Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Henkes schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:05:
Ik ben me ook aan het oriënteren op het volleggen van het dak. Bij voorkeur wil ik zo'n 15panelen plaatsen a 320wp en deze serieel aansluiten (orientatie v/h dak is pal zuid, schuin pannendak en geen schaduw). So far so good, echter nu is de vraag hoe deze aan te sluiten, met name over het wel/niet kunnen gebruiken van een PV verdeler.

Ik krijg nl. gemengde signalen over het maximaal toegestane vermogen. De ene aanbieder zegt dat er no problemo 15x360=5400wp oftewel zo'n 25Ampere op kan worden aangesloten. Een andere partij geeft aan max 16A, oftewel zo'n 12 panelen volgens de NEN1010. Internet/google lijkt dit laatste te bevestigen.

Uiteraard ga ik hier beide partijen nog over bevragen maar wellicht kan iemand hier ook één en ander verduidelijken. De huisinstallatie is overigens 1x35A en ik heb 2 groepen beschikbaar (1x droger, 1x wasmachine) voor zover dat nog uitmaakt. Alvast bedankt.
Ik dacht dat het bij 1*40A wel mocht en bij 1*35A eigenlijk niet, maar @kabeltjekabel weet dat soort dingen beter. Ik hou het antwoord even in de gaten, Ik heb een zelfde soort situatie in mijn omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
twain4me schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Ik dacht dat het bij 1*40A wel mocht en bij 1*35A eigenlijk niet, maar @kabeltjekabel weet dat soort dingen beter. Ik hou het antwoord even in de gaten, Ik heb een zelfde soort situatie in mijn omgeving.
Maakt weinig verschil; de 40'ers zijn dan meestal automaten, dus minder overlast. Maar allebei is het op het randje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Henkes schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:05:
Ik ben me ook aan het oriënteren op het volleggen van het dak. Bij voorkeur wil ik zo'n 15panelen plaatsen a 320wp en deze serieel aansluiten (orientatie v/h dak is pal zuid, schuin pannendak en geen schaduw). So far so good, echter nu is de vraag hoe deze aan te sluiten, met name over het wel/niet kunnen gebruiken van een PV verdeler.

Ik krijg nl. gemengde signalen over het maximaal toegestane vermogen. De ene aanbieder zegt dat er no problemo 15x360=5400wp oftewel zo'n 25Ampere op kan worden aangesloten. Een andere partij geeft aan max 16A, oftewel zo'n 12 panelen volgens de NEN1010. Internet/google lijkt dit laatste te bevestigen.

Uiteraard ga ik hier beide partijen nog over bevragen maar wellicht kan iemand hier ook één en ander verduidelijken. De huisinstallatie is overigens 1x35A en ik heb 2 groepen beschikbaar (1x droger, 1x wasmachine) voor zover dat nog uitmaakt. Alvast bedankt.
Standaard PV verdelers die ze kant en klaar kopen zijn natuurlijk ook allemaal 16A.

Bij grote omvormers in enkelfase installatie is je som hoofdaansluiting + PV invoeding veel groter dan waar je 40A kast voor gemaakt is. Dan moet je daar ook weer maatregelen tegen nemen.

Ga gewoon over naar 3-fase zou ik zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Zo. ze liggen. 6x300wp extra. Voor nu maar 2 op de schuur. Ik heb nog precies plek voor 2 extra op de schuur. kabel heeft aansluitpunten. dus ik kan er eenvoudig 2 extra plaatsen. nu nog zonder pv verdeler aangezien het er maar 2 zijn. 2 panelen boven moet ik nog aansluiten. kwam lengte buitenkabel te kort.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QGv6-k8VaCG26_OrdKgEyvkpgk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2p6jfQBVQsoZciNyHRzwsr0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLFbJzPGA6QdgB4TrVJtFXbt6cs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJgaYTq7RdUjMRsRbhwZPGAp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgiJyQ70rh9AtVwisWUFwkIvBsQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUGm5LlenteAjovTFxKzZGkk.jpg?f=fotoalbum_small

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Lekker bezig Zuluman
Nu nog even die schotels omzagen en alles is perfect !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Woodski schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:58:
Lekker bezig Zuluman
Nu nog even die schotels omzagen en alles is perfect !
thanks! ja die schotels. en dan nog 2 stuks boven elkaar. Ja. daar erger ik me suf aan. De buurman wil m wel verplaatsen maar dan moet ik de kosten voor het opnieuw instellen van zijn schotels betalen. Geloof 50 euro rekent zijn mannetje daarvoor. Heeft me dusver ongeveer 78kWh gekost als ik naar rij 3 kijk. 0,75% aan opwek. das ongeveer 7 euro per jaar. tot dusver 19,50. Het scheelt met name bij de 2 panelen links boven. 1 en 3e rij is oost 2 en 4 is west. De ZZW panelen doet het beduidend beter.

edit: ik zie nu pas dat het wel iets meer is. de twee zzw panelen in de 2 rij hebben er ook last van. ca. 54kWh. samen dus 132kWh ca 33 euro. ca. 1,277% dus....hmmmm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfe2n24QMspJaWIQvK0OJqeDAbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eGf6P9xaYLfpmRBbTMMYGLu8.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 11-06-2020 10:47 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woodski
Nou hier is er ook een mooi setje bijgekomen.
Mijn 10 jaar oude panelen werden wat minder dus ik heb de boel toch maar verkocht

Daarvoor in de plaats zijn nu 5 prachtige Jinko Solar's gekomen van 335WP en een Growatt 1500s
Met deze 1675wp erbij is mijn totaal nu 4800wp. Iets meer dan we gebruiken in dit huishouden maar als we overgaan op elektrisch koken dan komt dat wel goed.

De Jinko's heb ik bij Zonnekompas in Utrecht gekocht.
Ik wilde eerst CSun maar daar heb ik toch maar Jinko van gemaakt omdat dat merk toch beter bekend staat.
Patrick deed daar totaal niet moeilijk over en de communicatie ging heel fijn. Hij is duidelijk een enthousiaste PV'er. En hij heeft ze zelfs netjes met een pallet op mijn aanhanger gezet zodat ik het veilig mee kon nemen.

Op dit moment worden de panelen netjes gewassen en als dat klaar is mag de zon lekker schijnen.
De kabels liggen nog los. Het vastzetten doe ik als het weer een keer droog is.

Leuk om te zien dat deze panelen (en omvormer) in een minder gunstige situatie toch 2 uur langer doorgaan in de late avond. Weinig opbrengst dus het is gerommel in de marge maar toch had ik gisteren na 23 uur nog een heel klein beetje productie terwijl mijn grote set om 21 uur klaar was

Edit:
De zon breekt door. Net een piek van 1.66kw aan de AC kant _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIboIviZZvxV628V4knPj1s1HNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kkXgil8ItUKrLhpcT4h6pU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Woodski op 11-06-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom worden je panelen gewassen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
EWK schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:04:
Waarom worden je panelen gewassen?
Die van jou nu ook denk ik of is het alweer droog bij jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Woodski schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Die van jou nu ook denk ik of is het alweer droog bij jullie ?
:o :+

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Woodski schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:35:
Nou hier is er ook een mooi setje bijgekomen.
Mijn 10 jaar oude panelen werden wat minder dus ik heb de boel toch maar verkoch
Hoe bedoel je, dat je 10 jaar oude panelen minder werden?
Die van mij zijn 17 jaar en presteren nog als nieuw.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Ik zou graag jullie expertise willen inzetten ;)

Momenteel hangt de omvormer (SMA 7000TL) in onze oude schuur (houtbouw, 40 jaar oud, toe aan vervanging). Zie foto;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3D1bvjUH7bNS7VHD3QCeoYsN4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwhilHUj3nGja7THtKTStn3s.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de schuur aan vervanging is, komt er dus een nieuwe stenen schuur. Momenteel is de omvormer gemonteerd op de buitenmuur van het huis. Nu komt het probleem, wanneer de schuur wordt gezet, is het de bedoeling om voor het stukje buitenmuur een binnenmuur te zetten met spouw/isolatie. De omvormer moet dus van de muur af. Nu heb ik gekeken, de kabels zijn lang genoeg om het daarna weer te monteren op de nieuwe binnenmuur, echter duurt de bouw van de schuur ongeveer 6 weken. Ze beginnen in september met het bouwen van de schuur.

Nu zei ik direct, dat betekent dan 6 weken geen opwek van de panelen, dood en dood zonde natuurlijk! Mijn vrouw vind dat maar onzin, maar oke, ik ben opzoek naar een alternatief. Het alternatief dat ik bedacht heb is het volgende;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsGzhH58QDuFWnsKTnBNxR6RRTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YyImjCMz3RSC7TJevhCtfD7r.png?f=user_large

Twee palen met daarop een houten bord, de omvormer daar op schroeven, kabels aansluiten en opwekken maar. Wellicht nog een plaat aan de zijkant maken om het een en ander 'veilig' te maken. De omvormer is IP65 volgens mij.

Kan dit tijdelijk op deze manier of denk ik nu te simpel?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zwerius schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Hoe bedoel je, dat je 10 jaar oude panelen minder werden?
Die van mij zijn 17 jaar en presteren nog als nieuw.
Mijn A merk panelen zijn ook nog als nieuw
Dat B merk setje was duidelijk minder met wat degradatie

In jouw geval heeft een upgrade wellicht ook zin.
17 jaar geleden waren de panelen nog lang niet zo efficient als nu

Wat heb je, 160*80 met 80wp ?
Dat kan nu makkelijk x3 met hetzelfde oppervlak

Het is natuurlijk wel weer zonde om die oude panelen af te schrijven maar daarna compenseer je wel veel meer co2 of hoe je ook wil berekenen.

[ Voor 34% gewijzigd door Woodski op 12-06-2020 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

205Gutmann schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Bij voorkeur is de Riso zo hoog mogelijk, de ondergrens is 900kOhm, maar dan zitten er waarschijnlijk al wat rotte verbindingen of kabels tussen. De Riso ten opzichte van de aarde is mede afhankelijk van het aantal panelen in een string. Voordat een omvormer zich aan het net mag koppelen moet gij eerst een Riso meting verrichten.
Meer info vind je hier
De Residual current zal waarschijnlijk de totale lekstroom zijn.
Om hier even op terug te komen.
Ik had op de ZW kant van mijn huis 32 panelen

Residual current: 0.003 A (soms werdt het 0.004 A )
Insulation resistance: 2,500.00 kOhm (afgerond door mij, was een berg cijfers die ik niet exact heb onthouden)

Ik heb er onlangs 15 bij gelegd aan de N-O kant (worden er 16 maar 1 heeft een raar vlekje op een cel achter het glas)

Het geheel zit op een staal dak en ik heb nu de volgende waardes

Residual current: 0.003 A (soms wordt het nog steeds 0.004 A lijkt wel wat vaker dan eerst, maar dat kan prima komen dat er nu meer water in de lucht zit dan de afgelopen maanden )
Insulation resistance :3000.00 kOhm (deze waarde staat er echt zo in en is een raar rond getal.

Ik had eigenlijk verwacht dat de lekstroom iets omhoog zou gaan en de insulation resitance iets omlaag.
Nu heb ik de aardedraad opnieuw gelegd en die is zeker beter (korter en direct in de hoofdaardrail)
e.e.a kan in de afronding van de lekstroom zitten. Het kan nu natuurlijk 0.0034 A zijn waar het eerst 0.0028 A was. Maar ik had toch iets anders verwacht, naja het geheel gaat nog altijd prima op een 30mA Alamat :+ En ik blijf daarmee die uitlaande 30mA aardlekschakelaars bij instalaties met 12 panelen maar een raar verhaal vinden. Want mijn china budget panelen voegen dus bijna niets toe, en ik kan mij ook niet voorstellen dat een 10kW omvomer extreem veel minder lekstroom heeft dan een 3kW van het zelfde merk. En daarmee blijven dus de brakke kabels en brakke stekkers over.En wellicht de aarde verbinding. Allemaal geen rede voor een zwaardere aardlek lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-06-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:34
Aangezien ik maar weinig kennis van zonnepanelen heb, wil ik m'n vraag toch maar eens hier neerleggen.

Op dit moment wordt ons project nieuwbouwwoning gebouwd, en zojuist viel er een aanbieding binnen voor extra zonnepanelen incl. andere omvormer.

Standaard in de VON prijs zitten al 4 panelen incl. omvormer en aansluitingen waarvoor met een prijs is gerekend van 2575 euro. Type van de omvormer is onbekend, van de panelen weet ik enkel dat het een 305wp versie betreft. Meer info kon (nog) niet worden gegeven.

In de aanbieding staat het volgende;

Uitbreiding zonnepanelen met 2 panelen á 310 WP per paneel met omvormer GoodWe GW2000-XS. voor de prijs van 835 euro

Uitbreiding zonnepanelen met 4 panelen á 310 WP per paneel met omvormer GoodWe GW2500-NS. voor de prijs van 1560 euro

Ik neem aan dat uiteindelijk de eerder aangeboden 305wp panelen zullen worden vervangen voor 310wp, zelfde als in de aanbieding. Moet ik echter nog navragen.

De panelen komen te liggen op het zuid-westen met geen schaduw van bomen oid.

Ik snap de maximaal 8 panelen bij lange na niet mijn totale stroombehoefte gaat afdekken. Maar ik vind het lastig te bepalen of ik hier nu verstandig aan doe. Of dat het bv. verstandiger / goedkoper is om de standaard panelen te laten plaatsen en later, na oplevering, alles te laten vervangen voor betere/meer zonnepanelen.

Kunnen jullie helpen hier helderheid in te krijgen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 19:28
Memphisto schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:08:
Aangezien ik maar weinig kennis van zonnepanelen heb, wil ik m'n vraag toch maar eens hier neerleggen.

Op dit moment wordt ons project nieuwbouwwoning gebouwd, en zojuist viel er een aanbieding binnen voor extra zonnepanelen incl. andere omvormer.

Standaard in de VON prijs zitten al 4 panelen incl. omvormer en aansluitingen waarvoor met een prijs is gerekend van 2575 euro. Type van de omvormer is onbekend, van de panelen weet ik enkel dat het een 305wp versie betreft. Meer info kon (nog) niet worden gegeven.

Uitbreiding zonnepanelen met 2 panelen á 310 WP per paneel met omvormer GoodWe GW2000-XS. voor de prijs van 835 euro

Uitbreiding zonnepanelen met 4 panelen á 310 WP per paneel met omvormer GoodWe GW2500-NS. voor de prijs van 1560 euro

Ik neem aan dat uiteindelijk de eerder aangeboden 305wp panelen zullen worden vervangen voor 310wp, zelfde als in de aanbieding. Moet ik echter nog navragen.

Ik snap de maximaal 8 panelen bij lange na niet mijn totale stroombehoefte gaat afdekken. Maar ik vind het lastig te bepalen of ik hier nu verstandig aan doe. Of dat het bv. verstandiger / goedkoper is om de standaard panelen te laten plaatsen en later, na oplevering, alles te laten vervangen voor betere/meer zonnepanelen.

Dat is maar net hoeveel tijd je erin wil steken. Onthoud dat ontzorgen geld kost.
-Nu gewoon 4 extra paneeltjes erbij laten plaatsen kost het minste tijd niet al te veel geld maar dan heb je een systeem wat niet aan de vraag kan voldoen.
-Later alles eraf en nieuw erop (wat wel aan de vraag voldoet) kost meer uitzoekwerk en waarschijnlijk ook nog iets meer geld. Je moet rekenen incl installatie op 1 euro per wattpiek. Dus als je straks 12 panelen van 310 wp neemt (wat mogelijk wel je verbruikt dekt) dan kost dat ongeveer 3500 euro.
-Dat is meer dan 1500 euro die het nu extra zou kosten maar dan heb je wel een systeem wat aan de vraag voldoet.
-Het is meestal niet mogelijk om tegen de aannemer te zeggen; houd die 4 panelen maar en stort die 2500 euro terug, want het huis moet een bepaalde epc waarde halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Memphisto schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:08:

Later is financieel en qua opbrengst eigenlijk altijd beter, dan kan je zonder vrij veel moeite onder de 1 euro per wp komen en tot beter gebruik van het dakvlak. Kijk niet teveel naar wat je gebruikt, je investering en je dakvlak zijn in beginsel belangrijker. daarna zou ik pas terug koppelen naar verbruik en de terug verdien tijd.

Wil je geen gezeur of iemand over de vloer dan is nu plaatsen beter de prijzen zijn hoog, maar niet zo hoog dat je het nooit terug verdiend.

Het beste kan je een eigen topic maken met de maten van het dakvlak van je huis (orientatie,formaat, dakhoek zijn daarin het belangrijkste) dan kom je er vrij snel achter wat er mogelijk is en of het bv handig is een extra lozeleiding naar zolder te laten leggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
wmeester schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Dat is maar net hoeveel tijd je erin wil steken. Onthoud dat ontzorgen geld kost.
Eens hoor. En er tijd / moeite in investeren vind ik niet erg. Het gaat er mij nu vooral om of zit een fatsoenlijke aanbieding betreft. Plus daarnaast, zoals gezegd, gaan deze 8 panelen mijn verwachte verbruik lang niet dekken. Op zich erg, maar als ik later tegen een meerprijs beter kan laten neerleggen, vind ik het wat zonde dit nu via de bouwer te regelen.

@twain4me, eigen topic heb ik ook over nagedacht, maar eens aantal zaken, zoals exacte formaat van dakhoek heb ik niet paraat en zal ik op moeten vragen. En die tijd heb ik niet echt, aangezien ik in de komende dagen moet beslissen (en de bouwer is niet zo rap met antwoorden...).

Een extra loze leiding ook een optie trouwens, indien ik geen additionele panelen neem.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Memphisto schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Eens hoor. En er tijd / moeite in investeren vind ik niet erg. Het gaat er mij nu vooral om of zit een fatsoenlijke aanbieding betreft. Plus daarnaast, zoals gezegd, gaan deze 8 panelen mijn verwachte verbruik lang niet dekken. Op zich erg, maar als ik later tegen een meerprijs beter kan laten neerleggen, vind ik het wat zonde dit nu via de bouwer te regelen.

@twain4me, eigen topic heb ik ook over nagedacht, maar eens aantal zaken, zoals exacte formaat van dakhoek heb ik niet paraat en zal ik op moeten vragen. En die tijd heb ik niet echt, aangezien ik in de komende dagen moet beslissen (en de bouwer is niet zo rap met antwoorden...).

Een extra loze leiding ook een optie trouwens, indien ik geen additionele panelen neem.
Je hebt toch wel een verkoop tekening, daar valt meestal alles heel redelijk uit te halen.. of de dakhoek 40 of 45 graden is maakt niet zoveel uit, wel of hij 30 of 60 is en dan met name als je dak O-W zou staan.
Ik zou gewoon een topic maken, als je niet genoeg info hebt komen we daar vanzelf achter, dan heb je het in iedergeval geprobeerd, en anders weet je waarmee je de aanbiening aan het vergelijken bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
[...]

Als het even kan zou ik contact opnemen met de projectontwikkelaar of aannemer en het verzoek neerleggen om die panelen helemaal achterwege te laten, en gewoon zelf een installatie te maken. Ik geloof dat je er vaak onderuit kunt komen als je expliciet aangeeft zelf de verantwoording op je te nemen voor het voldoen aan de geldende EPC-richtlijnen.

Uiteindelijk moet je toch een zonnepanelen leverancier het dak op sturen om de installatie af te maken, en dan liggen die 4 excuuspaneeltjes alleen maar in de weg. Plus, die 2750 euro kun je natuurlijk zelf vééél gunstiger aanbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoe lang moet een enphase registratie normaal duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Vergeet echter niet dat vanuit de bouw dit onder de bouwgarantie zal vallen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Zuluman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:42:
[...]

ja die schotels. en dan nog 2 stuks boven elkaar. Ja. daar erger ik me suf aan. De buurman wil m wel verplaatsen maar dan moet ik de kosten voor het opnieuw instellen van zijn schotels betalen. Geloof 50 euro rekent zijn mannetje daarvoor.
Ik vind dat heel schappelijk van die buurman.
Hij gaat zich verandering/risico op de hals halen terwijl het nu goed werkt.
Ik zou er een mooie fles wijn bij doen, en zeggen: "Als jij mij een keer nodig hebt, ff roepen hè ! "

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Uiteindelijk moet je toch een zonnepanelen leverancier het dak op sturen om de installatie af te maken, en dan liggen die 4 excuuspaneeltjes alleen maar in de weg. Plus, die 2750 euro kun je natuurlijk zelf vééél gunstiger aanbesteden.
Maar als je het achterwege laat ga je natuurlijk geen 2750 euro minder betalen. Ze zullen je wel 500 euro korting geven ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:18:

Momenteel hangt de omvormer (SMA 7000TL) in onze oude schuur (houtbouw, 40 jaar oud, toe aan vervanging). Zie foto;

[Afbeelding]

Aangezien de schuur aan vervanging is, komt er dus een nieuwe stenen schuur. Momenteel is de omvormer gemonteerd op de buitenmuur van het huis. Nu komt het probleem, wanneer de schuur wordt gezet, is het de bedoeling om voor het stukje buitenmuur een binnenmuur te zetten met spouw/isolatie. De omvormer moet dus van de muur af. Nu heb ik gekeken, de kabels zijn lang genoeg om het daarna weer te monteren op de nieuwe binnenmuur, echter duurt de bouw van de schuur ongeveer 6 weken. Ze beginnen in september met het bouwen van de schuur.

Nu zei ik direct, dat betekent dan 6 weken geen opwek van de panelen, dood en dood zonde natuurlijk! Mijn vrouw vind dat maar onzin, maar oke, ik ben opzoek naar een alternatief. Het alternatief dat ik bedacht heb is het volgende;

[Afbeelding]

Twee palen met daarop een houten bord, de omvormer daar op schroeven, kabels aansluiten en opwekken maar. Wellicht nog een plaat aan de zijkant maken om het een en ander 'veilig' te maken. De omvormer is IP65 volgens mij.

Het maakt natuurlijk nogal uit of die 6 weken in januari starten of in mei ;)
in dat laatste geval zal je een kleine 20% van de jaar opbrengst verliezen als ik van 7500kWh uitga zou dat dus 1500kWh zijn wat 345 euro is aan gesaldeerde of zelf gebruikte stroom. gaat het om overschot is het een 170 euro, of dat het waar is moet je zelf weten. start de bouw in december of januari zal je het over een 5% hebben, dus dan kan je die bedragen delen door 4 ;)
Sma wil trouwens een afdakje boven de omvormer en ze willen dat hij niet tever achterover hangt
Ik zou de palen gewoon in de grond hengsten, en niet dingen schuin tegen de gevel zetten, voor zoon korte tijd voldoed bijna elke plaat materiaal, maar ik zou toch een stukje betonplex pakken als achterplaat en als afdakje.

Afbeeldingslocatie: https://www.sma-benelux.com/fileadmin/content/www.sma-benelux.com/kenniscentrum/img/tech-tipps-during/171117/afb1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zanzibar-1337 Welke panelen komen er als uitbreiding op de bestaande set?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xat8q41_qrqTzNFr9OUTbLsUy0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aO8BglVaiQHbSi2g5MpKLbOO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2020 17:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Maar als je het achterwege laat ga je natuurlijk geen 2750 euro minder betalen. Ze zullen je wel 500 euro korting geven ofzo...
Nog steeds een redelijke deal, 500 euro ipv 4 paneeltjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Nog steeds een redelijke deal, 500 euro ipv 4 paneeltjes :P
Dat zie ik anders: je betaalt dan € 2250, en krijgt helemaal niets......redelijk deal?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Naalroc schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:03:
[...]

Dat zie ik anders: je betaalt dan € 2250, en krijgt helemaal niets......redelijk deal?
Ja, je wordt op allebei de (theoretische) manieren voor 2250 euro genaaid. Dat is dus geen argument om voor het een of het ander te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pak een europallet, schroef daar met schoren 2 palen op met boven een plaat er tussen geschroeft en hang daar de omvormer aan, dingetje is 35 kg of zo dus moet stevig.
Eventueel de kabels een paar meter verlengen en je kan hem met de pallet zetten waar je wilt.

Afdakje is dan ook simpel te realiseren. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Als het even kan zou ik contact opnemen met de projectontwikkelaar of aannemer en het verzoek neerleggen om die panelen helemaal achterwege te laten, en gewoon zelf een installatie te maken. Ik geloof dat je er vaak onderuit kunt komen als je expliciet aangeeft zelf de verantwoording op je te nemen voor het voldoen aan de geldende EPC-richtlijnen.

Die fase is helaas al geweest.. we hebben in een eerder stadium al getekend voor de opties en meer/minder werk.
Weglaten heb ik toen wel gevraagd, maar was eigenlijk niet mogelijk. Maar moet ook wel bekennen dat ik hierin niet hard heb doorgedrukt.
Freakie1NL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Vergeet echter niet dat vanuit de bouw dit onder de bouwgarantie zal vallen.
Kun je hier eens wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
twain4me schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Het maakt natuurlijk nogal uit of die 6 weken in januari starten of in mei ;)
in dat laatste geval zal je een kleine 20% van de jaar opbrengst verliezen als ik van 7500kWh uitga zou dat dus 1500kWh zijn wat 345 euro is aan gesaldeerde of zelf gebruikte stroom. gaat het om overschot is het een 170 euro, of dat het waar is moet je zelf weten. start de bouw in december of januari zal je het over een 5% hebben, dus dan kan je die bedragen delen door 4 ;)
Sma wil trouwens een afdakje boven de omvormer en ze willen dat hij niet tever achterover hangt
Ik zou de palen gewoon in de grond hengsten, en niet dingen schuin tegen de gevel zetten, voor zoon korte tijd voldoed bijna elke plaat materiaal, maar ik zou toch een stukje betonplex pakken als achterplaat en als afdakje.

[Afbeelding]
Begin september tot ongeveer half oktober, was het nu in december / januari geweest ja dan was het een no-brainer ;) Goed idee van het afdakje, is ook niet echt lastig te realiseren :)
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:49:
@Zanzibar-1337 Welke panelen komen er als uitbreiding op de bestaande set?

[Afbeelding]
Momenteel staan er nog geen op de planning, zonde eigenlijk, want heb nog ruimte genoeg op de omvormer.. Heb momenteel op ingang A 3 x 6 panelen aangesloten en op ingang B 2 x 6 panelen, was destijds eigenlijk van plan om de andere kant van het dak vol te gooien met de SF panelen, maar die zijn er niet meer, heb mij er sindsdien niet echt meer mee bezig gehouden (te druk met andere dingen). Wellicht op het nieuwe schuurdak ;) Daar is ruimte zat.
Rol-Co schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:29:
[...]
Pak een europallet, schroef daar met schoren 2 palen op met boven een plaat er tussen geschroeft en hang daar de omvormer aan, dingetje is 35 kg of zo dus moet stevig.
Eventueel de kabels een paar meter verlengen en je kan hem met de pallet zetten waar je wilt.

Afdakje is dan ook simpel te realiseren. :)
Dat is een slimme oplossing! Thanks! Heb het benodigde materiaal nog wel liggen. Ja, moet inderdaad stevig, wil niet dat hij mij omwaait ... Dan ben ik verder van huis 8)7
Zijn die kabels eigenlijk makkelijk te verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[quote]
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Begin september tot ongeveer half oktober, was het nu in december / januari geweest ja dan was het een no-brainer ;) Goed idee van het afdakje, is ook niet echt lastig te realiseren :)
dan gaat het over ongeveer 15% van de jaaropbrengst
Dat is een slimme oplossing! Thanks! Heb het benodigde materiaal nog wel liggen. Ja, moet inderdaad stevig, wil niet dat hij mij omwaait ... Dan ben ik verder van huis 8)7
Ja sommige mensen doen het met een kroonsteentje. |:( Maar waneer je geen krimptang hebt zou ik gewoon het zelfde type connector kopen wat sma gebruikt. (en nu al aan de kabels zit, ze zijn wel te verwijderen en her te gebruiken trouwens)

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741918

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741898

zonder speciaal gereedschap verlengen met weidmuller kan dus ook https://www.groepenkastbe...43n8mHYlQ77kaAnqvEALw_wcB

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-06-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
twain4me schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:12:
[quote]

[...]

dan gaat het over ongeveer 15% van de jaaropbrengst

[...]

Ja sommige mensen doen het met een kroonsteentje. |:( Maar waneer je geen krimptang hebt zou ik gewoon het zelfde type connector kopen wat sma gebruikt. (en nu al aan de kabels zit, ze zijn wel te verwijderen en her te gebruiken trouwens)

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741918

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741898

zonder speciaal gereedschap verlengen met weidmuller kan dus ook https://www.groepenkastbe...43n8mHYlQ77kaAnqvEALw_wcB
Goed om te weten dat het bestaat! Heb nog eventjes de tijd om het een en ander rustig te regelen, maar dat geeft genoeg mogelijkheden in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:48:

Mc4 kan je gewoon 2 verlengkabels kopen, aangeknepen kant en klaar
https://www.jenm-zonnepan...ant-en-klare-solar-kabel/

Sunclix kan je zelf maken als je male en female koopt
https://www.elektrototaal...gsearch/result/?q=Sunclix

AC kabel kan netjes met een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Rol-Co schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Mc4 kan je gewoon 2 verlengkabels kopen, aangeknepen kant en klaar
https://www.jenm-zonnepan...ant-en-klare-solar-kabel/

Sunclix kan je zelf maken als je male en female koopt
https://www.elektrototaal...gsearch/result/?q=Sunclix

AC kabel kan netjes met een lasdoos.
Dat is helemaal makkelijk. Heb nu trouwens de panelen verdeeld, 3*6 en 2*6, is dit eenvoudig op het dak te koppelen naar 5*6? Kan ik in de toekomst makkelijker het dak van de schuur volgooien met panelen en heb ik maar 1 set kabels nodig nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Dat is helemaal makkelijk. Heb nu trouwens de panelen verdeeld, 3*6 en 2*6, is dit eenvoudig op het dak te koppelen naar 5*6? Kan ik in de toekomst makkelijker het dak van de schuur volgooien met panelen en heb ik maar 1 set kabels nodig nu.
5 strings zou ik niet zomaar parallel zetten, dan heb je een aansluit box nodig dacht ik. Parallel is 4 maximaal dacht ik.
3x10 gaat niet? Te hoog voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Rol-Co schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:23:
[...]

5 strings zou ik niet zomaar parallel zetten, dan heb je een aansluit box nodig dacht ik. Parallel is 4 maximaal dacht ik.
3x10 gaat niet? Te hoog voltage?
Mpp waarde gaat het dan om, toch? SMA 7000tl20 heeft Max 800v op de Mpp, één sf-170s paneel levert 87,5v. Met 10 ga ik er overheen. 9 zou mogelijk zijn maar dan heb ik drie panelen niet gekoppeld. Veel andere combinaties zijn er niet echt te maken met het aantal van 30 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Om hier even op terug te komen.
Ik had op de ZW kant van mijn huis 32 panelen

Residual current: 0.003 A (soms werdt het 0.004 A )
Insulation resistance: 2,500.00 kOhm (afgerond door mij, was een berg cijfers die ik niet exact heb onthouden)

Ik heb er onlangs 15 bij gelegd aan de N-O kant (worden er 16 maar 1 heeft een raar vlekje op een cel achter het glas)

Het geheel zit op een staal dak en ik heb nu de volgende waardes

Residual current: 0.003 A (soms wordt het nog steeds 0.004 A lijkt wel wat vaker dan eerst, maar dat kan prima komen dat er nu meer water in de lucht zit dan de afgelopen maanden )
Insulation resistance :3000.00 kOhm (deze waarde staat er echt zo in en is een raar rond getal.

Ik had eigenlijk verwacht dat de lekstroom iets omhoog zou gaan en de insulation resitance iets omlaag.
Nu heb ik de aardedraad opnieuw gelegd en die is zeker beter (korter en direct in de hoofdaardrail)
e.e.a kan in de afronding van de lekstroom zitten. Het kan nu natuurlijk 0.0034 A zijn waar het eerst 0.0028 A was. Maar ik had toch iets anders verwacht, naja het geheel gaat nog altijd prima op een 30mA Alamat :+ En ik blijf daarmee die uitlaande 30mA aardlekschakelaars bij instalaties met 12 panelen maar een raar verhaal vinden. Want mijn china budget panelen voegen dus bijna niets toe, en ik kan mij ook niet voorstellen dat een 10kW omvomer extreem veel minder lekstroom heeft dan een 3kW van het zelfde merk. En daarmee blijven dus de brakke kabels en brakke stekkers over.En wellicht de aarde verbinding. Allemaal geen rede voor een zwaardere aardlek lijkt mij.
De Riso wordt juist lager als je meer panelen plaatst, de Riso houdt namelijk verband met totaal oppervlak van de zonnecellen.
25M Ohm is overigens een hele nette waarde.
Afgelopen week een opleverkeuring gedaan bij een project van 250 panelen, bestaande uit 8 strings welke allen rond de 30M Ohm zaten.
Vorig jaar in oktober een ander project inbedrijf gesteld, 850 panelen, 27 strings van vergelijkbare lengte, met waarden variërende van 2M Ohm tot 15M Ohm. Alle waarden zijn gemeten met een installatietester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vraag over een Omniksol-4k-TL uit 2013

Er komen totaal 15x Phono Solar 320Wp ( PS320M1 - 20 UH ) aan te hangen.

Ze komen als 3 rijen van 5stuks te hangen, waarbij onderste rij regelmatig schaduw heeft.
Daardoor zou ik eigenlijk de bovenste 2 rijen in 1 string willen en de onderste schaduwrij in 1 suboptimale string..

Alleen weet ik dus niet of die 2013 Omnik wel 10x320W aan kan qua Wattage op 1 mppt. Op de SMA's weet ik dat ze tot 100% per poort te belasten zijn, maar van deze omnik kan ik het niet vinden.

Ik twijfel dus tussen 1x 10 + 1x 5 of 1x8+1x7 stuks.

Wat zeggen de kenners?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Mpp waarde gaat het dan om, toch? SMA 7000tl20 heeft Max 800v op de Mpp, één sf-170s paneel levert 87,5v. Met 10 ga ik er overheen. 9 zou mogelijk zijn maar dan heb ik drie panelen niet gekoppeld. Veel andere combinaties zijn er niet echt te maken met het aantal van 30 panelen.
Oh het is sf, nee dan kan het niet, 8 max denk ik, dus 32 (moet je er 2 hier komen halen, heb er nog 5 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Oh het is sf, nee dan kan het niet, 8 max denk ik, dus 32 (moet je er 2 hier komen halen, heb er nog 5 :) )
Nee met 8 ga je richting 1000 voc,hij moet stoppen bij zes.
Op marktplaats staan ook nog 24×160 wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 04:53:
[...]

Van die mooie groene? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38
Atomic2005 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:52:
Vraag over een Omniksol-4k-TL uit 2013

Er komen totaal 15x Phono Solar 320Wp ( PS320M1 - 20 UH ) aan te hangen.

Ze komen als 3 rijen van 5stuks te hangen, waarbij onderste rij regelmatig schaduw heeft.
Daardoor zou ik eigenlijk de bovenste 2 rijen in 1 string willen en de onderste schaduwrij in 1 suboptimale string..

Alleen weet ik dus niet of die 2013 Omnik wel 10x320W aan kan qua Wattage op 1 mppt. Op de SMA's weet ik dat ze tot 100% per poort te belasten zijn, maar van deze omnik kan ik het niet vinden.

Ik twijfel dus tussen 1x 10 + 1x 5 of 1x8+1x7 stuks.

Wat zeggen de kenners?
Moet in de handleiding staan.
Ik dacht Max 60% per mppt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BarryH schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Moet in de handleiding staan.
Ik dacht Max 60% per mppt
De max belasting in W per mppt staat niet in de handleiding. Op Google kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 10:00
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:04:
Hoe lang moet een enphase registratie normaal duren?
Minimaal 24 uur nadat je een datum van oplevering hebt ingevuld.
Die 24 uur is een ingebouwde controle; er mogen geen storingen optreden binnen die 24 uur.

Als de tijd verstreken is wordt het systeem automatisch opgeleverd aan de eindgebruiker die je hebt opgegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xxtremexx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:20
Nu het op het werk wat rustiger is heb ik mijn PV-project opgepakt. Rond mijn huis heb ik ruimte genoeg en besloten om het tuinhuis te voorzien van vier panelen en een micro-omvormer. Gekozen voor goede panelen met een mooie prijs. Het setje bestaat uit Jinko 320wp panelen, een QS1 micro-omvormer van APS en Fastflex Fusion daksteunen.

Setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4HmeJUOQurzI3OwiWzoyIFk3eM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2K6F2kzBIGwdZOqmEtTBY8M.png?f=fotoalbum_large

De daksteunen zijn ideaal; opbouwen van de hele set kostte mij een uurtje werk en het aansluiten lukte zonder extra PV kabels. Even een potje Tetris met de panelen en voldoende ruimte voor de QS1.

Fastflex:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CatDOJ-8aJD_V-nFWSqvEZbSBw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92o9qNmSeIRZ7jFiy6XDXXfN.jpg?f=fotoalbum_large

De opbrengst van de set vind ik erg goed, met een beetje zon draait het systeem al 650 watt en vanaf 11.00 (gericht op het zuiden) klokt de QS1 zonder wolken max 1234 watt.

QS1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRUfces-SSAQJr_pKDCZ3He2_lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjJGG1yq2TS64qo9qCqjkl8d.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende stap is uitbreiden met 16 panelen 320wp op de garage te zetten i.c.m. met drie stuks APS YC1000. Heeft iemand ervaring met deze omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nrdnmg schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Minimaal 24 uur nadat je een datum van oplevering hebt ingevuld.
Die 24 uur is een ingebouwde controle; er mogen geen storingen optreden binnen die 24 uur.

Als de tijd verstreken is wordt het systeem automatisch opgeleverd aan de eindgebruiker die je hebt opgegeven.
Ok, ik heb namelijk de Enphase app geinstalleerd en een account aangemaakt, en daarin lees ik nu dat het systeem nog aan mij gekoppeld moet worden voor ik iets kan uitlezen. De installateur zei dat dit enkele dagen gaat duren, maar Energie in Huis (de partij waarbij de installatie is gekocht) zegt dat dit ongeveer 3 weken gaat duren :?.

De installatie lijkt prima te werken in ieder geval. Gisteren een flauw avondzonnetje op het westdak gehad en de meter registreerde toen bijna 4kw terug het net in.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-06-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Rol-Co schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Passen er helaas niet meer dan 30 op het dak ;)
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 04:53:
[...]

Kan zijn niet vinden, wel 18* de sf 170 maar vraagt hij €125 per paneel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 10:00
HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Ok, ik heb namelijk de Enphase app geinstalleerd en een account aangemaakt, en daarin lees ik nu dat het systeem nog aan mij gekoppeld moet worden voor ik iets kan uitlezen. De installateur zei dat dit enkele dagen gaat duren, maar Energie in Huis (de partij waarbij de installatie is gekocht) zegt dat dit ongeveer 3 weken gaat duren :?.

De installatie lijkt prima te werken in ieder geval. Gisteren een flauw avondzonnetje op het westdak gehad en de meter registreerde toen bijna 4kw terug het net in.
De installateur moet een opleverdatum in het systeem zetten voor je. En vanaf dat moment duurt het 24 uur. Wanneer is je systeem opgeleverd? Anders even je installateur bellen met de vraag welke datum ze hebben ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee echt goeie, met een 4 kW omvormer voor 1700 dus valt best mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Passen er helaas niet meer dan 30 op het dak ;)

[...]

Kan zijn niet vinden, wel 18* de sf 170 maar vraagt hij €125 per paneel voor.
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

xxtremexx schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:45:
Nu het op het werk wat rustiger is heb ik mijn PV-project opgepakt. Rond mijn huis heb ik ruimte genoeg en besloten om het tuinhuis te voorzien van vier panelen en een micro-omvormer. Gekozen voor goede panelen met een mooie prijs. Het setje bestaat uit Jinko 320wp panelen, een QS1 micro-omvormer van APS en Fastflex Fusion daksteunen.

Setup:

[Afbeelding]

De daksteunen zijn ideaal; opbouwen van de hele set kostte mij een uurtje werk en het aansluiten lukte zonder extra PV kabels. Even een potje Tetris met de panelen en voldoende ruimte voor de QS1.

Fastflex:

[Afbeelding]

De opbrengst van de set vind ik erg goed, met een beetje zon draait het systeem al 650 watt en vanaf 11.00 (gericht op het zuiden) klokt de QS1 zonder wolken max 1234 watt.

QS1:

[Afbeelding]

De volgende stap is uitbreiden met 16 panelen 320wp op de garage te zetten i.c.m. met drie stuks APS YC1000. Heeft iemand ervaring met deze omvormer?
Het is lastig in te schatten op je foto, maar het lijkt alsof de APS QS1 tussen de twee rijen in ligt? In de handleiding staat specifiek dat ie eigenlijk (onder een paneel) uit de elementen moet bevestigd worden.

Edit: Dat montage systeem ziet er wel handig uit. Hier VanderValk gebruikt (platdak). Ik heb toch beduidend meer ballast moeten gebruiken (volgens hun online tooltje). Voor het stuk van 12 panelen (3 rijen van 4) in totaal 37 dallen. Die paar stenen lijken erg minimaal?

[ Voor 6% gewijzigd door DeadLock op 12-06-2020 12:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxtremexx
DeadLock schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Het is lastig in te schatten op je foto, maar het lijkt alsof de APS QS1 tussen de twee rijen in ligt? In de handleiding staat specifiek dat ie eigenlijk (onder een paneel) uit de elementen moet bevestigd worden.

Edit: Dat montage systeem ziet er wel handig uit. Hier VanderValk gebruikt (platdak). Ik heb toch beduidend meer ballast moeten gebruiken (volgens hun online tooltje). Voor het stuk van 12 panelen (3 rijen van 4) in totaal 37 dallen. Die paar stenen lijken erg minimaal?
Scherp opgemerkt, van de week heb ik alles opgebouwd en ben nog bezig met de laatste stappen. Misschien dat ik alles nog wat opschuif en een extra rij toevoeg. Qua ballast moeten er nog wat stenen bij, ik geloof dat het 2 * 10 kg en 2 * 25 kg moet worden volgens de handleiding.

De ligging is goed en ik ben nu al erg tevreden over de huidige opbrengst. Het garagedak ligt s'ochtend iets meer in de schaduw en zoals het los ligt kan ik nog wat experimenteren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nrdnmg schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:23:
[...]

De installateur moet een opleverdatum in het systeem zetten voor je. En vanaf dat moment duurt het 24 uur. Wanneer is je systeem opgeleverd? Anders even je installateur bellen met de vraag welke datum ze hebben ingegeven.
Never mind, ze zijn overbarig voorzichtig geweest lijkt het. Kreeg zojuist notificatie vanuit Enphase en ik kan er via de app nu bij :). Mooie app trouwens, handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:19
Onlangs bij iemand geweest waar de stroomdraden van de omvormer naar de meterkast (3 fase) door de buizen van het ventilatiesysteem in huis waren getrokken. Wordt dat vaker gedaan? Is dat toegestaan en zo nee, is dat ergens na te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
My-life schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:13:
Onlangs bij iemand geweest waar de stroomdraden van de omvormer naar de meterkast (3 fase) door de buizen van het ventilatiesysteem in huis waren getrokken. Wordt dat vaker gedaan? Is dat toegestaan en zo nee, is dat ergens na te lezen?
Ik weet niet of het vaker gedaan wordt, maar zie ook niet in waarom dat niet toegestaan zou zijn? Zolang de installatie maar deugdelijk gebeurt maakt het toch niet uit of het langs een muur of door een buis gemonteerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxtremexx
Bij mijn buren hebben ze de PV kabels door de dakgoot gelegd en gaan ze via de regenpijp naar beneden richting garage. Lijkt mij ook niet de beste oplossing maar volgens de installatiemannen prima want de kabel is lekker dik en onbeschadigd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
xxtremexx schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Bij mijn buren hebben ze de PV kabels door de dakgoot gelegd en gaan ze via de regenpijp naar beneden richting garage. Lijkt mij ook niet de beste oplossing maar volgens de installatiemannen prima want de kabel is lekker dik en onbeschadigd 8)7
Het grootste probleem lijkt me eerlijk gezegd een verhoogde kans op opstoppingen in de dakgoot of regenpijp. Wat op zekere hoogte misschien ook voor ventilatiebuizen geldt.

Dat wel aangenomen dat het netjes dubbel geisoleerd is uitgevoerd, wat met DC-kabels wellicht niet het geval is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Draden of kabel?

Ze zullen dan sowieso niet voldaan hebben aan fatsoenlijk zadelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 22:34
mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Het grootste probleem lijkt me eerlijk gezegd een verhoogde kans op opstoppingen in de dakgoot of regenpijp. Wat op zekere hoogte misschien ook voor ventilatiebuizen geldt.

Dat wel aangenomen dat het netjes dubbel geisoleerd is uitgevoerd, wat met DC-kabels wellicht niet het geval is...
In België mag dat allesinds niet... Een elektrische leiding mag nooit tegen een waterhoudende leiding gelegd worden. (dus ook niet kabel tywrappen aan waterleiding in de kelder)

Heb net ook een resem APS omvormers geinstalleerd. Waarvan een aantal 4 * QS1 op dezelfde 2,5mm² kabel met 20A automaat. Dat mag perfect wettelijk en hoge stromen zal ik toch niet hebben gezien lage wattpiek. Helaas kan ik via de omvormer niet zien welk AC voltage de omvormers bereiken. Iemand die weet of dat toch kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Atomic2005 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:24:
[...]

De max belasting in W per mppt staat niet in de handleiding. Op Google kan ik het niet vinden.
moet ergens in een eerder deel iets staan over iemand met een omniksol waar alles op 1 mppt zat en daardoor enorm aftopte. oplossing was voor hem om met y connectoren de ene string op beide MPPTs aan te sluiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
BarryH schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:50:
[...]

moet ergens in een eerder deel iets staan over iemand met een omniksol waar alles op 1 mppt zat en daardoor enorm aftopte. oplossing was voor hem om met y connectoren de ene string op beide MPPTs aan te sluiten.
Gaat ampere dan niet ruim over 10A heen en kan die omvormer zoiets wel aan? Of snap ik iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nee. 1 string wordt dan aan de 2 MPPTS verbonden waarmee de A zich over beide verdeeld.

Andersom kan dit een issue zijn:
Je hebt 2 strings Panelen, dan die parallel op 1 mppt aan sluiten heb je idd 2x de A van een paneel

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 12-06-2020 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
larsg schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:53:
[...]

In België mag dat allesinds niet... Een elektrische leiding mag nooit tegen een waterhoudende leiding gelegd worden. (dus ook niet kabel tywrappen aan waterleiding in de kelder)

Heb net ook een resem APS omvormers geinstalleerd. Waarvan een aantal 4 * QS1 op dezelfde 2,5mm² kabel met 20A automaat. Dat mag perfect wettelijk en hoge stromen zal ik toch niet hebben gezien lage wattpiek. Helaas kan ik via de omvormer niet zien welk AC voltage de omvormers bereiken. Iemand die weet of dat toch kan?
Als je ECU hebt, kan je in hotspot mode ze allemaal zien met de installateurs ECU APP ipv de consumenten ECU. Heb je geen account voor nodig, kan iedereen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
Zuluman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:31:
Zo. ze liggen. 6x300wp extra. Voor nu maar 2 op de schuur. Ik heb nog precies plek voor 2 extra op de schuur. kabel heeft aansluitpunten. dus ik kan er eenvoudig 2 extra plaatsen. nu nog zonder pv verdeler aangezien het er maar 2 zijn. 2 panelen boven moet ik nog aansluiten. kwam lengte buitenkabel te kort.

Public
Publieke map
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik dacht al, hoe kan dit nou? Ik vergelijk mijn set altijd met de jouwe: https://pvoutput.org/comp...sid=53046&sid1=63568&c=-1
Ineens lag jouw opbrengst continu hoger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

DRAFTER86 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Ik dacht al, hoe kan dit nou? Ik vergelijk mijn set altijd met de jouwe: https://pvoutput.org/comp...sid=53046&sid1=63568&c=-1
Ineens lag jouw opbrengst continu hoger ;)
:-) Een hij wordt nog hoger! Morgen sluit de overige 2 aan. Dan heb ik totaal 5400wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BarryH schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Ik wil niet 1 string verdelen.

Er gaan 15panelen verdeelt worden in 2 strings. Of 1x10+1x5 (3200Wp +1600Wp) of 1x8+1x7 (2560Wp + 2240Wp)

De enige vraag was :

Wat is het maximum Wattage per mppt op dit model omvormer?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 12-06-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Er gaan 15panelen verdeelt worden in 2 strings. Of 1x10+1x5 (3200Wp +1600Wp) of 1x8+1x7 (2560Wp + 2240Wp)

De enige vraag was :

Leg je panelen even in de tuin en je weet het.
Ik gok op iets meer dan de helft, ongeveer 2300 tot hooguit 2600

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Leg je panelen even in de tuin en je weet het.
Ik gok op iets meer dan de helft, ongeveer 2300 tot hooguit 2600
Dat word een legpuzzel in die tuin. Is niet bij me thuis hahaha..
10x320=3200W , x 80% van STC is 2560, dus de (aftop)schade zal dan wel meevallen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:21:
[...]

Dat word een legpuzzel in die tuin. Is niet bij me thuis hahaha..
10x320=3200W , x 80% van STC is 2560, dus de (aftop)schade zal dan wel meevallen dus..
Ik denk het wel, want intussen zit je met de andere string erbij aan max omvormer.
Maar uh.... 7/8 panelen met schaduw is natuurlijk waardeloos voor de mpp.
Ik zou er twee op micro omvormer hangen en dan string van 13 verdelen over de twee mpp met y-stekker. Dan heb je minder af top en beter schaduw beheer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Atomic2005 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:04:
[...]

De enige vraag was :

Weet ik.
Mijn tip is dat je de moeite neemt om de voorgaande delen door te zoeken. Want daar kwam het aan de orde bij iemand met een ander probleem

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb een vraagje, ik ben nog niet helemaal klaar voor zonnepanelen op mijn dak. Kost een hoop geld en mijn vrouw werkt ook niet helemaal mee.

Nu heb ik wel een betonnen schuur dak van 2 meter breed en zo’n 4 meter lang.

Tevens ligt er een aparte 16A groep voor de “tuin”. Waar eigenlijk één lamp op aangesloten is.

Kan ik hier iets mee?

2 of 4 panelen, zo plat mogelijk, direct op het stopcontact?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
@BlakHawk haal een soladin 600 van Marktplaats, haal 3 goedkope 300 watt mono, meet hoeveel kabel je nodig hebt,haal kant en klaar Solar kabel op lengte en prik de Soladin in een stopcontact de schuur. Maak de panelen aan elkaar vast via een simpele constructie met boren en beton en je hebt voor rond 600 euro een installatie die je tussen de 120 en 150 euro per jaar oplevert.
Nobrainer.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Lardman schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:10:
@BlakHawk haal een soladin 600 van Marktplaats, haal 3 goedkope 300 watt mono, meet hoeveel kabel je nodig hebt,haal kant en klaar Solar kabel op lengte en prik de Soladin in een stopcontact de schuur. Maak de panelen aan elkaar vast via een simpele constructie met boren en beton en je hebt voor rond 600 euro een installatie die je tussen de 120 en 150 euro per jaar oplevert.
Nobrainer.
Kan dat niet optimaler?
Met 4x 300wp ofzo? Zit je toch aan het dubbele?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlakHawk schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:55:
Ik heb een vraagje, ik ben nog niet helemaal klaar voor zonnepanelen op mijn dak. Kost een hoop geld en mijn vrouw werkt ook niet helemaal mee.

Nu heb ik wel een betonnen schuur dak van 2 meter breed en zo’n 4 meter lang.

Tevens ligt er een aparte 16A groep voor de “tuin”. Waar eigenlijk één lamp op aangesloten is.

Kan ik hier iets mee?

2 of 4 panelen, zo plat mogelijk, direct op het stopcontact?
Vier panelen van 330 watt voor 80 euro van marktplaats. Twee aps micro omvormer voor 125 ook van marktplaats. Paar kabeltjes en klaar. 1200 kWh per jaar oftewel 240 euro.
Jaartje of drie alles terug verdient

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Jaartje of drie alles terug verdient
Vooral als je Tesla ze ook lust. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Lardman schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:10:
Nobrainer.
Nou, toch wel, want bovenstaande constructie is niet toegestaan. Die panelen moeten op een eigen groep. Dat kun je eventueel met een PV onderverdeler oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Andrehj schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Nou, toch wel, want bovenstaande constructie is niet toegestaan. Die panelen moeten op een eigen groep. Dat kun je eventueel met een PV onderverdeler oplossen.
Ze zitten toch ongeveer op een eigen groep? Alleen een tuinlampje extra erop, maar het gaat nooit in de buurt van 16A uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:58
Misschien een stomme vraag, maar hoe hoog liggen gemonteerde panelen van het pannendak af?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BlakHawk schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Ze zitten toch ongeveer op een eigen groep? Alleen een tuinlampje extra erop, maar het gaat nooit in de buurt van 16A uitkomen
Als alles naar behoren werkt wel ja. Dan gaat het ook goed als je helemaal geen zekeringen gebruikt. Die dingen zitten er juist voor het geval er iets NIET werkt (of gebruikt wordt) zoals het hoort, om te voorkomen dat er dan doden vallen.
Gewoon doen dus. Kost je 2 tientjes en dan is de boel gewoon veilig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wowly schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:46:
Misschien een stomme vraag, maar hoe hoog liggen gemonteerde panelen van het pannendak af?
Bedoel je de minimale afstand? dan is er een klein verschil tussen horizontale en vertikale rails
de vertikale rails kan deels in de holling van de pan, de horizontale rails kan dat niet en zal minimaal een enkele cm plus de dikte van de rails boven het hoogtse punt van de pan zitten. (rond de 5-6 cm) samen met 3,5cm- 4cm voor een standaard zonnepaneel zit je op een cm of 9-10

Afbeeldingslocatie: http://dicks-website.eu/zonnepanelen/S6300675.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh leuk, een omvormer hoeft niet selectief te zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BlakHawk schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Ik ben het niet met ze eens maar er wordt door sommige beweerd dat je nog iets van 500 watt mag invoeren op een gemixte groep. Met 4 panelen ga je daar hoe dan ook overheen, Ik zou gewoon een pv verdeler pakken. Kan je meteen een stopcontactje maken, altijd handig (y)
Tuinverlichting is overgens een bron voor aardlekfouten. die zou ik niet graag bij een pv instalatie op dezelfde aardlek hebben. Je zou dan wel een zwaardere aardlek kunnen plaatsen, maar dan moet je eigenlijk een aardsprijdingsweerstand meting (laten) doen. Is een eigen kabel echt geen optie? Dat blijft toch de netste en simpelste methode. (of de lamp op een andere manier oplossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ik kan mijn laatste 2 panelen helaas nog niet aansluiten. Ik mis een terminator of endcap vor de m-kabel. Zat bij een set er niet bij. heb er een gevonden op e-bay. weet niet op de terminator van de Q-kabel erop past. als de diameter van de kabel gelijk is aan de M-kabel dan is t geen probleem. voor de prijs maakt t niet uit. 15 euro voor een simpel afsluitdopje om de fase, nul en aarde draad gescheiden te houden en waterdicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
twain4me schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Ik ben het niet met ze eens maar er wordt door sommige beweerd dat je nog iets van 500 watt mag invoeren op een gemixte groep. Met 4 panelen ga je daar hoe dan ook overheen, Ik zou gewoon een pv verdeler pakken. Kan je meteen een stopcontactje maken, altijd handig (y)
Tuinverlichting is overgens een bron voor aardlekfouten. die zou ik niet graag bij een pv instalatie op dezelfde aardlek hebben. Je zou dan wel een zwaardere aardlek kunnen plaatsen, maar dan moet je eigenlijk een aardsprijdingsweerstand meting (laten) doen. Is een eigen kabel echt geen optie? Dat blijft toch de netste en simpelste methode. (of de lamp op een andere manier oplossen)
Er gaat 1 kabel naar de schuur achter in de tuin, deze zit op een aparte groep en komt in de schuur naar boven.

Vanuit die kabel zijn er 3 aftakkingen:

-Lamp aan de schuur
-Stopcontact in de schuur
-Kabel naar ander verlichting in de tuin (loze kabels)

Die laatste heb ik veranderd in stopcontact en stekker, zodat ik een klikaanklikuit ertussen kon zetten.
Dus die kabel is nu onderbroken door een stopcontact en stekker.

Maar ik kan prima een extra onderverdeler in de schuur maken. Heb ik geen problemen mee.

Maar nieuwe kabel trekken onder de grond is echt te veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Er piept *iets* in de ruimte waar onze omvormer hangt. Iedere minuut een kort piepje en ik heb geen flauw idee wat het is. Ik wil de stroom er afhalen om uit te sluiten dat het de omvormer is. Kan ik gewoon de automaat omzetten en de DC-schakelaar op 'uit' zetten? De omvormer geeft overigens geen foutmelding op het display of de app, maar er staat geen andere apparatuur ik moet even zekerheid hebben :P

edit: ik heb een growatt 5000 mtl-s

[ Voor 4% gewijzigd door Sharky op 13-06-2020 20:59 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sharky schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:58:
Er piept *iets* in de ruimte waar onze omvormer hangt. Iedere minuut een kort piepje en ik heb geen flauw idee wat het is. Ik wil de stroom er afhalen om uit te sluiten dat het de omvormer is. Kan ik gewoon de automaat omzetten en de DC-schakelaar op 'uit' zetten? De omvormer geeft overigens geen foutmelding op het display of de app, maar er staat geen andere apparatuur ik moet even zekerheid hebben :P

Eerst DC en dan de automaat na twintig sec of zo als hij gestopt is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

reneeke1970 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Eerst DC en dan de automaat na twintig sec of zo als hij gestopt is
Dank u. Zojuist uitgesloten dat het de omvormer is. Het is ook niet de CV, wasmachine of ventilatiebox. Er is daar verder NIETS. Dit is net die aflevering van Friends met die rookmelder die niet wil stoppen met piepen 8)7

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
@Sharky

Is het niet zo`n knaagdier verjaag apparaat?

https://www.verjager.nl/b...-insectenverjagen-140-m2/

Ik heb er eentje gekregen van de vorige eigenaar van ons huis. Volgens mij wonen er geen muizen in ons tuinschuurtje maar ze komen er wel vaak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

busscherski schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:57:
@Sharky

Is het niet zo`n knaagdier verjaag apparaat?

https://www.verjager.nl/b...-insectenverjagen-140-m2/

Ik heb er eentje gekregen van de vorige eigenaar van ons huis. Volgens mij wonen er geen muizen in ons tuinschuurtje maar ze komen er wel vaak.
Nee is het niet. Is ook een veel lagere toon. Ik ga morgen wel even met m'n vrouw op
onderzoek.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Sharky schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Nee is het niet. Is ook een veel lagere toon. Ik ga morgen wel even met m'n vrouw op
onderzoek.
https://www.tindie.com/products/Suicidebattery/annoy-a-tron/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Sharky schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:58:

Er hangt/ligt niet toevallig een vergeten CO melder waarvan de batterij bijna leeg is ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

PentaClover schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Er hangt/ligt niet toevallig een vergeten CO melder waarvan de batterij bijna leeg is ?
Zoiets misschien. Ik heb nog een watermelder liggen ergens. Die zou daar kunnen liggen. Als ik de oorzaak heb gevonden meld ik het hier. Iedereen bedankt voor het meedenken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:58
twain4me schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Bedoel je de minimale afstand? dan is er een klein verschil tussen horizontale en vertikale rails
de vertikale rails kan deels in de holling van de pan, de horizontale rails kan dat niet en zal minimaal een enkele cm plus de dikte van de rails boven het hoogtse punt van de pan zitten. (rond de 5-6 cm) samen met 3,5cm- 4cm voor een standaard zonnepaneel zit je op een cm of 9-10

[Afbeelding]
Ik heb een vlakke betonnen dakpan, dus zal ie nog wel wat hoger liggen ben ik bang. Of heb je daar speciale haken voor?

[ Voor 3% gewijzigd door wowly op 14-06-2020 10:49 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

@busscherski @mcDavid @PentaClover Het was een lekkagesensor waarvan de batterij bijna leeg was. Lag diep weggestopt in een kast stof te verzamelen :D

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen.
Voor een installatie met 11 panelen 320watt en Goodwe GW3000-XS omvormer wil ik zelf een extra groep aanleggen.
De loze leiding (19mm) ligt erg al, genoeg ruimte in de meter kast en 20 meter 3x 2,5mm is zo getrokken.
Alleen hoe werk ik de aansluiting op de zolder af. Is een standaard lasdoos voldoende of hoe hebben jullie dit bij jullie installatie ?
En is het ook gebruikelijk om de omvormer achter de knieschot te plaatsen van het dak? Het gaat om een nieuwbouw huis waardoor het met de warmte wel meevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:06:
Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen.
Voor een installatie met 11 panelen 320watt en Goodwe GW3000-XS omvormer wil ik zelf een extra groep aanleggen.
De loze leiding (19mm) ligt erg al, genoeg ruimte in de meter kast en 20 meter 3x 2,5mm is zo getrokken.
Alleen hoe werk ik de aansluiting op de zolder af. Is een standaard lasdoos voldoende of hoe hebben jullie dit bij jullie installatie ?
En is het ook gebruikelijk om de omvormer achter de knieschot te plaatsen van het dak? Het gaat om een nieuwbouw huis waardoor het met de warmte wel meevalt.
VD-draad (met buis) laten eindigen in werkschakelaar. Vanaf daar met flexibel (netjes trekontlast met een wartel) de laatste halve meter naar de omvormer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wowly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb een vlakke betonnen dakpan, dus zal ie nog wel wat hoger liggen ben ik bang. Of heb je daar speciale haken voor?
Ik tag even @Andre1973 ik denk dat hij hier een beter antwoord op kan geven.
Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw