DarkShadow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
Wat een ontzettend ondoorzichtige markt is dit. Ik ben een absolute noob op dit gebied en ook op zoek gegaan naar een goede aanbieding voor zonnepanelen. Je wordt natuurlijk dood gegooid met advertenties, en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb nu 2 concrete offertes, de ene via vereniging eigen huis voor 4896 euro 14 zwarte Jinko zonnepanelen M-60HB 320 Wp (zwart) en GroWatt of Solaredge omvormer en flatfix fusion voor het platte dak.
Als het goed is alles inclusief installatie.
De andere is via Box duurzaam, daar betaal ik totaal: €9739 euro en nog iets van €675 voor bemiddelingskosten, voor 12 sunpower p19 325 Wp zwarte zonnepanelen, een SolarEdge SE3000HD Wave _ P-370 Power optimizers en Sunbeam/fusion voor platte daken, inclusief installatie.
Ik vind het prijsverschil natuurlijk enorm. De adviseur benadrukt vooral de betrouwbaarheid en lange garantie van sunpower, en het behouden van rendement. Maar is dat zoveel geld waard is de vraag.
Verder zat ik nog te kijken naar SolarWatt, duitse panelen die ook erg sterk schijnen te zijn (ik denk serieus dat de kans op zware hagelbuien alleen maar toeneemt en 25 jaar is een lange tijd).
Ik heb een vrij groot plat dak op het zuiden (van de uitbouw, zeker 4x10 meter), ook nog een stukje schuin dak op het zuiden, maar dat is maar geschikt voor iets van 8 panelen). Mijn verbruik is iets van 4000 kWH per jaar, maar ik wil wel binnen enkele jaren over op elektrisch rijden, en heb een eigen oprit.
Hebben jullie wat advies in het algemeen? Waar kan ik het beste starten?
DarkShadow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
Wat een ontzettend ondoorzichtige markt is dit. Ik ben een absolute noob op dit gebied en ook op zoek gegaan naar een goede aanbieding voor zonnepanelen. Je wordt natuurlijk dood gegooid met advertenties, en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb nu 2 concrete offertes, de ene via vereniging eigen huis voor 4896 euro 14 zwarte Jinko zonnepanelen M-60HB 320 Wp (zwart) en GroWatt of Solaredge omvormer en flatfix fusion voor het platte dak.
Als het goed is alles inclusief installatie.
De andere is via Box duurzaam, daar betaal ik totaal: €9739 euro en nog iets van €675 voor bemiddelingskosten, voor 12 sunpower p19 325 Wp zwarte zonnepanelen, een SolarEdge SE3000HD Wave _ P-370 Power optimizers en Sunbeam/fusion voor platte daken, inclusief installatie.
Ik vind het prijsverschil natuurlijk enorm. De adviseur benadrukt vooral de betrouwbaarheid en lange garantie van sunpower, en het behouden van rendement. Maar is dat zoveel geld waard is de vraag.
Verder zat ik nog te kijken naar SolarWatt, duitse panelen die ook erg sterk schijnen te zijn (ik denk serieus dat de kans op zware hagelbuien alleen maar toeneemt en 25 jaar is een lange tijd).
Ik heb een vrij groot plat dak op het zuiden (van de uitbouw, zeker 4x10 meter), ook nog een stukje schuin dak op het zuiden, maar dat is maar geschikt voor iets van 8 panelen). Mijn verbruik is iets van 4000 kWH per jaar, maar ik wil wel binnen enkele jaren over op elektrisch rijden, en heb een eigen oprit.
Hebben jullie wat advies in het algemeen? Waar kan ik het beste starten?
Ik heb precies hetzelfde probleem als noob.
Via eigenhuis een offerte voor 12 panelen
Longi Solar LR6-60HPB-310 Full Black €5.268,43 netto (met SolarEdge SE 3500 HD Wave + P300 power optimizer)
80% opwekkings percentage
Via Vattenfall een offerte voor 12 panelen
LG Solar - NeON2 340Wp All Black €6.736,83 netto (met Solar Edge Omvormer HD-Wave 3680VA + Solaredge Power Optimizer P370)
81% opwekkings percentage
Beide systemen zijn met een nieuwe groepenkasten.
Prijs verschil zit hem in de panelen.
Ik wil een betrouwbare partner. Dus neig naar Vattenfal. Misschien te duur voor tweakers. Maar dan wel een mooi zwart systeem en hopelijk iemand die de telefoon opneemt als er een issue is over een aantal jaren.
Coolblue ook offerte gehad maar die zeggen dat er geen nieuwe groepenkasten in moeten terwijl ik ze nog heb met uitsluitend smelt zekeringen.
Dus netto betaal ik dus bij Eigenhuis €1,41 p/w en bij Vattenfal €1,65
Maar dan wel met nieuwe meterkast groepen en optimizers en duurdere omvormer...
En schaduw op mijn dak.. dat is er tussen april en september na genoeg niet maar ik kan niet beoordelen of het goed wordt beoordeeld.
[
Voor 6% gewijzigd door
KaiTak op 16-06-2020 23:20
]