Vraag

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
Tweakers,

We willen graag zonnepanelen gaan leggen dit jaar omdat:
  • het nog steeds financieel interessant is
  • wie voor eind 2020 instapt in België, kan nog voor 15 jaar genieten van de huidige regeling waarbij het verbruik/terugsturen op jaarbasis afgerekend wordt (net = batterij). Belangrijk: meer terugsturen dan verbruiken op jaarbasis wordt gelijkgesteld aan 0, dus je kan niet netto elektriciteit verkopen.
  • volgend jaar komt er een nieuwe leasewagen, waarbij het bedrijf richting CO2-arme (lees plug-in hybrides en elektrische wagens pusht), dus veel kans dat er zo een in huis komt. Ik woon ook slechts 15 km van het werk, dus dat is dagelijks 30km woon-werkverkeer, prima dus voor een elektrische wagen. Om te sporten rij ik ook wel wekelijks 2 keer 70 km (35 enkele rit)
Verbruik
Momenteel is ons elektriciteitsverbruik 3600 kWh, dit met 2 volwassenen zonder kinderen, in een nieuwbouwwoning.
We verwachten de komende jaren wel gezinsuitbreiding (2 kinderen).
Het lijk mij best om gezien de geplande gezinsuitbreiding en de elektrische wagen (volgend jaar, of binnen 5 jaar?) best om ruim meer te leggen dan ons huidig verbruik. Correct?

Woning
Dak is Oost-West georiënteerd met een kleine afwijking: Oost = Azimut -120°, West = Azimut 60°
Helling is 40°. Zwarte betonpannen. Geen schaduw, tenzij rond zonsondergang (huis achter ons).
Dakgrootte is aan beide kanten 8m x 6,7m. Enkel op de West-kant in de bovenste 50cm een CT-kap (ventilatie) en pijpje van de condensatieketel.
1-fase: 1 x 40 A, dus omvormer is sowieso beperkt tot 5 kVA

Configuratie
Ik zou voor een Oost-West configuratie willen gaan, omdat het huis zo georiënteerd is en de productie dan meer gespreid is. Dat heeft 2 voordelen:
  • lagere piekproductie => kleinere omvormer volstaat, en in België betalen we taks op de grootte van de omvormer (85 euro/kVA)
  • de huidige regeling is maar voor de komende 15 jaar gewaarborgd, daarna zullen we waarschijnlijk niet meer gebruik mogen van het net als buffer, dus beter om de productie dan te spreiden
Voorstel:
  • 13 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op West[/li
  • 10 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op Oost
  • 1 x SB5.0-1AV-41 omvormer met per dakhelft een string met alle panelen in serie
  • Geen optimizers want weinig/geen schaduw
  • Meterkast in de berging (gelijkvloers), omvormer kan geplaatst worden in berging of op geisoleerde afgewerkte zolder (dit laatste geniet de voorkeur)
  • AC kabel bij montage op zolder +/- 15m, en zou ik zelf aanleggen met een 6 mm²
  • 25A zekering
Link

Vragen:
Wat denken jullie van deze configuratie? Relatief weinig aftopping denk ik?
Een 4kVA omvormer is te licht waarschijnlijk?
Met een 5 kVA hou ik nog de ruimte over om er eventueel nog panelen bij te leggen toch?
Wat zou de richtprijs (EUR/Wp) zijn voor dit? (incl. installatie, behalve de AC-kabel leggen)

Offertes
Komende week zie ik 4 installateurs (verkopers).

Bedankt!
migjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:18:
[...]
ik heb zelf 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dat maakt in totaal een 6430Wp, dit hangt gewoon aan een 4000VA omvormer.
en dat kan weer op een gewone 16A groep.

ik top ook amper af zie voorbeeld dag:
deze grafiek is met: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west, gemaakt en toen nog een 3300VA omvormer.
[Afbeelding]
tja oost-west het hoogte punt is ook verdeeld.

Beste antwoord (via C.QL op 06-03-2020 17:35)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
C.QL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:35:
Tweakers,

• wie voor eind 2020 instapt in België, kan nog voor 15 jaar genieten van de huidige regeling waarbij het verbruik/terugsturen op jaarbasis afgerekend wordt (net = batterij). Belangrijk: meer terugsturen dan verbruiken op jaarbasis wordt gelijkgesteld aan 0, dus je kan niet netto elektriciteit verkopen.
  • volgend jaar komt er een nieuwe leasewagen, waarbij het bedrijf richting CO2-arme (lees plug-in hybrides en elektrische wagens pusht), dus veel kans dat er zo een in huis komt. Ik woon ook slechts 15 km van het werk, dus dat is dagelijks 30km woon-werkverkeer, prima dus voor een elektrische wagen. Om te sporten rij ik ook wel wekelijks 2 keer 70 km (35 enkele rit)
Correct, vergeet alleen niet dat de VREG nu een rechtszaak heeft lopen waarbij die regeling van 15 jaar onder vuur ligt. Niemand heeft een glazen bol, wees er alleen van op de hoogte dat dit speelt.

Met de EV transitie zou ik zeker ook bijleggen wat je kan... ik doe het nu ook.

Edit: @C.QL is uw EPB al opgemaakt? Indien niet dan rekening houden dat mogelijkerwijs de panelen aan de voorkant niet mee gerekend worden in het EPB dossier...
Verbruik
Momenteel is ons elektriciteitsverbruik 3600 kWh, dit met 2 volwassenen zonder kinderen, in een nieuwbouwwoning.
Het lijk mij best om gezien de geplande gezinsuitbreiding en de elektrische wagen (volgend jaar, of binnen 5 jaar?) best om ruim meer te leggen dan ons huidig verbruik. Correct?
Eens, ik heb op dit moment een vraag uitliggen bij Fluvius waar die mannen zelfs over in hun haar moeten krabben. Namelijk: uitbreiden binnen die 15 jaar (met een nieuwe omvormer), hoe gaan ze daar mee om? Gaat die binnen de lopende termijn van 15 jaar vallen of gaat die apart gemeten worden? Indien apart gemeten dan kan dat in theorie op een 3 fasen aansluiting, maar hoe gaan ze dat meten bij iemand met een monofase.

Ik denk dat het knettert bij die mannen nu :+ .
Woning
Dak is Oost-West georiënteerd met een kleine afwijking: Oost = Azimut -120°, West = Azimut 60°
Helling is 40°. Zwarte betonpannen. Geen schaduw, tenzij rond zonsondergang (huis achter ons).
Dakgrootte is aan beide kanten 8m x 6,7m. Enkel op de West-kant in de bovenste 50cm een CT-kap (ventilatie) en pijpje van de condensatieketel.
5kVA (5 kW) klopt, in de praktijk en met die orientaties is dit dak in België een slam dunk om oost en west optimaal te benutten, maar niet noodzakelijk met die kW aan omvormer.
Configuratie
Ik zou voor een Oost-West configuratie willen gaan, omdat het huis zo georiënteerd is en de productie dan meer gespreid is. Dat heeft 2 voordelen:
  • lagere piekproductie => kleinere omvormer volstaat, en in België betalen we taks op de grootte van de omvormer (85 euro/kVA)
  • de huidige regeling is maar voor de komende 15 jaar gewaarborgd, daarna zullen we waarschijnlijk niet meer gebruik mogen van het net als buffer, dus beter om de productie dan te spreiden
Helemaal eens, het minder rendement doordat je op oost en west gaat liggen wordt ruimschoots gecompenseerd door het mindere prosumententarief wat je betaalt. Ik heb voor familie overlaatst een berekening gemaakt en ondanks dat oost/west grof genomen 80% doen van wat zuidgerichte panelen doen (bierviltje berekingen: 1Wp op zuid met 99% efficientie maakt 0.9kWh op een jaar, kort door de bocht) kom je met een absoluut grotere investering (meer panelen) relatief gezien VEEL voordeliger uit.

Ja uiteraard vertrekken er dit jaar als investering meer euro's uit uw portefeuille maar in the long run blijven er meer in uw portefeuille hangen ;)
Voorstel:
  • 13 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op West[/li
  • 10 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op Oost
  • 1 x SB5.0-1AV-41 omvormer met per dakhelft een string met alle panelen in serie
  • Meterkast in de berging (gelijkvloers), omvormer kan geplaatst worden in berging of op geisoleerde afgewerkte zolder (dit laatste geniet de voorkeur)
  • AC kabel bij montage op zolder +/- 15m, en zou ik zelf aanleggen met een 6 mm²
  • 25A zekering
Link

Vragen:
Met een 5 kVA hou ik nog de ruimte over om er eventueel nog panelen bij te leggen toch?
Wat zou de richtprijs (EUR/Wp) zijn voor dit? (incl. installatie, behalve de AC-kabel leggen)
Nu gaan betalen voor een omvormer die zwaarder is om later er bij te leggen is zowat het slechtste wat je/ge kunt doen rendementstechnisch op uw investering. Leg het aub dan nu helemaal vol en verwarm uw huis met elektrische vuurtjes/kacheltjes. :X

Je betaalt dan meer kosten die NIKS terug op brengen, dus bye bye rendement.
C.QL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:14:
Bedankt voor de uitgebreide reactie @migjes !

Ik heb al enkele mensen over de vloer gehad ondertussen, en beide zeggen ze dat de opbrengst op de voorkant van het huis te laag gaat zijn omdat mijn dak niet perfect O-W georiënteerd is maar eerder NO-ZW.
Als ik dan naar de tabel met de opbrengsten kijk, moet ik hen gelijk geven.
[Afbeelding]

Nu wil ik graag Full Black Tier 1 zonnepanelen met (zeer) lage degradatie, en ook een A-merk omvormer.

Ik heb volgende offertes gekregen.
Optie 1
  • Zonnepanelen: 20 x 375 Wp Sunpower Maxeon 3 Black (= 7500 Wp); 92% rendementsgarantie na 25 jaar
  • Omvormer: SMA SunnyBoy 5.0
  • Incl monitoring, zekering omvormer, keuring, 6mm2 solarkabel + installatiekabel, montagemateriaal en montage
  • Garantie: 25 jaar op panelen, 10 jaar op omvormer; beide fabrieksgarantie
Prijs (excl. BTW): 1,23 EUR/Wp
Ik vind dit echt een véél te zware omvormer, zowel technisch als prosumenten-technisch.
Ratio ratio kw/kwp = 0,73

https://snapshot.raintank...EI0ApVUZY1IlKJiZv?orgId=2
Deze setup is van een andere goede vriend.
15 x 300Wp op OOST
15 x 300Wp op West
10 x 300Wp achter het huis op een plat dak op Zuid

Kijk nu eens naar die grafieken en klik links onder eens op DC Watt A (dat is de opbrengst van OOST en WEST gecombineerd, die strings zitten samengebonden op één ingang).
Bedenk u nu eens dat die 15 x 300Wp = 4500Wp heeft liggen. Je ziet heel duidelijk het middagpunt, maar kijk eens hoe kort dat is op een hele dag, maar ge betaalt wel heel het jaar door voor een zwaardere omvormer die ge niet altijd gebruikt, maar die belasting is er wel altijd he! Dag in dag uit, jaar in jaar uit.

Ok, fair enough, dat was op 29/03/2019, helaas kan ik nu niet aanmelden op zijn omgeving, dus die data heb je nog tegoed van mij maar ik zal ze eens ophalen op de prachtigste dagen en dan zullen we kunnen kijken hoe de panelen dan presteerden binnen de omvormer.

Dus... In mijn ogen is dit meer dan genoeg bewijs om Belgische installateurs toch eens heel fijntjes op de realiteit te duwen. Helaas kan ik er niet bij zitten als ze offertes komen presenteren maar de eerste verkoper die ik nog ooit eens hoor verkondigen "ALLEZ MIJNHEER ZO NE OMVORMER DIE KAN DAAR NIE TEGEN GE RIJDT UWE AUTO TOCH OOK NIE ALTIJD IN HET ROOD" die krijgt echt een sleur PDF's, grafieken en forumposts rond zijn oren waar 'm niet goed van is.

Ongetwijfeld gaat er ene dan weer fijntjes komen opmerken (zie PDF) "jama mijnheer ge moogt op die Sunny Boy 4/5 maximaal met 7500Wp voorzien". Ja... Die mens heeft "gelijk", maar ook even serieus blijven, die 7500Wp gaat ge nooit kunnen genereren want uw instraling is niet optimaal... Je kan dat prima pareren nadat ze zelf begonnen zijn over de tabel van Hespul en rendementen... Als zij dat mogen moogt gij dat ook gebruiken, toch ;) ?
Optie 2
  • Zonnepanelen: 21 x 325 Wp Sunpower P19 Full Black (=6825 Wp); 82.6% rendementsgarantie na 25 jaar
  • Incl monitoring, zekering omvormer, keuring, 6mm2 solarkabel + installatiekabel, montagemateriaal en montage
Prijs (excl. BTW): 1,03 EUR/Wp
Nog debieler qua sizing PV + omvormer , sorry :X

Optie 3
  • Zonnepanelen: 18 x 340 Wp LG Neon 2 Full Black (=6120 Wp); 90% rendementsgarantie na 25 jaar
  • Omvormer: SMA SunnyBoy 4.0
Prijs (excl. BTW): 1,18 EUR/Wp
Ratio ratio kw/kwp = 0,65
Deze offerte ziet er qua overdimensionering nog "het minst slecht" uit maar is nog steeds far from good...
Maandag komt er nog iemand ;)
Hoe ziet dit er voorlopig uit?
Algemeen
Ik vind de EUR/Wp prijzen over het algemeen nog al duur bij u. Ik zie wel dat je duurdere panelen hebt dan offertes die ik heb zien passeren van familie (Jinko en Sonnenstromfabrik) en vrienden maar daar kan ik helaas veel minder in zeggen. Kleppers à la @migjes @AUijtdehaag en nog een paar die ik onrespectvol even ben vergeten kunnen daar VEEL meer over vertellen hoe al die panelen zich tot elkaar verhouden.

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 01-03-2020 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
@C.QL
oke :)B
dus rekening houden met die regels.

2x12x300Wp oost-west en dit gewoon op een 3,6kW 1fase omvormer (grof weg 16A).
dit is het optimum voor belgie. ;)
(12x 32Vmpp = (y) )

daar kan ik heel simpel in zijn.
dan kunnen we nog wel een beetje schuiven, door 2x10x340Wp te gebruiken b.v.
en dan een paneel zoals dit:
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
die lever 37Vmpp dat 10x maakt ook een leuke Vmpp voor de omvormer.
(10x37Vmpp = (y) )

natuurlijk mijn grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
maar die had je al gezien, dus verder geen uitleg nodig.

dan check ook de STC waardes van b.v. de yingli die ik als voorbeeld geef.
leuk die 340Wp, maar echt heel veel STC hebben we niet in belgie, de NOCT komt vaker voor (en vaak nog minder ook).
dus je kunt ook 250W rekenen voor dat paneel.
10x250W +10x250W met oost west gaat prima op een 3,6kW omvormer.
en zo bespaar je veel van die domme belasting, de meer opbrengst met een zwaardere omvormer maak je niet goed tegen over de belasting. ;)

lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

disclaimer: die is voor :)B zo, in :)F hebben we andere regels. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-02-2020 11:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@C.QL
even een voorbeeld berekening gemaakt:

24x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
3.408,00
1x SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
953,00
4x Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
639,20
60,00
Prijs excl. btw
4.181,98
BTW
878,22
Totaal incl. btw
5.060,20

dit is een 33Vmpp paneel, dus die kan 12x per kant.
2x12x325Wp= 7800Wp
heb sma omvormer gekozen (dat is mischien niet onverstandig, omdat je wel een omvormer wil die ook echt de volle W per mpp aan kan. maar er zijn meer omvormers die dat kunnen)
4.181,98€ / 7800€ = 0,54€/Wp ex BTW.

maar hier komt nog wel een 300€ bij aan kabel spul en meterkast spul.
en natuurlijk installatie kosten(+/-1.442,15€ ex BTW).

maar dan ben je er wel zo een beetje.
dus 6,7k€ inc BTW het moet met gemak kunnen.
met nog een beetje schuiven na gehand de situatie. ;)

deze set levert met jouw dak 6000+kWh op per jaar.
(ik gok zelfs 6200kWh ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 28-02-2020 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL

Ik heb al enkele mensen over de vloer gehad ondertussen, en beide zeggen ze dat de opbrengst op de voorkant van het huis te laag gaat zijn omdat mijn dak niet perfect O-W georiënteerd is maar eerder NO-ZW.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sJ5FJDt/Dak.png

Nu wil ik graag Full Black Tier 1 zonnepanelen met (zeer) lage degradatie, en ook een A-merk omvormer.

Optie 1
  • Zonnepanelen: 20 x 375 Wp Sunpower Maxeon 3 Black (= 7500 Wp); 92% rendementsgarantie na 25 jaar

Optie 2
  • Zonnepanelen: 21 x 325 Wp Sunpower P19 Full Black (=6825 Wp); 82.6% rendementsgarantie na 25 jaar

Optie 3
  • Zonnepanelen: 18 x 340 Wp LG Neon 2 Full Black (=6120 Wp); 90% rendementsgarantie na 25 jaar

[ Voor 3% gewijzigd door C.QL op 01-03-2020 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@C.QL
6mm2 solarkabel?
wat zou je daar mee moeten.
je hangt 20 panelen op, due hebben allemaal 2 meter kabel.
dus je hebt 40meter kabel aan je zonnepanelen hangen van maar 4mm2.
wat doet die paar meter naar de omvormer met 6mm2 solarkabel. >:)
(oke 6mm2 solarkabel is niet duur, maar is meer marketing als nodig in heel veel gevallen.)

O-W heeft het voordeel van een kleinere omvormer met meer Wp.
en dan maakt het niet eens uit dat het NO-ZW. dat boeit totaal niet.
maar ik snap dat ze het afraden, hun prijzen zijn wel erg duur. ;)

(eigenlijk is Z-N nog beter als O-W.
maar als mensen het woordje N horen dan worden ze bang en dat is totaal niet nodig. ;) )
zoals mijn 6430Wp op een 4000VA omvormer.
dit is niet aftoppen met Nederlandse regels, Belgische regels moet je eigenlijk extremer doen. ;)

als je echt extreem voor het geld wil gaan:
neem een 3kW omvormer met 2x12x300Wp. (wil je wat meer uitgeven neem dan 330Wp panelen)
gewoon om maar 3x"belasting" te hoeven betalen. (het blijft :)B met zijn domme regels. :-( )
reken eens uit hoeveel kWh je moet opwekken op 1kW aan belasting te kunnen bekostigen.
(ik raad liever een 3,6kW omvormer aan, ook ik heb mijn grenzen.
af toppen is niet leuk, maar het is wel effectief met die domme belasting van jullie ;)
en 3,6kVa is om op onder de 16A groep te blijven, extra goedkoop aan leggen. ;) )

als je mijn regels volgt, en die domme installateurs (ik snap ze wel hoor, maar echt denken aan jouw centen doen ze niet.) gewoon links laat liggen.
dan kun jij het op dak hebben voor minder als 0,80€/Wp ex BTW inc instalatie.
zie mijn voorbeeld die ik al gaf, maar nu met installatie uit gerekend.
en dan hebben ze nog goed verdiend ook. ;)

edit:
reken zelf maar eens een set uit op winkelman.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
panelen + omvormer + bevestiging materiaal.
dan kun je hun standaard installatie er nog bij rekenen om een idee te krijgen hoe duur het eigenlijk zou moeten zijn.
(en Winkelman maakt een zeer gezonde winst marge, niet speciaal goedkoop. ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 01-03-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tweakers,
Belangrijk: meer terugsturen dan verbruiken op jaarbasis wordt gelijkgesteld aan 0, dus je kan niet netto elektriciteit verkopen.
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html
https://snapshot.raintank...5rO5POZUTikayz5tXJ4FsxXZz

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 12:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@C.QL
De kWh meter meet continue het verbruik/teruglevering over 3 fases in je groepenkast. (kan ook via 1-fase)
En stuurt daarmee het verhitterelement traploos aan, tussen 50 en 3000 watt.
Net zolang het vat opgewarmd is tot een ingestelde waarde.
Ik heb een RVS vat van 450 ltr met doorstroomspiraal en een doorstroomverwarmer erachter (legionella kans is erg klein, vanwege doorstroom)
Ook wasmachine zit op dit vat. (oppassen met te warm water, dus terugmengen)

Zet je bijvoorbeeld koffie met 2000 watt, dan past het element zich weer aan.
Ik heb hem ingesteld op -50 watt, dus lever ik max -50 watt terug (met wat pieken en dalen, afhankelijk van zon en verbruik)
Die -50 watt is instelbaar.
Dus eerst het vat verwarmen op zon energie, daarna pas terugleveren.
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TJjUhUVlfPj2WdHkzjWQfuTA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZYw9tqdyBLvFfxggsmlKPw4N/thumb.jpg
De stroomklemmen nemen wel wat plaats in.
Ik heb er ook een CMI bij, zodat ik alles kan uitlezen via json. (via node-red)
En eventueel nog kan wijzigen/uitbreiden van de programmering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DgjLRsSdcy3OVR3wKm4Asngz/thumb.jpg

Edit: Ik zou ook op beide dakhelften leggen, met een betaalbaar paneel..
Zo heb je zoveel mogelijk spreiding over de dag en meer direkt verbruik.
Ik heb zelfs pal noord vol gelegd. Doet het ook nog leuk in de zomeravonden.
Ga je die auto laden op 1-fase of 3-fase (niet onbelangrijk voor de eventuele omvormer keuze van nu)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 12:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@C.QL

lol, de optie's van @AUijtdehaag laat ik aan hem over.
er zijn zoveel verschillenden oplossingen voor.
denk aan boilers verwarmen of gewoon je huis een beetje voor verwarmen.
het kan allemaal rechtstreeks van de omvormer als het moet. ;)
(met de juiste veiligheids-maatregelen, maar dat spreekt voor zich.)

ik heb de gebruiker gevonden, die jouw meer kan helpen.
laten we het hem vragen @HyperBart heeft meer ervaring met de regels waar jij ook mee zit.

en lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Tweakers,

Correct, vergeet alleen niet dat de VREG nu een rechtszaak heeft lopen waarbij die regeling van 15 jaar onder vuur ligt. Niemand heeft een glazen bol, wees er alleen van op de hoogte dat dit speelt.

Met de EV transitie zou ik zeker ook bijleggen wat je kan... ik doe het nu ook.

Edit: @C.QL is uw EPB al opgemaakt? Indien niet dan rekening houden dat mogelijkerwijs de panelen aan de voorkant niet mee gerekend worden in het EPB dossier...
Verbruik
Eens, ik heb op dit moment een vraag uitliggen bij Fluvius waar die mannen zelfs over in hun haar moeten krabben. Namelijk: uitbreiden binnen die 15 jaar (met een nieuwe omvormer), hoe gaan ze daar mee om? Gaat die binnen de lopende termijn van 15 jaar vallen of gaat die apart gemeten worden? Indien apart gemeten dan kan dat in theorie op een 3 fasen aansluiting, maar hoe gaan ze dat meten bij iemand met een monofase.

Ik denk dat het knettert bij die mannen nu :+ .
Woning
5kVA (5 kW) klopt, in de praktijk en met die orientaties is dit dak in België een slam dunk om oost en west optimaal te benutten, maar niet noodzakelijk met die kW aan omvormer.
Configuratie
Helemaal eens, het minder rendement doordat je op oost en west gaat liggen wordt ruimschoots gecompenseerd door het mindere prosumententarief wat je betaalt. Ik heb voor familie overlaatst een berekening gemaakt en ondanks dat oost/west grof genomen 80% doen van wat zuidgerichte panelen doen (bierviltje berekingen: 1Wp op zuid met 99% efficientie maakt 0.9kWh op een jaar, kort door de bocht) kom je met een absoluut grotere investering (meer panelen) relatief gezien VEEL voordeliger uit.

Ja uiteraard vertrekken er dit jaar als investering meer euro's uit uw portefeuille maar in the long run blijven er meer in uw portefeuille hangen ;)
Voorstel:
  • 25A zekering
Link

Vragen:
Nu gaan betalen voor een omvormer die zwaarder is om later er bij te leggen is zowat het slechtste wat je/ge kunt doen rendementstechnisch op uw investering. Leg het aub dan nu helemaal vol en verwarm uw huis met elektrische vuurtjes/kacheltjes. :X

Je betaalt dan meer kosten die NIKS terug op brengen, dus bye bye rendement.
C.QL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:14:

[Afbeelding]

Optie 1
Ik vind dit echt een véél te zware omvormer, zowel technisch als prosumenten-technisch.

15 x 300Wp op OOST
15 x 300Wp op West

Kijk nu eens naar die grafieken en klik links onder eens op DC Watt A (dat is de opbrengst van OOST en WEST gecombineerd, die strings zitten samengebonden op één ingang).
Bedenk u nu eens dat die 15 x 300Wp = 4500Wp heeft liggen. Je ziet heel duidelijk het middagpunt, maar kijk eens hoe kort dat is op een hele dag, maar ge betaalt wel heel het jaar door voor een zwaardere omvormer die ge niet altijd gebruikt, maar die belasting is er wel altijd he! Dag in dag uit, jaar in jaar uit.

Ok, fair enough, dat was op 29/03/2019, helaas kan ik nu niet aanmelden op zijn omgeving, dus die data heb je nog tegoed van mij maar ik zal ze eens ophalen op de prachtigste dagen en dan zullen we kunnen kijken hoe de panelen dan presteerden binnen de omvormer.

Dus... In mijn ogen is dit meer dan genoeg bewijs om Belgische installateurs toch eens heel fijntjes op de realiteit te duwen. Helaas kan ik er niet bij zitten als ze offertes komen presenteren maar de eerste verkoper die ik nog ooit eens hoor verkondigen "ALLEZ MIJNHEER ZO NE OMVORMER DIE KAN DAAR NIE TEGEN GE RIJDT UWE AUTO TOCH OOK NIE ALTIJD IN HET ROOD" die krijgt echt een sleur PDF's, grafieken en forumposts rond zijn oren waar 'm niet goed van is.

Ongetwijfeld gaat er ene dan weer fijntjes komen opmerken (zie PDF) "jama mijnheer ge moogt op die Sunny Boy 4/5 maximaal met 7500Wp voorzien". Ja... Die mens heeft "gelijk", maar ook even serieus blijven, die 7500Wp gaat ge nooit kunnen genereren want uw instraling is niet optimaal... Je kan dat prima pareren nadat ze zelf begonnen zijn over de tabel van Hespul en rendementen... Als zij dat mogen moogt gij dat ook gebruiken, toch ;) ?
Optie 2
Nog debieler qua sizing PV + omvormer , sorry :X

Optie 3
Ratio ratio kw/kwp = 0,65
Deze offerte ziet er qua overdimensionering nog "het minst slecht" uit maar is nog steeds far from good...
Algemeen
Ik vind de EUR/Wp prijzen over het algemeen nog al duur bij u. Ik zie wel dat je duurdere panelen hebt dan offertes die ik heb zien passeren van familie (Jinko en Sonnenstromfabrik) en vrienden maar daar kan ik helaas veel minder in zeggen. Kleppers à la @migjes @AUijtdehaag en nog een paar die ik onrespectvol even ben vergeten kunnen daar VEEL meer over vertellen hoe al die panelen zich tot elkaar verhouden.

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 01-03-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
HyperBart schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:59:

15 x 300Wp op OOST
15 x 300Wp op West

Dag Bart,

Hartelijk bedankt! Heel interessante info en grafieken. Ik geraak dan ook helemaal overtuigd dat Oost-West de goede keuze is, en veel meer toekomstgericht.
Hoe groot is je vriend zijn omvormer?
Zou je me nog de data kunnen bezorgen van een zonnige zomerdag? Dat lijkt me reuze interessant.

Ons verbruik zou in de avonduren wel groter zijn dan in ochtenduren (overdag naar werk, overdag wassen, 's avonds koken en wagen opladen). Is het dan verstandig om iets meer panelen op west dan op oost te leggen? Dit maakt het wel moeilijker om de omvormer te verlagen. Maar ik zou dit beperkt willen doen om iets meer opbrengst te hebben en vooral het direct verbruik te bevoordelen. (toekomstgericht na 15 jaar)

Ik heb nu ook een m.i. interessantere offerte gekregen voor een oost-west opstelling.
(Ik zou mogelijks wel iets minder Wp nemen, maar dan kan de omvormer mee zakken natuurlijk ;) )
Globaal gezien de omvormer tot 200% onderdimensioneren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ziet dit er al beter uit?

Ik vind het wel nog moeilijk om o.b.v. PVCalc de omvormer te dimensioneren.

edit: EPB is helaas vorig jaar al ingediend.. |:( Geen E20 voordeel dus voor me ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Auw... dat die EPB al ingediend is, is wel heel spijtig. We gaan het niet uitrekenen wat je mist aan subsidies.

21% btw dus.

@AUijtdehaag wat denk jij van de prijs voor die LG’s?

@C.QL je hebt die data nog tegoed van mij via Grafana. Hier kan je al een idee schetsen van die setup met 15p O en 15p W en 10 op zuid. Die van zuid doen wat later pas mee omdat die achter het huis liggen, hebben in de voormiddag last van schaduw maar de vorm zou je al een idee van de opbrengst oost/west moeten geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqmSkA-0h8BOzbIQMrKmP_gh_lc=/800x/f/image/OyywK99PgotbvagvRoEEjTGe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:40:
Auw... dat die EPB al ingediend is, is wel heel spijtig. We gaan het niet uitrekenen wat je mist aan subsidies.

21% btw dus.

@AUijtdehaag wat denk jij van de prijs voor die LG’s?

@C.QL je hebt die data nog tegoed van mij via Grafana. Hier kan je al een idee schetsen van die setup met 15p O en 15p W en 10 op zuid. Die van zuid doen wat later pas mee omdat die achter het huis liggen, hebben in de voormiddag last van schaduw maar de vorm zou je al een idee van de opbrengst oost/west moeten geven.

[Afbeelding]
Mooie vorm zo gelijkmatig over de dag :9

En wat betreft dat EPB, klopt 2 jaar geleden zat het iets krapper qua budget en leken zonnepanelen ver van m'n bed.. En had ik eerlijk gezegd ook geen weet van die subsidie. Ik kan mezelf natuurlijk voor de kop slaan nu want dat is een bak geld, maarja, niets aan te doen! Een beetje harder werken dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
C.QL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:57:
[...]

Mooie vorm zo gelijkmatig over de dag :9
Ja, als je een beetje kan fantaseren en de vorm die aangezet wordt van 6 tot 10 doortrekt in een mooie berg dan kan je wat inschatten tot waar het maximum ligt en hoe je die verhouding dan kan leggen tussen Wp op O/W en de onderliggende omvormer. Normaal zou je dan tot een bekende conclusie moeten kunnen komen. Voor west kan je dat ook een beetje afleiden maar daar zou je West wat "te goed" kunnen inschatten omdat die Zuid panelen (zeker in de zomer waar die grafiek van is) dan nog wat mee doen.

Maar @migjes zijn grafiek laat ook wel zien dat West het wat beter doet, of is dat een asymmetrische set (meer op West) @migjes ?
En wat betreft dat EPB, klopt 2 jaar geleden zat het iets krapper qua budget en leken zonnepanelen ver van m'n bed.. En had ik eerlijk gezegd ook geen weet van die subsidie. Ik kan mezelf natuurlijk voor de kop slaan nu want dat is een bak geld, maarja, niets aan te doen! Een beetje harder werken dan maar :+
Ja herkenbaar en ik wou het zelfs eerst niet doordat ze zo hebben rommelen met prosumententarief wat er bij kwam maar ik heb mijn EPB zo lang mogelijk uitgesteld en had daardoor geluk want ik kwam pas zeer laat te weten welke implicaties dit had op subisidies. Ik heb de subisidies gebruikt om bij de investering te verantwoorden. Uiteraard zitten er nog heel wat kleinere verdoken kosten om tot mijn E-peil van 23 te komen (isolatie, tijd, blowerdoortest) maar de grote hap in reductie van punten zat wel in de zonnepanelen. Ik had een strenge maar correcte EPB-verslaggever en we waren het er over eens: E-peil punten koop je met zonnepanelen.
C.QL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:29:
[...]
Hoe groot is je vriend zijn omvormer?
6kW maar eigenlijk had ie ook toegekomen met een 5kW, het was een twijfelgeval.
Ons verbruik zou in de avonduren wel groter zijn dan in ochtenduren (overdag naar werk, overdag wassen, 's avonds koken en wagen opladen). Is het dan verstandig om iets meer panelen op west dan op oost te leggen? Dit maakt het wel moeilijker om de omvormer te verlagen. Maar ik zou dit beperkt willen doen om iets meer opbrengst te hebben en vooral het direct verbruik te bevoordelen. (toekomstgericht na 15 jaar)
Maakt het inderdaad wat moeilijker ja, het is makkelijk en fijn als beide dakhelften gelijk zijn, zeker als je al wat aan het overdimensioneren bent en je maar een monofasige aansluiting hebt. Ik zou avondverbruik en bijhorende panelen in het kader van 15 jaar terugdraaiende teller eigenlijk niet meenemen in je ontwerp...

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 05-03-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@C.QL @HyperBart
mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neW_3vSB5bzs1_M6L7EojOe1w9s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
deze grafiek is gemaakt met:

oost:
1x7x190Wp met 15 graden (dakkapel)
1x7x190Wp met 45 graden (schuindak)
en die samen parallel op 1 mpp.
(in deze 2 stringen zaten toen nog 2 panelen die problemen vertoonde, dus van daar dat oost het net iets minder doet.)

west:
1x10x300Wp met 45 graden (schuindak)

je ziet toch goed dat oost een veel bredere lijn heeft, door de 15 en 45 graden te combineren.
hier gebruik ik panelen voor die 5,8Ampp leveren.
die 2x parallel geeft een mooie +/-8Ampp voor een lange tijd dit door de 15 en 45 graden.

de omvormer die ik toen gebruikte was 3300VA, maar per mpp kon die maar 2000VA verwerken.
dit zie je goed tussen 15:30 tot 17:30, dat is aftoppen, zwabberen tussen de 2000 en 2100VA. ;)

de 190Wp, die heb ik nu vervangen voor 245Wp's panasonic.
(smalle panelen van maar 80cm breed. ;) )
duur spul, maar werkt goed.

mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJWnaDzLZjWBjB6DvhR3uEdPZL8=/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg
klik voor groter. ;)
dit is gedaan met kWh/kWp, dus de hoeveelheid Wp factor je dan uit.
dit is gedaan door 365 dagen bij elkaar op te tellen zodat je zomer en winter uitfactord.

apr-2013 tot aug-2014 geen problemen gehad en gedraaid met 1x10x190Wp (45 graden) oost + 1x10x190Wp (45 graden) west.
aug-2014 tot jun-2015 kleine problemen gehad met een paar panelen. :-(
juli-2015 probleem opgelost, door west met 10x300Wp te vervangen, maar slechte panelen expres gehouden en op oost gehangen.
(zie grafiek hier boven toen had ik die set.)
juli-2017, kon ik een andere omvormer krijgen, de 3,3kW deed wel wat aftoppen.
vervangen voor een 4kW verzie, maar je ziet het de opbrengst zonder aftoppen ging maar amper omhoog. (ik bereken er een 130kWh per jaar uit, te klein om te zien in de grafiek.)
juni-2018, de 2x7x190Wp vervangen voor 2x7x245Wp panasonic.
(ik heb zelf al meer gegevens en de kWh/kWp lijn is nu iets gedaald naar de 850kWh/kWp.
maar daar blijft hij vrij stabiel op staan.
niet slecht voor een oost-west dakje. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
Ik zit te denken aan:
Oost: 1x12x340 Wp LG FB = 4080 Wp
West: 1x12x340 Wp LG FB = 4080 Wp
Samen dus 8160 Wp.
12x34,9V = 418V.
Dit op een SMA 4.0 SB

Of zou ik beter 12/10 opsplitsen om onder de 200% onderdimensionering te blijven en 10x34,9 = 349V = bijna 365. Ik wil ze esthetisch wel nog in een rechthoek kunnen leggen dus 11/11 is geen optie.

Concreet:
1) Is de onderdimensionering van 200% een harde grens of is 204% ook nog OK? Of vervalt dan de garantie van SMA?
2) Is 349 V tov 418V relevant of is dat verschil in de marge? Ik zie ik de datasheet dat hogere voltages minder verlies lijken te geven dan te lage voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@C.QL
(pas even op, van de 340Wp panelen heb je meerdere versies, soms leveren die 34Vmpp soms 37Vmpp.
dit verschil kan problemen geven. :? )

er zijn 2 grenzen waar je de omvormer onder wilt houden.

1. de max Voc.
is de Voc boven de 600V, dan start de omvormer niet.
maar pas op, in de datascheet van de panelen staat de Voc bij 25 graden.
bij -10 graden is de Voc hoger.
(12xVoc + 10% is een snelle methode om de max Voc te bepalen, maar beter even precies uit te rekenen met behulp van de temperatuur coëfficiënt ;) )

2. de max A
de maximale A die uit de panelen komt, dit word vaak de kortsluit A genoemd.
(is een beetje per merk panelen ander genoemd, maar wel een stukje hoger als de Ampp.
bij SMA is dat 15A, met maar 1 string serieel zit je daar altijd wel onder, met parallel stringen moet je wel oppassen.
je hebt ook panelen met een max van 5,8Ampp(kortsluit A??), die kun je dus 2x parallel per mpp aansluiten.)

of je nu een SMA SB 3.6 of 4.0 of 5.0 gebruikt, die hebben dus allemaal precies de zelfde maximale grens.
dus 2x12x340Wp kan op al die omvormers gewoon worden aangesloten. ;)

zo dit is het veilige gedeelte, de 2 punten zijn ook nog te breken.
maar dat zal wel niet nodig zijn dus laat ik even buiten het verhaal. ;)

edit:
gebruik je een paneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...35/?display=tiles&merk=LG
dan zou je wel 2x12x370Wp=8880Wp kunnen doen.
12x42.8Voc+10%=564.96Voc kleiner als 600V (y)
1x10.83A kleiner als 15A (y)
dan zit je aardig op de veilige max. ;)

gebruik je een paneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
dan zou je 2x2x7x340Wp=9520Wp kunnen doen.
7x69,7Voc+10%=539Voc kleiner als 600V (y)
2x6,07A=12.14A kleiner als 15A (y)

(en dan weet ik nog een trucje waar je nog hoger mee komt ;) )

edit2:
je hebt nu mijn antwoord als beste aangemerkt. :?
ik vind die van @HyperBart eigenlijk beter.
(gaat meer over je vraag, ik help alleen maar met een stukje techniek. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 06-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
@migjes
(pas even op, van de 340Wp panelen heb je meerdere versies, soms leveren die 34Vmpp soms 37Vmpp.
dit verschil kan problemen geven. :? )
Wat bedoel je hiermee? Zie je dat in de technische datasheet of weet je dat uit ervaring?
Ik vind geen datasheet van LG Neon 2 Black panelen met 37 of meer Vmpp.
En dit kan problemen geven als je verschillende versies in 1 string steekt? Of ook als het allemaal van versie A of versie B is?

1. de max Voc
Voc van dit paneel is 41.2V, temperatuurscoef is -0.27V/°C, dus bij -10°C komen we op 50.56V
600 / 50.56 V is 11.867 => max 11 panelen?
Maar dit is bij perfecte instraling, en dat gaat bij mij ook al niet het geval zijn, dus de kans dat hij bij 12 panelen problemen gaat geven lijkt me toch zeer klein, niet?

2. de max A
Kortsluitstroom van 10,35A in serie, dus dat lijkt ook OK.
of je nu een SMA SB 3.6 of 4.0 of 5.0 gebruikt, die hebben dus allemaal precies de zelfde maximale grens.
dus 2x12x340Wp kan op al die omvormers gewoon worden aangesloten. ;)
Boven de 200% heeft wel invloed op de garantie denk ik (ondanks dat het technisch geen probleem geeft), niet?
zo dit is het veilige gedeelte, de 2 punten zijn ook nog te breken.
maar dat zal wel niet nodig zijn dus laat ik even buiten het verhaal. ;)
Wat bedoel je hiermee?

Ik wil helaas FullBlack panelen van een A-merk, sorry daarvoor ;-)
Wellicht is dit prijs/kwaliteit misschien niet de beste oplossing, maar daarin ga je me helaas niet kunnen overtuigen :+
(en dan weet ik nog een trucje waar je nog hoger mee komt ;) )
Trucjes ben ik wel naar benieuwd! Vertel! :9

N.B. Ik vond beide antwoorden heel goed, dus ik dacht dat ik er twee kon aanduiden. Maar er kan logischerwijze uiteraard maar 1 "beste" antwoord zijn :F

[ Voor 4% gewijzigd door C.QL op 06-03-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
C.QL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:06:
@migjes

[...]

Wat bedoel je hiermee? Zie je dat in de technische datasheet of weet je dat uit ervaring?
Ik vind geen datasheet van LG Neon 2 Black panelen met 37 of meer Vmpp.
dat zie je gewoon in de technische datasheet. ;)
maar je hebt dus ook deze 340Wp panelen:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
37,4Vmpp en 45.2Voc.
12x45.2Voc=542.4Voc en dan de temperatuur nog. >:)

(nieuw type paneel/cel, zoek maar eens op deze zoek termen "shingled pv cells"
dat geeft 0mm ruimte tussen de cellen in en dat maakt de Vmpp/Voc hoger. ;) )
En dit kan problemen geven als je verschillende versies in 1 string steekt? Of ook als het allemaal van versie A of versie B is?
ehh, ik snap deze zin niet helemaal. :?
1. de max Voc
Voc van dit paneel is 41.2V, temperatuurscoef is -0.27V/°C, dus bij -10°C komen we op 50.56V
600 / 50.56 V is 11.867 => max 11 panelen?
Maar dit is bij perfecte instraling, en dat gaat bij mij ook al niet het geval zijn, dus de kans dat hij bij 12 panelen problemen gaat geven lijkt me toch zeer klein, niet?
kies voor dit paneel dan maar max 11 serieel. ;)

panelen worden gemaakt, daar na gaan ze een test machine in.
daar komt een Ampp/Vmpp/Voc uit, en word het aantal Wp uit berekend.
maar je kunt dus per ongeluk 12 panelen krijgen die allemaal een iets hoger Vmpp/Voc hebben en dan een lagere Ampp.
of juist anders om.

dus technische datasheet dat is een richtlijn, alleen de flashdata geeft uitsluitsel.
(99% van de mensen hier weten niet eens dat er iets bestaat zoals flashdata. ;) )
2. de max A
Kortsluitstroom van 10,35A in serie, dus dat lijkt ook OK.
jep <15A dus oke voor de SMA sb 3.0/3.6/4.0/5.0. ;)
Boven de 200% heeft wel invloed op de garantie denk ik (ondanks dat het technisch geen probleem geeft), niet?
ja en nee.
200% is een richtlijn en die klopt vrij redelijk voor een hoop instalaties.
maar niet altijd. ;)
(maar wij tweakers zoeken vaker de grenzen, dus daar kan nog wel een paar % bij geteld worden. ;) )
[...]

Wat bedoel je hiermee?
dat sommige punten wel te breken zijn als je wil. >:)
maar dat is een lager verhaal. ;)
Ik wil helaas FullBlack panelen van een A-merk, sorry daarvoor ;-)
Wellicht is dit prijs/kwaliteit misschien niet de beste oplossing, maar daarin ga je me helaas niet kunnen overtuigen :+
wat jij wil, boeit mij niet.
zwart, zilver, rood groen blauw.
https://www2.bisol.com/nl...sol-spectrum-poly-nl.html
het kan allemaal. ;)
Trucjes ben ik wel naar benieuwd! Vertel! :9
dat is een langer verhaal, niet voor nu.
N.B. Ik vond beide antwoorden heel goed, dus ik dacht dat ik er twee kon aanduiden. Maar er kan logischerwijze uiteraard maar 1 "beste" antwoord zijn :F
lol, moet ook rekening houden met de "Huge Ego" van @HyperBart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@C.QL
oke over de 200%, het kan met wat opletten wel.

eerst moet je weten wat een omvormer doet.

we kijken naar de IV-curve van een willekeurig paneel. (dit is een 240Wp paneel met 60 cellen, maar dat boeit niet veel de rest werkt relatief het zelfde.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P74czzWLRSHhMMs-q81g1GlmL5Q=/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg
een omvormer start op.
en zal de Voc checken, is die kleiner als de max, dan start hij.
met dit paneel zit je dan helemaal rechts rond de 38Voc(Voltage (V)) en 0Ampp(Current (A)).
dan gaat hij meer en meer Ampp uit de string halen tot hij merkt Vmpp X Ampp stijgt niet meer.
met dit paneel zit je dan rond de 30Vmpp.

mocht de omvormer rond de max W komen dus hij heeft te veel W uit de panelen, dan gaat de mpp minder Ampp uit het systeem trekken.
laten we zeggen hij trekt er 50% minder uit, dus geen 8A maar 4A.
op de IV-curve gaan we dan weer naar rechts, en met 4Ampp heb je dan 36Vmpp.
dus met onder dimensioneren(beter gezegd max W omvormer bereikt) stijgt de Vmpp. ;)

dan hebben we ook nog deze grafiek: (niet speciaal van SMA, maar zal niet veel afwijken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
dan kun je zien dat de omvormer het fijnste werkt met een +/-350Vmpp.
daar mee haalt hij het hoogste rendement.
(tussen de mpp en de DC/AC converter maken alle TL omvormer een spanning van +/-350V van wat uit de panelen komt.
minder te converteren minder verlies.)

en dan heb je natuurlijk nog de temperatuur coëfficiënt. (je had hem al door, maar schrijf hem er bij.)
worden de cellen warmer, dan zakt de Vmpp.
en ja cellen die vol in de zon liggen kunnen makkelijk 90 graden worden.

jij wil werken met de LG panelen.
(no prob, wat jij wil.)
ik reken even met deze panelen:
https://www.winkelman-zon...61/?display=tiles&merk=LG
jij wil werken met een SMA sb 4.0
(no prob, wat jij wil, maar of je nu een SMA sb 3.0/3.6/4.0/5.0 gebruikt het is allemaal het zelfde verhaal.)
ik reken even met deze:
https://www.winkelman-zon...8/?display=tiles&merk=SMA

dit paneel levert 33Vmpp en als die goed heet word dan zakt dat naar 28Vmpp.
dat zou ik dan 10x serieel doen, dat geeft 10x33Vmpp=330Vmpp
maar als de panelen warm worden zakt dit naar de 10x28Vmpp=280Vmpp.
alleen dan liggen ze vol in de zon en gaat je omvormer dus aftoppen, de de Vmpp stijgt dan naar de +/-10x35Vmpp, dus weer vol in het perfecte punt. ;)

om dan weer een leuke hoeveelheid Wp te hebben.
doe je dan stringen parallel.
per mpp doe je dan 2x10x325Wp=6500Wp.
de Ampp word dan wel 2x9.65Ampp=19.3Ampp, dan kun je denken oei fink meer als 15A.
maar nee, door het onderdimensioneren zal de mpp het al eerder moeten stopen.
4000W /350Vmpp = 11,4Ampp, ruim binnen de marges. ;)
(in de werkelijkheid zal de Ampp niet eens over de 10A komen per mpp. ;) )

en dit doe je dan oost-west:
dus 2x2x10x325Wp=13000Wp op een 4000W omvormer.
lol iets over de 300% onder dimensioneren, dit is geen probleem. >:)
(wel opletten dat je niet en te lage Vmpp hebt op de omvormer.
4000W / 266Vmpp = 15A. ;)
dus dit doen met te weinig panelen is niet verstandig, je moet dan voluit gaan.
halve bak doen is brokken. ;) )

zonnepanelen zijn geen zon panelen, maar licht panelen.
dus ook met bewolking werken deze panelen gewoon.
dan wel met flink wat minder W.
afhankelijk van hoe dik de bewolking is kan die 1/5 tot 1/6 van hun Wp zijn.
op het moment dat het bewolkt is dan zijn je panelen ook niet heet.
dus de Vmpp zit dan weer rond de 330Vmpp.
maar door de bewolking word het licht alle kanten op gekaatst, dus of je panelen nu op oost of west liggen, het maakt dan bijna niet uit voor hun opbrengst.
13000Wp / 6 = 2166W wat er dan nog uit de omvormer komt als het bewolkt is.
nice, 2166W met 330Vmpp is leuk in het rendement. ;)

de 200% van SMA, ik lach er om. (ik heb 4x300Wp=1200Wp op een 500W omvormer gehad, en werkte nog best lekker.)
maar ik snap het wel van hun.
een SMA sb 4.0 is gemaakt om 10 jaar lang 4000kWh per jaar te doen.
dus na 40.000kWh is de garantie wel een beetje op.
alleen met 13000Wp ben je daar al in <5 jaar. >:)
en hun willen(moeten voor hun eigen regels) langer als 5 jaar garantie geven (of verkopen).
daar komen ze mee in de knoei.

persoonlijk:
als ik dit zelf zou doen, dan zou ik geen LG gebruiken.
die panelen zijn leuk voor de :)F regels, de :)B regels vind ik ze te duur.
een simpel 60cellen paneel is goed genoeg hier voor, en kan voor de 1/2 van de prijs.
dan heb je nog steeds +/-300Wp per paneel. ;)

ook SMA vind ik te duur, voor wat ze bieden. (niks mis mee, maar duur)
ik zou eerder 4x10x300Wp gewoon parallel ophangen.
(met de juiste breakout boxen/diodes, dat moet met meer als 2 stringen parallel.)
en dat op een 2xmpp simpele omvormer hangen, zoals omnik/goodwe/solax etc etc...
de 2xmpp samen voegen tot 1 grote mpp en op de grote mpp 4x10x300Wp hangen, zodat die simpele omvormers ook de Ampp aan kunnen.
simpeler goedkoper effectiever. ;)
omdat dit zo goedkoop is kun je de garantie ook uitlachen, je verdiend in <2 zomermaanden een omvormer terug.

ook voor jouw duidelijk @HyperBart ?
dat je door kunt drukken tot een 300% met sma als je het juist doet.
zolang de Vmpp maar hoog genoeg is per mpp is er nog aardig wat ruimte. ;)
(verstandig is een ander verhaal natuurlijk, 13000Wp op een 3000W tot 5000W omvormer.
jakkes ik zou het niet willen, dat is wel erg veel aftopping, daar gaat mijn bloeddruk wel van koken als ik naar de logging zou kijken.
maar de opbrengsten zijn wel over de top gaaf.
had laatst nog bereken hoeveel uren we licht hebben per jaar.
en kwam op de 5000 uur uit.
nu zijn niet al die uren echt zinvol, maar een ruime 4000uur zijn dat wel(zeker met oost-west), als je al die uren bewolkt of niet een 2kW uit de omvormer zuigt.
heb je al een gave opbrengst ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 08-03-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@C.QL je had nog wat data van mij te goed:

Je kan door bij het paneel "Power" te klikken op het pijltje er langs en dan View te kiezen de grafiek in goed groot formaat weergeven. Maakt het inzicht wat makkelijker.

maart
https://snapshot.raintank...Id=2&fullscreen&panelId=1

april

zomerdag

4500Wp O
4500Wp W
3000Wp Z

Vergelijk ze alle 3 maar eens. Kijk naar maart en april. Constateer dan dat die O en W samen eigenlijk rond de 4kW aantikken, niet meer. Ok, dat is in het voorjaar, dat klopt. In de zomer gaan ze uiteraard wat meer presteren, maar dat is maar een relatief korte periode op een dag als je bedenkt dat je er wel een jaar lang meer prosumententarief voor betaalt en die opbouw/afbouw van die "middenste berg" loopt ook snel doorheen de maanden.Laat je wat liggen? Ja, met 4500Wp per dakdeel zou je kunnen discussieren of je 4kW of 5kW neemt.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 15-03-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
migjes schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:57:
@C.QL
oke over de 200%, het kan met wat opletten wel.

eerst moet je weten wat een omvormer doet.

we kijken naar de IV-curve van een willekeurig paneel. (dit is een 240Wp paneel met 60 cellen, maar dat boeit niet veel de rest werkt relatief het zelfde.)
[Afbeelding]
een omvormer start op.
en zal de Voc checken, is die kleiner als de max, dan start hij.
met dit paneel zit je dan helemaal rechts rond de 38Voc(Voltage (V)) en 0Ampp(Current (A)).
dan gaat hij meer en meer Ampp uit de string halen tot hij merkt Vmpp X Ampp stijgt niet meer.
met dit paneel zit je dan rond de 30Vmpp.

mocht de omvormer rond de max W komen dus hij heeft te veel W uit de panelen, dan gaat de mpp minder Ampp uit het systeem trekken.
laten we zeggen hij trekt er 50% minder uit, dus geen 8A maar 4A.
op de IV-curve gaan we dan weer naar rechts, en met 4Ampp heb je dan 36Vmpp.
dus met onder dimensioneren(beter gezegd max W omvormer bereikt) stijgt de Vmpp. ;)

dan hebben we ook nog deze grafiek: (niet speciaal van SMA, maar zal niet veel afwijken)
[Afbeelding]
dan kun je zien dat de omvormer het fijnste werkt met een +/-350Vmpp.
daar mee haalt hij het hoogste rendement.
(tussen de mpp en de DC/AC converter maken alle TL omvormer een spanning van +/-350V van wat uit de panelen komt.
minder te converteren minder verlies.)

en dan heb je natuurlijk nog de temperatuur coëfficiënt. (je had hem al door, maar schrijf hem er bij.)
worden de cellen warmer, dan zakt de Vmpp.
en ja cellen die vol in de zon liggen kunnen makkelijk 90 graden worden.

jij wil werken met de LG panelen.
(no prob, wat jij wil.)
ik reken even met deze panelen:
https://www.winkelman-zon...61/?display=tiles&merk=LG
jij wil werken met een SMA sb 4.0
(no prob, wat jij wil, maar of je nu een SMA sb 3.0/3.6/4.0/5.0 gebruikt het is allemaal het zelfde verhaal.)
ik reken even met deze:
https://www.winkelman-zon...8/?display=tiles&merk=SMA

dit paneel levert 33Vmpp en als die goed heet word dan zakt dat naar 28Vmpp.
dat zou ik dan 10x serieel doen, dat geeft 10x33Vmpp=330Vmpp
maar als de panelen warm worden zakt dit naar de 10x28Vmpp=280Vmpp.
alleen dan liggen ze vol in de zon en gaat je omvormer dus aftoppen, de de Vmpp stijgt dan naar de +/-10x35Vmpp, dus weer vol in het perfecte punt. ;)
Dus de panelen gaan door de warmte in principe dan naar links op de X-as maar omdat de omvormer wil aftoppen gaat hij zijn MPP helemaal naar rechts verschuiven zodat hij in feite kan modereren en minder Amps uit de string gaat trekken, correct toch he?
om dan weer een leuke hoeveelheid Wp te hebben.
doe je dan stringen parallel.
per mpp doe je dan 2x10x325Wp=6500Wp.
de Ampp word dan wel 2x9.65Ampp=19.3Ampp, dan kun je denken oei fink meer als 15A.
maar nee, door het onderdimensioneren zal de mpp het al eerder moeten stopen.
Hier ben je me kwijt, dit volg ik niet, hoe heb je die amps berekend en hoezo zal de mpp eerder stoppen door het onderdimensioneren?
4000W /350Vmpp = 11,4Ampp, ruim binnen de marges. ;)
(in de werkelijkheid zal de Ampp niet eens over de 10A komen per mpp. ;)

en dit doe je dan oost-west:
dus 2x2x10x325Wp=13000Wp op een 4000W omvormer.
lol iets over de 300% onder dimensioneren, dit is geen probleem. >:)
(wel opletten dat je niet en te lage Vmpp hebt op de omvormer.
4000W / 266Vmpp = 15A. ;)
Volgens SDW is de minimum spanning 298V, is dat de waarde waar we het hier over hebben in jouw deling?
dus dit doen met te weinig panelen is niet verstandig, je moet dan voluit gaan.
halve bak doen is brokken. ;) )

zonnepanelen zijn geen zon panelen, maar licht panelen.
dus ook met bewolking werken deze panelen gewoon.
dan wel met flink wat minder W.
afhankelijk van hoe dik de bewolking is kan die 1/5 tot 1/6 van hun Wp zijn.
op het moment dat het bewolkt is dan zijn je panelen ook niet heet.
dus de Vmpp zit dan weer rond de 330Vmpp.
maar door de bewolking word het licht alle kanten op gekaatst, dus of je panelen nu op oost of west liggen, het maakt dan bijna niet uit voor hun opbrengst.
13000Wp / 6 = 2166W wat er dan nog uit de omvormer komt als het bewolkt is.
nice, 2166W met 330Vmpp is leuk in het rendement. ;)

de 200% van SMA, ik lach er om. (ik heb 4x300Wp=1200Wp op een 500W omvormer gehad, en werkte nog best lekker.)
maar ik snap het wel van hun.
een SMA sb 4.0 is gemaakt om 10 jaar lang 4000kWh per jaar te doen.
dus na 40.000kWh is de garantie wel een beetje op.
alleen met 13000Wp ben je daar al in <5 jaar. >:)
en hun willen(moeten voor hun eigen regels) langer als 5 jaar garantie geven (of verkopen).
daar komen ze mee in de knoei.

persoonlijk:
als ik dit zelf zou doen, dan zou ik geen LG gebruiken.
die panelen zijn leuk voor de :)F regels, de :)B regels vind ik ze te duur.
een simpel 60cellen paneel is goed genoeg hier voor, en kan voor de 1/2 van de prijs.
dan heb je nog steeds +/-300Wp per paneel. ;)

ook SMA vind ik te duur, voor wat ze bieden. (niks mis mee, maar duur)
ik zou eerder 4x10x300Wp gewoon parallel ophangen.
(met de juiste breakout boxen/diodes, dat moet met meer als 2 stringen parallel.)
en dat op een 2xmpp simpele omvormer hangen, zoals omnik/goodwe/solax etc etc...
de 2xmpp samen voegen tot 1 grote mpp en op de grote mpp 4x10x300Wp hangen, zodat die simpele omvormers ook de Ampp aan kunnen.
simpeler goedkoper effectiever. ;)
omdat dit zo goedkoop is kun je de garantie ook uitlachen, je verdiend in <2 zomermaanden een omvormer terug.

ook voor jouw duidelijk @HyperBart ?
Bijna, geef me nog even ;) :*)
dat je door kunt drukken tot een 300% met sma als je het juist doet.
zolang de Vmpp maar hoog genoeg is per mpp is er nog aardig wat ruimte. ;)
(verstandig is een ander verhaal natuurlijk, 13000Wp op een 3000W tot 5000W omvormer.
jakkes ik zou het niet willen, dat is wel erg veel aftopping, daar gaat mijn bloeddruk wel van koken als ik naar de logging zou kijken.
maar de opbrengsten zijn wel over de top gaaf.
had laatst nog bereken hoeveel uren we licht hebben per jaar.
en kwam op de 5000 uur uit.
nu zijn niet al die uren echt zinvol, maar een ruime 4000uur zijn dat wel(zeker met oost-west), als je al die uren bewolkt of niet een 2kW uit de omvormer zuigt.
heb je al een gave opbrengst ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
HyperBart schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:19:
[...]

[...]

Dus de panelen gaan door de warmte in principe dan naar links op de X-as maar omdat de omvormer wil aftoppen gaat hij zijn MPP helemaal naar rechts verschuiven zodat hij in feite kan modereren en minder Amps uit de string gaat trekken, correct toch he?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P74czzWLRSHhMMs-q81g1GlmL5Q=/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg
een omvormer start op en doet een Voc check.
dus de mpp staat op 0Ampp en dan zit je op de X-as helemaal rechts.
Voc lager als max omvormer, dan start hij door.
en neemt elke keer meer en meer Ampp uit de panelen.
de Voc word dan Vmpp.
tot hij merkt dat de Ampp x Vmpp=Wmpp lager word als dat hij de meting er voor was.
dan zit je op het piekje van de heuvel (in de grafiek is dat bij 30Vmpp en 8Ampp). ;)

is de max bereikt dat de omvormer kan afnemen, laten we zeggen dat het gebeurd op 4Ampp.
dan is je Vmpp geen 30V maar 36Vmpp. (aflezen in de grafiek op de Y-as)
dit zie je gebeuren bij aftoppen, de Vmpp van de string stijgt de Ampp daalt(of blijft aardig +/- gelijk, dit is lastig te zien getal is te klein verschil). ;)

in dit zelfde verhaaltje heb je ook nog de temperatuur.
zijn de cellen warmer, dan gaat de top van de "heuvel" op de X-as meer naar rechts.
zijn de cellen kouder, dan gaat de top van de "heuvel" op de X-as meer naar links.
(en het puntje Voc op de X-as beweegt ook mee, soms hebben panelen wel een aparte temperatuur coëfficiënt voor de Voc.
maar ergens is dat wel een beetje mieren seksueel mishandelen, mierenneuker dus.)
hier moet je rekening mee houden, maar dat is normaal.
Hier ben je me kwijt, dit volg ik niet, hoe heb je die amps berekend en hoezo zal de mpp eerder stoppen door het onderdimensioneren?
zo als ik hier boven uitleg.
Volgens SDW is de minimum spanning 298V, is dat de waarde waar we het hier over hebben in jouw deling?
als je dan de max van de omvormer neemt (in dit geval 4000W)
en je deelt die door de max wat de mpp aan kan (in dit geval 15A)
4000/15=266V
dus minimaal een Vmpp uit de 2 parallel stringen hebben van 266Vmpp.
(maar neem een flinke marge graag, dus maak er maar 280Vmpp van.)
zal er dus voor zorgen dat de Ampp nooit boven de 15A uit komt.
Bijna, geef me nog even ;) :*)

[...]
gooi je alle gegevens bij elkaar.
dan kun je dus met oost-west en een SMA sb 4.0 en de LG panelen van rond de 320Wp.
gewoon 2x2x10x320Wp=12800Wp hangen.(300% >:) )
(maar een 2x2x7x320Wp=8960Wp weer niet, want dan is de Vmpp te laag en zal hij pas gaan aftoppen boven de 15Ampp.)

persoonlijk, gebruik gewoon geen SMA, neem b.v. een power-one PVI 3.6 zoals ik heb. (4000VA op een 16A groep en 30mA ALS lekker simpel)
https://www.zonnepanelen....bbpower-one-pvi-36-outd-s
die kan zijn 2x mpp samen voegen tot 1 grote mpp die dan 32A kan verwerken.
dan de panelen ophangen als stringen van 10 panelen serieel.
en dan 4 stringen parallel op die 1 grote mpp hangen.
(om 4 stringen parallel te maken heb je vaak wel een breakout box nodig, of in ieder geval iets van diodes om terug stroming door de panelen te voorkomen, niet duur maar vergeet die niet.)
met oost-west en 40Ampp kom je eigenlijk nooit in de buurt van de 32A.
en nu kun je wel 2x2x7x320Wp=8960Wp doen als het moet.
(4000W/32A=125Vmpp als minimum, met marge maken we daar +/-150Vmpp van.)

SMA is leuk spul, maar eigenlijk niks speciaals er is genoeg veel leuker spul te verkrijgen. ;)
(en vaak nog goedkoper ook :D )

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 17-03-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Heb hier bij een klant een installatie liggen van 22,78kwp op een 10kw omvormer. (belgie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PeJpkLyRuMnYVWTmTm4cKwlMU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcxVOTBWoBPEYkbwZ3jetkgG.jpg?f=fotoalbum_large

Oké, het topt af op 10kwh, maar zijn zo toch wel al mooie dagen. (systeem ligt eigenlijk meer zuidwest-noordoost. op 15graden plat dak. Mogelijks kijken om volgend jaar nog 8 panelen op zuid 50 graden bij te plaatsen voor nog wat meer winter opbrengst.

[ Voor 12% gewijzigd door Nock372 op 18-03-2020 14:52 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LISA C
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door LISA C op 03-07-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
.

[ Voor 98% gewijzigd door busscherski op 03-07-2020 20:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C.QL
@migjes , @HyperBart , @AUijtdehaag ,
Ik had jullie nog niet bedankt voor de waardevolle info en discussie! Ik heb er veel aan gehad in mijn besluitname.

Ondertussen ligt de installatie er sinds eind april.
  • ZW: 18 x 340 LG Neon2 Full Black
  • NO: 10 x 340 LG Neon2 Full Black
  • Totaal Wp: 9520
  • Omvormer: SMA SB 5.0
  • Kostprijs (incl. materiaal en installatie): 0.99 EUR (excl. BTW)
Ik ben heel tevreden met de installatie & opbrengst. Installateur was professioneel en zorgvuldig in de afwerking.
Ook blij dat ik voor O-W verdeling gegaan ben. De verdeling over de dag ziet er goed uit. Zelfs op bewolkte dagen is er zo toch nog een mooie opbrengst (+/- 35 kWh) per dag. Op goede dagen zitten we eerder rond 55 kWh per dag.
Min: 25 kWh, Max: 60 kWh

Verdeling op een goede dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJg1lI7-9Moe-fIe5CFEzdn7pNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhkKPT8F6qsGLaP8hdKX9MLl.png?f=fotoalbum_large

Verdeling op een bewolkte dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR2OyjN9RjhRBH4vg_CqXLuSOm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEqchSzluMrV7LLJ8TGIxsQ8.png?f=fotoalbum_large

Totale opbrenst eind april -> 3 juli: 2980 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwGGJdTpIutK9VMzoBLW7S275Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lqcfe8eTKG9ZNVYB6qxemasI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door C.QL op 03-07-2020 21:52 ]

Pagina: 1