Tweakers,
We willen graag zonnepanelen gaan leggen dit jaar omdat:
Momenteel is ons elektriciteitsverbruik 3600 kWh, dit met 2 volwassenen zonder kinderen, in een nieuwbouwwoning.
We verwachten de komende jaren wel gezinsuitbreiding (2 kinderen).
Het lijk mij best om gezien de geplande gezinsuitbreiding en de elektrische wagen (volgend jaar, of binnen 5 jaar?) best om ruim meer te leggen dan ons huidig verbruik. Correct?
Woning
Dak is Oost-West georiënteerd met een kleine afwijking: Oost = Azimut -120°, West = Azimut 60°
Helling is 40°. Zwarte betonpannen. Geen schaduw, tenzij rond zonsondergang (huis achter ons).
Dakgrootte is aan beide kanten 8m x 6,7m. Enkel op de West-kant in de bovenste 50cm een CT-kap (ventilatie) en pijpje van de condensatieketel.
1-fase: 1 x 40 A, dus omvormer is sowieso beperkt tot 5 kVA
Configuratie
Ik zou voor een Oost-West configuratie willen gaan, omdat het huis zo georiënteerd is en de productie dan meer gespreid is. Dat heeft 2 voordelen:
Vragen:
Wat denken jullie van deze configuratie? Relatief weinig aftopping denk ik?
Een 4kVA omvormer is te licht waarschijnlijk?
Met een 5 kVA hou ik nog de ruimte over om er eventueel nog panelen bij te leggen toch?
Wat zou de richtprijs (EUR/Wp) zijn voor dit? (incl. installatie, behalve de AC-kabel leggen)
Offertes
Komende week zie ik 4 installateurs (verkopers).
Bedankt!
We willen graag zonnepanelen gaan leggen dit jaar omdat:
- het nog steeds financieel interessant is
- wie voor eind 2020 instapt in België, kan nog voor 15 jaar genieten van de huidige regeling waarbij het verbruik/terugsturen op jaarbasis afgerekend wordt (net = batterij). Belangrijk: meer terugsturen dan verbruiken op jaarbasis wordt gelijkgesteld aan 0, dus je kan niet netto elektriciteit verkopen.
- volgend jaar komt er een nieuwe leasewagen, waarbij het bedrijf richting CO2-arme (lees plug-in hybrides en elektrische wagens pusht), dus veel kans dat er zo een in huis komt. Ik woon ook slechts 15 km van het werk, dus dat is dagelijks 30km woon-werkverkeer, prima dus voor een elektrische wagen. Om te sporten rij ik ook wel wekelijks 2 keer 70 km (35 enkele rit)
Momenteel is ons elektriciteitsverbruik 3600 kWh, dit met 2 volwassenen zonder kinderen, in een nieuwbouwwoning.
We verwachten de komende jaren wel gezinsuitbreiding (2 kinderen).
Het lijk mij best om gezien de geplande gezinsuitbreiding en de elektrische wagen (volgend jaar, of binnen 5 jaar?) best om ruim meer te leggen dan ons huidig verbruik. Correct?
Woning
Dak is Oost-West georiënteerd met een kleine afwijking: Oost = Azimut -120°, West = Azimut 60°
Helling is 40°. Zwarte betonpannen. Geen schaduw, tenzij rond zonsondergang (huis achter ons).
Dakgrootte is aan beide kanten 8m x 6,7m. Enkel op de West-kant in de bovenste 50cm een CT-kap (ventilatie) en pijpje van de condensatieketel.
1-fase: 1 x 40 A, dus omvormer is sowieso beperkt tot 5 kVA
Configuratie
Ik zou voor een Oost-West configuratie willen gaan, omdat het huis zo georiënteerd is en de productie dan meer gespreid is. Dat heeft 2 voordelen:
- lagere piekproductie => kleinere omvormer volstaat, en in België betalen we taks op de grootte van de omvormer (85 euro/kVA)
- de huidige regeling is maar voor de komende 15 jaar gewaarborgd, daarna zullen we waarschijnlijk niet meer gebruik mogen van het net als buffer, dus beter om de productie dan te spreiden
- 13 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op West[/li
- 10 x 300 Wp (of equivalent in 325 Wp panelen) Full Black Monokristallijn op Oost
- 1 x SB5.0-1AV-41 omvormer met per dakhelft een string met alle panelen in serie
- Geen optimizers want weinig/geen schaduw
- Meterkast in de berging (gelijkvloers), omvormer kan geplaatst worden in berging of op geisoleerde afgewerkte zolder (dit laatste geniet de voorkeur)
- AC kabel bij montage op zolder +/- 15m, en zou ik zelf aanleggen met een 6 mm²
- 25A zekering
Vragen:
Wat denken jullie van deze configuratie? Relatief weinig aftopping denk ik?
Een 4kVA omvormer is te licht waarschijnlijk?
Met een 5 kVA hou ik nog de ruimte over om er eventueel nog panelen bij te leggen toch?
Wat zou de richtprijs (EUR/Wp) zijn voor dit? (incl. installatie, behalve de AC-kabel leggen)
Offertes
Komende week zie ik 4 installateurs (verkopers).
Bedankt!
migjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:18:
[...]
ik heb zelf 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dat maakt in totaal een 6430Wp, dit hangt gewoon aan een 4000VA omvormer.
en dat kan weer op een gewone 16A groep.
ik top ook amper af zie voorbeeld dag:
deze grafiek is met: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west, gemaakt en toen nog een 3300VA omvormer.
[Afbeelding]
tja oost-west het hoogte punt is ook verdeeld.