Dat is al in de kamer en die is het er niet mee eens, waaronder d66 cda CU er moet meer rekening gehouden worden met huurders.. maar hoe ze dat willen doen zonder dat het voor iedereen veel beter zou worden , ik heb geen idee.RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Het definitieve afbouwpad van de salderingsregeling is wel degelijk bekend. Wiebes moet nog een wetsvoorstel naar de kamer sturen (afaik), maar het plan is verder wel helder.
Om hier nog even op terug te komen.. ik heb GC gebeld en ook een vijfjarig contract afgesloten, en telefonisch bevestigd gekregen dat ik de 11 cent zou krijgen. Het komt echter niet in het contract te staan. Toch wel een beetje jammer, want zo heb ik niets zwart op wit staan. Ik heb in ieder geval de webpagina waar het op staat maar even opgeslagen...reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 02:31:
[...]
Alleen weer jammer dat ze geen terug lever vergoeding vermelden....
Ohja dat verhaaltwain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:02:
[...]
Dat is al in de kamer en die is het er niet mee eens, waaronder d66 cda CU er moet meer rekening gehouden worden met huurders.. maar hoe ze dat willen doen zonder dat het voor iedereen veel beter zou worden , ik heb geen idee.
staat dat er nu dan? toen ik belde stond dat van die 11 cent er wel maar van die 10.000 niet beetje dom gehouden en gevraagd of dat dan wel in de bevestiging zou staan.. en toen heeft ze het erbij getyptRoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:03:
[...]
Om hier nog even op terug te komen.. ik heb GC gebeld en ook een vijfjarig contract afgesloten, en telefonisch bevestigd gekregen dat ik de 11 cent zou krijgen. Het komt echter niet in het contract te staan. Toch wel een beetje jammer, want zo heb ik niets zwart op wit staan. Ik heb in ieder geval de webpagina waar het op staat maar even opgeslagen...
Klopt. Door marktwerking denk ik echter wel dat we 100% gaan zien qua aanbod. Alleen of het zo mooi weer wordt als GC met hun 11 cent... dat denk ik niet.PentaClover schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:01:
[...]
En dat plan praat over minimaal 80% van de kale stroom prijs, dat is dan dus minimaal 4.8 cent...als de kale prijs op 6 cent blijft.
Het staat nu hier: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/twain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:
[...]
staat dat er nu dan? toen ik belde stond dat van die 11 cent er wel maar van die 10.000 niet beetje dom gehouden en gevraagd of dat dan wel in de bevestiging zou staan.. en toen heeft ze het erbij getypt
Welke bevestiging heb je het over? Ik heb een standaard bevestigingsmail, maar meer ook niet.
in de 11 cent geloof ik nog wel een enkel jaar. 10.000kWh voor 11cent niet .RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Klopt. Door marktwerking denk ik echter wel dat we 100% gaan zien qua aanbod. Alleen of het zo mooi weer wordt als GC met hun 11 cent... dat denk ik niet.
Je zal zien dat ze de kWh's steeds veder terug zullen brengen maar het bedrag als lokkertje zo hoog mogelijk houden, althans dat zou ik doen

gewoon de bevestigingsmail van het contract, daar heeft ze een regel bij getikt..RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:07:
[...]
Het staat nu hier: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
Welke bevestiging heb je het over? Ik heb een standaard bevestigingsmail, maar meer ook niet.
Totaal tarief is incl. [...] Dit geldt alleen voor een adres waarop gewerkt of gewoond kan worden en het vervalt wanneer er geen stroomverbruik plaatsvindt.
De gehele contractperiode blijft de terugleververgoeding voor u €0,11 per kwh met een maximum van 10.000 kwh

Ah kijktwain4me schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:12:
[...]
in de 11 cent geloof ik nog wel een enkel jaar. 10.000kWh voor 11cent niet .
Je zal zien dat ze de kWh's steeds veder terug zullen brengen maar het bedrag als lokkertje zo hoog mogelijk houden, althans dat zou ik doen![]()
[...]
gewoon de bevestigingsmail van het contract, daar heeft ze een regel bij getikt..
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 23-06-2020 22:19 ]
Je kan het proberen , ik heb wel het idee dat ze meer instructie hebben gekregen, ik was 1 van de eerste die belde..RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:19:
[...]
Ah kijkDie 10.000KWh is per jaar, neem ik aan. Misschien dan toch nog maar eens even bellen of ze die bevestiging ook voor mij op mail willen zetten...
en ja dat is per jaar
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-06-2020 22:21 ]
Wat is momenteel wijsheid? dubbel tarief laten salderen of juist bij een nieuw contract op enkel tarief gaan zitten? Hoogste teruglevering heb je op je piektarief...
Stel dat je dubbel tarief afneemt heb je natuurlijk extra teruglevering op je piekuren, maar moet je extra inkopen op de daluren. Dat is goedkoper, maar met het ook op afnemende saldering zou ik denken dat enkel tarief afnemen de beste keuze is?
Zeker bij GC als je daar 11 cent voor krijgt en er sprake is van overproductie.
Of maak ik een denkfout?
Stel dat je dubbel tarief afneemt heb je natuurlijk extra teruglevering op je piekuren, maar moet je extra inkopen op de daluren. Dat is goedkoper, maar met het ook op afnemende saldering zou ik denken dat enkel tarief afnemen de beste keuze is?
Of maak ik een denkfout?
Dat hangt van de leverancier af. sommige verrekenen gewoon kWh voor kWh andere zetten het om in geld en kan het zijn dat er een verschil is. GC is op dit moment eigenlijk gewoon kWh voor kWh. (ze rekenen voor alles 11 cent)nrdnmg schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:16:
Wat is momenteel wijsheid? dubbel tarief laten salderen of juist bij een nieuw contract op enkel tarief gaan zitten? Hoogste teruglevering heb je op je piektarief...
Of maak ik een denkfout?
De wetgever heeft hier ruimte voor gelaten in de salderingswet.
voor als je hoofdpijn wil krijgen, lees de verschillen in de linker kolom van de tabel
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-06-2020 23:43 ]
Aanbieding van eigenhuis binnen voor 9 Jinko zonnepanelen met Growatt omvormer. Volgende week heb ik het schouwgesprek en als optie kunnen we ook kiezen voor Solaredge optimizers. Dak is op het zuid-oosten en rond 15.00 begint de schaduw te komen door het dakkapel van de buren, zie foto.
Wat is jullie advies? Rest van de dag volle zon erop.
:strip_exif()/f/image/D9zGvAbqpsk3exNqOP4KsMn1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor tip!AUijtdehaag schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:14:
@evdslh
[...]
Dit lijken wel poly (blauwe) panelen van 1640 x 992
Nieuwe panelen zijn nog groter (let er even op)
Dus het precies hetzelfde doen als de buren gaat sowieso al niet meer, want de panelen zijn nu groter. Nou ja, dat moet dan maar door een aanbieder uitgezioht worden lijkt mij.
Dit is toch een prima dak voor optimizers?Rtoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:44:
Aanbieding van eigenhuis binnen voor 9 Jinko zonnepanelen met Growatt omvormer. Volgende week heb ik het schouwgesprek en als optie kunnen we ook kiezen voor Solaredge optimizers. Dak is op het zuid-oosten en rond 15.00 begint de schaduw te komen door het dakkapel van de buren, zie foto.
[Afbeelding]

Ik ben gisteren gebeld door YMX solar, de 440 wp panelen zijn binnen en ik kan ze op komen halen! Dat ga ik vrijdag maar doen.busscherski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:19:
@wmeester
https://ymxsolar.com/app/...-Half-Cut-PERC-Module.pdf
https://en.longi-solar.co...0190829/5d6776668aa8c.pdf
Ik heb z`n Longi broertje gevonden. Zou Yimeixu gewoon de fabriek zijn die de Longi's maakt? Ik vind ze wel goedkoop.
De APS Y600C besteld bij Winkelman. Die is echt een stuk goedkoper dan andere aanbieders met deze omvormer :-)
Van het weekend heb ik wat te doen :-)
De vraag is natuurlijk of het de extra investering waard is.
En wat was de prijswmeester schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:28:
[...]
Ik ben gisteren gebeld door YMX solar, de 440 wp panelen zijn binnen en ik kan ze op komen halen! Dat ga ik vrijdag maar doen.
De APS Y600C besteld bij Winkelman. Die is echt een stuk goedkoper dan andere aanbieders met deze omvormer :-)
Bij mij was het +10% op de totaalprijs (verschil tussen SMA en SolarEdge). En dat is op een dak op zuid met volle zon. Ik heb het dus niet gedaan, ik zag het terugverdienmodel niet zo goed.Rtoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:30:
[...]
Met schaduw op je dak zou je het moeten uitrekenen denk ik.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Staat gewoon in de webshop: 174 euro.
https://www.winkelman-zon...9/?display=tiles&merk=APS
Maar ik zie prijzen tussen de 200 en 265 euro voorbij komen op het www
TOPIC GEMAAKT
[ Voor 96% gewijzigd door RensGerritsen op 24-06-2020 14:03 ]
RensGerritsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:21:
Goedemiddag allen!
Gezien ik helemaal nieuw ben in dit topic wou ik graag wat vragen aan jullie stellen. Ik ben net verhuisd en zodoende hangen de diverse aanbieders van zonnepanelen al om mijn nek. Ik heb nu met een partij gesproken en ben aan de hand van hun informatie en offerte informatie aan het verzamelen. Mochten jullie dus op- en aanmerking hebben op de offerte die ik onderstaand toelicht dan hoor ik dat graag!
Woning+Dak: https://ibb.co/P9WTC9N
Gemeten verbruik: Ligt rond de 2100 kWh p/j daar vanuitgaande kijk ik momenteel naar 7-8 panelen.
Offerte:
7* Canadian Solar 325wp HidM all black (170x99,2cm) , 15jaar garantie
7* Enphase Micro Omvormer IQ7 , 25 jaar garantie
1* Enphase Envoy Communicatie module , 5 jaar garantie
Prijs incl btw: € 4.220,63
*Bekabeling en installatie is inclusief.
Over de omvormers en communicatie module heb ik goede verhalen gehoord, ik heb alleen totaal geen kennis van het merk Canadian Solar. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar. Tevens ben ik benieuwd hoe jullie tegen het aantal panelen aankijken. Het vermogen voor 7 van de panelen staat op: 2.275 Wp dus dat zou voldoende moeten zijn, al verwacht ik wellicht nog wel een kleine gezinsuitbreiding dus misschien is de keuze voor een 8e paneel wel slim.
Alvast bedankt voor het meekijken en denken!
:strip_exif()/f/image/Qi6JlO3w6TAfEXcOITUDtENd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf de 365W versie van Canadian Solar liggen, werkt naar behoren
4220,63 / 2275 = €1,86 per Wp incl. BTW, ofwel €1,54 per Wp excl. BTW.RensGerritsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:21:
Goedemiddag allen!
Gezien ik helemaal nieuw ben in dit topic wou ik graag wat vragen aan jullie stellen. Ik ben net verhuisd en zodoende hangen de diverse aanbieders van zonnepanelen al om mijn nek. Ik heb nu met een partij gesproken en ben aan de hand van hun informatie en offerte informatie aan het verzamelen. Mochten jullie dus op- en aanmerking hebben op de offerte die ik onderstaand toelicht dan hoor ik dat graag!
Gemeten verbruik: Ligt rond de 2100 kWh p/j daar vanuitgaande kijk ik momenteel naar 7-8 panelen.
Offerte:
Over de omvormers en communicatie module heb ik goede verhalen gehoord, ik heb alleen totaal geen kennis van het merk Canadian Solar. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar. Tevens ben ik benieuwd hoe jullie tegen het aantal panelen aankijken. Het vermogen voor 7 van de panelen staat op: 2.275 Wp dus dat zou voldoende moeten zijn, al verwacht ik wellicht nog wel een kleine gezinsuitbreiding dus misschien is de keuze voor een 8e paneel wel slim.
Mijn mening: dat is duur
Je zou ergens rond de €1 excl. BTW per Wp uit moeten komen om een goede terugverdientijd te hebben.
Voor een kleine set zou 1,20 excl. BTW nog acceptabel zijn maar dan kan je vaak beter een grotere set nemen als je het kwijt kan, aangezien de installatiekosten in verhouding hoog zijn tot de materiaalkosten.
Verder zou ik ook niet teveel naar je verbruik kijken mbt het aantal panelen dat je legt.
Salderen wordt (zoals de zaken er nu voor staan) vanaf 2023 in stapjes afgebouwd dus straks krijg je een vast bedrag per kWh. Hoe meer je dan hebt liggen, hoe meer er van je energierekening afgaat.
Mijn advies:
- zoek een scherpere offerte, voor dat zelfde geld zou je zeker 10 panelen moeten kunnen leggen
- als je geld "teveel" hebt, leg dan je dak vol, het rendement is altijd beter dan op je spaarrekening, je hebt er minimaal 25 jaar plezier van en het bespaart je eventueel ook nog VRH
- 325Wp panelen zijn niet heel "bijzonder" meer, 340 en 350Wp is vaak ook al goed betaalbaar, dan heb je misschien geen "Canadian Solar" maar "Q-Cell" of "Ja-Solar"... maar een merknaam op je panelen levert geen extra geld op
[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-06-2020 13:42 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zoals gezegd, ik vind het redelijk duur, Die panelen kosten 135-150 euro per stuk. Die omvormers en communicatie module zijn nogal aan de prijs. Zeker als je geen schaduw hebt. Een premium (SMA) omvormer lijkt me goedkoper. Ik denk dat je met 2000-2500 aan material al ruim zit. Dan komt er dus nog 2k installatiekosten bij!RensGerritsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:21:
Goedemiddag allen!
Offerte:
Bedankt voor de eerste info, ik heb even een topic gemaakt en wat info toegevoegd.
Dit weet je ook?wmeester schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:28:
[...]
Ik ben gisteren gebeld door YMX solar, de 440 wp panelen zijn binnen en ik kan ze op komen halen! Dat ga ik vrijdag maar doen.
Y600C:
Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV module 250Wp-375Wp
Qua specs zou het denk net goed moeten gaan, maar 440Wp zit er wel flink boven.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Is de prijs die op de website staat nu hoger dan eerst?wmeester schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:28:
[...]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ja, verrek. Ik heb 127 ex btw betaald.busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Is de prijs die op de website staat nu hoger dan eerst?
Hij staat nu op 134,20
heb hier ook jinko 325 cheetah met growatt liggen. Tot nu toe lijkt het er sterk op dat ze meer opleveren dan jinko+omnik dus ik ben erg tevreden. moet alleen nog achterhalen hoeveel het meer is maar over de duim gaat het richting 5%. Weet dat een jinko paneel ongeveer 90 eur doet bij groothandel en een growatt inverter rond de 400 afhankelijk van aantal wattpiek. Rolletje PV kabel is 50 euries en stekkertjes rond de 2 euro. (alles excl btw) Kun je meteen je prijs checkenRtoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:44:
[Afbeelding]
met die schaduw op je dak zou ik overigens niet voor growatt gaan maar vor optimizers. anders heb je belabberde opbrengst....
[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 24-06-2020 15:53 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Gewoon een SMA of Goodwe, die omvormers kunnen wel met schaduw om gaan.Rtoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:44:
[Afbeelding]
Dus geen Growatt, die kan dat niet.
En leg de andere kant ook gewoon vol, zodat je de hele dag opwek hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 16:58 ]
Dat bepaal je zelf.Rtoo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:30:
[...]
Vind je monitoring belangrijk? Hoeveel heeft deze schaduw nou echt effect?
Hoe leg je de panelen? Portrait of Landscape?
Wat voor panelen zijn het?
Ik vind het te kort door de bocht @AUijtdehaag door gewoon te roepen "Neem merk X die kan met schaduw omgaan".
Als ik de curves van een vergelijkbaar dak zie, zie ik dat de mppt om 16.30 uur behoorlijk inkakt wanneer 1 paneel zo'n 20% schaduw heeft.

@ApC_IcE Zonder op te geven welke omvormer er aan hangt, kan ik met die opmerking niets mee.
Als je mijn link bestudeert hebt, heb ik nergens last van.
Tot 10.30 schaduw van een dakkapel. Op een SMA met shadefix.
Optimizers verdien ik er nooit mee terug en die maken van schaduw geen zon.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 17:55 ]
Ik ben helaas vergeten om er logging + foto's van bij te houden,dus van die mooie gegevens zoals jij hebt heb ik niet. Maar toch mijn N=1 Ik had hier een dag een deel van de panelen in de schaduw van de steiger.. dus een raar vakwerk over een zooi panelen en wat grote schaduw van over 2 panelen. En we hebben toen met verbazing zitten kijken wat de sma er nog van maken kon. Ernaast heb ik een zelfde string van 16 panelen en toen schaduwloos ter vergelijking. Het volledig inkakken zoals altijd wordt beschreven door o.a. SE was zeker niet aan de hand. je zag hem echt enorm aan de gang met het voltage om er het maximale uit te halen. Van sma zijn het zeker geen marketing praatjes, ook ik kan dat beamen. Wellicht is hoe goed het werkt afhankelijk van het voltage wat in de string zit. en uiteraard de werking van de bypasediodes.AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:54:
@ApC_IcE Zonder op te geven welke omvormer er aan hangt, kan ik met die opmerking niets mee.
Even een simpele vraag (hoop ik
)
Zou een Solis Mini 1000-4G moeten aangaan (display) als er enkel AC-power aan hangt?
Iets meer context: Ik heb zojuist deze omvormer ontvangen en dacht gelijk even wifi in te stellen, maar dat wil dus niet.. Ik ben er zeker van dat er 230V binnenkomt op de stekker waar ik hem tijdelijk mee heb voorzien.
Zou een Solis Mini 1000-4G moeten aangaan (display) als er enkel AC-power aan hangt?
Iets meer context: Ik heb zojuist deze omvormer ontvangen en dacht gelijk even wifi in te stellen, maar dat wil dus niet.. Ik ben er zeker van dat er 230V binnenkomt op de stekker waar ik hem tijdelijk mee heb voorzien.
EV6 Plus
Verschillende 100-en goodwe omvormers en sma omvormers met schaduwinstelling aan. Sommige systemen na een jaar met solar edge voorzien en hoppa meer opbrengsten.AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:54:
Tuurlijk is er enige nuance. En is voor ieder voorbeeld een tegenvoorbeeld te noemen bijna. Maar dit dak met 16.30 al zulke schaduw geeft se meer opbrengst dan een schaduwmanagement.
Dat is een goeie.AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:17:
@ApC_IcE En geen enkel systeem van die 100-en die logt naar pvoutput zeker?
Ik ben toch wel benieuwd naar de prestatie van SE.
Ik heb geen gegevens van de klanten of ze daar naartoe loggen.
Ik ga daar eens in duiken.
Op onze nieuwbouwwoning hebben we 2 excuuspanelen van 310wp per stuk, aangesloten op een Solis mini 700. Onze buren hebben dat ook en die hebben inmiddels de panelen vervangen. Nu heb ik 4 extra panelen en één extra Solis mini omvormer.
Nu lees ik overal dat het prima kan dat je omvormer minder watt heeft dan de som van de panelen. Hoe echter de verhouding zit vind ik lastig. Kan ik 930 (dus drie panelen) aan de Solis 700 hangen of is dan de verhouding volledig zoek? Op Google vind ik tot 900 watt.
Overigens ben ik in de markt voor een grotere omvormer zodat we onze garage (10x3,80) ook nog kunnen volleggen. Maar in tussentijd heb ik deze hardware beschikbaar
Nu lees ik overal dat het prima kan dat je omvormer minder watt heeft dan de som van de panelen. Hoe echter de verhouding zit vind ik lastig. Kan ik 930 (dus drie panelen) aan de Solis 700 hangen of is dan de verhouding volledig zoek? Op Google vind ik tot 900 watt.
Overigens ben ik in de markt voor een grotere omvormer zodat we onze garage (10x3,80) ook nog kunnen volleggen. Maar in tussentijd heb ik deze hardware beschikbaar
XXXVI
Deze omvormer kan tot 500V input aan dus 3 panelen in serie zou geen probleem moeten zijn, de tracker zal het voltage normaliter zo bijregelen dat je onder het max wattage blijft. Dus je verliest wel wat door aftopping maar dat lijkt erger als het is.
Ik vermoed dat een excuuspaneel ook vast niet op precies zuid gericht is met 32 graden invalshoek? Dus in de praktijk kom je sowieso lager uit.
De omvormer zal wel relatief lang en vaak op max capaciteit draaien, dus hang hem koel op
Ik vermoed dat een excuuspaneel ook vast niet op precies zuid gericht is met 32 graden invalshoek? Dus in de praktijk kom je sowieso lager uit.
De omvormer zal wel relatief lang en vaak op max capaciteit draaien, dus hang hem koel op
Even een praktische vraag: Mijn omvormer is overleden en ik heb dus een nieuwe nodig. Nu wil ik er 1 kopen die ipv 1 MPPT 2 MPPT's heeft maar voor het aankomende jaar maar 1 string/MPPT belasten (volgend jaar is de schuur gebouwd en komt de volgende string er aan).
Vraag: is het een probleem als de inverter met 2 MPPT's een jaar lang op 1 MPPT draait?
(nieuwe inverter betreft growatt 4200, hangen dan 6 jinko solar 325wp cheetah panelen aan MPPT 1, volgens mij 40 volt per paneel dus 6x40=240volt, bereik mppt 80-550volt)
Vraag: is het een probleem als de inverter met 2 MPPT's een jaar lang op 1 MPPT draait?
(nieuwe inverter betreft growatt 4200, hangen dan 6 jinko solar 325wp cheetah panelen aan MPPT 1, volgens mij 40 volt per paneel dus 6x40=240volt, bereik mppt 80-550volt)
[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 25-06-2020 15:11 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om binnen 1 string van een omvormer (bijv. SMA) twee verschillende panelen te gebruiken met ook twee verschillend WP. Bijvoorbeeld JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF (Winkelman) samen met JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF (Winkelman). Oriëntatie en hellingshoek van installatie is gelijk. Dak is namelijk 5,9 breed en ik dacht dat de kunnen maximaliseren d.m.v. 2x 2m + 1x 1,75 m panelen in landscape te kiezen. Vraag of dit mogelijk is of wordt max WP van het 2x1 m paneel geknepen omdat er een standaard paneel met lagere WP aan vast zit? Ik las ergens dat het onderling verschil WP in 1 string ca. 10% mag zijn. Iemand ideeën hierover? @AUijtdehaag Zou shadefixing van SMA dit wellicht kunnen hanteren?
Ondertussen heb ik deze vraag ook bij Winkelman, Solar-Bouwmarkt en Blijmetzonnepanelen gelegd. Als ik wat hoor laat ik het jullie weten.
Ondertussen heb ik deze vraag ook bij Winkelman, Solar-Bouwmarkt en Blijmetzonnepanelen gelegd. Als ik wat hoor laat ik het jullie weten.
Ik zit met een aantal vragen: Qua omvormers, ik lees er vaak weinig over, maar de plek waar je ze gaat ophangen lijkt mij ook relevant toch. Qua geluid etc. Of zijn deze tegenwoordig 0 dB? Waarbij ik dan ook met de vraag zit. Stel de zonnepanelen liggen op het dak. Hoe krijg je dan deze aangesloten op de omvormer als de omvormer bijv. in de schuur staat. Een kabel trekken vanaf het dak langs het huis naar de schuur of zijn hier andere manieren voor? Hetzelfde met het aanleggen van een nieuwe groep in de meterkast. Je trekt niet even zo snel een nieuwe kabel binnendoor in het huis naar zolder toch.
< dit stukje webruimte is te huur >
het kan wel maar de inverter zal minder efficient worden omdat de electrische eigenschappen anders zullen zijn. om hier inzicht in te krijgen van beide panelen even de datasheets naast elkaar leggen en kijken hoe groot de verschillen zijn.martymcvlieg schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:25:
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om binnen 1 string van een omvormer (bijv. SMA) twee verschillende panelen te gebruiken met ook twee verschillend WP. Bijvoorbeeld JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF (Winkelman) samen met JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF (Winkelman). Oriëntatie en hellingshoek van installatie is gelijk. Dak is namelijk 5,9 breed en ik dacht dat de kunnen maximaliseren d.m.v. 2x 2m + 1x 1,75 m panelen in landscape te kiezen. Vraag of dit mogelijk is of wordt max WP van het 2x1 m paneel geknepen omdat er een standaard paneel met lagere WP aan vast zit? Ik las ergens dat het onderling verschil WP in 1 string ca. 10% mag zijn. Iemand ideeën hierover? @AUijtdehaag Zou shadefixing van SMA dit wellicht kunnen hanteren?
Kunnen jullie nog even meedenken met een offerte die ik nu heb gekregen?
Het gaat dan om 12 panelen, op dezelfde manier als de buren en als paneel zouden we dan de Trina Solar TSM 325DD06M.05 krijgen. Met een opbrengst van 325 wp.
Als ik de prijs per paneel kijk, dan zit ik aan € 1379 voor de panelen. Ik ben er verder niet mee bekend, maar er zit dan nog een omvormer bij: Solax X1 Boost X1-4.2-T (1 fase, 2 MPPT) en dan het installeren.
De totale prijs ex btw zou dan op € 4594 komen en ik heb het idee dat dat aan de hoge kant is. Of heb ik dan onvoldoende info gegeven?
Het gaat dan om 12 panelen, op dezelfde manier als de buren en als paneel zouden we dan de Trina Solar TSM 325DD06M.05 krijgen. Met een opbrengst van 325 wp.
Als ik de prijs per paneel kijk, dan zit ik aan € 1379 voor de panelen. Ik ben er verder niet mee bekend, maar er zit dan nog een omvormer bij: Solax X1 Boost X1-4.2-T (1 fase, 2 MPPT) en dan het installeren.
De totale prijs ex btw zou dan op € 4594 komen en ik heb het idee dat dat aan de hoge kant is. Of heb ik dan onvoldoende info gegeven?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhyjr2CpHPJDGT8sBKB39Z9p.jpg?f=user_large)
Nee hoor, dat is geen enkel probleem. Zolang je omvormer aan z'n startspanning en minimale spanning komt, is het prima. Met 240V komt hij daar ongetwijfeld aan.develdonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:00:
Even een praktische vraag: Mijn omvormer is overleden en ik heb dus een nieuwe nodig. Nu wil ik er 1 kopen die ipv 1 MPPT 2 MPPT's heeft maar voor het aankomende jaar maar 1 string/MPPT belasten (volgend jaar is de schuur gebouwd en komt de volgende string er aan).
omvormer maakt geen geluid (nauwelijks) dus iedere plek is goed. draadloze stroom bestaat nog niet dus dat wordt inderdaad een kabel (lange afstand hou dan 6mm2 aan voor DC zijde), AC zijde is 4mm2 voldoende. en ja je hebt ook een aparte groep nodig voor de meterkast en moet dus bij de meterkast uitkomen. Vanwege selectiviteit en aangezien meeste mensen 3x25A hebben zit je wel vast aan 16A of wellicht 20A dus vermenigvuldig met 230v en je weet maximale capaciteit van omvormer die je kan aansluiten.aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:31:
Ik zit met een aantal vragen: Qua omvormers, ik lees er vaak weinig over, maar de plek waar je ze gaat ophangen lijkt mij ook relevant toch. Qua geluid etc. Of zijn deze tegenwoordig 0 dB? Waarbij ik dan ook met de vraag zit. Stel de zonnepanelen liggen op het dak. Hoe krijg je dan deze aangesloten op de omvormer als de omvormer bijv. in de schuur staat. Een kabel trekken vanaf het dak langs het huis naar de schuur of zijn hier andere manieren voor? Hetzelfde met het aanleggen van een nieuwe groep in de meterkast. Je trekt niet even zo snel een nieuwe kabel binnendoor in het huis naar zolder toch.
Inderdaad. Alleen hoe krijg je dan een kabel van buiten het huis naar de meterkast? Dwars door het huis lijkt mij geen optie. Ik lees hier namelijk maar weinig over. Ook hoor ik niemand over dat er van buitenaf gegraven moet worden onder het huis om bij de kruipruimte te komen. Ben er erg nieuwsgierig naar.develdonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:39:
[...]
omvormer maakt geen geluid (nauwelijks) dus iedere plek is goed. draadloze stroom bestaat nog niet dus dat wordt inderdaad een kabel (lange afstand hou dan 6mm2 aan voor DC zijde), AC zijde is 4mm2 voldoende. en ja je hebt ook een aparte groep nodig voor de meterkast en moet dus bij de meterkast uitkomen. Vanwege selectiviteit en aangezien meeste mensen 3x25A hebben zit je wel vast aan 16A of wellicht 20A dus vermenigvuldig met 230v en je weet maximale capaciteit van omvormer die je kan aansluiten.
< dit stukje webruimte is te huur >
paneel is +/- 100 eurevdslh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:37:
Kunnen jullie nog even meedenken met een offerte die ik nu heb gekregen?
De totale prijs ex btw zou dan op € 4594 komen en ik heb het idee dat dat aan de hoge kant is. Of heb ik dan onvoldoende info gegeven?[Afbeelding]
stellage voor paneel is +/- 40 eur
omvormer +/- 500 eur
kabelwerk +/- 40 eur
meterkast onderdelen +/- 140 eur
arbeid is variabel maar zeg eur 50 per uur en dan 1-2 dagen werk
als je zelf kan leggen ben je dus iets goedkoper uit
Ja er worden kabels getrokken. Desnoods buitenom langs je gevel. Het is afhankelijk van de situatie en wat je zelf wilt. Als je een installateur ingeschakeld en die komt bij je kijken dan kan 'ie altijd wel een idee geven en dan kun je bespreken hoe je het wilt.aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:31:
Bij ons bv zit de omvormer in een kelder. De toegang tot die kelder zit recht onder een ongeisoleerd zoldertje dus de installateur heeft de kabels vanaf het dak dat zoldertje in laten lopen en dan recht naar beneden. En van de kelder gaat het via de kruipruimte naar de meterkast.
[...]
Inderdaad. Alleen hoe krijg je dan een kabel van buiten het huis naar de meterkast? Dwars door het huis lijkt mij geen optie. Ik lees hier namelijk maar weinig over. Ook hoor ik niemand over dat er van buitenaf gegraven moet worden onder het huis om bij de kruipruimte te komen. Ben er erg nieuwsgierig naar.
[/quote]
dakdekker bellen en vragen of hij gat 100mm boort door het dak (of zaagt)? dakdoorvoer ff zelf aanschaffen en je bent voor 150 EUR klaar.
https://www.bol.com/nl/p/...ompleet/9200000084318438/
Moet je nog wel een loze leiding zien te vinden vanaf dak maar meterkast.
Inderdaad. Alleen hoe krijg je dan een kabel van buiten het huis naar de meterkast? Dwars door het huis lijkt mij geen optie. Ik lees hier namelijk maar weinig over. Ook hoor ik niemand over dat er van buitenaf gegraven moet worden onder het huis om bij de kruipruimte te komen. Ben er erg nieuwsgierig naar.
[/quote]
dakdekker bellen en vragen of hij gat 100mm boort door het dak (of zaagt)? dakdoorvoer ff zelf aanschaffen en je bent voor 150 EUR klaar.
https://www.bol.com/nl/p/...ompleet/9200000084318438/
Moet je nog wel een loze leiding zien te vinden vanaf dak maar meterkast.
[ Voor 29% gewijzigd door develdonk op 25-06-2020 15:45 ]
Dank Develdonk!develdonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:42:
[...]
paneel is +/- 100 eur
stellage voor paneel is +/- 40 eur
omvormer +/- 500 eur
kabelwerk +/- 40 eur
meterkast onderdelen +/- 140 eur
arbeid is variabel maar zeg eur 50 per uur en dan 1-2 dagen werk
als je zelf kan leggen ben je dus iets goedkoper uit
Zo'n opstelling zocht ik denk ik precies! Dat houdt dus grofweg in, dat de helft nu voor arbeid is gerekend. Bijna € 2300. Als jouw uurloon klopt, dan is dat dus 46 uur...
Is dat dan een gebruikelijk aantal uren voor 12 panelen op een plat dak?
Ik ben ook beetje klaar met alle afzetters in de businessevdslh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:01:
[...]
Dank Develdonk!
Zo'n opstelling zocht ik denk ik precies! Dat houdt dus grofweg in, dat de helft nu voor arbeid is gerekend. Bijna € 2300. Als jouw uurloon klopt, dan is dat dus € 46 uur...
Is dat dan een gebruikelijk aantal uren voor 12 panelen op een plat dak?
ik heb bij mijn huis zelf alles op het plat dak gelegd (34 panelen, 2 inverters). stelt echt helemaal niks voor.... Elk paneel heeft 2 verschillende soorten stekkers die maar op 1 manier passen. Google even op flatfix fusion en zie ziet honderduit instructies hoe je het onderstel in elkaar klikt (stelt ook niks voor). Ik kan je prima ff een legschema doorsturen als je zegt wat je wilt hebben met bijbehorende belastingen. Dan is het nog kweste van bestellen en leggen. Ik zou aansluiting inverter+meterkast wel door electricien laten doen maar dat is 2-3 uurtjes werk ipv 1-2 dagen. Alles ligt er een beetje aan hoe handig je zelf bent? (ik heb ook meterkast zelf gedaan).
Zo gaat je tvt ineens naar zeg 3-3,5 jaar

up to you
12 uur arbeid is trouwens niet heel gek. zoals gezegd 2-3 uurtjes voor omvormer/meterkast afhankelijk van hoe makkelijk/moeilijk dit is. en dan dagje werk voor 1 persoon op het dak voor leggen zonnepanelen.
[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 25-06-2020 16:12 ]
Plat dak, soit. Maar ze (3 man met ervaring) hebben 2 volle dagen nodig gehad op mijn schuine dak met blijkbaar spekgladde en gehaakte pannen. Het ziet er niet hoog uit als je de dakgoot zonder ladder aan kan raken maar van bovenaf ziet het er ineens heel anders uitdeveldonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Ik ben ook beetje klaar met alle afzetters in de business
ik heb bij mijn huis zelf alles op het plat dak gelegd (34 panelen, 2 inverters). stelt echt helemaal niks voor.... Elk paneel heeft 2 verschillende soorten stekkers die maar op 1 manier passen. Google even op flatfix fusion en zie ziet honderduit instructies hoe je het onderstel in elkaar klikt (stelt ook niks voor). Ik kan je prima ff een legschema doorsturen als je zegt wat je wilt hebben met bijbehorende belastingen. Dan is het nog kweste van bestellen en leggen. Ik zou aansluiting inverter+meterkast wel door electricien laten doen maar dat is 2-3 uurtjes werk ipv 1-2 dagen. Alles ligt er een beetje aan hoe handig je zelf bent? (ik heb ook meterkast zelf gedaan).
Zo gaat je tvt ineens naar zeg 3-3,5 jaar![]()
up to you
12 uur arbeid is trouwens niet heel gek. zoals gezegd 2-3 uurtjes voor omvormer/meterkast afhankelijk van hoe makkelijk/moeilijk dit is. en dan dagje werk voor 1 persoon op het dak voor leggen zonnepanelen.
helemaal eens: maar dit is plat dakHTT-Thalan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:37:
[...]
Plat dak, soit. Maar ze (3 man met ervaring) hebben 2 volle dagen nodig gehad op mijn schuine dak met blijkbaar spekgladde en gehaakte pannen. Het ziet er niet hoog uit als je de dakgoot zonder ladder aan kan raken maar van bovenaf ziet het er ineens heel anders uit. 2000 euro besparen is leuk als het lukt, minder als je daarna 3 maanden moet revalideren omdat je iets over het hoofd zag en naar beneden lazerde
.
Excuus dat ik een quote van zo lang terug heb gepakt, dus een kleine update van mijn vorige post:WoudseHoeve schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:15:
[...]
Bij een nominale open klem spanning van 10V is 70 panelen in serie een mooi aantal.
Wel even kijken wat er bij -20 graden met de totale open klem spanning gebeurd en dat het past bij de omvormer.
Een string omvormer van 10kW met minimaal 2 mpp's lijkt me fraai.
Ik heb 140 X-Roof panelen besteld van Exasun. Mijn dak is gesitueerd op O/W en heb geen schaduw. De panelen zijn ook mooi verdeeld, dus 70 om 70.
Gegevens van panelen STC:
Module Efficiency Nm: 19,5%
Nominaal Vermogen PMAX: 80 Wp
Nominale Spanning VMPP: 8,2 V
Nominale Stroom IMPP: 9,7 A
Open klemspanning VOC: 10,1 V
Kortsluitstroom ISC: 10,3 A
Gegevens NOCT:
Nominaal Vermogen PMAX: 59,3 Wp
Nominale Spanning VMPP: 7,1 V
Nominale Stroom IMPP: 8,3 A
Totaal maximaal vermogen zou neerkomen op: 11200 Watt, maar door de O/W situatie gebeurd dat niet. Na veel lezen ben ik tot de volgende conclusies gekomen, maar ik hoor graag of die kloppen.
Ik heb twee omvormers nodig of 2 MPP's, omdat ik maximaal 100 panelen in serie mag schakelen. Of dit ook samenvalt met 'strings' weet ik niet zeker. Ook ga ik voor een 3Fase omvormer, omdat ik dat in huis zelf ook al heb (3x25A).
Doordat ik op 1 dakvlak al aan 700V kom, heb ik een wat zwaardere nodig, tenzij ik dat verdeel over strings. Qua wattage zou ik dus op max 5600W kunnen komen, maar door de O/W situatie kan daar 20% vanaf. Of dit dan ook weer over het aantal volt mag weet ik niet?
Omdat ik naar SMA aan het kijken was en daar goede verhalen over hoorde kwam ik uit op: SUNNY TRIPOWER 3.0, maar ik was benieuwd naar wat anderen hiervan vonden of dat er wellicht betere opties zijn.
Voor het archief: Deze omvormer gaat pas aan zodra er aan de DC-zijde spanning op staat.swat! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:39:
Even een simpele vraag (hoop ik)
EV6 Plus
Dit is natuurlijk het topic om geld te besparen door de installatie zelf te doen, maar kan iemand mij vertellen hoeveel je eigenlijk bespaart tov alles door een installateur te laten doen? Iemand enig idee wat een installateur rekent voor een 5kwp of 10 kwp systeem? Ik heb nog nergens offertes aangevraagd maar hier zitten misschien wel wat mensen die dat al wel hebben gedaan en me wat voorbeelden kunnen geven? Mijn dank is groot
Ik heb eind januari 2000,- euro betaald om 40 panelen op 3 dakvlakken te laten leggen, en alles op 2 omvormers aan te laten sluiten en de omvormers op werkschakelaars.nolo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:31:
Dit is natuurlijk het topic om geld te besparen door de installatie zelf te doen, maar kan iemand mij vertellen hoeveel je eigenlijk bespaart tov alles door een installateur te laten doen? Iemand enig idee wat een installateur rekent voor een 5kwp of 10 kwp systeem? Ik heb nog nergens offertes aangevraagd maar hier zitten misschien wel wat mensen die dat al wel hebben gedaan en me wat voorbeelden kunnen geven? Mijn dank is groot
De meterkast aanpassingen en de kabels van meterkast naar zolder + werk schakelaars had ik zelf al aangelegd.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ja wel een 3 fase omvormer maar geen 3 kW. Wat is de helling?Krilo_89 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Excuus dat ik een quote van zo lang terug heb gepakt, dus een kleine update van mijn vorige post:
Ik heb 140 X-Roof panelen besteld van Exasun. Mijn dak is gesitueerd op O/W en heb geen schaduw. De panelen zijn ook mooi verdeeld, dus 70 om 70.
Gegevens van panelen STC:
Module Efficiency Nm: 19,5%
Nominaal Vermogen PMAX: 80 Wp
Nominale Spanning VMPP: 8,2 V
Nominale Stroom IMPP: 9,7 A
Open klemspanning VOC: 10,1 V
Kortsluitstroom ISC: 10,3 A
Gegevens NOCT:
Nominaal Vermogen PMAX: 59,3 Wp
Nominale Spanning VMPP: 7,1 V
Nominale Stroom IMPP: 8,3 A
Totaal maximaal vermogen zou neerkomen op: 11200 Watt, maar door de O/W situatie gebeurd dat niet. Na veel lezen ben ik tot de volgende conclusies gekomen, maar ik hoor graag of die kloppen.
Ik heb twee omvormers nodig of 2 MPP's, omdat ik maximaal 100 panelen in serie mag schakelen. Of dit ook samenvalt met 'strings' weet ik niet zeker. Ook ga ik voor een 3Fase omvormer, omdat ik dat in huis zelf ook al heb (3x25A).
Doordat ik op 1 dakvlak al aan 700V kom, heb ik een wat zwaardere nodig, tenzij ik dat verdeel over strings. Qua wattage zou ik dus op max 5600W kunnen komen, maar door de O/W situatie kan daar 20% vanaf. Of dit dan ook weer over het aantal volt mag weet ik niet?
Omdat ik naar SMA aan het kijken was en daar goede verhalen over hoorde kwam ik uit op: SUNNY TRIPOWER 3.0, maar ik was benieuwd naar wat anderen hiervan vonden of dat er wellicht betere opties zijn.
Edit: en wat kostte het?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nu ik 23 panelen op ons platte dak heb liggen wil ik eens kijken of het de moeite is om nog wat panelen te leggen op een klein schuurtje van 200x300cm.
Iemand een idee? En hoe doet een omvormer het met Slechts 3 a 4 panelen?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Schuin of plat?Gerry1982 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:15:
Nu ik 23 panelen op ons platte dak heb liggen wil ik eens kijken of het de moeite is om nog wat panelen te leggen op een klein schuurtje van 200x300cm.
Goe groot precies?
4 panelen past niet tenzij je schuurtje groter is.
Al naar een APS QS1 gekeken?
Of een klein string omvormertje. Welk merk is je grote omvormer?
@Gerry1982, met een normale stringomvormer heb je waarschijnlijk een te lage dc-spanning. Ik zou kijken voor een micro-omvormer.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
euh, de nieuwe growatts beginnen bij 80 volt. dat zijn 2 panelen. dat probleem bestaat tegenwoordig dus niet meer (Wellicht nog wel bij andere merken). Micro omvormer kan natuurlijk ook altijd. maar bij 4 panelen meestal al weer duurder dan simpelweg een inverter hangen.timovd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:29:
@Gerry1982, met een normale stringomvormer heb je waarschijnlijk een te lage dc-spanning. Ik zou kijken voor een micro-omvormer.
Het ligt eraan wat je uitgeeft aan logging en of je de kosten voor logging meerekent.develdonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:32:
[...]
euh, de nieuwe growatts beginnen bij 80 volt. dat zijn 2 panelen. dat probleem bestaat tegenwoordig dus niet meer (Wellicht nog wel bij andere merken). Micro omvormer kan natuurlijk ook altijd. maar bij 4 panelen meestal al weer duurder dan simpelweg een inverter hangen.
Ik heb hier een Goodwe GW1000-XS met 1220Wp op zuid hoek 15 Graden op een schuurtje, dat gaat prima.timovd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:29:
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
die is gratis bij growattbusscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:35:
[...]
Het ligt eraan wat je uitgeeft aan logging en of je de kosten voor logging meerekent.
@develdonk, De QS1 is maar een fractie duurder dan een Growatt 1500 met wat voordelen voor de QS1. Tenzij het op een 1000 past...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wow wat een reacties.
Ik zit te kijken naar 3 lange panelen dan zou ik Max 3x 445w = 1335w kunnen doen.
Het is zo’n berging schuurtje dat zo’n 15 graden afloopt hier staat denk van 10:00 tot 19:00 vol de zon op.
Mijn huidige setup kun je hieronder lezen.
Ik zit te kijken naar 3 lange panelen dan zou ik Max 3x 445w = 1335w kunnen doen.
Het is zo’n berging schuurtje dat zo’n 15 graden afloopt hier staat denk van 10:00 tot 19:00 vol de zon op.
Mijn huidige setup kun je hieronder lezen.
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
beide hebben voor en nadelen maar deze ontlopen elkaar idd niet zoveel.timovd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:36:
@develdonk, De QS1 is maar een fractie duurder dan een Growatt 1500 met wat voordelen voor de QS1. Tenzij het op een 1000 past...
@Gerry1982
Of een paar panasonics op een SMA 1.5
Dan hou je in ieder geval eenzelfde merk en uitlezing.
Misschien passen er wel 4. (1590 x 1053)
Of een paar panasonics op een SMA 1.5
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 20:48 ]
Maar waarom dan Panasonic en geen ander merk? Niet mogelijk?AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:45:
@Gerry1982
Of een paar panasonics op een SMA 1.5![]()
@Gerry1982 Panasonic zijn 59 Vmpp per stuk, dus dat is al prima vanaf 3 op een stringomvormer..
(jaja de prijs is wat duurder)
(jaja de prijs is wat duurder)
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 20:54 ]
Ik heb 1x Growatt 750s hangen met 2 panelen en 1x met 3 panelen. Beiden functioneren helemaal prima en starten erg vroeg al op.Gerry1982 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:15:
De growatt 1000s is precies hetzelfde verder dus die kan je ook pakken.
Geen idee of ik hier een apart topic voor moet maken, maar het is slechts een korte vraag en eigenlijk een hoop dat medetweakers mij kunnen helpen.
Volgende week donderdag is de planning dat bij ons zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Vanwege een klein schoorsteentje die aan het einde van de dag waarschijnlijk schaduw gaat werpen op 1 paneel, heb ik gevraagd om hier een Tigo optimizer op te zetten. Dit was geen probleem ware het niet dat deze dingen echt nergens meer te verkrijgen zijn.
Dus mijn vraag aan jullie is of jullie wellicht een adresje voor me hebben (omgeving Groningen of webshop) waar ze nog te krijgen zijn.
Achteraf plaatsen is niet echt fijn en uitstel zie ik ook niet echt zitten. Wie kan me verder helpen?
Volgende week donderdag is de planning dat bij ons zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Vanwege een klein schoorsteentje die aan het einde van de dag waarschijnlijk schaduw gaat werpen op 1 paneel, heb ik gevraagd om hier een Tigo optimizer op te zetten. Dit was geen probleem ware het niet dat deze dingen echt nergens meer te verkrijgen zijn.
Dus mijn vraag aan jullie is of jullie wellicht een adresje voor me hebben (omgeving Groningen of webshop) waar ze nog te krijgen zijn.
Achteraf plaatsen is niet echt fijn en uitstel zie ik ook niet echt zitten. Wie kan me verder helpen?
"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates
@AUijtdehaag : op een GoodWe 3000d-ns. Vanwaar de vraag? Zou het misschien zonder optimizer kunnen, bedoel je?
@AUijtdehaag : Ok, thanks! En daarvan is het effect dan hetzelfde als wanneer je een optimizer op één paneel zet? Eigenlijk zou je dus goed moeten kijken naar het merk en type omvormer om te bepalen of een Tigo optimizer zinvol is?
Het betreft hier een opstelling (één string) van 11 panelen (340 Wp Qcells Q.Peak DUO BLK - G8+).
Het betreft hier een opstelling (één string) van 11 panelen (340 Wp Qcells Q.Peak DUO BLK - G8+).
[ Voor 17% gewijzigd door Vozze op 25-06-2020 22:35 ]
@Vozze Klopt.
Kijk eerst naar het merk omvormer (growatt doet dat wat minder goed)
En dan naar wat voor schaduw.
Harde schaduw gaat makkelijker om te bypassen door de diodes in het paneel zelf, icm de mppt tracker van de omvormer.
Belangrijk is voldoende Vmpp, dus vandaar de vraag hoeveel panelen in een string?
Edit: 11 dus.
Dat mag in 1 string volgens mij. Dus heb je aan een 1 mppt omvormer genoeg
https://www.durasun.be/product/goodwe-3000-ns/
Tigo doet de laatste tijd niet (altijd) goed functioneren.
ZIe @MatsuMatsu85 en @Rol-Co
Harde schaduw gaat makkelijker om te bypassen door de diodes in het paneel zelf, icm de mppt tracker van de omvormer.
Belangrijk is voldoende Vmpp, dus vandaar de vraag hoeveel panelen in een string?
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 22:36 ]
https://link.marktplaats.nl/m1568598449Vozze schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:20:
Geen idee of ik hier een apart topic voor moet maken, maar het is slechts een korte vraag en eigenlijk een hoop dat medetweakers mij kunnen helpen.
https://link.marktplaats.nl/m1568115826
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 7% gewijzigd door Vozze op 25-06-2020 22:39 ]
@AUijtdehaag : we hebben wel een beetje laten vallen dat we wellicht in de toekomst nog een tweede string aan de voorkant van de woning willen. Ik vermoed dat daarom voor de uitvoering met twee trackers is gekozen.
Tja, stukje vertrouwen is wel weg, gelukkig kan ik zien of er 1 niet mee doet en dan hang ik in de pen naar tigo support. Ik heb geen andere keuze, het zijn 3 windrichtingen.Vozze schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:39:
[...]
Thanks! Soort van reservering mogelijk?
Maar volgens @AUijtdehaag zijn je ervaringen wat wisselend. Wel tevreden?
Sinds ze de laatste update hebben gedaan heb ik nog geen afwezig paneel meer gehad, wat voor update dat is weet ik niet en kan natuurlijk alleen als je een cca hebt.
De goodwe kan met een tigo tap aangesloten ook per paneel monitoren, je zou 1-2 optimizers kunnen nemen en de rest alleen monitoren. Alleen monitoren is iets goedkoper, ik heb bewust allemaal optimizers genomen. dat ziet er dan zo uit.
:strip_exif()/f/image/rqValMFSHET9kaRIh7yvvbXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw boodschappenlijstje. Ik kom wel net onder 4, maar no way bij < 3,5develdonk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Ik ben ook beetje klaar met alle afzetters in de business
Zo gaat je tvt ineens naar zeg 3-3,5 jaar![]()
up to you
oh jawel hoor. Dit is de PM die ik gestuurd had:kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:21:
[...]
Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw boodschappenlijstje. Ik kom wel net onder 4, maar no way bij < 3,5
Heb ff voor je gekeken bij groothandel. voor 2100 eur moet je wel klaar zijn met materiaalkosten (12 panelen jinko solar 325 wp cheetah, stellage flatfix fusion, kabel en growatt 4kw inverter). dan nog een aardlek+installatieautomaat voor meterkast (zeg: 120 eur) en rest is arbeid en wat klein spul.
dus zeg EUR 2.300
hij heeft 12 panelen * 325 watt * 90% = 3.510 kwh per jaar
3.510 * 20 cent = 702 eur per jaar
2.300 / 702 = 3,27 jaar
edit: dit is op basis van groothandel prijzen excl btw.
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 26-06-2020 01:01 ]
Je bedoeld dat die SMA geen 3kW levert? Wat ik wel vreemd vond aan de specs is dat je er bijv. max 6kW in kunt stoppen en dat hij maar max 3kW kan leveren? De helling is op beide zijden overigens tussen de 32 en 33 graden.busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:07:
[...]
Ja wel een 3 fase omvormer maar geen 3 kW. Wat is de helling?
Edit: en wat kostte het?
Wij kwamen op net geen 12K uit, maar dat is doordat we het zelf monteren (althans de monteur kost niets). In dit bedrag zit dus nog geen omvormer en extra bekabeling.
Ik zag iemand ook vragen over hoe duur het plaatsen is, maar dit systeem wat ik heb zou ongeveer 2 keer zo duur zijn als het geplaatst werd, maar dan zou er wel een omvormer bij zitten.
[ Voor 28% gewijzigd door Krilo_89 op 26-06-2020 07:19 ]
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:35:
@Vozze Klopt.
Klopt, ik heb het erop gegokt dat ik weg kwam met een ongeveer 2 uurtjes schaduw op 1 paneel (veld van 8 panelen a 400W op het westen) mijn hoogste verlies is ca. 400 watt gedurende deze tijd (0,8kwh). Daar kan ik geen Tigo voor halen. De tigo gaat namelijk niet zorgen voor méér zon instraling waardoor er nog steeds een verlies is en het verschil tussen de diodes in het paneel en de tigo nog kleiner wordt.AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:26:
@Vozze Op welke omvormer?
De diodes van een paneel doen ook nog wat.
omvormer is een GW6000 3fase. Op de andere string liggen 12x400w op het oosten.
Nu had ik die laatste 0,8kwh ook niet schreeuwend hard nodig met 12.800W op het dak.
Die 2de geplaatst onder de rubriek auto onderdelen

[ Voor 12% gewijzigd door Solasurus op 26-06-2020 08:50 ]
O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW
Met die nieuwe halfcell panelen, als deze hun werk doen , dus als 1 helft van het paneel beschaduwd is dan leveren ze de helft van het aantal amperes toch? Terwijl een klassiek paneel dan helemaal niets zou leveren..
Dat klinkt mooi, maar icm met een omvormer met schaduwmanagement zou het klassieke paneel gewoon helemaal uit gaan door de diode bypass (en de rest vd panelen blijven ongestoord leveren) , terwijl die diodes niet gaan bypassen op een halfcell paneel (omdat de helft van de cellen blijft leveren). Ofwel de hele string valt terug naar de halve stroom? In dat geval zou een optimizer wel nut kunnen hebben..
Dat klinkt mooi, maar icm met een omvormer met schaduwmanagement zou het klassieke paneel gewoon helemaal uit gaan door de diode bypass (en de rest vd panelen blijven ongestoord leveren) , terwijl die diodes niet gaan bypassen op een halfcell paneel (omdat de helft van de cellen blijft leveren). Ofwel de hele string valt terug naar de halve stroom? In dat geval zou een optimizer wel nut kunnen hebben..
DC vermogen mag vaak veel meer zijn dan AC vermogen.Krilo_89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 07:13:
[...]
Je bedoeld dat die SMA geen 3kW levert? Wat ik wel vreemd vond aan de specs is dat je er bijv. max 6kW in kunt stoppen en dat hij maar max 3kW kan leveren? De helling is op beide zijden overigens tussen de 32 en 33 graden.
Wij kwamen op net geen 12K uit, maar dat is doordat we het zelf monteren (althans de monteur kost niets). In dit bedrag zit dus nog geen omvormer en extra bekabeling.
Ik zag iemand ook vragen over hoe duur het plaatsen is, maar dit systeem wat ik heb zou ongeveer 2 keer zo duur zijn als het geplaatst werd, maar dan zou er wel een omvormer bij zitten.
Als de installatie in Nederland komt kun je kiezen voor een omvormer met een AC vermogen van ongeveer 67% van je totaal aantal Wp. Dan topt het niet of nauwelijks af.
Je bespaart natuurlijk weer op dakpannen.
Heb je wel een onbrandbare ondergrond onder de panelen?
Ik heb inmiddels mijn voorwaarden binnen. Onder artikel 4 staat "Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding".RoD schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:03:
[...]
Om hier nog even op terug te komen.. ik heb GC gebeld en ook een vijfjarig contract afgesloten, en telefonisch bevestigd gekregen dat ik de 11 cent zou krijgen. Het komt echter niet in het contract te staan. Toch wel een beetje jammer, want zo heb ik niets zwart op wit staan. Ik heb in ieder geval de webpagina waar het op staat maar even opgeslagen...
In een FAQ blad wat er ook bij zit staat de 11 cent benoemd.
Ik vertrouw het wel.
Staat bij jullie in het GC portaal ook nog je oude (1 jarige) product? Beetje raar want per mail heb ik wel de bevestiging gehad.
In praktijk heb ik daar geen last van als er 1, 2 of 3 panelen half in de schaduw liggen. Dan gaan ze wel in bypass. Pas als er zoveel in de schaduw vallen dat het buiten de mppt range valt, dan gaat het hier fout. Of wanneer er sprake is van flauwe schaduw tijdens bewolking, dan heeft hij er ook meer moeite mee. Waarschijnlijk zal een SMA er nog minder problemen mee hebben want Growatt staat niet bekend om het geweldige schaduw management.exroosje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:04:
Met die nieuwe halfcell panelen, als deze hun werk doen , dus als 1 helft van het paneel beschaduwd is dan leveren ze de helft van het aantal amperes toch? Terwijl een klassiek paneel dan helemaal niets zou leveren..
Y'24
Ja dat was ook mijn reden om de prijs goed te pratenbusscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:14:
[...]
DC vermogen mag vaak veel meer zijn dan AC vermogen.
Als de installatie in Nederland komt kun je kiezen voor een omvormer met een AC vermogen van ongeveer 67% van je totaal aantal Wp. Dan topt het niet of nauwelijks af.
Je bespaart natuurlijk weer op dakpannen.
Heb je wel een onbrandbare ondergrond onder de panelen?
Maar wat ik begrijp is dat als ik bijv. 8kW oplever met de panelen (DC), dan zet de omvormer dit om naar AC en dat kan dan zomaar 4kW zijn? Dus de helft minder? Dit is wat ik zie op de SMA website zelf.
Als ik een vergelijker pak, zou ik uitkomen op deze omvormer: SMA Sunny Tripower 8000tl-20. Die is iets meer dan wat ik nodig zou hebben, heeft 2 MPP's, waardoor ik beide dakdelen erop aan kan sluiten en kan 4 strings hebben, waardoor elk dakdeel weer uit twee lussen zou bestaan. Kloppen deze aannames een beetje?
Dan zou je omvormer erg warm worden...Krilo_89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Maar wat ik begrijp is dat als ik bijv. 8kW oplever met de panelen (DC), dan zet de omvormer dit om naar AC en dat kan dan zomaar 4kW zijn? Dus de helft minder? Dit is wat ik zie op de SMA website zelf.
Nee, als je meer DC power hebt als de omvormer kan/ wil leveren aan AC, gaat ie het tracker voltage verlagen en zo ook de panelen minder laten opbrengen. Als je erg veel over wattage hebt van de panelen, dan kun je wel kortstondige overwattage pieken krijgen aan de AC kant omdat de omvormer eerst moet bijregelen en daar even tijd voor nodig heeft.. Daarom moet je dit in de praktijk begrenzen tot ca 20-30% zodat alles heel blijft.
[ Voor 3% gewijzigd door exroosje op 26-06-2020 12:31 ]
Hier staat het als 5 jaar, ik had alleen geen lopend 1 jarig product.RvV schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:22:
Staat bij jullie in het GC portaal ook nog je oude (1 jarige) product? Beetje raar want per mail heb ik wel de bevestiging gehad.
Word veranderd per ingang datum....twain4me schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:38:
[...]
Hier staat het als 5 jaar, ik had alleen geen lopend 1 jarig product.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is de papieren versie vermoed ik? Die hoop ik vandaag te ontvangen en dan ga ik dat ook even nakijken.Gman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb inmiddels mijn voorwaarden binnen. Onder artikel 4 staat "Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding".
In een FAQ blad wat er ook bij zit staat de 11 cent benoemd.
Ik vertrouw het wel.
Ja, vandaag binnen gekregen.RoD schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:40:
[...]
Dit is de papieren versie vermoed ik? Die hoop ik vandaag te ontvangen en dan ga ik dat ook even nakijken.
Op het voorblad staan ook de tarieven maar helaas niet die van het terugleveren.
[ Voor 14% gewijzigd door Gman op 26-06-2020 12:46 ]
Even een vraagje.
Begin april "kreeg" ik zonnepanelen, 18 stuks en 5.750Wp
In April/mei was het een top opbrengst (zoals bij vele van jullie) en zag ik regelmatig het MAX omvormer vermogen van 5.500W voorbijkomen.
Nu, zie ik nog slechts 4.500 en soms wat hoger...
Heeft dit / kan dit alleen te maken hebben met de hogere paneel temperaturen?
In April was het zo'n 20C buiten en nu 30C. Is dit werkelijk zo'n belangrijke factor? Hebben jullie óók zo'n terugval?
tia
In April/mei was het een top opbrengst (zoals bij vele van jullie) en zag ik regelmatig het MAX omvormer vermogen van 5.500W voorbijkomen.
In April was het zo'n 20C buiten en nu 30C. Is dit werkelijk zo'n belangrijke factor? Hebben jullie óók zo'n terugval?
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dus de 50% die ik nu aangeef gaat hem niet worden. Ik dacht dat elke omvormer hetzelfde door zou geven.exroosje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:30:
[...]
Dan zou je omvormer erg warm worden...
Nee, als je meer DC power hebt als de omvormer kan/ wil leveren aan AC, gaat ie het tracker voltage verlagen en zo ook de panelen minder laten opbrengen. Als je erg veel over wattage hebt van de panelen, dan kun je wel kortstondige overwattage pieken krijgen aan de AC kant omdat de omvormer eerst moet bijregelen en daar even tijd voor nodig heeft.. Daarom moet je dit in de praktijk begrenzen tot ca 20-30% zodat alles heel blijft.
Ik zou er eigenlijk een moeten hebben die tussen de 7 a 8 kW doorgeeft. Dan hoeven de panelen niet omlaag geschroefd te worden, maar waarschijnlijk krijg ik dan een zwaardere omvormer.
Mei is de maand van de pieken, niet te vergelijken met het zomerse klimaat van nu. paneel temperatuur is hierin de leidend. Het gebrek aan wind en een hogere omgevingstemperatuur zorgen voor die hogere temperatuur. je verliest ongeveer 0,5% per graad die het paneeel warmer is .Hansieo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:24:
Even een vraagje.
tia
Panelen worden getest bij een temperatuur van 25 graden vandaar dat mei beter bij het maximale past. wat op de panelen vermeld staat in de vorm van het aantal WP
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-06-2020 14:12 ]
Het is niet alleen de temperatuur. We zitten vandaag, midden op de dag op zo'n 600W/m2 waar je eerst nog wel eens boven de 900W/m2 zat. De hoeveelheid licht is een stuk minder maar dat zie je niet met het blote oog.Hansieo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:24:
Even een vraagje.
tia
Y'24
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw