Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.221 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:49
Helhond schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:45:
Vraagje, welke kosten mag je allemaal rekenen voor btw-teruggave?

Mag je ook de btw van de aanschaf van de vervangende hoofdgroepenkast (oud 1P naar nieuw 3P) en de onderverdeler (in de garage voor PV en WP) terugvragen?
Zelfde voor de grondkabel (5x4mm²)
Als jij aannemelijk kunt maken dat dat allemaal nodig was om zonnepanelen te plaatsen dan mag dat ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Dat vraag je dan dus aan zonnepanelenbtw.nl toch?
Dat wordt inderdaad de volgende stap dan ja.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
Mag je ook de btw van de aanschaf van de vervangende hoofdgroepenkast (oud 1P naar nieuw 3P) en de onderverdeler (in de garage voor PV en WP) terugvragen?
Ik realiseer me dat het niet je vraag was; maar hoe sluit je zo'n onderverdeler aan, houdt je dan ook rekening met selectiviteit? Ik heb daar namelijk ook naar gekeken, maar uitgaande van een hoofdaansluiting van 3x25A, zou ik uiteindelijk op 10A uitkomen. Da's net aan de lage kant.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Freeaqingme schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Ik realiseer me dat het niet je vraag was; maar hoe sluit je zo'n onderverdeler aan, houdt je dan ook rekening met selectiviteit? Ik heb daar namelijk ook naar gekeken, maar uitgaande van een hoofdaansluiting van 3x25A, zou ik uiteindelijk op 10A uitkomen. Da's net aan de lage kant.
Dan noemen we het gewoon een pv verdeler ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vraagje, welke kosten mag je allemaal rekenen voor btw-teruggave?

Deze zijn verspreid het afgelopen jaar geplaatst tijdens verbouwing/renovatie ter voorbereiding van de zonnepanelen op het garagedak. Nu is het de beurt aan het daadwerkelijk plaatsen.

Moet alles bijvoorbeeld binnen een maand of jaar aangeschaft zijn?
Het moet nodig zijn geweest voor de pv, maar ook daar zitten nog grenzen aan, zo probeerde iemand een nieuw dak te claimen (was nodig omdat het oude niet geschikt was) dat is door de belastingdienst geweigerd en daarna kreeg de belastingdienst hierin gelijk van de rechter.
Volgens mij is het niet handig als er veel tijd tussen de factuurdata zit. dat kan invloed hebben op de datum vanaf wanneer je aangifte moet doen, maar exact weet ik dat ook niet meer :+

en voor het juiste topic voor die vraag ;)

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 29-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
DeadKennedy schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Thanks, ook als je daar land "Netherlands" instelt vraagt hij om die installatie code. Ik denk dat ik daarvoor dus blijkbaar nog iets moet krijgen van Greenchoice.
Ik weet niet of je er inmiddels al uit bent, maar ik heb het zo opgelost:

1) OSS account maken met je eigen e-mail en overige gegevens op: https://oss.growatt.com/login
2) Code die je bij deze account krijgt invullen als installatie code in je andere growatt account

OSS account heb ik daarna overigens nooit meer gebruikt, geen idee waar dat precies goed voor is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Hebben jullie dit gelezen? Het moet niet gekker worden.

https://solarmagazine.nl/...gen-slechter-energielabel
Gebouwen die met bijvoorbeeld veel zonnepanelen zelf elektriciteit opwekken daarentegen, zullen gemiddeld een minder goed label krijgen. Dit heeft te maken met het feit dat de elektriciteitsopwekking in het landelijk elektriciteitsnet steeds duurzamer is geworden, zodat eigen elektriciteitsproductie als “concurrent” van het landelijke net relatief minder positief gaat scoren

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
@Zuluman, niet meer dan terecht toch? Een energieverslindend gebouw kan met zonnepanelen een goed label krijgen terwijl een meer energiezuinig gebouw een slechter label kan krijgen.
Dit terwijl de stroom die in beide gebouwen wordt verbruikt mogelijk even duurzaam is.

Een nieuwbouwhuis die 20 panelen nodig heeft om aan de norm te voldoen zou wat mij betreft ook een minder goed label moeten krijgen dan een die zonder panelen al aan diezelfde norm voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
My-life schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:25:
@Zuluman, niet meer dan terecht toch? Een energieverslindend gebouw kan met zonnepanelen een goed label krijgen terwijl een meer energiezuinig gebouw een slechter label kan krijgen.
Dit terwijl de stroom die in beide gebouwen wordt verbruikt mogelijk even duurzaam is.

Een nieuwbouwhuis die 20 panelen nodig heeft om aan de norm te voldoen zou wat mij betreft ook een minder goed label moeten krijgen dan een die zonder panelen al aan diezelfde norm voldoet.
Dit zou betekenen dat als je een woning met 6 excuuspanelen hebt met een A label en je breidt uit naar 40 (zoals ik heb gedaan), dat dezelfde woning een slechter label krijgt. Dat lijkt me absurd en ook in strijd met de door Wiebes gedane voorstellen die immers PV op dak willen aanmoedigen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@cville
Nee, ik neem aan dat je geen slechter label krijgt. Een huis met 40 panelen met dezelfde milieubelasting als een huis met 6 'excuuspanelen' zou echter hetzelfde label moeten krijgen.

Of dat je nou zelf investeert in 40 panelen of dat geld in maandelijkse termijnen geen aan een energieleverancier die dat voor jou doet maakt voor het milieu niet uit toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Het principe snap ik zeer zeker. Als je op een onzuinige woning hebt, wat verwarmen betreft, kom je er niet door wat zonnepanelen te plaatsen. Dan is dit niet voldoende. Je moet ook het verbruik reduceren.

Maar hier staat een zin die essentieel een andere insteek heeft en zonopwekking door particulieren als "concurrent" bestempeld en daardoor een lager label geeft. Dus ik krijg een lager label dan mijn buurman omdat ik zonnepanelen heb? Dat zegt niks over mijn eigen feitelijke verbruik. Dan moet je verbruik progressief gaan belasten om energiezuinigheid te bevorderen.

Ik heb een woning uit 2004 met stadsverwarming. Een A-label heb ik al bij voorbaat. Ik heb verleden jaar zonegestuurde ventilatie op basis van vocht en co2 aangebracht. en 20 panelen die ca. 6.000wp opwekken. Nee ik gebruik geen 6.000Wp maar ik wil zoveel vermogen om zo lang mogelijk in het seizoen mijn eigen stroom te gebruiken.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
@Zuluman
Dat staat er volgens mij niet. In tegenstelling:
"Dat neemt niet weg dat het toepassen van zonnepanelen nog steeds resulteert in een verbetering van het energielabel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

My-life schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:29:
@Zuluman
Dat staat er volgens mij niet. In tegenstelling:
"Dat neemt niet weg dat het toepassen van zonnepanelen nog steeds resulteert in een verbetering van het energielabel".
Het staat er 2x zelfs
‘Woningen met elektrische installaties gaan beter scoren, maar woningen met veel eigen zonnestroom (pv-panelen) juist slechter.
Gebouwen die met bijvoorbeeld veel zonnepanelen zelf elektriciteit opwekken daarentegen, zullen gemiddeld een minder goed label krijgen. Dit heeft te maken met het feit dat de elektriciteitsopwekking in het landelijk elektriciteitsnet steeds duurzamer is geworden, zodat eigen elektriciteitsproductie als “concurrent” van het landelijke net relatief minder positief gaat scoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Oh dus omdat ik vier keer zoveel opwek dan ik zelf verbruik moet ik een slechter label krijgen ja ja....... Ik snap hem volkomen.

Ik vind dat ze het om moeten draaien, alle huizen waar nog ruimte is voor vier of meer panelen geen label geven totdat het vol is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Het is weer een lekkere sensatie/clickbait kop inderdaad, en echt een bedroevend slecht artikel.

Waar het op neerkomt is gewoon dat het positieve effect van zonnepanelen verkleind wordt.

Als je al zonnepanelen hebt, bestaat dus idd de kans dat je energielabel verlaagd wordt. Niet zo laag als het zou zijn zónder zonnepanelen, maar toch ietsje lager dan het eerst was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Oh dus omdat ik vier keer zoveel opwek dan ik zelf verbruik moet ik een slechter label krijgen ja ja....... Ik snap hem volkomen.

Ik vind dat ze het om moeten draaien, alle huizen waar nog ruimte is voor vier of meer panelen geen label geven totdat het vol is.
uhmmm is er dan niet ook een drempel... ik ben failliet voordat ik mijn dak vol heb liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:45:
[...]

uhmmm is er dan niet ook een drempel... ik ben failliet voordat ik mijn dak vol heb liggen :+
Het hoeven geen nieuwe panasonic te zijn haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:35:
Het is weer een lekkere sensatie/clickbait kop inderdaad, en echt een bedroevend slecht artikel.

Waar het op neerkomt is gewoon dat het positieve effect van zonnepanelen verkleind wordt.

Als je al zonnepanelen hebt, bestaat dus idd de kans dat je energielabel verlaagd wordt. Niet zo laag als het zou zijn zónder zonnepanelen, maar toch ietsje lager dan het eerst was.
Snap zowieso niet dat mensen zich druk maken om een label, de energie rekening van laatste tien jaar zegt veel meer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Snap zowieso niet dat mensen zich druk maken om een label, de energie rekening van laatste tien jaar zegt veel meer....
Gewoon het label uit elkaar trekken in productie, verbruik en warmteverlies, dan wordt het iets wat te gebruiken is ipv een nietszeggend papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Niet perse. Op de rekening kun je niet zien of de isolatie nou zo slecht is, of dat de vorige bewoners de thermostaat 24 uur per dag op 23 graden hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Niet perse. Op de rekening kun je niet zien of de isolatie nou zo slecht is, of dat de vorige bewoners de thermostaat 24 uur per dag op 23 graden hadden...
Oh maar dat vertel ik ze wel 24/7 op 21.
En toch geen energie rekening....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Dat zegt netzogoed niks. Ik ken mensen die hun kleren vriesdrogen op zolder in de winter en onder 3 lagen winterdekbed slapen. Ja, 1500 kuub met 3 personen in een huis met steensmuren... maar in de winter nog steeds ijskoud. De buren stoken een heel bosperceel op per jaar; dus daar zegt de gasrekening ook niks.

Maar zo'n label is ook vaak een aanfluiting, dat is wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:32:
[...]

Het is gewoon logisch dat PV minder zwaar gaat meewegen. De pluspunten die je nu krijgt voor PV staan in geen verhouding tot de strafpunten die je krijgt als je een kas maakt van de woning dmv glasgevel HR++ zonder overstek op zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Oh maar dat vertel ik ze wel 24/7 op 21.
En toch geen energie rekening....
Wie gelooft zulke dingen nou van de vorige bewoners :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zuluman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Het principe snap ik zeer zeker. Als je op een onzuinige woning hebt, wat verwarmen betreft, kom je er niet door wat zonnepanelen te plaatsen. Dan is dit niet voldoende. Je moet ook het verbruik reduceren.

Maar hier staat een zin die essentieel een andere insteek heeft en zonopwekking door particulieren als "concurrent" bestempeld en daardoor een lager label geeft. Dus ik krijg een lager label dan mijn buurman omdat ik zonnepanelen heb? Dat zegt niks over mijn eigen feitelijke verbruik. Dan moet je verbruik progressief gaan belasten om energiezuinigheid te bevorderen.

Ik heb een woning uit 2004 met stadsverwarming. Een A-label heb ik al bij voorbaat. Ik heb verleden jaar zonegestuurde ventilatie op basis van vocht en co2 aangebracht. en 20 panelen die ca. 6.000wp opwekken. Nee ik gebruik geen 6.000Wp maar ik wil zoveel vermogen om zo lang mogelijk in het seizoen mijn eigen stroom te gebruiken.
Dat komt omdat ze met stadsverwarming gewoon zwendelen. 10 km verderop afval of gas verbranden, 30% in de straat verliezen en voila; het is "duurzaam". Lokaal gas verbranden met veel hogere efficiëntie zonder gigantische netverliezen; oh bah vies... 8)7

Enige duurzame stadsverwarmingsnet is in Ede. Niet toevallig een heel groene gemeente, waar ze het daadwerkelijk volledig van eigen snoeiafval kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
twain4me schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Het moet nodig zijn geweest voor de pv, maar ook daar zitten nog grenzen aan, zo probeerde iemand een nieuw dak te claimen (was nodig omdat het oude niet geschikt was) dat is door de belastingdienst geweigerd en daarna kreeg de belastingdienst hierin gelijk van de rechter.
Volgens mij is het niet handig als er veel tijd tussen de factuurdata zit. dat kan invloed hebben op de datum vanaf wanneer je aangifte moet doen, maar exact weet ik dat ook niet meer :+

en voor het juiste topic voor die vraag ;)

Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Zulke dingen zouden gewoon door de wetgever moeten worden besloten ipv eindeloos touwtje trekken via de rechtspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Zulke dingen zouden gewoon door de wetgever moeten worden besloten ipv eindeloos touwtje trekken via de rechtspraak.
uhmm de rechter toetst toch gewoon wat de wetgever opschrijft, in dit geval een meningsverschil tussen een burger die het onderste uit de kan wil hebben en de belastingdienst.. geen idee hoe je dat anders voor je kan zien zonder de rechtstaat volledig af te breken.

Dit blijft natuurlijk een draak van een regeling, maar daar kan de belastingdienst of de wetgever niet zo heel veel aan doen, het is immers opgelegd door een europeese rechter omdat er een frans gebakje had bedacht dat hij een bedrijf was in energie en dus btw terug mocht hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
twain4me schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:10:
[...]

uhmm de rechter toetst toch gewoon wat de wetgever opschrijft,
En dat laat dus veel te veel ruimte voor interpretatie over omdat het gewoon vaag geschreven is. En dan krijg je dus dat eindeloze juridische getouwtrek.
in dit geval een meningsverschil tussen een burger die het onderste uit de kan wil hebben en de belastingdienst.. geen idee hoe je dat anders voor je kan zien zonder de rechtstaat volledig af te breken.
Als de wetgever eens duidelijk leert schrijven is dat geen afbreuk van de rechtstaat, alleen een afbreuk van onnodig advocatenwerk.
Dit blijft natuurlijk een draak van een regeling, maar daar kan de belastingdienst of de wetgever niet zo heel veel aan doen, het is immers opgelegd door een europeese rechter omdat er een frans gebakje had bedacht dat hij een bedrijf was in energie en dus btw terug mocht hebben. :+
Ja, een draak voortkomend uit wederom een hiaat in de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:51:
[...]

Wie gelooft zulke dingen nou van de vorige bewoners :?
Daar hebben we nou log bestanden voor :w

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:16:
[...]

Daar hebben we nou log bestanden voor :w
Daar ben je denk echt de uitzondering in dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00
kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Daar ben je denk echt de uitzondering in dan :P
Echt niet😊

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Dat komt omdat ze met stadsverwarming gewoon zwendelen. 10 km verderop afval of gas verbranden, 30% in de straat verliezen en voila; het is "duurzaam". Lokaal gas verbranden met veel hogere efficiëntie zonder gigantische netverliezen; oh bah vies... 8)7

Enige duurzame stadsverwarmingsnet is in Ede. Niet toevallig een heel groene gemeente, waar ze het daadwerkelijk volledig van eigen snoeiafval kunnen doen.
We gooien wel alles onder een noemer bij stadsverwarming maar er zijn verschillende manieren van opwekking. Iedereen denkt meteen restwarmte maar dat is bij ons bv niet het geval. dat is een WKK (warmte kracht koppeling) met bodemopslag. zeg maar een HRE ketel (op gas) die dus ook electra produceert en overtollige retourwarmte in de bodem opslaat. Voor de warmtewet had ik een vastrecht van 175 per jaar. na de warmtewet 375 per jaar. na een aantal jaar, net voor de invoering van de warmtewet, kwamen ze met de melding dat ze een "fout" hadden gemaakt. Eneco heeft deze ketel met 15 jaar onderhoud gekocht. Ze wisten precies wat hun BAK kosten waren maar de warmtewet heeft alles geegaliseerd. maw ik betaal voor minder rendabele warmtenetten.

Om terug te komen op zonne-energie, het topic hier, zie ik dat de ambtelijke molen, (waar ik ook werk btw) vaak teveel geleid wordt door de lobby. als je zonne-energie van huishoudens bestempeld wordt als de "concurrent". We moeten het samen doen. Er is niet 1 oplossing, welke het meest rendable zijn gaat de tijd leren maar wij weten hier allemaal dat solar daar zeer zeker daar een belangrijke rol in speelt en zal blijven spelen. in welke vorm dan ook. En bio-massa speelt voor mij daar zeer zeker geen rol in. wellicht op kleine schaal maar zeer zeker niet grootschalig!

En ik laat me niet leiden door een fictief label.
Vandaag weer 2 panelen geinstalleerd. Ik kom nu op 6.000Wp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V51v4Kzx9Z4GTo6Nj75COmpiGHI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxPLupOrdCnt6KcNnNCedQXf.jpg?f=fotoalbum_medium

Lang leve Solar!

[ Voor 11% gewijzigd door Zuluman op 29-06-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Een 3 fase omvormer die groot genoeg is zal ongeveer een rendement van 97.5% hebben.
Stel je hebt een 8 kW omvormer:
Als er 8 kW DC inkomt zal er 8*0.975=7.8 kW AC uitkomen.
Stel dat de panelen 10 kW DC willen leveren dan komt er alsnog maximaal 8 kW AC uit.

Met een 3 fase omvormer zou ik in totaal 2 strings maken. Met 4 strings wordt de stroom te hoog.
Met een 8 kW omvormer top je niet of nauwelijks af.
Een 7 kW topt 0.3% af (dat is 5 euro per jaar). Nu kun je een omvormer uitkiezen en zelf bepalen of je een 7 of 8 kW omvormer kiest. Niet elk merk heeft een 7 kW versie.
Ik heb de panelen van Exasun even ingevoerd, zodat ik kan rekenen met de exacte aantallen en dan kom ik met de 8kW omvormer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU0fkhEDVyKfh0VT07iXpw91Yiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pZeUc0FOoxZxusbBwHqjMxr5.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij is dit een nette keuze voor mij, die kost rond de 1500 euro. Nu had ik ook gekeken naar twee losse omvormers, maar die kosten bij elkaar meer dan 1500 euro en dan heb ik niet het voordeel van een 3-fase omvormer.
Ziet dit er voor mij goed uit of zijn er eventueel betere keuzes? En hebben mensen ervaring met de smart home manager 2.0/smart energy meter van SMA of andere extra's die je er nog bij kunt kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Krilo_89 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Ik heb de panelen van Exasun even ingevoerd, zodat ik kan rekenen met de exacte aantallen en dan kom ik met de 8kW omvormer zo uit:
[Afbeelding]
Volgens mij is dit een nette keuze voor mij, die kost rond de 1500 euro. Nu had ik ook gekeken naar twee losse omvormers, maar die kosten bij elkaar meer dan 1500 euro en dan heb ik niet het voordeel van een 3-fase omvormer.
Ziet dit er voor mij goed uit of zijn er eventueel betere keuzes? En hebben mensen ervaring met de smart home manager 2.0/smart energy meter van SMA of andere extra's die je er nog bij kunt kiezen?
of je koopt voor 900 excl btw een Growatt 9000TL3-S. het verschil met de 1500 die jij aanhaalt ga je never nooit niet terug verdienen in een beetje extra rendement die er wellicht zou zijn. Dan moet je namelijk 1500-900=600*0,20=3000kwh meer opwekken.

verder ben ik ondertussen al bij inverter 6 beland. blijf iedere keer uitbreiden dus nadat ik 3 omnik's had hangen heb ik zojuist 3e growatt aangeschaft. ik geloof er niet zo in dat je inverter 10 jaar blijft hangen. Meeste mensen willen voor die tijd toch weer panelen bijleggen en hebben dus weer grotere inverter nodig.

kunt ook voor 1.200 excl btw een Growatt MID 15KTL3-X kopen (nieuwste model, net uit) dan ben je nog steeds goedkoper uit. heb je nieuwste technologie, overcapaciteit tot in lengte der dagen, gratis monitoring en ben je nog steeds eur 300 goedkoper uit en zit standaard 10 jaar garantie op.

Eindbeslissing laat ik aan jouw over. Beetje zelfde discussie als mercedes vs. b-merk auto. Grote verschil is dat inverter als die eenmaal hangt niemand meer ziet of interesseert...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Krilo_89 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
Ja ik denk dat het er goed uitziet.

Ik heb Nederlanders nog nooit extra's zien kopen bij hun omvormer (behalve een wifi of lan stick).

Een van die twee apparaten kan aantrekkelijk zijn in Duitsland in geval van een zuid dak waar je max 70% van het aantal Wp mag terugleveren. (dat komt de netbeheerder of een afgevaardigde daarvan controleren bij ingebruikname).
Als de zon flink schijnt maar je hebt eigen verbruik dan zorgt het voor een beetje extra opwek.
Stel dat een Duitser 10 kWp heeft en maar 7 kW mag invoeden.
Als de zon flink schijnt en hij heeft een eigen verbruik van 1 kW dan kan hij dus 8 kW opwekken en 7 kW invoeden.

Maar goed, gelukkig hebben we in Nederland de wat beter doordachte Duitse regels nog niet. (hier kwamen we niet veel verder dan een salderingsregeling wat in feite per ongeluk is ontstaan).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
busscherski schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:21:
[...]
Maar goed, gelukkig hebben we in Nederland de wat beter doordachte Duitse regels nog niet. (hier kwamen we niet veel verder dan een salderingsregeling wat in feite per ongeluk is ontstaan).
Ja dat las ik bij het verhaaltje van Fronius omvormers, die schroeven je opbrengst omlaag zodat je niet teveel terugleverd. Wanneer het hier niets meer oplevert, is het interessant om naar een accu te kijken en door het dak wat ik nu krijg wordt ook een elektrische auto interessant.
develdonk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:16:
[...]

of je koopt voor 900 excl btw een Growatt 9000TL3-S. het verschil met de 1500 die jij aanhaalt ga je never nooit niet terug verdienen in een beetje extra rendement die er wellicht zou zijn. Dan moet je namelijk 1500-900=600*0,20=3000kwh meer opwekken.

verder ben ik ondertussen al bij inverter 6 beland. blijf iedere keer uitbreiden dus nadat ik 3 omnik's had hangen heb ik zojuist 3e growatt aangeschaft. ik geloof er niet zo in dat je inverter 10 jaar blijft hangen. Meeste mensen willen voor die tijd toch weer panelen bijleggen en hebben dus weer grotere inverter nodig.

kunt ook voor 1.200 excl btw een Growatt MID 15KTL3-X kopen (nieuwste model, net uit) dan ben je nog steeds goedkoper uit. heb je nieuwste technologie, overcapaciteit tot in lengte der dagen, gratis monitoring en ben je nog steeds eur 300 goedkoper uit en zit standaard 10 jaar garantie op.

Eindbeslissing laat ik aan jouw over. Beetje zelfde discussie als mercedes vs. b-merk auto. Grote verschil is dat inverter als die eenmaal hangt niemand meer ziet of interesseert...
Dat zijn dingen om rekening mee te houden inderdaad, maar meer panelen gaan het bij mij niet worden, omdat de panelen mijn dak zijn. Letterlijk elke cm van het dak ligt vol en daar ga ik dus niets anders bij kunnen leggen. Mijn schuur heeft een andere energiemeter (ander adres), dus een extra grote omvormer is niet nodig.

Maar door je bericht, ben ik wel nieuwsgierig. Hoe vind iedereen die verschillende merken/prijzen? Ik heb een paar sites die wat tonen, maar die hebben alleen belabberde filter/vergelijk mogelijkheden.Op de fabrikanten sites zelf gaat dit wel, maar ik wil juist dezelfde soort omvormers van meerdere fabrikanten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Krilo_89
Ik denk niet dat een accu over 10 jaar financieel interessant is.
De energieprijzen zijn erg laag vergeleken met de kosten van een thuisaccu.

Eigenlijk elke nieuwe 3 fase omvormer is in dit geval geschikt als alternatief voor de SMA uit de tool.
Alleen even kijken of het aantal kW hetzelfde is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Krilo_89 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Ja dat las ik bij het verhaaltje van Fronius omvormers, die schroeven je opbrengst omlaag zodat je niet teveel terugleverd. Wanneer het hier niets meer oplevert, is het interessant om naar een accu te kijken en door het dak wat ik nu krijg wordt ook een elektrische auto interessant.

[...]

Dat zijn dingen om rekening mee te houden inderdaad, maar meer panelen gaan het bij mij niet worden, omdat de panelen mijn dak zijn. Letterlijk elke cm van het dak ligt vol en daar ga ik dus niets anders bij kunnen leggen. Mijn schuur heeft een andere energiemeter (ander adres), dus een extra grote omvormer is niet nodig.

Maar door je bericht, ben ik wel nieuwsgierig. Hoe vind iedereen die verschillende merken/prijzen? Ik heb een paar sites die wat tonen, maar die hebben alleen belabberde filter/vergelijk mogelijkheden.Op de fabrikanten sites zelf gaat dit wel, maar ik wil juist dezelfde soort omvormers van meerdere fabrikanten vergelijken.
Ik dacht precies hetzelfde.... MAAAARR 4-5 jaar later de 275wp ingewisseld voor 325 wp panelen en je begint van voor af aan omdat je inverter ook niet meer toereikend is. maar goed. het is jouw beslissing. Ik heb ondertussen een 4,2kw inverter aan elke fase hangen dus nu is het einde echt wel in zicht tenzij ik meer vastrecht ga betalen voor duurdere aansluiting (Wat niet gaat gebeuren).

En een mercedes als inverter.... het ding zet enkel gelijkstroom om in wisselstroom. in het begin kijk je ieder uur op je app, later iedere dag, dan nog iedere maand and thats it. Nogmaals; het is geen auto. Hoe vaak kijk je naar je hr ketel bijvoorbeeld? En check je nadat je deze gekocht hebt ook nog hoe hij het zeg 2 jaar later doet tov de concurrentie? ik denk dat ik het antwoord wel weet. voor mij was enige criteria; prijs en garantietermijn en beetje goede naam. Toen kwam ik uit bij omnik en destijds bij growatt. nooit spijt gehad.

Kijk ff bij estg.nl; groothandel in dit spul, dan zie je verschillende merken en kun je je een beetje orienteren. Andere groothandels zullen weer andere merkend hebben overigens dus 1 website zegt echt niet alles.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
develdonk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:11:
[...]
Kijk ff bij estg.nl; groothandel in dit spul, dan zie je verschillende merken en kun je je een beetje orienteren. Andere groothandels zullen weer andere merkend hebben overigens dus 1 website zegt echt niet alles.
Haha, uiteindelijk wil iedereen meer en meer ;). Kan jij toevallig prijzen zien bij estg.nl O-) ? Hoe duur daar die SunnyBoy Tripower 8.0 is? Dan heb ik een idee of dat soort shops goedkoper zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
estg.eu misschien?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Krilo_89 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Haha, uiteindelijk wil iedereen meer en meer ;). Kan jij toevallig prijzen zien bij estg.nl O-) ? Hoe duur daar die SunnyBoy Tripower 8.0 is? Dan heb ik een idee of dat soort shops goedkoper zijn of niet.
1.256 excl btw en 75,- verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
is precies zelfde model. heb ff typenummer gecheckt. goede link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De garantie van mijn Sunny Boy 2.5 (nu 4 jaar oud) komt binnenkort te vervallen en nu krijg ik via de webportal een aanbod om de garantie met 5 jaar te verlengen voor € 171,-.
Our services in case servicing is needed
✓ Free replacement inverter featuring all the necessary updates
✓ No time-consuming search: The replacement unit is a perfect match for your PV system
✓ Fastest possible recommissioning of your PV system
✓ Minimum downtimes and protection of yield and self-consumption
Nu kan ik er in dit topic niets over terugvinden, maar een omvormer gaat toch wel makkelijk 10 jaar mee?
(hele enkele uitzondering daargelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Magic6399 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:14:
De garantie van mijn Sunny Boy 2.5 (nu 4 jaar oud) komt binnenkort te vervallen en nu krijg ik via de webportal een aanbod om de garantie met 5 jaar te verlengen voor € 171,-.

[...]

Nu kan ik er in dit topic niets over terugvinden, maar een omvormer gaat toch wel makkelijk 10 jaar mee?
Hmm weet niet of dat interessant is, denk het niet eigenlijk, tenzij je wel 171 euro hebt die je kan missen en niet +-800€ voor een nieuwe (als je dezelfde SMA wil).
En je kan altijd nog een goedkopere nemen als die stuk gaat.

Zolang die niet op een snikhete zolder hangt en de hele tijd aftopt moet ie de 10 jaar wel halen hoor.
Garantie bijkopen vind ik zelf "meh" eigenlijk. Extra bijbetalen voor een oplossing op een probleem dat je waarschijnlijk niet gaat krijgen. Je kan het ook omdraaien, je betaald geld en krijgt daarvoor een geruststelling voor terug.
Het is aan jou.

[ Voor 17% gewijzigd door Gman op 30-06-2020 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Gman schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Hmm weet niet of dat interessant is, denk het niet eigenlijk, tenzij je wel 171 euro hebt die je kan missen en niet +-800€ voor een nieuwe (als je dezelfde SMA wil).
En je kan altijd nog een goedkopere nemen als die stuk gaat.

Zolang die niet op een snikhete zolder hangt en de hele tijd aftopt moet ie de 10 jaar wel halen hoor.
Garantie bijkopen vind ik zelf "meh" eigenlijk. Extra bijbetalen voor een oplossing op een probleem dat je waarschijnlijk niet gaat krijgen. Je kan het ook omdraaien, je betaald geld en krijgt daarvoor een geruststelling voor terug.
Het is aan jou.
Even ter info:
Ik heb 6 stuks SMA 2100 TL in gebruik sinds 2003. Ze gaan dus al een tijdje mee en werken nog prima.
Één is er na zes jaar kapot gegaan en destijds (2009 dus) kon ik deze terug doen naar SMA en een (gereviseerd) ruilexemplaar terug krijgen voor €300,-. Prima deal zou ik zeggen. Dei omvormer doet het dus sinds 2009 ook zonder problemen.
Ik weet niet of deze optie van het krijgen van een ruilexemplaar krijgen nog steeds bestaat bij SMA, maar anders zou ik daarvoor kiezen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zwerius schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Even ter info:
Ik heb 6 stuks SMA 2100 TL in gebruik sinds 2003. Ze gaan dus al een tijdje mee en werken nog prima.
Één is er na zes jaar kapot gegaan en destijds (2009 dus) kon ik deze terug doen naar SMA en een (gereviseerd) ruilexemplaar terug krijgen voor €300,-. Prima deal zou ik zeggen. Dei omvormer doet het dus sinds 2009 ook zonder problemen.
Ik weet niet of deze optie van het krijgen van een ruilexemplaar krijgen nog steeds bestaat bij SMA, maar anders zou ik daarvoor kiezen.
Ik vind dit wel bijzonder om te lezen (geloof je wel hoor daar niet van), maar met mijn technische kennis gaan zaken als bijvoorbeeld Elco's altijd wel kapot na pakweg 5-10 jaar. Dat is inherent aan het product. Wellicht dat SMA andere technieken gebruikt in haar omvormers maar als je omvormer het nog doet na 10 jaar mag je denk ik in je handen klappen (en in jouw geval 17 jaar????)? Of zien andere dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
develdonk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Ik vind dit wel bijzonder om te lezen (geloof je wel hoor daar niet van), maar met mijn technische kennis gaan zaken als bijvoorbeeld Elco's altijd wel kapot na pakweg 5-10 jaar. Dat is inherent aan het product. Wellicht dat SMA andere technieken gebruikt in haar omvormers maar als je omvormer het nog doet na 10 jaar mag je denk ik in je handen klappen (en in jouw geval 17 jaar????)? Of zien andere dat anders?
Hoeft niet hoor. Er zit erg veel kwaliteitsverschil tussen elco's en de mate van belasting en temperatuur is van grote invloed op de levensduur. Je zou best een omvormer kunnen ontwikkelen die 20+ jaar mee zou moeten kunnen. De vraag is alleen of dat nog economisch is dan.

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout kun je elco's vaak ook wel zelf vervangen.

[...]

Dat betekent dat je de kans groter dan 1 op 5 of zo moet schatten dat'ie stuk gaat... Anders is het een slechte gok. Of nog veel groter als je uitgaat van de dagwaarde of idd een goedkopere replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

[...]

Ik denk dat SMA denkt hieraan te kunnen verdienen.
Het lijkt me dan dat de klant er niet aan verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Kan iemand mij hier 1 REDEN geven om 50-100 euro extra te betalen voor een AEG/LG of vergelijkbaar merk boven partijen als Trina/JA Solar.

Verkopers komen met het argument van 25 jaar productgarantie vs 12 voor die anderen. Maar ga je daar echt 40-70% meer voor betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
traders schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:47:
Kan iemand mij hier 1 REDEN geven om 50-100 euro extra te betalen voor een AEG/LG of vergelijkbaar merk boven partijen als Trina/JA Solar.

Verkopers komen met het argument van 25 jaar productgarantie vs 12 voor die anderen. Maar ga je daar echt 40-70% meer voor betalen?
Ik niet, tevens bij vrienden ook altijd voor meest economische panelen gegaan en nooit issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Is het verstandig een 3 fase string omvormer (zonne-energie) met een 100 of 300 mA type B aardlekautomaat aan te sluiten in de groepenkast of is alleen een automaat voldoende? Wat is nut van zo'n aardlek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Voor dat bedrag koop je ook een tweedehands omvormer. Ik zou geen extra garantie kopen.
develdonk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Ik heb vele omvormers van binnen gezien en gerepareerd. Defecte elco's ben ik niet tegen gekomen. Qua ontwerp lijken de elco's ook goed gedimensioneerd en gepositioneerd te zijn voor een lange levensduur. Kortom, ik maak me geen zorgen om de elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashmaker1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-03 21:39
Wat denken jullie van volgende prijsvoorstellen? Mij lijkt dit eerder aan de hoge kant (21% btw en plaatsing)

16 * Q cells 340wp + 16 optimizer p370 + Solaredge 3500 EV = 10150 incl btw
17 * Panasonic 325wp + 17 optimizer p500 + Solaredge 3680 = 9945 incl btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
flashmaker1 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:52:
Wat denken jullie van volgende prijsvoorstellen? Mij lijkt dit eerder aan de hoge kant (21% btw en plaatsing)

Ik ken jouw situatie niet maar het lijkt me dat die offertes enkele duizenden euro's te duur zijn.

Gooi dat spul met volledige installatie eens in het winkelmandje bij solar-bouwmarkt oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Heb net het volgende besteld, komt morgen binnen:
18 x Q cells 355wp + micro-omvormers (APS QS1 + YC600) + Flatfix Fusion = 5300 incl btw

6390 Wp = 0,74 eu/Wp (na btw teruggave)

Montage doe ik zelf :+

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 10-07-2020 20:33 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

traders schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:47:

Ik vraag mij nu vooral af wie AEG naast LG durft te zetten als vergelijkbaar.

LG, panasonic, sunpower zijn tot op zekere hoogte wel vergelijkbaar.

Opbrengst per m2, estetisch of een hogere spanning zijn redenen om te kiezen voor een duurder merk. en dat naast een al dan niet terecht veiliger gevoel ivm meer garantie of een betere bouwkwaliteit.

Over het algemeen kan je zeggen dat kleinere instalaties baat kunnen hebben bij duurdere panelen, dat is met name door een hogere opbrengst/m2 en/of een hoger voltage, Dit kan financieel ook redelijk goed uitpakken omdat het prijsverschil van de panelen bij deze kleine instalatie een relatief klein effect hebben op de totaalprijs en daarmee het dus een klein effect heeft op de ROI. Bij grotere instalaties waar de paneel prijs relatief gezien een groot deel van de investering is is en daarnaast eventueel deels moet worden terug verdiend met een terugleververgoeding wordt het financieel een lastig verhaal om het sluitend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Dit komt wel overeen met wat ik heb liggen, qua hardware en prijs.

Met als verschil dat ik er 29 panelen voor heb gekregen, en jij maar 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Kan iemand mij uitleggen hoe deze zonnepaneel "boeren" installaties kunnen verkopen zonder de boel gezien te hebben (schouw)?

Dit is toch vragen om problemen? Luchtfoto's kunnen fouten bevatten (oud) of niet precies genoeg. En van de variabiliteit van binnen (meterkast/kabels) weet je al helemaal niks.

Verder als je er dan komt is de situatie 100 keer anders. En dan? Je moet of superveel marge draaien of je gaat afraffelen of het wordt gezeur met de klant?

Hoe werkt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
traders schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:58:
Kan iemand mij uitleggen hoe deze zonnepaneel "boeren" installaties kunnen verkopen zonder de boel gezien te hebben (schouw)?

Dit is toch vragen om problemen? Luchtfoto's kunnen fouten bevatten (oud) of niet precies genoeg. En van de variabiliteit van binnen (meterkast/kabels) weet je al helemaal niks.

Verder als je er dan komt is de situatie 100 keer anders. En dan? Je moet of superveel marge draaien of je gaat afraffelen of het wordt gezeur met de klant?

Hoe werkt dit?
Een inschatting maken op basis van luchtfoto's zodat je met weinig moeite (kosten) een offerte op kan stellen. De klant die zich er niet echt in verdiept, die denkt: ze zullen het wel weten en als het niet past lossen ze het wel op.

Vervolgens heeft het bedrijf de klant binnen en kunnen ze dan nog eens gaan kijken of het legplan bijgeschaafd moet worden, waarbij de klant uiteraard bijbetaald als er extra panelen gelegd moeten worden. Wat betreft meterkast neem je je verlies als je op basis van een foto de situatie toch niet goed hebt kunnen inschatten. Beter dan telkens voor elke potentiële klant iemand langs laten komen want dat kost een hoop geld.

Vanuit bedrijfsperspectief snap ik dit wel :)

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 01-07-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
[...]
Hoe werkt dit?
Veel volume draaien, zodat je je een eenmalige tegenvaller kan permitteren. Verder kan je een hoop aannames doen op basis van leeftijd huis (= leeftijd meterkast, vaak), of als ze al een huis uit datzelfde blok/wijk gedaan hebben, dan is dat vaak vrij vergelijkbaar.

Daarnaast kunnen ze van het geld wat ze met alle ritjes besparen die enkele tegenvaller ook nog wel betalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dre schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 07:41:
[...]

Voor dat bedrag koop je ook een tweedehands omvormer. Ik zou geen extra garantie kopen.

[...]

Ik heb vele omvormers van binnen gezien en gerepareerd. Defecte elco's ben ik niet tegen gekomen. Qua ontwerp lijken de elco's ook goed gedimensioneerd en gepositioneerd te zijn voor een lange levensduur. Kortom, ik maak me geen zorgen om de elco's.
Aangezien je er veel gezien hebt: kun je eens een mening geven over wat jij denkt dat de betere en slechtere omvormers zijn en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gevalletje Novavolt of Solarstudios over de vloer gehad? Wat een prijzen. :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14
En nu de airco's geinstalleerd zijn meteen de laatste panelen geinstalleerd. Totaal 9600Wp. Op het minder schuine dak zouden er nog een viertal kunnen, maar daar ga ik zelf niet op ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENQcNZ7b_msOMoI3eVNw0FKQHT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ap9roacIe7JHyYUZ70vqLe6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbbWsQrXrk-M2MW5rUa4VD4ELbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2rC5dw80nGbdBsXGzFlg5BMs.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiRzF4hPZWTxZZUo1V5YPMYNgTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQf772tIGXmb9l5timIskDSt.png?f=user_large

Schaduw ook voldoende, liggen er 8 op NO en 4 op ZW. Maar alle extra opbrengst is mooi meegenomen. Totale kosten ongeveer 2000 euro ex BTW voor 3840Wp met 3x APS QS1 en ECU-R.

Mocht iemand met APS aan de slag gaan, heb geduld met de ECU-R. Als de inverters opstarten zie je dat niet meteen terug. De ECU-R update elke 5 minuten. Dus in het begin zie je soms dat er 2 van de 3 het doen, maar dan moet je dus even 5 minuten wachten. Verder zijn de pinnetjes van de stekkers van de trunk cable niet heel sterk, dus wees daar voorzichtig mee. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sennie121
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 15:04
DropjesLover schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:12:
Klein vraagje, hoe zit het met omzetbelasting?
Ik maak voor de btw-teruggave (gratis) gebruik van de dienst van zonnepanelenbtw.nl en heb alle formulieren ingevuld zoals aangegeven. Ik heb mn ondernemersnummer ed ontvangen en geregistreerd.

Maar nu heb ik ook een email ontvangen dat ik over Q2 aangifte omzetbelasting moet doen :?
Ik kan er op internet weinig over vinden, behalve de KOR-regeling, voor zonnepaneelhouders aan te vragen via
https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf

Maar ik zie nu dat ik alle opgestuurde formulieren niet voor mn eigen administratie ingescand heb 8)7
Ik heb het zelf gedaan aangezien het niet veel voorstelt maar ik kreeg ook een brief terug voor de omzetbelasting. Omdat ik de KOR heb aangekruist, doe ik 1 keer aangifte. Dit is dus de BTW van de aanschaf en het stukje forfait. Na het invullen, hoef je erna geen omzetbelasting meer aan te geven.

Delft 3720 wp op Zuid-Oost met een Goodwe 3000D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Sunny Portal...

Omdat er nu internet is in onze nieuwe woning, onze SMA STP 8.0 aan de Wifi gehangen (bleek nog een hele kunst trouwens, want hij bleek enkel te bereiken via een IP-adres, en niet via http://SMA<serienummer> zoals de handleiding beschreef.... 8)7 en voordat je daar dan achter bent)
Helaas weer wat teleurstellingen moeten verwerken:
  • De Sunny Portal app van de playstore is bijna nutteloos, je kunt niet eens het actuele verbruik bekijken... De reacties waren ook al niet erg positief.
  • Maar ook de Sunny Portal website is niet bijzonder bruikbaar, omdat er geen mobiele site is. Of ligt dat aan mij?
Van een A-merk als SMA had ik toch beter verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ophidian schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:27:
En nu de airco's geinstalleerd zijn meteen de laatste panelen geinstalleerd. Totaal 9600Wp. Op het minder schuine dak zouden er nog een viertal kunnen, maar daar ga ik zelf niet op ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Schaduw ook voldoende, liggen er 8 op NO en 4 op ZW. Maar alle extra opbrengst is mooi meegenomen. Totale kosten ongeveer 2000 euro ex BTW voor 3840Wp met 3x APS QS1 en ECU-R.

Mocht iemand met APS aan de slag gaan, heb geduld met de ECU-R. Als de inverters opstarten zie je dat niet meteen terug. De ECU-R update elke 5 minuten. Dus in het begin zie je soms dat er 2 van de 3 het doen, maar dan moet je dus even 5 minuten wachten. Verder zijn de pinnetjes van de stekkers van de trunk cable niet heel sterk, dus wees daar voorzichtig mee. :+
Waarom zo dicht naar het huis? Je vangt veel schaduw nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
develdonk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:26:
[...]
Aangezien je er veel gezien hebt: kun je eens een mening geven over wat jij denkt dat de betere en slechtere omvormers zijn en waarom?
Ja hier ben ik ook geïnteresseerd in. Zit er veel verschil in die goedkope Chinese omvormers zoals Growatt, Goodwe, Huwai etc. Of is dit allemaal min of meer een pot nat? @AUijtdehaag @Rol-Co Wat is jullie idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Rol-Co schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Waarom zo dicht naar het huis? Je vangt veel schaduw nu.
Omdat ik niet denk dat de buren het leuk vinden als ik hun garage erbij pak ;)

Garage dak is 3,8 meter breed.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ophidian schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Misschien kun je het pachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ophidian schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Oh, ja dat is slecht te zien waar de grens ligt. ;) >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
jobr schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:35:
[...]

Misschien kun je het pachten :-)
Hmm, zou het kunnen proberen :D
Rol-Co schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:37:
[...]

Oh, ja dat is slecht te zien waar de grens ligt. ;) >:)
Klopt, ze liggen zo veel mogelijk tegen de grens aan. Heb in Sketchup een vijftal opstellingen gemaakt in verschillende richtingen en deze opstelling was het beste qua maximaal aantal panelen (zodat we lekker lang mogen salderen), niet te hoge belasting van het garage dak door balast (vaak wind uit het zuiden hier vlakbij het water, dus een ZO opstelling zou meer ballast nodig hebben), wat langere opbrengst op de dag zodat we meer direct kunnen verbruiken en icm de airco unit die ook nog best wat ruimte in beslag neemt. In PVGIS ontliep het elkaar ook niet heel erg veel. Schaduw van ons eigen huis op die tweede foto is zo rond vijf uur, daarvoor liggen ze lekker in de zon.

In de winter zal het bijvoorbeeld weinig gaan doen, dan veel schaduw van het huis van de buren. Maar alles extra is leuk. Ik verwacht een opbrengst van rond de 2700-3000kWh per jaar, is toch een leuke 20.000km met onze nieuwe EV straks :D Binnenkort maar de meterkast aanpassen en een Zappi V2 op gaan hangen die direct op de zon kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Er is altijd wel een soortgelijk huis op Funda te vinden compleet met afmetingen. Meterkast kun je natuurlijk gewoon een foto van vragen. Qua aansluiting kun je bij de netbeheerder in de open data kijken. Als je ziet dat 97% van de hele postcode met 30 huizen 1x35 heeft weet je ook dat het enkelfase is, want die ene 3-fase aansluiting zit 99% zeker bij dat ene hoekhuis met 30 panelen en een Tesla.
Huizen worden niet spontaan kleiner natuurlijk. Dat kun je ook gewoon navragen aan de aanvrager natuurlijk. Meterkast kun je ook een foto van vragen.

Hoe werkt dit?
Iemand van te voren langs sturen kost gegarandeerd geld, daarvoor kun je heel wat "onverwachte" dingen voor opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ophidian schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:27:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

heb je die stenen blokken zelf geslepen of kant en klaar gekocht? benieuwd hoe je dat gedaan hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:05:
Sunny Portal...

Omdat er nu internet is in onze nieuwe woning, onze SMA STP 8.0 aan de Wifi gehangen (bleek nog een hele kunst trouwens, want hij bleek enkel te bereiken via een IP-adres, en niet via http://SMA<serienummer> zoals de handleiding beschreef.... 8)7 en voordat je daar dan achter bent)
Helaas weer wat teleurstellingen moeten verwerken:
  • De Sunny Portal app van de playstore is bijna nutteloos, je kunt niet eens het actuele verbruik bekijken... De reacties waren ook al niet erg positief.
  • Maar ook de Sunny Portal website is niet bijzonder bruikbaar, omdat er geen mobiele site is. Of ligt dat aan mij?
Van een A-merk als SMA had ik toch beter verwacht.
Dat ben ik helemaal met je eens!
Ik vind het ook knap waardeloos, en ook nog eens erg onstabiel, iedere keer is er weer wat waardoor hij niet werkt, en dat nog wel bij mijn bedrade installatie, dus een UTP kabel van de SMA 8.0 naar mijn modem.
De app, geeft je een grafiek die elke 15 minuten geupdate wordt, met daaronder de dagopbrengst, maar niet de actuele opbrengst, die komt wel door op de portal site, maar de actuele opbrengst wordt daar wel getoond, maar is erg onstabiel, de helft van de tijd werkt het niet, en is er een indicatie dat de verbinding verbroken is, terwijl er helemaal niets aan de hand is. Natuurlijk heb ik al vele malen mijn stekkertjes nagezien, maar dat levert niets op, en 'out of the blue' werkt het opeens weer.

Inderdaad:
Van een A-merk als SMA had ik toch beter verwacht
.
Hier zie je de actuele opbrengst, en die verspringt soms om de 3, soms om de 10 seconden of meer, maar vaak bevriest deze; het gaat om het venster links boven. Met sterk wisselende bewolking op DIT moment >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moP6keXy0xtFwufhIQBCALCHOuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9US7QQtJ9Lr4Z1nVP8pzIssk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 01-07-2020 19:25 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SMA is toch ook lokaal uit te lezen? Dan maak je je eigen portal? Tweaker zijn = homeserver hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
develdonk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:12:
[...]

heb je die stenen blokken zelf geslepen of kant en klaar gekocht? benieuwd hoe je dat gedaan hebt!
60x12x10 stapelblokken bij de Gamma en met de slijptol zo geslepen. Kosten waren ongeveer 3,5 per blok. Dit is voor 10 graden helling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpXNS3LbGnaknPRrDW28eXNWW1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3UXCk0XJdkPkBJrEyCy535Y.png?f=user_large

Uiteindelijk heb ik de onderste voet langer gelaten, is tenslotte ook extra ballast.

Tussen en eindklemmen van Solarstell gebruik en eronder uiteraard tegeldragers van rubber. Tussen het paneel en de steen heb ik kozijn band gedaan. Dat is gecomprimeerd 4mm dik en volledig 2 cm dik. Dat vult eventuele onevenheden mooi op.

De APS QS1 heb ik niet aan een paneel gehangen. Daar is ie veel te zwaar voor. Heb een 30x30 tegel gepakt, 2 gaten erin gemaakt en met bouten vastgezet. Ligt daardoor droog onder een paneel, koelt die goed en heeft meteen balast.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 01-07-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Naalroc schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:13:
[...]
Hier zie je de actuele opbrengst, en die verspringt soms om de 3, soms om de 10 seconden of meer, maar vaak bevriest deze; het gaat om het venster links boven. Met sterk wisselende bewolking op DIT moment >:)
Het probleem lijkt in de website te zitten icm met de browser.
Zo werkte het ongeveer een uurtje in Firefox, totdat ik daar nu alleen nog maar een streepje zie bij "Current PV power".
In de twee browsers op mijn telefoon zie ik een bevroren waarde (maar wel in beide browsers een totaal andere... |:( ).
Nu ook met Chrome ingelogd (op mijn PC) en daar werkt het ... nu.
Netjes een waarde die om de ca 3 seconden verspringt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik gebruik ook Chrome, en dat verspringen is heel variabel qua tijd.
Maar bevriest vaak zonder enige oorzaak; soms kan je hem wakker schudden door de pagina te vernieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

develdonk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Daar kan ik helaas geen echte uitspraken over doen. Een grote leverancier zou hier wellicht wat statistiek van hebben, maar het is de vraag of ze dat willen publiceren.

Wel vind ik de garantieafhandeling van sommige merken erg slecht is. Kostal Piko is bijvoorbeeld een merk waarbij je geen garantie krijgt binnen de garantieperiode 8)7. Reparatie zelf is lastig omdat er speciaal gemaakt onderdelen inzitten. Trafo's voor hulpvoeding zijn via Kostal niet verkrijgbaar en ook niet via de fabrikant van de trafo... Ze hebben liever dat je een nieuwe omvormer koopt, maar dat is niet echt duurzaam
Kostal Piko heeft verschillende printplaten met daartussen stekkers, wat een kwetsbaar punt is. Kostal Piko is lastig om te demonteren, waardoor het de vraag is of reparatie rendabel is.

Effekta heb ik zeer goeie ervaring met reparatie door Effekta.

De Kostal Piko heeft bijvoorbeeld een ingebouwde DC-schakelaar die werkt met 2 relais, een IGBT en nog wat elektronica eromheen waaronder die kwetsbare trafo. De Effekta heeft geen DC-schakelaar ingebouwd, dus die kan dan ook nooit stuk gaan.

Zie hier het binnenwerk van een Kostal Piko 3.0 versus Effekta 5000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNqS384r96TLEmTco3zEKWOt8hk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OQ1WJ01sMsJqzBfkU4p1SFHY.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik ga beginnen met de bouw van twee bergingen. Op beide bergingen komen max. 8 zonnepanelen per berging. In elke berging komt een groepenkast, deze groepenkasten worden aangesloten op de groepenkast van onze woning. De afstand tot de woning is ongeveer 15 m. en 25 m.
In elke berging worden er naast de zonnepanelen meerdere apparaten op de groepenkast aangesloten.
Nu mijn vraag, naar de twee bergingen moet ik een grondkabel aanleggen. Ik lees in dit forum dat een grondkabel 5x4mm² het minste verlies geeft bij zonnepanelen. Is één kabel per berging dan voldoende en is dit de juiste kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:33
eh, even een vraagje aan de experten: vorige week vrijdag hebben ze mijn kapotte SE3000 omvormer vervangen door een werkende onder garantie. Hartstikke mooi want je kon verbrande printplaten ruiken. Aanmelden in het systeem zou 2 werkdagen duren, zei de monteur.
We zitten nu op de 4e werkdag, is dat niet wat te lang en moet ik actie ondernemen?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

timovd

Voorsprong door techniek

@Shocked, als ze 2 werkdagen hebben gezegd en je bent 4 werkdagen verder zijn ze het wellicht vergeten en had je er gisteren achteraan kunnen bellen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
timovd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:24:
@Shocked, als ze 2 werkdagen hebben gezegd en je bent 4 werkdagen verder zijn ze het wellicht vergeten en had je er gisteren achteraan kunnen bellen.
Ik ga ze straks even benaderen. Ik kan het zelf niet in Solar Edge systeem zetten. Op de 1 of andere manier tref ik altijd slordige monteurs. :|

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Shocked schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Ik ga ze straks even benaderen. Ik kan het zelf niet in Solar Edge systeem zetten. Op de 1 of andere manier tref ik altijd slordige monteurs. :|
Bij wie heb je het gekocht?
Soms moeten installateurs een nieuw serienummer doorgeven in de Solar Edge portal.
Bij ons doet iemand op kantoor dat.
Ik geloof vanaf installatie totdat klant activeringslink krijgt is het 2-5 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
ApC_IcE schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Bij wie heb je het gekocht?
Soms moeten installateurs een nieuw serienummer doorgeven in de Solar Edge portal.
Bij ons doet iemand op kantoor dat.
Ik geloof vanaf installatie totdat klant activeringslink krijgt is het 2-5 werkdagen.
Dat is Atema, verder prima partij alleen 1e installatie-monteur was een dingetje achteraf, ingehuurd.
De omvormer is vervangen en inderdaad moet dan een nieuw serienummer ingeklopt worden. Het is dus geen nieuwe installatie. De monteur zei vorige week dat het bestaande account zou worden bijgewerkt in 1 of 2 werkdagen. Ik weet dan even niet of ik een nieuwe activeringslinks zou moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Shocked schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Dat is Atema, verder prima partij alleen 1e installatie-monteur was een dingetje achteraf, ingehuurd.
De omvormer is vervangen en inderdaad moet dan een nieuw serienummer ingeklopt worden. Het is dus geen nieuwe installatie. De monteur zei vorige week dat het bestaande account zou worden bijgewerkt in 1 of 2 werkdagen. Ik weet dan even niet of ik een nieuwe activeringslinks zou moeten krijgen.
Nee het zou na een administratieve handeling van Atema gewoon moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00
ApC_IcE schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Nee het zou na een administratieve handeling van Atema gewoon moeten werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVhUsRnGrw0fvTUxQONForYmUHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwtLlw5Aq8RiGxiPSgtU8rrH.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

jja schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:15:
De Wifi verbinding van mijn OMNIK TL3-S valt regelmatig uit.
Nu zie ik dat er een firmware upgrade voor de Wifi-module is, maar ik kan nergens meer het betreffende bestand (M2M4.01.9.b ...) vinden.

Heeft iemand deze firmware nog ergens staan?
Niemand? :'(

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Maakt het voor de BTW teruggave uit dat ik bij meerdere leverancier spullen hebt gekocht voor de PV installatie?
Ik meen van niet maar ik kan dit antwoord niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
robb. schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:40:
Ik ga beginnen met de bouw van twee bergingen. Op beide bergingen komen max. 8 zonnepanelen per berging. In elke berging komt een groepenkast, deze groepenkasten worden aangesloten op de groepenkast van onze woning. De afstand tot de woning is ongeveer 15 m. en 25 m.
In elke berging worden er naast de zonnepanelen meerdere apparaten op de groepenkast aangesloten.
Nu mijn vraag, naar de twee bergingen moet ik een grondkabel aanleggen. Ik lees in dit forum dat een grondkabel 5x4mm² het minste verlies geeft bij zonnepanelen. Is één kabel per berging dan voldoende en is dit de juiste kabel?
6mm² is nog beter. Of het de meerprijs waard is zal je moeten berekenen. Ik zou het wel doen, zoveel duurder is het niet en misschien ga je de PV set nog uitbreiden of later een warmtepomp/EV nemen.

Maar de vraag is nogal electro technisch van aard, je kan meerdere oplossingen toepassen namelijk.
Anders ff bij de buren vragen? Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Gman schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:30:
Maakt het voor de BTW teruggave uit dat ik bij meerdere leverancier spullen hebt gekocht voor de PV installatie?
Ik meen van niet maar ik kan dit antwoord niet vinden.
Nee, je bent vrij meerdere facturen te combineren. Je moet het wel in 1 keer aanvragen. Dat kan tot vragen leiden als je facturen uit een verschillend kwartaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Nee, je bent vrij meerdere facturen te combineren. Je moet het wel in 1 keer aanvragen. Dat kan tot vragen leiden als je facturen uit een verschillend kwartaal zijn.
Moeten ze wel eerst om de facturen vragen, en dat gebeurt zelden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
exroosje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Maar op verzoek stuurt de belastingdienst je een aangifteverzoek over de maanden die door je facturen afgedekt worden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 07:31
reneeke1970 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Moeten ze wel eerst om de facturen vragen, en dat gebeurt zelden.
Dan behoor ik bij de zelden groep :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hoezo :(
klopte er dan iets niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 07:31
Naalroc schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:59:
[...]

Hoezo :(
klopte er dan iets niet?
Ik moest alles opsturen, en uiteindelijk gewoon alles teruggekregen. Frauderen met belasting begin ik niet aan, de naijl effecten zijn mij te lang. Heb ik bij naasten mogen aanschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Gman schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:34:
[...]

6mm² is nog beter. Of het de meerprijs waard is zal je moeten berekenen. Ik zou het wel doen, zoveel duurder is het niet en misschien ga je de PV set nog uitbreiden of later een warmtepomp/EV nemen.

Maar de vraag is nogal electro technisch van aard, je kan meerdere oplossingen toepassen namelijk.
Anders ff bij de buren vragen? Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Top, dat ga ik doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Gisteren zijn de panelen geinstalleerd. :)

De 8 grote JA glas-glas panelen waren bijna 30 Kg per stuk. Dat waren de 2 monteurs niet gewend. Ik moest meehelpen; beneden een paneel inhaken zodat ze naar boven konden hijsen. Helaas gingen een paar dingen niet goed. 1 paneel kon niet gemonteerd worden. 1 dakpan kon niet los omdat we een paar jaar terug de nok hebben vastgezet en 1 dakpan is gesneuveld. Ze moeten volgende keer terugkomen om deze te vervangen (als ze in de buurt zijn).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/at3puPx.jpg
Het is nu 1 string van 9 panelen. Goed dat Winkelman me belde over de bestelling. We moesten Tigo optimisers meebestellen omdat anders de kleine panelen de stroom omlaag trekt. Nu ziet GoodWe 1 string van 8 panelen en 1 paneel altijd in een "schaduw". Een goede oplossing. Vandaag een piek gehad van 3400 Wp. Het werkt dus goed.

Oh, ja we hebben ook borstels onder de panelen (tegen vogelnestjes).

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw