Huh? 1 in de schaduw?Zhou schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:50:
Gisteren zijn de panelen geinstalleerd.![]()
De 8 grote JA glas-glas panelen waren bijna 30 Kg per stuk. Dat waren de 2 monteurs niet gewend. Ik moest meehelpen; beneden een paneel inhaken zodat ze naar boven konden hijsen. Helaas gingen een paar dingen niet goed. 1 paneel kon niet gemonteerd worden. 1 dakpan kon niet los omdat we een paar jaar terug de nok hebben vastgezet en 1 dakpan is gesneuveld. Ze moeten volgende keer terugkomen om deze te vervangen (als ze in de buurt zijn).
[Afbeelding]
Het is nu 1 string van 9 panelen. Goed dat Winkelman me belde over de bestelling. We moesten Tigo optimisers meebestellen omdat anders de kleine panelen de stroom omlaag trekt. Nu ziet GoodWe 1 string van 8 panelen en 1 paneel altijd in een "schaduw". Een goede oplossing. Vandaag een piek gehad van 3400 Wp. Het werkt dus goed.
Oh, ja we hebben ook borstels onder de panelen (tegen vogelnestjes).
@Megalodon_67 , @Noord27 , @AUijtdehaag bedankt voor jullie advies! Op jullie aanraden ben ik verder gaan kijken en heb ik vele duizenden euro's bespaard. Ik heb er nu wel voor gekozen de bestaande 4 indak te laten liggen maar er zijn wel 15 opdak bijgekomen voor een veel schappelijkere prijs. Inclusief app en met mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst. De panelen zijn effectief zo'n €200 ps.
[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 03-07-2020 12:03 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Ik heb nu een offerte liggen voor 8 Jinko 320 wp panelen met een solaredge 2200 HD wave. Op het dak zou nog ruimte zijn om met 1 of 2 panelen uit te breiden in de toekomst. Is de omvormer dan wel de juiste of heb ik een zwaardere nodig?
Tip doe het gelijk, zo’n paneel is maar 90 euro.Rtoo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:50:
Ik heb nu een offerte liggen voor 8 Jinko 320 wp panelen met een solaredge 2200 HD wave. Op het dak zou nog ruimte zijn om met 1 of 2 panelen uit te breiden in de toekomst. Is de omvormer dan wel de juiste of heb ik een zwaardere nodig?
@Rtoo
Voor een installatie uitbreiden met 1 of 2 panelen rekent een installateur gemakkelijk 1000 euro of meer. Er kwam hier op het forum laatst nog een offerte voorbij voor uitbreiden met 3 panelen voor 1500 euro.
Als je ze meteen laat leggen heb je ze voor 300 euro per paneel.
Leg ze alsjeblieft meteen, dan heb je ook hetzelfde soort.
Het ligt aan de orientatie maar als de het een beetje gunstig is kun je beter een zwaardere omvormer nemen.
Voor een installatie uitbreiden met 1 of 2 panelen rekent een installateur gemakkelijk 1000 euro of meer. Er kwam hier op het forum laatst nog een offerte voorbij voor uitbreiden met 3 panelen voor 1500 euro.
Als je ze meteen laat leggen heb je ze voor 300 euro per paneel.
Leg ze alsjeblieft meteen, dan heb je ook hetzelfde soort.
Het ligt aan de orientatie maar als de het een beetje gunstig is kun je beter een zwaardere omvormer nemen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit is een doordenkertje. 1 string: 8 panelen van 380Wp en 1 paneel van 315Wp in serie. Zonder de Tigo wordt de 380Wp naar beneden getrokken naar 315Wp (alle panelen hebben ongeveer dezelfde uitgangsspanning). Nu met de Tigo op de 315Wp wordt een deel van de stroom omgeleid zodat de grote panelen gewoon maximaal kan leveren. Principe werkt, totaal is 3355Wp en ik heb even 3400Wp gehaald.
Gisteren was het erg bewolkt, af en toe scheen de zon.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse
Je hele verhaal hangt uiteindelijk van de stroom af, wat is het ampère van beide panelen?Zhou schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:58:
[...]
Dit is een doordenkertje. 1 string: 8 panelen van 380Wp en 1 paneel van 315Wp in serie. Zonder de Tigo wordt de 380Wp naar beneden getrokken naar 315Wp (alle panelen hebben ongeveer dezelfde uitgangsspanning). Nu met de Tigo op de 315Wp wordt een deel van de stroom omgeleid zodat de grote panelen gewoon maximaal kan leveren. Principe werkt, totaal is 3355Wp en ik heb even 3400Wp gehaald.
Gisteren was het erg bewolkt, af en toe scheen de zon.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
@Zhou, als het de zelfde panelen zijn, maar dan 72 vs 60 cells zou het niets moeten uitmaken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Sinds 16u gisterenmiddag draait de handel hier ook
Vorige week was het substraat verdeeld (9 kuub voor onze 80m2 plat dak) en het sedum geplant. Sedumpluggen op een hele dikke onderlaag, het plantje is nog klein, bemoedigend toespreken dus, en dan wordt het groter
/f/image/7x40NT2JJUi15amDQyItOZMn.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren zijn de panelen geinstalleerd.
/f/image/05wzM6zdjcy76vquXrmQvI4o.png?f=fotoalbum_large)
Opbrengst ging meteen goed, jammer van de wolken
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xeex8sZreqwYMe5OL2JxHqzV.png?f=user_large)
Info over de setup
12 x sunpower spr-max3-400
12 x solaredge p485 optimiser
1 x solaredge se5000hd omvormer
Volgens mij moet ik alleen nog even gaan zeuren om meer toegang in de solaredge omgeving want in de screenshots hier zie ik meestal meer knoppen en opties dan ik heb, maar dat komt wel goed.

Vorige week was het substraat verdeeld (9 kuub voor onze 80m2 plat dak) en het sedum geplant. Sedumpluggen op een hele dikke onderlaag, het plantje is nog klein, bemoedigend toespreken dus, en dan wordt het groter
/f/image/7x40NT2JJUi15amDQyItOZMn.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren zijn de panelen geinstalleerd.
/f/image/05wzM6zdjcy76vquXrmQvI4o.png?f=fotoalbum_large)
Opbrengst ging meteen goed, jammer van de wolken
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xeex8sZreqwYMe5OL2JxHqzV.png?f=user_large)
Info over de setup
12 x sunpower spr-max3-400
12 x solaredge p485 optimiser
1 x solaredge se5000hd omvormer
Volgens mij moet ik alleen nog even gaan zeuren om meer toegang in de solaredge omgeving want in de screenshots hier zie ik meestal meer knoppen en opties dan ik heb, maar dat komt wel goed.
@reneeke1970 Jullie hebben gelijk. De stromen zijn min of meer aan elkaar gelijk. Ik ben dus verkeerd geïnformeerd door Winkelman. Nou, ja nu heb ik een paneel tegen schaduw.timovd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:34:
@Zhou, als het de zelfde panelen zijn, maar dan 72 vs 60 cells zou het niets moeten uitmaken.

Als je echt wilt testen of ie werkt moet je tijdens productie een deken half over dat paneel leggenZhou schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:02:
[...]
@reneeke1970 Jullie hebben gelijk. De stromen zijn min of meer aan elkaar gelijk. Ik ben dus verkeerd geïnformeerd door Winkelman. Nou, ja nu heb ik een paneel tegen schaduw.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat kan ik wel een keer doen bij vol zon. Ik kan het makkelijk bij, zit net onder het dakraam.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Als je echt wilt testen of ie werkt moet je tijdens productie een deken half over dat paneel leggen
Vandaag even 3547Wp aangetikt, de panelen zitten +5,4% boven nominaal spec.
Wij hebben sinds kort ook zonnepanelen op het dak liggen. Er liggen 6 panelen liggend in een rij onder de dakramen, en een groep van 9 panelen ligt boven de dakramen. Ter hoogte van de dakramen zit dus niks.
Afgelopen week zijn bij ons monteurs langs geweest om problemen met de installatie te verhelpen bij het bovenste gedeelte. Om hierbij te kunnen zijn ze (vanaf een steiger van de grond) over de onderste rij zonnepanelen gestapt. Hierbij zijn ze met hun volle gewicht op het midden van de zonnepanelen gaan staan, en toen ze boven waren hebben ze de zwarte aluminium rand gebruikt als steun voor hun voeten.
De achterkant van de panelen zagen we helemaal hol trekken, ook lijkt er in één van die panelen een kleine beschadiging in het glas te zitten.
Volgens de monteurs was dit verantwoord, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik kan alleen niet echt iets vinden over of je wel of niet op zonnepanelen kunt staan. Ook staat er in de documentatie van de panelen niets over (punt)belastingen.
Kan iemand mij vertellen of ik mij zorgen moet maken en waar ik officiële documentatie hierover kan vinden?
EDIT: het gaat om DMEGC 325wp Full Black panelen.
Afgelopen week zijn bij ons monteurs langs geweest om problemen met de installatie te verhelpen bij het bovenste gedeelte. Om hierbij te kunnen zijn ze (vanaf een steiger van de grond) over de onderste rij zonnepanelen gestapt. Hierbij zijn ze met hun volle gewicht op het midden van de zonnepanelen gaan staan, en toen ze boven waren hebben ze de zwarte aluminium rand gebruikt als steun voor hun voeten.
De achterkant van de panelen zagen we helemaal hol trekken, ook lijkt er in één van die panelen een kleine beschadiging in het glas te zitten.
Volgens de monteurs was dit verantwoord, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik kan alleen niet echt iets vinden over of je wel of niet op zonnepanelen kunt staan. Ook staat er in de documentatie van de panelen niets over (punt)belastingen.
Kan iemand mij vertellen of ik mij zorgen moet maken en waar ik officiële documentatie hierover kan vinden?
Midden op een paneel zou raar zijn, als je er echt overheen moet zou ik toch op de frame's gaan lopen en alleen waar de klemmen staan, daar kan hij het meeste hebben.GHE schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:50:
Wij hebben sinds kort ook zonnepanelen op het dak liggen. Er liggen 6 panelen liggend in een rij onder de dakramen, en een groep van 9 panelen ligt boven de dakramen. Ter hoogte van de dakramen zit dus niks.
Maar eigenlijk moet je helemaal niet op een paneel lopen of zitten, aan hangen dus als je schade hebt niet accepteren, kapot glas zeker niet, dat geeft (of gaat geven) geheid storing/defecten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gefeliciteerd met je nieuwe installatieJheroun schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:19:
klikGHE schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:50:
pagina 7 punt 4, vrij duidelijk toch?
Ik ken geen fabrikant van wie je op de panelen mag staan op welke manier dan ook ,het is ook de manier om micro cracks te krijgen. Het is helaas wel de norm. Een voetje op een klem kan je nog verantwoorden door te zeggen dat je op de klem staat. midden op het paneel kan je niet anders uitleggen dan dat je op het paneel staat.
Grappige is wel dat Qcells mooie filmpjes op youtube zet wat het allemaal aankan:
Maar erop staan mag volgens de handleiding echt niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NdipulUWeOVeLnfuoEuUb8IT.png?f=user_large)
Ik zou het zelf niet doen overigens en lekker lomp van de monteurs. Zeker schade meteen claimen.
Maar erop staan mag volgens de handleiding echt niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NdipulUWeOVeLnfuoEuUb8IT.png?f=user_large)
Ik zou het zelf niet doen overigens en lekker lomp van de monteurs. Zeker schade meteen claimen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
DMEGC heeft trouwens de IEC 61215 certificering en daarin zit een mechanical load test van 5400Pa wat zo'n 550kg/m2 is. Dus qua gewicht klopt het wat de monteur zegt.
Als je dit artikel leest, is zo'n test alleen niet echt lekker voor de cellen. De panelen geven na de test minder vermorgen af.
Als je dit artikel leest, is zo'n test alleen niet echt lekker voor de cellen. De panelen geven na de test minder vermorgen af.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik zocht deze informatie in spec sheets maar kon die daarin niet vinden.twain4me schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:58:
[...]
klik
pagina 7 punt 4, vrij duidelijk toch?
Ik ken geen fabrikant van wie je op de panelen mag staan op welke manier dan ook ,het is ook de manier om micro cracks te krijgen. Het is helaas wel de norm. Een voetje op een klem kan je nog verantwoorden door te zeggen dat je op de klem staat. midden op het paneel kan je niet anders uitleggen dan dat je op het paneel staat.
@AUijtdehaag Sterker nog, dit is de 3e keer dat ze langs zijn gekomen. De laatste keer hebben ze dus waarschijnlijk meer schade veroorzaakt dan problemen opgelost. Ze hebben geprobeerd een zonnepaneel te vervangen, wat niet gelukt is, omdat ze er niet goed bij konden.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:22:
@GHE ik vraag me vooral af wat voor problemen ze dan moesten verhelpen.
Dat men 2x je dak op moet lijkt me al geen goed teken.
Het is ondertussen een flink hoofdpijndossier geworden, dus we hebben helaas nog niet echt kunnen genieten van onze zonnepanelen.
Interessant artikel, dat ziet er inderdaad niet heel goed uit (wat ook wel te verwachten is, maar nu in een wetenschappelijk artikel).Ophidian schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:02:
DMEGC heeft trouwens de IEC 61215 certificering en daarin zit een mechanical load test van 5400Pa wat zo'n 550kg/m2 is. Dus qua gewicht klopt het wat de monteur zegt.
Ik moet er nog even verder induiken, want een mechanical load test, waarbij het gewicht gelijk verdeeld wordt over het hele oppervlak, is natuurlijk wel wat anders dan een puntbelasting met een knie en een schoen, waarbij je ook nog eens afzet. Dan is de lokale last vele malen hoger geweest. Het ziet er al met al niet goed uit voor die betreffende panelen.
Per DC ingang (string) kan je tot 1000V gaan, neem dan wel de STP 10k.Krilo_89 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Excuus dat ik een quote van zo lang terug heb gepakt, dus een kleine update van mijn vorige post:
Ik heb 140 X-Roof panelen besteld van Exasun. Mijn dak is gesitueerd op O/W en heb geen schaduw. De panelen zijn ook mooi verdeeld, dus 70 om 70.
Gegevens van panelen STC:
Module Efficiency Nm: 19,5%
Nominaal Vermogen PMAX: 80 Wp
Nominale Spanning VMPP: 8,2 V
Nominale Stroom IMPP: 9,7 A
Open klemspanning VOC: 10,1 V
Kortsluitstroom ISC: 10,3 A
Gegevens NOCT:
Nominaal Vermogen PMAX: 59,3 Wp
Nominale Spanning VMPP: 7,1 V
Nominale Stroom IMPP: 8,3 A
Totaal maximaal vermogen zou neerkomen op: 11200 Watt, maar door de O/W situatie gebeurd dat niet. Na veel lezen ben ik tot de volgende conclusies gekomen, maar ik hoor graag of die kloppen.
Ik heb twee omvormers nodig of 2 MPP's, omdat ik maximaal 100 panelen in serie mag schakelen. Of dit ook samenvalt met 'strings' weet ik niet zeker. Ook ga ik voor een 3Fase omvormer, omdat ik dat in huis zelf ook al heb (3x25A).
Doordat ik op 1 dakvlak al aan 700V kom, heb ik een wat zwaardere nodig, tenzij ik dat verdeel over strings. Qua wattage zou ik dus op max 5600W kunnen komen, maar door de O/W situatie kan daar 20% vanaf. Of dit dan ook weer over het aantal volt mag weet ik niet?
Omdat ik naar SMA aan het kijken was en daar goede verhalen over hoorde kwam ik uit op: SUNNY TRIPOWER 3.0, maar ik was benieuwd naar wat anderen hiervan vonden of dat er wellicht betere opties zijn.
3 fase met dat vermogen is wel handig ....
Je kan eventueel ipv 70 in serie, 2x35 in serie en dan de twee strings parallel, dit kan omdat de panelen en de lengte identiek zijn/is.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hallo allemaal,
Long time forum lurker hier. Ik heb een boel geleerd van jullie - bedankt dat ik mee mocht lezen
!
Nu eindelijk aangekomen bij het samenstellen van mijn systeem.
Ik was van plan om de Canadian Solar CS3L-365MS op het dak te leggen omdat dat mooi uitkomt met het formaat (en meer Wp is beter...). Ik was van plan om deze op een Sunny Boy 2.5 aan te sluiten, maar nu blijkt dat de Imp van de panelen 11 A is. In de handleiding van de Sunny Boy staat dat de maximale ingangsstroom van de mppt 10A mag zijn (de kortsluitstroom van de omvormer is max 18A).
Als ik bovenstaande invul in Sunny Design geeft dit wel een mooi groen vinkje bij de max ingangsstroom.
Hoe erg is het dat de panelen meer stroom (kunnen) leveren dan de mppt van de omvormer aan kan? Klopt mijn aanname dat dit niet erg is, omdat de stroom van de panelen ruim binnen de maximale kortsluitstroom van de omvormer blijft? Of levert dit nog andere problemen op die ik nu over het hoofd zie?
Bedankt alvast!
Long time forum lurker hier. Ik heb een boel geleerd van jullie - bedankt dat ik mee mocht lezen
Nu eindelijk aangekomen bij het samenstellen van mijn systeem.
Ik was van plan om de Canadian Solar CS3L-365MS op het dak te leggen omdat dat mooi uitkomt met het formaat (en meer Wp is beter...). Ik was van plan om deze op een Sunny Boy 2.5 aan te sluiten, maar nu blijkt dat de Imp van de panelen 11 A is. In de handleiding van de Sunny Boy staat dat de maximale ingangsstroom van de mppt 10A mag zijn (de kortsluitstroom van de omvormer is max 18A).
Als ik bovenstaande invul in Sunny Design geeft dit wel een mooi groen vinkje bij de max ingangsstroom.
Hoe erg is het dat de panelen meer stroom (kunnen) leveren dan de mppt van de omvormer aan kan? Klopt mijn aanname dat dit niet erg is, omdat de stroom van de panelen ruim binnen de maximale kortsluitstroom van de omvormer blijft? Of levert dit nog andere problemen op die ik nu over het hoofd zie?
Bedankt alvast!
Ai, ik heb momenteel de STP8.0 gekocht. Maar over het aansluitplan moet ik nog wel even denken.WoudseHoeve schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Per DC ingang (string) kan je tot 1000V gaan, neem dan wel de STP 10k.
3 fase met dat vermogen is wel handig ....
Je kan eventueel ipv 70 in serie, 2x35 in serie en dan de twee strings parallel, dit kan omdat de panelen en de lengte identiek zijn/is.
Ik zou graag in het midden van het dak bij de achtergevel naar binnen willen gaan (achter de goot zegmaar).
Als ik elk dakvlak (10 panelen breed, 7 hoog) in serie doe, dan zou het dak aan de voorkant met lange string over de nok moeten en onder de panelen van de achterkant weer naar binnen moeten gaan. Ik weet niet of dat handig is.
Maar met parallel zou je je voor en achterkant aan elkaar kunnen koppelen, waardoor het makkelijker is om aan de achterkant van het dak te eindigen onderin het midden.
Ik heb overigens geen last van schaduw.
Juridisch advies inwinnen, waarschijnlijk kan je ze het beste in gebreken stellen en moet je ze nog 1 maal de kans geven om de boel te herstellen. en daarna kan je de koop ontbinden.GHE schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:10:
[...]
@AUijtdehaag Sterker nog, dit is de 3e keer dat ze langs zijn gekomen. De laatste keer hebben ze dus waarschijnlijk meer schade veroorzaakt dan problemen opgelost. Ze hebben geprobeerd een zonnepaneel te vervangen, wat niet gelukt is, omdat ze er niet goed bij konden.
Het is ondertussen een flink hoofdpijndossier geworden, dus we hebben helaas nog niet echt kunnen genieten van onze zonnepanelen.
Na noodweer vorige week vrijdag (27 bomen van 30 jaar en ouder om in de wijk) de dakgoot eens grondig gereinigd. Kwam ik nog een schroevendraaier en MC4 sleutel in tegen van montage eerste set panelen. Medio mei 2017. Bestaat Zonnekompas nog? Lees er hier eigenlijk niets meer over.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:22:
@GHE ik vraag me vooral af wat voor problemen ze dan moesten verhelpen.
Dat men 2x je dak op moet lijkt me al geen goed teken.
Nou, het is al weer juli en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 7 jaar.
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 5080 Wp op een 4600 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 7 jaar achter elkaar.
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 5080 Wp op een 4600 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 7 jaar achter elkaar.
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Sterker nog, ik heb 4830 5080 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 6 7 jaar goed zonder problemen
Aangesloten op een Effekta 5000 StecaGrid 4200 (98,2 efficiency)
- 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
- 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
- 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
de vraag is echter of je dit nodig hebt als consumentDre schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:42:
Nou, het is al weer juli en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 7 jaar.
[...]
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
11kWp in Oost-West (welke hellingshoek?) kan bij een redelijke helling makkelijk op een stp 8.0. Bij mij zit er zelfs 14 kWp op dezelfde omvormer (45° dakhelling).Krilo_89 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:03:
[...]
Ai, ik heb momenteel de STP8.0 gekocht. Maar over het aansluitplan moet ik nog wel even denken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ik heb hier 28x325=9.100wpAndrehj schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:23:
[...]
11kWp in Oost-West (welke hellingshoek?) kan bij een redelijke helling makkelijk op een stp 8.0. Bij mij zit er zelfs 14 kWp op dezelfde omvormer (45° dakhelling).
op 2x 4,2kw=8,4kw inverter zitten en dat kan net.
ligt op 10 graden.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
4200/240=17.5 ampère, en daar springt een b16 niet van hoor.Dre schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.
Je 23.8 kW op een 3×25 is toch wel wat link hoor. Dat is 34 ampère
1 PVoutput . Dongen NB
Hoho, dat zeg ik niet. Mijn ervaring is dat de panelen niet langdurige (>1 uur?) hun STC vermogen halen. Daarom dat 23,8 kWp zonder probleem kan. Met wat eigen verbruik zou je nog wel hoger kunnen. Op basis van mijn ervaring N=1.reneeke1970 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:45:
[...]
4200/240=17.5 ampère, en daar springt een b16 niet van hoor.
Het gaat dus om het kWpeak vermogen op zuid.
[ Voor 39% gewijzigd door Dre op 04-07-2020 18:53 ]
Via de planner van SMA zelf moest dit ook kunnen inderdaad. Ik zit tussen 32° en 35°, wat volgens mij ideaal is. Ik zit alleen even te kijken hoe ik het mooiste alles kan doorlussen zodat alles op 1 plek naar binnen kan. Ik las dat je moet zorgen dat je de plus en min zo dicht mogelijk bij elkaar moet laten lopen, maar dat lijk me niet zo moeilijk toch? Is er een tool online om zoiets uit te tekenen of die aangeeft wat het makkelijkste is om te doen?Andrehj schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:23:
[...]
11kWp in Oost-West (welke hellingshoek?) kan bij een redelijke helling makkelijk op een stp 8.0. Bij mij zit er zelfs 14 kWp op dezelfde omvormer (45° dakhelling).
Iemand iets mee gekregen van een verkoop verbod van bepaalde Longi panelen ivm patent schending??
Leverancier belde me op dat de 350wp (LR4-60HPB-350M) uit de handel zijn genomen omdat Longi een tegen hun aangespannen zaak verloren heeft.
Ik ben benieuwd wat er aan de hand is maar kan er niets van vinden.
Leverancier belde me op dat de 350wp (LR4-60HPB-350M) uit de handel zijn genomen omdat Longi een tegen hun aangespannen zaak verloren heeft.
Is dat niet deze?thefox154 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:28:
Iemand iets mee gekregen van een verkoop verbod van bepaalde Longi panelen ivm patent schending??
The Düsseldorf Regional Court has agreed rivals of the Korean manufacturer illegally used its patented passivation technology. The judges granted Hanwha Q-Cells an injunction which requires Jinko, REC and Longi to retrieve all modules featuring the patented technology distributed in Germany since late January last year. Hanwha can also opt to have the offending products destroyed.
June 18, 2020
Hij zei kWp maar ik heb zelfs een 25 kW omvormer met ruim 31 kWp zuid gezien op een 3x25A aansluiting (n=1).reneeke1970 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:45:
[...]
4200/240=17.5 ampère, en daar springt een b16 niet van hoor.
Ik dacht ook niet dat dat mogelijk was, maar het gaat toch gewoon goed. Ook in het weekend wanneer er geen eigen verbruik is.
Ik kan uit de theorie niet afleiden waarom het goed gaat.
Ik denk dat de truc is dat er wat ventilatie rondom de hoofdzekeringen moet zijn.
De netspanning is op piek momenten wel altijd 245 tot 250 V, dat helpt om de stroom iets te verlagen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb sinds eind mei 14 van deze panelen liggen. Is mij niets van bekend.thefox154 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:28:
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
Het klinkt wel logisch dat hoofdzekeringen zwaarder belast kunnen worden dan eindgroepen. Hoofdzekeringen zitten bijna altijd minimaal 5 centimeter uit elkaar, terwijl mijn 16A eindgroep strak naast andere automaten zit. De hoofdzekering kan dus beter koelen.busscherski schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:27:
[...]
Hij zei kWp maar ik heb zelfs een 25 kW omvormer met ruim 31 kWp zuid gezien op een 3x25A aansluiting (n=1).
Ik dacht ook niet dat dat mogelijk was, maar het gaat toch gewoon goed. Ook in het weekend wanneer er geen eigen verbruik is.
Ik kan uit de theorie niet afleiden waarom het goed gaat.
Ik denk dat de truc is dat er wat ventilatie rondom de hoofdzekeringen moet zijn.
De netspanning is op piek momenten wel altijd 245 tot 250 V, dat helpt om de stroom iets te verlagen.
Spanning is hier niet hoger dan 235 Volt.
kliklakloe schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:54:
Ik heb sinds eind mei 14 van deze panelen liggen. Is mij niets van bekend.
distributed in Germany
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja klopt, toen die omvormer nog een 3x25A groep zonder ventilatie had kwamen we tot constant 21.25 kW.Dre schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:55:
[...]
Het klinkt wel logisch dat hoofdzekeringen zwaarder belast kunnen worden dan eindgroepen. Hoofdzekeringen zitten bijna altijd minimaal 5 centimeter uit elkaar, terwijl mijn 16A eindgroep strak naast andere automaten zit. De hoofdzekering kan dus beter koelen.
Spanning is hier niet hoger dan 235 Volt.
Edit, dus dat was bij 245 V zo'n 29 A.
[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 04-07-2020 22:12 ]
Ik begrens hem ook op 29 en dat gaat nog steeds goed. Maar gaat wel één of twee ampère eigen verbruik af.busscherski schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:11:
[...]
Ja klopt, toen die omvormer nog een 3x25A groep zonder ventilatie had kwamen we tot constant 21.25 kW.
Edit, dus dat was bij 245 V zo'n 29 A.
Alleen ik heb het nog niet uren constant gehad. Hooguit anderhalf uur
1 PVoutput . Dongen NB
Ben benieuwd hoe jij gaat reageren bij het toepassen van R290 en de ATEX norm 60079-xx, als ik de aansluit instructie van die apparaten zie. Grenzen opzoeken en verleggen...
[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 05-07-2020 08:24 ]
Prima. Het herhaaldelijk opzoeken van de grenzen van je automaat lijdt tot extra hitte door extra verlies. Verlies is gewoon zonde en extra hitte zorgt voor levensduur verkorting van de automaat.
Het zonder voorbehoud aanmoedigen van overbelasting zonder te waarschuwen voor gevaarlijke situaties is al helemaal not done. Veel oude kasten die achter 1x35A hangen zijn eigenlijk maar geschikt voor 1x25. We hebben op dit forum al vaker beunoplossingen gezien dat daar dan alsnog PV op wordt aangesloten. Uiteindelijk is dat een recept voor brand, en daar betalen we dan allemaal weer meer verzekeringspremie voor, met dank aan mensen die de verkeerde kant van de grens op zoeken
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 06-07-2020 00:57 ]
Als je in een omgeving met groot brandgevaar propaan als koelmiddel gaat toepassen ben je natuurlijk gewoon niet lekker bezig he...Dapdodo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:23:
[...]
Ben benieuwd hoe jij gaat reageren bij het toepassen van R290 en de ATEX norm 60079-xx, als ik de aansluit instructie van die apparaten zie. Grenzen opzoeken en verleggen...
Maar in die wereld ben ik wat minder thuis.
De veilige grenzen van elektrisch schakelmateriaal zijn allang bekend. Valt niks aan te verleggen.
De meeste warmte verlies ik door de 2,5mm2 installatiedraad tussen de omvormer en de meterkast. En het rendement van de omvormer is nog een factor meer warmte. Afhankelijk van het meetmoment zit ik op een tevreden 1100 Wh/Wp op jaarbasis in de meterkast. Qua energie doet het me niet zoveel.kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Prima. Het herhaaldelijk opzoeken van de grenzen van je automaat lijdt tot extra hitte door extra verlies. Verlies is gewoon zonde en extra hitte zorgt voor levensduur verkorting van de automaat.
Het zonder voorbehoud aanmoedigen van overbelasting zonder te waarschuwen voor gevaarlijke situaties is al helemaal not done. Veel oude kasten die achter 1x35A hangen zijn eigenlijk maar geschikt voor 1x25. We hebben op dit forum al vaker beunoplossingen gezien dat daar dan alsnog PV op wordt aangesloten. Uiteindelijk is dat een recept voor brand, en daar betalen we dan allemaal weer meer verzekeringspremie voor, met dank aan @Dre .
Mijn uitgangspunt is dat mijn installatiedraad + eventuele lassen geschikt zijn voor 24 Ampère continue (conform NEN1010 installatiemethode). Een installatieautomaat van 20A heb ik al een jaar of 7 klaar liggen, maar ik vind dit wel leerzaam experiment. En met 16A ben ik nog iets beter selectief dan met 20A.
Er zijn nog best wat huishoudens met een 1×25A hoofdzekering die veelvuldig boven de 25A belast wordt. Het zou niet best zijn als die in de fik vliegt.
Dat is minder geconcentreerd.Dre schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:32:
[...]
De meeste warmte verlies ik door de 2,5mm2 installatiedraad tussen de omvormer en de meterkast.
Daar ontkom je ook niet aan.Dre schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:32:
En het rendement van de omvormer is nog een factor meer warmte.
Zeker. En de dito krakkemikkige kastjes hebben een max PV invoeding van 0A.Dre schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:32:
Er zijn nog best wat huishoudens met een 1×25A hoofdzekering die veelvuldig boven de 25A belast wordt. Het zou niet best zijn als die in de fik vliegt.
Bij electra zit er inderdaad nogal wat fout marge op. Als jouw omvormer op de piek zit, zit ie zo'n 10-15% boven de In van de B-automaat (die je waarschijnlijk hebt) en dat houdt ie volgens spec inderdaad makkelijk een paar uur vol. Het is echter niet volgens de norm en mocht je om wat voor reden dan ook brand krijgen door je zonnepanelen is dit wel iets dat ze makkelijk kunnen nakijken. Aangezien dit niet volgens de norm is loop je hiermee dus meerdere risico's. De grootste dat je onverzekerd bent en de kleinste is dat je automaat het wat sneller begeeft.Dre schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Zeker het doortrekken naar andere aansluitingen vind ik dan ook nogal ver gaan. Het is nogal een verschil of je zoals bij jou, een paar 100W extra door je automaat stuurt, of meerdere kW zoals bij je voorbeeld van 3*25A (met 2kW extra per fase)
Dus het zal inderdaad blijven werken, maar slim is het niet. Zeker het risico dat een verzekering niet (volledig) uitbetaald zou ik niet willen lopen.
[removed]
Ik kan 4 230wp panelen voor 175 op de kop tikken, Canadian Solar en 5 jaar gebruikt. De panelen zijn verder in nieuwstaat. Ik vraag mij alleen af of ik daar een solardin 600 op kan zetten, met in het achterhoofd dat ik dan in de donkere dagen meer opwek dan met 3 panelen, terwijl op de zonnige dagen er 200 watt wordt afgetopt, of dat ik de investering van 180 euro extra moet maken om 2 maal een YC600 er op te zetten. (2e hands solardin 600 = 180 euro, 1 nieuwe YC600 is ook 180 euro).
Het gemak van de APS YC600 (1 kabel door de schuur en in een lasdoos op de vrije groep) en de 200watt extra op zonnige dagen zeggen mij het laatste. Daarnaast ben ik niet helemaal overtuigd van een 2e hands solardin. Wat zouden jullie doen,? Meer panelen is voor nu geen optie: Het is voor een schuurdakje.
Het gemak van de APS YC600 (1 kabel door de schuur en in een lasdoos op de vrije groep) en de 200watt extra op zonnige dagen zeggen mij het laatste. Daarnaast ben ik niet helemaal overtuigd van een 2e hands solardin. Wat zouden jullie doen,? Meer panelen is voor nu geen optie: Het is voor een schuurdakje.
K to the KillaZ
920wp op een 550 watt omvormer, je top wel iets meer af.KillaZ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:24:
Ik kan 4 230wp panelen voor 175 op de kop tikken, Canadian Solar en 5 jaar gebruikt. De panelen zijn verder in nieuwstaat. Ik vraag mij alleen af of ik daar een solardin 600 op kan zetten, met in het achterhoofd dat ik dan in de donkere dagen meer opwek dan met 3 panelen, terwijl op de zonnige dagen er 200 watt wordt afgetopt, of dat ik de investering van 180 euro extra moet maken om 2 maal een YC600 er op te zetten. (2e hands solardin 600 = 180 euro, 1 nieuwe YC600 is ook 180 euro).
Een aps gaat je veel meer opbrengst geven, zeker op een lage schuur met altijd schaduw
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand ervaring met anti-diefstalbeveiliging van grondgeplaatste zonnepanelen?
Ik lees over het algemeen 2 richtingen:
- montagemateriaal dat moeilijk/niet los te draaien is (lijkt mij minder handig ivm service);
- kabel door de gaten in de frames van de zonnepanelen icm met een alarm (ben er nog niet helemaal achter hoe/wat).
- montagemateriaal dat moeilijk/niet los te draaien is (lijkt mij minder handig ivm service);
- kabel door de gaten in de frames van de zonnepanelen icm met een alarm (ben er nog niet helemaal achter hoe/wat).
Slijptol hebben ze altijd bij, dus ook die kabel slijpen ze vrij. Hek erom houd ze misschien eventjes tegen, maar dan is het middel duurder dan het doel.Niek_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:39:
Gewoon goedkope panelen nemen, daar doen ze geen moeite voor
1 PVoutput . Dongen NB
Die "kabel" is gewoon een geïsoleerde draad die door de panelen heen loopt en is een eigen stroomkring.reneeke1970 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:51:
Slijptol hebben ze altijd bij, dus ook die kabel slijpen ze vrij.
Die kan je op je (een) alarm aansluiten.
Dat is dus geen mechanische beveiliging. En slijpen in het paneel is niet echt waarde verhogend
Ook al eens gelezen dat het met een optische kabel (plastic "glas"vezel) werd gedaan (jaren geleden)
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 06-07-2020 11:21 ]
Als er dan genoeg kabaal van het alarm af komt dan is dat wellicht een goed systeem voor deze locatie. Beetje moeite met de Google-termen merk ikLooneyTunes schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Die "kabel" is gewoon een geïsoleerde draad die door de panelen heen loopt en is een eigen stroomkring.
Dat is dus geen mechanische beveiliging. En slijpen in het paneel is niet echt waarde verhogend
Ook al eens gelezen dat het met een optische kabel (plastic "glas"vezel) werd gedaan (jaren geleden)

Je mag de panelen naar mij brengen hoor met vierkante cm uit frame, maakt voor opbrengst niks uitLooneyTunes schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Die "kabel" is gewoon een geïsoleerde draad die door de panelen heen loopt en is een eigen stroomkring.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is zelfs nog erger: De schuur staat van 0900 tot 1900 in de volle zon zonder schaduw.reneeke1970 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:35:
[...]
920wp op een 550 watt omvormer, je top wel iets meer af.
Een aps gaat je veel meer opbrengst geven, zeker op een lage schuur met altijd schaduw
Dan gaat mijn bestelling de deur uit.
K to the KillaZ
Dit was het volgens mij.
www.akraboot.nl (Dordrecht)
Alleen: site zit vol met fouten (bijgewerkt tot 2015!) en vraag me af of het nog bestaat. (laatste tweet is van 24 maart 2016)
Maar het idee is wel aardig. (was inderdaad de glasvezel variant, smelt bij brand -> alarm)
De vezel gaat dus niet door het paneel, maar door een speciale klem waar de glasvezel doorloopt.

edit: plaatje van twitter gejat:
www.akraboot.nl (Dordrecht)
Alleen: site zit vol met fouten (bijgewerkt tot 2015!) en vraag me af of het nog bestaat. (laatste tweet is van 24 maart 2016)
Maar het idee is wel aardig. (was inderdaad de glasvezel variant, smelt bij brand -> alarm)
De vezel gaat dus niet door het paneel, maar door een speciale klem waar de glasvezel doorloopt.

edit: plaatje van twitter gejat:
[ Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 06-07-2020 12:22 ]
ABB en NEN stellen dat het veilig is om een installatieautomaat te overbelasten.redwing schreef op maandag 6 juli 2020 @ 07:44:
[...]
Bij electra zit er inderdaad nogal wat fout marge op. Als jouw omvormer op de piek zit, zit ie zo'n 10-15% boven de In van de B-automaat (die je waarschijnlijk hebt) en dat houdt ie volgens spec inderdaad makkelijk een paar uur vol. Het is echter niet volgens de norm en mocht je om wat voor reden dan ook brand krijgen door je zonnepanelen is dit wel iets dat ze makkelijk kunnen nakijken. Aangezien dit niet volgens de norm is loop je hiermee dus meerdere risico's. De grootste dat je onverzekerd bent en de kleinste is dat je automaat het wat sneller begeeft.
Zeker het doortrekken naar andere aansluitingen vind ik dan ook nogal ver gaan. Het is nogal een verschil of je zoals bij jou, een paar 100W extra door je automaat stuurt, of meerdere kW zoals bij je voorbeeld van 3*25A (met 2kW extra per fase)
Dus het zal inderdaad blijven werken, maar slim is het niet. Zeker het risico dat een verzekering niet (volledig) uitbetaald zou ik niet willen lopen.
Als ik je goed begrijp stel je dat een overstroombeveiliging in brand vliegt door een overstroom. Zou het dan niet verstandig zijn om de overstroombeveiliging te beveiligen met een extra beveiliging voor een te grote stroom

Het feit blijft wel dat een overstroombeveiliging geen beveiliging is tegen slechte overgangsweerstanden. Een overstroombeveiliging van 16A kan dus geen loszittende verbindingen beveiligen.
Ik heb 1x35A aansluiting. Ik heb onlangs mijn oost-west vergroot van 3,6kWp naar 4,8kWp op 4.000 W micro omvormers . Deze zitten op een 16A aardlekautomaat 100ma B-karakteristiek.met 2,5mm2 kabel op 15 meter lengte. Ik twijfelde om naar een 20A aardlekautomaat te gaan en 4mm2 bedrading te trekken. Ik las dat een 16A automaat 2,5uur op 18A kan draaien. Ik kom op 17,4A wat hooguit 60 -120 minuten duurt in ideale omstandigheden. Loopt al een maandje zonder problemen. als ik jouw ervaring lees dan ben ik er iets meer op gerust dat t goed zit.Dre schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Waar ik nog wel over twijfel is mijn schuur. Die zit ook op een aparte groep met 4x300Wp en 934W micro's op ZZ0 maar ik heb (nog) geen pv verdeler geinstalleerd. Mag niet (meer) volgens de normen maar ik er zelf geen gevaar in tenzij ik een 3K plus verbruiker er op zou aansluiten.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
@Zuluman
Dat is ook precies de reden waarom ik deze ervaring deel.
Dat is ook precies de reden waarom ik deze ervaring deel.
Vraagje, een kennis van mij wil deze 440WP panelen in O/W opstelling op een plat dak plaatsen, met micro omvormers.
Kan dit goed op een APS YC600? Omdat je (theoretisch) 's morgens op het oosten 350watt aantikt, en 's middags op de andere MPPT de 350W kan aantikken. En past dit mbt de open klemspanning?
YC600 gaat tot max 45V lees ik, de datasheet van het paneel geeft een spanning van max 49 volt of 46,3v?
Kan dit goed op een APS YC600? Omdat je (theoretisch) 's morgens op het oosten 350watt aantikt, en 's middags op de andere MPPT de 350W kan aantikken. En past dit mbt de open klemspanning?
YC600 gaat tot max 45V lees ik, de datasheet van het paneel geeft een spanning van max 49 volt of 46,3v?
Bij beide is het de bedoeling dat het om een tijdelijke overbelasting gaat en niet een standaard overbelasting.Dre schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:41:
[...]
ABB en NEN stellen dat het veilig is om een installatieautomaat te overbelasten.
Je kunt wel proberen het belachelijk te maken, maar je hebt een standaard belasting die groter is dan waar de groep op berekend is. En zoals ik al zei, normaal gesproken zal dat geen enkel probleem zijn, maar mocht er iets bij hje zonnepanelen in de fik vliegen loop je wel een risico met de verzekering.Als ik je goed begrijp stel je dat een overstroombeveiliging in brand vliegt door een overstroom. Zou het dan niet verstandig zijn om de overstroombeveiliging te beveiligen met een extra beveiliging voor een te grote stroom![]()
(Desnoods via een elektronisch beveiligingsrelais).
Het feit blijft wel dat een overstroombeveiliging geen beveiliging is tegen slechte overgangsweerstanden. Een overstroombeveiliging van 16A kan dus geen loszittende verbindingen beveiligen.
Maar 99.99% kans dat je hier nooit mee te maken hebt (gelukkig), alleen het als 'proefje' doen is gewoon niet slim. Ik kan je zo ook wel vertellen dat 95% van de B-types gewoon aan zullen blijven. Alleen degenen die op de laagst toegestande grens al afslaan zullen uitschakelen.
@Zuluman Voor jou geldt hetzelfde. Normaal gesproken zal het zonder problemen werken. Alleen omdat het inet volgens de voorschriften is loop je een risico mocht er schade ontstaan door b.v. kortsluiting/brand. De kans dat zoiets gebeurt is natuurlijk zeer klein maar de impact kan wel groot zijn. Als je het dus met weinig moeite wel aan de voorschriften kunt laten voldoen heeft dat altijd de voorkeur.
[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 06-07-2020 22:03 ]
[removed]
Ik maak in ieder geval niks belachelijk maar zoals ik al zei dat de waardes boven de 16A van korte duur zijn en gedurende optimale omstandigheden gedurende mei en juni. Wat de Pv verdeler in de schuur betreft komt deze er zeer zeker binnenkort wel.redwing schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:00:
[...]
@Zuluman Voor jou geldt hetzelfde. Normaal gesproken zal het zonder problemen werken. Alleen omdat het inet volgens de voorschriften is loop je een risico mocht er schade ontstaan door b.v. kortsluiting/brand. De kans dat zoiets gebeurt is natuurlijk zeer klein maar de impact kan wel groot zijn. Als je het dus met weinig moeite wel aan de voorschriften kunt laten voldoen heeft dat altijd de voorkeur.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Voor jou ging het alleen om het 2e stukZuluman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Ik maak in ieder geval niks belachelijk maar zoals ik al zei dat de waardes boven de 16A van korte duur zijn en gedurende optimale omstandigheden gedurende mei en juni. Wat de Pv verdeler in de schuur betreft komt deze er zeer zeker binnenkort wel.
En zoals gezegd, het zal prima werken, waarschijnlijk zul je geen enkel probleem hebben, maar mocht er iets gebeuren en ze onderzoeken het, kan het wel zijn dat je verzekering niet of minder uitkeert als de installatie niet voldoet. Ik zou het waarschijnlijk ook gewoon doen, maar wel beseffen dat het niet 100% zonder risico is
[removed]
Ik zie vooral hekken en camera's met motion detectie op die parken.Niek_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:39:
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Volgens mij heb je met 4 panelen te veel spanning voor een soladin 600, typisch is een soladin 600 voor 3 panelen en ik dacht max input 125V DC.KillaZ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:24:
dus met 4 panelen open klem met koud weer....
Is dat een plat dakje? met canadians van 808 breed? if so, heb ik een leuk montage frame voor je voor een mede tweeakters prijsje. (heb er net 36 van een dak gesloopt)
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 06-07-2020 23:34 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik ga er 5 van die leggen met APS micro's, dus ook 300 W AC per paneel, richting NWW 8 graden helling. Volgens Sunny Design zou het 0.3% aftoppen.m_rick schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:59:
Vraagje, een kennis van mij wil deze 440WP panelen in O/W opstelling op een plat dak plaatsen, met micro omvormers.
Het kan volgens de specs.
Met mijn 330wp tik ik al de max aan, ook plat 5 graden. Dus met 440 erop vind ik niet slim.busscherski schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:15:
[...]
Ik ga er 5 van die leggen met APS micro's, dus ook 300 W AC per paneel, richting NWW 8 graden helling. Volgens Sunny Design zou het 0.3% aftoppen.
Het kan volgens de specs.
1 PVoutput . Dongen NB
Oké, het is dus max 300W per MPTT bij de APS YC600 omvormer? Want dan heeft die 440WP geen zin, kan hij net zo goed 340WP's nemen (die momenteel voor een goede prijs zijn te krijgen)reneeke1970 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:57:
[...]
Met mijn 330wp tik ik al de max aan, ook plat 5 graden. Dus met 440 erop vind ik niet slim.
Piek 300 en continu 250 volgens data.m_rick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:58:
[...]
Oké, het is dus max 300W per MPTT bij de APS YC600 omvormer? Want dan heeft die 440WP geen zin, kan hij net zo goed 340WP's nemen (die momenteel voor een goede prijs zijn te krijgen)
Een 500 hangt wel continu op 575 watt
1 PVoutput . Dongen NB
Ah dan valt het sowieso af. Het is inderdaad een plat dak maar ze zijn helaas 1000 breedAndre1973 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:32:
[...]
Volgens mij heb je met 4 panelen te veel spanning voor een soladin 600, typisch is een soladin 600 voor 3 panelen en ik dacht max input 125V DC.
dus met 4 panelen open klem met koud weer....
Is dat een plat dakje? met canadians van 808 breed? if so, heb ik een leuk montage frame voor je voor een mede tweeakters prijsje. (heb er net 36 van een dak gesloopt)
K to the KillaZ
Dan kan het verlies op jaarbasis toch nog steeds 0.3% zijn? Laat het het dubbele zijn dan vind ik het nog niet veel.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:57:
[...]
Met mijn 330wp tik ik al de max aan, ook plat 5 graden. Dus met 440 erop vind ik niet slim.
Edit:
@m_rick
Mijn rekensommetjes was zoiets als.
Totale systeem kosten / opbrengst.
Voor 8 graden NWW is de opbrengst dan ongeveer:
340 Wp panelen:
0.99999*0.8*2*340=544 kWh
440 Wp panelen:
0.995*0.8*2*440=700 kWh
De totale systeem kosten weet je. Maar die verschillen denk ik slechts 25 euro per paneel.
[ Voor 33% gewijzigd door busscherski op 07-07-2020 10:13 ]
En dat verschil in opbrengst scheelt ook zo'n 25 euro per jaarbusscherski schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:21:
[...]
@m_rick
Mijn rekensommetjes was zoiets als.
Totale systeem kosten / opbrengst.
Voor 8 graden NWW is de opbrengst dan ongeveer:
340 Wp panelen:
0.99999*0.8*2*340=544 kWh
440 Wp panelen:
0.995*0.8*2*440=700 kWh
De totale systeem kosten weet je. Maar die verschillen denk ik slechts 25 euro per paneel.
Mijn oorspronkelijke vraag was of een 440WP paneel icm O/W opstelling niet too much is voor een APS YC600, of dat dit juist een mooie combi is.
Ik vind dat het nog net kan. Geef ook het goede voorbeeld door het zelf ook te doenm_rick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:47:
[...]
En dat verschil in opbrengst scheelt ook zo'n 25 euro per jaar![]()
Mijn oorspronkelijke vraag was of een 440WP paneel icm O/W opstelling niet too much is voor een APS YC600, of dat dit juist een mooie combi is.
Een aps1000 heeft dat probleem per mpp niet, maar dan is het weer wat duurder voor twee panelen. Kun je er niet meer kwijt?m_rick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:47:
[...]
En dat verschil in opbrengst scheelt ook zo'n 25 euro per jaar![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen en hoop op wat advies.
Onze situatie:
- Dak 1: Schuin dak, zuidoost, ruimte voor 12 zonnepanelen. Geen schaduw
- Dak 2: Plat dak (garage), zuidwest, ruimte voor 8 zonnepanelen, Deel van dag (gedeeltelijk) schaduw.
Het lijkt dus het beste om te werken met optimisers of micro omvormers. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat nu het beste zou zijn. Ik heb me wel ingelezen in de voor- en nadelen van beide systemen, maar over het algemeen lijken ze elkaar niet heel erg te ontlopen.
Wat misschien wel nog meespeelt. We willen ook ons schuine dak aanpakken: asbest weg, isolatie, nieuwe dakpannen. Begrijp ik het dan goed dat het bij micro omvormers niet uitmaakt als we eerst zonnepanelen op de garage leggen en later op het schuine dak van de woning? Of maakt dat bij optimisers ook niet veel uit zolang de omvormer de totale belasting aan kan?
Onze situatie:
- Dak 2: Plat dak (garage), zuidwest, ruimte voor 8 zonnepanelen, Deel van dag (gedeeltelijk) schaduw.
Het lijkt dus het beste om te werken met optimisers of micro omvormers. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat nu het beste zou zijn. Ik heb me wel ingelezen in de voor- en nadelen van beide systemen, maar over het algemeen lijken ze elkaar niet heel erg te ontlopen.
Wat misschien wel nog meespeelt. We willen ook ons schuine dak aanpakken: asbest weg, isolatie, nieuwe dakpannen. Begrijp ik het dan goed dat het bij micro omvormers niet uitmaakt als we eerst zonnepanelen op de garage leggen en later op het schuine dak van de woning? Of maakt dat bij optimisers ook niet veel uit zolang de omvormer de totale belasting aan kan?
@Omni superens
Het korte antwoord is, neem maar Enphase micro's, daar kun je alle kanten mee op.
Maar dat is ook het duurst.
Als je een korte tvt wilt kunnen we proberen een oplossing met een string omvormer te bedenken maar dan hebben we meer info nodig.
Open even een eigen topic met een duidelijke luchtfoto met het noorden boven en het dak duidelijk aangegeven en een foto vanaf de grond van het dak dat gedeeltelijk schaduw heeft.
En vermeld op welke tijdstippen of tijd van het jaar je schaduw hebt.
Het korte antwoord is, neem maar Enphase micro's, daar kun je alle kanten mee op.
Maar dat is ook het duurst.
Als je een korte tvt wilt kunnen we proberen een oplossing met een string omvormer te bedenken maar dan hebben we meer info nodig.
Open even een eigen topic met een duidelijke luchtfoto met het noorden boven en het dak duidelijk aangegeven en een foto vanaf de grond van het dak dat gedeeltelijk schaduw heeft.
En vermeld op welke tijdstippen of tijd van het jaar je schaduw hebt.
Goedkoopste (en dus beste?) lijkt me een gewone omvormer met 2 ingangen met elk een eigen mpt tracker en schaduwmanagement . Immers je schuine dak heeft geen enkele schaduw dus zonde om daar geld in optimisers of micro omvormers te gaan steken
De 8 panelen die wel eens schaduw hebben , als deze een eigen tracker hebben die schaduw management ondersteunt en de schaduw is hard, dan gaan ze vanzelf in de bypass.
Eventueel kun je overwegen om veel beschaduwde panelen van een losse optimiser te voorzien (dus niet solaredge) , maar alleen als je toch regelmatig nauwelijks opbrengst hebt op die string. Een optimiser kan geen zon toveren, alleen maar een bypass maken voor de wel zonnige panelen. Hij is daar iets beter in als een bypass diode, vooral bij halfschaduw.
De 8 panelen die wel eens schaduw hebben , als deze een eigen tracker hebben die schaduw management ondersteunt en de schaduw is hard, dan gaan ze vanzelf in de bypass.
Eventueel kun je overwegen om veel beschaduwde panelen van een losse optimiser te voorzien (dus niet solaredge) , maar alleen als je toch regelmatig nauwelijks opbrengst hebt op die string. Een optimiser kan geen zon toveren, alleen maar een bypass maken voor de wel zonnige panelen. Hij is daar iets beter in als een bypass diode, vooral bij halfschaduw.
Grappig dat de eerste paar reacties zijn:Omni superens schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:55:
Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen en hoop op wat advies.
Onze situatie:
- Nphase (zonder onderbouwing waarom geen Solar Edge)
- String omvormer
Als ik nu roep: Solar Edge! dan weet hij alsnog niet zoveel.
Zijn al 3 adviezen in 3 reacties.
Ik zou een eigen topic openen (staat ook in de roze balk als je een reactie inschiet met HELE GROTE LETTERS).
Dus foto's, plattegronden, evt kabelroutes, dronebeelden, hoe meer info we hebben hoe meer we kunnen.
Vooral ook schaduw foto's met tijdstippen.
Hou er ook rekening dat je panelen behoorlijk meer kunnen leveren dan de "normale" spec afhankelijk van de omstandigheden (flink koud, zon en weer zon weg). Dus juiste geen optimale omstandigheden.Zuluman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Ik maak in ieder geval niks belachelijk maar zoals ik al zei dat de waardes boven de 16A van korte duur zijn en gedurende optimale omstandigheden gedurende mei en juni. Wat de Pv verdeler in de schuur betreft komt deze er zeer zeker binnenkort wel.
Ik heb 10000 Wp op 7kW omvormer zitten. Onder optimale omstandigheden komt deze niet hoger dan 6.5kW.
Maar er zijn dagen met slechter weer dat ik uren over de 7kW ga. Wel met allemaal korte piekjes naar beneden maar nog meer < 7kW.
Ik wil maar zeggen: de optimale omstandigheden zijn niet de periodes met de hoogste pieken.Dus hou daar ook rekening mee.
Ik heb enphase micro omvormers en die reageren anders dan een string omvormer. Dus ik heb geen van enorme pieken als de zon ineens achter de wolken vandaan komt. Dat heeft enphase zo geprogrammeerd. Daarnaast heb ik oost-west dus ze kunnen niet eens allemaal maximaal tegelijk. En de M250 levert echt max 258W. Ik heb met mijn 300Wp panelen nooit last gehad van klipping.jobr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:29:
[...]
Hou er ook rekening dat je panelen behoorlijk meer kunnen leveren dan de "normale" spec afhankelijk van de omstandigheden (flink koud, zon en weer zon weg). Dus juiste geen optimale omstandigheden.
Ik heb 10000 Wp op 7kW omvormer zitten. Onder optimale omstandigheden komt deze niet hoger dan 6.5kW.
Maar er zijn dagen met slechter weer dat ik uren over de 7kW ga. Wel met allemaal korte piekjes naar beneden maar nog meer < 7kW.
Ik wil maar zeggen: de optimale omstandigheden zijn niet de periodes met de hoogste pieken.Dus hou daar ook rekening mee.
Heeft enphase een zonnecel zodat hij weet wanneer het vermogen af te remmen?Zuluman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:29:
[...]
Ik heb enphase micro omvormers en die reageren anders dan een string omvormer. Dus ik heb geen van enorme pieken als de zon ineens achter de wolken vandaan komt. Dat heeft enphase zo geprogrammeerd. Daarnaast heb ik oost-west dus ze kunnen niet eens allemaal maximaal tegelijk. En de M250 levert echt max 258W. Ik heb met mijn 300Wp panelen nooit last gehad van klipping.
1 PVoutput . Dongen NB
Verfbom op dat alarm aansluitenLooneyTunes schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Nee dat niet . Al krijg ik de indruk dat je het sarcatisch bedoelt.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:08:
[...]
Heeft enphase een zonnecel zodat hij weet wanneer het vermogen af te remmen?
ik kan het artikel niet zo gauw vinden hou dat technisch werkt. Ze hebben dat in samenwerking met netbeheerder geimplmenteerd. Ik weet wel dat ze net nadat ik ze had geïnstalleerd dat er een software update was en ik een aardig verschil zag in de mate waarin ze reageren als de zon achter een wolk vandaan komt. ben nu aan t werk maar als ik t vindt dan zal ik met je delen.
Laat ik het anders stellen: Ik heb nog nooit gehad dat mijn micro's boven het maximale vermogen wat is opgegeven hebben geleverd. De M250's leveren volgens de specs max 258W. Ik heb nog geen enkele keer gezien dat ze daar boven komen.
[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 07-07-2020 21:36 ]
Nice! Mooie manier om te zeggen dat het dom is zonder dat het geknipt wordt!
Ja oke.... Maar dat ze begrenzen op 258 vind ik iets anders dan de pieken dempen. Ze kunnen geen energie opslaan dus gaat het verloren toch?Zuluman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:14:
[...]
Nee dat niet . Al krijg ik de indruk dat je het sarcatisch bedoelt.
ik kan het artikel niet zo gauw vinden hou dat technisch werkt. Ze hebben dat in samenwerking met netbeheerder geimplmenteerd. Ik weet wel dat ze net nadat ik ze had geïnstalleerd dat er een software update was en ik een aardig verschil zag in de mate waarin ze reageren als de zon achter een wolk vandaan komt. ben nu aan t werk maar als ik t vindt dan zal ik met je delen.
Laat ik het anders stellen: Ik heb nog nooit gehad dat mijn micro's boven het maximale vermogen wat is opgegeven hebben geleverd. De M250's leveren volgens de specs max 258W. Ik heb nog geen enkele keer gezien dat ze daar boven komen.
Als hij vanuit regen met 30 watt, even naar zonnetje wil schieten met 200 watt, zou ik niet willen dat hij dat dempt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zal vandaag een eigen topic openen. Het ging mij in eerste instantie vooral meer algemeen om optimisers vs. micro omvormers. Maar ik begrijp dat daar meer informatie voor nodig is mbt de specifieke situatie.ApC_IcE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:12:
[...]
Grappig dat de eerste paar reacties zijn:
- Nphase (zonder onderbouwing waarom geen Solar Edge)
- String omvormer
Als ik nu roep: Solar Edge! dan weet hij alsnog niet zoveel.
Zijn al 3 adviezen in 3 reacties.
Ik zou een eigen topic openen (staat ook in de roze balk als je een reactie inschiet met HELE GROTE LETTERS).
Dus foto's, plattegronden, evt kabelroutes, dronebeelden, hoe meer info we hebben hoe meer we kunnen.
Vooral ook schaduw foto's met tijdstippen.
Op oost west zal je dat ook bijna nooit ervaren.Zuluman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:29:
[...]
Ik heb enphase micro omvormers en die reageren anders dan een string omvormer. Dus ik heb geen van enorme pieken als de zon ineens achter de wolken vandaan komt. Dat heeft enphase zo geprogrammeerd. Daarnaast heb ik oost-west dus ze kunnen niet eens allemaal maximaal tegelijk. En de M250 levert echt max 258W. Ik heb met mijn 300Wp panelen nooit last gehad van klipping.
Op zuid heel veel. Daarom is de iQ7 en de iQ7+ en voor de panasonics de iQ7X.
Waarbij de max:
M250 = 258W
iQ7 = 250 max en 240 nominaal
iQ7+ = 295 max en 290 nominaal
iQ7x = 320 max en 315 nominaal (letop kan niet met 60cells panelen ivm bereik mppt 53V tot 64V en startbereik 33V tot 79.5V)
Heb ik zo uit de datasheet. Waarbij de micro zijn max maar kort kan vasthouden (staat niet hoelang).
En de bereik omgevingstemperatuur = -40 tot +65 graden Celcius.
Op zuid zie je dus dat panelen van 320W en hoger (wat eigenlijk nu al de standaard is) toch bij bepaalde momenten gaan knijpen/begrenzen.
Hoeveel dat op jaar basis is, dat is bij 350W en hoger pas echt goed merkbaar.
Ben benieuwd wat de volgende micro wordt.

Vermeld de link hier dan doen we ons bestOmni superens schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:27:
[...]
Ik zal vandaag een eigen topic openen. Het ging mij in eerste instantie vooral meer algemeen om optimisers vs. micro omvormers. Maar ik begrijp dat daar meer informatie voor nodig is mbt de specifieke situatie.
[ Voor 13% gewijzigd door ApC_IcE op 08-07-2020 09:26 ]
De IQ8 is de volgende. geschikt voor off-grid.ApC_IcE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Op oost west zal je dat ook bijna nooit ervaren.
Op zuid heel veel. Daarom is de iQ7 en de iQ7+ en voor de panasonics de iQ7X.
Waarbij de max:
M250 = 258W
iQ7 = 250 max en 240 nominaal
iQ7+ = 295 max en 290 nominaal
iQ7x = 320 max en 315 nominaal (letop kan niet met 60cells panelen ivm bereik mppt 53V tot 64V en startbereik 33V tot 79.5V)
Heb ik zo uit de datasheet. Waarbij de micro zijn max maar kort kan vasthouden (staat niet hoelang).
En de bereik omgevingstemperatuur = -40 tot +65 graden Celcius.
Op zuid zie je dus dat panelen van 320W en hoger (wat eigenlijk nu al de standaard is) toch bij bepaalde momenten gaan knijpen/begrenzen.
Hoeveel dat op jaar basis is, dat is bij 350W en hoger pas echt goed merkbaar.
Ben benieuwd wat de volgende micro wordt.
[...]
Vermeld de link hier dan doen we ons best
Edit: blijkbaar EQ8
[YouTube: EQ 8 - Off Grid Microinverter - Demonstration Video]
en voor de geinteresseerden onder ons. er is en webinair morgen van 11:00-12:00 over het installeren van een AC batterij van en door enphase.
https://register.gotowebinar.com/rt/1211105868534190347
[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 08-07-2020 09:52 ]
Mooi voor op mijn camper, maar prijs zal wel schrikken zijn.....Zuluman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:39:
[...]
De IQ8 is de volgende. geschikt voor off-grid.
Edit: blijkbaar EQ8
[YouTube: EQ 8 - Off Grid Microinverter - Demonstration Video]
en voor de geinteresseerden onder ons. er is en webinair morgen van 11:00-12:00 over het installeren van een AC batterij van en door enphase.
https://register.gotowebinar.com/rt/1211105868534190347
1 PVoutput . Dongen NB
Enige opmerking die ik wil maken is dat deze vraag pas in 2e instantie gesteld moet worden. 1e vraag is altijd : kan ik met een string omvormer toe. Want dat is het goedkoopst en simpelst (in de meeste gevallen).Omni superens schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:27:
[...]
Ik zal vandaag een eigen topic openen. Het ging mij in eerste instantie vooral meer algemeen om optimisers vs. micro omvormers. Maar ik begrijp dat daar meer informatie voor nodig is mbt de specifieke situatie.
In jouw geval heb ik nog niet overtuigend gehoord waarom een string omvormer niet zou voldoen.
Helemaal mee eens. Ik heb ook het hele riedeltje doorlopen (SolarEdge met optimizers, Enphase, lage degradatie panelen), maar ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een systeem met een simpele (string), zo min mogelijk electronica op het dak en 'gemiddelde' panelen de beste terugverdientijd hebben met de minste kans op fouten / uitval. Bij alle extra moet je je afvragen of je het er ook binnen een redelijke tijd uithaalt en of die extra's ook geen extra problemen gaan opleveren, ook al heb je -tig jaar garantie.exroosje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Enige opmerking die ik wil maken is dat deze vraag pas in 2e instantie gesteld moet worden. 1e vraag is altijd : kan ik met een string omvormer toe. Want dat is het goedkoopst en simpelst (in de meeste gevallen).
In jouw geval heb ik nog niet overtuigend gehoord waarom een string omvormer niet zou voldoen.
In mijn situatie: vanwege de 10 panelen schuin en 3 panelen vlak, heb ik uiteindelijk gewoon 2 keer een string liggen met twee losse omvormers. In mijn situatie de snelste terugverdientijd. En logging gewoon direct op pvoutput,org, geen gedoe met portals van omvomer fabrikanten.
Voor de liefhebbers het eigen topic met overzicht van de situatie: Zonnepanelen, optimisers, micro omvormers of niets?Omni superens schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:27:
[...]
hele zinnige uitspraak in het bos van alles wat hier wordt aangeraden. 90% van de personen kan prima uit met beste prijs/kwaliteit panelen en simpele string inverter er achter (of meerdere). wil je meer: dat heeft meestal weinig meer met economisch denken te maken maar vaak omdat het hobby is of omdat er echt iets aan de hand is. prima naturlijk en zeker geen oordeelsvorming maar voor meeste mensen niet relevant.voorstad schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb ook het hele riedeltje doorlopen (SolarEdge met optimizers, Enphase, lage degradatie panelen), maar ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een systeem met een simpele (string), zo min mogelijk electronica op het dak en 'gemiddelde' panelen de beste terugverdientijd hebben met de minste kans op fouten / uitval. Bij alle extra moet je je afvragen of je het er ook binnen een redelijke tijd uithaalt en of die extra's ook geen extra problemen gaan opleveren, ook al heb je -tig jaar garantie.
In mijn situatie: vanwege de 10 panelen schuin en 3 panelen vlak, heb ik uiteindelijk gewoon 2 keer een string liggen met twee losse omvormers. In mijn situatie de snelste terugverdientijd. En logging gewoon direct op pvoutput,org, geen gedoe met portals van omvomer fabrikanten.
Hoi Allemaal,
Dit is een erg actief forum zie ik, weekje niet gekeken en alweer een heleboel nieuwe info, bijna niet bij te houden. Wellicht is de vraag al gesteld en beantwoord, maar ik zag het niet zo snel.
Veel adviseurs(die aangesloten zijn) zweren bij SGZE of Zonnegarant garantiefondsen.
Andere adviseurs (die niet aangesloten zijn) zeggen dat het een wassen neus is.
Voor opbrengstgarantie is het niet zoveel waard lijkt me, dan kun je die extra euros beter in 2 extra panelen steken lijkt me.
Qua garantie wel fijn als een partij failliet gaat, maar begreep dat als je bijvoorbeeld panelen hebt van een merk en die zijn defect dat je ook nog wel een vergoeding krijgt om het paneel door een installateur te laten vervangen. (echter achterhalen welk paneel precies defect is als het systeem niet meer werk is wel dingetje dan natuurlijk)
Wat is jullie standpunt hierin?
Dit is een erg actief forum zie ik, weekje niet gekeken en alweer een heleboel nieuwe info, bijna niet bij te houden. Wellicht is de vraag al gesteld en beantwoord, maar ik zag het niet zo snel.
Veel adviseurs(die aangesloten zijn) zweren bij SGZE of Zonnegarant garantiefondsen.
Voor opbrengstgarantie is het niet zoveel waard lijkt me, dan kun je die extra euros beter in 2 extra panelen steken lijkt me.
Qua garantie wel fijn als een partij failliet gaat, maar begreep dat als je bijvoorbeeld panelen hebt van een merk en die zijn defect dat je ook nog wel een vergoeding krijgt om het paneel door een installateur te laten vervangen. (echter achterhalen welk paneel precies defect is als het systeem niet meer werk is wel dingetje dan natuurlijk)
Naar mijn mening gaat het om een soort verzekering en ik zou niet "verzekeren" waar je het risico zelf van kan dragen.smok84 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:38:
Hoi Allemaal,
Haal die Tigo er tussen uit en stuur hem terug... overbodig, toch? (kan alleen maar kapot)Zhou schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:02:
[...] @reneeke1970 Jullie hebben gelijk. De stromen zijn min of meer aan elkaar gelijk. Ik ben dus verkeerd geïnformeerd door Winkelman. Nou, ja nu heb ik een paneel tegen schaduw.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
We hebben niet zo'n hoge ladder thuis. Trouwens de andere Tigo is al teruggestuurd en geld al teruggekregen. De Tigo Optimiser gaat het gewoon heel lang volhouden. Deze schijnt erg betrouwbaar te zijn. Heb geen slechte verhalen kunnen vinden. Dit is een leuke artikel.onetime schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:12:
[...]
Haal die Tigo er tussen uit en stuur hem terug... overbodig, toch? (kan alleen maar kapot)
De panelen liggen nu precies 1 week. We hadden niet al te beste zonneweek gehad, slechtste dag afgelopen zaterdag (4,1 kWh) en hoogste opbrengst afgelopen dinsdag (18,6 kWh). Het meest wat me verbaasde is dat ondanks de lage lichtinval dat er toch veel wordt opgewekt, bv rond 22:00 nog 50Watt terug naar het net.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw