Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:40
hallo beste mede tweakers.

door te volgen in een vorig topic nu ook een persoonlijk topic aangemaakt over advies over mijn persoonlijke setup van de toekomstige zonnepanelen.

belangrijke informatie

- Dak afmetingen 10Mx7M goed voor 70M2 totale oppervlakte
- Het gaat om een plat dak volledig zuidgericht zonder obstakels van andere gebouwen, bomen...
- Op het dak zijn 2 schoorstenen waarvan er eentje verlaagd gaat worden ( op de foto het rode vlak met zwart gearceerde binnenkant word gelijk getrokken met de hoogte van het dak ipv de dakrand)
- De andere rode schoorsteen in het midden blijft staan en is de enige vorm van schaduw wat op mijn dak zou kunnen komen
- Via energiebesparen.be een simulatie gedaan waardoor mijn dak berekent werkt als IDEAAL voor zonnepanelen _/-\o_
- Huidig jaarverbruik qua stroom is 2000 KW (mede omdat we maar met 2 zijn en reeds veel gerenoveerd hebben waardoor alle stroomvreters goed aangepakt zijn overal LED lampen gemonteerd en alle apparaten voorzien van minstens A++ labels of hoger !

- Enkelfasige aansluiting op zekeringkast

andere belangrijke mededelingen

- Ik woon in Belgie = andere wetgeving dan in NL dit betekend in het kort.
(Het teveel van opgewekte stroom word door ons terug gegeven aan de energieleverancier hier krijgt men geen vergoeding voor)

- Financieel geen voordeel bij om het dak volledig vol te gooien want : wij betalen prosumententarief dat bedraagt € 79,64 per maximaal AC vermogen van de omvormer.
- voorbeeld heb ik een omvormer van 5 KW word het 5X79.64= €398.20 op jaarbasis
kan het teveel opgewekte stroom niet verbruikt worden dan is dit ook nadelig voor de installatie door de kosten op de prosumentenbelasting.

- Omdat ik verwacht dat ik in de toekomst nog wat meer ga verbruiken wil ik wel een overcapaciteit gaan aannemen denk aan gezinsuitbereiding, elecktrische wagen, stoken op aircos ipv door geleverde stroom, zonneboiler of warmtepomp...

ik heb reeds 1 offerte binnen gekregen en deze had als volgt zijn simulatie gemaakt voor ons.

Omvormer SMA 2.0 1VL-40
11x PV paneel mono 300wp met 25 jaar leverancier en liniaire productgarantie.
Flatfixfusion montagesysteem.
aantal strings 1
piekvermogen 3.30 kWp

Volgens zijn berekeningen zou ik mijn installatie op 6 jaar terug verdiend hebben.
We krijgen momenteel ook nog 15 jaar een terug draaiende teller (opgewekte stroom telt zijn verbruik terug op de huidige stand van de elektriciteitstand)

Theoretische opbrengst volgens maanden
jan: 106kWh
feb: 161kWh
maa: 262kWh
apr: 363kWh
mei: 408kWh
jun: 418kWh
jul: 428kWh
aug: 380kWh
sep: 299kWh
okt: 216kWh
nov: 127kWh
dec: 77kWh

Hij heeft dit zo berekend dat ik een overschot van 60% heb voor eerder vermelde reden
Prosumentenbelasting is slechts 190 euro omdat ik een omvormer heb van 2kw, en meer een overkill gaat worden want dit kan ik niet verbruiken en alleen de prosumentenbelasting dan duurder gaat worden waardoor het voor mij onvoordelig zou worden.

(hij had gezegd dat de omvormer van SMA overbelast mocht worden tot een bepaald percentage waardoor dit nog steeds in garantie valt en daardoor de prosumentenbelasting een stuk goedkoper word dan voor een andere omvormer van BV 4 KW te gaan)

Hebben jullie nog tips eventueel om iets aan te passen of suggesties wat misschien beter zouden zijn ?
persoonlijk kan ik me al goed vinden in de opstelling en redenering van offerte nummer 1

bijlage 1 is foto van het dak en orientatie
bijlage 2 is de opstelling van de eerste offerte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZmbEm6_lNYeulxBuWIaXgBonsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Go0MrS8xPIG8GJCMIfVUVSgH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f-bkhl-eriKwqKKrbsY-jqWaq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7u4Auy0XwImB4FTeGqE8N65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw2oB-Olu5RSU5wy9SdLnkFM8yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uw6AYTnyHcptmN7CEdTLAwJ4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
Maar als de regels zo ongunstig zijn bij overproductie, waarmee wil je dan de panelen op zuid richten voor een zo hoog mogelijke opbrengst? Dan lijkt mij juist een oost-west opstelling veel gunstiger. Minder piekopbrengst, meer bredere opbrengst die je zelf kan verbruiken. Je omvormer is kleiner wat weer gunstig is voor je belasting.

Rare regels bij jullie overigens. Mijn opbrengst die ik niet gebruik, gebruikt iemand anders in de straat wel. Hoe groen wil je het hebben? :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ophidian schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:39:
Maar als de regels zo ongunstig zijn bij overproductie, waarmee wil je dan de panelen op zuid richten voor een zo hoog mogelijke opbrengst? Dan lijkt mij juist een oost-west opstelling veel gunstiger. Minder piekopbrengst, meer bredere opbrengst die je zelf kan verbruiken. Je omvormer is kleiner wat weer gunstig is voor je belasting.

Rare regels bij jullie overigens. Mijn opbrengst die ik niet gebruik, gebruikt iemand anders in de straat wel. Hoe groen wil je het hebben? :+
Als je het zo brengt zijn die regels juist vrij logisch. Ze stimuleren betere spreiding van je opbrengst ;)

Maar, absoluut eens met de oost/west opstelling. Haal je het meeste rendement uit de relatief (te) kleine omvormer. Verder zou ik zo snel mogelijk die warmtepomp regelen, als ik de regels zo lees. Weet niet of je nog iets van vastrecht betaalt voor een gasaansluiting, maar als je daar vanaf kunt raken compenseert dat wellicht weer een deel van de "prosumentenbelasting"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
mcDavid schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Als je het zo brengt zijn die regels juist vrij logisch. Ze stimuleren betere spreiding van je opbrengst ;)
Behalve dat je wel behoorlijk neer moet leggen om in de winter nog een beetje je verbruik te kunnen opbrengen en dat ze willen dat we alles op elektriciteit gaan doen etc. Maar nee, ik blijf het onlogisch vinden. ;)

Ontopic: Warmtepomp is inderdaad een goed idee, of toevallig een elektrische auto op komst? Daar kan je in de zomer ook lekker wat in kwijt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Ophidian schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:39:

Dat klinkt inderdaad ook niet slecht ik denk dat ze hier alles zuidgericht zetten omdat de zon dan ook in de middag het meeste eropstaat en dan gedacht word dat het verbruik op dat moment ook hoger is ofzo ?

Bij ons heeft namelijk iedereen ze alleen puur zuid gericht neergelegd.

Bij ons word dat ook terug gegeven aan de firma alleen verkopen zei het dan weer gewoon verder aan andere als groene stroom dus ik help ook andere alleen moeten zei er dan voor betalen 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
mcDavid schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Maar, absoluut eens met de oost/west opstelling. Haal je het meeste rendement uit de relatief (te) kleine omvormer. Verder zou ik zo snel mogelijk die warmtepomp regelen, als ik de regels zo lees. Weet niet of je nog iets van vastrecht betaalt voor een gasaansluiting, maar als je daar vanaf kunt raken compenseert dat wellicht weer een deel van de "prosumentenbelasting"
Geen idee wat je bedoelt met vastrecht ?
Ik betaal een bepaald bedrag per afgenomen gas wat ik verbruik eigenlijk hetzelfde zoals het met stroom gaat dat is eigenlijk alles.

Warmtepomp is vrij duur in aankoop en dat budget heb ik niet direct vrij.
Aangezien we aircos hebben hangen kunnen we ook al redelijk goed vooruit met het teveel opgewekte stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Ophidian schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Behalve dat je wel behoorlijk neer moet leggen om in de winter nog een beetje je verbruik te kunnen opbrengen en dat ze willen dat we alles op elektriciteit gaan doen etc. Maar nee, ik blijf het onlogisch vinden. ;)

Ontopic: Warmtepomp is inderdaad een goed idee, of toevallig een elektrische auto op komst? Daar kan je in de zomer ook lekker wat in kwijt.
Hybride wagen zal ook eraan komen.

Dit is momenteel voordelig als de uitstoot onder de 50gr co² zit betaal ik geen wegen belasting en alle volvo v60's hybride zitten op 48gr waardoor ik jaarlijks ook nog eens 650 euro kan besparen op de wegenbelasting dus 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Philtjens schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:14:
[...]

Geen idee wat je bedoelt met vastrecht ?
Ik betaal een bepaald bedrag per afgenomen gas wat ik verbruik eigenlijk hetzelfde zoals het met stroom gaat dat is eigenlijk alles.

Warmtepomp is vrij duur in aankoop en dat budget heb ik niet direct vrij.
Aangezien we aircos hebben hangen kunnen we ook al redelijk goed vooruit met het teveel opgewekte stroom.
airco is een warmtepomp alleen dan de Lucht/Lucht variant ;) . werkt prima , ik heb dit jaar de verwarming (cv-ketel) niet gebruikt.
Mij lijkt je overproductie wel wat minimaal voor al je toekomst plannen. gezien de 15 jaar terug draaiende meter zou ik het maximale uit het dak halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
twain4me schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:50:
[...]

airco is een warmtepomp alleen dan de Lucht/Lucht variant ;) . werkt prima , ik heb dit jaar de verwarming niet gebruikt.
Mij lijkt je overproductie wel wat minimaal voor al je toekomst plannen. gezien de 15 jaar terug draaiende meter zou ik het maximale uit het dak halen.
De insteek was van de opstelling dat ik nu voor de eerst komende tijd vooruit kon zonder al teveel te moeten verspillen.

De omvormer heeft een garantie van 10 jaar na deze periode is het nog altijd mogelijk om meer panelen te kopen en dan zei de installateur voor een zwaardere omvormer te kopen dan zat ik ook direct weer opnieuw met 10 jaar garantie.

Dit staat ook los van de 15 jaar terug draaiende teller omdat ik dan al reeds een installatie heb staan vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Ik denk net als hierboven al genoemd dat je de volgende twee dingen moet doen:
- oost/west opstelling. Hierdoor kan je en je eigen verbruik verhogen omdat de productie door de dag heen constanter is en je meer kWh produceren met hetzelfde vermogen omvormer
- iets meer panelen neerleggen. Zeker als je elektrisch gaat rijden en airco's gaat gebruiken om te verwarmen gaat het verbruik makkelijk verdubbelen

Dit gezegd hebbende, waarom niet een SMA Sunnyboy 3.0 met bijvoorbeeld 16 tot 20 panelen in oost west opstelling?

Zie ook dit topic voor een soort gelijk verhaal in België: Zonnepanelen Oost-West (BE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
@Philtjens
oke, je wil maar 2000kWh en dat is het lastigste om voor elkaar te krijgen met de regels in :)B

probleem 1.
vrijwel alle TL omvormers (1 fase, heb je bijna alleen TL omvormers tegenwoordig.)
die hebben eigenlijk 350Vmpp nodig om echt goed te werken.
(er is flink marge, maar alles heeft het optimum rond de 350V)
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus je wil het liefst 350V per mpp hebben.
(maar een 200V werkt ook wel aardig.)
het maakt niet uit of je een 1kW of een 5kW omvormer hebt, dit blijft zo staan.

het is alleen als panelen warm worden, dan zakt de Vmpp.
vreemd genoeg worden ze dat als ze in de zon liggen. ;)
een 32Vmpp paneel kan dan goed 28Vmpp leveren, temperaturen van boven de 90 graden is helemaal niet vreemd.
dus zorg er voor dat panelen voldoende Vmpp leveren.
dus kijk eens naar Panasonic panelen, die kunnen 55Vmpp per paneel leveren en zit je vrij snel hoog genoeg.

probleem 2.
zuid is leuk, maar geeft maar een paar uur per dag een top productie.

oplossing:
dus je kunt ook kijken naar oost-west.
zie mijn set als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je al snel goed dat oost en west op andere momenten hun top bereiken.
zo heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer hangen (zie onderschrift)
en hoef ik eigenlijk niks af te toppen op mijn omvormer. (ik gok dat ik per jaar 15kWh aftop in de lente, grof weg blijft het pinda's op een 5500kWh.)

je hebt natuurlijk oost-west.
maar er is ook nog winter-zomer (eigenlijk praat je liever over zomer - lente/herfst, winter is echt minimaal)
als panelen vrij plat liggen op zuid, dan doen ze in de winter het slecht, zon komt niet hoog genoeg.
als panelen erg stijl op zuid liggen, dan doen ze het slecht in de zomer.
dus daar kun je ook nog een combinatie tussen maken.
1 string vrij plat en 1 string vrij stijl, en je hebt een minder zware omvormer nodig.

maar je kunt dus oost-west ook combineren met zuid.
dan doe je b.v. oost met 25graden + west met 25 graden + zuid met 25 graden.
dan heb je leuke productie vroeg in de ochtend, laat in de avond, en ook in de winter(lente/herfst).

normaal heb je per richting die panelen op kijken 1 mpp nodig.
dus oost-west doe je met een omvormer met 2 mpp's
en oost-west-zuid, dus 3 mpp's.
en die zijn allemaal te groot voor jouw (2,5kW met 2 mpp's is de kleinste). :-(
maar je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp zetten.
dan kun je wel 2 richtingen op 1 mpp hebben.
(3 stringen kan dan weer niet zonder een breakout box met wat diodes.
maar verder geen probleem om dan 3 stringen parallel te hebben.)
hier zijn de panasonic panelen in het voordeel.
4 stuk in 1 string geeft 4x55Vmpp=220V met 5,5Ampp
die 3x parallel geeft: 4x55Vmpp=220V met 3x5,5Ampp=16,5A
zie de specs.
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles

dan heb je ook nog het volgende:
een 330Wp panasonic, levert wel 330W, maar dat doet die alleen als het paneel nog vrij koud is.
licht hij zoals nu te bakken in de zon, dan levert hij maar +/-250W.
de 330Wp dat is het maximale wat hij kan als het perfect is, maar dat gebeurd niet heel vaak.
de 250W is dus ook iets wat je mee moet nemen.

voeg ik dit allemaal samen:
dan kom ik uit op:
4x330Wp panasonic 25 graden op oost
4x330Wp panasonic 25 graden op west
4x330Wp panasonic 25 graden op zuid
en als je dat hangt op een 1kW omvormer met maar 1x prosumenten tarief, dan ben ruim over de 2000kWh heen per jaar.

bewolking:
dat is ook een leuk effect.
daar door zijn panelen kouder en leveren ze nog aardig wat op zij het minder. (ongeveer 1/6 tot 1/5 van hun volle Wp waarde)
een 330Wp Panasonic paneel doet dan ongeveer 55W.
maar door dat het licht dan weerkaatst op de bewolking, maakt het haast niet meer uit welke kant ze op kijken of dit nu oost-west of zuid is, je krijgt 55W per paneel.
12x55W=660W
dus zelfs met bewolking draait het systeem lekker door.
(hier zou ik eigenlijk een berekening voor moeten maken, is wel de planning maar nog niet gedaan.
maar er zijn best veel uren licht per jaar, meer als je denkt gaat al snel naar de 4000 uur.)

panasonic:
dit is wel een speciaal paneel, of eigenlijk speciale cellen.
ze maken een cel met een normale mono plaat en daar op plakken ze een laagje dunne film cel.
mono doet het lekker met een ander deel van het spectrum als de dunne film cel.
en de dunne film cel laat het spectrum gedeelte voor mono grote deels door.
(dunne film werkt vooral met het gedeelte wat door de wolken heen komt.
dus hogere productie als het bewolkt is.)
dit soort panelen levert ongeveer een 8% extra per Wp per jaar op.
zie mijn opbrengst grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
kun je goed zien wanneer ik problemen had met een paar panelen en wanneer ik vervangen voor panasonic. ;)

(het is niet dat ik je nu de perfectie geef, dit is meer een voorbeeld om het uit te leggen.
hoever je eigenlijk kunt gaan met de techniek.
in werkelijkheid ga je misschien iets anders doen als mijn voorbeeld.
het is niet meer als een kapstok om het allemaal te begrijpen als dit moet je doen verhaal. ;) )

zo dit is maar een beginnetje om eens te gaan spelen met het spul en begrip te krijgen hoe het werkt.
maar een 2500kWh uit een 1kW omvormer persen, no prob dat gaat. 8)
en kan nog best goedkoop ook.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
migjes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:16:
@Philtjens
oke, je wil maar 2000kWh en dat is het lastigste om voor elkaar te krijgen met de regels in :)B

probleem 1.
vrijwel alle TL omvormers (1 fase, heb je bijna alleen TL omvormers tegenwoordig.)
die hebben eigenlijk 350Vmpp nodig om echt goed te werken.
(er is flink marge, maar alles heeft het optimum rond de 350V)
zie ook:
[Afbeelding]
dus je wil het liefst 350V per mpp hebben.
(maar een 200V werkt ook wel aardig.)
het maakt niet uit of je een 1kW of een 5kW omvormer hebt, dit blijft zo staan.

het is alleen als panelen warm worden, dan zakt de Vmpp.
vreemd genoeg worden ze dat als ze in de zon liggen. ;)
een 32Vmpp paneel kan dan goed 28Vmpp leveren, temperaturen van boven de 90 graden is helemaal niet vreemd.
dus zorg er voor dat panelen voldoende Vmpp leveren.
dus kijk eens naar Panasonic panelen, die kunnen 55Vmpp per paneel leveren en zit je vrij snel hoog genoeg.

probleem 2.
zuid is leuk, maar geeft maar een paar uur per dag een top productie.

oplossing:
dus je kunt ook kijken naar oost-west.
zie mijn set als voorbeeld:
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]
dan zie je al snel goed dat oost en west op andere momenten hun top bereiken.
zo heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer hangen (zie onderschrift)
en hoef ik eigenlijk niks af te toppen op mijn omvormer. (ik gok dat ik per jaar 15kWh aftop in de lente, grof weg blijft het pinda's op een 5500kWh.)

je hebt natuurlijk oost-west.
maar er is ook nog winter-zomer (eigenlijk praat je liever over zomer - lente/herfst, winter is echt minimaal)
als panelen vrij plat liggen op zuid, dan doen ze in de winter het slecht, zon komt niet hoog genoeg.
als panelen erg stijl op zuid liggen, dan doen ze het slecht in de zomer.
dus daar kun je ook nog een combinatie tussen maken.
1 string vrij plat en 1 string vrij stijl, en je hebt een minder zware omvormer nodig.

maar je kunt dus oost-west ook combineren met zuid.
dan doe je b.v. oost met 25graden + west met 25 graden + zuid met 25 graden.
dan heb je leuke productie vroeg in de ochtend, laat in de avond, en ook in de winter(lente/herfst).

normaal heb je per richting die panelen op kijken 1 mpp nodig.
dus oost-west doe je met een omvormer met 2 mpp's
en oost-west-zuid, dus 3 mpp's.
en die zijn allemaal te groot voor jouw (2,5kW met 2 mpp's is de kleinste). :-(
maar je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp zetten.
dan kun je wel 2 richtingen op 1 mpp hebben.
(3 stringen kan dan weer niet zonder een breakout box met wat diodes.
maar verder geen probleem om dan 3 stringen parallel te hebben.)
hier zijn de panasonic panelen in het voordeel.
4 stuk in 1 string geeft 4x55Vmpp=220V met 5,5Ampp
die 3x parallel geeft: 4x55Vmpp=220V met 3x5,5Ampp=16,5A
zie de specs.
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles

dan heb je ook nog het volgende:
een 330Wp panasonic, levert wel 330W, maar dat doet die alleen als het paneel nog vrij koud is.
licht hij zoals nu te bakken in de zon, dan levert hij maar +/-250W.
de 330Wp dat is het maximale wat hij kan als het perfect is, maar dat gebeurd niet heel vaak.
de 250W is dus ook iets wat je mee moet nemen.

voeg ik dit allemaal samen:
dan kom ik uit op:
4x330Wp panasonic 25 graden op oost
4x330Wp panasonic 25 graden op west
4x330Wp panasonic 25 graden op zuid
en als je dat hangt op een 1kW omvormer met maar 1x prosumenten tarief, dan ben ruim over de 2000kWh heen per jaar.

bewolking:
dat is ook een leuk effect.
daar door zijn panelen kouder en leveren ze nog aardig wat op zij het minder. (ongeveer 1/6 tot 1/5 van hun volle Wp waarde)
een 330Wp Panasonic paneel doet dan ongeveer 55W.
maar door dat het licht dan weerkaatst op de bewolking, maakt het haast niet meer uit welke kant ze op kijken of dit nu oost-west of zuid is, je krijgt 55W per paneel.
12x55W=660W
dus zelfs met bewolking draait het systeem lekker door.
(hier zou ik eigenlijk een berekening voor moeten maken, is wel de planning maar nog niet gedaan.
maar er zijn best veel uren licht per jaar, meer als je denkt gaat al snel naar de 4000 uur.)

panasonic:
dit is wel een speciaal paneel, of eigenlijk speciale cellen.
ze maken een cel met een normale mono plaat en daar op plakken ze een laagje dunne film cel.
mono doet het lekker met een ander deel van het spectrum als de dunne film cel.
en de dunne film cel laat het spectrum gedeelte voor mono grote deels door.
(dunne film werkt vooral met het gedeelte wat door de wolken heen komt.
dus hogere productie als het bewolkt is.)
dit soort panelen levert ongeveer een 8% extra per Wp per jaar op.
zie mijn opbrengst grafiek:
[Afbeelding]
kun je goed zien wanneer ik problemen had met een paar panelen en wanneer ik vervangen voor panasonic. ;)

(het is niet dat ik je nu de perfectie geef, dit is meer een voorbeeld om het uit te leggen.
hoever je eigenlijk kunt gaan met de techniek.
in werkelijkheid ga je misschien iets anders doen als mijn voorbeeld.
het is niet meer als een kapstok om het allemaal te begrijpen als dit moet je doen verhaal. ;) )

zo dit is maar een beginnetje om eens te gaan spelen met het spul en begrip te krijgen hoe het werkt.
maar een 2500kWh uit een 1kW omvormer persen, no prob dat gaat. 8)
en kan nog best goedkoop ook.
Een half uurtje geleden is bedrijf X vertrokken.
Heeft zijn opmetingen gedaan en uitleg gegeven.

Zijn eerste insteek was ook alles volledig op het zuiden leggen.
Toen ik hem voorstelde van oost west gaf hij kortdaat een antwoord dat dit niet rendabel zou zijn omdat de kosten groter werden en de termijn op terug verdienen ook veel langer zou duren.
Omdat het meer zonnepanelen koste en de opbrengst voor het zelfde resultaat duurder langer dan tov volledig zuid dat dit gepiekt word en veel sneller opgewekt kan worden.

Ze gingen hiervoor ook een calculatie maken met oost/west setup en enkel zuidkant vol te leggen.

Zijn insteek was ook om rond de 3500 op jaarbasis aan te houden met overschot (zij telde 1 persoon met een gemiddeld verbruik van 1000 dan had ik nog een kleine klets reserve)

Nu gingen ze alles uittekenen en calculeren welke installatie rendabel zou zijn, hij zei wel dat ons dak en omgeving perfect was en er geen factoren meespeelde van schaduw op enkel de schoorsteen na.

Ze werkte wel met Q peak g8 mono cells zonnepanelen en de omvormer hadden ze 3 verschillende types afhankelijk van bepaalde situaties.

Deze hadden in vergelijking met de vorige persoon al wat meer kennis vond ik omdat deze gespecialiseerd zijn in alles omtrent groene energie en de vorige offerte kwam van een elecktricien (waar ook zeker niks mis mee was).

Ik wacht het even af zodra de offerte binnen is zal ik beide opstellingen neerschrijven en kan het Discusieren weer beginnen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Heb hier ook verschillende verkopers over de vloer gehad, en er was bijna niemand die rekening hield met oost west en prosumententarief, terwijl mij dat toch het interessantste leek. Uiteindelijk gekozen voor een zelfstandige installateur die wel meeging in mijn gedachte gang. Er ligt nu voor bijna 8000wp op een 4kw omvormer en het werkt prima. Sinds maart al meer dan 3000kwh opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:22:
Heb hier ook verschillende verkopers over de vloer gehad, en er was bijna niemand die rekening hield met oost west en prosumententarief, terwijl mij dat toch het interessantste leek. Uiteindelijk gekozen voor een zelfstandige installateur die wel meeging in mijn gedachte gang. Er ligt nu voor bijna 8000wp op een 4kw omvormer en het werkt prima. Sinds maart al meer dan 3000kwh opgebracht.
Dat is al de moeite ja 😱
Ben in ieder geval benieuwd.
het eerste bedrijf dacht wel goed mee maar kwam alleen met de zuid opstelling wel met een lage omvormer voor de prosumentenbelasting (toen wist ik nog niet over de oost/west opstelling) ga dit wel ook nog eens aan hem vragen.

Domme vraag misschien maar met een oost west plaatsing brengt dit ook meer op in de "slechte maanden" buiten de zomer ?
Vanuit welke regio was deze installateur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 22:40
In de slechte maanden zal er per paneel niet zoveel verschil zijn in opbrengst tussen zuid met kleine helling (20 graden) en oostwest met bijvoorbeeld 15 graden helling.
Als je met oostwest meer panelen kunt leggen heb je in geval van bewolking nog net iets meer opbrengst dan met zuid.
Op heldere dagen in de winter is zuid met een steile helling (45 graden of nog steiler) optimaal. Maar goed dat is uiteraard geen goede optie op een plat dak.

Maar omdat je vooralsnog prosumententarief hebt denk ik dat een zuid orientatie met een 1.5 of 2 kW omvormer financieel het best is. Zodra je terugdraaiende teller regeling stopt kun je het eventueel alsnog laten aanpassen naar oost-west. Dan kun je zien wat dan de beste optie is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:23:
In de slechte maanden zal er per paneel niet zoveel verschil zijn in opbrengst tussen zuid met kleine helling (20 graden) en oostwest met bijvoorbeeld 15 graden helling.
Als je met oostwest meer panelen kunt leggen heb je in geval van bewolking nog net iets meer opbrengst dan met zuid.
Op heldere dagen in de winter is zuid met een steile helling (45 graden of nog steiler) optimaal. Maar goed dat is uiteraard geen goede optie op een plat dak.

Maar omdat je vooralsnog prosumententarief hebt denk ik dat een zuid orientatie met een 1.5 of 2 kW omvormer financieel het best is. Zodra je terugdraaiende teller regeling stopt kun je het eventueel alsnog laten aanpassen naar oost-west. Dan kun je zien wat dan de beste optie is.
Ik vermoed dat ze daarom ook de zuidopstelling aanraden omdat ik denk tot ik dan meer panelen ook kan plaatsen.

Zeker weet ik het niet dit is pas als ik het plan volledig uitgetekend ga krijgen dan kunnen de simulaties vergeleken worden.
Ik vermoed dat ik nu met een relatief kleine omvormer zeker ettelijke jaren goed vooruit moet kunnen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Philtjens schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:34:
[...]

Dat is al de moeite ja 😱
Ben in ieder geval benieuwd.
het eerste bedrijf dacht wel goed mee maar kwam alleen met de zuid opstelling wel met een lage omvormer voor de prosumentenbelasting (toen wist ik nog niet over de oost/west opstelling) ga dit wel ook nog eens aan hem vragen.

Domme vraag misschien maar met een oost west plaatsing brengt dit ook meer op in de "slechte maanden" buiten de zomer ?
Vanuit welke regio was deze installateur ?
Noord Limburg.

Als je je als instalateur aanmeld op de solaredge website kan je in de designer zelf een legplan uittekenen op je dak, en kan je kijken hoeveel opbrengst je kan halen met welke panelen/opstelling en kijken wat de kleinst mogelijke omvormer is. Dit had ik zelf ook gedaan, en dan laat je de verkopers eerst hun praatje en opstelling geven en dan kan je jouw plan voorleggen en kijken wat ze er van zeggen. Zo kom je wel op een goede oplossing uit. Alleen zuid zou ik in ieder geval nooit doen, ook als de terugdraaiende meter word afgeschaft heb je meer aan oost-west omdat je dan meer kans hebt op eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Noord Limburg.

Als je je als instalateur aanmeld op de solaredge website kan je in de designer zelf een legplan uittekenen op je dak, en kan je kijken hoeveel opbrengst je kan halen met welke panelen/opstelling en kijken wat de kleinst mogelijke omvormer is. Dit had ik zelf ook gedaan, en dan laat je de verkopers eerst hun praatje en opstelling geven en dan kan je jouw plan voorleggen en kijken wat ze er van zeggen. Zo kom je wel op een goede oplossing uit. Alleen zuid zou ik in ieder geval nooit doen, ook als de terugdraaiende meter word afgeschaft heb je meer aan oost-west omdat je dan meer kans hebt op eigen verbruik.
Wat is dan de logica erachter dat ik oost west meer kans heb op opbrengst na die 15 jaar terug draaiende meter ?

De opbrengst blijft toch identiek alleen volledig zuid zal dit sneller behalen met de piek door de middagzon terwijl oost-west hetzelfde haalt op een constante waarde de hele dag door qua rendement ?

Of zit ik hier totaal verkeerd mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het idee is dat als de terugdraaiende meter is afgeschaft, dat je de stroom het liefst zoveel mogelijk zelf verbruikt.
Als het een beetje mooi weer in de juiste tijd van het jaar zul je met oost-west aan het begin van de avond iets meer opwekken. Juist op het moment dat de meeste mensen thuis komen of koken etc. De meteen zelf verbruikte stroom is het waardevolst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:46:
Het idee is dat als de terugdraaiende meter is afgeschaft, dat je de stroom het liefst zoveel mogelijk zelf verbruikt.
Als het een beetje mooi weer in de juiste tijd van het jaar zul je met oost-west aan het begin van de avond iets meer opwekken. Juist op het moment dat de meeste mensen thuis komen of koken etc. De meteen zelf verbruikte stroom is het waardevolst.
Nu ik het zo lees klinkt het inderdaad wel logisch ja, maar wat ik dan niet snap is waarom de meeste verkopers toch steeds een het zuidgericht systeem blijven vasthouden ? Is dit dan uit gemakzucht of omdat de installatie goedkoper/sneller terug verdiend kan worden ofzo ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgenv
Philtjens schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Wat is dan de logica erachter dat ik oost west meer kans heb op opbrengst na die 15 jaar terug draaiende meter ?

De opbrengst blijft toch identiek alleen volledig zuid zal dit sneller behalen met de piek door de middagzon terwijl oost-west hetzelfde haalt op een constante waarde de hele dag door qua rendement ?

Of zit ik hier totaal verkeerd mee ?
Die 15 jaar is momenteel vastgelegd door de overheid, maar de vreg is hier tegenin aan het gaan. Dus het is nog maar de vraag of we die 15j ook effectief krijgen.

Met het nieuwe systeem (waar je nu ook al voor kan kiezen) vervalt het prosumententarief. Je moet dan helemaal niks betalen als je de stroom die de panelen opwekken zelf onmiddellijk gebruikt. Het nadeel is dat je wel transportkosten moet betalen als je gebruik maakt van het net (s'avonds/s'nachts).

Met een oost-west opstelling heb je over een veel langere periode op de dag opbrengst, en dus meer mogelijkheid om dit zelf op te gebruiken. Je moet ongeveer 60% eigen verbruik hebben om goedkoper uit te komen met het nieuwe systeem als met het oude systeem. Wat dus makkelijker is met een oost-west opstelling.

Maar goed, zo ver zijn we nog niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Voor zolang de huidige prosumenten regeling nog geldt, is het de beste optie om zoveel mogelijk op te wekken met een zo klein mogelijke omvormer.

Vroeger waren panelen best duur, en was enkel zuid interessant omdat je hiermee het hoogste rendement haalt. Maar de panelen zijn tegenwoordig best goedkoop, en daarom is het niet zo erg dat je op oost-west maximum 75% rendement van de panelen haalt. Je kan hierdoor de omvormer onderdimensioneren waardoor je minder prosumentenbelasting moet betalen.

Rekenvoorbeeld voor jou geval: Je wil 2000kwh opwekken. Standaardoplossing is 2000wp aan panelen op zuid met een omvormer van 2kw.
Kostprijs installatie (aan €1/wp) €2000
Prosumententaks: €180/jaar
op 15j: prosumententaks 2700 + installatie 2000= €4700

Oost-west installatie 2500wp (25% extra voor compensering ligging) op een 1,25kw omvormer (200% overdimensionering mag bij bv solaredge)
Kostprijs installatie: €2500
prosumententaks €112,5/ jaar
op 15j: prosumententaks 1687,5 + installatie 2500 = 4187,5

Op 15j ben je dus goedkoper uit met oost-west als het huidige systeem zo lang behouden word. Gaat het toch sneller naar het nieuwe systeem heb je meer mogelijkheid tot eigen verbruik.

Ik zie dus enkel voordelen, en begrijp niet waarom zoveel zonnepaneel aanbieders blijven vasthouden aan het op zuid leggen. Zeker aangezien voor hun er aan een oost-west installatie meer te verdienen valt.
Ik denk dat ze gewoon bang hebben om duurder uit te komen dan collega's die wel op een zuid installatie tellen. Waardoor jan met de pet die gewoon de goedkoopste oplossing wil, hier voor kiest. Terwijl als je het op langere termijn bekijkt de duurdere oost-west installatie uiteindelijk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:02:
Ik denk dat ze gewoon bang hebben om duurder uit te komen dan collega's die wel op een zuid installatie tellen. Waardoor jan met de pet die gewoon de goedkoopste oplossing wil, hier voor kiest. Terwijl als je het op langere termijn bekijkt de duurdere oost-west installatie uiteindelijk goedkoper is.
Ja dit.
En mogelijk hopen ze dat ze later je installatie alsnog voor een goed bedrag mogen ombouwen naar oost-west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Die 15 jaar is momenteel vastgelegd door de overheid, maar de vreg is hier tegenin aan het gaan. Dus het is nog maar de vraag of we die 15j ook effectief krijgen.

Met het nieuwe systeem (waar je nu ook al voor kan kiezen) vervalt het prosumententarief. Je moet dan helemaal niks betalen als je de stroom die de panelen opwekken zelf onmiddellijk gebruikt. Het nadeel is dat je wel transportkosten moet betalen als je gebruik maakt van het net (s'avonds/s'nachts).

Met een oost-west opstelling heb je over een veel langere periode op de dag opbrengst, en dus meer mogelijkheid om dit zelf op te gebruiken. Je moet ongeveer 60% eigen verbruik hebben om goedkoper uit te komen met het nieuwe systeem als met het oude systeem. Wat dus makkelijker is met een oost-west opstelling.

Maar goed, zo ver zijn we nog niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Voor zolang de huidige prosumenten regeling nog geldt, is het de beste optie om zoveel mogelijk op te wekken met een zo klein mogelijke omvormer.

Vroeger waren panelen best duur, en was enkel zuid interessant omdat je hiermee het hoogste rendement haalt. Maar de panelen zijn tegenwoordig best goedkoop, en daarom is het niet zo erg dat je op oost-west maximum 75% rendement van de panelen haalt. Je kan hierdoor de omvormer onderdimensioneren waardoor je minder prosumentenbelasting moet betalen.

Rekenvoorbeeld voor jou geval: Je wil 2000kwh opwekken. Standaardoplossing is 2000wp aan panelen op zuid met een omvormer van 2kw.
Kostprijs installatie (aan €1/wp) €2000
Prosumententaks: €180/jaar
op 15j: prosumententaks 2700 + installatie 2000= €4700

Oost-west installatie 2500wp (25% extra voor compensering ligging) op een 1,25kw omvormer (200% overdimensionering mag bij bv solaredge)
Kostprijs installatie: €2500
prosumententaks €112,5/ jaar
op 15j: prosumententaks 1687,5 + installatie 2500 = 4187,5

Op 15j ben je dus goedkoper uit met oost-west als het huidige systeem zo lang behouden word. Gaat het toch sneller naar het nieuwe systeem heb je meer mogelijkheid tot eigen verbruik.

Ik zie dus enkel voordelen, en begrijp niet waarom zoveel zonnepaneel aanbieders blijven vasthouden aan het op zuid leggen. Zeker aangezien voor hun er aan een oost-west installatie meer te verdienen valt.
Ben eens benieuwd nu ze effectief beide gevallen gaan tellen en berekenen waar ze dan op uitkomen en het dan zelf zien als dit effectief voordeliger gaat zijn wat ze dan hierop gaan antwoorden aangezien ik dit aangehaald had.

De persoon wat kwam meten zei allesinds dat er al meer panelen moesten komen dan een zuidgerichte installatie waardoor oost-west al minder voordelig zou uitkomen.

(Het calculeren en uittekenen doet hij zelf niet maar een collega)
Dus misschien kan hij dit ook niet zo snel inzien wat beter of slechter gaat zijn.

Nu ik wacht de offertes af en dan kan ok ze meteen langs elkaar leggen om te bekijken waar de verschillen zullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
De fout die de meesten maken is dat ze dan alsnog een 2kw omvormer op die oost-west installatie zetten en dan komt het dus wel duurder uit. Bijna niemand wou de overdimensionering aan 200% doen, terwijl het perfect mag en kan bij sommige omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:28:
De fout die de meesten maken is dat ze dan alsnog een 2kw omvormer op die oost-west installatie zetten en dan komt het dus wel duurder uit. Bijna niemand wou de overdimensionering aan 200% doen, terwijl het perfect mag en kan bij sommige omvormers.
Ik zal dat onthouden en dan zo ook doorspelen 👍
Nuttige info allemaal hier alvast neergeschreven en ik nog eerst aan het twijfelen om dit topic aan te maken 😂😅🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jorgenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:28:
Tja, ik kreeg laatst de vraag wat er met zo'n O-W opstelling gebeurd als 'de zon vol op beide kanten schijnt'. Euh... tja, als we opeens een 2e zon hebben zijn er grotere problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Philtjens schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Ik zal dat onthouden en dan zo ook doorspelen 👍
Nuttige info allemaal hier alvast neergeschreven en ik nog eerst aan het twijfelen om dit topic aan te maken 😂😅🙄
jep, veel info waar je nog niet aan dacht.

maar even deze:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus gewoon op zuid is het eigenlijk al kosten effectief om 30% meer Wp als Womvormer te hebben en in nederland nog effectief te zijn.
(wij tweakers doen niet graag onder dimensioneren, dit zit in onze aard.
verlies van kWh laat onze bloeddruk stijgen.
maar financieel gezien is het toch niet onverstandig.)

doe je oost-west (met voldoende hoek) dan kun je al 2x30% doen.
koppel je daar nog zuid aan, dan nog eens 30%.
en dan zit je nog binnen verstandige Nederlandse regels.
daar kan dan nog een schepje belgie bij op geteld worden. ;)

(je ziet regelmatig bij merken dat je maar 200% op de omvormer mag doen.
dit klopt grof weg wel, maar is goed breekbaar met de juiste keuzes en dan ga je grofweg naar 300%.
die 200% is een richtlijn geen grens. ;) )

als je het goed aanpakt dan kun jij met een 1kW omvormer er al zijn.
panasonic panelen helaas nodig (dunne film is slecht te krijgen op het moment.) anders red je het niet.
(eventueel kan sunpower ook.)
het lastigste wat je dan hebt, hoe krijg je dan nog een flinke hoek voor elkaar op het platte dak.
(niet onmogelijk, maar is wel zoeken naar een oplossing die kan.
gewoon omdat hoe steviger de hoek de meer ballast nodig is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
sinds vandaag de volgende offerte binnen gehad van een "grotere" firma.

ik hoopte dat deze mij wat beter ging helpen maar vond dit eigenlijk een zware tegenvaller.

zij hebben uitgeteld voor mijn oost west als volgt.

10x Q cells Q peak duo g8+ 355wp
kostal piko mp plus 2.5-1
avasco solartop 15 landscape.

dit was de eerste wat effectief zei dat dit een mooie setup was maar nog lang niet voordelig genoeg voor belgie omdat wij nu nog meer voordeel hebben met de terugdraaiende teller en het teveel aan stroom ook niks hoeven terug te betalen voorlopig.

echter vroeg ik waarom hij een omvormer van 2.5 en geen lichter heeft genomen en dit moest zijn omdat de omvormer 2 apparte ingangen moest hebben en enkel dit model kwam bij hun in aanmerking.

ook kwam ik met deze setup volgens hun uit op een totaal van 3.023.48kWh.

wat ook volgens hun nog steeds de dag van vandaag veel beter is om toch voor de (zuidgerichte) belgische wetgeving (maar gaf wel toe dat de oost west opstelling in de toekomst de betere oplossing gaat zijn omdat de prijzen van de stroom wss per tijdstip worden bekeken en als de afname van het net het grootste is van 16/17 uur en je dan in de loop van de dag de zelf opgewekte stroom nog steeds zelf kunt gebruiken om op de 0 verbruik uit te komen was nog beter was, maar volgens hem was dat de eerste 10 jaar nog niet van toepassing)
en raade ook daarom weer een zuid gerichte opstelling aan.

de zuid setup volgens hun berekeningen.

zou ik een opbrengst hebben van 3.417.71 kWh.
met dezelfde aantal panelen alleen ander type omvormer vermoed ik ?

er zitten heel veel papieren bij en het is allemaal vrij onduidelijk en heb ook maar een offerte van 1 opstelling en niet beide maar dit alles zou dan 5.500 euro kosten
wat ik persoonlijk vrij veel vind aangezien ik ook met een omvormer van 2.5 ga werken ?

morgen nog een afspraak maken met 2 bedrijven en dan uiteindelijk toch de knoop doorhakken.

maar bij deze firma zal het zowiezo al niet worden en denk ook dat ik persoonlijk beter af ben bij een kleinschalig bedrijf wat meedenkt met mijn situatie.

(iemand wat goede reclame heeft voor eerlijkheid & prijs kwaliteit regio limburg (maaseik) alle hulp en aanbevelingen zijn welkom !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Heeft er iemand toevallig een paar goede betrouwbare adressen van installateurs regio limburg (belgie)

ik heb reeds 2 offertes gehad maar zou graag wat meer vergelijkings materiaal hebben qua opstelling en gebruikte materialen.

als er geen reclame gemaakt kan/mag worden kan dit natuurlijk ook altijd in een PM vermeld worden.
eventueel korte uitleg word ook gewaardeerd waarom jullie voor hun gekozen hebben.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
vandaag weer een offerte ontvangen.

wel zonder specificaties van mogelijke opestelling vermoedelijk zal dit ook standaard zijn omdat ze met een flat fix systeem werken.
nu alleen kijken als ik voor 3250 kwh of 3575kwh.

volledig zuidgericht uit laten tellen 2 offertes laten maken met lichtere omvormer en een type zwaarder.
al bij al goed geholpen door de firma wat denken jullie van deze setup ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb_k4dPaMnLvpTMhQaJUjWXiCeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olHDQ8ml4RPycgIjrr4Jgwgx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd. Is de schaduw van die schoorsteen erg genoeg om SolarEdge te verantwoorden? Heb je daar meer info over? Bijvoorbeeld fotos van schaduw oid.

Ik vraag me af of je volgens de SE designer niet ook net nog 11 panelen op een SE 2.2 kW omvormer kunt aansluiten met behoud van garantie.
Een goede installateur zou dat voor je simuleren, maar goed.
Weet je de helling van de panelen? 20 graden? Ik wil dit weekend eventueel wel een poging voor je wagen met SE designer.
Wat betreft omvormerbelasting zal bijvoorbeeld 12 panelen oostwest 15 graden op een 2.2 kW SE omvormer wellicht beter zijn, dat mag zeker van SE designer, wellicht meer.

11 panelen op een 3 kW omvormer is totaal geen sweet spot qua omvormerbelasting. Met een 3 kW SE omvormer hoor je er 14 zuid te nemen (of misschien 15 als dat mag van SE designer)

Als je geen SE neemt had je een veel kleinere omvormer kunnen kiezen, met lagere omvormerbelasting.
Met een SMA en eventueel een TIGO op het ene paneel met schaduw ga je meer geld verdienen door de lagere omvormerbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:49:
Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd. Is de schaduw van die schoorsteen erg genoeg om SolarEdge te verantwoorden? Heb je daar meer info over? Bijvoorbeeld fotos van schaduw oid.

Ik vraag me af of je volgens de SE designer niet ook net nog 11 panelen op een SE 2.2 kW omvormer kunt aansluiten met behoud van garantie.
Een goede installateur zou dat voor je simuleren, maar goed.
Weet je de helling van de panelen? 20 graden? Ik wil dit weekend eventueel wel een poging voor je wagen met SE designer.
Wat betreft omvormerbelasting zal bijvoorbeeld 12 panelen oostwest 15 graden op een 2.2 kW SE omvormer wellicht beter zijn, dat mag zeker van SE designer, wellicht meer.

11 panelen op een 3 kW omvormer is totaal geen sweet spot qua omvormerbelasting. Met een 3 kW SE omvormer hoor je er 14 zuid te nemen (of misschien 15 als dat mag van SE designer)

Als je geen SE neemt had je een veel kleinere omvormer kunnen kiezen, met lagere omvormerbelasting.
Met een SMA en eventueel een TIGO op het ene paneel met schaduw ga je meer geld verdienen door de lagere omvormerbelasting.
Ik heb ook een offerte gehad met een omvormer van 2kw van SMA maar dit zat echt op het maximum aan van zijn capaciteit.

Dit zijn gewoon ook andere offertes om te vergelijken qua prijs en materiaal.

Schaduw heb ik zowiezo niet op het dak wat andere berekend hadden.

Zei zijn ook niet op het dak geweest of hebben nergens gekeken naar de stroomkast maar hij vond dit de betere optie.

Zie bijlage voor andere offerte met zijn SMA berekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlOG2qf3rj1xUlb3L6ZL6_i4yeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03BLmTLf2WqBNVgyYS5iAN1l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoedyPCYxx5LrU4FzrT1ksbZ1pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa2msukDxOj0k7YX6kufxavr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIYrplFhKii1g_8xhAhwC5BrnT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmfkSHNp8JBb9ClGmlv7yJPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bijgewerkt.

Iedere installateur blijft bij ons geval nog steeds vasthouden op een puur zuidgerichte installatie ipv oostwest door meer rendement opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Met die SMA heb je bijna evenveel opbrengst maar veel minder omvormerbelasting. Dan lijkt me dat een rationele keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:01:
Met die SMA heb je bijna evenveel opbrengst maar veel minder omvormerbelasting. Dan lijkt me dat een rationele keuze.
Top was ook mijn eerste keuze andere was puur om te vergelijken.

Zit dit wel binnen de tollerantie ?
De vorige verkoper zei dat dit echt tegen de maximum grens aanzit en miss veel sneller slijtage kan krijgen op omvormer ?
Of is dit gewoon tegendraads spreken om zelf beter te kunnen verkopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Philtjens schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Iedere installateur blijft bij ons geval nog steeds vasthouden op een puur zuidgerichte installatie ipv oostwest door meer rendement opbrengst
Beetje kortzichtig van die installateurs. Naarmate meer mensen dat doen krijgen we steeds vaker een overschot in zo'n piek van alle zuid-gerichte panelen. Vroeg of laat gaat dat wel een keer doorbelast worden in de zin dat je gewoon niks krijgt voor teruglevering op die tijd. Dan ben je veel beter uit met Oost-west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:06:
[...]

Beetje kortzichtig van die installateurs. Naarmate meer mensen dat doen krijgen we steeds vaker een overschot in zo'n piek van alle zuid-gerichte panelen. Vroeg of laat gaat dat wel een keer doorbelast worden in de zin dat je gewoon niks krijgt voor teruglevering op die tijd. Dan ben je veel beter uit met Oost-west.
Daar oordeel ik niet over want daar heb ik de kennis ook niet voor 😂

Ze zeggen tot zuid nog altijd het meeste rendement heeft en voordeliger is bij ons.
Heb meerdere malen gevraagd om oost/west uit te tellen en dit bracht een stuk minder op meestal rond de 300/500kwh tegen dezelfde kostprijs vandaar dat ze dit altijd afraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Philtjens schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:03:
[...]

Top was ook mijn eerste keuze andere was puur om te vergelijken.

Zit dit wel binnen de tollerantie ?
De vorige verkoper zei dat dit echt tegen de maximum grens aanzit en miss veel sneller slijtage kan krijgen op omvormer ?
Of is dit gewoon tegendraads spreken om zelf beter te kunnen verkopen ?
Je zult wat meer vollast uren hebben per jaar ja. Hoeveel sneller de omvormer er van slijt weet ik niet, ik denk dat het meevalt.
Het valt allemaal binnen de garantie.
Je kunt al snel een nieuwe omvormer betalen van het bedrag dat je bespaart aan belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Philtjens schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Daar oordeel ik niet over want daar heb ik de kennis ook niet voor 😂

Ze zeggen tot zuid nog altijd het meeste rendement heeft en voordeliger is bij ons.
Heb meerdere malen gevraagd om oost/west uit te tellen en dit bracht een stuk minder op meestal rond de 300/500kwh tegen dezelfde kostprijs vandaar dat ze dit altijd afraden.
Onbegrijpelijk, de oost west business case lijkt me vrij duidelijk als je de omvormerbelasting meerekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Onbegrijpelijk, de oost west business case lijkt me vrij duidelijk als je de omvormerbelasting meerekent...
Inderdaad maar het probleem hier is dat ze niet op de hoogte warzn van het onderdimensioneren.

Bv de offerte wat boven vermeld met de SE wist niet dat dit mogelijk was.

Toen ik dit zei zei hij dat dit totaal niet mogelijk was, toen ik de andere pfferte liet zien van SMA had hij alles via datasheet opgezocht en stond hij een beetje met zijn mond vol tanden dat dit toch echt wel degelijk mogelijk was.

De mensen wat ik tot nu toe heb laten komen weten dit niet en rekenen daarom ook altijd een zwaardere omvormer voor omdat ze enkel met bepaalde producten van een leverancier moeten werken en dit bv niet in hun gamma hebben of ze weten het gewoon niet.

Ik haal dit iedere keer aan ook enkel puur gebaseerd op jullie kennis en aanbevelingen want verder heb ik er zelf weinig verstand van.

Vandaar dat ik een paar berichten.omhoog ook gevraagd had voor een installateur wat wel zo kan redeneren (out of the box en meedenkend) maar goed als de offerte van SMA goed is is dit een nobrainer en zal ik uiteindelijk ook voor deze installatie gaan kiezen aangezien de rest ook niet bepaald verder of beter uitkomt in onze situatie.

De offerte van SMA is tevens een elecktricien en kan hier of daar wel met andere producten werken als er nog een gunstigere opstelling is maar die ben ik nog niet tegen gekomen en kan ik zelf ook niet opstellen vanwege geen kennis hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Philtjens schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Inderdaad maar het probleem hier is dat ze niet op de hoogte warzn van het onderdimensioneren.

Bv de offerte wat boven vermeld met de SE wist niet dat dit mogelijk was.

Toen ik dit zei zei hij dat dit totaal niet mogelijk was, toen ik de andere pfferte liet zien van SMA had hij alles via datasheet opgezocht en stond hij een beetje met zijn mond vol tanden dat dit toch echt wel degelijk mogelijk was.

De mensen wat ik tot nu toe heb laten komen weten dit niet en rekenen daarom ook altijd een zwaardere omvormer voor omdat ze enkel met bepaalde producten van een leverancier moeten werken en dit bv niet in hun gamma hebben of ze weten het gewoon niet.

Ik haal dit iedere keer aan ook enkel puur gebaseerd op jullie kennis en aanbevelingen want verder heb ik er zelf weinig verstand van.

Vandaar dat ik een paar berichten.omhoog ook gevraagd had voor een installateur wat wel zo kan redeneren (out of the box en meedenkend) maar goed als de offerte van SMA goed is is dit een nobrainer en zal ik uiteindelijk ook voor deze installatie gaan kiezen aangezien de rest ook niet bepaald verder of beter uitkomt in onze situatie.

De offerte van SMA is tevens een elecktricien en kan hier of daar wel met andere producten werken als er nog een gunstigere opstelling is maar die ben ik nog niet tegen gekomen en kan ik zelf ook niet opstellen vanwege geen kennis hiervan
Ik vind de gang van zaken heel fascinerend. Als de installateur dit al niet snapt, snapt hij de rest wel?

Wat was de prijs in euro/Wp van die SMA omvormer ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Ik vind de gang van zaken heel fascinerend. Als de installateur dit al niet snapt, snapt hij de rest wel?

Wat was de prijs in euro/Wp van die SMA omvormer ook alweer?
Kan dit niet direct terug vinden bij de bijgeleverde offerte ?
Zou het eventueel wel kunnen navragen nog of eventueel zelf een formule om dit uit te rekenen ?

Echter voor 11 panelen van 300w berekend hij op de offerte ook een effectieve jaarlijkse energieopbrengst van 3.246.61 kwh is dit ook niet extreem veel ? Verwacht tot er altijd wel wat verlies is maar dit lijkt me heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Philtjens schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Kan dit niet direct terug vinden bij de bijgeleverde offerte ?
Zou het eventueel wel kunnen navragen nog of eventueel zelf een formule om dit uit te rekenen ?

Echter voor 11 panelen van 300w berekend hij op de offerte ook een effectieve jaarlijkse energieopbrengst van 3.246.61 kwh is dit ook niet extreem veel ? Verwacht tot er altijd wel wat verlies is maar dit lijkt me heel weinig.
De formule is: euro / Wp.

Wp is kennelijk 11 x 300 Wp = 3300 Wp.
Hoeveel euro?

De opbrengst is niet realistisch. Maar vergelijk aanbieders niet daarmee. Vergelijk ze qua totaal aantal Wp oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:42:
[...]

De formule is: euro / Wp.

Wp is kennelijk 11 x 300 Wp = 3300 Wp.
Hoeveel euro?

De opbrengst is niet realistisch. Maar vergelijk aanbieders niet daarmee. Vergelijk ze qua totaal aantal Wp oid.
Factuur bedraagt rond de 5080 euro / 3300kwh = 1.53 euro

Als dit correct is ? Heb alleen totaal bedrag geen losse prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Philtjens schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Factuur bedraagt rond de 5080 euro / 3300kwh = 1.53 euro

Als dit correct is ? Heb alleen totaal bedrag geen losse prijzen.
Ik denk dat er nog wel iets van de prijs af kan.

Pagina: 1