Toon posts:

Zonnepanelen offerte Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RensGerritsen
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06-07 18:56
Goedemiddag allen!

Gezien ik helemaal nieuw ben in dit topic wou ik graag wat vragen aan jullie stellen. Ik ben net verhuisd en zodoende hangen de diverse aanbieders van zonnepanelen al om mijn nek. Ik heb nu met een partij gesproken en ben aan de hand van hun informatie en offerte informatie aan het verzamelen. Mochten jullie dus op- en aanmerking hebben op de offerte die ik onderstaand toelicht dan hoor ik dat graag!

Woning: https://ibb.co/P9WTC9N
Ligging: Zuiden (staat hele dag zon op)
Oppervlakte: +- 25 M2 (buren hebben tot max 10 panelen liggen)
Helling: 40-45 graden

Gemeten verbruik: Ligt rond de 2100 kWh p/j daar vanuitgaande kijk ik momenteel naar 7-8 panelen.

Offerte:
7* Canadian Solar 325wp HidM all black (170x99,2cm) , 15jaar garantie
7* Enphase Micro Omvormer IQ7 , 25 jaar garantie
1* Enphase Envoy Communicatie module , 5 jaar garantie

Prijs incl btw: € 4.220,63

*Bekabeling en installatie is inclusief.

Over de omvormers en communicatie module heb ik goede verhalen gehoord, ik heb alleen totaal geen kennis van het merk Canadian Solar. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar. Tevens ben ik benieuwd hoe jullie tegen het aantal panelen aankijken. Het vermogen voor 7 van de panelen staat op: 2.275 Wp dus dat zou voldoende moeten zijn, al verwacht ik wellicht nog wel een kleine gezinsuitbreiding dus misschien is de keuze voor een 8e paneel wel slim.

Alvast bedankt voor het meekijken en denken!

Alle reacties

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-09 20:42
Zoals gezegd; erg duur. De onderdelen koop je voor 2000-2500 euro. En met dit dak zou ik het zelf doen. Vraag mogelijk een electricien uit de buurt om een aparte groep naar boven te leggen.

• xxtremexx
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06-09 09:06
Eens met wmeester, erg duur. Met dit dak zou ik geen all blacks nemen maar gaan voor een goedkopere optie b.v. Jinko 320wp i.c.m. met 2 * een APS QS1 en het zelf installeren. 2 * APS is goed voor 8 panelen en zou ik nu gelijk meenemen in je plan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Waar baseer je de 7 of 8 panelen op, als salderen op de schop gaat in 2023? (met 11% afbouw)
Jaar opwek telt dan niet meer zoals we het nu kennen, met wegstrepen van jaarverbruik tegen jaaropwek.

Leg gewoon 10 panelen weg, op een stringomvormer. (met SMA kan ook)
Brengt meer op dan 7 op een micro omvormer en kost minder.
Uiteindelijk wil je gewoon max aantal panelen hebben liggen, zodat je in de mindere maanden ook nog zoveel mogelijk direkt verbruik kan creeren.

Echt schaduw heb je volgens mij niet?

Niets mis met enphase, maar te duur voor jouw dak. (anders gezegd: investeer in meer panelen voor minder)
En over 10 jaar is alles technisch oud, tegenover wat er dan te krijgen is. 25 jaar (garantie?) is (een) lang(e tijd)

Kijk eens op solar-bouwmarkt of winkelman hengelo voor prijzen.

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2020 18:57]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 24-09 21:36
@RensGerritsen hoeveel panelen passen erop, dat is de enige vraag die er is (op budget na).
Vol leggen en maximaal kWh binnen halen. Salderen gaat stoppen, dus alleen eigen verbruik is niet meer van toepassing.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

^ met hem. Beide dakdelen vol, met de dikste panelen die je kan vinden. Jaarverbruik is nu niet (meer) iets waar je naar moet kijken.

Wise enough to play the fool

• RensGerritsen
xxtremexx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:14:
Eens met wmeester, erg duur. Met dit dak zou ik geen all blacks nemen maar gaan voor een goedkopere optie b.v. Jinko 320wp i.c.m. met 2 * een APS QS1 en het zelf installeren. 2 * APS is goed voor 8 panelen en zou ik nu gelijk meenemen in je plan.
Zelf installeren is voor mij niet mogelijk (fysieke redenen) dus dit moet ik echt laten doen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:45:
Waar baseer je de 7 of 8 panelen op, als salderen op de schop gaat in 2023?

Echt schaduw heb je volgens mij niet?
7-8 panelen is inderdaad gebasseerd op verbruik maar als ik het zo een beetje lees (moet ik me nog even in verdiepen) is dat dus iets waar ik niet naar moeten kijken. Schaduw heb ik eigenlijk alleen rond de opgang en ondergang van de zon (van andere dak/buren).
drielp schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:09:
@RensGerritsen hoeveel panelen passen erop, dat is de enige vraag die er is (op budget na).
Vol leggen en maximaal kWh binnen halen. Salderen gaat stoppen, dus alleen eigen verbruik is niet meer van toepassing.
Ik durf het even niet 100% te zeggen maar minimaal 10 panelen moet lukken. Ik snap het hele stuk salderen e.d. nog niet dus die afweging vind ik dan ook lastig te maken. Zeker omdat elke partij die offertes uitbrengt het echt gooit op aantal panelen vs je gebruik. En jullie zeggen (allemaal), volstampen dat dak.

Dit nog even los inderdaad van budget wat ik heb.

• RensGerritsen
Aanvullende offerte ontvangen op basis ook van wat info die ik hier had gekregen. Aantal panelen is ook afhankelijk van het budget, vandaar dat ik in onderstaande 8 stuks heb staan.

8* Longi Solar Mono Full Black LR4-60HPB-350M | 120C | 6BB | 35mm € 917,00
1* GW2500-NS € 483,60
1* Onderbouw syteem € 495,00
1* Plaatsen aparte groep, werkschakelaar en aansluiten op het net € 195,00
1* Montage van het systeem € 570,00
1* Transport en logistiek € 109,00

Prijs incl btw: € € 3.351,22

Zoals aangegeven, montage kan ik dus niet zelf doen en heb ondertussen wel geïnformeerd bij vrienden en kennissen maar die durven het niet aan. Ben dus wel aangewezen op montage.

[Voor 14% gewijzigd door RensGerritsen op 25-06-2020 12:40]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:06
Doe laatste offerte vind ik niet duur. Voor 500 euro excl BTW extra wil die partij er denk ik ook wel 10 leggen met een 3 kW omvormer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mits dat past. Panelen zijn groter.

En anders prima zo toch.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 13:11]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• RensGerritsen
busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:08:
Doe laatste offerte vind ik niet duur. Voor 500 euro excl BTW extra wil die partij er denk ik ook wel 10 leggen met een 3 kW omvormer.
Ik zal hem eens opvragen.
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:09:
Mits dat past. Panelen zijn groter.

En anders prima zo toch.
Ja moet passen. 12 zelfs volgens hem als je ze horizontaal legt, ik weet alleen niet of dat nog verdere invloed heeft?

• AUijtdehaag
  • Niet online
12x 350 = 4200 Wp
Dan liever een omvormer van 3680 Watt

10x 350 = 3500 Wp
Dan liever een omvormer van 3000 watt.

8x 350 = 2800 Wp
Dan liever een omvormer van 2500 watt

Misschien wil @busscherski het wel invullen in sunnydesignweb (kies nieuw project) :>

[Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 14:40]

• busscherski
@AUijtdehaag
Aan het eind van de dag. Moet nu even werken.

Recht op het zuiden is haast te simpel. Ik denk uit mijn hoofd dat je al precies goed zit.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:33

aex351

I am the one

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:35:
12x 350 = 4200 Wp

10x 350 = 3500 Wp

8x 350 = 2800 Wp

Misschien wil @busscherski het wel invullen in sunnydesignweb (kies nieuw project) :>
Edit: heb mijn oorspronkelijke vraag verplaatst.

In het verlengende van het advies dat de TS vraagt heb ik een aantal vragen: aex351 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[Voor 27% gewijzigd door aex351 op 25-06-2020 15:33]

< dit stukje webruimte is te huur >

• RensGerritsen
Heeft de richting dat de zonnepanelen liggen nog invloed op hoe ze presteren? Horizontaal/verticaal bedoel ik dan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:16:
@AUijtdehaag
Aan het eind van de dag. Moet nu even werken.

Recht op het zuiden is haast te simpel. Ik denk uit mijn hoofd dat je al precies goed zit.
jamaar, doe je dan 2x 6 of 1x 12 op de Goodwe GW3600D-NS ?

Werkze ;)

@RensGerritsen Heb je enig idee wat de afmetingen van je dak zijn?

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 16:40]

• aex351

aex351

I am the one

RensGerritsen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:02:
Goedemiddag allen!

Gezien ik helemaal nieuw ben in dit topic wou ik graag wat vragen aan jullie stellen. Ik ben net verhuisd en zodoende hangen de diverse aanbieders van zonnepanelen al om mijn nek. Ik heb nu met een partij gesproken en ben aan de hand van hun informatie en offerte informatie aan het verzamelen. Mochten jullie dus op- en aanmerking hebben op de offerte die ik onderstaand toelicht dan hoor ik dat graag!

Woning: https://ibb.co/P9WTC9N
Ligging: Zuiden (staat hele dag zon op)
Oppervlakte: +- 25 M2 (buren hebben tot max 10 panelen liggen)
Helling: 40-45 graden

Gemeten verbruik: Ligt rond de 2100 kWh p/j daar vanuitgaande kijk ik momenteel naar 7-8 panelen.

Offerte:
7* Canadian Solar 325wp HidM all black (170x99,2cm) , 15jaar garantie
7* Enphase Micro Omvormer IQ7 , 25 jaar garantie
1* Enphase Envoy Communicatie module , 5 jaar garantie

Prijs incl btw: € 4.220,63

*Bekabeling en installatie is inclusief.

Over de omvormers en communicatie module heb ik goede verhalen gehoord, ik heb alleen totaal geen kennis van het merk Canadian Solar. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar. Tevens ben ik benieuwd hoe jullie tegen het aantal panelen aankijken. Het vermogen voor 7 van de panelen staat op: 2.275 Wp dus dat zou voldoende moeten zijn, al verwacht ik wellicht nog wel een kleine gezinsuitbreiding dus misschien is de keuze voor een 8e paneel wel slim.

Alvast bedankt voor het meekijken en denken!
Klinkt trouwens erg duur. Wanneer je de losse onderdelen bij elkaar klikt op een site als https://www.mg-solar-shop.com/ kom je stukken goedkoper uit. Het enige dat je dan hoeft te doen is iemand inhuren om het te plaatsen. Is dat wellicht een idee? Want zo bijzonder zijn zonnepanelen natuurlijk niet.

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:37
@RensGerritsen ter info, ik heb hier vorig jaar 10 panelen van 320Wp op een schuin dak laten installeren (meer paste er niet op) met een 3kW omvormer voor 3350 euro inclusief BTW door Solar Bouwmarkt. Ik heb echter wel begrepen dat sindsdien de installatiekosten bij de meeste bedrijven flink gestegen zijn.

@aex351 ik heb hier een Solax omvormer hangen, en die is volledig passief gekoeld. Je hoort hooguit een kleine zoem als je er net naast staat. Ik was verbaasd over hoe klein hij is, ongeveer zo groot als een A3 vel papier en zo dik als een pak melk (323*402*119 mm).

• RensGerritsen
aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Klinkt trouwens erg duur. Wanneer je de losse onderdelen bij elkaar klikt op een site als https://www.mg-solar-shop.com/ kom je stukken goedkoper uit. Het enige dat je dan hoeft te doen is iemand inhuren om het te plaatsen. Is dat wellicht een idee? Want zo bijzonder zijn zonnepanelen natuurlijk niet.
Deze is inderdaad duur, daar was ik ondertussen achter. Vandaar de tweede offerte die ik later heb geplaatst. Tevens zoals aangegeven, ik ken zelf niemand die dit kan/wil doen. Iemand inhuren ben ik een vergelijkbaar bedrag kwijt. 2e offerte is wel een stuk betaalbaarder zoals je wellicht ziet.
Heronimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:45:
@RensGerritsen ter info, ik heb hier vorig jaar 10 panelen van 320Wp op een schuin dak laten installeren (meer paste er niet op) met een 3kW omvormer voor 3350 euro inclusief BTW door Solar Bouwmarkt. Ik heb echter wel begrepen dat sindsdien de installatiekosten bij de meeste bedrijven flink gestegen zijn.
Ja ik ga sowieso nog wel proberen te onderhandelen over deze prijs. Zonnepanelen zijn volgens mij wat duurder geworden als ik zo eens kijk naar diverse offertes die ik her-en-der op dit forum voorbij zie komen. 3350,- voor 10 panelen klinkt wel als een hele mooi prijs.

• aex351

aex351

I am the one

RensGerritsen schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Deze is inderdaad duur, daar was ik ondertussen achter. Vandaar de tweede offerte die ik later heb geplaatst. Tevens zoals aangegeven, ik ken zelf niemand die dit kan/wil doen. Iemand inhuren ben ik een vergelijkbaar bedrag kwijt. 2e offerte is wel een stuk betaalbaarder zoals je wellicht ziet.

[...]

Ja ik ga sowieso nog wel proberen te onderhandelen over deze prijs. Zonnepanelen zijn volgens mij wat duurder geworden als ik zo eens kijk naar diverse offertes die ik her-en-der op dit forum voorbij zie komen. 3350,- voor 10 panelen klinkt wel als een hele mooi prijs.
Als de offerte dusdanig scherp is dan inderdaad. Maar je kan natuurlijk even kijken of je het bedrag lager krijgt wanneer je zelf het materiaal besteld. Dat stelt je ook in staat om een specifiek merk of paneel te kopen van een bepaalde klasse. LG lees ik geeft bijvoorbeeld 25 jaar garantie. Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n bedrijf/installateur vaak ook wel iets op het materiaal wil verdienen. Wat uit jou zak komt. Terwijl het materiaal bestellen helemaal niet zo spannend is. Iemand inhuren om het te laten plaatsen is dan het bedrag wat daar nog bovenop komt. Succes in elk geval! :)

• busscherski
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:35:
12x 350 = 4200 Wp

10x 350 = 3500 Wp

8x 350 = 2800 Wp

12 panelen op een 3.68 kW omvormer, energy usability factor 99.9%.
10 op 3 kW 99.9%
8 op 2.5 kW 100%

Helemaal goed dus. Misschien tenzij een grotere omvormer even duur of goedkoper is. Maar dat is uiteraard niet vaak.
aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Als de offerte dusdanig scherp is dan inderdaad. Maar je kan natuurlijk even kijken of je het bedrag lager krijgt wanneer je zelf het materiaal besteld. Dat stelt je ook in staat om een specifiek merk of paneel te kopen van een bepaalde klasse. LG lees ik geeft bijvoorbeeld 25 jaar garantie. Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n bedrijf/installateur vaak ook wel iets op het materiaal wil verdienen. Wat uit jou zak komt. Terwijl het materiaal bestellen helemaal niet zo spannend is. Iemand inhuren om het te laten plaatsen is dan het bedrag wat daar nog bovenop komt. Succes in elk geval! :)
Er zijn niet veel bedrijven die dat doen denk ik. Zoiets kun je wel proberen via Werkspot oid denk ik. Maar goed dan moet je wel op verschillende plekken je garantie halen.

Maar die offerte met die 8 Longi panelen vind ik niet duur hoor.

• aex351

aex351

I am the one

busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:59:
[...]

[Afbeelding]

12 panelen op een 3.68 kW omvormer, energy usability factor 99.9%.
10 op 3 kW 99.9%
8 op 2.5 kW 100%

Helemaal goed dus. Misschien tenzij een grotere omvormer even duur of goedkoper is. Maar dat is uiteraard niet vaak.

[...]

Er zijn niet veel bedrijven die dat doen denk ik. Zoiets kun je wel proberen via Werkspot oid denk ik. Maar goed dan moet je wel op verschillende plekken je garantie halen.

Maar die offerte met die 8 Longi panelen vind ik niet duur hoor.
Ik denk dat je over garantie geen zorgen moet maken. Veel bedrijven die nu dit aanbieden zullen misschien over een aantal jaar niet meer bestaan. Dus dan ben je alsnog aangewezen op jezelf.

• busscherski
aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat je over garantie geen zorgen moet maken. Veel bedrijven die nu dit aanbieden zullen misschien over een aantal jaar niet meer bestaan. Dus dan ben je alsnog aangewezen op jezelf.
Ja dat klopt, maar jij begon zelf over LG en 25 jaar garantie.

• aex351

aex351

I am the one

busscherski schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:29:
[...]

Ja dat klopt, maar jij begon zelf over LG en 25 jaar garantie.
Dat klopt, je kan dus prima zelf bij LG aankloppen. Daar heb je geen bedrijf/installateur voor nodig. Kortom, zelf het materiaal kopen mits goedkoper en iemand zoeken die het kan installeren.

• drielp
@RensGerritsen
Salderen:

https://pure-energie.nl/k...0RvAL6EAAYAiAAEgJxP_D_BwE

Het staat hier vrij gemakkelijk uitgelegd.

En waarom gelijk zoveel mogelijk vol leggen?
Ik begon in 2012 met 1950 Wp. Daar kwam in de loop der jaren steeds wat bij. Momenteel zit ik op zo’n 6400 Wp.
Op het NW heb ik nog wat ruimte en dat gaat ook nog wel een keertje vol. De omvormer heb ik al hiervoor liggen. Dan ligt er meer dan 10.000 Wp.
Had ik al gezegd dat PV-virus vrij hardnekkig is?

[Voor 62% gewijzigd door drielp op 25-06-2020 23:17]

• aex351

aex351

I am the one

drielp schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:08:
@RensGerritsen
Salderen:

https://pure-energie.nl/k...0RvAL6EAAYAiAAEgJxP_D_BwE

Het staat hier vrij gemakkelijk uitgelegd.

En waarom gelijk zoveel mogelijk vol leggen?
Ik begon in 2012 met 1950 Wp. Daar kwam in de loop der jaren steeds wat bij. Momenteel zit ik op zo’n 6400 Wp.
Op het NW heb ik nog wat ruimte en dat gaat ook nog wel een keertje vol. De omvormer heb ik al hiervoor liggen. Dan ligt er meer dan 10.000 Wp.
Had ik al gezegd dat PV-virus vrij hardnekkig is?
Je gaat er niet snel rijk mee worden. Veel van die berekeningen zijn overmatig optimistisch. Een terugverdientijd van 7-10 jaar op de 'huidige' investering kan dan misschien wel reëel zijn. Met de huidige salderingsregeling. Echter wat men dan vergeet is de levensduur van de omvormer, dat al snel op 10 jaar ligt. Waardoor je toch opnieuw zal moeten investeren. En tegen die tijd zullen er vast betere zonnepanelen beschikbaar zijn. Waarbij ook na 2023 de salderingsregeling gaat veranderen, waardoor de huidige terugverdientijd nog verder oploopt.

Kortom, zelf voor een energieleverancier spelen zal niet snel iets opleveren. Waarschijnlijk gaat het naar een situatie toe dat iedereen thuis energie gaat opslaan in de vorm van batterijen. Nou daar zit je dan met een overschot aan zonnepanelen op je dak.

• RensGerritsen

• drielp
aex351 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Je gaat er niet snel rijk mee worden. Veel van die berekeningen zijn overmatig optimistisch. Een terugverdientijd van 7-10 jaar op de 'huidige' investering kan dan misschien wel reëel zijn. Met de huidige salderingsregeling. Echter wat men dan vergeet is de levensduur van de omvormer, dat al snel op 10 jaar ligt. Waardoor je toch opnieuw zal moeten investeren. En tegen die tijd zullen er vast betere zonnepanelen beschikbaar zijn. Waarbij ook na 2023 de salderingsregeling gaat veranderen, waardoor de huidige terugverdientijd nog verder oploopt.
De afbouwregeling zorgt er inderdaad voor dat de tvt wat langer gaat worden. Maar dit is geen reden om nu geen PV op je dak te leggen. En over 10 jaar zal best de techniek wat verbetert zijn, maar ook dat zie ik als geen reden.
Kortom, zelf voor een energieleverancier spelen zal niet snel iets opleveren. Waarschijnlijk gaat het naar een situatie toe dat iedereen thuis energie gaat opslaan in de vorm van batterijen. Nou daar zit je dan met een overschot aan zonnepanelen op je dak.
PV is bij veel mensen de eerste bewustwording van je energie verbruik. En PV is gewoon leuk. En ja, ik heb een overschot aan PV op mn dak maar ook een negatieve energie rekening. En ik ben zeker niet de enige.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RensGerritsen
@drielp Bedankt voor alle informatie in ieder geval. Ik ben momenteel met diverse aanbieders aan het steggelen over een mooie prijs. Ondanks dat ik nu echt specifiek aan het kijken ben naar een bepaald type panelen / omvormer is er toch nog aardig prijsverschil.

De ene keer zit dit echt in de prijs van de producten, de andere keer in de installatie e.d. Zijn er nog zaken waar ik echt rekening mee moet houden?

*Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met de aansluiting op mijn 'stroom', hier moet waarschijnlijk een groep bij, zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

*Wat is jullie ervaring met (merken) omvormers? Ik zie veel GoodWe voorbij komen maar er worden ook dingen aangeboden als Sungrow waar ik heel weinig over kan vinden op internet.

*Hoe zit het op 'dit soort dagen' met als je werkt met een geschakeld systeem? Het is nu wat meer bewolkt, hoe gaat zo'n systeem daar mee om? Staat het stil, is de opbrengst gewoon minder?

*Mijn dak ligt vol op het zuiden (bijna perfect) maar stel dat ik toch wat schaduw zou hebben, wat voor negatieve gevolgen kan een geschakeld systeem dan hebben? Ik wil uitsluiten dat ik met een geschakeld systeem wel de juiste keuze maak. Je word namelijk 'doodgegooid' met microomvomers zijn beter e.d .

THANKS again!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:50
Wat wil je nu precies hebben? 2 rijen van 6? op 1 kant?

Je kan dat gewoon in 1 van de webshops in je mandje gooien en ze komen het als ze tijd hebben installeren voor je. Hoef je verder met niemand over te steggelen. De prijs is incl. aansluiten van de groep. Als je een wasmachine op zolder hebt is het handig die kabel te gebruiken met een pv verdeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Titel even verduidelijkt dat het om zonnepanelen gaat.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
RensGerritsen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:49:
@drielp Bedankt voor alle informatie in ieder geval. Ik ben momenteel met diverse aanbieders aan het steggelen over een mooie prijs. Ondanks dat ik nu echt specifiek aan het kijken ben naar een bepaald type panelen / omvormer is er toch nog aardig prijsverschil.

De ene keer zit dit echt in de prijs van de producten, de andere keer in de installatie e.d. Zijn er nog zaken waar ik echt rekening mee moet houden?

*Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met de aansluiting op mijn 'stroom', hier moet waarschijnlijk een groep bij, zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?
Het beste sluit je de omvormer aan op een aparte groep. Dat is normaal gesproken 16 A. (Maar een 20 A kan ook. Bij een omvormer van < 4000 W zou dat mogelijk nodig zijn)
*Wat is jullie ervaring met (merken) omvormers? Ik zie veel GoodWe voorbij komen maar er worden ook dingen aangeboden als Sungrow waar ik heel weinig over kan vinden op internet.
Omvormers van SMA en ABB hebben als voordeel dat ze wat makkelijker met een eventueel schaduwprobleemje om kunnen gaan. Maar een lekker geprijsde chinees werkt ook wel.
*Hoe zit het op 'dit soort dagen' met als je werkt met een geschakeld systeem? Het is nu wat meer bewolkt, hoe gaat zo'n systeem daar mee om? Staat het stil, is de opbrengst gewoon minder?
Opbrengst is afhankelijk van de zon-instraling. Een bewolkte dag geeft dan een stuk minder opbrengst. Kan zomaar 90% minder zijn. Maar dat is niet anders dan bij systemen met micro-omvormers
*Mijn dak ligt vol op het zuiden (bijna perfect) maar stel dat ik toch wat schaduw zou hebben, wat voor negatieve gevolgen kan een geschakeld systeem dan hebben? Ik wil uitsluiten dat ik met een geschakeld systeem wel de juiste keuze maak. Je word namelijk 'doodgegooid' met microomvomers zijn beter e.d .

THANKS again!
Micro-omvormers zijn ideaal voor moeilijke daken. Elk paneel zijn eigen omvormer. Maar daardoor ook complexer en veelal duurder en meer kans op storingen. Zeker als de micro-omvormers onder de panelen gemonteerd worden. Vervangen wordt ook wat lastiger, je kan er meestal wat lastiger bij. Dus als het kan een string-omvormer.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee