Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen plan ideen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• martymcvlieg
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:04
Hoi allen,

Begin dit jaar zijn we verhuisd. Met het verhuizen komen nieuwe plannen zoals dus zonnepanelen :*) . Ik heb redelijk wat informatie uit het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) topic kunnen halen. Zouden jullie met mijn plan willen meekijken. Graag jullie ideeën en informatie! Alvast dank.

Uitgangspunten:
- Verbruik ingeschat op ca. 2000 kWh (2p);
- Oriëntatie van het huis ca. 30 graden ZW;
- Hellingshoek dak 27 graden;
- ZW kant dak heeft een dakopbouw (zie 3D afbeelding). Maatvoering is gegeven in het bovenaanzichtkaartje;
- Door de dakopbouw tot ca. 12:30 smalle strook schaduw op het bovenste deel van het onderste schuine dak;
- Op het platte dak voor aan huis in de zomer geen schaduw (zie ook in de afbeelding). Ik verwacht in het voor- en najaar meer schaduw;
- meterkast is volgens mij 1-fase.

Mijn idee is om per rij (landscape) 2x Ja Solar 380WP of 410WP en 1x Ja Solar 345WP te gebruiken voor zuidkant dak. Deze panelen zijn namelijk in lengte 202+202+170+10 (montage/marge?) = 584cm (4 cm blijft over. Gaat dit? Gaat iig nét niet over erfgrens). En zijn in breedte 100+100+4 (montage/marge?) = 204 cm zodat er 27 cm overblijft.

Eventueel nog 2 (2x1m) panelen op plat dak aan straatzijde te leggen. Is dit aan te raden?
Vanwege schaduwvorming zou ik op de 2 panelen op plat dak én de drie panelen direct beneden de dakopbouw willen voorzien van optimizers, bijvoorbeeld Tigo. Ik heb me nog niet verdiept of deze optimizers geschikt zijn voor ook 2x1m panelen.

Uiteindelijk alles aan een SMA 3 of 4 AV-41 afhankelijk van totaal aantal panelen.

Afweging voor de panelen gebaseerd op maatvoering en verhouding prijs per WP (Winkelman Zonnepanelen).

Ik heb ondertussen paar offertes opgevraagd. Nog geen op-maat-offerte ontvangen, alleen een indicatie offerte waarop SE wordt geadviseerd. Ik lees hierover wisselende verhalen. Als ik meer schaduw zou hebben dan prima. Nu waarschijnlijk niet nodig. Uiteraard wacht ik de op-maat-gemaakte offerte af.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 05:13
Wellicht wil Winkelman wel een plan uitvoeren met meerdere lengtes panelen. Maar voor de meeste installateurs is dat denk ik te ingewikkeld.

Dat 345 W paneel zou in principe in 1 string van een string omvormer moeten kunnen met het 410 Wp paneel waar je het over hebt omdat ze van hetzelfde type lijken.

Totaal dus 6 x 410 + 3 x 345 = 3495 Wp?
Dat kan mooi op een 3 kW omvormer met 1 input. Je zit heel dichtbij het ideale string voltage.
Dat topt, op jaarbasis gezien, nauwelijks af.
Een grotere omvormer kan maar die meerkosten verdien je nooit terug.

Of kies voor 200 euro extra een 3.68 kW omvormer met 2 inputs zodat je die omvormer ook meteen kunt gebruiken voor je andere dak.
Omdat de helling vrij plat is zal dat dak nog niet zo slecht zijn. Maar goed, 2000 kWh per jaar wek je met deze 9 panelen ook al makkelijk op.

Hoeveel afstand houd je tot de nok en tot de dakgoot?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• martymcvlieg
Goed idee. Echter plaatst Winkelman zonnepanelen binnen een straal van 1 uur rijden gezien vanuit Hengelo.

Ja op 3495 Wp lijkt het wel op uit te komen. Over een tweede string aan de NO zijde heb ik over na gedacht. We weten alleen nog niet of we daar over paar jaar een dakkapel willen. Zou zonden zijn als de zonnepanelen na 2 jaar verplaatst dan wel weg moeten. Evengoed een interessant idee.

Bedoel je een afstand tot de nok en tot de dakgoot op een specifieke locatie? Volgens mij hou ik overal minimaal 15 cm aan. 20 cm zou ook moeten lukken. Weet jij wat een beetje gangbaar is?

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Datplatte dan,van hoe laat tot hoe laat staat daar wel/geen schaduw op?
Het lijkt namelijk te grenzen aan een muur van 1 verdieping hoger... Niet ideaal.

• busscherski
15 a 20 cm speling is krap maar zou moeten lukken.
Als je de installatie zelf uitvoert kun je gemakkelijk je eigen plan met verschillende lengtes panelen uitvoeren.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• martymcvlieg
99ruud99 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:40:
Datplatte dan,van hoe laat tot hoe laat staat daar wel/geen schaduw op?
Het lijkt namelijk te grenzen aan een muur van 1 verdieping hoger... Niet ideaal.
In de zomermaanden geen schaduw. Het voor- en najaar weet ik niet. Ik zou het eens kunnen uitrekenen. Ik vermoed dan paar uur overdag zonlicht. Afstand tussen die muur en voet 2m zonnepaneel is toch al meer dan 2m. Dus zou goed moeten gaan.

• martymcvlieg
busscherski schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:16:
15 a 20 cm speling is krap maar zou moeten lukken.
Als je de installatie zelf uitvoert kun je gemakkelijk je eigen plan met verschillende lengtes panelen uitvoeren.
Helaas ben ik niet handig genoeg om alles zelf aan te leggen. Ik ga het plan wel voorleggen bij diverse installateurs.

Loopt de tvt behoorlijk op met panelen op NO?

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 22:32
Ik begrijp dat je je maximale breedte van het huis wil benutten, maar 202+202+170... ik zou dat beetje mindere opbrengst voor lief nemen en gewoon 3 dezelfde panelen leggen.
Ik weet ook niet precies wat er gebeurt als je twee soorten panelen op één string aansluit?

• busscherski
Maak anders even je eigen offerte bij solar-bouwmarkt ofzo. Ik denk dat je daar ongeveer evenveel kans hebt als bij Winkelman dat ze akkoord gaan met 2 typen panelen. Wel eerst goed uitzoeken of de 60 en 72 cells panelen compatibel zijn.

edit:
omdat je de omvormer en bijna alle installatiekosten al hebt leg je de panelen op noordoost een stuk goedkoper.
Helaas ga je dan wel opwekken voor terugleververgoeding.
Jouw dak is vrij plat, dat is gunstig.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

[Voor 44% gewijzigd door busscherski op 19-06-2020 14:57]

• martymcvlieg
m_rick schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:
Ik begrijp dat je je maximale breedte van het huis wil benutten, maar 202+202+170... ik zou dat beetje mindere opbrengst voor lief nemen en gewoon 3 dezelfde panelen leggen.
Ik weet ook niet precies wat er gebeurt als je twee soorten panelen op één string aansluit?
Daar heb ik over nagedacht. Het lijkt me voor de volledigheid ok om ook dit scenario meet te nemen. Ik heb ondertussen de vraag aan verschillende partijen gevraagd. Als ik meer weet laat ik het weten.

• martymcvlieg
busscherski schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:54:
Maak anders even je eigen offerte bij solar-bouwmarkt ofzo. Ik denk dat je daar ongeveer evenveel kans hebt als bij Winkelman dat ze akkoord gaan met 2 typen panelen. Wel eerst goed uitzoeken of de 60 en 72 cells panelen compatibel zijn.

edit:
omdat je de omvormer en bijna alle installatiekosten al hebt leg je de panelen op noordoost een stuk goedkoper.
Helaas ga je dan wel opwekken voor terugleververgoeding.
Jouw dak is vrij plat, dat is gunstig.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Dank voor je antwoord. Ondertussen heb ik navraag gedaan bij Winkelman, Solar-bouwmarkt en blijmetzonnepanelen of ze verschillende panelen in één setup adviseren.

• busscherski
martymcvlieg schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Dank voor je antwoord. Ondertussen heb ik navraag gedaan bij Winkelman, Solar-bouwmarkt en blijmetzonnepanelen of ze verschillende panelen in één setup adviseren.
Ik krijg de indruk dat die partijen het best reageren als je al een bestelling geplaatst hebt. Dus zelf even de compabiliteit uitzoeken en gewoon bestellen.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:35

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@martymcvlieg

Ik heb ook de 410Wp en 340Wp ja-solar in 1 string. Wel met tigo's

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
martymcvlieg schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:25:
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om binnen 1 string van een omvormer (bijv. SMA) twee verschillende panelen te gebruiken met ook twee verschillend WP. Bijvoorbeeld JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF (Winkelman) samen met JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF (Winkelman). Oriëntatie en hellingshoek van installatie is gelijk. Dak is namelijk 5,9 breed en ik dacht dat de kunnen maximaliseren d.m.v. 2x 2m + 1x 1,75 m panelen in landscape te kiezen. Vraag of dit mogelijk is of wordt max WP van het 2x1 m paneel geknepen omdat er een standaard paneel met lagere WP aan vast zit? Ik las ergens dat het onderling verschil WP in 1 string ca. 10% mag zijn. Iemand ideeën hierover? @AUijtdehaag Zou shadefixing van SMA dit wellicht kunnen hanteren?

Ondertussen heb ik deze vraag ook bij Winkelman, Solar-Bouwmarkt en Blijmetzonnepanelen gelegd. Als ik wat hoor laat ik het jullie weten.
Als het zo'n beetje dezelfde cellen zijn dan kan het. Dus bijna hetzelfde voltage per cel (factor 72/60 verschil), bijna gelijke stroom etc. Vergelijk de datasheets eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-06 09:11
Noord en zuid laten zich goed combineren. Dit is ZZO en NNW allebei onder 45 graden helling:

Rond 12u piekt ZZO en dan pas begint het vermogen NNW op te lopen. Voor het idee: Dit is ruim 5kW op ZZO en 0,9kW op NNW. Omdat jouw dak vlakker is zullen de noord panelen wel iets meer vermogen genereren in verhouding tot het STC vermogen. (En omdat jouw noord dak naar oost neigt i.p.v. west zal de piek 's ochtends zijn en ZZW pas later in de middag pieken. (Vanwege zomertijd staat de zon pas ~13:30 pal zuid en mijn zuid array piekt dus ongeveer 1,5u voor het hoogste punt.))
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True