinden over verticale montage, terwijl dat nog wel veel mogelijkheden biedt, mn door de meer gelijkmatige opbrengst door het jaar heen (bij plaatsing op zuidmuur)
Je kunt een indicatie krijgen door de situatie in te voeren in Sunnydesign.
Volgens de tabel in de startpost 65% van er jaaropbrengst van zuid 30 graden helling. Relatief goede opbrengst in de winter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@AUijtdehaag ouch, dat is knap vervelend. De foto die @Royytje hierboven postte is van na de brand, daar hebben de buren een nieuw dak, en op de 112 foto's nog niet.
Dus dat heeft hem in iedergeval niet afgeschrikt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PentaClover Waarschijnlijk heeft de woningbouwvereniging het als "nodig" geacht de boel te renoveren.
Met bijpassende huurverhoging.

Vreemd dat dit huis niet is "aangepakt"

//einde speculatie :+

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 20:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@AUijtdehaag
Speculeren is ook een vorm van leren ;)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

swat!

computeraar

-

[ Voor 100% gewijzigd door swat! op 06-06-2020 21:37 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:45:
@AUijtdehaag ouch, dat is knap vervelend. De foto die @Royytje hierboven postte is van na de brand, daar hebben de buren een nieuw dak, en op de 112 foto's nog niet.
Dus dat heeft hem in iedergeval niet afgeschrikt.
Waarom zou het hem af moeten schrikken als de buren brand hebben gehad?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
reneeke1970 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Waarom zou het hem af moeten schrikken als de buren brand hebben gehad?
Waarom denk je dat de buren brand hebben gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Waarom denk je dat de buren brand hebben gehad ?
Omdat je aan de voorkant ziet dat bij hun de zolder en slaapkamer boven daar de vlammen naar buiten zijn geslaan. Daarom hebben hun nieuw dak en de buurman niet, die heeft alleen waterschade waarschijnlijk......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
reneeke1970 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Omdat je aan de voorkant ziet dat bij hun de zolder en slaapkamer boven daar de vlammen naar buiten zijn geslaan. Daarom hebben hun nieuw dak en de buurman niet, die heeft alleen waterschade waarschijnlijk......
Het huis waar brand was heeft juist geen nieuw dak :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
reneeke1970 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Als ik kijk zie ik juist dat op de foto's dat het huis met de zonnepanelen de brand had, niet de buren.

Afbeeldingslocatie: https://112inbeeld.nl/uploaded/imageContentHandler/large/30345/395c201b958bd370448c659dc6527f77.jpg

En het huis dat brand had, heeft als enige geen nieuw dak zoals de zien is op de foto die Royytje poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PentaClover Die plant onder het trapje heeft gelukkig de brand overleeft. :D

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
Ter info voor diegene die denken aan nieuwe inverter:

Ik ben onlangs geswitched van omvormers. Ik had altijd Omnik 3k en 5k 2e generatie (prima apparaten altijd als zonnetje gedraaid!) en heb nu 2x een growatt min 4200TL-XE (die net uit zijn). Het is echt bizar hoeveel de opwek omhoog is gegaan met exact dezelfde panelen en electrische installatie.

De beste dag met de zonnepanelen en oude inverter gemeten tussen aug 2019 en mei 2020 was 7050 piek. De growatt's hebben afgelopen week (met knudde weer) gedraaid en veelvuldig gedurende 15min+ een opwek laten zien van 8400 (eigenlijk hoger maar hij topt af). Verder beginnen ze al veel vroeger op de dag vermogen te leveren en lijkt het er op dat op vergelijkbare tijdstippen ze +/- 1000 watt meer leveren. Maw: het lijkt er op dat de efficientie en/of trackers significant beter zijn in de growatt tov de omniks.

Ik ben dus niks anders dan verbaasd over de grote hoeveelheden opwek met exact dezelfde jinko solar panelen van een jaar oud.

Is dit iets wat mensen die geswitched zijn van omvormer en growatt hebben herkennen?

ter indicatie: ik heb 2 x 7 panelen oost-west liggen (=14*325=4.550) op 15 graden en de omvormer goot er dus met gemak 4200 wattpiek per inverter uit in de middag en topt zelfs gedeelte af, en dat op een oost-west opstelling!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@develdonk

Heb je dat gemeten met een nauwkeurige externe kWh meter of de in de omvormer geïntegreerde?
Die laatste kloppen niet altijd, heb bijvoorbeeld een boel Goodwe omvormers gezien met 20V afwijking in AC voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
@develdonk
Interessant, goed om een tijdje te volgen.
mbt die pieken: dat is natuurlijk wel afh. van het weer
Ook ik zie nu pieken van 4500-4600 W (2 omnik omvormers samen met 5.64 kWP panelen). Paar weken terug op zonnige dagen ca. 3500-3600 als piek.
En rond eind juni heb ik altijd de beste dagopbrengst (op west met 15 graden naar noord onder 35 graden helling)

En hoe had je de capaciteit verdeeld met de 3 en 5k omvormers?? Want de 3k omvormer ging dan toch veel eerder aftoppen?

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 07-06-2020 19:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:14:
@develdonk

Heb je dat gemeten met een nauwkeurige externe kWh meter of de in de omvormer geïntegreerde?
Die laatste kloppen niet altijd, heb bijvoorbeeld een boel Goodwe omvormers gezien met 20V afwijking in AC voltage.
KWh’s omnik geverifieerd met externe kWh meter en geen noemenswaardige afwijking op 1000 kWh, growatt nog niet geverifieerd, dan nog is verschil bijna 20%, mi te groot voor “afwijking” en ik zie inverter aftoppen wat betekend dat hij op zijn Max vermogen zit

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
BarryH schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:17:
@develdonk
Interessant, goed om een tijdje te volgen.
mbt die pieken: dat is natuurlijk wel afh. van het weer
Ook ik zie nu pieken van 4500-4600 W (2 omnik omvormers samen met 5.64 kWP panelen). Paar weken terug op zonnige dagen ca. 3500-3600 als piek.
En rond eind juni heb ik altijd de beste dagopbrengst (op west met 15 graden naar noord onder 35 graden helling)

En hoe had je de capaciteit verdeeld met de 3 en 5k omvormers?? Want de 3k omvormer ging dan toch veel eerder aftoppen?
3kw topte klein beetje af en dat was de reden om over te stappen naar de 4.2 modellen maar nu zit ik dus weer met aftopping... lol

Ik zal over paar weken goede analyse plaatsen als het weer goed weer is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@develdonk
https://nos.nl/artikel/23...-meeste-zonuren-ooit.html

Een omvormer kan niet 1000 Watt warmte ontwikkelen. Een verkeerd MPP lijkt me onwaarschijnlijk, of heb je verschil in de DC-spanning en dan schaduw? (logging?).

Hier van Effekta 5000 naar StecaGrid 4200 gegaan en dat zorgt dat rendement redelijk omhoog gaat conform EU-rendement, wat bij de StecaGrid 4200 is een stuk beter is. Wel iets meer piekverliezen maar die zijn verwaarloosbaar.

Edit:
Hier een plaatje van de StecaGrid 4200 versus de Effekta 4200. Gemeten met dezelfde kWh-meter. Vergeef me dat er een bug zit in de logging waardoor spikes ontstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4YxZyF6Kv82-2ALJoM8nh5YU_Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/U2h6C5jGX9bgfHwLG55gd5R0.png?f=fotoalbum_medium

Steca heeft een beter EU-rendement. Alleen gaat de Effekta op het hoogtepunt hoger omdat deze niet aftopt.

[ Voor 54% gewijzigd door Dre op 07-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:37
Wij wonen in belgie en zijn serieus aan het investeren in ons huis.

Gaan momenteel een nieuw dak en nieuwe ramen/deuren en sectionale poort plaatsen.

Via mijn buurman kwam ter sprake dat zij zonnepanelen hadden gelegd en hiervoor een 3000 euro hadden betaald.

Ik schrok ervan dat dit zo weinig was en wil dit dus ook mee gaan nemen.

Echter weet ik niet wat ik het beste kan doen.
Als ik de panelen installeer in 2020 heb ik recht op 15 jaar terug draaiende teller.
Maar de vlaamse regering heeft beslist om terug een subsidie te geven in 2021 en dit bedrag loopt op tot max 1500 euro.

Komende week gaan enkele installateurs komen voor offertes.

Maar wat is wijsheid ? Kies ik beter voor de terugdraaiende teller of ben ik beter af met de subsidie ?

Iemand wat zich momenteel hier al wat meer in verdiept heeft wat de betere keuze is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Philtjens schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:01:

Gaan momenteel een nieuw dak en nieuwe ramen/deuren en sectionale poort plaatsen.

Via mijn buurman kwam ter sprake dat zij zonnepanelen hadden gelegd en hiervoor een 3000 euro hadden betaald.

Als ik de panelen installeer in 2020 heb ik recht op 15 jaar terug draaiende teller.
Maar de vlaamse regering heeft beslist om terug een subsidie te geven in 2021 en dit bedrag loopt op tot max 1500 euro.

Maar wat is wijsheid ? Kies ik beter voor de terugdraaiende teller of ben ik beter af met de subsidie ?

Iemand wat zich momenteel hier al wat meer in verdiept heeft wat de betere keuze is ?
Zonder dat je weet hoeveel de verhouding geleverde / gefactureerde kWh gaat worden kun je hier geen uitspraak over doen. 1500 EUR klinkt interessant, maar op de looptijd van de installatie is dat peanuts als je bv. maar 0,5kWh mag verrekenen voor elke opgewekte kWh. Ik zou dus nu een installatie plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Philtjens die 15 jaar terugdraaiende teller lijkt me niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
theredone51 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Zonder dat je weet hoeveel de verhouding geleverde / gefactureerde kWh gaat worden kun je hier geen uitspraak over doen. 1500 EUR klinkt interessant, maar op de looptijd van de installatie is dat peanuts als je bv. maar 0,5kWh mag verrekenen voor elke opgewekte kWh. Ik zou dus nu een installatie plaatsen :)
Inderdaad is momenteel lastig.

We hebben nu een verbruik van 2000 kwh per jaar. Gezinnetje gaat wel nog uitbereiden dus wel graag wat meer nemen ( na x aantal tijd omdat ik overcapaciteit ga nemen ook van plan om een accu aan te schaffen om reserve in op te slaan )

1500 euro is het max.
Ik vermoed dat dit bij mij een stuk lager zal zijn want de subsidie word bepaald op 300 euro per kilowatt piek.

Stel dat ik dan voor 4 kwh zal gaan word het 1200 euro voor subsidie.

Omdat ik flinke renovaties zal toepassen krijg ik nog een extra premie van 1250 euro erboven op en zullen mijn panelen direct bijna volledig terug betaald zijn.

Zelf had ik ook een vermoeden dat ik met terug draaiende teller beter af ben momenteel omdat dit nog 15 jaar geldig blijft (tenzij ze die wetgeving ook nog zullen aanpassen) hoe dan ook het blijft een gok.

Benieuwd naar meedere meningen en dan is het afwachten wat de installateurs zullen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Philtjens schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:01:

Als je gaat rekenen is nu _veel_ interessanter. De subsidie is ook maximaal (!!) 1500 euro en er zitten vast allerlei regeltjes aan vast ;).

Hier vandaag zelf, eindelijk, de panelen op het dak gelegd. Morgen nog 2 stuks "ac kabel" halen om aan te sluiten op de bus kabel van de APS QS1 omvormers. Helaas mag ik dan, als ik de regels goed interpreteer, de installatie nog niet in dienst zetten tot de keurder geweest is? :-(

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:19:
@Philtjens die 15 jaar terugdraaiende teller lijkt me niet verkeerd.
2 mensen al voor de terugdraaiende teller.

Hopelijk blijft deze wetgeving dan ook omdat ze nu ook met subsidies beginnen weer (zou me niks verbazen als dit aangepast zal worden nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Met de regels zoals ze nu zijn, krijg je vanaf volgend jaar gewoon niets voor wat je terug gaat leveren aan het net. Je enige 'winst' zit 'm dan in wat je direct kan verbruiken. Dat is zonder subsidie eigenlijk amper, of niet, rendabel op een periode van 10-15 jaar.

Ik hoop heel erg dat we volgend jaar tenminste de kale energieprijs gaan krijgen voor het terugleveren van energie... Anders wordt een beperkte batterij al snel wel rendabel.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DeadLock schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Als je gaat rekenen is nu _veel_ interessanter. De subsidie is ook maximaal (!!) 1500 euro en er zitten vast allerlei regeltjes aan vast ;).

Hier vandaag zelf, eindelijk, de panelen op het dak gelegd. Morgen nog 2 stuks "ac kabel" halen om aan te sluiten op de bus kabel van de APS QS1 omvormers. Helaas mag ik dan, als ik de regels goed interpreteer, de installatie nog niet in dienst zetten tot de keurder geweest is? :-(
Inderdaad max 1500 euro ja.

Indien dit nu gedaan word kan ik ook nog altijd de btw terug vorderen (ook weer bijkomend voordeel)

Interessant om dit zelf te doen.

Helaas is mijn elecktrische kennis niet voldoende om dit allemaal zelf uit te zoeken en aan te sluiten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DeadLock schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:24:
Met de regels zoals ze nu zijn, krijg je vanaf volgend jaar gewoon niets voor wat je terug gaat leveren aan het net. Je enige 'winst' zit 'm dan in wat je direct kan verbruiken. Dat is zonder subsidie eigenlijk amper, of niet, rendabel op een periode van 10-15 jaar.

Ik hoop heel erg dat we volgend jaar tenminste de kale energieprijs gaan krijgen voor het terugleveren van energie... Anders wordt een beperkte batterij al snel wel rendabel.
Ja als ik Belg was had ik liever een oneindig grote batterij (terugdraaiende meter) gehuurd voor enkele honderden euros per jaar dan er een van 13,5 kWh gekocht voor € 9075.
https://www.zelfstroom.nl...l-en-wat-hebben-we-eraan/
Die batterij verhoogt je eigen verbruik op jaarbasis vaak maar met ongeveer 10%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Ja als ik Belg was had ik liever een oneindig grote batterij (terugdraaiende meter) gehuurd voor enkele honderden euros per jaar dan er een van 13,5 kWh gekocht voor € 9075.
https://www.zelfstroom.nl...l-en-wat-hebben-we-eraan/
Die batterij verhoogt je eigen verbruik op jaarbasis vaak maar met ongeveer 10%.
Hoeveel die batterij je eigen verbruik verhoogt hangt af van hoeveel je opwekt op een winter dag/maand, mijn extra panelen liggen er pas sinds eind Januari, maar ik had in februari meer opwek dan verbruik, dus een 13.5 kWh accu zou mijn eigen verbruik in die maand van 29.57% naar 100% 97.32% kunnen tillen, afgelopen maand was mijn direct eigen verbruik bijna 70% dus zelfs dan scheelt de accu nog steeds 30%.

Neemt niet weg dat het geen goed idee is zo'n accu, hij is gewoon te duur, ik krijg nu 0.11 euro per kWh die ik terug lever, ik betaal 0.23 euro per kWh dus voor die € 9075,- kan ik dan 75625 kWh "kopen" met naar schatting dan 2000 kWh per jaar dat ik uit het net trek, is dat voor ~38 jaar... ik denk niet dat die accu dat zo lang gaat vol houden.

(Zelfs als die 0.11 euro 0.04 euro zou worden dan is het 47763 kWh en dus ~24 jaar.)

Edit: Even mijn verbruiks data bekeken, in feb zijn er 3 dagen dat ik iets meer dan 13.5 kWh afgenomen heb, de 100% afdekking aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door PentaClover op 07-06-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@PentaClover

Ja klopt, je hebt overigens best veel PV. 3.5x meer dan ik heb om mijn huis ongeveer nul op de meter te krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
@busscherski
Ja, ik verwacht in de toekomst meer stroom te gaan verbruiken en dacht met het oog op afbouwen saldering het dak dan maar meteen al vast vol te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dre schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:43:
@develdonk
https://nos.nl/artikel/23...-meeste-zonuren-ooit.html

Een omvormer kan niet 1000 Watt warmte ontwikkelen. Een verkeerd MPP lijkt me onwaarschijnlijk, of heb je verschil in de DC-spanning en dan schaduw? (logging?).

Hier van Effekta 5000 naar StecaGrid 4200 gegaan en dat zorgt dat rendement redelijk omhoog gaat conform EU-rendement, wat bij de StecaGrid 4200 is een stuk beter is. Wel iets meer piekverliezen maar die zijn verwaarloosbaar.

Edit:
Hier een plaatje van de StecaGrid 4200 versus de Effekta 4200. Gemeten met dezelfde kWh-meter. Vergeef me dat er een bug zit in de logging waardoor spikes ontstaan.
[Afbeelding]

Steca heeft een beter EU-rendement. Alleen gaat de Effekta op het hoogtepunt hoger omdat deze niet aftopt.
Ik zeg ook niet dat hij meer warmte ontwikkelt. Ik zeg dat de nieuwe generatie growatt een betere tracker hebben en/of efficiënte hebben zodat ze met dezelfde panelen veel meer kWh produceren. Die 1000 kWh was bedoelt als; nadat de omvormer aangeeft in totaal over paar maanden 1000 kWh te hebben opgewekt heb ik dit gevalideerd met externe kWh en stand was op 2 kWh hetzelfde. Ook vaak huidige opwek geverifieerd met geijkte meter van enexis middels domotica en dit sloot nagenoeg aan (op sluipverbruik na).

Mijn enige feedback is dus dat nieuwe lichting growatt een heel stuk beter is dan generatie 2 omvormers van omnik. Zelfs gemeten onder de omstandigheden 3 juni tot vandaag wat hele slechte zondagen waren.

Panelen liggen op zolder zonder enige schaduw (hoogste huis in nieuwbouwwijk met enkel kleine boompjes waar we dus geen last van hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Philtjens schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:21:
[...]

2 mensen al voor de terugdraaiende teller.

Hopelijk blijft deze wetgeving dan ook omdat ze nu ook met subsidies beginnen weer (zou me niks verbazen als dit aangepast zal worden nog)
Dan ga ik wel even tegendraads doen, gewoon omdat het kan.

15 jaar is leuk, en financieel waarschijnlijk beter, maar 15 jaar is lang, ik weet niet hoe betrouwbaar de regering (die paar jaar per eeuw dat jullie die hebben :9 ) is in dit soort dingen.
Als het klopt dat je met de subsidie gratis panelen hebt, dan zou ik zeker overwegen daarvoor te gaan.
je hebt je inleg gewoon direct terug en meteen een lagere energie rekening. En dat geld kan je dan tijdens je verbouwing direct in een andere besparing steken (douche wtw ofzo)
Gezien jullie nu ook gewoon een teruglevertarief hebben lijkt mij het onwaarschijnlijk dat terugleveren ineens voor 0 cent zou gaan, maar dit nakijken/navragen kan nooit een slecht idee zijn.
Maar zonder rekensom van de echte gegevens kan je er weinig zinnigs over zeggen, dus gewoon even een mooie berekening maken van de 2 senario's

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-06-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PentaClover schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Hoeveel die batterij je eigen verbruik verhoogt hangt af van hoeveel je opwekt op een winter dag/maand, mijn extra panelen liggen er pas sinds eind Januari, maar ik had in februari meer opwek dan verbruik, dus een 13.5 kWh accu zou mijn eigen verbruik in die maand van 29.57% naar 100% 97.32% kunnen tillen, afgelopen maand was mijn direct eigen verbruik bijna 70% dus zelfs dan scheelt de accu nog steeds 30%.

Neemt niet weg dat het geen goed idee is zo'n accu, hij is gewoon te duur, ik krijg nu 0.11 euro per kWh die ik terug lever, ik betaal 0.23 euro per kWh dus voor die € 9075,- kan ik dan 75625 kWh "kopen" met naar schatting dan 2000 kWh per jaar dat ik uit het net trek, is dat voor ~38 jaar... ik denk niet dat die accu dat zo lang gaat vol houden.

(Zelfs als die 0.11 euro 0.04 euro zou worden dan is het 47763 kWh en dus ~24 jaar.)

Edit: Even mijn verbruiks data bekeken, in feb zijn er 3 dagen dat ik iets meer dan 13.5 kWh afgenomen heb, de 100% afdekking aangepast.
Tja dan heb je denk ik geen warmtepomp staan? En december en januari geven maar de helft van februari, dus juich niet te vroeg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
DeadLock schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:20:
[...]
Helaas mag ik dan, als ik de regels goed interpreteer, de installatie nog niet in dienst zetten tot de keurder geweest is? :-(
Klopt, aparte AREI keuring voor de PV installatie. Heb hem een week geleden laten doen:
- Aardspreidingsweerstand van je huis meten
- Gegevens PV installatie controleren (eendraadschema, situatieschema, type panelen, type omvormer)
- Installatie zelf bekijken
- Het dak op (toen hij de aarding tussen frame en panelen zag was hij al blij)
- Papierwerk invullen
- 150 EUR afrekenen

En dan niet vergeten om je installatie aan te melden bij je energie distributeur (Fluvius, etc.). Daarvoor heb je alle info nodig die je nodig had voor de keuring + het homologatieverslag van Synergrid (via website van Synergrid te downloaden).
DeadLock schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:24:

Dat heb je toch anders gelezen dan ik zelf, zie de website van de VREG:
https://www.vreg.be/nl/de...bij-zonnepaneleneigenaars
Conform het decreet en de tariefmethodologie heeft een bestaande en nieuwe prosument met een digitale meter tot eind 2020 de keuzemogelijkheid:
  • Digitale meter werkt als een terugdraaiende meter: aanrekening van de nettarieven op basis van het compensatieprincipe met het prosumententarief; dit is de standaard als u geen keuze maakt.
  • Digitale meter werkt niet als een terugdraaiende meter en de nettarieven worden afgerekend op basis van werkelijke afname. Als u vooral verbruikt als de zon schijnt, is dit voordeliger.
  • Aan de energiekost en de heffingen verandert de digitale meter in principe niets. Deze worden in beide systemen gecompenseerd.
Met andere woorden, als je een hoog eigen gebruik hebt, dan kan het nieuwe systeem wellicht zelfs interessanter zijn, berekeningstool:
https://simulatordigitalemeter.vreg.be/

Uit mijn berekening volgt:
A. Uw berekende zelfconsumptie is 26%; u doet een nadeel van 100 euro per jaar
B. Vanaf 55% zelfconsumptie heeft de overstap naar een afrekening van de nettarieven op basis van uw werkelijke afname met een enkelvoudige digitale meter een positieve impact op uw jaarlijkse factuur. U kan de impact nog verbeteren door uw % zelfconsumptie te verhogen.
Dat is met een beoogde 2500kWh uit de panelen en 2500kWh verbruik waardoor de (analoge) teller op 0 komt. Met de digitale meter ga ik met een zelfconsumptie van laat ons zeggen 25%(voor rekengemak) moeten betalen voor 75% van 2500kWh = 1875kWh aan nettarieven, terwijl ik nu de nettarieven voor 0kWh moet betalen + prosumententaks.

In ieder geval, ik blijf dus best in het oude systeem voor zo lang dat in stand kan blijven :9 Ook was het verstandig om de panelen dit jaar al te leggen, want volgend jaar had ik maar 600 EUR subsidie gekregen voor mijn installatie, terwijl ik wel 15 jaar lang 100 euro duurder uit ben..

[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

De aarding tussen paneel en frame. Zijn de klemmen niet genoeg om deze aarding te voorzien? Bij mij zijn de APS QS1 op het frame gemonteerd (en geaard via de bus-kabel). Ik heb dus geen aparte aardingskabel meer gemonteerd, is dat nodig dan?

Ik denk niet dat ik eenvoudig (met gewone multimeter) zelf de aardingsweerstand kan meten, wel?
Digitale meter werkt niet als een terugdraaiende meter en de nettarieven worden afgerekend op basis van werkelijke afname. Als u vooral verbruikt als de zon schijnt, is dit voordeliger.
Hier is nergens sprake van enige compensatie voor wat je teruglevert aan het net. Je betaalt voor je verbruik en je (financiële) winst van PV zit 'm enkel in het directe verbruik. Zoals je zelf kan vaststellen via de test van het vreg moet je al een enorm hoog % direct verbruik halen voordat het "rendeert" tov de huidige belasting op de omvormer a ~100 euro/kW.

Een zelfconsumptie van >55% is echt enorm. Zeker in een volledig elektrische woning (warmtepomp voor verwarming en sanitair warm water) lijkt het me quasi onmogelijk. Als ik hier op tweakers lees halen de meesten ergens iets tussen de 25% en 40% zelfconsumptie ruwweg.

Mijn eigen schatting voor mijn situatie:
Geschat verbruik: 4500 kWh/jaar.
5500Wp op 4x APS QS1; dus 4.8kW omvormer vermogen.

Met huidige regeling:
Ongeveer 480 euro jaar belasting.

Nieuwe regeling:
Nul belasting.
Met eigen verbruik van 25% moet ik nog 3375 kWh inkopen: 911 euro.
Met eigen verbruik van 30% moet ik nog 3150 kWh inkopen: 850 euro.
Met eigen verbruik van 35% moet ik nog 2925 kWh inkopen: 789 euro.
Met eigen verbruik van 40% moet ik nog 2700 kWh inkopen: 729 euro.
Met eigen verbruik van 45% moet ik nog 2475 kWh inkopen: 668 euro.
Met eigen verbruik van 50% moet ik nog 2250 kWh inkopen: 607 euro.
Met eigen verbruik van 55% moet ik nog 2025 kWh inkopen: 546 euro.
Met eigen verbruik van 60% moet ik nog 1800 kWh inkopen: 486 euro.
Met eigen verbruik van 60% moet ik nog 1575 kWh inkopen: 425 euro.

Ik moet dus al 60% zelf direct verbruiken om financieel beter af te zijn...

Oh, elektriciteit gewoon inkopen is 1215 euro. Met huidige terugdraaiende teller regeling kom ik uit op een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar.

Als we zelfs maar de kale elektriciteitsprijs zouden krijgen voor wat je teruglevert veranderen de cijfers al direct enorm. Eenmaal de panelen hier in dienst zijn ga ik een jaar bijhouden wat ik verbruik/opwek en dan kan ik exact berekenen wat gunstiger is.... En of een batterij misschien toch al rendabel zou kunnen zijn.

Edit: En dan heb ik nog een omvormer die weinig 'geoptimaliseerd' is voor onze omvormer-belasting. Met een oost-west setup kan je eenvoudig toe met een omvormer van 3kW (voor 5.5 kWp) en zijn de cijfers nog negatiever voor het nieuwe systeem zoals het nu nog op tafel ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadLock op 08-06-2020 08:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb wel rekening gehouden met een iets gunstiger zelfconsumptiemodel door 25% van de panelen oost te laten leggen zodat ik ook 's ochtends al wat opwek en dat dus ook gebruik in huis. Rond 1 uur 's middags kantelt het over naar het westdak waar de andere 18 panelen liggen.

Net aangemeld bij energieleveren.nl en Greenchoice gebeld. Die zeggen dat ze tot nader order gewoon elf cent per geleverde KW betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
DeadLock schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:48:
De aarding tussen paneel en frame. Zijn de klemmen niet genoeg om deze aarding te voorzien? Bij mij zijn de APS QS1 op het frame gemonteerd (en geaard via de bus-kabel). Ik heb dus geen aparte aardingskabel meer gemonteerd, is dat nodig dan?

Ik denk niet dat ik eenvoudig (met gewone multimeter) zelf de aardingsweerstand kan meten, wel?
Volgens het AREI moet de draagstructuur geaard worden:
De aarding, behalve indien verboden door de fabrikant, van het metalen raam van de PV-modules en hun structuur door een beschermingsgeleider van een doorsnede ten minste equivalent met deze van de be-schermingsgeleider van de AC voeding, met een minimum doorsnede gelijk aan:
- 2,5 mm² wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
- 4 mm² wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn.

Afhankelijk van welk systeem je hebt moet je dus ook nog je panelen verbinden met de draagstructuur voor de aarding. Zie boek 1, Hoofdstuk 7.112 van het nieuwe AREI.

De spreidingsweerstand van je installatie kun je niet zelf meten met een multimeter neen.
[...]

Hier is nergens sprake van enige compensatie voor wat je teruglevert aan het net. Je betaalt voor je verbruik en je (financiële) winst van PV zit 'm enkel in het directe verbruik. Zoals je zelf kan vaststellen via de test van het vreg moet je al een enorm hoog % direct verbruik halen voordat het "rendeert" tov de huidige belasting op de omvormer a ~100 euro/kW.
Ik heb nog wat verder gezocht en het lijkt er op dat er helemaal geen verschil gaat zijn wat betreft geleverde / verrekende kWh maar dat dat nog altijd 1-op-1 zal zijn, het verschil zit hem op een andere plaats.

De energiefactuur is opgebouwd uit 3 onderdelen:
1. Heffingen (groene stroom, WKK, etc.)
2. Nettarieven (distributiekosten)
3. Energiekost

Vooralsnog heeft de nieuwe regeling enkel effect op puntje 2, de nettarieven. Dat is immers ook waarvoor je je prosumententaks betaald: omdat de energieleverancier vermogen beschikbaar moet houden zodat jij je zonnepanelen kan laten terugleveren terwijl hij dat niet kan aanrekenen als verbruik.

Met de nieuwe regelingen gaan de nettarieven dus op basis van werkelijk verbruik zijn, de energiekost blijft (vooralsnog) hetzelfde. Dat wil zeggen, in jouw situatie bv.
- Bruto verbruik: 4500kWh
- PV installatie: 5500 kWh
- Zelfconsumptie: 23% (worst case, zo goed als niemand thuis, geen warmtepomp, etc.)

Met als resultaat:
- Eigen gebruik uit PV: 0.23 x 5500 = 1278kWh
- Terugleveren: 4222kWh (=5500-1278)
- Opnemen uit het net: 3222kWh (=4500-1278)

Waar voor moet je nu betalen:
- Basis voor nettarieven: 3222 kWh
- Basis voor energiekost: 0 kWh (eigenlijk -1000kWh, maar daar doen ze niet aan mee)

Dat is dan dus ook het grote verschil met de huidige regeling, waarbij je zou moeten betalen:
- Basis voor nettarieven: 0 kWh (want niet op basis van werkelijke afname)
- Basis voor energiekost: 0 kWh (eigenlijk -1000kWh, maar daar doen ze niet aan mee)

Hetgeen dan ook de verklaring is waarom je de prosumententaks moet betalen zodat de energieleverancier toch iets van distributietarieven kan aanrekenen voor de 3222kWh die hij je heeft moeten aanleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
reneeke1970 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 05:01:
[...]

Tja dan heb je denk ik geen warmtepomp staan? En december en januari geven maar de helft van februari, dus juich niet te vroeg.
Klopt, een warmtepomp zal het plaatje bij mij flink veranderen in nov-feb.

Maar ik was niet aan het juichen, ik gaf 2 dingen aan.
1) dat het % direct eigenverbuik veel meer dan 10% kan verbeteren met een accu.
2) dat de accu te duur is om een zinnige aanschaf te laten zijn, zelfs als ik de stroom overdag gratis weg geef en de afname van het net tegen 0.23 euro afreken zal zo'n 13.5 kWh accu van 9075 euro het nog dik 19 jaar moeten volhouden om hem terug te verdienen .... vrij kansloos dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Ik begrijp niet dat jullie zo 'eenvoudig' kunnen berekenen hoeveel zo'n accu opbrengt.
Je moet de berekening bij wijze van spreken toch dag per dag maken voor een heel jaar.

Stel een mooie zomerdag. Je direct verbruik is redelijk beperkt (want niemand thuis, iedereen werken).
De batterij wordt 's middags volledig opgeladen. Maar dan moet je hem 's avond natuurlijk wel leeg krijgen vooraleer het terug ochtend is. Met een een elektrische auto misschien goed haalbaar, maar anders toch niet?
Een wasmachine of 2 krijgen die batterij toch niet leeg? Moet je 's avonds de airco gaan opzetten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Breezz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:37:
Ik begrijp niet dat jullie zo 'eenvoudig' kunnen berekenen hoeveel zo'n accu opbrengt.
Je moet de berekening bij wijze van spreken toch dag per dag maken voor een heel jaar.

Stel een mooie zomerdag. Je direct verbruik is redelijk beperkt (want niemand thuis, iedereen werken).
De batterij wordt 's middags volledig opgeladen. Maar dan moet je hem 's avond natuurlijk wel leeg krijgen vooraleer het terug ochtend is. Met een een elektrische auto misschien goed haalbaar, maar anders toch niet?
Een wasmachine of 2 krijgen die batterij toch niet leeg? Moet je 's avonds de airco gaan opzetten ofzo...
Overdag de airco laten draaien, het is toch warm buiten ;)

Maar het hangt er van af hoe groot je batterij is en wat je verbruik is :+ Ons dagelijks verbruik zit op ongeveer 7kWh, daarvan is een deel natuurlijk wel gewoon tijdens de zon uren, het merendeel 's avonds. Een LG Resu 6.5 (5.9kWh) zou in ons geval dus interessant kunnen zijn. Probleem is dat het verbruik 'gemiddeld' is, dus op een slechte dag gaat die batterij niet genoeg zijn, op een goede dag juist 'teveel'. Ik heb een simulatie gedaan en op jaarbasis moet ik incl. een batterij toch nog 911 van de opgewekte 2500kWh terug op het net zetten. Maar goed, eigen gebruik gaat wel van 26 naar 60%, dus afhankelijk van tarieven / wetgeving kan dat interessant zijn.

Op de dagen waar de output laag genoeg is kan ik op 100% eigen gebruik uitkomen met een batterij. De dagen waar er meer opbrengst is ga ik sowieso moeten terugleveren. Een andere oplossing waarbij ik meer vermogen zou kunnen opslaan, voor minder geld, voor langere tijd, dat zou nu wel perfect zijn. In de zomermaanden de overproductie daar in knallen om daar dan op te teren. Wellicht dat waterstof of iets dergelijks daar in de toekomst bij kan helpen :)

[ Voor 12% gewijzigd door theredone51 op 08-06-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18
Hoihoi,

Mooi topic, weet iemand misschien een link waar je zelf even de panelen digitaal over google maps kan plaatsen bijvoorbeeld?

Heb wel gezocht, zag het niet staan in het topic, wellicht overheen gelezen?

[ Voor 22% gewijzigd door smok84 op 08-06-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
smok84 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:49:
Hoihoi,

Mooi topic, weet iemand misschien een link waar je zelf even de panelen digitaal over google maps kan plaatsen bijvoorbeeld?

Heb wel gezocht, zag het niet staan in het topic, wellicht overheen gelezen?
Gebruik 1 van de planners voor zonnepanelen, bv. de Valkplanner:
https://www.valksolarsyst...tiesoftware/valkpvplanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover

Inderdaad heb je met je dag tot dag verbruik en opbrengst te maken, kan je in excel heel makkelijk doorrekenen.
De dag tot dag data geeft het onderstaande plaatje voor de lading die in de accu zit op het moment dat de zonne panelen uit gaan.

Als je geen stroom wilt gebruiken van het net, betekend niet dat je accu perse leeg moet, betekend alleen dat er voldoende in de accu moet zitten om de periode te overbruggen dat er geen stroom wordt geleverd door je panelen.

Je ziet ook dat na maart de 13.5 kWh accu bij mij elke dag vol zou zijn op het moment dat de zonnepanelen uit gaan, zelfs op de meest donkere bewolkte regenachtige dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKvA0CPx2sxQpOpxhuCwGKfIQAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/48y240aZUwKqsv39zkiw3RnY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

Ik weet even niet meer wie, maar iemand heeft een excel gemaakt waar je die gegevens kunt invullen. Die excel heb ik ingevuld met de 5-minuten data van een heel jaar (zowel omvormer als slimme meter). En dan kun je van die grafieken maken zoals @PentaClover laat zien.

Maar zoals hij zegt, het gaat er niet om dat je de batterij leegtrekt, het gaat erom dat je geen stroom van het net haalt als je net daarvoor stroom aan het net hebt zitten leveren. Met salderen is dat natuurlijk geen probleem, maar als je niet kunt salderen kan het de moeite waard worden. Wij verbruiken in de zomer bijv. maar een fractie van wat we opleveren. Als ik bijv. gisteren kijk, hebben we 11kWh teruggeleverd en 6kWh van het net gehaald. Zou mooier zijn geweest wanneer we 5kWh hadden geleverd en 0 hadden gehaald

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18
theredone51 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Gebruik 1 van de planners voor zonnepanelen, bv. de Valkplanner:
https://www.valksolarsyst...tiesoftware/valkpvplanner
Bedankt voor je reactie.
Hier kan ik een account maken, maar meer voor de zakelijke klant lijkt het.
Ga het wel gewoon probren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Illusion

(the art of)

Hopeloos offtopic, maar toch de beste plek:
Is er ergens een tool/tabel met de zoninstraling per minuut op een horizontaal vlak? Ik wil deze instraling als een van de parameters gebruiken voor een model van opwarmend asfalt gedurende de dag.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Illusion schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:37:
Is er ergens een tool/tabel met de zoninstraling per minuut op een horizontaal vlak? Ik wil deze instraling als een van de parameters gebruiken voor een model van opwarmend asfalt gedurende de dag.
wel 10 minuten gegevens: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Illusion

(the art of)

Dank.
Had daar al gezocht, maar vond alleen dagdata, of uurdata.
Na een beetje zoeken ook de 10minuten data gevonden:
https://data.knmi.nl/data...straling/1.0?q=10+minuten

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illusion schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:37:
En wat ga je daar dan mee doen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
PentaClover schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Klopt, een warmtepomp zal het plaatje bij mij flink veranderen in nov-feb.

Maar ik was niet aan het juichen, ik gaf 2 dingen aan.
1) dat het % direct eigenverbuik veel meer dan 10% kan verbeteren met een accu.
2) dat de accu te duur is om een zinnige aanschaf te laten zijn, zelfs als ik de stroom overdag gratis weg geef en de afname van het net tegen 0.23 euro afreken zal zo'n 13.5 kWh accu van 9075 euro het nog dik 19 jaar moeten volhouden om hem terug te verdienen .... vrij kansloos dus.
Op een Duits PV forum las ik een iets zoals dit:
Een thuisaccu is zoiets als 100 km omrijden om 2 cent goedkoper te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
Lijkt me dat de logische plek voor z'o'n accu het transformatorhuisje is als die trafo niet 2zijdig kan werken (dus ook terugleveren aan middenspanning)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Daarnet toch even mijn net geinstaleerde PV getest om te kijken of alles het prima doet. Alles lijkt mooi te werken, ondanks het late uur (en geen panelen op het westen) toch nog 200W *O*. In totaal 16 stuks Boviet 340W op 4x APS QS1. 4 panelen op het oosten, 12 op het zuiden.

Iemand hier met APS die me wat op weg kan helpen? Ik heb de APS ECU-R voor monitoring, en de bijhorende app op mijn smartphone. Wanneer ik verbinding maak met het APS wireless netwerk, kan ik in deze app de opbrengst zien. Prima.

Ik heb ik de ECU-R ook verbonden met een ethernet kabeltje (en wlan). Ik zie dat hij een intern IP heeft gekregen (en verbinding met het internet). Echter wanneer ik niet verbonden met met het APS netwerk zelf, maar gewoon met mijn thuisnetwerk, kan ik geen verbinding meer maken met de ECU-R (via de app)? :?

Als ik het correct begrepen heb, zou de ECU ook een lokale html pagina moeten uitspuwen met de gegevens, toch? Naar het IP surfen werkt in alle geval niet ;w. Hopelijk weet iemand raad!

Ook de EMA is eigenlijk maar vervelend om een account aan te maken... Heb een account aangevraagd, hopelijk wordt die spoedig geactiveerd.

Post is natuurlijk niet compleet zonder plaatjes!

PV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTGVhEAuVFyXJzSJcMQkUMCg1ws=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77OTIIy0cW1LdidgdOBPwz2A.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D121ztGbR5D_jliuDti3-qvxG0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD1eYJre15CZccE2BTrf1khd.jpg?f=fotoalbum_small

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@DeadLock, heb je het verzoek gestuurd naar support punt emea (at) apsystems punt com ?
Dan krijg je snel reactie van Jürgen.

En inderdaad heel vervelend dat hij niet vanaf je eigen router te bereiken is. Met de EMA App heb ik er geen moeite meer in gestoken.

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 08-06-2020 20:30 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Mijn overburen hebben nu ook zonnepanelen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pj7x1po-qb9KztAvVXTeW5gDOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJnT8W4KvSnD3HwxeJ0Sp06d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DeadLock schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:24:
Daarnet toch even mijn net geinstaleerde PV getest om te kijken of alles het prima doet. Alles lijkt mooi te werken, ondanks het late uur (en geen panelen op het westen) toch nog 200W *O*. In totaal 16 stuks Boviet 340W op 4x APS QS1. 4 panelen op het oosten, 12 op het zuiden.

Iemand hier met APS die me wat op weg kan helpen? Ik heb de APS ECU-R voor monitoring, en de bijhorende app op mijn smartphone. Wanneer ik verbinding maak met het APS wireless netwerk, kan ik in deze app de opbrengst zien. Prima.

Ik heb ik de ECU-R ook verbonden met een ethernet kabeltje (en wlan). Ik zie dat hij een intern IP heeft gekregen (en verbinding met het internet). Echter wanneer ik niet verbonden met met het APS netwerk zelf, maar gewoon met mijn thuisnetwerk, kan ik geen verbinding meer maken met de ECU-R (via de app)? :?

Als ik het correct begrepen heb, zou de ECU ook een lokale html pagina moeten uitspuwen met de gegevens, toch? Naar het IP surfen werkt in alle geval niet ;w. Hopelijk weet iemand raad!

Ook de EMA is eigenlijk maar vervelend om een account aan te maken... Heb een account aangevraagd, hopelijk wordt die spoedig geactiveerd.

Post is natuurlijk niet compleet zonder plaatjes!

PV
[Afbeelding][Afbeelding]
Sommige routers blokkeren standaard verkeer tussen het wifi en bedrade deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

RvV

@DeadLock Dan gebruik je de ECUAPP? Volgens mij moest je een knop? indrukken op de ecu-r en dan kun je er tijdelijk naartoe verbinden. Zoiets was het toch? Maar daar heb je niet zo veel aan. Ik heb het maar 1 keer gebruikt in ieder geval.
Je moet de EMA App gebruiken of inloggen via de website apsema.com.
Zo te zien heb je een account laten aanmaken. Meestal reageren ze binnen een dag tot een week.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Woodski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:35:
Mijn buurman heeft nu ook zonnepanelen :)

[Afbeelding]
Konden nog wel een paar meer op hier en daar.

Oh wtf, is dit echt of photoshop?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 08-06-2020 23:28 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Woodski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:35:
Mijn overburen hebben nu ook zonnepanelen :)

[Afbeelding]
Daar hadden ze toch net zo makkelijk LOL van kunnen maken. Dit staat zo lullig..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bosaap22 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Daar hadden ze toch net zo makkelijk LOL van kunnen maken. Dit staat zo lullig..... ;)
:o What is seen cannot be unseen

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Sinds kort ben ik de eigenaar van een prachtig jaren 30 huis! Het huis heeft bovenop een heel grote dakkappel met plat dak welke geen enkele schaduw heeft (tenminste 4,5 bij 5,5 meter). De lange zijde van dit platte dak ligt langs de zuid-west/noord-oost as.

- Zijn er handige tools om een ideale indeling voor zonnepannelen te testen? Ik kom niet veel verder dan printen en schuiven op een A4tje, maar dat moet slimmer kunnen?
- Het dak kan niet gek veel belasting hebben. Ik lees dat er systemen zijn zoals de FlatFix Fusion die lichtgewicht zijn. Ik kan echter niet zo goed vinden waar ik precies aan moet denken qua belasting (incl. panelen). Is 20 kg/k2 een goede inschatting? Zijn er nog alternatieve systemen die weinig belasting met zich meebrengen?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Solomon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:08:
Sinds kort ben ik de eigenaar van een prachtig jaren 30 huis! Het huis heeft bovenop een heel grote dakkappel met plat dak welke geen enkele schaduw heeft (tenminste 4,5 bij 5,5 meter). De lange zijde van dit platte dak ligt langs de zuid-west/noord-oost as.

- Zijn er handige tools om een ideale indeling voor zonnepannelen te testen? Ik kom niet veel verder dan printen en schuiven op een A4tje, maar dat moet slimmer kunnen?
19 posts boven je

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 01:47
Leveren maar een fractie van de verwachtte stroom (en kosten een godsvermogen).
EEVblog over solar wegen

Lijkt me niet handig voor een stuk over zonne-energie absorptie van asfalt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Bedankt! Excuses, ik had blijkbaar gewoon niet goed genoeg gekeken!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LooneyTunes schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Leveren maar een fractie van de verwachtte stroom (en kosten een godsvermogen).
EEVblog over solar wegen

Lijkt me niet handig voor een stuk over zonne-energie absorptie van asfalt ;)
In Ede hadden ze zo'n stuk zonnepaneel-fietspad. Ding was binnen no-time weer kaduuk, want buitenlandse fabrikant rekende voor de levensduur natuurlijk niet met het Nederlandse aantal fietsers. En was spekglad, dus mensen vielen....
https://www.gelderlander....elijk-vervangen~a57bd08c/

Echt weer mooi voorbeeld van stompzinnig geld over de balk pissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 01:47
Bij mijn werk in de buurt hadden we de pilot in Nederland.
Krommenie

Wikipedia: Solaroad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:08
Gister was het dan zover. Ze kwamen de zonnepanelen leggen. Ik heb besloten om er 6 voor OZO, en 6 achter op WNW te laten leggen. De dakhelling is 50 graden.
Alles paste er mooi op en gelukkig nergens last van schaduw oid. Het zijn panelen van Longi geworden met 60 halve cellen en 355wp per paneel samen met een omvormer van GoodWee type GW 3600-d-ns.

Erg tevreden over de service van Solar Concept en de prijs van €4444,32 incl. BTW vond ik ook erg meevallen.
Ik zou hiermee mijn jaarverbruik van 3300kWh precies op 0 kunnen krijgen.

Zit er aan te denken om in de toekomst nog wat peneeltjes op de garage op het plat dak te leggen maar wat wil ik dan zelf wel gaan doen. Hier op het forum is genoeg info te vinden om het zelf te doen.

Hierbij nog een aantal fotosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHT55OyWTwixR12bCXWZc8bRWKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZrrwcIuGPuXVWs4OLmASUE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUZ3dZT2-H9JvXGzVvg3ewYin3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tElyuXgpULG79xbhIg3zFMHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Odm6A_gu7uq5rDrOUFjiS37-amw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StPQyjkUc0onmTsPzovokK9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinlaser
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
Hallo, tweakers.
Ik heb twee vragen over zonnepanelen; op school heb ik wel iets geleerd over spanning/stroom en fasen en zo maar superveel weet ik er niet van.
Vraag 1:
Als je even uit gaat van een 1 fase-aansluiting thuis in de meterkast en zonnepanelen op je dak die ook 1 fase leveren.
Ik snap niet dat je die twee fasen, van het lichtnet en de zonnepanelen, aan elkaar mag knopen.
Er is toch geen garantie dat ze "in fase" lopen? Je kunt je zelfs voorstellen dat ze in tegenfase zijn.
Waarom werkt dat toch? Worden de fasen gesynct oid?

Vraag2:
Als je uitgaat van een 3 fase aansluiting thuis in de meterkast en zonnepanelen op je dak die 1 fase leveren.
Als je een kookplaat op de 3 fasen aansluit, haalt hij dan altijd 2 fasen van het lichtnet en 1 fase van de zonnepanelen (bij zon)? Of moet je dan (zelfs bij bv maar 8 zonnepanelen) een 3 fase omvormer heben?

Ik heb op het forum gezocht en op Internet maar ik kan hier geen antwoord op vinden.

Hopelijk heeft iemand de tijd en het geduld om dit uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

pinlaser schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:12:
Hallo, tweakers.
Ik heb twee vragen over zonnepanelen; op school heb ik wel iets geleerd over spanning/stroom en fasen en zo maar superveel weet ik er niet van.
Vraag 1:
Als je even uit gaat van een 1 fase-aansluiting thuis in de meterkast en zonnepanelen op je dak die ook 1 fase leveren.
Ik snap niet dat je die twee fasen, van het lichtnet en de zonnepanelen, aan elkaar mag knopen.
Er is toch geen garantie dat ze "in fase" lopen? Je kunt je zelfs voorstellen dat ze in tegenfase zijn.
Waarom werkt dat toch? Worden de fasen gesynct oid?

Vraag2:
Als je uitgaat van een 3 fase aansluiting thuis in de meterkast en zonnepanelen op je dak die 1 fase leveren.
Als je een kookplaat op de 3 fasen aansluit, haalt hij dan altijd 2 fasen van het lichtnet en 1 fase van de zonnepanelen (bij zon)? Of moet je dan (zelfs bij bv maar 8 zonnepanelen) een 3 fase omvormer heben?

Ik heb op het forum gezocht en op Internet maar ik kan hier geen antwoord op vinden.

Hopelijk heeft iemand de tijd en het geduld om dit uit te leggen.
Vraag 1: Daar heb je nou precies een omvormer voor. Het omzetten in wisselspanning geschikt voor het lichtnet.
Vraag 2: Deze vraag is al heel vaak beantwoord, 1 fase omvormer is afdoende voor klein aantal panelen. Ook op 3 fase aansluiting. Je levert dan gewoon op 1 fase (terug). De meter telt geen individuele fases maar alleen het totaal. Trek je per fase dus 1 kWh en lever je met je panelen 3000W terug dan is dat op de meter 0.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Bart-sss, ik had er zowel aan de voor- als achterkant nog twee panelen bijgelegd als onderste rij. Of in ieder geval de achterkant, omdat je dan alleen maar een langere rails nodig hebt. Wat zijn dat voor pijpjes daar op het dak? Kun je die vervangen voor plattere exemplaren?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:18
Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Vraag 1: Daar heb je nou precies een omvormer voor. Het omzetten in wisselspanning geschikt voor het lichtnet.
Kleine toevoeging nog: De omvormer is een "slave" en kijkt naar de sinus van de "master" (het elektriciteitsnet) en past zich daarop aan. Ziet hij geen sinus, dan gaat hij uit ("anti-islanding").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinlaser
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:
[...]

Vraag 2: Deze vraag is al heel vaak beantwoord, 1 fase omvormer is afdoende voor klein aantal panelen. Ook op 3 fase aansluiting. Je levert dan gewoon op 1 fase (terug). De meter telt geen individuele fases maar alleen het totaal. Trek je per fase dus 1 kWh en lever je met je panelen 3000W terug dan is dat op de meter 0.
Helemaal duidelijk; thx! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
timovd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:26:
@Bart-sss, ik had er zowel aan de voor- als achterkant nog twee panelen bijgelegd als onderste rij. Of in ieder geval de achterkant, omdat je dan alleen maar een langere rails nodig hebt. Wat zijn dat voor pijpjes daar op het dak? Kun je die vervangen voor plattere exemplaren?
Ik wou er zelf eigenlijk nog 4 bij. 2 voor en 2 achter. Maar mij werd verteld dat dat niet op die omvormer paste omdat daar maar 4650wp max op kan. Ik had er dan voor links en rechts van de ramen nog gelegd en achter nog een rij van 2 eronder.
De 2 pijpjes zijn van de droger en mechanische ventilatie. Dus zouden vervangen kunnen worden door kleinere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Bart-sss, als alle panelen richting het Zuiden waren gericht, hadden ze gelijk. Het maximale vermogen van 4680W ga je niet halen met twee panelen er bij. Verder mooie set en de omvormer hebben ze netjes opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

RvV schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:36:
@DeadLock Dan gebruik je de ECUAPP? Volgens mij moest je een knop? indrukken op de ecu-r en dan kun je er tijdelijk naartoe verbinden. Zoiets was het toch? Maar daar heb je niet zo veel aan. Ik heb het maar 1 keer gebruikt in ieder geval.
Je moet de EMA App gebruiken of inloggen via de website apsema.com.
Zo te zien heb je een account laten aanmaken. Meestal reageren ze binnen een dag tot een week.
Ik kan verbinding maken met het WAP van de ecu-r. Dan kan de ecu app verbinding maken en werkt het. Volgens deze app heeft de ecu-r ook een intern IP en verbinding met internet. Ik zou bijgevolg verwachten dat het ook werkt via mijn netwerk (zonder dus specifiek te verbinden met het WAP van de ecu-r).
timovd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:29:
@DeadLock, heb je het verzoek gestuurd naar support punt emea (at) apsystems punt com ?
Dan krijg je snel reactie van Jürgen.

En inderdaad heel vervelend dat hij niet vanaf je eigen router te bereiken is. Met de EMA App heb ik er geen moeite meer in gestoken.
Ik heb via de website een account aangevraagd, ondertussen is die geactiveerd :). Mijn ECU toegevoegd, helaas kan hij wel niet automagisch de omvormers vinden (maar ze staan uit, misschien moeten ze daarvoor aanstaan...).

Stiekem had ik toch gehoopt om ook data lokaal uit te kunnen lezen (desnoods html scraping) en niet helemaal afhankelijk te zijn van het cloud gebeuren...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

RvV

Nee, lokaal uitlezen is mij niet gelukt. Laat het mij weten als je er ooit achter komt. ;)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart-sss schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:28:
Gister was het dan zover. Ze kwamen de zonnepanelen leggen. Ik heb besloten om er 6 voor OZO, en 6 achter op WNW te laten leggen. De dakhelling is 50 graden.
Alles paste er mooi op en gelukkig nergens last van schaduw oid. Het zijn panelen van Longi geworden met 60 halve cellen en 355wp per paneel samen met een omvormer van GoodWee type GW 3600-d-ns.

Erg tevreden over de service van Solar Concept en de prijs van €4444,32 incl. BTW vond ik ook erg meevallen.
Ik zou hiermee mijn jaarverbruik van 3300kWh precies op 0 kunnen krijgen.

Zit er aan te denken om in de toekomst nog wat peneeltjes op de garage op het plat dak te leggen maar wat wil ik dan zelf wel gaan doen. Hier op het forum is genoeg info te vinden om het zelf te doen.

Hierbij nog een aantal fotos[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar hebben ze de aarding van de frames gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Waar hebben ze de aarding van de frames gelaten?
Op de panhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En elders naar binnen gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
timovd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:18:
@Bart-sss, als alle panelen richting het Zuiden waren gericht, hadden ze gelijk. Het maximale vermogen van 4680W ga je niet halen met twee panelen er bij. Verder mooie set en de omvormer hebben ze netjes opgehangen.
Hun zullen wel tussen de lijntjes moeten blijven qua vermogen ivm garantie ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:03:
[...]

En elders naar binnen gebracht?
Samen met de solar kabel (de zwarte) naar binnen naar de pv verdeler op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Solar kabel is zowel rood als zwart (dat hebben ze hier netjes gedaan). Als het aardedraad (6mm2) naar de onderverdeler loopt, is het goed geaard. Meestal wordt het op de omvormer geaard, maar ik zie ook dat de AC-kabels de zelfde kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart-sss schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Samen met de solar kabel (de zwarte) naar binnen naar de pv verdeler op zolder.
Onzichtbaar dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-sss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Lekker! De afvoerslang van de wasmachine tegen de verdeelkast van de omvormer... :? :z

En (zie ik nu pas) een dubbele afdekplaat voor een enkele aansluiting... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 10-06-2020 08:26 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
Kees-Jan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Lekker! De afvoerslang van de wasmachine tegen de verdeelkast van de omvormer... :? :z
Prima lekdetectie toch?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Ik ben me ook aan het oriënteren op het volleggen van het dak. Bij voorkeur wil ik zo'n 15panelen plaatsen a 320wp en deze serieel aansluiten (orientatie v/h dak is pal zuid, schuin pannendak en geen schaduw). So far so good, echter nu is de vraag hoe deze aan te sluiten, met name over het wel/niet kunnen gebruiken van een PV verdeler.

Ik krijg nl. gemengde signalen over het maximaal toegestane vermogen. De ene aanbieder zegt dat er no problemo 15x360=5400wp oftewel zo'n 25Ampere op kan worden aangesloten. Een andere partij geeft aan max 16A, oftewel zo'n 12 panelen volgens de NEN1010. Internet/google lijkt dit laatste te bevestigen.

Uiteraard ga ik hier beide partijen nog over bevragen maar wellicht kan iemand hier ook één en ander verduidelijken. De huisinstallatie is overigens 1x35A en ik heb 2 groepen beschikbaar (1x droger, 1x wasmachine) voor zover dat nog uitmaakt. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zouden jullie eens mee willen kijken? Heb gisteren een offerte ontvangen voor 9 panelen (2.970 WP). Meer panelen wil / kan ik niet kwijt.

Situatie / legplan:
  • Dak met groot dakkapel op Zuid West en een uitbouw van 1,2m tevens op Zuid West georienteerd.
  • Boven het dakkapel, kunnen 5 panelen (staand) worden geplaatst op het dak (helling 37 graden).
  • Op het dakkapel, kunnen 2 (en mogelijk 4) panelen. Echter heb ik zelf twijfels hierbij, omdat het dakkapel na de bouw er op is gezet en ik geen gedoe met garantie wil mocht er ooit lekkage komen. Ga nog even contact opnemen met de partij die het dakkapel heeft geplaatst wat wel/niet kan.
  • Op de uitbouw (plat dak) kunnen nog 2 panelen (landscape) geplaatst worden. Meer kan helaas niet, omdat er ook een buitenunit voor een airco staat (beukmaat is helaas "slechts" 5m40 meter).
Offerte
  • 9 NSP Solar 330 Wp mono paneel
  • 9 Enpahse IQ7 micro omvormers (incl. Envoy-S)
  • Incl. montagemateriaal voor pannendak (5 panelen) en plat dak (4 panelen).
Keuze is bewust om een micro omvormer te nemen, omdat ik geen grote omvormer wil hebben. Met de micro omvormer heb ik maar een klein kastje in de meterkast.

De bekabeling willen ze door een bestaande groep (wasmachine) laten lopen. Er komt dan een PV splitter op het stopcontact, waardoor de opgewekte energie terug naar het net kan en via dezelfde kabels gewoon de wasmachine gebruikt kan worden.
Een andere optie is om de bekabeling via de regenpijp naar beneden te laten verlopen, boring naar de kruipruimte en vandaar richting de meterkast.

Prijs
Niet geheel onbelangrijk, de prijs.
Ze hebben nu een totaalprijs (incl. montage) van € 4.875 incl BTW / € 4.030 excl. BTW
Ik kan het eventueel ook zonder montage bestellen, maar dan kan ik beter de hele zooi via een online verkoper aanschaffen, aangezien ze zelf natuurlijk ook een marge aanhouden bij "losse verkoop".

Op de panelen zit 12 jaar productgarantie, 10 jaar vermogensgarantie van minimaal 90% en 25 jaar vermogensgarantie van minimaal 85%.
Op de enphase omvormer zit 25 jaar garantie.
Op het montagemateriaal zit 20 jaar garantie en op de "overige onderdelen" (geen idee wat daar onder valt) zit 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Henkes, hang ze aan een 4000W omvormer en met een 20A automaat. Als de afstand niet te groot is, kan dat op 2,5mm² kabel (AC).
Heb je 3 fase in huis?

Edit: bedoel je 320 of 360Wp?

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 09-06-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo is die onderverdeler niet bedoeld natuurlijk ;) de voeding komt uit? De wcd ernaast?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
timovd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:10:
@Henkes, hang ze aan een 4000W omvormer en met een 20A automaat. Als de afstand niet te groot is, kan dat op 2,5mm² kabel (AC).
Heb je 3 fase in huis?

Edit: bedoel je 320 of 360Wp?
Ik heb 1 fase en mik op 15x320=4800wp. Afstand tot meterkast is ca. 8meter. Qua aansluiting is dus nu de vraag of ik via een pv verdeler een bestaande groep kan/mag gebuiken of dat er een kabel van de omvormer naar de meterkast moet worden gelegd (wat ik liever niet wil). De voorgestelde omvormer is overigens een Growatt MIN4600 TL-XE.

[ Voor 19% gewijzigd door Henkes op 09-06-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
Woodski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:13:
Mijn 10 jaar oude Titan paneeltjes (geen aanraders) doen het deels niet goed meer.
Er zitten grote zwarte plekken op en een van de 2 strings wil niet meer

Heeft iemand een tip voor een goedkoop setje van 3 panelen van rond de 190 a 210 wp
Ik zit redelijk vast aan de maat van rond de 160x80

[Afbeelding]
Ik zag vandaag een advertentie op marktplaats met Titan paneeltjes!
Zonnepanelen 190 WP 7 stuks
€ 250,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Rol-Co schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Zo is die onderverdeler niet bedoeld natuurlijk ;) de voeding komt uit? De wcd ernaast?
Want? wat is hier mis aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co, als de wcd en het din-stopcontact geschakeld zijn middels de automaat uit de onderverdeler, moet dat gewoon kunnen.
Zoals je ziet zaten er eerst twee wcd-en naast elkaar. Het dubbele raampje is nu een kwartslag gedraaid.

@Henkes, ga je dan ook de automaat in de meterkast vervangen voor een 20A?

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 09-06-2020 22:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-sss
Rol-Co schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Wan jankers hier joh. Het dubbel stopcontact bestaat uit 2 aparte groepen. De linker voor de droger. De rechter voor de wasmachine. Dus over de rechter word nu stroom terug geleverd.
Zo goed...
Blijkbaar zijn jullie het allerbeste in alles wat met pv te maken heeft??? Begin er voor jezelf mee joh. Bij jullie zal alles tiptop zijn en nergens iets op aan te merken zijn👌👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bart-sss schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Wan jankers hier joh. Het dubbel stopcontact bestaat uit 2 aparte groepen. De linker voor de droger. De rechter voor de wasmachine. Dus over de rechter word nu stroom terug geleverd.
Zo goed...
Blijkbaar zijn jullie het allerbeste in alles wat met pv te maken heeft??? Begin er voor jezelf mee joh. Bij jullie zal alles tiptop zijn en nergens iets op aan te merken zijn👌👌
Rustaaaggg :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Ik ben bezig met een nieuw setje van 5 x 335wp op de uitbouw
Maar wat is dit dopje dat bij de Growatt zit ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW-QsUyr30tlybD8EZ9f2NA3IJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh0maBgJUJdJTSZPEkGQ44GW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56
Woodski schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:57:
Ik ben bezig met een nieuw setje van 5 x 335wp op de uitbouw
Maar wat is dit dopje dat bij de Growatt zit ??

[Afbeelding]
Volgens mij was dat om de stroom stekker vast te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
timovd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:59:

@Henkes, ga je dan ook de automaat in de meterkast vervangen voor een 20A?
Hoe bedoel je? Bij gebruik van PV verdeler of rechtstreeks? Overigens lijkt me het in beide gevallen wel logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Henkes, Ik ga er even vanuit dat je een onderverdeler gaat plaatsen. Dan heb je twee nieuwe B20 automaten nodig en de huidige B16 (aaname dat je die nu hebt) verplaats je dan naar de onderverdeler naast de B20 voor de omvormer.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw