Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Andrehj ,

Dank je wel. Dat moet wel lukken.

Een andere optie wat ook zou kunnen als ik het goed begrijp is op de wasmachine groep met met op zolder extra groepen kast die groep splits in twee afzonderlijke groepen.

Of wordt dit afraden?
(Voordeel hier van is dat installatie bekabeling 10 meter korter is. De loze leiding zet net aan de verkeerde kant van de zolder)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:00:
@Andrehj ,

Dank je wel. Dat moet wel lukken.

Een andere optie wat ook zou kunnen als ik het goed begrijp is op de wasmachine groep met met op zolder extra groepen kast die groep splits in twee afzonderlijke groepen.

Of wordt dit afraden?
(Voordeel hier van is dat installatie bekabeling 10 meter korter is. De loze leiding zet net aan de verkeerde kant van de zolder)
Dat kan met een zgn PV verdeler, en is dan een prima oplossing. Nadeel: werkt alleen voor een 1-fase systeem. Door die andere 19mm buis kun je ook met een 3-fasen systeem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft 3 fase systeem voordelen bij installatie van max 3kw?

3 fase groepen kast is hier reeds aanwezig. En bij zonnige weer is fase 1 rond 242volt en andere twee fase rond 230volt. Dus op 1 van 3 fase kan ik toch niet terug leveren en 3 fase omvormer is wel weer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:09:
Heeft 3 fase systeem voordelen bij installatie van max 3kw?

3 fase groepen kast is hier reeds aanwezig. En bij zonnige weer is fase 1 rond 242volt en andere twee fase rond 230volt. Dus op 1 van 3 fase kan ik toch niet terug leveren en 3 fase omvormer is wel weer duurder.
Je hebt bij 3-fase veel minder spanningsverhoging. Maar als jij 2 fasen met 230V bij zonnig weer hebt is dat geen probleem.
Overigens is het ook bij een 3-fasen omvormer geen probleem als de spanning op een fase 240V is. Dat doe ik ook (met een 8 kW omvormer). Je zit dan namelijk nog een heel eind van de max van 253 Volt af.

Op 3-fasen terugleveren is technisch mooier, maar ik kan in jouw geval nu geen rationele reden verzinnen om dat te gebruiken.

Wat ik in jouw geval zou doen: 3-fasen alamat in de meterkast (als je de ruimte hebt), en t/m de werkschakelaar alles in 3-fasen uitvoeren. Dan kun je bij de werkschakelaar nog kiezen op welke fase je je 1-fase omvormer aansluit. Mocht je dan ooit willen uitbreiden naar een groter (3-fasen) systeem, dan is alles vast voorbereid.

Maar als je dak nu al vol ligt is dat wellicht ook overdreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 14-06-2020 18:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Wat denken jullie van dit dak? Jaren 30 huis met dakkapel. Huis ligt op ZW (Azimuth angle 43 als ik op sunnydesignweb kijk). Dit is het platte dak van de dakkapel, je kijkt naar het noordwesten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWAWIHy_Vz_TXVEiDM7-rAeMyc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGvY2BPGOMomIZAhy0lo3rR4.jpg?f=fotoalbum_large

Er is maar een relatief klein stukje schuin dak boven de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHGEqiSwzI9wU7w4_j42RYnw9TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuXm1UNPqEMhEqK4SVbaeLNv.jpg?f=fotoalbum_large

Geen lastige objecten dus, behalve misschien 1 pijpje (van de buren, net tegen de erfgrens) maar volgens mij gaat die nooit schaduw geven.
Op het schuine deel zouden 3 panelen van 1m50 of 1m60 in landscape passen als ik tot de erfgrens leg aan beide kanten. Komt dan wel vrij dicht onder de nok. Op het platte deel dacht ik 2x2 landscape. Als ik bij Fastfix Fusion kijk dan zou bij 2x2 met een rijafstand van 55cm de totale breedte 2m70 zijn. Dan komt de opstelling dus of vlak tegen de dakrand (meer last van wind) of tegen het schuine dak (meer schaduw naar schuine dak?) aan.

Montageset: ik denk aan Fastfix Fusion of Valkpro ivm beperken dakbelasting (met dank aan dit topic)
Omvormer: moet ik nog wat induiken. Heb de omvormer het liefst bij de panelen. In dit topic zie ik de QS1 een paar keer langskomen, dat klinkt wel ideaal.

Mijn vragen aan jullie:
- is de bedachte opstelling inderdaad logisch? zie ik nog (betere) alternatieven over het hoofd?
- gaan de panelen op het schuine dak in de schaduw van de panelen op het platte dak vallen? vind dat maar lastig in te schatten. wat voor afstand zou je daar aan moeten houden idealiter?
- is de 2x2 wel realistisch op dit toch niet zo grote dak. ik zal ook nog iets ruimte nodig hebben om het dak op te kunnen komen met een ladder en bij het schuine deel te kunnen komen als nodig. Op papier lijkt het te passen maar het voelt wel krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
itsjohan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:00:
Wat denken jullie van dit dak? Jaren 30 huis met dakkapel. Huis ligt op ZW (Azimuth angle 43 als ik op sunnydesignweb kijk). Dit is het platte dak van de dakkapel, je kijkt naar het noordwesten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen lastige objecten dus, behalve misschien 1 pijpje (van de buren, net tegen de erfgrens) maar volgens mij gaat die nooit schaduw geven.
Op het schuine deel zouden 3 panelen van 1m50 of 1m60 in landscape passen als ik tot de erfgrens leg aan beide kanten. Komt dan wel vrij dicht onder de nok. Op het platte deel dacht ik 2x2 landscape. Als ik bij Fastfix Fusion kijk dan zou bij 2x2 met een rijafstand van 55cm de totale breedte 2m70 zijn. Dan komt de opstelling dus of vlak tegen de dakrand (meer last van wind) of tegen het schuine dak (meer schaduw naar schuine dak?) aan.

Montageset: ik denk aan Fastfix Fusion of Valkpro ivm beperken dakbelasting (met dank aan dit topic)
Omvormer: moet ik nog wat induiken. Heb de omvormer het liefst bij de panelen. In dit topic zie ik de QS1 een paar keer langskomen, dat klinkt wel ideaal.

Mijn vragen aan jullie:
- is de bedachte opstelling inderdaad logisch? zie ik nog (betere) alternatieven over het hoofd?
- gaan de panelen op het schuine dak in de schaduw van de panelen op het platte dak vallen? vind dat maar lastig in te schatten. wat voor afstand zou je daar aan moeten houden idealiter?
- is de 2x2 wel realistisch op dit toch niet zo grote dak. ik zal ook nog iets ruimte nodig hebben om het dak op te kunnen komen met een ladder en bij het schuine deel te kunnen komen als nodig. Op papier lijkt het te passen maar het voelt wel krap.
Als je voor een ZW opstelling gaat op het platte dak heb je aardig wat ballast nodig. Op een dakkapel bij een jaren 30 huis lijkt me dat best spannend, gezien de grote overspanning. Heb je een idee wat het draaggewicht van de dakkapel zou moeten zijn?

Als lichtgewicht alternatief kan je Oost-West overwegen, alhoewel dat afhankelijk van de constructie nog steeds een uitdaging kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Andrehj schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Je hebt bij 3-fase veel minder spanningsverhoging. Maar als jij 2 fasen met 230V bij zonnig weer hebt is dat geen probleem.
Overigens kun je met een 3-fasen systeem ook prima op een fase met 240V terugleveren. Dat doe ik ook (met een 8 kW omvormer). Je zit dan namelijk nog een heel eind van de max van 253 Volt af.

Op 3-fasen terugleveren is technisch mooier, maar ik kan in jouw geval nu geen rationele reden verzinnen om dat te gebruiken.

Wat ik in jouw geval zou doen: 3-fasen alamat in de meterkast (als je de ruimte hebt), en t/m de werkschakelaar alles in 3-fasen uitvoeren. Dan kun je bij de werkschakelaar nog kiezen op welke fase je je 1-fase omvormer aansluit. Mocht je dan ooit willen uitbreiden naar een groter (3-fasen) systeem, dan is alles vast voorbereid.

Maar als je dak nu al vol ligt is dat wellicht ook overdreven.
Typfoutje? Geen 8 kW enkelfase omvormer mag ik hopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Jazzle schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Als je voor een ZW opstelling gaat op het platte dak heb je aardig wat ballast nodig. Op een dakkapel bij een jaren 30 huis lijkt me dat best spannend, gezien de grote overspanning. Heb je een idee wat het draaggewicht van de dakkapel zou moeten zijn?

Als lichtgewicht alternatief kan je Oost-West overwegen, alhoewel dat afhankelijk van de constructie nog steeds een uitdaging kan zijn.
Goeie; ik ga eens de bouwtekeningen er bij zoeken. Uit het plaatje begrijp ik dat er voor een 2x2 in totaal 112kg ballast nodig is bij Fastfix Fusion.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AR7YzJVw--a_1UJaOtGGInwDjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WbeqBixDu8R6wPYUIUBwizw4.png?f=user_large
Samen met 4 panelen is het dus iets meer dan 200kg over het gehele dakvlak. Zou de ballast afhankelijk van de richting meer moeten zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
itsjohan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Goeie; ik ga eens de bouwtekeningen er bij zoeken. Uit het plaatje begrijp ik dat er voor een 2x2 in totaal 112kg ballast nodig is bij Fastfix Fusion.
[Afbeelding]
Samen met 4 panelen is het dus iets meer dan 200kg over het gehele dakvlak. Zou de ballast afhankelijk van de richting meer moeten zijn denk je?
Vaak zijn de samengestelde paketten bij bijv. Winkelman wat onderbemeten, afhankelijk van de hoogte en regio. Je kan de calculator hier vinden om de berekening zelf te maken: https://www.solar-nu-webs...ix-fusion-calculator.html.

Wat wel scheelt is dat het 'slechts' 4 panelen zijn, dus het totaal gewicht valt wel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzle op 14-06-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Jazzle schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Vaak zijn de samengestelde paketten bij bijv. Winkelman wat onderbemeten, afhankelijk van de hoogte en regio. Je kan de calculator hier vinden om de berekening zelf te maken: https://www.solar-nu-webs...ix-fusion-calculator.html.

Wat wel scheelt is dat het 'slechts' 4 panelen zijn, dus het totaal gewicht valt wel mee.
Dank voor de link. Je moet er wel Flash voor installeren maar dan heb je ook wat :-)
De calculator komt op 228kg uit / 20kg de m2 (willekeurig / bovenste zonnepaneel gekozen. zal wellicht nog wat verschillen tussen panelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW7SMrDAyyfwyGyW9k4j3nuEJk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdlmSrxdMHJF4iPkYbMLjkeN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Andrehj
Dank je voor advies. Met 11 panelen ligt mijn dak al vol.
Ik moet alleen nog bedenken waar de inverter het beste kan komen.
Optie 1 achter knie schot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp6YXqbfv5uGveKFsq6H4nAYyrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXNT9CQyEnT8KbIUoUEudyyf.jpg?f=user_large

Optie 2. in hok hok bij de cv ketel en warmte pomp.
Echter is dan vraag hoe de installateur dit met de bedrading wilt doen. Bedrading van ene dak naar andere dak laten lopen en dan bij de wamte pomp een doorvoer maken (of de uitlaat pijp gebruiken) .
Of tegen het plafon aan op zolder een wit kabel gootjes laten lopen.

Ergens midden op een muur op zolder doe ik liever niet. Ben veelte bang dat ik ooit in 30 jaar daar spijt van krijg in plaats van ergens mooi weg gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2020 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:01:
@Andrehj
Dank je voor advies. Met 11 panelen ligt mijn dak al vol.
Ik moet alleen nog bedenken waar de inverter het beste kan komen.
Optie 1 achter knie schot.

[Afbeelding]

Optie 2. in hok hok bij de cv ketel en warmte pomp.
Echter is dan vraag hoe de installateur dit met de bedrading wilt doen. Bedrading van ene dak naar andere dak laten lopen en dan bij de wamte pomp een doorvoer maken (of de uitlaat pijp gebruiken) .
Of tegen het plafon aan op zolder een wit kabel gootjes laten lopen.

Ergens midden op een muur op zolder doe ik liever niet. Ben veelte bang dat ik ooit in 30 jaar daar spijt van krijg in plaats van ergens mooi weg gewerkt.
Optie1 zou ik niet zo snel doen, beetje ruimte om te ademen hebben ze wel nodig. minimale afstanden tot wanden, plafonds e.d. staan in de instalatie handleiding. Het is handig als ze ergens hangen waar luchtstroom is, dan gaat de koelcapiciteit van de pasieve koeling enorm omhoog t.o.v. stilstaande lucht in bv een kast in de hoek van een ruimte of achter een knieschot. Wat waarschijnlijk zal resulteren in een langere levensduur. je kan natuurlijk ook e.e.a. aan luchtroom regelen met een ventilatortje.

edit: Opbouw gaat trouwens meestal gewoon met een paar standaard pvc buizen.

voorbeeld instalatie handleiding:
pdf

(pagina 20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kabeltjekabel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Typfoutje? Geen 8 kW enkelfase omvormer mag ik hopen..
Nee, onduidelijk omschreven. Ik bedoelde dat bij mij ook de spanning op de fasen rond de 240V is, en dat dat geen enkel probleem vormt (voor de 3-fasen 8 kW omvormer). Juist door die 3-fasen is de spanningsverhoging maar gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vragen aan jullie:
Wat als je 6 van deze XL panelen neemt van 440 Wp per stuk? (samen toch nog 2640 Wp)
https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

En dan twee kleine Goodwe omvormertjes erbij (een 700 W en een 1500 W).
2 kleine omdat je met een 3 kW met 2 trackers niet uitkomt met het startvoltage.
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe
Of net een maatje grotere omvormers als het niet af mag toppen (meerkosten verdien je denk ik nooit terug).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
busscherski schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Wat als je 6 van deze XL panelen neemt van 440 Wp per stuk? (samen toch nog 2640 Wp)
https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

En dan twee kleine Goodwe omvormertjes erbij (een 700 W en een 1500 W).
2 kleine omdat je met een 3 kW met 2 trackers niet uitkomt met het startvoltage.
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe
Of net een maatje grotere omvormers als het niet af mag toppen (meerkosten verdien je denk ik nooit terug).
En dan 4 in portrait op het platte dak en 2 in landscape op het schuine stuk bedoel je? Interessant, ik ga eens even zoeken wat voor montageset je daar voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
itsjohan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:19:
[...]

En dan 4 in portrait op het platte dak en 2 in landscape op het schuine stuk bedoel je? Interessant, ik ga eens even zoeken wat voor montageset je daar voor nodig hebt.
Dat bedoelde ik niet maar is inderdaad beter dan wat ik in gedachten had. :)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
DeadLock schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:24:
Daarnet toch even mijn net geinstaleerde PV getest om te kijken of alles het prima doet. Alles lijkt mooi te werken, ondanks het late uur (en geen panelen op het westen) toch nog 200W *O*. In totaal 16 stuks Boviet 340W op 4x APS QS1. 4 panelen op het oosten, 12 op het zuiden.

Iemand hier met APS die me wat op weg kan helpen? Ik heb de APS ECU-R voor monitoring, en de bijhorende app op mijn smartphone. Wanneer ik verbinding maak met het APS wireless netwerk, kan ik in deze app de opbrengst zien. Prima.

Ik heb ik de ECU-R ook verbonden met een ethernet kabeltje (en wlan). Ik zie dat hij een intern IP heeft gekregen (en verbinding met het internet). Echter wanneer ik niet verbonden met met het APS netwerk zelf, maar gewoon met mijn thuisnetwerk, kan ik geen verbinding meer maken met de ECU-R (via de app)? :?

Als ik het correct begrepen heb, zou de ECU ook een lokale html pagina moeten uitspuwen met de gegevens, toch? Naar het IP surfen werkt in alle geval niet ;w. Hopelijk weet iemand raad!

Ook de EMA is eigenlijk maar vervelend om een account aan te maken... Heb een account aangevraagd, hopelijk wordt die spoedig geactiveerd.

Post is natuurlijk niet compleet zonder plaatjes!

PV
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik reageer op een oud bericht en misschien is deze vraag al beantwoord, maar in dit forum staan zoveel berichten...
Ik heb sinds enkele weken een ecu-r.
Met de huidige ecu-r kun je alleen verbinden door de knop “AP” (Access Point?) in te drukken en met je mobiel/tablet te verbinden met de wifi van de ecu-r. Dan kun je met de ECUAPP informatie van de ecu-r zien.
In oudere versies van de ecu-r zat (wat ik begrijp van verschillende berichten op internet) een mogelijkheid om html pagina’s op te vragen. Die mogelijkheid lijkt er niet meer te zijn in de huidige (versie 3?) ecu-r.
Als je de ecu-r hebt ingesteld gaat het ding verbinden met de ema-server van APSystems.
Via de emaapp kun je dan de gegevens inzien. Het lijkt erop dat de ecu-r elke 5 minuten gegevens naar de server verstuurt.
Ik had vrij snel (een dag of zo) een installateurs-account van APSystems. En daarmee kon ik een klantenaccount aanmaken en de configuratie invoeren. De EMA-app is best leuk. Je kan de opstelling van je panelen invoeren en dan per paneel zien wat hij oplevert. Je kan zelfs een soort time-lapse doen en eenvoudige grafiekjes per dag en per maand en per jaar.
Soms moet je de. Emaapp opnieuw starten, hij is niet heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

knipperdeknip. goedbedoeld, maar dit mag niet in de topics

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 15-06-2020 11:37 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:32
mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Ik weet niet of het vaker gedaan wordt, maar zie ook niet in waarom dat niet toegestaan zou zijn? Zolang de installatie maar deugdelijk gebeurt maakt het toch niet uit of het langs een muur of door een buis gemonteerd is?
Omdat er ook warme en vochtige lucht vanuit de douche doorheen wordt gezogen dacht ik dat het misschien niet zou mogen.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Draden of kabel?

Ze zullen dan sowieso niet voldaan hebben aan fatsoenlijk zadelen..
Het is kabel en die ligt inderdaad los door de buis heen.

Ze zijn nu op het dak bezig. Op dit dak liggen vlakke dakpannen. Door de haken gaan deze een paar centimeter openstaan. Dit ziet er vreemd uit en ik graag me ook af of het nog wel waterdicht is.
Zijn er voor vlakke dakpannen geen panhaken waardoor de pannen plat kunnen blijven liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49
Tweakers, kort vraagje: situatie is een Solar Edge installatie met een O-W orientatie waarbij op de dakkapellen plek is voor extra panelen. Nu het een plat dak betreft kan ik de orientatie ook Z laten zijn, wat een iets hogere opbrengst met zich meebrengt volgens PVGIS. Circa 10% met een hellingshoek van 10%.

Sowieso deze panelen op zuid laten leggen of 'mee laten leggen' op O-W ? Welke overdenkingen hebben jullie erbij ? Geen warmtepomp of EV voor dit huishouden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vragen aan jullie:
Op dat schuine stukje dakhaken vastzetten zal nog niet meevallen ivm die gemetselde nok.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Op dat schuine stukje dakhaken vastzetten zal nog niet meevallen ivm die gemetselde nok.
Klopt, gelukkig kun je er wel goed bij vanaf de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:32
knights16 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:59:
Tweakers, kort vraagje: situatie is een Solar Edge installatie met een O-W orientatie waarbij op de dakkapellen plek is voor extra panelen. Nu het een plat dak betreft kan ik de orientatie ook Z laten zijn, wat een iets hogere opbrengst met zich meebrengt volgens PVGIS. Circa 10% met een hellingshoek van 10%.

Sowieso deze panelen op zuid laten leggen of 'mee laten leggen' op O-W ? Welke overdenkingen hebben jullie erbij ? Geen warmtepomp of EV voor dit huishouden.
Komen deze dakkapellen later in de middag niet in de schaduw van de nok van het huis te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49
My-life schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Komen deze dakkapellen later in de middag niet in de schaduw van de nok van het huis te liggen?
Ja er is aan beide zijden sprake van schaduw natuurlijk, totdat de zon hoog genoeg staat om over de daknok te schijnen, Vanwaar de opmerking? :)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, morgen zouden er twee panelen bijgeplaatst worden... Dus ik denk ff snel de btw teruggave invullen (via externe partij, voorkeur van de installateur), blijkt dat hier de teruggave niet van mogelijk is de eerste drie jaar. Dat maakt de toch al bizarre prijs voor uitbreiding helemaal onmogelijk dicht te rekenen.

Ben nu aan het kijken of ik de tenaamstelling van het energiecontract om kan zetten naar mijn vrouw, maar gezien die net in gegaan is zullen ze daar ook niet echt happig op zijn.

Mooie verrassing zo op het laatste moment. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Op mn platte dak kan ik 5 panelen van de nieuwbouw vervangen. Echter had ik laatst de set al uitgebreid met 8x 410wp (=3280wp) panelen op het garagedak. De 5 panelen zou ik graag willen vervangen met 28 stuks (300-340wp) in oost-west opstellen (of eigenlijk zo-nw). Echter loopt er nu 1 leiding vanuit het dak naar de garage waar de 2 DC kabels +- nu doorheen gaan, zonder aardedraad.
Ik zat te denken aan een 3-fase SMA omvormer 10KW. Ik zat te denken aan 1 string van 8x 410wp op 1 mppt en de ZO en NW panelen als polystring op de andere mppt aan te sluiten. Heb het in Sunny Design ingevoerd, waar 1x 10KW omvormer niet als optie wordt gesuggereerd, maar als ik hem handmatig instel is alles netjes groen (ampere is ok) en opbrengst ook maximaal. Zouden jullie zoiets ook doen? Dan kan ik de bestaande 4mm2 draden denk ik beter vervangen met 6mm2 draden en op het dak met y-connect splitsen. Echter ga ik daar nooit een 3e aardedraad doorheen krijgen. Is dat een slecht idee? Vanuit de bouw is deze ook niet geaard, omdat ze hadden aangegeven dat de woning nog net onder bouwbesluit 2016 valt waarbij het nog geen verplichting was (overigens zijn de panelen eind 2018 gelegd/aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
padoempats schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:43:
Dan kan ik de bestaande 4mm2 draden denk ik beter vervangen met 6mm2 draden en op het dak met y-connect splitsen. Echter ga ik daar nooit een 3e aardedraad doorheen krijgen.
Ik heb een paar weken geleden over een lengte van ca 4m 2x 6mm2 PV draad (2x plus) en 6mm2 aardedraad door een 5/8 PVC buisje geduwd (zonder trekveer, maar buis hing over 45graden naar beneden), en dat ging zonder problemen. Met trekveer zal het horizontaal ook wel lukken. Of je het ook door een bocht krijgt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Andrehj schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Ik heb een paar weken geleden over een lengte van ca 4m 2x 6mm2 PV draad (2x plus) en 6mm2 aardedraad door een 5/8 PVC buisje geduwd (zonder trekveer, maar buis hing over 45graden naar beneden), en dat ging zonder problemen. Met trekveer zal het horizontaal ook wel lukken. Of je het ook door een bocht krijgt weet ik niet.
In moeilijke gevallen, voeg ik altijd wat talkpoeder toe, waardoor de draden veel gemakkelijker door een pijp glijden.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Of WD40, werkt geweldig, maar laat in eerste instantie wat glibberige resten achter. Ik weet dat niet iedereen dit wil gebruiken, maar ik vind het prima!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@padoempats

Dus je kiest ervoor om geen nieuwe doorvoer te maken voor 4 x 4 mm2 kabel en als gevolg daarvan zit je vast aan een iets minder efficiente polystring en ook een iets duurdere maar op zich ook iets mooiere SMA?

Ik vind het wel leuk bedacht, en zeker als je anders toch al een SMA had gewild nog niet zo`n slecht idee. Anders zou een andere keuze beter kunnen zijn.
Kun je nog even je Sunnydesign screenshot met paneel orientatie en voltages en stromen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MikeyMan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:22:
Goed, morgen zouden er twee panelen bijgeplaatst worden... Dus ik denk ff snel de btw teruggave invullen (via externe partij, voorkeur van de installateur), blijkt dat hier de teruggave niet van mogelijk is de eerste drie jaar. Dat maakt de toch al bizarre prijs voor uitbreiding helemaal onmogelijk dicht te rekenen.

Ben nu aan het kijken of ik de tenaamstelling van het energiecontract om kan zetten naar mijn vrouw, maar gezien die net in gegaan is zullen ze daar ook niet echt happig op zijn.

Mooie verrassing zo op het laatste moment. :X
Als dat de btw betreft van die 2 panelen betreft ga je al weinig terugkrijgen, of ze moeten van goud zijn. Je moet ook rekening houden met forfait gebaseerd op alle panelen die je hebt. Volgens mij de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jobr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Als dat de btw betreft van die 2 panelen betreft ga je al weinig terugkrijgen, of ze moeten van goud zijn. Je moet ook rekening houden met forfait gebaseerd op alle panelen die je hebt. Volgens mij de moeite niet waard.
Ze zijn van goud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
busscherski schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:40:
@padoempats

Dus je kiest ervoor om geen nieuwe doorvoer te maken voor 4 x 4 mm2 kabel en als gevolg daarvan zit je vast aan een iets minder efficiente polystring en ook een iets duurdere maar op zich ook iets mooiere SMA?

Ik vind het wel leuk bedacht, en zeker als je anders toch al een SMA had gewild nog niet zo`n slecht idee. Anders zou een andere keuze beter kunnen zijn.
Kun je nog even je Sunnydesign screenshot met paneel orientatie en voltages en stromen delen?
Bedankt voor je reactie, hierbij een screenshot. Ik weet wat er nog een 2e lege pijp loopt, maar deze is sowieso ergens in de garage dichtgesmeerd. Morgen even dak op en trekvoor erdoor duwen om te kijken of ik een 2e pijp beschikbaar heb, maar ik vermoed het niet.

Punt is niet perse besparen op een pijp of aansluiten, maar het is ook dat ik al een andere string op garagedak ook wil aansluiten, daardoor heb ik 3 strings. ZO, ZW en NW. Volgens Sunny Design heb ik geen enkel verlies door er een polystring van te maken. Een blog op hun website zegt ook dat een polystring maar 0.1% verlies heeft tov 2 mppt's.
Op dit moment heb ik een SMA 3.6 av41. Deze 8 panelen 3280wp, 7 graden ZW die kent in de ochtend wat schaduw van het huis zelf. Om 11u is de schaduw weg. Ik zie aan voltage dat de ingebouwde schaduwwerking zijn werk doet. Steeds als er een hele rij cellen vol in de zon ligt gaat voltage een trapje omhoog. 5 andere panelen (1375 wp) liggen bovenop het huis en geen enkele schaduw. Met 4655wp wel dagelijks aftoppen in deze periode :)

Misschien beter een apart draadje maken om wat meer vragen te stellen en hopelijk beantwoord te krijgen op deze mogelijke installatie, maar vroeg me af of een polystring een prima optie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu0UnkgRD6M6I_CvorC4fFbWsCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmqEPjYQxNuaoOd5wjtOUTTU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Andrehj schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Het is 19mm pijp met 2 bochten. Totale lengte ong 10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@padoempats

O nu snap ik je plan pas helemaal.
Het lijkt me wel een goed plan.
Het screenshot ziet er prima uit.

Inderdaad wel een SMA nemen met die stromen. Of als het goedkoop moet eventueel een 12 kW Goodwe, die mag in tegenstelling tot de 10 kW versie wel voldoende stroom op 1 input.

Het is best een flinke garage of niet?

Ik had onder het aanrecht ook een dichtgesmeerd pijpje dat ik in de kruipruimte wel kon zien maar waar dekvloer over was gesmeerd. Heb ik losgeslagen met hamer en beitel om er de stroomkabels voor de warmtepomp door te leggen. Daar zat gelukkig geen 10 meter pijp tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
Nhz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:57:
[mbr]knipperdeknip. goedbedoeld, maar dit mag niet in de topics[/mbr]
Is dit over mijn verhaal? Waar zit het probleem, dan houd ik daar voortaan rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

cvdenzen schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Is dit over mijn verhaal? Waar zit het probleem, dan houd ik daar voortaan rekening mee.
Nee

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:38
Ik heb 5x280WP op mijn dakkapel liggen, in combinatie met een Soladin 1500 omvormer. Maar ik heb last van de schaduw van mijn schoorsteen waardoor ik pas na 14.00 uur een goede opbrengst heb. De schoorsteen weghalen is geen optie :) micro omvormers wel.
Een APS YC1000 zou mooi passen maar dan kan ik één paneel niet aansluiten. Weet iemand nog een andere goedkope optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
m_rick schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:27:
Ik heb 5x280WP op mijn dakkapel liggen, in combinatie met een Soladin 1500 omvormer. Maar ik heb last van de schaduw van mijn schoorsteen waardoor ik pas na 14.00 uur een goede opbrengst heb. De schoorsteen weghalen is geen optie :) micro omvormers wel.
Een APS YC1000 zou mooi passen maar dan kan ik één paneel niet aansluiten. Weet iemand nog een andere goedkope optie?
Nee geen YC1000 nemen, die heeft geen aparte mppt per paneel. Je kunt kiezen voor een QS1 voor vier panelen plus een Y600 voor 2 panelen. Ze mogen samen op de oude groep van de Soladin.
Het is nog maar de vraag of je die meerkosten ooit terugverdiend.
Alternatief is Tigo optimiser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bart-sss schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:12:
[...] Wan jankers hier joh. Als je zo begint komt de rest al niet goed meer over...

Het dubbel stopcontact bestaat uit 2 aparte groepen. De linker voor de droger. De rechter voor de wasmachine. Dus over de rechter word nu stroom terug geleverd. Na 2x kijken had ik dat ook bedacht.
Zo goed... weer de rode vlag
Blijkbaar zijn jullie het allerbeste in alles wat met pv te maken heeft??? Met alle fouten die we hier langs zien komen zijn we zeker niet de slechtste...
Begin er voor jezelf mee joh. Goh, er kijken hier een aantal pro's mee... en die zeggen ook wel eens wat.
Bij jullie zal alles tiptop zijn en nergens iets op aan te merken zijn👌👌 Bedankt voor het vertrouwen!!!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hallo allemaal. Ik volg het topic nu een tijdje. Ik heb een eigen (advies) topic aangemaakt:
Advies zonnepanelen SunPower of andere

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Lardman schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:10:
@BlakHawk haal een soladin 600 van Marktplaats, haal 3 goedkope 300 watt mono, meet hoeveel kabel je nodig hebt,haal kant en klaar Solar kabel op lengte en prik de Soladin in een stopcontact de schuur. Maak de panelen aan elkaar vast via een simpele constructie met boren en beton en je hebt voor rond 600 euro een installatie die je tussen de 120 en 150 euro per jaar oplevert.
Nobrainer.
Precies.
Andrehj schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:05:
[...] Nou, toch wel, want bovenstaande constructie is niet toegestaan. Die panelen moeten op een eigen groep. Dat kun je eventueel met een PV onderverdeler oplossen.
Dat geld alleen voor een nieuwbouwhuis van na de invoering van de laatste versie van de NEN1010.
Omdat je alleen iets aansluit OP, en niet je huis installatie significant aanpast, blijft de oude(re) NEN1010 de voor dat huis geldige versie.
Wel zou ik even controleren of alles in goede conditie verkeert, als er problemen zijn in je electra-huisinstallatie kunnen die iets makkelijker ontsporen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
onetime schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Precies.

[...]

Dat geld alleen voor een nieuwbouwhuis van na de invoering van de laatste versie van de NEN1010.
Omdat je alleen iets aansluit OP, en niet je huis installatie significant aanpast, blijft de oude(re) NEN1010 de voor dat huis geldige versie.
Wel zou ik even controleren of alles in goede conditie verkeert, als er problemen zijn in je electra-huisinstallatie kunnen die iets makkelijker ontsporen.
Zou dat ook gelden voor het aarden? Sinds 2017 ong is de in de NEN verplicht, maar mijn nieuwbouwwoning valt nog onder bouwbesluit 2016 waarbij het niet verplicht was. Als ik de set zou aanpassen, ben ik dan wel verplicht te aarden? Natuurlijk is aarden beter, maar ik krijg er geen aardedraad in de kabeldoorvoer bij gepropt dus als het niet hoeft (voor verzekering bijv) dan zal ik me er wat minder druk over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@padoempats IANAL; Maar; is jouw set groter en wel vast op een aparte groep aangesloten?
Dan kan je argumenteren dat jouw set -onderdeel- van jouw huis installatie uitmaakt. (conform NEN)
Maak je dan een -significante- wijziging, dan zou voor dat -onderdeel- van de installatie de nieuwe NEN gelden. Zo begrijp ik het. Niet echt helemaal duidelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwfchris
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 10:44
Scatman_II schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:47:
Heeft iemand ervaring met de panelen / micro inverters geleverd door NP Energy? (Volgens de search niet)

Ze bieden een soort 'all in plug&play' systeem aan in modules van 2 panelen (2x 300wp, zwart) met een microinverter + onderstel a €480.
(Linkje https://np-energy.nl/shop/set-met-2-zonnepanelen/ ).

Dit alles op basis van Chinese panelen / inverters, merk heb ik nog niet achterhaald. Betrouwbaarheid is daardoor vast minder dan van een gerenommeerd merk, maar het lijkt mij een leuke 'startersset' omdat ik hier een paar platte afdakjes heb waar ik de panelen zo opleg (voor opbrengst/terugverdientijd tests, zonder installatiekosten), en bij uitbreiden ook makkelijk verplaats.

Of is elke microinverter (mits <0.5kW) met een reguliere stekker uit te voeren voor zo'n verplaatsbare opstelling?

Edit; Als ik prijzen van een Stekagrid of Soladin stekkeromvormer vergelijk (ok, maximaal vermogen van die units is ~1 paneel meer) liggen die haast dubbel zo hoog. Toch echt slechtere componenten in dit product?
Iemand hier al ervaring mee inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Precies.

[...]

Onzin. Wijzigingen / uitbreidingen moeten gewoon voldoen aan huidige norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ok duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Wat een ontzettend ondoorzichtige markt is dit. Ik ben een absolute noob op dit gebied en ook op zoek gegaan naar een goede aanbieding voor zonnepanelen. Je wordt natuurlijk dood gegooid met advertenties, en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nu 2 concrete offertes, de ene via vereniging eigen huis voor 4896 euro 14 zwarte Jinko zonnepanelen M-60HB 320 Wp (zwart) en GroWatt of Solaredge omvormer en flatfix fusion voor het platte dak.
Als het goed is alles inclusief installatie.

De andere is via Box duurzaam, daar betaal ik totaal: €9739 euro en nog iets van €675 voor bemiddelingskosten, voor 12 sunpower p19 325 Wp zwarte zonnepanelen, een SolarEdge SE3000HD Wave _ P-370 Power optimizers en Sunbeam/fusion voor platte daken, inclusief installatie.

Ik vind het prijsverschil natuurlijk enorm. De adviseur benadrukt vooral de betrouwbaarheid en lange garantie van sunpower, en het behouden van rendement. Maar is dat zoveel geld waard is de vraag.

Verder zat ik nog te kijken naar SolarWatt, duitse panelen die ook erg sterk schijnen te zijn (ik denk serieus dat de kans op zware hagelbuien alleen maar toeneemt en 25 jaar is een lange tijd).

Ik heb een vrij groot plat dak op het zuiden (van de uitbouw, zeker 4x10 meter), ook nog een stukje schuin dak op het zuiden, maar dat is maar geschikt voor iets van 8 panelen). Mijn verbruik is iets van 4000 kWH per jaar, maar ik wil wel binnen enkele jaren over op elektrisch rijden, en heb een eigen oprit.

Hebben jullie wat advies in het algemeen? Waar kan ik het beste starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@DarkShadow
Die budget serie van Sunpower vind ik niet zo speciaal. De beste garantie vind ik dat je gewoon de meerkosten in je zak houd.

Alleen SolarEdge als je er een goede reden voor hebt.

Als de prijs van Eigen huis excl BTW is dan is het goedkoop.

Voor het beste advies maak een net eigen topic met luchtfoto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
padoempats schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Zou dat ook gelden voor het aarden? Sinds 2017 ong is de in de NEN verplicht, maar mijn nieuwbouwwoning valt nog onder bouwbesluit 2016 waarbij het niet verplicht was. Als ik de set zou aanpassen, ben ik dan wel verplicht te aarden? Natuurlijk is aarden beter, maar ik krijg er geen aardedraad in de kabeldoorvoer bij gepropt dus als het niet hoeft (voor verzekering bijv) dan zal ik me er wat minder druk over maken
misschien een eye opener: ik heb 2 weken terug de nieuwe serie growatts geinstalleerd en als je de aarde niet aansluit werkt hij niet eens. Dus wellicht moet je eerst een kijken o fde apparatuur uberhaupt wel werkt zonder aarde...?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:59:
[...]

Onzin. Wijzigingen / uitbreidingen moeten gewoon voldoen aan huidige norm.
Het bouwbesluit is leidend voor welke NEN1010 van toepassing is. Als je woning conform bouwbesluit 1970 is gebouwd dan is dat jaar bepalend. Ga je later een uitbouw plaatsen _met bouwvergunning_, dan is voor de uitbouw een nieuwere NEN1010 van toepassing. Sterker nog, voor het oorspronkelijk huis blijft de oude bouwvergunning en dus oude circa 1970 NEN1010 gelden.

Een stopcontact 5 centimeter verplaatsen vereist geen bouwvergunning: dus oude NEN1010 ten tijde van de bouwvergunning.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 16-06-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:25:
@DarkShadow
Die budget serie van Sunpower vind ik niet zo speciaal. De beste garantie vind ik dat je gewoon de meerkosten in je zak houd.

Alleen SolarEdge als je er een goede reden voor hebt.

Als de prijs van Eigen huis excl BTW is dan is het goedkoop.

Voor het beste advies maak een net eigen topic met luchtfoto etc.
ah ik wilde het forum niet teveel vervuilen, maar misschien ga ik dat morgen dan wel even doen. (of even de drone op laten voor een mooi overzicht ;).

Ik vraag me ook af hoe moeilijk het is om het zelf te doen, afgezien van het aansluiten op de meterkast.

De prijs van eigen huis is inclusief btw (bij beide, ik kan de btw nog terug vragen dus, ik ben overigens wel ondernemer, dus zal dat volgens mij zelf moeten regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@DarkShadow

Maak maar een mooi topic.
Kun je je drone nuttig maken.

Met een beetje advies van het forum lukt zelf doen wel. Nog een stuk goedkoper dan de aanbieding van eigen huis die al redelijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:59:
[...] Onzin. Wijzigingen / uitbreidingen moeten gewoon voldoen aan huidige norm.
Jij praat onzin. Het staat er toch al? LEES. Het is geen onderdeel van, maar aangesloten op.
Of wou jij beweren dat je tv / mixer / oven iets met de NEN1010 te maken hebben?
De NEN1010 gaat over je electra-huis installatie. NIET OVER IETS DAT ER OP AANGESLOTEN IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 07:39
DarkShadow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:

Voor 9500 euro kan ik ook wel wat garanties geven. Hoe minder componenten hoe beter. SolarEdge kan het beste als je schaduw op het dak hebt. Als je dat niet hebt volstaat een deftige stringomvormer.
Probeer rond de 1 euro per wp uit te komen. Die aanbieding van eigenhuis lijkt me niet verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dre schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:
[...]

Het bouwbesluit is leidend voor welke NEN1010 van toepassing is. Als je woning conform bouwbesluit 1970 is gebouwd dan is dat jaar bepalend. Ga je later een uitbouw plaatsen _met bouwvergunning_, dan is voor de uitbouw een nieuwere NEN1010 van toepassing. Sterker nog, voor het oorspronkelijk huis blijft de oude bouwvergunning en dus oude circa 1970 NEN1010 gelden.

Een stopcontact 5 centimeter verplaatsen vereist geen bouwvergunning: dus oude NEN1010 ten tijde van de bouwvergunning.
Voor de volledigheid, je moet kijken naar het rechtens verkregen niveau. het bouwjaar van de jaren 70 is doorgaans allang niet meer het minimum.
Bepaling rechtens verkregen niveau elektriciteitsvoorziening
In het algemeen komt het rechtens verkregen niveau overeen met het veiligheidsniveau dat in een bestaand gebouw aanwezig is, tenzij in het verleden sprake is geweest van het (illegaal) aanbrengen van een lager veiligheidsniveau dan was voorgeschreven. Of als sprake is van een veiligheidsniveau dat niet voldoet aan de NEN 1010:1962. Het rechtens verkregen niveau van een elektriciteitsvoorziening wordt aan de onderzijde namelijk begrensd door het niveau voor bestaande bouw dat is vastgelegd in de NEN 1010:1962. Deze versie van de NEN 1010 is tot 1985 toegepast. Dat betekent echter niet dat bij gebouwen die vóór 1985 zijn gebouwd altijd alleen NEN 1010:1962 bepalend is geweest voor het gerealiseerde (rechtens verkregen) niveau. Het rechtens verkregen niveau wordt namelijk mede bepaald door bijvoorbeeld de Model-aansluitvoorwaarden zoals deze in het verleden op elektrische gebouwinstallaties van toepassing waren. Uitgaande van deze aansluitvoorwaarden zijn bijvoorbeeld vanaf 1975 nieuwe woningen uitgevoerd met aardlekschakelaars. Verder zullen veel oude gebouwen en woningen in de loop van de tijd zijn gerenoveerd en zijn hierbij de elektrische voorzieningen verbeterd, waardoor een hoger rechtens verkregen niveau is verkregen. Beide aspecten maken dat het aannemelijk is dat de meeste bestaande gebouwen een hoger rechtens verkregen niveau hebben dan de NEN 1010:1962. Kortom, het bouwjaar van een gebouw hoeft dus niet leidend te zijn voor de bepaling van het rechtens verkregen niveau. Ter indicatie van het rechtens verkregen niveau kan wel worden gekeken naar de versie van NEN 1010 die ten tijde van de eerdere (ver)bouw van toepassing was. Als er destijds echter meer veiligheidsmaatregelen zijn genomen dan de geldende norm voorschreef, dan is het werkelijk aanwezige niveau het rechtens verkregen niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
develdonk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:26:
[...]

misschien een eye opener: ik heb 2 weken terug de nieuwe serie growatts geinstalleerd en als je de aarde niet aansluit werkt hij niet eens. Dus wellicht moet je eerst een kijken o fde apparatuur uberhaupt wel werkt zonder aarde...?
Het werkt nu in ieder geval wel op een nieuwe SMA 3.6 AV1, omdat ze op betonvoeten zijn gemonteerd (en daarom volgens mij geen aarding nodig hebben), maar goed om te weten dat dat geen garanties geeft op werking bij alle omvormers

[ Voor 17% gewijzigd door padoempats op 16-06-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
DarkShadow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:48:
[...]
ah ik wilde het forum niet teveel vervuilen, maar misschien ga ik dat morgen dan wel even doen. (of even de drone op laten voor een mooi overzicht ;).

Ik vraag me ook af hoe moeilijk het is om het zelf te doen, afgezien van het aansluiten op de meterkast.

De prijs van eigen huis is inclusief btw (bij beide, ik kan de btw nog terug vragen dus, ik ben overigens wel ondernemer, dus zal dat volgens mij zelf moeten regelen).
Ja moet je doen met de Drone, heb ik ook gedaan. Kan je meteen zien hoe de rest van de buurt het heeft liggen.

Zelf doen is niet moeilijk hoor ik van veel mensen maar je moet wel het dak op durven en dat valt toch tegen kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
padoempats schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Het werkt nu in ieder geval wel op een nieuwe SMA 3.6 AV1, omdat ze op betonvoeten zijn gemonteerd (en daarom volgens mij geen aarding nodig hebben), maar goed om te weten dat dat geen garanties geeft op werking bij alle omvormers
Volgens mij is het doel van aarding ervoor te zorgen dat wanneer de buitenkant van een apparaat onverwachts onder spanning komt te staan de aardlek er uit vliegt omdat je een lekstroom creert naar aarde. Voor mij persoonlijk is het dus niet zozeer een regel van de NEN1010 maar meer voor mijn eigen veiligheid dat je alles goed aard.

Maar goed, iedereen is verschillend natuurlijk :) Wellicht is de kap van SMA geheel van kunststof dat zou theoretisch het risico moeten verminderen maar ik zou lekker alles aarden. Is kleine moeite en doet niks op het kostenplaatje. Desnoods tap je aarde af vanaf een andere centraaldoos (volgens mij eigenlijk niet de bedoeling) maar beter dan niks. Dan werkt in ieder geval je aardlek als je zelf ooit aan de 220 hangt... Installatieautomaten zijn leuk maar aardleks zijn veel belangrijker in mijn ogen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Jij praat onzin. Het staat er toch al? LEES. Het is geen onderdeel van, maar aangesloten op.
Of wou jij beweren dat je tv / mixer / oven iets met de NEN1010 te maken hebben?
De NEN1010 gaat over je electra-huis installatie. NIET OVER IETS DAT ER OP AANGESLOTEN IS.
Wat staat er al? De nog aan te schaffen PV panelen 'die je zo in een stopcontact steekt'? Daar gaat het toch over?

Of bedoel je het aarden van die frames? Dan is het simpel; wat er zit laten zitten. Wat je nieuw erbij maakt gewoon aan nieuwe norm voldoen.

Ik snap dat gedweep met verouderde regels nooit zo. Ik heb ook een paar van die familieleden die denken dat ze geen gehoorbescherming op hoeven tijdens het asbest slijpen in de achtertuin... want in 1970 was dat ook allemaal geen probleem ofzo :/

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-06-2020 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DarkShadow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:48:
[...]

toch even offtopic

ik ga ervan uit dat je eenmanszaak bent en winst maakt, dan is het doorgaans niet heel erg gunstig om btw terug te vragen je bent dan namelijk verplicht om elk jaar aangifte te doen en btw af te dragen. De energie nota overzetten op de naam van vriendin of vrouw zal uitkomst bieden. (facturen moeten op de juiste naam, dus vooraf even alles goed lezen en regelen)

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

hier kan je je vragen kwijt:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-06-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 10:37
Wat een ontzettend ondoorzichtige markt is dit. Ik ben een absolute noob op dit gebied en ook op zoek gegaan naar een goede aanbieding voor zonnepanelen. Je wordt natuurlijk dood gegooid met advertenties, en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nu 2 concrete offertes, de ene via vereniging eigen huis voor 4896 euro 14 zwarte Jinko zonnepanelen M-60HB 320 Wp (zwart) en GroWatt of Solaredge omvormer en flatfix fusion voor het platte dak.

De andere is via Box duurzaam, daar betaal ik totaal: €9739 euro en nog iets van €675 voor bemiddelingskosten, voor 12 sunpower p19 325 Wp zwarte zonnepanelen, een SolarEdge SE3000HD Wave _ P-370 Power optimizers en Sunbeam/fusion voor platte daken, inclusief installatie.

Ik vind het prijsverschil natuurlijk enorm. De adviseur benadrukt vooral de betrouwbaarheid en lange garantie van sunpower, en het behouden van rendement. Maar is dat zoveel geld waard is de vraag.

Verder zat ik nog te kijken naar SolarWatt, duitse panelen die ook erg sterk schijnen te zijn (ik denk serieus dat de kans op zware hagelbuien alleen maar toeneemt en 25 jaar is een lange tijd).

Ik heb een vrij groot plat dak op het zuiden (van de uitbouw, zeker 4x10 meter), ook nog een stukje schuin dak op het zuiden, maar dat is maar geschikt voor iets van 8 panelen). Mijn verbruik is iets van 4000 kWH per jaar, maar ik wil wel binnen enkele jaren over op elektrisch rijden, en heb een eigen oprit.

Ik heb precies hetzelfde probleem als noob.

Via eigenhuis een offerte voor 12 panelen

Longi Solar LR6-60HPB-310 Full Black €5.268,43 netto (met SolarEdge SE 3500 HD Wave + P300 power optimizer)

80% opwekkings percentage

Via Vattenfall een offerte voor 12 panelen

LG Solar - NeON2 340Wp All Black €6.736,83 netto (met Solar Edge Omvormer HD-Wave 3680VA + Solaredge Power Optimizer P370)

81% opwekkings percentage

Beide systemen zijn met een nieuwe groepenkasten.

Prijs verschil zit hem in de panelen.

Ik wil een betrouwbare partner. Dus neig naar Vattenfal. Misschien te duur voor tweakers. Maar dan wel een mooi zwart systeem en hopelijk iemand die de telefoon opneemt als er een issue is over een aantal jaren.

Coolblue ook offerte gehad maar die zeggen dat er geen nieuwe groepenkasten in moeten terwijl ik ze nog heb met uitsluitend smelt zekeringen.

Dus netto betaal ik dus bij Eigenhuis €1,41 p/w en bij Vattenfal €1,65

Maar dan wel met nieuwe meterkast groepen en optimizers en duurdere omvormer...

En schaduw op mijn dak.. dat is er tussen april en september na genoeg niet maar ik kan niet beoordelen of het goed wordt beoordeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvzrdsG0n9qR6kMYdJt2tdm99tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aR0WkuveDF2WURl60MAS0ChD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door KaiTak op 16-06-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
In de opbrengst van mijn SMA is de default voor de opbrengst per maand voor mei: 12,35% en voor
juni : 12,36%

Nu heb ik mijn installatie bijna 4 weken draaien, en ben daarom benieuwd naar de geschatte opbrengst op jaar basis.

Als ik nu de opbrengst voor half mei-half juni stel op 12,25% van de jaar opbrengst, dan kan ik een inschatting maken van wat ik verwachten kan met mijn set-up.

Vraag: is die default van SMA voor de genoemde maanden in overeenkomst met jullie ervaringen cq. meet waarden?

Ben daar wel erg benieuwd naar.
Dit is ook van belang bij het berekenen van de jaar opbrengst en de keuze van een provider, over 2 maanden (voor mij)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:35:
In de opbrengst van mijn SMA is de default voor de opbrengst per maand voor mei: 12,35% en voor

Nu heb ik mijn installatie bijna 4 weken draaien, en ben daarom benieuwd naar de geschatte opbrengst op jaar basis.

Als ik nu de opbrengst voor half mei-half juni stel op 12,25% van de jaar opbrengst, dan kan ik een inschatting maken van wat ik verwachten kan met mijn set-up.

Vraag: is die default van SMA voor de genoemde maanden in overeenkomst met jullie ervaringen cq. meet waarden?

Dit is ook van belang bij het berekenen van de jaar opbrengst en de keuze van een provider, over 2 maanden (voor mij)
Het zijn gemiddelden, je zit zomaar + of - 1% voor een maand wat een verschil in jaaropbrengst tussen de twee uiterste van 20% kan geven, vanuit een maand omrekenen naar een jaar lijkt mij daarom niet de meest handige manier persoonlijk zou ik de jaaropbrengst van sunnydesgn nemen en er 7% bijtellen. je kan denk ik ook pvgis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Naalroc schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:35:

Wat @twain4me zegt. En hier https://www.essent.nl/ken...st-zonnepanelen-per-maand kun je een globaal overzicht vinden van hoe de jaaropbrengst zich verdeeld over een jaar.

Dit is erg algemeen en afhankelijk van je opstelling kun je in bepaalde maanden hoger of lager uitvallen.

Ik heb zelf ook een SMA maar ik kan niet vinden waar in de omvormer je dat kan invullen. Het kan wel in de portal Sunnyweb , wellicht heeft je ik installateur dat ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kalentum schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:30:
[...]
...............
Ik heb zelf ook een SMA maar ik kan niet vinden waar in de omvormer je dat kan invullen. Het kan wel in de portal Sunnyweb , wellicht heeft je ik installateur dat ingevuld?
Dat staat idd in sunnyportal.com:
kijk naar "overzicht Installatie"
selecteer tabblad "jaar"
>maandverdeling instellen
> lijst met default waarden waaruit ik die percentages aanhaalde; dan kan je later, na 1 jaar opbrengst, je eigen maandopbrengsten invullen, en krijg je jouw percentages uitgerekend.

Ik vroeg me dus af, wat jullie voor feitelijke percentages hebben; mijn dak is pal zuid, maar heb schaduw in de vroeg ochtend en late namiddag.
Overigens, het draait nu 25 dagen met een opbrengst van 964 kWh van 28 x 315 Wp panelen.

En nee, die installateur heeft dat niet ingesteld, heeft i feite heel weinig ingesteld, en niet alles goed, ook nog....Moet zijn ww nog eens opvragen om dat te corrigeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 17-06-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
develdonk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Volgens mij is het doel van aarding ervoor te zorgen dat wanneer de buitenkant van een apparaat onverwachts onder spanning komt te staan de aardlek er uit vliegt omdat je een lekstroom creert naar aarde. Voor mij persoonlijk is het dus niet zozeer een regel van de NEN1010 maar meer voor mijn eigen veiligheid dat je alles goed aard.

Maar goed, iedereen is verschillend natuurlijk :) Wellicht is de kap van SMA geheel van kunststof dat zou theoretisch het risico moeten verminderen maar ik zou lekker alles aarden. Is kleine moeite en doet niks op het kostenplaatje. Desnoods tap je aarde af vanaf een andere centraaldoos (volgens mij eigenlijk niet de bedoeling) maar beter dan niks. Dan werkt in ieder geval je aardlek als je zelf ooit aan de 220 hangt... Installatieautomaten zijn leuk maar aardleks zijn veel belangrijker in mijn ogen.
Via AC is de omvormer wel geaard uiteraard. Het montageframe is niet geaard... deze is niet van metaal maar van beton. Panelen zelf schijnen niet geaard te hoeven worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Dat staat idd in sunnyportal.com:
kijk naar "overzicht Installatie"
selecteer tabblad "jaar"
>maandverdeling instellen
> lijst met default waarden waaruit ik die percentages aanhaalde; dan kan je later, na 1 jaar opbrengst, je eigen maandopbrengsten invullen, en krijg je jouw percentages uitgerekend.

Ik vroeg me dus af, wat jullie voor feitelijke percentages hebben; mijn dak is pal zuid, maar heb schaduw in de vroeg ochtend en late namiddag.
Overigens, het draait nu 25 dagen met een opbrengst van 964 kWh van 28 x 315 Wp panelen.

En nee, die installateur heeft dat niet ingesteld, heeft i feite heel weinig ingesteld, en niet alles goed, ook nog....Moet zijn ww nog eens opvragen om dat te corrigeren.
Ik heb op die knop 'Maandverdeling voorstellen' gedrukt en die waarden komen redelijk overeen met wat op de site van Milieu Centraal staat
https://www.milieucentraa.../hoe-werken-zonnepanelen/

Betere schattingen krijg je door je installatie zo goed mogelijk in Sunny Design Web (https://www.sunnydesignweb.com/) in te voeren want daar kun je ook dakhelling en oriëntatie preciezer invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kalentum schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Ik heb op die knop 'Maandverdeling voorstellen' gedrukt en die waarden komen redelijk overeen met wat op de site van Milieu Centraal staat
https://www.milieucentraa.../hoe-werken-zonnepanelen/

Betere schattingen krijg je door je installatie zo goed mogelijk in Sunny Design Web (https://www.sunnydesignweb.com/) in te voeren want daar kun je ook dakhelling en oriëntatie preciezer invoeren.
Die link van milieu centraal is dezelfde als die van Essent in je eerdere link
En ik heb sunnydesign eens helemaal ge-update en kom daar dan ook uit met ca 14%.
Bedankt zover ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Die link van milieu centraal is dezelfde als die van Essent in je eerdere link
En ik heb sunnydesign eens helemaal ge-update en kom daar dan ook uit met ca 14%.
Bedankt zover ;)
waarom kijk je steeds naar die maanden? kijk naar het jaar, de gemiddelde over een jaar die zijn veel constanter dan over een maand. nogmaals een maand kan makkelijk een % afwijken dus dan is jouw opbrengst 12%, 13% of 15% en ga je er mee rekenen alsof het 14% is, dat is echt niet handig, dan stapel je fout op fout.
Waarom een jaar? dat is het gemiddelde over 365 dagen ipv een gemiddelde over 30 dagen. 10 van de normaal afwijkende dagen en je wijkt met je maand gewoon heel erg dik af. In het gemiddelde van het jaar ga je het nouwelijks terug vinden.

sunny design is altijd aan de voorzichtige kant, dus daarom voorspelde Jaaropbrengst +7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:47
Een vraagje voor de experts hier. Ik heb voor mijn nieuwe woning een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Dak is oost-west met 2 dakkapellen. Ik heb inmiddels al 5 offertes gehad en verwacht er nog 2. Ze lopen uiteen van €4300,- tot €9000,-. Slechts een van de aanbieders is al ter plaatse geweest om het dak te schouwen en die heeft daardoor een afwijkend legplan tov de rest, wat in mijn beleving ook realistischer is.

Ik kan namelijk op mijn dak slechts 10 panelen kwijt, en hij wil ze daarom aanvullen met 3 panelen op de schuur die pal zuid georiënteerd kunnen worden. Deze zouden dan met een micro-omvormer (APS QS1) worden aangesloten achter een eigen schakelautomaat met aardlek op de reeds aanwezige stroomvoorziening in de schuur. Klinkt dit als een logische oplossing?

Voor de overige panelen op de dak van mijn huis stelt hij een Solaredge Wave 2200H voor. Ik vraag me alleen af of die niet te licht is voor 10 panelen van 350Wp. Kan ik beter vragen om die iets te upgraden? Dat het een 1-fase omvormer is maakt geloof ik niet veel uit tov een 3-fase, maar ik laat me graag verbeteren als ik dat fout heb begrepen.

Iemand die mijn gebrek aan expertise kan invullen?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Malfunctions schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:40:
Een vraagje voor de experts hier. Ik heb voor mijn nieuwe woning een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Dak is oost-west met 2 dakkapellen. Ik heb inmiddels al 5 offertes gehad en verwacht er nog 2. Ze lopen uiteen van €4300,- tot €9000,-. Slechts een van de aanbieders is al ter plaatse geweest om het dak te schouwen en die heeft daardoor een afwijkend legplan tov de rest, wat in mijn beleving ook realistischer is.

Ik kan namelijk op mijn dak slechts 10 panelen kwijt, en hij wil ze daarom aanvullen met 3 panelen op de schuur die pal zuid georiënteerd kunnen worden. Deze zouden dan met een micro-omvormer (APS QS1) worden aangesloten achter een eigen schakelautomaat met aardlek op de reeds aanwezige stroomvoorziening in de schuur. Klinkt dit als een logische oplossing?

Voor de overige panelen op de dak van mijn huis stelt hij een Solaredge Wave 2200H voor. Ik vraag me alleen af of die niet te licht is voor 10 panelen van 350Wp. Kan ik beter vragen om die iets te upgraden? Dat het een 1-fase omvormer is maakt geloof ik niet veel uit tov een 3-fase, maar ik laat me graag verbeteren als ik dat fout heb begrepen.

Iemand die mijn gebrek aan expertise kan invullen?
Ik denk dat je het beste even een eigen topic kan aanmaken. een paar foto's zeggen zo veel meer dan een lap tekst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
twain4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:34:
[...]

waarom kijk je steeds naar die maanden? kijk naar het jaar, de gemiddelde over een jaar die zijn veel constanter dan over een maand. nogmaals een maand kan makkelijk een % afwijken dus dan is jouw opbrengst 12%, 13% of 15% en ga je er mee rekenen alsof het 14% is, dat is echt niet handig, dan stapel je fout op fout.
Waarom een jaar? dat is het gemiddelde over 365 dagen ipv een gemiddelde over 30 dagen. 10 van de normaal afwijkende dagen en je wijkt met je maand gewoon heel erg dik af. In het gemiddelde van het jaar ga je het nouwelijks terug vinden.

sunny design is altijd aan de voorzichtige kant, dus daarom voorspelde Jaaropbrengst +7%
Heel simpel: ik heb nog niet eens 1 maand opbrengst, dus hoe kan ik dan naar een jaar kijken; zoals ik in het begin al had gesteld, ik wilde dit weten in verband met mijn totale elektra inkoop, en mijn contract loopt binnen 2 maanden af.
Maar genoeg hierover en bedankt voor de input ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:35:
[...]
Heel simpel: ik heb nog niet eens 1 maand opbrengst, dus hoe kan ik dan naar een jaar kijken; zoals ik in het begin al had gesteld, ik wilde dit weten in verband met mijn totale elektra inkoop, en mijn contract loopt binnen 2 maanden af.
Panelen op zuid is toch niet zo moeilijk, aantal wp maal 1.1

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Een goede vriend van me heeft een SE5K omvormer met optimizers op z'n dak liggen.
Daarvan zijn er nu 3 stuk. Een half jaar geleden begon het met 1.

Het zijn JA Solar 265 panelen en ik vermoed P300 optimizers.

hij is in gesprek met de plaatser, maar die lijkt niet echt over de brug te komen. Overigens heeft hij het huis inclusief panelen gekocht. Doet die leverancier nu moeilijk omdat hij ze ook moet vervangen? Solaredge vergoed gewoon die optimizers toch? En vast de montagekosten niet.

3 stuk, ik vind dat echt veel! En er zullen er nog wel meer sneuvelen als het zo doorgaat?

(en ja waarom heeft die optimizers? beats me, vol op zuid, geen enkele schaduw ). Ik zeg al die optimizers weg, en lekker zonder door. Lang leve stringomvormers (*me heb er 3 ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Chielos schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:02:
Een goede vriend van me heeft een SE5K omvormer met optimizers op z'n dak liggen.
Daarvan zijn er nu 3 stuk. Een half jaar geleden begon het met 1.

Het zijn JA Solar 265 panelen en ik vermoed P300 optimizers.

hij is in gesprek met de plaatser, maar die lijkt niet echt over de brug te komen. Overigens heeft hij het huis inclusief panelen gekocht. Doet die leverancier nu moeilijk omdat hij ze ook moet vervangen? Solaredge vergoed gewoon die optimizers toch? En vast de montagekosten niet.

3 stuk, ik vind dat echt veel! En er zullen er nog wel meer sneuvelen als het zo doorgaat?

(en ja waarom heeft die optimizers? beats me, vol op zuid, geen enkele schaduw ). Ik zeg al die optimizers weg, en lekker zonder door. Lang leve stringomvormers (*me heb er 3 ;))
Dat SE zal wel een goed marge modelletje zijn.
Heb zelf net 5 offertes binnen voor me nieuwbouw woning, 22 panelen o-w.
0 schaduw en een hoge nok waar ze recht onderkomen. De duurste 2 bieden klakkeloos SE aan terwijl ze weten dat er geen schaduw is. Prijzen variëren tussen 9900 tot 6500. Waar de SE kandidaten de twee duurste zijn :X Why, daar konden ze ook geen sterk antwoord opgeven. Behalve dat bieden we altijd aan.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:35:
[...]
Ik probeer je voor een fout te behoeden, je kans op een flinke afwijking is gewoon veel groter op deze manier.
voorbeeld

Mijn jaar opbrengst is 10300 (sunny design zegt 9500)

Zou ik uitgaan van de percentages voor januari wat 3% is
opbrengst was 205kWh dat omrekenen naar 100% (dus een jaar) dan kom je uit op nog geen 7000kWh
verschil van 3300kWh (afwijking van 33% dus)

Ga ik uit van de percentages van mei (13%) 1600kWh zou ik dat volgens dat percentage omrekenen naar een jaar kom je op 12500 kWh. verschil van 2200kWh (afwijking van 22%)

Sunny design jaar opbrengst +7% = 10165 verschil van 135kWh (afwijking van 1,3%)

De enige maand die heel behoorlijk naar het jaar verbruik is om te rekenen was juli vorig jaar en zelfs als ik zo ga cherry picken is de afwijking groter dan gewoon uitgaan van sunnydesign+7%

vanuit de Wp rekenen kan ook zoals @reneeke1970 al zegt
Voor zuid Wp*1.1 en voor zuid west Wp*1.0 kom je ook heel aardig in de richting

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 17-06-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
padoempats schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Via AC is de omvormer wel geaard uiteraard. Het montageframe is niet geaard... deze is niet van metaal maar van beton. Panelen zelf schijnen niet geaard te hoeven worden
Helder en eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
twain4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:05:
................ gewoon uitgaan van sunnydesign+7%

vanuit de Wp rekenen kan ook zoals @reneeke1970 al zegt
Voor zuid Wp*1.1 en voor zuid west Wp*1.0 kom je ook heel aardig in de richting
Sunny design zegt voor mijn set up: Jaarlijkse energie pbrengst = 8306,78 kWh. als ik dat +7% reken is dat 8888 kWh

Ik heb 228 x 315 Wp liggen = 8820 kWp x 1,1 = 9702 kWh
Ook daar zit dan 9% verschil in, tussen deze 2 methoden.
En dan houden geen van beide methodes rekening met verlies in de morgen en late namiddag, en de feitelijke opbrengst over de laatste 25 dagen dus wèl :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
thefox154 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Dat SE zal wel een goed marge modelletje zijn.
Heb zelf net 5 offertes binnen voor me nieuwbouw woning, 22 panelen o-w.
0 schaduw en een hoge nok waar ze recht onderkomen. De duurste 2 bieden klakkeloos SE aan terwijl ze weten dat er geen schaduw is. Prijzen variëren tussen 9900 tot 6500. Waar de SE kandidaten de twee duurste zijn :X Why, daar konden ze ook geen sterk antwoord opgeven. Behalve dat bieden we altijd aan.. |:(
"Met optimizers kun je de installatie altijd meeverhuizen, zelfs al verhuis je naar midden in het bos :) "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E79Iuqyk7j32Wp8Zspw3lngESrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N9vBDMbzDo5KLtc3kkmRZsJ0.jpg?f=user_large

De eerste 4 liggen, wat een werk in dit warme weer :/ En wat een vreselijk onhandig formaat :+

Probleem is dat ik nu niet verder kan, komen nog 2 dakjes naast en dan nog 4 op de uitbouw in portrait. Echter de airco's komen over 2 weken en dan moeten ze met de ladder bij de dakgoot kunnen. Dat lukt niet als alle panelen er liggen. Daar is die grondkabel nu ook voor. Dus over twee weken de rest en dan alles aansluiten. :+

Dit is 10 graden, en je ziet er inderdaad echt niks van vanaf de straat. Had ik niet verwacht.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 16:50
Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:12:
[Afbeelding]

De eerste 4 liggen, wat een werk in dit warme weer :/ En wat een vreselijk onhandig formaat :+

Probleem is dat ik nu niet verder kan, komen nog 2 dakjes naast en dan nog 4 op de uitbouw in portrait. Echter de airco's komen over 2 weken en dan moeten ze met de ladder bij de dakgoot kunnen. Dat lukt niet als alle panelen er liggen. Daar is die grondkabel nu ook voor. Dus over twee weken de rest en dan alles aansluiten. :+

Dit is 10 graden, en je ziet er inderdaad echt niks van vanaf de straat. Had ik niet verwacht.
Dat zijn mooie voetjes! waar heb je die vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@djoenez

Dit zijn 60x12x10 stapelblokken van de Gamma die ik met de slijptol bewerkt heb. Kosten per blok, 3,50 euro en een diamant schijfje. Gewicht meer dan voldoende op ze op hun plek te houden. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpXNS3LbGnaknPRrDW28eXNWW1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3UXCk0XJdkPkBJrEyCy535Y.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:47
twain4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat je het beste even een eigen topic kan aanmaken. een paar foto's zeggen zo veel meer dan een lap tekst. :)
Bedankt voor de tip. Ik had slechts 2 kleine vragen, en vond het een beetje overbodig om daar een apart topic voor aan te maken. Ik dacht dat ik die beter in het algemene topic kon stellen. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Sunny design zegt voor mijn set up: Jaarlijkse energie pbrengst = 8306,78 kWh. als ik dat +7% reken is dat 8888 kWh

Ik heb 228 x 315 Wp liggen = 8820 kWp x 1,1 = 9702 kWh
Ook daar zit dan 9% verschil in, tussen deze 2 methoden.
En dan houden geen van beide methodes rekening met verlies in de morgen en late namiddag, en de feitelijke opbrengst over de laatste 25 dagen dus wèl :?
Je kan de andere variabele niet uitsluiten. zo kan het zijn dat in de ochtend geen zon was en je daardoor dus geen verlies hebt geregisteerd. 25 dagen is tekort om dat te middelen, Ook is het verlies bij een andere zonnenstand (maand) anders. Door de hoge zon heb je nu waarschijnlijk heel weinig verlies. en in het najaar juist veel meer. Het alternatief kan zijn door de blaadjes heb je nu juist veel verlies en vanaf september tot april bijna niets..
Maar vooral zoals ik liet zien kan een maand er gewoon 33% naast zitten, die afwijking maak je niet goed met een iets betere regestratie van verlies.

De configurator van SE kan geloof ik met schaduw rekenen. maar als het bv op de schaduw van @AUijtdehaag lijkt kan je zijn schaduw en zon string gebruiken om een verlies factoor te berekenen.

Ik denk dat ik uit zou gaan van 9000 en dan het verlies proberen te beredeneren. zoals je het omschrijft is het een verlies van enkele procenten. hoeveel marge heb je met kiezen van een leverancier?
edit:
sketchup + plugin kan het trouwens ook, maar misschien wat veel werk om eerst alles te moeten tekenen :+
edit 2: met 8820 en een 8.0 ga je 1.1 niet redden denk ik, ik zou van sunny design uitgaan

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 17-06-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wat bedoelt SMA met "Installatie vermogen"?

De installateur heeft (kennelijk) ingevuld 8300Wp
Mijn omvormer is een SMA 8.0 dus 8000Wh
en mijn panelen zijn 28 x 315 Wp = 8820Wp

Dus wat had daar ingevuld moeten worden? Ik denk het laatste.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:07:

Dat heb ik volgens mij niet in hoeven vullen. ik kan ook weinig vinden wat erop lijkt. :+

alleen deze onder Device parameters/DC side/ PVsystem/
Nominal power 10,000 W (0 W … 500,000 W)
Als dat het zelfde is stond het bij mij met 9920Wp op 10.000W en nu met 14880Wp nog steeds O-)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 17-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:07:

Dat denk ik ook, maar ik denk dat het functioneel niets uit maakt.

In mijn Fronius heb ik dat ook ingevuld, en dat zorgt ervoor dat de xx% vermogen goed wordt weergegeven in de grafieken die ik kan zien op mijn omvormer.

Ik zou er 8820 van maken als ik jou was.

Ik heb trouwens gemist dat jij ook PV had, heb je een eigen topic ofzo :? Ik wil natuurlijk wel foto's zien :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Hier 2 plaatjes waar dit staat, en ik kan het niet veranderen, moet denk ik een installateur pw hebben.

Eerste plaatje, rechts onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsXZ1EDI80CFgEmE2woP7eIoBfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0xnkwvczFSTEm0NfVHbvOxr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VD882Lb-3AHYUcA2cOGDHaxt6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOoAlox7w4hdSOy426TP7rFi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:51:
[...]
.............
Ik zou er 8820 van maken als ik jou was.

Ik heb trouwens gemist dat jij ook PV had, heb je een eigen topic ofzo :? Ik wil natuurlijk wel foto's zien :P
Zijn ook pas aangesloten/ in werking gesteld op 22-5-'20, zoals je hierboven kunt zien, en plaatjes? Heb ik niet, ook lastig te fotograferen, maar speciaal voor jou zal ik een poging doen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
Plaatjes voor @Grolsch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcFvztP4vHA_pWHMhB3VTln0NB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxNq8Cgqkgoj6y37ZOdtiVcO.jpg?f=fotoalbum_large

En vanuit de tuin van de buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fyXSm4z4ZyXXXl3gDOcYBRHc24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjFWeINY41gCLqqNXWnJEQTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By8-bAGnuHVey3KRdgp6M2TOI1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZWfXRPVEj4BRAFMDNVpKBka.jpg?f=fotoalbum_large

Gelegd zelf met uitgebreide hulp van de 'naboars' en door de leverancier in bedrijf gesteld (30 minuten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik kom nog een keer bakje koffie bij je drinken, zou ik altijd nog een keer doen ivm je WP, kan ik nu mooi combineren met de PV 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 10:04
Meer mensen met rare waarden in de solaredge omgeving ? Klopt na mijn mening niks van....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdmMP_cnwPaseT0zqs0b3c2GFK0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4ldy4NZP7EUbGVMg7cqsmN8.jpg?f=fotoalbum_medium
De bovenste 5 is de noord-west de andere 12 zuid oost, ook komt het totaal opgewekt niet overheen met wat de panelen zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door LightStar op 17-06-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@LightStar Nee, hier alles normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR3tSSw1n0afgpJ4kPlIg0OibJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HRZ2tb5VUkSb4voQF547HM5I.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:09
LightStar schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:45:
Meer mensen met rare waarden in de solaredge omgeving ? Klopt na mijn mening niks van....

[Afbeelding]
De bovenste 5 is de noord-west de andere 12 zuid oost, ook komt het totaal opgewekt niet overheen met wat de panelen zeggen.
2 weken terug had ik het ook. Ik wacht nog op een reactie van Solaredge.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
exroosje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:12:
[...]

"Met optimizers kun je de installatie altijd meeverhuizen, zelfs al verhuis je naar midden in het bos :) "
Nah geen goed idee. Mijn vorige woning was bij de verkoop extra in trek met 49 panelen op het dak :9
Tegen de tijd dat je verhuis is er alweer wat beters op de markt en kun je beter de installatie opnieuw maken in mijn optiek. En je hebt als je verhuist ook nog 2x kosten voor afhalen, en plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thefox154 Ik vermoed dat je sarcasmometer kapot is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kreeg net een mail van GreenChoice met nieuwe tarieven.

Begrijp ik het nu goed dat hun teruglevertarieven en ook de 10.000kWh retour nogal op de schop zijn gegaan?

https://cdn2.hubspot.net/...ad%20Groen&Vrij%20B2C.pdf

Ik lever zo'n ~7500kWh per jaar terug dus dit verandert de situatie nogal.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-06-2020 22:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BlueTooth76 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:54:
Kreeg net een mail van GreenChoice met nieuwe tarieven.

Begrijp ik het nu goed dat hun teruglevertarieven en ook de 10.000kWh retour nogal op de schop zijn gegaan?

https://cdn2.hubspot.net/...ad%20Groen&Vrij%20B2C.pdf

Ik lever zo'n ~7500kWh per jaar terug dus dit verandert de situatie nogal.
Yes, we hebben het er hier al over.

twain4me in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oké, duidelijk.

GreenChoice is niet zo interessant meer nu, ik ga maar weer jaarlijks overstappen voor de bonus.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw