Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Als je geen gas afneemt , is die bonus vaak nul (0) of weinig, niet de moeite waard..

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:41:
Als je geen gas afneemt , is die bonus vaak nul (0) of weinig, niet de moeite waard..
Ja, da's ook waar.

Ik ben net overgestapt naar PowerPeers. Die zitten nog op 11 cent voor nieuwe contracten.

Komend jaar komt ik niet over de 5.000kWh teruglevering vanwege m'n Rosetta@home / Folding@home dus dat is dan niet zo'n bezwaar. Heb 3 PC's draaien (zwaar undervolted) waarvan 2x Ryzen 3900X.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Die "netto teruglevering" speelt bij mij niet, als je een warmtepomp hebt van 14 kW en een aquarium van totaal 750 L op 30*C verbruik je zelf aardig wat, en om dan nog netto terug te leveren moet je een behoorlijke oppervlakte PV hebben, dacht ik.

Dus in plaats van overstappen raad ik een WP aan! Zelf gebruiken ipv terugleveren :O

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:10:
Die "netto teruglevering" speelt bij mij niet, als je een warmtepomp hebt van 14 kW en een aquarium van totaal 750 L op 30*C verbruik je zelf aardig wat, en om dan nog netto terug te leveren moet je een behoorlijke oppervlakte PV hebben, dacht ik.

Dus in plaats van overstappen raad ik een WP aan! Zelf gebruiken ipv terugleveren :O
Heb ook 2 aquaria maar m'n garnalen zijn niet zo kritisch, die vinden 21 graden ook prima :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:13:
Plaatjes voor @Grolsch

[Afbeelding]

En vanuit de tuin van de buren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelegd zelf met uitgebreide hulp van de 'naboars' en door de leverancier in bedrijf gesteld (30 minuten)
Nice. Maar waar heb je de aarding van de frames gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die heb ik bewust niet geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:50:
[...] Wat staat er al? De nog aan te schaffen PV panelen 'die je zo in een stopcontact steekt'? Daar gaat het toch over?
Precies, en dat valt in de meeste situaties gewoon binnen de regels.
Of bedoel je het aarden van die frames? Dan is het simpel; wat er zit laten zitten. Wat je nieuw erbij maakt gewoon aan nieuwe norm voldoen.
Dat hangt er vanaf of het een grote verandering of een kleine uitbreiding is.
Een kleine uitbreiding gewoon op de zelfde manier als het bestaande.
Ik snap dat gedweep met verouderde regels nooit zo.
Jij hebt klaarblijkelijk alleen met nieuwbouw te maken, fijn voor je, is lekker werken.
Alleen in bestaande situaties met een kleine uitbreiding of wijziging kan het exorbitant duur zijn om opeens nieuwe regels toe te passen, terwijl de "oude" regels voor die situatie nog steeds van toepassing zijn. Je zou wel knetter gek zijn om veel extra geld overbodig weg te gooien als je ook gewoon binnen de bestaande regels door kan gaan.
Het lijkt wel of je niet door hebt dat het ook betaalbaar moet blijven.
Ik heb ook een paar van die familieleden die denken dat ze geen gehoorbescherming op hoeven tijdens het asbest slijpen in de achtertuin... want in 1970 was dat ook allemaal geen probleem ofzo :/
Jammer dat je niet begrijpt dat dit geen goede vergelijking is en je het expres in het belachelijke trekt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Zo'n tak op je panelen is niet echt ideaal voor de productie
Ik wilde bijna aanbellen om er wat van te zeggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGrwINXHwzuFaOlj9Q2Cl-5q4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pAHdPDu5tXe1NdN80CaNXHxY.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 18-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:52:
Hier 2 plaatjes waar dit staat, en ik kan het niet veranderen, moet denk ik een installateur pw hebben.

Eerste plaatje, rechts onder

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor installatie vermogen staat er Wp. Dat dus invullen als het kan.
Woodski schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:56:
Zo'n tak op je panelen is niet echt ideaal voor de productie
Ik wilde bijna aanbellen om er wat van te zeggen

[Afbeelding]
Doen!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waarom niet?
onetime schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:46:
[...]

Jammer dat je niet begrijpt dat dit geen goede vergelijking is en je het expres in het belachelijke trekt.
Het is wel een goede vergelijking; dingen blijven doen die ondertussen niet meer mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom wèl?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Waarom niet?

[...]

Het is wel een goede vergelijking; dingen blijven doen die ondertussen niet meer mogen.
Jou collega's komen vast ook moe thuis....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:24:
[...]

Oké, duidelijk.

GreenChoice is niet zo interessant meer nu, ik ga maar weer jaarlijks overstappen voor de bonus.
Als je nu voor 5 jaar vast zet krijg je nog oude tarieven. 5 jaar lang 11 cent....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Want voorgeschreven, en met goede reden.
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Jou collega's komen vast ook moe thuis....
Valt alles mee, zeker voor die gevallen die meeliften op mijn werk :P

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Als je nu voor 5 jaar vast zet krijg je nog oude tarieven. 5 jaar lang 11 cent....
Doen ze moeilijk als je nog een contract hebt bij Greenchoice tot halverwege 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chielos schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Doen ze moeilijk als je nog een contract hebt bij Greenchoice tot halverwege 2021?
Oh dat weet ik niet, als je ze belt met de vraag nu gelijk voor nog 5 jaar vast te zetten zijn ze misschien wel blij met weer een vaste klant.
Misschien kun je via app of dossier je contract wijzigen ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Oh dat weet ik niet, als je ze belt met de vraag nu gelijk voor nog 5 jaar vast te zetten zijn ze misschien wel blij met weer een vaste klant.
Misschien kun je via app of dossier je contract wijzigen ?
Nope :) Net al gekeken, ze doen alleen verlengen online bij 3 maanden voor het einde.
Volgende week maar eens bellen. Ik ga toch niet overstappen op korte termijn, het enige wat kan gebeuren is dat ze de stroomprijzen omhoog omlaag gooien. Maar ja, als je toch meer opwekt dan verbruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Chielos schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:41:
[...]

Nope :) Net al gekeken, ze doen alleen verlengen online bij 3 maanden voor het einde.
Volgende week maar eens bellen. Ik ga toch niet overstappen op korte termijn, het enige wat kan gebeuren is dat ze de stroomprijzen omhoog omlaag gooien. Maar ja, als je toch meer opwekt dan verbruikt :+
Dan verdien je je panelen sneller terug op papier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chielos schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:41:
[...]

Ik zou nu bellen, verlengen na 1 juli is te laat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
We gaan zonnepanelen laten plaatsen bij ons achter zuid gerichte schuine dak.

Nu gaf een installeur aan om de DC draden onder de dakpannen te leggen en naar de voorkant van onze woning te routen waar het naar beneden gaat naar de berging waar de omvormer zit. Nu is mijn vraag: mag je wel zo lange afstand (5m) onder de dakpannen leggen? Zijn daar nog aandachtspunten? Een aardedraad wordt uiteraard ook gelegd.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
zit bij mij al 10 jaar zo

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GioStyle schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Dan verdien je je panelen sneller terug op papier. :+
Als ik mensen vertel dat ik eigenlijk de panelen sneller terug ga verdienen wanneer ik meer stroom per jaar ga verbruiken, kijken ze ook altijd heel raar... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Als ik mensen vertel dat ik eigenlijk de panelen sneller terug ga verdienen wanneer ik meer stroom per jaar ga verbruiken, kijken ze ook altijd heel raar... :+
Ach, ik kom met mensen in aanraking die nog steeds stellig beweren dat zonnepanelen financieel niet rendabel zijn. Zou ik ook zeggen als ik geen spaargeld zou hebben, denk ik dan maar. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GioStyle schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:21:
[...]

Ach, ik kom met mensen in aanraking die nog steeds stellig beweren dat zonnepanelen financieel niet rendabel zijn. Zou ik ook zeggen als ik geen spaargeld zou hebben, denk ik dan maar. :+
Het is echt heel droevig, ik hoorde vorige week een nieuwe, de buurman was bang dat zijn huis minder waard zou zijn door mijn overproductie.. _O- want ja het veroorzaakt stroom soringen door de piekbelasting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48
Ik ben nu bezig met het leggen van 12 panelen op betonvoeten samen met APS QS1. Vanuit de NEN moeten grote metalen constructies geaard worden, echter dat heb ik niet. De APS is geaard vanuit de AC kabel. Moet ik nu ook nog de zonnepanelen afzonderlijk aarden? Ze liggen tussen twee huizen in op zo'n 3 meter hoogte.

Als ik deze website moet geloven hoeft het niet:
Het aarden van de zonnepanelen moet gebeuren indien:
- De panelen in de directe nabijheid van een bliksemafleider-installatie ligt (afstand kleiner dan 60 cm tussen paneel en bliksemafleider-installatie).
- Er een trafoloze omvormer wordt gebruikt.

Aarden wordt aanbevolen indien:
- Er grote metalen constructies gebruikt worden met zonnepanelen.
- Daar waar schrikreacties tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En is dat dan:
en/en?
dan wel:

of/of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martymcvlieg
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:25
Een eigen topic heb ik aangemaakt om mijn zonnepanelenplan te beschouwen. Zouden jullie eens willen kijken of het plan kan worden verbeterd. Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Zhou schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:10:
We gaan zonnepanelen laten plaatsen bij ons achter zuid gerichte schuine dak.

Nu gaf een installeur aan om de DC draden onder de dakpannen te leggen en naar de voorkant van onze woning te routen waar het naar beneden gaat naar de berging waar de omvormer zit. Nu is mijn vraag: mag je wel zo lange afstand (5m) onder de dakpannen leggen? Zijn daar nog aandachtspunten? Een aardedraad wordt uiteraard ook gelegd.
Ja hoor, dat mag prima. Gebeurt niets met die kabels. Of ze moeten langs een scherpe rand o.i.d. liggen, maar zelfs dan bewegen ze waarschijnlijk helemaal niet, dus is er ook geen frictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
hallo allemaal,

ik lees al heel lang mee en ben nog steeds aan het wikken en wegen aangaande zonnepanelen op mijn dak.
Ik wil eerst een knappe rekensom maken voor mezelf om te overwegen of ze er wel of niet komen.

Mijn plannen tot nu toe:
Plat dak op het zuiden van 4,75m bij 8meter.
Tweede etage dus op circa 8.5m hoogte in kustgebied.
Geen schaduw.

Idee is 2 rijen van 6 panelen in een oost/west opstelling.
Dit gekozen omdat ik minimaal 12 panelen wil en bij zuid opstelling weet ik niet of dat gaat lukken ivm afdstand tussen de rijen. Op oost/west kan ik meer panelen kwijt en evt in de toekomst nog 4 bij kan plaatsen.

Vragen welke ik tot nu toe nog heb:
- Hoe vullen jullie dit in in Sunny Design??? ik neem aan een array van 6 panelen oost en 6 panelen west?
- Wat zou ik moeten kiezen als omvormer??? ik weet dat ik 2 MPPT trackers nodig heb maar hoe groot zouden die moeten zijn??
- wat is een prettig en betaalbaar montagesysteem voor oost/west opstelling met evt mogelijk variabele hoekinstelling.
- micro-omvormers of optimizers nodig bij absoluut geen schaduw??????
- Welke panelen zou je kiezen (persoonlijk vind ik altijd: waarom zou ik meer betalen)??? Dus veel WP voor weinig heeft de voorkeur boven Merk en hogere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:07
Tijdens de onweersbui van vorige week vrijdag is voor het eerst mijn stop van de zonnepanelen eruit geklapt. Daar kwam ik dinsdagavond achter toen ik mijn opwek grafiek zat te bekijken. Ik kreeg de stop er weer op zonder problemen. Tijdens de onweersbui van afgelopen woensdag is de stop er weer uitgevlogen. Nu krijg ik de stop niet meer erop en zie zelfs een vonk tussen het hendeltje vandaan komen. Wat kan er aan de hand zijn?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00

timovd

Voorsprong door techniek

@wautah91 Wat geeft je omvormer aan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
@wautah91 dat is sluiting... Omvormer defect gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Mijn omvormers kan ik niet direct uitlezen. Ik kan alleen opwek bijhouden dmv tussenmeter in de meterkast.
benkruk schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:22:
@wautah91 dat is sluiting... Omvormer defect gok ik zo.
Valt zoiets onder garantie of verzekering? Installatie stamt uit 2014.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:24
wautah91 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Normaal gesproken de verzekering aangezien dit schade is door onweer en niet een installatie die er vanzelf mee op houdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wautah91 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:53:
Tijdens de onweersbui van vorige week vrijdag is voor het eerst mijn stop van de zonnepanelen eruit geklapt. Daar kwam ik dinsdagavond achter toen ik mijn opwek grafiek zat te bekijken. Ik kreeg de stop er weer op zonder problemen. Tijdens de onweersbui van afgelopen woensdag is de stop er weer uitgevlogen. Nu krijg ik de stop niet meer erop en zie zelfs een vonk tussen het hendeltje vandaan komen. Wat kan er aan de hand zijn?
Is het een aardlekautomaat? dan kan je zien aan het indicatie vlaggentie of hij is uit gegaan op overbelasting of aardlekfout.
Als ik hier de omvormer probeer in te schakelen met de DC zijde aan klapt de boel er ook meestal weer uit
probeer dit eens:

DC schakelaar van de mvormer uit-> 1 minuut wachten -> werkschakelaar uit -> automaat inschakelen-> werk schakelaar in schakelen ->1 min wachten -> omvormer inschakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 19-06-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wautah91 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Mijn omvormers kan ik niet direct uitlezen. Ik kan alleen opwek bijhouden dmv tussenmeter in de meterkast.

[...]

Ga nou eerst eens fatsoenlijk onderzoeken, koppel omvormer los en dan kijken wat gebeurt. Misschien heb je wel spijker door kabel geslagen of zo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 22:40
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:41:
hallo allemaal,

ik lees al heel lang mee en ben nog steeds aan het wikken en wegen aangaande zonnepanelen op mijn dak.
Ik wil eerst een knappe rekensom maken voor mezelf om te overwegen of ze er wel of niet komen.

Mijn plannen tot nu toe:
Geen schaduw.

Dit gekozen omdat ik minimaal 12 panelen wil en bij zuid opstelling weet ik niet of dat gaat lukken ivm afdstand tussen de rijen. Op oost/west kan ik meer panelen kwijt en evt in de toekomst nog 4 bij kan plaatsen.

- Hoe vullen jullie dit in in Sunny Design??? ik neem aan een array van 6 panelen oost en 6 panelen west?
- Wat zou ik moeten kiezen als omvormer??? ik weet dat ik 2 MPPT trackers nodig heb maar hoe groot zouden die moeten zijn??
- wat is een prettig en betaalbaar montagesysteem voor oost/west opstelling met evt mogelijk variabele hoekinstelling.
- Welke panelen zou je kiezen (persoonlijk vind ik altijd: waarom zou ik meer betalen)??? Dus veel WP voor weinig heeft de voorkeur boven Merk en hogere prijs.
Leg er maar meteen 16. Later uitbreiden is lastig omdat je een compatible paneel moet zoeken en de eerste 3 jaar kun je op eigen naam geen btw terugvragen.
ja. En voor vrij plat oost-west kun je het omvormer vermogen ook berekenen door het totaal aantal Wp te vermenigvuldigen met 0.7. En naar boven afronden.
Het betaalbaarst is een rail en wat klemmen kopen en vastschroeven op betonblokken. Variabel door een stoeptegel toe te voegen...
nee
Bereken de totale kosten van een systeem met budget panelen, en doe het ook voor wat efficientere. En deel die kosten door het aantal Wp. Je zult zien dat het nauwelijks uitmaakt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delchrys
Zou het dan zoiets worden???
12*320WP jasolar a 119 euro per stuk!!!
en dan een 3kWp omvormer aangezien 2688Wp genoeg zou moeten zijn??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MfjD44OqjIwTdtG0a3nSLEk9Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ty2Dj4GhpNOQjr3Pjr0M6qsa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Delchrys
Je energy usability factor is 100% dus de omvormer is groot genoeg.
Er kunnen er wel 16 op als je wilt maar dat gaat wel iets aftoppen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Ik zou nu bellen, verlengen na 1 juli is te laat
Verlengt! Ze doen niet moeilijk. Had 3 jarig contract tot 2021.
Ze wisten ook precies waarom ik het wilde, hoefde dat niet eens uit te leggen.

Aanrader! Greenchoice 11 cent t/m 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
busscherski schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:41:
@Delchrys
Je energy usability factor is 100% dus de omvormer is groot genoeg.
Er kunnen er wel 16 op als je wilt maar dat gaat wel iets aftoppen.
ik refereerde niet per se naar een goedkoop montagesysteem, wil het liefst iets kant en klaar wat wel goed is, wordt het trouwens niet een windvanger als je een rail boven op betontegel plaatst? Heb het idee dat er dan veel ruimte onder de rails (en dus onder de panelen) zit waardoor er veel wind onder komt, of zie ik dat verkeerd?
Dacht meer aan een flatfix fusion systeem, kleine voetjes en dan ballasthouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Chielos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Uhu, dat is ze inmiddels wel duidelijk :+ gisteren voor 9:00 was het nog niet zo vanzelf sprekend.

Ik moet wel zeggen dat ik het een stuk netter had gevonden als ze hadden besloten gewoon alle bestaande terugleveraars 3 of 5 jaar aan te bieden, zonder dat je zelf wakker hoeft te zijn.
Ik ben er al 10 jaar klant en ergens hoop je dan op een betere omgang met bestaande klanten.
Het is een stuk minder smerig dan wat eneco heeft gedaan, maar helemaal zuiver is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:41:
hallo allemaal,

Mijn plannen tot nu toe:
Geen schaduw.

oost-west met goedkope panelen en dan maar 2x6x???Wp hebben.
dat geeft een matige Vmpp voor de omvormer.
liever niet dus. (dan kun je beter ook panasonic gebruiken, maar dat is niet speciaal goedkoop te noemen. hoewel ook niet duur is.)

maar als ik het goed begrijp (omschrijving geeft wat onduidelijkheden, dus kan er naast zitten?):
dan kun je ook 2meter panelen gebruiken.
b.v.:
https://www.winkelman-zon...10wp/52081/?display=tiles
die 2 naast elkaar <4,75m
en dan 5 rijen kan zonder problemen (meer als genoeg ruimte voor.).
heb je nog 10x410Wp, wat gewoon op een 16A omvormer kan. ;)
(of als je wil een 4+kW omvormer, maar hoeft niet, is meer of je die extra kosten wil dragen of niet.
voor dat beetje opbrengst zou ik het niet doen. ;) )
voor het gemak zeg ik even een fronius (die kan het zeker, maar misschien nog wel iets anders mogelijk)
b.v.:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Fronius
(de 10x48.9Voc+10% is wat hoog, dus niet elke omvormer kan dit aan, maar misschien 1 die net iets hoger gaat naar b.v. 600V kan het nog wel. dat is nog wel uit te rekenen als je wil.)

dan heb je wel een fatsoenlijke Vmpp voor leuke opbrengst.

oost-west is een leuke oplossing, maar echt niet heilig. ;)
liever een goede Vmpp als veel Wp. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 19-06-2020 13:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
2*8 oost/west kan ook maar wilde even een kostenplaatje maken en kijken hoe het het beste uitkomt. Ook om te kijken hoeveel het meer zou kosten als ik van een zuid opstelling naar een 2*8 Oost west zou gaan tov de opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:10:
2*8 oost/west kan ook maar wilde even een kostenplaatje maken en kijken hoe het het beste uitkomt. Ook om te kijken hoeveel het meer zou kosten als ik van een zuid opstelling naar een 2*8 Oost west zou gaan tov de opbrengst.
oost-west zoals ik heb:

voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
is erg leuk.
er zit dan veel verschil in tijdstip waar op oost en west produceert.
maar dit is wel 45 graden dakhoek (zie onder schrift voor volledige setup.), en jij gaat platter veel platter.
dus ook veel meer bij elkaar liggende piek.
maar ik heb ook ruimte genoeg, om 2x 300+Vmpp te hebben. ;)
dus dat maakt het leuk om oost-west te doen, met de lage Vmpp zou ik eerder zuid kiezen.
(en eigenlijk ga je altijd vrij plat als je op een plat dak werkt.
dan maakt de richting die ze op kijken eigenlijk bijna geen bal meer uit.
is meer marginaal geneuzel als echte verliezen. ;) )

2x8, en dan oost west geeft je wel een leuke Vmpp voor een oost-west.
niet perfect, maar beter als 2x6 ;)

(6 panelen van 32Vmpp het kan op een omvormer, maar elk paneel extra levert ongeveer 0,5% extra kWh per jaar op, over het totale aantal Wp. dus tikt goed aan.)

of je nu 2x6 of 2x8 op een 3kW of 4kW of 5kW omvormer hangt, dat boeit amper. ;)
(onderdimensioneren heeft meer met de bloedruk van de tweaker te maken als werkelijk verlies. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48
Hmm, heel irritant. Alvast 1 APS QS1 neergelegd met de 4 panelen die er nu liggen.Wil nog 1 solar kabel loshalen, breekt het pinnetje van die tool om hem los te koppelen. Nieuwe bestellen dan maar.

Wil nu de ECU-R instellen. Met geen mogelijkheid kom ik eraan. Reset doet helemaal niks, wachtwoord zou onjuist zijn. Nu maar ticket bij APS aangemaakt :(

Kan via DSMR reader wel zien dat het werkt, wordt op L2 opeens meer teruggeleverd :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Ga nou eerst eens fatsoenlijk onderzoeken, koppel omvormer los en dan kijken wat gebeurt. Misschien heb je wel spijker door kabel geslagen of zo.
Het is beide keren 's nachts tijdens de onweer gebeurd. Ik kan onmogelijk de kabel geraakt hebben omdat hij op zolder al direct de muur in gaat en direct naar de meterkast beneden gaat. Ook heb ik niet geklust :+
twain4me schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:23:
[...]
Is het een aardlekautomaat? dan kan je zien aan het indicatie vlaggentie of hij is uit gegaan op overbelasting of aardlekfout.
Als ik hier de omvormer probeer in te schakelen met de DC zijde aan klapt de boel er ook meestal weer uit
probeer dit eens:

DC schakelaar van de mvormer uit-> 1 minuut wachten -> werkschakelaar uit -> automaat inschakelen-> werk schakelaar in schakelen ->1 min wachten -> omvormer inschakelen.
De omvormer loskoppelen gaat niet lukken. Die dingen zitten onder de panelen op het dak. Het zijn de beruchte Enecsys SMI gevallen. Ik zal eens kijken naar dat vlaggetje op de automaat. Misschien als vanmiddag alles weer droog is op het dak dat ik 'm wel weer kan inschakelen net als dinsdagavond.

Het enige wat er uit het dak komt is een dikke zwarte kabel, die in het CV hok boven de muur in gaat, direct naar de groepenkast beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
@wautah91 zeker even kijken naar de indicator. Maar ik kan vrijwel zeker zeggen dat het sluiting betreft. De "vonk" die je ziet zegt al veel. Omvormers gaan niet direct leveren bij inschakelen, dus een grote belasting kan de "vonk" niet creëen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wautah91 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:29:
[...]

Het is beide keren 's nachts tijdens de onweer gebeurd. Ik kan onmogelijk de kabel geraakt hebben omdat hij op zolder al direct de muur in gaat en direct naar de meterkast beneden gaat. Ook heb ik niet geklust :+

[...]

Misschien als vanmiddag alles weer droog is op het dak dat ik 'm wel weer kan inschakelen net als dinsdagavond.
In dat geval zou ik ook wachten tot de zon "uit" staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Delchrys
je moet ook niet alleen naar kosten plaatje kijken.
zie mijn opbrengst:
http://members.home.nl/vr...h%20kwp%20365%20groot.jpg
dit is in kWh/kWp dus uit factoren van verschillende hoeveelheden Wp.
dit zijn dus dag opbrengsten en die dan 365 dagen bij elkaar opgeteld dus uit factoren winter/zomer.

kun je goed zien wanneer ik problemen had met een paar panelen.
en wanneer ik vervangen heb voor panasonic.
tja een duur paneel, maar flink meer kWh per Wp.
dus het goedkoopste is niet altijd het beste.
(Panasonic blijft duur hoor, maar de meer opbrengst maakt veel goed.
door vreemde subsidie regels (niet te volgen soms) hebben de 14 Panasonic panelen mij minder als 500€ gekost :? )

tussen de tijd van problemen en vervangen voor panasonic.
heb ik een tijdje 5730Wp op een 3kW omvormer gehad.
het vervangen voor een 4kW omvormer zie je weer niet in de lijn. ;)
(verlies was ongeveer 150kWh per jaar, pinda's op de opbrengst.)

dus wil je echt voor 2x6x330Wp gaan.
dan is Panasonic niet eens zo gek, en zou je dan moeten vergelijken met 2x 7 of 8 x330Wp goedkoop paneel.

(maar gewoon 2 meter panelen en dan 10x lijkt mij nog steeds het beste voor jouw.
maar dan zou je een betere omschrijving van het dak moeten maken in een eigen topic. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

benkruk schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:37:
@wautah91 zeker even kijken naar de indicator.
zo heet dat ding idd, ik kwam niet op de naam |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:05
Mijn broertje heeft een offerte ontvangen voor een oost/west zonnepanelen installatie...

Hebben jullie enig idee of dit gaat werken? Genereren de panelen op het westen voldoende voltage om de omvormer later op de dag aan de gang te houden?

Omvormer: Huawei SUN2000L-3.68KTL
Panelen: Longi LR4-60HPB 345W
Verdeling: 8 panelen op het oost/zuidoost, 6 panelen op het west/noordwest. Geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:03

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Timmy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:16:
Mijn broertje heeft een offerte ontvangen voor een oost/west zonnepanelen installatie...

Hebben jullie enig idee of dit gaat werken? Genereren de panelen op het westen voldoende voltage om de omvormer later op de dag aan de gang te houden?

Verdeling: 8 panelen op het oost/zuidoost, 6 panelen op het west/noordwest. Geen schaduw.
Wat heb je zelf al gevonden toen je hiernaar zocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
ApC_IcE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:20:
Wat heb je zelf al gevonden toen je hiernaar zocht?
Goede vraag ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet weet waar ik nou eigenlijk naar moet kijken. Ik zie een nominale ingangsspanning van 380V. Maar welke waarde ik vervolgens bij de panelen nodig heb... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Timmy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:16:

Meh, met 190V minimaal werkbereik van die MPPT en 30,6 Vmpp onder NOCT van die panelen wordt het geen vetpot als de zon op het westen staat. Zal wel opstarten maar het rendement zal niet hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
timb91 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:24:
Meh, met 190V minimaal werkbereik van die MPPT en 30,6 Vmpp onder NOCT van die panelen wordt het geen vetpot als de zon op het westen staat. Zal wel opstarten maar het rendement zal niet hoog zijn
Dank! Advies dus extra panelen op het westen (als dat past) of panelen met een hoger Vmpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Chielos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Dus die 11 cent staat enkel bij het 5 jarig contract vast?

[edit] ff gebeld, geld ook voor 1 en 3 jaar. (daarna vervalt het waarschijnlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door Gman op 19-06-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Dus die 11 cent staat enkel bij het 5 jarig contract vast?

[edit] ff gebeld, geld ook voor 1 en 3 jaar. (daarna vervalt het waarschijnlijk).
Niet waarschijnlijk, dan vervalt het gewoon. Vandaar dat er massaal voor 5 jaar vast word gezet.
Alle nieuwe klanten na 1 juli krijgen het niet meer, en variabele contracten ook vanaf 1 juli nieuw tarief

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Timmy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Dank! Advies dus extra panelen op het westen (als dat past) of panelen met een hoger Vmpp.
Of een andere omvormer die eerder opstart..
Een Goodwe start bv al bij lagere voltages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
[...]

de Ampp stijgt en daalt na maten er zon op staat en hoe schuin de zon schijnt op het paneel.
de Vmpp stijgt en daalt na maten de cellen warmer en kouder zijn.
(grofweg komt het daar op neer.)

verder hebben we het over een TL omvormder en kun je deze grafiek wel gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

nu wil je 6x32Vmpp maar als de cellen echt goed warm zijn (als de zon er op schijnt) dan zakt dat in extremen naar +/-28Vmpp.
kun je een beetje gokken wat het word.

(6x32Vmpp werkt gewoon hoor, geen probleem.
het is alleen een beetje de grens wat kan.
liever Verweg blijven van de grens)

350Vmpp word aangeraden, maar soms zie je ook 380Vmpp, maar dan houd de fabrikant al rekening dat de cellen soms warm worden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
onder elke hoek is een beetje normaal tegenwoordig op een plat dak? De onderlinge afstand tussen de rijen wordt 231 bij een paneel van 99 onder een hoek van 20graden. Houdt in dat 4 rijen net aan zou passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:09:
onder elke hoek is een beetje normaal tegenwoordig op een plat dak? De onderlinge afstand tussen de rijen wordt 231 bij een paneel van 99 onder een hoek van 20graden. Houdt in dat 4 rijen net aan zou passen
0 tot 20 graden is normaal.
Veel mensen maken het zo dat ze er nog omheen kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Enig advies een een rekentool waar ik eventuele afmetingen in kan plaatsen met de hoeken en dan kan zien welke schaduw dat oplevert op verschillende tijden in het jaar? Ik had een aantal jaar geleden een Belgische site gevonden maar weet niet meer welke dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:22:
[...]

Maar blijft even slecht werken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:33:
Enig advies een een rekentool waar ik eventuele afmetingen in kan plaatsen met de hoeken en dan kan zien welke schaduw dat oplevert op verschillende tijden in het jaar? Ik had een aantal jaar geleden een Belgische site gevonden maar weet niet meer welke dat was.
jep genoeg te vinden, maar zijn over het algemeen erg slecht advies. ;)

dit komt doordat die naar heel het jaar kijken, en eigenlijk is 1 maand (december of januari) bijna net zo veel opbrengst als wat 2 dagen zomer (juni/juli) kunnen doen.
winter opbrengst missen is geen enkele ramp (als je het goed bekijkt is zelfs de omvormer uit zetten zodat die minder slijt zelfs beter, maar dat is vloeken in de kerk. ;) )
en als je oplet en er voor zorgt dat de diodes goed zitten in je paneel, dan heb je in de winter amper last van de schaduw en verlies je nog bijna niks. (hier heb je dus ook voldoende Vmpp voor nodig, diode die reageert en je paneel levert 1/3 minder Vmpp.)
dus eigenlijk kunnen ze erg dicht tegen elkaar aan liggen. ;)

grof weg reken ik zo:
paneel 1m breed of lang + 15 graden hoek = 15cm tussen ruimte (maar meer is wel toffer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delchrys schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:33:
http://www.wijzerweb.be/schaduwgebouw.html
en dan van die pagina de excel downloaden;
http://www.wijzerweb.be/schaduwgebouw.xls

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-06-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Maar blijft even slecht werken
Wat is slecht. Die grafiek van Migjes begint bij 90% rendement.

Niet iedereen kan zomaar panelen bijleggen, dan is 85-90% rendement nog steeds beter als een omvormer die helemaal niet start.. Dat is nl. 0% rendement en echt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
exroosje schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Wat is slecht. Die grafiek van Migjes begint bij 90% rendement.

Niet iedereen kan zomaar panelen bijleggen, dan is 85-90% rendement nog steeds beter als een omvormer die helemaal niet start.. Dat is nl. 0% rendement en echt slecht.
ja maar dat is wel bij 215V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
daar onder gaat het heel hard.
heb wat testen gedaan met mijn omvormer (die kan nog veel lager als bijna alle anderen.) en rond de 120V zak je al met gemak onder de 80%.

maar er zijn gewoon oplossingen, neem gewoon panasonic (55Vmpp) of dunne film (110Vmpp) panelen.
en klaar is klara.
leuk spul wat vaak ook nog 8% extra kWh per Wp doet opleveren.
en zo duur is het niet als je maar een paar panelen nodig hebt.

(panasonic panelen heb je in 250 of 300 of 330Wp, en kun je nog mixen in 1 string ook.
met al die verschillende maten is er altijd wel iets mogelijk. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:01
exroosje schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:22:
[...]

Mijn Goodwe GW1000-XS start bij ca 50 volt Dwz de omvormer komt uit de slaapstand. Productie begint pas bij 150 volt

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wizzopa schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Mijn Goodwe GW1000-XS start bij ca 50 volt Dwz de omvormer komt uit de slaapstand. Productie begint pas bij 150 volt
Dat ligt niet aan het voltage, maar aan het feit dat je panelen dan pas ampère gaan opbouwen.
Daarom starten omvormers met lage spanningen ook niet eerder, dat zijn fabels die wel goed verkopen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Niet waarschijnlijk, dan vervalt het gewoon. Vandaar dat er massaal voor 5 jaar vast word gezet.
Alle nieuwe klanten na 1 juli krijgen het niet meer, en variabele contracten ook vanaf 1 juli nieuw tarief
O, dat wist ik ook niet. Heb (vanwege nieuwe woning) net een maandje geleden een 5-jaars contract afgesloten bij GC, omdat ik verwachtte dat het 11-cts tarief op lange termijn niet houdbaar was. Blijkbaar zat ik goed.
Hebben jullie trouwens ervaring met negatieve voorschotbedragen bij GC? Ik krijg mijn termijnbedrag niet lager dan 6 euro/mnd, maar dat zou eigenlijk rond de -60 moeten liggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Heeft hier iemand ervaring met vogelwering onder de zonnepanelen? Wij hebben een paar jaar geleden last gehad van duiven die nesten bouwden in de dakgoot.

[ Voor 29% gewijzigd door Zhou op 19-06-2020 18:22 ]

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
[...]

Opstart Oost of West zit weinig verschil in. Zodra het (helder) licht wordt starten beide op. Dus West start niet pas op als de zon erop schijnt later op de dag. Als het bewolkt is doen ze het beide ook.

Als de opstartspanning te laag is voor West is dat ook voor Oost het geval.
Andrehj schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:59:
Hebben jullie trouwens ervaring met negatieve voorschotbedragen bij GC? Ik krijg mijn termijnbedrag niet lager dan 6 euro/mnd, maar dat zou eigenlijk rond de -60 moeten liggen.
Niet met GC maar wel met Powerpeers. Zij betalen mij elke maand 65 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:03
Zhou schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:20:
Heeft hier iemand ervaring met vogelwering onder de zonnepanelen? Wij hebben een paar jaar geleden last gehad van duiven die nesten bouwden in de dakgoot.
Ik ben ook benieuwd naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:27
Weet iemand hoe het nu precies zit met aarden en vereffenen? Onlangs zijn bij mij 9 panelen geplaatst met een SolarEdge omvormer. Alle frames zijn met elkaar verbonden met aardedraden welke uitkomen bij de omvormer, samen met de kabels van de string.

Foto van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-yVhApdC15qfZ4HWd1c9HEu0zU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tw42qHLWWYoFkl1qvxctUSUx.jpg?f=user_large

De aardedraad is onderaan de omvormer vastgemaakt. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBO8B5j3Fokq1xIB3WEsmo7ndYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LmHXGMXbqXtv5ruOzHhVMkWh.jpg?f=user_large

Maar is dat de juiste plek om de aardedraad vast te maken? Met de multimeter heb het nagemeten tussen aarde in de werkschakelaar en de aarde die van de panelen komt. De multimeter geeft geen pieptoon, die zijn dus niet met elkaar verbonden. Hoort dit zo?

De plek waar de schroef zit met de aardedraad vanaf de panelen is van plastic. Ik weet niet hoe het wel hoort, maar zo lijkt me niet. Het heeft dan geen enkele functie.

Hoort de aarde/vereffening van de panelen aangesloten te zijn op de aarde welke naar de meterkast loopt? Want wat als de string stroom lekt naar het frame, om wat voor reden dan ook. Heeft de omvormer dat in mijn situatie dat door? Of staat het hele frame dan onder stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

O, dat wist ik ook niet. Heb (vanwege nieuwe woning) net een maandje geleden een 5-jaars contract afgesloten bij GC, omdat ik verwachtte dat het 11-cts tarief op lange termijn niet houdbaar was. Blijkbaar zat ik goed.
Daar doen ze niet aan, helaas, dus als ze ooit failliet gaan zitten we met zijn alle hier te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Maar kun je dan niet je voorschot bedrag verminderen als je eenmaal gestart bent?

En het is een reëel gevaar, ervaringsdeskundige hier, met een contract bij EnergieFlex, een paar jaar geleden, aanbevolen nota bene door de Consumentenbond. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Oei, ben blij dat ik dit nu lees. Mijn contract loopt pas per 1 november af, dus ik dacht nog wel even de tijd te hebben, maar ik moet dus nu overstappen. Ik lees dat GC een switchtermijn van 180 dagen hanteert, dus ik zou nu gewoon die 5 jaar-tarieven vast kunnen leggen, ondanks dat mijn contract pas over 4 maanden afloopt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bij het plat dak komen bij ons ook zonnepanelen, zuid orientatie. Installateur stelt voor om de panelen als een soort dak opstelling te plaatsen. https://fritts.nl/wp-cont...beam-Symmetrical-10-1.jpg

We hebben gewoon voldoende plek om de panelen op 20 graden te zetten achter elkaar zomder dat ze elkaar storen met schaduw.

Wat is het best in dit geval en waarom?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

[...]

Hier dezelfde situatie, -55/60
Je voorschot kan nog 1 euro naar beneden. Kan online.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

RoD schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Oei, ben blij dat ik dit nu lees. Mijn contract loopt pas per 1 november af, dus ik dacht nog wel even de tijd te hebben, maar ik moet dus nu overstappen. Ik lees dat GC een switchtermijn van 180 dagen hanteert, dus ik zou nu gewoon die 5 jaar-tarieven vast kunnen leggen, ondanks dat mijn contract pas over 4 maanden afloopt, toch?
Klopt :) Zelfde situatie hier, contract loopt 31 oktober af, vandaag gisteren telefonisch verlengt met 5 jaar omdat online niet werkte.
GC in de mail:
Het nieuwe tarief gaat in als klanten een nieuw contract afsluiten per 1 juli 2020, alle lopende contracten met tarieven blijven dus gerespecteerd. Sluit u of verlengd een contract vóór 1 juli 2020, dan geldt de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) tot 10.000 kWh nog voor u en dit neemt u mee in uw contractverlenging. Voor klanten met een variabel contract gaat de 8 cent wél in op 1 juli 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JoKo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:22:
[...]

Klopt :) Zelfde situatie hier, contract loopt 31 oktober af, vandaag gisteren telefonisch verlengt met 5 jaar omdat online niet werkte.
GC in de mail: Het nieuwe tarief gaat in als klanten een nieuw contract afsluiten per 1 juli 2020, alle lopende contracten met tarieven blijven dus gerespecteerd. Sluit u of verlengd een contract vóór 1 juli 2020, dan geldt de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) tot 10.000 kWh nog voor u en dit neemt u mee in uw contractverlenging. Voor klanten met een variabel contract gaat de 8 cent wél in op 1 juli 2020.
d:)b contract al van ze ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@RoD
Ja, met de tarieven die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nee helaas, lager dan 5 euro lukt niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoKo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:42:
@RoD
Ja, met de tarieven die daarbij horen.
Alleen weer jammer dat ze geen terug lever vergoeding vermelden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:19

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Zhou schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:20:
Ik heb gewoon kippengaas gebruikt.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:41
Ik twijfel nog om te verlengen hij Greenchoice. Ik had afgelopen jaar 2300 kWh overschot, dus voor die 10.000 hoef ik het niet te doen, maar de vraag is dan meer of de 11 cent blijft de komende jaren bij de energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 17:04
Hier geen "last" van over productie, ik kom elk jaar zo tussen de 1100 en 1200kWh te kort waardoor ik netto op zo'n 70 ~ 90 euro per jaar (6.60 per maand) aan kosten uit kom.

Dit jaar krijg ik zelfs geld weer omdat er weer "iets" met die belastingen veranderd is.

Wel stap ik structureel elk jaar over, omdat ik zo weinig verbruik maakt een wat hoger tarief mij niet zoveel uit, die 200 euro welkomstbonus helpt veel meer :P

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2020 08:18 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
xoror schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:56:
Bij het plat dak komen bij ons ook zonnepanelen, zuid orientatie. Installateur stelt voor om de panelen als een soort dak opstelling te plaatsen. https://fritts.nl/wp-cont...beam-Symmetrical-10-1.jpg

We hebben gewoon voldoende plek om de panelen op 20 graden te zetten achter elkaar zomder dat ze elkaar storen met schaduw.

Wat is het best in dit geval en waarom?
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Ja met de panelen richting zuid en een helling van 20 graden is een ruim 10% hogere jaaropbrengst mogelijk dan met dakjes (oost-west).

Oostwest heeft als voordeel dat er minder ballast nodig is (tenzij je het vastschroeft).
Dus het is net wat beter voor het dak.
Verder zullen het bevestigingsmateriaal en omvormer vaak net een fractie goedkoper zijn. Vooral de omvormer kan in bepaalde gevallen veel schelen (bijvoorbeeld in geval je met oost-west een 3680 W enkelfase omvormer had genomen en richting zuid een 5 kW 3 fase omvormer). Dat tikt vooral hard aan in geval je in België woont en omvormerbelasting betaald.

Daarnaast wek je met oost-west sochtends en savonds iets meer op ten koste van midden overdag. Dan heb je waarschijnlijk meer eigen verbruik en dat is financieel aantrekkelijk vanaf 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Goede zet van GC, moet je zien wat een contracten het oplevert. ;)

Ik zou er eerder weg gaan dan bij tekenen.

@Grolsch

Welke bonus, met 0 verbruik en geen gas is er geen bonus dus heeft overstappen geen/weinig zin.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2020 08:46 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 02:27:
[...]

Nee helaas, lager dan 5 euro lukt niet
Is beter dan bij qurrent. Die gooide elke verlaging weer omhoog naar 100€ per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

vinom schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:55:
Ik twijfel nog om te verlengen hij Greenchoice. Ik had afgelopen jaar 2300 kWh overschot, dus voor die 10.000 hoef ik het niet te doen, maar de vraag is dan meer of de 11 cent blijft de komende jaren bij de energieleveranciers.
2300 x 0.03 = sushi eten (zo heb ik net letterlijk aan m'n vrouw uitgelegd :-D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 17:04
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Goede zet van GC, moet je zien wat een contracten het oplevert. ;)

Ik zou er eerder weg gaan dan bij tekenen.

@Grolsch

Welke bonus, met 0 verbruik en geen gas is er geen bonus dus heeft overstappen geen/weinig zin.
Daarom vind ik het dus niet zo bezwaarlijk om wel 1000kWh per jaar te verbruiken, want daardoor wel een bonus.

Ik ben 2 weken geleden nog over gestapt (naar Greenchoice toevallig deze ronde :P) En daar krijg ik een welkomstpremie van 110 euro.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8aZqH-3iwN1HuASTU1kB3WvroA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJOpiyIFXZCxv5ZqM0At2Dg7.jpg?f=user_large

44 maanden onderweg, en m’n eerste paneeltje heeft een megawattuur opgewekt :)

Dit zijn JASolar 290Wp paneeltjes op Oost, liggen er sinds oktober 2016 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:52
@SaittamW Goed om nog een keer te meten, wanneer je geen verbinding meet tussen de aard kabel van het dak en de aard leiding van de elektra is dat niet goed.
Beste is om de aardkabel van het dak aan te sluiten op de PE in de werk schakelaar.

Naast vereffening van het pv systeem gebruikt de omvormer de aardleiding ook voor het bewaken van de isolatieweestand op de DC leidingen. Belangrijk om dit even op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Daarom vind ik het dus niet zo bezwaarlijk om wel 1000kWh per jaar te verbruiken, want daardoor wel een bonus.

Ik ben 2 weken geleden nog over gestapt (naar Greenchoice toevallig deze ronde :P) En daar krijg ik een welkomstpremie van 110 euro.
Heb je mazzel, GC deed eerst nooit aan bonussen of welkomst premies. Ik heb ook altijd het idee gehad dat de bonussen meer aan gas hingen dan aan stroom, vorig jaar kon ik doen wat ik wilde maar nergens bonus, ook niet met verbruik op stroom.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:27
Carpjes schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:21:
@SaittamW Goed om nog een keer te meten, wanneer je geen verbinding meet tussen de aard kabel van het dak en de aard leiding van de elektra is dat niet goed.
Beste is om de aardkabel van het dak aan te sluiten op de PE in de werk schakelaar.

Naast vereffening van het pv systeem gebruikt de omvormer de aardleiding ook voor het bewaken van de isolatieweestand op de DC leidingen. Belangrijk om dit even op te lossen.
Ik heb nogmaals gemeten. Maar ik meet niets tussen de aardekabel vanaf de frames en de aardeleiding van de elektra. Kortom, de aardekabel van de frames is voor de vorm aangesloten op mijn omvormer.

Het schroefgat waar de aardekabel is vastgemaakt is ook één van de vier gaten aan de onderkant waar de schakelkast van SolarEdge zelf aan vast gemaakt wordt kwam ik via Google achter. Het gat is er kennelijk ook niet voor bedoeld. Aan de binnenkant van de omvormer zit ook niets op die plek.

Het bedrijf zegt te voldoen aan/te werken volgens de NEN1010. Aarden van de frames is toch gewoon een verplicht iets anno 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

eamelink schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:16:
[Afbeelding]

44 maanden onderweg, en m’n eerste paneeltje heeft een megawattuur opgewekt :)

Dit zijn JASolar 290Wp paneeltjes op Oost, liggen er sinds oktober 2016 :)
Wat voor omvormer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:52
@SaittamW
We spreken over vereffenen. Denk dat de intentie van de installateur wel goed was maar ze een verkeerd punt gekozen hebben om de aard kabel op aan te sluiten. Als ze het koelblok van de omvormer hadden gebruikt als aardpunt, sommige merken hebben daar ook echt een aard aansluiting, dan was het al beter geweest. Of dit bij jouw omvormer ook kan zal je kunnen nakijken in de installatie manual.
De aardkabel aansluiten op de PE van de werkschakelaar is voor jouw de beste oplossing.
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw