Ik had er al een vraag over gesteld (Omni superens in "Elektriciteit opwekken met zonnepanele...") en kreeg het advies om een eigen topic te openen. Ik zal het eerst beschrijven vervolgens nog wat sketchup afbeeldingen om een indruk te krijgen van de schaduw.
Originele vraag:
Dan nu de afbeeldingen met betrekking tot de schaduw (meterkast bevindt zich in de onderste hoek van het huis, in een rechte lijn zo'n 15 meter vanaf de garage). Ik ben voor de schaduw van de langste en kortste dag van het jaar uitgegaan, omdat dit mijns inziens het duidelijkste laat zien wanneer er schaduw op de zonnepanelen zal vallen relatief aan de oriëntatie van de panelen. Kortgezegd hebben de zonnepanelen nooit schaduw wanneer De zon vanuit Z tot WZW komt.
Met betrekking tot WZW blijft dat vrij constant gedurende het jaar (door het huis van de buren). Wat ook betekent dat de schaduw van november tot februari daar geen rol speelt. Met betrekking tot het zuiden variëert het wat meer aangezien ons huis iets verder weg ligt. Ter illustratie er is geen schaduw van:
- ZZO - WZW vanaf begin maart
- ZO - WZW vanaf begin april
- OZO - WZW vanaf eind april
- O - WZW vanaf midden mei t/m eind juli
Hele album voor wie dat makkelijker vindt.
Zon ZO 21 Dec

Zon ZZO 21 Dec

Zon Z 21 Dec

Zon WZW 21 Jun

Zon W 21 Jun

Zon WNW 21 jun
Originele vraag:
We hebben al wat offertes opgevraagd, waarbij 1 partij alle zonnepanelen van optimisers wil voorzien en aansluiten op 1 omvormer. Een andere partij wil alleen de zonnepanelen op de garage van optimisers voorzien en gebruik maken van 2 omvormers.En weer een andere partij wil gebruik maken van micro omvormersOnze situatie:
- Dak 1: Schuin dak, zuidoost, ruimte voor 12 zonnepanelen. Geen schaduw
- Dak 2: Plat dak (garage), zuidwest, ruimte voor 8 zonnepanelen, Deel van dag (gedeeltelijk) schaduw.
Het lijkt dus het beste om te werken met optimisers of micro omvormers. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat nu het beste zou zijn. Ik heb me wel ingelezen in de voor- en nadelen van beide systemen, maar over het algemeen lijken ze elkaar niet heel erg te ontlopen.
Wat misschien wel nog meespeelt. We willen ook ons schuine dak aanpakken: asbest weg, isolatie, nieuwe dakpannen. Begrijp ik het dan goed dat het bij micro omvormers niet uitmaakt als we eerst zonnepanelen op de garage leggen en later op het schuine dak van de woning? Of maakt dat bij optimisers ook niet veel uit zolang de omvormer de totale belasting aan kan?
Dan nu de afbeeldingen met betrekking tot de schaduw (meterkast bevindt zich in de onderste hoek van het huis, in een rechte lijn zo'n 15 meter vanaf de garage). Ik ben voor de schaduw van de langste en kortste dag van het jaar uitgegaan, omdat dit mijns inziens het duidelijkste laat zien wanneer er schaduw op de zonnepanelen zal vallen relatief aan de oriëntatie van de panelen. Kortgezegd hebben de zonnepanelen nooit schaduw wanneer De zon vanuit Z tot WZW komt.
Met betrekking tot WZW blijft dat vrij constant gedurende het jaar (door het huis van de buren). Wat ook betekent dat de schaduw van november tot februari daar geen rol speelt. Met betrekking tot het zuiden variëert het wat meer aangezien ons huis iets verder weg ligt. Ter illustratie er is geen schaduw van:
- ZZO - WZW vanaf begin maart
- ZO - WZW vanaf begin april
- OZO - WZW vanaf eind april
- O - WZW vanaf midden mei t/m eind juli
Hele album voor wie dat makkelijker vindt.
Zon ZO 21 Dec

Zon ZZO 21 Dec

Zon Z 21 Dec

Zon WZW 21 Jun

Zon W 21 Jun

Zon WNW 21 jun