Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Of jij hebt pech, ik stap al zolang ik gasloos ben (3 jaar nu) elk jaar over, en heb elk jaar nog een bonus gehad.Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:48:
[...]
Heb je mazzel, GC deed eerst nooit aan bonussen of welkomst premies. Ik heb ook altijd het idee gehad dat de bonussen meer aan gas hingen dan aan stroom, vorig jaar kon ik doen wat ik wilde maar nergens bonus, ook niet met verbruik op stroom.
SE7k, drie fasen. Op de groei gekocht, kom normaliter niet boven de 4kW uit
Ja misschien verkeerde tijd geweest maar heb GC gewoon door laten lopen, en bij afsluiten deed GC nog niet aan bonus of welkom premies.
Maakt ook niet heel veel uit, peanuts, ik zit rond -500 - 0 verbruik dus krijg al zat toegeworpen, het is prima zo.
Dit is wat er uit rolt als ik nu kijk. En GC zit ik al.
:strip_exif()/f/image/pnuED9kBovEZHux5PsQsK0jB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 20-06-2020 12:28 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nu lees ik ook op het internet dat er maar 20% per jaar wordt terug gegeven en alles onder de 500 euro niet wordt uitbetaald. Mijn totaal betaalde BTW is 700, dus ik kon nooit aan de 500. Heb ik dit goed of totaal verkeerd begrepen
Het leven is te kort om te testen
Lees de tekst in het grote rode vierkant onderaan de pagina eens.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dan is jouw vrouw een stuk slimmer, want ik snap het nietChielos schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:52:
[...]
2300 x 0.03 = sushi eten (zo heb ik net letterlijk aan m'n vrouw uitgelegd :-D )
1. SunnyDesign raadt de SB3.6-1AV-41 omvormer aan. Die heeft een max piek AC van 3.68 kW, klopt dat?
2. Nominal power ratio is 76%, Inverter effiency is 95,7%, is dat goed, matig of ok?
3. Van de SB 4000TL-21 zijn de cijfers iets anders. Maar op een jaar levert die maar 10kwh meer op?
4. Die kleine zal dus iets aftoppen maar niet veel?
5. Ik heb nu JaSolar van 340 wp gekozen, daar kan iets mee geschoven worden, zouden andere panelen het beter doen? Of maakt zal zo gek niet uit?
6. Kan ik de omvormer inwisselen voor een willekeurige Solis/Goodwe/AEG whatever omvormer zolang ie maar ongeveer dezelfde specs heeft? (hoe moet ik de groene vinkjes lezen rechts bij Input A en B?)
Of zit ik ergens 'krap' aan een grens?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yFxZF5LPL7VzfUqxEga7WrU7.jpg?f=user_large)
Goed bezig, je simulaties zien er goed uit.wmeester schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:35:
Ik ben bezig een opstelling te maken voor een nieuw huis van mijn broertje. Ik heb de gegevens ingevoerd in SunnyDesign en had wat vragen aan de experts hier.
1. SunnyDesign raadt de SB3.6-1AV-41 omvormer aan. Die heeft een max piek AC van 3.68 kW, klopt dat?
2. Nominal power ratio is 76%, Inverter effiency is 95,7%, is dat goed, matig of ok?
3. Van de SB 4000TL-21 zijn de cijfers iets anders. Maar op een jaar levert die maar 10kwh meer op?
4. Die kleine zal dus iets aftoppen maar niet veel?
5. Ik heb nu JaSolar van 340 wp gekozen, daar kan iets mee geschoven worden, zouden andere panelen het beter doen? Of maakt zal zo gek niet uit?
6. Kan ik de omvormer inwisselen voor een willekeurige Solis/Goodwe/AEG whatever omvormer zolang ie maar ongeveer dezelfde specs heeft? (hoe moet ik de groene vinkjes lezen rechts bij Input A en B?)
Of zit ik ergens 'krap' aan een grens?
[Afbeelding]
1. Ja klopt
2. Ja prima, de efficiency zou een fractie (ik denk 0.4%) beter kunnen worden als je 6 panelen neemt met 96 cellen (Sunpower of Panasonic) maar die zijn een stuk duurder en dat kan er uiteraard nooit uit.
3. De SB 4000TL-21 levert juist 10 kWh per jaar minder op. Dat zal denk ik komen omdat het oude model is. Met de SB4.0 had je een net iets ander getal gezien, mogelijk 1 kWh per jaar hoger dan de 3.68 kW versie.
4. De kleine zal niet merkbaar aftoppen, dat kun je zien aan de energy usability factor van 100%.
5. 6 panelen van 96 cellen is technisch beter richting west, maar het is zeker niet noodzakelijk. Financieel zijn die 96 cells panelen totaal niet aantrekkelijk. De panelen die je kiest zijn denk ik prima.
6. Solis (wel de versie met 2 trackers) en Goodwe zijn sowieso compatible met jouw huidige plannen. AEG moeten we eventueel samen beter naar kijken als je dat graag wilt. Ik heb een snelle blik op de datasheet geworpen en ik kon niet in 15 seconden zien of die voldoende stroom mag hebben.
Je zit niet krap aan een grens qua voltages. Mogelijk de stroom in geval van de AEG.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Die 10 kwh had ik inderdaad verkeerd gelezen. Wel fijn dat nieuwe spul dus beter functioneert dan wat oudere materialen.busscherski schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Goed bezig, je simulaties zien er goed uit.
1. Ja klopt
2. Ja prima, de efficiency zou een fractie (ik denk 0.4%) beter kunnen worden als je 6 panelen neemt met 96 cellen (Sunpower of Panasonic) maar die zijn een stuk duurder en dat kan er uiteraard nooit uit.
3. De SB 4000TL-21 levert juist 10 kWh per jaar minder op. Dat zal denk ik komen omdat het oude model is. Met de SB4.0 had je een net iets ander getal gezien, mogelijk 1 kWh per jaar hoger dan de 3.68 kW versie.
4. De kleine zal niet merkbaar aftoppen, dat kun je zien aan de energy usability factor van 100%.
5. 6 panelen van 96 cellen is technisch beter richting west, maar het is zeker niet noodzakelijk. Financieel zijn die 96 cells panelen totaal niet aantrekkelijk. De panelen die je kiest zijn denk ik prima.
6. Solis (wel de versie met 2 trackers) en Goodwe zijn sowieso compatible met jouw huidige plannen. AEG moeten we eventueel samen beter naar kijken als je dat graag wilt. Ik heb een snelle blik op de datasheet geworpen en ik kon niet in 15 seconden zien of die voldoende stroom mag hebben.
Je zit niet krap aan een grens qua voltages. Mogelijk de stroom in geval van de AEG.
De exacte panelen moet ik nog uitzoeken wat de beste prijs/wp verhouding is. Maar zo rond de 340wp, full black etc moet het wel worden.
Kijk ook hier ff:wmeester schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:49:
[...]
Die 10 kwh had ik inderdaad verkeerd gelezen. Wel fijn dat nieuwe spul dus beter functioneert dan wat oudere materialen.
De exacte panelen moet ik nog uitzoeken wat de beste prijs/wp verhouding is. Maar zo rond de 340wp, full black etc moet het wel worden.
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-19.csv.xz.html
Let wel op, ook panelen die uitverkocht zijn staan in dat overzicht.
Die twee omvormers zijn van een verschillende serie. Er is ook een 4.0 uit de serie waar je de 3,6 van hebt staan. Maar voor 10 kWh kun je snel uitrekenen dat de meerprijs niet loont.
Kijk eens op https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/Delchrys schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:05:
Iemand die ergens een website weet waar ik verschillende merken zonnepanelen kan vergelijken op specificaties? Zoek naar panelen met hogere vmpp
Gisteren een eerste binnen gekregen.
Huidige situatie.
Gezin van 2 alles in het huis is vernieuwd qua electronica (overal led lampen en alle apparaten a++ of hoger)
Momenteel is ons jaarverbruik 2000 kw.
Enkel fasige aansluiting
We hebben een plat dak met enkel een schoorsteen in het midden (vandaar dat hij deze opstelling opteerde ivm schaduw overlast zie bijlage)
Het dak is ook volledig zuidgericht.
Volgens de offerte had de verkoper ons deze opgesteld.
Omvormer SMA 2.0 1VL-40
11x PV paneel mono 300wp met 25 jaar leverancier en liniaire productgarantie.
Flatfixfusion montagesysteem.
Volgens zijn berekeningen zou ik mijn installatie op 6 jaar terug verdiend hebben.
We krijgen momenteel ook nog 15 jaar een terug draaiende teller.
Hij heeft dit zo berekend dat ik een overschot van 60% heb aangezien de familie uitbereid zal worden (hebben ook 3 airco's thuis dus dit kan ook gebruikt worden om het huis warm te stoken in de winter)
Prosumentenbelasting is 190 euro omdat ik een omvormer heb van 2kw, en meer een overkill gaat worden want dit kan ik niet verbruiken en alleen de prosumentenbelasting dan duurder gaat worden waardoor het voor mij onvoordelig zou worden.
Hebben jullie nog tips eventueel om iets aan te passen of suggesties wat misschien beter zouden zijn.
Ik verwacht nog 2/3 firma's om te vergelijken qua prijs en wat zei zouden aanraden.
:strip_exif()/f/image/W7u4Auy0XwImB4FTeGqE8N65.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Philtjens op 21-06-2020 11:26 ]
Ik zou eens de exacte maten opmeten, een foto van het dak maken, en dan gaat vermoed ik @migjes een mooie Belgische berekening maken met een oost west opstelling en een verhoudingsgewijs nog kleinere omvormer.Philtjens schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:25:
Wij zijn ook bezig door offertes op te vragen ivm plaatsing panelen.
Gisteren een eerste binnen gekregen.
Huidige situatie.
Gezin van 2 alles in het huis is vernieuwd qua electronica (overal led lampen en alle apparaten a++ of hoger)
Momenteel is ons jaarverbruik 2000 kw.
Enkel fasige aansluiting
We hebben een plat dak met enkel een schoorsteen in het midden (vandaar dat hij deze opstelling opteerde ivm schaduw overlast zie bijlage)
Het dak is ook volledig zuidgericht.
Volgens de offerte had de verkoper ons deze opgesteld.
Omvormer SMA 2.0 1VL-40
11x PV paneel mono 300wp met 25 jaar leverancier en liniaire productgarantie.
Flatfixfusion montagesysteem.
Volgens zijn berekeningen zou ik mijn installatie op 6 jaar terug verdiend hebben.
We krijgen momenteel ook nog 15 jaar een terug draaiende teller.
Hij heeft dit zo berekend dat ik een overschot van 60% heb aangezien de familie uitbereid zal worden (hebben ook 3 airco's thuis dus dit kan ook gebruikt worden om het huis warm te stoken in de winter)
Prosumentenbelasting is 190 euro omdat ik een omvormer heb van 2kw, en meer een overkill gaat worden want dit kan ik niet verbruiken en alleen de prosumentenbelasting dan duurder gaat worden waardoor het voor mij onvoordelig zou worden.
Hebben jullie nog tips eventueel om iets aan te passen of suggesties wat misschien beter zouden zijn.
Ik verwacht nog 2/3 firma's om te vergelijken qua prijs en wat zei zouden aanraden.[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet dat Fronius een smart meter (duur) heeft waarmee je kunt throtlen en Growatt kan praten met de SDM-630 kWh meter maar wat zijn er voor andere opties?
Is er een kWh meter waarmee ik via modbus de teruglevering kan afknijpen? Dan kan ik altijd nog via een Raspberry Pi de boel afknijpen.
ik kom ook longi solar panelen tegen, welliswaar met 72 cellen maar wel een hogere vmpp.AUijtdehaag schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:10:
@Delchrys 96 cell panelen van Panasonic of sunpower
wat is een goede vmpp bij 6 panelen ongeveer?
Je kan zelf je omvormer en slimme meter uitlezen en dan zelf met die Raspberry PI modbus aansturen.traders schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:04:
Ik voorzie dat we straks geld moeten betalen om terug te kunnen leveren of dat er een max op komt (wat ik gezien heb is dit al het geval in Duitsland). Welke maatregelen kan ik voor de aanleg relatief goedkoop nemen (en zijn duurder achteraf) om dit voor te zijn?
Ik weet dat Fronius een smart meter (duur) heeft waarmee je kunt throtlen en Growatt kan praten met de SDM-630 kWh meter maar wat zijn er voor andere opties?
Is er een kWh meter waarmee ik via modbus de teruglevering kan afknijpen? Dan kan ik altijd nog via een Raspberry Pi de boel afknijpen.
Maar ik weet niet helemaal waar je je verwachtingen op baseert? Bedenk ook dat de komende jaren de bestaande regeling wordt afgebouwd en je tegen de tijd dat je omvormer vervangen moet worden altijd nog kan kijken hoe dan de situatie is.
Misschien zijn er dan wel omvormers die ook met accu's werken of dat die technologie een stuk aantrekkelijker is geworden
Bij een enkelfase string omvormer is ongeveer 380 V de beste Vmmp.Delchrys schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:23:
[...]
ik kom ook longi solar panelen tegen, welliswaar met 72 cellen maar wel een hogere vmpp.
Maar in de praktijk gaat bijvoorbeeld een Goodwe of SMA tegenwoordig al goed genoeg werken vanaf 4 standaard panelen. Maak je geen zorgen met 6.
Die 72 cell panelen zijn dan ook een stuk groter dan de 96 cell panelen.Delchrys schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:23:
[...]
ik kom ook longi solar panelen tegen, welliswaar met 72 cellen maar wel een hogere vmpp.
2x1 mtr vs 1.590 x 1.053
6 gewone panelen kan op een stringomvormer, maar dan een ietsjes minder rendement.
Vul het ff in, in sunnydesignweb.
De maten zullen ongeveer een 7m op 10m zijn dakoppervlakte is 70m²reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:09:
[...]
Ik zou eens de exacte maten opmeten, een foto van het dak maken, en dan gaat vermoed ik @migjes een mooie Belgische berekening maken met een oost west opstelling en een verhoudingsgewijs nog kleinere omvormer.
Geen idee als dit nog effectiever gemaakt zou kunnen worden ?
Lijkt me sterk maar sta er zeker voor open allesinds 😃
Foto van mijn dak volgens google earth (is wel een oude) vermoed ik maar is niks aan veranderd.
Hoewel de buurman ook pas dit jaar zonnepanelen heeft liggen en deze zijn ook zichtbaar al ?
/f/image/uw6AYTnyHcptmN7CEdTLAwJ4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Philtjens op 21-06-2020 20:24 ]
Volgens mij kan dat al via modbus tcpi/ip en een SMA.traders schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:04:
Ik voorzie dat we straks geld moeten betalen om terug te kunnen leveren of dat er een max op komt (wat ik gezien heb is dit al het geval in Duitsland). Welke maatregelen kan ik voor de aanleg relatief goedkoop nemen (en zijn duurder achteraf) om dit voor te zijn?
Daar kan je via modbus het maximum vermogen instellen.
Maar beter is gewoon nuttig in te zetten eerst.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Met een oost west opstelling kun je er makkelijk 2×10 kwijt, is ook efficiënter voor omvormer. Stel dat je 20×300 wp neemt is dat 6000 wp totaal. Opbrengst is 4800/5000 kWh per jaar. Het piek vermogen blijft vrij laag omdat smorgens eerst de ene kant op zijn sterkst is en avonds de andere kant. Gezamenlijk rond het middag uur zullen ze ongeveer 70 procent van totale wp halen, oftewel 4200 watt. Neem een 4 kW omvormer die 400 per jaar prosumenten dinges kost?Philtjens schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:20:
[...]
De maten zullen ongeveer een 7m op 10m zijn dakoppervlakte is 70m²
Geen idee als dit nog effectiever gemaakt zou kunnen worden ?
Lijkt me sterk maar sta er zeker voor open allesinds 😃
Foto van mijn dak volgens google earth (is wel een oude) vermoed ik maar is niks aan veranderd.
Hoewel de buurman ook pas dit jaar zonnepanelen heeft liggen en deze zijn ook zichtbaar al ?
[Afbeelding]
Je kunt ook een 3 kW omvormer nemen die 300 per jaar kost, alleen dan zal totale opbrengst een tien procent lager liggen,omdat je omvormer feitelijk te klein is , dus een 4300/4500 zoiets. Jij mag zeggen wat financieel het beste is? Ik ken jullie energie prijzen namelijk niet
1 PVoutput . Dongen NB
We betalen hier 80 euro prosumentenbelasting per kw van de van de omvormer dus als ik richting 4kw ga betaal ik 320 euro belasting terwijl ik het teveel aan opgewekte stroom nooit kan verwerken das 3x zoveel en volgens mij ook overbodig om zoveel te nemen (het teveel wat wij opwekken word terug gegeven aan de centrale en we krijgen er geen geld voor) terwijl het mij wel extra geld kost omdat de omvormer 2x zo duur word.reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:39:
[...]
Met een oost west opstelling kun je er makkelijk 2×10 kwijt, is ook efficiënter voor omvormer. Stel dat je 20×300 wp neemt is dat 6000 wp totaal. Opbrengst is 4800/5000 kWh per jaar. Het piek vermogen blijft vrij laag omdat smorgens eerst de ene kant op zijn sterkst is en avonds de andere kant. Gezamenlijk rond het middag uur zullen ze ongeveer 70 procent van totale wp halen, oftewel 4200 watt. Neem een 4 kW omvormer die 400 per jaar prosumenten dinges kost?
Je kunt ook een 3 kW omvormer nemen die 300 per jaar kost, alleen dan zal totale opbrengst een tien procent lager liggen,omdat je omvormer feitelijk te klein is , dus een 4300/4500 zoiets. Jij mag zeggen wat financieel het beste is? Ik ken jullie energie prijzen namelijk niet
Mijn termijn waarop de panelen effectief terug betaald worden is dan ook 2x zolang dit heeft dus ook geen voordeel hier in belgie.
Zonder panelen is ons verbruik in euro op jaarbasis rond de 700 euro.
Met de berekening van de offerte zouden we uitkomen op een 0 euro theoretisch natuurlijk.
Op het eerste zicht lijkt me de gegevens van de offerte en de berekening van de zelfstandige vrij goed uitkomt in onze situatie ben benieuwd naar de andere nog.
plan van @reneeke1970 is best welk oke.
maar je moet je wel bedenken dat je eigenlijk iets wil over produceren alleen dit is te veel.
maar je kunt b.v. 2x4x330Wp oost-west doen op een 1,5kW omvormer (of misschien zelfs een 1kW, maar dan heb ik ook meer tijd nodig om het allemaal uit te rekenen, kan ik ook niet even snel. ).
zal ongeveer een klein beetje duurder zijn als wat je nu van plan bent maar wel een 90€ per jaar minder kosten aan prosumenten geneuzel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Geen probleem zoals ik al zei sta ik overal voor open en zoals ge zelf aan geeft is dit jaarlijks weer de helft goedkoper.migjes schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:47:
@Philtjens
plan van @reneeke1970 is best welk oke.
maar je moet je wel bedenken dat je eigenlijk iets wil over produceren alleen dit is te veel.
maar je kunt b.v. 2x4x330Wp oost-west doen op een 1,5kW omvormer (of misschien zelfs een 1kW, maar dan heb ik ook meer tijd nodig om het allemaal uit te rekenen, kan ik ook niet even snel. ).
zal ongeveer een klein beetje duurder zijn als wat je nu van plan bent maar wel een 90€ per jaar minder kosten aan prosumenten geneuzel.
Altijd fijn om meerdere opzichten te bekijken 👌
Indien er extra gegevens nodig zijn voor de berekening hoor ik het graag.
Zit ook geen haast achter heb nog tijd dus.
Ben je zelfstandig dat er zoveel kennis meespeelt of uit de hand gelopen hobby ?
zoals er onder dit topic staat:
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

gewoon verstandig, dan loopt het niet allemaal door elkaar heen.
(voor mij is het een behoorlijk uit de hand gelopen hobby.
en destijds toen ik begon, was de kennis bij veel installateurs nog lager als nu.
hier door heb ik alles zelf moeten doen en vrijwel elke truc wel moeten toepassen om er nog iets met mijn dak van te maken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik bedoelde meer als gij specifiek nog iets nodig had dat ik het via een pm zou krijgen.migjes schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:58:
@Philtjens
zoals er onder dit topic staat:
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.![]()
gewoon verstandig, dan loopt het niet allemaal door elkaar heen.![]()
(voor mij is het een behoorlijk uit de hand gelopen hobby.
en destijds toen ik begon, was de kennis bij veel installateurs nog lager als nu.
hier door heb ik alles zelf moeten doen en vrijwel elke truc wel moeten toepassen om er nog iets met mijn dak van te maken.)
Een eigen topic maak ik morgen aan en zal dan ook de verschillende offertes erop plaatsen.
Mooi om te zien dat door creatief denken vaak nog een beter resultaat behaald kan worden 👌 maar dit is nu ook uw beroep of bijberoep als ik het goed begrijp dan ? (Ik heb mij trouwens laten wijsmaken dat het merk van de panelen niet zozeer uitmaakt maar het gaat meer om de omvormer om het meeste efficiënt eruit te kunnen halen ?)
Wij overwegen zonnepanelen en ik zie hier de aanbieding die je via Greenchoice zou kunnen krijgen, wat betreft gegarandeerde teruggave.
Wij hebben de volgende situatie (zie foto) en we hebben het middelste huis, waar beide buren dus al precies hetzelfde gedaan hebben met ieder 12 panelen op een plat dak. (Daken zijn gelijk, oriëntatie gelijk, dak voor bovenste huis is gespiegeld tov ons huis en onderste huis)
Oriëntatie is dacht ik zuid oost, maar dit komt van Google Maps en ik denk dat de oriëntatie van Google Maps standaard noord is?
Beide hebben dat nog recent gedaan.
Mijn vragen:
1. Is dat nog steeds het beste, om het ook zo te doen?
2. Is Greenchoice dan in ons geval een goede keuze, ivm soort panelen en opbrengst?
3. Zijn er andere / betere opstellingen denkbaar?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhyjr2CpHPJDGT8sBKB39Z9p.jpg?f=user_large)
Dank en vriendelijke groet!
Verwijderd
De panelen zijn steeds goedkoper geworden of bieden meer voor hetzelfde geld. Hoe zit dat met de andere onderdelen?
Ik kan nu online goed vinden wat een nette prijs voor een paneel is, maar stukken minder wat nu een nette prijs is voor 20-25 panelen op een plat dak. Omdat het nieuwbouw is moet ik schatten wat ik ga verbruiken en dat is grotendeels weer afhankelijk van de warmtepomp. Kan zo'n 8000kWh zijn, maar ook 10000kWh totaal.
Straks krijg ik een aanbod van de aannemer en minimaal 1 andere aanbieder en dan wil ik een beetje kunnen inschatten of dat wat is zonder meteen een topic aan te moeten maken.....
Green Choice is handig als je veel overproduceert. Anders even een nieuw topic aanmaken zodat we mee kunnen denken.
Edit: en waar is het schuine dak van gemaakt? Daar kunnen ook nog panelen aan. Ideaal voor de lage winterzon of einde van de dag.
[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 22-06-2020 07:54 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dank voor snelle reactie!timovd schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:53:
@evdslh, zonder details van je dak te kennen zou ik 12 panelen op je "hoofddak" plaatsen; 6 gericht naar de voorkant en 6 naar de achterkant.
Green Choice is handig als je veel overproduceert. Anders even een nieuw topic aanmaken zodat we mee kunnen denken.
Edit: en waar is het schuine dak van gemaakt? Daar kunnen ook nog panelen aan. Ideaal voor de lage winterzon of einde van de dag.
Dus opstelling niet gelijk aan die van de buren?
Er is een wat groter plat dak, waar de buren er nu 9 op hebben en een iets lager (ca. 1 m) plat dak, waar dus dan 3 op liggen.
De schuine daken zijn erg schuin (jaren 30 stijl) en zou dat dan geen nadeel zijn? Schuine daken hebben normale dakpannen.
En GC lees ik nu, is idd handig als je overproduceert, maar dat zal niet zo snel, want we verbruiken veel met groot gezin.
[ Voor 9% gewijzigd door evdslh op 22-06-2020 08:04 ]
ik ben me ook aan het overwegen om zonnepanelen te installeren (België).
We gaan het dak vernieuwen en het lijkt me handig om in 1 keer ook zonnepanelen te installeren nu dat we nog kunnen profiteren van de terugdraaiende teller voor 15 jaar.
Gegevens: Verbruik: 3500 kWh / jaar
Orientatie dak: westzuidwest
Hellingsgraad: +- 25%
Opmerking: op de foto zijn 2 schoorstenen te zien op het dak, deze gaan weg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IBGGoyziEBBUA4lLuL7DMnw3.png?f=user_large)
Mijn vader is dakwerker en werkt samen met een elektricien voor het plaatsen/aansluiten. Dus in principe moet ik enkel het materiaal kopen.
nu ben ik zelf ook al eens aan het rondkijken welke opties er zijn en ik kom op volgende setup:
Panelen: 14 stuks Boviet 310 WP mono percium full black
Inverter: dit is vooral het punt waar ik mee zit, in België zitten we met het prosumenten tarief (84 euro per kw vermogen van de omvormer). Nu is de vraag wat is wijsheid.
-> 7 APS microinverters: Dan kunnen we in de toekomst makkelijk panelen bijleggen aan de oost zijde moest er een elektrische wagen komen.
-> 1 SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40: goedkoper in Initiële aankoop maar deze zouden minder lang meegaan dan microinverters.
Alvast bedankt voor jullie mening
foto dak is handig, met maten en waar zuid is.Philtjens schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Ik bedoelde meer als gij specifiek nog iets nodig had dat ik het via een pm zou krijgen.
Een eigen topic maak ik morgen aan en zal dan ook de verschillende offertes erop plaatsen.
Mooi om te zien dat door creatief denken vaak nog een beter resultaat behaald kan worden 👌 maar dit is nu ook uw beroep of bijberoep als ik het goed begrijp dan ? (Ik heb mij trouwens laten wijsmaken dat het merk van de panelen niet zozeer uitmaakt maar het gaat meer om de omvormer om het meeste efficiënt eruit te kunnen halen ?)
foto van het huis en wat omgeving, kan er wat schaduw geschat worden en zo.
(en duidelijk vermelden belg. regels nl en be zijn zo anders.)
je was trouwens al aardig goed bezig, maar de setup die je wil is denk ik nog te zwaar en kan een stapje lichter.
maar meer gegevens is wel handiger, maakt uitspraken netter.
(zooi in = zooi uit)
voor mij is het geen bijberoep, maar na setje 1, vraagt je oom, door na je ouders etc etc....
en zo heb ik dus wel een aardig aantal setjes zo rond mijn huis liggen.
(ook als ik weer eens een set heb terug verdiend, dan verplaats ik hem naar een ander(persoon zijn) dak om zijn oude dag uit te zingen, kan ik weer iets nieuws proberen. mijn LG's zijn nu terug verdiend maar nog geen doel voor gevonden, maar volgend jaar wil ik daar iets nieuws.)
het maakt bijna geen bal uit welk merk panelen je gebruikt.
maar het maakt wel uit welke techniek het merk gebruikt, en soms is die techniek wel merk gebonden.
(voorbeeld panasonic: geen ander merk wat die type cellen maakt.)
het maakt bijna geen bal uit welke omvormer merk je gebruikt.
maar het is wel belangrijk dat je binnen de specificaties (en liever nog "ruim binnen specificaties") werkt, en dan merk je wel dat sommige omvormer merken iets toffer zijn als anderen.
een goede balans tussen panelen en omvormer is de truc die werkt.
soms kun je dan werken met een heel goedkope omvormer, en helaas soms ook niet.
Als ik 2 panelen boven elkaar in landscape monteer, hoeveel dakhaken heb ik dan nodig? 6 meter hoogte, schuin pannendak.
Een leverancier zegt 3 boven elkaar (verticale rails), en ander zegt eventueel 4.
Heeft iemand die calculator voorhanden? Of een excelsheet?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Advies aanschaf zonnepanelen
Winkelman geeft een aardig beeld van de huidige markt, en je kan dus zelf montage, omvormer, bevestiging etc in het winkelwagentje mikken voor een mooi totaal beeld.Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:51:
Is er een soort standaard verdeling van kosten? Wat ik grofweg heb kunnen vinden is dat je opstelling bestaat uit de panelen zelf, een omvormer, de dakbevestiging (bij plat dak) en de arbeid om het allemaal in elkaar te knutselen.
De panelen zijn steeds goedkoper geworden of bieden meer voor hetzelfde geld. Hoe zit dat met de andere onderdelen?
Ik kan nu online goed vinden wat een nette prijs voor een paneel is, maar stukken minder wat nu een nette prijs is voor 20-25 panelen op een plat dak. Omdat het nieuwbouw is moet ik schatten wat ik ga verbruiken en dat is grotendeels weer afhankelijk van de warmtepomp. Kan zo'n 8000kWh zijn, maar ook 10000kWh totaal.
Straks krijg ik een aanbod van de aannemer en minimaal 1 andere aanbieder en dan wil ik een beetje kunnen inschatten of dat wat is zonder meteen een topic aan te moeten maken.....
Verdelingen van kosten lopen nogal uiteen, dit is met name afhankelijk van het formaat van de instalatie.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-06-2020 13:14 ]
bij deze ook eigen topic aangemaaktmigjes schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:20:
[...]
foto dak is handig, met maten en waar zuid is.
foto van het huis en wat omgeving, kan er wat schaduw geschat worden en zo.
(en duidelijk vermelden belg. regels nl en be zijn zo anders.)
je was trouwens al aardig goed bezig, maar de setup die je wil is denk ik nog te zwaar en kan een stapje lichter.
maar meer gegevens is wel handiger, maakt uitspraken netter.
(zooi in = zooi uit)
voor mij is het geen bijberoep, maar na setje 1, vraagt je oom, door na je ouders etc etc....
en zo heb ik dus wel een aardig aantal setjes zo rond mijn huis liggen.
(ook als ik weer eens een set heb terug verdiend, dan verplaats ik hem naar een ander(persoon zijn) dak om zijn oude dag uit te zingen, kan ik weer iets nieuws proberen. mijn LG's zijn nu terug verdiend maar nog geen doel voor gevonden, maar volgend jaar wil ik daar iets nieuws.)
het maakt bijna geen bal uit welk merk panelen je gebruikt.
maar het maakt wel uit welke techniek het merk gebruikt, en soms is die techniek wel merk gebonden.
(voorbeeld panasonic: geen ander merk wat die type cellen maakt.)
het maakt bijna geen bal uit welke omvormer merk je gebruikt.
maar het is wel belangrijk dat je binnen de specificaties (en liever nog "ruim binnen specificaties") werkt, en dan merk je wel dat sommige omvormer merken iets toffer zijn als anderen.
een goede balans tussen panelen en omvormer is de truc die werkt.
soms kun je dan werken met een heel goedkope omvormer, en helaas soms ook niet.
zonnepanelen setup inbreng
Had offerte zo goed als rond.
Met 17 de longi panelen 320wp.
Nu krijg ik een mail dat ik ze tegen een kleine meerprijs om kan zetten naar de nieuwe longi panelen van 445wp.
Maar dan zou ik dus een dikke 1500kw meer opwekken wat ik nu niet gebruik.
Wat zouden jullie doen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Doen. Airco erbij kopen.Demiesehv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:31:
Ik zit met volgende probleem.
Had offerte zo goed als rond.
Met 17 de longi panelen 320wp.
Nu krijg ik een mail dat ik ze tegen een kleine meerprijs om kan zetten naar de nieuwe longi panelen van 445wp.
Wat zouden jullie doen
Dit lijken wel poly (blauwe) panelen van 1640 x 992AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:08:
Vraag me wel af, of je voldoet aan de afstand tot de rand, icm de hoogte van de panelen.
Is de afstand tussen de zonnecollector of het -paneel en de
dakranden groter dan of gelijk aan de hoogte van de zonnecollector of het -paneel? -> nee
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
Nieuwe panelen zijn nog groter (let er even op)
per 1 juli niet meertimovd schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:53:
Zijn dit geen panelen van 2 meter lang?Demiesehv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:31:
om kan zetten naar de nieuwe longi panelen van 445wp.
Ik ben boilers aan het hangen om de 1500kW die ik over heb goedkoop te gebruiken voor warm water.
Het best maak je even een eigen topic anders loopt het zo door elkaar.Chaker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:07:
Allen,
ik ben me ook aan het overwegen om zonnepanelen te installeren (België).
We gaan het dak vernieuwen en het lijkt me handig om in 1 keer ook zonnepanelen te installeren nu dat we nog kunnen profiteren van de terugdraaiende teller voor 15 jaar.
Gegevens: Verbruik: 3500 kWh / jaar
Orientatie dak: westzuidwest
Hellingsgraad: +- 25%
Opmerking: op de foto zijn 2 schoorstenen te zien op het dak, deze gaan weg.
[Afbeelding]
Mijn vader is dakwerker en werkt samen met een elektricien voor het plaatsen/aansluiten. Dus in principe moet ik enkel het materiaal kopen.
nu ben ik zelf ook al eens aan het rondkijken welke opties er zijn en ik kom op volgende setup:
Panelen: 14 stuks Boviet 310 WP mono percium full black
Inverter: dit is vooral het punt waar ik mee zit, in België zitten we met het prosumenten tarief (84 euro per kw vermogen van de omvormer). Nu is de vraag wat is wijsheid.
-> 7 APS microinverters: Dan kunnen we in de toekomst makkelijk panelen bijleggen aan de oost zijde moest er een elektrische wagen komen.
-> 1 SMA Sunny Boy 3.6 1AV-40: goedkoper in Initiële aankoop maar deze zouden minder lang meegaan dan microinverters.
Alvast bedankt voor jullie mening
De omvormer kan nog veel kleiner voor het beste financiele resultaat. Op zich zou een 2 of 2.5 kW omvormer waarschijnlijk optimaal zijn. Microomvormers zijn de slechtste keuze qua prosumententarief.
busscherski in "Eenvoudig advies zonnepanelen"
Als je een terugdraaiende teller wilt moet je alles dit jaar nog installeren toch? Hoezo uitbreiden?
En op zo`n dak als dat van jullie horen, zeker in Belgie met een terugdraaiende meter, panelen aan beide kanten.
Bedankt voor het advies!busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:49:
[...]
Het best maak je even een eigen topic anders loopt het zo door elkaar.
De omvormer kan nog veel kleiner voor het beste financiele resultaat. Op zich zou een 2 of 2.5 kW omvormer waarschijnlijk optimaal zijn. Microomvormers zijn de slechtste keuze qua prosumententarief.
busscherski in "Eenvoudig advies zonnepanelen"
Als je een terugdraaiende teller wilt moet je alles dit jaar nog installeren toch? Hoezo uitbreiden?
En op zo`n dak als dat van jullie horen, zeker in Belgie met een terugdraaiende meter, panelen aan beide kanten.
Extra panelen leggen zodat je meer opwekt dan je gebruikt heeft helaas weinig nut. Alles wat je extra opwekt krijg je niet betaald.
Ik mag mijn extra KW's gewoon verkopen aan Greenchoice hoor. En ongeacht wat de wetgeving (nu en na 2023) zegt, energiebedrijven die volledig groen willen worden/zijn/blijven zouden er slim aan doen actief stroom te blijven opkopen van consumenten met overcapaciteit. Ze (GC) gaven mij in ieder geval aan heel blij te zijn met dit soort installaties waarbij gewoon bijna permanent teruggeleverd word. Ik wek momenteel bijna 50kw op met een zonnige/goeie dag en 15kw op een slechte, bewolkte dag. Op rustige momenten loopt er op goeie dagen bijna 5kwh het net terug in aldus de slimme meter.Chaker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor het advies!
Extra panelen leggen zodat je meer opwekt dan je gebruikt heeft helaas weinig nut. Alles wat je extra opwekt krijg je niet betaald.
Mijn systeem is 6 juni opgeleverd, dus ruwweg 3 weken geleden, en heeft sindsdien 435kw opgeleverd. Dat is 1/8 van mijn geschatte jaarverbruik momenteel.
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-06-2020 11:06 ]
Ik kan wel "domme" vinden (din rail met metertje) maar 1 met netwerk aansluiting en dus een webinterface niet. Ook niet in dit topic.
Iemand nog een tip?
Ik wil wel aan de slag met een Rpi maar wil nog naar een meer plug&play optie kijken.
Je zou een Youless op de KWh-meter kunnen aansluiten. Dat is redelijk plug and play.Gman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:30:
Ik ben op zoek naar een slimme watt meter om de opbrengsten bij te houden.
Ik kan wel "domme" vinden (din rail met metertje) maar 1 met netwerk aansluiting en dus een webinterface niet. Ook niet in dit topic.
Iemand nog een tip?
Ik wil wel aan de slag met een Rpi maar wil nog naar een meer plug&play optie kijken.
Ik merk dat de zonnepanelen markt nog erg ondoorzichtig is (althans voor mij).
Wellicht dat al wel in forum staat, ik heb het alleen niet kunnen vinden (127 pagina's inmiddels)
Iedere verkoper zegt wat anders en er is slecht 1 lijn op te trekken.
Maar wat is nou het onderscheid tussen de verschillende merken:
Veel zeggen dan SunPower het merk is met de beste kwaliteit, is dat echt zo en hoe uit zich dat?
Jinko, Suntech, en andere zijn Tier 1 panelen, zijn die nou beter dan gewone panelen? en hoe uit zich dat?
En wat zijn bijvoorbeeld de merken waar je echt van weg moet blijven?
ik zou kunnen zegen je moet LG nemen, want ik heb ook LG en doen het goed.smok84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:33:
Hoi Allemaal,
Wellicht dat al wel in forum staat, ik heb het alleen niet kunnen vinden (127 pagina's inmiddels)
Veel zeggen dan SunPower het merk is met de beste kwaliteit, is dat echt zo en hoe uit zich dat?
Jinko, Suntech, en andere zijn Tier 1 panelen, zijn die nou beter dan gewone panelen? en hoe uit zich dat?
maar als je nu kijkt wat LG verkoopt, dan lijken die helemaal niet meer op wat ik heb.
dus dat kan heel anders zijn als je het nu koopt.
voor veel merken heb je gewoon een jaar nodig om te testen, en na dat jaar is het zelfde type gewoon niet meer te krijgen.
maar ook: veel tweakers hebben merk X en dat is natuurlijk het beste wat er bestaat (want hun hebben daar voor gekozen.) enb de rest is rotzooi.
tja, daar heb je dus ook niks aan.
dan heb je ook nog de test:
https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
of
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
maar die test methode is wel een beetje matig. (kunnen hun niks aan doen, het is gewoon weg te moeilijk dit echt goed te doen.)
dus daar heb je ook niks aan.
sunpower en panasonic, dat zijn wel panelen die speciaal zijn.
en die kun je wel als goed zien.
maar belangrijker is hoe ze toegepast worden.
zoals neem 11x Jinko, Suntech, trina, canadian etc etc in 1 string.
en dan werkt het vrijwel net zo goed als 7x sunpower, panasonic in 1 string.
(grofweg dit is geen berekening.)
waarom: sunpower en panasonic zijn panelen met kleine 5" cellen en dan meer in een paneel (96 stuks).
en omvormers hebben het liefste 600-750cellen per string.
Jinko, Suntech, trina, canadian hebben cellen van 6" en dan 60 stuks.
dus hoe ze toegepast worden is belangrijker als het merk.
@JoKo
wetenschappelijk: volledig ruk.
lol, daar sluit ik me bij aan.
maar mag er zeker bij. thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-06-2020 13:29 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Zijn er per 1-7 aanbieders die gunstiger zijn als je overproduceert ? Of bedoel je iets anders ?
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
GC schroeft de vergoeding nogal terug, bestaande contracten houden huidige voorwaarden.Bjorn180179 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Zijn er per 1-7 aanbieders die gunstiger zijn als je overproduceert ? Of bedoel je iets anders ?
Voor meer info en de bijbehorende discussie
De Duurzame Kroeg Deel 3
Ik heb mijn keuze o.a. gebaseerd op de http://www.solarscorecard...-SVTC-Solar-Scorecard.pdf om te checken hoe milieu- en arbeidersvriendelijk een fabrikant is. Daarna pas op type, opbrengst/rendement, prijs... en ook garantietermijn.smok84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:33:
Hoi Allemaal,
ergens best raar dat Hanwha daar een frontrunner in is, maar wel clusterbommen maaktHTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:25:
[...]
Ik heb mijn keuze o.a. gebaseerd op de http://www.solarscorecard...-SVTC-Solar-Scorecard.pdf om te checken hoe milieu- en arbeidersvriendelijk een fabrikant is. Daarna pas op type, opbrengst/rendement, prijs... en ook garantietermijn.
Wat je eruit kunt concluderen is dat de daar geteste fabrikanten eerlijk zijn over het vermogen in wP. De kleine afwijking is gemakkelijk te verklaren als meetfouten of variatie in de testopstelling.twain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:05:
[...]
wetenschappelijk: volledig ruk.wel leuk dat ze de moeite nemen.
Helaas zegt het niets over de duurzaamheid van de panelen, waar je als koper waarschijnlijk juist het meest in geinteresseerd bent. De ontwikkelingen op het gebied van zonnepanelen gaan ook zo hard, dat daar eigenlijk niets over te zeggen valt. De panelen van vandaag zijn compleet anders dan die van 5 jaar geleden, dus voordat je een beetje statistische gegevens hebt over een paneel, is het allang weer achterhaald.
Het laatste was dat sommige zwarte percium panelen last zouden kunnen hebben van voortijdige veroudering door een inhibitie effect.
Sowieso lijkt het hele verouderen zwaar mee te vallen, legio installaties hebben dit jaar tot nu toe records, terwijl ze al een tijdje liggen.
Wat dat betreft zou ik alleen naar premium merken kijken als die iets te bieden hebben wat je nodig hebt, bv 96 cells. Maar voor een standaard 160 bij 1 paneel van 60 cellen kijken welke het meeste Wp per euro levert. Zelfs voor half cell hoef je tegenwoordig niet meer naar premium merken te kijken, die komen tegenwoordig vaak als voordeligst per wp uit de bus ( en hebben nog een schaduw voordeeltje)
Dus stel de vraag anderom, wat is er eigenlijk mis met Trina, Ja etc, en dan is het antwoord "erg weinig".
11 AEG monokristallijn black 325Wp zonnepanelen
1 omvormer(s) SolarEdge 3500H
11 stuks P370 optimizers
Bovenstaande voor €5000 ex btw. Is dit redelijk?
In de meeste gevallen teveel geld voor te weinig opbrengst imho.markweb4871 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:57:
Ik heb wat advies nodig. Ik heb een Oost opstelling aangevuld met de mogelijkheid voor 3 panelen op Zuid. Ik heb geen last van schaduw. De indicatie is dat ik ongeveer 2600 kw op jaarbasis zal opwekken. Maak ik een goede keuze met het onderstaande?
11 AEG monokristallijn black 325Wp zonnepanelen
1 omvormer(s) SolarEdge 3500H
11 stuks P370 optimizers
Bovenstaande voor €5000 ex btw. Is dit redelijk?
Ik zou even een eigen topic maken met een situatie schets erbij (foto of tekening van het dak met maten etc)
Ik heb een topic aangemaakt:twain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:00:
[...]
In de meeste gevallen teveel geld voor te weinig opbrengst imho.
Ik zou even een eigen topic maken met een situatie schets erbij (foto of tekening van het dak met maten etc)
Advies Zonnepanelen Oost-Zuid opstelling
Ja, daar ben ik niet voor gegaantwain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:32:
ergens best raar dat Hanwha daar een frontrunner in is, maar wel clusterbommen maakt
URL="https://tweakers.net/i/L6VGA3_IzcCwfMs82yO9im39SqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cjVQNqcAGt3jXfHaFLus53zg.jpg?f=user_large",,"1"]
:strip_exif()/f/image/cjVQNqcAGt3jXfHaFLus53zg.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is dit? Dit zijn de zogenaamde "excuus" panelen om de energieprestatie dicht te rekenen? Hou er in ieder geval rekening mee dat je nu maar 1 keer BTW teruggave kunt krijgen per 3 jaar (KOR).dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:09:
Ik heb wat advies nodig.
Ja deze panelen zaten bij mijn nieuwbouwwoning 2 jaar geleden (september opgeleverd). Maar ik kan dus geen btw terugkrijgen t/m volgend jaar voor de aanschaf van zonnepanelen ?traders schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:14:
[...]
Wat is dit? Dit zijn de zogenaamde "excuus" panelen om de energieprestatie dicht te rekenen? Hou er in ieder geval rekening mee dat je nu maar 1 keer BTW teruggave kunt krijgen per 3 jaar (KOR).

Ja maar even rationeel. Wat is het nut van panelen als SunPower, LG, Panasonic? Is dat zeg 50-100% van de meerprijs waard t.o.v. goedkope Chinese panelen? Het kan best zo zijn dat hun rendement hoger is, maar om die 50-100% markup terug te verdienen ben je wel even bezig.smok84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:33:
Dat is er nog het fabeltje over garantie. Dat is allemaal leuk, maar dan moet deze partij dit wel na kunnen komen. En dan nog: stel je hebt nu 80 WP panelen uit het jaar 2000. En hier is een probleem mee? Wordt dit een garantie claim of ga je gewoon vervangen.
Nu ze die salderingsregeling gaan afbouwen, wordt het nog belangrijker om kritisch naar kosten te kijken, want de opbrengsten gaan teruglopen. Iedereen kan hier gewoon roepen wat ze willen, maar zonne-energie wordt voor particulieren na 2023 geleidelijk aan gewoon minder interessant.
kan wel.. volgens mij valt toen niet onder de regeling van nu, maar indien dat wel zo is gewoon de naam op het energiecontract vervangen in de naam van je partner of visa versa.dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:20:
[...]
Ja deze panelen zaten bij mijn nieuwbouwwoning 2 jaar geleden (september opgeleverd). Maar ik kan dus geen btw terugkrijgen t/m volgend jaar voor de aanschaf van zonnepanelen ?
Op de bestaande omvormer kun je sowieso niet zoveel. Die schoorstenen zijn ook niet zo fijn. Ik zou denken: meet de exacte maten op van het dak inclusief dakraam en puzzel wat er past. Boven het dakraam zou ik zo snel niet uitbreiden ivm de schoorsteen en bestaande panelen. Ik zie bij de buren ook wat geinstalleerd. Beter goed gejat dan slecht bedacht.dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:09:
Ik heb wat advies nodig. Ik heb al 3 zonnepanelen 275wp als ik me niet vergis met een goodwe 1000-ns omvormer. Panelen liggen op het zuidoost. Nu zit ik te denken om uit te breiden en vraag ik me af met hoeveel 6 of 8. Denk dat namelijk uitbreiden beter is op dit moment dan hypotheek aflossen.
URL="https://tweakers.net/i/L6VGA3_IzcCwfMs82yO9im39SqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cjVQNqcAGt3jXfHaFLus53zg.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Nog aanvullende vraag, zijn er merken of partijen die je echt moet weren? wellicht is hier een overzicht van?
Bij pricewatch is nog weinig te vinden over zonnepanelen
Buren hebben 1 schoorsteen minder omdat het een hoekwoning is.wmeester schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:25:
[...]
Op de bestaande omvormer kun je sowieso niet zoveel. Die schoorstenen zijn ook niet zo fijn. Ik zou denken: meet de exacte maten op van het dak inclusief dakraam en puzzel wat er past. Boven het dakraam zou ik zo snel niet uitbreiden ivm de schoorsteen en bestaande panelen. Ik zie bij de buren ook wat geinstalleerd. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
:strip_exif()/f/image/ypAd23vPtqvhCVmaisf5x91e.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn al diverse berekeningen hier langsgekomen die aantonen dat dat erg meevalt.traders schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:24:
[...]
Nu ze die salderingsregeling gaan afbouwen, wordt het nog belangrijker om kritisch naar kosten te kijken, want de opbrengsten gaan teruglopen. Iedereen kan hier gewoon roepen wat ze willen, maar zonne-energie wordt voor particulieren na 2023 geleidelijk aan gewoon minder interessant
tevens kun je ook zelf e.e.a. doen.
Zo laad ik mijn elektrische auto op met 100% zonne energie en heb ik van de week een warmtepomp voor het zwembad aangeschaft om m'n overschot op een lekkere manier kwijt te raken.
Smartplug er tussen met een schakelschema... werkt prima.
Ook vrouwlief is inmiddels overstag en zet (nu al, zodat het "in het systeem zit") de wasmachine e.d. aan als er teruggeleverd wordt.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Wat hier mij opvalt is dat twee panelen in landscape even hoog zijn als 1 paneel in portrait.dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:33:
[...]
Buren hebben 1 schoorsteen minder omdat het een hoekwoning is.
[Afbeelding]
Dat kunnen 1x2 meter panelen zijn, of juist kleintjes van 80x160.
Is je huis breder dan 6 meter?
Nee buiten maat is 5.4 meter.wmeester schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Wat hier mij opvalt is dat twee panelen in landscape even hoog zijn als 1 paneel in portrait.
Dat kunnen 1x2 meter panelen zijn, of juist kleintjes van 80x160.
Is je huis breder dan 6 meter?
Aflossen of pv kopen?dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:09:
Ik heb wat advies nodig. Ik heb al 3 zonnepanelen 275wp als ik me niet vergis met een goodwe 1000-ns omvormer. Panelen liggen op het zuidoost. Nu zit ik te denken om uit te breiden en vraag ik me af met hoeveel 6 of 8. Denk dat namelijk uitbreiden beter is op dit moment dan hypotheek aflossen.
URL="https://tweakers.net/i/L6VGA3_IzcCwfMs82yO9im39SqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cjVQNqcAGt3jXfHaFLus53zg.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Paar maanden geleden gekocht. Panelen 4400 wp, omvormer, optimizers, rails etc. Zelf aangelegd.
Totaal 2650 netto met btw teruggave
Zuid 10 graden. Jaarlijks tariefverhoging nul. 0,21 Euro per KWh. Gem besparing per jaar 636 Euro. Bij einde salderingsregeling nog genoeg rendement. Afschrijving niet meegerekend.
https://www.zonnepanelen.net/rendement/
Panelen 24% rendement
Hypotheek 1,78%
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
exact, zo zijn wij ook bezig om alvast ons gedrag aan te passen. daarnaast maak ik warm water van overschot en laad de electrische fiets op 100% zonneenergie. al die kleine dingen maken een enorm verschil op het eigenverbruik.Motorfret schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Er zijn al diverse berekeningen hier langsgekomen die aantonen dat dat erg meevalt.
tevens kun je ook zelf e.e.a. doen.
Zo laad ik mijn elektrische auto op met 100% zonne energie en heb ik van de week een warmtepomp voor het zwembad aangeschaft om m'n overschot op een lekkere manier kwijt te raken.
Smartplug er tussen met een schakelschema... werkt prima.
Ook vrouwlief is inmiddels overstag en zet (nu al, zodat het "in het systeem zit") de wasmachine e.d. aan als er teruggeleverd wordt.
Dan word de keuze makkelijk.pleio65 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:39:
[...]
Aflossen of pv kopen?
Paar maanden geleden gekocht. Panelen 4400 wp, omvormer, optimizers, rails etc. Zelf aangelegd.
Zuid 10 graden. Jaarlijks tariefverhoging nul. 0,21 Euro per KWh. Gem besparing per jaar 636 Euro. Bij einde salderingsregeling nog genoeg rendement. Afschrijving niet meegerekend.
Panelen 24% rendement
Hypotheek 1,78%
Alleen zelf plaatsen zit er voor mij helaas niet in omdat ik niet zo handig

Heb je geen schuurtje waar drie dezelfde op passen?dbz1985 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:44:
[...]
Dan word de keuze makkelijk.
Alleen zelf plaatsen zit er voor mij helaas niet in omdat ik niet zo handig
Gewoon parallel bij die omvormer bij pluggen, en een plat dak durf je zelf wel op.
Ben je voor 300/350 euro klaar en opbrengst bijna verdubbeld
1 PVoutput . Dongen NB
Wat een flauwe berekening van zonnepanelen.net, maximale stroomprijs rekenen, geen rekening houden met teruglevertarief. Zo reken je jezelf makkelijk rijk.pleio65 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:39:
[...]
Aflossen of pv kopen?
Panelen 24% rendement
Hypotheek 1,78%
Maximale besparing bij 4400 kWh/jaar is ca €660 aan belasting. Rendement is max 10% bij kale stroomprijs van €0.06. Na het salderen valt de besparing van het belastingdeel weg.
De berekening is toch juist bij volledig kunnen salderen? Het ligt anders na 2023 of als je meer levert dan je verbruikt. Feit is dat je ook bij volledige salderings afbouw met panelen een beter rendement hebt dan de gemiddelde Nederlander aan hypotheekrente betaald. Ook het na verdwijnen van de hypotheekrenteaftrek die er bij het volgende kabinet aan zit te komen.il-Principe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:51:
[...]
Wat een flauwe berekening van zonnepanelen.net, maximale stroomprijs rekenen, geen rekening houden met teruglevertarief. Zo reken je jezelf makkelijk rijk.
Maximale besparing bij 4400 kWh/jaar is ca €660 aan belasting. Rendement is max 10% bij kale stroomprijs van €0.06. Na het salderen valt de besparing van het belastingdeel weg.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik heb de vervanging van de omvormer maar even op 600 euro gezetpleio65 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:39:
[...]
Aflossen of pv kopen?
Panelen 24% rendement
Hypotheek 1,78%
25 jaar * 636 euro besparing - 3250 (aanschaf, vervanging omvormer na 10 jaar) = 12.650
Rendement 6,65% per jaar
https://www.berekenhet.nl...en/behaald-rendement.html
Of mis ik iets....
En bij aflossen op de hypotheek heb je natuurlijk direct maandelijks besparing. En je hebt er ook nog wat aan als je binnen die 25 jaar nog een keer verhuisd.
Ik zou mijn panelen niet in 25 jaar durven afschrijven. Dat lijkt me rijkelijk lang voor iets wat in weer en wind hangt.Kalentum schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:22:
[...]
Ik heb de vervanging van de omvormer maar even op 600 euro gezet
25 jaar * 636 euro besparing - 3250 (aanschaf, vervanging omvormer na 10 jaar) = 12.650
Rendement 6,65% per jaar
Of mis ik iets....
Kortom, ik zou maximaal 15 jaar hanteren als afschrijvingstermijn, liever nog 10 jaar.
Alles wat de panelen langer werken is dan mooi meegenomen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja je mist iets, de restwaarde na 25 jaar als je er mee zou stoppen.Kalentum schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:22:
[...]
Ik heb de vervanging van de omvormer maar even op 600 euro gezet
Rendement 6,65% per jaar
Of mis ik iets....
En bij aflossen op de hypotheek heb je natuurlijk direct maandelijks besparing. En je hebt er ook nog wat aan als je binnen die 25 jaar nog een keer verhuisd.
1 PVoutput . Dongen NB
25 jaar oude panelen, een omvormer die er elk moment mee op kan houden... Hoe veel reken je daarvoor?reneeke1970 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:43:
[...]
Ja je mist iets, de restwaarde na 25 jaar als je er mee zou stoppen.
Ja nou ja die dingen zijn natuurlijk wel bedoeld om 25 jaar mee te gaan en fabrikanten schermen ook met 80% opwekking rendement na 25 jaar. En die berekening van zonnepanelen.net die @pleio65 aanhaalt gaat ook uit van 25 jaar. Maar ik heb zo'n vermoeden dat ie berekening wel erg optimistisch is.Andrehj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:33:
[...]
Ik zou mijn panelen niet in 25 jaar durven afschrijven. Dat lijkt me rijkelijk lang voor iets wat in weer en wind hangt.
Kortom, ik zou maximaal 15 jaar hanteren als afschrijvingstermijn, liever nog 10 jaar.
Alles wat de panelen langer werken is dan mooi meegenomen.
25 procent nieuw waarde, maar hangt beetje van de prijs dalingen af natuurlijk. Voor 15 jaar oude geven ze nu 40 procent ongeveerKalentum schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:47:
[...]
25 jaar oude panelen, een omvormer die er elk moment mee op kan houden... Hoe veel reken je daarvoor?
1 PVoutput . Dongen NB
Oh dat is nog best netjes dan. Dus dan zou je dus nog 1000 euro (optimistisch gerekend) voor die panelen kunnen vangen. Maar dan zit je nog niet bij lange na op 24% rendement per jaar.reneeke1970 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:52:
[...]
25 procent nieuw waarde, maar hangt beetje van de prijs dalingen af natuurlijk. Voor 15 jaar oude geven ze nu 40 procent ongeveer
Ik zie zonnepanelen niet als een slechte investering en het is absoluut ook leuker dan bv een saaie belastingvrije pensioenrekening of een vrij opneembare beleggingsrekening. Ik heb zelf ook wel lol in al die statistiekjes bijvoorbeeld. Maar ik zou niet al mijn geld erop inzetten. Als je bv 25 jaar elke maand 25 euro tegen 4% rendement wegzet ga je ook al richting de 13000 euro
Tja 24 procent, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb 25000 duizend in verduurzaming gepompt, en na zeven jaar alles terug verdient. Verkoop waarde na zeven jaar is nog wel dankzij gebruikt inkopen, en dankzij subsidies, nog steeds 15000 waard, dus dat is pure winst. En in die zeven jaar ruim 3000 euro per jaar aan energie bespaart, is ook weer 21000,maakt totaal 36000 winst in zeven jaar. Is toch natte vinger twintig procent per jaar.Kalentum schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:07:
[...]
Oh dat is nog best netjes dan. Dus dan zou je dus nog 1000 euro (optimistisch gerekend) voor die panelen kunnen vangen. Maar dan zit je nog niet bij lange na op 24% rendement per jaar.
Ik zie zonnepanelen niet als een slechte investering en het is absoluut ook leuker dan bv een saaie belastingvrije pensioenrekening of een vrij opneembare beleggingsrekening. Ik heb zelf ook wel lol in al die statistiekjes bijvoorbeeld. Maar ik zou niet al mijn geld erop inzetten. Als je bv 25 jaar elke maand 25 euro tegen 4% rendement wegzet ga je ook al richting de 13000 euro
1 PVoutput . Dongen NB
Ga dit weekend PV leggen, in 3 jaar terugverdiend (wel zelf gelegd). En mocht het hele salderen eraf gaan, heb ik in de zomer er wel degelijk veel baat bij (Airco, warmtepomp zwembad, opladen toekomstige EVauto, vaatwasser, wasmachine etc.. Daarnaast is het een overgedimensioneerd oost-west systeem,waardoor er in de ochtend als snel productie is, evenals in de avond. Ik schat zo'n 6 maanden hiervan volledig gebruik te kunnen maken, de overige zal ik elektriciteit moeten afnemen. Scheelt nog altijd 600 euro per jaar in ons geval.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Oef, 3000 per jaar besparen aan energie. Netjes gedaan. Dat gaat mij niet lukken wat ik geef niet zoveel uit aan energie: ik zit rond de 2000 euro (zonnepanelen nog niet meegerekend dus dat moet er nog vanaf).reneeke1970 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:15:
[...]
Tja 24 procent, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb 25000 duizend in verduurzaming gepompt, en na zeven jaar alles terug verdient. Verkoop waarde na zeven jaar is nog wel dankzij gebruikt inkopen, en dankzij subsidies, nog steeds 15000 waard, dus dat is pure winst. En in die zeven jaar ruim 3000 euro per jaar aan energie bespaart, is ook weer 21000,maakt totaal 36000 winst in zeven jaar. Is toch natte vinger twintig procent per jaar.
Maar goed, jij hebt waarschijnlijk meer gedaan (isolatie, warmtepomp, wie weet wat nog meer). Ik bestrijd niet dat verduurzaamheid onzin is, maar een rendement van 24% per jaar op alleen zonnepanelen lijkt mij wel erg optimistisch.
Goede vraag...denk dat ik er wel aan vast zit, maar weet het niet zeker.kabeltjekabel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:14:
@dbz1985 ; zit je aan die schoorstenen vast of mag je ze er af halen? Want een ondingen zeg.
24% is zonder afschrijving en bij volledige saldering zoals ik eerder aangaf. De tijd zal uiteindelijk uitwijzen of 80% na 25 jaar gehaald wordt. Toevallig een lees ik hier een stukje over 20 jaar zonnepanelen en wat ze in die jaren aan KWh hebben opgeleverd. http://www.zonnepanelen.wouterlood.comKalentum schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Oef, 3000 per jaar besparen aan energie. Netjes gedaan. Dat gaat mij niet lukken wat ik geef niet zoveel uit aan energie: ik zit rond de 2000 euro (zonnepanelen nog niet meegerekend dus dat moet er nog vanaf).
Maar goed, jij hebt waarschijnlijk meer gedaan (isolatie, warmtepomp, wie weet wat nog meer). Ik bestrijd niet dat verduurzaamheid onzin is, maar een rendement van 24% per jaar op alleen zonnepanelen lijkt mij wel erg optimistisch.
Het definitieve afbouwpad van de salderingsregeling is wel degelijk bekend. Wiebes moet nog een wetsvoorstel naar de kamer sturen (afaik), maar het plan is verder wel helder.wowly schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:31:
overigens is nog lang niet duidelijk wat de saldering zal gaan doen in 2023. Hij zal waarschijnlijk versoberd worden, maar dat dat terug zal gaan naar de kale stroomprijs van 0.06 cent lijkt me erg sterk. Zeker nietr nu NL het slechtst presterende land van europa is....
En dat plan praat over minimaal 80% van de kale stroom prijs, dat is dan dus minimaal 4.8 cent...als de kale prijs op 6 cent blijft.RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Het definitieve afbouwpad van de salderingsregeling is wel degelijk bekend. Wiebes moet nog een wetsvoorstel naar de kamer sturen (afaik), maar het plan is verder wel helder.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw