Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 21:19
Over het verlengen van een GreenChoice contract voor 1 juli: na verlenging bleek dat in de bevestiging er een link stond naar de nieuwe voorwaarden (die vanaf 1 juli). Omdat ik nergens de oude voorwaarden kon vinden en er in de nieuwe voorwaarden nergens over de 10000 kWh/jaar limiet gesproken wordt, heb ik weer contact met GC opgenomen.

Ik heb geprobeerd aan te tonen dat ik met mijn 5 jaars contract niet in het bezit van mijn contractvoorwaarden ben en dat dit niet acceptabel is. Na een aantal pogingen heb ik uiteindelijk de volgende bevestiging gekregen:

U valt met uw contract nog in de voorwaarde van terugleververgoeding van voor 01/07/2020. Hierdoor valt u in de volgende afspraak:

Met de terugleververgoeding vergoeden we aan klanten een vast leveringstarief van € 0,11 over de netto teruglevering tot 10.000 kWh per jaar. Levert een klant meer dan 10.000 kWh netto terug? Dan ontvangt hij over de gehele netto teruglevering het kale leveringstarief.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Klopt. Het is ook helemaal niet zo moeilijk maar het kostte me wel een paar pogingen voordat ik deze bevestiging kreeg. Ze hadden natuurlijk in de bevestiging niet een link naar de nieuwe maar naar de oude voorwaarden moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:21
@twain4me en @RvV

Beide bedankt voor jullie input.
Ga ik dus alleen uit van 25 > 30 C ben ik al 2,5% kwijt.

En dan nog de intensiteit... 2/3 (?) van april/mei (wist ik niet :( )
tja, dan ga ik idd onder de 5.500 door... dus hoef mij geen zorgen te maken..

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45

RvV

Intensiteit verschilt per minuut. Nu zitten we hier alweer boven de 700. ;) Maar het valt wel op dat op deze warme dagen de waarden sowieso wat lager liggen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hansieo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:00:
@twain4me en @RvV

Beide bedankt voor jullie input.
Ga ik dus alleen uit van 25 > 30 C ben ik al 2,5% kwijt.
Nog wel meer, bij gebrek aan wind worden die panelen loeiheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvV schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Het is niet alleen de temperatuur. We zitten vandaag, midden op de dag op zo'n 600W/m2 waar je eerst nog wel eens boven de 900W/m2 zat. De hoeveelheid licht is een stuk minder maar dat zie je niet met het blote oog.
Al vanaf 13.00 uur ruim boven 800 watt uit in Brabant hoor, piek 840

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hansieo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:24:
Even een vraagje.

Begin april "kreeg" ik zonnepanelen, 18 stuks en 5.750Wp
In April/mei was het een top opbrengst (zoals bij vele van jullie) en zag ik regelmatig het MAX omvormer vermogen van 5.500W voorbijkomen.

Nu, zie ik nog slechts 4.500 en soms wat hoger...

Heeft dit / kan dit alleen te maken hebben met de hogere paneel temperaturen?

In April was het zo'n 20C buiten en nu 30C. Is dit werkelijk zo'n belangrijke factor? Hebben jullie óók zo'n terugval?

tia
Terugval wel ja, maar bij mij ging de piek ongeveer van 7,8KW naar 7,2KW, dus dat is aanzienlijk minder dan wat jij hebt. En dan heb ik een donker dak met donkere panelen dus die worden erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Ja, vandaag binnen gekregen.
Op het voorblad staan ook de tarieven maar helaas niet die van het terugleveren.
Die stonden bij mij wel op het achterblad. Daar staat dus mooi zwart op wit dat ik voor 11 cent ga terugleveren. Dat is wel zo fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Solasurus

Anders kost het geld he ;) nu niet, en als je zoekt op tigo komt ie toch wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
Voor degene die nog panelen zoeken: kijk eens hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Krilo_89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Ja dat was ook mijn reden om de prijs goed te praten ;) . Het dak moest sowieso vervangen en geisoleerd worden, plus dat we nu de panelen er precies pas op hebben kunnen maken, dus geen lelijke paspanelen. Er zit damp-open folie onder en daaronder weer 2 lagen glaswol, wat ook niet brand. De fabrikant van de panelen gaf aan dat dit voldoende is. Doordat er gewerkt wordt met een dubbele glasplaat en genoeg ventilatie erachter, zal het paneel niet over de 100 graden heen gaan. Hij blijft zelfs vele malen koeler dan andere in-dak systemen of panelen die niet met 2 lagen glas werken.

Maar wat ik begrijp is dat als ik bijv. 8kW oplever met de panelen (DC), dan zet de omvormer dit om naar AC en dat kan dan zomaar 4kW zijn? Dus de helft minder? Dit is wat ik zie op de SMA website zelf.
Als ik een vergelijker pak, zou ik uitkomen op deze omvormer: SMA Sunny Tripower 8000tl-20. Die is iets meer dan wat ik nodig zou hebben, heeft 2 MPP's, waardoor ik beide dakdelen erop aan kan sluiten en kan 4 strings hebben, waardoor elk dakdeel weer uit twee lussen zou bestaan. Kloppen deze aannames een beetje?
Een 3 fase omvormer die groot genoeg is zal ongeveer een rendement van 97.5% hebben.
Stel je hebt een 8 kW omvormer:
Als er 8 kW DC inkomt zal er 8*0.975=7.8 kW AC uitkomen.
Stel dat de panelen 10 kW DC willen leveren dan komt er alsnog maximaal 8 kW AC uit.

Met een 3 fase omvormer zou ik in totaal 2 strings maken. Met 4 strings wordt de stroom te hoog.
Met een 8 kW omvormer top je niet of nauwelijks af.
Een 7 kW topt 0.3% af (dat is 5 euro per jaar). Nu kun je een omvormer uitkiezen en zelf bepalen of je een 7 of 8 kW omvormer kiest. Niet elk merk heeft een 7 kW versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32BGpx0ekTqfacax0K_A5vGTACc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iJsRQSkppbaM30PeoDJeBBq4.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
develdonk schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:03:
[...]

oh jawel hoor. Dit is de PM die ik gestuurd had:
Heb ff voor je gekeken bij groothandel. voor 2100 eur moet je wel klaar zijn met materiaalkosten (12 panelen jinko solar 325 wp cheetah, stellage flatfix fusion, kabel en growatt 4kw inverter). dan nog een aardlek+installatieautomaat voor meterkast (zeg: 120 eur) en rest is arbeid en wat klein spul.

dus zeg EUR 2.300

hij heeft 12 panelen * 325 watt * 90% = 3.510 kwh per jaar
3.510 * 20 cent = 702 eur per jaar

2.300 / 702 = 3,27 jaar

edit: dit is op basis van groothandel prijzen excl btw.
Ah ja. Ik had met inclusief BTW gerekend. Dat eraf en je bent er ook al inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:25:
Voor degene die nog panelen zoeken: kijk eens hier.
Misschien moet solar-bouwmarkt dit ook eens lezen...
Ik zie Qcell er op een lagere plaats staan.
Maar wel ver bovenaan hun lijst.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2020 18:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Het is wel een Australische site; wellicht dat Q-Cells daar minder verkrijgbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Het is wel een Australische site; wellicht dat Q-Cells daar minder verkrijgbaar is?
Omdat het beter verkrijgbaar, presteert het ook beter?
Die indruk krijg ik bij solar-bouwmarkt.

Het moge duidelijk zijn dat n-type silicium in de review, het toverwoord is.
Misschien presteert dat in Australie dan beter inderdaad, omdat het hier niet zo warm is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
exroosje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Dan zou je omvormer erg warm worden...

Nee, als je meer DC power hebt als de omvormer kan/ wil leveren aan AC, gaat ie het tracker voltage verlagen en zo ook de panelen minder laten opbrengen. Als je erg veel over wattage hebt van de panelen, dan kun je wel kortstondige overwattage pieken krijgen aan de AC kant omdat de omvormer eerst moet bijregelen en daar even tijd voor nodig heeft.. Daarom moet je dit in de praktijk begrenzen tot ca 20-30% zodat alles heel blijft.
Bij aftoppen verhoogt het voltage en verlaagt de stroom.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Solar-bouwmarkt rapporteert toch alleen de opbrengst in kWh/Wp?

Die andere test lijkt me af en toe best subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
Kan je mc4-connectors die nog niet aangesloten gewoon los op het platte dak laten liggen? Als ze dicht zijn ze waterdicht. Maar als ze nog niet zijn aangesloten, en het buiten regent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Moons schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:03:
Kan je mc4-connectors die nog niet aangesloten gewoon los op het platte dak laten liggen? Als ze dicht zijn ze waterdicht. Maar als ze nog niet zijn aangesloten, en het buiten regent?
persoonlijk heb ik ze tussen de dagen door steeds afgedopt, ik wil er geen vuil of vocht in hebben.

edit:

om precies te zijn ik het dopje F gebruikt om in plaats van een stuk kabel in een staubi stekkers te stoppen en daarmee de open liggende MC4 af te doppen

Afbeeldingslocatie: https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/Images/png/27021600951425547__Web.png

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 26-06-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

@Moons, dat is niet handig, want dan kan er corrosie ontstaan of vuil in komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
@Moons beter niet, kan gaan oxideren en dan krijg je teveel weerstand = hitte = smelten = problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
Thanks! Ik zal de installateur erop aanspreken. Die is halverwege zijn klus en alles ligt nu in de regen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:20
Ik heb een 5-tal offertes opgevraagd voor 12 PV's (serieel) incl. montage. Ze komen allemaal met verschillende merken omvormers en panelen (met verschillende max WP's). Omdat er zoveel materialen op de markt zijn is de kans groot dat de genoemde panelen en omvormers niet terug te vinden zijn in tests. Het is uberhaupt lastig goede, betrouwbare informatie te vinden over wat een kwalitatief goed merk is en wat niet.

Merken panelen die aangeboden zijn:
- Trina
- JA Solar
- RCE
- Q.Cell
- AEG
- Sunrise

Merken omvormers die aangeboden zijn:
- Growatt
- SAJ
- GoodWe

Van de meeste heb ik wel datasheets, de één nog mooier dan de ander met een boel (loze) kreten. Dus daar wordt je ook niet veel wijzer uit.

Dus mijn vraag: waar moet ik op letten bij het maken van een keuze?
- De prijs per WP (loopt zeer uiteen)
- Puur het merk
- De garantievoorwaarden (productgarantie én geclaimde vermogensgarantie)
- Of een combinatie van bovenstaande? Welke weegt dan het zwaarst?

De aanbieder met de laagste prijs per WP is gelukkig een lokale aanbieder, daar gaat in principe mijn voorkeur naar uit. Maar niet tegen elke prijs natuurlijk. En wellicht is het materiaal kwalitatief allemaal wat minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Moons schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:03:
Open is niet eens heel erg, liggen waarschijnlijk onder de panelen, echter wel uitkijken dat ze niet nat in elkaar gaan maar eerst goed droog moeten zijn, even blazen met lucht of verdrijven met wd40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@J-East merken zijn allemaal vrijwel het zelfde. AEG zal wel verkocht worden als Duitse degelijkheid, maar dat is net als andere merken Chinees. Gewoon gaan voor de meeste Wattpiek en je dak zoveel mogelijk volleggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@J-East
Het ligt een beetje aan wat je zelf wilt.
Alles wat je opnoemt valt onder de noemer OK.
Wil je wat meer premium, kijk dan hier.
cville in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Erbij vermeld dat de verschillen in opbrengst klein zijn.
Vaak zijn er betere materialen en opbouwmethoden van een paneel gebruikt, waardoor het paneel duurder wordt maar ook duurzamer.

Qua omvormer idem.
Ben je tevreden met een portal die op chinese servers draait (als ze het doen) of lees je liever zelf uit?
Dan kijk je verder naar een Fronius, Sma, Enphase of Solaredge.

Maar zonder iets te vermelden over je daksituatie, is het glazen bolwerk om iets aan te bevelen.
Er is zelfs een tweaker die bij houdt wat er bij de bekende webshops (die soms ook installeren) te krijgen is.
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-15.csv.xz.html

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2020 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:51
Rol-Co schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Open is niet eens heel erg, liggen waarschijnlijk onder de panelen, echter wel uitkijken dat ze niet nat in elkaar gaan maar eerst goed droog moeten zijn, even blazen met lucht of verdrijven met wd40.
Ik weet niet of een MC4 stekker rubber bevat, maar WD40 en rubber zijn op de lange termijn (5 a 10 jaar) geen vriendjes. Bestanddelen in het rubber lossen op en je krijgt lekkage op je stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:12:
@J-East
Het ligt een beetje aan wat je zelf wilt
Dat weet ik zelf eigenlijk nog niet zo goed. Alleen opwekken wat ik zelf verbruik of het dak maximaal vol leggen? Onbekend is natuurlijk in welke vorm de salderingsregeling vanaf 2023 voortgezet zal worden, dus is het een verstandige investering?

Ik ben nu uit gegaan van 12 panelen (ongeveer eigen verbruik) aan de achterzijde (gunstigst gesitueerd), maar ik zou dit aantal makkelijk kunnen verdubbelen door ook de voorzijde vol te leggen. Maar nogmaals, is dit een veilige investering?

Verder maakt het me niet zo veel uit waar het spul vandaan komt, als de kwaliteit maar goed is en de garantie goed geregeld is (niet alleen op papier).
Maar zonder iets te vermelden over je daksituatie, is het glazen bolwerk om iets aan te bevelen.
Dak is een schuin (punt)dak met pannen zonder obstakels in de omgeving. Ligging is achterzijde WZW.
Er is zelfs een tweaker die bij houdt wat er bij de bekende webshops (die soms ook installeren) te krijgen is.
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-15.csv.xz.html
Thanks, daar ga ik ook eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@J-East
Nieuwe salderingsregeling is bekend:
https://www.eigenhuis.nl/...lderingsregeling-bekend#/

Dus tegen de tijd, dat het ongunstig wordt, heb jij ze al terug verdiend. (5 a 6 jaar)
Een investering is nooit zeker. Daarom heet het investering.
Wil je veilig zitten, investeer je in niets. Maar dat niets levert ook niets op natuurlijk.

Je moet zoveel mogelijk eigen verbruik creeeren als de panelen wat opleveren.

Ik ben daar al mee bezig, dmv warm water te maken en op te slaan, als de panelen leveren.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Ik sluit niet uit, dat in de toekomst er een batterij komt te staan. Maar nu nog niet de moeite waard.
En overdag veel "laten" doen, wasmachine, vaatwasser en droger op uitgestelde start.
Mooiste is zoveel mogelijk verdeling, zodat je de hele dag wat opwekt.
Daar heb je in de toekomst meer aan dan enkel op zuid.

Echter is een zuid (schuin) dak weer beter in de maanden met laagstaande zon, maar een overschot in de zomer. En aan een hoge korte piek heb je ook weinig.
Kortom: kijk niet meer naar jaarverbruik/opwek maar naar spreiding.
Winter is ruk en zomer is overvloed. Maar er zit heel veel tussen.

Iedere kWh die je direct kan verbruiken blijft 22 cent waard en hoef je niet te kopen.
Hier ligt ook teveel voor mijn verbruik. 7100 Wp op zuid en noord, levert 5500 kWh op en ik verbruik er 3500.
Levert per jaar 430 euro op (-60 euro abbonee kosten aan de leverancier) en de energie is gratis. (all -electric)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dapdodo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Ik weet niet of een MC4 stekker rubber bevat, maar WD40 en rubber zijn op de lange termijn (5 a 10 jaar) geen vriendjes. Bestanddelen in het rubber lossen op en je krijgt lekkage op je stekkers.
Nee, mc3 was rubber, mc4 is plastic.
Wd40 houd het ook wat vettig, mooi tegen roest, en beter iets wd40 dan water in je stekkers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
J-East schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Ik ben nu uit gegaan van 12 panelen (ongeveer eigen verbruik) aan de achterzijde (gunstigst gesitueerd), maar ik zou dit aantal makkelijk kunnen verdubbelen door ook de voorzijde vol te leggen. Maar nogmaals, is dit een veilige investering?
Voer je kosten en andere gegevens eens in, in mijn PV terugverdientijd calculator. Dan zie je vanzelf of de getoonde terugverdientijd interessant voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:41
Een vraagje betreffende het leggen van zonnepanelen oost-west op plat dak;

Kan ik beter maar 10 panelen leggen die de gehele dag in de zon liggen, of 12 panelen leggen waarbij 2 panelen aan het eind van de middag gedeeltelijk in de schaduw komen te liggen door een boompje, welke dan dus de rest van de string beïnvloeden?

Ik wil het gewoon bij een normale stringomvormer houden als het kan, met oost en west op een aparte mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:15:
@J-East

Iedere kWh die je direct kan verbruiken blijft 22 cent waard en hoef je niet te kopen.
Hier ligt ook teveel voor mijn verbruik. 7100 Wp op zuid en noord, levert 5500 kWh op en ik verbruik er 3500.
Levert per jaar 430 euro op (-60 euro abbonee kosten aan de leverancier) en de energie is gratis. (all -electric)
Je moet eigenlijk dan wel de gemiste terugleververgoeding van die 22 cent aftrekken.de waarde van een eigen gebruikte kwh is alleen 22cent als de terugleververgoeding 0 is. Het is redelijk aannemelijk dat de terugleververgoeding ergens rond de 6 cent zal uitkomen. Had je de kWh niet verbruikt en wel opgewekt dan had je er 6 cent voor gekregen en daarnaast had je dus 22 cent moeten betalen voor de gebruikte kWh
in dat geval is een kWh zelf opwekken en gebruiken dus 22- 6 cent = 16 cent "waard"
Om het makkelijk te houden ten opzichte van geen PV blijft het wel 22 cent "waard" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Nee, mc3 was rubber, mc4 is plastic.
Wd40 houd het ook wat vettig, mooi tegen roest, en beter iets wd40 dan water in je stekkers. :)
En hoe zit het met de overgangsweerstand in de stekkerverbinding ten gevolge van het vettige laagje.....??
Bovendien, zitten er eigenlijk wel materialen in de stekker, die kunnen roesten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@twain4me Je verbruikt het, of je levert het terug. Beide kan niet. (ik bedoel de kWh die je gebruikt lever je niet terug)
Dus eigen opwek direct verbruiken is gewoon 22 cent. (dat betaal je als je geen panelen hebt)
En terugleveren 10,5 cent (nu)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwerius schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:17:
[...]

En hoe zit het met de overgangsweerstand in de stekkerverbinding ten gevolge van het vettige laagje.....??
Bovendien, zitten er eigenlijk wel materialen in de stekker, die kunnen roesten?
roesten niet.
volgens mij is het vertint koper zou eventueel wel kunnen corroderen, (groen uitslaan) dat zie je ook wel bij auto's onder de moterkap, wd 40 zou ik persoonlijk niet snel doen.(er zit een afsluit rubber in een mc4 stekker) daar zijn producten voor die er voor zijn bedacht. met name in de auto industrie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53

Crazy-

Best life ever

Zonnepanelen laten zweten - meer opbrengst

https://wibnet.nl/technie.../zonnecellen-leren-zweten

2de keer dat ik dit lees; recente uitvinding en ook logisch.
Ben zelf benieuwd wanneer het op de markt komt!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:21:
[...]

roesten niet.
volgens mij is het vertint koper zou eventueel wel kunnen corroderen, (groen uitslaan) dat zie je ook wel bij auto's onder de moterkap, wd 40 zou ik persoonlijk niet snel doen.(er zit een afsluit rubber in een mc4 stekker) daar zijn producten voor die er voor zijn bedacht. met name in de auto industrie te vinden.
@Zwerius

Roesten wel, zal zo een foto maken ;)

Wd40 is uit de autowereld en geeft niets, is ook veel gebruikt i.p.v een contact cleaner. de O-ring om de plus van een mc4 zit aan de buitenkant dus heeft niets van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:19:
@twain4me Je verbruikt het, of je levert het terug. Beide kan niet.
exact. dus dan moet je de gemiste opbrengst van het terugleveren wel van je besparing afhalen.
ik ga er wel (wellicht niet terecht) vanuit dat we het hebben over de tijd na de huidige salderings regeling, we hebben het immers over eigen verbruik verhogen

voorbeeld: (makkelijk rekenbare bedragen)
1000kWh terugleveren (6 cent)
200kWh kopen we in (20 cent)

dit zou
1000* 6= 6000 cent
200* 20=-4000 cent
je krijgt dan nog 6000-4000= 2000 cent van de energiemaatschapij

stel we zetten nu technolgie in om die 200 kWh uit eigen productie te kunnen gebruiken
dan hebben we
1000-200= 800kWh terugleveren (6 cent) en nul inkoop
800*6 = 4800 cent

het verschil is dan de besparing die zal zijn 4800-2000= 2800cent
en wil je weten hoeveel je besparing is per kwh 2800/200 = 14 cent.

ik heb als voorbeeld 6 cent maar dat kan natuurlijk elk bedrag zijn, ik kan niet in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:44:
[...]

@Zwerius

Roesten wel, zal zo een foto maken ;)

Wd40 is uit de autowereld en geeft niets, is ook veel gebruikt i.p.v een contact cleaner. de O-ring om de plus van een mc4 zit aan de buitenkant dus heeft niets van doen.
roest onstaat alleen op ijzer.. corroderen kan prima.. maar ijzer in de connectoren geloof ik niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:47:
[...]

roest onstaat alleen op ijzer.. corroderen kan prima.. maar ijzer in de connectoren geloof ik niet zo in.
Ja logisch, maar mc4 is er in vele kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Ja logisch, maar mc4 is er in vele kwaliteiten.
zo slecht dat er ijzer inzit 8)7 ?
formeel is er maar 1 mc4 en staubi gebruikt geen staal in de connectoren. ;)

ik beloof dat ik nu ga stoppen met mierenneuken :+

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 27-06-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik ben benieuwd of er zaken als elektrische ketels komen met een klein accupack voor gebruik buiten dagen en tijden dat er geen opbrengst is.

Ik heb niet zo'n zin en weinig tot geen ruimte voor warmtepomp installaties. Dus als ik mijn huidige gasketel kan vervangen door een elektrische en zoveel mogelijk eigen opbrengst kan verbruiken ben ik al klaar. Elektrisch koken doe ik binnenkort ook al. Dan zou ik makkelijk en snel van het gas afzijn.

Ik gebruik zelf in de winter amper de verwarming. Zeker als het niet vriest , het blijft altijd wel 18 graden binnen. En 20 is zo bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
CornermanNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:58:
Ik ben benieuwd of er zaken als elektrische ketels komen met een klein accupack voor gebruik buiten dagen en tijden dat er geen opbrengst is.
Dat bestaat al. Heb er zelf eentje hangen. Alleen noemen ze het een elektrische boiler. Die van mij kan zo'n 6kWh aan warmte opslaan.
Ik heb niet zo'n zin en weinig tot geen ruimte voor warmtepomp installaties. Dus als ik mijn huidige gasketel kan vervangen door een elektrische en zoveel mogelijk eigen opbrengst kan verbruiken ben ik al klaar.
Zo simpel is het helaas niet. Behalve dat het 4x zo duur is om zonder WP elektrisch te stoken (en dus ook 2x zo duur als op gas), zou je waarschijnlijk ook een behoorlijke investering moeten doen in het verzwaren van je elektrische aansluiting. Het klinkt als de "makkelijke" oplossing maar dat is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:57:
[...]

zo slecht dat er ijzer inzit 8)7 ?
formeel is er maar 1 mc4 en staubi gebruikt geen staal in de connectoren. ;)

ik beloof dat ik nu ga stoppen met mierenneuken :+
Lijkt mij roestwater

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9iuZ2W-7LgsIaWn0o2ujo0eTKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2De1QGkSWQlcqQDSrzcmRsU7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
mcDavid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Dat bestaat al. Heb er zelf eentje hangen. Alleen noemen ze het een elektrische boiler. Die van mij kan zo'n 6kWh aan warmte opslaan.

[...]

Zo simpel is het helaas niet. Behalve dat het 4x zo duur is om zonder WP elektrisch te stoken (en dus ook 2x zo duur als op gas), zou je waarschijnlijk ook een behoorlijke investering moeten doen in het verzwaren van je elektrische aansluiting. Het klinkt als de "makkelijke" oplossing maar dat is het niet.
Dat wist ik niet dank voor de informatie, dus je moet dan eigenlijk toch een combinatie met warmtepomp zoeken. Dan toch maar stap voor stap, eerst de zonnepanelen en dan later verder kijken voor de gasloze ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dan is wd40 waarschijnlijk de betere optie.. man man man,. wat een troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:11:
[...]

dan is wd40 waarschijnlijk de betere optie.. man man man,. wat een troep.
Ja er zijn nou eenmaal veel veel verschillen in kwaliteit.
Gewoon iets vettig is ook prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:33:
[...]

wd 40 is natuurlijk iets roest oplossend dat lijkt hier handig te zijn. ;)
veel vet is isolerend, steek maar eens een multimeter in een pot kopervet.

Ik heb geen vet in de stekker zitten alleen een heel klein beetje op de rubbertjes zodat ze langer blijven leven.. hopelijk is het genoeg dat de connectoren niet gaan roesten ;)

edit:
Voorlopig heb ik al een jaar een hele mooie Riso, dus ik verwacht niet dat er bij mij water inzit. O+
zit die connector aan een paneel of wasw het een los gekocht ding?

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 27-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Tegen inloop van water is niks bestand.
En volgens mij is geen enkele wartel echt dicht. Dus hoog en droog hangen blijft de magic trick. En rekening houden dat een naar beneden hangende kabel water geleid.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:42:
[...]

wd 40 is natuurlijk iets roest oplossend dat lijkt hier handig te zijn. ;)
veel vet is isolerend, steek maar eens een multimeter in een pot kopervet.
Verkeerde voorbeeld of verkeerde kopervet, ik gebruik altijd kopervet op de 80A batterijstekkers op het werk.
Ik heb geen vet in de stekker zitten alleen een heel klein beetje op de rubbertjes zodat ze langer blijven leven.. hopelijk is het genoeg dat de connectoren niet gaan roesten ;)
Vaseline kan ook geen kwaad, dicht ook nog wat af.
edit:
Voorlopig heb ik al een jaar een hele mooie Riso, dus ik verwacht niet dat er bij mij water inzit. O+
zit die connector aan een paneel of wasw het een los gekocht ding?
Losse tussenkabel, door installateur gelegd.

@reneeke1970
Spatwater dicht heet dat , ip65 zijn ze wel, er komt geen hoge druk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Tegen inloop van water is niks bestand.
weinig, al zag ik een duidelijk verschul tussen 4mm2 bij een kennis en 6mm2 bij mij ik kon hier de staubi niet geheel dicht draaien dat ging echt niet, en je zag duidelijk dat het klem systeem zich echt volledig had gesloten. dat leek wel anders bij de 4 mm2 bij die kennis. die kon ik wel helemeel aandraaien tot einde schroefdraad. en de wartel leek minder goed te zitten. ik heb de stekkers niet gekocht, dus ik weet niet of er nog ander verschil is dan alleen de dikte van de draad, maar het viel wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Verkeerde voorbeeld of verkeerde kopervet, ik gebruik altijd kopervet op de 80A batterijstekkers op het werk.
Prima voorbeeld, pak maar een multimeter en steek hem in en pot, het gaat pas geleiden onder druk (dan maken de koper deeltjes contact) eerder isoleren andere elementen en verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:01:
[...]

weinig, al zag ik een duidelijk verschul tussen 4mm2 bij een kennis en 6mm2 bij mij ik kon hier de staubi niet geheel dicht draaien dat ging echt niet, en je zag duidelijk dat het klem systeem zich echt volledig had gesloten. dat leek wel anders bij de 4 mm2 bij die kennis. die kon ik wel helemeel aandraaien tot einde schroefdraad. en de wartel leek minder goed te zitten. ik heb de stekkers niet gekocht, dus ik weet niet of er nog ander verschil is dan alleen de dikte van de draad, maar het viel wel op.
Of de kabel niet goed, moet 2 laags zijn.
Info
Wikipedia: MC4 connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Voer je kosten en andere gegevens eens in, in mijn PV terugverdientijd calculator. Dan zie je vanzelf of de getoonde terugverdientijd interessant voor je is.
Mooi overzicht! Ik moet echter eerst de benodigde gegevens dan even verzamelen (opvragen) omdat ik in de basis van een systeem van 12 panelen uit ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hier nog steeds bezig met APS omdat de ECU-R in een bootloop lijkt te zitten. APS vindt dat hij vervangen moet worden en gaat een nieuwe opsturen. Echter duurt dit echt heel erg lang, hopelijk aankomende week eens een update dat hij verzonden is.

Winkelmann ook een mailtje gestuurd hierover, nul reactie. Valt mij een beetje tegen overigens.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45

RvV

Winkelman moet je niet mailen maar bellen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ophidian schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:45:
Hier nog steeds bezig met APS omdat de ECU-R in een bootloop lijkt te zitten. APS vindt dat hij vervangen moet worden en gaat een nieuwe opsturen. Echter duurt dit echt heel erg lang, hopelijk aankomende week eens een update dat hij verzonden is.

Winkelmann ook een mailtje gestuurd hierover, nul reactie. Valt mij een beetje tegen overigens.
Ik had een vervangende ECU-R binnen een paar dagen (verstuurd met UPS). Er werd mij verteld dat het weken kon duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
timovd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:53:
[...]

Ik had een vervangende ECU-R binnen een paar dagen (verstuurd met UPS). Er werd mij verteld dat het weken kon duren.
Ah dat biedt hoop. Donderdagmiddag hebben ze toegezegd dat vervanger zou komen, dus dan nog maar even afwachten.

Dan mag Winkelmann zijn e-mailadres wel van zijn website halen |:(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 15:50

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

De Wifi verbinding van mijn OMNIK TL3-S valt regelmatig uit.
Nu zie ik dat er een firmware upgrade voor de Wifi-module is, maar ik kan nergens meer het betreffende bestand (M2M4.01.9.b ...) vinden.

Heeft iemand deze firmware nog ergens staan?

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ophidian schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Ah dat biedt hoop. Donderdagmiddag hebben ze toegezegd dat vervanger zou komen, dus dan nog maar even afwachten.

Dan mag Winkelmann zijn e-mailadres wel van zijn website halen |:(
Tip voor de toekomst: Aan de bouw (instalatie) gerelateerde bedrijven altijd na een dag nabellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-06 14:28
Hallo,

Wat vinden jullie van Panelen van het merk SHARP, en dan met name model NU-JC330. Kom de naam SHARP niet veel tegen in de fora hier op tweakers. Heeft dit een bepaalde reden. Ben wel nieuweschierig.
Vraag dit omdat ik op het punt sta ze te kopen voor een mooie prijs.

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Tip voor de toekomst: Aan de bouw (instalatie) gerelateerde bedrijven altijd na een dag nabellen. ;)
Mja, normaal zit ik er wat meer bovenop. Maar gezien de ECU-R wel wat doet (lampje aan :+), in eerste instantie contact opgenomen met APS en een mail naar Winkelmann. Echter nu uiteindelijk overeengekomen dat APS een nieuwe gaat sturen, dus niet naar Winkelmann gebeld.

De eerste QS1 doet het overigens prima, kan alleen niet monitoren hoeveel die ongeveer doet. De QS1 zit op L2 erbij en de Solaredge levert op alle 3 de fasen terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWA4pqvALbV2D0l-TIC4mN71Ors=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V4YEtznmOOIeHGeZ6kpdvDN7.png?f=user_large

En dit doet de ECU-R:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt92P9RENNOjlEDVQYcLf7gaY9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6RALqwg19H2Hdg9dKkDYvTcl.png?f=user_large

Reset doet 0,0. Lan verbinding doet hetzelde. Blijft 10 sec aan, dan 2 sec uit en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tweakpat1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:00:
Hallo,

Wat vinden jullie van Panelen van het merk SHARP, en dan met name model NU-JC330. Kom de naam SHARP niet veel tegen in de fora hier op tweakers. Heeft dit een bepaalde reden. Ben wel nieuweschierig.
Vraag dit omdat ik op het punt sta ze te kopen voor een mooie prijs.

Alvast bedankt voor jullie input.
welke merken hoor je wel vaak? Het komt en het gaat, longi (met stip de grootste producent) zie je ook pas een jaar met regelmaat terug komen, alles heeft te maken met prijs en leverbaarheid.
Volgens mij produceren ze nog steeds hun eigen panelen, dus het is dan geen AEG-tje waar je white label koopt met een aeg stickertje.
Maargoed we hebben het over een product wat 25 jaar mee zou moeten gaan.. tegen de tijd dat je iets over het paneel kan zeggen zijn we 15 jaar veder en kan jij dat paneel niet meer kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16
Hoi energieproducenten. Ik heb net een negental zonnepanelen op mijn dak laten leggen via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis door Greenchoice. Hierbij hebben ze een Growatt inverter met Wifi dongle geplaatst voor het eigenlijke doel van de zonnepanelen: gave grafiekjes in een app. De ShinePhone app heb ik gedownload, maar ik moét een "installatiecode" ingeven. Weet iemand wat ik daar in kan vullen, of is het een gevalletje Greenchoice bellen op maandag?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:21:
Hoi energieproducenten. Ik heb net een negental zonnepanelen op mijn dak laten leggen via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis door Greenchoice. Hierbij hebben ze een Growatt inverter met Wifi dongle geplaatst voor het eigenlijke doel van de zonnepanelen: gave grafiekjes in een app. De ShinePhone app heb ik gedownload, maar ik moét een "installatiecode" ingeven. Weet iemand wat ik daar in kan vullen, of is het een gevalletje Greenchoice bellen op maandag?
Zou het zo eenvoudig kunnen zijn? https://www.4blue.nl/faq-monitoring-growatt

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Bedankt, het gaat dus inderdaad om wat in hun handleiding staat: "Installatiecode: de code die je hebt gekregen bij je OSS account. Dit nummer kun je terugvinden tussen de haakjes ‘()’ achter je naam wanneer je in OSS bent ingelogd."
Die heb ik niet, daar moet ik denk ik een Greenchoice accountnaam invullen?
Of blijkbaar via 4blue (ik ken deze partij verder niet) een eigen installateurs-account aanvragen en deze gebruiken? ("Heb je nog geen inloggegevens? Stuur een mailtje naarsales@4blue.nl, dan maken wij een installateurs-account voor je aan in OSS.")

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Bedankt, het gaat dus inderdaad om wat in hun handleiding staat: "Installatiecode: de code die je hebt gekregen bij je OSS account. Dit nummer kun je terugvinden tussen de haakjes ‘()’ achter je naam wanneer je in OSS bent ingelogd."
Die heb ik niet, daar moet ik denk ik een Greenchoice accountnaam invullen?
Of blijkbaar via 4blue (ik ken deze partij verder niet) een eigen installateurs-account aanvragen en deze gebruiken? ("Heb je nog geen inloggegevens? Stuur een mailtje naarsales@4blue.nl, dan maken wij een installateurs-account voor je aan in OSS.")
Heb je al gekeken naar de sticker op je omvormer hier staat de check code die je nodig heb om de wifi in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
wizzopa schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Heb je al gekeken naar de sticker op je omvormer hier staat de check code die je nodig heb om de wifi in te stellen.
Dat is de stap ná de stap waar ik die code voor nodig heb. Hier kom ik nu niet voorbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6rJ1BccJm5T_-LpT3h513E_010=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B7Z8T8AuTwMeHFeLpzOFjh82.png?f=user_large

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is de stap ná de stap waar ik die code voor nodig heb. Hier kom ik nu niet voorbij:
[Afbeelding]
Heel vervelend dit weer, ik had er met mijn installatie van de Goodwe een bijna indentieke proceduren voor nodig en 3 weken gedult.

Check hier even https://solarnrg.nl/downl...g-growatt-wifi-module.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 27-06-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 08:34
Voor op een garage zou ik graag 6 zonnepanelen(2x3) in oost west opstelling plaatsen om mijn al reeds bestaande zuid opstelling te helpen in de ochtend en avonduurtjes ;)

dit zouden dan de Trina 325WP TSM-325DD06https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html worden. en ik zou ze graag parallel aan willen sluiten aan een Goodwe GW1000-XS WiFi https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw1000-xs-wifi.html, en met een hoek van 13 graden monteren op het dak.

2 vragen:

- kan ik de oost west strings parallel aansluiten aan de omvormer? (max input current 10A, short 13.8A), panelen leveren max 9.58.

Ik heb hier geen ervaring mee, dus ik vraag het graag :)

- zorgt het vermogen van de omvormer voor erg aftoppen in de middag?

Met zuid systemen is mij dit wat duidelijker te kiezen, maar oost west heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35
@DeadKennedy kan het niet via hier https://server.growatt.com/register

Ik had helemaal geen installatie code nodig alleen die op de sticker.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
djoenez schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:01:
Voor op een garage zou ik graag 6 zonnepanelen(2x3) in oost west opstelling plaatsen om mijn al reeds bestaande zuid opstelling te helpen in de ochtend en avonduurtjes ;)

dit zouden dan de Trina 325WP TSM-325DD06https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html worden. en ik zou ze graag parallel aan willen sluiten aan een Goodwe GW1000-XS WiFi https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw1000-xs-wifi.html, en met een hoek van 13 graden monteren op het dak.

2 vragen:

- kan ik de oost west strings parallel aansluiten aan de omvormer? (max input current 10A, short 13.8A), panelen leveren max 9.58.

Met zuid systemen is mij dit wat duidelijker te kiezen, maar oost west heb ik geen ervaring mee.
Nee dan wordt de stroom te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAUgKBuRYPf_KK0VLSe5jUp4sIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WcpWLPCUl40qVJ7XNJLcbpQ.png?f=fotoalbum_large

Leg ze maar plat of zuid in een kleine hoek en dan samen in een string. En dan een 1.5 kW omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Tijdje geleden schreef ik over de sterfte van mijn Enecsys duo omvormers.
Ondertussen alles goed doorgetest, ook de omvormers waar nog een beetje leven in zat. Van de 7 bleken er 4 volledig defect op een 6 tal jaar, toch erg! Van de resterende 3 is er 1 die niks dan gibberish rapporteert als ik die uitlees met unitgate.
Eén van de defecte inverters heeft zelfs het gedrag om 10% van de tijd ene beetje terug te voeden, heel raar allemaal.

Ik heb nu de boel vervangen door APS QS1 omvormers, hopelijk houden die het langer uit >:)

Ook was ik bezig met wat simulaties te draaien ivm eigen gebruik tov injectie. Ik heb getailleerde minuutwaarden van mijn verbruik over meer dan een jaar maar helaas niks over m'n productie. Is er iemand die bereid is een csvtje/excel te delen met daarin minuut of 5-minuut waarden van productie + watt het totale wattpiek + omvormer piek is? Alvast dank! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

2 vragen:

Je panelen geven met warmte nog maar 90 volt aan je omvormer, dat maal de max van 10 ampère geeft 900 watt en dan stopt het. Oftewel geen goeie combi.
Ik denk overigens dat je panelen een 1200/1300 watt zullen geven, dus een 1500 watt omvormer lijkt mij beter. En dan zou ik kijken naar 72 cell panelen met een lagere ampère en hogere voltage

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
busscherski schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Nee dan wordt de stroom te hoog.
[Afbeelding]

Leg ze maar plat of zuid in een kleine hoek en dan samen in een string. En dan een 1.5 kW omvormer.
Ai, en dit doet zich dan voor midden op de dag lijkt mij? want sochtends en savonds zou dit wel goed moeten gaan toch?
reneeke1970 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Je panelen geven met warmte nog maar 90 volt aan je omvormer, dat maal de max van 10 ampère geeft 900 watt en dan stopt het. Oftewel geen goeie combi.
Ik denk overigens dat je panelen een 1200/1300 watt zullen geven, dus een 1500 watt omvormer lijkt mij beter. En dan zou ik kijken naar 72 cell panelen met een lagere ampère en hogere voltage
Ik heb even gezocht, maar het amperage ligt altijd tussen de 9 en de 10 A, heb jij misschien een linkje van panelen die significant lager zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Nee, panelen geven 9-10A. Parallel dus 18-20A. En dat is groter dan 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Ai, en dit doet zich dan voor midden op de dag lijkt mij? want sochtends en savonds zou dit wel goed moeten gaan toch?

[...]

Ik heb even gezocht, maar het amperage ligt altijd tussen de 9 en de 10 A, heb jij misschien een linkje van panelen die significant lager zijn? :)
Ikke nie, ik koop geen nieuwe. Mijn 330 wp zijn 8.7 ampère, en 38 volt. Gelijktijdig zal dit met oost west tot een 12 ampère komen. Zoek een omvormer die dat kan hebben en je bent klaar.
Of je zoekt drie stuks aps 500/600 op en je bent klaar. Ik heb ze gevonden voor 85 euro met beetje geduld.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@djoenez

Met 13 graden helling heb je midden overdag de zon bijna haaks op beide vlakken.

Los van dat het voltage met 3 panelen echt heel laag is, wat ik niet aanraad vanwege stabiliteit en efficientie, had je plan wel gewerkt met een helling van 51 graden.
Maar ook dan verlies je nog 0.8% van de jaaropbrengst doordat de stroom hoger is dan de omvormer kan verwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHhinCKYrMRjKiT3RIIodB515sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWLt6VYXTOrVpropXT4i9BrY.png?f=fotoalbum_large

Als je 72 cells panelen wilt met lagere stroom en iets hoger voltage moet je tweedehands zoeken. Nadeel is dat die panelen ongeveer 2 meter lang zijn.

Ik denk dat je ze het beste plat kunt leggen.
Of kiezen voor micro omvormers.

https://www.winkelman-zon...9/?display=tiles&merk=APS
https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
redbullwaning schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:41:
@DeadKennedy kan het niet via hier https://server.growatt.com/register

Ik had helemaal geen installatie code nodig alleen die op de sticker.
Thanks, ook als je daar land "Netherlands" instelt vraagt hij om die installatie code. Ik denk dat ik daarvoor dus blijkbaar nog iets moet krijgen van Greenchoice.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:21
Installatie code = installateur denk ik. Niet Greenchoice

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
larsg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:47:
Tijdje geleden schreef ik over de sterfte van mijn Enecsys duo omvormers.
Ondertussen alles goed doorgetest, ook de omvormers waar nog een beetje leven in zat. Van de 7 bleken er 4 volledig defect op een 6 tal jaar, toch erg! Van de resterende 3 is er 1 die niks dan gibberish rapporteert als ik die uitlees met unitgate.
Eén van de defecte inverters heeft zelfs het gedrag om 10% van de tijd ene beetje terug te voeden, heel raar allemaal.

Ik heb nu de boel vervangen door APS QS1 omvormers, hopelijk houden die het langer uit >:)

Ook was ik bezig met wat simulaties te draaien ivm eigen gebruik tov injectie. Ik heb getailleerde minuutwaarden van mijn verbruik over meer dan een jaar maar helaas niks over m'n productie. Is er iemand die bereid is een csvtje/excel te delen met daarin minuut of 5-minuut waarden van productie + watt het totale wattpiek + omvormer piek is? Alvast dank! ;)
Ik heb waarden met een resolutie van 5s. Laat maar weten welke periode je nodig hebt en ik zal kijken wat ik kan doen. Ook een lagere resolutie is mogelijk. Volgens mij kun je de 5m waarden gewoon van PVoutput halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb waarden met een resolutie van 5s. Laat maar weten welke periode je nodig hebt en ik zal kijken wat ik kan doen. Ook een lagere resolutie is mogelijk. Volgens mij kun je de 5m waarden gewoon van PVoutput halen.
Helaas heb ik in het verleden geopteerd om alles op domoticz te zetten ipv pvoutput, domoticz houdt standaard weinig detail bij... Voor mijn verbruik heb ik gelukkig meer detail op een mysql staan.

Als je 2019 zou willen delen zou dat heel fijn zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 22:30
@larsgik heb sinds kort (een maandje ofzo) excelletjes van 1 seconde output.
Heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djoenez Een paar 96 cell panasonic nemen?
Die doen 5,7 Amp
https://solargarant.nl/brand/panasonic/
https://review.solar/best-solar-panels-2020/

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Deshmir schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:15:
@larsgik heb sinds kort (een maandje ofzo) excelletjes van 1 seconde output.
Heb je daar wat aan?
Bedankt voor het aanbod maar ik zou graag een jaar aan data hebben. Zo kan ik een goede vergelijking maken van verwachte netinjectie in bijvoorbeeld de wintermaanden.
Zelf ben ik voor dat doel nu ook alles aan het loggen met een resolutie van 10 sec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38

DropjesLover

Dit dus ->

Klein vraagje, hoe zit het met omzetbelasting?
Ik maak voor de btw-teruggave (gratis) gebruik van de dienst van zonnepanelenbtw.nl en heb alle formulieren ingevuld zoals aangegeven. Ik heb mn ondernemersnummer ed ontvangen en geregistreerd.

Maar nu heb ik ook een email ontvangen dat ik over Q2 aangifte omzetbelasting moet doen :?
Ik kan er op internet weinig over vinden, behalve de KOR-regeling, voor zonnepaneelhouders aan te vragen via
https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf

Maar ik zie nu dat ik alle opgestuurde formulieren niet voor mn eigen administratie ingescand heb 8)7

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:51
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:12:
Ik maak voor de btw-teruggave (gratis) gebruik van de dienst van zonnepanelenbtw.nl en heb alle formulieren ingevuld zoals aangegeven. Ik heb mn ondernemersnummer ed ontvangen en geregistreerd.

Maar nu heb ik ook een email ontvangen dat ik over Q2 aangifte omzetbelasting moet doen :?
Ik kan er op internet weinig over vinden, behalve de KOR-regeling, voor zonnepaneelhouders aan te vragen via
https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf

Maar ik zie nu dat ik alle opgestuurde formulieren niet voor mn eigen administratie ingescand heb 8)7
Als je geen kor hebt aangekruist, moet je elk kwartaal omzetbelasting aangifte doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
Super! Goed om te weten, zo wordt alleen de installatie wel een stuk duurder. ik ga even terug naar de tekentafel :) Bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 08:39
Is er iemand die ervaring met de Valk pro+ systemen heeft?

Ik probeer m'n platte dak vol te plannen, is het mogelijk om landscape een L10 oost-west te koppelen met een standaard L10 zuid montage systeem, zodat je op anderhalf uit komt, dus zoiets:
/\ met / koppelen, zodat je /\/ krijgt? Dan moet er ook nog eentje in portrait (P10) achteraan ivm pijpjes ed, maar die zal sowieso los moeten, omdat die basis smaller wordt. Wellicht dat de buitenste rail dan nog wel doorgetrokken kan? uiteindelijk is het de bedoeling dat het dan zoiets wordt: /\/ \

Is er ergens inzage in hoeveel ballast er onder moet?
Ze zeggen dat er minder ballast onder hoeft dan volgens de gangbare berekeningen, maar dan wordt er naar een planning programma verwezen, waar ik geen toegang tot heb...

Wat ik tot dusver gevonden heb:
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
Hellingshoek panelen wordt 10 graden, blijft het mooi uit het zicht onder de dakrand.
Hoogte is 6,5m; gebied 2 met wind Vref=27m/s; Terrein categorie 2, enkele bomen en af en toe een huis...

Kom ik op ongeveer 35 kg/m2, klopt dat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
larsg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:11:
[...]

Helaas heb ik in het verleden geopteerd om alles op domoticz te zetten ipv pvoutput, domoticz houdt standaard weinig detail bij... Voor mijn verbruik heb ik gelukkig meer detail op een mysql staan.

Als je 2019 zou willen delen zou dat heel fijn zijn! :)
Welke resolutie wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
cville schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Welke resolutie wil je hebben?
5 minuten of beter zou ideaal zijn, wat het exact is maakt niet uit :)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 17:00
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Thanks, ook als je daar land "Netherlands" instelt vraagt hij om die installatie code. Ik denk dat ik daarvoor dus blijkbaar nog iets moet krijgen van Greenchoice.
Dit moet inderdaad met en code van de installateur, ik heb die toen bij mij gebeld en die hebben vor mij een account aangemaakt. Ik heb daarna het wachtwoord gewijzigd, op die manier heb ik het opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:28:
[...]

je kunt ook zelf ff een installateur aanmaken. dat heb ik gedaan :) kun je meteen door

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 22:35
Is het normaal dat een Growatt omvormer (3000-MTL-S) niet gaat zonder PV panelen aangesloten?

Vandaag in huis alle elektra omgegooid en de AC kant in orde gemaakt (by far t meeste werk), omvormer netjes aangesloten, maar geen teken van leven. Panelen komen later deze week aan bod, zou leuk zijn als alles dan meteen werkte. Ik meet keurig netspanning tot aan de stekker van de omvormer, daar twijfel ik verder niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
gastje01 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:51:
Is het normaal dat een Growatt omvormer (3000-MTL-S) niet gaan gaat zonder PV panelen aangesloten?
Ja.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
@gastje01 klopt inderdaad. Ik heb de boel zelf geïnstalleerd en was klaar toen het wat donker was. Schrok mij dood dat de omvormer niet aan ging. Volgende ochtend kwam ik gelukkig tot de conclusie dat inderdaad de PV kant ook spanning moest leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11

Helhond

Grunn

Vraagje, welke kosten mag je allemaal rekenen voor btw-teruggave?

Mag je ook de btw van de aanschaf van de vervangende hoofdgroepenkast (oud 1P naar nieuw 3P) en de onderverdeler (in de garage voor PV en WP) terugvragen?
Zelfde voor de grondkabel (5x4mm²)

Deze zijn verspreid het afgelopen jaar geplaatst tijdens verbouwing/renovatie ter voorbereiding van de zonnepanelen op het garagedak. Nu is het de beurt aan het daadwerkelijk plaatsen.

Moet alles bijvoorbeeld binnen een maand of jaar aangeschaft zijn?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06 22:25
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:12:
Ik maak voor de btw-teruggave (gratis) gebruik van de dienst van zonnepanelenbtw.nl
Dat vraag je dan dus aan zonnepanelenbtw.nl toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw