Zonnepanelen, optimisers, micro omvormers of niets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik had er al een vraag over gesteld (Omni superens in "Elektriciteit opwekken met zonnepanele...") en kreeg het advies om een eigen topic te openen. Ik zal het eerst beschrijven vervolgens nog wat sketchup afbeeldingen om een indruk te krijgen van de schaduw.

Originele vraag:
Onze situatie:
- Dak 1: Schuin dak, zuidoost, ruimte voor 12 zonnepanelen. Geen schaduw
- Dak 2: Plat dak (garage), zuidwest, ruimte voor 8 zonnepanelen, Deel van dag (gedeeltelijk) schaduw.

Het lijkt dus het beste om te werken met optimisers of micro omvormers. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat nu het beste zou zijn. Ik heb me wel ingelezen in de voor- en nadelen van beide systemen, maar over het algemeen lijken ze elkaar niet heel erg te ontlopen.

Wat misschien wel nog meespeelt. We willen ook ons schuine dak aanpakken: asbest weg, isolatie, nieuwe dakpannen. Begrijp ik het dan goed dat het bij micro omvormers niet uitmaakt als we eerst zonnepanelen op de garage leggen en later op het schuine dak van de woning? Of maakt dat bij optimisers ook niet veel uit zolang de omvormer de totale belasting aan kan?
We hebben al wat offertes opgevraagd, waarbij 1 partij alle zonnepanelen van optimisers wil voorzien en aansluiten op 1 omvormer. Een andere partij wil alleen de zonnepanelen op de garage van optimisers voorzien en gebruik maken van 2 omvormers.En weer een andere partij wil gebruik maken van micro omvormers

Dan nu de afbeeldingen met betrekking tot de schaduw (meterkast bevindt zich in de onderste hoek van het huis, in een rechte lijn zo'n 15 meter vanaf de garage). Ik ben voor de schaduw van de langste en kortste dag van het jaar uitgegaan, omdat dit mijns inziens het duidelijkste laat zien wanneer er schaduw op de zonnepanelen zal vallen relatief aan de oriëntatie van de panelen. Kortgezegd hebben de zonnepanelen nooit schaduw wanneer De zon vanuit Z tot WZW komt.

Met betrekking tot WZW blijft dat vrij constant gedurende het jaar (door het huis van de buren). Wat ook betekent dat de schaduw van november tot februari daar geen rol speelt. Met betrekking tot het zuiden variëert het wat meer aangezien ons huis iets verder weg ligt. Ter illustratie er is geen schaduw van:
- ZZO - WZW vanaf begin maart
- ZO - WZW vanaf begin april
- OZO - WZW vanaf eind april
- O - WZW vanaf midden mei t/m eind juli

Hele album voor wie dat makkelijker vindt.

Zon ZO 21 Dec
21 dec ZO
Zon ZZO 21 Dec
21 dec ZZO
Zon Z 21 Dec
21 dec Z
Zon WZW 21 Jun
21 jun WZW
Zon W 21 Jun
21 jun W
Zon WNW 21 jun
21 jun WNW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59
Heb je ook nagedacht om de 8 panelen op de andere schuine kant van je dak te leggen? O-W opstelling wordt steeds meer populair, dus wie weet levert NW-ZO op termijn meer op dan het gedoe met die schaduw op je schuurtje. Het is maar een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Ik wou hetzelde zeggen, 2×12 panelen oost en west of wat de richting dan ook precies is. Twaalf panelen is elektrische het beste voor de omvormer, maximaal rendement. Dat plat dak word niks zonder optimisers en dan heb je daar nog steeds veel schaduw.
Dus 24×300 wp op een 4 kW omvormer met twee aansluitingen (mpp) lijkt mij het goedkoopste en tevens hoogste opbrengst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Mooie startpost. Een plaatje van 21 maart zegt een stuk meer dan die van december of juni. Ik neem aan dat je het noorden boven hebt in die schaduw plaatjes?

Met harde schaduw van bijvoorbeeld een gebouw kan een string omvormer ook goed omgaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
voorstad schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:42:
Heb je ook nagedacht om de 8 panelen op de andere schuine kant van je dak te leggen? O-W opstelling wordt steeds meer populair, dus wie weet levert NW-ZO op termijn meer op dan het gedoe met die schaduw op je schuurtje. Het is maar een gedachte.
Het idee is dat op de NW kant een dakkapel komt om meer ruinte te krijgen op zolder. Ik heb die op de afbeeldingen hieronder toegevoegd zoals wij die voor ogen hebben. Daar zou dan dus wel wat ruimte voor zonnepanelen op de dakkapel zijn, maar dat zullen er naar eigen inschatting hooguit 3 kunnen zijn. Verder is het natuurlijk zo dat een groot deel van de dag geen schaduw op de garage valt, hieronder op 21 maart van 12 t/m 17.30, en rond 21 juni bijvoorbeeld de hele dag niet totdat de zon voorbij WZW komt. Ik weet niet of er ergens te berekenen is wat het opbrengstverlies zou zijn door de schaduw, ik heb het zelf in ieder geval nog niet gevonden.
busscherski schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:36:
Mooie startpost. Een plaatje van 21 maart zegt een stuk meer dan die van december of juni. Ik neem aan dat je het noorden boven hebt in die schaduw plaatjes?

Met harde schaduw van bijvoorbeeld een gebouw kan een string omvormer ook goed omgaan.
Het noorden ligt inderdaad boven in de afbeeldingen. Hieronder wat afbeeldingen van 21 maart.

De afbeeldingen 21 Maart (album)

Zonsopkomst O
O
11uur ZO
ZO
12uur ZZO
ZZO
17.30uur WZW
WZW
Zonsondergang 19.30 W
W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Die garage zal een 60/65 procent rendement halen. Heb hier iets soort gelijk, liggen dan wel plat, doen maar 55 procent met optimiser,daarvoor deden ze 45 procent.
Dakkapel aanpassen zodat ze daar op passen lijkt me beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat voor panelen passen er op het schuine dak? 1.66 m, 1.74m of 2m?

Op het NW dak passen er vast nog wel wat panelen onder de dakkapel maar dat is helaas niet schaduwvrij.

In jouw geval zou ik denk ik kiezen voor 12 panelen op ZO met een string omvormer. Bijvoorbeeld 12x330 Wp op een 3 of 3.6 kW enkelfase omvormer.
En die 8 op het schuurtje met 2 x APS QS1.

Dat heb ik nu zelf ook ongeveer.

https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS

Of als je alles graag in 1 systeem wilt neem je alles APS of Enphase.

De offertes met een 3 fase SolarEdge omvormer kun je negeren en dat bedrijf ook geen nieuwe poging laten doen, dat is waardeloos en respectloos richting de klant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
reneeke1970 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:27:
Die garage zal een 60/65 procent rendement halen. Heb hier iets soort gelijk, liggen dan wel plat, doen maar 55 procent met optimiser,daarvoor deden ze 45 procent.
Dakkapel aanpassen zodat ze daar op passen lijkt me beter
Dat is over het gehele jaar gezien? Ik heb nog wat gespeeld met een plugin die de totale schaduw op een dag bepaald (zie hieronder). Als ik daarvanuit ga dan krijgen de panelen het grootste deel van de dag zon en sowieso op de momenten dat ze het meeste opbrengen. Maar ik begrijp dus dat in onze situatie als we panelen op de garage willen we sowieso beter af zijn met optimisers/microomvormers.

Met betrekking tot de dakkapel. Misschien kijk ik er te simpel naar, maar om enigzins in de buurt te komen qua opbrengst zouden deze panelen 2x zo lang energie opbrengen (bij 4 panelen wat krap wordt). Op 21 maart zouden 8 panelen 5.5 uur onbeperkt energie kunnen opwekken, waarvan 5 zo'n 7 uur. Dat zijn 51.5 uur in totaal. Dat zou over 4 panelen verdeelt neerkomen op bijna 13 uur (en bij 3 panelen op 17 uur).

Maar goed, wat het laatste betreft zitten we dan meer in het territorium van terugverdientijd versus opbrengst.

Hele album

21 Maart/September
21 Maart/September
21 Juni
21 Juni
21 December
21 December
busscherski schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:31:
Wat voor panelen passen er op het schuine dak? 1.66 m, 1.74m of 2m?

Op het NW dak passen er vast nog wel wat panelen onder de dakkapel maar dat is helaas niet schaduwvrij.

In jouw geval zou ik denk ik kiezen voor 12 panelen op ZO met een string omvormer. Bijvoorbeeld 12x330 Wp op een 3 of 3.6 kW enkelfase omvormer.
En die 8 op het schuurtje met 2 x APS QS1.

Dat heb ik nu zelf ook ongeveer.

https://www.winkelman-zon...3/?display=tiles&merk=APS

Of als je alles graag in 1 systeem wilt neem je alles APS of Enphase.

De offertes met een 3 fase SolarEdge omvormer kun je negeren en dat bedrijf ook geen nieuwe poging laten doen, dat is waardeloos en respectloos richting de klant.
Ik ben uitgegaan van 1.66m, maar iets groter moet ook passen al wordt 2m waarschijnlijk krap.

Heb je ook een onderbouwing waarom die SolarEdge omvormer waardeloos is?

[ Voor 24% gewijzigd door Omni superens op 09-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een 3 fase SolarEdge omvormer heeft +/- 750 V DC nodig.
Een optimiser in de zon kan 60 of 85 V leveren, afhankelijk of het een P370 of P404 optimiser is.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

In de ochtend zal het nog wel oke werken maar zodra de zon grotendeels weg is van je zuidoost dak en je niet alle 8 panelen op het platte dak in de zon hebt krijg je daar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
We zijn weer een tijd verder. Door omstandigheden nog geen zonnepanelen, maar nu een nieuwe offerte laten maken door een partij die vorig jaar een redelijke offerte had gemaakt.

Daarbij zouden we qua vermogen van de zonnepanelen er in ieder geval op vooruit gaan. Enige punt is dat er nu ineens gesproken wordt van SolarEdge omvormers + optimisers (P401 om precies te zijn).:
- 1 omvormer op de schuur + 8 optimisers
- 1 omvormer in het huis + 12 optimisers

De optimizers op het huis hebben niet meer nut dan monitoring. Er is wel wat schaduw van de schoorsteen laat in de middag, maar dat is de prijs van de optimisers niet waard en een omvormer die met schaduw om kan gaan zou daar geen problemen mee moeten hebben.

De schuur is een groter probleem. Ik heb aan de hand van het topic dat hierboven wordt vermeld een schatting proberen te maken en bij de P401 optimisers zou al vrij snel de hele opbrengst omlaag duiken. Op de vraag waarom voor P401 optimisers was gekozen en niet een optimiser die 80V gebruikte was het antwoord dat de software dat zo had bepaald en nog een verhaal waar ik niet heel veel vertrouwen in heb.

Ik ben nogmaals zelf overal ingedoken en voor mij lijken de voornaamste opties of micro-omvormers, of een omvormer zoals SMA met enkele tigo optimizers voor de panelen die het meeste lijden onder de schaduw.

Na het kijken naar micro-omvormers viel mij op dat het vermogen van geschikte panelen hoger ligt dan de maximale output van de omvormers. Bijvoorbeeld:

- APS QS1: maximaal 1200W output (4 panelen), aanbevolen vermogen 250-440Wp (STC)
- IQ7+: maximaal 290-295W output, vermogen panelen 235-440Wp (STC)

Is het dan beter om het vermogen gegeven als STC of as NMOT af te stemmen op de maximale waarde die de micro-omvormer aan kan? Ter verduidelijking, de zonnepanelen die nu ter sprake zijn, zijn 375 Wp (STC) en 283 Wp (NMOT).

Stel dat deze panelen op een dag zoals vandaag hun vermogen niet kwijt kunnen. Zou het dan qua opbrengst gunstiger om voor een stringomvormer (met tigo optimisers) te kiezen om voor een deel van de dag meer opbrengst te genereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Inderdaad, 8 stuks P401 per string op dat schuurtje is de slechtst denkbare optie die nog goed uit SolarEdge designer rolt.
Doe dat maar niet.

Als je kiest voor micro's dan is bij deze oriëntatie een AC vermogen van 70 tot 75% van het aantal Wp voldoende om op jaarbasis gezien niet significant af te toppen.
Op koele zonnige dagen topt het wel significant af maar dat is alleen mentaal een issue.

Ik zou denk ik 2 Goodwe's of SMAs hangen zonder Tigo's.

Pagina: 1